Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.795.803 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:51

MadEgg

Tux is lievvv

GeeMoney schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:27:
@MadEgg ik heb bericht en ik krijg dezelfde isolatiewaarden in mijn garage dak als de aangrenzende bijkeuken (volle isolatie dus!).
En dat voor het respectabele bedrag van €1250,- euro.
Ik heb akkoord gegeven in ieder geval :) . Daar ga ik het zelf niet voor aanpakken.
Dat is een zeer nette prijs inderdaad, daar zou ik geen seconde over twijfelen.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:19
Xtince schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:02:
Daar is nog niet gestuct, maar de aannemer had bij oplevering aangegeven dat nog veel bouwvocht is op zolder. Of heeft zo’n droger daar niet veel zin?
Op zolder en op de eerste kwam bij ons het meeste vocht vrij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 09:24
Bij ons zijn er 3 weken geleden de kapdelen opgegaan, maar nog niet de dakpannen, dus ook nog niet waterdicht! Dat stond gepland voor deze of volgende week. Wij hebben vanmiddag kijkdag. Ben benieuwd hoe vochtig alles is. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:38
Inmiddels hebben we de oplevering gehad, hadden een keurder mee van Vereniging Eigen Huis.
Vond het hem zeer goed doen, erg streng richting de aannemer (Stout B.V.) en ons ook goede uitleg gegeven hoe het zit met verschillende aspecten zoals de ventilatie, vloerverwarming etc. Beter als de boekwerken die we hebben gekregen. Heeft bij elkaar ongeveer 2 uur geduurd.

Al met al tijdens de oplevering maar "weinig" punten kunnen noteren, 12 stuks, waarvan er 5 direct te verhelpen waren. De rest was min of meer alles over het buiten schilderwerk. Wegens vorst/regen/sneeuw is dit nog niet helemaal gedaan.
Daarnaast blijven er 2 punten open, een regengoot welke te dicht op het dak van de uitbouw zat en een doorvalbeveiliging bij het raam in de badkamer miste.
Het bad is er direct onder geplaatst en wegens minder als 85cm tussen het raam en hoogste punt van het bad, vond de keurder dit verplicht. Aannemer deed wel moeilijk en ging uitzoeken of het verplicht was of niet. Zover ik kan zien wel, maar het gaat specifiek over vaste baden. Aangezien dit een vrijstaand bad is welke los staat geen idee of het echt verplicht is.

Echter pas na de oplevering kwam er een ander punt omhoog.... lekkage :'(
Ondanks dat de keurder het bad een tijdje had laten doorlopen, bleek later pas dat het water 1 verdieping lager weer tevoorschijn kwam.... uit het plafond lichtpunt in het toilet.

Nu mag de vloer opengebroken gaan worden om het op te lossen.... maar een planning kan er niet gegeven worden :(

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 23:19
Moonbase schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:42:
Bij ons zijn er 3 weken geleden de kapdelen opgegaan, maar nog niet de dakpannen, dus ook nog niet waterdicht! Dat stond gepland voor deze of volgende week. Wij hebben vanmiddag kijkdag. Ben benieuwd hoe vochtig alles is. |:(
Voor zover ik weet:
Als de folie er op zit, is het waterdicht. De pannen maken het niet waterdicht, die beschermen het folie (o.a.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-05 12:31
Als alles volgens planning verloopt bij de aannemer (en dat is gezien de koude dagen de afgelopen weken nog even de vraag) zouden we deze week de brief voor de oplevering moeten ontvangen. Over twee weken dan vooroplevering en over 4 weken de echte oplevering. Leveranciers hebben ook hun inmeetwerkzaamheden gedaan en de vloeren en muren zijn glad genoeg om meteen aan de slag te gaan. De leverancier van onze tegels gaf zelfs aan dat hij zelden zo'n gladde vloer heeft gezien bij nieuwbouw... Heel positief dus. Nu hebben we het opstookprotocool ontvangen van de aannemer, maar onze leverancier geeft aan dat het niet nodig is. Ook via anderen kregen we de tip om de vloerverwarming gewoon uit te laten de eerste maanden (we hopen half mei over te gaan) tot het kouder wordt en dat dan het protocool ook niet nodig is, omdat je dan al een half jaar verder bent.

Hebben jullie hier ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonbase
Deleon78 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:04:
[...]

Voor zover ik weet:
Als de folie er op zit, is het waterdicht. De pannen maken het niet waterdicht, die beschermen het folie (o.a.).
Zwarte folie wappert nog aan alle kanten, met name op de overgang tussen beide woningen (2 onder 1 kap) kijken we zo tussen beide muren door. Daarnaast heeft de bouwer vorige week een faktuur verstuurd om de volgende termijn te betalen, die ze vervolgens weer hebben ingetrokken omdat deze niet terecht was, de werkzaamheden waren nog niet zover gevorderd dat het inderdaad waterdicht was. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
Vandaag voor het het eerst met de aannemer om tafel gezeten.
Was een goed en informatief gesprek en de man was erg meedenkend en stond open voor suggesties en veel andere dingen buiten de keuze lijst kon.

Paar dingen geleerd, door de makelaar zijn we verkeerd in gelicht. Die had ons verteld dat er per stage van het project keuzes qua opties gemaakt konden worden. Nu kregen we te horen dat alles waarschijnlijk voor week 18 bekend moet zijn. Als dat zo is, hebben we erg veel te doen komende tijd, voornamelijk keuken en badkamer uitzoeken. 10 weken zijn zo verstreken. Dit is voornamelijk nodig voor leiding werk in de prefap platen.
Dit is dus een groot verschil met de verhalen van de makelaar.

Voorlopige keuzes
Aanbouw van 120cm, 240cm vinden we te veel inleveren op de achtertuin.
Extra kruipluik garage/berging, er zit een ruimte onder die niet vanuit het huis te bereiken is. Voor later leiding werk zelf aan te kunnen leggen is een kruipluik handig, kosten ongeveer €170, stond niet op de keuze lijst.
Paar mantel buizen, stonden niet op de keuze lijst, wel mogelijk :-)
Paar extra loze buizen, gevraagd of alles in 19mm zonder flex uitgevoerd kan worden.
Vloer verwarming beneden en eerste verdieping incl EVO home systeem.
Dak garage/schuur insoleren, schatting 1100. Vloer word het zelfde geïsoleerd als woning.
Opties om een draai kiep raam te vervangen door eventueel loop deur of een volledig raam van vloer tot deur hoogte, dit om mooi zicht naar buiten te hebben,

Ben benieuwd wat komende weken gaan brengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43
@The Fatal volgens mij ben je al aardig op weg.
Afhankelijk van de standaard meer- minderwerk opties kan je wellicht nog denken aan:
* Openslaande deuren ergens (of juist niet)
* Electrapunten (woonkamer op elke vaste wand minimaal een dubbel stopcontact bijvoorbeeld)
* Loze leidingen in elke ruimte minimaal 1 (kan je altijd nog iets doen hetzij elektra of coax/utp)
* Op elke overloop heb ik een enkel stopcontact naast lichtpunt (makkelijk voor stofzuigen over hele verdieping)
* Loze leidingen uit het plafond t.b.v. accesspoints
* Buitenkranen/stopcontacten (altijd handig)
* Huis laten opleveren met 3x25A aansluiting (vastrecht blijft gelijk maar veel meer mogelijkheden)
* Uitbreiding/verzwaring van zonnepanelen (nu initieel goedkoop, later vervangen/upgraden duur)

Daarnaast ben ik benieuwd naar de afmetingen van je tuin, ik zou (mits redelijk) altijd kiezen voor een uitbouw. Je bent 90% van de tijd binnen en ruimte heb je nooit teveel :P . Ook is het nu relatief goedkoop (vloeren/plafond lopen door en komt op een fundering) en in mijn ogen bijna altijd een meerwaarde tov een gelijkwaardige woning in je buurt zonder uitbouw.

Mocht je er nu niet voor kiezen zou ik vragen om wel de funderingspalen te laten slaan voor een eventuele uitbouw in de toekomst. (die palen zijn de kosten niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-05 09:17
weet niet zeker of juiste topic ;

ons huis wordt begin april opgeleverd en wil ik de standaard radiotorknoppen (boven) vervangen voor 'smart' nu zie ik eigenlijk 2 systemen; honeywell en tado. Die laatste rekend sinds kort wel een maand abonnement voor de online diensten waar honeywell dat (nog) niet doet.

Is het écht zo simpel als dat je de 'oude' knop eraf draaid, en de nieuwe erop ?
of moet je daarna verder nog van alles doen.

Als ik youtube mag geloven wel, maar dat is met name marketing van de fabrikanten zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
GeeMoney schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:23:
@The Fatal volgens mij ben je al aardig op weg.
Afhankelijk van de standaard meer- minderwerk opties kan je wellicht nog denken aan:
* Openslaande deuren ergens (of juist niet)
* Electrapunten (woonkamer op elke vaste wand minimaal een dubbel stopcontact bijvoorbeeld)
* Loze leidingen in elke ruimte minimaal 1 (kan je altijd nog iets doen hetzij elektra of coax/utp)
* Op elke overloop heb ik een enkel stopcontact naast lichtpunt (makkelijk voor stofzuigen over hele verdieping)
* Loze leidingen uit het plafond t.b.v. accesspoints
* Buitenkranen/stopcontacten (altijd handig)
* Huis laten opleveren met 3x25A aansluiting (vastrecht blijft gelijk maar veel meer mogelijkheden)
* Uitbreiding/verzwaring van zonnepanelen (nu initieel goedkoop, later vervangen/upgraden duur)

Daarnaast ben ik benieuwd naar de afmetingen van je tuin, ik zou (mits redelijk) altijd kiezen voor een uitbouw. Je bent 90% van de tijd binnen en ruimte heb je nooit teveel :P . Ook is het nu relatief goedkoop (vloeren/plafond lopen door en komt op een fundering) en in mijn ogen bijna altijd een meerwaarde tov een gelijkwaardige woning in je buurt zonder uitbouw.

Mocht je er nu niet voor kiezen zou ik vragen om wel de funderingspalen te laten slaan voor een eventuele uitbouw in de toekomst. (die palen zijn de kosten niet)
Stopcontact in de hal is inderdaad ontzettend handig. Je zou er ook voor kunnen kiezen om alleen de omvormer van de zonnepanelen zodanig te kiezen dat er makkelijk meer panelen aangesloten kunnen worden, dan hoef je de extra panelen niet direct te kopen. Daarnaast nog rekening houden met een set van 2 loze leidingen (1 voor stroom, 1 voor data) voor in de toekomst een EV lader bij de oprit (op de muur van de woning) en mogelijk nog wat loze leidingen voor zowel rolluiken als beveiligingscamera's (POE) buiten. Loze leidingen zijn nu makkelijk aan te leggen maar straks haast onmogelijk als alles af is. Ik merk zelf ook dat ik er toch wat meer had moeten laten aanleggen.

@Len020 Er zijn ook nog een aantal z-wave radiatorknoppen welke met de meeste z-wave hubs werken. Op die manier zit je niet vast aan een enkele fabrikant en kan je zelf nog meer regels toepassen om ruimtes te verwarmen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
@GeeMoney

Er zit standaard al openslaande deuren in de achtergevel
Elektra punten zijn al mee genomen
Alle ruimtes hebben vanuit het project al minimaal 1 loze leiding. Er zijn er al een aantal extra ingetekend, o.a in het plafond.
De overloop en gang hebben al een stopcontact(stofcontact) bij de licht schakelaar zitten.
Buitenkraan is besproken, er zit al een schrop put, maar twijfel nog waar ik het kraantje wil hebben, op de garage of op de achtergevel.
Stopcontacten buiten leg ik zelf aan, heb een kruip ruimte, dus kan alle kanten op (heb ook elektrotechnische achtergrond) Naar een toekomstige overkapping komt gewoon een 582.5mmq2 te liggen die ik zelf ga leggen.
Krijg al een 3 fase aanslutiing binnen, 3*25A, dus dat is ook geregeld
Zonnepanelen vragen ze +/- 560 per paneel, dat is vrij gortig.

Kavel oppervlakte is ongeveer 370m2. Garage is geschakeld met de buren, dus aan 1 kant een voledig tuin rond om. Ik ben nog al een buiten mens en bbq heel regelmatig, dus de tuin is me ook veel waard :)

Voor de huidige omvormer heb ik al vragen weg gelegd ofdat het een 3fase omvormer is. Zo ja, dan hoef ik daar elektrisch (leiding werk) niks meer aan te passen om uiteindelijk zwaarder te gaan met eventueel een andere omvormer.

Camera punten in de garage boor ik zelf naar buiten toe, er word een mantelbuis naar de garage toegelegd, daar kunnen wel 3 netwerk kabeltjes doorheen en een 3fase groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:58
Middels een Erratum hebben ze bij ons enkele zaken uit de technische omschrijving gecorrigeerd. Eén daarvan is dat ze het kruipluik in de hal hebben verplaatst. Zie onderstaande tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zC4gWorMt4UU7zv8Axe7AoKL/full.jpg

In eerste instantie was het de bedoeling om een PVC-vloer te leggen op de gehele begane grondvloer. Dus ook in de hal. Er zou een grote droogloopmat komen bij de deur. Daaronder is dan gemakkelijk toegang tot het kruipluik. Maar nu ze de locatie van het kruipluik hebben gewijzigd, is dat niet meer aan de orde. Althans, de droogloopmat wel, maar niet meer de toegang tot het kruipluik onder de mat.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoe krijgen we nu straks gemakkelijk toegang tot het kruipluik? Het lijkt mij niet dat we hier gewoon een PVC-vloer overheen kunnen leggen. Dat blokkeert de toegang volledig. Zijn daar mooie oplossingen voor?

[ Voor 3% gewijzigd door VeeGee op 06-02-2019 13:35 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

VeeGee schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:34:
Middels een Erratum hebben ze bij ons enkele zaken uit de technische omschrijving gecorrigeerd. Eén daarvan is dat ze het kruipluik in de hal hebben verplaatst. Zie onderstaande tekening.

[Afbeelding]

In eerste instantie was het de bedoeling om een PVC-vloer te leggen op de gehele begane grondvloer. Dus ook in de hal. Er zou een grote droogloopmat komen bij de deur. Daaronder is dan gemakkelijk toegang tot het kruipluik. Maar nu ze de locatie van het kruipluik hebben gewijzigd, is dat niet meer aan de orde. Althans, de droogloopmat wel, maar niet meer de toegang tot het kruipluik onder de mat.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoe krijgen we nu straks gemakkelijk toegang tot het kruipluik? Het lijkt mij niet dat we hier gewoon een PVC-vloer overheen kunnen leggen. Dat blokkeert de toegang volledig. Zijn daar mooie oplossingen voor?
Bij ons is het er gewoon overheen doorgelegd. Ziet er dan zo uit:

PVC Kruipluik

Zijn wij best tevreden mee.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
MadEgg schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:46:
[...]

[Afbeelding: PVC Kruipluik]

ik vind dit dus echt niet mooi... maar begrijp ook dat je weinig keuze hebt

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Remko.me schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:35:
[...]
ik vind dit dus echt niet mooi... maar begrijp ook dat je weinig keuze hebt
"Mooi" is een groot woord. De PVC-man heeft er wel veel aandacht aan besteed om te zorgen dat de stroken overeenkomen met de vloer er omheen. De naad blijft zichtbaar. We overwegen nog wel om er een mat overheen te leggen (want bij ons is hij wel gewoon achter de voordeur geplaatst).

Storend vind ik het zeker niet.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 15:28
[...]

Bij ons komt de kruipluik direct achter de voordeur(van buiten af bekeken). Ik wil er dan een goede Kokosmat of droogloopmat o.i.d. inleggen. Dan lijkt het direct of het een functie heeft en is de onderbreking minder storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
jtm_ schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:59:
Ik heb een vraag over het standaard spuitwerk wat op plafonds van nieuwbouwhuizen wordt aangebracht. Ik zou het liefst een ‘joodse plint’ plaatsen op het plafond, maar dat ziet er volgens mij niet uit met dat korrelige spuitwerk (en icm de v-naden).

Ik heb de optie om €230 per verdieping terug te krijgen wanneer ik de plafonds kaal laat opleveren. Heeft iemand enig idee (of een foto) van hoe zo’n onbehandeld plafond eruit ziet? Zit het vol met gaten en beschadigingen, of valt het enigszins mee en is het best wel vlak?
Hierbij dan alsnog dan wat foto's van het plafond hoe het bij mij "kaal" is opgeleverd. Ik bestel volgende week hout en gips voor het plafond. De plafondplint ben ik alleen nog niet over uit hoe ik dat het beste kan gaan aanpakken.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/gd0KUYH.png
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/EbxGAIO.png
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/t870MJ9.png
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/GUVipVL.png

[ Voor 5% gewijzigd door asdf25 op 06-02-2019 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Xtince schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:02:
Heb afgelopen vrijdag een bouwdroger en een ventilator gehuurd om het stucwerk te laten drogen. Werkt perfect! Zelfs zo snel dat het bestaande stucwerk (as vrijdag gaan ze door) al bijna geheel droog is. De komende drie dagen heb ik hem eigenlijk dus niet “nodig”. Ik twijfel over het volgende:
Of de droger en ventilator terugbrengen en dan vrijdag weer huren (scheelt €50) of gedurende paar dagen de bouwdroger op zolder laten lopen om het bouwvocht daar opvangen? Daar is nog niet gestuct, maar de aannemer had bij oplevering aangegeven dat nog veel bouwvocht is op zolder. Of heeft zo’n droger daar niet veel zin?
Tuurlijk heeft dat zin. Temperatuur en luchtsnelheid omhoog en vocht er uit betekend dat je veel meer vocht onttrekt aan vloer, wanden, dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
asdf25 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:13:
[...]

[...]

Hierbij dan alsnog dan wat foto's van het plafond hoe het bij mij "kaal" is opgeleverd. Ik bestel volgende week hout en gips voor het plafond. De plafondplint ben ik alleen nog niet over uit hoe ik dat het beste kan gaan aanpakken.
Niet bang dat daardoor de ruimte tussen je deur en plafond weinig word?
Is nu al niet zo gek veel, straks komt het nog eens 3a4cm lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 18:23

RUFFNECK

Poentje

asdf25 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:13:
[...]

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar twijfel je over mbt de plafondplint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 11:19
Ondertussen helaas nog geen opleverdatum, ook al is er tijdens de schouw gezegd rond 20 februari.
De schouw verliep eigenlijk prima, alle punten die we hadden worden besproken en krijgen binnenkort te horen hoe of wat ermee gaat gebeuren. Ben benieuwd....

Waar we wat minder blij van werden is dat de buurman welke geen uitbouw heeft gekozen, nu toch meteen al een uitbouw wil laten plaatsen. Het vervelendste daarvan is, is dat ze onze buitenmuur nu willen gaan gebruiken voor inbalking en/of inankering. Onze buitenmuur staat namelijk zo'n 10cm over de erfgrens.

Nu hebben wij de akte van levering erbij gehaald en twijfelen nu of ze dit nu daadwerkelijk mogen doen zonder toestemming. Kan iemand hier toevallig meer duidelijkheid over geven? Onderstaand het stuk "Erfdienstbaarheden" uit de Akte van levering.
VESTIGING ERFDIENSTBAARHEDEN (ALGEMEEN)

Voorts worden bij deze - ter uitvoering van hetgeen tussen partijen is overeengekomen, voor zover zulks nog niet mocht zijn geschied en voor zover die gedeelten nog eigendom zijn van de gemeente - gevestigd en aanvaard, ten behoeve van en ten laste van het verkochte enerzijds en ten behoeve en ten laste van het/de aangrenzende bouwterrein(en) in het bouwplan, kadastraal bekend gemeente Heerhugowaard sectie P nummer(s) *** (nog in te vullen) anderzijds, die erfdienstbaarheden, waardoor de toestand wordt gehandhaafd waarin het heersende en dienende erf zich na afbouw van de op die percelen grond voor de eerste maal gestichte opstallen ten opzichte van elkaar bevinden, speciaal voor wat betreft de aanwezigheid (voor zover van toepassing) van ondergrondse en bovengrondse leidingen en kabels, de afvoer van hemelwater, gootwater en faecaliën door riolering, ventilatiesystemen, drainageleidingen met doorspoelputten, bloembakken of anderszins, eventuele inbalking en inankering, over- of onderbouw, uitzicht, toevoer van licht en lucht en overbouwingen.

Hieronder is echter niet begrepen een verbod om te bouwen of te verbouwen. De erfdienstbaarheden zullen blijven bestaan ook al mocht een heersend erf door bebouwing, verbouwing of anderszins van aard of bestemming worden veranderd, waardoor verzwaring van de erfdienstbaarheid plaatsvindt. Onder deze erfdienstbaarheden valt uitdrukkelijk iedere hierna bedoelde voorziening, ingeval de desbetreffende opstal - al dan niet te eniger tijd - wordt voorzien van een voorziening (zoals bijvoorbeeld een uitbouw, opbouw of opstal/berging) die in de koperscontractstukken, de daarbij behorende meer- en minderwerklijsten en de aan verkoper reeds verstrekte bouwvergunning als uitbreidingsoptie is opgenomen. In geval van realisatie van een voorziening overeenkomstig de omschrijving in de verkoopdocumentatie gelden de navolgende bepalingen:

a. De eigenaar van een alsdan dienend erf is verplicht om te dulden dat de voor de bouw noodzakelijke verrichtingen plaatsvinden en dat de buitenmuur van deze opstal, uitbouw of opbouw, indien en voor zover noodzakelijk, deels op zijn perceel/opstal wordt geplaatst en/of hierboven uitsteekt en/of de versnijdingen van de fundering in zijn perceel zijn aangebracht, dan wel dat de buitenmuur van de door de eigenaar van een alsdan dienend erf reeds gerealiseerde opstal, uitbouw of opbouw als gemene muur wordt gebruikt en dat deze wordt gebruikt voor de noodzakelijke verrichtingen, zoals eventuele inbalking en inankering. De eigenaar van het alsdan heersend erf is verplicht er zorg voor te dragen dat de toestand waarin de onroerende zaken zich na afbouw van de voorziening ten opzichte van elkaar bevinden niet minder is dan daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 15:10
@Shikaka wat balen van de lekkage. Zelf ook gehad tijdens de oplevering en later in het jaar nog een keer. Twee keer de badkamer open gehad... uiteindelijk wordt het allemaal netjes opgelost maar het blijft een hoop gedoe. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemperelly
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-07-2020
NeonovA schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:17:
Kan iemand hier toevallig meer duidelijkheid over geven? Onderstaand het

[...]
' De eigenaar van het alsdan heersend erf is verplicht er zorg voor te dragen dat de toestand waarin de onroerende zaken zich na afbouw van de voorziening ten opzichte van elkaar bevinden niet minder is dan daarvoor '

Zoals ik het lees mag hij er dus niet aanzitten..

Als ik in de schoenen vd buurman stond had ik er een muurtje langsop gezet... je gaat toch niet in de muur van een ander zitten breken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Het idee is in dit geval, dat als de buurman ook een aanbouw wil, hij het buitenblad (wat op zijn grond staat) kan slopen en hiervoor in de plaats een eigen binnenbad kan zetten. Dan heeft hij ook een rechte lijn in z'n woonkamer.
Ik kan me voorstellen dat als hij de bestaande buitenblad gebruikt, dat dit mogelijk effect kan hebben op geluidsoverdracht.

Hij moet er zorg voor dragen dat dit fatsoenlijk gebeurt en ik denk niet dat even balken leggen in een bestaande buitenmuur de per definitie fatsoenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wij hebben een soortgelijke clausule in onze koopakte staan. Dit hebben we van tevoren ook uitgebreid besproken met de makelaar en ook bij de notaris.

Volgens hen kwam het er op neer dat wat je buurman wil mag, zolang alles kwalitatief goed wordt afgewerkt. Je hebt te dulden dat het buitenblad wordt opengebroken, zijn binnenblad verlengd wordt en het buitenblad weer opgebouwd wordt. Je mag wel eisen dat je hierbij niet inlevert op isolatie, akoestiek, kwaliteit en afwerking.

@NeonovA waarom ben je er precies niet blij mee? Was het beter geweest als je buurman de uitbouw door de bouwer had laten plaatsen? Het effect is toch uiteindelijk precies hetzelfde?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
[...]

Hij komt het nog afmaken? :+

Je zal de rand aan beide kanten nog af moeten werken. Zowel op het luik als de omranding, anders loop je het op den duur kapot. En koop gelijk een net verzonken luikring als het zo in het zicht blijft. :)
Bv: https://www.kokwatersport...ikring-rvs-60x75mm/p95016
Afbeeldingslocatie: https://www.kokwatersport.nl/product-img/l95016-roca-luikring-rvs-60x75mm.jpg

Aparte clausule qua doorbraak. Wij zetten er meestal in dat de erfgrens het buitenblad blijft volgen en dat iemand die geen uitbouw neemt, effectief een stukje grond verliest.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 07-02-2019 15:30 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Zo wat een burn ;)

Op de foto komt het wat minder over dat het in werkelijkheid is. Het luik ligt wel net iets lager dan de rand er omheen dus je loopt er niet echt tegenaan. Een randje er omheen kan vast geen kwaad. Zo'n luikring ziet er ook wel mooi uit, eens kijken of ik dat erin kan passen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 21:44
Ondertussen helaas nog geen opleverdatum, ook al is er tijdens de schouw gezegd rond 20 februari.
De schouw verliep eigenlijk prima, alle punten die we hadden worden besproken en krijgen binnenkort te horen hoe of wat ermee gaat gebeuren. Ben benieuwd....

Waar we wat minder blij van werden is dat de buurman welke geen uitbouw heeft gekozen, nu toch meteen al een uitbouw wil laten plaatsen. Het vervelendste daarvan is, is dat ze onze buitenmuur nu willen gaan gebruiken voor inbalking en/of inankering. Onze buitenmuur staat namelijk zo'n 10cm over de erfgrens.

Nu hebben wij de akte van levering erbij gehaald en twijfelen nu of ze dit nu daadwerkelijk mogen doen zonder toestemming. Kan iemand hier toevallig meer duidelijkheid over geven? Onderstaand het stuk "Erfdienstbaarheden" uit de Akte van levering.

[...]
Ik ben mogelijk over 10 jaar ook zo'n buurman. We hebben besloten geen uitbouw te nemen, want huis van 200m2+ GBO, maar een tuin van minder dan 100m2. Zouden we de uitbouw nemen dan word dat met een beukmaatje 7,5m al snel flink wat minder tuin.

Goed, keuze gemaakt, maar onze buren hebben wel gekozen voor uitbouw. En die buitenmuur van de uitbouw van onze buren gaat 'gratis en voor niets' op onze grond geplaatst worden. Geen probleem dat wisten we van te voren. Wel fijn dat er dan een clausule in staat dat, mochten wij het in de toekomst nodig vinden, ook gebruik kunnen maken van een uitbouw of overkapping welke netjes in het verlengde van de binnenmuren doorloopt.

Dat zou jij toch ook willen, wanneer je in zijn situatie zou zitten? Vooral wanneer je eigenlijk al minimaal een m2 (of twee) van zijn grond hebt afgesnoept met je uitbouw?

Kortom gewoon even met de buurman overleggen hoe en wat...je moet nog langer met elkaar samen gaan leven. Het is geven en nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

[...]
Als ik zoiets had dan had ik de buitenmuur laten slopen en de buurman er zelf een kalkzandsteen muur neer laten zetten. Dan weet je zeker dat er geen overdracht van geluid is tussen de woningen via spouwankers. Ook is de dichtheid van kalkzandsteen hoger, waardoor je meer dB dempt.

En als je het dan een beetje netjes brengt, dan kan hij de stenen gebruiken voor zijn eigen nieuwe achtergevel.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 07-02-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 11:19
MadEgg schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:07:
@NeonovA waarom ben je er precies niet blij mee? Was het beter geweest als je buurman de uitbouw door de bouwer had laten plaatsen? Het effect is toch uiteindelijk precies hetzelfde?
righthand schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:33:
[...]
Dat zou jij toch ook willen, wanneer je in zijn situatie zou zitten? Vooral wanneer je eigenlijk al minimaal een m2 (of twee) van zijn grond hebt afgesnoept met je uitbouw?

Kortom gewoon even met de buurman overleggen hoe en wat...je moet nog langer met elkaar samen gaan leven. Het is geven en nemen.
Als eerst iedereen bedankt voor de antwoorden.

Laten we voorop stellen dat we de buurman niet tegen willen werken, maar er wel van balen dat de boel weer open moet worden gemaakt met o.a. kans op lekkage en/of scheurvorming in het stuckwerk als gevolg, en dat dan net als alles klaar is.
Ernemmer schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:40:
[...]
Als ik zoiets had dan had ik de buitenmuur laten slopen en de buurman er zelf een kalkzandsteen muur neer laten zetten. Dan weet je zeker dat er geen overdracht van geluid is tussen de woningen via spouwankers. Ook is de dichtheid van kalkzandsteen hoger, waardoor je meer dB dempt.

En als je het dan een beetje netjes brengt, dan kan hij de stenen gebruiken voor zijn eigen nieuwe achtergevel.
Als het al gedaan moet worden lijk dit ook de beste optie inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 02-05 08:52
NeonovA schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:49:
[...]
Laten we voorop stellen dat we de buurman niet tegen willen werken, maar er wel van balen dat de boel weer open moet worden gemaakt met o.a. kans op lekkage en/of scheurvorming in het stuckwerk als gevolg, en dat dan net als alles klaar is.
Neem alvast een goede rechtsbijstandsverzekering als je daar bang voor bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
1) Is de funderingsbalk geschikt voor extra vloerveld + dakvlak/belasting + achtergevel? Niet alleen qua formaat, maar ook gewicht.
2) Voor de mensen die het later willen doen. De sprongen in de gevel zijn niet alleen vanwege de zijmuren, maar ook het dragen van de achtergevel van de eerste verdieping. Daar is weer een geveldrager (als je gelukt hebt) of stalen ligger (minder geluk) voor nodig. Let wel dat dit soort ingrepen om het mooi te doen eigenlijk altijd een veelvoud van de kosten met zich meebrengen t.o.v. het gelijk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 22:18
Wellicht dat iemand met juridische kennis mij verder kan helpen met mijn vraagstuk.. Ik ben benieuwd wie de eigenaar is van aangeschafte bouwmaterialen tijdens de bouw? Is dat de aannemer of zijn dat de toekomstige bewoners?

Er zijn voor beide situaties wat te zeggen, namelijk de aannemer schaft het aan en is daarmee eigenaar en verkoopt het voor prijs X aan de bewoners.De andere situatie zou kunnen zijn de bewoners zijn de eigenaar van de materialen omdat de aannemer in opdracht van hen producten aanschaft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
BertP schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:12:
Wellicht dat iemand met juridische kennis mij verder kan helpen met mijn vraagstuk.. Ik ben benieuwd wie de eigenaar is van aangeschafte bouwmaterialen tijdens de bouw? Is dat de aannemer of zijn dat de toekomstige bewoners?
De aannemer (of zijn leverancier/onderaannemer indien er nog geen overdracht van eigendom heeft plaatsgevonden).

Snap niet zo goed hoe je tot de conclusie kan komen dat het de kopers zijn.
Ook al zou het zo zijn als je stelt dat de aannemer het 'doorverkoopt' aan de kopers dan heeft de koper pas aanspraak op het moment na nakoming van de overeenkomst (levering<>betaling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

De Rikster schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:38:
[...]

De aannemer (of zijn leverancier/onderaannemer indien er nog geen overdracht van eigendom heeft plaatsgevonden).

Ook al zou het zo zijn als je stelt dat de aannemer het 'doorverkoopt' aan de kopers dan heeft de koper pas aanspraak op het moment na nakoming van de overeenkomst (levering<>betaling).
Ik heb die vraagstelling in dit topic (of het vorige deel eigenlijk) ook al eens gesteld.

Om maar even een vergelijking te trekken: ik heb bij een keukenboer een keuken + installatie afgenomen en hiervoor getekend.

De keukenleverancier kwam een dag voorafgaand aan de montage de spullen in mijn woning zetten. De eis was wel dat ik vóór die tijd betaald zou hebben want zij stelden dat op het moment dat het op mijn grondgebied stond, ik het eigenaarschap ervan heb.

Als je die lijn doortrekt naar een nieuwbouwwoning waarvan de levering van de grond al bij de notaris plaatsvindt zou je kunnen stellen dat de spullen die de aannemer op jouw perceel plaatst ook aan jou toebehoren. De gedachte vind ik niet heel raar in ieder geval.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
De Rikster schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:38:
[...]

Helder, in principe is de koper eigenaar na overdracht? Wij als koper hebben betaald voor de woning en zij hebben geleverd.

De reden dat ik het vraag is omdat we in een discussie zitten over de subsidie rondom de warmtepomp. Vanuit de overheid zit hier een subsidie op van 3400 euro. Deze subsidie is door de aannemer geclaimed maar wij vinden dat wij er recht op hebben omdat zij in opdracht van ons hem hebben aangeschaft en wij nu eigenaar zijn. :)

Overigens heb ik de informatie uit de FAQ van de ISDE regeling gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door BertP op 07-02-2019 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@BertP bij mij in de clausules staat netjes dat de Projectontwikkelaar/bouwer recht heeft op de subsidie en ik daar dus ook afstand van doe bij tekenen.
Overigens lijkt me dat ook vrij normaal, op zonnepanelen zit ook subsidie, die claim je toch ook niet?

Neem even je AO en KO door, daar staat het in bij mij.

In de aankoop prijs van je woning zit de korting gewoon verwerkt, anders was je huis gewoon 5k duurder, lood om oud ijzer...

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 07-02-2019 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-05 10:12
BertP schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:47:
[...]

Helder, in principe is de koper eigenaar na overdracht? Wij als koper hebben betaald voor de woning en zij hebben geleverd.

De reden dat ik het vraag is omdat we in een discussie zitten over de subsidie rondom de warmtepomp. Vanuit de overheid zit hier een subsidie op van 3400 euro. Deze subsidie is door de aannemer geclaimed maar wij vinden dat wij er recht op hebben omdat zij in opdracht van ons hem hebben aangeschaft en wij nu eigenaar zijn. :)

Overigens heb ik de informatie uit de FAQ van de ISDE regeling gelezen.
ISDE subsidie is toch voor particulieren? En kun je pas aanvragen als de installatie in gebruik is.

Wat heb je besteld, 3400,- is wel heel veel subsidie voor een installatie van een normale woning,

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-05 11:50
GeeMoney schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 18:01:
@BertP op zonnepanelen zit ook subsidie, die claim je toch ook niet?
Wij kunnen wel de BTW terugvragen. Kregen een mail van het bouwbedrijf dat alle kopers na oplevering een separate factuur krijgen van de zonnepanelen.

https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-05 14:21
Señor Sjon schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:25:
[...]

Aparte clausule qua doorbraak. Wij zetten er meestal in dat de erfgrens het buitenblad blijft volgen en dat iemand die geen uitbouw neemt, effectief een stukje grond verliest.
Nee dat is lekker, heb je een schuine erfafscheiding... bij ons staat de muur van de buren ook op onze grond. Vinden wij niet erg, komt de schutting tegen die muur aan te staan en hebben wij op het oog een rechte lijn met uitbouw buren en schutting. Staat de schutting dus op onze grond, hebben de buren mazzel. Onze tuin is ruim 8 breed, dus dat missen we niet zo snel denk ik (we hebben nu 5).

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kever678 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 18:53:
[...]

Wij kunnen wel de BTW terugvragen. Kregen een mail van het bouwbedrijf dat alle kopers na oplevering een separate factuur krijgen van de zonnepanelen.

Daar zitten natuurlijk wel behoorlijk wat voorwaardes aan vast. (je moet je mogelijk inschrijven als ondernemer, kvk etc.) Ik ben ondernemer en zal vragen aan mijn boekhouder dit uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
GeeMoney schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:17:
[...]

Daar zitten natuurlijk wel behoorlijk wat voorwaardes aan vast. (je moet je mogelijk inschrijven als ondernemer, kvk etc.) Ik ben ondernemer en zal vragen aan mijn boekhouder dit uit te zoeken.
Voor een particulier is het heel simpel. Geen haken en ogen.

Voor een ondernemer is dat anders....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
GeeMoney schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 18:01:
@BertP bij mij in de clausules staat netjes dat de Projectontwikkelaar/bouwer recht heeft op de subsidie en ik daar dus ook afstand van doe bij tekenen.
Overigens lijkt me dat ook vrij normaal, op zonnepanelen zit ook subsidie, die claim je toch ook niet?

Neem even je AO en KO door, daar staat het in bij mij.

In de aankoop prijs van je woning zit de korting gewoon verwerkt, anders was je huis gewoon 5k duurder, lood om oud ijzer...
In de AO/KO staat bij ons alleen dat de aannemer geen overheidssubsidies verstrekt. Wat in feite natuurlijk logisch (en gek) is want de aannemer verstrekt uberhaupt geen overheidssubsidies, dat doet de overheid.

Verder is er niks benoemd over subsidies.

Bij navraag per mail hebben ze aangegeven dat het huis 1 aanbod is en eventuele subsidies verrekend zijn in de aanneemsom. Echter is er geen documentatie waaruit blijkt door welke subsidies wij welke korting op de aanneemsom hebben ontvangen. Met andere woorden, is die korting wel gegeven?

In principe mag de aannemer de isde regeling claimen tenzij de eigenaar van de woning opdracht heeft gegeven voor het bouwen/installeren van een warmtepomp.

Omdat ons de mogelijkheid is gegeven om hem aan te schaffen of te huren vinden wij dat we bij aanschaf aanspraak kunnen maken op deze subsidie.

Het zal wel juridisch getouwtrek worden maar opzich is het wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-04 15:25
Hier meer informatie over BTW verhaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Artbij schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 18:12:
[...]

ISDE subsidie is toch voor particulieren? En kun je pas aanvragen als de installatie in gebruik is.

Wat heb je besteld, 3400,- is wel heel veel subsidie voor een installatie van een normale woning,
Isde is zowel zakelijk als particulier. De warmtepomp/het systeem dat wij hebben staat in de apparatenlijst van de regeling met €3400 subsidie. Het is een warmtepomp met eigen bron en 200l voorraadvat in ons 0 op de meter woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
BertP schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:25:
[...]

Isde is zowel zakelijk als particulier. De warmtepomp/het systeem dat wij hebben staat in de apparatenlijst van de regeling met €3400 subsidie. Het is een warmtepomp met eigen bron en 200l voorraadvat in ons 0 op de meter woning.
Ik heb het volgende in de koopovereenkomst:

subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:01
[...]

Over de BTW teruggave van de panelen. VEH heeft een standaard brief op hun site gezet waarin je de bouwer/aannemer kunt vragen voor een aparte PV-panelen factuur.
De bouwers en aannemers hebben afgelopen jaar een afspraak met elkaar hierover gemaakt dat de BTW teruggave voor de huiseigenaren zijn.
Dit is afgelopen jaar ook in het PV panelen topic besproken hier op Tweakers.net.
Succes met de teruggaaf.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

Dan staat vast in je koopcontract dat de subsidie voor je bouwer / installateur is....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:15
BertP schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:12:

Er zijn voor beide situaties wat te zeggen, namelijk de aannemer schaft het aan en is daarmee eigenaar en verkoopt het voor prijs X aan de bewoners.De andere situatie zou kunnen zijn de bewoners zijn de eigenaar van de materialen omdat de aannemer in opdracht van hen producten aanschaft.
Het huis is pas van jou na de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
frumper schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 18:58:
[...]

Nee dat is lekker, heb je een schuine erfafscheiding... bij ons staat de muur van de buren ook op onze grond. Vinden wij niet erg, komt de schutting tegen die muur aan te staan en hebben wij op het oog een rechte lijn met uitbouw buren en schutting. Staat de schutting dus op onze grond, hebben de buren mazzel. Onze tuin is ruim 8 breed, dus dat missen we niet zo snel denk ik (we hebben nu 5).
Nee hoor, loopt gewoon recht. De erfgrens maakt een sprongetje ter plaatse van de uitbouw en weer terug op de oorspronkelijke grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Toch ook geen handige set van die buurman.
Hij krijgt die uitbouw nooit zo mooi afgewerkt als dat het tijdens de bouw was meegenomen en ook niet zo goedkoop tenzij hij zelf aannemer is.

Bij mijn vorige woning overigens kwam de spouw bij mijn woonkamer gewoon iets naarbinnen ipv over de erfgrens. Kreeg ik toch maar mooi 350,- euro voor terug :+ .

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 07-02-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
D.deJong schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:30:
[...]

Het huis is pas van jou na de oplevering.
Naar ik meen krijg je bij de oplevering de feitelijke beschikking over de woning. De woning is op dat moment namelijk al jouw eigendom. Voordat de bouw begint krijg je grond geleverd. Alle losse elementen die vervolgens daarin of daarop duurzaam worden aangebracht (palen, fundering, metselwerk, etc.) en dus uiteindelijk het huis vormen, worden vanzelf jouw eigendom door 'natrekking'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Even voor de zekerheid nog een keer onze KO en AO doorgenomen. Het enige dat er in vermeld staat is een artikel over subsidies. Daarin staat 1 zin:

Artikel 6
Overheidssubsidies
Er wordt geen overheidssubsidie verstrekt.

That’s it, niet echt iets wat veel duidelijkheid verschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BertP schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:42:
Even voor de zekerheid nog een keer onze KO en AO doorgenomen. Het enige dat er in vermeld staat is een artikel over subsidies. Daarin staat 1 zin:

Artikel 6
Overheidssubsidies
Er wordt geen overheidssubsidie verstrekt.

That’s it, niet echt iets wat veel duidelijkheid verschaft.
Veel ondubbelzinniger kan je het toch niet opschrijven? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
twain4me schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:50:
[...]

Veel ondubbelzinniger kan je het toch niet opschrijven? :+
Ze verstrekken inderdaad geen overheidssubsidie. :x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
MadEgg schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:45:
De keukenleverancier kwam een dag voorafgaand aan de montage de spullen in mijn woning zetten. De eis was wel dat ik vóór die tijd betaald zou hebben want zij stelden dat op het moment dat het op mijn grondgebied stond, ik het eigenaarschap ervan heb.
Het eigenaarschap is niet afhankelijk van op wiens grond de goederen staan.

Je moest betalen omdat ze met de levering hun deel van de overeenkomst nakwamen en hun risico wilden beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
De Rikster schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:39:
[...]

Je moest betalen omdat ze met de levering hun deel van de overeenkomst nakwamen en hun risico wilden beperken.
Dat is het inderdaad. Overigens had ik niet het hele bedrag betaald maar 50%. De installatie moest namelijk nog gaan plaatsvinden als ik het zo lees wat ook onderdeel is van diezelfde overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

De Rikster schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:39:
[...]

Nee, maar een keuken wordt nagelvast gemonteerd en daarmee onderdeel van de woning door natrekking. Dan is de keukenboer zijn eigendom kwijt en resteert enkel nog een vordering, dat willen ze afdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
[...]

Wij kregen als antwoord van de kopersbegeleider dat onze warmtepomp niet voor de ISDE-regeling voor particulieren in aanmerking kwam, omdat deze onderdeel is van de EPC-berekening om onder de 0.4 te komen/blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
[...]

Dat valt heel erg mee. Je moet je aanmelden als eigenaar zonnepanelen (zie website belastingdienst) en dan word bijna alles automagisch voor je gedaan. De procedure is als volgt:
  1. Aanmelden eigenaar zonnepanelen
  2. Brief bevestiging dat je een ondernemer bent
  3. Brief inloggegevens belastingdienst zakelijk
  4. Brief wachtwoord belastingdienst zakelijk
  5. Brief BTW aangifte
  6. BTW aangifte doen (staat prima uitgelegd online)
  7. Brief bevestiging BTW aangifte
  8. Brief uitkering BTW aangifte
  9. Brief opschorten verplichting BTW aangifte vanwege zonnepanelen
Je hoeft dus zelf maar twee dingen te doen, de rest gaat helemaal vanzelf. Uitbesteden is dus absoluut zonde van het geld.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@GeeMoney, ik heb begrepen dat er wel haken en ogen aanzitten als je al ondernemer bent. Als niet- ondernemer kom je met de zonnepanelen onder het klein ondernemerschap te vallen, waardoor je geen btw hoeft te betalen.
Als je al ondernemer bent en je komt met je inkomsten boven de vrijstelling van 13-zoveel uit, moet je over je inkomsten (teruglevering) door zonnepanelen mogelijk wel btw hier over betalen.

Wellicht handig om even uit te zoeken en anders de zonnepanelen op naam van je partner te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
Wimhaw schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:37:
[...]

Over de BTW teruggave van de panelen. VEH heeft een standaard brief op hun site gezet waarin je de bouwer/aannemer kunt vragen voor een aparte PV-panelen factuur.
De bouwers en aannemers hebben afgelopen jaar een afspraak met elkaar hierover gemaakt dat de BTW teruggave voor de huiseigenaren zijn.
Dit is afgelopen jaar ook in het PV panelen topic besproken hier op Tweakers.net.
Succes met de teruggaaf.
Vraag me af of je de BTW terug krijgt van enkel de panelen, of van de gehele installatie? Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Tassadar32 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 06:51:
[...]

Dat valt heel erg mee. Je moet je aanmelden als eigenaar zonnepanelen (zie website belastingdienst) en dan word bijna alles automagisch voor je gedaan. De procedure is als volgt:
  1. Aanmelden eigenaar zonnepanelen
  2. Brief bevestiging dat je een ondernemer bent
  3. Brief inloggegevens belastingdienst zakelijk
  4. Brief wachtwoord belastingdienst zakelijk
  5. Brief BTW aangifte
  6. BTW aangifte doen (staat prima uitgelegd online)
  7. Brief bevestiging BTW aangifte
  8. Brief uitkering BTW aangifte
  9. Brief opschorten verplichting BTW aangifte vanwege zonnepanelen
Je hoeft dus zelf maar twee dingen te doen, de rest gaat helemaal vanzelf. Uitbesteden is dus absoluut zonde van het geld.
Hoe lang heeft dit proces geduurd bij jou? Onze leverancier van PV-panelen heeft als (kosteloos) onderdeel van de dienstverlening het regelen van de BTW-teruggaaf dus wij hebben het wel uitbesteed. Half januari login-gegevens van de belastingdienst ontvangen maar nog geen teruggaaf gehad. Ben benieuwd wanneer we dat kunnen verwachten.

De ISDE-subsidie voor de warmtepomp was binnen één maand na plaatsing, half december dus, al overgemaakt, dat gaat een stuk sneller.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
MadEgg schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:38:
[...]

Hoe lang heeft dit proces geduurd bij jou? Onze leverancier van PV-panelen heeft als (kosteloos) onderdeel van de dienstverlening het regelen van de BTW-teruggaaf dus wij hebben het wel uitbesteed. Half januari login-gegevens van de belastingdienst ontvangen maar nog geen teruggaaf gehad. Ben benieuwd wanneer we dat kunnen verwachten.

De ISDE-subsidie voor de warmtepomp was binnen één maand na plaatsing, half december dus, al overgemaakt, dat gaat een stuk sneller.
ISDE ging ook heel rap hier (binnen 2 weken bedrag bijgeschreven). BTW teruggave had een doorlooptijd van 2 maanden. Langste wachten was tussen de aanmelding en de BTW opgave, daarna was het binnen een week ook overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
Hsb-3 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 07:26:
@GeeMoney, ik heb begrepen dat er wel haken en ogen aanzitten als je al ondernemer bent. Als niet- ondernemer kom je met de zonnepanelen onder het klein ondernemerschap te vallen, waardoor je geen btw hoeft te betalen.
Als je al ondernemer bent en je komt met je inkomsten boven de vrijstelling van 13-zoveel uit, moet je over je inkomsten (teruglevering) door zonnepanelen mogelijk wel btw hier over betalen.

Wellicht handig om even uit te zoeken en anders de zonnepanelen op naam van je partner te zetten.
Weet iemand of dan de BTW factuur van de panelen op naam van de partner dient te komen of is het voldoende enkel de aansluiting bij de energieleverancier op naam van de partner af te sluiten? Wat als de factuur op beiden namen staat omdat je samen hebt gekocht? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:07
Ik heb de aangifte begin januari per post opgestuurd en toevallig vandaag geld ontvangen. Duurde een maandje dus.
Als factuur was de termijnfactuur van de aannemer voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Saied_ schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:53:
[...]

Weet iemand of dan de BTW factuur van de panelen op naam van de partner dient te komen of is het voldoende enkel de aansluiting bij de energieleverancier op naam van de partner af te sluiten? Wat als de factuur op beiden namen staat omdat je samen hebt gekocht? :/
Wij hebben factuur van de PV-panelen en energiecontract achteraf laten omzetten op naam van mijn vrouw omdat ik al als ZZP'er sta ingeschreven bji KVK en belastingdienst. Factuurnaam moet wel overeenkomen met degene die aangifte doet. Of een factuur op twee namen daaraan voldoet durf ik niet te zeggen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemperelly
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-07-2020
Pino112 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:55:
Ik heb de aangifte begin januari per post opgestuurd en toevallig vandaag geld ontvangen. Duurde een maandje dus.
Als factuur was de termijnfactuur van de aannemer voldoende.
Op die termijnfactuur wat stond daar op? Alleen bijvoorbeeld 10% van de aanneemsom

Of stond er echt duidelijk omschreven zonnepanelen / warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:01
Moonbase schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:30:
[...]

Vraag me af of je de BTW terug krijgt van enkel de panelen, of van de gehele installatie? Weet iemand dat?
Hele installatie. Dus inclusief het installeren, materiaal, omvormer en panelen. Succes

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 23:02:
[...]

Nee, maar een keuken wordt nagelvast gemonteerd en daarmee onderdeel van de woning door natrekking. Dan is de keukenboer zijn eigendom kwijt en resteert enkel nog een vordering, dat willen ze afdekken.
In het geval van een keuken na oplevering is er sprake van natrekking doordat de woning je eigendom is.

In de voorgelegde casus is dit niet aan de orde omdat je nog geen eigenaar van de woning bent en de aannemer hoogstwaarschijnlijk ook nog geen eigenaar is van de WTW installatie.

In mijn contracten die ik opstel vanuit de aannemer naar onderaannemers stel ik ook altijd pas dat het eigendom (en dus het risico en verantwoordelijkheid) pas overgaan na het bedrijfsvaardig opleveren van de betreffende complete installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Rikster schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:23:
[...]

In het geval van een keuken na oplevering is er sprake van natrekking doordat de woning je eigendom is.

In de voorgelegde casus is dit niet aan de orde omdat je nog geen eigenaar van de woning bent en de aannemer hoogstwaarschijnlijk ook nog geen eigenaar is van de WTW installatie.

In mijn contracten die ik opstel vanuit de aannemer naar onderaannemers stel ik ook altijd pas dat het eigendom (en dus het risico en verantwoordelijkheid) pas overgaan na het bedrijfsvaardig opleveren van de betreffende complete installaties.
Maar de grond is wel van jou (het onroerend goed waarnaar alle natrekking volgt) en je betaalt na iedere termijn netjes een factuur van de aannemer die je hypotheek ophoogt. Ik wist wel hoe ik dat voor een rechter zou uitleggen. Risico en verantwoordelijkheid is wat anders dan eigendom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:07
kemperelly schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:14:
[...]

Op die termijnfactuur wat stond daar op? Alleen bijvoorbeeld 10% van de aanneemsom

Of stond er echt duidelijk omschreven zonnepanelen / warmtepomp?
"Termijn 9a: Zonnepanelen incl. installatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:34:
[...]

Maar de grond is wel van jou (het onroerend goed waarnaar alle natrekking volgt) en je betaalt na iedere termijn netjes een factuur van de aannemer die je hypotheek ophoogt. Ik wist wel hoe ik dat voor een rechter zou uitleggen. Risico en verantwoordelijkheid is wat anders dan eigendom.
Zolang er niet opgeleverd is, ben je geen eigenaar, maar opdrachtgever (oké, heel puur is de ontwikkelaar de opdrachtgever).
Net als je een nieuwe auto koopt en je betaalt de auto, dat maakt niet dat je eigenaar bent van het chassis wat in de fabriek in elkaar wordt gezet.
Pas hij levering ben je eigenaar. Hier zal de rechter zich vast al vaker over gebogen hebben ;)

En daarbij, mbt die warmtepomp, je kan alleen subsidie krijgen als de warmtepomp geen onderdeel uitmaakt van de epc (zoals hier eerder gezegd is). Dus eigenaar of niet, maakt niet uit voor het resultaat. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Hsb-3 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:45:
[...]

Zolang er niet opgeleverd is, ben je geen eigenaar, maar opdrachtgever (oké, heel puur is de ontwikkelaar de opdrachtgever).
Net als je een nieuwe auto koopt en je betaalt de auto, dat maakt niet dat je eigenaar bent van het chassis wat in de fabriek in elkaar wordt gezet.
Pas hij levering ben je eigenaar. Hier zal de rechter zich vast al vaker over gebogen hebben ;)

En daarbij, mbt die warmtepomp, je kan alleen subsidie krijgen als de warmtepomp geen onderdeel uitmaakt van de epc (zoals hier eerder gezegd is). Dus eigenaar of niet, maakt niet uit voor het resultaat. :)
Ik had het specifiek over die keuken dus dat hele subsidie verhaal kan me worst wezen. Echter klopt het niet wat je zegt. Levering is juist bij onroerend goed het probleem, zodra iets vast zit is het eigendom door natrekking. Dan resteert voor de aannemer enkel nog een vordering, maar het eigendom van de spullen is hij kwijt. Betaalt iemand niet dan mag je dus niet even alles eruit slopen. Waarom denk je dat een aannemer in termijnen laat betalen en een prefab bouwer volledig achteraf of enkel in 2 termijnen?

Ik geloof dat ik al 100x gezegd heb inmiddels dat een autovergelijking op got nog nooit goed uitgepakt heeft......je vergelijkt nu dus een roerende zaak met een onroerende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@Anoniem: 224360 ik heb me even verder ingelezen en het is interessante kost. Zo gauw het vast zit, is het onderdeel van de woning en ben je dus eigenaar.
Maar, hoe zit het dan aangezien het nog niet tot je beschikking staat? Als je op de bouw komt ben je in principe in overtreding. Stel dat ik mijn kozijnen alvast wil schilderen, dan kom ik denk ik niet weg met "ja maar dit is mijn grond en mijn huis".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hsb-3 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:20:
@Anoniem: 224360 ik heb me even verder ingelezen en het is interessante kost. Zo gauw het vast zit, is het onderdeel van de woning en ben je dus eigenaar.
Maar, hoe zit het dan aangezien het nog niet tot je beschikking staat? Als je op de bouw komt ben je in principe in overtreding. Stel dat ik mijn kozijnen alvast wil schilderen, dan kom ik denk ik niet weg met "ja maar dit is mijn grond en mijn huis".
Klopt, dan heb je allerlei contractuele verplichtingen die er zijn vastgelegd. Die zijn ook bindend. Maar je eigendomsrecht is onbeperkt en eigenlijk alleen bezwaard met hypotheek doorgaans. Maar specifiek bouw is inderdaad een vakgebied apart binnen het vermogensrecht. Niet mijn vakgebied overigens, maar ik heb altijd een zwak gehad voor vermogensrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
Wat vinden jullie van de volgende prijzen voor uitbreiding van zonnepanelen.

- In dak systeem
- 300 WP

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mCxBM2T.jpg

Standaard komt de woning met 4 panelen.

2 extra panelen, meerprijs € 1.209,-
4 extra panelen, meerprijs € 2.308,-
6 extra panelen, meerprijs € 3.407,-
8 extra panelen, meerprijs € 4.506,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-05 10:52
FrankSpin schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:28:

- In dak systeem
- 300 WP

[Afbeelding]

Standaard komt de woning met 4 panelen.

2 extra panelen, meerprijs € 1.209,-
4 extra panelen, meerprijs € 2.308,-
6 extra panelen, meerprijs € 3.407,-
8 extra panelen, meerprijs € 4.506,-
Als ik van het verschil in prijs tussen 6 en 8 extra panelen uitga, kom ik op EUR 1.83/Wp INC BTW. Nu weet ik niet welke componenten er toegepast worden maar mijn platte dak systeem dat ik binnenkort laat plaatsen komt op EUR 0.76/Wp EX BTW

Duur dus en ook nog eens met de nadelen van een in-dak systeem (geen/gedeeltelijk BTW terug, lager rendement door hogere temperaturen, panelen moeilijker te vervangen als je niet precies dezelfde maat kunt krijgen)

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
@cville Zo, dat scheelt inderdaad een hele boel zeg! Exacte technische details hebben ik nog niet (eens) ontvangen van de aannemer.

Het liefste heb ik dat de aannemer helemaal geen panelen plaatst. Maar volgens mij is dat geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
FrankSpin schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:56:
@cville Zo, dat scheelt inderdaad een hele boel zeg! Exacte technische details hebben ik nog niet (eens) ontvangen van de aannemer.

Het liefste heb ik dat de aannemer helemaal geen panelen plaatst. Maar volgens mij is dat geen optie.
Volgens mij kun je dat eisen; daar is op het PV forum wel info over te vinden (ben ik 2 weken geleden nog tegengekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@FrankSpin

Je kan het beter even terug rekenen naar opbrengst per paneel, afhankelijk van de ligging zal dat in het beste geval tussen de 55 en 65 euro per paneel per jaar zitten (met onrealistisch eeuwig salderen is je tvt dus erg lang.)
en doe je het dus eigenlijk voor de looks of milieucredits.. in iedergeval niet voor het geld

(berekening is uithet hoofd en zonder de juiste info, dus schiet me er niet op lek)

Noord27 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Ja. Ik heb er eerder ook al over gelezen in het forum maar het artikel is mogelijk al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FrankSpin schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:28:
Lees de reactie in een ander topic even, wellicht dat je dan geen indak meer wilt.
Andre1973 in "Hulp gevraagd:Indakzonnepanelensysteem uitbreiden met opdak"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
@FrankSpin Samenvattend:
- in-dak: doe het niet
- excuuspanelen: weiger ze en vervang door op-dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
cville schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:58:
[...]

Volgens mij kun je dat eisen; daar is op het PV forum wel info over te vinden (ben ik 2 weken geleden nog tegengekomen).
Je kan het niet eisen, je kan het in overleg met de ontwikkelaar/aannemer laten vervallen door de verplichtingen contractueel over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Hoevaak kan je btw terugvragen van zonnepanelen? Ik ben van plan na de oplevering zelf uit te gaan breiden maar dan ga ik de huidige panelen op de garage leggen en compleet nieuw uitgebreid systeem op het dak. De omvormer zal waarschijnlijk maar een kleine zijn dus moet toch merendeel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
Weet er iemand of er kosten berekend worden om een ziggo/glasvezel aansluiting naar binnen te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
T.E schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:28:
Hoevaak kan je btw terugvragen van zonnepanelen?
Net zo vaak als je als ondernemer aangifte doet van btw. Soms is dat 4x per jaar, soms 1x per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Moonbase schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:50:
Weet er iemand of er kosten berekend worden om een ziggo/glasvezel aansluiting naar binnen te leggen?
Ziggo(kabel) is bij ons gratis. Je krijgt na je aanvraag op mij aansluitingen.nl ook te zien hoe veel het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-04 15:25
(y) (y) @NeonovA gaat rap bij jullie stuk daar in de draai. Was vandaag weer eens langs gereden na paar maanden maar er wonen gewoon al mensen in een compleet af huis met volledig aangelegde tuin en al. Wel met nog enkele met flinke bouw werkzaamheden. Leuk rijtje kon je trouwens te wonen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ambusched schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:54:
(y) (y) @NeonovA gaat rap bij jullie stuk daar in de draai. Was vandaag weer eens langs gereden na paar maanden maar er wonen gewoon al mensen in een compleet af huis met volledig aangelegde tuin en al. Wel met nog enkele met flinke bouw werkzaamheden. Leuk rijtje kon je trouwens te wonen (y)
Ook bij ons in Nieuw Waard gaan ze echt hard. Van de 34 woningen hebben er inmiddels 18 de dakpannen er al op en zijn ze binnen bezig. Dan nog 9 waar nu de pannen op gaan en metselwerk tot aan de nok nu bijna klaar is en dan nog 7 (waaronder mijne :+) waar de 2e verdieping nog op moet en helemaal geen metselwerk gedaan is. Ik kreeg te horen vanwege de vorst maar ze gaven aan dit rap in te halen en nog steeds op schema te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 16:55
Even een vraagje:

In onze woning zien de plafondpunten er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CJRBzre.jpg
Op zich netjes met een plaatje wat je openklapt, zodat niet alles van binnen onder het spuitwerk zit.
Een bouwlamp/fitting is ook makkelijk gemonteerd

Maar in ons vorige huis staken de draden er gewoon uit en daaraan kon ik dan ook mijn lampen bevestigen.
Hier heb ik dus geen draden (en aan mijn lampen ook niet). Zie ik nu iets over het hoofd om moet ik echt aan elke centraaldoos 2 draadjes van 10cm bevestigen om mijn lampen van stroom te voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Gremen schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:37:
Even een vraagje:

[Afbeelding]
Op zich netjes met een plaatje wat je openklapt, zodat niet alles van binnen onder het spuitwerk zit.

Maar in ons vorige huis staken de draden er gewoon uit en daaraan kon ik dan ook mijn lampen bevestigen.
Hier heb ik dus geen draden (en aan mijn lampen ook niet). Zie ik nu iets over het hoofd om moet ik echt aan elke centraaldoos 2 draadjes van 10cm bevestigen om mijn lampen van stroom te voorzien?
Hoe zien je lampen eruit dan?
Je stript de kant van de lamp zeg maar en die schroef je toch vast in de 2 pluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:30
Gremen schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:37:
Even een vraagje:

[Afbeelding]

Even het spuitwerk los snijden. Het plaatje (met klepje) wat de centraaldoos afschermt kun je eraf schroeven en loskoppelen van je elektra draden. Daarop kun je je lamp aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 16:55
GeeMoney schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:53:
[...]

Hoe zien je lampen eruit dan?
Je stript de kant van de lamp zeg maar en die schroef je toch vast in de 2 pluggen?
Veel lampen/plafonnieres hebben geen draden, alleen een blokje waar ze in moeten.
maussert schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:57:
[...]

Even het spuitwerk los snijden. Het plaatje (met klepje) wat de centraaldoos afschermt kun je eraf schroeven en loskoppelen van je elektra draden. Daarop kun je je lamp aansluiten.
Ah toch het hele dekseltje eraf, ik ga het proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:46
Gremen schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:41:
[...]

Veel lampen/plafonnieres hebben geen draden, alleen een blokje waar ze in moeten.

[...]

Ah toch het hele dekseltje eraf, ik ga het proberen :)
Ja tijdelijk even het hele dekseltje eraf zodat je die kroonsteen eruit kunt halen.. en daar evt. de draden kunt doorvoeren.
Of (als je weet welke centraaldozen gebruikt zijn) daar even de bijpassende deksels voor halen met alleen een kabelgat, daar dan de draden doorvoeren en aan je lamp monteren.
Nooit zomaar het deksel eraf halen en dan de lamp monteren > kans op sluiting op de lamp en dus als gevolg mogelijk een flinke optater als je eens je lampje wilt/moet wisselen o.i.d.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:30
Annuk schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:21:
[...]

Ja tijdelijk even het hele dekseltje eraf zodat je die kroonsteen eruit kunt halen.. en daar evt. de draden kunt doorvoeren.
Of (als je weet welke centraaldozen gebruikt zijn) daar even de bijpassende deksels voor halen met alleen een kabelgat, daar dan de draden doorvoeren en aan je lamp monteren.
Nooit zomaar het deksel eraf halen en dan de lamp monteren > kans op sluiting op de lamp en dus als gevolg mogelijk een flinke optater als je eens je lampje wilt/moet wisselen o.i.d.
Jij hebt je kabels onafgedopt in de centraaldoos zitten? Als alles netjes is aangesloten en het armatuur van de lamp valt over de centraaldoos, dan gebeurt daar niets mee imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:46
maussert schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:14:
[...]

Jij hebt je kabels onafgedopt in de centraaldoos zitten? Als alles netjes is aangesloten en het armatuur van de lamp valt over de centraaldoos, dan gebeurt daar niets mee imho.
Nee heb ze er niet on-afgedopt in de doos zitten, maar het is een (volgens mij) verplichte schijding die je er tussen moet laten zitten om de kans op sluiting (b.v. beschadigde draden oid) zoveel mogelijk te verkleinen met als "gevolg" daarop het gevaar van elektrocutie te verkleinen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1 ... 3 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2