• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:26
Ik denk dat ze ze combineren omdat je anders losse aders hebt liggen en om dat te voorkomen laten ze je die op de zelfde locatie vast maken zodat stel dat je de verkeerde kabel verbind je geen losse ader hebt die onder spanning staat.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:42

m-vw

Dus?

De foto toont een type B aansluiting voor drie aders. Inderdaad met twee bruggen.
Je allereerste aanname is dus correct.

En de zwarte/bruine, blauw/grijze draden worden niet gecombineerd. In je drie aderige kabel zal je normaal enkel fase (bruin), blauw (nul), groen/geel (aarde) hebben.
Vijf aders sluit je aan zonder bruggen, er staat niet voor niets L1, L2, N1, N2, aarde.

• mjvrbk
  • Registratie: September 2023
  • Niet online
Ik denk dat ik het wel redelijk snap. 5 aders voor 2-fase, 3 aders voor 1-fase met 2 bruggen.
De handleiding brengt me in verwarring en het feit dat er maar één brug is meegeleverd.

Dan zit er ook nog een label aan de 5 aderige kabel.
En aan het open einde labeltjes aan de fase/nul draden.
Dat suggereert (voor een leek) combineer zwart/bruin, blauw/grijs en stop dit in een stekker (schuko).
Dan heb je de brug in feite in de stekker gemaakt.
Mag/kan/wil je dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8xibHI8SVS4MwRHQqt2_5OKBBc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aPOLk5QHfRt7v8lgDQGY7WZP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWDaxQ9KwwRaBAUsDEwaKYEJ0D0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vEyRY1U3KMxYpQvAmp9q2Jm1.jpg?f=user_large

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
Zou het kunnen dat er eigenlijk 2 bruggen meegeleverd hadden moeten worden? Misschien nog ergens terug te vinden, bij leverancier of importeur na te vragen? Dat zou een hoop verklaren namelijk.

2 bruggen is denk ik veiliger dan in de stekker draden gaan combineren.

• mjvrbk
  • Niet online
Uiteraard heb ik meteen de leverancier gebeld, "ik moet twee bruggen hebben"
Die meldt dat weer aan bij Inventum.
Vervolgens heb ik zelf een contactformulier bij Inventum ingevuld "ik moet twee bruggen hebben"
Ik heb zelfs twee bruggen besteld bij Inventum. Die van de accessoire pagina van dit model.
Maar antwoorden/leveren gaat wel even duren, lijkt het.

Het lijkt mij echter dat de bruggen die ik besteld heb. En die ik ook bij onderdelen.nl etc. vind toch anders zijn dan degene die ik wel geleverd heb gekregen.

Deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNfQZy8vchhfX3-AS6Z6XqAStSg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t4wR0vqwrOPgPYo0C5RhAupu.jpg?f=user_large

Deze heb ik besteld (2 stuks):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdIquk5SXFEmxXGaQEldc8Uh-XI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f9pianimXROhJ3bTQBSkqNM2.png?f=user_large

Die lijkt sterk op een foto welke ik vond op internet van ook een Inventum kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmRxUulggK_b-Uv-KQIOQOVDLRw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gsDQjBsmGGLGV3UZZZyyjXjs.jpg?f=user_large

Leg ik die twee bruggen over elkaar, dan lijkt me dat niet te passen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mePS-RyPLle0wiSS61BPeVK7Gg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HVdfQdwlb1pAt8nKxFxcxGwO.jpg?f=user_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@mjvrbk Je moet inderdaad twee bruggen hebben. Maar het in de stekker doen is ook prima. Dan zou ik er twee dubbele/twin adereindhulzen op zetten. En niet de huidige twee bij elkaar proberen te stoppen, dat gaat nooit mooi aangeschroefd worden.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:44
Of je vervangt de WCD waar je de kookplaat op wilt aansluiten door deze, als het past.
Dan kun je het 5 aderige snoer laten zitten en hem toch veilig op een normale 16A groep aansluiten (mits je het vermogen in de plaat beperkt tot 3,6 kW).

• mjvrbk
  • Niet online
@Septillion In de stekker met dubbele adereindbuizen is een oplossing wanneer ik geen tweede brug kan verkrijgen.
Dan blijven de 5-aders netjes met schoentjes op de kookplaat.

Ik had zelf zitten denken, kan ik niet een lasdoos pakken, daar 3 Wago lasklemmen in (3-voudig)
Maar dan is de suggestie van @Out.of.Control een stuk charmanter.
Misschien nog wel makkelijker dan het in een stekker oplossen.

De WCD ligt nu onder het keukenblok, is direct op de installatiedraad.
Dan kan ik deze op een plankje schroeven en leggen waar de WCD nu ligt.

Ik neem aan dat ik dan zwart/bruin van de kookplaat met bruin van de meterkast in één lasklem doe.
Hetzelfde met blauw/grijs van de kookplaat met blauw meterkast.
En dan aarde op aarde.
Dan blijven 2 van de 5 lasklemmen ongebruikt.

Of sluit ik de 5 aders van de kookplaat aan op de 5 klemmen.
Dan bruin uit de meterkast naar bruin van de kookplaat en een doorlus van bruin naar zwart?

Voor mijn idee maakt dat niet uit, maar ik ben geen deskundige.

In ieder geval bedankt voor deze tips!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:44
Beide is mogelijk. Ik zou kiezen voor de 1e optie, dus 2 klemmen ongebruikt laten.

• mjvrbk
  • Niet online
Wat ik al vermoedde, de bruggetjes passen niet.
Bij Inventum zelf besteld, als accessoire vermeld bij de IKI7028/01 en andersom bij de brug staat de IKI7028/01 vermeld als "geschikt voor"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Wa5DmRaTd78AePtDNa6ug5QrtI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/shOE448hrRvDVnFaMV8ZQ4fB.jpg?f=user_large

Dan wordt het dus deze
Alleen nog aansluiten op fase/nu/aarde welke nu in WCD zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uy3VOJyyjZTqN0R58bP-oMyG3qU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fWoLprpNKPb4vPl1kaMY8XW1.jpg?f=user_large

Wel zo netjes. Originele 5-aderige kabel kan blijven.
En mocht het ooit verhuisd moeten worden naar een 2-fase aansluiting kan dat ook in dit kastje, zonder verder geknutsel.

Hartelijk dank voor de hulp!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 17:25
Ho even, zo mag het niet. De fase en nuldraden moeten tot aan de kookgroep gescheiden blijven; nu kan er mocht 1 nuldraad losraken 32A over de overgebleven nuldraad lopen. Wanneer je ze gescheiden houdt valt 1 helft uit en kan je de nul niet overbelasten. Of zit alles op 1 32A groep (met bijbehorende aderdoorsnede)?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Steyn_E staat in een eerdere post dat het op 1x16A wordt aangesloten en vermogensbeperking wordt ingesteld op de kookplaat.
Ik zou nog wel de trekontlasting gebruiken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Steyn_E
timovd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:42:
@Steyn_E staat in een eerdere post dat het op 1x16A wordt aangesloten en vermogensbeperking wordt ingesteld op de kookplaat.
Ik zou nog wel de trekontlasting gebruiken.
Ah, dan heb ik niets gezegd. Veel elektrisch kookplezier!

• mjvrbk
  • Niet online
Ik schrok al. "Toch niet begrepen"
Was het nog aan het laten bezinken: "..maar er kan toch nooit 32A op de nul komen als ik maar 16A aanvoer?"

Wat betreft trekontlasting, ik had het alleen even voor de foto aangesloten.
In het echt doe ik de kabels onder die beugeltjes.

• Steyn_E
mjvrbk schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:53:
Ik schrok al. "Toch niet begrepen"
Was het nog aan het laten bezinken: "..maar er kan toch nooit 32A op de nul komen als ik maar 16A aanvoer?"

Wat betreft trekontlasting, ik had het alleen even voor de foto aangesloten.
In het echt doe ik de kabels onder die beugeltjes.
Nee, goed begrepen en ik had zelf niet ver genoeg teruggelezen. Gelukkig maar, je wil ze de kost niet geven die dit aansluiten op 2x16A, en dan krijg je de situatie zoals ik 'm beschreef.

• mjvrbk
  • Niet online
Op zich is een "Ho even, zo mag het niet" heel waardevol voor leken, die wel een bel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Ik heb nu van diverse kanten bevestiging.
Beter dan een advies van een mede leek die meent te weten waar de klepel hangt.

Dus nogmaals bedankt allen!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:06

Freakie1NL

Grote Baas

Septillion schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Als hij nu op een (2x P+N) kookgroep zit dan heeft hij al 2 "fases". Dus dat verandert niet.

En bij een (2x P+N) kookgroep uit 1 fase mag de brug op de N überhaupt nooit geplaatst zijn. Maar zou ik dus wel checken (mag geen continuïteit zijn tussen de twee N's).
Vandaag bekeken en het betreft een Bora Classic 2.0 die modulaire is aangesloten. Ergo kookplaat 1 links heeft een aparte Schuko stekker, dan de afzuiging apart en vervolgens kookplaat 2 (rechts) ook een Schuko stekker. In detail bekeken en ze zijn separaat aangesloten op WCD's. Kan dus inderdaad makkelijk mixen tussen de fases.

Het is dus terecht dat er geen kookgroep brug geplaatst is. Ook separate kabel trajecten dus alleen even omwisselen in de kast en klaar is kees.

Wel blij dat ik alles test qua electra als ik ergens kom wonen. De VC40 gaf een aarde fout aan voor de vaatwasser.... Zie hier hoe ik dit in de groepenkast aantrof. Gelukkig kunnen herstellen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wyo7RZzYYMwXEl0dSsb8KLubCmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykTFkVOYECfvEjzVPYYc15fl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Freakie1NL op 11-01-2026 20:06 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Septillion

Septillion

@Freakie1NL Volgens mij zou een enkel apparaat niet voorzien mogen zijn van twee stekkers. En anders gaat het nog steeds naar een enkel apparaat dus wil nog nog steeds in een enkele handeling scheiden. Dus de situatie is wel apart.

En wilde al zeggen, je hebt een losse aarde. En je lijkt ook nog een afgeknipt stompje te hebben ofzo.

PS Gezien het nu wel vrij hardcore kookplaat is maar even verhuist.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09
Freakie1NL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:04:
Zie hier hoe ik dit in de groepenkast aantrof. Gelukkig kunnen herstellen. [Afbeelding]
Die soepele draad helemaal links op de aardrail zit ook niet goed, op deze manier sluit het dekseltje waarschijnlijk niet goed.

Die draad hoort niet onder de schroefkop, maar in de klem die je met deze schroef bedient een stukje verder naar achteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhAcquOV-ImfOcDihCA_ROP82Bw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4SIkffI1fc1mnR3B0sVKdQLw.jpg?f=user_large

Dat afgeknipte stukje draad bijna rechts kun je er trouwens ook uittrekken als je met een klein schroevendraaiertje even de bijbehorende klem opendrukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbH7w7J0UhLwQYAJuhkbFinAtm4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rg0t5CEAJzG2yfEKzxIaLPB6.jpg?f=user_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Xander schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Die soepele draad helemaal links op de aardrail zit ook niet goed, op deze manier sluit het dekseltje waarschijnlijk niet goed.

Die draad hoort niet onder de schroefkop, maar in de klem die je met deze schroef bedient een stukje verder naar achteren:
[Afbeelding]

Dat afgeknipte stukje draad bijna rechts kun je er trouwens ook uittrekken als je met een klein schroevendraaiertje even de bijbehorende klem opendrukt:
[Afbeelding]
Dank voor de info, ken de ABB kasten gelukkig goed en had inderdaad het gebroken stukje verdwijnt. De losse VD draad inderdaad verder ingeklikt. Wel gek dat hij los zat moet toch tijdens montage direct merkbaar zijn. Dingen zitten muurvast dus lijkt mij sterk als dit naderhand gebeurt is.

Wat betreft de soepele die is voor een klein Attema kastje wat er naast geplaatst is. Ik zal hier nog eens nader naar kijken. Ik ben van plan om de kasten zelf verder opnieuw in te richten.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Septillion schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:27:
@Freakie1NL Volgens mij zou een enkel apparaat niet voorzien mogen zijn van twee stekkers. En anders gaat het nog steeds naar een enkel apparaat dus wil nog nog steeds in een enkele handeling scheiden. Dus de situatie is wel apart.

En wilde al zeggen, je hebt een losse aarde. En je lijkt ook nog een afgeknipt stompje te hebben ofzo.

PS Gezien het nu wel vrij hardcore kookplaat is maar even verhuist.
Het betreft een modulair systeem van Bora. Via communicatie module is het 1 plaat maar feitelijk zijn het 2 platen. Is het dan 1 apparaat, ik heb geen idee.

• Marcelwiss
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-01 22:40
Hi,
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning betrokken. Aangezien dat gasloos is heb ik een inductie-fornuis gekocht. Volgens de woningbouwvereniging moest dat 2 fasen zijn. Daarom gekozen voor Inventum type VFI6042ZWA.
In de meterkast zie ik dan ook 2 groepen en op de lijst die erbij hangt staat “Groep 10 = fornuisgroep 2x 230V max 7400W”.
Op de perilex-WCD hebben ze bij de montage tijdens de bouw met een stift aan de linkerkant boven L1 en onder L2 geschreven en aan de rechterkant boven N1 en onder N2. De spanning staat op de onderste 2 L2 en N2. Die spanning zie ik ook met een spanningzoeker op het aansluitblokje van het fornuis dus er is geen kabelbreuk o.i.d..
Wat wel vreemd is, is dat er online van dit model 2 gebruiksaanwijzingen staan maar met verschillende aansluitschema’s, bij de één is de L1 met een brug verbonden met het middelste aansluitpunt en bij de ander de L2. Beiden staan op de foto en heb ik geprobeerd.
Maar het fornuis doet helemaal niets en lijkt geen stroom te krijgen. Ik ben geen installateur dus zomaar wat proberen lijkt me niet verstandig. Ik heb zelfde verhaal en foto’s naar Inventum gestuurd met de vraag of zij iets konden roepen wat het zou oplossen, maar die willen een monteur sturen met het risico dat als het iets is wat niet onder de garantie valt ik een rekening ga krijgen van 200 euro.
Vandaar eerst dit maar geprobeerd; heeft iemand een tip wat ik nog kan proberen of kan iemand zo zien of ik iets verkeerd gedaan heb? Ik heb er nu uren naar zitten kijken en zoeken op internet maar volgens mij heb ik het toch echt gedaan zoals aangegeven.
bij voorbaat dank
Marcel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt012B46FmyFkz38K1HWocfrfBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJJy0LhuqkBHE19DRSpxrxg1.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje nar het grote topic

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-01-2026 10:51 ]

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:04
Heb er echt geen verstand van maar hoezo staat er spanning op L2 enN2.

Staat die N niet voor neutraal?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Spanning op de L2 en N2 is foute boel, dan klopt er iets niet.. dat zouden de L1 en L2 moeten zijn namelijk. Waarschijnlijk is er dus iets verkeerd op de perilex wandcontactdoos genoteerd met stift vanuit de bouw?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Woningbouwvereniging laten komen. Laat die maar aangeven op welke manier het is aangesloten. En laat die controleren of de aansluiting wel in orde is. Aansluiting in de muur is hun verantwoordelijkheid. Niet zelf aan gaan rommelen.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ga even uit van huur. Dan zou ik niet zelf gaan prutsen aan de groep en perilex.

Maaaaar als je het toch zelf wil uitzoeken, check dan eerst hoe het perilex stopcontact is aangesloten. Perilex heeft namelijk geen standaard en je geeft zelf al aan dat er spanning staat op de plek waar N2 staat. Je zou de kleuren kunnen checken in de zekeringskast zodat je weet wat L1 en L2 zijn (de woningbouw vindt het vast niet leuk als je met de zekeringskast gaat rommelen). Zodra je weet wat L1, L2, N1 en N2 zijn, kan je verder. Je inductiefornuis heeft drie plekken waar spanning naartoe moet. Omdat je maar twee L-draden hebt, moet je er eentje doorverbinden met een brug. Aan de plaatjes te zien, maakt het niet zoveel uit hoe je dat doet, de middelste krijgt spanning van de bovenste of de onderste (bij mij is één aansluiting voor afzuiging en lampjes, dus dat trekt toch weinig stroom). En volg het aansluitschema verder.

Disclaimer: stroom is behoorlijk gevaarlijk, dus doe voorzichtig. Check je stroommeter voordat je gaat meten, zet je zekeringen uit als je draden gaat loshalen of verbinden en dubbelcheck alles wat je doet.

When life gives you lemons, start a battery factory

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
tip: even grotere foto's uploaden, dit is slecht te zien.

Dit is eigenlijk alleen met zekerheid op te lossen door de groepenkast open te maken en te kijken naar de aansluitvolgorde van de draden in de automaten. Dan checken of de omschrijving op de perilex goed staat en vanaf daar verder meten en aansluiten.

Overigens staat bij er op de site van Inventum inderdaad vermeld dat je dit fornuis op 2 of 3 fase's kunt aansluiten, dit is zelfs specifiek benoemd. Bij 2 fase-aansluiting heb je minder vermogen voor koken beschikbaar. In de handleiding staat dit deel ook heel specifiek benoemd, het fornuis staat standaard ingesteld op 2-fase-vermogen. In dit geval moet er dus een brug over L1/L2 of L2/L3.

Maar de eerste stap: groepenkast + kabels (laten) checken. En heel misschien heb je ook een DOA-fornuis, en ligt het helemaal niet aan de stroom ;)
Ik had deze reactie even gemist, maar inderdaad: precies dit ;)

[ Voor 8% gewijzigd door LoneGunman op 23-01-2026 09:53 ]

• Marcelwiss
stin00 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:54:
Spanning op de L2 en N2 is foute boel, dan klopt er iets niet.. dat zouden de L1 en L2 moeten zijn namelijk. Waarschijnlijk is er dus iets verkeerd op de perilex wandcontactdoos genoteerd met stift vanuit de bouw?
Dat zou zomaar kunnen want bij een "normale" WCD hadden ze ook al de aardedraad verwisseld met de blauwe waardoor we iedere keer kortsluiting hadden als we er iets in staken. Misschien een stagière gewerkt aan onze woning. Ik ga het wel melden bij de woningbouwvereniging, dat lijkt me het veiligst.
Dank voor je reactie.

• Marcelwiss
ManiacsHouse schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 01:01:
Woningbouwvereniging laten komen. Laat die maar aangeven op welke manier het is aangesloten. En laat die controleren of de aansluiting wel in orde is. Aansluiting in de muur is hun verantwoordelijkheid. Niet zelf aan gaan rommelen.
Dat zou zomaar kunnen want bij een "normale" WCD hadden ze ook al de aardedraad verwisseld met de blauwe waardoor we iedere keer kortsluiting hadden als we er iets in staken. Misschien een stagière gewerkt aan onze woning. Ik ga het wel melden bij de woningbouwvereniging, dat lijkt me het veiligst.
Dank voor je reactie.

• Marcelwiss
KabouterSuper schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:29:
Ik ga even uit van huur. Dan zou ik niet zelf gaan prutsen aan de groep en perilex.

Maaaaar als je het toch zelf wil uitzoeken, check dan eerst hoe het perilex stopcontact is aangesloten. Perilex heeft namelijk geen standaard en je geeft zelf al aan dat er spanning staat op de plek waar N2 staat. Je zou de kleuren kunnen checken in de zekeringskast zodat je weet wat L1 en L2 zijn (de woningbouw vindt het vast niet leuk als je met de zekeringskast gaat rommelen). Zodra je weet wat L1, L2, N1 en N2 zijn, kan je verder. Je inductiefornuis heeft drie plekken waar spanning naartoe moet. Omdat je maar twee L-draden hebt, moet je er eentje doorverbinden met een brug. Aan de plaatjes te zien, maakt het niet zoveel uit hoe je dat doet, de middelste krijgt spanning van de bovenste of de onderste (bij mij is één aansluiting voor afzuiging en lampjes, dus dat trekt toch weinig stroom). En volg het aansluitschema verder.

Disclaimer: stroom is behoorlijk gevaarlijk, dus doe voorzichtig. Check je stroommeter voordat je gaat meten, zet je zekeringen uit als je draden gaat loshalen of verbinden en dubbelcheck alles wat je doet.
Ik laat de woningbouw wel eerst naar de aansluiting kijken want bij een "normale" WCD hadden ze ook al de aardedraad verwisseld met de blauwe waardoor we iedere keer kortsluiting hadden als we er iets in staken. Misschien een stagière gewerkt aan onze woning.
Dank voor je reactie.

• Marcelwiss
LoneGunman schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:47:
tip: even grotere foto's uploaden, dit is slecht te zien.

Dit is eigenlijk alleen met zekerheid op te lossen door de groepenkast open te maken en te kijken naar de aansluitvolgorde van de draden in de automaten. Dan checken of de omschrijving op de perilex goed staat en vanaf daar verder meten en aansluiten.

Overigens staat bij er op de site van Inventum inderdaad vermeld dat je dit fornuis op 2 of 3 fase's kunt aansluiten, dit is zelfs specifiek benoemd. Bij 2 fase-aansluiting heb je minder vermogen voor koken beschikbaar. In de handleiding staat dit deel ook heel specifiek benoemd, het fornuis staat standaard ingesteld op 2-fase-vermogen. In dit geval moet er dus een brug over L1/L2 of L2/L3.

Maar de eerste stap: groepenkast + kabels (laten) checken. En heel misschien heb je ook een DOA-fornuis, en ligt het helemaal niet aan de stroom ;)

[...]

Ik had deze reactie even gemist, maar inderdaad: precies dit ;)
Wat is een DOA-fornuis?
Ik laat de woningbouw wel eerst naar de aansluiting kijken want bij een "normale" WCD hadden ze ook al de aardedraad verwisseld met de blauwe waardoor we iedere keer kortsluiting hadden als we er iets in staken. Misschien een stagière gewerkt aan onze woning.
Dank voor je reactie.

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:11
Marcelwiss schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Wat is een DOA-fornuis?
Dank voor je reactie.
DOA = Dead On Arrival

Dan is het een defect fornuis.

• LoneGunman
  • Niet online
Marcelwiss schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Wat is een DOA-fornuis?
Dank voor je reactie.
Een Dead On Arrival, dus al stuk.

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:11
Marcelwiss schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Dank voor je reactie.
Bij mij in huis had iemand hetzelfde geintje uitgehaald!

• LoneGunman
  • Niet online
@Marcelwiss Als je even wat betere foto's van het aansluitblok van de Perilex kunt maken (met de draadkleuren zichtbaar) is het in ieder geval af te leiden of het probleem hier niet zit. Er vanuitgaande dat de draden bij de automaten goed zijn aangesloten (vaak wel het geval).

Schakel wel de groepen even uit als je bezig bent overigens!

[ Voor 10% gewijzigd door LoneGunman op 23-01-2026 10:10 ]

• Marcelwiss
LoneGunman schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:09:
@Marcelwiss Als je even wat betere foto's van het aansluitblok van de Perilex kunt maken (met de draadkleuren zichtbaar) is het in ieder geval af te leiden of het probleem hier niet zit. Er vanuitgaande dat de draden bij de automaten goed zijn aangesloten (vaak wel het geval).

Schakel wel de groepen even uit als je bezig bent overigens!
Is dit duidelijker?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H59bOEmZfvgg8v7SRmwfPp607Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeZ15YPZ8owkcst39VFHVLO4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3v684wMGgNMcB-yes01LKeSv1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBV4YIJc1VswS9KBaSrrnqrE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkG3YlwgzUVGXHXkU09xp5kcjWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3RaPFxZMxZJcoPvr0yBXoqg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEI1c92OEIe3VdwT5vomy4tXGEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqfbkbjELvY0UVPVbn35tPbA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cRl9qxZUlu5izv0upO8zkfONI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDwaNK1Nje7pJipbgXmXDqHR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKRKjSQta2_qjaFHCKhtwrXoL-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/od8Lxv4pQceWneiGAXL3Xpou.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvYqwhnOVIc_l-Dar1Uh0jAOHy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gS4WeIobWeXJUblGUA7LtXIs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_L5Ex03vZlkygBYqSDOszuDr9ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZH0x8nhr9HkL2w5Vts4KZvB.jpg?f=fotoalbum_large

• LoneGunman
  • Niet online
Deze moet je even van de achterkant fotograferen, zodat je kunt zien welke kleur waar heen gaat.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:33
Op het Perilex stopcontact staat bij de schroeven waarschijnlijk de aanduiding L1 L2 L3 en N.
Kan je aangeven welke kleur op welke aansluiting zit? Op je foto is dit niet te zien.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:24
LoneGunman schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:46:
Deze moet je even van de achterkant fotograferen, zodat je kunt zien welke kleur waar heen gaat.
Of aangeven hoe de frontplaat erop gaat, want het is redelijk te zien. Zoals het nu staat heb je blauw op L1 in de muur, wat in de stekker naar zwart gaat, wat in de plaat op L1 zit. Dat is uiteraard niet goed (mits blauw in de groepenkast wel goed op N is aangesloten en niet ook daar verkeerd zit).

De stekker / kookplaat komt overeen met wat op er de frontplaat geschreven is, maar het ziet eruit dat in de muur zwart en blauw verwisseld zijn.

De kram zit nu ook tussen schroef 1 en 2 ipv 2 en 3, maar dat maakt wat minder uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Paul op 23-01-2026 11:14 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• devriesjande
Paul schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:13:
[...]

De kram zit nu ook tussen schroef 1 en 2 ipv 2 en 3, maar dat maakt wat minder uit.
Met kram bedoel je de doorverbinding? Die zit tussen klem 2 en 3.zoals aangegeven op het aansluitschema. Dus goed.
Edit: Ik zie nu dat er 2 verschillende foto's geplaatst zijn. Moet dus tussen klem 2 en 3.

[ Voor 12% gewijzigd door devriesjande op 23-01-2026 12:51 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Marcelwiss schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:28:
... Volgens de woningbouwvereniging moest dat 2 fasen zijn. Daarom gekozen voor Inventum type VFI6042ZWA.
In de meterkast zie ik dan ook 2 groepen en op de lijst die erbij hangt staat “Groep 10 = fornuisgroep 2x 230V max 7400W”.
2-fasen eisen en vervolgens 2x 1 fase opleveren. 8)7
Aan de andere kant; er zijn meer voorbeelden van woningbouw en keukenboeren die het foutief dan goed doen. (vandaar ook dit topic0
knip
En dan ook nog eens verkeerd opleveren :X

Maar de beste manier is toch om een 3f ALA te laten plaatsen, zodat je de kookplaat en oven tegelijkertijd zonder beperkingen kunt gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 23-01-2026 12:56 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• devriesjande
timovd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:46:
[...]

Aan de andere kant; er zijn meer voorbeelden van woningbouw en keukenboeren die het foutief dan goed doen. (vandaar ook dit topic0

[...]

En dan ook nog eens verkeerd opleveren :X
Het is droevig. Ik neem aan dat deze woning bij oplevering is gecontroleerd door de woningbouwvereniging.
Dan zie je in de meterkast meteen dat dit niet klopt.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:16
timovd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:46:
[...]

Een 2 fase aansluiting bestaat niet dus daar gaat het al fout. Je huisaansluiting is of 1 fase of 3 fasen.
Als er bij een kookplaat vermeld staat dat die geschikt is voor 2 fase kun je hem gewoon op 2 van de 3 fasen aansluiten en soms ook op een kookgroep (twee groepen op 1 fase). Hangt van de kookplaat af maar in geval van de Inventum VFI6042ZWA kan dat.
Wel een beetje jammer want ondanks de wazige foto's lijkt het hier om een 3 fase groepenkast te gaan.
Die zit wel helemaal vol dus waarschijnlijk is daarom voor een kookgroep gekozen.
Wel een goed argument om deze oplossing te weigeren: Als het inderdaad een 3 fase groepenkast is zal de hoofdzekering vrijwel zeker 25A zijn en nu hangt er een 2x16A kookgroep achter dus dat is een probleem.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
remmuz schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:04:
[...]

Een 2 fase aansluiting bestaat niet dus daar gaat het al fout. Je huisaansluiting is of 1 fase of 3 fasen.
Als je 3 fasen hebt, heb je ook 2 fasen.
Als er bij een kookplaat vermeld staat dat die geschikt is voor 2 fase kun je hem gewoon op 2 van de 3 fasen aansluiten
Exact!
en soms ook op een kookgroep (twee groepen op 1 fase).
Meestal wel, tenzij je maar één N op de kookplaat hebt. En uiteraard hangt de keuze af van je hoofdaansluiting en het verdelen conform netcode, zoals je aangeeft.

• Marcelwiss
LoneGunman schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Ik heb voor het aansluiten van de stekker en aanslkuitblokje op het fornuis de kleuren aangehouden zoals in de handleiding van het fornuis staan.
Echter, kijkend naar wat ze op de WCD geschreven hebben komen de kleuren van draden in stekker/fornuis niet overeen met die in de WCD, blauw en zwart zijn in de WCD omgedraaid t.o.v. wat ik gedaan heb in stekker/aansluitblok fornuis.
Vraag is dan; is de tekst op de WCD fout of hebben ze de draden daar verkeerd ingestoken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mbIC85tftMDz_3crG-oaZqC-Ek=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P5Oa2XSh4wZHrejU2ktIivs9.jpg?f=user_large

• devriesjande
Zoals @Paul al dacht zijn blauw en zwart op het stopcontact verwisseld. Als je die omdraait dan klopt het volgens de aanduiding op de afdekplaat. Ik heb nog mijn twijfels of er geen draaiing in de nuladers zit (blauw en grijs) Maar voor de werking maakt dat niet uit..

• Marcelwiss
devriesjande schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:31:
Zoals @Paul al dacht zijn blauw en zwart op het stopcontact verwisseld. Als je die omdraait dan klopt het volgens de aanduiding op de afdekplaat. Ik heb nog mij twijfels of er geen draaiing in de nuladers zit (blauw en grijs) Maar voor de werking maakt dat niet uit..
Thnx, ik ga het morgen proberen. Misschien toch aangesloten door een stagière dan :(

• F. Koning
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-01 14:25

F. Koning

Elektricien in Den Haag

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 23-01-2026 14:47 . Reden: stop met het kicken van topics ]

Elektra Koning

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Ik ga van een 1x35A aansluiting (met 2x16A kookgroep) naar een 3x25A aansluiting.

Mijn kookplaat is een Ikea plaat met de sticker die hier in het topic vaak langs komt, dus L1, L2 en dan twee aparte N aansluitingen. Hij zit nu met L1 / N1 op één 16A automaat en met L2 / N2 op een andere 16A automaat, beide achter dezelfde (enige) aardlek.

In de nieuwe setup is het plan om geen gedeelde aardlek schakelaars te plaatsen, maar voor elke groep een alamat. Kan ik de plaat dan aansluiten op twee gekoppelde alamats op twee verschillende fasen, met de bestaande 2.5mm² bedrading? Zoals hiermee?

Volgens mij heeft zo'n Ikea plaat twee gescheiden circuits, maar ik kan dat nergens in de handleiding of andere documentatie vinden.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@NTS Helemaal goed. Nog beter is een krachtgroep (3fase) maar wat jij wilt is in een overgang van 1 fase naar 3 fase zeker te verdedigen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• NTS
  • Niet online

NTS

Dankje! Een krachtgroep past net niet lekker in m'n kast, want die kan niet op dezelfde rail als de andere groepen. Dus dit bespaart me weer een extra kastje los er naast.

• remmuz
NTS schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:35:
Ik ga van een 1x35A aansluiting (met 2x16A kookgroep) naar een 3x25A aansluiting.

Mijn kookplaat is een Ikea plaat met de sticker die hier in het topic vaak langs komt, dus L1, L2 en dan twee aparte N aansluitingen. Hij zit nu met L1 / N1 op één 16A automaat en met L2 / N2 op een andere 16A automaat, beide achter dezelfde (enige) aardlek.

In de nieuwe setup is het plan om geen gedeelde aardlek schakelaars te plaatsen, maar voor elke groep een alamat. Kan ik de plaat dan aansluiten op twee gekoppelde alamats op twee verschillende fasen, met de bestaande 2.5mm² bedrading? Zoals hiermee?

Volgens mij heeft zo'n Ikea plaat twee gescheiden circuits, maar ik kan dat nergens in de handleiding of andere documentatie vinden.
Mijn kookplaat heeft zo'n zelfde sticker en L1/L2 en N1/N2 lijken gescheiden (geen draadbrug) maar in de handleiding staat "De 2 fasen van de kookgroep-automaat moeten door 1 aardlekschakelaar gevoed worden. Het is niet toegestaan om L1/N1 via een andere aardlekschakelaar te laten lopen dan L2/N2"
Het is dus een beetje een gok of jouw oplossing gaat werken.

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:30
Twee alaMats die op twee verschillende fasen zitten naar een toestel mag eigenlijk niet maar je bent baas in eigen buik natuurlijk dit is wel de beste oplossing om een goede verdeling te krijgen over de fases

• Septillion

Septillion

Tuurlijk mag de fabrikant extra dingen eisen. Maar als de delen niet 100% gescheiden zijn is hij überhaupt niet veilig te gebruiken op een kookgroep. Want dat vertrouwt erop dat de stroom door L1 == stroom door N1.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Misschien met een multimeter meten of de twee N'en van de kookplaat echt gescheiden zijn? Natuurlijk meten vóór je hem aansluit.

[ Voor 28% gewijzigd door Hermarcel op 24-01-2026 11:36 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:14:
Tuurlijk mag de fabrikant extra dingen eisen. Maar als de delen niet 100% gescheiden zijn is hij überhaupt niet veilig te gebruiken op een kookgroep. Want dat vertrouwt erop dat de stroom door L1 == stroom door N1.
Ik gok dat de reden is dat er gewoon geen logica in het controlepaneeltje zit voor een situatie waarin de andere fase (van het deel waar het paneel zijn stroom niet uit haalt) gewoon er niet is (wegens uitschakeling aardlek). Het is eenvoudiger in termen van regeltechniek af te dwingen dat het hele ding uit gaat als er in een van de delen een aardlek is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• NTS
  • Niet online

NTS

Brent schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:48:
[...]
Ik gok dat de reden is dat er gewoon geen logica in het controlepaneeltje zit voor een situatie waarin de andere fase (van het deel waar het paneel zijn stroom niet uit haalt) gewoon er niet is (wegens uitschakeling aardlek)
In dit geval zit er wel iets van logica in. Het controlepaneel zit op L1/N1, dus als je die uitzet gaat het hele ding niet aan. Als je L2/N2 uit zet gaat de plaat wel aan, werkt de linker kant en krijg je "E8" voor de twee zones aan de rechter kant. Dus het lijkt er op dat het controlepaneeltje iets van een sensor heeft om te checken dat er spanning op de zones achter L2 staat.

Wat mij ook opvalt is dat op een 1 fase aansluiting met all zones op maximaal het vermogen ongeveer 5.6 kW is, terwijl er 7.4 Kw aansluitwaarde op de sticker staat. Zou het kunnen dat er nog iets van logica in zit om te checken of L1 en L2 een faseverschuiving hebben en anders het geheel te beperken tot 25A?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@NTS Dat is op zich simpel, maar het kost toch weer een fractie van een cent meer...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Septillion

Septillion

@NTS Zou kunnen, maar nooit gezien. Lijkt me ook compleet niet logisch gezien het in België of de UK weer heel normaal is dit op 1x32A aan te sluiten. Dan wil je ook gewoon het volle vermogen hebben.

Dus enige dat ik ken is dat het gewoon een instelling voor de gebruiker is dat verstopt zit in een menutje.

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 24-01-2026 16:33 ]

• Septillion

Septillion

@Brent Op zich, ja. Maar voor overstroom / krotsluitbeveiliging mag zelfs alleen een enkele fase wegvallen. Andere L en alle N kunnen gewoon ingeschakeld blijven. Immers mag je gewoon éénpolig beveiligen en dat is in bijvoorbeeld Duitsland ook normaal. Dus lijkt me dan specifiek voor aardlek geen punt.

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 24-01-2026 16:36 ]

• remmuz
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:35:
@Brent Op zich, ja. Maar voor overstroom / krotsluitbeveiliging mag zelfs alleen een enkele fase wegvallen. Andere L en alle N kunnen gewoon ingeschakeld blijven. Immers mag je gewoon éénpolig beveiligen en dat is in bijvoorbeeld Duitsland ook normaal. Dus lijkt me dan specifiek voor aardlek geen punt.
Dat is toch alleen zo bij een 3 fase aansluiting? De eigenschap van een kookgroep is toch juist dat beide groepen tegelijkertijd uitschakelen?

• Septillion

Septillion

@remmuz Die opmerking komt hier maandelijks terug denk ik :) Maar nee, de enige eis is ze in een enkele handeling uitschakelt (= handmatig uitschakelen). Ze hoeven niet samen te trippen.

Veel merken plaatsen er simpelweg een beugeltje overheen zodat je ze makkelijk samen uit zet. Maar zelfs merken die ze "hard koppelen" garanderen niet altijd dat de andere kant meegetrokken wordt als hij tript.

Je zou zelf een kookgroep mogen maken met 2 smeltzekeringen met daarachter een 4-polige lastscheider.

• Marcelwiss
devriesjande schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:31:
Zoals @Paul al dacht zijn blauw en zwart op het stopcontact verwisseld. Als je die omdraait dan klopt het volgens de aanduiding op de afdekplaat. Ik heb nog mijn twijfels of er geen draaiing in de nuladers zit (blauw en grijs) Maar voor de werking maakt dat niet uit..
Inderdaad; ik heb de groepenkast ook open gemaakt en de informatie die ze vanaf de bouw op de WCD gezet hebben komt niet overeen met wat ik in de groepenkast zie. Na het omwisselen in de WCD van de blauwe en zwarte draad werkt het fornuis probleemloos.
Hartelijk dan voor het meedenken!

• LoneGunman
  • Niet online
Marcelwiss schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Inderdaad; ik heb de groepenkast ook open gemaakt en de informatie die ze vanaf de bouw op de WCD gezet hebben komt niet overeen met wat ik in de groepenkast zie. Na het omwisselen in de WCD van de blauwe en zwarte draad werkt het fornuis probleemloos.
Hartelijk dan voor het meedenken!
Top! Dit was ook de meest voor de hand liggende oplossing, succes met het fornuis! :Y)

• devriesjande
remmuz schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:23:
[...]

Dat is toch alleen zo bij een 3 fase aansluiting? De eigenschap van een kookgroep is toch juist dat beide groepen tegelijkertijd uitschakelen?
Ik heb dit al eerder geschreven. Zekeringen zijn ook gewoon toegestaan in Nederland. Als er door overbelasting 1 zekering uitvalt dan blijft er via de andere zekering(en) nog spanning op de groep.
Het kan dus nooit verplicht zijn dat de volledige groep uitschakelt bij overbelasting van 1 van de fasen.

• remmuz
devriesjande schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Ik heb dit al eerder geschreven. Zekeringen zijn ook gewoon toegestaan in Nederland. Als er door overbelasting 1 zekering uitvalt dan blijft er via de andere zekering(en) nog spanning op de groep.
Het kan dus nooit verplicht zijn dat de volledige groep uitschakelt bij overbelasting van 1 van de fasen.
Maar als ik die logica volg zou dat zou betekenen dat een kookgroep eigenlijk onzin is. Je zou dan net zo goed twee losse automaten kunnen gebruiken.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:24
Nee, want dan kun het niet in één handeling spanningsvrij maken.

Voor beveiliging tegen brand zou je inderdaad prima twee automaten of zekeringen kunnen gebruiken. Om te voorkomen dat je jezelf elektrocuteert wil men ambiguïteit wegnemen. Het is erg makkelijk om één automaat uit te zetten en dan te denken dat het veilig is aan het circuit te werken. Middels een kookgroep of krachtgroep is dat ook zo, maar als je twee losse automaten neemt uiteraard niet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• devriesjande
remmuz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Maar als ik die logica volg zou dat zou betekenen dat een kookgroep eigenlijk onzin is. Je zou dan net zo goed twee losse automaten kunnen gebruiken.
Nee. Ook de groepenschakelaars van een kookgroep beveiligd met zekeringen waren door een brug met elkaar gekoppeld

• remmuz
devriesjande schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Nee. Ook de groepenschakelaars van een kookgroep beveiligd met zekeringen waren door een brug met elkaar gekoppeld
Volgens mij is dat alleen een aanbeveling. Zo lees ik dat tenminste in NEN 1010:2020 artikel 537.2.6
"Scheiding moet bij voorkeur tot stand worden gebracht met een meerpolig schakeltoestel waarmee alle polen van de desbetreffende voeding worden onderbroken. Bij elkaar geplaatste eenpolige toestellen zijn echter niet uitgesloten, zolang wordt voldaan aan 461.2."
(In 461.2 staan alleen iets over wanneer de nul niet mag worden gescheiden maar volgens mij moet dat altijd in een woning).
Maar 537.1.2 spreekt dat weer een beetje tegen; "Indien een installatie of materieel of een omhulsel actieve delen bevat die zijn verbonden met meer dan één voedingsbron, moet een waarschuwingsbord op een zodanige plaats zijn aangebracht dat iemand die actieve delen nadert, wordt gewezen op de noodzaak om die delen van de verschillende voedingsbronnen te scheiden, tenzij een onderlinge vergrendeling is aangebracht die waarborgt dat alle betrokken stroomketens zijn gescheiden."
Dus een brug is niet nodig als je een waarschuwingsbord ophangt 😄

[ Voor 27% gewijzigd door remmuz op 27-01-2026 11:23 ]

• Septillion

Septillion

@remmuz "Scheiden" is de term voor de handmatige actie van "uitzetten". Dus niet van toepassing op trippen.

En inderdaad, het is ook toegestaan een apparaat uit meerdere bronnen te voeden zonder brug. Maar dan moet op elke locatie van verbinding er een waarschuwing aangebracht zijn dat dit het geval is. Plaats je een brug dan is het een enkele handeling en is waarschuwen niet nodig.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

devriesjande schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Hoe zag dat er dan uit?
De smeltzekeringen kasten die ik ken hebben van die verzonken schakelaars, vraag me af hoe die gekoppeld kunnen worden.

Had ik mijn huidige en vorige huis en daarvoor bij mijn ouders toevallig wel allemaal HAF kasten.
Ik mijn huidige huis ook op 3 fasen waar ook netjes een 3 fasen groep aanwezig was voor de kookplaat.
Dat is die groep helemaal rechts:
Oude 3-fase HAF groepenkasten met smeltzekeringen
Daar kan inderdaad zoals je al aangaf een van de fasen eruit liggen terwijl de rest nog op spanning staat, maar is wel in één keer handmatig spanningsloos te maken.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:19
Vliegvlug schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:20:
[...]

Hoe zag dat er dan uit?
De smeltzekeringen kasten die ik ken hebben van die verzonken schakelaars, vraag me af hoe die gekoppeld kunnen worden.

Had ik mijn huidige en vorige huis en daarvoor bij mijn ouders toevallig wel allemaal HAF kasten.
Ik mijn huidige huis ook op 3 fasen waar ook netjes een 3 fasen groep aanwezig was voor de kookplaat.
Dat is die groep helemaal rechts:
[Afbeelding: Oude 3-fase HAF groepenkasten met smeltzekeringen]
Daar kan inderdaad zoals je al aangaf een van de fasen eruit liggen terwijl de rest nog op spanning staat, maar is wel in één keer handmatig spanningsloos te maken.
De Holec uitvoering heeft/had een schakelaar met een hendel direct in de zekeringhouder geïntrigeerd.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/944332fb-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/75c0d3fae069b431451d12d7e449b8fb3f0df551.jpg

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ricko1 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 05:41:
[...]

De Holec uitvoering heeft/had een schakelaar met een hendel direct in de zekeringhouder geïntrigeerd.
[Afbeelding]
Ah, bedankt, met zo’n uitstekende schakelaar kan het inderdaad wel, ik zie de inkeping waar de brug gemonteerd kan worden.
Wilde natuurlijk wel weten hoe dat er dan uit ziet, was even zoeken maar gevonden!

Twee Holec S8a-II smeltzekeringhouders gekoppeld als kookgroep:
Holec S8a-II smeltzekeringhouders gekoppeld als kookgroep

• NTS
  • Niet online

NTS

Hermarcel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:35:
Misschien met een multimeter meten of de twee N'en van de kookplaat echt gescheiden zijn? Natuurlijk meten vóór je hem aansluit.
Dit was een gouden idee. Multimeter er op gezet, ze zijn dus niet gescheiden ondanks dat je dat o.b.v. de stickers wel zou denken.

Nu heb ik een nieuwe uitdaging. Mijn aansluiting is 1x35A en de kookplaat zit met 4 draden naar een 2xB16 kookgroep. Ik ga verzwaren naar 3x25A, dus ik wil mijn groepenkast voorbereiden. Voor de 3 fase setup heb ik een 4 polige B16 alamat in de nieuwe kast nodig, de plaat gebruikt er dan 2 van de 3. Er zit ongeveer een maand tussen aanpassing van de kast en werkelijke aansluiting door Stedin.

Is er een goede manier om de overgang te regelen waarbij de 3-fase kast er al in zit, maar nog met bruggen op L1/2/3 dus eigenlijk 1 fase gebruik? Als ik de 4 polige alamat al normaal zou aansluiten dan heb ik 32A door de N draad lopen, dus dat kan niet.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@NTS
Je hebt alleen 32A door de nul lopen als beide fasedraden (op dezelfde fase dus) voluit gebruikt worden. Bij veel (meeste?) platen kun je het maximale vermogen begrenzen in de instellingen. Misschien is dat acceptabel voor een maand?

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NTS schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Dit was een gouden idee. Multimeter er op gezet, ze zijn dus niet gescheiden ondanks dat je dat o.b.v. de stickers wel zou denken.

Nu heb ik een nieuwe uitdaging. Mijn aansluiting is 1x35A en de kookplaat zit met 4 draden naar een 2xB16 kookgroep. Ik ga verzwaren naar 3x25A, dus ik wil mijn groepenkast voorbereiden. Voor de 3 fase setup heb ik een 4 polige B16 alamat in de nieuwe kast nodig, de plaat gebruikt er dan 2 van de 3. Er zit ongeveer een maand tussen aanpassing van de kast en werkelijke aansluiting door Stedin.

Is er een goede manier om de overgang te regelen waarbij de 3-fase kast er al in zit, maar nog met bruggen op L1/2/3 dus eigenlijk 1 fase gebruik? Als ik de 4 polige alamat al normaal zou aansluiten dan heb ik 32A door de N draad lopen, dus dat kan niet.
Je kunt natuurlijk de N op de derde (gezekerde) pool van de alamat zetten. 2 N-draden aan de afgaande kant en je hele plaat is dan tijdelijk op 16A gezekerd.

Of als je de plaat kunt beperken kun je dat tijdelijk doen.

Ik heb zelf overigens tijdelijk de N ‘overbelast’. (Wel met 2 blauwe draden). Afhankelijk van hoe je kookt zou die overbelasting dan wel eens reuze mee kunnen vallen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste