Acidrain schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:13:
[...]
Vanaf de meterkast naar waar de stoof zou komen ligt een 5*6mm2 kabel die nog niet is afgemonteerd op een perilex stopcontact.

Mijn vraag is nu:
Mag ik op die kabel ipv een perilex een Merten aansluitdoos voor kookplaten aansluiten zoals deze:
https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html
Nee, de klemmen in zo'n aansluitdoosje zijn niet geschikt voor 6 mm²; je krijgt de kabel waarschijnlijk ook niet onder de trekontlasting. Met die dikte is een onderverdeler logischer dan alleen een lasdoos.

(Wil je toch een lasdoos, dan kun je een generieke lasdoos gebruiken met Wago 221-6xx lasklemmen. Dat is wel een stuk groter dan zo'n aansluitdoosje, maar kleiner dan een verdeler. Hou er rekening mee dat je iets met trekontlasting (bijv. wartels) moet hebben voor kabels.)

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:56
Beste tweakers,

Even een vraagje. Ivm een gaslek naar de keuken stap ik over naar inductie koken.

Waar de plaat komt ligt al een 3 fase aansluiting waar een Falcon nexus dual 110 op aangesloten staat. Die zal 7-13 als aansluitschema hebben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfdsrioEPGaRLildL2Z03dbN-4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8v0LX75wD9M0QlLzbXEsFiCz.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik mij af of deze 3fase makkelijk gebruikt kan worden voor de inductieplaat?

De inductieplaat heeft het volgende aansluitschema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljS-gfBIRR5PF5FWNMSOCddb1oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfLwf98vnt4elZe6dprs8iw5.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik van logica uitga, dan zou het middelste aansluitschema moeten werken?

Ik heb al zitten Googlen, maar dan heb je topics waar mensen elkaar een beetje tegenspreken.

Ik vroeg mij ook nog af of er een verschil zit qua gebruik en veiligheid tussen de kookplaat aansluiten volgend aansluitschema 1 en 2?

Zover ik weet is de 3 fase hierop aangesloten in de meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZrAAp__ucrwsmB6DoM4nkcmX4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DE14VIUyqX28hAkx4n7YrB31.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens komt er nog een elektricien langs voor het definitieve aansluiten ervan + stekker (gaat nu direct het fornuis in), ga zelf niet rommelen met elektra, maar ik vroeg het mij af voor een beetje voorkennis wat de meningen hier over zijn.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-02 20:57
Mooraalkikker schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:03:
Beste tweakers,

Even een vraagje. Ivm een gaslek naar de keuken stap ik over naar inductie koken.

Waar de plaat komt ligt al een 3 fase aansluiting waar een Falcon nexus dual 110 op aangesloten staat. Die zal 7-13 als aansluitschema hebben

[Afbeelding]

Nu vroeg ik mij af of deze 3fase makkelijk gebruikt kan worden voor de inductieplaat?

De inductieplaat heeft het volgende aansluitschema

[Afbeelding]

Als ik van logica uitga, dan zou het middelste aansluitschema moeten werken?

Ik heb al zitten Googlen, maar dan heb je topics waar mensen elkaar een beetje tegenspreken.

Ik vroeg mij ook nog af of er een verschil zit qua gebruik en veiligheid tussen de kookplaat aansluiten volgend aansluitschema 1 en 2?

Zover ik weet is de 3 fase hierop aangesloten in de meterkast

[Afbeelding]

Overigens komt er nog een elektricien langs voor het definitieve aansluiten ervan + stekker (gaat nu direct het fornuis in), ga zelf niet rommelen met elektra, maar ik vroeg het mij af voor een beetje voorkennis wat de meningen hier over zijn.
Hallelujah tussen 4 en 10k euro nieuw voor die Falcon. Is er geen ombouw kit? Gasleiding echt onmogelijk te repareren?

Maar ja, een standaard 4 pits kookplaat sluit je via het 400V 2N schema aan. De derde fase dop je af.

Blijf je de ovens gebruiken of gaat die helemaal weg?

• Mooraalkikker
Ricko1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:58:
[...]

Hallelujah tussen 4 en 10k euro nieuw voor die Falcon. Is er geen ombouw kit? Gasleiding echt onmogelijk te repareren?

Maar ja, een standaard 4 pits kookplaat sluit je via het 400V 2N schema aan. De derde fase dop je af.

Blijf je de ovens gebruiken of gaat die helemaal weg?
Ja als het goed is, is dit ding rond de 7k nieuw. Zat al in het huis toen wij het hadden gekocht, maar ben er nooit fan van geweest. Ovens zijn redelijk simpel en heb al 2 jaar op inductie gekookt en teruggaan naar gas was toch wel weer wennen, ook qua schoonmaken.

Wilde ook wat meer kastruimte in de keuken, dus het hele blok gaat eruit. En daarvoor in de plaats komt er een AEG inductie met AEG combi stoomoven. Ook niet gratis, maar wel meer onze smaak.

Gasleiding was mogelijk, maar ook lastig omdat er niet echt een kruipruimte is, maar allemaal verschillende stukjes kruipruimte. Dus de keuze was snel gemaakt.

In ieder geval tnx voor de bevestiging dat aansluitschema 2 gewoon kan, zonder teveel moeite.

Binnenkort maar eens het fornuis met afzuiging proberen te verkopen

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-02 20:57
Mooraalkikker schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:00:
[...]

Ja als het goed is, is dit ding rond de 7k nieuw. Zat al in het huis toen wij het hadden gekocht, maar ben er nooit fan van geweest. Ovens zijn redelijk simpel en heb al 2 jaar op inductie gekookt en teruggaan naar gas was toch wel weer wennen, ook qua schoonmaken.

Wilde ook wat meer kastruimte in de keuken, dus het hele blok gaat eruit. En daarvoor in de plaats komt er een AEG inductie met AEG combi stoomoven. Ook niet gratis, maar wel meer onze smaak.

Gasleiding was mogelijk, maar ook lastig omdat er niet echt een kruipruimte is, maar allemaal verschillende stukjes kruipruimte. Dus de keuze was snel gemaakt.

In ieder geval tnx voor de bevestiging dat aansluitschema 2 gewoon kan, zonder teveel moeite.

Binnenkort maar eens het fornuis met afzuiging proberen te verkopen
Is een 90 cm 5 pits overwogen? Die zijn 3 fase, maar dat heb je. Het grootste nadeel dat ik ervaar met de standaard 4 pits 60cm is dat 2 grote hapjespannen één voor vlees en één voor gebakken aardappelen niet lekker past. Je kan nog steeds een oven met kastruimte ernaast eronder maken.

De afschrijving op die 2e hands fornuizen is erom.

• Mooraalkikker
Ricko1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Is een 90 cm 5 pits overwogen? Die zijn 3 fase, maar dat heb je. Het grootste nadeel dat ik ervaar met de standaard 4 pits 60cm is dat 2 grote hapjespannen één voor vlees en één voor gebakken aardappelen niet lekker past. Je kan nog steeds een oven met kastruimte ernaast eronder maken.

De afschrijving op die 2e hands fornuizen is erom.
90 cm zou alleen kunnen, als wij niet de hoge kast met de 60cm oven willen hebben ernaast, maar dat willen wij wel, want willen graag 2 grote lades van 120 cm onder de inductieplaat. En in deze combi zouden wij mt 90cm net niet lekker uitkomen qua ruimte. De totale beschikbare ruimte is 191cm en wil nog wel een beetje ruimte naast de plaat hebben om wat op te kunnen zetten.

Het is dus een 78cm inductieplaat geworden met 5 pitten, maar gebruik nu zelf hoogstens 3 pitten tijdens het koken. Dus qua ruimte zal het wel moeten uitkomen met een 78cm inductieplaat

Het gaat om deze inductieplaat https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/nik85m30fb/

Het fornuis zelf verwacht ik ook niet bepaald een hoog bedrag voor. Geen idee waarop ik kan/moet rekenen. Ik gooi hem maar op marktplaats en kijk wat de gek ervoor wil geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Mooraalkikker op 06-02-2026 11:13 ]

@Mooraalkikker In principe geen verschil tussen de schema's qua veiligheid of gebruik. Alleen kan hij op een standaard Nederlands 3x25A aansluiting niet op een fase het volle vermogen gebruiken, dan zou je hem terug moeten schroeven. Dus het 2N (eigen verkorte vorm van 2xL + 1xN) is dus normaal.

En ipv een Perlix plaatsen zou ik een Merten aansluitdoos pakken. Kost minder ruimte en is sneller geplaatst. Maakt het bijna niet waard om een elektriciën te vragen...

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:41
Ik heb een Siemens kookplaat gekocht die ik nog moet aansluiten. Ik ben vorig jaar ivm elektrisch opladen auto thuis van een 1 fase aansluiting naar een 3 fasen aansluiting gegaan.
De kookgroep is echter hetzelfde gebleven.
Moet ik nu mijn kookplaat aansluiten als 2 fase of 3 fase?
Hieronder een foto van de kookgroep bijgevoegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gd-4wUvtkuS2gH00Zcr0eCFCGqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzCzMkYzWOTETClzib5R1Ran.jpg?f=fotoalbum_large

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Donnu ja, 2 of 3 kan inderdaad. Hangt af van je plaat. Meestal 2 fasen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

@Donnu Voor een 11kW-ish plaat de kookgroep vervangen door een 3P+N alamat. Hager variant kan de ADM416G kunnen zijn.

Als het een 7,5kW-ish plaat is dan op 2-fase. Daarvoor dus zorgen dat de twee L's van je kookgroep werkelijk van twee verschillende fases wegkomen. Of ook een 3P+N alamat plaatsen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Septillion schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:11:
@Donnu Voor een 11kW-ish plaat de kookgroep vervangen door een 3P+N alamat. Hager variant kan de ADM416G kunnen zijn.

Als het een 7,5kW-ish plaat is dan op 2-fase. Daarvoor dus zorgen dat de twee L's van je kookgroep werkelijk van twee verschillende fases wegkomen. Of ook een 3P+N alamat plaatsen.
Op het moment dat een kookplaat op 3-fasen aangesloten kan worden én je hebt de beschikking over een 3-Fase Netaansluiting (met bijbehorende groepenkast) dan zou ik er persoonlijk AL-TIJD voor opteren om die kookplaat ook op het volledige maximum, en dus 3-fasen, aan te gaan sluiten zodat je ook met een eventuele 'boost' over de kookzones niet op de limiet van de aansluiting kunt gaan zitten (al zijn er ook kookplaten welke die derde fase vervolgens alleen inzetten voor een eventuele afzuiginstallatie én de de eigen elektronica).

Ik ben en blijf van mening dat er in een 3-fase installatie geen 'plek' is voor een typisch Nederlandse 1-fase 'Kookgroep' oplossing middels 2P-N met daarbij alle mogelijke aansluitfouten van dien.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• timovd
  • Nu online
@Will_M ik weet niet wat je allemaal probeert te zeggen, maar de meeste kookplaten kunnen maar op 2 fasen; 2 zones op fase 1 en 2 andere zones op fase 2.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

@timovd Ik denk dat hij bedoelt dat het t/m de perilex het beste altijd 3fase kan zijn als dat beschikbaar is..

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:48
timovd schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:31:
@Will_M ik weet niet wat je allemaal probeert te zeggen, maar de meeste kookplaten kunnen maar op 2 fasen; 2 zones op fase 1 en 2 andere zones op fase 2.
Er zijn meer dan voldoende 11KW kookplaten te vinden. Weet ik uit ervaring ;)
Maar veel belangrijker: ook de standaard 7,4KW platen sluit je liefst op een 4P ALAMAT aan bij een 3 fase aansluiting. Faseverdeling meteen in orde en je kunt later alsnog een 11KW plaat aansluiten als je wil. Anders moet je weer met een 4P ALS en een kookgroep gaan klooien. Met name als je nu 2P ALS'en in de kast hebt zitten is een kookgroep een slechte keuze.

In dit geval zit er echter al een kookgroep in; ben benieuwd of deze netjes over 2 verschillende fasen van dezelfde aardlekschakelaar is aangesloten. Indien ja; gewoon gebruiken. Indien nee; 3 fase ALAMAT plaatsen. Ongeacht of de kookplaat er slechts 2 van gebruikt.

• timovd
  • Nu online
@Steyn_E mee eens. Een 2f kookplaat kan op een 3f automaat. Maar het tegendeel wordt ook nergens erkend, dus ik vind de formulering nogal raar.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:48
timovd schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:46:
@Steyn_E mee eens. Een 2f kookplaat kan op een 3f automaat. Maar het tegendeel wordt ook nergens erkend, dus ik vind de formulering nogal raar.
Op een 3-fase hoofdaansluiting (nou ja, boven de 3x25A maakt het niets meer uit, maar dat heeft bijna niemand) moet je een 400v-geschikte kookplaat gebruiken. Dat kan op een kookgroep met een 4 polige aardlekschakelaar ervoor, maar da's in veel gevallen duurder dan een 3 fase aardlekautomaat omdat er meestal 2 polige aardlekschakelaars gebruikt zijn en je er dus 1 moet vervangen of bijplaatsen.
Zelfs als je al 4 polige aardlekschakelaars hebt zou ik overigens een krachtgroep plaatsen ipv een kookgroep.

Maar het simpelste is dus bijna altijd om een 4P aardlekautomaat voor de kookplaat te plaatsen. Daarmee zit je altijd goed, ongeacht of je een standaard kookplaat of een hele luxe kiest (al dan niet op een later moment).

Het gebeurt namelijk veel te vaak dat installateurs zo'n kookgroep op één van de drie fasen aansluit achter een 2P aardlekschakelaar. En dat is dus wél fout. Je mag nooit een 32A enkelfase apparaat achter een 25A hoofdzekering plaatsen.
Daarmee zeg ik niet dat het niet werkt (duurt soms jaren voordat de hoofdzekering een keer springt), maar het mag niet.
@Will_M Dat is toch exact wat ik zeg? :)

Alleen kan je een 7,5kW-ish plaat niet werkelijk op 3 fases (van 3-fase) aansluiten. Die hebben maar 2 L aansluitingen. En of je dat via een 3P+N doet of via een (2x P+N) kookgroep die werkelijk over twee fases zit maakt niet uit. Ook dan ga je met boost etc niet over de max.

Tuurlijk is eerste mooier en zou ik altijd doen als ik het nieuw aan zou leggen. Maar kost in deze ook extra componenten en gezien de 2x P+N kookgroep er al is kost dat niets. Enige kanttekening die ik niet genoemd heb, dat kan alleen als de plaat werkelijk 2 N's heeft.

Een kookgroep die volledig uit een van de fases komt heeft in 3-fase inderdaad geen bestaansrecht. Maar dat schrijf ik dan ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 08-02-2026 15:29 ]

@Steyn_E 4P alamats zijn dan weer schaars, van de bekende levert alleen Hager die volgens mij. 3P+N is nog steeds gangbaarder en ook prima.

Sterker nog, die zou ook al prima zijn als de plaat werkelijk op 1-fase komt. Maar dan bedraad met 2xN en werkt vaak de testknop helaas niet.

Maar verder helemaal eens! Als deze 2x P+N nu op één fase zit is er aanpaswerk te doen. Maar die verdelen over twee fases zou ook een prima oplossing zijn die geen extra geld kost. Mits de plaat 2x N heeft.

En ook op 3x35A of meer zou je nog over de fases moeten verdelen als je de netcode volgt dat alles apparaten van meer dan 5kW verdeeld aangesloten dient te worden over de fases indien aanwezig.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Septillion

Vaak komen de echte problemen in zo'n geval ook pas later aan het 'licht' op het moment dat er verder geëlektrificeerd gaat worden in zo'n woning. Zonnepanelen liggen er tegenwoordig vaak al wel voordat er naar een 3-fase Netaansluiting over gegaan wordt (en dan is het meestal nog geen groot probleem als die installatie middels een 1-fase omvormer aangesloten is) maar vervolgens komt er dan ook nog een (5kW?) warmtepomp bij.... En in het ultieme geval ook nog een BEV welke liefst zo snel mogelijk op 11kW vol gezet moet worden.

Een goede verdeling van de maximale belasting over de 3 fasen in een 3-fase 3x25A installatie wordt dan al snel een 'sport' .

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

@Will_M Helemaal eens hoor! En een "sport" die de gemiddelde elektricien nog niet echt op "WK niveau" lijkt te spelen. Gezien ze massaal 2x P+N kookgroepen op een enkele fase blijven gebruiken in 3-fase kasten etc. Volledig monkey see, monkey do wat prima werkte in het pre-PV en 1-fase landschap wat we eerder hadden in woonhuizen. Maar de gemiddelde huisaansluiting is snel een heel stuk complexer geworden.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste