DraadbreuQ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:10:
[...]
Eigenlijk ben ik hier nog veel te n00b voor om nu een helder antwoord op te geven
De wens is om een 2-fase inductie kookpplaat te gebruiken
(waarbij ik zie dat 2-fase inductieplaten ook backwards compatible zijn om waar nodig op 1-fase te kunnen werken).
Dat kan inderdaad maar aangezien je een 3 fasen aansluiting gaat aanvragen zou ik de boel wel alvast voorbereiden als zodanig. Aangezien je toch de hele groepenkast nieuw moet aanschaffen zou ik je aanraden voor een 3 fasen aardlekautomaat te gaan.
Hoe daarbij e.e.a. aan kabels te leggen vanaf de meterkast is precies wat ik nog probeer uit te zoeken tussen alle werkzaamheden door. Het is geen rocket science, maar wel een zekere hoeveelheid aan informatie die ik eerst voldoende tot mij moet nemen. Daarnaast hebben we geen bedradingsschema van de woning, dus tjah... welk draadje gaat naar waar

Een bedradingschema is er meestal niet

Ik heb ook alles in mijn huidige en eerdere woningen zelf moeten uitzoeken.
Gezien jouw onderstaande foto moet je toch alles gaan vernieuwen, en niet alleen de draden in de buizen maar vooral ook buizen bij leggen want 4 groepen lijkt me zelfs voor een apartement aan de krappe kant.
We zitten ook met een oude stoppenkast van 3 ronde zekeringen i.p.v. een deugdelijke groepenkast.
[Afbeelding]
Dat is inderdaad oude meuk. Maar bekijk het postief, dat is ook handig want je kan vanaf nul beginnen.
Maar waar zitten electriciteitsmeter en de hoofdstoppen, wat lager op de muur?
Maak even een foto van het geheel en post dat in
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 en geef daar aan dat je op zoek bent naar een nieuwe 3-fasen groepenkast, want dat is hier niet de plek.
Geeft daarbij ook aan hoe groot de woning is en wat je wilt gaan aansluiten, dingen als warmtepomp, PV of EV bijv.
Je wilde het toch laten doen, kwestie van iemand bellen en die een compleet nieuwe groepenkast laten ophangen voordat Liander komt.
Of als je het flink goedkoper wilt doen zelf oppakken. Bij
https://www.sandervunderink.nl/ een enkele of dubbele groepenkast bestellen, die volledige bedraad laten leveren. Vervolgens een elektricien lang laten komen met zegelrecht om de boel spanningsloos te maken en je hebt die nieuwe nieuwe groepenkast waarschijnlijk in een kwartiertje hangen.
Tijdelijk die 4 groepen die je nu hebt aansluiten en je hebt alle tijd daarna om de bekabeling uit te zoeken en buizen voor nieuwe groepen te realiseren.
Maar bovenstaande kan uiteraard ook in zijn geheel door een electricien worden gedaan als je het niet ziet zitten om het zelf te doen. Is wel duurder, vooral het aanleggen van pvc buizen of kabels voor nieuwe groepen is arbeidsintensief en dus duur. Zeker als het een grotere woning betreft.