Crosspost uit een ander topic, maar ik denk ook zeker interessant voor hier:
Vandaag best een handig trucje uitgehaald, met (ga ik vanuit) ook stroombesparing als gevolg!
Situatie was dat wij een 7L Quooker Combi hadden welke alleen op de koudwaterleiding was gemonteerd. Wij zijn met twee en gebruiken derhalve echt nooit 7L kokend water achter elkaar. Hierom wilde ik eigenlijk een 3L variant, maar die bestaan niet met alleen de koud waterleiding aansluiting. Mijn partner wilde wel een Quooker kraan, want mooi (vond ik eigenlijk ook wel

).
Nu; de 7L boiler verbruikt zo'n 0.25kWh per dag, als er geen heet water wordt gevraagd. Opzich al heel netjes, maar het idee dat er 7L kokend water in mijn keukenkastje staat vond ik niet juist voelen.
Vandaar op onderzoek uitgegaan. Ik zag dat de HiTac filters verwisselbaar en compatibel zijn met 7L en 3L modellen. Hier zit ook een teflon ring bij, welke dus ook op de 7L en 3L past. Dit betekent dus dat de schijf met 8 moergaten dus (waarschijnlijk) ook dezelfde maatvoering heeft.
Ik heb dus een 3L vat gekocht en daar het binnenwerk uitgehaald. Deze vergeleken met het 7L binnenwerk, die een extra slang heeft waar altijd kokend water uit kan komen (die is dus verbonden met het mengventiel). Hierna heb ik het warmte-element, de sensoren en de koudwatertoevoer overgezet van het 3L binnenwerk naar het 7L binnenwerk en het hele binnenwerk in het 3L reservoir gezet. Na aansluiten van de kap even gecheckt of niks lekte, maar nee. Super! Getest en nu komt er koud- warm- en kokend water uit de Fusion kraan. Heel tevree

- Wat je dus kunt doen als je de 7L wilt omzetten naar 3L is:
- 7L (E, met solenoïde) binnenwerk bemachtigen, mag defect zijn, gaat alleen om de ronde bovenplaat
- 3L (E, met solenoïde) reservoir kopen, met werkend binnenwerk (let op dat het reservoir koud blijft van buiten, anders is het vacuüm lek).
- Verwarmingselement, koudwatertoevoer en sensoren overzetten van 7L naar 3L ronde bovenplaat (hiervoor moeten wat stekkertjes losgemaakt worden, anders gaan ze niet door de moertjes. Beetje geduld en wat priegelwerk benodigd)
- Boel vastzetten in het 3L reservoir en even testen met de kap er half op (om te zien of het lekt)
- Hierna reservoir leegmaken en isolatie terugplaatsen
- Kap terug en aansluiten maar!
Let erop dat je dus nog wel een mengventiel (van 100*C + koud naar warm water) moet hebben. Deze kosten bij Quooker bijna 100EU, maar er zijn ook andere merken te vinden. Let wel op dat ze ook 100*C water aankunnen, anders zullen ze snel slijten.
Hopelijk heb ik wat mensen geïnspireerd om dit ook te doen