Ervaringen met kokendwaterkranen

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

• Cruzer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:54
Marco12 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:47:
[...]

Het bevalt mij prima, ik heb na een paar maandjes nog geen nadelen kunnen ontdekken. De druk wordt opgevangen doordat het heetwater reservoir kan uitzetten.
Thanks! En hoe zit het met het druppelen bij een inlaatcombinatie vallen die druppels bij overdruk in het sifon/ afvoer naar het riool. Hoe werkt dit met het balg systeem?
Het is zo dat mijn vorige inlaatcombinatie (Grohe red) niet meer werkte en veel druk op mijn leidingen stond en boiler. Boiler is uiteindelijk gaan lekken.
Hoe kun je dit bv met het balg-systeem controleren?

Zal vast door Quooker over nagedacht zijn. Elke Loodgieter die ik hier thuis had gaf aan waarom heb je een Grohe en geen Quooker. Veel beter systeem dan die rommel van Grohe. Ze hebben daar slechte ervaringen mee. Ook op Marktplaats zie ik best veel lekke Grohe boilers te koop staan..
Zelfs de Grohe monteur gaf zijn eigen boiler Grohe Red, levensduur van 7-8 jaar..

Kennis van mij heeft een Quooker meer dan 12 jaar zonder iets te vervangen.

Ik wacht even met BF deals en zal dan een Quooker combi+ aanschaffen. :)

When the pink is snookered, Go for the brown

• Cruzer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:54
AOC schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 00:51:
[...]

en andere optie is de warmwaterkraan lang te laten lopen en vervolgens met een thermische camera door het huis wandelen of de kruipruimte inspecteren. Met een beetje geluk wordt het zichtbaar hoe de leiding loopt.

Maar volgens mij wil je de kraan afdoppen om gasverbruik te voorkomen? In dat geval is er wellicht een andere optie:

De Combi+ van Quooker maakt gebruik van de warm- en koudwaterleiding. De cv-ketel heeft echter een minimale doorstroomsnelheid nodig om te kunnen starten met verwarmen (anders stikt deze in zijn eigen hitte). Ook hebben sommige cv-ketels een instelling om te wachten met het aanmaken van warm water wanneer er vraag wordt gedetecteerd. Dit voorkomt korte opwarmmomenten, maar betekent wel dat je iets langer moet wachten op warm water met douchen ;). Maar stel je weet dat je gemiddeld 10 seconden je handen wast, dan kan de cv wellicht ingesteld worden op 10 seconden wachten.

Hardop nadenkend: in wezen kun je inbreken op de warmwaterleiding in de keuken en daar een kogelkraan of debietregelaar plaatsen. Hiermee kun je de flow van de cv-ketel naar de Quooker instellen. Als deze flow onder het minimum blijft dat de cv-ketel nodig heeft, slaat de ketel niet aan. Zo blijft de leiding toch doorstromen wanneer je even warm water nodig hebt, bijvoorbeeld om je handen te wassen.

Maar voordat je bovenstaande trucje probeert, even informeren bij derden en de specs van je ketel opzoeken :) ook weet ik niet of dit de oplossing is om legionella te voorkomen, maar je voorkomt zo wel stilstand van water (dode leiding).

Zelf zou ik het water dat door de cv-ketel is gelopen niet drinken. Dus dan alleen voor handen wassen.
De kokendwater functie van de quooker komt uit de boiler van de quooker, dat zou ik wel weer vertrouwen :)

Hieronder de omschrijving van de comb+
Naast kokend water levert de COMBI+ ook direct warm water. Het mengventiel zorgt voor
een constante uitstroomtemperatuur van warm water, door het koude water te mengen
met Quooker-water. De gewenste uitstroomtemperatuur is in te stellen met de knop op het
mengventiel. Als het water in de warmwaterleiding is afgekoeld zal het mengventiel het water
mengen met Quooker-water totdat de ingestelde temperatuur is bereikt.
Naarmate het water
in de warmwaterleiding warmer wordt zal er steeds minder Quooker-water nodig zijn om deze
temperatuur te bereiken. Wanneer het water van de warmwaterleiding de ingestelde temperatuur
bereikt, stopt de toevoer van Quooker-water
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWk-MEr7n58kRMdeecAIfskOYP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avn3YcXL4HMzLJZ98zKyVHgo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even op zolder gekeken naar volgens mij vindt de aftakking van keuken naar badkamer al plaats op zolder direct onder de cv ketel. Huis is 2009. Update net getest en Ja dat is mijn aftakking van keuken naar badkamer. Als ik de keukenkraan open draai blijft dit rechter koud en die linker warm. Zit dus 40 cm onder mijn cv ketel.

Dan zou ik dus daar een kraantje kunnen laten plaatsen correct? Toevallig komt maandag de loodgieter om mijn cv ketel Intergas HRE cw5 uit 2024 voor controle beurt. Dan zal ik het eens vragen aan de loodgieter wat de opties zijn en wat dit kost en de voor en nadelen.

In dat geval zou ik de Quooker combi kunnen kopen toch ipv de combi + ?

Het is puur om gas te besparen maar het verbruik is volgens mij al heel laag warm water uit de keukenkraan met een Quooker basic plus met een mengventiel denk ik?

Als ik 300€ aan loodgieter kosten kwijt ben dan vraag ik mij of dit de moeite waard is. Ps ik heb ook 6 zonnepanelen.

Volgens zijn de aanschafkosten gelijk combi en combi +..

When the pink is snookered, Go for the brown

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:45

ericplan

5180 Wp PV

Het voordeel van de Combi is dat de CV niet bij ieder gebruik van de keukenkraan aanspringt. Dat vertaalt zich in een langere levensduur van de CV én lagere gaskosten. Het nadeel is dat de Quooker wel eens leeg is en dat je even moet wachten op warm water (10-15 minuten). Denk hierbij aan een grote afwas van een verjaardag of zo.

Verder ligt het erg aan het gedrag in de keuken. Je kan een bord met jus afspoelen onder de hete kraan, of je gebruikt keukenpapier (en veel minder water).

A'dam PVOutput

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-11 11:41
Cruzer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:17:
[...]

Thanks! En hoe zit het met het druppelen bij een inlaatcombinatie vallen die druppels bij overdruk in het sifon/ afvoer naar het riool. Hoe werkt dit met het balg systeem?
Het is zo dat mijn vorige inlaatcombinatie (Grohe red) niet meer werkte en veel druk op mijn leidingen stond en boiler. Boiler is uiteindelijk gaan lekken.
Hoe kun je dit bv met het balg-systeem controleren?
Bij het nieuwe systeem van Quooker druppelt er niets meer. In het reservoir zitten ribbels, waardoor het kan uitzetten en krimpen. Een hoge druk wordt dan opgevangen door het uitzetten van het reservoir, waardoor er geen overdrukventiel meer nodig is. Maar dit is mijn eerste Quooker, dus ik kan het niet vergelijken met oudere modellen, maar tot nu toe geen enkele klacht.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Cruzer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:28:
[...]
Als ik 300€ aan loodgieter kosten kwijt ben dan vraag ik mij of dit de moeite waard is. Ps ik heb ook 6 zonnepanelen.
Als je de leiding kan afdoppen dan zou ik de combi doen.
Zelf heb ik zelden het reservoir leeg, alleen bij grotere klusjes.

En het afdoppen kan je zelf doen en ben je misschien 30 euro aan materiaal kwijt:)
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste