• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Septillion
Plaatje laat het eindresultaat zien ;)

Ik heb natuurlijk eerst een test-opstelling gemaakt en met watt-meters gewoon gemeten. L1/N1 (bruin/blauw) een watt-meter, L2/N2 (zwart/grijs) een watt-meter. Na het samenvoegen nog een watt-meter om de load te meten, en de 2 die parallel zitten gaven netjes 50/50 aan. Een lampje van 3 watt was 1,5 watt over L1/N1 en 1,5 watt over L2/N2.

Toen een elektrische kacheltje en op 1.000 watt gezet, was ook 50/50, op 2.000 watt gezet, zelfde resulaat.

Dat ik dit verloopje 2x per jaar gebruik, ligt die grotendeels gewoon in de schuur tot ik hem nodig heb.

Ey!! Macarena \o/

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@RaZ Correcte werking bij testen betekent niet dat na verloop van tijd de verdeling nog steeds 50/50 is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:26
@RaZ En daarnaast, het hangt dus ook van de achterliggende installatie af. Als daar ongelijkheid in zit hang je ook.

Je zou het netjes op kunnen vangen door in je kabel een 4P automaat te plaatsen. Of strikt genomen zou je ook al een 2P in de N kunnen zetten. Of zelf 2x een 1P in de N.

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 11-04-2026 13:54 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:34
devriesjande schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:40:
[...]

Ik snap dit niet. Een kookgroep bestaat uit 5 aders.
2x fase 2x nul en de aarde.
Hoe krijg jij dat met 4 aders voor elkaar?
gr 1 (f1) - gr 2 (f1 of f2) - n - pe = 4 aders

dat is dus de linker optie. met 5 krijg je dus bv de rechter optie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6G9dKtrxY3gXtwdJoX-hGm4N0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PfXyQKFDZNSc4Zs9xeRw3yNS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Jan-tweak op 11-04-2026 14:12 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Septillion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:53:
@RaZ En daarnaast, het hangt dus ook van de achterliggende installatie af. Als daar ongelijkheid in zit hang je ook.

Je zou het netjes op kunnen vangen door in je kabel een 4P automaat te plaatsen. Of strikt genomen zou je ook al een 2P in de N kunnen zetten. Of zelf 2x een 1P in de N.
Oeh, daar had ik zelf nog niet over nagedacht, goed plan :Y Had ik eerder moeten doen, dan had ik die watt-meters niet hoeven te kopen |:(

Ey!! Macarena \o/

Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:09:
[...]

het mooie van Wiki is dat je dat dus ook gewoon kunt doen, het enige is dat je natuurlijk wel met steekhoudende argumenten en bronnen moet gaan komen. dus @Juerd je bent van harte uitgenodigd om je dagelijkse goede daad uit te gaan voeren, succes en alvast een duimpje. d:)b
Bedankt voor de uitnodiging, maar ik heb er niet zo'n zin in. Ik kaats die uitnodiging graag naar je terug. Of iemand anders, die er wel zin in heeft.
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:27:
[...]

even een kleine randopmerking, je omschrijft hier het gebruik bij een ventilatiestand, mogelijk dat dit bij een geintegreerde kookplaat met afzuiging op die wijze gebeurt maar (...)
Dat gaat helemaal niet over kookplaten, en ik ken ook geen kookplaat die Perilex gebruikt voor het instellen van een ventilatiestand.

Perilex wordt ook gebruikt (misbruikt) voor woonhuisventilatoren met 3-standenschakelaars. De schakelaar zit dan doorgaans in de keuken, de woonhuisventilator in een kast of op zolder. Die laatste heeft een ongeschakelde fase nodig voor z'n normale werking. Is dat de enige verbonden fase, dan staat de ventilator in de lage stand. De middelste en hoge stand zijn te selecteren door diezelfde fase te verbinden met het 2e of 3e fasecontact. Zie de schema's van de diverse merken in mijn vorige post.

• Jan-tweak
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:33:
[...]

Dat gaat helemaal niet over kookplaten, en ik ken ook geen kookplaat die Perilex gebruikt voor het instellen van een ventilatiestand.

Perilex wordt ook gebruikt (misbruikt) voor woonhuisventilatoren met 3-standenschakelaars. De schakelaar zit dan doorgaans in de keuken, de woonhuisventilator in een kast of op zolder. Die laatste heeft een ongeschakelde fase nodig voor z'n normale werking. Is dat de enige verbonden fase, dan staat de ventilator in de lage stand. De middelste en hoge stand zijn te selecteren door diezelfde fase te verbinden met het 2e of 3e fasecontact. Zie de schema's van de diverse merken in mijn vorige post.
oke, maar je zit wel dit te posten op: Het grote kookplaat aansluiten topic ; en wat blijkt ook kookplaten maken doorgaans (tenminste de electrische, gas wordt lastig, gebruik van een perilex stekker en daar ging deze diskussie dus ook over.
nu heb je ondertussen ook inductiekookplaten met een geintegreerde afzuiging die in de kookplaat geintegreerd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Vlrl2Luz46Psh3Fmdx-eThstlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EVy0grKFcANjJPTVo16g9tKY.webp?f=fotoalbum_large
bron: siemens
als je dan naar de aansluitingen kijk zie je dat één fase voor de ventilator wordt gebruikt en de overige twee fase voor de inductie kookplaat zelf. dus hier heb je wel degelijk een volledige 3-fase kabel nodig en een 3-fase zekering. en wat blijkt, een perilex past hier dus prima bij. (sterker nog, hij is hiervoor bedoeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWf2tHHMr6jIXvZIjSMba0T132Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LPyKvfLKl0sp8JosVLssQIhd.png?f=user_large

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:10:
[...]

oke, maar je zit wel dit te posten op: Het grote kookplaat aansluiten topic ; en wat blijkt ook kookplaten maken doorgaans (tenminste de electrische, gas wordt lastig, gebruik van een perilex stekker en daar ging deze diskussie dus ook over.
nu heb je ondertussen ook inductiekookplaten met een geintegreerde afzuiging die in de kookplaat geintegreerd is.
[Afbeelding]
bron: siemens
als je dan naar de aansluitingen kijk zie je dat één fase voor de ventilator wordt gebruikt en de overige twee fase voor de inductie kookplaat zelf. dus hier heb je wel degelijk een volledige 3-fase kabel nodig en een 3-fase zekering. en wat blijkt, een perilex past hier dus prima bij. (sterker nog, hij is hiervoor bedoeld)
[Afbeelding]
Volgens de specs van je link is het een 7,4kW plaat. Je hebt voor het gemak het aansluischema voor 2N~ en 2L2N~ weggehaald van het plaatje gok ik zo ;)

Dat schema zal L1 en L2 in de plaat gebrugged laten zien (schroefje 1 en 2) ;)

Dan hou je met een 3x16a krachtroomgroep gewoon 1 fase over van 3.700 watt waar je een hele mooie bosch inbouw combi-magnetron van 3.500 watt op kan aansluiten :P

Ey!! Macarena \o/

@Jan-tweak Dat gaat niet over standenschakelaars. En nee, je hebt daar niet 3 fasen voor nodig. Je hebt selectief geciteerd uit de handleiding: plaatjes 19 t/m 21 laten aansluitmogelijkheden zien met 2 fasen (2N~) of zelfs maar 1 fase (1N~ en 2L/2N~). In al die gevallen worden contacten 1 en 2 aan elkaar gebrugd.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Jan-tweak schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:18:
[...]
Even een vraag, wat bedoel je met een iso connector?
Ik refereer daar mee aan de connector die ook in auto's gebruikt wordt om de radio/CD/Cassette eenheid aan te sluiten. De fabrikant van de eenheid maakt een verloop naar ISO of maakt de eenheid is meteen geschikt voor ISO en zo hoeft er niet meer geknutseld te worden om die in te bouwen en met losse kabeltjes gewerkt te worden.

• Jan-tweak
esphome schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:41:
[...]

Ik refereer daar mee aan de connector die ook in auto's gebruikt wordt om de radio/CD/Cassette eenheid aan te sluiten. De fabrikant van de eenheid maakt een verloop naar ISO of maakt de eenheid is meteen geschikt voor ISO en zo hoeft er niet meer geknutseld te worden om die in te bouwen en met losse kabeltjes gewerkt te worden.
oke, maar deze type conectoren zijn niet bedoeld voor deze toepassing en voltage, dat zijn connectoren voor max 24V DC.

• Jan-tweak
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:21:
@Jan-tweak Dat gaat niet over standenschakelaars. En nee, je hebt daar niet 3 fasen voor nodig. Je hebt selectief geciteerd uit de handleiding: plaatjes 19 t/m 21 laten aansluitmogelijkheden zien met 2 fasen (2N~) of zelfs maar 1 fase (1N~ en 2L/2N~). In al die gevallen worden contacten 1 en 2 aan elkaar gebrugd.
graag even lezen wat ik schrijf aub; ik heb het over dit topic en dus over kookplaten, en aangezien daar dit topic over gaat kunnen we het ook gewoon daar over hebben.
Ongetwijfeld zijn er nog tal van andere toepassingen waarbij je een perilex combinatie kunt gebruiken (te pas cq onpas), maar daar daat dit topic dus niet over).

• Jan-tweak
RaZ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:21:
[...]

Volgens de specs van je link is het een 7,4kW plaat. Je hebt voor het gemak het aansluischema voor 2N~ en 2L2N~ weggehaald van het plaatje gok ik zo ;)
nee, het was gewoon een van de vele mogelijkheden, daarom ook de link, kun je dus uitzoeken welke van de opties voor jou passen.
dit ging er over dat je naast de eigenlijke kookplaat (en ja, die 7,4 is veelal voor consumenten het max wat je tegenkomt, maar er zullen best nog hogere bestaan) ook via dezelfde perilex ook de ventilator kunt aansluiten.
Dat schema zal L1 en L2 in de plaat gebrugged laten zien (schroefje 1 en 2) ;)

Dan hou je met een 3x16a krachtroomgroep gewoon 1 fase over van 3.700 watt waar je een hele mooie bosch inbouw combi-magnetron van 3.500 watt op kan aansluiten :P
dat lijkt me nu niet de bedoeling.
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:46:
[...]
graag even lezen wat ik schrijf aub
Dat doe ik, maar met toenemende tegenzin.

Als je reageert op iets, en daarbij zelfs een quote plaatst, moet je niet boos worden als iemand de indruk krijgt dat dat de context van je antwoord was. Je reageerde op een stukje off-topic achtergrondinformatie over perilex. Dat deel ging niet over kookplaten.

Ja, dit topic gaat daar wel over. Maar daardoor gaat het vaak over perilex, en het leek me aardig om daar wat achtergrondinformatie over te geven. Als je dat hele kleine stukje offtopic niet kunt waarderen, skip het dan gewoon?
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:51:
[...]

dat lijkt me nu niet de bedoeling.
Waarom zouden ze die optie in de handleiding zetten, als het niet de bedoeling is?

Hoeveel vermogen denk je dat het ventilatortje trekt? Ik denk dat het ruim onder de 100 W zal zijn op z'n hoogste stand, waardoor het praktisch irrelevant is of die op 'n eigen fase zit.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:23
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:09:
[...]

gr 1 (f1) - gr 2 (f1 of f2) - n - pe = 4 aders

dat is dus de linker optie. met 5 krijg je dus bv de rechter optie
[Afbeelding]
Je schrijft eerder dat het in oudere installaties lastig is om 5 aders te trekken. Vrijwel alle oudere netaansluitingen zijn 1 fase. Daar gebruik je dus een kookgroep aansluiting met 2x dezelfde fase. En 5 aders.
Nu kom je met een plaatje van een 2 fase 400 Volt aansluiting. Daar heb je een 3 fase netaansluiting voor nodig. Dan kan het inderdaad met 4 aders.
Heb de 6 gangbare vormen van Perilex (en de praktisch uitgestorven 25 A variant voor de volledigheid) eens in een tabel gezet. Zou dit wikipedia-waardig zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3QuOqLlffP7u3pTq0OHNaCTmSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gc0dap90PTZR5i6ssMvVpZnC.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:53:
[...]

Waarom zouden ze die optie in de handleiding zetten, als het niet de bedoeling is?

Hoeveel vermogen denk je dat het ventilatortje trekt? Ik denk dat het ruim onder de 100 W zal zijn op z'n hoogste stand, waardoor het praktisch irrelevant is of die op 'n eigen fase zit.
kun je aangeven waar je dit gelezen zou hebben? ik kan dit namelijk niet terugvinden.

• Jan-tweak
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:36:
Heb de 6 gangbare vormen van Perilex (en de praktisch uitgestorven 25 A variant voor de volledigheid) eens in een tabel gezet. Zou dit wikipedia-waardig zijn?

[Afbeelding]
de laatste snap ik helaas niet. eigenlijk is dat 2F (kookdeel) + 1F (ventilator) met gemeenschappelijke nul.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:21
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:43:
[...]

de laatste snap ik helaas niet. eigenlijk is dat 2F (kookdeel) + 1F (ventilator) met gemeenschappelijke nul.
Dat is niet voor een kookplaat maar voor ventilator met 2 extra schakeldraden

• Jan-tweak
Ricko1 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:44:
[...]

Dat is niet voor een kookplaat maar voor ventilator met 2 extra schakeldraden
volgens Siemens dus well kijk maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWf2tHHMr6jIXvZIjSMba0T132Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LPyKvfLKl0sp8JosVLssQIhd.png?f=user_large
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:40:
[...]

kun je aangeven waar je dit gelezen zou hebben? ik kan dit namelijk niet terugvinden.
Al gedaan, zie eerder bericht. Na plaatje 18 in de handleiding komen nog andere plaatjes, en daaruit blijkt dat ingebouwde afzuiging ook gecombineerd mag worden met een andere fase.
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:45:
[...]

volgens Siemens dus well kijk maar.
[Afbeelding]
Perilex voor de verbinding tussen een 3-standenschakelaar en een woonhuisventilator heeft helemaal niks te maken met perilex voor kookplaten, ook niet met kookplaten die toevallig ingebouwde ventilatie hebben, en ondanks dat de woonhuisventilator gebruikt kan worden om kookdampen af te zuigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 11-04-2026 18:53 ]

• onetime
  • Niet online

[Afbeelding]
Bijna; kan je nog expliciet aangeven wat je van welke kant bekijkt?
De stekker of de contactdoos, van voren of van achteren?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• devriesjande
@Juerd
Duidelijke plaatjes. Maar of je met de fasevolgorde L1,L2,L3 een rechts draaiveld krijgt is afhankelijk van het door de netbeheerder aangeboden draaiveld. Er zijn in Nederland gebieden waar het standaard draaiveld linksom is.
onetime schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:53:
[...]

Bijna; kan je nog expliciet aangeven wat je van welke kant bekijkt?
De stekker of de contactdoos, van voren of van achteren?
Ik weet niet hoe ik dat zonder woorden kan aangeven. Ik wil geen woorden gebruiken, zodat het geschikt is voor sites van verschillende talen. Een vierkant eromheen zou werken om het te laten lijken op een contactdoos, maar dan wordt het hele overzicht echt enorm groot.

De gemeenschappelijke factor is overigens de nul linksboven. Die maakt het onambigu dat dit de contactdoos is, gezien vanaf de voorkant.
devriesjande schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:55:
@Juerd
Duidelijke plaatjes. Maar of je met de fasevolgorde L1,L2,L3 een rechts draaiveld krijgt is afhankelijk van het door de netbeheerder aangeboden draaiveld. Er zijn in Nederland gebieden waar het standaard draaiveld linksom is.
Klopt, maar die nuance kon ik niet vangen in een symbolische kolomkop die het verschil tussen de 2 gespiegelde varianten moet weergeven...

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[Afbeelding]
Die 2L2N heb je fout ;)

Die zit meestal zo:
N1 N2
L1 L2

Als je dan een prefab 1,5mm2 snoer met stekker koopt, dan is L1 grijs, L2 zwart, N1 blauw en N2 bruin.

Terwijl er in handleidingen eigenlijk altijd staan met een 2L/2N. Omdat grijs geen L3 is, is het automatische N2, zoals hoe jij het ingetekend hebt, en daardoor gaat het eigenlijk vaak fout. Omdat men alleen naar de kleuren kijkt :P Bij sommige mensen is het altijd eerder oud & nieuw omdat de kookplaat plof zegt :P

De 25a variant van perilex wordt in de professionele circuit nog volop gebruikt, vooral in de horeca. 3x25a kan 17,25kW leveren wat dichterbij de 19kW zit wat je enkel met gas kan halen. Restaurants en bakkers zitten niet op consumenten spul te wachten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 11-04-2026 19:13 ]

Ey!! Macarena \o/

RaZ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:10:
[...]

Die 2L2N heb je fout ;)

Die zit meestal zo:
N1 N2
L1 L2
Dat is deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdSrLbtF0kh1_URHvYb7KqtGvIg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gn24MRRqvNtvOgvHkS0JBrAT.png?f=user_large

Ik geloof niet in "meestal". Beide varianten komen veel voor (en sommige afwijkende).

L2 heb ik niet gebruikt omdat het verwarring kan veroorzaken. Het is in het algemeen dezelfde fase; kookgroepen kunnen wel op verschillende fasen worden aangesloten, in welk geval het inderdaad L1 en L2 zijn, maar de kookgroepconstructie wordt juist primair bij enkelfase-aansluitingen gebruikt en daar heb je geen L2.
Als je dan een prefab 1,5mm2 snoer met stekker koopt, dan is L1 grijs, L2 zwart, N1 blauw en N2 bruin.
Ook in prefab snoeren bestaan beide varianten. Deze heeft grijs rechtsboven, deze heeft grijs linksonder (kijkend naar wcd, dus blauw linksboven.)
De 25a variant van perilex wordt in de professionele circuit nog volop gebruikt, vooral in de horeca. 3x25a kan 17,25kW leveren wat dichterbij de 19kW zit wat je enkel met gas kan halen. Restaurants en bakkers zitten niet op consumenten spul te wachten ;)
Echt? Ik dacht dat perilex voor professioneel gebruik echt al minstens 20 jaar uitgestorven was, ten faveure van rode CEE. Hoe zeker weet je dat het nog steeds volop gebruikt wordt?

[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 11-04-2026 19:24 ]

Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:57:
[...]
Ik weet niet hoe ik dat zonder woorden kan aangeven. Ik wil geen woorden gebruiken, zodat het geschikt is voor sites van verschillende talen. Een vierkant eromheen zou werken om het te laten lijken op een contactdoos, maar dan wordt het hele overzicht echt enorm groot.

De gemeenschappelijke factor is overigens de nul linksboven. Die maakt het onambigu dat dit de contactdoos is, gezien vanaf de voorkant.
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:58:
[...]
Klopt, maar die nuance kon ik niet vangen in een symbolische kolomkop die het verschil tussen de 2 gespiegelde varianten moet weergeven...
Inmiddels heb ik voor beide problemen een oplossing bedacht. In deze tekening zijn de verbeterpunten van @onetime en @devriesjande verwerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/058Cqrhv5NOkYsXkad7ajQasWT8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lX8pg9JE9Fajy4QdRVEG2TlV.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook de rechter kolom opaak gemaakt, om de twee varianten als meer gelijkwaardig neer te zetten (ook al vind ik de linker kolom iets correcter, omdat het op de recentere DIN-norm gebaseerd is, al blijft de enige echte oplossing om van perilex af te stappen).

[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 11-04-2026 19:56 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:22:
[...]

Echt? Ik dacht dat perilex voor professioneel gebruik echt al minstens 20 jaar uitgestorven was, ten faveure van rode CEE. Hoe zeker weet je dat het nog steeds volop gebruikt wordt?
Er zijn nog steeds ovens te koop die 3x25a willen, of 2x 3x16a. En ja een 3x32a CEE kan dan ook ;)

Maar dan trek ik de conclusie, waarom zou je iets wat nog werkt, vervangen voor een 32a variant? Zekeringen vervangen, die 4mm2 bedrading er uit trekken, 6mm2 er voor terug plaatsen, en de 25a perilex de kliko in, en er een 32a 5 polige cee er voor terug.

Hier in de flat zitten ongeveer 200 TL buizen. 60 buitenlampen voor appartementen, zijn 8 watt per TL-buis, de rest zijn groter, in de berghokken en de trappengangen branden 24/7, en in elk berghok (ook 60) zitten ook grote TL's.

Als de woningbouw al die TL's gaan vervangen voor LED, dan moet je 200 armaturen weggooien, 200 TL-buizen en 200 starters. 200 nieuwe armaturen kopen en 200 LED-lampen. Dat valt allemaal onder het kopje servicekosten wat wij als huurder gewoon betalen als algemeen stroomverbruik. Je moet wel heel hard op je fontanelletje gevallen zijn als je 200 TL's gaat vervangen voor LED's :P De enige die dat met plezier wil doen zal de aannemer zijn die er grof aan verdient 8)

Ey!! Macarena \o/

• onetime
  • Niet online
offtopic:
@RaZ Er zijn ook LED-TL-buizen die je samen met de starter vervangt en je bent klaar.
Precies voor jouw probleem. Uit de grabbelbak, voor de garage van mijn moeder eens een kleintje mee genomen. Starten meteen, en geen koude-start problemen.

@RaZ
offtopic:
Honderden TL's vervangen door LED is echt volkomen deb...edoeling. Je verdient het terug, en TL-buizen mogen in Europa niet meer worden geproduceerd of geïmporteerd, ze zijn effectief verboden met een impliciete overgangsfase zolang er nog voorraden zijn. Zodra de huidige voorraad TL-buizen op is, is het gedaan. Wie nu nog honderden TL's heeft, loopt echt enorm achter, en zal toch echt in de komende paar jaar de upgrade moeten organiseren.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat TL's al 3 jaar niet meer gebruikt worden wist ik niet :P Als je naar LED moet omdat TL's net als gloeilampen niet meer mogen, dan is het zoals het is ;) En heb ik een hoop onzin zitten verkondigen, oepsie :P

Ey!! Macarena \o/

Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:09:
[...]

het mooie van Wiki is dat je dat dus ook gewoon kunt doen, het enige is dat je natuurlijk wel met steekhoudende argumenten en bronnen moet gaan komen. dus @Juerd je bent van harte uitgenodigd om je dagelijkse goede daad uit te gaan voeren, succes en alvast een duimpje. d:)b
Okay, ik heb toch maar eens een nieuw Wikipedia-account gemaakt en het verkeerde schema vervangen door de 6 gangbare schema's. Iemand anders mag de tekst van het lemma verbeteren.
Genoeg Perilex voor vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aSGTIQioYfwartC0u9EoVaCEL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfwHVlo6XHFMcbCNhhyuLEkM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit werkt met 7 van de 8 aansluitdiagrammen... Gelukkig past zo'n stekker er niet in met de wcd dicht! :D

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:28:

[Afbeelding]

Dit werkt met 7 van de 8 aansluitdiagrammen... Gelukkig past zo'n stekker er niet in met de wcd dicht! :D
Ha, dan heb je gewoon de verkeerde hamer >:) Overigens ziet jouw schema er pico bello uit op wikipedia, kudo's :P

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 11-04-2026 23:36 ]

Ey!! Macarena \o/

• onetime
  • Niet online
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:28:

[Afbeelding]

En aan de andere kant werkt het in 1 van de acht gevallen, in een geval doet het niets als de boel op 1 fase is aangesloten en in alle andere gevallen werkt het met een stevige 400V...
Pas maar op met die stevige hamer. 8)7 O-)

• esphome
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:44:
[...]

oke, maar deze type conectoren zijn niet bedoeld voor deze toepassing en voltage, dat zijn connectoren voor max 24V DC.
Verrek deze ook al niet: Wikipedia: ISO standards for trailer connectors

Ik bedoel dat er een nieuwe connector komt die gestandaardiseerd is. Die het aansluiten van een kookplaat wordt zo een fluitje van cent omdat de kabel passend is voor hoe kabels in de perilex zitten aangesloten en welke spanning tussen die kabels staat.

Het enige wat nog nodig is het ampere waarde van de automaat of aardlek te noteren en door te geven.

Het ontbreken van pinnen die ISO stekker zitten informeren de kookplaat wat de stroomvoorziening is en kan zo de ventilator bijvoorbeeld op een aparte fase zetten of bij een andere fase opzetten.

De teststekker kan ook een testknop hebben die test of de kook groep ook helemaal afschakelt en niet half afschakelt. Er blijft dan immers nog stroom op een deel in perlix staan wat dan gevaarlijk is.

• Jan-tweak
sorry, die zijn er dus al, zowel via CEE als ook binnen de EU (oa perilex), de stekkers zijn er gewoon al, het is eerder de veelvoud aan aansluitmogelijkheden die het niet makkelijker maakt, alleen de oorzaak daarvan is dat zeker international gezien deze aansluitingen ook niet gestandsaardiseert zijn, kijk alleen maar naar de veelheid van verschillende stekkers en WCD er in de wereld worden gebruikt.
En ja, die hebben in feite allemaal hun bestaandsrecht omdat de installatie ook dermate verschillend is.
kijk alleen maar waar in de UK elke stekker zijn eigen kleine zekering ingebouwd heeft.
Ik bedoel dat er een nieuwe connector komt die gestandaardiseerd is. Die het aansluiten van een kookplaat wordt zo een fluitje van cent omdat de kabel passend is voor hoe kabels in de perilex zitten aangesloten en welke spanning tussen die kabels staat.

Het enige wat nog nodig is het ampere waarde van de automaat of aardlek te noteren en door te geven.

Het ontbreken van pinnen die ISO stekker zitten informeren de kookplaat wat de stroomvoorziening is en kan zo de ventilator bijvoorbeeld op een aparte fase zetten of bij een andere fase opzetten.

De teststekker kan ook een testknop hebben die test of de kook groep ook helemaal afschakelt en niet half afschakelt. Er blijft dan immers nog stroom op een deel in perlix staan wat dan gevaarlijk is.

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:36
Ik heb een klein beetje een spoed vraag. Na 15 maanden gezeik met onze Boretti Milano (type cfbi902ix2) wordt deze eindelijk vervangen met een ander toestel. Het lange verhaal zal ik jullie besparen, maar met Italiaans tempo na 3 mislukte reparaties geven ze eindelijk op en nu is het toestel niet meer leverbaar.

De leverancier biedt een ander merk en model aan dat we wel willen, maar die is 3-fasen en mijn huidige model kan 2- en 3-fasen geïnstalleerd worden. Bij de opleverbon van de keuken van Bruynzeel stond een fout dat het stopcontact te hoog was geïnstalleerd en twee fasen had ipv drie. Dat heb ik gemeld en is verholpen, maar Van Wijnen (projectontwikkelaar nieuwbouw) heeft geen werkbon gestuurd. En ik kan het me niet precies meer herinneren (was januari 2025). In de meterkast zie ik drie fasen voor het fornuis en zo ziet het nieuwe stopcontact van het fornuis eruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f6a4RjW-ublzm4ucsRV5xjeJJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsB2gPVDa9aGYFDpZPtWNMYs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vs-Q4qZWPdW4z94qJ-U0N4zzDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajCa9nm3lmmk3BCqTZ0xfMec.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xB-UJoVjedasrr4PimljtQr_QH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RweB67nfDi2Z2JFmnwcjtpk.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ziet er volgens het mooie schema van @Juerd uit als drie fasen. Kan ik daar vanuit gaan zonder ook dat kapje er nog af te halen? Ben niet zo handig en heb een hekel aan gekloot met kabels vastzetten. Dat is met meerdere lampen en utp-kopjes een enorm gedoe geweest dus ik bespaar me graag de frustratie.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:45
95% zeker dat het in orde is.
Je zou even met een spanningzoeker kunnen kijken of er op allemaal (L1, L2 en L3) spanning staat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
DennisCle schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:47:
...en twee fasen had ipv drie...
... In de meterkast groepenkast zie ik drie fasen automaten voor het fornuis en zo ziet het nieuwe stopcontact van het fornuis eruit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit ziet er volgens het mooie schema van @Juerd uit als drie fasen. Kan ik daar vanuit gaan zonder ook dat kapje er nog af te halen? Ben niet zo handig en heb een hekel aan gekloot met kabels vastzetten. Dat is met meerdere lampen en utp-kopjes een enorm gedoe geweest dus ik bespaar me graag de frustratie.
Als je een multimeter hebt, zul je 400V (wisselstroom) moeten meten tussen twee verschillende L-contacten. Dat er alleen spanning op staat zegt precies niets over wat jouw zorgen of het er niet alleen uit ziet als 3 fasen, maar ook daarwerkelijk is.
Je hebt automaten voor een busboard en een 3f busboard zou allemaal L1, L2, L3, etc. moeten zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ben(V)
Niet iedereen heeft een voltmeter tot zijn beschikking maar een spanningzoeker meestal wel.
Als er spanning op staat mag je er echt wel vanuit gaan dat het drie fasen is, anders heeft de elektricien er wel een heel erg groot zooitje van gemaakt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jan-tweak
timovd schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:32:
[...]

Als je een multimeter hebt, zul je 400V (wisselstroom) moeten meten tussen twee verschillende L-contacten. Dat er alleen spanning op staat zegt precies niets over wat jouw zorgen of het er niet alleen uit ziet als 3 fasen, maar ook daarwerkelijk is.
Je hebt automaten voor een busboard en een 3f busboard zou allemaal L1, L2, L3, etc. moeten zijn.
In aanvulling op de vorige poster, doe deze meting met een multimeter ( let op op dat deze op AC en binnen het meetbereik van 400V gaat vallen) met zowel L1 op L2, L2 op L3 en L3 op L1, deze moeten alle op +/- 400 V komen.
De afzonderlijke fases ten opzichte van de N is dan elk +/- 230V.
Vind dit wel een vreemde manier van installeren, deze zou eigenlijk in de muur geplaatst moeten worden of er had hier een opbouw prilex doos gebruikt moeten worden, formeel voldoet dit niet aan NEN1010.

• DennisCle
Zou het stopcontact het doen als de drie fasen niet goed zijn aangesloten? Want het fornuis doet het op zich al 1,5 jaar wel naar behoren. Of is de zorg dat het 2-fasen vermogen geeft? Er komt vanavond een buurman met een meter. Weet niet wat, maar misschien geeft dat meer inzicht.

@jan_tweak hij zat in de muur, maar de projectontwikkelaar had het stopcontact te hoog geplaatst (en dus twee fasen) waardoor de oven niet tegen de muur kon. Dit was een achteraf oplossing die blijkbaar slordig is(? Geen verstand van).

[ Voor 30% gewijzigd door DennisCle op 17-04-2026 15:57 ]

• devriesjande
@DennisCle
Hoe de 3 fasen aangesloten zitten is niet zo belangrijk. Als de nul maar goed zit.
En dat verwacht ik wel als ik de foto's bekijk. Maar moet vanavond even gecontroleerd worden.
Je oude kookplaat/fornuis gebruikte al 3 fasen. Volgens de handleiding is dat de enige manier waarop het apparaat in Nederland kan worden aangesloten. Vandaar de aanpassing na de opmerking van Bruynzeel.. .
Ik zou nog wel controleren of er toevallig geen blauwe ader als fasedraad is gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door devriesjande op 17-04-2026 16:27 ]

• DennisCle
devriesjande schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:25:
@DennisCle
Hoe de 3 fasen aangesloten zitten is niet zo belangrijk. Als de nul maar goed zit.
En dat verwacht ik wel als ik de foto's bekijk. Maar moet vanavond even gecontroleerd worden.
Je oude kookplaat/fornuis gebruikte al 3 fasen. Volgens de handleiding is dat de enige manier waarop het apparaat in Nederland kan worden aangesloten. Vandaar de aanpassing na de opmerking van Bruynzeel.. .
Ik zou nog wel controleren of er toevallig geen blauwe ader als fasedraad is gebruikt.
Ah dat verklaart, maar wat als die blauwe ader als fasedraad is gebruikt dan? Had mijn oude fornuis het dan ook niet goed gedaan?

Ik ben een beetje huiverig om de boel los te maken en dan zelf een fout te maken met die draden bevestigen.

• devriesjande
@DennisCle
Het gaat alleen om de kleur van de draad. Niet over de spanning die er op staat.
Ik denk dat er bij de bouw van je huis een zogenaamde kookgroep is geplaatst. Daar heb je twee blauwe nuladers voor nodig. Bij de wijziging door van Wijnen had er een blauwe ader vervangen moeten worden door een bruine ader. Misschien hebben ze dat wel gedaan. Nogmaals, het gaat alleen om de kleur. Voor de werking maakt het niets uit.

• onetime
  • Niet online
En of er 400V tussen de 3 fases staat, als dat niet zo is wordt de nul overbelast.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
L1 <> N = 230V
L2 <> N = 230V
L3 <> N = 230V
L1 <> L2 = 400V
L2 <> L3 = 400V
L3 <> L1 = 400V

maar gezien er wel netjes een 3 polige automaat zit... zou het wel heel gek zijn als ze deze echt niet conform aangesloten hebben.. (maar meten blijft weten!) en een 3P+N Perilex kan je als je kookplaat dit ook kan ook gewoon met 2P+N gebruiken...

404 Signature not found

• DennisCle
SMSfreakie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:36:
L1 <> N = 230V
L2 <> N = 230V
L3 <> N = 230V
L1 <> L2 = 400V
L2 <> L3 = 400V
L3 <> L1 = 400V

maar gezien er wel netjes een 3 polige automaat zit... zou het wel heel gek zijn als ze deze echt niet conform aangesloten hebben.. (maar meten blijft weten!) en een 3P+N Perilex kan je als je kookplaat dit ook kan ook gewoon met 2P+N gebruiken...
Dank. De buurman had een meter en dit klopt. Dus de aansluiting is goed en ik weet wat ik moet doen maandag als mijn nieuwe 3-fase fornuis komt.

• Jan-tweak
devriesjande schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:40:
@DennisCle
Het gaat alleen om de kleur van de draad. Niet over de spanning die er op staat.
Ik denk dat er bij de bouw van je huis een zogenaamde kookgroep is geplaatst. Daar heb je twee blauwe nuladers voor nodig. Bij de wijziging door van Wijnen had er een blauwe ader vervangen moeten worden door een bruine ader. Misschien hebben ze dat wel gedaan. Nogmaals, het gaat alleen om de kleur. Voor de werking maakt het niets uit.
Vaak wordt dan het laatste stuk blauwe kabel voorzien van de juiste kleur, wat volgens mij dan grijs zou moeten worden. (Bruin (L1), Zwart (L2) en Grijs (L3) voor de fasen, Blauw (N) voor de nul en Geel/Groen voor de aarding)

• esphome
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:57:
[...]
sorry, die zijn er dus al, zowel via CEE als ook binnen de EU (oa perilex), de stekkers zijn er gewoon al, het is eerder de veelvoud aan aansluitmogelijkheden die het niet makkelijker maakt, alleen de oorzaak daarvan is dat zeker international gezien deze aansluitingen ook niet gestandsaardiseert zijn, kijk alleen maar naar de veelheid van verschillende stekkers en WCD er in de wereld worden gebruikt.
En ja, die hebben in feite allemaal hun bestaandsrecht omdat de installatie ook dermate verschillend is.
kijk alleen maar waar in de UK elke stekker zijn eigen kleine zekering ingebouwd heeft.
[...]
En als je dan de aansluiting op kookplaat standaardiseert dan maakt het niet uit wat er in perilex zit zolang het maar geen foute aansluiting is. De teststekker geeft aan welke kabel je tussen de perilex moet hebben en handleiding van de kookplaat toont welke kabels gebruikt kunnen worden. Is er geen match dan moet je andere kookplaat zoeken of meterkast aanpassen en eventueel de kabel naar de perilex.

• SMSfreakie
  • Niet online
imo zou je altijd gewoon bruin,zwart,grijs,blauw,groengeel moeten trekken.. of je nou een 3F aansluiting gebruikt (al gebruik je evt maar 2 vd 3 fasen..) of een kookgroep op 1F... scheelt een hoop verwarring met 2x bruin en 2x blauw.. maar zo simpel is het leven helaas weer niet

404 Signature not found

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxS_yiTo3SZYsewsYG7lBjVkg3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqDVyRbjcWAD76y2gHyEubT8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Juerd op 25-04-2026 18:57 ]

• onetime
  • Niet online
@Juerd Dank voor de aanvulling voor de TS.

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
Ik heb ook maar gebruikt gemaakt van de verschillende plaatjes uit dit topic om de situatie duidelijk te maken. Over 3 weken gaan wij over naar 3 fase en de groepenkast is al voorbereid op 3-fase.
Ik ga niet zelf hieraan sleutelen maar ben wel benieuwd hoe het moet worden aangesloten, de electricien is een andere mening toebedeeld dan mij ;), wij willen een alamat..

We hebben al geruime tijd inductie. Eea zit aangesloten zoals op het 1-fase schema dmv een kookgroep.

Op de kookgroep zijn 2 Blauwe en 2 Bruine draden zichtbaar aan de bovenzijde. 2 van deze hebben een zwarte stip op de draad zitten. Ik kom deze niet tegen bij de perilex aansluiting. Deze moet worden nagemeten en dan ook van een kleur worden voorzien, al dan niet met een tape of krimpkous (ben nog geen grijze tegen gekomen). Nieuwe draad trekken is niet mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjVJqOERZI1j_3d_VEFB0AY70Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6oExARkjeTETHViratz3g66.jpg?f=fotoalbum_large

Kookplaat: siemens eh651beb1e/02
ABB aardlekautomaat 3P+N B16 30mA DS203NC B16 A30

Links is de bestaande 1 fase aansluiting, rechts de (vermoedelijke) toekomstige 3-fase aansluiting.
Wat wil ik weten.
Het schema van de 3 fase is zoals dit in het installatie handleiding staat van de kookplaat.
Wat doet die brug tussen N1 en N2.
Deze brug staat ook voor de 1 fase in de handleiding ingetekend maar mist op de bestaande aansluiting. Dat is blijkbaar ooit niet goed aangesloten?
De perilex aansluiting en de kookplaat moeten op deze kleuren worden aangepast na 3-fase omzetting en op de alamat worden maar 2 fases aangesloten (bruin en zwart)

Nu wil de electricien deze week al ombouwen ter voorbereiding naar 3 fase zodat alles na omzetting direct werkt en hij niet hoeft terug te komen, kan dat?

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
Ik denk het wel: Onder de nieuwe hoofdschakelaar L1 en L2 met elkaar verbinden, boven de hoofdschakelaar alles op de nieuwe manier aansluiten, maar wel twee draden gebruiken voor de N (zodat je die 2.5mm draad niet overbelast tussen nu en de omzetting).

Enexis (of net wie) vervangt het deel onder de hoofdschakelaar, L2 wordt een eigen fase, de brug op de N die op de tekening van de kookplaat staat zit in de meterkast in plaats van de kookplaar, en je kunt door. Wellicht niet de meest nette manier, maar je kookplaat gebruikt maar 2 fases (of twee 230V groepen) dus je hoeft die tweede blauwe draad niet om te kleuren of vervangen want die derde fase heb je niet nodig.

Niet de meest mooie oplossing (maar wel correct qua kleuren), en je kunt die derde fase nu ook niet gebruiken voor bijvoorbeeld een oven, maar je keuken staat al dus die oven heeft al een groep als het goed is :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Septillion
discusws schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:43:
Het schema van de 3 fase is zoals dit in het installatie handleiding staat van de kookplaat.
Wat doet die brug tussen N1 en N2.
N1 is de return voor L1 en N2 die voor L2. Dus die zullen beide aangesloten moeten worden. Door de faseverschuiving van 3-fase kan dit met een enkele ader en dus moet je de andere naar die ader bruggen.
Deze brug staat ook voor de 1 fase in de handleiding ingetekend maar mist op de bestaande aansluiting. Dat is blijkbaar ooit niet goed aangesloten?
Gelukkig mist deze! Bij 1-fase op een (2x P+N) kookgroep mag de brug nooit geplaatst zijn. Als de handleiding deze wel weergeeft is deze fout en is het gelukkig wel goed aangesloten :)

Of verwar je hem met een schema waarin L1 en L2 ook gebrugd zitten? En de boel op een 1x32A hangt?
De perilex aansluiting en de kookplaat moeten op deze kleuren worden aangepast na 3-fase omzetting en op de alamat worden maar 2 fases aangesloten (bruin en zwart)
Naar mijn idee is het netste om juist wel alle 3 de fases aan te sluiten op de alamat en Perilex stopcontact. In de stekker laat je een enkele fase niet aangesloten. Of op veel kookplaten mag je de ongebruikte fase op klem 1 aansluiten gezien dit een dummie is. Maar veel handleidingen geven dit niet weer. Waarschijnlijk voor de angst dat gedacht wordt dat die 3e fase dan ook gebruikt wordt.

En je hoeft dus niet persé L3 niet te gebruiken. Je mag zelf kiezen welke 2 fases je wilt gebruiken voor de kookplaat.
Nu wil de electricien deze week al ombouwen ter voorbereiding naar 3 fase zodat alles na omzetting direct werkt en hij niet hoeft terug te komen, kan dat?
Nee, dat kan niet veilig. Is het twee dagen en je let dan even op dat je niet boost / alle pitten gebruikt zou ik het nog wel aandurven. Maar officieel mis je dan beveiliging.

Tenminste, dan ga ik uit van een 3P+N alamat. Is het echt een 4P alamat van bijvoorbeeld Hager zoals @Juerd zegt kan het wel 100% veilig. Maar 4P alamats zijn dungezaaid.

Alternatief is de kookplaat bedrading exact hetzelfde te houden maar de 2xN beide op de N van de 3P+N alamat te plaatsen. Dan kan nu, met alle L in de meterkast nog aan elkaar, al wel veilig de 3P+N alamat geplaatst worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 28-04-2026 15:04 ]

• devriesjande
Doe het gelijk goed.
Op de nieuwe te plaatsen Alamat sluit je alle drie de fasen en de nul aan.
Het mag officieel niet, maar kleur de blauwe ader die op L1 zit om naar bruin.
De kookplaat heeft maar 2 van de 3 fasen nodig. Kijk op welke fase je oven/magnetron zit en gebruik die fase niet voor de kookplaat.
Sluit die fase in de Perilex stekker niet aan.
De twee fasen die wel zitten aangesloten sluit je aan op L1 en L2. De nul komt, met een doorverbinding, op de twee nulklemmen.

Het klopt dat de nul nu niet is doorverbonden.
Kijk eens goed op het 1 fase schema . Ik denk dat er ook een doorverbinding tussen L1 en L2 staat getekend. Dit is de manier van aansluiten in het buitenland. Niet geschikt voor Nederland.
Je electricien wil de aansluiting nu al ombouwen. Dat kan, maar gebruik tot er 3 fasen zijn dan maar de halve kookplaat. Anders loop je de kans dat de stroom door de nulader te hoog wordt.
Septillion schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:33:
[...]
Nee, dat kan niet veilig. Is het twee dagen en je let dan even op dat je niet boost / alle pitten gebruikt zou ik het nog wel aandurven. Maar officieel mis je dan beveiliging.

Alternatief is de kookplaat bedrading exact hetzelfde te houden maar de 2xN beide op de N van de 4P alamat te plaatsen. Dan kan nu, met alle L in de meterkast nog aan elkaar, al wel veilig de 4P alamat geplaatst worden.
Als je met een 4P aardlekautomaat werkt (dus niet 3P+N) kun je het ook veilig alvast aansluiten met enkele nuldraad en een gebrugde nul bij de kookplaat. Dan kun je inderdaad niet het volledige vermogen gebruiken, maar grijpt de automaat in als je het toch zou doen.

Uit m'n hoofd gezegd zijn Hager aardlekautomaten 4P.

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
Bedankt voor de reacties.
Er is een aparte groep voor de oven, deze perilex is alleen voor de inductie.

@Septillion
We doen het op een nette manier en laten alles correct aansluiten: de N2 op de inductie komt op klem 1 en de brug wordt geplaatst tussen N1 en N2. Ik ben zelf iets meer visueel ingesteld dan al die getalletjes. De alamat wordt volledig aangesloten. Zie nieuw 3-fase plaatje.

Heb nieuwe installatie handleiding gedownload, daar staat deze in voor 2-fase er wordt niets verteld over een optie om een L? op klem 1 te zetten, maar dit is wat jij bedoeld :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcAvME5sCqoQ3Ae3Wt4MMMSr958=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HKiwXTb71NEIQaKKfXTUi6SB.jpg?f=user_large

Dan zou dit hem moeten worden en dit moet gebeuren na de 3-fase omzetting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy6clrsZfHv_RQ9nTKi7kUiOWMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nh2ME5OHl9CM89RGjiT24q5.jpg?f=fotoalbum_large.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb van het weekend ook eindelijk het klusje van de todo-lijst kunnen afstrepen; van 2L2N naar 3N (jaja, zelfs bij een 5 jaar oude woning werd dat nog standaard zo opgeleverd). Nieuwe alamat aan die van de laadpaal verbonden met kamrail (draad van hoofdschakelaar naar laadpaalautomaat was dik genoeg). Bestaande kabels zaten muurvast dus ik heb er maar 2 naar grijs en zwart omgedoopt met de juiste kleuren isolatietape. Kookplaat volgens het nieuwe schema aangesloten, kabels van de kookgroep naar de alamat verplaatst en als laatst alles aangedraaid met de momentschroevendraaier.
Uiteindelijk was het verplaatsen van de invoerbuis boven de groepenkast nog het lastigste. :+

• Radiofreak1041
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05 13:22
Ik heb een 3-fasen groepenkast en een 5-aderige YMvK kabel naar het Perilex stopcontact lopen. Aangezien mijn kookplaat een 7,2kW aansluitwaarde heeft vraag ik me af wat ik het beste kan doen:
  • Een 3P+N installatieautomaat plaatsen achter de 4P ALS, waarbij alle aders in de Perilex worden aangesloten, maar L3 niet gebruikt wordt door de kookplaat;
  • 4x 1P installatieautomaten plaatsen achter de 4P ALS, waarbij ik 2 installatieautomaten mechanisch verbind als kookgroep, die op L1 en L2 zijn aangesloten, waarbij L3 naar de overige 2 installatieautomaten gaat. L3 in de YMvK kabel is dan niet aangesloten in de groepenkast en in de Perilex.
Wat is in mijn situatie aan te bevelen?

Het aansluitdiagram van mijn kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPjCuZb3Z9nKpBXW0qfytdb-xN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IoJqpwn1L27SFijq3UPe2faZ.png?f=fotoalbum_large

Opties in de groepenkast:
Links: 3P+N installatieautomaat. Rechts: 4x 1P installatieautomaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A70HymCOqr6G4rirI_OELqdUHQs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jE30CrOIBhewHxDrKwxt4hgm.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFjFMGU4h3pufiqyOhl3BIDzHqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12oRWY2Z26FQHxr82yW5695O.jpg?f=fotoalbum_tile

• Septillion
discusws schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:57:
Heb nieuwe installatie handleiding gedownload, daar staat deze in voor 2-fase er wordt niets verteld over een optie om een L? op klem 1 te zetten, maar dit is wat jij bedoeld :
Correct. En inderdaad typische handleiding die het niet toont. Dus als jij / een installateur het niet door wil meten dan zou ik lekker L3 in de Perilex stekker leeg laten.
Dan zou dit hem moeten worden en dit moet gebeuren na de 3-fase omzetting.

[Afbeelding].
Ja, met de nuance dat je zelf mag kiezen welke fase je niet gebruikt. De aanduiding L1 en L2 op de kookplaat is alleen om aan te geven dat hij twee verschillende fase feeds wil. Maar of je daar dan L1-L2, L1-L3 of L3-L1 op aan wilt sluiten voor een betere faseverdeling in huis maakt niet uit.

• Septillion
@Radiofreak1041 Beide mag op zich, maar de 3P+N alamat geeft je meeste flexibiliteit voor de toekomst. En als je verder geen 4P aardlek nodig hebt is het ook het meest compact.

Nog wel kleine nuance, als je voor de 2x P+N kookgroep wilt gaan die verdeeld zit over twee fases en achter een 4P aardlekschakelaar, dan is het inderdaad mogelijk om met enkele N te werken (dus zoals je zelf zegt, L3 onbenut). Maar dan MOET je de N van de twee kookgroepautomaten ook bruggen op de automaten. Anders kan de kookplaat eindigen met alleen een fase en geen N.

Maar bottemline, ik zou altijd de 3P+N alamat prefereren.

• Radiofreak1041
Septillion schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:40:
[...]

Correct. En inderdaad tyupische handleiding die het niet toont. Dus als jij / een installateur het niet door wil meten dan zou ik lekker L3 in de Perilex stekker leeg laten.

[...]

Ja, met de nuance dat je zelf mag kiezen welke fase je niet gebruikt. De aanduiding L1 en L2 op de kookplaat is alleen om aan te geven dat hij twee verschillende fase feeds wil. Maar of je daar dan L1-L2, L1-L3 of L3-L1 op aan wilt sluiten voor een betere faseverdeling in huis maakt niet uit.
Super, ik ga voor de 3P+N oplossing, dat lijkt me het meest flexibel voor de toekomst.
Als ik je vorige reactie lees neem ik aan dat ik L3 gewoon kan aansluiten in de groepenkast en deze fase in de stekker kan leeglaten.

• Septillion
@Radiofreak1041 L1, L2 of L3, net welke jij denk dat al het zwaarst belast is door je huis gebruik je dan niet voor de kookplaat. Hoeft dus niet perse L3 te zijn, het is slimmer de fase te kiezen die het al zwaar heeft. Vaak wordt de fase waar de oven op zit leeggelaten voor de kookplaat.

• Radiofreak1041
Juist, dank voor de duidelijkheid!
Stel dat ik het volledige aansluitvermogen van de kookplaat benut, dat is 7200W, verdeeld over 2 fasen. Is een enkele 2.5mm² nuldraad dan voldoende?

• Septillion
@Radiofreak1041 Zolang L1 en L2 werkelijk op een andere fase van je 3-fase huisaansluiting zitten (ongeacht welke twee), dan ja. Dan is door de magie van faseverschuiving de stroom door de N gelijk aan de stroom door een enkele fase. Bij 7200W over twee fases bij 230V dus 15,7A (7200W / (2 x 230V) = 15,7A). Wat dus prima is voor 2,5qmm.

Maar zodra je dus beide faseaansluitingen van je kookplaat aan dezelfde netaansluiting maakt heb je die faseverschuiving niet en gaat die "magie" dus niet op!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Juerd Klopt de uitleg op klusidee wat het verschil in werking tussen 3P+N en 4P alamaten betreft?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

dunklefaser schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:08:
@Juerd Klopt de uitleg op klusidee wat het verschil in werking tussen 3P+N en 4P alamaten betreft?
Geen idee, ik heb geen zin om die hele pagina te lezen.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Juerd schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:27:
[...]

Geen idee, ik heb geen zin om die hele pagina te lezen.
Klopt - heb ik ook niet gedaan. Ik ben gestopt bij deze posting (Kees) - lijkt me plausibel..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

dunklefaser schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:33:
[...]

Klopt - heb ik ook niet gedaan. Ik ben gestopt bij deze posting (Kees) - lijkt me plausibel..
Het klopt dat in de 3P+N de N eerder maakt en later verbreekt. Het klopt niet dat het een probleem zou zijn dat een 4P dat niet doet. Die extreem korte tijd dat de nul bij het afschakelen zweeft is niet relevant. Er zal ook niet om worden afgekeurd.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Juerd schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:37:
[...]

Het klopt dat in de 3P+N de N eerder maakt en later verbreekt. Het klopt niet dat het een probleem zou zijn dat een 4P dat niet doet. Die extreem korte tijd dat de nul bij het afschakelen zweeft is niet relevant. Er zal ook niet om worden afgekeurd.
Maar is AFAIK wel exact de rede dat je een 4P Alamat niet in moet willen gaan zetten bij een 3-Fase netaansluiting en in dat geval een 3P+N automaat installeert?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Septillion
@dunklefaser Als aanvulling, de 3P+N controleert alleen de stroom door 3 polen. Het "N-contact" schakelt alleen mee met de rest. De 4P doet dat op alle 4 de polen. Als op de 4e pool dus een N zit zal daar dus ook de stroom door gemeten (en beveiligd) worden.

Dat de N bij een 3P+N soms later schakelt is niet zo zeer voor de zwevende N maar of dat contact de kortsluitstroom kan breken. Zie hier: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" en er wat voor en na :+

• Septillion
Will_M schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:41:
[...]

Maar is AFAIK wel exact de rede dat je een 4P Alamat niet in moet willen gaan zetten bij een 3-Fase netaansluiting en in dat geval een 3P+N automaat installeert
Nee dus :)

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Septillion , @Juerd Prima teamwork - voorlopig genoeg uitleg voor mij.
Ik ben benieuwd of mijn elektriciën het ook snapt.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Radiofreak1041 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:32:
Ik heb een 3-fasen groepenkast en een 5-aderige YMvK kabel naar het Perilex stopcontact lopen. Aangezien mijn kookplaat een 7,2kW aansluitwaarde heeft vraag ik me af wat ik het beste kan doen:
  • Een 3P+N installatieautomaat plaatsen achter de 4P ALS, waarbij alle aders in de Perilex worden aangesloten, maar L3 niet gebruikt wordt door de kookplaat;
  • 4x 1P installatieautomaten plaatsen achter de 4P ALS, waarbij ik 2 installatieautomaten mechanisch verbind als kookgroep, die op L1 en L2 zijn aangesloten, waarbij L3 naar de overige 2 installatieautomaten gaat. L3 in de YMvK kabel is dan niet aangesloten in de groepenkast en in de Perilex.
Wat is in mijn situatie aan te bevelen?

Het aansluitdiagram van mijn kookplaat:
[Afbeelding]

Opties in de groepenkast:
Links: 3P+N installatieautomaat. Rechts: 4x 1P installatieautomaat
[Afbeelding][Afbeelding]
Radiofreak1041 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:01:
[...]

Super, ik ga voor de 3P+N oplossing, dat lijkt me het meest flexibel voor de toekomst.
Als ik je vorige reactie lees neem ik aan dat ik L3 gewoon kan aansluiten in de groepenkast en deze fase in de stekker kan leeglaten.
Maar ga je nu voor een 3P+N installatieautomaat of voor een aardlekautomaat zoals @Septillion adviseert?

Dat eerste zou ik namelijk afraden, wat in mijn ogen een beter oplossing is verschilt afhankelijk van het feit of je die 4P aardlekschakelaar al hebt of nog nieuw moet gaan aanschaffen.

Als je die 4P ALS al hebt zou ik voor twee gekoppelde automaten gaan omdat dit de helft van de ruimte scheelt in je kast voor precies dezelfde functionaliteit. Het feit dat je een 3P+N automaat als andere optie overweegt geeft al aan dat je die extra twee losse 1 fase automaten toch niet nodig hebt dus die zou ik dan lekker weglaten, is goedkoper ook en laat ruimte voor andere uitbreidingen in de toekomst.

Moch je die 4P ALS nog niet hebben dan zou ik zeker niet een losse krachtgroep met losse 4P ALS kopen, echt zonde van de ruimte die 4 extra eenheden die je daarmee vult. Ga in dat geval voor de 3 fasen aardlekautomaat.

• BmFdZh
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 02-05 14:32
Me groepenkast is ondertussen omgebouwd van 1fase naar een 3fase.

Er zit een 4p aardlekautomaat Adm416g in voor de kookplaat.

Mijn aansluiting is nu nog 1fase, deze is dus bij de hoofdschakelaar met een kamrail naar de aardlekschakelaars en aardlekautomaat verbonden.

Nu heb ik gemerkt dat de test knop het niet doet op de ADM416G, moet deze het doen ook al is deze met 1-fase verbonden??

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-05 09:23

EmHaKa

harêuh

BmFdZh schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:11:
Nu heb ik gemerkt dat de test knop het niet doet op de ADM416G, moet deze het doen ook al is deze met 1-fase verbonden??
Het klopt dat de testknop het niet doet met 1 fase aangesloten.
De testknop maakt namelijk een lekstroom tussen de middelste 2 circuits, en omdat die hetzelfde
potentiaal hebben, gaat er geen lekstroom lopen.
De groep is overigens wel beveiligd tegen aardlek, alleen kun je het niet testen met dat knopje.

• BmFdZh
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 02-05 14:32
Oké bedankt voor de reactie, dan is alles in orde.

• Radiofreak1041
Vliegvlug schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:33:
[...]

[...]

Maar ga je nu voor een 3P+N installatieautomaat of voor een aardlekautomaat zoals @Septillion adviseert?

Dat eerste zou ik namelijk afraden, wat in mijn ogen een beter oplossing is verschilt afhankelijk van het feit of je die 4P aardlekschakelaar al hebt of nog nieuw moet gaan aanschaffen.

Als je die 4P ALS al hebt zou ik voor twee gekoppelde automaten gaan omdat dit de helft van de ruimte scheelt in je kast voor precies dezelfde functionaliteit. Het feit dat je een 3P+N automaat als andere optie overweegt geeft al aan dat je die extra twee losse 1 fase automaten toch niet nodig hebt dus die zou ik dan lekker weglaten, is goedkoper ook en laat ruimte voor andere uitbreidingen in de toekomst.

Moch je die 4P ALS nog niet hebben dan zou ik zeker niet een losse krachtgroep met losse 4P ALS kopen, echt zonde van de ruimte die 4 extra eenheden die je daarmee vult. Ga in dat geval voor de 3 fasen aardlekautomaat.
Momenteel heb ik nog niks, de huidige kast wordt compleet vervangen. Ik ben van plan om deze 48-module kast te halen: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html, deze heeft inderdaad een losse 4P ALS en 3P+N installatieautomaat. Ik ben het met je eens dat het zonde is van de ruimte, maar dit is de configuratie waarin hij nu aangeboden wordt. In deze kast heb ik nog zat ruimte over, in theorie zou het wel passen. Of zou je hoe dan ook aanbevelen om een aardlekautomaat te nemen? Dank voor het meedenken!

• Septillion
@Radiofreak1041 Je kan Sander altijd mailen, ze willen prima een custom kast voor je maken :)

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:48
Goedemorgen,

I.v.m. de aanstaande overgang van 1- naar 3-fase hoofdaansluiting en de aanwezigheid van een kookgroep ben ik aan het kijken wat ik nu in huis heb. Ik heb a.d.h.v. dit topic een aantal bevindingen gedaan, waar ik graag jullie bevestiging of opmerkingen op zou willen ontvangen.

Aanwezig:
ABB groepenkast met 3-split busboard (dus 3 ALS's met ieder 4 groepen)
Kookgroep van 2x16A gekoppeld
7,4kW Siemens inductiekookplaat met afzuiging (ED877HQ26E) met perilex-stekker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FC7uPj3sIvINRP5Av4DmKs-B1wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfrVFkmvR7A6dVMDcamQuLoe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hys0no1bf2bPREUU0nKYtMuOYN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKi2ZKZaIK2bheHwiwYJIjsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSPZvhoJJBmP-moXU1eD0EDsTnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLoEFDTE6FABOPTW4m7BYigg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJQGwVhQ4AjJiNrt21sLHVGqqGM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IrxBhjDEjVXF6GcHYtYr9fLJ.png?f=fotoalbum_large

Bevindingen / acties:
1. De kookgroep zit nu op positie 1 en 2 in de groepenkast. Ik wil deze verplaatsen naar positie 4 en 5 zodat hij op verschillende ALS's komt te zitten. Dat is vreemd maar wel veilig, wat ik uit dit topic begrepen heb.

2. Er zit een brug tussen grijs en blauw op de plaat. De monteur heeft dat zo gemaakt. Die brug moet weg i.v.m. veiligheidsaspecten, als ik het goed begrepen heb uit dit forum.

3. Er zit géén draad aangesloten op positie 3 (=de schroef rechtsboven) op de plaat. Dat is raar want er is geen enkel schema op de afbeelding met die bedrading. Er zit ook geen brug. Ik kan 2 pitten tegelijk boosten, maar niet in alle combinaties. Daarom denk ik dat ik positie 3 erbij moet bruggen. Of zwart en bruin eentje naar rechts opschuiven en positie 1 erbij bruggen. Dan krijg je schema 21.

Klopt dit een beetje?

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Radiofreak1041 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:03:
[...]

Momenteel heb ik nog niks, de huidige kast wordt compleet vervangen. Ik ben van plan om deze 48-module kast te halen: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html, deze heeft inderdaad een losse 4P ALS en 3P+N installatieautomaat. Ik ben het met je eens dat het zonde is van de ruimte, maar dit is de configuratie waarin hij nu aangeboden wordt. In deze kast heb ik nog zat ruimte over, in theorie zou het wel passen. Of zou je hoe dan ook aanbevelen om een aardlekautomaat te nemen? Dank voor het meedenken!
Ik zou ook in dit geval de aardlekautomaat nemen, al is het wel een slag duurder.
Je kan Sander Vunderink ook gewoon mailen of bellen met de vraag het aan te passen.
Edit: zie dat @Septillion dat laatst al had gezegd :D

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 29-04-2026 11:03 ]

• Septillion
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:48:
Bevindingen / acties:
1. De kookgroep zit nu op positie 1 en 2 in de groepenkast. Ik wil deze verplaatsen naar positie 4 en 5 zodat hij op verschillende ALS's komt te zitten. Dat is vreemd maar wel veilig, wat ik uit dit topic begrepen heb.
Correct!
2. Er zit een brug tussen grijs en blauw op de plaat. De monteur heeft dat zo gemaakt. Die brug moet weg i.v.m. veiligheidsaspecten, als ik het goed begrepen heb uit dit forum.
Die "installateur" is af, die brug had er nooit mogen zitten. Dat is namelijk niet veilig. Dus ja, die moet eruit.
3. Er zit géén draad aangesloten op positie 3 (=de schroef rechtsboven) op de plaat. Dat is raar want er is geen enkel schema op de afbeelding met die bedrading. Er zit ook geen brug. Ik kan 2 pitten tegelijk boosten, maar niet in alle combinaties. Daarom denk ik dat ik positie 3 erbij moet bruggen. Of zwart en bruin eentje naar rechts opschuiven en positie 1 erbij bruggen. Dan krijg je schema 21.
Dit is wel een heeeeeeele rare.. Tenzij je echt heel verkeerd schema linkt ofzo. Want klem 3 zou gewoon de halve kookplaat moeten zijn... De plaat werkt wel compleet? Maar schema 21 is de correctge voor 2P+2N bedraden.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@JiMiHeNdRiX en @Septillion Plaatje 20 is ook wel vreemd als je zowel een brug als 2 aders aansluit.
Zoals gezegd is punt 3 heel raar, maar wordt wel beveiligd door een 16A automaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Septillion
@timovd en 19e ook... Echt af en toe het idee dat de engineer schetsjes maakt hoe het moet en dan de communicatie gewoon tekeningen maakt zonder te controleren. Want altijd super wisselvallig wanneer je nu bedoelen dat iets losse draden zijn of dat je ze direct dient samen te nemen etc... En laten ze altijd volledig in het midden qua draden en afzekering. Bedoel, plaatje 20 (2L+2N) zou prima zo mogen (op 1x40A) als je het 4P zekert. Maar echt logisch is het niet...

• JiMiHeNdRiX
Septillion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:06:
[...]

Dit is wel een heeeeeeele rare.. Tenzij je echt heel verkeerd schema linkt ofzo. Want klem 3 zou gewoon de halve kookplaat moeten zijn... De plaat werkt wel compleet? Maar schema 21 is de correctge voor 2P+2N bedraden.
Ik heb het even gedubbelcheckt, dit is het juiste schema bij de plaat. Mijn foto van de bedrading op de plaat dateert van het moment nét voordat de monteur de plaat in het aanrechtblad monteerde. Ik mocht daar deze foto van maken.
Ik kan 2 pitten tegelijk boosten, eentje links en eentje rechts. Dus dat is m.i. best goed. Niet beide links of beide rechts. Dat is wel een tekortkoming, zeker gezien de plaat de mogelijkheid biedt om 2 pitten tot 1 grote pit te combineren om een lange braadslede of grillplaat oid op te zetten. Die kun je dan niet boosten.
Ik denk dat het slim is om de installateur terug te laten komen als ik dit zo lees.

• Septillion
@JiMiHeNdRiX Ah, dan heb ik vermoeden dat hij snel daarna achter zijn fout kwam :+

Of je hem er voor terug moet laten komen, mwa. Gezien je zelf al prima conclusies gemaakt hebt en hij schijnbaar de foute brug op N plaatst zou ik gewoon zelf kijken.

• JiMiHeNdRiX
Septillion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:22:
@JiMiHeNdRiX Of je hem er voor terug moet laten komen, mwa. Gezien je zelf al prima conclusies gemaakt hebt en hij schijnbaar de foute brug op N plaatst zou ik gewoon zelf kijken.
Dank je. Ik kan het inderdaad ook zelf doen. Ik had vooral gehoopt de kookplaat te kunnen laten zitten maar hij moet dus toch los. Is het strikt noodzakelijk om dat al te doen voordat de hoofdaansluiting naar 3-fase overgaat of mag dat ook daarna?

N.b. het verplaatsen van de kookgroep naar positie 4 en 5 op het busboard doe ik uiteraard al wel voordat ik 3-fase krijg.

• Septillion
@JiMiHeNdRiX Als je 100% zeker wist dat het goed zat kon hij blijven zitten. Maar de brug op de N mag er dus niet zitten met de 2x P+N kookgroep.

En je kan het nu al verplaatsen gezien je toch 2xN houdt. Dus de plaat controleren en de kookgroep naar 4-5 verhuizen kan je nu al doen. Dan gaat het vanzelf goed als je naar 3-fase gaat. Alleen dus even kijken of L1 en L2 de meest logische fases voor de kookplaat zijn. Bijvoorbeeld omdat je een oven dan juist op 3 hebt zitten. De verdeling van al je apparaten in huis is dus wel goed om vooraf even naar te kijken.

• JiMiHeNdRiX
@Septillion Okee, doe ik dat. Dank voor het meedenken! Ik weet nu wat me te doen staat.

[ Voor 11% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 29-04-2026 14:02 ]

• Ben(V)
Ik vermoed dat hij een brug tussen de twee aansluitingen rechtsboven heeft gezet.
De kookplaat ziet dat als aangesloten op een groep en zal het maximale vermogen dan beperken waardoor je de verschijnselen krijgt die je beschrijft.
Hij heeft dan de afzuiging op de ene helft van je kookgroep gezet en alle inductieplaten op de andere helft van je kookgroep.

Als de aansluiting rechtsboven echt niet gebruikt is zou de helft van je kookplaat het gewoon niet doen.

Dit apparaat heeft aan aansluitwaarde van 7,4KW en die kun je echt alleen maar gebruiken als je een driefasen aansluiting gebruik.
1 fase voor de afzuiging en ieder van de twee inductieplaat aansluitingen een eigen fase die volgens de specs ieder al 3,7KW kunnen trekken.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 29-04-2026 14:08 ]

• JiMiHeNdRiX
Ben(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:03:
Ik vermoed dat hij een brug tussen de twee aansluitingen rechtsboven heeft gezet.
Je moest haast wel gelijk hebben. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb daarom zojuist de halve keuken afgebroken (ik overdrijf) en warempel er zit inderdaad een brug rechtsboven! Helemaal goed dus. Ik kon hem niet zien op de foto in mijn openingspost, dat was dus ofwel een slechte foto ofwel de monteur heeft de brug later alsnog toegevoegd.
Dat geconstateerd hebbende, heb ik ook maar gelijk de brug tussen blauw en grijs verwijderd.
Nu alleen de kookgroep een paar posities opschuiven in de groepenkast en dan mag de 3-fase hoofdaansluiting komen. Dank allemaal voor het meedenken.

• onetime
  • Niet online
@JiMiHeNdRiX Dan heb je nu dus schema 20? Anders moet dat alsnog, draden opschuiven en brugje 1-2.

• Ben(V)
Voor driefasen gebruik heeft hij plaatje 18 nodig en kan hij de grijze draad gebruiken voor de aansluiting rechtsboven.
Uiteraard die grijze draad in meterkast dan ook aan een fase aansluiten.
Die brug tussen blauw en grijs moet er wel in en daar wordt dan de blauwe draad op aangesloten.

Door de fase verschuiving tussen de fasen is een enkele nuldraad voldoende.

PS Met een kookgroep had de monteur plaatje 21 moeten gebruiken, want de afzuiging trekt veel minder vermogen dan de platen dus zou hij de twee aansluitingen voor de platen nooit mogen combineren.

• JiMiHeNdRiX
onetime schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:35:
@JiMiHeNdRiX Dan heb je nu dus schema 20? Anders moet dat alsnog, draden opschuiven en brugje 1-2.
Ik heb vanmiddag alleen de brug tussen blauw en grijs verwijderd. Het ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTbnLhRstPRJt92uilJUCLKqzDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsE9h2LTHXiFJHI6SiH0IQlI.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk dat ik zwart en bruin inderdaad allebei eentje naar rechts moet verschuiven en de brug 2-3 verplaatsen naar 1-2. Dan krijg je schema 21. Wat jij zegt schema 20, daar zit de brug tussen grijs en blauw die ik vanmiddag juist verwijderd heb, dus die begrijp ik niet helemaal.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste