Sinds enkele weken heb ik een Flextap in huis. Het RVS model met flexibele kraankop en 3L boiler, geen chiller (Dat kon helaas niet i.c.m. flexibele kraankop). Hiervoor had ik een normale kraan met een waterkoker.
Ik wilde graag een kokendwaterkraan voor het gemak (Snel pannetje kokend water) en om mijzelf te stimuleren meer thee te drinken. Mijn ouders en op mijn werk hebben ze een Quooker dus die heb ik ook vaak gebruikt. Echter, vond ik een Quooker te duur. Bij Howatt vond ik de flexibele kraan lelijk, dus die viel af. Als alternatief bij Flextap uitgekomen.
Kwalitatief gezien is het beduidend minder dan een Quooker:
- Bij Quooker komt er een flinke straal uit de kraan en bij Flextap is het een klein straaltje. Het duurt ongeveer twee keer zo lang om een thee mok te vullen met kokend water tegenover de Quooker.
- Ook is de druk van de straal (Zowel kokend als de gewone straal) best karig. Misschien dat dit aan mijn installatie ligt.
- De boiler kan wat geluid maken wanneer die leeg is. Dit is mij bij de Quooker zelden opgevallen.
- De kraan is echt groot. Ik weet dat kokendwaterkranen groter zijn dan normale kranen. Maar ook in vergelijking met de Quooker is hij een slagje groter.
- Er wordt verwacht dat je elk half jaar het filter vervangt.
Dat klinkt allemaal heel negatief maar ik ben er best blij mee:
- Het waterreservoir van de Flextap is 3 liter. Ik woon alleen dus dit is (ook voor het koken) voldoende. Er zijn geruchten dat er een grotere variant komt maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
- Wanneer het reservoir leeg is, is het water in 5 minuten naar de gewenste temperatuur gebracht.
- De installatie handleiding is redelijk intuïtief.
- Kost minder dan de helft van een echte Quooker.
Mijn conclusie is dan ook 'You get what you paid for'.