Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met kokend waterkranen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:46
Over de legionella: ik heb zelf een inbouwboiler (poormans kokendwaterkraan, maar ik wilde geen kastje kwijt en deze ligt achter de plint, en mijn huidige kraan zit er net een half jaartje in :). Ik heb uiteindelijk afgedopt boven het plaffonetje in de meterkast. Dat is het dichtstbijzijnde punt bij het eerst volgende warmwatertapppunt. Ik heb namelijk 1 leiding voor warm water liggen: vanaf de ketel, naar de douche, naar het bad, naar de kraan in de badkamer en vervolgens via de meterkast naar beneden via de kruipruimte naar de keuken. Nu heb ik uiteindelijk een 'stompje' van nog geen meter: dat durf ik legionella technisch nog wel aan.

Mijn moraal van het verhaal: kijk ook even hoe je leidingen lopen en of je niet ergens halverwege kunt afsluiten.

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12-10 20:30
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:41:

Energie verbruik in 2017 was 253kWh.
Dat vind ik eigenlijk nog best veel :). Hebben zelf ook een quooker, werd gek van de waterkoker hiervoor en de enorme hoeveelheden thee die mijn vriendin drinkt. Dus mijn enige eis bij de keuken was: Een heetwaterkraan. Had eigenlijk alleen van de quooker gehoord dus daarvoor gegaan :X

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mierenfokker schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:01:
[...]

Dat vind ik eigenlijk nog best veel :). Hebben zelf ook een quooker, werd gek van de waterkoker hiervoor en de enorme hoeveelheden thee die mijn vriendin drinkt. Dus mijn enige eis bij de keuken was: Een heetwaterkraan. Had eigenlijk alleen van de quooker gehoord dus daarvoor gegaan :X
Tsjah, de vraag is dan natuurlijk; hoeveel verbruikt een waterkoker over een heel jaar? :)

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12-10 20:30
MikeyMan schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:02:
[...]

Tsjah, de vraag is dan natuurlijk; hoeveel verbruikt een waterkoker over een heel jaar? :)
Ja daarom is het ook geen issue :-)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13-10 15:17

Wailing_Banshee

You're Next

MikeyMan schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:02:
[...]

Zeg dat een waterkoker 1500W is. Dus 1.5kWh per uur, maar hij staat geen uur aan. Dus 0.025kWh per minuut. Zeg dat je hem 3x3 minuten gebruikt (3 minuten per kookbeurt, 3x per dag), dan kom je op 0,225kWh per dag, dus tussen de 80 en 85kWh per jaar.

Dus dan is een quooker duurder. Maar we gebruiken hem ook voor warm water (dus dat scheelt gas). En we gebruiken hem voor het gemak en dat is onbetaalbaar :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:35
Ik denk dat de hele kostendiscussie inmiddels wel een beetje zinloos is. De kraan is veel duurder en het verbruik ook. Je koopt enkel gemak.

Ben vooral geïnteresseerd in de verschillende kranen die er zijn, maar vooral Quooker doet het goed in dit topic.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hoijong schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:46:
Ik denk dat de hele kostendiscussie inmiddels wel een beetje zinloos is. De kraan is veel duurder en het verbruik ook. Je koopt enkel gemak.
En dat hangt helemaal af van wat je wilt. Onze twee kranen die we in de keuken hebben (wij wilden geen gecombineerde kraan hebben) waren samen goedkoper dan de kraan die we in de bijkeuken hebben. En dat is een normale kraan (dus geen kokendwater kraan).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• T_knoop
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11-10 15:51
Beetje late reactie, maar volgens mij had je nog geen antwoord? Zo wel, excuus.
Denman schreef op maandag 10 juni 2019 @ 23:48:
[...]

Maar nu de vraag:

Wij hebben een IKEA keuken. In de Quooker beschrijving hebben ze het over koperen leidingen en een gat boren in de PVC afvoer. Nu zijn onze leidingen volgens mij niet van koper, ze zijn namelijk wit (multi-fit?).
Quooker levert onderdelen mee om je quooker aan te sluiten op de koppelingen waar je huidige kraan op zit, inclusief verloopjes naar de meest voorkomende systemen. Ik denk dat dat met witte flexibele buis ook wel gaat.
Daarnaast is de afvoerleiding een flexibele, dus met die ribbels. Dat lijkt me lastig met een gat maken, zoals in de beschrijving genoemd wordt.
Die flexibele afvoerbuis komt, waarschijnlijk onder je keukenkastje, uit in een grijze buis. Daar kan je het gat boren voor het overdrukventiel. Belangrijk om dat in grijs te doen! Ik heb bij de installatie van mijn quooker de handleiding ook niet goed gelezen, en had in eerste instantie het gat in witte pvc. Dat is veel dunner, waardoor de koppeling losschoot en het een beetje een waterballet werd in mn keuken. Poging twee met een gat in de (lagere) grijze buis was sucessvoller.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:35
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:05:
[...]

En dat hangt helemaal af van wat je wilt. Onze twee kranen die we in de keuken hebben (wij wilden geen gecombineerde kraan hebben) waren samen goedkoper dan de kraan die we in de bijkeuken hebben. En dat is een normale kraan (dus geen kokendwater kraan).
Aanvulling, veel duurder dan een waterkoker......
Dat met sanitair van alles mogelijk is klopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sibren222
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 05-08 10:42
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring had met de quooker te gebruiken als tussenoplossing tijdens een renovatie.

Wegens renovatie zouden we twee maand zonder warm water zitten, mits we toch een nieuwe keuken in het vooruitzicht hadden met een Quooker dacht ik deze op voorhand al aan te schaffen en deze op de lavabo boven te plaatsen zodat we toch warm water konden produceren tijdens deze overbruggingsperiode.

Zou dit lukken? Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
sibren222 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:02:
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring had met de quooker te gebruiken als tussenoplossing tijdens een renovatie.

Wegens renovatie zouden we twee maand zonder warm water zitten, mits we toch een nieuwe keuken in het vooruitzicht hadden met een Quooker dacht ik deze op voorhand al aan te schaffen en deze op de lavabo boven te plaatsen zodat we toch warm water konden produceren tijdens deze overbruggingsperiode.

Zou dit lukken? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Dat kan prima. Ik heb toen ik aan het verbouwen was en geen warm water in huis had, ongeveer hetzelfde gedaan. Maar dan met een simpel aanrechtblad en een Grohe Duo:

Je moet alleen een beetje opletten dat je de Quooker en de kraan netjes heel houdt. Als je zo'n ding alvast gaat gebruiken tijdens je verbouwing is er wel een risico dat je iets gaat beschadigen. Dus doe er een beetje voorzichtig mee.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sibren222
dreamscape schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:08:
[...]

Dat kan prima. Ik heb toen ik aan het verbouwen was en geen warm water in huis had, ongeveer hetzelfde gedaan. Maar dan met een simpel aanrechtblad en een Grohe Duo:

Je moet alleen een beetje opletten dat je de Quooker en de kraan netjes heel houdt. Als je zo'n ding alvast gaat gebruiken tijdens je verbouwing is er wel een risico dat je iets gaat beschadigen. Dus doe er een beetje voorzichtig mee.
Super om te horen!

We gaan de kraan in een afgesloten ruimte boven zetten waar geen renovatiewerken gebeuren (enkel de benedenverdieping moet er aan geloven) dus dat komt zeker in orde.

Bedankt voor de snelle feedback!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreamscape
sibren222 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:09:
[...]

Super om te horen!

We gaan de kraan in een afgesloten ruimte boven zetten waar geen renovatiewerken gebeuren (enkel de benedenverdieping moet er aan geloven) dus dat komt zeker in orde.

Bedankt voor de snelle feedback!
Wellicht ten overvloede: ik neem aan dat je zo'n Fusion of Flex hebt die ook 'warm' water maakt en niet een solo Quooker met kokend water. Anders moet je wellicht een beetje voorzichtig zijn met wat je in elkaar gaat klussen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sibren222
dreamscape schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:10:
[...]

Wellicht ten overvloede: ik neem aan dat je zo'n Fusion of Flex hebt die ook 'warm' water maakt en niet een solo Quooker met kokend water. Anders moet je wellicht een beetje voorzichtig zijn met wat je in elkaar gaat klussen :)
Het is inderdaad een Fusion of flex met een Combi plus die we op het oog hebben, dus deze kan inderdaad "normaal warm water" maken als ik me niet vergis.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:30
Zijn er mensen hier met de Floww die het filter wel eens zelf vervangen hebben? Ik heb het filter er begin deze week afgehaald (en daarna geen warm water meer gebruikt) maar als ik het nieuw gekochte filter plaats dan gaat de kraan water geven zonder dat de kraan open staan. Het stopt ook niet vanzelf dus mijn enige remedie is het filter er maar weer uit halen. Heb nu al een week geen warm water in onze keuken en het begint nu wel erg irritant te worden :(.

• Denman
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:32
Zo, het was even wikken en wegen, maar de knoop is doorgehakt. Het wordt een Quooker Pro3 Flex RVS, zojuist besteld.

Ideaal gezien was een Combi het mooist geweest i.v.m. de warmwater functie, maar die ruimte hebben we simpelweg niet in de keukenkasten onder de wasbak (lades, en IKEA keuken).
Daarnaast zal hij eigenlijk voornamelijk voor thee gebruikt worden (mijn vrouw drinkt veel thee) en zo nu en dan een pan heet water voor pasta / aardappels etc. Dus 3 liter is normaal gesproken voldoende.
Verder is het een nieuwbouwwoning, en ondanks een Eco CV ketel hebben we met zo'n 20 - 25 seconden wel warm water.

En een flex omdat we een vrij grote wasbak hebben. De flexibele kraanfunctie die we nu ook hebben is redelijk onmisbaar :)

Ben benieuwd hoe de installatie zal verlopen. Heb geen 2 linkerhanden, maar met leidingen ben ik eigenlijk nooit in de weer geweest. Ik heb donderdag vrij genomen, het idee is om in de ochtend te beginnen, en als mijn vrouw thuis komt dat ie als verrassing voor haar verjaardag besteld, maar ook gemonteerd is ;)

Ze weet overigens nog van niks, dus bezorging is bij een pakketpunt in de buurt :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-10 15:12
Denman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:53:
...Ben benieuwd hoe de installatie zal verlopen. Heb geen 2 linkerhanden, maar met leidingen ben ik eigenlijk nooit in de weer geweest. Ik heb donderdag vrij genomen, het idee is om in de ochtend te beginnen, en als mijn vrouw thuis komt dat ie als verrassing voor haar verjaardag besteld, maar ook gemonteerd is ;)
...
*Ziet beeld voor zich dat vrouw thuiskomt, man zit te vloeken in de keukenkast terwijl het kokende water overal rondspuit :P *
Belangerijk is dat je alles niet te hard wil aandraaien, daarmee draai je rubbers kapot en creëer je net lekken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Denman
naftebakje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:25:
[...]
*Ziet beeld voor zich dat vrouw thuiskomt, man zit te vloeken in de keukenkast terwijl het kokende water overal rondspuit :P *
Belangerijk is dat je alles niet te hard wil aandraaien, daarmee draai je rubbers kapot en creëer je net lekken.
Vergeet de bouwvakkers decolleté niet :+

Maar thanks voor de tip :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dreamscape
En bij het aansluiten flikkeren die rubbertjes er natuurlijk altijd tussenuit. Op zich niet erg, maar wel iets om op te letten :)

• Denman
Nou... dat liep allemaal niet helemaal zoals gepland.

Ten eerste leverde de webshop, in tegenstelling tot 2 keer een bevestiging zwart op wit, de Quooker een dag later dan gepland. Ik wilde gisteren om 8:00 beginnen, dat werd 11:30. Viel me uiteindelijk nog mee...

Toen ik alles aangesloten had heb ik de boel onder druk gezet. Zag nog een kleine lekkage, aandraaien van een knelkoppeling loste dat op.
Toen ik echter de Quooker voor de eerste keer wilde gebruiken ging het fout: er kwam amper kokend water uit, hij sputterde, en het contragewicht / eivormige verdeelblok begon hevig te schudden. Na enige tijd begon hier nogal water uit te lekken. Uiteindelijk kwam er ook iets van een bruine substantie uit de kraan (i.t.t. zwart wat in de beschrijving staat).

Het bijzondere is dat er in dat verdeelstuk geen knelkoppelingen aan te pas komen, maar dat het alleen een kwestie is van slangen in dat eivormige contragewicht klikken.

De boel nog losgehaald en gecontroleerd, maar ik kan het niet vinden. Heb met Quooker gebeld, zij gaven aan dat er mogelijk een klep vast zit, na het noemen van mijn serienummer hebben ze zonder ook maar enig gezeur een nieuw verdeelstuk en slang opgestuurd. Dat is wel top geregeld :)

Omdat ik er zeker van wil zijn dat de hele boel na installatie waterdicht is heb ik voor aankomende dinsdag toch maar een monteur ingeschakeld. Ik heb geen zin in een waterballet als ik terug kom van werk oid ;)

Mocht iemand nog suggesties hebben wat dit mogelijk kan zijn dan hoor ik het natuurlijk graag :P

Join het GoT Pulse-Team!

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:14
De Grohe Red kranen zijn in de aanbieding. Iemand hier ervaring mee?
En 4 of 7 liter wat raden jullie aan? Mij lijkt 4 liter meer dan voldoende.
Zal nagenoeg gebruikt worden voor thee en misschien een pan van max 2 liter te vullen.

• dreamscape
Als je hem vooral voor kokend water gebruikt, is 4 liter voldoende. Gebruik je hem ook voor je warm water om af en toe iets af te wassen (in plaats van een close-up close-in boilertje), dan is de grotere variant wellicht aan te raden.

dreamscape wijzigde deze reactie 09-09-2019 08:06 (3%)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dreamscape schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:11:
Als je hem vooral voor kokend water gebruikt, is 4 liter voldoende. Gebruik je hem ook voor je warm water om af en toe iets af te wassen (in plaats van een close-up boilertje), dan is de grotere variant wellicht aan te raden.
(close-in boilertje).

Ik sluit me hierbij aan. 4 liter is te weinig als je hem ook als warmwater kraan gebruikt. Met 7 liter kun je dan genoeg doen (tenzij je gewend bent om altijd de kraan aan te laten staan als je afwast...)

• dreamscape
Goed punt. Ik was blijkbaar niet helemaal wakker :)

• Rowwan
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:33
Vorige week ook maar eens geïnvesteerd, en een Quooker fusion square (RVS, combi+, met Cube) aangeschaft. Alhoewel bij de eerste levering de Cube lekte (water liep er gewoon onderuit, compleet waterballet in keuken :( ), werd dit heel snel door Quooker verholpen: ze kwamen ter plekke om het apparaat te ruilen.

Eerste indrukken zijn erg positief. Zowel het kokend, als het gekoelde water worden veelvuldig gebruikt. Ik heb niet de illusie dat ik er geld mee ga besparen, maar je krijgt er wel een hoop extra comfort voor terug.... En de snelkoker wordt overbodig.

Kleine puntjes van kritiek:
- de Quooker wordt compleet geleverd, behalve een heel klein stukje koperen buis. Voor dat geld mogen ze best wat buis bijleveren, of zorgen dat dit niet nodig is. Ik kan nergens 5 cm kopen, dus ben verplicht om extra te halen.
- de led op de kraan wordt rood als je kokend water tapt. Super handig. Hij wordt echter ook rood als de boiler aan het verwarmen is. Dit werkt verwarrend, en eigenlijk ben ik ook niet geïnteresseerd in wanneer de boiler verwarmt.

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 00:55
Een tijd geleden heb ik tweedehands een Quooker op de kop getikt (zie deze post). Nu heb ik echter een probleem:

Een tijd geleden heb ik een nieuwe kraan in de douche gemonteerd. Hierbij ben ik vergeten de Quooker uit en dicht te zetten. Het warme water van de Quooker liep vervolgens uit de koud-waterleiding in de douche. De quooker weigerde hierna nog aan te springen. Dit heb ik kunnen repareren door de knop bovenop de Quooker kort te sluiten 8)7 Maar dat werkt in ieder geval weer.

Het probleem is nu dat ik de Quooker hoor koken als deze aanspringt, wat voorheen geloof ik niet was. Volgens mij zou dit ook niet moeten kunnen door het vacuüm. De Quooker functioneert echter nog gewoon normaal en het stroomverbruik lijkt ook niet te zijn veranderd. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Het is voornamelijk een probleem omdat het gewoon irritant is dat er steeds geluid uit de keuken komt :X

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12-10 17:33

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

PeeVv schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:35:
Een tijd geleden heb ik tweedehands een Quooker op de kop getikt (zie deze post). Nu heb ik echter een probleem:

Een tijd geleden heb ik een nieuwe kraan in de douche gemonteerd. Hierbij ben ik vergeten de Quooker uit en dicht te zetten. Het warme water van de Quooker liep vervolgens uit de koud-waterleiding in de douche. De quooker weigerde hierna nog aan te springen. Dit heb ik kunnen repareren door de knop bovenop de Quooker kort te sluiten 8)7 Maar dat werkt in ieder geval weer.

Het probleem is nu dat ik de Quooker hoor koken als deze aanspringt, wat voorheen geloof ik niet was. Volgens mij zou dit ook niet moeten kunnen door het vacuüm. De Quooker functioneert echter nog gewoon normaal en het stroomverbruik lijkt ook niet te zijn veranderd. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Het is voornamelijk een probleem omdat het gewoon irritant is dat er steeds geluid uit de keuken komt :X
Als je het hoort koken (borrelen neem ik aan), dan zit er lucht in lijkt me?

Mooi fout is niet lelijk

• PeeVv
Glenfiddich schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:54:
[...]

Als je het hoort koken (borrelen neem ik aan), dan zit er lucht in lijkt me?
Ik hoor het borrelen inderdaad. Maar hoe krijg ik de lucht eruit? Door de druk van het water zou de lucht eruit moeten gaan bij het openen van de kraan lijkt me.

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

PeeVv schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:55:
[...]

Ik hoor het borrelen inderdaad. Maar hoe krijg ik de lucht eruit? Door de druk van het water zou de lucht eruit moeten gaan bij het openen van de kraan lijkt me.
Dat dacht ik ook, bij onze quooker heb ik voor ontluchten en om zeker weten bacterievrij en schoon water te krijgen (onze was ook tweedehands) twee keer het reservoir leeg laten lopen en weer laten vullen.

Sowieso is het apart dat bij het demonteren van een kraan elders in huis het hete water uit je quooker onder druk terug je leidingen instroomt? Volgens mij hoort dat helemaal niet te kunnen?

En als dat water terugstroomt als je elders een kraan demonteert, wie weet stroomt er dan ook wel water uit het reservoir terug als je elders gewoon een kraan openzet? En wellicht dat hij daarbij elders lucht aanzuigt het vat in, waardoor je hem hoort borrelen bij het aanspringen.

Glenfiddich wijzigde deze reactie 25-09-2019 16:02 (17%)

Mooi fout is niet lelijk

• PeeVv
Glenfiddich schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:59:
[...]

Dat dacht ik ook, bij onze quooker heb ik voor ontluchten en om zeker weten bacterievrij en schoon water te krijgen (onze was ook tweedehands) twee keer het reservoir leeg laten lopen en weer laten vullen.

Sowieso is het apart dat bij het demonteren van een kraan elders in huis het hete water uit je quooker onder druk terug je leidingen instroomt? Volgens mij hoort dat helemaal niet te kunnen?
Ik dacht inderdaad ook dat het mengventiel of de inlaatcombinatie wel een beveiliging zou hebben voor het terugstromen van het hete water. Wellicht dat dit kapot is gegaan, daar zou het probleem kunnen liggen. Ik weet echter niet welk onderdeel het dan zou zijn, het mengventiel of de inlaatcombinatie.

Ik zal eens proberen of het probleem is opgelost als ik hem volledig demonteer en weer in elkaar zet en daarbij het reservoir een paar keer leeg laat lopen en opnieuw vul.

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

PeeVv schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:04:
[...]

Ik dacht inderdaad ook dat het mengventiel of de inlaatcombinatie wel een beveiliging zou hebben voor het terugstromen van het hete water. Wellicht dat dit kapot is gegaan, daar zou het probleem kunnen liggen. Ik weet echter niet welk onderdeel het dan zou zijn, het mengventiel of de inlaatcombinatie.

Ik zal eens proberen of het probleem is opgelost als ik hem volledig demonteer en weer in elkaar zet en daarbij het reservoir een paar keer leeg laat lopen en opnieuw vul.
Ik las in de link die je postte dat je de quooker boiler op een itho 3-in-1 kraan gebruikt die je ook tweedehands hebt gekocht?

Kan het probleem wellicht in die kraan zitten? Dat die inwendig "lekt" tussen kokend- en koud water?

Mooi fout is niet lelijk

• PeeVv
Glenfiddich schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:14:
[...]

Ik las in de link die je postte dat je de quooker boiler op een itho 3-in-1 kraan gebruikt die je ook tweedehands hebt gekocht?

Kan het probleem wellicht in die kraan zitten? Dat die inwendig "lekt" tussen kokend- en koud water?
Ik heb de Quooker een tijd gebruikt met deze combinatie zonder dat ik hem hoorde borrelen, pas nadat ik de kraan in de douche vervangen heb hoor ik dit geluid. Itho-kraan lijkt dus niet de boosdoener te zijn, maar daar kan ik ook nog even naar kijken. Dank voor je suggesties in ieder geval, ik ga even op onderzoek uit!

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:44

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Borrelen lijkt mij ook niet de bedoeling.
Wél hoor ik met enige regelmaat een soort 'tik' geluid. Waarschijnlijk springt ie dan aan om het water te verwarmen (je ziet ook de rode led aanspringen). Is het eigenlijk normaal dat je dit hoort?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• PeeVv
Nyarlathotep schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:21:
Borrelen lijkt mij ook niet de bedoeling.
Wél hoor ik met enige regelmaat een soort 'tik' geluid. Waarschijnlijk springt ie dan aan om het water te verwarmen (je ziet ook de rode led aanspringen). Is het eigenlijk normaal dat je dit hoort?
Ja, dat zijn de relais die omspringen. Door het hoge vermogen zijn het best flinke dingen, dus die hoor je inderdaad goed. Dat hoort zo.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-10 15:12
Als de terugslagklep in de toevoer defect is, kan er geen druk worden opgebouwd en zal het water koken bij 100°C, en ga je ook idd warm water terugsteken in de koudwaterleiding. Daar zal de fout zitten.
Met werkende terugslagklep wordt de druk hoger (door uitzetten water), en kookt het water pas bij hogere temperaturen (dus pas als je de kokendwaterkraan openzet).
Dus daar even checken, AFAIK moet een inlaatcombi wettelijk gezien een terugslagklep hebben en een overdrukklep, dus moet zeker opgelost worden.

Misschien is er vuil in de terugslagklep gekomen bij werken aan douche, en sluit ie daardoor niet goed meer af, bedenk ik me net :> .

naftebakje wijzigde deze reactie 26-09-2019 12:41 (11%)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:03
Onze Daalderop 3in1 kokend water kraan kwam steeds minder kokend water uit en steeds meer warm water ;). (heeft het wel vol gehouden vanaf 2012 tot nu zonder stuk te gaan)

Hij was aangesloten op een plintboiler van Daalderop (close-in plint boiler), en voor koud water gewoon op de leiding. Warm water werd dus gemengd boiler en leiding, koud van de leiding en kokend van de boiler.

Na wat uitpluiswerk op internet er achtergekomen dat de boiler van Daalderop niet bijzonder sterk in kwaliteit is, slecht geïsoleerd en er niks aan onderhouden kan worden. Ik was van plan om hem te ontkalken, maar dit bleek dus schier onmogelijk te zijn.

Nog wat zoekwerk verder erachter gekomen dat, met een verloopstuk, het mogelijk is om een Quooker op de Daalderop kraan aan te sluiten.

Op marktplaats een complete set gekocht:
Quooker pro3
Quooker kraan (enkel voor kokend water)
Oude boiler
Normale mengkraan.

Hier EUR200,- voor betaald.

De Quooker kraan vervolgens verkocht voor EUR50,-
De boiler verkocht voor EUR60,-
Verloopstukje gekocht voor EUR20,-

Uiteindelijke kosten: EUR110,-

Afgelopen weekend alles in elkaar gezet, overdrukventiel ook omgewisseld, en alles werkt weer zoals het hoort. Kokend water, warm water, koud water. En dat nu via de Quooker.

Merk al gelijk dat deze vele malen beter geisoleerd is, en ook veel sneller en meer kokend water levert dan mijn oude Daalderop.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True