Wat een goudmijn is dit topic!
Wij krijgen over een paar weken de sleutels van ons nieuwbouwhuis. Bij het indienen van de technische tekening voor de tekening, wisten we nog niet precies welke kookplaat we wilde en hadden toen nog een Bora Professional 3.0 in gedachte en daar is de technische tekening voor gemaakt:
Maar uiteindelijk voor een Bora X Pure gekozen omdat die professional toch iets te gortig was.
Maar nu klopt de aansluiting niet meer.
Ik heb nu 3 leidingen de grond uit komen (2x enkel WCD en 1xdubbel WCD)
WCD 1 -> Groep 6 (eigen leiding met bruin, blauw en aarde)
WCD 2 -> Groep 7 (eigen leiding met bruin, blauw en aarde)
WCD 3 (dubbel) -> Onbekend (eigen leiding met bruin, blauw en aarde)
In mijn meterkast heb ik de volgende groepen`
Nu weet ik nog niet precies wat de verdeling van de rest van de WCD in de keuken. Dat ga ik zodra ik de sleutel krijg meteen uitzoeken.
Maar het ziet er naar uit dat ik dus 2 groepen op 1 fase heb. Ik zou met en bruggetje van een paar euro een kookgroep kunnen maken van 6+7, maar dan heb ik nog steeds 2x16 ampere van dezelfde fase.
Groep 13 staat nu aangegeven als een fornuisgroep, maar die lijkt mij naar de Warmtepomp te gaan, omdat ik in de keuken geen zwart of grijs uit de vloer komen, maar op zolder is er wel een perilex aansluiting.
Ik dank als ik groep 6 en 7 samen gebruik voor de kookvelden:
L1 -> Groep 6 -> Bruin
L2 -> Groep 7 -> Bruin
L3 -> Brug Groep 7 -> Bruin
N1 -> Groep 6 -> Blauw
N2 -> Groep 7 -> Blauw
PE -> Aarde 6+7
Dan zou ik genoeg vermogen moeten hebben om alle kookplaten aan te sturen en dat ik ook de retour over 2 kabels verspreid.
De meterkast zit al behoorlijk vol en ik zie geen ruimte om een nieuwe 3 fase + aardlek er bij te plaatsen zoals voor de auto is gedaan, dus ik ook dat ik zonder uitbreiding de boel kan aansluiten (zonder perplex, ik knutsel de aderen gelijk op de bora.
Schopje naar het grote topic, daar staat nog veel meer in
[
Voor 1% gewijzigd door
Septillion op 21-02-2026 12:59
]