Ervaringen met kokendwaterkranen

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
brambond schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

@No Hands was het door jou bestelde filter inderdaad een goede? Ik kom er nu ook achter dat Quooker de hitac filter onderhoudsets niet meer los verkoopt dus ben op zoek waar ze nog te krijgen zijn. Het alternatief (binnenwerk vervangen of swap set) kost een veelvoud :/
Ja was prima maar moet het nog monteren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 19:49
In de zoektocht naar een kokendwaterkraan, ben ik ook tegen Howat aangelopen. Maar na het lezen van hun pagina over energieverbruik kan ik hen echt niet serieus meer nemen :'(
Het maximale vermogen is 1500W. Dit is per uur, dus per minuut verbruikt de boiler maximaal 25W. Dit is enkel wanneer het aan het verwarmen is. Als de boiler niet verwarmt, verbruikt het geen stroom.
Naast het verwarmen van de boiler na gebruik, houdt de boiler het water ook nog op temperatuur als je het niet gebruikt. Zo’n ‘bijwarming’ duurt ongeveer ongeveer 30 seconden (in de berekening gaan we uit van 1 minuut zodat de uitkomst extra ‘veilig’ is) en dit is elk uur, maar alleen als de boiler niet is gebruikt.
Dus van de 24 uur per dag, warmt de boiler dan nog 14 uur ‘bij’. Totaal dus nog 14 minuten ‘bijwarmen’ op vol vermogen. Ervan uitgaande dat je 10 kopjes per dag neemt.

De rekensom:
10 x (25W x 2 minuten) = 500W
14 x (25W x 1 minuut) = 350 W

Dagelijks verbruikt het dan 850W, volgens bovenstaande berekening. Jaarlijks zal dit dan +/- 310 kWh zijn.
1500W per uur is 25W per minuut? |:( 850W per dag is 310 kWh per jaar? _O- Chapeau...

Het erge is nog dat het eindresultaat (310 kWh) wel klopt, maar de berekening nergens op slaat en eenheden verkeerd worden gebruikt.

10 * 2 + 14 * 1 = 34 minuten verbruik per dag
34 / 60 * 1500 W = 0.85 kWh/dag = 310 kWh/jaar
Dus ook die 850W "klopt", ware het niet dat ze uiteraard de eenheid fout hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door P1nGu1n op 13-08-2024 20:57 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:47

Tijntje

Hello?!

Wij hebben onze Quooker Fex nu 2 jaar en de metalen houder waar het zeefje in zit is helemaal broos geworden en kapot gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kUm1VEM.png

Zijn andere hier wel eens tegen aan gelopen?

Het is nieuw te bestellen zie ik.
https://www.quooker.nl/aerator-perlator-1.html

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robgrootendorst
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-03 21:34
levdlevd schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:33:
Een vraagje over mijn Grohe Red duo waar iemand misschien ervaring mee heeft.

De kraan geeft spontaan geen kokend water meer en wanneer ik dit vraag hoor ik alleen een klik in de boiler. Is de boiler kapot? Iemand een idee?

Alvast bedankt!
Wij hebben nu hetzelfde probleem, hoe hebben jullie dit destijds opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 21:22
ik heb inmiddels de HOWAT 3-1 kraan aangesloten. was een fluitje van een cent.
ik heb er tevens een Tuya smart switch achter gezet, om het verbruik te meten.
ik vind niet dat het veel geluid produceert. enkel bij het echt opwarmen, maar als het keukenkastje gesloten is, dan hoor je deze bijna niet (I know; subjectief). vruwlief heeft zeer scherpe oren en ook zij vond dat het bijn geen geluid maakte.

ik ben wel benieuwd naar het electra-verbruik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mont2uk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-04 22:35
robgrootendorst schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:55:
[...]

Wij hebben nu hetzelfde probleem, hoe hebben jullie dit destijds opgelost?
Zelf het probleem gehad, er kwamen enkel nog wat druppels uit maximaal.

Bij mij lag het probleem in een stukje wit plastic (schuim plastic, lijkt wel op isolatie) dat de 3-weg(?) klep blokkeerde. Dat is het doorzichtig bruine onderdeel in de boiler zelf.

Deze 3-weg klep is vrij simpel los te halen en schoon te maken. Tot op heden werkt de kokend water functie weer perfect!

Een ander onderliggend probleem met de water afgifte van kokend water kan trouwens ook in een van de slangen zitten. Die kunnen verweren en dichtklappen wanneer water gevraagd wordt. Mijn ervaring met wat ik hoor van andere gebruikers is echter dat het meestal zit in blokkade van de 3-weg klep.

Je kan zoeken in dit draadje naar een post van mij waar ik ook wat foto's heb geplaatst.
Edit: Ik heb geen foto's geplaatst, maar een korte uitleg: zie de post.

Succes met de troubleshooting, kan makkelijk op te lossen zijn en scheelt je de aanschaf van een hele nieuwe boiler!

[ Voor 6% gewijzigd door Mont2uk op 19-10-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
Ik kom na 1 week meten uit op ongeveer 1 kW.h per dag met de tuya slimme stekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsLqJ_yntKzsJGvzQdTdNOK0aOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KBnGFCPqAI0UifMvaN9ZRSP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben vandaag het water gaan meten met een 'cooking thermometer". Koffiemok tot de helft gevuld met kokend water. thermometer erin en deze ging niet hoger dan 82 graden.
Is de manier waarop ik meet correct?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnTbUmqQjS1mxyVVsx5q7En5zzw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/72zMtUnIZ5S8CpLNsljIJOhs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:06
Probeer het water in een mok te doen die eerst goed is opgewarmd.
Wanneer je kokend water in een koude mok doen, daalt je temperatuur al direct een stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 22:39
SolarOrbiter schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:42:
Ik kom na 1 week meten uit op ongeveer 1 kW.h per dag met de tuya slimme stekker.
[Afbeelding]

Ik ben vandaag het water gaan meten met een 'cooking thermometer". Koffiemok tot de helft gevuld met kokend water. thermometer erin en deze ging niet hoger dan 82 graden.
Is de manier waarop ik meet correct?
[Afbeelding]
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe veel warm of kokend water je gebruikt, maar ongeveer 1kWh per dag vind ik behoorlijk veel. Onze Quooker zit rond de 2,5 a 3,5 kWh per week, maar misschien gebruiken we ook minder warm water natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:33

ericplan

5180 Wp PV

De Quooker Combi heeft een stilstandsverlies van circa 0,25 kWh per dag. Dit is gemeten over een periode van 10 dagen in een, vanwege vakantie, leeg huis ericplan in "Warm water zonder gas"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:20

StrongArmLance

Endless flow

SolarOrbiter schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:22:
ik heb inmiddels de HOWAT 3-1 kraan aangesloten. was een fluitje van een cent.
ik heb er tevens een Tuya smart switch achter gezet, om het verbruik te meten.
ik vind niet dat het veel geluid produceert. enkel bij het echt opwarmen, maar als het keukenkastje gesloten is, dan hoor je deze bijna niet (I know; subjectief). vruwlief heeft zeer scherpe oren en ook zij vond dat het bijn geen geluid maakte.

ik ben wel benieuwd naar het electra-verbruik...
Hee! Ik zit zelf ook te kijken naar een HOWAT kraan (4 in 1), ervaring is na ca. 2 weken nog steeds goed? Lees veel wisselende ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-04 21:57
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over het onderhoud van een Quooker. Heb nu het hele filter in de combi vervangen. Heb lekkage tussen kokenwaterslang en Quooker. Nieuwe fiber ring onderhoud als setje besteld via Quooker . Hoe strak moet je die bouten aandraaien van kokenwaterslang aan Quooker boilervat? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

Welke kokendwaterboiler zou je het beste kunnen installeren in een vakantiewoning (in Nederland), waarbij, met name in de winter, de stroom ook uitgezet wordt wanneer de woning niet bezet is? De temperatuur binnen kan, theoretisch (in Nederland :p), onder het vriespunt zakken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12

timovd

Voorsprong door techniek

@Wailing_Banshee Ik zou dat niet in een boiler zoeken, maar middels een tussenstekker (bijvoorbeeld op WiFi).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

timovd schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:28:
@Wailing_Banshee Ik zou dat niet in een boiler zoeken, maar middels een tussenstekker (bijvoorbeeld op WiFi).
En wat heb je daaraan als je geen stroom hebt? Het gaat erom dat ding niet kapot moet kunnen vriezen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:15
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:27:
[...]

En wat heb je daaraan als je geen stroom hebt? Het gaat erom dat ding niet kapot moet kunnen vriezen.
Snap ik je nu goed: je hebt alle leidingen, verwarming, apparaten al tegen vorst beveiligd en zoekt nu alleen nog een boiler die gevuld tegen vorst kan? Want geleegd kunnen ze dat allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Raymond schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:30:
[...]

Snap ik je nu goed: je hebt alle leidingen, verwarming, apparaten al tegen vorst beveiligd en zoekt nu alleen nog een boiler die gevuld tegen vorst kan? Want geleegd kunnen ze dat allemaal wel.
De vraag is, het moet dus ook makkelijk zijn om ze leeg te maken (er moet dus geen water in leidingen e.d. blijven zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 16:49

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Misschien een doorstroomboiler? Met aftap kraantje?

Of een slimme stekker om af en toe de boiler even aan te zetten als het écht koud is?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarOrbiter
StrongArmLance schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:24:
[...]

Hee! Ik zit zelf ook te kijken naar een HOWAT kraan (4 in 1), ervaring is na ca. 2 weken nog steeds goed? Lees veel wisselende ervaringen.
het werkt goed, maar zoal aangegeven kom ik niet boven de 82 graden.
Ik heb howat 2 ker een mail gestuurd, al een week geen reactie gehad. dat valt me wel tegen. toen ik rubbertje miste, waren ze zeer snel met reageren. ik ben nog niet uit over de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:54

Zenix

BOE!

GodDamage schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:00:
[...]

Zou kunnen dat hier hetzelfde is gebeurd. Ik heb nu alweer enige tijd het normale warm water van de c.v. weer aangesloten en de kokend waterkraan wordt wel gemist. De boiler is inmiddels zo goed als kalkvrij en misschien waag ik wel weer een poging om het aan te sluiten met een nieuwe mengverdeler. Hoeveel kostte die bij Selsiuz?
Vraag mij of dat het probleem opgelost heeft. Mijn mengventiel lekt nu ook, maar lijkt ook water uit de Selsiuz boiler onder te komen. Hij is bijna 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Hoeveel invloed heeft kalkopbouw op o.a lekkage problemen?
Wij hebben een waterontharder. Ik kan alleen maar zeggen dat alles na 4 jaar zonder enig vorm van onderhoud nog steeds als een zonnetje draait. Mooie rustige, stabiele straal en geen kalkranden rondom uitstroom van de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 10:56
Zenix schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:40:
[...]

Vraag mij of dat het probleem opgelost heeft. Mijn mengventiel lekt nu ook, maar lijkt ook water uit de Selsiuz boiler onder te komen. Hij is bijna 5 jaar oud.
Waarschijnlijk zit die ook bomvol kalk. Hierdoor wordt de druk te hoog en krijg je dus lekkage op koppelingen, terwijl die eigenlijk nooit zouden gaan lekken als de druk normaal blijft. Met een lading ontkalker heb ik mijn boiler weer leeg gekregen maar ik ben er wel klaar mee. De warmwaterleiding zit aangesloten en die Selsiuz boiler vertrouw ik niet meer. Een andere kraan monteren is ook lastig omdat de spoelbak in het composiet blad zit vastgekit en de werkruimte is minimaal. Misschien nog eens kijken of een Quooker boiler met adapters is aan te sluiten, want mijn vrouw mist de kokendwaterfunctie voor die 10 liter thee per dag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
Athome schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:08:
Hoeveel invloed heeft kalkopbouw op o.a lekkage problemen?
Heel veel dus; lijkt me dat je met een goede waterontharder, een veel langere levensduur krijgt. Probleem van de Selsiuz is dat er geen onderhoud kan worden gepleegd. De boiler is niet te openen en ik heb de ontkalker er met een trechter in moeten gieten. Een typisch wegwerpproduct dat net de garantieperiode kan uitzingen en daarna de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

GodDamage schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:29:
[...]

Waarschijnlijk zit die ook bomvol kalk. Hierdoor wordt de druk te hoog en krijg je dus lekkage op koppelingen, terwijl die eigenlijk nooit zouden gaan lekken als de druk normaal blijft. Met een lading ontkalker heb ik mijn boiler weer leeg gekregen maar ik ben er wel klaar mee. De warmwaterleiding zit aangesloten en die Selsiuz boiler vertrouw ik niet meer. Een andere kraan monteren is ook lastig omdat de spoelbak in het composiet blad zit vastgekit en de werkruimte is minimaal. Misschien nog eens kijken of een Quooker boiler met adapters is aan te sluiten, want mijn vrouw mist de kokendwaterfunctie voor die 10 liter thee per dag :P
Wat opvallend is bij de Selsiuz in vergelijking met andere kokendwaterkranen, is dat het kokend water altijd via het mengventiel gaat bij de combi(+) versies. Bij de Quooker gaat het kokendwater gewoon direct vanuit de boiler naar de kraan. Dit kan ook wel de verklaring zijn waarom het mengventiel het zwaar heeft. De Selsiuz boiler heeft dus ook maar twee aansluitentingen.

Als je kijkt naar ander kokendwater boilers, zoals bijvoorbeeld de Quooker Pro3, die heeft dat ook. Zou het dan niet mogelijk zijn om met een nieuw mengventiel van Selsiuz, de Quooker Pro3 te kunnen gebruiken als combi? Immers werkt het dan op dezelfde manier als de Selsiuz boiler. De Quooker moet dan wel via een verloopje aangesloten worden op 3/8, zoals in dit topic naar voren komt. Van Grohe naar Quooker Hier zie je een bevestiging van de aansluiting: https://www.selsiuz.com/w...voor-kokend-water-26.html

Ik ga een tweedehands Quooker Pro3 (wel een oude versie met die niet elektrisch werkt) proberen te regelen, een nieuw mengventiel (type Selsiuz) en kijken of het lukt met de verloopjes. Hier zie je een filmpje van iemand dat heeft gedaan YouTube: Warm water uit een 3 liter Quooker PRO3-VAQ De Pro3's zijn wel voor 80-100 euro te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 29-11-2024 01:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zenix schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:28:
[...]

Wat opvallend is bij de Selsiuz in vergelijking met andere kokendwaterkranen, is dat het kokend water altijd via het mengventiel gaat bij de combi(+) versies. Bij de Quooker gaat het kokendwater gewoon direct vanuit de boiler naar de kraan. Dit kan ook wel de verklaring zijn waarom het mengventiel het zwaar heeft. De Selsiuz boiler heeft dus ook maar twee aansluitentingen.

Als je kijkt naar ander kokendwater boilers, zoals bijvoorbeeld de Quooker Pro3, die heeft dat ook. Zou het dan niet mogelijk zijn om met een nieuw mengventiel van Selsiuz, de Quooker Pro3 te kunnen gebruiken als combi? Immers werkt het dan op dezelfde manier als de Selsiuz boiler. De Quooker moet dan wel via een verloopje aangesloten worden op 3/8, zoals in dit topic naar voren komt. Van Grohe naar Quooker Hier zie je een bevestiging van de aansluiting: https://www.selsiuz.com/w...voor-kokend-water-26.html

Ik ga een tweedehands Quooker Pro3 (wel een oude versie met die niet elektrisch werkt) proberen te regelen, een nieuw mengventiel (type Selsiuz) en kijken of het lukt met de verloopjes. Hier zie je een filmpje van iemand dat heeft gedaan YouTube: Warm water uit een 3 liter Quooker PRO3-VAQ De Pro3's zijn wel voor 80-100 euro te vinden.
toon volledige bericht
Ik heb alles binnen en het past goed, maar moet het nog installeren. Het volgende heb ik gekocht:
- Quooker Pro3 tweedehands voor 50 euro. Zat een nieuw binnenwerk in uit 2017 en zag er nog schoon uit, heb hem goed schoongemaakt en hitac filter verwijderd, dat filter vind ik toch een beetje onzin in Nederland. Je hebt wel een oude nodig, makkelijk is om te kijken of de kokendwaterslang uit de achterkant komt en niet bovenkant, dan zit je sowieso goed. Bij die van mij zat ook een oude kraan, ook een goede indicatie.
- Quooker service set voor de fiberringen 9 euro: https://www.quooker.nl/service-set-31-402-00-1.html
- Mengventiel geschikt voor kokendwater kranen 50 euro. Ik heb dezelfde gekocht die ik nu ook heb, maar dan tweedehands en compleet nieuw om het makkelijk te maken. Maar deze kan je ook kopen https://www.selsiuz.com/combi-extra-mengventiel.html of een Grohe Red Mengventiel met aan het kokendwaterstuk een T-stuk zoals bij de Selsiuz is gedaan.
- Koppelingen 1l4 BSP-M12x1.25 https://nl.aliexpress.com/item/1005005028936612.html en https://nl.aliexpress.com/item/1005003206091642.html G1/4 naar 3/8, zodat ik gewone slang kan aansluiten van 3/8 richting het mengventiel.
- Telfon tape voor de koppeling, moet ik nog kopen 2 euro.

Kortom een kleine 120 euro.

Op die manier kan je van de Quooker Pro3 een combi maken met bijvoorbeeld een Selsiuz kraan. Dit werkt ook met andere kranen, zolang je die maar kan aansluiten op het mengventiel. Er zijn meer goedkope kokendwaterkranen die een 3/8 aansluiting hebben, waarvan de boilers weleens stuk gaan.

Bedankt @Woodski @Juerd @MatthijsBoef voor alle informatie en blogs die dit mogelijk hebben gemaakt. Zie ook hier Van Grohe naar Quooker

@GodDamage Dat is dus een goedkope manier om weer hete thee te krijgen voor je vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04 14:53
ik wil graag een BWT waterfilter aansluiten op mijn nieuwe quooker cube. Mijn BWT-kop heeft 3/8 M-aansluitingen maar nu vind ik geen geschikt koppelstuk of flexibele slang die ik hiervoor kan gebruiken. Weet er iemand welke ik hiervoor moet gebruiken want de aansluiting op het ventiel waar ik de filter op moet aansluiten vind ik niet direct
Bij een grote sanitair-zaak konden ze me ook niet helpen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11LLRVcOxFyMuWuRXoLsmIpUKUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00UOTsNChiRVDr76ep8GuQTc.jpg?f=fotoalbum_large

**edit**

Ik ga de filter installeren tussen het t-stuk en het ventiel. Dit zijn wel gemakkelijk vindbare connectoren. Probleem opgelost, dan is tegelijk ook mijn kamertemperatuur-water gefilterd.

[ Voor 14% gewijzigd door KJac op 17-12-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@KJac waar jij meet moet een slang naar de cube.
De andere is voor de kraan.

Of wil je de quooker filter gebruiken voor je kraanwater?

[ Voor 29% gewijzigd door DJMaze op 17-12-2024 19:18 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ml88
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-04 23:27
Hi mede-tweakers.

Sinds 2021 hebben wij van Aquahot een kokendwaterkraan (nou ja kokend water, dat echt niet meer). Bij aanschaf is mij niet verteld dat je het filter jaarlijks moet vervangen (mijn woord tegen het van de verkoper, dus daar kan ik volgens mij weinig mee) ten tijde van de installatie hebben we ook een BORA kookplaat gekocht waar we wel netjes ieder jaar het filter van vervangen.

Nu komt er dus geen kokend water meer uit de kraan, gewoon warm en koud water (via CV en de mengkraan) wel. Nu heb ik vandaag alle slangen losgehaald en verbaasde me over het feit dat er bij de slang tussen de boiler en de kraan zelf geen druppel water uit de slangen liep. Zijn jullie toevallig bekend met het verkalken binnen de boiler waardoor er geen water meer naar de kraan loopt?

Mijn onderbuikgevoel zegt namelijk dat het probleem in de boiler zit. Die geeft wel gewoon de standaard operationeel (blauw) led weer. En komt er bij het opdraaien van de kraan dus geen water uit.

Ik hoor graag hoe jullie er tegenaan kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door ml88 op 17-12-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

ml88 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:34:
Hi mede-tweakers.

Sinds 2021 hebben wij van Aquahot een kokendwaterkraan (nou ja kokend water, dat echt niet meer). Bij aanschaf is mij niet verteld dat je het filter jaarlijks moet vervangen (mijn woord tegen het van de verkoper, dus daar kan ik volgens mij weinig mee) ten tijde van de installatie hebben we ook een BORA kookplaat gekocht waar we wel netjes ieder jaar het filter van vervangen.

Nu komt er dus geen kokend water meer uit de kraan, gewoon warm en koud water (via CV en de mengkraan) wel. Nu heb ik vandaag alle slangen losgehaald en verbaasde me over het feit dat er bij de slang tussen de boiler en de kraan zelf geen druppel water uit de slangen liep. Zijn jullie toevallig bekend met het verkalken binnen de boiler waardoor er geen water meer naar de kraan loopt?

Mijn onderbuikgevoel zegt namelijk dat het probleem in de boiler zit. Die geeft wel gewoon de standaard operationeel (blauw) led weer. En komt er bij het opdraaien van de kraan dus geen water uit.

Ik hoor graag hoe jullie er tegenaan kijken.
Volgens mij zit zo'n Aquahot ook zo aangesloten als een Selsiuz kraan, dus met kokend water op mengventiel? Als dat zou is, kan je ook oude Quooker overwegen, zie mijn post hierboven. Of proberen eerst iets van garantie te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04 14:53
DJMaze schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:15:
@KJac waar jij meet moet een slang naar de cube.
De andere is voor de kraan.

Of wil je de quooker filter gebruiken voor je kraanwater?
eerst wilde ik een filter (niet de originele van quooker, maar een van BWT) aansluiten tussen de koppeling waar mijn schuifmaat zit en de cube om zo gefilterd koud plat en bruisend water te krijgen. Maar een geschikt verloop is moeilijk te vinden want dit is geen duims-maat maar metrisch denk ik.

Maar als ik de filter nu vlak voor dat ventiel aansluit, is het gemakkelijker (allemaal 3/8" )en heb ik daarnaast nog gewoon gefilterd, niet gekoeld kraanwater dat ik ook kan gebruiken voor mijn espressomachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ml88
Zenix schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:02:
[...]

Volgens mij zit zo'n Aquahot ook zo aangesloten als een Selsiuz kraan, dus met kokend water op mengventiel? Als dat zou is, kan je ook oude Quooker overwegen, zie mijn post hierboven. Of proberen eerst iets van garantie te regelen.
Ik heb dusver probleem weten te achterhalen. Ik heb de water toevoer direct aangesloten op het punt in de muur. Hierdoor kwam er wel weer water door de kraan heen. De boiler is dus het probleem die geeft geen water meer af. We hebben begrepen dat er op de boiler 2 jaar garantie zit.

Opties in mijn ogen:
1: Boiler vervangen voor een willekeurige boiler van bijvoorbeeld Selszius
2: Nieuwe Aquahot boiler via originele leverancier.

In beide gevallen gaat het mij dus geld kosten.

Of jullie moeten een alternatieve oplossing weten tegen het ontkalken van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

ml88 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:17:
[...]

Ik heb dusver probleem weten te achterhalen. Ik heb de water toevoer direct aangesloten op het punt in de muur. Hierdoor kwam er wel weer water door de kraan heen. De boiler is dus het probleem die geeft geen water meer af. We hebben begrepen dat er op de boiler 2 jaar garantie zit.

Opties in mijn ogen:
1: Boiler vervangen voor een willekeurige boiler van bijvoorbeeld Selszius
2: Nieuwe Aquahot boiler via originele leverancier.

In beide gevallen gaat het mij dus geld kosten.

Of jullie moeten een alternatieve oplossing weten tegen het ontkalken van de boiler.
Wettelijke garantie is langer dan twee jaar, dus gewoon eerst aankloppen. Ik zou niet voor Selsiuz gaan, krijg hetzelfde probleem. Zie mijn post hierboven overvee Quooker, misschien is dat een optie als garantie geen mogelijkheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zenix schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:41:
[...]

Ik heb alles binnen en het past goed, maar moet het nog installeren. Het volgende heb ik gekocht:
Installatie gedaan.

Hier zie je het mengventiel. Dit is een Aquahot mengventiel, maar je kan dus ook die van Selsiuz gebruiken, want daar kan je temperatuur instellen, dat is nog mooier. Dat Aquahot mengventiel is dezelfde als bij Franke kranen en de oude Selsiuz, dus kijken of deze langer gaat volhouden dan de vorige. Aan de kleuren kan je mooi zien hoe het is aangesloten. Bij de koudwater slang van de Quooker heb ik een blauwe fiberring gebruikt uit de serviceset, omdat daar geen rubber bij de aansluting. Bij alle andere slangen die aangesloten zijn op het mengventiel niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BZRV6oCdq3IP-rSeRSs_4K3VTM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cX7nO723dJ5FDAcvmRkbDjNH.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier zie je de koppeling tussen Quooker en de koppelingen naar de 3/8 kokendwaterslang.
Tussen de Quooker en de eerste koppeling zit een fiberring, vervolgens telfon tape tussen beiden koppelingen en tussen de laatste koppeling en de kokendwaterslang zit niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PttK0aNewYfJ-BIH0Pbzhllu0wQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UJRCU3VNCCJgCLDWjXCSewJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier een overzicht van de installatie. Rechtsonder kan je wel zien dat er wat lekkage is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMRSINBBX3ToT936RO6kGObagUM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNJ87bGJHN32Ix9dLEJBwo9q.jpg?f=fotoalbum_medium

Het is ook mogelijk om hier een Combi+ van te maken, moet je alleen warm water aansluiten op het mengventiel in plaats van koud water en leidingwerk iets aanpassen. Voor mensen met bijvoorbeeld een warmtepompboiler wel een goede oplossing, heb je toch snel kokendheet water en daarna duurzaam warm water als je niet genoeg hebt aan de 3L van de Pro3. Door de Pro3 te gebruiken in plaats van de Combi van 7L is dit ook een zuinige oplossing.

Het verschil merk je wel in vergelijking met Selsiuz boiler. Het water wat uit de kraan komt is duidelijk heter dan bij Selsiuz. Stoom komt er vanaf en het sputtert ook een beetje. Het is inderdaad echt kokendheet.

[ Voor 103% gewijzigd door Zenix op 20-12-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ml88
Zenix schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:16:
[...]

Wettelijke garantie is langer dan twee jaar, dus gewoon eerst aankloppen. Ik zou niet voor Selsiuz gaan, krijg hetzelfde probleem. Zie mijn post hierboven overvee Quooker, misschien is dat een optie als garantie geen mogelijkheid is.
Oplossing gevonden door een tweedehands boiler te installeren. Voor nu werkt hij weer.

Uiteindelijk nog met de leverancier contact opgenomen, werd ons verteld dat op de electronica en de accesoires maar 2 jaar garantie zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
Zenix schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:42:
[...]
Het verschil merk je wel in vergelijking met Selsiuz boiler. Het water wat uit de kraan komt is duidelijk heter dan bij Selsiuz. Stoom komt er vanaf en het sputtert ook een beetje. Het is inderdaad echt kokendheet.
Je kunt de temperatuur nog bijstellen op de boiler en dit voorkomt waarschijnlijk ook het sputteren van de straal. https://static.rorix.nl/d...e54f54cb15a6a07c3bef7.pdf

Ik heb inmiddels ook een Pro3 VAQ van Marktplaats gehaald. Zal binnenkort eerst eens de boiler openen. Helaas is er geen onderhoudsset meer leverbaar voor dit type bij Quooker zelf (wegens te oud model). Zit alleen even te kijken naar een nieuwe Hitac filter, al heb ik ook ergens gelezen dat je zelf de actieve kool in het filter kunt vervangen. Dan zou je dus het oude filter kunnen hergebruiken. Hopelijk is de pakkingsring van het huidige binnenwerk nog dusdanig goed dat die nog een ronde mee kan, maar dat wordt afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

GodDamage schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:46:
[...]

Je kunt de temperatuur nog bijstellen op de boiler en dit voorkomt waarschijnlijk ook het sputteren van de straal. https://static.rorix.nl/d...e54f54cb15a6a07c3bef7.pdf

Ik heb inmiddels ook een Pro3 VAQ van Marktplaats gehaald. Zal binnenkort eerst eens de boiler openen. Helaas is er geen onderhoudsset meer leverbaar voor dit type bij Quooker zelf (wegens te oud model). Zit alleen even te kijken naar een nieuwe Hitac filter, al heb ik ook ergens gelezen dat je zelf de actieve kool in het filter kunt vervangen. Dan zou je dus het oude filter kunnen hergebruiken. Hopelijk is de pakkingsring van het huidige binnenwerk nog dusdanig goed dat die nog een ronde mee kan, maar dat wordt afwachten.
Ik will hem zo heet mogeljjk houden, meer warm water. Maar bedankt voor de tip! :)

Onderhoudsset is bij geen enkele Quooker meer, alleen compleet nieuwe binnenwerk. Ik ga dat hitac filter niet gebruiken of vervangen, kan ik beter nog een tweedehands Quooker kopen.

Pakking is wel een ding inderdaad. Maar als die niet lekt kan het weer 5 jaar vooruit. Ik zag dat er ook telfontape bestaat dat is geëxpandeerd en kan plakken. Misschien kan dat wel gebruikt worden als pakking in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:10
Zenix schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:50:
[...]

Ik will hem zo heet mogeljjk houden, meer warm water. Maar bedankt voor de tip! :)
Bij ons was dit de oplossing tegen het sputteren: https://www.reddit.com/r/.../1bewt00/comment/kvq3uyy/
Dus de slang boven het contragewicht (geldt denk ik alleen voor de flex) er verder in duwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
Zenix schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:41:
[...]
- Koppelingen 1l4 BSP-M12x1.25 https://nl.aliexpress.com/item/1005005028936612.html en https://nl.aliexpress.com/item/1005003206091642.html G1/4 naar 3/8, zodat ik gewone slang kan aansluiten van 3/8 richting het mengventiel.
Inmiddels heb ik de koppelingen binnen van Aliexpress maar de M12x1,25mm moet M12x1mm zijn. Zoals Matthijs al schrijft op zijn blog Even een waarschuwing voor andere tweakers die hun Selsiuz willen ombouwewn naar Quooker.
Ik hoop voor je dat je ook daadwerkelijk de m12x1 hebt gebruikt in jouw installatie, want je draait de aansluiting op de Quooker kapot als je het met de m12x1,25 probeert. Ik zal de levering van het andere verloopje even afwachten maar dat moet passen. Ondertussen nog 2 filtersets gekocht voor de Quooker zodat ik ook in ieder geval de teflon pakkingsringen kan vervangen op de boiler, mocht hij opengemaakt moeten worden voor ontkalking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

GodDamage schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Inmiddels heb ik de koppelingen binnen van Aliexpress maar de M12x1,25mm moet M12x1mm zijn. Zoals Matthijs al schrijft op zijn blog Even een waarschuwing voor andere tweakers die hun Selsiuz willen ombouwewn naar Quooker.
Ik hoop voor je dat je ook daadwerkelijk de m12x1 hebt gebruikt in jouw installatie, want je draait de aansluiting op de Quooker kapot als je het met de m12x1,25 probeert. Ik zal de levering van het andere verloopje even afwachten maar dat moet passen. Ondertussen nog 2 filtersets gekocht voor de Quooker zodat ik ook in ieder geval de teflon pakkingsringen kan vervangen op de boiler, mocht hij opengemaakt moeten worden voor ontkalking.
Daar ben ik niet tegen aangelopen, ging makkelijk op de Quooker slang en heb ook paar keer los en vastgemaakt. Misschien heb jij toch een andere aansluiting? Bij het volgende onderhoud maak ik voor de zekerheid wel de slang bij het mengventiel los, mocht mijn aansluiting dan een probleem hebben, dan heb ik er geen last van. Want het is immers wel waterdicht. Die koppeling gebruikt @Juerd ook. Zie ook de TS Van Grohe naar Quooker hier waar het ook over 1,25 gaat bij het nippeltje van Matthijs. Ook als op de blog zoekt naar 1,25 komt dat naar voren in de comments.

Ik heb geen nieuwe pakking gebruikt bij het open maken. Over 5 jaar ga ik dat ook niet doen. Wel laat ik het elektronische gedeelte dan even los en wat hoger. Mocht de pakking dan lekken, dan gaat er tenminste niks stuk.

De sport voor mij is nu om dat ding zo goedkoop mogelijk te draaien. Ik zal laten weten of dat werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 05-01-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Over loszittende hendels bij quooker fusion is vanalles te lezen. Over de hendel van de flex niks. Wie heeft er ervaring met de quooker flex en zit het hendeltje en kraan ook enigszins los/beweegelijk?

We hebben hem een half jaar maar kan niet heugen dat het altijd zo los zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vauXA7AxpGunEbKjQMqnGrzOOkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBP4Cnl3PSsi4x5CuHOvJy37.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 06-01-2025 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
Zenix schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Daar ben ik niet tegen aangelopen, ging makkelijk op de Quooker slang en heb ook paar keer los en vastgemaakt. Misschien heb jij toch een andere aansluiting? Bij het volgende onderhoud maak ik voor de zekerheid wel de slang bij het mengventiel los, mocht mijn aansluiting dan een probleem hebben, dan heb ik er geen last van. Want het is immers wel waterdicht. Die koppeling gebruikt @Juerd ook. Zie ook de TS Van Grohe naar Quooker hier waar het ook over 1,25 gaat bij het nippeltje van Matthijs. Ook als op de blog zoekt naar 1,25 komt dat naar voren in de comments.
Hmm zou wel raar zijn als Quooker twee verschillende soorten schroefdraad in hun koppelingen gebruikt maar niet geheel ondenkbaar. In ieder geval is het slim om van tevoren te controleren welke schroefdraad de koppeling op de Quooker heeft voordat je een verloopje bestelt. Hier zie je het verschil tussen 1mm en 1,25mm schroefdraad; je krijgt het net geen 3 slagen in elkaar voordat het vastloopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pg-FeMK2UqJWZK5gSTfnBcndbKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCIECNKOX19J6DO4ZTBGKHF2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-05 16:44
Onze Inventum Aquaspot boiler is er sinds gisteren na 10 jaar mee gestopt. Hij valt in beveiliging na het opwarmen (~20/25 min na inschakelen met koud water). Krijg hem alleen aan door de reset knop in te drukken, maar na een tijdje valt hij dan weer uit. In de tussentijd kan ik er wel kokend/warm water uit tappen. Alleen het kokend water loopt niet zo soepel als voorheen. Voorheen was het een normale straal, nu meer spuitend/pulserend met geluiden van lucht en veel stoom. Alsof er lucht bij komt en er dus ergens een lek moet zitten.

[Video: https://photos.app.goo.gl/46z8vTg7X8r5aDjc8]

Is dat logisch? Dan kan ik misschien een beroep doen op de levenslange garantie op lekkage van de boiler (ondanks dat er geen water uitkomt).

Anders moet ik het systeem vervangen, deze boiler is niet te vervangen begreep ik. Twijfel allen wat er dan voor in plaats moet komen. Nu zit alles alleen op koud water aangesloten en komt ook normaal warm water uit de boiler. Met geringe moeite kan ik op die plek ook een warmwaterleiding beschikbaar maken, maar weet niet of dat voordelen heeft tov alleen met koud water vullen. Sporadisch hadden we te weinig warm water in de huidige boiler (8 liter).

Vrouw neigt nu naar aanschaf van een Quooker, waarschijnlijk door naamsbekendheid. Hoe zit het met betrouwbaarheid of prijs/kwaliteitverhouding van andere merken? Ik zie veel merken waar ik nooit eerder van gehoord heb en weinig over kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GodDamage
GodDamage schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:46:
[...]
Zo precies 2 maanden verder en ik heb vandaag eindelijk alles werkend, en lekvrij, aangesloten. De Pro3 VAQ werkt perfect en is aangesloten op de kokendwaterkraan van de Selsiuz. Het warme water komt van de CV want die had ik al laten aansluiten toen de Selsiuz boiler ging lekken.
Het 8 bar overdrukventiel van de Selsiuz heb ik kunnen hergebruiken en die werkt goed samen met de Quooker boiler. Had nog twee Pro3 VAQ onderhoudssets gekocht en eentje daarvan heb ik gebruikt dus er zit een nieuw koolfilter in en een nieuwe teflonring voor de afsluiting. Het aansluiten heeft nog best lang geduurd omdat ik het laatste puzzelstukje maar niet goed kreeg.
Het heeft me ook een nieuw slangetje voor aan de kraan zelf gekost. Het paste net niet lekker en daardoor was de originele slang stuk gedraaid. Gelukkig kostte dat slangetje maar iets meer dan €16 op Amazon en bijkomend voordeel is dat het nu een halve meter korter is. Hierdoor heb je sneller kokend water omdat er minder koud water in de leiding zit dat er eerst uit moet.

De adapter die ik nodig had is deze op Aliexpress in de maat F1/4-M3/8 en die moest ik aan de kraankant nog een stukje wijder boren (~10,5 mm) tot ongeveer 5mm diep, omdat het anders niet sluitend kwam op het rubberen ringetje van de kraanslang. Hier heb ik helaas geen foto van gemaakt.
Van de eerder in dit topic aangehaalde adapter is de flens te dun en dat kreeg ik niet waterdicht. Hier zie je dat de flensrand te dun is in vergelijking met de oude (links op de foto) met een brede rand die op het rubber drukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajHg6acdflGAC_lhsjWoomKGfs8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VEIUZbUcWqg36v9n1DYHzYvo.png?f=user_large

Al met al wel wat gepriegel en het was bij mij niet eenvoudig wat bestellen en in elkaar draaien dus. Dan ben ik ook nog een redelijk ervaren klusser. Met de door mij gekochte Pro3 VAQ heb ik het wel getroffen; kostte me €75 maar hij was in nieuwstaat en er zat vrijwel geen kalk in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX7zoe1RducLIBQf2BNipdKK7tE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6oh9wHlvxqVieCVXKsqvFUEN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJAw7-PBxQOQ1sy_R2RJXnsBvZ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pf26XfT1SZdQAZ4CNy3X6QgI.png?f=fotoalbum_large

Onderhoudsset met filter zat rond de €50 maar die zou voor 5 jaar goed moeten zijn en ik heb er nog een op reserve. Denk dat het mij zo'n €165 heeft gekost in totaal en dat maakt het de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:00
Ik heb een quooker pro 3 gedemonteerd en dit onderdeel kwam ergens vandaan maar ik weet niet zo goed waarvan. Weet iemand wat het is er waar het hoort?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsobZR84PAPn_7_kz23iiLhdB8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RETcInRJirH00Yl7vkF65pYx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1odKaZWciC84XG60YU6S1SNX9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rB94HUHVjjwd8Pn5wEh4WvwH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:06

Pixelmagic

Ubergeek

Wij hebben een volledig electrisch huis (3x25A aansluiting), dus ook verwarmen met een L/L warmtepomp en denken aan een Quooker. We drinken alleen thee en werken veel thuis dus zal aardig gebruikt worden.

De Quooker zou op een gedeeld wcd komen met de vaatwasser met zo een verdeel wcd.

Ik maak me wat zorgen om de piek belasting vooral tijdens het eten maken. Als we de kookplaat en oven aan hebben staan gebruiken we op alle fases het nodige vermogen en als de warmtepomp gaat defrosten én tegelijk zou de Quooker aangaan dan zou ik dat liever voorkomen. Daarnaast is een groot deel van het huis bewust geschakeld met Home Assistant om optimaal gebruik van zonne energie te hebben en daarnaast ook veel gelijktijdig gebruikt te vermijden, ook bij wassen en drogen.

Het liefst zou ik zelf controle hebben over wanneer de Quooker gaat verwarmen, zoals die verdeler dat ook doet met de vaatwasser. Ik begrijp dat de nieuwere Quookers stroom nodig hebben om gebruikt te worden en dat die verdeler dat regelt, maar zou dit dus het liefst zelfs besturen. Ik kan daar helaas erg weinig van vinden.

Zijn er mensen die ook volledig electrisch zijn en vergelijkbare uitdagingen heeft die ik zie en is er misschien al wat meer bekend over de Quooker verwarming on demand te schakelen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
De Quooker moet inderdaad altijd aangesloten zijn om het kokend water ventiel te openen.
Maar de quooker gebruikt dermate weinig stroom en vooral kortstondig stroom dat het niet erg is. Hier zit de quooker op dezelfde groep als een koffiezetapparaat en vaatwasser.
Als je af en toe een glas pakt en geen emmers kokend water, zal hij niet langer dan een paar minuten op staan te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Lieuwe15 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:18:
De Quooker moet inderdaad altijd aangesloten zijn om het kokend water ventiel te openen.
Maar de quooker gebruikt dermate weinig stroom en vooral kortstondig stroom dat het niet erg is. Hier zit de quooker op dezelfde groep als een koffiezetapparaat en vaatwasser.
Als je af en toe een glas pakt en geen emmers kokend water, zal hij niet langer dan een paar minuten op staan te warmen.
Maar toch bijzonder dat met de Quooker verdeler er blijkbaar wel genoeg spanning op blijft staan om te laten werken en niet het element aan te zetten. Ik had verwacht dat iemand wel wat reverse enginering had gedaan.

Maar wat je zegt is dat ik me geen zorgen hoef te maken. De vaatwasser gebruikt hier 2400W bij verwarmen en de Quooker gebruikt 1600W. Dat is samen 4000W op een 16A zekering, dat lijkt me verre van optimaal en als dat minuten duurt dan zal de zekering er toch echt uitslaan lijkt me ? En dan heb ik het nog niet over tegelijk gebruik van andere verbruikers. Ik heb er nog geen goed gevoel bij.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Alles verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Athome op 07-03-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:32
Pixelmagic schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:43:
[...]

Maar toch bijzonder dat met de Quooker verdeler er blijkbaar wel genoeg spanning op blijft staan om te laten werken en niet het element aan te zetten. Ik had verwacht dat iemand wel wat reverse enginering had gedaan.

Maar wat je zegt is dat ik me geen zorgen hoef te maken. De vaatwasser gebruikt hier 2400W bij verwarmen en de Quooker gebruikt 1600W. Dat is samen 4000W op een 16A zekering, dat lijkt me verre van optimaal en als dat minuten duurt dan zal de zekering er toch echt uitslaan lijkt me ? En dan heb ik het nog niet over tegelijk gebruik van andere verbruikers. Ik heb er nog geen goed gevoel bij.
Je 16A zekering kan best voor een paar minuten wat meer belasting hebben, geen probleem. Ik snap dat het voor je gevoel niet lekker is, maar bedenk dat er ondertussen op dit forum best veel mensen zijn die all-electric zijn gegaan (waaronder ik) en die ervaren hebben dat dit prima gaat. Quooker gebruik je veel tijdens het koken, de vaatwasser weer erna.

Ikzelf heb een doorstroomverwarmer in de keuken die tot 13 kW trekt, daarnaast een warmtepomp, kook elektrisch en heb eventueel mijn elektrische motor ook nog aan de lader hangen. Heb nog nooit meegemaakt dat er een groep uit is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:46
Pixelmagic schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:43:
[...]

Dat is toch juist de bedoeling van die verdeelstekker? Als de vaatwasser aan staat zal de Quooker zijn verwarmingselement niet gebruiken, of minder. Ik vermoed dat er een digitaal signaal wordt verstuurd via de kontaktdoos waar de Quooker is ingeplugd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Marco12 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Dat is toch juist de bedoeling van die verdeelstekker? Als de vaatwasser aan staat zal de Quooker zijn verwarmingselement niet gebruiken, of minder. Ik vermoed dat er een digitaal signaal wordt verstuurd via de kontaktdoos waar de Quooker is ingeplugd.
Misschien was ik niet duidelijk genoeg in het eerste bericht, het gaat niet alleen om de vaatwasser maar meer om het totaal gebruik van het huis. De vaatwasser staat tijdens het koken niet aan en zal de Quooker dus niet uitzetten. De oven en inductieplaat plus warmtepomp staan wel tegelijk aan, daar zit mijn zorg.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:46
Pixelmagic schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Misschien was ik niet duidelijk genoeg in het eerste bericht, het gaat niet alleen om de vaatwasser maar meer om het totaal gebruik van het huis. De vaatwasser staat tijdens het koken niet aan en zal de Quooker dus niet uitzetten. De oven en inductieplaat plus warmtepomp staan wel tegelijk aan, daar zit mijn zorg.
Ja, dat is dezelfde uitdaging die ik ook heb. Warmtepomp, inductiekookplaat, oven. Ik heb in kaart gebracht welke fases worden gebuikt, ook voor de kookzones van de kookplaat. Ik wil op 3 X 25 A blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Marco12 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:35:
[...]

Ja, dat is dezelfde uitdaging die ik ook heb. Warmtepomp, inductiekookplaat, oven. Ik heb in kaart gebracht welke fases worden gebuikt, ook voor de kookzones van de kookplaat. Ik wil op 3 X 25 A blijven.
Nou, vraag het over een poosje nog eens, net de knoop doorgehakt en de Pro3 besteld met de verdeler. :)

De meters die ik overal heb zitten mogen hun waarde gaan bewijzen, helaas geen DSMR5 meter dus kan het niet per fase bepalen op dit moment. En juist de grootste gebruikers, inductie en oven, hebben geen meter uiteraard ;)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 22:39
Pixelmagic schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:35:
Wij hebben een volledig electrisch huis (3x25A aansluiting), dus ook verwarmen met een L/L warmtepomp en denken aan een Quooker. We drinken alleen thee en werken veel thuis dus zal aardig gebruikt worden.

Zijn er mensen die ook volledig electrisch zijn en vergelijkbare uitdagingen heeft die ik zie en is er misschien al wat meer bekend over de Quooker verwarming on demand te schakelen ?
Volledig elektrisch hier, geen fossiele energie meer voor het huis en ook een elektrische auto + motorfiets. Geen enkel probleem op onze 3x25A aansluiting. De Quooker hangt hier ook samen met de vaatwasser op een verdeler van Quooker zelf, dus over dat stopcontact moet ik me geen zorgen maken. De warmtepompen zijn verdeeld over de fases, en grootverbruikers zoals de auto doen dat meestal niet tijdens de momenten dat er gekookt wordt.

Nog geen enkele keer een overbelasting gehad tot nu toe, maar dan moet je ook al tegen de 6kW op één van de fases trekken. Als je zwaardere verbruikers goed verdeeld zijn over de fasen, gaat dat best meevallen. In verband met het capaciteitstarief hier in België ben ik wel aan het kijken om het één en ander wat intelligent aan te sturen eens we een digitale meter krijgen. Combinatie van Home Assistant en Node-Red werkt daar prima voor, en eens de digitale meter er is en ik de gegevens live kan uitlezen, kan ik er nog wat verder in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patje24
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-03 16:44
*spam*

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 14-03-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Wij zijn bezig met een grote verbouwing en ook een nieuwe keuken. In de keuken komt een Quooker. De keukenleverancier geeft aan dat de Quooker alleen een koudwater aanvoer nodig heeft en dat je lauw/warm water gewoon via de Quooker kunt laten verlopen. Er zou dan geen aparte warmwaterleiding naar de keuken hoeven. Echter hoorde ik van iemand anders dat ie wel een warmwaterleiding heeft, want als de Quooker leeg is schakelt ie dan daar naar over, zodat je ook bij grotere vraag (bijv. paar emmers vullen) warm water hebt.

Wat is wijsheid? Wel of geen warmwaterleiding laten leggen naar de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:35
Palomar schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:53:
Wij zijn bezig met een grote verbouwing en ook een nieuwe keuken. In de keuken komt een Quooker. De keukenleverancier geeft aan dat de Quooker alleen een koudwater aanvoer nodig heeft en dat je lauw/warm water gewoon via de Quooker kunt laten verlopen. Er zou dan geen aparte warmwaterleiding naar de keuken hoeven. Echter hoorde ik van iemand anders dat ie wel een warmwaterleiding heeft, want als de Quooker leeg is schakelt ie dan daar naar over, zodat je ook bij grotere vraag (bijv. paar emmers vullen) warm water hebt.

Hangt geheel van je gebruik van warm water af in de keuken. Je kunt er best 3 emmers met warm water uit krijgen, daarna duurt het even voordat er weer warm water beschikbaar is.
Heb je nog een ander tappunt voor warmwater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:33

ericplan

5180 Wp PV

@Palomar Hangt een beetje van je gebruik in de keuken af. Eén emmer warmwater tappen is wel te doen, twee of meer moet je wachten. Maar hoevaak heb je meer dan een emmer nodig?

Als je de Quooker wel op de warmwaterleiding aansluit, dan slaat bij ieder gebruik van warmwater van de keukenkraan ook je cv-ketel aan en dat kost energie. Bovendien zorgt het voor extra slijtage van je cv-ketel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:01:
@Palomar Hangt een beetje van je gebruik in de keuken af. Eén emmer warmwater tappen is wel te doen, twee of meer moet je wachten. Maar hoevaak heb je meer dan een emmer nodig?

Als je de Quooker wel op de warmwaterleiding aansluit, dan slaat bij ieder gebruik van warmwater van de keukenkraan ook je cv-ketel aan en dat kost energie. Bovendien zorgt het voor extra slijtage van je cv-ketel.
Aha, dat laatste wist ik niet. Ik dacht dat ie eerst de Quooker watervoorraad opmaakt en daarna pas overschakelt naar de warmwaterleiding. Maar als ie dat elke keer doet is er idd iets voor te zeggen om geen warmwaterleiding aan te sluiten.

Kan verder niet echt een situatie bedenken waarbij je grotere hoeveelheden warm water nodig hebt. Hoogstens voor een zwembadje voor de kinderen in de tuin (deden we wel regelmatig), maar dat doen ze dan vanaf komende zomer maar met kouder water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De Combi+ van Quooker is zowel geschikt voor "Cold Fill" en "Hot Fill". Het verschil is alleen een paar koppelingen die je achteraf kan vervangen.
Mijn ervaring met de Quooker met een Col fill Combi+ over ruim 4 jaar (2 persoons huishouden), is dat we hoogstens met een verjaardag soms warm water te kort kom.
Familie met een 4 persoonshuishouden zegt dezelfde ervaring te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Athome schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:44:
De Combi+ van Quooker is zowel geschikt voor "Cold Fill" en "Hot Fill".
Quooker is altijd cold fill vlgs mij. Het warme water word direct naar de kraan gestuurd via het mengventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Zie hier:
https://www.quooker.nl/reservoirs

En hier om de Cold fill om te bouwen naar Hot fill
https://www.quooker.nl/co...-combi-b-31-093-00-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Het reservoir wordt alleen maar met koud water gevuld en niet met het eventuele warme water: cold fill dus zowel bij de Combi als de Combi plus.
Kijk maar op bladzijde 21 van de installatiehandleiding

[ Voor 56% gewijzigd door Simple mind op 15-03-2025 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47

Het is niet zo dat de Quooker pas schakelt als hij leeg is. Met een warmwaterleiding springt je ketel gewoon elke keer aan, maar meestal zet je de kraan alweer uit voordat het water van de ketel in je keuken is. Beter van niet dus, tenzij je bang ben om een enkele keer per jaar niet voldoende te hebben aan het reservoir en de extra slijtage aan je ketel voor lief neemt.

Engineering

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Je heb ook nog een derde keuze, dat is wat wij gedaan hebben. Wel de leiding leggen, maar niet aansluiten. Wij hebben een loze leiding naast de koudwater leiding liggen, die nergens aangesloten zit. Het voordeel wat je dan hebt is dat je altijd nog kunt besluiten om toch warm water uit de centrale warmwaterbron te halen, zonder dat je gelijk weer de keuken kunt slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Heb ik bij de verbouwing ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

GodDamage schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:42:
[...]

Zo precies 2 maanden verder en ik heb vandaag eindelijk alles werkend, en lekvrij, aangesloten. De Pro3 VAQ werkt perfect en is aangesloten op de kokendwaterkraan van de Selsiuz. Het warme water komt van de CV want die had ik al laten aansluiten toen de Selsiuz boiler ging lekken.
Het 8 bar overdrukventiel van de Selsiuz heb ik kunnen hergebruiken en die werkt goed samen met de Quooker boiler. Had nog twee Pro3 VAQ onderhoudssets gekocht en eentje daarvan heb ik gebruikt dus er zit een nieuw koolfilter in en een nieuwe teflonring voor de afsluiting. Het aansluiten heeft nog best lang geduurd omdat ik het laatste puzzelstukje maar niet goed kreeg.
Het heeft me ook een nieuw slangetje voor aan de kraan zelf gekost. Het paste net niet lekker en daardoor was de originele slang stuk gedraaid. Gelukkig kostte dat slangetje maar iets meer dan €16 op Amazon en bijkomend voordeel is dat het nu een halve meter korter is. Hierdoor heb je sneller kokend water omdat er minder koud water in de leiding zit dat er eerst uit moet.

De adapter die ik nodig had is deze op Aliexpress in de maat F1/4-M3/8 en die moest ik aan de kraankant nog een stukje wijder boren (~10,5 mm) tot ongeveer 5mm diep, omdat het anders niet sluitend kwam op het rubberen ringetje van de kraanslang. Hier heb ik helaas geen foto van gemaakt.
Van de eerder in dit topic aangehaalde adapter is de flens te dun en dat kreeg ik niet waterdicht. Hier zie je dat de flensrand te dun is in vergelijking met de oude (links op de foto) met een brede rand die op het rubber drukt:

[Afbeelding]

Al met al wel wat gepriegel en het was bij mij niet eenvoudig wat bestellen en in elkaar draaien dus. Dan ben ik ook nog een redelijk ervaren klusser. Met de door mij gekochte Pro3 VAQ heb ik het wel getroffen; kostte me €75 maar hij was in nieuwstaat en er zat vrijwel geen kalk in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onderhoudsset met filter zat rond de €50 maar die zou voor 5 jaar goed moeten zijn en ik heb er nog een op reserve. Denk dat het mij zo'n €165 heeft gekost in totaal en dat maakt het de moeite waard.
toon volledige bericht
Mooi dat het gelukt is, als ik het goed begrijp gebruik je geen mengventiel? Bij mij loopt alles via mengventiel, dus had geen probleem met de kraanaansluiting. Bij mij werkt alles nog steeds perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
Zenix schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:36:
[...]

Mooi dat het gelukt is, als ik het goed begrijp gebruik je geen mengventiel? Bij mij loopt alles via mengventiel, dus had geen probleem met de kraanaansluiting. Bij mij werkt alles nog steeds perfect.
Nee geen mengventiel en alles werkt hier ook nog steeds lekvrij. Geen herrie meer van de waterkoker _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:12:
Zo, na 7 jaar gebruik het filter maar eens vervangen.....
Was wat betreft kalk aanslag wel nodig...

[Afbeelding]
Na (iets meer dan) 4 jaar weer schoongemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuKwrHsLv1iy8-jCym6t-BmW7-Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPN42ofa8LGw76tqvtFicUew.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor m'n gevoel toch wat meer kalk dan de vorige keer.
Blijft jammer dat het hitac filter niet meer los is te bestellen, dus deze niet vervangen dit keer.
Om nu het hele electrische element te vervangen vind ik ook zo zonde.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-05 09:04
Hallo allemaal, ik heb COMBI+ EQ Quooker met een Fusion kraan geïnstalleerd sinds 2018, en heb tot nu toe 1 keer onderhoud gedaan door verwarmingselement en een filter te vervangen paar jaar geleden.

Nu kreeg ik weer een storing en hebben ze me aangeraden om de kraan zelf te vervangen (2 knipperende rode lampjes). Wat ik niet leuk vind aan de Quooker is dat zodra er een storing is ze aanraden om een heel nieuw stuk te kopen (500€+ in dit geval). Ik veronderstel dat het een geweldig businessmodel voor hen is.

Ik vroeg me af of iemand ervaringen heeft met het repareren van Quooker? Als mijn kraan niet werkt, is er een kans dat het een relatief eenvoudige reparatie is. Zou het zinvol zijn om het naar iemand te brengen die elektronica repareert?

Nevermind, vond dit: Quooker Combi+ defect 4× knipper reparatie

[ Voor 5% gewijzigd door carefree7 op 29-04-2025 13:59 ]

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste