• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:27
Ben(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:03:
Voor driefasen gebruik heeft hij plaatje 18 nodig en kan hij de grijze draad gebruiken voor de aansluiting rechtsboven.
Uiteraard die grijze draad in meterkast dan ook aan een fase aansluiten.
Die brug tussen blauw en grijs moet er wel in en daar wordt dan de blauwe draad op aangesloten.

Door de fase verschuiving tussen de fasen is een enkele nuldraad voldoende.

PS Met een kookgroep had de monteur plaatje 21 moeten gebruiken, want de afzuiging trekt veel minder vermogen dan de platen dus zou hij de twee aansluitingen voor de platen nooit mogen combineren.
Ik wil vooralsnog gewoon de kookgroep blijven gebruiken, dus geen 3-fasen. Ben tevreden over de kookgroep. Maar dank voor deze belangrijke toevoeging, want nu weet ik hoe ik dat moet bedraden _/-\o_

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-05 16:54

EmHaKa

harêuh

BmFdZh schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:50:
Oké bedankt voor de reactie, dan is alles in orde.
Ik ga er van uit dat je snapt dat je de kookplaat nog niet echt mag gebruiken in deze situatie?
Want dan wordt de nul-ader te zwaar belast.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:44:
[...] Ik heb vanmiddag alleen de brug tussen blauw en grijs verwijderd. Het ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
Ik denk dat ik zwart en bruin inderdaad allebei eentje naar rechts moet verschuiven en de brug 2-3 verplaatsen naar 1-2. Dan krijg je schema 21. Wat jij zegt schema 20, daar zit de brug tussen grijs en blauw die ik vanmiddag juist verwijderd heb, dus die begrijp ik niet helemaal.
Excuus, ik heb niet goed gekeken naar die brug bij de nul, ik was gefocust op de fases. Je hebt gelijk, 21.

edit: en dan mag je de kookplaat gewoon gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 29-04-2026 22:43 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:17
@JiMiHeNdRiX Nouw, die installateur zou ik dus nooit meer inhuren, wat een prutser. Niet alleen kwam hij er dus achter dat het niet werkte zoals je het op de foto hebt gezet, zoals ik al voorspelde. Hij heeft de L brug daarna dus ook op de verkeerde plek geplaatst... Je hebt alle tijd dus 1x16A voor beide helften van de kookplaat gehad. En 1x16A voor de ventilator :+ En dus "gered" door het feit dat een automaat best even overbelast mag zijn voor deze tript.

Dus aanpassen naar:
Brug op 1-2
Zwaart op 1 of 2
Bruin op 3
Blauw op 4
Grijs op 5

Als je dan de (2x P+N) kookgroep over twee (toekomste) fases zet ben je voor nu en de toekomst goed.

En dan kan je dus in de meterkast bepalen welke 2 van de drie fases je naar de kookplaat doet door over de faseverdeling van je huis na te denken.

En schema 20 is dus bedoelt als je hem 1xL+1xN wilt aansluiten. Dus met 4qmm op een 32A groep. Gangbaar in België of de UK. Wel erg raar dat ze juist in het plaatje waar je beide bruggen nodig hebt (en er dan nog steeds één te kort komt) het plaatje is waar ze laten zien waar je de brugjes kunt opbergen als je ze niet gebruikt :+

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:48

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@JiMiHeNdRiX heeft jouw installateur de aders vastgeklemd achter de schroef, of de isolatie? In het laatste geval zou ik dit laten herstellen door een capabele instalalteur.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• JiMiHeNdRiX
Septillion schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:51:
@JiMiHeNdRiX Nouw, die installateur zou ik dus nooit meer inhuren, wat een prutser. Niet alleen kwam hij er dus achter dat het niet werkte zoals je het op de foto hebt gezet, zoals ik al voorspelde. Hij heeft de L brug daarna dus ook op de verkeerde plek geplaatst... Je hebt alle tijd dus 1x16A voor beide helften van de kookplaat gehad. En 1x16A voor de ventilator :+ En dus "gered" door het feit dat een automaat best even overbelast mag zijn voor deze tript.
Precies dat. Ik schrik er gewoon van. Ik ga de boel mooi omhangen zodat het goed zit.

• JiMiHeNdRiX
timovd schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:38:
@JiMiHeNdRiX heeft jouw installateur de aders vastgeklemd achter de schroef, of de isolatie? In het laatste geval zou ik dit laten herstellen door een capabele instalalteur.
Die blauw en grijs heb ik zelf gedaan nadat ik de brug verwijderd had, maar ze zitten niet veel slechter dan die andere 3 draden :(
Wat me bovendien opviel was dat de aders maar ca. 5-7mm vrij van isolatie zijn. Dat vond ik al vrij weinig. Dus het lijkt me verstandig als ik de isolatie nog 3mm extra afstrip.

Heel erg bedankt allemaal voor de waardevolle tips. Heel blij mee _/-\o_
@JiMiHeNdRiX Dat klinkt alsof de adereindhulzen ook ontbreken. Een net onder een schroef geïnstalleerde draad heeft niet alleen de juiste lengte gestript, maar ook een adereindhuls die met een adereindhulstang is gekrimpt.

• BmFdZh
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12-05 22:01
EmHaKa schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:56:
[...]

Ik ga er van uit dat je snapt dat je de kookplaat nog niet echt mag gebruiken in deze situatie?
Want dan wordt de nul-ader te zwaar belast.
De kookplaat gebruik ik inderdaad nog niet, pas als de netbeheerder de 2 andere fase heeft aangesloten.

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:48
Juerd schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:31:
@JiMiHeNdRiX Dat klinkt alsof de adereindhulzen ook ontbreken. Een net onder een schroef geïnstalleerde draad heeft niet alleen de juiste lengte gestript, maar ook een adereindhuls die met een adereindhulstang is gekrimpt.
Moet je dat ook doen bij een massieve draad?

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Nico Klus schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 00:34:
[...]
Moet je dat ook doen bij een massieve draad?
Nee, een adereindhuls mag zelfs niet op massieve draad, maar een kookplaat moet worden aangesloten met een soepele kabel. Massieve geleiders zijn alleen geschikt voor vaste installatie, en dan ook echt letterlijk vast: onbeweeglijk gefixeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Juerd op 01-05-2026 00:41 ]

• JiMiHeNdRiX
Juerd schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:31:
De adereindhulzen zitten er wel om. Dat is een schrale troost.

• ahikhe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 21:50
Hallo!

wij krijgen eind deze maand een nieuwe keuken van de woning corperatie, en daarbij krijgen we ook 2 fase, een perilex stekker. Op dit moment hebben we enkel een kleine magnetron een een kleine 2 kookplaate inductie plaat.

Nu zit ik te zoeken zo meteen naar een leuk fornuis van tot 1000 euro, het liefst iets goedkoper maar zie ik eigenlijk meerendeels fornuisen die zeggen dat ze 7800 watt of 8500 wat nodig hebben. maar toch geschikt zijn voor 2 fase? Hoe werkt dit?

Zo ver ik weet krijg ik dalijk 7390 watt tot mijn beschikking? is het dan wel mogelijk dat ik een fornuis aansluit van 8000 watt?

en wat zijn dan de nadelen. Kan ik dan enkel de oven aan hebben met maar 2 pannen? Heeft iemand hier ervaring me?

Komt uiteindelijk neer op het aansluiten => schopje naar het grote topic met nog veel meer info

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 04-05-2026 10:24 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zal straks waarschijnlijk een perilex krijgen welke over twee groepen gaat leveren (een zogenaamde 'kookgroep'). Twee-fase aansluitingen bestaan qua netaansluiting niet, da's altijd één of drie. Over twee groepen ga je maximaal 2 x 230V x 16A = 7360W aan vermogen halen dus alles daarboven is niet toegestaan en laat ook je zekering automaat trippen bij langdurig gebruik. Wat dus van belang is, is om te weten wat je voor een 'netaansluiting' hebt (waarschijnlijk 1x35A).

Jouw perilex moet straks dus waarschijnlijk op 2P+2N aangesloten gaan worden maar.... Daarvoor moet je eigenlijk al weten wát voor een kookplaat en oven / fornuis er gaan komen, het aansluiten is pér fabrikant anders, ook qua het al dan niet moeten zetten van bruggen in de kookplaat.

Het grote kookplaat aansluiten topic

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 03-05-2026 20:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het is vooral de vraag hoe jouw woningbouwcorporatie dit in de meterkast gaat regelen en hoe de perilex wandcontactdoos wordt aangesloten. Hebben ze daar iets over verteld?

Het volgende is een aanname, maar mogelijk heb je een 1 fase aansluiting (meterkast) en wordt daar een kookgroep (2x 16A) op gerealiseerd. Meestal heb je dan 2L, 2N en 1x aarde.

Je hebt het ook over een fornuis, dus wat gaat het precies worden? Een losse inductieplaat? Of wil je zo'n oven met geïntergreerde inductieplaat?

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• ahikhe
Je noemt hier heel veel dingen waar ik dus helemaal geen verstand van heeft hahaha,

er komt een elektricien aan die zal alles aan sluiten. en hem wou ik dus ook vragen of die voor mij gelijk het fornuis aan wou sluiten omdat die er dan toch al is.

Is het nu dus dan niet echt mogelijk om nu al een fornuis aan te schaffen? moet ik wachten tot de elektricien is geweest om de groepen te maken en alles?

• ahikhe
stin00 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:05:
Het is vooral de vraag hoe jouw woningbouwcorporatie dit in de meterkast gaat regelen en hoe de perilex wandcontactdoos wordt aangesloten. Hebben ze daar iets over verteld?

Het volgende is een aanname, maar mogelijk heb je een 1 fase aansluiting (meterkast) en wordt daar een kookgroep (2x 16A) op gerealiseerd. Meestal heb je dan 2L, 2N en 1x aarde.

Je hebt het ook over een fornuis, dus wat gaat het precies worden? Een losse inductieplaat? Of wil je zo'n oven met geïntergreerde inductieplaat?
Ik ben van plan om deze bijvoorbeeld te kopen, hier zat ik naar te kijken. https://www.bemmelenkroon.nl/merken/bosch/hls59d351-bosv/

Deze staat dat die wel voor 2 fase is. maar de aansluit waarde is hoger dan wat ik ga krijgen als ik het goed begrijp.

Nogmaals. dit is allemaal erg nieuw voor mij dus ik heb hier totaal geen verstand van.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Uit de door jouw gelinkte pagina, dus zonder dat ik het installatieschema bij / van Bosch opvraag:

Sluit het fornuis aan op een 3-fase aansluiting voor de beste werking.

Waarschijnlijk is dit apparaat dus wel 'terug te dimmen' naar een 2P+2N aansluiting, en dus naar een zogenaamde kookgroep op twee groepen / 1-fase.

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 03-05-2026 20:12 ]

• ahikhe
En als ik het goed begrijpt ga ik een kookgroep krijgen. dus 2x 16a? ik weet dat ze zijden dat we geen krachtstroom krijgen, en dat er een zekering of een dingetje in de kast nog er naast kom?

weet niet of dit iets duidelijk is?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:12
Je denkt te moeilijk.

Elke twee fase kookplaat is straks aan te sluiten. De woningbouw is verantwoordelijk voor de aanpassing in de meterkast. Als je aansluiten moeilijk vindt koop er dan eentje bij een leverancier die hem ook aan komt sluiten, dan weet je zeker dat het werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door FredvZ op 03-05-2026 20:13 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sorrie, maar jij bent samen met veel huurders gewoon zwaar de sjaak.
Een 2 fase fornuis werkt meestal niet goed als je meer dan 2 pannen gebruikt.

Als het nog kan, vraag de woningbouw om een perilex EN gewoon stopcontact te maken.
Gebruik dan je oven/magnetron en een losse kookplaat.
Zal je een hoop kook ellende besparen.

Zeker bij een Bosch/Siemens fornuis sluit zelfs een elektricien hem verkeerd aan.
Komt omdat de bijgeleverde kabel niet klopt.

[ Voor 16% gewijzigd door DJMaze op 03-05-2026 20:28 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ahikhe schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:09:
En als ik het goed begrijpt ga ik een kookgroep krijgen. dus 2x 16a? ik weet dat ze zijden dat we geen krachtstroom krijgen, en dat er een zekering of een dingetje in de kast nog er naast kom?

weet niet of dit iets duidelijk is?
"geen krachtstroom" = geen upgrade van 1 naar 3 fase? (waardoor iets aansluiten over 2 fase niet zal gaan)
dan zit er niets anders op dan met zo'n kookgroep aan de slag te gaan (door de elektricien). en even goed uitrekenen dat de inductieplaat er ook lekker op gaat.

als leek denk ik daarvan: zolang de verdeling over de groepen maar goed zit (geen onverwachte overbelasting). maar een 2 fase inductieplaat over 2 fase laten lopen lijkt mij daartoe altijd de beste oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door JJ Le Funk op 03-05-2026 20:46 ]

d:)b :henk d:)b

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
DJMaze schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:25:
Waarom zou dat niet werken?
Ik gebruik al jaren een inductiekookplaat met 4 pitten, met een gewone 240 stekker er aan. Niks moeilijk doen over perilex, krachtstroom of wat dan ook. (Ongeveer hetzelfde model als deze)
Je kunt gewoon alle 4 de pitten gebruiken, alleen niet alle 4 de pitten op max. Het apparaat schakelt vanzelf een pit terug wanneer je boven de toegelaten totale spanning dreigt te komen.
Het werkt goed, je moet alleen even wennen, maar wees 's eerlijk, wanneer heb je nou alle pitten op vol vermogen open staan? Het toestel schakelt ook niet uit, maar verdeelt het vermogen over de pitten. Dus mocht je 4 pitten tegelijk gebruiken dan is het even wennen op welk pitje je kunt laten pruttelen en waar je vol gaat koken/bakken. En ik heb ook een stoompan bij de Hema gehaald, dan heb je maar een pit nodig om de aardappelen en de groente te koken. Scheelt weer energie. Voor mij werkt het prima.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Ik gebruik al jaren een inductiekookplaat met 4 pitten, met een gewone 240 stekker er aan. Niks moeilijk doen over perilex, krachtstroom of wat dan ook. (Ongeveer hetzelfde model als deze)
Je kunt gewoon alle 4 de pitten gebruiken, alleen niet alle 4 de pitten op max. Het apparaat schakelt vanzelf een pit terug wanneer je boven de toegelaten totale spanning dreigt te komen.
Het werkt goed, je moet alleen even wennen, maar wees 's eerlijk, wanneer heb je nou alle pitten op vol vermogen open staan? Het toestel schakelt ook niet uit, maar verdeelt het vermogen over de pitten. Dus mocht je 4 pitten tegelijk gebruiken dan is het even wennen op welk pitje je kunt laten pruttelen en waar je vol gaat koken/bakken. En ik heb ook een stoompan bij de Hema gehaald, dan heb je maar een pit nodig om de aardappelen en de groente te koken. Scheelt weer energie. Voor mij werkt het prima.
De TS heeft het over een 'Fornuis' waar dus ook de oven nog (gelijktijdig?) van voldoende stroom voorzien dient te gaan worden.

• Yaksa
  • Nu online
Will_M schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:43:
[...]De TS heeft het over een 'Fornuis' waar dus ook de oven nog (gelijktijdig?) van voldoende stroom voorzien dient te gaan worden.
Er zijn ook losse combi-magnetrons met oven en hete lucht functie te koop niet zoveel stroom trekken en waarmee je toch een pizza kunt bakken (ik heb deze, maar die is niet langer leverbaar. Soortgelijke modellen zijn genoeg leverbaar tegen een prijs van zo'n 200 - 250 euro. Soms nog goedkoper, ik had deze met 20% korting alleen omdat de doos was open geweest.
Alles hangt een beetje af of je met z'n tweeën bent of voor een heel weeshuis moet koken.
Ik zie ook wel eens keukens voorbijkomen waarvoor 2 krachtgroepen zijn aangelegd maar waar alleen op moederdag een ontbijtje met eitjes en afbakcroissants wordt bereid. Voor de rest is het een veredelde koffiebar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ahikhe
[...]

Heb jij ook een fornuis? dat ook een oven evt aan staat op dezelfde kookgroep?

• Yaksa
  • Nu online
ahikhe schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:07:
[...]Heb jij ook een fornuis? dat ook een oven evt aan staat op dezelfde kookgroep?
Ik heb geen fornuis. Heb dat ook niet nodig omdat ik nooit brood bak, een hele kalkoen bereid of appeltaart maak. Een kaaskorstje kan ik ook in de combimagnetron doen met de braad en hete lucht functie.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:04

Als het nog kan, vraag de woningbouw om een perilex EN gewoon stopcontact te maken.
Gebruik dan je oven/magnetron en een losse kookplaat.
Zal je een hoop kook ellende besparen.

Zeker bij een Bosch/Siemens fornuis sluit zelfs een elektricien hem verkeerd aan.
Wat een desinformatie lees ik hier. Huurders die 'zwaar de sjaak zijn' :z kun je dit soort boude stellingnames ook onderbouwen toevallig?

Even terug naar normaal: half Nederland kookt elektrisch met een kookgroep waarbij er dus 2x16A samengenomen wordt om dus max met de genoemde 7,4 kW te kunnen koken. Al die mensen zouden volgens @DJMaze zwaar de sjaak zijn... Dat wordt een verdrietige boel dan /s

TS: don't worry, de aanpassng die je krijgt is de meest standaard optie die er is en t gaat gewoon werken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Ik heb de zelfde kookplaat als @Yaksa en die hangt aan m'n 2x16a perilex stopcontact, en daar hangt ook een 2.250 watt combi-oven aan.

Kookplaat + Oven (in 1 behuizing) = Fornuis ;)

Ik heb dus een fornuis wat eigenlijk gewoon 2 verschillende apparaten zijn die aan mijn 7.400watt kookgroep hangt (wat keukenboeren ook wel 2 fase noemen)

Ey!! Macarena \o/

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]Het apparaat schakelt vanzelf een pit terug wanneer je boven de toegelaten totale spanning dreigt te komen.
Pssst... We hebben hier een discussie over vermogens en stromen, niet over spanningen ;-)

• Vliegvlug
  • Laatst online: 18:19

Vliegvlug

Flight Simple

Fr33z schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:38:
[...]

TS: don't worry, de aanpassng die je krijgt is de meest standaard optie die er is en t gaat gewoon werken.
Het komt veel voor ja maar waar je aan voorbijgaat is dat er dan enkel een kookplaat op wordt aangesloten en dan is het nog steeds geen ideale oplossing maar puur een noodgreep om een koopkplaat die eigenlijk 2 fasen nodig heeft toch te kunnen gebruiken in een 1-fase installatie.

In een 3-fasen installatie is zo’n kookgroep sowieso niet goed als je deze op maar één fase aansluit.

De TS wil er een fornuis op aansluiten, dat zou ik al helemaal niet doen met een 1-fase kookgroep.
Dan moet je de beschikbare stroom niet alleen over de pitten verdelen maar ook nog eens over de oven.

Wat hierboven ook al gezegd wordt, pak een losse oven met een eigen groep. En sluit op die kookgroep enkel een kookplaat aan.

• Yaksa
  • Nu online
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo 'groots' wil uitpakken als je het nu al redt met een 2 pits inductie en een kleine magnetron. Als je dan zo'n 4 pits 1 fase kookplaat pakt en een wat grotere combimagnetron dan ben je volgens mij veel goedkoper uit. Ik zou toch maar even nadenken alvorens een grote stroomverslindende oven aan te schaffen, dan zou ik eerst zeker willen weten of ik die ook vaak ga gebruiken (en dan niet alleen voor het opwarmen van een paar sauzijzenbroodjes).

• FredvZ
Dat is een heel groot fabeltje of gebaseerd op ervaringen met een verkeerd aangesloten kookplaat.
Die kabel klopt prima, al was het maar omdat de kabel bij installatie aangesloten moet worden ;)

[ Voor 30% gewijzigd door FredvZ op 03-05-2026 22:53 ]

• FredvZ
Ja, dat kan.

In de praktijk niet iets om je druk over te maken, tenzij je de behoefte hebt om te bakken in de oven én tegelijkertijd 4 pannen water op vol vermogen te koken.

• DJMaze
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:38:
Even terug naar normaal: half Nederland kookt elektrisch met een kookgroep waarbij er dus 2x16A samengenomen wordt om dus max met de genoemde 7,4 kW te kunnen koken.
Een inductiefornuis heeft 1 fase voor de inductie en 1 fase voor de oven.
En je hebt in je 7,4 kW de oven er nog niet bij opgeteld.

Dan snap je waarom woningcorporaties idioten zijn en ik constant aan klanten moet uitleggen dat koken op 4 pitten niet hoger kan dan standje 4 (kookplaat geeft ook alarm ivm vermogen piek).

Leuk hoor "van het gas af", maar ze upgraden de meterkast niet naar 3-fase.

Zie hier de Bosch oven intern, en tel het aantal L en N draden, en vergelijk met de sticker (onderste op sticker is NL 16A) |:(
En als je goed kijkt is de ene bruine draad dikker dan de andere, en volgens de sticker zou de rechter dikker moeten zijn dan de linker, maar... Yep 🤪
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1ZNmllRma9CdBkavGZXYIoCVI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mueCu09iZlGk8IX3fgjsg46.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet is "geschikt voor 3 fase" ook onzin, want de 3e bruine draad (op 2) is helemaal niet aanwezig. En dat staat wel op de witte meegeleverde en aangesloten kabel (niet los er bij, zoals een aantal beweren, dus fornuis open schroeven en kabel verwijderen is een must). Die mag je dus niet gebruiken!

Toen ik bij BSH op cursus was, ging het zelfs fout met hun hoofd monteurs. Het probleem zit diep geworteld.

@ahikhe ja het is abacadabra voor jou, dus...
- laat elekticien perilex EN stopcontact aanleggen onder keukenkast hoogte (onder 10cm vanaf vloer)
- laat woningcorporatie een aangepaste keuken plaatsen met extra breed aanrecht met 49x56 gat voor inductiekookplaat (ja, kon je aanvragen bij nieuwe keuken. Bribus levert normaal alleen standaard keukenblokken)
- niet gelukt? Koop zelf een 60 keukenkastje en verleng aanrecht.
- plaats de combi-oven er onder in het kastje

[ Voor 63% gewijzigd door DJMaze op 04-05-2026 13:32 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DJMaze schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:05:
[...]

Een inductiefornuis heeft 1 fase voor de inductie en 1 fase voor de oven.
En je hebt in je 7,4 kW de oven er nog niet bij opgeteld.

Dan snap je waarom woningcorporaties idioten zijn en ik constant aan klanten moet uitleggen dat koken op 4 pitten niet hoger kan dan standje 4 (kookplaat geeft ook alarm ivm vermogen piek).

Leuk hoor "van het gas af", maar ze upgraden de meterkast niet naar 3-fase.

Zie hier de Bosch oven intern, en tel het aantal L en N draden, en vergelijk met de sticker (onderste op sticker is NL 16A) |:(
En als je goed kijkt is de ene bruine draad dikker dan de andere, en volgens de sticker zou de rechter dikker moeten zijn dan de linker, maar... Yep 🤪
[Afbeelding]
Zoals je ziet is "geschikt voor 3 fase" ook onzin, want de 3e bruine draad (op 2) is helemaal niet aanwezig. En dat staat wel op de witte meegeleverde en aangesloten kabel. Die mag je dus niet gebruiken!

Toen ik bij BSH op cursus was, ging het zelfs fout met hun hoofd monteurs. Het probleem zit diep geworteld.

@ahikhe ja het is abacadabra voor jou, dus...
- laat elekticien perilex EN stopcontact aanleggen onder keukenkast hoogte (onder 10cm vanaf vloer)
- laat woningcorporatie een aangepaste keuken plaatsen met extra breed aanrecht met 49x56 gat voor inductiekookplaat (ja, kon je aanvragen bij nieuwe keuken. Bribus levert normaal alleen standaard keukenblokken)
- niet gelukt? Koop zelf een 60 keukenkastje en verleng aanrecht.
- plaats de combi-oven er onder in het kastje
NOFI maar zegt meer over het niveau van de hoofdmonteurs dan hoe het wel of niet lastig is. Iedereen die hier wel eens professioneel mee in aanraking komt moet weten; Perilex = opletten en zelf zowel contactdoos, stekker en interne aansluiting op het apparaat verifiëren. Verder is de kabel specifiek voor een aansluiting. Als je hier zo veel van weet, weet je ook dat veelal geen kabel wordt mee geleverd.Juist om ongeïnteresseerde nalatige monteurs en klagers voor te zijn. De kabel die er bij zit kan voor alle aansluitschemas gebruikt worden behalve de 3 fase oplossing, die moet fysiek anders zijn, dat maakt het apparaat zelf niet ongeschikt. Hoogstens het product management slecht/ongeinterseerd in het aanpassen aan een lokale markt.

Verder kan knap materiaal wel zelf terug regelen en is de praktische beperking beperkt gezien zelden alle pitten op vol vermogen gebruikt worden in de gemiddelde Nederlandse keuken.

Kan het beter; sure. Is een gewone kookplaat in het aanrecht met oven er onder een mooiere oplossing? Ja. Moeten die 'hoofd monteurs' zich schamen? 100%. Overdrijf je enorm? Jup.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 04-05-2026 01:58 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Liegebeest
  • Laatst online: 17:54
Ik zal dan uitzonderlijk geluk hebben: onze Ikea 2-fase doet t gewoon met vier pannen tegelijk.

Misschien hangt t af van mijn definitie van “niet zo goed”.

EDIT: je noemde het niet in jouw bericht, maar jou stelling ging dus expliciet over de interne constructie van interne fornuizen. Ik had beter verwacht van Bosch, maar blijkbaar maken die dus fouten.

[ Voor 20% gewijzigd door Liegebeest op 04-05-2026 05:22 ]

Liege, liege, liegebeest!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:21

LankHoar

Langharig tuig

[...]

Als iemand die zowel langere tijd op een vergelijkbare Inventum met 240V stekker heeft gekookt, alsook op een Bosch 3-fase kookplaat: ja het werkt, maar het is echt een wereld van verschil. Wanneer je pasta wilt koken, en ondertussen de saus e.d. aan het bakken bent in een koekenpan, dan gaat dat gewoon veel minder snel. Wil je er dan nog iets bijbakken, een stuk vlees ofzo, dan gaat het nog langzamer. Hoewel je de beschikking hebt over 4 pitten, kun je er maar 1 volop gebruiken, of 2 redelijk goed, of 3 middelmatig (4 tegelijk nooit geprobeerd). Je staat zo 1,5x langer in de keuken.

Mooi dat het voor jou werkt, ik weet niet of je een ander referentie kader hebt dan alleen deze oplossing? Ik stoorde me er in ieder geval vreselijk aan, en zou niet graag weer dagelijks koken op een 1-fase kookplaat :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Septillion
@ahikhe Als je 1-fase hebt in je appartement zal je gewoon een (2x P+N) kookgroep krijgen. Meeste fabrikanten spreken dan vaak over 7,6kW. Iets meer dan gewoon 2 x 230V x 16A = 7360W maar dat is geneuzel in de marge.

Heb je werkelijk 3-fase netaansluiting dan is de kans nog steeds groot dat ze z'n kookgroep plaatsen. Maar dat is eigenlijk compleet fout. Zie daarvoor de startpost. Maar als huurder kan je daar weinig aan doen behalve klagen en hopen dat de rest wel goed verdeeld zit... Typisch wal en schip ding.

En voor de meeste mensen is een 2-fase kookplaat helemaal prima. Maar 2-fase voor een kookplaat + oven combi (dus compleet fornuis) is helemaal ruk. Dan is namelijk één fase voor de oven (= prima) en de andere voor de kookplaat. Je hebt dan dus maar een 1-fase kookplaat. En daarbij loop je echt wel vaak tegen het beperkte vermogen aan als je meer doet dan een ei bakken. Ik had in mijn appartement toen ook een 1-fase kookplaat en pff. Zeker als je water aan het koken bent of probeert te roerbakken als je meerdere pannen erop hebt werkt gewoon niet.

Dus volledig eens met @DJMaze . Dus als je nog een los stopcontact in je keuken hebt zou ik een losse oven overwegen en dan de kookgroep/Perilex alleen in te zetten voor de kookplaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:42
Een woningbouw plaatst altijd een kookgroep met perilex aansluiting (dus 2P+2N).

Wat een combioven met inductieplaat doet ligt niet vast en verschilt per merk en type.
Het meest onwaarschijnlijke is echter dat 1 fase voor de oven en 1 fase voor de kookplaat gebruikt wordt.
Meestal wordt de boel netjes verdeelt over de fasen en regelt de het apparaat het vermogen terug aan de hand van het gebruik, ander zouden die vier pitten volkomen nutteloos zijn.
Tenslotte wordt de inductieplaten over het algemeen veel vaker gebruikt dan de oven.

Helaas is er geen aansluitschema van het door TS gewenst type te vinden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LankHoar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Als iemand die zowel langere tijd op een vergelijkbare Inventum met 240V stekker heeft gekookt, alsook op een Bosch 3-fase kookplaat: ja het werkt, maar het is echt een wereld van verschil. Wanneer je pasta wilt koken, en ondertussen de saus e.d. aan het bakken bent in een koekenpan, dan gaat dat gewoon veel minder snel. Wil je er dan nog iets bijbakken, een stuk vlees ofzo, dan gaat het nog langzamer. Hoewel je de beschikking hebt over 4 pitten, kun je er maar 1 volop gebruiken, of 2 redelijk goed, of 3 middelmatig (4 tegelijk nooit geprobeerd). Je staat zo 1,5x langer in de keuken.

Mooi dat het voor jou werkt, ik weet niet of je een ander referentie kader hebt dan alleen deze oplossing? Ik stoorde me er in ieder geval vreselijk aan, en zou niet graag weer dagelijks koken op een 1-fase kookplaat :)
Neem dan ook even type pan mee. Je hebt pannen die 'ook' geschikt zijn voor inductie, of pannen die gewoon goed werken op inductie.
Zowel gewone kookpannen als wok en braadpannen.

Ik heb hier ondertussen de Greenpan wok vervangen door de gietijzer/emaille wok van Dille/Kamille. Om te bakken scheelt dat tussen standje 10/Power continue (2500-3000W) bij de Greenpan wok tot standje 5/6 (halfvermogen) in de gietijzeren wok, en dan nog is de gietijzerenwok heter. Zelfde voor pannekoekenpannen. De oude tefal titanium-pro werkt daarin nog verassend goed, de nieuwere versie daarvan dan weer niet zo (werkt wel, maar veel hogere stand nodig). De ikea gietijzer pannekoeken pannen uiteraard ook nog beter, maar minder comfortabel met pannekoek omdraaien/opgooien.

Ervaring op kook/baktijd en hitte in de pan moet je dus ook echt de pan zelf meenemen in dit verhaal.

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:25
Get!em schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Neem dan ook even type pan mee. Je hebt pannen die 'ook' geschikt zijn voor inductie, of pannen die gewoon goed werken op inductie.

Ik heb hier ondertussen de Greenpan wok vervangen door de gietijzer/emaille wok van Dille/Kamille. Om te bakken scheelt dat tussen standje 10/Power continue (2500-3000W) bij de Greenpan wok tot standje 5/6 (halfvermogen) in de gietijzeren wok, en dan nog is de gietijzerenwok heter. Zelfde voor pannekoekenpannen. De oude tefal titanium-pro werkt daarin nog verassend goed, de nieuwere versie daarvan dan weer niet zo (werkt wel, maar veel hogere stand nodig). De ikea gietijzer pannekoeken pannen uiteraard ook nog beter, maar minder comfortabel met pannekoek omdraaien/opgooien.

Ervaring op kook/baktijd en hitte in de pan moet je dus ook echt de pan zelf meenemen in dit verhaal.
Hier komen we weer terug op de poster die met een Demeyere 7 fold pan blijkbaar goedkopere inductiekookplaten wist te slopen.

• Nico Klus
Get!em schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Zijn hier ook goede review sites voor? Ik heb ze nog niet gevonden namelijk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gerundium schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Hier komen we weer terug op de poster die met een Demeyere 7 fold pan blijkbaar goedkopere inductiekookplaten wist te slopen.
Als in, glas kapot? Of elektrisch overbelast?

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:25
Get!em schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Als in, glas kapot? Of elektrisch overbelast?
Elektrisch overbelast. Zoek even in dit topic op demeyere en je vind het meteen. Ik vond het zo raar toen ik dat las hier in dit topic dat ik het onthouden heb. Blijkbaar later ook nog bij Radar (online) behandeld.
timovd schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:58:
[...]

https://radar.avrotros.nl...toppen-vlogen-eruit-61823
Inmiddels ook een artikel op Radar.
Het blijft lastig te bepalen wie verantwoordelijk is, maar het gebeurt alleen met goedkopere inductieplaten.
gevonden.

[ Voor 34% gewijzigd door Gerundium op 04-05-2026 17:03 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nico Klus schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Zijn hier ook goede review sites voor? Ik heb ze nog niet gevonden namelijk.
Ik ook niet. Enige zijn vooral commercieel ingestoken sites.

Ik ben gewoon recent geswitched naar gietijzer voor wok, pannekoek en 2 braad/stoofpannen. Inductie werkt gewoon het beste met goed en veel ijzer. En een stuk minder goed met een klein stalen plaatje in de aluminium sandwich.

Met de oude wok, was ik meer aan het slow cooking activiteit, vocht verdampte niet, maar je ging gewoon groente koken ipv wokken. Met de nieuwe (met emaille) moet ik uitkijken dat ik geen verbrand eten krijg, zo heet. Enige is dat ik even met de hand moet afwassen. Maar niet of nauwelijks aanbak resten door emaille.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gerundium schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Elektrisch overbelast. Zoek even in dit topic op demeyere en je vind het meteen. Ik vond het zo raar toen ik dat las hier in dit topic dat ik het onthouden heb. Blijkbaar later ook nog bij Radar (online) behandeld.

[...]

gevonden.
Wat een nietszeggend artikel van radar (zoals gewoonlijk) over "goedkope" en "dure" kookplaten en de pannen van duur en goedkoop. Lekker makkelijk uitzoeken ook of het werkt....

maar goed, het gaat blijkbaar alleen om Demeyere multiline 7 pannen (sandwich aluminium met staal en mogelijk koper) die een interactie aangaan met bepaald type minder beveiligde inductie kookplaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 04-05-2026 17:21 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:14
Get!em schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Wat een nietszeggend artikel van radar (zoals gewoonlijk) over "goedkope" en "dure" kookplaten en de pannen van duur en goedkoop. Lekker makkelijk uitzoeken ook of het werkt....

maar goed, het gaat blijkbaar alleen om Demeyere multiline 7 pannen (sandwich aluminium met staal en mogelijk koper) die een interactie aangaan met bepaald type minder beveiligde inductie kookplaten.
Tja, "minder beveiligd" een "goedkoop" vs "duur zegt inderdaad geen moer.

Wij hebben dan sinds eind vorig jaar een "goedkope" AEG van 899,- met Demeyere Alu Pro 5 Ceraforce en Lodge gietijzer - tot heden geen enkel probleem (en een tevreden kok).

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:16
DJMaze schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:05:
[...]
[Afbeelding]
Dat die draad dikker is komt omdat de kookplaat van deze Bosch fornuizen eigenlijk voor een 1x20A aansluiting gemaakt is met bijbehorende aansluitwaarde van 4.6kW, samen met een oven van 3.3kW kom je dan op 7.9kW totaal in plaats van het meer gebruikelijke 7.4-7.6 voor apparaten die op '2 fase' werken @ahikhe.
Officieel zou je de kookplaat van deze fornuizen in Nederland dan ook moeten begrenzen in de instellingen op 3500W (tenzij je 20A gaat afzekeren met bijbehorende draadiktes/stekkers), ook als je wel over een volwaarde 3fase aansluiting zou beschikken want L2 is idd gewoon een loos contact dus ook daar krijg je maximaal 7360W uit.
Septillion schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:23:
En voor de meeste mensen is een 2-fase kookplaat helemaal prima. Maar 2-fase voor een kookplaat + oven combi (dus compleet fornuis) is helemaal ruk.
Eens, tenzij het echt niet anders kan is een kookgroep/7.4kW i.c.m. een fornuis gewoon niet handig. Nu vond ik een tijdelijke oplossing met een één fase inductieplaat nog wel een betere ervaring geven dan een keramische plaat van ~7kW dus afhankelijk van hoe en wat je kookt hoeft het groot probleem te zijn. Maar een 7.4 kookplaat heb je voor min of meer hetzelfde geld als een 3.7 dus waarom voor een suboptimale kiezen als er al een aansluiting voor aanwezig is?

Wat betreft fornuizen zou het voor de NL markt toch wel een toevoeging zijn als er fabrikanten waren wie de oven in het powermanagement zouden betrekken: Dus de volle 7.4kW naar de plaat als de oven uit staat en dit zoveel als nodig afknijpen zodra de oven aangaat.
Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:43:

Het meest onwaarschijnlijke is echter dat 1 fase voor de oven en 1 fase voor de kookplaat gebruikt wordt.
Meestal wordt de boel netjes verdeelt over de fasen en regelt de het apparaat het vermogen terug aan de hand van het gebruik, ander zouden die vier pitten volkomen nutteloos zijn.
Tenslotte wordt de inductieplaten over het algemeen veel vaker gebruikt dan de oven.
Helaas werken alle fornuizen die ik tegen ben gekomen in de praktijk dus wel precies volgens het onwaarschijnlijke. Ze schroeven min of mee twee losstaande elektrisch apparaten in één behuizing, zetten beide op één fase (of 2 voor de kookplaat als ie 3 kan gebruiken) en that's it. Slim vermogensmanagment is er alleen tussen de 4 pitten onderling

[ Voor 14% gewijzigd door !mark op 04-05-2026 19:08 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Mijn Etna heeft twee fasen voor de platen en eentje voor de oven. Daar moest ik toen wel even naar zoeken, maar ze bestaan zeker. Wel een aansluitwaarde van 11Kw. En dus een 3 fase aansluiting.

• DJMaze
  • Niet online
jeronimo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:53:
Mijn Etna heeft twee fasen voor de platen en eentje voor de oven. Daar moest ik toen wel even naar zoeken, maar ze bestaan zeker. Wel een aansluitwaarde van 11Kw. En dus een 3 fase aansluiting.
Correct, ze bestaan.
Maar "omgebouwde" huurwoningen van woningcorporaties hebben geen 3 fase aansluitingen. Die hebben 1 fase en het gas afgekoppeld...

Ik was vorige jaar nog in de Bilt en Utrecht Overvecht bij opgeleverde "gasloos" woningen. Allemaal het 1 fase probleem.
En bij nieuwbouw flatjes in Amersfoort het zelfde probleem.

Het probleem blijft want het stroomnet is vol en niemand mag nu van 1 naar 3 fase.

[ Voor 23% gewijzigd door DJMaze op 04-05-2026 21:51 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DJMaze
Het probleem blijft want het stroomnet is vol en niemand mag nu van 1 naar 3 fase.
Dan ben ik waarschijnlijk in Wijchen een uitzondering bij Liander.
4 weken geleden mijn aanvraag voor 1-fase naar 3-fase gedaan, goedgekeurd (foto's groepen/meterkast)
en in de planning voor voorlopig medio juni opgenomen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DJMaze schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:45:
[...]
niemand mag nu van 1 naar 3 fase.
Dit speelt m.i alleen in de regio Utrecht. Niet in het hele land.

Alles kan stuk.

• Nico Klus
remco_k schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:44:
[...]

Dit speelt m.i alleen in de regio Utrecht. Niet in het hele land.
24 april aangevraagd, planning is 22 juni. Net voor de deadline van 1 juli. Ik hoop dat het lukt. Is vooral met het oog op een mogelijke WP of EV. Het net zal de komende jaren wel op slot blijven

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Nico Klus
"Het net zal de komende jaren wel op slot blijven"
Vaak genoeg herhalen zonder nuancering en uitleg, zo ontstaan "urban legends".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
En dan heb je ook nog "scheefbelasters" die veel stroom afnemen op één fase of één van de drie aangesloten fases. Alhoewel dat laatste is beperkt tot 25A.
Op papier heeft een woning dan een zwaardere aansluiting, die het elektriciteitsnet scheef belast. ‘Op wijkniveau leidt dat tot scheefbelasting, precies het soort stille systeemvervuiling dat ontstaat wanneer individuele keuzes optellen zonder centrale regie’, vertellen Lootens en Tolboom. Dat is geen transitie benadrukken ze, maar het opschalen van een visieloos systeem.
Bron: https://solarmagazine.nl/...tterij-bij-gasaansluiting
Ik red mij prima op één fase en zonder gas. Vierduizend watt inductie plaat, COP 1 boiler, warmtepomp (L/L) en het is zo opletten dat ik niet alles tegelijk aanzet want dan kom dik over de 10K Watt. Ben geen heel Nederland bakt mee iemand zo de oven blijft uit.

• Septillion
Modbreak:En nu weer naar kookplaten

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:32
Had ik dit forum maar eerder gevonden, net ervaren hoe snel een inventum 4 pits vrijstaand kookplaat kapot gaat door onze demeyere 7 laags pannen

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Palindrome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:06:
Had ik dit forum maar eerder gevonden, net ervaren hoe snel een inventum 4 pits vrijstaand kookplaat kapot gaat door onze demeyere 7 laags pannen
Ai, dat is enorm balen zeg! :'(

Zou op zijn minst proberen om bij Inventum verhaal te halen, of staat er in de gebruiksaanwijzing dat je dergelijke pannen niet zou kunnen gebruiken?

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:32
Vliegvlug schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Ai, dat is enorm balen zeg! :'(

Zou op zijn minst proberen om bij Inventum verhaal te halen, of staat er in de gebruiksaanwijzing dat je dergelijke pannen niet zou kunnen gebruiken?
Nee daar staat gewoon het standaard riedeltje. Het is. onder de mensen die het al ervaren hebben of het radar verhaal kennen en reacties van Demeyere zelf wel bekend inmiddels.

Dikke 7 laags pannen met goedkope inductieplaten is dus vragen om problemen.

Zit gewoon garantie op dus dat wordt een retourtje bol.com en dan een nieuwe ontvangen en goedkopere pannen kopen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Palindrome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:30:
[...]

Nee daar staat gewoon het standaard riedeltje. Het is. onder de mensen die het al ervaren hebben of het radar verhaal kennen en reacties van Demeyere zelf wel bekend inmiddels.

Dikke 7 laags pannen met goedkope inductieplaten is dus vragen om problemen.

Zit gewoon garantie op dus dat wordt een retourtje bol.com en dan een nieuwe ontvangen en goedkopere pannen kopen.
Lijkt me een prima oplossing, en goed dat je achter de oorzaak bent gekomen anders had je dat riedeltje nog een paar keer moeten herhalen.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik wil mijn meterkast wijzigen van 1 fase 40A naar 3 fase 25A en hierdoor voorbereiden op de toekomst met een laadpaal. Er komt links een extra ABB kast HLD33. Ik heb al een ABB 40A 3 fase hoofdschakelaar gekocht maar bij vervanging werd ik verrast door 2 voedingdraden zonder adereindhulsen. En blijkbaar kan mijn kookplaat niet goed op 1 fase 25A werken volgens de topicstart.

Hoe kan ik mijn kookplaat nu het het beste aansluiten op 3 fase? Ik heb een Inventum inductiekookplaat IKI7821 in de keuken. Aangesloten op een 2L/2N kookgroep van ABB. De kookgroep zit nu op een ABB Busboard 1-fase

Productsheet: https://www.inventum.eu/inbouw-apparaten/inductiekookplaten/iki7821/productsheet/Inventum-IKI7821-productsheet.pdf/
Handleiding: https://www.inventum.eu/files/Webdav/iki7821-gebruiksaanwijzing.pdf

Boven in de groepenkast heb ik 2 bruine draden en 2 blauwe draden op de kookgroep.

Plan A: aansluiten op een krachtgroep in nieuwe linkerkast? Onbekend hoeveel draad er achter de kookgroep zit dus hopelijk voldoende om de 3 fase + N schakelaar te bereiken in de nieuwe linker kast. https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-3p-n-b16-ds-203nc-b16-0-03.html fase 3 zal niet worden aangesloten. 2 blauwe draden in de nul. Is dit toegestaan?

Plan B met vraagteken: kookgroep naar het midden van de busboard zodat linkerkant op aardlekschakelaar 1/fase 1 zit en rechterkant op aardlekschakelaar 2/fase2 De aardlekschakelaars krijgen ieder een eigen fasedraad vanuit de hoofdschakelaar. Weet alleen niet of dat busboard hiervoor gebouwd is? Moet ik even doormeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ImBfh-GbkA1jm6HJr_EdgXQHDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGqBK9MXU1PO3uFO4ZRjsfRs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBDgPXWHHe4j7w2X8rLRKzSlQL4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8tbIjPMRvIezJo7tRgj1vsAl.png?f=user_large

• Ben(V)
Op een 1 fase busboard kun je geen fase verdeling maken, alle automaten worden via hun pennen gevoed vanuit het busboard en staan die allemaal op dezelfde voeding rail.

Ik zou dat busboard vervangen door een drie fasen busboard, dan kun je het hele huis netjes over de drie fasen verdelen.
Bij zo'n driefasen busboard worden de automaten verdeelt over de drie fasen, de eerste automaat zit dan op fase 1, de tweede op fase 2 en de derde op fase 3, de vierde weer op fase 1 enz.

En een aardlekschakelaar extra zodat elke fase een aardlek schakelaar heeft.

Alternatief is een driefasen automaat voor de inductieplaat plaatsen die geen busboard pennen heeft maar helemaal bedraard wordt aangesloten.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 16-05-2026 09:59 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Ben(V) hier kan een busboard met 3x 1f in, anders moet je de bestaande ALS's ook vervangen voor 3f en dat is niet nodig. Dan heb je de eerste 4 posities voor fase 1 en vervolgens weer 2x 4 posities.
Vervolgens kan @willy1986 een 3f ALA toepassen voor de kookplaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ben(V)
Hij heeft ALS-en met bedrading die zitten niet in het busboard dus een extra ALS erbij kopen is voldoende en kan hij elke fase een eigen ALS geven.

Als hij overgaat naar een 3 fasen systeem zou ik het meteen goed doen en een 3 fasen busboard nemen.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Ben(V) we hebben het denk ik beiden over deze: https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/257939 een 3x 1f.

• Ben(V)
Nee ik heb het over deze:
https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=6939.352&languageCode=nl&country=nl

Daar sluit je alle drie de fasen op aan en worden de automaten verdeelt over de fasen in de volgorde die ik beschreef.
Hij kan daar ofwel de huidige kookgroep inprikken en de bedrading bij de inductieplaat wijzigen in een 2P+2N aansluiting, of een driefasen automaat plaatsen en de inductieplaat als 3N+P aansluiten

[ Voor 35% gewijzigd door Ben(V) op 16-05-2026 10:28 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Ben(V) hoe ga je daar 3x een 1f ALS aansluiten?? Deze is bedoeld voor een 3f ALS met 12 modules er achter. Dat is een heel slecht advies.

• Ben(V)
Gewoon elke binnenkomende fase sluit je op een ALS-en aan en de uitgang van elke ALS sluit je aan op een van de fase draden van het busboard.

Uiteraard wordt er als alles nieuw gemaakt wordt een 3 fasen ALS geplaatst, maar omdat hij al twee 1 fase ALS-en heeft is drie losse ALS-en veel goedkoper en gewoon veilig en toegestaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 16-05-2026 10:37 ]

• Septillion
@willy1986 Volgens mij is dit een ABB busboard 6939.350. Dat is eigenlijk altijd een beetje een rare geweest omdat het je 2x 6 modules op dezelfde fase geeft. Nu mogen er tegenwoordig meer dan 4 groepen op een aardlek maar 4 blijft toch wel een handige vuistregel. Die beltrafomodule maakt gelukkig iets goed. Dus ja, je zou allemaal busboard kunnen wisselen etc maar dat is het naar mijn idee niet heel erg waard. Laatste 2 modules zou je altijd nog gewoon non-busboard modules kunnen plaatsen als je de ruimte nodig hebt.

Maar je beide plannen zijn mogelijk, je plaat heeft netjes 2xL+2xN. Goedkoopste is dus plan B.

Plan A zou je nog in A1 en A2 kunnen splitsen:

A1: 3P+N alamat en dan gewoon L1, L2, L3 en PE naar de kookplaat. Helaas zal je daar dus een blauwe draad voor om moeten kleuren of nieuwe trekken). De kookplaat moet je dan ombouwen met een brug op de N (maar die lijkt Inventum niet mee te leveren)..

A2: 3P+N alamat en daar de 2xN gewoon samennemen en één van de L's naar keuze laat je leeg.

Mooiste (afgezien van herkleuren) is optie A1, dan kan je in de toekomst in de keuken ook een 11kW plaat plaatsen of heb je nog een fase voor een oven/vaatwasser/Quooker. Maar A2 is wel lekker makkelijk (want niet aanpassen bij de kookplaat) en zou je bij aanpassing van de keuken natuurlijk altijd nog eenvoudig om kunnen zetten naar A1.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb trouwens de aanvraag voor 3-fase weer ingetrokken. Voor de kookplaat niet nodig/zinvol en voor de rest ook niet.
De kosten voor de aanpassingen zijn in verhouding relatief hoog en leveren eigenlijk niets op ook niet voor een eventuele EV.
(De groepenkast is wel 3-fase gereed - passende kamrails en hoofdschakelaar plus allemaal alamats.)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
@dunklefaser Ik heb afgelopen week de aanvraag eruit gedaan mijn aansluiting van 1 x 25A naar 1x40A te brengen. Nu alleen nog een fatsoenlijke elektromonteur vinden om een kookplaat aan te sluiten en dat valt niet mee. Krijg nu reeds 2 keer hier van die mannen binnen die blijven volhouden dat ik 3 fase daarvoor moet hebben. Gas moet er hier nu echt uit met 20m3 per jaar alleen voor koken. :X

Als iemand nog een goede monteur kent in West-Brabant. Graag via DM.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2026 14:59 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:40:
@dunklefaser Ik heb afgelopen week de aanvraag eruit gedaan mijn aansluiting van 1 x 25A naar 1x40A te brengen. Nu alleen nog een fatsoenlijke elektromonteur vinden om een kookplaat aan te sluiten en dat valt niet mee. Krijg nu reeds 2 keer hier van die mannen binnen die blijven volhouden dat ik 3 fase daarvoor moet hebben. Gas moet er hier nu echt uit met 20m3 per jaar alleen voor koken. :X

Als iemand nog een goede monteur kent in West-Brabant. Graag via DM.
Wat voor kookplaat heb je? 11kW? :D

• MotorBeast
  • Nu online
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Wat voor kookplaat heb je? 3 11kW? :D
Draait Wp naast. FE.
MotorBeast schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:40:
Nu alleen nog een fatsoenlijke elektromonteur vinden om een kookplaat aan te sluiten en dat valt niet mee.
Welk deel daarvan kun je niet zelf?

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:24
nee

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 17-05-2026 11:13 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Juerd schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:32:
[...]

Welk deel daarvan kun je niet zelf?
Ik ga niets zelf doen. Ik heb andere kwaliteiten en ga mijn vingers niet branden aan meterkast groepen, meterkast upgraden etc. Schoenmaker blijf bij je leest.
@MotorBeast Prima keuze, alleen niet wat ik zou verwachten in een topic over het aansluiten van kookplaten. Ik had eigenlijk verwacht dat je bijvoorbeeld de groep en bedrading zou laten aanleggen, en dan zelf de kookplaat zou gaan aansluiten.

Als ik het goed begrijp, kwam je hier dus alleen om te vragen om aanbiedingen van vakmensen? Ik vermoed dat die hier niet of nauwelijks komen en dat je het beter ergens anders kunt vragen.

[ Voor 28% gewijzigd door Juerd op 17-05-2026 15:56 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Juerd schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:53:
@MotorBeast Prima keuze, alleen niet wat ik zou verwachten in een topic over het aansluiten van kookplaten. Ik had eigenlijk verwacht dat je bijvoorbeeld de groep en bedrading zou laten aanleggen, en dan zelf de kookplaat zou gaan aansluiten.

Als ik het goed begrijp, kwam je hier dus alleen om te vragen om aanbiedingen van vakmensen? Ik vermoed dat die hier niet of nauwelijks komen en dat je het beter ergens anders kunt vragen.
Ik lees me juist in hierover zodat ik wel weet waar ik over praat. Ben niet geheel A-technisch maar er wordt je de grootste onzin verkocht door zogenaamde vakmensen. U heeft pertinent 3 fase nodig voor inductie is er zo 1. Als ik dan al iemand laat komen voor de kast en bedrading dan kan/mag hij ook de plaat wel aansluiten. Dat uurtje extra werk zullen dan de kosten ook niet meer zijn al kan ik dat wel zelf. NB: heb al een adres via DM.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Ik lees me juist in hierover zodat ik wel weet waar ik over praat. Ben niet geheel A-technisch maar er wordt je de grootste onzin verkocht door zogenaamde vakmensen. U heeft pertinent 3 fase nodig voor inductie is er zo 1. Als ik dan al iemand laat komen voor de kast en bedrading dan kan/mag hij ook de plaat wel aansluiten. Dat uurtje extra werk zullen dan de kosten ook niet meer zijn al kan ik dat wel zelf. NB: heb al een adres via DM.
Ik zie juist veel vaker het omgekeerde. 3 fase huisaansluiting en de inductieplaat wordt op één fase geplaatst.

• MotorBeast
  • Nu online
bjusterbaarlik schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Ik zie juist veel vaker het omgekeerde. 3 fase huisaansluiting en de inductieplaat wordt op één fase geplaatst.
Drama dus veel van die zogenaamde vakmannen. Je zou er blind op moeten kunnen vertrouwen.
Helaas kun je niet blind vertrouwen op vakmensen, als zij het massaal fout doen. In dit topic zijn er aannemers, elektriciens, en keukenboeren geciteerd die er duidelijk te weinig kaas van hebben gegeten en waarschijnlijk constant verkeerde installaties opleveren.

Zelf aansluiten is niet alleen om te besparen (soms is het zelfs duurder), maar vaak ook om te weten dat 't goed zit.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
@timovd @Septillion @Ben(V) @Vliegvlug Dank voor jullie hulp en berichten.

Ik heb mijn bestellijst aangevuld:Verwijderd: aansluitblokjes voor renovatie want kabelboom is mooier. Adereindhulsjes 10 mm2 + 6 mm2 adereindhulstang al geregeld voor voedingdraden uit de meter. Montagedraad verwijderd want kabelboom is kant en klaar.

Mis ik nog iets of is de lijst compleet?

• Septillion
@willy1986 Of je hem tussen fase 1 en 2 of tussen 2 en 3 stopt mag je ook nog kiezen. Afhankelijk van de totale verdeling van de groepen. Vaak wordt gekozen om de kookplaat niet op dezelfde fase als de oven te doen. Dan zou die in je planning dus op fase 3 moeten zitten.

Maar lijst lijkt me verder compleet.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 18-05-2026 12:38 ]

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste