timovd schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:01:
@Bart1978 dat rechter schema is raar, omdat je niet zowel een brug moet gebruiken als je twee (N-)aders aansluit.
Er worden daar 2 draden parallel gebruikt, zodat het 32 A aankan. De brug mag dan blijven zitten. Door de draden aan begin én eind aan elkaar te knopen, gaat door elke draad ongeveer de helft van de stroom. Dit is hooguit raar omdat het in Nederland bijna nooit de juiste oplossing is. En het geeft natuurlijk een probleem als een van de nuldraden ooit los raakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 31-05-2026 22:43 ]


  • remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:46
Juerd schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:42:
[...]


Er worden daar 2 draden parallel gebruikt, zodat het 32 A aankan. De brug mag dan blijven zitten. Door de draden aan begin én eind aan elkaar te knopen, gaat door elke draad ongeveer de helft van de stroom. Dit is hooguit raar omdat het in Nederland bijna nooit de juiste oplossing is. En het geeft natuurlijk een probleem als een van de nuldraden ooit los raakt.
Een nul draad kan potentieel onderbroken worden waardoor er alsnog 32A door de andere nul draad gaat. Niet toegestaan dus. De brug moet eruit.

  • devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Klopt. Dit is vanuit de fabrikant een heel vreemd schema.

[ Voor 78% gewijzigd door devriesjande op 01-06-2026 09:32 ]


  • Bart1978
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-06 00:29
De 2L/2N is toch typische een Nederlandse oplossing als ik de diverse internet fora lees, en deze plaat is voor de Franse markt uitgebracht, de NL versie is de NIK95I00FB (zit als verschil een grillpan bij). Die handleiding vermeld wel voor NL de NL aansluiting met 2L/2N en brugje eruit.

Dus ik ben eruit voor de plaat, as vrijdag aansluiten.

Bedankt voor de adviezen en reacties.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart1978 op 01-06-2026 11:13 ]

remmuz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:42:
[...]

Een nul draad kan potentieel onderbroken worden waardoor er alsnog 32A door de andere nul draad gaat.
Dat zei ik al.
Niet toegestaan dus.
Helaas toch wel. Er is zelfs een complete bijlage (43.A) in de NEN 1010 met waar je dan allemaal op moet letten. Maar laten we doen alsof het niet mag, want dit risico is nergens voor nodig.
De brug moet eruit.
Eens.

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 01-06-2026 14:08 ]


  • mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-06 08:48
Ik sta op het punt om mijn huidige 1 fase/40A aansluiting om te laten zetten naar een 3 fase/3x25A.
Hiervoor ga ik de gehele groepenkast vervangen omdat de huidige oud (>20 jaar) en vol is.

In de huidige groepenkast zit een 2P+2N kookgroep achter 1 ALS tbv de kookplaat.

Mijn vraag is of ik deze op dezelfde manier kan toepassen in de nieuwe groepkast en de 2P's kan verdelen over 2 fasen achter een 4P ALS, of is het beter dat ik naar een 3P+N Alamat ga en daar dan maar 2P's van gebruik?

Bij de laatste optie, hoe ga ik dan om met de aansluiting van mijn kookplaat?
Het betreft een Bosch PXV821DV5E.

Installatieschema uit de handleiding:
Ik heb de huidige aansluiting nog niet bekeken, maar ik verwacht dat het nu aangesloten is als de meest rechtse in het schema (2L/2N), dus zonder de brug. Heb ik voor een 3P+N Alamat de meest linker nodig en moet die brug dan op de kookplaat, of mag ik in de groepenkast de 2 N's aan elkaar 'knopen'?
En heb ik nog iets te maken met het potentiaalverschil tussen de 2P's? Of is dat helemaal niet relevant?


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTHFjbDxh9c2bn0S5f-OIvtXq4Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cQko3ttrIxGVplUk7hfXVqkB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVmH6seItRlNyhX7QBQHLfXPWt4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8kseRUbKJrU9aqMZWbj5zmn9.jpg?f=user_large

Bedankt!
mbuurman schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:28:
[...]
Mijn vraag is of ik deze op dezelfde manier kan toepassen in de nieuwe groepkast en de 2P's kan verdelen over 2 fasen achter een 4P ALS,
Ja, dat kan. Dat is plaatje 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxS_yiTo3SZYsewsYG7lBjVkg3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqDVyRbjcWAD76y2gHyEubT8.png?f=fotoalbum_large

Dat is nog steeds 2L/2N~, dus een kookplaat die op die manier bedraad is, hoeft dan niet te worden aangepast.
of is het beter dat ik naar een 3P+N Alamat ga en daar dan maar 2P's van gebruik?
Ja, dat is weergegeven in plaatje 5 en is iets beter. Het geeft meer mogelijkheden voor de toekomst, is iets energiezuiniger, en bij aardlek valt er minder tegelijkertijd uit.
Bij de laatste optie, hoe ga ik dan om met de aansluiting van mijn kookplaat? Heb ik voor een 3P+N Alamat de meest linker nodig en moet die brug dan op de kookplaat,
Inderdaad. Zoals je bovenaan plaatje 5 kunt zien, kun je dan schema 2N~ of 3N~ gebruiken. Het cijfer is het aantal fasen, dus als je 2 van de 3 fasen gebruikt, neem je aansluitschema 2N~. Dat gebruikt een draad minder en heeft een nulbrug nodig.
of mag ik in de groepenkast de 2 N's aan elkaar 'knopen'?
Ik heb eigenlijk geen idee of dat mag. Het zou wel moeten werken, maar lijkt me niet wenselijk omdat het er dan uitziet als 2L/2N. Je hebt dan in feite een hybride tussen plaatjes 3 en 5 gemaakt, maar dan duurder en verwarrender (en met 2 nuldraden in 1 klem). Het enige voordeel is dan nog dat het z'n eigen afzonderlijke aardlekbeveiliging heeft.
En heb ik nog iets te maken met het potentiaalverschil tussen de 2P's? Of is dat helemaal niet relevant?
Dat is indirect relevant: vanwege het faseverschil (dat ook het potentiaalverschil veroorzaakt), zal de nul niet met meer dan 16 A worden belast, en heb je geen 2e nuldraad nodig.

  • DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 08:58
In het kader van een onvoorziene keukenrenovatie (overhaul) ben ik nu bij het onderwerp kookplaat aangekomen. Eén en ander verdient serieuze upgrades, want het huis heeft nog een oude stoppenkast en daar durf ik geen inductie kookplaat aan te jetseren. Dus hopelijk stel ik deze vraag op de juiste plek.

Voor inductie kom ik een flinke beperking tegen, waardoor we mogelijk aan een 1-fase kooktoestel vast zitten, terwijl 2-fase wenselijk lijkt (4 pers. huishouden). Op https://www.gamma.nl/klusadvies/a/kabels-trekken staat "Het maximale aantal draden mag voor een 16 mm installatiebuis 3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm² zijn.". Dat we precies weer een 16 mm installatiebuis hebben vanaf de meterkast, zet bij mij wat vraagtekens over de haalbaarheid van inductie.

Uit de volgende posts haal ik alleen nèt niet voldoende duidelijkheid: Brent in "Het grote kookplaat aansluiten topic" + Xander in "Kan dit inductie fornuis op 1 of 2 of 3 fase goed werken?" + ReTeP20002 in "Het grote kookplaat aansluiten topic" . Is het mogelijk om vanaf de meterkast een kookgroep aan te leggen voor 2-fase inductie met 3 x 2,5 mm + 2 x 1,5 mm? Ik ben overigens wel van plan om dit klusje uit te besteden omdat er dan een professional naar kijkt i.p.v. een DIY'er met budget fetisjisme.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

DraadbreuQ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:26:
In het kader van een onvoorziene keukenrenovatie (overhaul) ben ik nu bij het onderwerp kookplaat aangekomen. Eén en ander verdient serieuze upgrades, want het huis heeft nog een oude stoppenkast en daar durf ik geen inductie kookplaat aan te jetseren. Dus hopelijk stel ik deze vraag op de juiste plek.

Voor inductie kom ik een flinke beperking tegen, waardoor we mogelijk aan een 1-fase kooktoestel vast zitten, terwijl 2-fase wenselijk lijkt (4 pers. huishouden). Op https://www.gamma.nl/klusadvies/a/kabels-trekken staat "Het maximale aantal draden mag voor een 16 mm installatiebuis 3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm² zijn.". Dat we precies weer een 16 mm installatiebuis hebben vanaf de meterkast, zet bij mij wat vraagtekens over de haalbaarheid van inductie.

Uit de volgende posts haal ik alleen nèt niet voldoende duidelijkheid: Brent in "Het grote kookplaat aansluiten topic" + Xander in "Kan dit inductie fornuis op 1 of 2 of 3 fase goed werken?" + ReTeP20002 in "Het grote kookplaat aansluiten topic" . Is het mogelijk om vanaf de meterkast een kookgroep aan te leggen voor 2-fase inductie met 3 x 2,5 mm + 2 x 1,5 mm? Ik ben overigens wel van plan om dit klusje uit te besteden omdat er dan een professional naar kijkt i.p.v. een DIY'er met budget fetisjisme.
Er is geen vastgesteld maximum meer van aantal draden door een buis, zie o.a. deze post: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Het moet er wel veilig doorheen passen en dat zal bij een lang bochtig tracé anders zijn dan bij een rechte kortere buis.

Het is me uit jouw post niet duidelijk of je nu een 1 of 3 fasen aansluiting hebt. Indien het eerste en je wilt/kan niet upgraden zit je aan een kookgroep vast, ga anders gewoon voor een 3 fasen (aardlek)automaat.

Let er wel op dat je bij uitbesteden icm een 3 fasen aansluiting wel heel goed duidelijk maakt dat je geen kookgroep duldt!
Je zal niet de eerste zijn waarbij deze toch geplaatst wordt. :X

  • DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 08:58
@Vliegvlug bedankt voor je informatie.
Het idee is wel om een 3-fasen aansluiting aan te vragen, wat ook haast heeft i.v.m. de wetswijziging per 1 juli en blijkbaar kan via https://www.mijnaansluiting.nl/home. De aanname van mijn kant was dat het gebruik van een onjuiste aderdikte risico's kon leveren met betrekking tot de warmte die ontstaat. Ik ben ook nog niet helemaal vaardig om de NEN1010 op de juiste wijze door te lezen, dus e.e.a. blijft wat mistig.

Goed dat je noemt dat een kookgroep dus onwenselijk is. Tot nog toe begreep ik uit diverse fora dat die juist wel noodzakelijk was voor stroomvreters. Hieruit blijkt maar weer dat ik totaal niet thuis ben in deze materie. Mijn vraag is dan hoeveel zaken ik nog meer over het hoofd zie of verkeerd interpreteer :O
Ik start mijn zoektocht naar informatie dus maar even opnieuw vanaf de lokale (gecertificeerde) elektricien.

  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:24
Er is helemaal niets mis met een kookgroep zolang het maar correct aangesloten is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:33:
Er is helemaal niets mis met een kookgroep zolang het maar correct aangesloten is.
Bij een één fase aansluiting als noodgreep niet nee maar wel bij een 3 fasen aansluiting, lees de topic start eens door zou ik zeggen.

Waarbij ik er vanuit ga dat je met “kookgroep” de constructie van 2x 16A op dezelfde fase bedoelt.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

DraadbreuQ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:23:
@Vliegvlug bedankt voor je informatie.
Het idee is wel om een 3-fasen aansluiting aan te vragen, wat ook haast heeft i.v.m. de wetswijziging per 1 juli en blijkbaar kan via https://www.mijnaansluiting.nl/home. De aanname van mijn kant was dat het gebruik van een onjuiste aderdikte risico's kon leveren met betrekking tot de warmte die ontstaat.
Je moet geen verschillende aderdiktes gaan toepassen, mijn reactie is juist bedoeld om te zeggen dat 5x 2,5 mm2 in een 16mm buis mag als het veilig kan.

De meeste kookplaten hebben maar 2 van de 3 fasen nodig dus als het te krap wordt met 5 draden kan je er voor kiezen om een van de fasedraden weg te laten.
Dan laat je een fase aansluitingen van de 3 fasen (aardlek)automaat in de groepenkast ongebruikt, wel even erop letten dat hier niet net de testknop op aangesloten zit als het een aardlekautomaat betreft.
Ik ben ook nog niet helemaal vaardig om de NEN1010 op de juiste wijze door te lezen, dus e.e.a. blijft wat mistig.

Goed dat je noemt dat een kookgroep dus onwenselijk is. Tot nog toe begreep ik uit diverse fora dat die juist wel noodzakelijk was voor stroomvreters.
Ik ging er vanuit dat je met “kookgroep” twee gekoppelde 16A automaten op één fase bedoelde.

Een 3 fasen automaat, ook wel krachtgroep genoemd, is inderdaad gebruikelijk voor apparaten die veel stroom verbruiken, mogelijk dat je dat bedoelt?
Hieruit blijkt maar weer dat ik totaal niet thuis ben in deze materie. Mijn vraag is dan hoeveel zaken ik nog meer over het hoofd zie of verkeerd interpreteer :O
Ik start mijn zoektocht naar informatie dus maar even opnieuw vanaf de lokale (gecertificeerde) elektricien.
Je kan altijd hier advies vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Als je daar een foto plaatst van je huidige groepenkast en waar je naar toe wilt en wat er allemaal op aangesloten moet worden dan is er altijd wel iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 13-06-2026 10:48 ]


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:24
Vliegvlug schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Bij een één fase aansluiting als noodgreep niet nee maar wel bij een 3 fasen aansluiting, lees de topic start eens door zou ik zeggen.

Waarbij ik er vanuit ga dat je met “kookgroep” de constructie van 2x 16A op dezelfde fase bedoelt.
Natuurlijk niet bedoel ik dat niet.

Bij drie fasen sluit je die kookgroep aan op twee verschillende fasen, daarom schrijf ik ook dat je het goed moet aansluiten, maar het blijft gewoon een gekoppelde kookgroep.
Het grote verschil zit erin dat je bij een driefasen aansluiting met een nuldraad kunt volstaan(door de fase verschuiving), terwijl als je maar een fase hebt je hem met twee nuldraden moet aansluiten omdat je anders de nuldraad overbelast.

Inductieplaten met een volledige driefasen aansluit mogelijkheid hebben zijn tamelijk zeldzaam.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Vliegvlug schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Bij een één fase aansluiting als noodgreep niet nee maar wel bij een 3 fasen aansluiting, lees de topic start eens door zou ik zeggen.

Waarbij ik er vanuit ga dat je met “kookgroep” de constructie van 2x 16A op dezelfde fase bedoelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxS_yiTo3SZYsewsYG7lBjVkg3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqDVyRbjcWAD76y2gHyEubT8.png?f=fotoalbum_large

1 t/m 4 worden meestal kookgroep genoemd: twee 1P+N automaten die aan elkaar gekoppeld zijn. Daarbij zijn 3 en 4 geschikt voor een 3-fase-aansluiting, omdat ze 2 verschillende fasen gebruiken en de hoofdzekering dus niet wordt overbelast met alleen de kookplaat. De variant die je niet wilt, is die ene met het kruis er doorheen.

5 is het mooist, en hoewel die soms ook kookgroep wordt genoemd, is de term krachtgroep gebruikelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 13-06-2026 14:49 ]


  • remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:46
Inductieplaten met een volledige driefasen aansluit mogelijkheid hebben zijn tamelijk zeldzaam.
Valt wel mee hoor, hier heb je er een paar honderd: https://www.keukenloods.nl/kookplaten/inductie/filter/elektra-aansluiting:3%20fasen%3A%20Perilex%20stekker%2C%20meer%20dan%207900%20Watt/

  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:24
Juerd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]

1 t/m 4 worden meestal kookgroep genoemd: twee 1P+N automaten die aan elkaar gekoppeld zijn. Daarbij zijn 3 en 4 geschikt voor een 3-fase-aansluiting, omdat ze 2 verschillende fasen gebruiken en de hoofdzekering dus niet wordt overbelast met alleen de kookplaat. De variant die je niet wilt, is die ene met het kruis er doorheen.

5 is het mooist, en hoewel die soms ook kookgroep wordt genoemd, is de term krachtgroep gebruikelijker.
5 kan alleen als je een inductieplaat heb met een drie fasen aansluiting en die zijn zeldzaam.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 13-06-2026 15:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Ben(V) schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:03:
[...]

5 kan alleen als je een inductieplaat heb met een drie fasen aansluiting
Nee hoor, dit kun je zowel voor 3N~ als voor 2N~ gebruiken. Bij gebruik van 2 fasen en de nul laat je een van de fasen ongebruikt, of je gebruikt 'm voor een ander apparaat, zoals een oven.
en die zijn zeldzaam.
Dat is ook helemaal niet waar.

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:42
Ben(V) schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:03:
[...]

5 kan alleen als je een inductieplaat heb met een drie fasen aansluiting en die zijn zeldzaam.
Huh? Mijn AEG 2 fasen 7.5kW kookplaat hangt hier ook netjes achter een krachtgroep met 2 fasen/1N.

  • RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DjoeC schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Huh? Mijn AEG 2 fasen 7.5kW kookplaat hangt hier ook netjes achter een krachtgroep met 2 fasen/1N.
2 fasen/1N betekend 2 fasedraden en 1 nuldraad. Dat is volgens de handleiding gewoon: 380 - 415v / 2N~ ;)

Die 7,5kW kan je pas halen als je alle pitten op standje maximaal zet, en dat doet niemand :P

Ey!! Macarena \o/


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:42
RaZ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:49:
[...]

2 fasen/1N betekend 2 fasedraden en 1 nuldraad. Dat is volgens de handleiding gewoon: 380 - 415v / 2N~ ;)

Die 7,5kW kan je pas halen als je alle pitten op standje maximaal zet, en dat doet niemand :P
Correct. Oorspronkelijk was t aangesloten op 1 25A fase ("kookgroep"), gelukkig was deze plaat via het menu in maximaal vermogen te beperken, dat hoeft nu niet meer ;)

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Juerd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]

1 t/m 4 worden meestal kookgroep genoemd: twee 1P+N automaten die aan elkaar gekoppeld zijn. Daarbij zijn 3 en 4 geschikt voor een 3-fase-aansluiting, omdat ze 2 verschillende fasen gebruiken en de hoofdzekering dus niet wordt overbelast met alleen de kookplaat. De variant die je niet wilt, is die ene met het kruis er doorheen.
Als ik "kookgroep" hoor denk ik meestal aan opties 1 en 2 van dat plaatje want dat zijn de meest voorkomende. Waarvan nummer twee inderdaad het probleem geeft en verassend genoeg nog vaak in projectbouw terugkomt getuige mensen die dat hier op Tweakers komen melden bij hun nieuwbouw woning.

Opties 3 en 4 zijn een zeldzaamheid om in dergelijke situaties tegen te komen heb ik het idee.
5 is het mooist, en hoewel die soms ook kookgroep wordt genoemd, is de term krachtgroep gebruikelijker.
Ik heb het idee dat die dan weer vaker "fornuisgroep" wordt genoemd i.p.v. "kookgroep". Op het stickervel wat bijv. ABB meelevert zijn er zowel stickers voor "kookgroep" als "fornuisgroep".
Onder de krachtgroep voor mijn kookplaat heb ik trouwens zelf de sticker "kookgroep" gebruikt. :P
Omdat ik dat logischer vind daar ik geen fornuis heb, een sticker met "kookplaat" had mijn voorkeur maar die zit er niet bij.

Het probleem met al die namen is dat ze niet eenduidig zijn en iedereen er weer een ander beeld bij heeft.
Daar ging het bij mijn eerste post vandaag ook mis, ik had dat expliciet moeten maken.

  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:17
Kookgroep voor mij is altijd een 2x P+N gekoppeld. Maar gezien niet iedereen dezelfde termen gebruikt zet ik dat er hier nu eigenlijk altijd achter. Op mijn beschrijving wat achter de krachtgroep (3P+N) hangt heb ik inderdaad gewoon "kookplaat" staan :+
Vliegvlug schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:23:
[...]
Ik heb het idee dat die dan weer vaker "fornuisgroep" wordt genoemd i.p.v. "kookgroep". Op het stickervel wat bijv. ABB meelevert zijn er zowel stickers voor "kookgroep" als "fornuisgroep".
[...]
Kookgroep en fornuisgroep zijn historisch gezien door elkaar gebruikt, en het lijkt mij ook alleen maar verwarrend om er onderscheid tussen te maken.

ABB maakt wel onderscheid: zij noemen van oudsher een 2P2N-groep een "fornuisgroep" en een krachtgroep voor een kookplaat een "kookgroep". Ik vind dat raar; als je al onderscheid maakt, lijkt me dat dit verkeerd om is, omdat een fornuis bestaat uit kookpitten plus een oven en een elektrisch fornuis in het algemeen 3 fasen nodig heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRTmikAkb91T2ExwagwSXT9eSAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31niPRgQ9fO1g2mcF0JsuVsd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou dit een kookgroep noemen (ongeacht of die met 1 of 2 fasen gevoed wordt).

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 13-06-2026 18:42 ]


  • ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07
Ben(V) schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:38:
[...]

....

Bij drie fasen sluit je die kookgroep aan op twee verschillende fasen, daarom schrijf ik ook dat je het goed moet aansluiten, maar het blijft gewoon een gekoppelde kookgroep.
...
Wacht even: Is dat zo? In een 3F systeem, zet je een kookgroep op 2 fasen? Gaat dat goed? Ik dacht dat je in een 3F systeem je alleen een 'krachtgroep' kon gebruiken, zoals ook in dat schema staat. 8)7
edit:
Aah Ja, ik kijk verkeerd. 3 en 4 zijn 2F. Dank @Juerd

[ Voor 7% gewijzigd door ahbart op 13-06-2026 18:23 ]

@ahbart Ja, dat kan. Er zijn zelfs 2 manieren. Zie TS.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Juerd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:10:
[...]

ABB maakt wel onderscheid: zij noemen van oudsher een 2P2L-groep een "fornuisgroep" en een krachtgroep voor een kookplaat een "kookgroep". Ik vind dat raar; als je al onderscheid maakt, lijkt me dat dit verkeerd om is, omdat een fornuis bestaat uit kookpitten plus een oven en een elektrisch fornuis in het algemeen 3 fasen nodig heeft.
Dat leek me ook het meest logische eigenlijk, heb het ook nooit opgezocht om er achter te komen dat ABB dat precies andersom vind. :?

  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:17
@ahbart Zolang je de delen van de kookplaat maar verdeeld over de fases :)
Oeps, 2P2L moest natuurlijk 2P2N zijn.

  • Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:39

  • Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ahbart schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:19:
Wacht even: Is dat zo? In een 3F systeem, zet je een kookgroep op 2 fasen? Gaat dat goed? Ik dacht dat je in een 3F systeem je alleen een 'krachtgroep' kon gebruiken, zoals ook in dat schema staat. 8)7
Denk even na en bedenk wat een kookgroep eigenlijk is: Niet meer of minder dan twee mechanisch (maar niet elektrisch) aan elkaar verbonden enkelfase groepen. Er is dus geen enkele technische reden waarom die niet op twee verschillende fasen zouden kunnen zitten. Enig aandachtspunt is (afhankelijk van de interne opbouw van de kookplaat) dat ze wel op dezelfde aardlekschakelaar horen.
Om al die complexiteit te voorkomen is een kracht alamat niet voor niets de aan te raden oplossing.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 08:58
Vliegvlug schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:45:
Je moet geen verschillende aderdiktes gaan toepassen, mijn reactie is juist bedoeld om te zeggen dat 5x 2,5 mm2 in een 16mm buis mag als het veilig kan.

De meeste kookplaten hebben maar 2 van de 3 fasen nodig dus als het te krap wordt met 5 draden kan je er voor kiezen om een van de fasedraden weg te laten.
Dan laat je een fase aansluitingen van de 3 fasen (aardlek)automaat in de groepenkast ongebruikt, wel even erop letten dat hier niet net de testknop op aangesloten zit als het een aardlekautomaat betreft.

Ik ging er vanuit dat je met “kookgroep” twee gekoppelde 16A automaten op één fase bedoelde.

Een 3 fasen automaat, ook wel krachtgroep genoemd, is inderdaad gebruikelijk voor apparaten die veel stroom verbruiken, mogelijk dat je dat bedoelt?
Eigenlijk ben ik hier nog veel te n00b voor om nu een helder antwoord op te geven |:(
De wens is om een 2-fase inductie kookpplaat te gebruiken (waarbij ik zie dat 2-fase inductieplaten ook backwards compatible zijn om waar nodig op 1-fase te kunnen werken). Hoe daarbij e.e.a. aan kabels te leggen vanaf de meterkast is precies wat ik nog probeer uit te zoeken tussen alle werkzaamheden door. Het is geen rocket science, maar wel een zekere hoeveelheid aan informatie die ik eerst voldoende tot mij moet nemen. Daarnaast hebben we geen bedradingsschema van de woning, dus tjah... welk draadje gaat naar waar :?

We zitten ook met een oude stoppenkast van 3 ronde zekeringen i.p.v. een deugdelijke groepenkast. Dus er is geen hoofdschakelaar aanwezig. Dat blijkt op het moment van aanvragen van een 3-fasenaansluiting dus zelfs verplicht. https://www.liander.nl/meterkast/hoofdschakelaar-verplicht#hoe-ziet-een-hoofdschakelaar-er-uit Voordat de netbeheerder een 3 x 25 A voor ons wil aanleggen, moet dat dus eerst gefixed en ik zie dat niet tijdig gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jCZJVUATRTGlkoOcBCUvjWkq38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otPwaVy8yjMO043kDgPC1LQj.jpg?f=fotoalbum_large

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

DraadbreuQ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:10:
[...]

Eigenlijk ben ik hier nog veel te n00b voor om nu een helder antwoord op te geven |:(
De wens is om een 2-fase inductie kookpplaat te gebruiken (waarbij ik zie dat 2-fase inductieplaten ook backwards compatible zijn om waar nodig op 1-fase te kunnen werken).
Dat kan inderdaad maar aangezien je een 3 fasen aansluiting gaat aanvragen zou ik de boel wel alvast voorbereiden als zodanig. Aangezien je toch de hele groepenkast nieuw moet aanschaffen zou ik je aanraden voor een 3 fasen aardlekautomaat te gaan.
Hoe daarbij e.e.a. aan kabels te leggen vanaf de meterkast is precies wat ik nog probeer uit te zoeken tussen alle werkzaamheden door. Het is geen rocket science, maar wel een zekere hoeveelheid aan informatie die ik eerst voldoende tot mij moet nemen. Daarnaast hebben we geen bedradingsschema van de woning, dus tjah... welk draadje gaat naar waar :?
Een bedradingschema is er meestal niet ;)
Ik heb ook alles in mijn huidige en eerdere woningen zelf moeten uitzoeken.

Gezien jouw onderstaande foto moet je toch alles gaan vernieuwen, en niet alleen de draden in de buizen maar vooral ook buizen bij leggen want 4 groepen lijkt me zelfs voor een apartement aan de krappe kant.
We zitten ook met een oude stoppenkast van 3 ronde zekeringen i.p.v. een deugdelijke groepenkast.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad oude meuk. Maar bekijk het postief, dat is ook handig want je kan vanaf nul beginnen. ;)
Maar waar zitten electriciteitsmeter en de hoofdstoppen, wat lager op de muur?

Maak even een foto van het geheel en post dat in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 en geef daar aan dat je op zoek bent naar een nieuwe 3-fasen groepenkast, want dat is hier niet de plek.
Geeft daarbij ook aan hoe groot de woning is en wat je wilt gaan aansluiten, dingen als warmtepomp, PV of EV bijv.
Dus er is geen hoofdschakelaar aanwezig. Dat blijkt op het moment van aanvragen van een 3-fasenaansluiting dus zelfs verplicht. https://www.liander.nl/meterkast/hoofdschakelaar-verplicht#hoe-ziet-een-hoofdschakelaar-er-uit Voordat de netbeheerder een 3 x 25 A voor ons wil aanleggen, moet dat dus eerst gefixed en ik zie dat niet tijdig gebeuren.
Je wilde het toch laten doen, kwestie van iemand bellen en die een compleet nieuwe groepenkast laten ophangen voordat Liander komt.

Of als je het flink goedkoper wilt doen zelf oppakken. Bij https://www.sandervunderink.nl/ een enkele of dubbele groepenkast bestellen, die volledige bedraad laten leveren. Vervolgens een elektricien lang laten komen met zegelrecht om de boel spanningsloos te maken en je hebt die nieuwe nieuwe groepenkast waarschijnlijk in een kwartiertje hangen.

Tijdelijk die 4 groepen die je nu hebt aansluiten en je hebt alle tijd daarna om de bekabeling uit te zoeken en buizen voor nieuwe groepen te realiseren.

Maar bovenstaande kan uiteraard ook in zijn geheel door een electricien worden gedaan als je het niet ziet zitten om het zelf te doen. Is wel duurder, vooral het aanleggen van pvc buizen of kabels voor nieuwe groepen is arbeidsintensief en dus duur. Zeker als het een grotere woning betreft.

  • DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 08:58
@Vliegvlug klopt, ik was ook van plan om vanaf nul te beginnen en zal op het juiste forum even wat vragen stellen. De energiemeter zit inderdaad lager, onder het deel wat ik heb gefotografeerd. Omdat de EAN van de energiemeter blijkbaar adresgebonden is, plaats ik die liever niet online.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

DraadbreuQ schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:29:
@Vliegvlug klopt, ik was ook van plan om vanaf nul te beginnen en zal op het juiste forum even wat vragen stellen. De energiemeter zit inderdaad lager, onder het deel wat ik heb gefotografeerd.
Dat scheelt weer want als deze op een ander plek in het huis zit is dat wat meer gedoe.
Je meterkast lijkt genoeg ruimte in de breedte te hebben en er zit op die hoogte nog weinig in dus dat is ook fijn. Hij lijkt wel wat ondiep te zijn.
Omdat de EAN van de energiemeter blijkbaar adresgebonden is, plaats ik die liever niet online.
Ja klopt, zou die wel eruit knippen of zwart maken. Maak bij je post in je ander topic ook even een duidelijke overzichtsfoto van de meterkast, niet enkel een closeup van de meter en het aansluitkastje.

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:13
Ik heb laatst bij mijn buurman een de groepenkast vervangen bij zijn nieuwe huis. We hebben de kast gelijk op 3 fase voorbereid, dus 3 +N hoofdschakelaar en ook een 3+N alamat voor de inductiekookplaat.
Bij Liander de verzwaring naar 3 x 25A aangevraagd, maar er zit totaal geen schot in. Probleem is nu dat de keuken erin komt en hij dus eigenlijk geen stroom heeft voor z'n inductieplaat.

Kan ik -net als bij de HS - een bruggetje maken in de Alamat, zodat de krachtgroep als 'kookgroep' gaat fungeren of maak ik hier een denkfout? Of wat is een andere oplossing hiervoor?

Alvast bedankt.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@timpel_800 De tijdelijke oplossing daarvoor is alle afgaande fase draden tijdelijk achter dezelfde fase van de krachtgroep aan te sluiten en de belasting te beperken tot 3,6 kW.
- Absoluut - niet de ingang van de krachtgroep doorverbinden, dan overbelast je de nul.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Of voor 2 tientjes een tijdelijke kookgroep kopen als de kookplaat dat ondersteunt.

[ Voor 24% gewijzigd door mstx op 15-06-2026 21:44 ]


  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@mstx Dan moet je veel meer ombouwen dan alleen een paar draden anders aansluiten op de plaats waar je bij ombouw naar 3fase toch al zaken moet aanpassen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:17
@timpel_800 Of voor nu de kookplaat als 2L+2N bedraden. En in de meterkast de beide N nu op de N van de 3P+N alamat.

Enige is dat je officieel dan nu de N van de alamat overbelast. Maar naar mijn idee zijn die toch allemaal gelijk tussen de zwaardere modellen.

[ Voor 38% gewijzigd door Septillion op 15-06-2026 22:22 ]

@Septillion Dat lijkt me geen veilige gok.

De interne bedrading van een 16 A of 32 A automaat kan best verschillen.

  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Septillion De reden dat een kookgroep ondanks de overbelasting meestal toch goed gaat is dezelfde reden die er voor zorgt dat mijn suggestie om tijdelijk alle fase draden op 1 contact aan te sluiten in de praktijk een simpele en werkende -tijdelijke- oplossing zal zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

timpel_800 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:19:
Ik heb laatst bij mijn buurman een de groepenkast vervangen bij zijn nieuwe huis. We hebben de kast gelijk op 3 fase voorbereid, dus 3 +N hoofdschakelaar en ook een 3+N alamat voor de inductiekookplaat.
Bij Liander de verzwaring naar 3 x 25A aangevraagd, maar er zit totaal geen schot in. Probleem is nu dat de keuken erin komt en hij dus eigenlijk geen stroom heeft voor z'n inductieplaat.

Kan ik -net als bij de HS - een bruggetje maken in de Alamat, zodat de krachtgroep als 'kookgroep' gaat fungeren of maak ik hier een denkfout? Of wat is een andere oplossing hiervoor?

Alvast bedankt.
Als je 't alvast aansluit alsof je al meerdere fasen hebt, dan zou je de nuldraad overbelasten. Als je een 4P-automaat (zoals de aardlekautomaten van Hager) gebruikt zijn alle polen beveiligd en kun je dat gerust doen: als je het dan te veel overbelast, tript de automaat en is er verder niks aan de hand. Maar de meeste andere krachtautomaten zijn 3P+N, wat wil zeggen dat de N niet beveiligd is. Een overbelaste N krijgt dan tot 32 A voor z'n kiezen en wordt dan gewoon heet en mogelijk de oorzaak van brand.

Je kan het wel alvast aansluiten op een 3P+N en met een nulbrug, maar dan moet je op een andere manier sjoemelen.
Edit: suggestie verwijderd. @onetime's oplossing is makkelijker en komt op hetzelfde neer.

Uiteraard kun je dan niet alle pitten op vol vermogen gebruiken, omdat de hele plaat beperkt is op 3,6 kW norminaal. Kortstondig kun je daar echter behoorlijk overheen gaan; in de praktijk kun je ruim oven de 4,5 kW voor de tijd dat je 'n gemiddelde maaltijd kookt. (Dit is ook waarom een enkelfase kookgroep op een 3-fase aanluiting vaak geen problemen geeft: die hoofdzekering kan behoorlijk worden overbelast.) Voor een enkel keertje niet zo'n probleem, maar maak er geen gewoonte van.

Een ander is dat je 'm niet kunt aansluiten met een kamrail.

(Edit: hier stond nog wat bullshit over parallelle draden, maar dat was niet relevant en heb ik weggehaald.)

[ Voor 37% gewijzigd door Juerd op 16-06-2026 04:20 ]


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:13
Bedankt allemaal. Het betreft idd een 3 + N schakelaar dus geen 4 polige.

Een kookgroep van 2 tientjes zoals @mstx is geen optie want ik heb geen aardlekschakelaars erin gezet maar alles met alamats gedaan. Dus dan moet er ook een kookgroep alamat in en die zijn wel iets duurder.

[edit] Ik zie dat ik in de schuur nog een 2 polige aardlekschakelaar heb liggen. Als ik nou nog een kookgroep erbij haal zijn we voor 2 tientjes klaar idd. Krachtgroep eruit, dan passen die twee modules precies erin. Wel even wat werk maar dat is geen probleem. [Edit]

Denk toch dat dit de beste en veiligste optie is. Want anders zit hij misschien nog wel tot de kerst met z'n Bora op 1 pit te koken wat natuurlijk wel zonde is.

[ Voor 26% gewijzigd door timpel_800 op 16-06-2026 07:49 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:42
timpel_800 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:30:
Bedankt allemaal. Het betreft idd een 3 + N schakelaar dus geen 4 polige.

Een kookgroep van 2 tientjes zoals @mstx is geen optie want ik heb geen aardlekschakelaars erin gezet maar alles met alamats gedaan. Dus dan moet er ook een kookgroep alamat in en die zijn wel iets duurder.

[edit] Ik zie dat ik in de schuur nog een 2 polige aardlekschakelaar heb liggen. Als ik nou nog een kookgroep erbij haal zijn we voor 2 tientjes klaar idd. Krachtgroep eruit, dan passen die twee modules precies erin. Wel even wat werk maar dat is geen probleem. [Edit]

Denk toch dat dit de beste en veiligste optie is. Want anders zit hij misschien nog wel tot de kerst met z'n Bora op 1 pit te koken wat natuurlijk wel zonde is.
Ik zou sowieso even via het kookplaat menu kijken of je het vermogen kunt beperken tot (bijvoorbeeld) 4200-4800W oid (zeg 20A oid). Ik had dat "tijdelijk" ook gedaan. Nu alles wel goed zit (....) en de boel weer op maximaal staat zie ik dat het maximale gebruik de 7500W nog nooit gehaald heeft ook al worden alle 4 zone's gebruikt. Maar vermogensbeperking instellen zodanig dat je ook nog andere spullen op dezelfde fase kunt gebruiken lijkt me niet verkeerd. Je wilt niet dat je CV ketel, vriezer, koelkast, TV, waterbed e.d. er mee stoppen....

  • einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:32
Het leek me aan de voorkant allemaal zo simpel. Aan de voorkant was mij aangegeven dat ik bij voor het koken een 5 aderige kabel nodig had en een kookgroep. Bij mijn verbouwing ca. 7 jaar geleden heb ik dat destijds dus maar laten leggen maar nog niet aangesloten. Inmiddels toe aan een nieuwe keuken met inductie. Met behulp van dit topic heb ik de zaken aangesloten maar een extra check hier in dit topic leek me geen kwaad dus bij deze. Mocht ik iets helemaal fout hebben hoor ik het graag.

Kookplaat: Atag IG29571SV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF-V6Zq7DY1Oq7Me_uwwWjMMd40=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AcREIp49IlbGGBdmVsroOnmW.png?f=user_large

Perilex stekker aangesloten conform laatste DIN norm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yy5sU0HoReUCWdGEOjtI9-WpM2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfXRWz2dvfIRXK6lIQEZEVso.jpg?f=fotoalbum_large

Kookgroep aangesloten in de meterkast. Dit betreft dus géén 3 fase groep maar een dubbele groep:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-SlvnZIFTs0qB6CGrBcoGrz0Ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E63fBypvb6CnbA0TjNYi8kEc.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk wel zaak om de kookplaat goed aan te sluiten. Ik weet niet of die standaard wordt geleverd met een stekker of die er los op moet. Dat doet de keuken installateur verder allemaal.

  • Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:01
einz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:21:
Het leek me aan de voorkant allemaal zo simpel. Aan de voorkant was mij aangegeven dat ik bij voor het koken een 5 aderige kabel nodig had en een kookgroep. Bij mijn verbouwing ca. 7 jaar geleden heb ik dat destijds dus maar laten leggen maar nog niet aangesloten. Inmiddels toe aan een nieuwe keuken met inductie. Met behulp van dit topic heb ik de zaken aangesloten maar een extra check hier in dit topic leek me geen kwaad dus bij deze. Mocht ik iets helemaal fout hebben hoor ik het graag.

Kookplaat: Atag IG29571SV
[Afbeelding]

Perilex stekker aangesloten conform laatste DIN norm:
[Afbeelding]

Kookgroep aangesloten in de meterkast. Dit betreft dus géén 3 fase groep maar een dubbele groep:[Afbeelding]

Natuurlijk wel zaak om de kookplaat goed aan te sluiten. Ik weet niet of die standaard wordt geleverd met een stekker of die er los op moet. Dat doet de keuken installateur verder allemaal.
Wat voor hoofdaansluiting heb je? 1x35/40A of 3x25A?

PSN: Redrafted


  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:17
Zoals hierboven vermeld, de hamvraag is of je een 1x35/40A of 3x25A netaansluiting hebt.

Indien laatste kan een kookgroep (2x P+N) wel maar moet die over twee fases om correct te zijn.
Ik weet niet of die standaard wordt geleverd met een stekker of die er los op moet. Dat doet de keuken installateur verder allemaal.
Zou ik niet op durven vertrouwen...

Herhaling van wat ik hier vaak schrijf, iets elektrisch laten werken is makkelijk. Iets veilig en correct laten werken is het lastige :)

  • einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:32
Septillion schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Zoals hierboven vermeld, de hamvraag is of je een 1x35/40A of 3x25A netaansluiting hebt.

Indien laatste kan een kookgroep (2x P+N) wel maar moet die over twee fases om correct te zijn.


[...]

Zou ik niet op durven vertrouwen...

Herhaling van wat ik hier vaak schrijf, iets elektrisch laten werken is makkelijk. Iets veilig en correct laten werken is het lastige :)
Nou dat. En in combinatie met het feit dat het kennelijk allemaal niet zo simpel en standaard was zoals ik pak hem beet 7 jaar geleden dacht toch goed om extra te controleren. De groep zelf in de meterkast is overigens destijds aangelegd door een elektricien.

Ik heb een 1x 35A aansluiting volgens Liander. Neem aan dat zij het weten.

  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:17
einz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:08:
Ik heb een 1x 35A aansluiting volgens Liander. Neem aan dat zij het weten.
Als het huis wat ouder is hoeft dat niet en dan is 1x35A vaak wel de "default".

Heb je automaten als hoofdzekering en van Liander? Is je hoofdschakelaar 2 polig? Wat zegt je net meter?

  • einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:32
Septillion schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:16:
[...]

Als het huis wat ouder is hoeft dat niet en dan is 1x35A vaak wel de "default".

Heb je automaten als hoofdzekering en van Liander? Is je hoofdschakelaar 2 polig? Wat zegt je net meter?
Is inderdaad een oud huis (ca. 1910). Ik heb in liander de ean code opgezocht die op de meter staat. Op het scherm van de meter zie ik behoudens meterstanden eigenlijk alleen L1 staan wat wellicht op iets duidt?

Mijn groepen zijn verdeeld over 3 aardlekschakelaars en nog een hoofdschakelaar.

volgens mij moet de sticker fornuisgroep ook kookgroep zijn zie ik nu :O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-E_ya4z1nNrnts551GyehhuS5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYu2PavgNOzfNb74LNydwmpz.jpg?f=fotoalbum_large

  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:17
@einz Je meterkast is in ieder geval als 3-fase maar het kan zijn dat deze nu nog doorgelust zit op 1-fase.

Leeftijd van het huis zou ik Liander ook niet zomaar vertrouwen.

Welk type meter heb je? Gezien die alleen L1 aangeeft lijkt het inderdaad aannemelijk dat je 1x35/40A hebt.

En kookgroep of fornuisgroep worden dwars door elkaar gebruikt. Er is geen eenduidige verklaring voor dus op zich helemaal niets mis mee nu. Zelf überhaupt meer van alles in de kast gewoon nummeren en op een groepenbeschrijving verklaren.

Je zou de kap er eens af kunnen halen. Kan je zien of er 3 fases onder op de hoofdschakelaar zitten of een enkele met een brug. Kan je ook gelijk kijken waar de PV boer die automaat erbij gedaan heeft. Want de positie lijkt bijna te suggereren dat hij achter een aardlekschakelaar zit...

  • einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:32
Septillion schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:06:
@einz Je meterkast is in ieder geval als 3-fase maar het kan zijn dat deze nu nog doorgelust zit op 1-fase.

Leeftijd van het huis zou ik Liander ook niet zomaar vertrouwen.

Welk type meter heb je? Gezien die alleen L1 aangeeft lijkt het inderdaad aannemelijk dat je 1x35/40A hebt.

En kookgroep of fornuisgroep worden dwars door elkaar gebruikt. Er is geen eenduidige verklaring voor dus op zich helemaal niets mis mee nu. Zelf überhaupt meer van alles in de kast gewoon nummeren en op een groepenbeschrijving verklaren.

Je zou de kap er eens af kunnen halen. Kan je zien of er 3 fases onder op de hoofdschakelaar zitten of een enkele met een brug. Kan je ook gelijk kijken waar de PV boer die automaat erbij gedaan heeft. Want de positie lijkt bijna te suggereren dat hij achter een aardlekschakelaar zit...
De gedachte destijds was wel voorbereid zijn op de toekomst dus met die gedachte misschien al geplaatst dan. Inmiddels wel ouder en wijzer en soms denk ik wel, platgooien en opnieuw beginnen. Maar goed dat kan niet meer natuurlijk.

Wanneer ik thuis ben zal ik nog even een foto zonder kap maken. Een foto van de meter heb ik nog wel. Die is vrij recent vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGRwqzIdzFK7EyPYzTw2Czqmnmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKrU0cEMMIVsCLOJNth4awrg.jpg?f=fotoalbum_large

  • devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
@einz
Dit is volgens mij een 1 fase meter.
Je groepenkast is waarschijnlijk voorbereid voor 3 fasen. Zolang er geen plannen zijn voor een autolader of warmtepomp zou ik geen actie ondernemen.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

devriesjande schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:09:
@einz
Dit is volgens mij een 1 fase meter.
Het is een 1 fase meter! @einz

Kan je zien aan het symbool op de meter: een stokje met een balletje eronder.

Andere zijn het drie van die dingen in een hoek van 120⁰ ten opzichte van elkaar.

Zie bijv de fotos bij deze link: Welke hoofdaansluiting heb ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Vliegvlug op 22-06-2026 09:47 ]


  • einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:32
devriesjande schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:09:
@einz
Dit is volgens mij een 1 fase meter.
Je groepenkast is waarschijnlijk voorbereid voor 3 fasen. Zolang er geen plannen zijn voor een autolader of warmtepomp zou ik geen actie ondernemen.
Ik heb wel plannen voor een autolader en kwam er al achter dat ik de auto weinig kan gebruiken wil ik hem nu volladen. Nou ja, eerst maar eens elektrisch koken. First things first, second things second. bedankt!
Vliegvlug schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Het is een 1 fase meter! @einz

Kan je zien aan het symbool op de meter: een stokje met een balletje eronder.

Andere zijn het drie van die dingen in een hoek van 120⁰ ten opzichte van elkaar.

Zie bijv de fotos bij deze link: Welke hoofdaansluiting heb ik.
Ik zie het ja! En inderdaad een keer 230v benoemd. Thanx!

  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@einz Voor als je iets gaat veranderen in je groepenkast: Merken & Kwaliteit componenten groepenkast, dan kan je hier ook rekening mee houden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste