Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-11 18:14

EmHaKa

harêuh

Septillion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:16:
2x P+N kookgroep opdelen over 2 aardlekschakelaars op verschillende fases is verder prima. Mits je de plaat dus ook werkelijk 2L+2N aan kunt sluiten.
Ik zeg helemaal niks over kookgroep opsplitsen, ik zeg de kookgroep als geheel afsplitsen van die 2 andere groepen die er nu op zitten.
Het heeft ook niet mijn voorkeur, maar gezien wat er nu al zit, zou ik het zo doen.
Die draden zijn te kort daarboven, en de kookplaat kan prima 2 N onder 1 klem, want die N klem kan ook op 1 fase bij 25A staat in de afbeelding.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:06
jeronimo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:19:
[...]

Je kunt nooit genoeg tolerantie inbouwen om ook een beun te beschermen.
Nee, maar het eerst moeten openschroeven van de verdeeldoos tov stekker ompluggen geeft misschien net die minuut bedenktijd ;) Bovendien dwingt het om naar de bekabeling te kijken, iets wat niet kan bij een perilex.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@EmHaKa Twee onbeveiligde N* mag niet onder één klem als beide L van dezelfde fase komen. Gewoon niet. No-go. Losse N heb je dan alleen door als je de geur van smeulend vinyl ruikt.

Komen de N van twee 2P aardlekschakelaars af dan kan het niet eens. Die zullen direct trippen.

Of bedoel je alleen van eigen aardlekschakelaar voorzien? Daar schiet je gewoon niets mee op vs nu...

Mooiste voor @deesys is een 3P+N alamat. Als de aardweerstand bekend is en laag genoeg zou de aardlek achterwegen gelaten kunnen worden. Dan zou je de kookgroep (2x P+N) uit twee fases kunnen voeden en de N op de automaat kunnen bruggen.

* Uitgaande dat een enkele niet 32A kan hebben door de dikte.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nieuwe kookplaten gaan binnen zeer korte tijd stuk

Ook weer een 'pareltje' :o

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 12-11-2025 19:25 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:06
devriesjande schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:53:
[...]

Als er in de groepenkast een krachtgroep is geplaatst dan is er niets onduidelijk aan. En de mogelijkheid om de kookplaat lokaal te kunnen scheiden was vroeger volgens artikel 168 van de NEN 1010 verplicht. Ik weet niet of dat nog zo in de huidige NEN 1010 staat.
Een verwijzing naar de NEN 1010, 2e druk, uit 1962. Dat zie je niet vaak! Daarin stond inderdaad, zij het omslachtig, dat 't ding moet kunnen worden gescheiden en dat dat met een stopcontact kan: "Verbruikende toestellen, lampen uitgezonderd, moeten elk met een afzonderlijke schakelaar in alle polen of fasen en de nul kunnen worden uitgeschakeld. Deze bepaling geldt [...] niet: [...] c. voor verbruikende toestellen die zijn aangesloten door middel van stopcontacten met een nominale stroom van ten hoogste 25 A."

Artikel 168.1 is in de NEN 1010:1984 overgegaan in bepaling 462.12 waarmee deze voorwaarde overeind bleef. Deze Nederlandse bepaling werd in de NEN 1010:1996 genummerd 8.462.108.

Maar per NEN 1010:2005 is deze bepaling vervallen en verhuisd naar blad 37 van de NPR 5310. Daarin wordt verwezen naar bepaling 132.10 van de NEN 1010, die enigszins onduidelijk was verwoord: "Scheiders moeten aanwezig zijn [...] elektrische installaties, stroomketens of afzonderlijke toestellen [...]"; ik heb "of" vetgedrukt, omdat het daardoor, in tegenstelling tot wat eerder in de NEN 1010 stond, toegestaan lijkt om ook anders dan afzonderlijk per toestel in een scheidingsmogelijkheid te voorzien. Dat blijkt ook zo te zijn:

In de NPR 5310 staat weliswaar "Op grond van 462.1 [...] Dit houdt in dat alle elektrische toestellen, [...] elk afzonderlijk kunnen worden geschakeld en gescheiden", maar zoals zo vaak week de NPR 5310 al snel af van wat er (inmiddels) werkelijk in de NEN 1010 stond, want daar stond, en staat nog steeds (nu als 462.2), een cruciale toevoeging bij: "Mits de bedrijfsomstandigheden dit toelaten mag een gemeenschappelijke voorziening voor het scheiden van een groep stroomketens zijn toegepast" wat de mogelijkheid geeft om voortaan een centrale scheider te gebruiken, bijvoorbeeld gewoon de installatieautomaat van een groep. In een woonhuis zullen "de bedrijfsomstandigheden" dat immers heus wel toelaten.

Ook in de NPR 5310:2017 is die zin dat 't per afzonderlijk toestel zou moeten, wat dus niet overeenkomt met wat in de NEN 1010 staat, nog steeds te vinden. Er staat t.o.v. een eerdere versie wel een nieuwe zin bij: "Indien verbruikende toestellen gezamenlijk worden gebruikt, mogen deze ook gezamenlijk worden geschakeld en gescheiden." Dat lijkt me nog steeds geen goede weergave van wat er in de NEN 1010 staat. Als een apparaat überhaupt niet wordt (of hoeft te worden) gebruikt, wordt ie dus niet gezamenlijk gebruikt, maar laten de bedrijfsomstandigheden het wel toe dat 't ding een tijdje buiten werking is.

Enfin, terug naar die oorspronkelijke bepaling uit het oude rode boekje. Stond in artikel 168 nou echt dat een kookplaat lokaal moet kunnen worden gescheiden? Nee! Het ding moest weliswaar met een stopcontact of schakelaar kunnen worden gescheiden, maar dat hoefde al niet lokaal. Zelfs in 1969 voldeed een scheidende groepsschakelaar dus al voor dit doel, als er maar één toestel op aangesloten was. Lokaal kunnen scheiden ("in de naaste omgeving van het toestel") hoefde, voor zover ik zo vlug in de NEN 1010:1969 heb kunnen vinden, alleen voor neontoestellen.

Het verschil tussen toen en nu is dus, ondanks de diverse wervelingen van de norm sinds dien, vooral dat je nu bij meerdere toestellen op de kookgroep nog steeds geen afzonderlijke scheiders of stopcontacten nodig hebt terwijl dat vroeger wel moest.

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Septillion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:53:
Als de aardweerstand bekend is en laag genoeg zou de aardlek achterwegen gelaten kunnen worden. Dan zou je de kookgroep (2x P+N) uit twee fases kunnen voeden en de N op de automaat kunnen bruggen.
Dat zou ik niet adviseren, dan liever een 3F (i.p.v. 1F) aardlekschakelaar plaatsen en die naar de huidige
kookgroep. Dat scheelt een boel werk en de Eaton 274049 kost slechts 6 tientjes, i.p.v. 11 voor een Alamat

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Wij hebben vandaag ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen. Wij hebben een BENG huis met zonnepanelen en een uitgebreide meterkast.

Wij hebben voor de keuken voor de kookplaat een 7400w 2x16A perilex gevraagd.
Bij de voorschouw was het me al opgevallen dat er een kookgroep geplaatst was ipv een 3x16A krachtgroep en dat deze kookgroep in een groepje bij een aardlek zat. En op de perilex in de keuken twee keer L en twee keer N.

Nu is de oplevering geweest en was voorbereid en had de multimeter meegenomen.
Over L1 en L2 in de perilex staat geen 400 volt
Als de aardlek naast de kookgroep uit zet, dan verdwiijnt de spanning op beide L aansuitingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ud6AZhbyQrM2zOKuQAO00mzvlQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxfDhlVz6TEiiKJKT6TUpkYe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tRDZ12kd_a3whqU-VIKq5DYAgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HV4i6SjphZwhUnSY538kP9v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjNmk7nhbuE44FRQcRFLzqAM52Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JET88qOtONpA2Gr3vUqknRbU.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik hieruit concluderen dat de koopgoep op 1 fase is aangesloten
Gezien de best fraaie kast en automaten, kan ik bijna niet voorstellen dat ze zo’n fout maken.

Morgen heb ik wat meer tijd om verder te onderzoeken en ook even te kijken hoe de kookgroep bekabeld zit.

[ Voor 12% gewijzigd door eelco74 op 13-11-2025 19:42 ]

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-11 20:29
eelco74 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:38:
...
Gezien de best fraaie kast en automaten, kan ik bijna niet voorstellen dat ze zo’n fout maken.

Morgen heb ik wat meer tijd om verder te onderzoeken en ook even te kijken hoe de kookgroep bekabeld zit.
Dat heb je goed geconcludeerd. Terug laten komen en een 3 fase alamat laten plaatsen.
Helaas zien zij dit als 'standaard' en kost dit (volgens hen?) minder dan een 3 fase alamat.

PSN: Redrafted

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Xerox schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:06:
[...]
Terug laten komen en een 3 fase alamat laten plaatsen.
Attema heeft geen 3F alamat :+ dus daar gaat je eenduidige look
Gelukkig is het omgestikkerde Siemens en kun je de 5SU1346-6FP16 gebruiken.
Maar je vraagt 2x16A, je krijgt 2x16A, geen 3x 16A, dus gratis zal het niet worden.

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-11 20:29
EmHaKa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:19:
[...]

Attema heeft geen 3F alamat :+ dus daar gaat je eenduidige look
Gelukkig is het omgestikkerde Siemens en kun je de 5SU1346-6FP16 gebruiken.
Maar je vraagt 2x16A, je krijgt 2x16A, geen 3x 16A, dus gratis zal het niet worden.
Naja, je hebt wel 2x16A, die je voor maximaal 25A kan belasten... Heb je dan wel 2x16A?

PSN: Redrafted

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Xerox schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:30:
[...]
Naja, je hebt wel 2x16A, die je voor maximaal 25A kan belasten... Heb je dan wel 2x16A?
Het probleem zit niet in die 25A, die krijg je er echt niet uit gekookt.
Maar het probleem is groep 5 en 6 en god mag weten wat ze nog meer op dezelfde fase aangesloten hebben.
Terwijl op aardlekschakelaar 4 groep 11 en 12 helemaal alleen zitten, daar hadden ze nog bij gekund

[ Voor 11% gewijzigd door EmHaKa op 13-11-2025 20:55 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@eelco74 Dat heb je goed.

Als je een 3x25A aansluiting hebt en ze zeggen dat het volledig volgens de NEN is dan zitten ze fout. Dan mag een enkel apparaat niet meer kunnen trekken dan de afzekering.

Zeggen ze, alles behalve de kookgroep is volgens NEN maar wij staan garant dat dit deugdelijk is, dan vang je bot. Het is namelijk niet gevaarlijk, alleen wegens de scheve verdeling vind de NEN het dus wel onwenselijk.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@eelco74 @Septillion En volgens de netcode moeten zware belastingen zoveel mogelijk over de fasen verdeeld worden...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:41
Wij hebben vandaag ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen. Wij hebben een BENG huis met zonnepanelen en een uitgebreide meterkast.

Wij hebben voor de keuken voor de kookplaat een 7400w 2x16A perilex gevraagd.
Bij de voorschouw was het me al opgevallen dat er een kookgroep geplaatst was ipv een 3x16A krachtgroep en dat deze kookgroep in een groepje bij een aardlek zat. En op de perilex in de keuken twee keer L en twee keer N.

Nu is de oplevering geweest en was voorbereid en had de multimeter meegenomen.
Over L1 en L2 in de perilex staat geen 400 volt
Als de aardlek naast de kookgroep uit zet, dan verdwiijnt de spanning op beide L aansuitingen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat heb je precies aangevraagd? Een krachtgroep met 3x 16A? Of een kookgroep met 2x 16A?
Als jij vraagt om 2x 16A dan is dat precies wat je hebt gekregen.
Een krachtgroep heeft 3 fasen dus als jij vraagt om 2x 16A dan geeft dat natuurlijk verwarring.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Septillion schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:31:
@eelco74 ...Het is namelijk niet gevaarlijk, alleen wegens de scheve verdeling vind de NEN het dus wel onwenselijk.
Een fatsoenlijke installateur had moeten doorvragen en niet "u vraagt wij draaien" moeten doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@timovd Eens :) Of ja, doorvragen, 3P+N zou gewoon de standaard moeten zijn als men een 3-fase kast plaatst...

• eelco74
  • Nu online
Wij hebben nies specifiek gevraagd naar een kookgroep of een 3P+N, wij hebben een keukentekening aangeleverd met o.a. een kookplaat perilex aansluiting voor 7400 watt.

De aannemer van de nieuwbouwwonging zou een electraplan met alle aansluitingen op de juiste plek, daar hebben we ook dik voor betaald.

Op de groep met de kookgroep zit overigens de aansluiting van de droger erbij, een rare keuze, want de droger is best een grote verbruiker.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:06
eelco74 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:09:
Wij hebben nies specifiek gevraagd naar een kookgroep of een 3P+N, wij hebben een keukentekening aangeleverd met o.a. een kookplaat perilex aansluiting voor 7400 watt.

De aannemer van de nieuwbouwwonging zou een electraplan met alle aansluitingen op de juiste plek, daar hebben we ook dik voor betaald.

Op de groep met de kookgroep zit overigens de aansluiting van de droger erbij, een rare keuze, want de droger is best een grote verbruiker.
Het is wat vreemd, maar tenzij het een hoogbejaarde droger is zou die een aansluit waarde van max 700 watt moeten hebben. Dat moet niet voor problemen gaan zorgen dus.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...] Wij hebben voor de keuken voor de kookplaat een 7400w 2x16A perilex gevraagd. [...]
eelco74 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:09:

De aannemer van de nieuwbouwwonging zou een electraplan met alle aansluitingen op de juiste plek, daar hebben we ook dik voor betaald. [...]
Ik zie hier toch een tegenspraak.

Maar ze hebben in ieder geval de boel fout aangesloten. Zie de TS.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• eelco74
  • Nu online
Brent schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:38:
[...]

Het is wat vreemd, maar tenzij het een hoogbejaarde droger is zou die een aansluit waarde van max 700 watt moeten hebben. Dat moet niet voor problemen gaan zorgen dus.
Ik moest het even opzoeken, maar volgens opgave Miele is deze 1100 watt en ik zal inderdaad niet snel beide kanten van de kookplaat tegelijk koppelen en boosten. Maar Max 8500 watt 35 ampere over een 25A fase gaat even goed maar zal op termijn toch nog wel eens voor een probleem kunnen zorgen.

Sowieso ga ik het even doorlopen, want we hadden een grondkabel voor de (nog te plaatsen) garage als optie gekozen, die zou een eigen groep en aardlek krijgen. Maar het lijkt er op dat deze toch gecombineerd is met andere verbruikers.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste