Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.795.675 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:57
In onze optie lijst hebben de mogelijkheid om spotjes te nemen. Van de koop begeleider begreep ik van de week dat die pas achteraf in de kanalen geboord worden zodat het altijd recht zit.
Nu is mijn vraag, hebben andere ervaring om zelf de spotjes achteraf te boren?
Vind 8 spots voor 1700 euro toch veel geld, met dimmer er bij komt er nog eens 200 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:52
The Fatal schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:35:
In onze optie lijst hebben de mogelijkheid om spotjes te nemen. Van de koop begeleider begreep ik van de week dat die pas achteraf in de kanalen geboord worden zodat het altijd recht zit.
Vind 8 spots voor 1700 euro toch veel geld, met dimmer er bij komt er nog eens 200 bij.
Denk dat het wel meevalt (€200 en wat kleingeld per spotje), ga er maar vanuit dat je er anders een betonboorder voor moet laten komen, en die boort je alleen de gaten voor de spotjes.. dan heb je ook nog het reststukje wat betreft bedrading enzo dus kan je een installateur apart voor laten komen.
De dimmer kan je zelf achteraf goedkoper plaatsen, dus zou de spotjes gewoon met een simpele schakelaar laten plaatsen.
Kan je daarna zelf bepalen of je een draaidimmer of een tast-dimmer wilt. Je kunt ze wel direct vragen of ze ook een afgedopte 0-draad mee willen trekken naar je schakelaar (just in case :+ )

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:11
Hier worden ze vtv in de vloerdelen ingestort. Iets groter zodat ze na plaatsen vloerdelen de gaten exact in lijn kunnen boren.
Prijs was €3600 voor 12 stuks, bedraad en incl. Led-dimmer. Jouw prijs lijkt mij dus niets mis mee😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wij willen onze voorlopige teruggaaf aanpassen zodat we een deel van de hypotheekrenteaftrek voor ons nieuwe huis alvast krijgen, dan kan die na de sleuteloverdracht in vloeren en gordijnen e.d. gestopt worden.

We hebben van alles over het bouwdepot en de extra hypotheken ingevuld op de belastingsite maar we snappen het eindresultaat niet zo goed. Laat hij nu op de laatste pagina bij het invullen van de voorlopige teruggaaf het totaal voor 2019 zien, of is dit het additionele bedrag bovenop de teruggaaf die we maandelijks al krijgen :?

Het totaalbedrag dat daar namelijk komt te staan is lager dan wat we nu al maandelijks terugkrijgen voor de hypotheek op ons huidige huis, dat lijkt ons wat raar. Op de samenvattingspagina zien we echter wel staan dat de voorlopige teruggaaf die we al krijgen daar ook al op staat. Dat lijkt te suggereren dat dit additioneel is. Wat gaat er nou gebeuren als we dit ondertekenen en indienen. Iemand met ervaring hier?

Qua bedrag zou het additioneel kunnen zijn, ons nieuwe huis kost twee keer zoveel als onze oude hypotheek, tegen de helft van de rente, dus die bedragen komen bij elkaar in de buurt. Verwarrend is het in ieder geval wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

De kanalen worden geplaatst. Dan boren ze de gaten op de aangegeven plaats om daarna de buis/kist voor het spotje erop te zetten en de pvc buizen hiervoor te leggen. Later wordt er beton gestort op de dekplaat. Het is dus niet meer mogelijk later zelf spotjes te gaan plaatsen tenzij je het plafond gaat verlagen.
Een lichtkoof is ook altijd nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@Jheroun bij je VA moet je dus voor zowel je huidige als je nieuwe woning de gegevens invoeren. Dus deze moeten beiden ingevoerd zijn. Anders lijkt het alsof je je bestaande huis niet meer hebt voor de belasting.
Is dat het geval?
Dan zou je bij "te verdelen" ook een hoger bedrag mogen verdelen. Kijk goed of je niet alles bij 1 persoon hebt omdat je niet meer belasting kan terugkrijgen dan dat je betaalt.

Kijk ook of je alles goed hebt ingevuld. Bij de eerste keer had ik ergens een vinkje/categorie/bedrag niet goed gezet, waardoor er uitkwam dat ik x duizend moest betalen. Ivm vermogen uit het bouwdepot ofzoiets. Toen nagekeken en gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

MadEgg

Tux is lievvv

Jheroun schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:13:
Wij willen onze voorlopige teruggaaf aanpassen zodat we een deel van de hypotheekrenteaftrek voor ons nieuwe huis alvast krijgen, dan kan die na de sleuteloverdracht in vloeren en gordijnen e.d. gestopt worden.

We hebben van alles over het bouwdepot en de extra hypotheken ingevuld op de belastingsite maar we snappen het eindresultaat niet zo goed. Laat hij nu op de laatste pagina bij het invullen van de voorlopige teruggaaf het totaal voor 2019 zien, of is dit het additionele bedrag bovenop de teruggaaf die we maandelijks al krijgen :?

Het totaalbedrag dat daar namelijk komt te staan is lager dan wat we nu al maandelijks terugkrijgen voor de hypotheek op ons huidige huis, dat lijkt ons wat raar. Op de samenvattingspagina zien we echter wel staan dat de voorlopige teruggaaf die we al krijgen daar ook al op staat. Dat lijkt te suggereren dat dit additioneel is. Wat gaat er nou gebeuren als we dit ondertekenen en indienen. Iemand met ervaring hier?

Qua bedrag zou het additioneel kunnen zijn, ons nieuwe huis kost twee keer zoveel als onze oude hypotheek, tegen de helft van de rente, dus die bedragen komen bij elkaar in de buurt. Verwarrend is het in ieder geval wel.
Ik heb het 2 weken geleden ook aangepast en het totaal is inderdaad het verschil met de vorige voorlopige aanslag. Als het goed is is je ook gevraagd om de bedragen van de bestaande voorlopige aanslagen IB in te vullen, wat er dus staat is wat je meer terugkrijgt. Inmiddels ook de bevestiging binnen dat het allemaal klopt.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 30-04 11:53
Vooral diverse spotplaatsen genomen, maar niet gekozen voor een dimmer en spots, dan scheelde zo'n 50 euro per spotplaats. Die 50 euro gebruik ik dan om hue gu10 spots te plaatsen. Past beter in mn domotica :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 07:42

Wokker

De avond wokkel

jogaa schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:09:
[...]

Vooral diverse spotplaatsen genomen, maar niet gekozen voor een dimmer en spots, dan scheelde zo'n 50 euro per spotplaats. Die 50 euro gebruik ik dan om hue gu10 spots te plaatsen. Past beter in mn domotica :)
Heb je er rekening mee gehouden dat de hue lampen iets langer zijn dan de normale gu10 spots? Zodat ze straks niet hinderlijk uitsteken.

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mhoekstra28
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-04 21:02
Beste,

Nieuw op dit forum, maar al een tijdje aan het meelezen met diverse topics. Afgelopen december is de aannemer gestart met het bouwen van onze nieuwe woning. De tekening met elektricien moeten we nog afronden. Zie link; https://afbeeldinguploaden.nl/image/98hAFynM

Wij zijn nog zoekende in de positie van de lichtpunten. Tot nu toe hebben we vier spots laten intekenen in de woonkamer en twee stuks boven het kookeiland in de keuken.

Heeft iemand advies/tips hierover? Of tekeningen hoe anderen dit hebben gedaan?

Naast positie zijn ook andere tips natuurlijk van harte welkom :*) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:05
@Mhoekstra28 zoek in dit topic of het electra topic mijn tekening even op.
Ik denk dat het grote verschil is dat ik de spots als sfeerlicht inzet qua posities en bij jou lijkt het primaire verlichting te vervangen?

Ik heb ze dus voornamelijk aan de kanten geplaatst en bij de hoge kastenwand in de keuken. Verder vaste lichtpunten op de plek van de zithoek en vaste lichtpunten bij mijn kookeiland. De combinatie met de spots maken het “warmer” is mijn idee.

[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 10-02-2019 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
  • Laatst online: 16-04 20:52
Mhoekstra28 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:41:
Beste,

Nieuw op dit forum, maar al een tijdje aan het meelezen met diverse topics. Afgelopen december is de aannemer gestart met het bouwen van onze nieuwe woning. De tekening met elektricien moeten we nog afronden. Zie link; https://afbeeldinguploaden.nl/image/98hAFynM

Wij zijn nog zoekende in de positie van de lichtpunten. Tot nu toe hebben we vier spots laten intekenen in de woonkamer en twee stuks boven het kookeiland in de keuken.

Naast positie zijn ook andere tips natuurlijk van harte welkom :*) _/-\o_ _/-\o_
Ik kan niet alles goed lezen op je tekening, maar ik zie maar een enkele loze leiding in je woonkamer. Toch handig om nu direct meerdere loze leidingen in beide hoeken van de woonkamer aan te laten leggen ivm coax en UTP. En beide hoeken ivm de partner die een dag na verhuizen toch de woonkamer anders wil inrichten als ruim een jaar op tekening besproken (been there...)

majime-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-05 18:06
Hebben ze hier ook gedaan omdat er centraaldozen waren geplaatst ipv voorbereiding voor spots. Ik heb er armaturen met veren voor volle plafonds in zitten. Wel duur trouwens, hier kostte het 125 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-04 12:44
iemand nog een goeie tip om een lichtpunt ongeveer 15cm te verplaatsen?
Frezen is het plafond is volgens mij niet mogelijk. Een plakgootje is weer heel lelijk.

Het plafond wordt gestuct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Len020 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:45:
Frezen is het plafond is volgens mij niet mogelijk. Een plakgootje is weer heel lelijk.

Recht door het plafond heen, frezen in de dekvloer van de 1e verdieping en dan weer recht naar beneden. Of anders een verlaagd plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
dat zou wel een idee zijn; alleen dan een goede leidingzoeker koper/huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

https://lightswing.nl/

Zijn wel prijzig maar ziet er beter uit dan zo'n lelijk gootje wat je wel eens tegenkomt. En je kan alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:08
DaWayne schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Hier worden ze vtv in de vloerdelen ingestort. Iets groter zodat ze na plaatsen vloerdelen de gaten exact in lijn kunnen boren.
Prijs was €3600 voor 12 stuks, bedraad en incl. Led-dimmer. Jouw prijs lijkt mij dus niets mis mee😉
Voor dat geld zou ik een verlaagd plafond laten maken en glad stuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou die dimmer niet doen, maar plaats hue G10 spotjes. Wel zorgen dat deze passen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
@Anoniem: 1882 / @Sport_Life Fibaro Dimmer is ook nog een mogelijkheid, dan blijft je bestaande lichtknop werken en maak je je lampen smart voor €50.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:39
Mhoekstra28 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:41:
Beste,

De onderlinge afstand in de woonkamer is veel te groot. Ik zet ze vaak niet verder dan 900/1200 uit elkaar. Het teveel aan licht kan je wegdimmen, te weinig licht kan je niet corrigeren, dan wordt de spot te fel en krijg je contrasterende licht/donker zones.

Je kan een sierrozet (zijn niet alleen oudbollige stijlen van) nemen van ~rond 300 en die over de doos laten steken of er zelf één maken van bv MDF. Dan ga je langs het plafond via een gootje in de rozet naar de lamp. Niemand die het ziet dat je lichtpunt eigenlijk verkeerd zit.
Tassadar32 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:29:
@Anoniem: 1882 / @Sport_Life Fibaro Dimmer is ook nog een mogelijkheid, dan blijft je bestaande lichtknop werken en maak je je lampen smart voor €50.
Dit dus. Vergeet niet dat je wel impulsschakelaars nodig hebt. Dan wippen ze ook weer terug in dezelfde positie. Staat ook weer netter.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 11-02-2019 12:28 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 22:11
My-life schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:02:
[...]

Voor dat geld zou ik een verlaagd plafond laten maken en glad stuken.
We gaan van huidig plafond van 245cm naar 265cm en zijn daar heel blij mee (ben zelf bijna 2 meter lang). Verlagen was dus geen optie voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Hsb-3 Beide huizen staan er in, maar er was al een voorlopige teruggaaf waar huis 1 al in stond, die gegevens waren dus al ingevuld.

@MadEgg

Thanks voor je ervaring! We hebben de bestaande voorlopige gegevens inderdaad ingevuld, dan lijkt het dus inderdaad additioneel te zijn.

Wat me dan nog wel verbaast is de hoogte van het bedrag, in positieve zin. Ik had eerst bij 'bouwdepot' de creditrente genoemd maar ik dacht dat dat niet van de betaalde rente werd afgehaald. Nu heb ik de creditrente daar weggehaald (de creditrente komt niet in het depot binnen) en van de rente die we betalen afgetrokken (creditrente komt ook binnen op onze normale rekening). Het totaalbedrag aan extra terug te krijgen belastingen bleef echter hetzelfde. Ik zal nog eens kijken of het terug te krijgen bedrag hoger wordt als ik de creditrente helemaal uit het plaatje haal. Als dat bedrag dan nog gelijk blijft werkt er een update op de belastingsite niet ofzo. Of ik heb iets op de verkeerde plek ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38
Omdat de trappen in ons huis nogal lelijk waren geworden vanwege het op en neer banjeren van bouwvakkers, hebben we dat nu aangepakt door de boel te schuren, oneffenheden op te vullen en vervolgens opnieuw verven. Dat hebben we gedaan met deze traplak. De 1e laag zit er nu op en voordat we met de 2e laag beginnen een vraag:

De trap glanst niet echt, het is allemaal vrij mat qeworden. Nou is dat op zich logisch (glanzende lak = glad, traplak = niet glad), maar is hier iets aan te doen? Dus een ietwat glanzender resultaat, waarbij wel de stroefheid die je wilt hebben op een trap in tact blijft? Of zijn dit 2 wensen die elkaar uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
T.E schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:41:
[...]

De kanalen worden geplaatst. Dan boren ze de gaten op de aangegeven plaats om daarna de buis/kist voor het spotje erop te zetten en de pvc buizen hiervoor te leggen. Later wordt er beton gestort op de dekplaat. Het is dus niet meer mogelijk later zelf spotjes te gaan plaatsen tenzij je het plafond gaat verlagen.
Een lichtkoof is ook altijd nog een optie.
Kan je de kanalen van de kanaalplaatvloer niet aanwenden om (een deel/de bovenzijde van de inbouwspot) in te laten vallen? Dit zodat je het plafond met maar 3 á 4 centimeter hoeft te verlagen in plaats van de gebruikelijke 10 a 11 centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney

Als het plafond nog gestuct moet worden dan kan je hem toch gewoon 15cm met een frees opschuiven ?
Daarna de boel aansmeren en daaroverheen weer laten stucen?
Knappe frees of slijper huren met diamantschijf en waterkoeling dan is hij zo opgeschoven lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
volgens de aannemer mag ik niet frezen in de kanaalplaat omdat je daarmee de sterkte aantast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Len020 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:52:
volgens de aannemer mag ik niet frezen in de kanaalplaat omdat je daarmee de sterkte aantast
Dat is grappig want in ons project worden spotjes achteraf erin geboord/gefreesd. Kabels en leidingen niet maar de spot zelf wel.
Dat zou dan ook niet kunnen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
De constructeur zegt dat je bij frezen de sterkte aantast die de plaat als totaal heeft., dit is bij boren niet aan de orde.

Of ik het geloof doet er niet toe; ik voel er weinig voor dat er een breuk ontstaat in de plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een gat boren is van heel andere orde dan in de onderkant van een kanaalplaat frezen. NOOIT doen, eigenlijk ook niet in breedplaat overigens, hoewel dat na storten in principe een massieve vloer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
Señor Sjon schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:58:
Een gat boren is van heel andere orde dan in de onderkant van een kanaalplaat frezen. NOOIT doen, eigenlijk ook niet in breedplaat overigens, hoewel dat na storten in principe een massieve vloer is.
Ook als dat gat een diameter heeft van 70 a 80mm en er in één kanaal meerdere gaten geboord worden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
HONDOW schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Ook als dat gat een diameter heeft van 70 a 80mm en er in één kanaal meerdere gaten geboord worden?
Zolang het daadwerkelijk ín de kanalen is zal het wel loslopen, dat is de positie waar het juist wel kan.

Maar eigenlijk nooit gaten/sleuven maken in vloeren zonder controle van posities en maatvoering door leverancier en constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 18:42
Ik weet niet helemaal of dit het juiste topic is maar ik kan hier wellicht wel het antwoord vinden.

Ik heb een woning op het oog die “behangklaar” is, als ik voor stucen (glad) + goede verf aangebracht door professioneel 30-35 euro per m^2 aanhou op basis van 150m^2

Is dat dan hoog , laag of realisatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Eerder hoog dan laag maar dat kan je nog wel eens nodig hebben als je haast hebt om het te laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-04 15:25
Ik heb offerte aangenomen voor 200m2 glad pleisterwerk (dus niet 'dik' stucen) inclusief spuiten van ongeveer 4500,-. Ze moeten nog 'officieel' kijken of het gaat, onze muren worden in september behang klaar opgeleverd. Nu ligt er alleen nog maar een vloer 8)7 stucen was het dacht ik 6800,- maar dat weet ik niet zeker meer. Ik heb deze offerte niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door ambusched op 11-02-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
Vandaag dan eindelijk (na 2 weken vertraging) de badkamervloer (casco genomen) gestort. Net geweest in het huis, maar zie allemaal vochtvlekken op plafond in de woonkamer (onder de badkamer). Ze hebben vandaag een cementvloer gestort en doordat er leidingen lopen van vloer badkamer naar het plafond beneden, vermoed ik dat het water in het cement het plafond in is gelopen. Daarnaast zit er dus ook water in het lichtpunt. Als ik het licht aanzet knappert het ook (zie filmpje). Ik heb geen idee wat dit nu betekent, kon de aannemer ook niet bereiken. Maar ga er nu wel mee zitten, hopelijk iemand die me gerust kan stellen, maar ben daar bang voor. Zie onderstaand ook nog een foto van de watervlekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wy8msXNhLTirqXLi8dovckrz/thumb.jpg

Filmpje:
YouTube: Lekkage lamp

EDIT: ben zojuist ook teruggebeld door de aannemer. Hij geeft aan dat dat van het storten van het cementvloer te maken. Door de gaten in de vloer, is dat dus naar beneden gelopen. Maar volgens hem niets ernstigs en morgen zou het cement dan ook droog zijn en dus het plafond ook. Ik ben benieuwd...

Was al aan het balen namelijk, vooral door de vertraging. Badkamer had allang klaar horen te zijn en dacht hierdoor nog meer uitloop te hebben...

[ Voor 22% gewijzigd door Xtince op 11-02-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@Xtince dan nog vind ik het vreemd dat je lamp opeens zoveel herrie maakt. Wat zei de aannemer daar op?

@wd200 wij waren 2700 euro kwijt voor ca 210m2 van behangklaar naar sausklaar. Zoals je je zin omschrijft snap ik niet helemaal wat je bedoelt, maar ik begrijp het als "wat kost behangklaar naar glad".

[ Voor 49% gewijzigd door Hsb-3 op 11-02-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
Hsb-3 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:42:
@Xtince dan nog vind ik het vreemd dat je lamp opeens zoveel herrie maakt. Wat zei de aannemer daar op?

@wd200 wij waren 2700 euro kwijt voor ca 210m2 van behangklaar naar sausklaar. Zoals je je zin omschrijft snap ik niet helemaal wat je bedoelt, maar ik begrijp het als "wat kost behangklaar naar glad".
Zou dus ook nat zijn geworden door het cement. Dus zou ook drogen....Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07

d0s

sssst

Xtince schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:13:
Vandaag dan eindelijk (na 2 weken vertraging) de badkamervloer (casco genomen) gestort. Net geweest in het huis, maar zie allemaal vochtvlekken op plafond in de woonkamer (onder de badkamer). Ze hebben vandaag een cementvloer gestort en doordat er leidingen lopen van vloer badkamer naar het plafond beneden, vermoed ik dat het water in het cement het plafond in is gelopen. Daarnaast zit er dus ook water in het lichtpunt. Als ik het licht aanzet knappert het ook (zie filmpje). Ik heb geen idee wat dit nu betekent, kon de aannemer ook niet bereiken. Maar ga er nu wel mee zitten, hopelijk iemand die me gerust kan stellen, maar ben daar bang voor. Zie onderstaand ook nog een foto van de watervlekken.

[Afbeelding]

Filmpje:
YouTube: Lekkage lamp

EDIT: ben zojuist ook teruggebeld door de aannemer. Hij geeft aan dat dat van het storten van het cementvloer te maken. Door de gaten in de vloer, is dat dus naar beneden gelopen. Maar volgens hem niets ernstigs en morgen zou het cement dan ook droog zijn en dus het plafond ook. Ik ben benieuwd...

Was al aan het balen namelijk, vooral door de vertraging. Badkamer had allang klaar horen te zijn en dacht hierdoor nog meer uitloop te hebben...
Ontkom Je helaas bijna niet aan met casco. Gaat toch in de leidingen en kanalen zitten. Ik heb t plafond van de hal uiteindelijk opnieuw laten spuiten omdat er vlekken zichtbaar bleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mhoekstra28
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-04 21:02
Dank voor de reacties. Zijn er nog andere tips m.b.t. loze leidingen, bedraden, etc.

In ons huidige huis ben ik nu bezig met het opzetten van een proefset van domotica. Het zou mooi zijn, als ik daar nu enkele makkelijke voorbereidingen voor kan laten doen, die ik zelf nu niet zie.. Daarnaast wil ik de energiemeter nog gaan uitlezen.

@GeeMoney

Ik kan het niet vinden 8)7 , is het soms in deel 1?

@Gophlin

Ik laat nu aan de ene kant, een coax kabel aanleggen, gespiegeld daar tegenover de loze leiding. Dan hebben we in ieder geval één uitwijkmogelijkheid. Daarnaast laat ik op de eerste verdieping in elke slaapkamer een loze leiding aanleggen.

Denk je dat ik er nog meer nodig heb?

@Señor Sjon

Met andere woorden, als jij mocht beslissen dan zou je bijv. 6 spots plaatsen in de woonkamer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
@Mhoekstra28

begane_grond

Laat bij elke schakelaar in ieder geval een blauwe draad erbij trekken, kan je achteraf makkelijk met domotica je lichten schakelen/dimmen.
En loze leidingen heb je nooit genoeg :P .

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 12-02-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mhoekstra28 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 07:26:
Dank voor de reacties. Zijn er nog andere tips m.b.t. loze leidingen, bedraden, etc.

In ons huidige huis ben ik nu bezig met het opzetten van een proefset van domotica. Het zou mooi zijn, als ik daar nu enkele makkelijke voorbereidingen voor kan laten doen, die ik zelf nu niet zie.. Daarnaast wil ik de energiemeter nog gaan uitlezen.

@GeeMoney

Ik kan het niet vinden 8)7 , is het soms in deel 1?

@Gophlin

Ik laat nu aan de ene kant, een coax kabel aanleggen, gespiegeld daar tegenover de loze leiding. Dan hebben we in ieder geval één uitwijkmogelijkheid. Daarnaast laat ik op de eerste verdieping in elke slaapkamer een loze leiding aanleggen.

@Señor Sjon

Met andere woorden, als jij mocht beslissen dan zou je bijv. 6 spots plaatsen in de woonkamer?
Ik ben denk ik niet leidend. Heb er 17 in mijn slaapkamer. :+ (h.o.h. ca 900 in rijen die ~1300 uit elkaar liggen).

Zonder dollen, ik maak meestal een grid van 300x300 op papier (CAD) en ga dan lampen plaatsen op plekken waar ik verwacht ze nodig te hebben. Wil je een wand uitllichten? Moet het meer homogeen zijn of wil je meer spotlicht? Maar 3-4 spotjes in een woonkamer? :N Veel te weinig. Je moet van te voren wel bepalen welk doel je het wil geven. Ga je het centrale lichtpunt nog gebruiken voor een lamp? Wordt die lamp hoofdverlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
  • Laatst online: 16-04 20:52
Mhoekstra28 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 07:26:

@Gophlin

Ja :) Natuurlijk is alles voorzien van WiFi tegenwoordig, maar niks is stabieler en sneller dan een mooie Cat6/8 aansluiting. Bedenk wat je allemaal bij de TV gaat neerzetten wat (gedeeltelijk) afhankelijk is van een goede netwerkverbinding: Receiver, PS4, mediaspeler en je TV zelf. Dus ik zou sowieso een loze leiding aan laten leggen bij elk punt waar je coax uit laat komen. Verder heb ik zelf in elke kamer een loze leiding laten zetten en zelf UTP getrokken. Het is erg lastig van te voren te voorspellen hoe je Wifi bereik gaat zijn in je nieuwe huis, maar ik heb nu in ieder geval de optie om bedrade access points bij te plaatsen.

majime-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
Ik heb in iedere slaapkamer 1 loze leiding laten leggen waar ik 1 coax en 1 utp door ga trekken.
In de woonkamer waar de tv komt zal al 1 loze leiding 1 erbij gedaan. 1 maal coax/utp en 1 maal utp/utp. En 1 loze leiding naar zolder waar ik later ga beslissen wat te doen, zal waarschijnlijk ook coax/utp worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ambusched schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:41:
Ik heb in iedere slaapkamer 1 loze leiding laten leggen waar ik 1 coax en 1 utp door ga trekken.
In de woonkamer waar de tv komt zal al 1 loze leiding 1 erbij gedaan. 1 maal coax/utp en 1 maal utp/utp. En 1 loze leiding naar zolder waar ik later ga beslissen wat te doen, zal waarschijnlijk ook coax/utp worden.
Mocht je zonnepanelen hebben en een eventuele plek later voor een accupakket/powerwall trek dan vanuit je zonnepanelen ook even een loze leiding richting die powerwall plek.
Ik heb op elke verdieping ook nog een loze leiding naar wat logische plekken. (Bij het bad voor eventueel een bubbelbad/stoomcabine)
Op de overloop boven mocht ik toch de droger/wasmachine daar ooit neer willen zetten. (afvoer zit in het hok ernaast)

Ook heb ik wat hotelschakelingen laten maken zodat ik vanuit bed ook mijn lichten kan schakelen bijvoorbeeld. (kleine dingetjes maar toch, nu kan het makkelijk)
Ik heb nog een aparte groep naar de achtergevel op 2m hoogte laten brengen voor eventuele overkapping/heaters of iets anders. En ik heb een grondkabel uit de achtergevel op een aparte groep voor een berging/buitenverlichting op een eigen schakelaar.

Ook mijn garage heb ik op een aparte groep laten zetten (omdat het kan).
En ik heb twee autolaad punten laten maken 11kW per stuk, 1 in de garage en 1 op de oprit.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 13-02-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ambusched schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:41:
Hoe ga je die aansluiten dan? Want een UTP/Coax muurinbouwsetje is vrij zeldzaam en vaak niet te krijgen in de lijn van de rest van je huis, zeker niet als je hem met een 2-voudig raam (wcd ernaast) wil combineren.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 13-02-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
waarom de behoefte aan coax ?
tv gaat via utp toch? (iig wel bij tv via glasvezel)

moet de afvoer van een bad altijd aflopend zijn ? vanwaar mijn vraag: we willen een bad op zolder en die willen we aansluiten op de afvoer van de wasmachine (ook op zolder). dat zou betekenen dat de afvoer ipv naar benede loopt iets omhoog gaat (hooguit 10cm) nu dacht ik dat dat misschien wel kan; de afvoer van een wasmachine gaat ook omhoog tenslotte.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Len020 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:31:

moet de afvoer van een bad altijd aflopend zijn ? vanwaar mijn vraag: we willen een bad op zolder en die willen we aansluiten op de afvoer van de wasmachine (ook op zolder). dat zou betekenen dat de afvoer ipv naar benede loopt iets omhoog gaat (hooguit 10cm) nu dacht ik dat dat misschien wel kan; de afvoer van een wasmachine gaat ook omhoog tenslotte.....
Naast dat hij iets omhoog loopt vraag ik me ook af of hij groot genoeg is.
Voor een bad kom je niet weg met 40mm gok ik.

@Len020 de wasmachine pompt het water weg in tegenstelling tot een bad, daar zal het dus iets minder een probleem zijn al lijkt het mij ook met een wasmachine niet lekker.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 13-02-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
moet de afvoer van een bad altijd aflopend zijn ?
Vlak zou nog kunnen, 10cm omhoog echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Ziggo gaat via COAX en lang niet iedereen heeft glasvezel. Ga je met tv via ADSL werken, dan is het vaak weer UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 09:56
Daarom nemen wij glasvezel, ik verwacht dat coax over een jaar of tien niet of bijna niet meer gebruikt wordt. En ik wil geen ziggo.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
GeeMoney schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:35:
[...]

Naast dat hij iets omhoog loopt vraag ik me ook af of hij groot genoeg is.
Voor een bad kom je niet weg met 40mm gok ik.

@Len020 de wasmachine pompt het water weg in tegenstelling tot een bad, daar zal het dus iets minder een probleem zijn al lijkt het mij ook met een wasmachine niet lekker.
40mm is te klein inderdaad; 50mm is volgens de Nen vereist. Zal eens kijken of daar iets aat te doen is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
@Len020 Je kan een douchepomp/(Sani)broyeur er tussen plaatsen om het water omhoog te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
RUFFNECK schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:07:
[...]

Waar twijfel je over mbt de plafondplint?
Normaal plaats je plinten nadat je wanden bijv. klaar zijn. Bij een plafondplint moet je deze toch mee stukadoren en schilderen, van welk materiaal moet de plint zijn? Kan dit gewoon hout zijn of gaat dat uitzetten/ krimpen? Idee was om een regelwerk te maken en daar gips aan te bevestigen en dit vlak te laten stukadoren.

https://www.stuc-concurrent.nl/plafonds-stucen/#6

Hier lees ik dat ze stucstops gebruiken. Ook gehoord dat mensen fermacell gebruiken om de plinten van te maken.

Afbeeldingslocatie: https://www.gekophout.com/images/stories/virtuemart/category/plafondlijst3.jpg

Zo wil ik het graag hebben. Iemand een idee hoe dit gemaakt wordt? Lees me graag in alvorens ik naar stukadoor ga. Op internet kan ik er weinig over vinden.
The Fatal schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:59:
[...]

Niet bang dat daardoor de ruimte tussen je deur en plafond weinig word?
Is nu al niet zo gek veel, straks komt het nog eens 3a4cm lager?
Elektricien gaf aan dat 75-80mm de minimale inbouwhoogte was om de spots in te verwerken. Als ik de gipsplaat op 80mm zet komt er alleen nog dunne laag gips over. Plafond is nu 2650mm, deurkozijn is ongeveer 2300mm, hou dus 350mm over om het verlaagde plafond te plaatsen. Nadat plafond eronder zit denk ik dat het nieuwe plafond op 2550mm zit ongeveer. Hou hopelijk nog wel ruimte over ;)

[ Voor 4% gewijzigd door asdf25 op 13-02-2019 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 22-04 18:23

RUFFNECK

Poentje

asdf25 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:30:
[...]

Normaal plaats je plinten nadat je wanden bijv. klaar zijn. Bij een plafondplint moet je deze toch mee stukadoren en schilderen, van welk materiaal moet de plint zijn? Kan dit gewoon hout zijn of gaat dat uitzetten/ krimpen? Idee was om een regelwerk te maken en daar gips aan te bevestigen en dit vlak te laten stukadoren.

Hier lees ik dat ze stucstops gebruiken. Ook gehoord dat mensen fermacell gebruiken om de plinten van te maken.

[Afbeelding]

Zo wil ik het graag hebben. Iemand een idee hoe dit gemaakt wordt? Lees me graag in alvorens ik naar stukadoor ga. Op internet kan ik er weinig over vinden.

[...]

Elektricien gaf aan dat 75-80mm de minimale inbouwhoogte was om de spots in te verwerken. Als ik de gipsplaat op 80mm zet komt er alleen nog dunne laag gips over. Plafond is nu 2650mm, deurkozijn is ongeveer 2300mm, hou dus 350mm over om het verlaagde plafond te plaatsen. Nadat plafond eronder zit denk ik dat het nieuwe plafond op 2550mm zit ongeveer. Hou hopelijk nog wel ruimte over ;)
Ik heb ook zo'n plafond plint (joodse plint noemen ze dat dacht ik), maar dat is gewoon stuc/pleisterwerk, dus geen hout oid, zeer strak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
frumper schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:04:
Daarom nemen wij glasvezel, ik verwacht dat coax over een jaar of tien niet of bijna niet meer gebruikt wordt. En ik wil geen ziggo.
Ik zie met 10 jaar hier nog geen glasvezel liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Señor Sjon schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:37:
[...]

Ik zie met 10 jaar hier nog geen glasvezel liggen...
Dat en hier heeft Ziggo analoge tv afgeschakeld dus nu meer dan genoeg bandbreedte voor de toekomst. Bij Ziggo is alleen laatste stuk van wijkcentrale naar je huis geen glas. En hoe het nu is weet ik niet precies maar een paar jaar geleden gaf Ziggo via de coax de meeste zenders met een hogere bitrate door dan andere aanbieders over glas.
En met MOCA kan je in je huis nog een 1gb verbinding over je coax laten gaan naast het gewone tv signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Señor Sjon schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:21:
[...]

Hoe ga je die aansluiten dan? Want een UTP/Coax muurinbouwsetje is vrij zeldzaam en vaak niet te krijgen in de lijn van de rest van je huis, zeker niet als je hem met een 2-voudig raam (wcd ernaast) wil combineren.
1 keystone F-connector en 1 keystone UTP in een inbouwdeel. Dat past dan weer met Jung en Gira.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[...]

Wat je bedoelt zijn kroonlijsten denk ik? Deze worden vaak van mdf gemaakt, maar kan je ook van hard schuim krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
[Afbeelding]

Met stucstopprofielen vaak tegenwoordig, traditioneel met plintveren (houten latjes van 8mm dik geplakt met gipslijm op je plafond) welke na het stucen verwijderd worden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oxvGUzY.jpg

Dus eerst plafond stucen (geel), dan inkrassen en stucstop/plintveren plakken en die vervolgens dichtsmeren.
FrankSpin schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:13:

[...]

Wat je bedoelt zijn kroonlijsten denk ik? Deze worden vaak van mdf gemaakt, maar kan je ook van hard schuim krijgen.
Of traditioneel gewoon van gips.

[ Voor 39% gewijzigd door De Rikster op 13-02-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
[...]

Volgende artikelen:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/Include/Scripts/Resize/resize.php?src=http%3A%2F%2Fbb.2ba.nl%2F%2FAtt%2F4011377000001%2Fmaster%2FPPI%2FJUNG_A569-2NWEWW.jpg&w=258&h=258&zc=2
Wij krijgen Jung as500 schakelmateriaal in ons huis dus dit lijkt me redelijk gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://images.homedepot-static.com/productImages/a8e70cb4-738f-4d7e-af0c-e0d33aaad676/svn/ntw-receivers-amplifiers-nky-ff-f-wht-64_1000.jpg
Je hebt ook gewone connectoren, ik ga zoiets als deze doen, maar kan dus ook normale connector

Afbeeldingslocatie: https://www.primuscable.com/resize/Shared/images/03_Keystone%20Jacks/K62A-973-180-S_01.jpg?bw=550&w=550&bh=550&h=550

Ik ben heel tevreden over Ziggo, wordt ook als enige standaard in ons huis gelegd. En mocht het veranderen heb ik ook utp al op de plekken aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wat je krijgt met een afvoer die omhoog loopt is dat het water in principe wel wegloopt maar niet prettig. Omdatr het water omhoog moet zal het niet direct wegstromen maar eerst lopen de buizen vol tot het hoogste punt. Daarna stroomt het water opeens over het hoogste punt heen en dan gaat het hevelen, waardoor de buizen tot aan het bad ook weer een deel leeglopen. Zodra de lucht langs het water naar het hoogste punt kan stromen houdt dit weer op en begint het weer van voren af aan.

Bij een douche is dat sowieso heel vervelend omdat je dan regelmatig met je voeten in het water staat terwijl het omhoog komt, waarna het plotseling met veel kabaal weer wegstroomt. Bij een toilet is het ook heel vervelend aangezien het weggespoelde dan simpelweg weer terug kan stromen naar de pot.

Bij het bad zal het nog enigszins te overzien zijn aangezien je de stop daar pas uittrekt als je het bad verlaat waardoor de overlast niet heel merkbaar is. Ik zou het je alsnog niet aanraden - het gaat op zijn minst een hoop kabaal gevel bij het wegstromen en het gaat gewoon een stuk langer duren. Afhankelijk van hoeveel het omhoog moet kan er ook nog een laag water in het bad blijven staan en het dus nooit helemaal leeglopen.

Ons bad heeft overigens zelf een afvoer van 40mm. Daar zit dus een verloopje tussen naar de 50mm afvoer die door de bouwer voorzien. is. Op basis daarvan zou 40mm niet per se te weinig zijn, pas op het moment dat het samenkomt met andere afvoerstromen. En onze wasmachine op zolder heeft de afvoer in een 110mm buis door de lepe hoek van de trap die verder doorloopt naar de dakdoorvoer voor de aanvoer van buitenlucht. Hebben jullie niet een dergelijke constructie?

[ Voor 13% gewijzigd door MadEgg op 13-02-2019 13:36 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
MadEgg schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:27:
[...]

Ons bad heeft overigens zelf een afvoer van 40mm. Daar zit dus een verloopje tussen naar de 50mm afvoer die door de bouwer voorzien. is. Op basis daarvan zou 40mm niet per se te weinig zijn, pas op het moment dat het samenkomt met andere afvoerstromen. En onze wasmachine op zolder heeft de afvoer in een 110mm buis door de lepe hoek van de trap die verder doorloopt naar de dakdoorvoer voor de aanvoer van buitenlucht. Hebben jullie niet een dergelijke constructie?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b6tn6Rn/20181020-133338292-i-OS.jpg

Dit s de badkamer op de 1e verdieping; (nog zonder tussenwanden) en het bad dient op zolder te komen hier precies boven;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Laatst online: 20:23

Wanneer de afvoer van het bad oplopend is, creëer je in feite een sifon. Als de afvoerplug van het bad lager is dan de opening van de afvoer van de wasmachine, zal er water in het bad blijven staan. Dat is de natuurkundige wet van de communicerende vaten.

@MadEgg Hevelen is een ander natuurkundig principe. Je kunt bijv. een benzinetank overhevelen in een jerrycan die op de grond staat via een slangetje dat een boog omhoog maakt. De werking daarvan berust op het feit dat het slangetje volledig gevuld is met vloeistof en aan zowel begin als uiteinde volledig is ondergedompeld het uiteinde lager is dan het niveau in de tank. Zonder die voorwaarden werkt het hevel-principe niet. Er mag absoluut geen lucht in het slangetje komen want dan gaat de luchtdruk (atmosferische druk) een rol spelen.
Het onregelmatig lopen van een afvoer heeft te maken met een vorm van vacuum zuigen. Extra luchttoevoer kan dan helpen. Daarom wordt er op een hoog punt in een installatie meestal een rioolbeluchting gemaakt. Maar op een specifieke plek, zoals een doucheafvoer, kan het dan nog steeds voorkomen als de afvoerleidingen onhandig en niet-stromend zijn aangelegd.

[ Voor 12% gewijzigd door arpeggio op 13-02-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

arpeggio schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:44:
[...]
@MadEgg Hevelen is een ander natuurkundig verschijnsel. Je kunt bijv. een benzinetank overhevelen in een jerrycan die op de grond staat via een slangetje dat een boog omhoog maakt. De werking daarvan berust op het feit dat het slangetje volledig gevuld is met vloeistof en aan zowel begin als uiteinde volledig is ondergedompeld. Zonder die 3 voorwaarden werkt het hevel-principe niet. Er mag absoluut geen lucht in het slangetje komen want dan gaat de luchtdruk (atmosferische druk) een rol spelen.
Het onregelmatig lopen van een afvoer heeft te maken met een vorm van vacuum zuigen. Extra luchttoevoer kan dan helpen. Daarom wordt er op een hoog punt in een installatie meestal een rioolbeluchting gemaakt. Maar op een specifieke plek, zoals een doucheafvoer, kan het dan nog steeds voorkomen als de afvoerleidingen onhandig en niet-stromend zijn aangelegd.
Het hevelen wat je omschrijf is reflecteert wel het principe wat ik bedoelde. Wellicht dat het niet de juiste term is in deze situatie, maar het komt wel overeen met wat ik heb zien gebeuren bij een oplopende afvoer in een badkamer. Het water loopt eerst een tijd niet weg totdat het hoog genoeg staat, dan loopt het met een flinke kracht en snelheid weg totdat de afvoer weer lucht aanzuigt en daarna begint het weer te stijgen.

Bij hevelen hoeft het einde zeker niet ondergedompeld te zijn. Het begin wel. Ook moet het eindpunt lager zijn dan het beginpunt. Ik heb vaak genoeg een aquarium (deels) leeggeheveld met een slang in een afvoer waarbij het uiteinde dus niet ondergedompeld is.

Misschien is het niet exact hetzelfde verschijnsel, maar het vertoont wel veel overeenkomsten. Beide zijn gebaseerd op vacuum zuigen natuurlijk - hevelen treedt op doordat het water aan de ene kant wegstroomt en er daardoor onderdruk in de buis ontstaat wat om dat te compenseren aan het andere einde nieuw water aanzuigt.

@Len020 wel langs de trap dus. Die blauwe leiding is de afvoer? Lastig in te schatten maar op de foto ziet het er wel groter uit dan 40mm?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Laatst online: 20:23
MadEgg schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:03:

Bij hevelen hoeft het einde zeker niet ondergedompeld te zijn. Het begin wel. Ook moet het eindpunt lager zijn dan het beginpunt. Ik heb vaak genoeg een aquarium (deels) leeggeheveld met een slang in een afvoer waarbij het uiteinde dus niet ondergedompeld is.
Hier heb je idd gelijk in. Het uiteinde moet lager liggen dan het begin, maar hoeft niet ondergedompeld te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:10
@asdf25 Hier ook een "joodse plint" en deze is gewoon gestuct. Bij ons is eerst het plafond gedaan en daarna hebben ze daar op de plint gemaakt.

Zie ook hier : ollie_1982 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1"

Hetzelfde als @RUFFNECK .

Ziet er echt netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
[...]

https://www.niko.eu/nlnl/artikel/170-65238

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
@Henvar die heb ik ook gezien. Is denk ik ook goede oplossing. Maar volgens mij duurder en geen cat6a mogelijkheid. En dan niet gelijk aan Jung vorm. Al is dat voor mij geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:08
[...]

Je kunt er ook een extra doos naast boren en een kabel opzij de doos door steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik ga denk ik eerder voor de Keystones. Dat is te krijgen in het systeem wat ik al heb en past ook binnen een meervoudig raamwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:34
Volgende week staat onze verhuizing gepland. Nu maak ik me wat zorgen dat de verhuizers onze net gelakte trappen vernaggelen. Nog tips qua bescherming die ik op de trappen kan aanbrengen? De schilder had het over zelfklevende vilt (op rol) maar die kan ik online niet zo goed vinden.

• RUFFNECK
  • Laatst online: 22-04 18:23

RUFFNECK

Poentje

Falch schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:33:
Volgende week staat onze verhuizing gepland. Nu maak ik me wat zorgen dat de verhuizers onze net gelakte trappen vernaggelen. Nog tips qua bescherming die ik op de trappen kan aanbrengen? De schilder had het over zelfklevende vilt (op rol) maar die kan ik online niet zo goed vinden.
Google eens op afdekvlies zelfklevend. Ik denk dat ie dat bedoelt.

Je zou ook stucloper met schilderstape kunnen vastplakken?

[ Voor 6% gewijzigd door RUFFNECK op 14-02-2019 06:39 ]

• ollie_1982
Falch schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:33:
Ik heb toen voor onze vloer deze gehaald zodat het nog kon ademen : https://www.afdekmateriaa...-open-afdekvlies-160-g-m/

Dat heb je waarschijnlijk niet nodig voor de trap, wellicht ziet hier wat tussen:

https://www.afdekmateriaa...al/zelfklevend-afdekvlies

• asdf25
De Rikster schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:26:
[...]

Met stucstopprofielen vaak tegenwoordig, traditioneel met plintveren (houten latjes van 8mm dik geplakt met gipslijm op je plafond) welke na het stucen verwijderd worden:

[Afbeelding]

Dus eerst plafond stucen (geel), dan inkrassen en stucstop/plintveren plakken en die vervolgens dichtsmeren.

[...]

Of traditioneel gewoon van gips.
Dit is wat ik zoek inderdaad, dank voor je heldere uitleg. Weet jij of het mogelijk is om de plint tegelijk (dezelfde dag) te stukadoren met het plafond. Zoals ik het hier lees moet je namelijk eerst een laag gips aanbrengen om vervolgens later (maar hoeveel later is dat?) nog een laag gips aan te brengen t.b.v. "joodse plint". In een vroeg stadium al keer stukadoor benadert voor het stukadoren van mijn plafond. Dag voor het "echte" stukadoren wou hij de naden dichtzetten met band en gips. Plint opties toen nog niet besproken
ollie_1982 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:24:
@asdf25 Hier ook een "joodse plint" en deze is gewoon gestuct. Bij ons is eerst het plafond gedaan en daarna hebben ze daar op de plint gemaakt.

Zie ook hier : ollie_1982 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1"

Hetzelfde als @RUFFNECK .

Ziet er echt netjes uit.
Dat ziet er inderdaad zeer fraai uit bij jullie, zo wil ik het ook graag hebben. Hoe breed is de plint bij jullie? Weet jij of ze die plint dezelfde dag opzetten als ook het plafond? Hebben jullie plafond hierna laten overspuiten?
RUFFNECK schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:33:
[...]

Ik heb ook zo'n plafond plint (joodse plint noemen ze dat dacht ik), maar dat is gewoon stuc/pleisterwerk, dus geen hout oid, zeer strak.
Dat is inderdaad wat ik zocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
asdf25 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:36:
[...]

Dit is wat ik zoek inderdaad, dank voor je heldere uitleg.
Geen probleem 2 minuten werk om een tekeningetje te maken.
Weet jij of het mogelijk is om de plint tegelijk (dezelfde dag) te stukadoren met het plafond.
Nee dat gaat niet helaas. Gips hecht niet nat op nat.

[ Voor 11% gewijzigd door De Rikster op 14-02-2019 20:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hsb-3
Ook wij hebben nu eindelijk de langverwachte brief van de aannemer! Over 2 weken voorschouw en over een maand de oplevering. Druk bezig met alle instanties te regelen, maar het gaat nu echt gebeuren!
De keuken wordt nu gezet, de gevel wordt gekeimt, dus we zien nu ook weer dingen veranderen via buiten :D Wat ook mooi meegenomen is, is dat ze alles nu ook woonrijp aan het maken zijn, en waarschijnlijk rond de oplevering is onze straat (grotendeels) klaar. Dat is wel het voordeel van een van de laatste fases in een groot project zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie_1982
@asdf25 Nee moet inderdaad eerst drogen zoals @De Rikster aangeeft. Ik geloof dat wij 12cm hebben. Ik zal het even moeten opmeten als je het exact wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Weet hier iemand toevallig of je de (extra) overwaarde van je huis mag gebruiken voor het aanleggen van de tuin en dat je toch je aftrek over dat bedrag behoudt voor de belastingdiendienst? Of geldt dat alleen voor bouwkundige investeringen? En dan bijvoorbeeld een veranda, carport of tuinhuis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
poosie schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:01:
Weet hier iemand toevallig of je de (extra) overwaarde van je huis mag gebruiken voor het aanleggen van de tuin en dat je toch je aftrek over dat bedrag behoudt voor de belastingdiendienst? Of geldt dat alleen voor bouwkundige investeringen? En dan bijvoorbeeld een veranda, carport of tuinhuis?
ja hoor je mag het gebruiken voor de tuin, doen wij ook

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Klopt, met overwaarde mag het en bij nieuwbouw mag het ook meegefinancierd worden eventueel. Waarde zal 1 op 1 worden overgenomen of 80%.afhankelijk van hypotheekverstrekker dacht ik.
Ik heb 50% van de tuin meegefinancierd. Was dan ook 600m2 :)

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 16-02-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Heeft iemand enig idee hoe je het verschil tussen behangklaar en sausklaar stucwerk kan zien? Ik kon vandaag even naar binnen omdat ze met de nuts bezig waren en dus maar gebruik van gemaakt. Even de keuken en badkamer bekijken. Maar ik zag ook diverse plekken in het stucwerk wat niet netjes was. Niet vlak, lijnen er in, puntjes die uitsteken. Het metaal op de hoek van de hoekprofielen is nog te zien.
Had verwacht dat het wel gewoon strak zou zijn en dat de hoeken ook gestuct zouden zijn?
Op Google wordt ik ook niet wijzer. Ik heb een proefstuk gezien en dat was gladder/effener dan wat ik nu zie.

Over 2 weken de voorschouw, dus dan kan ik wat uitgebreider kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdf25
Hsb-3 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 15:57:
Heeft iemand enig idee hoe je het verschil tussen behangklaar en sausklaar stucwerk kan zien? Ik kon vandaag even naar binnen omdat ze met de nuts bezig waren en dus maar gebruik van gemaakt. Even de keuken en badkamer bekijken. Maar ik zag ook diverse plekken in het stucwerk wat niet netjes was. Niet vlak, lijnen er in, puntjes die uitsteken. Het metaal op de hoek van de hoekprofielen is nog te zien.
Had verwacht dat het wel gewoon strak zou zijn en dat de hoeken ook gestuct zouden zijn?
Op Google wordt ik ook niet wijzer. Ik heb een proefstuk gezien en dat was gladder/effener dan wat ik nu zie.

Over 2 weken de voorschouw, dus dan kan ik wat uitgebreider kijken.
Bij behangklaar zijn de in- en uitwendige hoeken en daar waar de blokken bij elkaar komen gestukadoord. Bij sausklaar is de hele wand als het goed is wit. Bij behangklaar zie je veel grijze plekken (midden van het blok), hieronder foto van een slaapkamer muur hier;

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/5Ox9qOk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Ik denk haast dat het dan wel sausklaar is, hoewel de stukadoor zei dat het behangklaar was toen ik hem toevallig trof tijdens het stucen en dat er anders nog een laag overheen moest. Het was toen al volledig wit. Behalve de binnenwanden, die zijn wel zeker 2x gedaan.

Maar dit is een beetje het niveau van afwerken
Stuc

Ik vind het wel heel erg oneffen. (en ja, dat gat mogen ze nog dichtzetten ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 09:24
Maar dit is een beetje het niveau van afwerken
[Afbeelding: Stuc]

Ik vind het wel heel erg oneffen. (en ja, dat gat mogen ze nog dichtzetten ;))
Het lijkt erop dat de spackspuiter (als je dat hebt op het plafond) de wanden niet afgedekt heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
asdf25 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:12:
[...]

Bij behangklaar zijn de in- en uitwendige hoeken en daar waar de blokken bij elkaar komen gestukadoord. Bij sausklaar is de hele wand als het goed is wit. Bij behangklaar zie je veel grijze plekken (midden van het blok), hieronder foto van een slaapkamer muur hier;

[Afbeelding]
Ik zie op jouw foto het raam met een soort van uitsparing daarboven in de muur. Is dat om een evt rolgordijn of ander systeem op te plaatsen? ~~Wij hebben dat ook en ik vraag me af of dat een reden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictnoob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:18
GeeMoney schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:47:
Klopt, met overwaarde mag het en bij nieuwbouw mag het ook meegefinancierd worden eventueel. Waarde zal 1 op 1 worden overgenomen of 80%.afhankelijk van hypotheekverstrekker dacht ik.
Ik heb 50% van de tuin meegefinancierd. Was dan ook 600m2 :)
Je moet toch je gehele overwaarde aflossen? Ik heb bij de bijleenregeling niets gelezen over investeren in je huis om recht te hebben op meer hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ictnoob schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:51:
[...]

Je moet toch je gehele overwaarde aflossen? Ik heb bij de bijleenregeling niets gelezen over investeren in je huis om recht te hebben op meer hypotheekrenteaftrek.
Ik heb het alleen over meefinancieren, ik zeg niets over het hebben van aftrek over dat deel.
Als je een “oude” hypotheek hebt mag je die waarde maximaal meenemen als aflossingsvrij tot een max totale periode van 30 jaar en zo zijn er nog wat voorwaardes natuurlijk. Maar ik heb annuitair dus ik weet niet of of het uberhaupt mogelijk is om aftrek te hebben op je tuin bij nieuwbouw maar je mag het dus wel degelijk meefinancieren, dat was mijn punt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictnoob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:18
GeeMoney schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:59:
[...]

Ik heb het alleen over meefinancieren, ik zeg niets over het hebben van aftrek over dat deel.
Als je een “oude” hypotheek hebt mag je die waarde maximaal meenemen als aflossingsvrij tot een max totale periode van 30 jaar en zo zijn er nog wat voorwaardes natuurlijk. Maar ik heb annuitair dus ik weet niet of of het uberhaupt mogelijk is om aftrek te hebben op je tuin bij nieuwbouw maar je mag het dus wel degelijk meefinancieren, dat was mijn punt ;) .
Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-05 18:06
poosie schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:48:
[...]

Ik zie op jouw foto het raam met een soort van uitsparing daarboven in de muur. Is dat om een evt rolgordijn of ander systeem op te plaatsen? ~~Wij hebben dat ook en ik vraag me af of dat een reden heeft.
Volgens mij is de reden dat het lekker makkelijk en snel voor de aannemer is en daar houdt het wel bij op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Moonbase schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:15:
[...]

Het lijkt erop dat de spackspuiter (als je dat hebt op het plafond) de wanden niet afgedekt heeft....
De plafonds zijn inderdaad met fijne korrel gespoten nadat de wanden gedaan waren.. :|
Nu je het zo zegt, lijkt het inderdaad wel daarop. Ik ga dit in elk geval niet accepteren zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
Heeft iemand ervaring met het door de aannemer al laten aanleggen van een verlaagd plafond met spots in de badkamer en eventueel een koof in de woonkamer met spots langs de achterzijde van de woonkamer, bij de openslaande deuren? Of is dit iets dat je beter achteraf kunt laten doen via b.v. werkspot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:39
Vak127 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:47:
Heeft iemand ervaring met het door de aannemer al laten aanleggen van een verlaagd plafond met spots in de badkamer en eventueel een koof in de woonkamer met spots langs de achterzijde van de woonkamer, bij de openslaande deuren? Of is dit iets dat je beter achteraf kunt laten doen via b.v. werkspot?
In het algemeen:

Ik heb een aantal zaken direct door de aannemer laten meenemen en een aantal dingen door achteraf ingehuurde vaklieden. Alles wat later door ingehuurde vaklieden gedaan is zit er 10x zo netjes/mooi op als door de aannemer van de woning. Ik denk dat dat hier net zo voor is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
poosie schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:48:
[...]

Ik vind het lelijk en baal daar echt stevig van dat ze het zo hebben afgewerkt. Alle ramen en deuren aan de voor en achtergevel hebben dat in mijn woning. De zijramen zitten allemaal blokken in, wat er veel mooier en strakker uitziet. Aannemer doet dit puur uit kostenbesparing, ze moeten anders de constructie opvangen/ heeft met ligging van de vloeren te maken (correct me?). Wat ik ga doen is in ruimtes waar ik het meest verblijf (gehele benedenverdieping en slaapkamer boven) gipsplaat er tegen aanplakken, kleine laag gips, renovatievlies erover en schilderen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Vak127 ik laat spots door de hele benedenverdieping en de badkamers aanbrengen tijdens de bouw door de aannemer. Na oplevering laat ik de plafonds strak stucen. Hierdoor heb ik geen verlaagd plafond en toch strak afgewerkt en spots met garantie vanuit de bouw.
2,65m Plafond hoogte wilde ik toch echt minimaal behouden. (Ik kom van 3,25m)
Ook handig is dat ik nu alle spots in groepen kon opdelen met eigen schakelaars al weggewerkt in de wanden.

Verlagen met spots kost je zo 8cm, veel uren en materiaal en ook dan ga je waarschijnlijk weer stucen.
(In mijn vorige woning bij verbouwing wel helemaal zelf gedaan maar na 600 schroeven boven je hoofd/macht ben je het echt wel zat :) )

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 17-02-2019 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kaboom1555 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:14:
[...]

In het algemeen:

Ik heb een aantal zaken direct door de aannemer laten meenemen en een aantal dingen door achteraf ingehuurde vaklieden. Alles wat later door ingehuurde vaklieden gedaan is zit er 10x zo netjes/mooi op als door de aannemer van de woning. Ik denk dat dat hier net zo voor is. :)
Sommige dingen zijn veel makkelijker via de aannemer. Zo hebben wij de haard afvoer door de aannemer laten plaatsen (diens onderaannemer) , kostte 4k, maar is perfect uitgevoerd incl een lucht aanvoer via de kruipruimte naar de achtergevel. Haard zelf hebben we wel achteraf gedaan (kalfire w66 , echt een mooi apparaat!)

Paar huizen verderop heeft iemand het zelf gedaan, die haalt de lucht uit de kruipruimte en had al een lekkage bij de doorvoer op het dak. Aannemer weigert aansprakelijkheid..

Spotjes zou ik ook laten doen door aannemer, al was het bij ons veel te duur (300 per spotje) dus niet gedaan. Plafond is bij ons 3m op de bg!

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 17-02-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
GeeMoney schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:29:
@Vak127 ik laat spots door de hele benedenverdieping en de badkamers aanbrengen tijdens de bouw door de aannemer. Na oplevering laat ik de plafonds strak stucen. Hierdoor heb ik geen verlaagd plafond en toch strak afgewerkt en spots met garantie vanuit de bouw.
2,65m Plafond hoogte wilde ik toch echt minimaal behouden. (Ik kom van 3,25m)
Ook handig is dat ik nu alle spots in groepen kon opdelen met eigen schakelaars al weggewerkt in de wanden.

Verlagen met spots kost je zo 8cm, veel uren en materiaal en ook dan ga je waarschijnlijk weer stucen.
(In mijn vorige woning bij verbouwing wel helemaal zelf gedaan maar na 600 schroeven boven je hoofd/macht ben je het echt wel zat :) )
Thanks. Ik heb ook 2.65m en wil het ook wel graag behouden. Ga het eens navragen bij de bouwbegeleider. Heb je ook al iemand of een bedrijfje (in Noord-Holland) gevonden dat het stucen gaat doen? Ga ik eens uitzoeken of het een beetje betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Vak127 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:56:
[...]

Thanks. Ik heb ook 2.65m en wil het ook wel graag behouden. Ga het eens navragen bij de bouwbegeleider. Heb je ook al iemand of een bedrijfje (in Noord-Holland) gevonden dat het stucen gaat doen? Ga ik eens uitzoeken of het een beetje betaalbaar is.
Ik woon toevallig ook in Noord-Holland.
Stucadoor heb ik nog niet maar ik reserveer er 2500 euro voor, kan het alleen maar meevallen.

Ah, ik weet het alweer, je komt in Vroonermeer. Dat is om de hoek :) . Mocht ik een goede stucadoor hebben straks dan laat ik het je weten. Je hebt nog wel even als ik het goed heb. Mijn woning is oplevering juni dit jaar als alles zo doorgaat.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 17-02-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

2500 voor stucadoor? Is dat niet weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22

Osxy

Holy crap on a cracker

Sport_Life schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:53:
2500 voor stucadoor? Is dat niet weinig?
Hangt van je oppervlaktes af en wat je precies wilt (inclusief wit/zwart).

Ik ben ruim onder 2,5k gebleven maar dat was alleen beneden etage muren + overloop.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Pagina: 1 ... 4 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2