• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

devriesjande schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:22:
@Get!em

Als je een krachtgroep laat plaatsen dan moet de plaat volgens het linker schema worden aangesloten. Waarschijnlijk kan de bedrading van de groepenkast naar de Perilex worden hergebruikt. Maar dat hangt van de gebruikte kleuren af
Maar eens een foto van de volledige groepenkast. En maak de kast waar de kookgroep zit eens open. En maak een foto van de bedrading aan de bovenkant van de kookgroep. Wel eerst de hoofdschakelaar uit!
Ik krijg een elektricien voor een andere klus over de vloer. Ik hoop dat ik met de bestaande automaat van de kookgroep, gewoon de fase 2 kan aansluiten zonder vervangingen.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:04:
@Vliegvlug Maar hij heeft 2 nullen dus het is een don't care :)
Tuurlijk kan je het dan nog steeds met de twee nullen aansluiten maar ik zou het zelf in die situatie veel logischer vinden om de perilex dan aan te sluiten zoals je zou doen als het een driefasen aansluiting is en niet alsnog met twee nullen naar de kookplaat.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Get!em schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:57:
[...]

[Afbeelding]Het relevante deel. Rechts nog een kast met PV, warmtepomp en Ev charger. Omdat warmtepomp nu op zelfde fase zit als de kookgroep, kom ik in de problemen (zeg 1x per maand tot 40A en gemiddeld 3x per maand boven de 30A op fase 1.

Elektricien die dit heeft ingericht 2 jaar terug voor mij had me hiervoor moeten waarschuwen. Oven zat oorspronkelijk ook nog op fase 1 tot vorig jaar. Voordat ik die had laten verhuizen klapte de hoofdzekering op fase 1 er elk kwartaal wel een keer uit.
Gebruik je je kookplaat dan zo intensief en op hoge standen op meerdere pitten tegelijkertijd?

Want zo’n kookgroep op een 1 fase bij een drie fasen aansluiting wordt vaak gedaan en leidt meestal niet tot problemen.
Mocht je je kookplaat wel normaal gebruiken dan zou ik zeker eens kijken naar de faseverdeling in je groepenkast, zou me niets verbazen als de fase waar nu de kookgroep op zit (te)veel zware verbruikers heeft en de andere fasen niet.

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:17
Andrehj schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:18:
@PhoneTech Wat ik zo vreemd vind: Kreeg je geen vraag van de installateur of er niet een standaard 19mm pijp (of een 5-aderige kabel) naar de keuken moest voor als jij (of een volgende bewoner) ooit een keuken met een standaard kookplaat zou willen installeren? Ik zou toch verwachten dat dat in elke moderne woning wel zo'n beetje standaard wordt aangelegd (staat misschien zelfs wel in het bouwbesluit?).
Ik heb er specifiek naar gevraagd bij het indienen van de elektrische installaties, maar het kon volgens hun helaas niet. Misschien had ik door moeten zetten, maar dat is nu te laat.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27
@Vliegvlug Dat is toch precies wat hij aangeeft :D Met als oplossing de kookplaat netjes over de fases verdelen.

En dan de kookplaat door deze met de 2x P+N kookgroep over twee fases te verdelen. Is een krachtgroepje mooier? Zeker! Maar dit kan dus volledig gedaan worden met wat er al in de kast zit. Gewoon de kookgroep naar positie 4 en 5 en je bent klaar.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vliegvlug schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Gebruik je je kookplaat dan zo intensief en op hoge standen op meerdere pitten tegelijkertijd?

Want zo’n kookgroep op een 1 fase bij een drie fasen aansluiting wordt vaak gedaan en leidt meestal niet tot problemen.
Mocht je je kookplaat wel normaal gebruiken dan zou ik zeker eens kijken naar de faseverdeling in je groepenkast, zou me niets verbazen als de fase waar nu de kookgroep op zit (te)veel zware verbruikers heeft en de andere fasen niet.
Als ik de twee pitten links en rechts (pan aardappelen en pan groente aan de kook brengen, of pasta aan de kook op rechts en wok op links) beide op P van power zet, kom ik op 5500W. Zet ik er dan nog een koekenpan bij aan voor wat vlees, dan nog hoger. (En ja, ik ben van het koken, ook incl oven tegelijkertijd aan, bestelling/restaurant of frituur is hier slechts 1x per maand, maar vaker slechts 1x per kwartaal). De warmtepomp zit ook op die fase en gaat na een defrost naar 3,5kW. Fase 2 is redelijk vol ook (met oa wasmachine en droger en de backup heater warmtepomp a 3,6kW) en fase 3 is ook de Oven (a 2500W zonder gril aan). Heel veel ruimte om te schuiven heb ik niet. En als ik al schuif (bijv warmtepomp van fase 1 en 2 naar 2 en 3), dan is fase 1 bijna leeg, behalve de kookgroep (1 van de groepen die op de foto staat is ongebruikt). Ik splits daarom liever de kookgroep indien mogelijk. Dat levert meer flexibiliteit op. Vandaar de vraag in dit topic.

Anyhow, conclusie lijkt: Is gewoon mogelijk. Aandachtspunten zijn de N1 en N2 checken of die bij L1 en L2 horen en niet gedraaid zijn. Is allemaal niet geheel standaard, maar met behoud van kabel en automaat, zou het bij goede N1 en N2 een relatief simpele verplaatsing moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 22-02-2026 20:07 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:51:
@Vliegvlug Dat is toch precies wat hij aangeeft :D Met als oplossing de kookplaat netjes over de fases verdelen.
Is me niet duidelijk waar je naar verwijst, ik reageerde op jouw opmerking.
En dan de kookplaat door deze met de 2x P+N kookgroep over twee fases te verdelen. Is een krachtgroepje mooier? Zeker! Maar dit kan dus volledig gedaan worden met wat er al in de kast zit. Gewoon de kookgroep naar positie 4 en 5 en je bent klaar.
Ik vind dit ook een prima oplossing maar om het moment van mijn vraag aan @Get!em was uberhaupt nog niet duidelijk of er 1 fase of 3 fasen ALS-en in die kast zaten.

Mijn opmerking slaat dus op de situatie dat er een 3 fasen ALS zou zijn geweest, in dat geval zou ik niet alsnog 2 nullen richting perilex en kookplaat hebben gebracht iets wat jij leek te suggereren met jouw opmerking.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27
@Vliegvlug Jawel, verder terug lezen ;) Nu ga ik schamen voor niet goed lezen 8)7

Maar ja, voor een 3-fase ALS is een enkele N mogelijk. Dan wel de N's van de kookgroep bruggen!

Zou ik er de moeite voor nemen om het aan te passen als het zit zoals omschreven, nee.

[ Voor 83% gewijzigd door Septillion op 22-02-2026 20:36 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:00
Get!em schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:59:
[...]

Ik krijg een elektricien voor een andere klus over de vloer. Ik hoop dat ik met de bestaande automaat van de kookgroep, gewoon de fase 2 kan aansluiten zonder vervangingen.
Het blijft naar mijn mening knoeien, maar de oplossing die @Septillion aandraagt is mogelijk.
Laat de monteur eerst eens de stroom per fase meten met een draaiende warmtepomp, wasmachine, autolader en oven. Dan de kookplaat aansluiten op de twee minst belaste fasen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

devriesjande schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:26:
[...]

Het blijft naar mijn mening knoeien, maar de oplossing die @Septillion aandraagt is mogelijk.
Laat de monteur eerst eens de stroom per fase meten met een draaiende warmtepomp, wasmachine, autolader en oven. Dan de kookplaat aansluiten op de twee minst belaste fasen.
Hoeft ie niet te meten ;) Heb ik al 2 jaar een log van. Vandaar dat ik ook weet hoevaak hij op fase A over de 30A heen gaat.

Piekjes van wasmachine en vaatwasser maak ik me niet druk om. Zijn toch kort. Inductie en warmtepomp zijn gewoon beide wat langduriger en beide dus opgeteld nu 48A op 1 fase. Dat is niet OK. Oven ook langduriger, maar zit dus op C momenteel. Er komt nog een extra oven, binne 2 jaar. Die wil ik op fase B in de huidige verdeling.

Blauw fase A, geel B, Rood C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeyMVG4gcXdsonKLA7d4oe4gIV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZ8xuzgC2OUD29UF82c4kvDj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Get!em op 22-02-2026 21:55 ]

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste