Bij aanschaf van onze kraan was dit sowieso het advies. Onze kraan is 8 jaar oud en nu 2 keer ontkalkt. Beide keren kwam een goede hand vol kalk uit de boiler (7 liter variant).ixp schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:49:
[...]
Alles zit weer in elkaar en het binnenwerk van de kraan is vervangen, dat gaat op zich best makkelijk als je een beetje handig bent. De 4x knipper storing is verdwenen en de hendel gaat weer super soepel.
Hopelijk kan hij weer een jaar op 7 vooruit, hoewel ik hem over 5 jaar denk ik preventief ontkalk.
Het HITAC filter heb ik niet vervangen, wel gespoeld met schoon water, Nederlands water heeft een prima kwaliteit.
Controleer eens de of de print met sensor corrosie heeft. Bij ons is die ooit onder garantie vervangen omdat deze aangetast was door schoonmaakmiddelen.WouterB schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:45:
Ik zal mijn ervaring van vandaag ook maar even delen. Vanochtend geen kokend water; de boiler knipperde 2x. Twee keer een reset geprobeerd, maar geen succes. Daarna was de tijd vanochtend op. Na het werk maar even gaan googlen en dit draadje gevonden. Dank aan de mensen die foto's van een uit elkaar gehaalde kraan gedeeld hebben - dat helpt met snappen hoe de kraan werkt. De ring met contactspray behandeld - dat loste de knipper op, maar de ring reageerde nog niet. Daarna probeerde ik of ik de ring los kon krijgen zonder geweld - dat is niet gelukt, maar het wat ruwer heen en weer bewegen heeft wel iets gedaan, want plotseling ging de led weer aan en doet hij het weer.
Ik vermoed dat de contactspray + beweging iets aanslag van de magneet heeft gehaald, waardoor de contacten hem weer zien.
Vraag me af hoe lang dit blijft werken, maar voorlopig weer kokend water uit de kraan
- update volgende ochtend - hij knippert weer. Weer even het volgende riedeltje: uit / contactspray / goed aangeduwd de ringknop heen en weerhalen / aan en hij geeft weer leven. Dit weekend maar eens kijken of ik de knop eraf kan krijgen. Ik heb overigens een Q0 kraan (2016)
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier