Vraag

• Millen13
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-10-2023
Hallo,

Ik heb een Bosch PVS775FC5E inductiekookplaat gekocht, 2 fase.

En ik heb 3 fase kookgroep automaat.

Kan ik deze 2 op elkaar aansluiten? Mijn electricien zegt van niet.

En zo ja, hoe?

Welk van de 3 schema's moet ik dan volgen?

Moet er wel niet een bruggetje bij de nul draden?

In de stekker moet grijs dan op L3?

De schema's die er bij zaten zijn als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-F6XxnCvWKwV71W8jmXm43rB5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLvMkSelLP0rK8achuXvnpkf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKfg2yHcPy6JyhJFo2O9X1fMGrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYLLXkT25d5dtSfnSidfdXPU.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Millen13 op 09-08-2023 19:43)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Millen13 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:33:
[..]

Kan ik deze 2 op elkaar aansluiten? Mijn electricien zegt van niet.

En zo ja, hoe?

[..]
Die plaat kan gewoon op een 3 fase aansluting, je electricien is gewoon lui :P

Afbeelding 10, 220-240v / 380-415v ~2N

Puur kijkend naar de aansluiting in de kookplaat waar de nummers staan, zie je
Schroef 1 - Niks
Schroef 2 -> L1 (bruin)
Schroef 3 -> L2 (zwart)
Schroef 4 -> Leeg laten
Schroef 5 -> N (blauw)
Schroef aarde -> aarde (groen/geel) staat geen nummer bij, maar zit boven de 2 Nullen ;) )

Schroef 4 en 5 zijn gebrugged, en die zo laten!

Een waar laten we L3 (grijs), die zou prima op Schroef 1 moeten kunnen, die staat nergens in het schema aangesloten, dus ik ga er voor het gemak vanuit dat die er is om te zorgen dat L3 niet los in de kookplaat hangt, en dat die intern nergens heen gaat. (Dit weet ik dus niet 100% zeker :P )

En ik ga er ook even vanuit dat je een perilex snoer met stekker hebt, en dat het perilex stopcontact wel volgens de 3 fase-norm aangesloten zit. (Linksboven - Nul (blauw), Rechtsboven - L1 (bruin), Rechtsonder - L2 (zwart) Linksonder - L3 (grijs) )

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 10-08-2023 12:39 ]

Ey!! Macarena \o/

Alle reacties

• Millen13
Oke, dank je.

Nog een paar vragen:

* Hoe weet ik zeker dat 1 leeg is om de overtollige grijze draad op te doen?

* Als 4 leeg blijft, waarom moet hier dan een brug met 5?

* In de stekker heb ik het als volgt gedaan, is dit dan goed? Of moet grijs hier ook uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGMMjH-ts-wKahlAjm0n4jL2TMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bU2RS87BiG5vXofEUZ9lP7CX.jpg?f=fotoalbum_large

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:19
Millen13 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:06:
Toch nog even een vraag:

Een vriend heeft met een erkende installateur gebeld over de 2 fase kookplaat op een 3 fase automaat en die zeiden dat dit niet mag omdat het niet veilig zou zijn. Doordat er iets met de Nul is (1 te weinig dacht ik) zou de automaat niet veilig zijn en wellicht niet uitslaan als er iets met de kookplaat aan de hand is.

Weet iemand hoe dit precies zit?
Er zijn twee manieren van 'twee fasen' aansluiten.
Ja, er zijn er meer, maar dit zijn even de relevante :+
1. Een 'ouderwetse' kookgroep. Dat wordt vaak twee fasen genoemd, maar is het eigenlijk niet. Een kookgroep is weinig meer dan twee normale éénfasegroepen samenvoegen en er één apparaat (je kookplaat) op aansluiten. Je kan dus 2x16A trekken en heb twee fasedraden én twee nuldraden nodig (naast een aarde, uiteraard). Als je hier één nuldraad zou gebruiken, dan zou daar 2x16 = 32A over lopen, en da's natuurlijk niet de bedoeling :)
2. Daadwerkelijk op twee fasen aansluiten, waarbij vaak twee van de drie fasen van een krachtstroomgroep gebruikt worden. Daarbij heb je twee fasedraden en één nul, plus een aarde. Waarom kunnen we hier uit met één nuldraad? Dat komt door het faseverschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFsr4x7XiVF1elV35q7xsG4TkI4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uh6GCQ7bjjeK5P5phiPAgZfn.jpg?f=user_large

Je ziet dat de drie fasen verschoven zijn t.o.v. elkaar. Op het punt in de cyclus waarop één fase zijn hoogste spanning (en daarmee de hoogste stroom) bereikt, is de andere (we gebruiken er immers twee, geen drie zoals in het plaatje) negatief, en andersom. Daardoor loopt er nooit meer dan 16A door je gedeelde nuldraad.

De elektriciën bij je vriend denkt dus dat je optie 1 met één nuldraad hebt gebruikt, en dat zou niet veilig zijn. Optie 2 is helemaal prima, en dat is wat jij nu aangesloten hebt :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Millen13
Wormaap schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

2. Daadwerkelijk op twee fasen aansluiten, waarbij vaak twee van de drie fasen van een krachtstroomgroep gebruikt worden. Daarbij heb je twee fasedraden en één nul, plus een aarde. Waarom kunnen we hier uit met één nuldraad? Dat komt door het faseverschil:
Maar is mijn automaat dan niet zo'n "oudewetse kookgroep"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZOnQAPIuYL0Bs-wrjJHHibOh-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MgLP36ENWPsbcpxefZEYxQys.jpg?f=user_large

• Millen13
Xander schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:33:
[...]

8)7

Ik neem aan dat je dit ondertussen wel hebt gecontroleerd:

[...]

En dat er dus daadwerkelijk sprake is van 2 verschillende fasen. Het is namelijk in theorie best mogelijke dat iemand 2x dezelfde fase op een 3-fasen automaat heeft aangesloten, dan heb je dus wel problemen.
Ik heb een multimeter, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb van hoe ik dat ding moet instellen
of welke draden ik moet aanraken om het meten zonder mezelf te frituren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoaBS1B18GJ52aBguMDgRe7XpM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZCA46gOqEqjDw2940Ep41UZ.jpg?f=fotoalbum_large

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jim423 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

In mijn nieuwbouw zit ook zo'n kookgroep 1-fase (2x16A dus) op de 3x25A hoofdaansluiting.
Nu heeft mijn kookplaat een enkele nuldraad (7,4kW) dus eigenlijk geen goede mogelijkheid om deze aan te sluiten door dit probleem. Kookgroepen moet je ook niet 2-fasig aansluiten, je moet gewoon een 4-polige automaat gebruiken oftewel een krachtgroep.
Komt allemaal voort omdat de technische kennis in Nederland in rap tempo aan het verdwijnen is, het meeste heb ik nog geleerd op GoT i.p.v. mijn collega's :P
AEG kookplaat zeker ? :P

Afbeeldingslocatie: https://kookplaat.info/wp-content/uploads/2019/08/AEG_5_aders_aansluiten.jpg

Deze zit gewoon op een 2 fase groep (1 fase 2 groepen) en gaat er 32a terug over 2 nuldraden (blauw & grijs) en die AEG kookplaat kan dat gewoon aan. Heb je niet een krachtstroom voor nodig hoor ;)

Ey!! Macarena \o/

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JME schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:51:
Excuses. Dacht dat ik door het specifiek de “NL constructie” te noemen duidelijk genoeg was. En doordat jij precies die zin niet meenam in je quote van mijn bericht, vatte ik die reactie weer op als bijdehand :)
Maar we bedoelen volgens mij hetzelfde, dus prima! En ik zal de termen proberen beter te gebruiken, thanks.
Termen beter gebruiken hoeft niet, doen fabrikanten en keukenboeren ook niet. Dat is het hele punt :P

Een 3 fase perilex heeft deze lay-out
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastcompleet.nl/Files/3/7000/7502/FileBrowser/downloads/perilex-aansluiting-3-fase.jpg

Stop je daar een prefab perilex snoer met stekker aan.

Bruin = L1
Zwart = L2
Grijs = L3
Blauw is N

Als een electricien een 2 fase perilex aansluit zou je verwachten dat deze lay-out aangehouden wordt, en dat grijs dan de 2de nul is. Daarom zie je bijna bij alle schema dat je grijs en blauw kan samenvoegen als 1 nul zoals in het plaatje van die AEG kookplaat.

Maar dat doen ze niet, ze sluiten het zo aan, met deze lay-out:
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastcompleet.nl/Files/3/7000/7502/FileBrowser/downloads/perilex-aansluiting-1-fase.jpg

Bruin = N2
Zwart = L2
Grijs = L1
Blauw = N1

En daarom kloppen de schema's van kookplaten / fornuizen niet, omdat electriciens het stopcontact verkeert aansluiten.

Je kan altijd een 2 fase perilex wcd aanpassen door te zorgen dat de lay-out de 3 fase norm volgt, zoals deze user gedaan heeft, dan kloppen de kleuren wel in de schema's van de kookplaten ;)
BiLLY_daKid in "2 fase kookplaat op 3 fase automaat"

Je kan ook een los snoer met een losse perilex-stekker kopen, zoals de TS gedaan heeft. En dan de juist kleur op de pinnen zetten, dus volgens de verkeerde lay-out, en in de kookplaat klopen dan de kleuren ook.

Zou ik de kookplaat van de TS aansluiten bij mij, volg ik het schema van afbeelding 10:
220-240V / 380-415V 2L2N~

Daar staat gewoon, deze kookplaat kan je 2L2N aansluiten op 230V als je perilex wcd de norm van een krachtstroomgroep (380-415V) aanhoud en kan je kleur op kleur aansluiten. Maar mijn perilex wcd heeft een andere lay-out dus kleur op kleur kan niet. Dat zou bij mij deze worden:

Schroef 2 - L1 = Grijs
Schroef 3 - L2 = Zwart
Schroef 4 - N2 = Bruin
Schroef 5 - N1 = Blauw

Appeltje eitje toch :P

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 13-08-2023 09:57 ]

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1