I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat lijkt mij sterk. Volgens Wikipedia hadden ze 2 jaar geleden nog ruim 45000 man in dienst en een omzet van ruim 12 miljard euro.onetime schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:04:
Laat iemand me recent nu verteld hebben dat Electrolux al jaren niet meer zou bestaan.
Nu geen tijd, kom er later op terug.
Maar goed, we gaan wel erg off-topic nu.
[ Voor 5% gewijzigd door remmuz op 16-10-2025 14:42 ]
Er is zelf een speciale website die dat bijhoudt: https://brandsownedby.com...-are-owned-by-electrolux/onetime schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:04:
Laat iemand me recent nu verteld hebben dat Electrolux al jaren niet meer zou bestaan.
Nu geen tijd, kom er later op terug.
En ja, Electrolux heeft AEG in 1994 overgenomen volgens de site.
De andere discussie past mijns inziens beter hier: Huishoudelijke waren
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik vermoed dat er een mismatch is tussen de aansluiting van de oven en de Perilex-contactdoos, maar ik wil graag zeker weten of dit inderdaad de oorzaak kan zijn.
Zou de oven daarom helemaal geen teken van leven geven, of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
De fornuis is trouwens 2de hands.
/f/image/AfvdQaEjg5lvfr8gzj2EmFEl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IbELPXqJIpNWs0eud091W9EY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HuQA84BxmuNHT1Ff8pp9CDaX.png?f=fotoalbum_large)
Crossposten wordt niet gewaardeerd! + Schopje naar grote topic
[ Voor 40% gewijzigd door Septillion op 21-10-2025 12:40 ]
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Dus je moet niet alleen de draadeinden correct op de inductieplaat aansluiten, maar ze moeten volledig overeenkomen met het perilex stopcontact.
Heb je het stopcontact doorgemeten? Je kan ook nog even de deksel van je meterkast eraf halen om te zien welke kleuren installatiedraad er zijn gebruikt voor je kookgroep. Dus hoofdschakelaar uit, schroefjes los en deksel eraf.
[ Voor 23% gewijzigd door stin00 op 21-10-2025 11:15 ]
L1 en N1 is groep 1 (bruin en grijs)
L2 en N2 is groep 2 (zwart en blauw)
Hoe zitten de draden / kleuren in je Perilex WCD?
En hoe zitten de draden / kleuren in je meterkast?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik heb in ieder geval een multimeter gekocht en dit is mijn observatie.
Links+rechts boven is 0V
Links+rechts Onder is ~230 V
/f/image/sm7a8zrtYt2wsBx5e4wIyx6R.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cNkWhKOzsgQ5FmZI5l5AgAL5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OJDryouKK8TnWG9fnAcG1Eja.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YqOW1qTUe73srFrxs9LoDHnT.png?f=fotoalbum_large)
Hier kan je de stopcontact wat beter zien, moet ik dit ook er uit halen?
/f/image/hhRsbyWPxiPuDRfSDuJsaD5q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iKXMaa5lQMEKMLIS2tCKnNGW.png?f=fotoalbum_large)
En hier is de Perilix stekker
:strip_exif()/f/image/KTnRGGn0qy3ZQynrPr2IaYU1.png?f=user_large)
Ook heb ik de meterkast geopend, de linker 2 zijn voor de fase 2 keuken aansluiting.
Die keren dat je 0V meet op je multimeter, staat hij zo te zien ook op gelijkstroom... Even die knop nog een slag naar rechts draaien.Jacob7 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:49:
Bedankt voor jullie help, ik heb zelf helemaal geen ervaring met elektra en vind het nog al lastig om te begrijpen hoe het allemaal in elkaar zit.
Ik heb in ieder geval een multimeter gekocht en dit is mijn observatie.
Links+rechts boven is 0V
Links+rechts Onder is ~230 V
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier kan je de stopcontact wat beter zien, moet ik dit ook er uit halen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En hier is de Perilix stekker
[Afbeelding]
Ook heb ik de meterkast geopend, de linker 2 zijn voor de fase 2 keuken aansluiting.
[Afbeelding]
Middelste pen is aarde.
Je moet even meten tussen N + L1, N+L2 en N+L3
Op je geopende perilexcontactdoos staat dit duidelijk weergegeven.
[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 21-10-2025 14:57 ]
Heb ik net gedaan, nog steeds 0vjj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:55:
[...]
Die keren dat je 0V meet op je multimeter, staat hij zo te zien ook op gelijkstroom... Even die knop nog een slag naar rechts draaien.
Middelste pen is aarde.
Je moet even meten tussen N + L1, N+L2 en N+L3
Op je geopende perilexcontactdoos staat dit duidelijk weergegeven.
N + L1 = 0
N + L2 = ~230
N + L3 = ~230
[ Voor 5% gewijzigd door Jacob7 op 21-10-2025 15:09 ]
Op de zekeringautomaten mis je wel een brug.
[ Voor 25% gewijzigd door devriesjande op 21-10-2025 15:19 ]
je zou denken dat N (blauw) gebrugt moeten zijn.
maar zoveel kijk heb ik er ook niet op, misschiuen iemand anders?
In je geopende perilex stekker zit de bruine kabel op L1, deze wordt als N1 of N2 gebruikt.
In de kookplaat zit de bruine kabel op L1.
Grijs zit in je perilex op L3, in de kookplaat zit deze op N2.
Super verwarrend allemaal
oh, wat @devriesjande zegt
Die brug op de nul mag er zeker niet in bij gebruik van een kookgroep.dollyking schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:18:
vreemd dat op je fornuis aansluiting gebrugt is tussen 2 en 3 met een zwarte (fase) draad.
je zou denken dat N (blauw) gebrugt moeten zijn.
maar zoveel kijk heb ik er ook niet op, misschiuen iemand anders?
Moet ik die brug er uit halen, of is bruin en grijs omdraaien voldoende?devriesjande schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:23:
[...]
Die brug op de nul mag er zeker niet in bij gebruik van een kookgroep.
[ Voor 8% gewijzigd door Jacob7 op 21-10-2025 15:41 ]
Nee hoor. Er zit geen brug tussen de 2 nul aansluitingen.
Aan de plaat moet je niets doen. Die zit goed aangesloten.
De twee aders draaien is genoeg.
[ Voor 5% gewijzigd door devriesjande op 21-10-2025 15:44 ]
Met 2 blauwe kabels voor de N is het makkelijk om deze per ongeluk ook te wisselen, dan krijg je L1 net N2 en L2 met N1. Is dat eigenlijk nog een gevaar?devriesjande schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:43:
[...]
Nee hoor. Er zit geen brug tussen de 2 nul aansluitingen.
Aan de plaat moet je niets doen. Die zit goed aangesloten.
De twee aders draaien is genoeg.
Daarnaast, als je alle metingen gedaan hebt op wisselspanning dan heb je L dus links onder en rechts onder zitten. N dus links boven en rechts boven. En ga ik er even vanuit dat links en rechts respectievelijk L1-N1 en L2-N2 zijn. Dit is meest gangbare "standaard" voor 2x P+N kookgroep. Kan verdraait zitten maar op zicht op 1-fase met enkele aardlek niet zo spannend.
Op je plaat heb je bruin en zwart voor de fases en blauw en grijs voor de N. Dat is op zich prima.
Maar dat betekend dus dat je bruin en zwart onder moet hebben. En blauw en grijs boven in de Perilex stekker.
`Septillion schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:55:
@Jacob7 Allereerste, een beugel over de twee automaten om ze te koppelen is verplicht.
Daarnaast, als je alle metingen gedaan hebt op wisselspanning dan heb je L dus links onder en rechts onder zitten. N dus links boven en rechts boven. En ga ik er even vanuit dat links en rechts respectievelijk L1-N1 en L2-N2 zijn. Dit is meest gangbare "standaard" voor 2x P+N kookgroep. Kan verdraait zitten maar op zicht op 1-fase met enkele aardlek niet zo spannend.
Op je plaat heb je bruin en zwart voor de fases en blauw en grijs voor de N. Dat is op zich prima.
Maar dat betekend dus dat je bruin en zwart onder moet hebben. En blauw en grijs boven in de Perilex stekker.
dus zoals eerder aangegeven bij @devriesjande s bruin en grijs in de stekker omdraaien?
Bij 0V en een 3 fase kast verwijs ik ook maar even naar de topic start.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het is 2 fase groepenkast.onetime schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:02:
En staat er tussen L1 en L2 0V of 400V? En is dit een 1 of een 3 fase groepenkast?
Bij 0V en een 3 fase kast verwijs ik ook maar even naar de topic start.
linksboven N is 0V
rechtsboven L1 is 0V
@Jacob7 Correct! En dan dus een beugel over de automaten!
En wil je het echt netjes doen op de plaat nog grijs en blauw draaien. Want nu vormen volgens de plaat zwart-blauw het L1-N1 paar en bruin-grijs het L2-N2 paar. Maar gezien het hier kookgroep (2x P+N) achter enkele 2P aardlek betreft is dat niet zo'n ramp.
Vorige reactie bleef even liggen omdat iemand mijn pauze afbrak
[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 21-10-2025 16:06 ]
Nee een 1 fase groepenkast. Groepenkast is 1 of 3 fasen.Jacob7 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:04:
[...]
Het is 2 fase groepenkast.
linksboven N is 0V
rechtsboven L1 is 0V
Dat zie ik nu ook, na het terugzoeken omdat het niet in dezelfde post staat als de andere foto's.Septillion schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:05:
@onetime Ik zie maar een 2P hoofdschakelaar
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door Juerd op 21-10-2025 17:43 ]
Maar dat laatste is geen probleem want: ”De meter is uitgerust met overbelastingsbeveiliging.”Juerd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:41:
Gaan we 't niet hebben over hoe eng het is om met zo'n Action multimeter van 5 € te meten aan een stopcontact, maar al helemaal aan een perilexstopcontact? Bovenop dat 't ding een voldoende veiligheidsrating heeft (CAT I terwijl je minsten CAT II moet hebben), twijfelachtig is qua bouwkwaliteit, en mensen veel fouten kunnen maken, is dit een situatie waarbij je soms 400 V kunt verwachten en het ding gaat maar tot 250 V~.
Ja, als de rook er uit is doet hij het niet meer.Vliegvlug schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:02:
[...]
Maar dat laatste is geen probleem want: ”De meter is uitgerust met overbelastingsbeveiliging.”
Was uiteraard geen heel serieuze reactie, uiteraard gewoon een goed apparaat kopen dat geschikt is voor hetgeen waarvoor je het wilt gebruiken, maar alsnog; €5 verlies vs 400V op je klauwen zou ik nog steeds een goede deal vinden.jeronimo schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:57:
[...]
Ja, als de rook er uit is doet hij het niet meer.
Volgens mij werken je zekeringen en aardlek (indien de twee groepen een eigen/andere aardlek hebben) dan niet meer, of althans niet zeker. E.g. bij overbelasting van L1 en nulbelasting L2 'ziet' geen van de twee zekeringen dat. Maar nu ik erover nadenk: de aardlek gaat dan meteen trippen, want die ziet direct dat er een grote delta tussen L1 en N1 zit. Dus het werkt gewoon niet. Tenzij ze met dezelfde aardlek beveiligd zijn.jj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:54:
[...]
Met 2 blauwe kabels voor de N is het makkelijk om deze per ongeluk ook te wisselen, dan krijg je L1 net N2 en L2 met N1. Is dat eigenlijk nog een gevaar?
Het is sowieso stevig af te raden. Het levert een installatie op die niet meer direct inzichtelijk is, en zich niet voorspelbaar meer gedraagt.
Evenals Perilex stopcontacten, fornuisgroepen
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Is het netter om L1 naar N1 te hebben, zeker
Ik zit met een kookplaat die ik wil vervangen, naar mijn beste weten is deze aangesloten met een gewone stekker (omdat het om een 1-fase aansluiting gaat). Nu wil ik die vervangen met een nieuwe kookplaat die ook de optie heeft tot 1-fase aansluiting. Zie hieronder de foto's van de aansluiting van de nieuwe plaat, de meterkast groep, foto van de stekker (best mogelijk) en de handleidingen van beide.
Kan iemand mij vertellen of dit zo klopt en welke stroomkabel ik moet aansluiten op de nieuwe kookplaat - is dat 3x4mm2 of kan de 3x1.5mm2 hier ook op worden aangesloten en kan ik mijn huidige stekker hergebruiken.
:strip_exif()/f/image/iZs5LuTOTlCuW4OQIgaB0SzF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mykIJvD3fry8HG703ts8vkjc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b6lCNVEvlnMu4jKtjyfOaCNV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Uf5SFG5UUfokOsKTr4fPi1W1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fchct5a3PNpFv5QYJJZdSsMI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook als je naar 1P+N gaat, zul je nieuwe draden moeten trekken, tenzij je 100% zeker weet dat er 3x4mm^2 ligt.
De oude plaat is slechts 1x16A. Waarschijnlijk een 2-pits, of erg weinig vermogen dat tegelijkertijd aangeroepen kan worden, want 4x1400>3680.
[ Voor 18% gewijzigd door timovd op 23-10-2025 11:25 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Sleutelpunt voor herbruikt van je bestaande stopcontact is vermogen: nergens in deze schema's zie ik een indicatie dat dit beperkt kan worden tot 3,7kW. Dit is belangrijk als je over een bestaande 1-fase 1-ader van 1,5 (in je muur zit trouwens wss 2,5) te lopen. Daar mag max 16A over, vandaar dat schema 3 het heeft over dikkere aders.
Zo op het eerste gezicht lijkt het dus niet mogelijk. Kijk nog eens in de handleiding of dit echt niet kan. Mocht er een optie zijn vermogen te beperken tot 3,7kW dan kun je schema 3 pakken. Anders is het te overwegen nieuwe aders te trekken en voor optie 2 (en indien mogelijk, een meerfase optie 1 of 4) te gaan. Moet je wel een nieuwe groep plaatsen en uberhaupt een meerfase netaansluiting hebben.
De nieuwe plaat heeft ook een vermogensbegrenzer en zou daardoor geschikt voor deze aansluiting (aldus ATAG).timovd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:18:
@Artician Je hebt een 1f hoofdschakelaar, dus zou je hem moeten aansluiten volgens het derde schema 2P + 2N (alleen voor NL). Maar je hebt daar alleen maar een normaal stopcontact zitten? Dat wordt draden trekken en een kookgroep aansluiten.
Ook als je naar 1P+N gaat, zul je nieuwe draden moeten trekken, tenzij je 100% zeker weet dat er 3x4mm^2 ligt.
De oude plaat is slechts 1x16A. Waarschijnlijk een 2-pits, of erg weinig vermogen dat tegelijkertijd aangeroepen kan worden, want 4x1400>3680.
Ik zal kijken of ik kan verifiëren wat voor een stopcontact erin zit, maar de reden voor mijn vraag over de 3x4mm^2 is dat dat in het overzicht voor de nieuwe plaat staat. De oude plaat heeft als het goed is 3x1.5mm^2.
@Artician Ik weet niet of het per se deze plaat moet zijn, maar je kunt ook nog overwegen een andere te halen met vermogensbeperking. Inventums kosten weinig.
@Brent Bedankt voor het antwoord, zoals je kunt zien in het handleidingsplaatje van de handleiding is er een optie tot vermogensbegrenzing tot 3,7kW. Dus als dat zo is dan moet dit dus volgens schema 3 kunnen?Brent schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:22:
@Artician Met aantal fases en kabeldiktes ben je er nog net niet helemaalWaar in de rest van de wereld groepen met zwaartes groter dan 16A voor zulke toepassing volstrekt normaal zijn (waarbij je inderdaad met dikkere aders gaat werken), zie je dat in Nederland vrijwel nooit. In tegenstelling daartoe vind je hier bij 1-fase aansluitingen vaak een dubbele bekabeling: reguliere diktes, en een dubbele zekering (2x16A). Waarom? Geen idee. Dit is het tweede aansluitschema. Die twee aders kunnen van fase verschillen, maar hoeven dat niet.
Sleutelpunt voor herbruikt van je bestaande stopcontact is vermogen: nergens in deze schema's zie ik een indicatie dat dit beperkt kan worden tot 3,7kW. Dit is belangrijk als je over een bestaande 1-fase 1-ader van 1,5 (in je muur zit trouwens wss 2,5) te lopen. Daar mag max 16A over, vandaar dat schema 3 het heeft over dikkere aders.
Zo op het eerste gezicht lijkt het dus niet mogelijk. Kijk nog eens in de handleiding of dit echt niet kan. Mocht er een optie zijn vermogen te beperken tot 3,7kW dan kun je schema 3 pakken. Anders is het te overwegen nieuwe aders te trekken en voor optie 2 (en indien mogelijk, een meerfase optie 1 of 4) te gaan. Moet je wel een nieuwe groep plaatsen en uberhaupt een meerfase netaansluiting hebben.
Sorry voor mijn complete onkunde, ik wil iig een beetje weten waar ik naar vraag als ik iemand het laat installeren
En het is een huurhuis, dus ik ga vooral niks verbeteren haha
Ik zie de schuif zelf alleen niet (kan aan mij liggen). Die moet wel ergens achter een schroef of buiten bereik zitten, want je wil niet per ongeluk of een gast ofzo toch meer dan 16A trekken. Daarom dacht ik dat dit misschien gewoon verwees naar de reguliere vermogensregeling (de stand). Zonee, en indien inderdaad ergens waar je hem niet per ongeluk gaat verschuiven: schema 3 by all means. Daar is die schuif dan voorArtician schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:26:
[...]
Bedankt voor het antwoord, zoals je kunt zien in het handleidingsplaatje van de handleiding is er een optie tot vermogensbegrenzing tot 3,7kW. Dus als dat zo is dan moet dit dus volgens schema 3 kunnen?
[ Voor 24% gewijzigd door Brent op 23-10-2025 11:29 ]
Dat zorgt voor wat verwarring.
[ Voor 18% gewijzigd door mstx op 23-10-2025 11:40 ]
Dat lijkt mij sterk en komt ook niet overeen met het eerste schema op dit plaatje: https://tweakers.net/i/-E...3ts8vkjc.jpg?f=user_largemstx schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:33:
... Als er maar 1 fase is aangesloten zal hij waarschijnlijk zelf al 3,7kW selecteren.
De opmerking bij 1-fase om 4mm2 aders te gebruiken doet anders vermoeden. Wees je ervan bewust: buiten NL zijn zulke dikkere bekabeling en zwaardere zekering volstrekt normaal (je hebt dan bijv een 1x100A hoofdzekering). Het is alleen hier dat 1-fase en 1 ader praktisch altijd tot 3,7kW beperkt dient te worden.mstx schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:33:
Als er maar 1 fase is aangesloten zal hij waarschijnlijk zelf al 3,7kW selecteren.
[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 23-10-2025 11:38 ]
Ik zou zelf een nieuwe kabel kopen van 3x2,5 mm² die wordt duidelijk minder warm.Artician schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:11:
Kan iemand mij vertellen of dit zo klopt en welke stroomkabel ik moet aansluiten op de nieuwe kookplaat - is dat 3x4mm2 of kan de 3x1.5mm2 hier ook op worden aangesloten en kan ik mijn huidige stekker hergebruiken.
Voor die paar tientjes zit je dan aan de veilige kant.
Misschien komt een rechte stekker ook beter uit dan een haakse?
Bedankt allemaal voor de input, ik denk dat ik hier wel mee verder kan!
Vanwege selectiviteit. Toen dit werd bedacht, werd selectiviteit nog gezien als heel belangrijk, en hield men zich nog aan de eis van de Netcode om selectief te zijn t.o.v. de hoofdzekering. Tegenwoordig wordt selectiviteit niet meer zo belangrijk gevonden, en is algehele selectiviteit als je hoofdautomaten hebt niet eens meer daadwerkelijk haalbaar. Voor menig installateur is dit een argument geworden om het betreffende artikel van de Netcode elektriciteit als ongeschreven te beschouwen. In een tijd waarin menig laadpaal met 3×20 A wordt beveiligd op een 3×25 A aansluiting, zou een "buitenlandse" oplossing met 1×32 A voor je kookplaat achter een 1×35 A hoofdzekering ook niet meer zo raar moeten zijn. Dan wel dikke draden gebruiken, want gezamenlijk beveiligde parallelle geleiders zijn, hoewel op zich toegestaan, eng. En uiteraard vast aansluiten, niet met 16 of 25 A perilex.Brent schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:22:
[...]
In tegenstelling daartoe vind je hier bij 1-fase aansluitingen vaak een dubbele bekabeling: reguliere diktes, en een dubbele zekering (2x16A). Waarom? Geen idee. [...]
[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 23-10-2025 15:16 ]
Maar dat is alleen een argument wegens de relatief krappe hoofdzekeringen hier. Zelfs mijn vakantiehuisje in het VK had een 1x100A hoofdzekering (want ja, je trekt toch de meterkast open, waar je ook bent
En Perilex, not even once
[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 23-10-2025 15:25 ]
Na dl een tijdje veel maar niet alles in dit topic gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat ibzi kookplaat verkeerd aangesloten is... In de zekeringkast zit deze op 2 b16 automaten met een simpel goedkoop plastic brugje. Ik heb een week na de aansluiting die keukenboer terug laten komen ( aan de hand van wat ik hier las om het na te kijken) de 2e monteur zei ook dit hoort zo anders komt de plaat achter 2 aardlek en dat mag niet ( 3x25a aansluiting in huis)
Bijgevoegd een foto van de onderkant van mijn kookplaat.
:strip_exif()/f/image/V4jKU7vMDORuQKFMzLE6h2yi.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt het dat deze idd op 2 verschillende fase aangesloten moet worden en zo ja welke optie dan? De nul 2x of met brug?
Bvd
Ps er is nog een ongebruikte 3p+n of een 4p aanwezig (aardlekautomaat... Zon grote scwitch met een testknop) hoe weet of of 3 of 4 is?
[ Voor 27% gewijzigd door crazyjopje op 02-11-2025 20:34 . Reden: Aanvulling ]
Afhankelijk van de lunch en het diner is gasloos the way!
Alles is nu optie 3 aangesloten...alles op fase 2 ( in mijn woning) ik heb geen 3of4poligr aardlek wel 6 enkele die ieder 4groepen bedienen en dan nog die 3p+n of evt 4p alamat....esphome schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:18:
In de topicstart staat dit als voldoende. Middelste voorbeeld in de onderstaande afbeelding.
[Afbeelding]
Ja idd... D8 dat die erbij zat naar niet dus... Ga ik fixxentimovd schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:24:
@crazyjopje dan sluit je m toch op de 3f ALA aan. Ben je vergeten een foto toe te voegen aan je initiële vraag?
Bij deze...timovd schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:24:
@crazyjopje dan sluit je m toch op de 3f ALA aan. Ben je vergeten een foto toe te voegen aan je initiële vraag?
Klopt mijn aanname dat deze gewoon op e 3/,4 alamat kan en di ja wat die ik met de nul? Brug of 2x
Met een 3 fase/nul alamat krijg je 5 aders van de groepenkast naar het Perilex stopcontact.
3x fase, 1x nul en 1x aarde. De 2 nulklemmen moet je overbruggen en op de nulader aansluiten.
Plaats hier nog eens een foto van de groepenkast.
[ Voor 60% gewijzigd door devriesjande op 02-11-2025 23:19 ]
Management samenvatting
Een (inductie)kookplaat van meer dan 3680W moet in een 3 fase installatie van 3x 25A op minstens 2 fases worden aangesloten. Tussen deze fases staat dus 400V. Dit volgt uit de netcode die zoveel mogelijk verdeling van de belasting over de verschillende fasen voorschrijft en de NEN1010 die voorschrijft dat een zekering niet door 1 aangesloten apparaat mag kunnen worden overbelast.
Want wat hij je nu heeft gezegd klopt niet. En wat @timovd al schrijft.
Ik heb in 1e de keukenboer die de plaat aangesloten heeft ( exact zoals nu ook gebrugt op 1 fase... Daarover geveld en een 2e monteur werk later over de vloer die stelde dat het correct is want er er nog een geen 2 groepen op 2 fase over 2 aardlek dus correct we dien niets).onetime schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:13:
Onderstaand net aan de TS toegevoegd.Management samenvatting
Een (inductie)kookplaat van meer dan 3680W moet in een 3 fase installatie van 3x 25A op minstens 2 fases worden aangesloten. Tussen deze fases staat dus 400V. Dit volgt uit de netcode die zoveel mogelijk verdeling van de belasting over de verschillende fasen voorschrijft en de NEN1010 die voorschrijft dat een zekering niet door 1 aangesloten apparaat mag kunnen worden overbelast.![]()
Mijn idee ( correct me if ik wrong ) mede na veel hier ( niet alles) lezen is dat de kookplaat op 2fases (fasen?!) had gemoeten.
Nu meer ik via de Homewizard als ik meerdere pitten aanzet alles op 2..
Lijkt mij dat dat verdeeld had moeten zijn en dus idd zoals eerderr reactie op de 3+1, of evt 4p (nog geen idee hoe ik dat verschil zie ) aangesloten had moeten worden ?
Toch?
devriesjande schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:37:
Je moet de plaat aansluiting volgens de linkse/onderste afbeelding. Niet gaan rommelen met twee aardlekschakelaars.
Met een 3 fase/nul alamat krijg je 5 aders van de groepenkast naar het Perilex stopcontact.
3x fase, 1x nul en 1x aarde. De 2 nulklemmen moet je overbruggen en op de nulader aansluiten.
Plaats hier nog eens een foto van de groepenkast.
:strip_exif()/f/image/wLKh9Ijau1dpgKtLL2HY5hop.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb in 1e de keukenboer die de plaat aangesloten heeft ( exact zoals nu ook gebrugt op 1 fase... Daarover geveld en een 2e monteur werk later over de vloer die stelde dat het correct is want er er nog een geen 2 groepen op 2 fase over 2 aardlek dus correct we dien niets).onetime schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:13:
Onderstaand net aan de TS toegevoegd.Management samenvatting
Een (inductie)kookplaat van meer dan 3680W moet in een 3 fase installatie van 3x 25A op minstens 2 fases worden aangesloten. Tussen deze fases staat dus 400V. Dit volgt uit de netcode die zoveel mogelijk verdeling van de belasting over de verschillende fasen voorschrijft en de NEN1010 die voorschrijft dat een zekering niet door 1 aangesloten apparaat mag kunnen worden overbelast.![]()
Mijn idee ( correct me if ik wrong ) mede na veel hier ( niet alles) lezen is dat de kookplaat op 2fases (fasen?!) had gemoeten.
Lijkt mij dat dat verdeeld had moeten zijn en dus idd zoals eerderr reactie op de 3+1, of evt 4p (nog geen idee hoe ik dat verschil zie ) aangesloten had moeten worden ?
Toch?
Zoals af te leiden uit de managementsamenvatting zijn er twee redenen waarom de huidige situatie niet goed is:crazyjopje schreef op maandag 3 november 2025 @ 00:15:
[...]
Ik heb in 1e de keukenboer die de plaat aangesloten heeft ( exact zoals nu ook gebrugt op 1 fase... Daarover geveld en een 2e monteur werk later over de vloer die stelde dat het correct is want er er nog een geen 2 groepen op 2 fase over 2 aardlek dus correct we dien niets).
Toch?
- De kookplaat zit nu op één fase, dat mag niet want die fornuisgroep is 2x16A = 32A en dat is meer dan de 25A van de hoofdzekering.
- De plaat is waarschijnlijk goed voor meer dan 3680W (niet te zien op de foto), waardoor deze over meerdere fasen (fases mag ook) verdeeld moet worden.
Ik heb een woning gekocht en daar was van alles mis met de elektra. Van alles doorgebrand of een droger op een signaaldraad bij wijze van. Wel fijn is de 90cm kookplaat die al wel wat jaartjes oud is die ik er bij de aankoop van het huis bij kreeg. Deze was aangesloten op 2 losse 25a automaten zie foto. Ook de heteluchtoven was op deze groep geplaatst. Van de 3 fases liepen er 2 naar de 25a automaten. Alles heeft denk ik prima gewerkt. Nu las ik dat als je een drie fase hent het zonde zou zijn om met een kookgroep te werken en je beter een krachtgroep kan hebben met 3x een 16a naar de kookplaat. Maarrr ik haalde vandaag de oven er uit zodat ik onder de kookplaat kon kijken. Ik trof er de sticker met serienummer aan en ook het aansluitschema. Op de sticker staat geen 400v en chat zegt dat het geen echte 3fase kookplaat is en ik hem zou opblazen als ik er een krachtgroep 400v op zet.
Er zit geen klepje aan de onderkant van de kookplaat btw waar je nog iets aan kan passen/verwijderen. De info die te vinden is over deze plaat is summier tot niet. mel_vin in "Het grote kookplaat aansluiten topic"
:strip_exif()/f/image/HpBL9hZELoDwgPU9Yc9OXeEb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HpBL9hZELoDwgPU9Yc9OXeEb.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WU5vRvWW1aFShIpAXRYVmM5G.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r84cmcbT8fiWWJiJAmRI65MJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NHpLjC4yEuLUg18lUl0ra4vF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IJWXYbZr3lWfe38hhsjD9cX9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8E39hqbKQQo8hFb9HjX2kAPa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 59% gewijzigd door mel_vin op 05-11-2025 22:49 ]
De kookplaat kan je op een krachtgroep aansluiten. Gebruik daarvoor het 380/400 Volt schema. Verstandig is om een Perilex stopcontact te plaatsen. En aan het aansluitsnoer naar de kookplaat een Perilex stekker.
Zoals het er nu bij ligt kan absoluut niet.
De documentatie van deze plaat is hier te vinden:https://www.siemens-home....01#/Tabs=section-manuals/
[ Voor 15% gewijzigd door devriesjande op 06-11-2025 02:22 ]
Het juiste aansluitschema zit aan het snoer. Laatste foto. Chat? gpt? Die dingen praten alleen maar na.
En omdat de meeste dingen op internet hierover fout zijn krijg je dus automagisch een fout antwoord.
Die kroonsteentjes horen daar niet en zeker niet met meerdere aders onder één schroef. De 25A zekering is veel te zwaar voor de bedrading. Er is geen fatsoenlijke striptang gebruikt, dat is te zien aan de ader onder de linker 25A. Lasklemmen mogen niet los in de groepenkast. Hier had - zoals eerder gezegd - een 16A 3f (aardlek)automaat geplaatst moeten worden.
Nou inderdaad dit is niet best.devriesjande schreef op donderdag 6 november 2025 @ 01:14:
Als ik zie hoe de bedrading in de groepenkast zit aangesloten lijkt het mij heel verstandig om deze bedrading volledig te vernieuwen of wellicht is het beter om een nieuwe groepenkast te plaatsen.
Sowieso de bedrading en de automaten vervangen.
@mel_vin gezien deze chaos verwacht ik ook weing van de huidige groepenkast, dus kijk daar goed naar of plaats even een foto in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Zou zelf liever een Merten aansluitdoos voor kookplaten plaatsen als het een doos in de muur betreft. Ook @mel_vinDe kookplaat kan je op een krachtgroep aansluiten. Gebruik daarvoor het 380/400 Volt schema. Verstandig is om een Perilex stopcontact te plaatsen. En aan het aansluitsnoer naar de kookplaat een Perilex stekker.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/h6LmDzRhXssrfWZNf3hHrYma.jpg?f=user_large)
Mocht het een losstaand keukenblok zijn dan zou ik wel een losliggend Perilex stopcontact op een plankje gebruiken.
Maar inderdaad, ChatGPT praat weer eens naar je hand. Dit is juist het klassieke schoolvoorbeeld van een 3-fase plaat. Drie fase aansluitingen, enkele nul en 11kW-ish. Bij 3-fase staat er dan ook nog steeds 230V tussen de fases en dat is wat de kookplaat gebruikt.
Eerste todo items die ik al zie aan de hand van de foto's:
- Krachtgroep (3P+N alamat) plaatsen voor de kookplaat
- Oven voorzien van eigen groep
- Fatsoenlijke aansluitdoos voor de kookplaat maken zonder kroonsteentjes (zelf ook geen fan van Perilex)
- Lasklemmen uit de meterkast verwijderen
- Bloot koper in meterkast fixen
- Bekabeling meterkast controleren (dikte en überhaupt of alle aansluitingen goed zijn)
- Rest van het huis nalopen op vergelijkbare geintjes...
/f/image/IO0we69ND9JCPZkqVzqZrBu0.png?f=fotoalbum_large)
en in het installatie boekje en op het snoer van de kookplaat enkel 220 - 240 v te zien tussen de fase en dan icm met chat van de wijs gebracht. Is het niet raar dat er geen enkele ingang onder de plaat zit voor het verwijderen/plaatsen van brugjes? Nu doet de plaat dat wisselen van aansluitwaardes intern? Want in de aanwijzing onderaan staat “let op aansluitwaardes..”Het hele pand was een drama en een reden voor kopers om af te haken zelfs. Er is ook steeds fase van een andere groep bij een wcd getrokken als dat de snelste oplossing was waardoor er wel eens een lampje bleef branden als een groep af werd geschakeld.
Ook zijn er wat smeltende draden in metalen doosjes onder de vloer gesignaleerd. Er zat een vaatwasser, close inn boiler, alle wcd aanrecht, alle wcd van een grote woonkamer, alle wcd van een werkkamer allen op 1 groep met ook de oven er nog eens bij al hebben ze die later zie ik achter de keukenkastjes door doorgeknipte bedrading dus aangesloten op de 25a van de kookplaat verbinding zie eerdere foto’s. Daar pakte die van de rechter 25a zijn fase. Er is voor weken werk hier en behalve de bedrading voor de verlichting moet alles opnieuw worden bedraad
De keuken staat behoorlijk vast op zijn plaats idd maar de kookplaat heeft wel 1,5 m kabel waar goed bij kan. Een 5x2,5 door de vloeren heen (ga ik van de week verder openmaken)zou voldoende moeten zijn denk ik voor de krachtgroep tot aan de kookplaat
In het installatieboekje en het aansluitschema op het snoer staat toch duidelijk dat er een spanning van 220-240V moet staan tussen de fasen en de NUL. Deze plaat heeft kennelijk een vast aansluitsnoer. Door het combineren van de witte en blauwe ader maak je de brug niet in de plaat, maar aan de aansluitkant van het snoer. Dat maakt voor de elektronen niets uit.mel_vin schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:29:
Superveel dank voor al jullie antwoorden! Ik vond het al zo raar op het etiket (zie foto’s) en in het installatie boekje en op het snoer van de kookplaat enkel 220 - 240 v te zien tussen de fase en dan icm met chat van de wijs gebracht. Is het niet raar dat er geen enkele ingang onder de plaat zit voor het verwijderen/plaatsen van brugjes? Nu doet de plaat dat wisselen van aansluitwaardes intern? Want in de aanwijzing onderaan staat “let op aansluitwaardes..”
Ja tuurlijk, that makes sense, je kan met die 3 nullen van de draden kookplaat allerlei combinaties (bruggen) maken. 🙏🏼devriesjande schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:24:
[...]
In het installatieboekje en het aansluitschema op het snoer staat toch duidelijk dat er een spanning van 220-240V moet staan tussen de fasen en de NUL. Deze plaat heeft kennelijk een vast aansluitsnoer. Door het combineren van de witte en blauwe ader maak je de brug niet in de plaat, maar aan de aansluitkant van het snoer. Dat maakt voor de elektronen niets uit.
:strip_exif()/f/image/ZuaNzD82XNh035Ufu3mQnqHt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit gaat het dan worden. Ja het is een raar model maar het is echt de enige die past met dit aantal modules. Het plafond en de unit van energiebedrijf zit in de weg. Emat niet echt een topmerk denk ik zo aan het prijsverschil te zien en had liever ABB gehad of Hager. Wel fijn voorbedraad en 6 dikte gelijk. Draai alles nog even na op moment
Deze dan met 5x2,5 naar de kookplaat en daar met zo een merten aansluitdoos voor kookplaten verbonden met aansluitschema 3L 1N en de bedrading van het kookplaatsnoer in adereindhulzen stoppen
Zie ik nog iets over het hoofd denken jullie?
Superdank voor jullie hulp
Deze kan je beter hier weghalen en in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 plaatsen.mel_vin schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:46:
[Afbeelding]
Dit gaat het dan worden. Ja het is een raar model maar het is echt de enige die past met dit aantal modules. Het plafond en de unit van energiebedrijf zit in de weg. Emat niet echt een topmerk denk ik zo aan het prijsverschil te zien en had liever ABB gehad of Hager. Wel fijn voorbedraad en 6 dikte gelijk. Draai alles nog even na op moment
Deze dan met 5x2,5 naar de kookplaat en daar met zo een merten aansluitdoos voor kookplaten verbonden met aansluitschema 3L 1N en de bedrading van het kookplaatsnoer in adereindhulzen stoppen
Zie ik nog iets over het hoofd denken jullie?
Superdank voor jullie hulp
Gewoon even de tekst knippen plakken
Zou als je zo weinig ruimte hebt voor aardlekautomaten gaan (wel duurder!) en ook geen EMAT nemen.
Sander Vunderink is goed geprijsd wat ABB betreft.
Mochten de voor bedrade kasten niet volstaan kan je ze ook gewoon vragen om aanpassingen
Waarom neem je dan niet een ander merk?mel_vin schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:46:
Ja het is een raar model maar het is echt de enige die past met dit aantal modules. Het plafond en de unit van energiebedrijf zit in de weg. Emat niet echt een topmerk denk ik zo aan het prijsverschil te zien en had liever ABB gehad of Hager.
Die EMAT kast is 360x220mm met nog een uitbreidingskastje van 225x110mm toch?
Een standaard ABB kast is 330x220mm, maar wordt wel een stukje hoger door het buisinvoerstuk van 75mm (ca. 405x220mm). Je hebt daarvoor echter ook een compacter buisinvoerstuk van 40mm hoog (artikel 175-04R), dan kom je op 370x220mm. Is die 10mm een probleem? Een uitbreidingskastje met 6 modules maken ze ook (220x110mm).
Hager is met buisinvoeren niet bepaald compact, maar ze maken een renovatieset (artikel VKG97T) die helemaal geen hoogte toevoegt. Een standaard kast wordt dan dus kleiner dan wat jij hebt samengesteld (330x220m). Ik vind dit echter niet fijn werken en ook de kleine uitbreidingskastjes van Hager word ik persoonlijk niet echt enthousiast van.
Je zou naar Eaton kunnen kijken, Eaton heeft de buisinvoeren net als EMAT en Schneider geïntegreerd in de groepenkast. Dan kom je met een standaard kast (330x220mm) en uitbreidingskastje (220x110mm) dus ook kleiner uit dan wat jij hebt samengesteld.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Nee, er staat 400 V tussen de fases en 230V tussen de fase en de nul.Septillion schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:02:
Bij 3-fase staat er dan ook nog steeds 230V tussen de fases en dat is wat de kookplaat gebruikt.
Maar dat is denk ik ook wat je wilde zeggen.