Ik wil vooralsnog gewoon de kookgroep blijven gebruiken, dus geen 3-fasen. Ben tevreden over de kookgroep. Maar dank voor deze belangrijke toevoeging, want nu weet ik hoe ik dat moet bedradenBen(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:03:
Voor driefasen gebruik heeft hij plaatje 18 nodig en kan hij de grijze draad gebruiken voor de aansluiting rechtsboven.
Uiteraard die grijze draad in meterkast dan ook aan een fase aansluiten.
Die brug tussen blauw en grijs moet er wel in en daar wordt dan de blauwe draad op aangesloten.
Door de fase verschuiving tussen de fasen is een enkele nuldraad voldoende.
PS Met een kookgroep had de monteur plaatje 21 moeten gebruiken, want de afzuiging trekt veel minder vermogen dan de platen dus zou hij de twee aansluitingen voor de platen nooit mogen combineren.
Ik ga er van uit dat je snapt dat je de kookplaat nog niet echt mag gebruiken in deze situatie?BmFdZh schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:50:
Oké bedankt voor de reactie, dan is alles in orde.
Want dan wordt de nul-ader te zwaar belast.
Excuus, ik heb niet goed gekeken naar die brug bij de nul, ik was gefocust op de fases. Je hebt gelijk, 21.JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:44:
[...] Ik heb vanmiddag alleen de brug tussen blauw en grijs verwijderd. Het ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
Ik denk dat ik zwart en bruin inderdaad allebei eentje naar rechts moet verschuiven en de brug 2-3 verplaatsen naar 1-2. Dan krijg je schema 21. Wat jij zegt schema 20, daar zit de brug tussen grijs en blauw die ik vanmiddag juist verwijderd heb, dus die begrijp ik niet helemaal.
edit: en dan mag je de kookplaat gewoon gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 29-04-2026 22:43 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.