Ik krijg een elektricien voor een andere klus over de vloer. Ik hoop dat ik met de bestaande automaat van de kookgroep, gewoon de fase 2 kan aansluiten zonder vervangingen.devriesjande schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:22:
@Get!em
Als je een krachtgroep laat plaatsen dan moet de plaat volgens het linker schema worden aangesloten. Waarschijnlijk kan de bedrading van de groepenkast naar de Perilex worden hergebruikt. Maar dat hangt van de gebruikte kleuren af
Maar eens een foto van de volledige groepenkast. En maak de kast waar de kookgroep zit eens open. En maak een foto van de bedrading aan de bovenkant van de kookgroep. Wel eerst de hoofdschakelaar uit!
Tuurlijk kan je het dan nog steeds met de twee nullen aansluiten maar ik zou het zelf in die situatie veel logischer vinden om de perilex dan aan te sluiten zoals je zou doen als het een driefasen aansluiting is en niet alsnog met twee nullen naar de kookplaat.Septillion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:04:
@Vliegvlug Maar hij heeft 2 nullen dus het is een don't care
Gebruik je je kookplaat dan zo intensief en op hoge standen op meerdere pitten tegelijkertijd?Get!em schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:57:
[...]
[Afbeelding]Het relevante deel. Rechts nog een kast met PV, warmtepomp en Ev charger. Omdat warmtepomp nu op zelfde fase zit als de kookgroep, kom ik in de problemen (zeg 1x per maand tot 40A en gemiddeld 3x per maand boven de 30A op fase 1.
Elektricien die dit heeft ingericht 2 jaar terug voor mij had me hiervoor moeten waarschuwen. Oven zat oorspronkelijk ook nog op fase 1 tot vorig jaar. Voordat ik die had laten verhuizen klapte de hoofdzekering op fase 1 er elk kwartaal wel een keer uit.
Want zo’n kookgroep op een 1 fase bij een drie fasen aansluiting wordt vaak gedaan en leidt meestal niet tot problemen.
Mocht je je kookplaat wel normaal gebruiken dan zou ik zeker eens kijken naar de faseverdeling in je groepenkast, zou me niets verbazen als de fase waar nu de kookgroep op zit (te)veel zware verbruikers heeft en de andere fasen niet.
Ik heb er specifiek naar gevraagd bij het indienen van de elektrische installaties, maar het kon volgens hun helaas niet. Misschien had ik door moeten zetten, maar dat is nu te laat.Andrehj schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:18:
@PhoneTech Wat ik zo vreemd vind: Kreeg je geen vraag van de installateur of er niet een standaard 19mm pijp (of een 5-aderige kabel) naar de keuken moest voor als jij (of een volgende bewoner) ooit een keuken met een standaard kookplaat zou willen installeren? Ik zou toch verwachten dat dat in elke moderne woning wel zo'n beetje standaard wordt aangelegd (staat misschien zelfs wel in het bouwbesluit?).
@Vliegvlug Dat is toch precies wat hij aangeeft
Met als oplossing de kookplaat netjes over de fases verdelen.
En dan de kookplaat door deze met de 2x P+N kookgroep over twee fases te verdelen. Is een krachtgroepje mooier? Zeker! Maar dit kan dus volledig gedaan worden met wat er al in de kast zit. Gewoon de kookgroep naar positie 4 en 5 en je bent klaar.
En dan de kookplaat door deze met de 2x P+N kookgroep over twee fases te verdelen. Is een krachtgroepje mooier? Zeker! Maar dit kan dus volledig gedaan worden met wat er al in de kast zit. Gewoon de kookgroep naar positie 4 en 5 en je bent klaar.
Als ik de twee pitten links en rechts (pan aardappelen en pan groente aan de kook brengen, of pasta aan de kook op rechts en wok op links) beide op P van power zet, kom ik op 5500W. Zet ik er dan nog een koekenpan bij aan voor wat vlees, dan nog hoger. (En ja, ik ben van het koken, ook incl oven tegelijkertijd aan, bestelling/restaurant of frituur is hier slechts 1x per maand, maar vaker slechts 1x per kwartaal). De warmtepomp zit ook op die fase en gaat na een defrost naar 3,5kW. Fase 2 is redelijk vol ook (met oa wasmachine en droger en de backup heater warmtepomp a 3,6kW) en fase 3 is ook de Oven (a 2500W zonder gril aan). Heel veel ruimte om te schuiven heb ik niet. En als ik al schuif (bijv warmtepomp van fase 1 en 2 naar 2 en 3), dan is fase 1 bijna leeg, behalve de kookgroep (1 van de groepen die op de foto staat is ongebruikt). Ik splits daarom liever de kookgroep indien mogelijk. Dat levert meer flexibiliteit op. Vandaar de vraag in dit topic.Vliegvlug schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:35:
[...]
Gebruik je je kookplaat dan zo intensief en op hoge standen op meerdere pitten tegelijkertijd?
Want zo’n kookgroep op een 1 fase bij een drie fasen aansluiting wordt vaak gedaan en leidt meestal niet tot problemen.
Mocht je je kookplaat wel normaal gebruiken dan zou ik zeker eens kijken naar de faseverdeling in je groepenkast, zou me niets verbazen als de fase waar nu de kookgroep op zit (te)veel zware verbruikers heeft en de andere fasen niet.
Anyhow, conclusie lijkt: Is gewoon mogelijk. Aandachtspunten zijn de N1 en N2 checken of die bij L1 en L2 horen en niet gedraaid zijn. Is allemaal niet geheel standaard, maar met behoud van kabel en automaat, zou het bij goede N1 en N2 een relatief simpele verplaatsing moeten zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 22-02-2026 20:07 ]
Is me niet duidelijk waar je naar verwijst, ik reageerde op jouw opmerking.Septillion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:51:
@Vliegvlug Dat is toch precies wat hij aangeeftMet als oplossing de kookplaat netjes over de fases verdelen.
Ik vind dit ook een prima oplossing maar om het moment van mijn vraag aan @Get!em was uberhaupt nog niet duidelijk of er 1 fase of 3 fasen ALS-en in die kast zaten.En dan de kookplaat door deze met de 2x P+N kookgroep over twee fases te verdelen. Is een krachtgroepje mooier? Zeker! Maar dit kan dus volledig gedaan worden met wat er al in de kast zit. Gewoon de kookgroep naar positie 4 en 5 en je bent klaar.
Mijn opmerking slaat dus op de situatie dat er een 3 fasen ALS zou zijn geweest, in dat geval zou ik niet alsnog 2 nullen richting perilex en kookplaat hebben gebracht iets wat jij leek te suggereren met jouw opmerking.
@Vliegvlug Jawel, verder terug lezen
Nu ga ik schamen voor niet goed lezen
Maar ja, voor een 3-fase ALS is een enkele N mogelijk. Dan wel de N's van de kookgroep bruggen!
Zou ik er de moeite voor nemen om het aan te passen als het zit zoals omschreven, nee.
Maar ja, voor een 3-fase ALS is een enkele N mogelijk. Dan wel de N's van de kookgroep bruggen!
Zou ik er de moeite voor nemen om het aan te passen als het zit zoals omschreven, nee.
[ Voor 83% gewijzigd door Septillion op 22-02-2026 20:36 ]
Het blijft naar mijn mening knoeien, maar de oplossing die @Septillion aandraagt is mogelijk.Get!em schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:59:
[...]
Ik krijg een elektricien voor een andere klus over de vloer. Ik hoop dat ik met de bestaande automaat van de kookgroep, gewoon de fase 2 kan aansluiten zonder vervangingen.
Laat de monteur eerst eens de stroom per fase meten met een draaiende warmtepomp, wasmachine, autolader en oven. Dan de kookplaat aansluiten op de twee minst belaste fasen.
Hoeft ie niet te metendevriesjande schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:26:
[...]
Het blijft naar mijn mening knoeien, maar de oplossing die @Septillion aandraagt is mogelijk.
Laat de monteur eerst eens de stroom per fase meten met een draaiende warmtepomp, wasmachine, autolader en oven. Dan de kookplaat aansluiten op de twee minst belaste fasen.
Piekjes van wasmachine en vaatwasser maak ik me niet druk om. Zijn toch kort. Inductie en warmtepomp zijn gewoon beide wat langduriger en beide dus opgeteld nu 48A op 1 fase. Dat is niet OK. Oven ook langduriger, maar zit dus op C momenteel. Er komt nog een extra oven, binne 2 jaar. Die wil ik op fase B in de huidige verdeling.
Blauw fase A, geel B, Rood C
[ Voor 39% gewijzigd door Get!em op 22-02-2026 21:55 ]
Hi iedereen,
Een "noob" qua elektriciteit hier. Dus vandaar mijn vraag. Begin deze week werd door een elektrofirma een nieuwe inductie kookplaat geplaatst. Echter, bij het uitkuisen van de keukenkast nà plaatsing, merk ik op dat de aansluiting op de wandcontactdoos niet lijkt op de schema's in de handleiding.
Wat meer info:
- Elektriciteitskast 1-fase
- Zekering in de kast is een Vynckier EPP32 C32 (dubbelpolig 32A)(België)
- In de wandcontactdoos komen drie (ipv vijf) 6mm² kabels toe (aarde, fase en nul)
- Van de kookplaat naar de wandcontactdoos loopt een 5-aderige kabel... waarvan men 2 draden niet heeft aangesloten op de wandcontactdoos. De draden lijken me 2,5mm² dikte.
In bijlage wat foto's en het aansluitschema. Ik veronderstel dat men het middelste schema (1N) had moeten gebruiken? En de twee nuldraden had moeten connecteren alsook de twee fasedraden?
Alvast bedankt voor de moeite
.
Een "noob" qua elektriciteit hier. Dus vandaar mijn vraag. Begin deze week werd door een elektrofirma een nieuwe inductie kookplaat geplaatst. Echter, bij het uitkuisen van de keukenkast nà plaatsing, merk ik op dat de aansluiting op de wandcontactdoos niet lijkt op de schema's in de handleiding.
Wat meer info:
- Elektriciteitskast 1-fase
- Zekering in de kast is een Vynckier EPP32 C32 (dubbelpolig 32A)(België)
- In de wandcontactdoos komen drie (ipv vijf) 6mm² kabels toe (aarde, fase en nul)
- Van de kookplaat naar de wandcontactdoos loopt een 5-aderige kabel... waarvan men 2 draden niet heeft aangesloten op de wandcontactdoos. De draden lijken me 2,5mm² dikte.
In bijlage wat foto's en het aansluitschema. Ik veronderstel dat men het middelste schema (1N) had moeten gebruiken? En de twee nuldraden had moeten connecteren alsook de twee fasedraden?
Alvast bedankt voor de moeite
![]() | ![]() | ![]() |
@Seagull Voorop gesteld dat ik de Belgische regels niet ken. (is 2,5mm2 daar genoeg voor 32A?)
Maar als er 5 draden (4 voor de stroom en 1 voor de aarde) beschikbaar zijn, gebruik ze dan ook.
Op de kookplaat zijn dan meerdere delen doorverbonden; dat had beter in de muuraansluiting kunnen gebeuren. Die 6mm2 is wel genoeg voor 32A.
Maar als er 5 draden (4 voor de stroom en 1 voor de aarde) beschikbaar zijn, gebruik ze dan ook.
Op de kookplaat zijn dan meerdere delen doorverbonden; dat had beter in de muuraansluiting kunnen gebeuren. Die 6mm2 is wel genoeg voor 32A.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
In België smelt PVC bij dezelfde temperatuur als bij onsonetime schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:04:
@Seagull Voorop gesteld dat ik de Belgische regels niet ken. (is 2,5mm2 daar genoeg voor 32A?)
Het lijkt mij dat het een twee maal 16A (L+L) automaat is en die heeft geen N erop zitten.
Zie: https://www.my-electro.be...-pole-circuit-breaker-32a
Vandaar dat ook maar drie van de vijf 2,5mm2 gebruikt worden want de N is altijd gecombineerd.
Vandaar dat ook maar drie van de vijf 2,5mm2 gebruikt worden want de N is altijd gecombineerd.
hou je wel rekening mee dat dit een C type IA is en geen B type, voor een kookplaat lijkt me een C niet de juiste keuze. of zijn in Belgie in de AREI de voorwaarden hier anders?esphome schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:27:
Het lijkt mij dat het een twee maal 16A (L+L) automaat is en die heeft geen N erop zitten.
De 2,5mm2 kabel van WCD naar de kookplaat is duidelijk te dun en voldoet niet aan AREI, ik vermoed dat men hier de meegeleverde standaard kabel die bij de kookplaats was geleverd heeft gebruikt.
[ Voor 14% gewijzigd door Jan-tweak op 27-02-2026 12:34 ]
@Seagull Een elektricien die de kabels zo blood laat liggen en zelfs blood kopen (ook al spanningsloos) laat zien is bij voorbaat al af
De kabel moet de muurdoos in verdwijnen, niet de draden...
Heeft hij ook in de plaat lopen rommelen? Want normaal gaat de plaat zeuren en/of werkt er een heel niet als niet alles aangesloten is. Maar dit soort aansluitschema's zie je juist vaak als de kabel vast aan de plaat zit.
Onder aan de streep had het gewoon of met een dikke draad naar de plaat gemoeten (maar kan dus alleen als dat bereikbaar is) of het samenvoegen had zoals in het schema in de muurdoos moeten gebeuren. In laatste geval dus de 2x L (waarschijnlijk zelfs maar 1,5qmm) van de plaat op de 6qmm in de muur. Zelfde voor N.
Hoewel B karakteristiek al helemaal prima zou zijn die ik voor vaste aansluiting geen probleem met een C karakteristiek.
Heeft hij ook in de plaat lopen rommelen? Want normaal gaat de plaat zeuren en/of werkt er een heel niet als niet alles aangesloten is. Maar dit soort aansluitschema's zie je juist vaak als de kabel vast aan de plaat zit.
Onder aan de streep had het gewoon of met een dikke draad naar de plaat gemoeten (maar kan dus alleen als dat bereikbaar is) of het samenvoegen had zoals in het schema in de muurdoos moeten gebeuren. In laatste geval dus de 2x L (waarschijnlijk zelfs maar 1,5qmm) van de plaat op de 6qmm in de muur. Zelfde voor N.
Hoewel B karakteristiek al helemaal prima zou zijn die ik voor vaste aansluiting geen probleem met een C karakteristiek.
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 27-02-2026 12:33 ]
kan een bora xpure recirculatie op een 1 fase aansluiting of heb je minimaal 2 nodig?
@Oliebolleke Bora heeft daar toch een schema voor waarbij je alle fasen koppelt? Dan moet je bedrading er wel geschikt voor zijn, dus niet aan te raden. Je kunt L2 en L3 koppelen en N1 en N2 beslist NIET koppelen. Dan kun je een kookgroep gebruiken met een 1f hoofdaansluiting.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd dank voor je reactie, dus je raadt het af maar het kan wel?
Goede middag,
Ben me keuken aan het verbouwen en heb me gasleiding naar de keuken afgedopt, wil dus elektrisch gaan koken en meteen me groepenkast laten vervangen en verzwaren van 1x25A naar 3x25A. Ook heb ik een 5x2.5mm² YMvK kabel getrokken die ongeveer 12meter lang is van meterkast naar kookplaat.
Ik wil een voorbedrade groepenkast kopen met de volgende componenten:
* Groepenkast van ABB zonder busboard.
:strip_exif()/f/image/1KTAAxWuAcBKlCpCZ4ximsEy.jpg?f=fotoalbum_large)
* Hoofdschakelaar 40A 4p
:strip_exif()/f/image/qvfAh1uQIuQhQZ9UcpaFhVXV.jpg?f=fotoalbum_large)
* Aardlekautomaat B16 30mA 6kA
:strip_exif()/f/image/n2qyBk67ZwGSlvh718Qg9UOI.jpg?f=fotoalbum_large)
* 3x Aardlekschakelaar 40A 30mA type A 1-fase
:strip_exif()/f/image/c5J1gS3vSA4ohmczyWTpCfOY.jpg?f=fotoalbum_large)
* 6x Installatieautomaat B16 4.5kA B-kar
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Can8DAVJPiwUdiIdYcW0Xzms.jpg?f=user_large)
In de Configurator kan ik alleen deze Installatieautomaat met 4.5kA kiezen.
Op de website zelf vond ik deze Installatieautomaat met 6kA
:strip_exif()/f/image/3WGxZHmDdE1xHh8E6Xa8A5uB.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag 1
Maakt het iets uit of het een 4.5kA of 6kA is? Welke is het beste/veiligste om te nemen?
De kookplaat die ik ga gebruiken is een 2-fase kookplaat van Bosch PIX631HC1E met een aansluitwaarde van 7400W. Deze kookplaat wil ik dus gebruiken met de gekozen Aardlekautomaat.
Aansluitschema is als volgt en weet wel dat de gene met rode streep gebruikt moet worden:
:strip_exif()/f/image/NR2yKXmTQXwKnW5E7IqIw6Kj.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag2
Is de gekozen Aardlekautomaat geschikt voor deze kookplaat?
Vraag3
Bij de kookplaat zit een kabel en deze is 5x1.5mm², is dit voldoende of kan ik beter voor een 5x2.5mm² kijken?
De perilex wcd sluit ik als volgt aan:
Linksboven: N (Blauw)
Rechtsboven: L1 (Bruin)
Rechtsonder: L2 (zwart)
Linksonder: L3 (grijs)
Midden: Aarde (geel groen)
Als de netbeheerder is geweest om L2 en L3 aan te sluiten, zal ik de wcd nog nameten om te controleren of er tussen N en L1/2/3 230v staat en tussen de fases 400v staat.
Vraag4
Hoe moet ik nu de kookplaat aansluiten?
Zoals op het onderste plaatje, en moet de brug blijven zitten tussen 4 en 5?
Zoals dit of zit ik hier helemaal mis?
:strip_exif()/f/image/8lf0wMdQ49O9q9NPD3aZGOCK.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij voorbaat dank!
Ben me keuken aan het verbouwen en heb me gasleiding naar de keuken afgedopt, wil dus elektrisch gaan koken en meteen me groepenkast laten vervangen en verzwaren van 1x25A naar 3x25A. Ook heb ik een 5x2.5mm² YMvK kabel getrokken die ongeveer 12meter lang is van meterkast naar kookplaat.
:strip_exif()/f/image/1KTAAxWuAcBKlCpCZ4ximsEy.jpg?f=fotoalbum_large)
* Hoofdschakelaar 40A 4p
:strip_exif()/f/image/qvfAh1uQIuQhQZ9UcpaFhVXV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n2qyBk67ZwGSlvh718Qg9UOI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c5J1gS3vSA4ohmczyWTpCfOY.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Can8DAVJPiwUdiIdYcW0Xzms.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/3WGxZHmDdE1xHh8E6Xa8A5uB.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag 1
Maakt het iets uit of het een 4.5kA of 6kA is? Welke is het beste/veiligste om te nemen?
De kookplaat die ik ga gebruiken is een 2-fase kookplaat van Bosch PIX631HC1E met een aansluitwaarde van 7400W. Deze kookplaat wil ik dus gebruiken met de gekozen Aardlekautomaat.
Aansluitschema is als volgt en weet wel dat de gene met rode streep gebruikt moet worden:
:strip_exif()/f/image/NR2yKXmTQXwKnW5E7IqIw6Kj.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag2
Vraag3
Bij de kookplaat zit een kabel en deze is 5x1.5mm², is dit voldoende of kan ik beter voor een 5x2.5mm² kijken?
Als de netbeheerder is geweest om L2 en L3 aan te sluiten, zal ik de wcd nog nameten om te controleren of er tussen N en L1/2/3 230v staat en tussen de fases 400v staat.
Vraag4
:strip_exif()/f/image/8lf0wMdQ49O9q9NPD3aZGOCK.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij voorbaat dank!
Mooie post! Ik weet zo het verschil niet tussen 4.5 en 6kA. De rest heb je netjes uitgedacht.BmFdZh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:18:
Goede middag,
[Afbeelding]
* Hoofdschakelaar 40A 4p
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vraag 1
[Afbeelding]
Vraag2
Vraag3
Vraag4
[Afbeelding]
Bij voorbaat dank!
Met een aansluitwaarde van 7.4kW zou je inderdaad voor 2.5mm2 kunnen gaan. En waarom neem je dan ook niet gelijk een mooi Merten MEG1011-9019 doosje (even zoeken in dit topic) ipv perilex?
Omdat je 2 fasen gebruikt (nadat de netbeheerder de upgrade heeft gedaan!) heb je aan 1 nul voldoende. Dus in je laatste plaatje kun (moet) je de grijze draad weglaten, dan zit je goed.
Bedankt voor je reactie.
Dat Merten MEG1011-9019 kastje is opzicht ook wel handig, lekker plat.
Die sluit ik dan dus het zelfde aan als op de Perilex alleen dan zonder grijs aan te sluiten.
Kan ik de grijze kabel dan gewoon afknippen aan beide kanten zodat deze nergens tegenaan kan komen?
Die sluit ik dan dus het zelfde aan als op de Perilex alleen dan zonder grijs aan te sluiten.
Kan ik de grijze kabel dan gewoon afknippen aan beide kanten zodat deze nergens tegenaan kan komen?
Als je de grijze draad niet aansluit moet je een brug plaatsten bij de kookplaat. Ook is 1.5mm² gewoon voldoende.
@BmFdZh Ziet er goed uit
Niet de ruimte voor een tweede volle kast? En ik zou vooral ook eens bij Sander aankloppen wat hij er voor vraagt. Je zou ook all aardlekautomaat kunnen overwegen. Met 3 aardlekschakelaars en maar 6 groepen gaat niet heel veel schelen denk ik.
Verder prima aardlekautomaat voor de kookplaat en voor laatste stuk is 1,5qmm gangbaar en prima. Zorg in ieder geval voor adereindhulzen of ultrasoon gelaste kabels. Anders ben je aan het prutsen. En meen dat 6kA breekstroom tegenwoordig de gangbare is in Nederland.
Zelf ook groot voorstander van het Merten doosje ipv de onhandige Perilex. Je hebt in ieder geval het goede schema. Grijs mag je ongebruikt laten, sommige platen hebben op positie 1 een lose aansluiting om hem kwijt te kunnen. Parallel naar de aansluitdoos is ook een optie.
Verder prima aardlekautomaat voor de kookplaat en voor laatste stuk is 1,5qmm gangbaar en prima. Zorg in ieder geval voor adereindhulzen of ultrasoon gelaste kabels. Anders ben je aan het prutsen. En meen dat 6kA breekstroom tegenwoordig de gangbare is in Nederland.
Zelf ook groot voorstander van het Merten doosje ipv de onhandige Perilex. Je hebt in ieder geval het goede schema. Grijs mag je ongebruikt laten, sommige platen hebben op positie 1 een lose aansluiting om hem kwijt te kunnen. Parallel naar de aansluitdoos is ook een optie.
Ik zou zelf niet zo snel iets meer afknippen, maar in de groepenkast, kabel naar de kookplaat, tot aan de perilex of merten gewoon aansluiten, maar inderdaad van het aansluitsnoer zou je hem weg kunnen laten/knippen. En dan de brug wel plaatsen. Zo is het het meest duidelijk voor anderen die er in de toekomst aan werken en houd je je optie open.BmFdZh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:27:
Bedankt voor je reactie.
Helaas is me meterkast een beetje klein zowel in de breedte als in de hoogte. BxH wat maximaal past is 40x70. En de kast die ik nu gekozen heb is 33x39.
Ik heb een Bosch PVS775FC5E kookplaat. Deze wil ik aansluiten op een krachtstroomgroep. Het aansluitschema is als volgt:
:strip_exif()/f/image/trNC2TGwxQKyWam0FJzb2dLN.png?f=user_large)
Ik heb me nu netjes aan het linker schema gehouden: ik heb een brug geplaatst, de grijze draad omgekleurd naar een blauwe, en gebruikt als 2e nuldraad. In een lasdoos vlakbij de meterkast heb ik deze omgekleurde nul met een Wago klemmetje verbonden met de andere nul, en daar ook de grijze fase vanuit de meterkast afgedopt.
Wat echter logischer zou voelen, is om de grijze fase aansluiten op klem 1, en slechts één nuldraad gebruiken. Weet iemand of dat kan? Dan hoef je niet te rommelen met het omkleuren van draden en zo. Ik verwacht dat klem 1 intern nergens aan verbonden zit, maar ja, ik weet het niet zeker, dus ik durfde daar niet zomaar 230 V op te zetten
:strip_exif()/f/image/trNC2TGwxQKyWam0FJzb2dLN.png?f=user_large)
Ik heb me nu netjes aan het linker schema gehouden: ik heb een brug geplaatst, de grijze draad omgekleurd naar een blauwe, en gebruikt als 2e nuldraad. In een lasdoos vlakbij de meterkast heb ik deze omgekleurde nul met een Wago klemmetje verbonden met de andere nul, en daar ook de grijze fase vanuit de meterkast afgedopt.
Wat echter logischer zou voelen, is om de grijze fase aansluiten op klem 1, en slechts één nuldraad gebruiken. Weet iemand of dat kan? Dan hoef je niet te rommelen met het omkleuren van draden en zo. Ik verwacht dat klem 1 intern nergens aan verbonden zit, maar ja, ik weet het niet zeker, dus ik durfde daar niet zomaar 230 V op te zetten
[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 16-03-2026 21:33 ]
@marcop23 ik zou verwachten van wel, zoals hierboven aangegeven. Ik zou zelf ook nooit willen dat je zowel een brug op de N zet als 2 aders.Septillion schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:51:
Knip...
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@marcop23
Vanuit de meterkast tot de Perilex of lasdoos alle 5 aders zonder omkleuren aansluiten.
Vanaf de Perilex of lasdoos 4 aders aansluiten.
Dus maar 1 nulader.
De fase waarop de magnetron/oven zit aangesloten gebruik je niet voor de kookplaat
Vanuit de meterkast tot de Perilex of lasdoos alle 5 aders zonder omkleuren aansluiten.
Vanaf de Perilex of lasdoos 4 aders aansluiten.
Dus maar 1 nulader.
De fase waarop de magnetron/oven zit aangesloten gebruik je niet voor de kookplaat
@marcop23 Gewoon de grijze lekker fase 3 laten zijn en niet aansluiten op je plaat. Je hebt maar een enkele N nodig. Soms kan deze inderdaad op positie 1 afgemonteerd maar dan zou ik alleen doen als de handleiding dat zegt of je het nagemeten hebt. Anders gewoon grijs niet aansluiten in de plaat en wanddoos (of Perlilex).
De Perilex zit helaas achter een keukenkastje op een manier waar ik niet bij kan zonder te slopen. Een grijze fase los in de aansluitdoos van de kookplaat laten zwerven vind ik ook niet netjes: dan monteer ik hem liever ergens aan vast, dus dan toch maar als tweede nul gebruiken zoals het aansluitschema vraagt.Septillion schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:39:
@marcop23 Gewoon de grijze lekker fase 3 laten zijn en niet aansluiten op je plaat. Je hebt maar een enkele N nodig. Soms kan deze inderdaad op positie 1 afgemonteerd maar dan zou ik alleen doen als de handleiding dat zegt of je het nagemeten hebt. Anders gewoon grijs niet aansluiten in de plaat en wanddoos (of Perlilex).
In de handleiding staat niets over positie 1. In geen van de schema's wordt die aangesloten. Ik heb het proberen door te meten, maar mijn multimeter meet tussen elke klem > 4 MΩ. Ook tussen klemmen die wel bij elkaar horen. Daar durf ik dus niet op te vertrouwen.
Ik vind het eigenlijk wel een beetje "C-merk" van Bosch dat je hem niet gewoon (volgens een schema uit de handleiding) op een standaard driefasenperilex aan kan sluiten.
Ik heb net iets soortgelijksgedaan met ABB. in jouw geval zou ik een kast met deze onderdelen gebruiken. Je houdt in de grote kast dan nog 6 posities over vd 24 en je hebt als extra overspanningsbeveiliging. Omdat ik nog geen slimme meter heb zit er ook een Shelly meter in die de 3 fasen meet, helpt om overbelasting/scheefheid inzichtelijk te krijgen...BmFdZh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:18:
Goede middag,
[Afbeelding]
* Hoofdschakelaar 40A 4p
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vraag 1
[Afbeelding]
Vraag2
Vraag3
Vraag4
[Afbeelding]
Bij voorbaat dank!
Ook ik gebruik 2 fasen van de 3 fasen alamat voor een kookplaat. Wel al je verbruikers optimaliseren over de 3 fasen... bij ons lopen kookplaat, oven en afwasmachine vaak gelijktijdig. Eventueel verwarming, quooker, etc.
Hoe dat dan?DjoeC schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:40:
[...]
Ik heb net iets soortgelijksgedaan met ABB. in jouw geval zou ik een kast met deze onderdelen gebruiken. Je houdt in de grote kast dan nog 6 posities over vd 24 en je hebt als extra overspanningsbeveiliging. Omdat ik nog geen slimme meter heb zit er ook een Shelly meter in die de 3 fasen meet, helpt om overbelasting/scheefheid inzichtelijk te krijgen...
Ook ik gebruik 2 fasen van de 4 fasen alamat voor een kookplaat. Wel al je verbruikers optimaliseren over de 3 fasen... bij ons lopen kookplaat, oven en afwasmachine vaak gelijktijdig. Eventueel verwarming, quooker, etc.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
@Will_M Zoals ook aan zijn winkelwagentje te zien bedoeld hij 3P+N.
@marcop23 Onder spanning zou ik hem ook niet laten zweven nee. Dan inderdaad parallel (samenvoegen in de Perilex stekker) of aan beide kanten afknippen.
En ja, blijft jammer dat de meeste fabrikanten geen oplossing bieden voor L3. Ik denk omdat ze bang zijn dat als ze officieel een plek voor aansluiten geven dat mensen dan ook denken dat die echt nodig is. Het feit dat je een klem op positie 1 hebt is al meer dan bij veel andere
En ja, blijft jammer dat de meeste fabrikanten geen oplossing bieden voor L3. Ik denk omdat ze bang zijn dat als ze officieel een plek voor aansluiten geven dat mensen dan ook denken dat die echt nodig is. Het feit dat je een klem op positie 1 hebt is al meer dan bij veel andere
Ik zou 'm eerder afdoppen, bijvoorbeeld een wago erop, dan afknippen. Bij een upgrade naar een andere kookplaat die de derde fase wel gebruikt heb je dan geen probleem.
Edit: ah je bedoelt zeker de kookplaat zelf. Niet daarvoor.
[ Voor 16% gewijzigd door bjusterbaarlik op 17-03-2026 07:29 ]
Zo bedoelde ik het ook, 3 fase tot aan de perilex. En dan de grijze aan beide kanten van het aansluit snoer weg knippen, dan heb je nog steeds de optie wil je upgraden, maar geen ongebruikte hete draad in je kookplaatbjusterbaarlik schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:26:
Ik zou 'm eerder afdoppen, bijvoorbeeld een wago erop, dan afknippen. Bij een upgrade naar een andere kookplaat die de derde fase wel gebruikt heb je dan geen probleem.
Natuurlijk, je hebt gelijk - mijn vingers en een mini touchscreen gaan niet altijd even goed samen
Misschien een domme vraag maar zijn er überhaupt installatie bedrijven die een voor bedrade groepenkast willen plaatsen? (Daar had ik nog niet echt aan gedacht)
[ Voor 4% gewijzigd door BmFdZh op 17-03-2026 09:58 ]
De mijne was niet voorbedraad en is in een ochtend in elkaar gezet door een lokale ZZP-er. Ik had overigens al wel meerdere kamrail lengten (12, 4, 3 en 2 lang, het bedraden met kamrails lijkt flink minder werk te zijn, kk weet zeker dat ie een voorbedrade ook gedaan zou hebben, daar hebben we vooraf naar gekeken, maar zelf invullen kwam mij beter uit, Aan de andere kant: Ik ben vrijwel zeker dat bedrijven als Sander V je kast ook voorbedraden en de componenten plaatsen exact zoals jij dat wilt - maar, volgens mij gaat dit meer de richting van het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 topic op waar de mensen zitten met veel meer inzicht op dit terrein....BmFdZh schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:57:
Misschien een domme vraag maar zijn er überhaupt installatie bedrijven die een voor bedrade groepenkast willen plaatsen? (Daar had ik nog niet echt aan gedacht)
@BmFdZh Denk dat er heel veel installateurs voorbedraad bestellen, ook bij Elektramat of Sander. Ik denk alleen dat er weinig staan te springen om er een op te hangen die ze niet zelfs besteld hebben. Want daar is het lastiger marge op te vangen dan als ze zelf een Emat kastje bestellen.
Dank voor reacties!
Denk dat handiger is om even een paar offertes aan te vragen. Misschien kunnen ze nog wat met me hager groepenkast met 24 slots.
Hager heeft toch geen smalle kast van 110x330 met 12 slots?
Er zit nu trouwens in de kast:
5x MKS516 B16
1x CD240G 40A 0,03A
1x CDA540G 40A 0,03A
Denk dat handiger is om even een paar offertes aan te vragen. Misschien kunnen ze nog wat met me hager groepenkast met 24 slots.
Hager heeft toch geen smalle kast van 110x330 met 12 slots?
Er zit nu trouwens in de kast:
5x MKS516 B16
1x CD240G 40A 0,03A
1x CDA540G 40A 0,03A
[ Voor 17% gewijzigd door BmFdZh op 18-03-2026 07:23 ]
Vandaag de voorschouw gehad van onze nieuwbouwwoning. Ik vraag me af of het klopt en of ik hier een punt van moet maken.
In de opgave van de keukenleverancier is vermeld perilex aansluiting 2/3 fasen tbv kookplaat met aansluitwaarde >7000 watt, kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7,4Kw In de vertaling hiervan door de kopersbegeleider is hiervoor geen aanpassing gedaan.
Onderstaande tref ik aan in de groepenkast, die na een vraag werd onderbouwd met: ‘de kookgroep elke groep is 16A, dus 16x230 en dan keer 2, dus 7360 watt.’
In de opgave van de keukenleverancier is vermeld perilex aansluiting 2/3 fasen tbv kookplaat met aansluitwaarde >7000 watt, kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7,4Kw In de vertaling hiervan door de kopersbegeleider is hiervoor geen aanpassing gedaan.
Onderstaande tref ik aan in de groepenkast, die na een vraag werd onderbouwd met: ‘de kookgroep elke groep is 16A, dus 16x230 en dan keer 2, dus 7360 watt.’
@.NCK Je hebt een 3f hoofdschakelaar, maar heb je ook een 3f aansluiting?
Ik vermoed van wel, maar dat kan ik niet zien op de foto. Beter was het om een 3f ALA te plaatsen en dan is de 4e ALS ook niet nodig.
Ik vermoed van wel, maar dat kan ik niet zien op de foto. Beter was het om een 3f ALA te plaatsen en dan is de 4e ALS ook niet nodig.
Dit kun je alleen maar realiseren als er 400V tussen de fasen staat.aansluiting 2/3 fasen
[ Voor 21% gewijzigd door timovd op 19-03-2026 12:13 ]
Nieuwbouw, dus standaard 3Fase (3x25A) hoofdaansluiting neem ik aan. Dan is dit niet correct noch conform. Opties is kookgroep behouden maar met 4P Aardlek ervoor en dan kookgroep op 2 van de 3 fases aansluiten. Andere optie is 3P+N Alamat of krachtgroep plaatsen achter een 4P Aardlek.timovd schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:12:
@.NCK Je hebt een 3f hoofdschakelaar, maar heb je ook een 3f aansluiting?
[...]
Dit kun je alleen maar realiseren als er 400V tussen de fasen staat.
HD4Life @ Full-HD
@.NCK op welke groep is je omvormer geplaatst?
Edit: ah zie het al zit er boven.
Edit: ah zie het al zit er boven.
[ Voor 28% gewijzigd door bjusterbaarlik op 19-03-2026 12:38 ]
Volgens mijn beperkte kennis klopt dit wel hoor. (EDIT, het stukje over de kookplaat en kookgroep, niet de rest vd groepenkast!).NCK schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:10:
Vandaag de voorschouw gehad van onze nieuwbouwwoning. Ik vraag me af of het klopt en of ik hier een punt van moet maken.
[Afbeelding]
Je sluit namelijk enkel de kookplaat aan op die kookgroep, en dat is inderdaad 2x16A.
Dan kans en danwel de duur dat je >7000watt verbruikt met die plaat (dat is dus alle "pitten" boosten en volop aan voor gelangere duur) is dermate klein en kort dat de kookgroep hiervoor wel geschikt is. Die klapt er namelijk niet uit zodra je 7361watt trekt, die zal dit echt nog wel even vol moeten kunnen houden.
Je kookplaat op 2 fases op een perilex is ook zeker mogelijk. (Kook plaat met 3 fases met een bruggetje tussen 2 fases, perilex netjes 2 aparte fases, 2 aparte negatieve en 1 aarde)
Dit staat als het goed is ook zo beschreven in de handleiding, maar dien je altijd even te checken voor je specifieke plaat.
Nee
@John Doos Kleur bij kleur en je bent elektromonteur. Het is vrij gemakkelijk om iets werkend te krijgen, maar om het goed te doen is meer kennis nodig.
Uit de TS:
Uit de TS:
Dit volgt uit de netcode die zoveel mogelijk verdeling van de belasting over de verschillende fasen voorschrijft en de NEN1010 die voorschrijft dat een zekering niet door 1 aangesloten apparaat mag kunnen worden overbelast.
…
[ Voor 100% gewijzigd door .NCK op 19-03-2026 20:54 . Reden: Verwezen naar andere post. ]
@.NCK Nee, die kookplaat hoort dus niet op een enkele fase te komen. En als je betaald voor "perilex aansluiting 2/3 fasen tbv kookplaat met aansluitwaarde >7000 watt" dan heb je ook alle reden om te klagen. Daar lees ik gewoon 3-fase en nu kan je er maar 5750W uit trekken. Dus er hoort gewoon een 3-fase alamat bij voor de kookplaat.
Qua verdeling is het alleen wel wat ingewikkeld met 2 ovens... Meestal doe je de over op de 3e fase maar dat gaat dus niet. Dus zou zelf de kookplaat tussen L1 en L2 plaatsen en wasmachine en droger van plaats doen wisselen. En dan L3 voor de oven die je het meest denk te gebruiken.
Qua verdeling is het alleen wel wat ingewikkeld met 2 ovens... Meestal doe je de over op de 3e fase maar dat gaat dus niet. Dus zou zelf de kookplaat tussen L1 en L2 plaatsen en wasmachine en droger van plaats doen wisselen. En dan L3 voor de oven die je het meest denk te gebruiken.
@Septillion de aannemer heeft er in dit geval zelf voor gekozen om deze niet als krachtgroep aan te bieden en op die wijze te offeren.
Bedankt voor deze toelichting!
@Nck @Septillion Ben ik de enige die het gek vind dat de warmtepomp over 2 aardlek's is opgedeeld? En als de kleuren de fase's weergeven ook nog eens over 2 fasen? Zou daar een krachtgroep dan ook niet beter op z'n plaats zijn?
Dit type warmtepomp ontvangt zijn voeding vanuit het buitenunit. De genoemde warmtepomp binnen is naar mijn weten de back-up heater.
En je dus te benadelen? Je kiest voor een optie die een krachtgroep vereist maar hij plaatst dus iets ondergeschikts....NCK schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:36:
@Septillion de aannemer heeft er in dit geval zelf voor gekozen om deze niet als krachtgroep aan te bieden en op die wijze te offeren.
Niet perse gek. Sommige warmtepompen hebben een 1F/3F binnenunit (back-up element) en een aparte 1F buitenunit. Beide op een aparte groep en kun je dus ook verdelen over twee aardlekschakelaars.DjoeC schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:43:
@Nck @Septillion Ben ik de enige die het gek vind dat de warmtepomp over 2 aardlek's is opgedeeld? En als de kleuren de fase's weergeven ook nog eens over 2 fasen? Zou daar een krachtgroep dan ook niet beter op z'n plaats zijn?
HD4Life @ Full-HD
Dus niet per definitie. Een kookgroep voldoet in deze mits deze via 2 verschillende fases wordt gevoed en achter een 4P aardlekschakelaar is geplaatst. Deze optie is vaak goedkoper dan een 3F alamat, afhankelijk van het merk dat je gebruikt, maar kost wel iets meer ruimte.Septillion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:00:
[...]
En je dus te benadelen? Je kiest voor een optie die een krachtgroep vereist maar hij plaatst dus iets ondergeschikts...
HD4Life @ Full-HD
@Davidshadow13 Dat een (2x P+N) kookgroep over twee fases technisch goed is ben ik met je eens.
Maar meer wat je mag verwachten aan de hand van de omschrijving. Zelf lees ik "perilex aansluiting 2/3 fasen tbv kookplaat met aansluitwaarde >7000 watt" als een aansluiting die geschikt is voor 2 of 3 fase gebruik. Anders is die 7kW een heel erg random getal.
Maar ja, door het zo brak op te schrijven zou je dit ook kunnen lezen dat juist de aannemer mag kiezen voor 2 of 3 fase
Dan zou een (2x P+N) kookgroep over twee fases ook correct zijn.
Maar huidige vorm van (2x P+N) kookgroep op 1-fase is niet juist want die is niet geschikt voor >7kW.
Maar meer wat je mag verwachten aan de hand van de omschrijving. Zelf lees ik "perilex aansluiting 2/3 fasen tbv kookplaat met aansluitwaarde >7000 watt" als een aansluiting die geschikt is voor 2 of 3 fase gebruik. Anders is die 7kW een heel erg random getal.
Maar ja, door het zo brak op te schrijven zou je dit ook kunnen lezen dat juist de aannemer mag kiezen voor 2 of 3 fase
Maar huidige vorm van (2x P+N) kookgroep op 1-fase is niet juist want die is niet geschikt voor >7kW.
Correct, maar in de orignele vraag van @.NCK stond ", kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7,4Kw". Oftewel een 2-fase kookgroep is voldoende voor dat vermogen. Dus dan kiest de aannemer waarschijnlijk voor goedkoop en plaats een kookgroep, wellicht verdeeld over 2 fases, dat weet je pas als je de kast openmaakt.Septillion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:41:
@Davidshadow13 Dat een (2x P+N) kookgroep over twee fases technisch goed is ben ik met je eens.
Maar ja, door het zo brak op te schrijven zou je dit ook kunnen lezen dat juist de aannemer mag kiezen voor 2 of 3 faseDan zou een (2x P+N) kookgroep over twee fases ook correct zijn.
Vaak zie je dat bij project nieuwbouw dat je expliciet om een 11 kW kookaansluiting moet vragen om een krachtgroep te krijgen.
HD4Life @ Full-HD
@Davidshadow13 Wat de klant gaan aansluiten is ondergeschikt aan waar voor getekend is. Maarja, zoals altijd is het niet eenduidig opgeschreven.
Maar op 1-fase is niet volgens de NEN en ook niet volgens de >7kW. Markering duid nu op enkele fase dus hij zal iets moeten aanpassen.
Maar op 1-fase is niet volgens de NEN en ook niet volgens de >7kW. Markering duid nu op enkele fase dus hij zal iets moeten aanpassen.
:strip_exif()/f/image/PhOsZHKwOLPxmPu4QHEaLU8D.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/BB5mrVXEJ5x5ls0EmwseUTPk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/UV7eB3x3w3D33x1LxmwfoLDt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Bda0Z7X70VkzxPy67ws9L4uE.jpg?f=fotoalbum_large)