I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@Stielenburg Ze geven je zelfs al het argument in hun eigen brief:
"Volgens NEN1010 moet de belasting per fase zoveel mogelijk verdeeld zijn"
Dat is dus niet het geval met 7200W op één fase ipv verspreid over 2 of 3 fases.
Dat is dus niet het geval met 7200W op één fase ipv verspreid over 2 of 3 fases.
Als ik weer op de locatie ben (bij een kennis) ga ik nog eens kijken hoe de groepen in de meterkast zitten aangesloten, maar volgens mij zat het goed, Wat ik wel weet is, dat als ik 1 vd 2 groepen uitschakelkde, ik alle combi's van L, N, heb geprobeerd met een duspol en er geen uitslag was, dus alles 0v.Septillion schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 00:22:
@Passie(f) Naar PE gemeten of naar de N? Indien laaste, dan zouden best de N verdraait kunnen zitten en dat je meting dus 0V is omdat de N juist uitgeschakeld is.
@Paul Bij 9 op de 10 (als het niet meer is) kookgroepen (gekoppelde 2x P+N) kan je prima elk deel afzonderlijk bedienen.
Het is een nieuwbouwwoning met 3x25A.esphome schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:35:
@Stielenburg Wat is de zwaarte van zekeringen onder de stroommeter. Drie maal 35A of eenmaal 40A?
Dat alle huizen in Nederland 3x25A hebben is niet correct. Er zijn nog genoeg aansluitingen waar één fase aangesloten is.
[ Voor 32% gewijzigd door Stielenburg op 18-12-2025 20:43 ]
Bedankt, dat is mooi concreet. Zoals ik het lees wuiven ze dit weg door te zeggen dat de kookplaat dit voorkomt.OverTheTop schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:00:
@Stielenburg Ze geven je zelfs al het argument in hun eigen brief:
Sommige kookplaten voorkomen dat, bij andere kun je het instellen en sommige doen dat gewoon niet.
Het is gewoon een klets argument om een automaat plus bedrading uit te sparen.
En ook beslist niet veilig.
Je wilt niet dat elke keer als je de kookplaat maximaal belast je de kans loopt dat de automaat eruit vliegt of erger dat door overbelasting van de bedrading je brand krijgt.
Een enkel fase kookplaat moet gewoon op twee groepen aangesloten worden met voor elke groep een eigen set bedrading (dus zowel fase als nul twee keer).
En als je een driefasen aansluiting hebt wil je die twee groepen ook verdelen over twee fasen om zoveel mogelijk gelijke belasting te krijgen.
Het is gewoon een klets argument om een automaat plus bedrading uit te sparen.
En ook beslist niet veilig.
Je wilt niet dat elke keer als je de kookplaat maximaal belast je de kans loopt dat de automaat eruit vliegt of erger dat door overbelasting van de bedrading je brand krijgt.
Een enkel fase kookplaat moet gewoon op twee groepen aangesloten worden met voor elke groep een eigen set bedrading (dus zowel fase als nul twee keer).
En als je een driefasen aansluiting hebt wil je die twee groepen ook verdelen over twee fasen om zoveel mogelijk gelijke belasting te krijgen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dat doen ze nooit vanzelf, dat moet je instellen, en dat stel je in door het vermogen handmatig te beperken (tot 25*230=5,75kW). Je betaalt dan dus voor een 5,7kW plaat, niet 7,2kW.Stielenburg schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:58:
[...]
Bedankt, dat is mooi concreet. Zoals ik het lees wuiven ze dit weg door te zeggen dat de kookplaat dit voorkomt.
Het is dom want met hetzelfde aantal aders kun je tot 11kW bij je plaat krijgen. Enkel een andere groep nodig.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos