JME schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:51:
Excuses. Dacht dat ik door het specifiek de “NL constructie” te noemen duidelijk genoeg was. En doordat jij precies die zin niet meenam in je quote van mijn bericht, vatte ik die reactie weer op als bijdehand

Maar we bedoelen volgens mij hetzelfde, dus prima! En ik zal de termen proberen beter te gebruiken, thanks.
Termen beter gebruiken hoeft niet, doen fabrikanten en keukenboeren ook niet. Dat is het hele punt
Een 3 fase perilex heeft deze lay-out
Stop je daar een prefab perilex snoer met stekker aan.
Bruin = L1
Zwart = L2
Grijs = L3
Blauw is N
Als een electricien een 2 fase perilex aansluit zou je verwachten dat deze lay-out aangehouden wordt, en dat grijs dan de 2de nul is. Daarom zie je bijna bij alle schema dat je grijs en blauw kan samenvoegen als 1 nul zoals in het plaatje van die AEG kookplaat.
Maar dat doen ze niet, ze sluiten het zo aan, met deze lay-out:
Bruin = N2
Zwart = L2
Grijs = L1
Blauw = N1
En daarom kloppen de schema's van kookplaten / fornuizen niet, omdat electriciens het stopcontact verkeert aansluiten.
Je kan altijd een 2 fase perilex wcd aanpassen door te zorgen dat de lay-out de 3 fase norm volgt, zoals deze user gedaan heeft, dan kloppen de kleuren wel in de schema's van de kookplaten
BiLLY_daKid in "2 fase kookplaat op 3 fase automaat"
Je kan ook een los snoer met een losse perilex-stekker kopen, zoals de TS gedaan heeft. En dan de juist kleur op de pinnen zetten, dus volgens de verkeerde lay-out, en in de kookplaat klopen dan de kleuren ook.
Zou ik de kookplaat van de TS aansluiten bij mij, volg ik het schema van afbeelding 10:
220-240V / 380-415V 2L2N~
Daar staat gewoon, deze kookplaat kan je 2L2N aansluiten op 230V als je perilex wcd de norm van een krachtstroomgroep (380-415V) aanhoud en kan je kleur op kleur aansluiten. Maar mijn perilex wcd heeft een andere lay-out dus kleur op kleur kan niet. Dat zou bij mij deze worden:
Schroef 2 - L1 = Grijs
Schroef 3 - L2 = Zwart
Schroef 4 - N2 = Bruin
Schroef 5 - N1 = Blauw
Appeltje eitje toch
[
Voor 11% gewijzigd door
RaZ op 13-08-2023 09:57
]