Ik heb de flex thuis; Gebruik de slang regelmatig om mijn wasbak uit te spoelen (hij is vrij breed). Wel moet je er echt mee opletten, dat je hem niet te veel eruit trekt. Hij kwam bij mij vast te zitten en wilde niet meer terug. Maar als je dat een beetje in de gaten houdt, is het een mooie (zeer makkelijke) extra feature.Guido7619 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:47:
Eigenlijk wil ik overstappen naar de flex, dat ding met die uittrekbare slang. Maar dat heeft meer te maken met mijn vierkante wasbak waardoor het water en vuil slecht wegloopt dan met de quooker zelf. Ik had het idee dat je dan makkelijker de wasbak schoon kan spuiten.
Iemand ervaring met die Flex? Een losse flex kraan kost rond de 600 euro, hopelijk kan je die zo omzetten.
Bedankt voor je reactie. Ik heb een dubbele spoelbak, met recht bodem. Water loopt niet mooi naar het putje.Miss_80 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:09:
[...]
Ik heb de flex thuis; Gebruik de slang regelmatig om mijn wasbak uit te spoelen (hij is vrij breed). Wel moet je er echt mee opletten, dat je hem niet te veel eruit trekt. Hij kwam bij mij vast te zitten en wilde niet meer terug. Maar als je dat een beetje in de gaten houdt, is het een mooie (zeer makkelijke) extra feature.
Het kost dus steeds heeel veel water om de hoekjes en zijkanten schoon te krijgen.
Hoever kun je die slang dan uitrrekken? En hoe heb je dat dan opgelost toen hij niet meer terug wilde?
Zie je dan aan de onderkant van de kraan een stuk slang nog zitten wat dan omhoog gaat als je die uittrekt? Wellicht kun je daar nog een tyrapje opzetten zodat je de slang niet te ver eruit kan trekken.
Je kan hem een aardig stuk eruit trekken; zou dat even voor je moeten nameten, maar ik kan er mijn hele wasbak mee schoon maken. Toen hij vast kwam te zitten heb ik hem via de onderkant weer los weten te trekken. Ik denk zelf dat de bal die eraan zit klem zat tussen de andere leidingen in het kastje. Was iig binnen 1 min weer opgelost. Denk alleen dat je het niet te vaak moet hebben en gewoon de slang met beleid moet behandelen
Quooker heeft mij gebeld vandaag. De slang kan je er ongeveer 35 cm uittrekken. Er zit een bal onderaan welke wel eens klem komt te zitten tussen een leiding.
Verder kon je deze kraan niet zomaar overzetten op een bestaande boiler. Aan de hand van het serienummer op de boiler kunnen ze controleren of er een flex kraan op kan, aangezien deze kraan net weer een andere soft en -hardware vereist.
Mijn boiler is van 2016, precies gekocht op het moment dat de Flexkraan op de markt kwam. Het ronde model van de kraan sprak mij niet aan, maar gemak gaat het nu winnen van design.
Verder kon je deze kraan niet zomaar overzetten op een bestaande boiler. Aan de hand van het serienummer op de boiler kunnen ze controleren of er een flex kraan op kan, aangezien deze kraan net weer een andere soft en -hardware vereist.
Mijn boiler is van 2016, precies gekocht op het moment dat de Flexkraan op de markt kwam. Het ronde model van de kraan sprak mij niet aan, maar gemak gaat het nu winnen van design.
Die van ons komt uit 2010, dus lang voordat er maar iets van een flex slang mogelijk was. Dat was één van de redenen dat wij voor 2 kranen zijn gegaan. Want ik wilde perse een douchekraan (met uittrekbare slang) hebben.Guido7619 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:03:
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Wij hebben sinds een maand de Grohe Red New Duo.FulmeN schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:44:
[...]
Wij hebben hier ook last van gehad (C-kraan), dit is een erkend probleem.
Wanneer je contact opneemt met Grohe, zullen zij een modificatie uitvoeren aan de kraan.
Werkt prima maar ook bij ons blijft het koud water wat doorlopen nadat de hendel dicht is gedaan.
Bij het kokend water stopt hij wel meteen na het loslaten van de sensorknop.
Toch ook maar eens contact opnemen met Grohe voor de modificatie.
Ik sta zelf op het punt een keuze te maken tussen de verschillende kook kranen. Als ik het zo een beetje doorlees dan werken de systemen van alle merken gewoon goed en is er vooral verschil in bediening en prijs.
Wat ik zelf eigenlijk veel interessanter vind is het eventuele onderhoud per systeem met bijbehorende kosten.
Zo kon mijn keukenleverancier melden dat de Franke 3 in 1 een filter gebruikt om de boiler schoon te houden maar dat dit filter elk jaar a 60 euro vervangen dient te worden omdat anders je garantie vervalt (Franke geeft trouwens 5 jaar garantie). Ook bij Selsiuz is het mogelijk om een filter te nemen en dat dit ook voor garantie min of meer verplicht is bij een water hardheid van meer dan 10 dH en dus ook elk jaar vervangen.
Wat zijn jullie ervaringen betreft het onderhoud?
Wat ik zelf eigenlijk veel interessanter vind is het eventuele onderhoud per systeem met bijbehorende kosten.
Zo kon mijn keukenleverancier melden dat de Franke 3 in 1 een filter gebruikt om de boiler schoon te houden maar dat dit filter elk jaar a 60 euro vervangen dient te worden omdat anders je garantie vervalt (Franke geeft trouwens 5 jaar garantie). Ook bij Selsiuz is het mogelijk om een filter te nemen en dat dit ook voor garantie min of meer verplicht is bij een water hardheid van meer dan 10 dH en dus ook elk jaar vervangen.
Wat zijn jullie ervaringen betreft het onderhoud?
Ik heb een keuken gekocht met een Quooker flex. Ik kan upgraden naar een Cube om dan 'Spa rood' te kunnen tappen. Iemand ervaring daarmee?
Zoals je boven kon lezen hadden wij hetzelfde probleem. Gemeld bij Grohe, en binnen een week in 15min opgelost door een monteur. Die vertelde trouwens dat alle Grohe Red New Duo hier last van zouden hebben.vweereld schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:37:
[...]
Wij hebben sinds een maand de Grohe Red New Duo.
Werkt prima maar ook bij ons blijft het koud water wat doorlopen nadat de hendel dicht is gedaan.
Bij het kokend water stopt hij wel meteen na het loslaten van de sensorknop.
Toch ook maar eens contact opnemen met Grohe voor de modificatie.
Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.
Hier is de monteur ook deze week langs geweest. Probleem was in een paar minuten opgelost. Kraan loopt nu niet meer na. Goede service van Grohe.
Het smaakje moet je dan inderdaad zelf toevoegen.coyote1980 schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:34:
Zijn er hier inmiddels ook gebruikers van de koud/bruisend water functies die Quooker en Grohe leveren?
Ik heb het overwogen, maar neig naar het niet aanschaffen vanwege:
* Ik ben dol op het bruiswater van bar-le-duc met citroensmaak (fris en suikervrij). Uit de bruiskraan komt smaakloos water en dan moet ik daar weer wat zelf mee.
* De cube in het keukenkastje erbij zetten zorgt er echt voor dat alles eruit moet,, het staat dan echt vol met apparatuur.
Ik was benieuwd naar gebruikservaringen van mensen die dit wel geplaatst hebben.
Ik zelf ben heel blij met de Cube, makkelijk man koud en bruisend water meteen uit je kraan.
Heb hem nou ondertussen een paar maanden, we drinken meerdere glazen water per dag en heb nog geen een keer het co2 patroon moeten vervangen.
Is het goedkoper dan gewoon een flesje spa rood halen? Denk het niet, maar het is wel een stuk makkelijker.
De Cube moet je erbij plaatsen, het is een extra (flink) apparaat wat je in je kast plaatst.twodigits schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:36:
Ik heb een keuken gekocht met een Quooker flex. Ik kan upgraden naar een Cube om dan 'Spa rood' te kunnen tappen. Iemand ervaring daarmee?
Ik ben me ook aan het verdiepen in kokendwater kranen en kwam het merk howat tegen, de reviews zijn alleen positief, ook al zijn het er nog geen 10
Maar 495,- solo boiler waarbij met mengventiel ook warmwater uit de kraan tappen mogelijk is. Toch ben ik voor de grohe red duo L-size gegaan, nette prijs 819,- incl verz.
Ik was geinteresseerd totdat ik de prijs hoorde. Adviesprijs is EUR 3500.twodigits schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:36:
Dat vond ik te veel, voor een gewone Quooker met 7 liter boiler was ik onder de 2K klaar.
Tevens overtuigde het systeem in de keukenzaak mij niet - het bedienen kost wat behendigheid aangezien er 4 soorten water uit de kraan kunnen komen. Moeilijker dan ik gedacht had (je bezoek wil ook zelf wat water kunnen tappen). En de hoeveelheid prik viel tegen - dit zou wat te maken kunnen hebben met een patroon wat bijna leeg was.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Wij zijn er ook niet voor gegaan, belangrijkste reden is dat we zoals iemand anders hier ook opmerkte het liefst spa rood / bar le duc met citroen drinken.
Adviesprijs 3500 euro. En hoeveel kost een patroon? en hoeveel water kun je er dan uit halen? Hoeveel Spa rood moet je dan drinken om dat eruit te halen?fonsoy schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:02:
[...]
Ik was geinteresseerd totdat ik de prijs hoorde. Adviesprijs is EUR 3500.
Dat vond ik te veel, voor een gewone Quooker met 7 liter boiler was ik onder de 2K klaar.
Tevens overtuigde het systeem in de keukenzaak mij niet - het bedienen kost wat behendigheid aangezien er 4 soorten water uit de kraan kunnen komen. Moeilijker dan ik gedacht had (je bezoek wil ook zelf wat water kunnen tappen). En de hoeveelheid prik viel tegen - dit zou wat te maken kunnen hebben met een patroon wat bijna leeg was.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
70 voor 4 patronen.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:23:
[...]
Adviesprijs 3500 euro. En hoeveel kost een patroon? en hoeveel water kun je er dan uit halen? Hoeveel Spa rood moet je dan drinken om dat eruit te halen?
De berekening heb ik niet gemaakt, maar het lijkt me heel sterk als je het er überhaupt uit haalt.
Je koopt dit product natuurlijk niet om goedkoper bruisend water te drinken - maar voor het gemak.
Vaak ben ik te vergeetachtig om zo'n fles water in de koeling te leggen.
Ideaal als je op een warme zomerdag wat bezoek hebt - aangezien de kraan moeiteloos wel 10 liter bruisend water kan produceren in een korte tijd. Dat scheelt veel gesleep met flessen water en het vullen van koelkasten.
Ideaal als je op een warme zomerdag wat bezoek hebt - aangezien de kraan moeiteloos wel 10 liter bruisend water kan produceren in een korte tijd. Dat scheelt veel gesleep met flessen water en het vullen van koelkasten.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
70 liter uit 1 patroon volgens Quooker. Dat maakt €0.25 per literkoert85 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:28:
[...]
70 voor 4 patronen.
De berekening heb ik niet gemaakt, maar het lijkt me heel sterk als je het er überhaupt uit haalt.
Dan klopt het wel redelijk, dat je het er nooit uit haalt.bertvanoosten schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:50:
[...]
70 liter uit 1 patroon volgens Quooker. Dat maakt €0.25 per liter
Als ik geen rekenfout maak, maakt dat rond de 620 liter voordat je het eruit hebt, ga ik uit van €1000,- voor een losse Cube.
Ben ik het voor een deel wel mee eens (voor ons kon een Quooker toen ook niet uit, maar wij hebben hem toch genomen, voor het gemak). De vraag is alleen: hoeveel gemakt levert het dan op? Kokend water gebruiken wij minimaal 2x per dag ('s morgens bij het ontbijt een kop thee en 's avonds een kop thee) en meestal vaker, het hele jaar door, als we thuis zijn. Maar hoe vaak drink je bruisend water op een dag?fonsoy schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:45:
Je koopt dit product natuurlijk niet om goedkoper bruisend water te drinken - maar voor het gemak.
Vanochtend is de monteur langs geweest voor de modificatie. Hij was er 15 minuten mee bezig geweest en het was niet gelukt. De 2 slangen die hij mee had pasten niet goed in de uitloop waardoor de perlator er ook niet op kon, deze waren dus beide gescheurd. Hij zal nog een keer langs moeten komen om de hele uitloop te vervangen.vweereld schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:49:
Hier is de monteur ook deze week langs geweest. Probleem was in een paar minuten opgelost. Kraan loopt nu niet meer na. Goede service van Grohe.
BTW Het duurde bijna 2 weken voordat Grohe het servicebedrijf had aangestuurd. Het servicebedrijf daarentegen belde me wel gelijk dezelfde dag op na de melding.
correctie: we zijn er wel voor gegaantwodigits schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:40:
Wij zijn er ook niet voor gegaan, belangrijkste reden is dat we zoals iemand anders hier ook opmerkte het liefst spa rood / bar le duc met citroen drinken.

We lusten niet eens Spa Rood, dus hier zou dat systeem sowieso waardeloos zijn.Wailing_Banshee schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:32:
[...]
Ben ik het voor een deel wel mee eens (voor ons kon een Quooker toen ook niet uit, maar wij hebben hem toch genomen, voor het gemak). De vraag is alleen: hoeveel gemakt levert het dan op? Kokend water gebruiken wij minimaal 2x per dag ('s morgens bij het ontbijt een kop thee en 's avonds een kop thee) en meestal vaker, het hele jaar door, als we thuis zijn. Maar hoe vaak drink je bruisend water op een dag?
Ook het kokend water gedeelte vind ik maar zozo. Ding zit al een jaar in storing, maar ik verdom het om voor ~350 euro de kraan te laten vervangen (daar zit de storing in). We drinken hier alleen koffie, hebben een losse waterkoker voor de zeldzame theedrinker en met de inductieplaat op boost is water ook in no time aan de kook voor de pasta e.d. Dus ik zou denk ik bij een nieuwe keuken niet eens meer zo'n kraan nemen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik denk ook dat het mede de gadget- factor is. Strikt genomen heb je zo'n kraan ook niet nodig.
Ik lees hier allerlei reacties in de geest van 'hoe snel heb je hem eruit'? Ik vind dat een beetje een drogreden. Gemak is ook wat waard, in mijn ogen mag dat best wat geld kosten. Sterker nog, we betalen allemaal elke dag voor een stukje gemak, het is maar net de vraag hoe ver je daar in wil gaan.
Vaatwasser, stofzuiger, domotica, robotmaaier, etc.
De een vind een wasdroger al overdreven, terwijl de ander iemand betaald om zijn boodschappen te laten doen en zijn huis schoon te laten maken.
Mijn punt is dat dit topic in mijn ogen moet gaan over de ervaringen met dergelijke systemen, niet om het feit of het 'wel uit kan'.
De een vind een wasdroger al overdreven, terwijl de ander iemand betaald om zijn boodschappen te laten doen en zijn huis schoon te laten maken.
Mijn punt is dat dit topic in mijn ogen moet gaan over de ervaringen met dergelijke systemen, niet om het feit of het 'wel uit kan'.
Groetjes Bas
Wij hebben hem dit jaar 8 jaar, en in deze tijd nog nooit een storing gehad. En ik zou zeker niet meer zonder kunnen!Señor Sjon schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:48:
[...]
We lusten niet eens Spa Rood, dus hier zou dat systeem sowieso waardeloos zijn.
Ook het kokend water gedeelte vind ik maar zozo. Ding zit al een jaar in storing, maar ik verdom het om voor ~350 euro de kraan te laten vervangen (daar zit de storing in). We drinken hier alleen koffie, hebben een losse waterkoker voor de zeldzame theedrinker en met de inductieplaat op boost is water ook in no time aan de kook voor de pasta e.d. Dus ik zou denk ik bij een nieuwe keuken niet eens meer zo'n kraan nemen.
Als we hem alleen hadden genomen omdat we hem er "snel uit hadden", hadden wij hem nooit genomenNhz schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:37:
Ik lees hier allerlei reacties in de geest van 'hoe snel heb je hem eruit'? Ik vind dat een beetje een drogreden. Gemak is ook wat waard, in mijn ogen mag dat best wat geld kosten. Sterker nog, we betalen allemaal elke dag voor een stukje gemak, het is maar net de vraag hoe ver je daar in wil gaan.
Anoniem: 1185986
*if it s to good to be true, it usually is*
[ Voor 166% gewijzigd door Señor Sjon op 28-02-2019 22:39 ]
Bedrijfsnaam is een tijdje terug bij de KvK gewijzigd, oorspronkelijke bedrijfsnaam had het woord 'klusbedrijf' in de naam en het is een eenmanszaak.
Als ik moet gokken zit er achter dit bedrijf gewoon 1 'handyman' die die kranen in China oid bestelt. De website ziet er professioneel uit, maar als ik de teksten lees dan proef ik wel dat er in ieder geval geen professioneel bedrijf achter zit. Verder is naam natuurlijk ook nogal twijfelachtig, er zit eenzelfde rode Q in het logo als bij Quooker, dus het zal me ook niets verbazen als dit bedrijf op termijn ook nog een brief van Quooker op de mat krijgt...
Just my 2 cents...
[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 28-02-2019 22:39 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
http://beta.ibood.com/nl/nl/all-deals/
Helemaal onderaan ACE 3 in 1 kraan in de aanbieding. Iemand hier bekend mee?
Heb zelf liever een met een boiler voor warm water.
@Anoniem: 1185986 Even voortbordurend op onderstaande opmerking:
Het lijkt er dus op dat dit (hoewel het allemaal niet bepaald professioneel te noemen valt) geen malafide bedrijf is. Bedrijf in kwestie heeft ook nog steeds gewoon een actuele KvK-inschrijving. Ik weet dus niet of het in het kader van de discussie en het uitwisselen van ervaringen nuttig is om dit bedrijf/merk hier alsnog te noemen... @Señor Sjon?
Is inmiddels op de facebook-pagina van het betreffende bedrijf het volgende te lezen:Harrie_ schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:19:
[...]
Verder is naam natuurlijk ook nogal twijfelachtig, er zit eenzelfde rode Q in het logo als bij Quooker, dus het zal me ook niets verbazen als dit bedrijf op termijn ook nog een brief van Quooker op de mat krijgt...
[...]
Beste klanten/bezoekers,
allereerst onze excuses voor het ontstane verwarring, i.v.m. een aanklacht van Quooker (inbreuk merkrecht) en om juridische stappen te voorkomen hebben wij besloten om verder te gaan onder de bedrijfsnaam XXXXXXX - https://www.XXXXXXX.nl
Deze wijziging heeft geen invloed op de bestellingen, bestellingen die geplaatst zijn onder de naam YYYYY worden geleverd en gemonteerd.
Nogmaals onze excuses voor het ongemak.
Het lijkt er dus op dat dit (hoewel het allemaal niet bepaald professioneel te noemen valt) geen malafide bedrijf is. Bedrijf in kwestie heeft ook nog steeds gewoon een actuele KvK-inschrijving. Ik weet dus niet of het in het kader van de discussie en het uitwisselen van ervaringen nuttig is om dit bedrijf/merk hier alsnog te noemen... @Señor Sjon?
http://www.ibood.com/diy-...2/6455/kokendwaterkranen/ Voor de (luie) mensen die niet zelf langs alle schoenen wilt scrollen.T.E schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:00:
http://beta.ibood.com/nl/nl/all-deals/
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Je haalt het er niet uit, plain and simple. Dit is gemak, geen geldbesparing. Net als mijn waterontharder, prachtige marketingpraat over hoe veel wasmiddel je wel niet kunt besparen. BS natuurlijk, maar wel lekker.Nhz schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:37:
Wij hebben een Selsiuz 5L nu sinds een week, scheelde veel met een echte Quooker en het grote voordeel: hij spettert niet, vind ik wel belangrijk. Wat ik wel even wil bekijken over een tijdje is het stroomverbruik. Mogelijk dat het gebruik van de waterkoker 20x per dag versus 24/7 deze boiler geen extra Kwh oplevert. Uiteraard is het gemak ook wel in wat euro's uit te drukken.
Anoniem: 224360
Fijn om te horen dat iemand hem heeft. Zou je per half jaar nog eens kunnen aangeven hoe het bevalt? Ik ga die ook aanschaffen, maar zal pas volgend jaar zijn als m'n woning klaar is.Sepanian schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:16:
Wij hebben een Selsiuz 5L nu sinds een week, scheelde veel met een echte Quooker en het grote voordeel: hij spettert niet, vind ik wel belangrijk. Wat ik wel even wil bekijken over een tijdje is het stroomverbruik. Mogelijk dat het gebruik van de waterkoker 20x per dag versus 24/7 deze boiler geen extra Kwh oplevert. Uiteraard is het gemak ook wel in wat euro's uit te drukken.
Wij hebben de Selsiuz Combi Extra nu ruim een half jaar (sinds juli 2018). Nog steeds tevreden alles werkt nog als nieuw. We hebben op het laatste moment gewisseld van Combi naar Combi Extra, deze is hotfill, en dus is er onbeperkt warm water. Ik zou dit laatste iedereen aanraden, prijsverschil tussen combi en combi extra is minimaal.Anoniem: 224360 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:20:
[...]
Fijn om te horen dat iemand hem heeft. Zou je per half jaar nog eens kunnen aangeven hoe het bevalt? Ik ga die ook aanschaffen, maar zal pas volgend jaar zijn als m'n woning klaar is.
Heb de zwarte besteld. Verwachte verzend datum is 18 maart. Ben benieuwd hoe die er uit ziet.Yorinn schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:53:
[...]
http://www.ibood.com/diy-...2/6455/kokendwaterkranen/ Voor de (luie) mensen die niet zelf langs alle schoenen wilt scrollen.
Helaas kunnen we waarschijnlijk pas in Mei inbouwen.
Wij gebruikten de waterkoker niet eens 20x per dag en we zijn maar met z'n tweetjes, dus dat ding kon nooit uit. Maar het was voor ons de investering meer dan dubbel en dwars waard.Sepanian schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:16:
Anoniem: 1185986
Is het hete water ook echt kokend water, zodat je geen schuimlaag op je vers gezette kopje thee krijgt?
Doelend op de selzius heetwaterkraan.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1185986 op 04-03-2019 13:46 ]
Wij hebben sinds 2 weken ook een Selzius, en geen schuimkraag op het water bij de thee.Anoniem: 1185986 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:45:
Is het hete water ook echt kokend water, zodat je geen schuimlaag op je vers gezette kopje thee krijgt?
Life is what happens while you're busy making other plans
Wij hebben sinds november 2017 een Floww. De Perfect 4, dus inclusief gekoeld water. Wij zijn erg tevreden en alles werkt nog zoals in het begin
.
Wel vind ik het stroomverbruik vrij hoog, ik meet dat via KNX-installatie. Sinds een maand heb ik wel het koudwater-reservoir uitgezet, omdat we die alleen in de zomer gebruiken voor bijvoorbeeld gekoelde limonade. Dus in mei zet ik hem denk ik weer aan.
Wel vind ik het stroomverbruik vrij hoog, ik meet dat via KNX-installatie. Sinds een maand heb ik wel het koudwater-reservoir uitgezet, omdat we die alleen in de zomer gebruiken voor bijvoorbeeld gekoelde limonade. Dus in mei zet ik hem denk ik weer aan.
Mijn ouders hebben een close-in boiler van Itho Daalderop ongeveer op hetzelfde moment aangeschaft als dat ik zelf voor bij mij thuis een quooker pro3 icm de quooker flex kraan heb gekocht.
Beide zijn ze nu ongeveer 1 a 1,5 jaar oud en actief in gebruik.
Nu valt het bij mijn ouders op dat de thee eerder drinkbaar is als bij mij thuis.
Ik heb het idee dat de quooker kokend water produceert wat daadwerkelijk tegen het kookpunt aanzit. De close-in boiler van mijn ouders komt hier niet bij in de buurt.
En volgens mij is het hier al vaker gezegd, maar quooker is volgens mij nog steeds de enige fabrikant die daadwerkelijk kokend water uit zijn kraan weet te krijgen door de vacum techniek die zij gebruiken. Hierdoor spettert de kraan ook meer, omdat het water uit de kraan ook echt kokend is. En niet gewoon heel heet (lees 95 ~ 98 C).
Het water dat zij in het reservoir bewaren heeft een temperatuur van 110 graden celsius. Hierin is quooker naar mijn idee wel uniek.
En de boiler zelf is niet warm, eigenlijk gewoon koud. Bovendien heeft de hele set mij 1150,- gekost en als je een kraan los koopt kost dit ook behoorlijk wat geld. Kranen zijn duur. En omdat wij de kraan van Quooker mooi vinden zijn wij blij met onze keuzen en de kwaliteit van quooker.
Nu nog goedkoper zelfs 1015,-
https://kokendwaterkranen.com/quooker-pro3-vaq-flex/
Geen geld voor het comfort naar mijn mening
Beide zijn ze nu ongeveer 1 a 1,5 jaar oud en actief in gebruik.
Nu valt het bij mijn ouders op dat de thee eerder drinkbaar is als bij mij thuis.
Ik heb het idee dat de quooker kokend water produceert wat daadwerkelijk tegen het kookpunt aanzit. De close-in boiler van mijn ouders komt hier niet bij in de buurt.
En volgens mij is het hier al vaker gezegd, maar quooker is volgens mij nog steeds de enige fabrikant die daadwerkelijk kokend water uit zijn kraan weet te krijgen door de vacum techniek die zij gebruiken. Hierdoor spettert de kraan ook meer, omdat het water uit de kraan ook echt kokend is. En niet gewoon heel heet (lees 95 ~ 98 C).
Het water dat zij in het reservoir bewaren heeft een temperatuur van 110 graden celsius. Hierin is quooker naar mijn idee wel uniek.
En de boiler zelf is niet warm, eigenlijk gewoon koud. Bovendien heeft de hele set mij 1150,- gekost en als je een kraan los koopt kost dit ook behoorlijk wat geld. Kranen zijn duur. En omdat wij de kraan van Quooker mooi vinden zijn wij blij met onze keuzen en de kwaliteit van quooker.
Nu nog goedkoper zelfs 1015,-
https://kokendwaterkranen.com/quooker-pro3-vaq-flex/
Geen geld voor het comfort naar mijn mening
[ Voor 17% gewijzigd door g00gle op 08-03-2019 14:30 ]
Dat is inderdaad het unieke van een Quooker. Maar het is mij nog nooit duidelijk geworden wat nou het voordeel ervan is. Andere hier krijgen met 98 graden ook een prima kop thee. Tegelijk neem ik toch een dat Quooker het met een reden doet, gezien er ook duidelijke nadelen aan zitten.g00gle schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:26:
Wilde hetzelfde typen, zal deels marketing zijn (echt kokend bla bla). Voor thee helemaal niet nuttig want dan wil je juist water hebben van 80 a 90 graden. En de meerwaarde voor koken is dan minimaal.Sissors schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:06:
[...]
Dat is inderdaad het unieke van een Quooker. Maar het is mij nog nooit duidelijk geworden wat nou het voordeel ervan is. Andere hier krijgen met 98 graden ook een prima kop thee. Tegelijk neem ik toch een dat Quooker het met een reden doet, gezien er ook duidelijke nadelen aan zitten.
De selsiuz gekozen vanwege de looks en koper.
Ben wel benieuwd naar die vacuum techniek want hier op planeet aarde geld nog steeds dat in een vacuum (of lagere druk dan atmosferisch) water al bij lagere temperaturen dan 100 graden C kookt. Zo destileren wij op het werk zeewater in een vacuumverdamper bij zo'n 50 graden C (ja, met restwarmte) om er na condensatie drinkwater van te kunnen maken. (tegenwoordig tevens met een RO unit)g00gle schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:26:
Ik vermoed dat het bij de quooker eerder water onder druk zal zijn (a la snelkookpan) dan vacuum.
Als je water niet "heet" genoeg is, dan krijg je toch schuim op je thee?Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:43:
[...]
Wilde hetzelfde typen, zal deels marketing zijn (echt kokend bla bla). Voor thee helemaal niet nuttig want dan wil je juist water hebben van 80 a 90 graden. En de meerwaarde voor koken is dan minimaal.
De selsiuz gekozen vanwege de looks en koper.
@Anoniem: 1185986 @Anoniem: 224360 @g00gle
BronDe temperatuur van de thee maakt veel uit voor de smaak, bitterheid en de astringentie (het mondgevoel) van de thee. “Groene thee zet je met water tussen de 65 en 80 graden, zwarte thee met water van 85-95 graden, Oolongthee met water rond de 80-90 graden of zelfs 100 graden en witte thee met water van 80-95 graden. Als je groene thee met water van 100 graden zet, is de kans groot dat je het heel bitter vindt smaken”, vertelt theesommelier en thee-ontwikkelaar Anne Adams. “Het is belangrijk dat je het water eerst kookt en daarna laat afkoelen tot de juiste temperatuur. Bijna al het water heeft namelijk een hoge restwaarde. Door het water te koken, zakken de harde mineraalresten naar de bodem van je waterkoker, de zogenaamde kalkaanslag. Je kunt daarna met een speciale theethermometer de temperatuur meten, of met een waterkoker waarbij je de temperatuur kunt instellen.”
Gefilterd water heeft dat euvel niet, hier komt een waterontharder die de levensduur vd kraan ook een goede komt.
Belangrijk om in gedachten te houden bij de keuze voor een kokend waterkraan is de hardheid van het water i.c.m. het gebruikte filter. Quooker is duur in aanschaf, maar het filter gaat lang mee. De goedkopere kranen hebben filters die vaak op zijn minst één per jaar vervangen moeten worden (afhankelijk van de hardheid van het water en hoeveel water door het filter stroomt) en behoorlijk aan de prijs zijn met 50-100 Euro.
Wij hopen dat de kraan toch op z'n minst een jaar of 10 mee gaat en dan was de Quooker op eens de 'goedkope' kraan onderaan de streep.
Wij hopen dat de kraan toch op z'n minst een jaar of 10 mee gaat en dan was de Quooker op eens de 'goedkope' kraan onderaan de streep.
Dat moet ik nog uitzoeken voor de Selsiuz. Ze gaan uit van 1x per jaar voor een dH van 10. Dat is prijzig, maar ik heb straks dH van 1 a 2 en weet niet wat dat gaat opleveren aan winst. Quooker adviseert vervanging eens in de 5 jaar.Oilman schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:48:
Belangrijk om in gedachten te houden bij de keuze voor een kokend waterkraan is de hardheid van het water i.c.m. het gebruikte filter. Quooker is duur in aanschaf, maar het filter gaat lang mee. De goedkopere kranen hebben filters die vaak op zijn minst één per jaar vervangen moeten worden (afhankelijk van de hardheid van het water en hoeveel water door het filter stroomt) en behoorlijk aan de prijs zijn met 50-100 Euro.
Bij dergelijke lage hardheden is een filter helemaal niet nodig lees ik nu en dan heb je dus geen vervangingskosten.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 11-03-2019 10:02 ]
Mijn franke kraan met 10 liter boiler en m-box bewaart zijn water ook op 108 graden onder druk en komt met 100 graden uit de kraan.
Wij hebben sinds kort een 10 liter AquaHot 3 in 1 van Inventum (instapmodel, even bekijken of we een kokenwaterkraan fijn vinden). Ze geven aan dat het filter elk jaar vervangen moet worden, stroomverbruik schijnt een stuk lager te zijn dan andere merken. Spettert overigens ook niet. Echter is het water niet kokendheet als we het gebruiken, het is warm en er komt stoom van af, maar we hebben het idee dat het rond de 60 graden is.
Volgens mij is het vacuum tussen het vat en de buitenkant van de unit, om ervoor te zorgen dat het water minder snel zijn warmte verliest en de buitenkant van die unit niet dezelfde temperatuur krijgt.MzKzM73 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:16:
[...]
Ben wel benieuwd naar die vacuum techniek want hier op planeet aarde geld nog steeds dat in een vacuum (of lagere druk dan atmosferisch) water al bij lagere temperaturen dan 100 graden C kookt. Zo destileren wij op het werk zeewater in een vacuumverdamper bij zo'n 50 graden C (ja, met restwarmte) om er na condensatie drinkwater van te kunnen maken. (tegenwoordig tevens met een RO unit)
Ik vermoed dat het bij de quooker eerder water onder druk zal zijn (a la snelkookpan) dan vacuum.
Ah dat zou best kunnen, zo werken thermosflessen e.d. immers ook.
@Harrie_ de meeste mensen zijn zo gewend thee te drinken uit een koffie automaat op het werk, dat ze niet meer weten dat thee water altijd gekookt moet hebben om goede thee te krijgen 
@Oilman onze kraan (en Quooker) is dit jaar 8 jaar oud. En de Quooker eigenlijk ook niet... De eerste keer dat we het filter wilden vervangen, kregen we een heel nieuw binnenstel... Wij hadden blijkbaar nog een oud model, en die wilden ze niet meer ondersteunen, dus maar een nieuw binnenwerk
(zonder extra kosten!)
@Oilman onze kraan (en Quooker) is dit jaar 8 jaar oud. En de Quooker eigenlijk ook niet... De eerste keer dat we het filter wilden vervangen, kregen we een heel nieuw binnenstel... Wij hadden blijkbaar nog een oud model, en die wilden ze niet meer ondersteunen, dus maar een nieuw binnenwerk
Heb ook sinds een paar weken een Quooker in m'n nieuwe keuken. Een zwarte Fusion Combi+.
Op zich doet het ding wat hij moet doen.
Maar twee dingen vallen me toch op:
- hij slaat vrij vaak aan. Dit gaat gepaard met een vrij luide klik en een rode lamp. Vandaar dat het extra opvalt. Ga proberen om hem wat te ontkoppelen door rubbers eronder te zetten. Tevens ga ik wat geluidsisolatie toepassen onder en tussen de keukenkasten ivm galm. Het reservoir is half ingebouwd in de ruimte tussen de kasten van m'n eiland.
- De bediening is niet echt heel handig. Het steeltje steekt vrij ver uit. Standaard steekt deze met warm water best een eind uit over je wasbak heen. Met als gevolg dat je bij het afwassen van een grote pan er constant tegenaan zit. Dit is niet goed voor de lak. Heb de warm en koud water leiding zojuist omgedraaid. Eens kijken of dat beter gaat.
Op zich doet het ding wat hij moet doen.
Maar twee dingen vallen me toch op:
- hij slaat vrij vaak aan. Dit gaat gepaard met een vrij luide klik en een rode lamp. Vandaar dat het extra opvalt. Ga proberen om hem wat te ontkoppelen door rubbers eronder te zetten. Tevens ga ik wat geluidsisolatie toepassen onder en tussen de keukenkasten ivm galm. Het reservoir is half ingebouwd in de ruimte tussen de kasten van m'n eiland.
- De bediening is niet echt heel handig. Het steeltje steekt vrij ver uit. Standaard steekt deze met warm water best een eind uit over je wasbak heen. Met als gevolg dat je bij het afwassen van een grote pan er constant tegenaan zit. Dit is niet goed voor de lak. Heb de warm en koud water leiding zojuist omgedraaid. Eens kijken of dat beter gaat.
Ik neem aan dat je het hier over de kraan hebt? Kun je deze niet wegdraaien?MikeyMan schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:06:
Nog even over de service van Quooker, ik heb het gisteren nog even specifiek nagevraagd.
We wilden het filter vervangen van onze Quooker, dus netjes besteld. Maar ipv het filter kregen we een heel nieuw binnenwerk, omdat het voor Quooker blijkbaar goedkoper was om dat binnenwerk te vervangen dan het oude model filter in het assortiment te houden. Dat noem ik pas service!
Klopt dat wel? Wij hebben een waterkoker met instelbare temperaturen van 80-100 graden. Deze stopt zodra de gewenste temperatuur is bereikt.
https://cooking.stackexch...-let-it-cool-down-to-80-c
Geen idee. Ik citeer een bron; als je daar twijfels bij hebt dan staat het natuurlijk vrij om andere bronnen te zoeken die dat tegenspreken.Destralak schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:34:
[...]
Klopt dat wel? Wij hebben een waterkoker met instelbare temperaturen van 80-100 graden. Deze stopt zodra de gewenste temperatuur is bereikt.
Die heeft ook meerdere antwoorden, de populairste zegt wel dat het niet moet koken, maar goed dat hij populair is betekend niet dat hij gelijk heeft. Onder de streep kan ik twee dingen verzekeren: Mijn gewone waterkoker kookt het water wel, en ik zet geen thee met precies 100 graden, want die is op zijn minst iets koeler zodra ik thee zet.Destralak schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:34:
[...]
Dat is wel een goed punt, maar de vraag blijft wel of het echte koken van een Quooker nou voordelen heeft. Het heeft iig één nadeel, en dat is dat het 'spetterend' uit de kraan komt.Oilman schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:48:
Nee, heb het over de bedieningshendel. Als ik die wegdraai heb (had) ik koud water.Wailing_Banshee schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:57:
[...]
Ik neem aan dat je het hier over de kraan hebt? Kun je deze niet wegdraaien?
Als ik de kraan wegdraai is het aanrecht nat
@Sissors dat is geen gevolg van het kokende water, maar een ingebouwde veiligheid. Je kunt ook kosteloos een uitloop krijgen die niet spettert.
Dan neem ik nog steeds aan dat je het over de kraan hebt. Maar was je onder stromend water af, als je last hebt van die hendel (en hem niet kunt wegdraaien als je aan het afwassen bentMikeyMan schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:53:
[...]
Nee, heb het over de bedieningshendel. Als ik die wegdraai heb (had) ik koud water.
Als ik de kraan wegdraai is het aanrecht nat
Wij hebben een losse kraan voor kokend water, die we helemaal weg kunnen draaien als we hem niet nodig hebben.
Oh, ja ik heb een fusion, dus alles in één.Wailing_Banshee schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:58:
[...]
Dan neem ik nog steeds aan dat je het over de kraan hebt. Maar was je onder stromend water af, als je last hebt van die hendel (en hem niet kunt wegdraaien als je aan het afwassen bent)
Wij hebben een losse kraan voor kokend water, die we helemaal weg kunnen draaien als we hem niet nodig hebben.
Was op zich zo weinig mogelijk af, maar even de vieze pannen afspoelen doe ik wel onder stromend water ja.
Ik heb maar even opgezocht hoe die kraan eruit ziet, en ja, ik kan begrijpen dat die hendel wel in de weg zou kunnen gaan zitten, ja...MikeyMan schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:00:
[...]
Oh, ja ik heb een fusion, dus alles in één.
Was op zich zo weinig mogelijk af, maar even de vieze pannen afspoelen doe ik wel onder stromend water ja.
Maar dat is ook een van de redenen dat wij voor een losse kokendwater kraan zijn gegaan. De standaard kraan was hoog, was niet uittrekbaar en bevatte ook geen "douche" mogelijkheid.
Losse kokend waterkraan is ook handiger als je een pan kokend water wil hebben (voor pasta e.d.). Tijdens koken gebruik je de gootsteen voor van alles.Wailing_Banshee schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:32:
[...]
Ik heb maar even opgezocht hoe die kraan eruit ziet, en ja, ik kan begrijpen dat die hendel wel in de weg zou kunnen gaan zitten, ja...
Maar dat is ook een van de redenen dat wij voor een losse kokendwater kraan zijn gegaan. De standaard kraan was hoog, was niet uittrekbaar en bevatte ook geen "douche" mogelijkheid.
A'dam PVOutput
we hebben nu al vele jaren een quooker het is gewoon erg handig en snel. Zeker als je wilt koken je heb gelijk een pan vol kokend heet water. Zou alleen zelf nooi een gecombineerde kraan nemen als is het alleen het restje heet water als je weer koud water pakt.
Wij hadden onze eerste kraan naast de gewone staan op het kleine afwas pakje en nu om de kraan heen kraan in het midden quooker links. wat voor mij weer bagger is omdat ik links ben. Maar goed het rest van het huis is rechts dus misschien handig om het niet te veranderen in de nieuwe keuken.
Wij hadden onze eerste kraan naast de gewone staan op het kleine afwas pakje en nu om de kraan heen kraan in het midden quooker links. wat voor mij weer bagger is omdat ik links ben. Maar goed het rest van het huis is rechts dus misschien handig om het niet te veranderen in de nieuwe keuken.
Ook nieuwe keuken aan het kijken, vrouwlief vind het overdreven, maar we drinken wel vaak thee e.d. dus ik zou een kokend-water-kraan wel willen, echter inderdaad bomen en bos zeg maar, ik ga dit topic doorspitten
Float like a butterfly, sting like a bee.
Hoe handiger?ericplan schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:00:
[...]
Losse kokend waterkraan is ook handiger als je een pan kokend water wil hebben (voor pasta e.d.). Tijdens koken gebruik je de gootsteen voor van alles.
Ik kan de uitloop gewoon 360 graden draaien... Er is geen pan die ik heb die er dan niet onder past. En we hebben vrij forse pannen
Zou zelf nooit een tweede kraan op mn blad willen hebben. Tis nu al een hele onderbreking van het strakke blad.
@MeZZiN Welk restje warm water? Heb het net even getest, direct koud water gepakt na kokend water. Het is direct ijskoud. Geen enkel spoortje van uberhaubt lauw water.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2019 14:46 ]
Als je vaak thee drink is het de oplossing vind ik dan. Het scheeld je een water koker op je aanrecht. Plus in een paar seconden heb je een pot thee of een paar glazen. En het voordeel met koken merk je pas weer als je op vakantie bent en er achter komt dat een pannetje wel heel langzaam op temp komt.Martinusz schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:44:
Ook nieuwe keuken aan het kijken, vrouwlief vind het overdreven, maar we drinken wel vaak thee e.d. dus ik zou een kokend-water-kraan wel willen, echter inderdaad bomen en bos zeg maar, ik ga dit topic doorspitten
Zelf groot fan van quooker omdat we die alleen maar gehad hebben. De eerste keer zelf er voor gekozen (Was ook niet veel anders op de markt toen. ) en nu omdat het in het huis zat. De andere merken ken ik verder ook niet maar de quooker bij ons heeft het 8-9 jaar zonder problemen gedaan (huis verkocht nu) en nu weet ik niet een hoe oud de quooker is maar werkt gewoon.
Let gewoon wel op het verbuik het kan oplopen. Met een quooker ging het eigenlijk wel goed. Maar goed mijn huidig stroom verbruik is de quooker een druppel op een gloeiende plaat.
@MikeyMan het was een zorg van mijn kant uit. plus voor mij zou de verwarring met kids een issue zijn twee lossen kranen is het simpeler.
Ah, nouja, bij deze proefondervindelijk afgevinktMeZZiN schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:51:
[...]
@MikeyMan het was een zorg van mijn kant uit. plus voor mij zou de verwarring met kids een issue zijn twee lossen kranen is het simpeler.
Weet niet hoe de andere gecombineerde kranen werken eerlijk gezegd. Bij deze fusion is het welhaast uitgesloten dat je per ongeluk kokend water pakt. Het is echt een vrij specifieke handeling, waar we zelfs de eerste week nog wel mee aan het vechten waren.
Dat gezegd hebbende. Direct water van 65 (?) graden is voor een kinderhandje wellicht ook niet heel lekker. Hoewel je daar natuurlijk ook niet door zult verbranden.
heb geen aandelen overigens hoor
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 13-03-2019 15:02 ]
Nee 65 graden is al een ding we hebben nu een combi quooker (ook de warmwater voorziening) en dat is al heel heel heet
wel erg handig dat het snel is.
Maar ik zie nu dat quooker nog meer keuze heeft. Lastig hoor
maar goed ik geloof zeker dat quooker zijn kinderveiligheid op orde heeft. Gewoon een erg goed product.
wel erg handig dat het snel is.
Maar ik zie nu dat quooker nog meer keuze heeft. Lastig hoor
Er zijn geen gecombineerde kranen die ik mooi vindMeZZiN schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:42:
we hebben nu al vele jaren een quooker het is gewoon erg handig en snel. Zeker als je wilt koken je heb gelijk een pan vol kokend heet water. Zou alleen zelf nooi een gecombineerde kraan nemen als is het alleen het restje heet water als je weer koud water pakt.
Dat moet je ook hebben met een losse kraan. Ook volwassen bezoek kan zich behoorlijk branden als ze niet weten dat er kokend water uit kan komen!MeZZiN schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:08:
Maar ik zie nu dat quooker nog meer keuze heeft. Lastig hoormaar goed ik geloof zeker dat quooker zijn kinderveiligheid op orde heeft. Gewoon een erg goed product.
[ Voor 17% gewijzigd door Wailing_Banshee op 14-03-2019 07:48 ]
Achter de gewone kraan is geen ruimte voor pannen, links zou misschien kunnen. Bovendien zijn we een grote fan van gewone filterkoffie. Doen we op deze manier en dat zou ik niet in de gootsteen willen. Scheelt bovendien nog een apparaat op het aanrecht.MikeyMan schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:45:
[...]
Hoe handiger?
Ik kan de uitloop gewoon 360 graden draaien... Er is geen pan die ik heb die er dan niet onder past. En we hebben vrij forse pannen
Zou zelf nooit een tweede kraan op mn blad willen hebben. Tis nu al een hele onderbreking van het strakke blad.
[...]

A'dam PVOutput
Misschien een goede aanvulling; mijn quooker staat op een kookeiland. Heb nog 80cm blad achter de kraan.ericplan schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:43:
[...]
Achter de gewone kraan is geen ruimte voor pannen, links zou misschien kunnen. Bovendien zijn we een grote fan van gewone filterkoffie. Doen we op deze manier en dat zou ik niet in de gootsteen willen. Scheelt bovendien nog een apparaat op het aanrecht.
[Afbeelding]image by ericplan, on Flickr
Ik vermoedde al zoietsMikeyMan schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:57:
[...]
Misschien een goede aanvulling; mijn quooker staat op een kookeiland. Heb nog 80cm blad achter de kraan.
A'dam PVOutput
http://www.ibood.com/nl/n...duo-kokendwaterkraan.html
Aanbieding. Grohe red new duo. 599 euro.
Aanbieding. Grohe red new duo. 599 euro.
Prima aanbod, heb ik een jaar geleden ook gedaan.
Wel met een leuke modificatie: Koud water via een terugslagklep en een mengventiel op de warmwateraansluiting aangesloten, dan heb koud, warm en kokend water. Enige bezwaar is dat de boiler niet al te groot is, met 10 liter warm water is de boiler wel koud. Maar daar hebben we nooit last van.
Wel met een leuke modificatie: Koud water via een terugslagklep en een mengventiel op de warmwateraansluiting aangesloten, dan heb koud, warm en kokend water. Enige bezwaar is dat de boiler niet al te groot is, met 10 liter warm water is de boiler wel koud. Maar daar hebben we nooit last van.
Ik heb sinds 2012 een Quooker, de kleinste met 3 liter. Ik kan er echter alleen kokend water uit halen. Weet iemand of ik door het plaatsen van een mengventiel de Quooker kan aan sluiten op mijn mengkraan?
Ik ben trouwens voor een Quooker gegaan ivm hun vacuum isolatie. Als zo n boiler dat niet heeft lopen denk ik de stroomkosten hoog op.
Ik ben trouwens voor een Quooker gegaan ivm hun vacuum isolatie. Als zo n boiler dat niet heeft lopen denk ik de stroomkosten hoog op.
[ Voor 25% gewijzigd door pewill op 24-03-2019 11:43 ]
Model 3 | 2024 Highland
Wij willen graag onze bestaande kraan vervangen voor een combi kraan (koken / normaal) dus geen gescheiden systeem. Er zijn zoveel merken in omloop dat we maar niet kunnen kiezen en daarnaast hebben we nog enkele vragen aan de kenners hier:
- We neigen naar Qooker met het grotere combi+ reservoir omdat deze goede reviews heeft en een filter heeft die 5 jaar mee zou gaan. Selsiuz zou ook kunnen en is wat goedkoper te krijgen - maar heeft een kleiner reservoir en filter zou jaarlijks vervangen moeten worden. Zijn er nog andere merken die we moeten overwegen?
- Begrijp ik het goed dat bij de PRO3-VAQ FLEX reservoir - geen warm water gekoppeld kan worden? Je bent dus altijd afhankelijk van het reservoir en hebt geen warm water (alleen kokend) ?. Dus Combi of Combi+ nodig.
- Bij keuze voor een kraan met reservoir met warm water functie (dus bijv de Combi) zal de ketel altijd aanslaan? hier is dus geen besparing vs normale kraan - Is dit nog op te lossen door een vertraging of dergelijke?
- We hebben geen stroompunt bij de kraan - zullen dus iets van de vaatwasser moeten aftappen. Ik kan dit nu niet zien - maar zal de vaatwasser moeten demonteren en denk dat er geen "stekker" zit maar gewoon een directe kabel welke we zullen moeten aanpassen. Wat denken jullie? Verlies van garantie voor de vaatwasser en mogelijk issue met stroomverbruik op 1 groep?
- We neigen naar Qooker met het grotere combi+ reservoir omdat deze goede reviews heeft en een filter heeft die 5 jaar mee zou gaan. Selsiuz zou ook kunnen en is wat goedkoper te krijgen - maar heeft een kleiner reservoir en filter zou jaarlijks vervangen moeten worden. Zijn er nog andere merken die we moeten overwegen?
- Begrijp ik het goed dat bij de PRO3-VAQ FLEX reservoir - geen warm water gekoppeld kan worden? Je bent dus altijd afhankelijk van het reservoir en hebt geen warm water (alleen kokend) ?. Dus Combi of Combi+ nodig.
- Bij keuze voor een kraan met reservoir met warm water functie (dus bijv de Combi) zal de ketel altijd aanslaan? hier is dus geen besparing vs normale kraan - Is dit nog op te lossen door een vertraging of dergelijke?
- We hebben geen stroompunt bij de kraan - zullen dus iets van de vaatwasser moeten aftappen. Ik kan dit nu niet zien - maar zal de vaatwasser moeten demonteren en denk dat er geen "stekker" zit maar gewoon een directe kabel welke we zullen moeten aanpassen. Wat denken jullie? Verlies van garantie voor de vaatwasser en mogelijk issue met stroomverbruik op 1 groep?
[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 24-03-2019 14:32 ]
Pro3 is alleen kokend, waarbij je zelf warm water moet verzorgen.
Combi is kokend en warm, deze heeft alleen een koudwater aansluiting nodig
Combi + is kokend en warm, welke ook op de warm water leiding aangesloten word, zodra deze op temperatuur is slaat dit om en gebruik je het warme water uit je ketel.
Combi+ kan ook weer teruggebouwd worden naar Combi, die boilers zijn identiek, er zit alleen een ander mengventiel bij.
heb je nu warm en koud in de keuken (meen dat lengte ook nog een ding is) dan zit je mogelijk vast aan een Pro3 of een Combi+, omdat je warm niet mag afdoppen in de keuken ivm legionella.
Verder kan je een stekkerdoos ertussen plaatsen die de stroom van je Quooker boiler af haalt zodra je de vaatwasser gebruikt, zelfde soort ding als voor wasmachines/drogers op dezelfde groep. Quooker levert die dingen ook.
Volgens mij hebben al die keukenapparaten (behalve wasmachines misschien) gewoon een normale geaarde euro/schuko stekker eraan hangen, kwestie van omprikken.
Combi is kokend en warm, deze heeft alleen een koudwater aansluiting nodig
Combi + is kokend en warm, welke ook op de warm water leiding aangesloten word, zodra deze op temperatuur is slaat dit om en gebruik je het warme water uit je ketel.
Combi+ kan ook weer teruggebouwd worden naar Combi, die boilers zijn identiek, er zit alleen een ander mengventiel bij.
heb je nu warm en koud in de keuken (meen dat lengte ook nog een ding is) dan zit je mogelijk vast aan een Pro3 of een Combi+, omdat je warm niet mag afdoppen in de keuken ivm legionella.
Verder kan je een stekkerdoos ertussen plaatsen die de stroom van je Quooker boiler af haalt zodra je de vaatwasser gebruikt, zelfde soort ding als voor wasmachines/drogers op dezelfde groep. Quooker levert die dingen ook.
Volgens mij hebben al die keukenapparaten (behalve wasmachines misschien) gewoon een normale geaarde euro/schuko stekker eraan hangen, kwestie van omprikken.
Dank! Ik heb koud en warm aansluitingen dus dan gaat het inderdaad om de combi+ of de pro3. Pro3 is goedkoper en alleen geschikt voor kokend water.
Dan is het enige waar ik nog benieuwd naar ben is of de ketel zou aanspringen bij een Combi+ als je warm water zou gebruiken.
De verkoper geeft aan dat dit pas zou gebeuren zodra je boven x liter zit aan warm water wat je verbruikt. Het hele idee van de combi+ zou zijn om gas / energie te besparen van je ketel - maar is dit in de praktijk ook echt zo? Slaat de ketel niet stiekem toch aan?
Dan is het enige waar ik nog benieuwd naar ben is of de ketel zou aanspringen bij een Combi+ als je warm water zou gebruiken.
De verkoper geeft aan dat dit pas zou gebeuren zodra je boven x liter zit aan warm water wat je verbruikt. Het hele idee van de combi+ zou zijn om gas / energie te besparen van je ketel - maar is dit in de praktijk ook echt zo? Slaat de ketel niet stiekem toch aan?
[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 30-03-2019 17:47 ]
Je mag best afdoppen, maar dat moet je dan wel bij de bron doen (dus de ketel). Wij hebben gewoon twee leidingen naar de keuken lopen, waarvan er 1 afgedopt is (dus effectief niet meer aangesloten op de ketel).KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:08:
heb je nu warm en koud in de keuken (meen dat lengte ook nog een ding is) dan zit je vast aan een Pro3 of een Combi+, omdat je warm niet mag afdoppen ivm legionella.
Of je kiest voor een oplossing als deze.... bevalt mij prima!
Warmwaterleiding elektrisch legionella-vrij houden
Warmwaterleiding elektrisch legionella-vrij houden
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
Wij hebben nu anderhalf jaar de Quooker PRO3. Beste investering ooit voor ons!
Of we het er binnen x aantal jaar eruit hebben of niet, dat maakt mij niet eens zoveel uit (Ik denk het wel, aangezien de 2000W waterkoker hoeft nooit meer aan met teveel water voor thee of een flesje voor de baby, water voor de groente hoeft amper op te warmen etc.). Het gemak wat zo'n kokend water kraan met zich meebrengt is ongekend. En juist na een jaar in gebruik merk je pas echt hoe vaak je zo'n ding in de praktijk gebruikt.
We zijn iets omlaag gegaan met onze elektra, maar dat is een vertekend beeld want we zijn van gas naar inductie gegaan, dus dat telt ook weer mee met elektra.
Installatie was even met je koppie erbij, maar niet ingewikkeld of lastig. Gewoon de koud water leiding pakken en aftappen, prima te doen!
Of we het er binnen x aantal jaar eruit hebben of niet, dat maakt mij niet eens zoveel uit (Ik denk het wel, aangezien de 2000W waterkoker hoeft nooit meer aan met teveel water voor thee of een flesje voor de baby, water voor de groente hoeft amper op te warmen etc.). Het gemak wat zo'n kokend water kraan met zich meebrengt is ongekend. En juist na een jaar in gebruik merk je pas echt hoe vaak je zo'n ding in de praktijk gebruikt.
We zijn iets omlaag gegaan met onze elektra, maar dat is een vertekend beeld want we zijn van gas naar inductie gegaan, dus dat telt ook weer mee met elektra.
Installatie was even met je koppie erbij, maar niet ingewikkeld of lastig. Gewoon de koud water leiding pakken en aftappen, prima te doen!
[ Voor 9% gewijzigd door StealthyPeanut op 01-04-2019 10:34 ]
Groot onderhoud aan de Quooker.
Hoewel ze adviseren om elke vijf jaar het filter te vervangen was het bij onze Quooker Combi uit 2009 nog nooit gebeurd. Tijd dus om een servicepakket te bestellen. Dat ziet er prima uit. Nieuw element inclusief slangen en nieuw filter en een setje gereedschap met pakkingen en een nieuwe perlator. Kosten € 125,-.

Ook een perfecte instructie hoe je het moet doen.

Daarna wat geklooi achterin een gootsteenkastje. Wat een geploeter.
Nadat de Quooker leeggemaakt is kan het demonteren beginnen. Dat is een simpel klusje. Twee inbusjes los, twee stekkertjes en acht moeren losmaken.
En dan de verrassing. Onderin de Quooker zit een laag van 10 cm harde kalkvlokken. Het element zelf is verbazingwekkend schoon en totaal niet verkalkt. De kalk met de hand eruit geschept, is toch zo'n 800 gram. Quooker-vat is redelijk eenvoudig weer schoon en kalkvrij te maken.

De montage is verder simpel. Alle onderdelen weer plaatsen en vastzetten. Het geploeter in het keukenkastje is minder erg want de Quooker is leeg (scheelt 7 kilo) en de nieuwe slangen zijn iets soepeler.
Toch het plan om de Quooker iets vaker schoon te maken.
Hoewel ze adviseren om elke vijf jaar het filter te vervangen was het bij onze Quooker Combi uit 2009 nog nooit gebeurd. Tijd dus om een servicepakket te bestellen. Dat ziet er prima uit. Nieuw element inclusief slangen en nieuw filter en een setje gereedschap met pakkingen en een nieuwe perlator. Kosten € 125,-.

Ook een perfecte instructie hoe je het moet doen.

Daarna wat geklooi achterin een gootsteenkastje. Wat een geploeter.
Nadat de Quooker leeggemaakt is kan het demonteren beginnen. Dat is een simpel klusje. Twee inbusjes los, twee stekkertjes en acht moeren losmaken.
En dan de verrassing. Onderin de Quooker zit een laag van 10 cm harde kalkvlokken. Het element zelf is verbazingwekkend schoon en totaal niet verkalkt. De kalk met de hand eruit geschept, is toch zo'n 800 gram. Quooker-vat is redelijk eenvoudig weer schoon en kalkvrij te maken.

De montage is verder simpel. Alle onderdelen weer plaatsen en vastzetten. Het geploeter in het keukenkastje is minder erg want de Quooker is leeg (scheelt 7 kilo) en de nieuwe slangen zijn iets soepeler.
Toch het plan om de Quooker iets vaker schoon te maken.
A'dam PVOutput
Hmm, wij hadden zoveel kalk na 3 jaar...ericplan schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:53:

en

Vorige week is bij ons een Quooker Combi+ geïnstalleerd met een Fusion Round RVS kraan.
Installatie is door Quooker zelf gedaan.
Nadat we een beetje gewend waren vielen mij een paar dingen op.
1. Na het afsluiten loopt/druppelt de kraan best wel lang na, zie bijvoorbeeld YouTube: Quooker fusion rvs drupt na
2. Kraan blijft in geringe mate nadruppelen, je ziet heel langzaam een druppel vormen aan het eind van de kraan die uiteraard na een tijdje in de wasbak valt etc. (duurt wel even trouwens).
Na een email gestuurd te hebben aan Quooker over punt 2 (dacht dat punt 1 een soort van normaal was), kreeg ik een telefoontje met als tip om de kraan met warm water te laten lopen (hendel midden stand) en zo'n 10 seconden met de kraan te schudden.
Dit zou te maken kunnen hebben met een luchtbel die in het ronde deel van de kraan zou zitten.
Heb dit gedaan en zo waar het druppelen is minder geworden maar nog niet weg, wel is het nalopen/nadruppelen na het afsluiten van de kraan zo goed als verdwenen.
Nu werd mij in het telefonische contact al verteld dat een Quooker kraan licht kan druppelen.
Hebben andere Quooker eigenaren dit fenomeen ook?
Dat er bijvoorbeeld na een nachtje een klein plasje in de wasbak ligt.
Niet erg hinderlijk maar ik vraag me af of dit 'normaal' is.
1. Na het afsluiten loopt/druppelt de kraan best wel lang na, zie bijvoorbeeld YouTube: Quooker fusion rvs drupt na
2. Kraan blijft in geringe mate nadruppelen, je ziet heel langzaam een druppel vormen aan het eind van de kraan die uiteraard na een tijdje in de wasbak valt etc. (duurt wel even trouwens).
Na een email gestuurd te hebben aan Quooker over punt 2 (dacht dat punt 1 een soort van normaal was), kreeg ik een telefoontje met als tip om de kraan met warm water te laten lopen (hendel midden stand) en zo'n 10 seconden met de kraan te schudden.
Dit zou te maken kunnen hebben met een luchtbel die in het ronde deel van de kraan zou zitten.
Heb dit gedaan en zo waar het druppelen is minder geworden maar nog niet weg, wel is het nalopen/nadruppelen na het afsluiten van de kraan zo goed als verdwenen.
Nu werd mij in het telefonische contact al verteld dat een Quooker kraan licht kan druppelen.
Apart, het is mij in elk geval nog nooit opgevallen, maar als zij het zelf zeggen, zal ik er nu wel even op gaan letten hier thuisCVar schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:08:
Vorige week is bij ons een Quooker Combi+ geïnstalleerd met een Fusion Round RVS kraan.
Bij Ibood in de aanbieding een Unito ACE 3-in-1 kraan.
https://www.ibood.com/diy-nl/nl/flash-sales/48520/6936/kokendwaterkranen/
Iemand ervaring hiermee?
Iemand ervaring hiermee?
Voor zover ik kan vinden qua informatie, is het een pas ontstaan merk in deze markt. (correct me if I'm wrong)raven22 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:35:
Iemand ervaring hiermee?
Ik ben erg geneigd de gok te wagen voor deze prijs. Hij is al eerder op iBood geweest. De 'expert' die daar in de reacties de vragen beantwoordt, lijkt alleen net zo tegenstrijdig in zijn antwoorden als de tekstomschrijving op sommige plekken...
"Remember to look up at the stars and not down at your feet" - SH
let wel op dat het geen echte 3-in-1 kraan is. Je dient zelf een warm en koudwaterleiding aan te sluiten. Ik krijg zelf bij zo'n titel de indruk dat het warme water ook door deze kraan gemaakt wordt, maar dat is dus niet zo.raven22 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:35:
Iemand ervaring hiermee?
Het is inderdaad geen echte 3 in 1, je hebt nog steeds een warmwaterleiding nodig. En die heb ik niet in de keuken.....Toch maar een quookerKnielen schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:55:
[...]
let wel op dat het geen echte 3-in-1 kraan is. Je dient zelf een warm en koudwaterleiding aan te sluiten. Ik krijg zelf bij zo'n titel de indruk dat het warme water ook door deze kraan gemaakt wordt, maar dat is dus niet zo.
Bij ons hier wordt volgende week de quooker + cube geinstalleerd. Lang dubben, maar toch gedaan. Ik zeul wekelijks met zo'n 5/10 flessen spa rood en daarbij scheelt het ook een lading lege flessen (we drinken alleen spa rood uit flessen, tenzij feestje oid). Cube is net wat duurder, maar we vinden het prima nu het flink wat gedoe scheelt. De quooker wordt onze eerste heetwaterkraan. We zijn benieuwd hoe die zal bevallen...
Heeft iemand ervaring met een Grohe Red en een combiswitch? (zo'n automatische stroomschakelaar tussen vaatwasser en Grohe)
Quoker heeft een eigen versie, die communiceert met de boiler. Als de vaatwasser aan is, werkt de kraan nog wel, maar doet alleen het verwarmingselement niks. Tenminste als ik de reviews mag geloven.
Bij de Red kan ik hier niets over vinden en ga ik er dus vanuit dat de (universele) combiswitch op basis van de vaatwasser de Grohe in zijn geheel aan/uit schakelt. Ik ben dan wel benieuwd tegen welke beperking je dan aanloopt Kan je nog wel kokendwater krijgen (voor zover voorradig) en kan de Grohe met zijn elektronica wel tegen dit vele aan/uitschakelen ?
Quoker heeft een eigen versie, die communiceert met de boiler. Als de vaatwasser aan is, werkt de kraan nog wel, maar doet alleen het verwarmingselement niks. Tenminste als ik de reviews mag geloven.
Bij de Red kan ik hier niets over vinden en ga ik er dus vanuit dat de (universele) combiswitch op basis van de vaatwasser de Grohe in zijn geheel aan/uit schakelt. Ik ben dan wel benieuwd tegen welke beperking je dan aanloopt Kan je nog wel kokendwater krijgen (voor zover voorradig) en kan de Grohe met zijn elektronica wel tegen dit vele aan/uitschakelen ?
Can`t live without the mods
Geheel on/off werkt niet denk ik, je moet die kinderbeveiliging unlocken met die touch buttons.
Vziw heeft Grohe geen eigen loadbalancer. Overigens werkt de kraan alleen even niet tijdens het opwarmen vd vaatwasser niet continu als de vaatwasser aanstaat.
Vziw heeft Grohe geen eigen loadbalancer. Overigens werkt de kraan alleen even niet tijdens het opwarmen vd vaatwasser niet continu als de vaatwasser aanstaat.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ah, toevallig dat dit topic nu naar boven komt, voor mij wordt dit nu actueel namelijk.
Mijn vrouw hint al een tijdje naar een Quooker als verjaardagscadeau, en hoewel ik dat eigenlijk iets te veel van het goede vindt, zie ik de voordelen er absoluut van in. Wil er dus voor gaan volgende maand. En dan voor de Quooker Combi Flex Pro3. 3 Liter omdat het vooral om theewater gaat, en zo nu en dan een pannetje voor de pasta / eieren, etc. Ik wil voor een Quooker gaan omdat dat voor zover ik heb kunnen zien de meest compacte boiler heeft en de ruimte in het keukenkastje onder de spoelbak beperkt is. Daarnaast is het volgens mij het enige systeem waar een flexibele slang uit te trekken is. Dat hebben we nu ook en zou ik niet meer zonder willen.
Maar nu de vraag:
Wij hebben een IKEA keuken. In de Quooker beschrijving hebben ze het over koperen leidingen en een gat boren in de PVC afvoer. Nu zijn onze leidingen volgens mij niet van koper, ze zijn namelijk wit (multi-fit?). Daarnaast is de afvoerleiding een flexibele, dus met die ribbels. Dat lijkt me lastig met een gat maken, zoals in de beschrijving genoemd wordt.
Op de site, en als reactie op een mail van mij, geeft Quooker aan dat het aangesloten kan worden in elke keuken, dus ook deze. Maar hoe moet ik dat zien? Kan ik dat zelf, of moeten er allerlei aanpassingen gedaan worden? Iemand ervaring hiermee?
Mijn vrouw hint al een tijdje naar een Quooker als verjaardagscadeau, en hoewel ik dat eigenlijk iets te veel van het goede vindt, zie ik de voordelen er absoluut van in. Wil er dus voor gaan volgende maand. En dan voor de Quooker Combi Flex Pro3. 3 Liter omdat het vooral om theewater gaat, en zo nu en dan een pannetje voor de pasta / eieren, etc. Ik wil voor een Quooker gaan omdat dat voor zover ik heb kunnen zien de meest compacte boiler heeft en de ruimte in het keukenkastje onder de spoelbak beperkt is. Daarnaast is het volgens mij het enige systeem waar een flexibele slang uit te trekken is. Dat hebben we nu ook en zou ik niet meer zonder willen.
Maar nu de vraag:
Wij hebben een IKEA keuken. In de Quooker beschrijving hebben ze het over koperen leidingen en een gat boren in de PVC afvoer. Nu zijn onze leidingen volgens mij niet van koper, ze zijn namelijk wit (multi-fit?). Daarnaast is de afvoerleiding een flexibele, dus met die ribbels. Dat lijkt me lastig met een gat maken, zoals in de beschrijving genoemd wordt.
Op de site, en als reactie op een mail van mij, geeft Quooker aan dat het aangesloten kan worden in elke keuken, dus ook deze. Maar hoe moet ik dat zien? Kan ik dat zelf, of moeten er allerlei aanpassingen gedaan worden? Iemand ervaring hiermee?
Ja, ik heb er eentje tussen. De vaatwasser gaat uit als de Grohe vermogen vraagt. Werkt goed, het enige waar je rekening mee moet houden is dat je in het begin van de vaatwas cyclus niet een theepot kokend water tapt. Een kopje (oid) gaat prima. Ik weet niet wat er gebeurt als je hem omgekeerd aansluit.siepeltjuh schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:51:
Heeft iemand ervaring met een Grohe Red en een combiswitch? (zo'n automatische stroomschakelaar tussen vaatwasser en Grohe)
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Dat zou je wel even moeten checken met je vaatwasser, mijne gaat pas verder als ik weer op start druk.
Dat lijkt me niet erg handig.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Daar heb je wel gelijk in maar dat valt mij persoonlijk wel mee. Het gebeurt wel eens maar bij ons staat de vaatwasser vaak aan wanneer we de kraan (bijna) niet gebruiken. Ja het is een beetje 'vervelend' maar ook niet heel storend. Ik zit nu zelf te graven in mijn geheugen wanneer het mis ging.. was denk ik 2/3 maand geleden.Jim423 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 00:24:
Dat zou je wel even moeten checken met je vaatwasser, mijne gaat pas verder als ik weer op start druk.
Als ik de ts was zou ik het eerst gewoon proberen. Zo duur zijn ze ook niet.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Afgelopen week een Quooker Flex Combi + en een Cube gekocht.
Installatie stelt niets voor en is makkelijk zelf te doen. Wel jammer dat alles is bijgeleverd behalve een stukje koperen leiding.
Cube bleek water te lekken aan de onderzijde, meteen met quooker gebeld en 2 dagen later stond er een nieuwe Cube op de stoep. Goede service!
Installatie stelt niets voor en is makkelijk zelf te doen. Wel jammer dat alles is bijgeleverd behalve een stukje koperen leiding.
Cube bleek water te lekken aan de onderzijde, meteen met quooker gebeld en 2 dagen later stond er een nieuwe Cube op de stoep. Goede service!