• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Septillion
Plaatje laat het eindresultaat zien ;)

Ik heb natuurlijk eerst een test-opstelling gemaakt en met watt-meters gewoon gemeten. L1/N1 (bruin/blauw) een watt-meter, L2/N2 (zwart/grijs) een watt-meter. Na het samenvoegen nog een watt-meter om de load te meten, en de 2 die parallel zitten gaven netjes 50/50 aan. Een lampje van 3 watt was 1,5 watt over L1/N1 en 1,5 watt over L2/N2.

Toen een elektrische kacheltje en op 1.000 watt gezet, was ook 50/50, op 2.000 watt gezet, zelfde resulaat.

Dat ik dit verloopje 2x per jaar gebruik, ligt die grotendeels gewoon in de schuur tot ik hem nodig heb.

Ey!! Macarena \o/

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@RaZ Correcte werking bij testen betekent niet dat na verloop van tijd de verdeling nog steeds 50/50 is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43
@RaZ En daarnaast, het hangt dus ook van de achterliggende installatie af. Als daar ongelijkheid in zit hang je ook.

Je zou het netjes op kunnen vangen door in je kabel een 4P automaat te plaatsen. Of strikt genomen zou je ook al een 2P in de N kunnen zetten. Of zelf 2x een 1P in de N.

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 11-04-2026 13:54 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:59
devriesjande schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:40:
[...]

Ik snap dit niet. Een kookgroep bestaat uit 5 aders.
2x fase 2x nul en de aarde.
Hoe krijg jij dat met 4 aders voor elkaar?
gr 1 (f1) - gr 2 (f1 of f2) - n - pe = 4 aders

dat is dus de linker optie. met 5 krijg je dus bv de rechter optie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6G9dKtrxY3gXtwdJoX-hGm4N0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PfXyQKFDZNSc4Zs9xeRw3yNS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Jan-tweak op 11-04-2026 14:12 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Septillion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:53:
@RaZ En daarnaast, het hangt dus ook van de achterliggende installatie af. Als daar ongelijkheid in zit hang je ook.

Je zou het netjes op kunnen vangen door in je kabel een 4P automaat te plaatsen. Of strikt genomen zou je ook al een 2P in de N kunnen zetten. Of zelf 2x een 1P in de N.
Oeh, daar had ik zelf nog niet over nagedacht, goed plan :Y Had ik eerder moeten doen, dan had ik die watt-meters niet hoeven te kopen |:(

Ey!! Macarena \o/

Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:09:
[...]

het mooie van Wiki is dat je dat dus ook gewoon kunt doen, het enige is dat je natuurlijk wel met steekhoudende argumenten en bronnen moet gaan komen. dus @Juerd je bent van harte uitgenodigd om je dagelijkse goede daad uit te gaan voeren, succes en alvast een duimpje. d:)b
Bedankt voor de uitnodiging, maar ik heb er niet zo'n zin in. Ik kaats die uitnodiging graag naar je terug. Of iemand anders, die er wel zin in heeft.
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:27:
[...]

even een kleine randopmerking, je omschrijft hier het gebruik bij een ventilatiestand, mogelijk dat dit bij een geintegreerde kookplaat met afzuiging op die wijze gebeurt maar (...)
Dat gaat helemaal niet over kookplaten, en ik ken ook geen kookplaat die Perilex gebruikt voor het instellen van een ventilatiestand.

Perilex wordt ook gebruikt (misbruikt) voor woonhuisventilatoren met 3-standenschakelaars. De schakelaar zit dan doorgaans in de keuken, de woonhuisventilator in een kast of op zolder. Die laatste heeft een ongeschakelde fase nodig voor z'n normale werking. Is dat de enige verbonden fase, dan staat de ventilator in de lage stand. De middelste en hoge stand zijn te selecteren door diezelfde fase te verbinden met het 2e of 3e fasecontact. Zie de schema's van de diverse merken in mijn vorige post.

• Jan-tweak
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:33:
[...]

Dat gaat helemaal niet over kookplaten, en ik ken ook geen kookplaat die Perilex gebruikt voor het instellen van een ventilatiestand.

Perilex wordt ook gebruikt (misbruikt) voor woonhuisventilatoren met 3-standenschakelaars. De schakelaar zit dan doorgaans in de keuken, de woonhuisventilator in een kast of op zolder. Die laatste heeft een ongeschakelde fase nodig voor z'n normale werking. Is dat de enige verbonden fase, dan staat de ventilator in de lage stand. De middelste en hoge stand zijn te selecteren door diezelfde fase te verbinden met het 2e of 3e fasecontact. Zie de schema's van de diverse merken in mijn vorige post.
oke, maar je zit wel dit te posten op: Het grote kookplaat aansluiten topic ; en wat blijkt ook kookplaten maken doorgaans (tenminste de electrische, gas wordt lastig, gebruik van een perilex stekker en daar ging deze diskussie dus ook over.
nu heb je ondertussen ook inductiekookplaten met een geintegreerde afzuiging die in de kookplaat geintegreerd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Vlrl2Luz46Psh3Fmdx-eThstlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EVy0grKFcANjJPTVo16g9tKY.webp?f=fotoalbum_large
bron: siemens
als je dan naar de aansluitingen kijk zie je dat één fase voor de ventilator wordt gebruikt en de overige twee fase voor de inductie kookplaat zelf. dus hier heb je wel degelijk een volledige 3-fase kabel nodig en een 3-fase zekering. en wat blijkt, een perilex past hier dus prima bij. (sterker nog, hij is hiervoor bedoeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWf2tHHMr6jIXvZIjSMba0T132Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LPyKvfLKl0sp8JosVLssQIhd.png?f=user_large

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:10:
[...]

oke, maar je zit wel dit te posten op: Het grote kookplaat aansluiten topic ; en wat blijkt ook kookplaten maken doorgaans (tenminste de electrische, gas wordt lastig, gebruik van een perilex stekker en daar ging deze diskussie dus ook over.
nu heb je ondertussen ook inductiekookplaten met een geintegreerde afzuiging die in de kookplaat geintegreerd is.
[Afbeelding]
bron: siemens
als je dan naar de aansluitingen kijk zie je dat één fase voor de ventilator wordt gebruikt en de overige twee fase voor de inductie kookplaat zelf. dus hier heb je wel degelijk een volledige 3-fase kabel nodig en een 3-fase zekering. en wat blijkt, een perilex past hier dus prima bij. (sterker nog, hij is hiervoor bedoeld)
[Afbeelding]
Volgens de specs van je link is het een 7,4kW plaat. Je hebt voor het gemak het aansluischema voor 2N~ en 2L2N~ weggehaald van het plaatje gok ik zo ;)

Dat schema zal L1 en L2 in de plaat gebrugged laten zien (schroefje 1 en 2) ;)

Dan hou je met een 3x16a krachtroomgroep gewoon 1 fase over van 3.700 watt waar je een hele mooie bosch inbouw combi-magnetron van 3.500 watt op kan aansluiten :P

Ey!! Macarena \o/

@Jan-tweak Dat gaat niet over standenschakelaars. En nee, je hebt daar niet 3 fasen voor nodig. Je hebt selectief geciteerd uit de handleiding: plaatjes 19 t/m 21 laten aansluitmogelijkheden zien met 2 fasen (2N~) of zelfs maar 1 fase (1N~ en 2L/2N~). In al die gevallen worden contacten 1 en 2 aan elkaar gebrugd.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Jan-tweak schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:18:
[...]
Even een vraag, wat bedoel je met een iso connector?
Ik refereer daar mee aan de connector die ook in auto's gebruikt wordt om de radio/CD/Cassette eenheid aan te sluiten. De fabrikant van de eenheid maakt een verloop naar ISO of maakt de eenheid is meteen geschikt voor ISO en zo hoeft er niet meer geknutseld te worden om die in te bouwen en met losse kabeltjes gewerkt te worden.

• Jan-tweak
esphome schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:41:
[...]

Ik refereer daar mee aan de connector die ook in auto's gebruikt wordt om de radio/CD/Cassette eenheid aan te sluiten. De fabrikant van de eenheid maakt een verloop naar ISO of maakt de eenheid is meteen geschikt voor ISO en zo hoeft er niet meer geknutseld te worden om die in te bouwen en met losse kabeltjes gewerkt te worden.
oke, maar deze type conectoren zijn niet bedoeld voor deze toepassing en voltage, dat zijn connectoren voor max 24V DC.

• Jan-tweak
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:21:
@Jan-tweak Dat gaat niet over standenschakelaars. En nee, je hebt daar niet 3 fasen voor nodig. Je hebt selectief geciteerd uit de handleiding: plaatjes 19 t/m 21 laten aansluitmogelijkheden zien met 2 fasen (2N~) of zelfs maar 1 fase (1N~ en 2L/2N~). In al die gevallen worden contacten 1 en 2 aan elkaar gebrugd.
graag even lezen wat ik schrijf aub; ik heb het over dit topic en dus over kookplaten, en aangezien daar dit topic over gaat kunnen we het ook gewoon daar over hebben.
Ongetwijfeld zijn er nog tal van andere toepassingen waarbij je een perilex combinatie kunt gebruiken (te pas cq onpas), maar daar daat dit topic dus niet over).

• Jan-tweak
RaZ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:21:
[...]

Volgens de specs van je link is het een 7,4kW plaat. Je hebt voor het gemak het aansluischema voor 2N~ en 2L2N~ weggehaald van het plaatje gok ik zo ;)
nee, het was gewoon een van de vele mogelijkheden, daarom ook de link, kun je dus uitzoeken welke van de opties voor jou passen.
dit ging er over dat je naast de eigenlijke kookplaat (en ja, die 7,4 is veelal voor consumenten het max wat je tegenkomt, maar er zullen best nog hogere bestaan) ook via dezelfde perilex ook de ventilator kunt aansluiten.
Dat schema zal L1 en L2 in de plaat gebrugged laten zien (schroefje 1 en 2) ;)

Dan hou je met een 3x16a krachtroomgroep gewoon 1 fase over van 3.700 watt waar je een hele mooie bosch inbouw combi-magnetron van 3.500 watt op kan aansluiten :P
dat lijkt me nu niet de bedoeling.
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:46:
[...]
graag even lezen wat ik schrijf aub
Dat doe ik, maar met toenemende tegenzin.

Als je reageert op iets, en daarbij zelfs een quote plaatst, moet je niet boos worden als iemand de indruk krijgt dat dat de context van je antwoord was. Je reageerde op een stukje off-topic achtergrondinformatie over perilex. Dat deel ging niet over kookplaten.

Ja, dit topic gaat daar wel over. Maar daardoor gaat het vaak over perilex, en het leek me aardig om daar wat achtergrondinformatie over te geven. Als je dat hele kleine stukje offtopic niet kunt waarderen, skip het dan gewoon?
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:51:
[...]

dat lijkt me nu niet de bedoeling.
Waarom zouden ze die optie in de handleiding zetten, als het niet de bedoeling is?

Hoeveel vermogen denk je dat het ventilatortje trekt? Ik denk dat het ruim onder de 100 W zal zijn op z'n hoogste stand, waardoor het praktisch irrelevant is of die op 'n eigen fase zit.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:49
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:09:
[...]

gr 1 (f1) - gr 2 (f1 of f2) - n - pe = 4 aders

dat is dus de linker optie. met 5 krijg je dus bv de rechter optie
[Afbeelding]
Je schrijft eerder dat het in oudere installaties lastig is om 5 aders te trekken. Vrijwel alle oudere netaansluitingen zijn 1 fase. Daar gebruik je dus een kookgroep aansluiting met 2x dezelfde fase. En 5 aders.
Nu kom je met een plaatje van een 2 fase 400 Volt aansluiting. Daar heb je een 3 fase netaansluiting voor nodig. Dan kan het inderdaad met 4 aders.
Heb de 6 gangbare vormen van Perilex (en de praktisch uitgestorven 25 A variant voor de volledigheid) eens in een tabel gezet. Zou dit wikipedia-waardig zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3QuOqLlffP7u3pTq0OHNaCTmSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gc0dap90PTZR5i6ssMvVpZnC.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:53:
[...]

Waarom zouden ze die optie in de handleiding zetten, als het niet de bedoeling is?

Hoeveel vermogen denk je dat het ventilatortje trekt? Ik denk dat het ruim onder de 100 W zal zijn op z'n hoogste stand, waardoor het praktisch irrelevant is of die op 'n eigen fase zit.
kun je aangeven waar je dit gelezen zou hebben? ik kan dit namelijk niet terugvinden.

• Jan-tweak
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:36:
Heb de 6 gangbare vormen van Perilex (en de praktisch uitgestorven 25 A variant voor de volledigheid) eens in een tabel gezet. Zou dit wikipedia-waardig zijn?

[Afbeelding]
de laatste snap ik helaas niet. eigenlijk is dat 2F (kookdeel) + 1F (ventilator) met gemeenschappelijke nul.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:37
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:43:
[...]

de laatste snap ik helaas niet. eigenlijk is dat 2F (kookdeel) + 1F (ventilator) met gemeenschappelijke nul.
Dat is niet voor een kookplaat maar voor ventilator met 2 extra schakeldraden

• Jan-tweak
Ricko1 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:44:
[...]

Dat is niet voor een kookplaat maar voor ventilator met 2 extra schakeldraden
volgens Siemens dus well kijk maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWf2tHHMr6jIXvZIjSMba0T132Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LPyKvfLKl0sp8JosVLssQIhd.png?f=user_large
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:40:
[...]

kun je aangeven waar je dit gelezen zou hebben? ik kan dit namelijk niet terugvinden.
Al gedaan, zie eerder bericht. Na plaatje 18 in de handleiding komen nog andere plaatjes, en daaruit blijkt dat ingebouwde afzuiging ook gecombineerd mag worden met een andere fase.
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:45:
[...]

volgens Siemens dus well kijk maar.
[Afbeelding]
Perilex voor de verbinding tussen een 3-standenschakelaar en een woonhuisventilator heeft helemaal niks te maken met perilex voor kookplaten, ook niet met kookplaten die toevallig ingebouwde ventilatie hebben, en ondanks dat de woonhuisventilator gebruikt kan worden om kookdampen af te zuigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 11-04-2026 18:53 ]

• onetime
  • Niet online

[Afbeelding]
Bijna; kan je nog expliciet aangeven wat je van welke kant bekijkt?
De stekker of de contactdoos, van voren of van achteren?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:49
@Juerd
Duidelijke plaatjes. Maar of je met de fasevolgorde L1,L2,L3 een rechts draaiveld krijgt is afhankelijk van het door de netbeheerder aangeboden draaiveld. Er zijn in Nederland gebieden waar het standaard draaiveld linksom is.
onetime schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:53:
[...]

Bijna; kan je nog expliciet aangeven wat je van welke kant bekijkt?
De stekker of de contactdoos, van voren of van achteren?
Ik weet niet hoe ik dat zonder woorden kan aangeven. Ik wil geen woorden gebruiken, zodat het geschikt is voor sites van verschillende talen. Een vierkant eromheen zou werken om het te laten lijken op een contactdoos, maar dan wordt het hele overzicht echt enorm groot.

De gemeenschappelijke factor is overigens de nul linksboven. Die maakt het onambigu dat dit de contactdoos is, gezien vanaf de voorkant.
devriesjande schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:55:
@Juerd
Duidelijke plaatjes. Maar of je met de fasevolgorde L1,L2,L3 een rechts draaiveld krijgt is afhankelijk van het door de netbeheerder aangeboden draaiveld. Er zijn in Nederland gebieden waar het standaard draaiveld linksom is.
Klopt, maar die nuance kon ik niet vangen in een symbolische kolomkop die het verschil tussen de 2 gespiegelde varianten moet weergeven...

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[Afbeelding]
Die 2L2N heb je fout ;)

Die zit meestal zo:
N1 N2
L1 L2

Als je dan een prefab 1,5mm2 snoer met stekker koopt, dan is L1 grijs, L2 zwart, N1 blauw en N2 bruin.

Terwijl er in handleidingen eigenlijk altijd staan met een 2L/2N. Omdat grijs geen L3 is, is het automatische N2, zoals hoe jij het ingetekend hebt, en daardoor gaat het eigenlijk vaak fout. Omdat men alleen naar de kleuren kijkt :P Bij sommige mensen is het altijd eerder oud & nieuw omdat de kookplaat plof zegt :P

De 25a variant van perilex wordt in de professionele circuit nog volop gebruikt, vooral in de horeca. 3x25a kan 17,25kW leveren wat dichterbij de 19kW zit wat je enkel met gas kan halen. Restaurants en bakkers zitten niet op consumenten spul te wachten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 11-04-2026 19:13 ]

Ey!! Macarena \o/

RaZ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:10:
[...]

Die 2L2N heb je fout ;)

Die zit meestal zo:
N1 N2
L1 L2
Dat is deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdSrLbtF0kh1_URHvYb7KqtGvIg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gn24MRRqvNtvOgvHkS0JBrAT.png?f=user_large

Ik geloof niet in "meestal". Beide varianten komen veel voor (en sommige afwijkende).

L2 heb ik niet gebruikt omdat het verwarring kan veroorzaken. Het is in het algemeen dezelfde fase; kookgroepen kunnen wel op verschillende fasen worden aangesloten, in welk geval het inderdaad L1 en L2 zijn, maar de kookgroepconstructie wordt juist primair bij enkelfase-aansluitingen gebruikt en daar heb je geen L2.
Als je dan een prefab 1,5mm2 snoer met stekker koopt, dan is L1 grijs, L2 zwart, N1 blauw en N2 bruin.
Ook in prefab snoeren bestaan beide varianten. Deze heeft grijs rechtsboven, deze heeft grijs linksonder (kijkend naar wcd, dus blauw linksboven.)
De 25a variant van perilex wordt in de professionele circuit nog volop gebruikt, vooral in de horeca. 3x25a kan 17,25kW leveren wat dichterbij de 19kW zit wat je enkel met gas kan halen. Restaurants en bakkers zitten niet op consumenten spul te wachten ;)
Echt? Ik dacht dat perilex voor professioneel gebruik echt al minstens 20 jaar uitgestorven was, ten faveure van rode CEE. Hoe zeker weet je dat het nog steeds volop gebruikt wordt?

[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 11-04-2026 19:24 ]

Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:57:
[...]
Ik weet niet hoe ik dat zonder woorden kan aangeven. Ik wil geen woorden gebruiken, zodat het geschikt is voor sites van verschillende talen. Een vierkant eromheen zou werken om het te laten lijken op een contactdoos, maar dan wordt het hele overzicht echt enorm groot.

De gemeenschappelijke factor is overigens de nul linksboven. Die maakt het onambigu dat dit de contactdoos is, gezien vanaf de voorkant.
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:58:
[...]
Klopt, maar die nuance kon ik niet vangen in een symbolische kolomkop die het verschil tussen de 2 gespiegelde varianten moet weergeven...
Inmiddels heb ik voor beide problemen een oplossing bedacht. In deze tekening zijn de verbeterpunten van @onetime en @devriesjande verwerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/058Cqrhv5NOkYsXkad7ajQasWT8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lX8pg9JE9Fajy4QdRVEG2TlV.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook de rechter kolom opaak gemaakt, om de twee varianten als meer gelijkwaardig neer te zetten (ook al vind ik de linker kolom iets correcter, omdat het op de recentere DIN-norm gebaseerd is, al blijft de enige echte oplossing om van perilex af te stappen).

[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 11-04-2026 19:56 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:22:
[...]

Echt? Ik dacht dat perilex voor professioneel gebruik echt al minstens 20 jaar uitgestorven was, ten faveure van rode CEE. Hoe zeker weet je dat het nog steeds volop gebruikt wordt?
Er zijn nog steeds ovens te koop die 3x25a willen, of 2x 3x16a. En ja een 3x32a CEE kan dan ook ;)

Maar dan trek ik de conclusie, waarom zou je iets wat nog werkt, vervangen voor een 32a variant? Zekeringen vervangen, die 4mm2 bedrading er uit trekken, 6mm2 er voor terug plaatsen, en de 25a perilex de kliko in, en er een 32a 5 polige cee er voor terug.

Hier in de flat zitten ongeveer 200 TL buizen. 60 buitenlampen voor appartementen, zijn 8 watt per TL-buis, de rest zijn groter, in de berghokken en de trappengangen branden 24/7, en in elk berghok (ook 60) zitten ook grote TL's.

Als de woningbouw al die TL's gaan vervangen voor LED, dan moet je 200 armaturen weggooien, 200 TL-buizen en 200 starters. 200 nieuwe armaturen kopen en 200 LED-lampen. Dat valt allemaal onder het kopje servicekosten wat wij als huurder gewoon betalen als algemeen stroomverbruik. Je moet wel heel hard op je fontanelletje gevallen zijn als je 200 TL's gaat vervangen voor LED's :P De enige die dat met plezier wil doen zal de aannemer zijn die er grof aan verdient 8)

Ey!! Macarena \o/

• onetime
  • Niet online
offtopic:
@RaZ Er zijn ook LED-TL-buizen die je samen met de starter vervangt en je bent klaar.
Precies voor jouw probleem. Uit de grabbelbak, voor de garage van mijn moeder eens een kleintje mee genomen. Starten meteen, en geen koude-start problemen.

@RaZ
offtopic:
Honderden TL's vervangen door LED is echt volkomen deb...edoeling. Je verdient het terug, en TL-buizen mogen in Europa niet meer worden geproduceerd of geïmporteerd, ze zijn effectief verboden met een impliciete overgangsfase zolang er nog voorraden zijn. Zodra de huidige voorraad TL-buizen op is, is het gedaan. Wie nu nog honderden TL's heeft, loopt echt enorm achter, en zal toch echt in de komende paar jaar de upgrade moeten organiseren.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat TL's al 3 jaar niet meer gebruikt worden wist ik niet :P Als je naar LED moet omdat TL's net als gloeilampen niet meer mogen, dan is het zoals het is ;) En heb ik een hoop onzin zitten verkondigen, oepsie :P

Ey!! Macarena \o/

Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:09:
[...]

het mooie van Wiki is dat je dat dus ook gewoon kunt doen, het enige is dat je natuurlijk wel met steekhoudende argumenten en bronnen moet gaan komen. dus @Juerd je bent van harte uitgenodigd om je dagelijkse goede daad uit te gaan voeren, succes en alvast een duimpje. d:)b
Okay, ik heb toch maar eens een nieuw Wikipedia-account gemaakt en het verkeerde schema vervangen door de 6 gangbare schema's. Iemand anders mag de tekst van het lemma verbeteren.
Genoeg Perilex voor vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aSGTIQioYfwartC0u9EoVaCEL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfwHVlo6XHFMcbCNhhyuLEkM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit werkt met 7 van de 8 aansluitdiagrammen... Gelukkig past zo'n stekker er niet in met de wcd dicht! :D

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:28:

[Afbeelding]

Dit werkt met 7 van de 8 aansluitdiagrammen... Gelukkig past zo'n stekker er niet in met de wcd dicht! :D
Ha, dan heb je gewoon de verkeerde hamer >:) Overigens ziet jouw schema er pico bello uit op wikipedia, kudo's :P

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 11-04-2026 23:36 ]

Ey!! Macarena \o/

• onetime
  • Niet online
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:28:

[Afbeelding]

En aan de andere kant werkt het in 1 van de acht gevallen, in een geval doet het niets als de boel op 1 fase is aangesloten en in alle andere gevallen werkt het met een stevige 400V...
Pas maar op met die stevige hamer. 8)7 O-)

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste