Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millen13
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-10-2023
Hallo,

Ik heb een Bosch PVS775FC5E inductiekookplaat gekocht, 2 fase.

En ik heb 3 fase kookgroep automaat.

Kan ik deze 2 op elkaar aansluiten? Mijn electricien zegt van niet.

En zo ja, hoe?

Welk van de 3 schema's moet ik dan volgen?

Moet er wel niet een bruggetje bij de nul draden?

In de stekker moet grijs dan op L3?

De schema's die er bij zaten zijn als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-F6XxnCvWKwV71W8jmXm43rB5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLvMkSelLP0rK8achuXvnpkf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKfg2yHcPy6JyhJFo2O9X1fMGrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYLLXkT25d5dtSfnSidfdXPU.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Millen13 op 09-08-2023 19:43)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Millen13 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:33:
[..]

En zo ja, hoe?

[..]
Die plaat kan gewoon op een 3 fase aansluting, je electricien is gewoon lui :P

Afbeelding 10, 220-240v / 380-415v ~2N

Puur kijkend naar de aansluiting in de kookplaat waar de nummers staan, zie je
Schroef 1 - Niks
Schroef 2 -> L1 (bruin)
Schroef 3 -> L2 (zwart)
Schroef 4 -> Leeg laten
Schroef 5 -> N (blauw)
Schroef aarde -> aarde (groen/geel) staat geen nummer bij, maar zit boven de 2 Nullen ;) )

Schroef 4 en 5 zijn gebrugged, en die zo laten!

Een waar laten we L3 (grijs), die zou prima op Schroef 1 moeten kunnen, die staat nergens in het schema aangesloten, dus ik ga er voor het gemak vanuit dat die er is om te zorgen dat L3 niet los in de kookplaat hangt, en dat die intern nergens heen gaat. (Dit weet ik dus niet 100% zeker :P )

En ik ga er ook even vanuit dat je een perilex snoer met stekker hebt, en dat het perilex stopcontact wel volgens de 3 fase-norm aangesloten zit. (Linksboven - Nul (blauw), Rechtsboven - L1 (bruin), Rechtsonder - L2 (zwart) Linksonder - L3 (grijs) )

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 10-08-2023 12:39 ]

Ey!! Macarena \o/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 16:26
Volgens het eerste plaatje L1, L2 en de twee andere aders zijn de nul. (L3 dus niet aansluiten) Wel even checken dat je inderdaad 400 volt tussen L1 en L2 hebt. Is dit verschil 0 volt dan is het de zelfde fase en ga je de nul overbelasten en moet je met het laaste plaatje aan de gang.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Millen13 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:33:
[..]

En zo ja, hoe?

[..]
Die plaat kan gewoon op een 3 fase aansluting, je electricien is gewoon lui :P

Afbeelding 10, 220-240v / 380-415v ~2N

Puur kijkend naar de aansluiting in de kookplaat waar de nummers staan, zie je
Schroef 1 - Niks
Schroef 2 -> L1 (bruin)
Schroef 3 -> L2 (zwart)
Schroef 4 -> Leeg laten
Schroef 5 -> N (blauw)
Schroef aarde -> aarde (groen/geel) staat geen nummer bij, maar zit boven de 2 Nullen ;) )

Schroef 4 en 5 zijn gebrugged, en die zo laten!

Een waar laten we L3 (grijs), die zou prima op Schroef 1 moeten kunnen, die staat nergens in het schema aangesloten, dus ik ga er voor het gemak vanuit dat die er is om te zorgen dat L3 niet los in de kookplaat hangt, en dat die intern nergens heen gaat. (Dit weet ik dus niet 100% zeker :P )

En ik ga er ook even vanuit dat je een perilex snoer met stekker hebt, en dat het perilex stopcontact wel volgens de 3 fase-norm aangesloten zit. (Linksboven - Nul (blauw), Rechtsboven - L1 (bruin), Rechtsonder - L2 (zwart) Linksonder - L3 (grijs) )

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 10-08-2023 12:39 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millen13
Oke, dank je.

Nog een paar vragen:

* Hoe weet ik zeker dat 1 leeg is om de overtollige grijze draad op te doen?

* Als 4 leeg blijft, waarom moet hier dan een brug met 5?

* In de stekker heb ik het als volgt gedaan, is dit dan goed? Of moet grijs hier ook uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGMMjH-ts-wKahlAjm0n4jL2TMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bU2RS87BiG5vXofEUZ9lP7CX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Millen13 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:15:
Oke, dank je.

Nog een paar vragen:

* Hoe weet ik zeker dat 1 leeg is om de overtollige grijze draad op te doen?

* Als 4 leeg blijft, waarom moet hier dan een brug met 5?

* In de stekker heb ik het als volgt gedaan, is dit dan goed? Of moet grijs hier ook uit?

[Afbeelding]
Je stekker zit prima. Je zou zelfs grijs in de stekker kunnen afknippen, want die heb je gewoon niet nodig. En dan kan je aan de kookplaatkant die ook wegknippen.

Probleem van een losse L3 is gelijk opgelost.

De brug met 4 & 5 heb je nodig, want die worden beide gebruikt. Je hebt alleen maar 1 Nul draad nodig, daarom die brug er op laten zitten.

Have fun met je kookplaat ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30
Nog even een kleine check, is de kabel die aan de stekker zit minimaal 1,5mm2? Ze verkopen ook degelijke voorbedrade stekkers voor ventilatie op perilex welke soms te dunne aders hebben voor een kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Volgens mij moet hij de 2L/2N aansluiting volgen hoor.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Brokencore schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:24:
Nog even een kleine check, is de kabel die aan de stekker zit minimaal 1,5mm2? Ze verkopen ook degelijke voorbedrade stekkers voor ventilatie op perilex welke soms te dunne aders hebben voor een kookplaat.
Vanuit m'n luie stoel is dat gewoon 2,5mm2. 1,5mm2 is veel dunner ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

remco_k schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:29:
Volgens mij moet hij de 2L/2N aansluiting volgen hoor.
Nee, dan voeg je L3 met de N samen, en dat geeft kortsluting, er is immers maar 1 Nul met een 3fase aansluting. ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millen13
Super thanks!

Ik heb net water gekookt met de boost functie: werkt als een trein!

(Ik heb inderdaad de grijs draad in 1 gestopt op het apparaat.)

[ Voor 28% gewijzigd door Millen13 op 09-08-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:27
Heel goed. Nog een tip achteraf, even de perilex doormeten. Ik had bij Hornbach een perilex doos en kab gehaald, maar de kleuren kwamen niet overeen. Heb toen de WCD opnieuw moeten bedraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mijn wcd heeft met een prefabsnoer met stekker dit schema: L1 = Grijs, N1 = Blauw, L2 = Zwart, N2 = Bruin
De meeste schema's houden de 3 fase aan: L1 = Bruin, N1 = Blauw, L2 = Zwart, N2 = Grijs

Als je gewoon kleur op kleur doet, gaat dat fout ja :P

Ey!! Macarena \o/

• Millen13
Toch nog even een vraag:

Een vriend heeft met een erkende installateur gebeld over de 2 fase kookplaat op een 3 fase automaat en die zeiden dat dit niet mag omdat het niet veilig zou zijn. Doordat er iets met de Nul is (1 te weinig dacht ik) zou de automaat niet veilig zijn en wellicht niet uitslaan als er iets met de kookplaat aan de hand is.

Weet iemand hoe dit precies zit?

• remco_k

remco_k

Bij 2 fasen (en het gebruik van het 2N schema) waarbij je 2 fases (b.v. L1 en L2) gebruikt is dat geen probleem vanwege het onderlinge fase verschil tussen L1 en L2. Dan kan je prima met 1 nul draad werken.

Alles kan stuk.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:27
Ik ken alleen een risico van de zwevende nul op een 3-fase installatie, dat is wanneer de nul ergens losraakt en er blijkbaar 400 volt over 1 fase kan lopen. Kan je op dit forum wel wat over de gevolgen vinden.
Andere risico's ken ik niet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:22
Millen13 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:06:
Toch nog even een vraag:

Een vriend heeft met een erkende installateur gebeld over de 2 fase kookplaat op een 3 fase automaat en die zeiden dat dit niet mag omdat het niet veilig zou zijn. Doordat er iets met de Nul is (1 te weinig dacht ik) zou de automaat niet veilig zijn en wellicht niet uitslaan als er iets met de kookplaat aan de hand is.

Weet iemand hoe dit precies zit?
Er zijn twee manieren van 'twee fasen' aansluiten.
Ja, er zijn er meer, maar dit zijn even de relevante :+
1. Een 'ouderwetse' kookgroep. Dat wordt vaak twee fasen genoemd, maar is het eigenlijk niet. Een kookgroep is weinig meer dan twee normale éénfasegroepen samenvoegen en er één apparaat (je kookplaat) op aansluiten. Je kan dus 2x16A trekken en heb twee fasedraden én twee nuldraden nodig (naast een aarde, uiteraard). Als je hier één nuldraad zou gebruiken, dan zou daar 2x16 = 32A over lopen, en da's natuurlijk niet de bedoeling :)
2. Daadwerkelijk op twee fasen aansluiten, waarbij vaak twee van de drie fasen van een krachtstroomgroep gebruikt worden. Daarbij heb je twee fasedraden en één nul, plus een aarde. Waarom kunnen we hier uit met één nuldraad? Dat komt door het faseverschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFsr4x7XiVF1elV35q7xsG4TkI4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uh6GCQ7bjjeK5P5phiPAgZfn.jpg?f=user_large

Je ziet dat de drie fasen verschoven zijn t.o.v. elkaar. Op het punt in de cyclus waarop één fase zijn hoogste spanning (en daarmee de hoogste stroom) bereikt, is de andere (we gebruiken er immers twee, geen drie zoals in het plaatje) negatief, en andersom. Daardoor loopt er nooit meer dan 16A door je gedeelde nuldraad.

De elektriciën bij je vriend denkt dus dat je optie 1 met één nuldraad hebt gebruikt, en dat zou niet veilig zijn. Optie 2 is helemaal prima, en dat is wat jij nu aangesloten hebt :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Millen13
Wormaap schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

2. Daadwerkelijk op twee fasen aansluiten, waarbij vaak twee van de drie fasen van een krachtstroomgroep gebruikt worden. Daarbij heb je twee fasedraden en één nul, plus een aarde. Waarom kunnen we hier uit met één nuldraad? Dat komt door het faseverschil:
Maar is mijn automaat dan niet zo'n "oudewetse kookgroep"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZOnQAPIuYL0Bs-wrjJHHibOh-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MgLP36ENWPsbcpxefZEYxQys.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Millen13 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

[Afbeelding]
De foto is niet scherp genoeg om te kunnen lezen wat er precies op staat, maar zo te zien is dat gewoon een driefasenautomaat.

Dan ga ik wel nog even lullig doen, maar ook voor toekomstige meelezers moet me dit even van het hart: je begon dit topic met de mededeling dat je een driefasengroep hebt en de vraag of je je kookplaat daarop kan aansluiten. Maar nu blijk je het eigenlijk toch niet zeker te weten en vraag je wat voor automaat het eigenlijk is. Dat betekent dat het feit dat het nu waarschijnlijk, we kunnen natuurlijk niet bij je binnen kijken veilig aangesloten is uiteindelijk vooral geluk is, maar dat je nu net zo goed op basis van wat goedbedoelde adviezen een gevaarlijke installatie had kunnen hebben. We zijn natuurlijk Tweakers en doen dingen graag zelf, maar als je zelf het overzicht niet hebt om te begrijpen wat er in de installatie gebeurt kun je je afvragen of het verstandig is om er zelf aan te klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millen13
Ja, sorry, ik had m'n vraag beter moeten stellen.

Dit is een drie fase groep, maar het wordt steeds een kookgroep genoemd.

Vandaar dat ik de vraag wilde stellen of deze "kookgroep" dan ook niet onder de "ouderwetse kookgroepen" valt.

Ik snap namelijk niet waarom een erkend installatie bedrijf zou zeggen tegen een installateur (de vriend) dat dit niet veilig zou zijn. En daarvoor weet ik dus inderdaad te weinig af van wat er nu eigenlijk in deze automaten gebeurd.

Ik merk dat er veel tegenstrijdige informatie is over dit soort dingen en voor iemand die er niet genoeg vanaf weet is dit erg frustrerend.

[ Voor 13% gewijzigd door Millen13 op 11-08-2023 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05

mjl

Ugh

Zo te zien is dit en automaat met 4 schakelaar; Nul plus 3 fasen. Je kan daar prima 2 van gebruiken voor je inductie plaat, zoals hierboven uitgelegd wordt de nul niet overbelast omdat de fasen 1/3e van elkaar verschoven zijn dus de ‘retour’ stroom (nul) blijft altijd onder de 16A (in dit geval is het een 16A automaat).

De derde fase moet je volgens ‘de norm’ (NEN) dan ongebruikt laten. Technisch zou je die nog kunnen gebruiken voor bijv. je afzuigkap, zolang de nul niet ergens los laat (zwevende nul) gaat dat prima … maar een installateur mag je dat niet zo opleveren :)

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:42
Millen13 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 00:36:
Dit is een drie fase groep, maar het wordt steeds een kookgroep genoemd.
Dit is een krachtgroep (onder meer te gebruiken voor je keuken). Met een kookgroep wordt in de regel twee gekoppelde 16A automaten bedoeld (meestal op dezelfde fase).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:11
Millen13 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

[Afbeelding]
Het is een 3-fasen automaat, maar dat component kun je ook prima misbruiken om een 2L+2N kookgroep van te knutselen. Assumptions are the mother of all fuckups enzo. ;)

Maar het enige wat je moet doen om te weten of het nu veilig is, is al genoemd:
Ikke_niet schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:58:
Wel even checken dat je inderdaad 400 volt tussen L1 en L2 hebt. Is dit verschil 0 volt dan is het de zelfde fase en ga je de nul overbelasten en moet je met het laaste plaatje aan de gang.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46
Volgens mij heb je nu een dubbele stroom lopen over je nulleider, als ik het zo bekijk? Zie de installatierichtlijnen voor de Bosch PVS775FC5E. Ik zie dat ze daar twee nuldraden combineren of N1 en N2 gebruiken i.c.m. met een kookgroep. Dat zou ik toch nog even nameten, voor de zekerheid :).

edit:
Wormaap in "2 fase kookplaat op 3 fase automaat" legt het goed uit, mits je op twee verschillende fasen zit dan zou de stroom over de nulleider niet te hoog worden. Het is alsnog goed om dat na te meten :).

[ Voor 17% gewijzigd door Puch-Maxi op 11-08-2023 01:31 . Reden: Uitleg Wormaap ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32
Het schema van Bosch is gewoon fout. Als @Millen13 het zo aansluit, dus grijs en blauw op klem 4 en 5, dan krijg je volle sluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millen13
Ja, die sluiting heb ik inderdaad gehad, omdat ik de eerste keer netjes het plaatje volgde.

Zo is ook alles begonnen, want toen belde ik iemand om raad en kreeg ik allerlei tegenstrijdige verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
devriesjande schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 02:06:
Het schema van Bosch is gewoon fout. Als @Millen13 het zo aansluit, dus grijs en blauw op klem 4 en 5, dan krijg je volle sluiting.
Als je het zo aansluit op een gangbare driefasengroep klapt'ie er inderdaad uit. Maar de titel van dat schema zegt dan ook dat het een schema voor bedrading met twee nuldraden is. Dus het schema is niet fout, het schema is gewoon niet wat je nodig hebt voor deze manier van aansluiten. En er is zo te zien in de handleiding geen schema dat wél geschikt is beschikbaar, dus gelukkig kon @RaZ uitleggen hoe dat dan wel moest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 19:58
Wormaap schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Maar heb je dan nog wel voordeel van de drie fasen aansluiting tov de traditionele keukengroep? Volgens mij kan je dan in de praktijk minder vermogen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 19:58
Dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door TheMak op 11-08-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
TheMak schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

Maar heb je dan nog wel voordeel van de drie fasen aansluiting tov de traditionele keukengroep? Volgens mij kan je dan in de praktijk minder vermogen trekken.
Je kan evenveel stroom/vermogen trekken (2x16A, dus 7360W bij 230V), maar het voordeel is dat je die stroom verdeelt over twee fases. Bij de traditionele kookgroep zit je meestal op één fase, en dan kun je potentiëel 32A op één fase trekken. Bij een 1x35A hoofdzekering niet zo'n probleem, maar op een 3x25A hoofdzekering mogelijk onhandig. Nu wordt tegenwoordig de ouderwetse kookgroep soms ook verdeeld over twee fases. Dan zijn de situaties redelijk equivalent, met het verschil dat je dan een tweede nuldraad hebt die eigenlijk niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millen13
Oke, ik heb eindelijk een antwoord dat ik begrijp op de vraag wat er niet veilig zou zijn aan een 2 fase plaat op een 3 fase automaat zou zijn, Ik heb namelijk ABB zelf gebeld en de vraag voor gelegd aan hun technicus of hoe hij dan ook heet.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze uitleg vinden.

Sorry als ik over-simplificeer maar dat doe ik vooral voor mezelf.

Het heeft alles met de uitleg van @Wormaap te maken qua fase verschuiving.

Maar ABB zegt dat de ene nul draad het probleem is, omdat wanneer je maar 2 fases van een 3 fase automaat gebruikt de fase verschuiving niet opgaat. De kookplaat bestaat eigenlijk uit 2 helften met beide een eigen aangesloten fase.

Wanneer je deze helften tegelijk gebruikt, trekt hij zoals bij een 2 fase automaat 2 fases tegelijk en daardoor zou er dus wel 32A over de ene nul draad lopen.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
Millen13 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:27:
Maar ABB zegt dat de ene nul draad het probleem is, omdat wanneer je maar 2 fases van een 3 fase automaat gebruikt de fase verschuiving niet opgaat. De kookplaat bestaat eigenlijk uit 2 helften met beide een eigen aangesloten fase.

Wanneer je deze helften tegelijk gebruikt, trekt hij zoals bij een 2 fase automaat 2 fases tegelijk en daardoor zou er dus wel 32A over de ene nul draad lopen.

8)7

Ik zou de beste technicus van ABB dan eens vragen hoe het zit met een 3-fasen 5 pits kookplaat aangesloten op een 3-fasen groep. Deze bestaat eigenlijk uit 3 delen met elk een eigen aangesloten fase. Moet je bij deze kookplaat dan verplicht op 5 pitten tegelijkertijd koken? Want als je er maar 4 gebruikt dan ontstaat exact de situatie van een kookplaat welke maar 2 fasen gebruikt.

Sorry maar je hebt te maken gehad met spraakverwarring, of er is je onzin verteld.

Koop een amperetang anders, dan kun je zelf nameten welke stroom er door de nulgeleider loopt.

Ik neem aan dat je dit ondertussen wel hebt gecontroleerd:
Ikke_niet schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:58:
Wel even checken dat je inderdaad 400 volt tussen L1 en L2 hebt. Is dit verschil 0 volt dan is het de zelfde fase en ga je de nul overbelasten en moet je met het laaste plaatje aan de gang.
En dat er dus daadwerkelijk sprake is van 2 verschillende fasen. Het is namelijk in theorie best mogelijke dat iemand 2x dezelfde fase op een 3-fasen automaat heeft aangesloten, dan heb je dus wel problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 11-08-2023 19:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Oke, ik heb eindelijk een antwoord dat ik begrijp op de vraag wat er niet veilig zou zijn aan een 2 fase plaat op een 3 fase automaat zou zijn, Ik heb namelijk ABB zelf gebeld en de vraag voor gelegd aan hun technicus of hoe hij dan ook heet.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze uitleg vinden.

Sorry als ik over-simplificeer maar dat doe ik vooral voor mezelf.

Het heeft alles met de uitleg van @Wormaap te maken qua fase verschuiving.

toon volledige bericht
Als de grootst mogelijke onzin.

Doet je kookplaat het zoals ik je het schema heb uitgelegd? RaZ in "2 fase kookplaat op 3 fase automaat"
• Ja, mooi. Ga nu lekker naar de kroeg.
• Nee, ook prima. Haal je kookplaat weg, en koop iets wat ABB tegen je zegt.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:59
Dan heb je de verkeerde persoon gesproken of hij begreep de vraag niet goed.
Maar bij een verbruiker die op 2 van de 3 fasen is aangesloten en op beide fasen 16A verbruikt, loopt er ook 16 A door de nul.
En de nul geleider hoeft dus niet dikker te zijn of dubbel uitgevoerd te worden.

Let wel: bij de traditionele kookgroep (twee gekoppelde automaten op 1 fase) moet de nul wel dubbel zijn uitgevoerd. Het vervelende is dat zo'n kookgroep ook wel 2 fasen groep of iets dergelijks wordt genoemd. Soms zit hij ook echt op 2 fasen, maar meestal zijn het 2 groepen op dezelfde fase. Maar dat kan wel aanleiding zijn voor misverstanden. En voor de grootte van de stroom door de nul geleider is het een essentieel verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millen13
Xander schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:33:
[...]

8)7

Ik neem aan dat je dit ondertussen wel hebt gecontroleerd:

[...]

En dat er dus daadwerkelijk sprake is van 2 verschillende fasen. Het is namelijk in theorie best mogelijke dat iemand 2x dezelfde fase op een 3-fasen automaat heeft aangesloten, dan heb je dus wel problemen.
Ik heb een multimeter, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb van hoe ik dat ding moet instellen
of welke draden ik moet aanraken om het meten zonder mezelf te frituren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoaBS1B18GJ52aBguMDgRe7XpM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZCA46gOqEqjDw2940Ep41UZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je moet geen draden doormeten, haal de stekker er uit, en meet het stopcontact ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Millen13 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:57:
[...]

Ik heb een multimeter, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb van hoe ik dat ding moet instellen
of welke draden ik moet aanraken om het meten zonder mezelf te frituren.

[Afbeelding]
De meetsnoeren zijn goed aangesloten op de foto.

De draaiknop draai je naar 600V~ (in het rode kader).

Het uiteinde van de meetpennen steek je in de verschillende contacten van de Perilex contactdoos.

Tussen N en L1, N en L2, N en L3 zul je ca. 230V meten.

Tussen L1 en L2, L2 en L3 en L3 en L1 moet je ca. 400V meten. Klopt dit, dan is het goed. Klopt dit niet, dan heb je geen verschillende fasen beschikbaar en gaat het inderdaad fout met slechts 1 nuldraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Die informatie is fout.
Misschien helpt het om het te visualiseren. Het wordt in dit filmpje heel goed uitgelegd:
YouTube: NEUTRAL CURRENTS IN 3 PHASE SYSTEMS – WHERE DO THEY GO TO – WHY ARE ...

Bottomline: door de fase verschuiving loopt er bij gebruik van 2 of meer fasen altijd minder stroom door de nul dan dat er totaal door de fases loopt. De stromen heffen elkaar bij de nul op zoals golven in het water of geluidsgolven elkaar ook op kunnen heffen (of versterken) onder de juiste omstandigheden.
Bij 3 fase en als de stroom in balans is (dus. B.v. 3x 16A), loopt er zelfs 0A door de nul.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 11-08-2023 20:14 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millen13
Xander schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:01:
[...]

Tussen N en L1, N en L2, N en L3 zul je ca. 230V meten.

Tussen L1 en L2, L2 en L3 en L3 en L1 moet je ca. 400V meten. Klopt dit, dan is het goed. Klopt dit niet, dan heb je geen verschillende fasen beschikbaar en gaat het inderdaad fout met slechts 1 nuldraad.
Net, gedaan en dit klopt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Schema's van fabrikanten kloppen altijd! Alleen in Nederland sluiten electriciens de kookgroep bij de bouw verkeert aan. Hier hebben we schijt aan die standaard.

Als alle 2 fase kookgroepen (enkelfase 2 groepen) volgens de 3 fase standaard aangesloten zouden worden zou dit nooit een probleem zijn. Dit hebben we zelf gecreeerd :P

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 11-08-2023 20:30 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millen13
remco_k schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:10:
[...]

Die informatie is fout.
Misschien helpt het om het te visualiseren. Het wordt in dit filmpje heel goed uitgelegd:
YouTube: NEUTRAL CURRENTS IN 3 PHASE SYSTEMS – WHERE DO THEY GO TO – WHY ARE ...

Bottomline: door de fase verschuiving loopt er bij gebruik van 2 of meer fasen altijd minder stroom door de nul dan dat er totaal door de fases loopt. De stromen heffen elkaar bij de nul op zoals golven in het water of geluidsgolven elkaar ook op kunnen heffen (of versterken) onder de juiste omstandigheden.
Bij 3 fase en als de stroom in balans is (dus. B.v. 3x 16A), loopt er zelfs 0A door de nul.
Geweldig filmpje, ik snap het inderdaad nu een stuk beter.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
RaZ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:28:
Schema's van fabrikanten kloppen altijd! Alleen in Nederland sluiten electriciens de kookgroep bij de bouw verkeert aan. Hier hebben we schijt aan die standaard.

Als alle 2 fase kookgroepen (enkelfase 2 groepen) volgens de 3 fase standaard aangesloten zouden worden zou dit nooit een probleem zijn. Dit hebben we zelf gecreeerd :P
In mijn nieuwbouw zit ook zo'n kookgroep 1-fase (2x16A dus) op de 3x25A hoofdaansluiting.
Nu heeft mijn kookplaat een enkele nuldraad (7,4kW) dus eigenlijk geen goede mogelijkheid om deze aan te sluiten door dit probleem. Kookgroepen moet je ook niet 2-fasig aansluiten, je moet gewoon een 4-polige automaat gebruiken oftewel een krachtgroep.
Komt allemaal voort omdat de technische kennis in Nederland in rap tempo aan het verdwijnen is, het meeste heb ik nog geleerd op GoT i.p.v. mijn collega's :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jim423 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

In mijn nieuwbouw zit ook zo'n kookgroep 1-fase (2x16A dus) op de 3x25A hoofdaansluiting.
Nu heeft mijn kookplaat een enkele nuldraad (7,4kW) dus eigenlijk geen goede mogelijkheid om deze aan te sluiten door dit probleem. Kookgroepen moet je ook niet 2-fasig aansluiten, je moet gewoon een 4-polige automaat gebruiken oftewel een krachtgroep.
Komt allemaal voort omdat de technische kennis in Nederland in rap tempo aan het verdwijnen is, het meeste heb ik nog geleerd op GoT i.p.v. mijn collega's :P
AEG kookplaat zeker ? :P

Afbeeldingslocatie: https://kookplaat.info/wp-content/uploads/2019/08/AEG_5_aders_aansluiten.jpg

Deze zit gewoon op een 2 fase groep (1 fase 2 groepen) en gaat er 32a terug over 2 nuldraden (blauw & grijs) en die AEG kookplaat kan dat gewoon aan. Heb je niet een krachtstroom voor nodig hoor ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:13

JME

zeg maar Jamie

RaZ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:55:
Deze zit gewoon op een 2 fase groep (1 fase 2 groepen) en gaat er 32a terug over 2 nuldraden en die AEG kookplaat kan dat gewoon aan. Heb je niet een krachtstroom voor nodig hoor ;)
De kookplaat kan het wel aan, maar de aansluiting met twee draden onder een klem..
Het kan natuurlijk jaren goed gaan. Maar het kan ook heel erg fout gaan. Wij hebben om deze reden besloten om AEG links te laten liggen in onze zoektocht naar een geschikte kookplaat. Die dingen zijn m.i. niet fatsoenlijk voorbereid voor de NL fornuisgroep constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JME schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

De kookplaat kan het wel aan, maar de aansluiting met twee draden onder een klem..
Het kan natuurlijk jaren goed gaan. Maar het kan ook heel erg fout gaan. Wij hebben om deze reden besloten om AEG links te laten liggen in onze zoektocht naar een geschikte kookplaat.
Het kan gewoon prima ;)

Maar jij heb bewust gekozen om naar een ander merk te gaan.
Die dingen zijn m.i. niet fatsoenlijk voorbereid voor de NL fornuisgroep constructie.
Tjah, da's ook maar niet veel meer dan een mening he ;)

En juist met een fornuisgroep (3 fase) zou deze plaat het prima doen, want dan is grijs geen Nul, maar L3 en die heb je niet nodig want het is een 7,2 kW plaat ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Klopt, met de toevoeging “m.i.” geef ik volgens mij aan dat het een mening betreft. Bewuste woordkeuze. Met de “NL fornuisgroep constructie” bedoelde ik de typisch Nederlandse manier om 2 groepen te combineren op enkelfase. Als je dat interpreteert als driefase, dan houdt mijn verhaal inderdaad op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JME schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:31:
Klopt, met de toevoeging “m.i.” geef ik volgens mij aan dat het een mening betreft. Bewuste woordkeuze. Met de “NL fornuisgroep constructie” bedoelde ik de typisch Nederlandse manier om 2 groepen te combineren op enkelfase. Als je dat interpreteert als driefase, dan houdt mijn verhaal inderdaad op..
Kijk, en daar gaat het dus fout, dat mensen kookgroep en fornuisgroep door ekaar heen gebruiken.

Kookgroep = 2x 16a = 7,2 kW MAX (2x fase, 2x nul, 1x aarde)
Fornuisgroep = krachtstroom = 3x16a = 11,1 kW MAX (3x fase, 1x nul, 1x aarde)

Jij draait dit dus om, maar dat doe fabrikanten en keukenboeren ook ;) Er is dus geen duidelijke benaming voor.

Dat maakt het (voor leken) nogal ingewikkeld, terwijl het heel simpel is 8)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Excuses. Dacht dat ik door het specifiek de “NL constructie” te noemen duidelijk genoeg was. En doordat jij precies die zin niet meenam in je quote van mijn bericht, vatte ik die reactie weer op als bijdehand :)
Maar we bedoelen volgens mij hetzelfde, dus prima! En ik zal de termen proberen beter te gebruiken, thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JME schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:51:
Excuses. Dacht dat ik door het specifiek de “NL constructie” te noemen duidelijk genoeg was. En doordat jij precies die zin niet meenam in je quote van mijn bericht, vatte ik die reactie weer op als bijdehand :)
Maar we bedoelen volgens mij hetzelfde, dus prima! En ik zal de termen proberen beter te gebruiken, thanks.
Termen beter gebruiken hoeft niet, doen fabrikanten en keukenboeren ook niet. Dat is het hele punt :P

Een 3 fase perilex heeft deze lay-out
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastcompleet.nl/Files/3/7000/7502/FileBrowser/downloads/perilex-aansluiting-3-fase.jpg

Stop je daar een prefab perilex snoer met stekker aan.

Bruin = L1
Zwart = L2
Grijs = L3
Blauw is N

Als een electricien een 2 fase perilex aansluit zou je verwachten dat deze lay-out aangehouden wordt, en dat grijs dan de 2de nul is. Daarom zie je bijna bij alle schema dat je grijs en blauw kan samenvoegen als 1 nul zoals in het plaatje van die AEG kookplaat.

Maar dat doen ze niet, ze sluiten het zo aan, met deze lay-out:
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastcompleet.nl/Files/3/7000/7502/FileBrowser/downloads/perilex-aansluiting-1-fase.jpg

Bruin = N2
Zwart = L2
Grijs = L1
Blauw = N1

En daarom kloppen de schema's van kookplaten / fornuizen niet, omdat electriciens het stopcontact verkeert aansluiten.

Je kan altijd een 2 fase perilex wcd aanpassen door te zorgen dat de lay-out de 3 fase norm volgt, zoals deze user gedaan heeft, dan kloppen de kleuren wel in de schema's van de kookplaten ;)
BiLLY_daKid in "2 fase kookplaat op 3 fase automaat"

Je kan ook een los snoer met een losse perilex-stekker kopen, zoals de TS gedaan heeft. En dan de juist kleur op de pinnen zetten, dus volgens de verkeerde lay-out, en in de kookplaat klopen dan de kleuren ook.

Zou ik de kookplaat van de TS aansluiten bij mij, volg ik het schema van afbeelding 10:
220-240V / 380-415V 2L2N~

Daar staat gewoon, deze kookplaat kan je 2L2N aansluiten op 230V als je perilex wcd de norm van een krachtstroomgroep (380-415V) aanhoud en kan je kleur op kleur aansluiten. Maar mijn perilex wcd heeft een andere lay-out dus kleur op kleur kan niet. Dat zou bij mij deze worden:

Schroef 2 - L1 = Grijs
Schroef 3 - L2 = Zwart
Schroef 4 - N2 = Bruin
Schroef 5 - N1 = Blauw

Appeltje eitje toch :P

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 13-08-2023 09:57 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Klopt, maar de kabel heeft geen grijs enkele de 4 andere aders. Weinig voorbereid dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 12-08-2023 11:47 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Perilex is inderdaad een slechte oplossing, wordt ook misbruikt voor het aansluiten van de ventilatie weer met een andere aansluitvolgorde. Volgende keer sluit ik het gewoon aan met een rode cee stekker met 5 pinnen aan… wel zo duidelijk en nog betere weerstand.

Nog steeds: als je een 3 fase krachtgroep hebt kan je gewoon daarvan 2 fasen L1 & L2 aansluiten op 1 Null=N.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

mjl schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:53:
Perilex is inderdaad een slechte oplossing, wordt ook misbruikt voor het aansluiten van de ventilatie weer met een andere aansluitvolgorde. Volgende keer sluit ik het gewoon aan met een rode cee stekker met 5 pinnen aan… wel zo duidelijk en nog betere weerstand.

Nog steeds: als je een 3 fase krachtgroep hebt kan je gewoon daarvan 2 fasen L1 & L2 aansluiten op 1 Null=N.
Dus heb je nog 1x16a (L3 + N + PE) = 3.680 watt (3,7 kW) beschikbaar voor een afzuigkap, al kan een oven van 2.100 watt ook, of een vaatwasser ;)

Je gaat alleen niet de technische installatie van je (huur)woning aanpassen, dan maak je gewoon zelf met een verloop. Dat doe ik nu ook met m'n 1x35A aansluiting, en daarom een 2L/2N perilex stopcontact heb. Die heb ik ook gesplitst ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

RaZ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:46:
[...]

Dus heb je nog 1x16a (L3 + N + PE) = 3.680 watt (3,7 kW) beschikbaar voor een afzuigkap, al kan een oven van 2.100 watt ook, of een vaatwasser ;)

Je gaat alleen niet de technische installatie van je (huur)woning aanpassen, dan maak je gewoon zelf met een verloop. Dat doe ik nu ook met m'n 1x35A aansluiting, en daarom een 2L/2N perilex stopcontact heb. Die heb ik ook gesplitst ;)
Klopt, mag niet qua NEN maar technisch geen enkel bezwaar.

Vooral belangrijk om een zwevende Null (is losse of slecht geleidende N-draad) te voorkomen want anders heb je kans op 400V op je apparatuur :)

-------

Pagina: 1