Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe kookplaten gaan binnen zeer korte tijd stuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-11 02:18
Ik ervaar sinds enige tijd problemen bij het koken. Ik woon in een redelijk recente studio uit 2014 en ben genoodzaakt om te koken met vrijstaande inductieplaten. Ik woon in een huurwoning.

Ik heb op 12 januari 2020 een Princess inductieplaat gekocht (Princess 303011). Deze inductieplaat is in september 2020 kapot gegaan en veroorzaakte kortsluiting. Ik heb onder garantie een nieuwe, exact dezelfde inductieplaat gekregen van de webshop waar ik het gekocht had. Deze inductieplaat is op 28 oktober 2025 stuk gegaan en veroorzaakt ook kortsluiting.

Op 28 oktober 2025 heb ik bij een bekende winkel een nieuwe inductieplaat gekocht (ETNA KIV12ZIL). Deze is op 6 november kapot gegaan en veroorzaakte kortsluiting. Onder garantie heb ik op 6 november een nieuwe, exact hetzelfde type inductieplaat gekregen. Deze inductieplaat is op 10 november kapot gegaan en veroorzaakte kortsluiting.

Vandaag (11 november) ben ik terug gegaan naar de winkel en heb ik een ander type inductieplaat gekregen, een Inventum KI120T. Na 20 seconden koken had ik weer kortsluiting en bleef deze kortsluiting veroorzaken nadat ik deze aanzette. Vervolgens heb ik vanmiddag bij de Ikea nog een Tillreda (Art. nr. 805.901.55) inductieplaat gekocht, die er ook na een minuut koken mee ophield. Ook deze inductieplaat veroorzaakt nu kortsluiting.

Bovenstaande verhaal in een overzichtelijk lijstje:
  • Inductieplaat 1: januari 2020 tot september 2020 (Princess 303011)
  • Inductieplaat 2: september 2020 tot 28 oktober 2025 (Princess 303011)
  • Inductieplaat 3: 28 oktober 2025 tot 6 november 2025 (ETNA KIV12ZIL)
  • Inductieplaat 4: 6 november 2025 tot 10 november 2025 (ETNA KIV12ZIL)
  • Inductieplaat 5: 11 november tot 11 november (Inventum KI120T)
  • Inductieplaat 6: 11 november tot 11 november (Ikea Tillreda)
Tussen inductieplaat 3 en 4 heeft iemand van de woningbouw het stopcontact doorgemeten, en in orde bevonden. Vandaag nadat inductieplaat nummer 6 eruit is geknald is het stopcontact nogmaals doorgemeten en visueel geïnspecteerd, en in orde bevonden.

Bij alle incidenten schakelde de automaat in mijn meterkast de stroom uit. Als ik de automaat weer omschakelde en de kookplaat weer aansloot, schakelde de automaat de stroom direct weer uit. Volgens mij mag ik dan constateren dat alle kapotte kookplaten kortsluiting genereren.

Kookplaat 1 tot en met 4 heb ik op stopcontact A aangesloten. Kookplaat 5 en 6 heb ik op stopcontact B aangesloten. Stopcontact B is een aparte kookgroep met een 16A zekering. Alle elektra in de studio in totaal is afgezekerd op 25A.

Inductieplaat 3 is kapot gegaan terwijl ik op redelijk hoog vermogen aan het koken was (1400w). Inductieplaat 4 is kapot gegaan na een uur lang sudderen op laag vermogen (300w) Inductieplaat 5 en 6 zijn kapot gegaan terwijl ik stond te koken met ongeveer 1000w. Op inductieplaat 1 en 2 heb ik jarenlang probleemloos gekookt op vol vermogen op beide kookzones (1300w + 1800w) zonder problemen.

Als ik mijn waterkoker aansluit op stopcontact A of stopcontact B en aanzet, dan werkt deze gewoon en slaat de automaat niet af.

Ik durf wel te stellen dat er iets mis is met de elektronica in mijn woning, want ik geloof niet dat 5 inductieplaten van 3 verschillende typen in een tijdsbestek van 28 oktober tot 11 november stuk gaan nog toeval is. Ik ga morgen sowieso nog contact opnemen met de huurorganisatie, maar ben benieuwd of de echte elektro techneuten nog ideeën hebben over wat dit probleem zou kunnen veroorzaken.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:22
Klinkt alsof er flink gerommeld wordt met de kabels. Zijn er botanische buren toevallig? Van het type waar in winter geen sneeuw op het dak blijft liggen?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Heb je zonnepanelen? Ik denk aan een omvormer die een te hoge spanning afgeeft.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik weet niet hoe het verder allemaal verdeeld is over de verschillende studio's maar een zwevende nul zou ook nog tot de mogelijkheden behoren.
Dan kun je soms met meten prima spaningen binnen de norm meten maar als er ergens wat scheef belast wordt kan de spaning nogal wat fluctueren.

Ik zou dus een meting willen verrichten op desbetreffende stopcontacten met en zonder belasting van bijv. Een waterkoker of iets anders dat een 2000watt trekt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:32

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe worden de kookplaten aangesloten?

Zitten ze op een kookgroep (dubbele groep) of op krachtstroom?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

5 goedkope kookplaten die het niet meer doen? Toevallig Demeyere pannen? https://radar.avrotros.nl...toppen-vlogen-eruit-61823

Ey!! Macarena \o/

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 21:56

swat!

computeraar

Bij alle incidenten schakelde de automaat in mijn meterkast de stroom uit.
Heb je een foto van de meterkast, en kan je hierop aangeven welke automaat het betreft?

EV6 Plus

• ajow
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-11 11:52
Die goedkope inductie platen zijn vaak kl*te. Oftewel gewoon erg gevoelig voor kortsluiting.
Meestal de 'IGBT' defect. En ja zal best in samenwerking met een pan kunnen zijn maar bij duurdere inductie kookplaten komt het bijna nooit voor.

• ijzel.net
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 07:45
RaZ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 04:50:
5 goedkope kookplaten die het niet meer doen? Toevallig Demeyere pannen? https://radar.avrotros.nl...toppen-vlogen-eruit-61823
Ja ik zat hier ook aan te denken toen ik de topictitel las. Ik denk ook dat het de pannen kunnen zijn. Waarschijnlijk hebben de pannen een te lage inductieweerstand (veel Fe in het materiaal) en veroorzaken daarom hoge stromen in de kookplaat, die daar dan beroerd tegen beveiligd is, dat is tenminste mijn theorie.

(Het verhaal in dat artikel is trouwens wel tenenkrommend, ze adviseren bij dure pannen dure kookplaten, alsof het daar aan ligt).

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ijzel.net schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:01:
[...]

Ja ik zat hier ook aan te denken toen ik de topictitel las. Ik denk ook dat het de pannen kunnen zijn. Waarschijnlijk hebben de pannen een te lage inductieweerstand (veel Fe in het materiaal) en veroorzaken daarom hoge stromen in de kookplaat, die daar dan beroerd tegen beveiligd is, dat is tenminste mijn theorie.

(Het verhaal in dat artikel is trouwens wel tenenkrommend, ze adviseren bij dure pannen dure kookplaten, alsof het daar aan ligt).
Ja, mee eens (zowel je stelling over de samenstellingen van de panbodem als de rest van je post).

@Woask check de link die @RaZ poste. Heb je pannen van dat merk?

Wat soms ook niet goed gaat, is als inductiepannen (ooit) op een gasfornuis zijn gebruikt - de onderkant van de pan is dan niet meer geschikt voor gebruik op een inductiekookplaat, ook al was de pan af-fabriek wel bedoeld voor inductiegebruik.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-11 10:48
Wat soms ook niet goed gaat, is als inductiepannen (ooit) op een gasfornuis zijn gebruikt - de onderkant van de pan is dan niet meer geschikt voor gebruik op een inductiekookplaat, ook al was de pan af-fabriek wel bedoeld voor inductiegebruik.
Heb je hier een bron van? Voor een inductieplaat hoeft de bodem van je pan niet volmaakt vlak te zijn, of bedoel je iets anders?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Opmerkelijke tekst in het Radar artikel:

Wil je als consument zeker weten dat jouw dure pannen niet voor kortsluiting zorgen? Dan is het enige waar je volgens Demeyere op kunt letten de prijs van je kookplaat. “Een A-merk kookplaat, werkt heel goed met onze pannen. Zo’n inductieplaat kost tussen de 1.400 en 2.000 euro. Er zijn ook kookplaten van 300 of 400 euro te koop. Daarmee kunnen vermoedelijk problemen ontstaan.”

Ze benadrukken dat ze deze problemen tot nu toe alleen maar ervaren met hun 7 serie. De pannen uit hun 3 of 5 series zouden ook moeten werken op goedkopere inductieplaten. “En bij twijfel kun je het natuurlijk ook altijd aan de verkoper van de pannen vragen.”

Maar dit lijkt toch verdacht veel op het probleem wat @Woask heeft... :|

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ijzel.net schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:01:
[...]

Nou... ik begrijp er uit dat het ligt aan de ontbrekende en/of onvoldoende beveiliging van de goedkope inductieplaten. M.a.w. de fabrikant maakt een pan die optimaal van het inductieprincipe gebruik maakt. Maar de el-cheapo kookplaat houdt daar geen rekening mee... ;)
Wiens schuld/probleem is het dan?

Mooie Plaatjes   

• Prisma16
  • Niet online
Het sprookje "duurder = beter" is dus ook door gedrongen in de wereld van de kookplaten. Ik kan nergens een bewijs vinden. Dat fabrikanten zeggen dat duurder beter is, is er eentje uit de WC-eend categorie.

Maar in het artikel van Radar staat ook:

Hierbij is het van belang dat je kookplaat en je pannen van vergelijkbare kwaliteit zijn. Een dure, kwalitatief goede kookplaat werkt bijvoorbeeld beter met dure pannen dan met goedkope pannen. En andersom werkt een goedkope inductieplaat niet altijd goed met dure inductiepannen.

Dus goedkope pannen passen prima bij een goedkope kookplaat!

Conclusie, heb je een kookplaat van bijvoorbeeld Inventum, Princess of IKEA, op naar de Action om pannen te kopen!

[ Voor 55% gewijzigd door Prisma16 op 12-11-2025 09:08 ]

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-11 14:29
Je kan ook eens voor net iets meer een oude miele inductie kookplaat kopen? Zelf ook gedaan, nieuw wil/kan ik ze niet betalen maar tweedehands is het prima te doen. Mensen beginnen nu keukens te wisselen waar ook inductiekookplaten in zitten.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

johan_L schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:09:
[...]

Heb je hier een bron van? Voor een inductieplaat hoeft de bodem van je pan niet volmaakt vlak te zijn, of bedoel je iets anders?
De handleiding van mijn ATAG-inductiekookplaat, die ik even niet bij de hand heb.

Op de site van ATAG staat er dit over (eerste drie zinnen van die alinea):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvILR4ejOiaSXAwXHcWVN7bcrhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcDplfdu2uTvBNUvTnoXl0OJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-11-2025 09:29 . Reden: Screenshot even vervangen - er stond persoonlijke data in beeld ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02:30

MasterCypher25

Miss Patriotic

*Laat ook maar...*

[ Voor 97% gewijzigd door MasterCypher25 op 12-11-2025 20:51 ]

Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-11 22:46
Ik heb 2 vrijstaande heel goedkope inductie kookplaatjes (merk Silvercrest) destijds bij de Lidl gekocht (35 euro p.stuk) die ik ondertussen al een paar jaar probleemloos in gebruik heb.
De pannen (Zwilling) die wij hebben zijn per stuk zeker zo duur geweest als de inductieplaatjes.
Onze pannen zijn van RVS maar hebben een soort van sandwich bodem waar ijzer of staal inzit.
We hebben ook Alu. koekenpannen maar ook daar zit in de bodem ijzer verwerkt want magnetisch.
Pannen die geschikt zijn voor inductie moeten een vlakke bodem hebben waar toch iets van ijzer inzit, massief RVS werkt niet.
Je kunt de bodem controleren met een magneetje, blijft het magneetje plakken dan is het goed.
Tevens staat op de bodem van de pannen of ze geschikt zijn voor inductie.

• Woask
Prisma16 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 00:27:
Heb je zonnepanelen? Ik denk aan een omvormer die een te hoge spanning afgeeft.
Nee, ik heb geen zonnepanelen.
Accretion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 03:45:
Hoe worden de kookplaten aangesloten?

Zitten ze op een kookgroep (dubbele groep) of op krachtstroom?
1 fase schuko, met aparte groep.
RaZ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 04:50:
LOL, ik heb inderdaad een Demeyere pan. (Deze https://www.zwilling.com/...50-766-0/40850-766-0.html) Inductieplaat 2 is kapot gegaan met een goedkoper Tefal koekenpannetje, maar inductieplaten 3 tot en met 6 zijn allemaal kapot gegaan terwijl ik aan het koken was met bovenstaande pan.
swat! schreef op woensdag 12 november 2025 @ 05:32:
[...]

Heb je een foto van de meterkast, en kan je hierop aangeven welke automaat het betreft?
Ik weet uit mijn hoofd niet meer welke automaten omsloegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnF8lsAq_cjjNE9rEjR_p2NF-3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4pX8fSCGx1jXQICOYwxB0eU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSWSWSEr37kKI7MqAbDKYRJd3Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brpRRxifCIfN5ZXeE5dgbpsW.jpg?f=fotoalbum_large

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 16:32

aap

Drie sterren voor je stoverij en vol-au-vent!
  • Uitstekende, energiezuinige warmtegeleiding
  • Ideaal voor inductiekoken
  • Onverslijtbaar en levenslang blinkend
  • Zo afgewassen en weer gebruiksklaar
  • Haal restaurantkwaliteit in huis
8)7

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:10

MeesterPieter

PnP Pinball

Wat een toeval dit topic, vandaag zijn ze hier voor de 3e keer mijn pelgrim kookplaat (IK1264)wezen repareren nadat die kortsluiting maakt. (stroomverdeelbord defect)

ondanks dat de 1e en 2e monteur onze pannen bekeken hadden blijkt het volgens monteur 3 inderdaad aan de demeyere pan te liggen, wij hebben exact dezelfde apollo 7 als TS hierboven linkt, deze was steeds "op het vuur" wanneer de kookplaat het begaf.

oplossing wordt waarschijnlijk een andere kookplaat onder garantie die wel tegen demeyere pannen kan...

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het euvel met die set met pannen icm el-cheapo inductieplaten stond een half jaartje terug al in dit topic:
AMDminer in "Het grote kookplaat aansluiten topic"

Ey!! Macarena \o/

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:51
Kom dit topic toevallig tegen, gebruik zelf ook diversen 7 serie Demeyere pannen maar op een duurdere kookplaat die nog niet kapot is gegaan (enkel afzuigkap die niet meer werkt, maar dat zal toch niet door de pannen komen lijkt me ;) ).
Ben toch wel benieuwd naar een wat meer technische uitleg van de reden waarom een Demyere serie 7 pan een kookplaat kan slopen.
Je zou zeggen dat de kookplaat het vermogen bepaald en daar de pan geen invloed op kan hebben. Is anders als USB oplader die communiceert met het device wat opgeladen wordt.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JurienW schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:28:
Kom dit topic toevallig tegen, gebruik zelf ook diversen 7 serie Demeyere pannen maar op een duurdere kookplaat die nog niet kapot is gegaan (enkel afzuigkap die niet meer werkt, maar dat zal toch niet door de pannen komen lijkt me ;) ).
Ben toch wel benieuwd naar een wat meer technische uitleg van de reden waarom een Demyere serie 7 pan een kookplaat kan slopen.
Je zou zeggen dat de kookplaat het vermogen bepaald en daar de pan geen invloed op kan hebben. Is anders als USB oplader die communiceert met het device wat opgeladen wordt.
De pannen fabrikant heeft dit gecommuniceerd:
AMDminer in "Het grote kookplaat aansluiten topic"

Ey!! Macarena \o/

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
"Over het algemeen geldt dat ons 7Ply kookgerei minstens 2,3kW vraagt per kookzone om naar behoren te kunnen werken."

Discutabele uitleg. Voor mij nooit een Demeyere pan dan, ik vraag heel vaak minder dan 2.3kW vermogen van een kookzone.. zeker met RVS.

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-11 17:45
Ik weet uit mijn hoofd niet meer welke automaten omsloegen.

[Afbeelding]
1 Hauptschalter (woon je in Duitsland?) van 32A en twee aardlekschakelaars van 40A
op 1 serie zit 1 automaat van 10A(?) en 2 van 16A op de andere serie 2x16A

wel handig wél te weten waar eea bij hoort.

zo'n inductie plaatje gaat vol 3,1 Kw trekken. Met die klotepan probeert ie nóg meer en dat kan die niet aan.
plaatje kapot, groep klapt eruit als je geluk hebt. Zit ie op die EL1 dan had niet eens twee pitten an kunnen hebben zelfs met goeie pannen.

Handig om een overzicht te hebben vam je groepen. EN laat t eens nakijken.. want hoofdschakelaar moet de grootste zijn kwa Amperes.

• Prisma16
  • Niet online
stin00 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:33:
[...]

"Over het algemeen geldt dat ons 7Ply kookgerei minstens 2,3kW vraagt per kookzone om naar behoren te kunnen werken."

Discutabele uitleg. Voor mij nooit een Demeyere pan dan, ik vraag heel vaak minder dan 2.3kW vermogen van een kookzone.. zeker met RVS.
Dure pannen die ook nog je kookplaat opblazen. Ben je mooi klaar mee! Blij dat ik gewoon pannen van Hema/Blokker/Ikea heb.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoezo staat deze vraag nog niet in Het grote kookplaat aansluiten topic ?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Will_M Omdat het daar niets mee te maken heeft.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:51
Puur uit interesse toch zelf nog even wat lopen speuren naar de technische verklaring.
Zoals ik het nu begrijp komt het er op neer dat de Ply7 pannen door hun meerdere lagen extreem efficiënt zijn. Dit uit zich in maximale energie opnamen van de de pan zonder verlies.
Dit verlies heeft de kookplaat nodig om te bepalen hoeveel vermogen deze moet leveren.
Een dure plaat kan dit kleine verlies wel goed meten en daar op sturen waarbij een goedkope plaat het vermogen blijft verhogen doordat hij deze minder goed power management heeft. De goedkope plaat gaat dus snel tegen zijn maximale leveren en mogelijk er dus overheen.
Maar conclusie, onder een Rolls Royce gooi je ook geen goedkope Chinese bandjes, blijkbaar geldt dat ook voor Demeyere :)

• Woask
Vandaag nog even een paar keer de waterkoker aangezet terwijl deze aangesloten was op één van de stopcontacten waarop m'n kookplaten ook telkens stuk gaan. Waterkoker trekt 2200w en blijft netjes werken. Ik wil niet in een tunnelvisie slaan maar het gebruik van dezelfde pan is de enige constante die ik kan vinden tussen alle failures door.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Woask En wat gebeurde er met de spanning op dat stopcontact bij het aanzetten en weer afslaan van die waterkoker? Om een zwevende nul uit te sluiten. En het gevolg daarvan; wisselende spanning, te laag / te hoog.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Woask schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:18:
Vandaag nog even een paar keer de waterkoker aangezet terwijl deze aangesloten was op één van de stopcontacten waarop m'n kookplaten ook telkens stuk gaan. Waterkoker trekt 2200w en blijft netjes werken. Ik wil niet in een tunnelvisie slaan maar het gebruik van dezelfde pan is de enige constante die ik kan vinden tussen alle failures door.
Een waterkoker is een ohmse belasting die geeft niet veel om afwijkende spanningen.
De elektronica in een inductie plaat kan daar wel last van hebben.
Dus wat @onetime ook al zegt je moet dan de spanning meten met en zonder belasting.
Als die dan stabiel blijft met hooguit een paar volt zakken bij belasting dan kun je dat uitsluiten.

Ik heb net ook nog even dat verhaal over die Demeyere pannen gelezen maar als die club dat zelf ook al aangeeft dan denk ik waar rook is....
Ik had dat overigens nog nooit gehoord of bedacht.
Ik ging er altijd maar vanuit dat er genoeg bescherming in een inductieplaat zou zitten dat ongeacht wat je erop zet de elektronica niet stuk zou gaan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-11 20:25
Woask schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:18:
Het net thuis (heel het net) kan op 3 verschillende manieren belast worden. Inductief, Capacatief en Ohms.

De waterkoker zal een Ohms belasting geven en een inductieplaat (zoals de naam al doet vermoeden) een inductieve belasting.

Simplistiche uitleg:
Voor deze 3 belasting geld dat de weerstand of impendantie bij de verschillende belastingen zich anders gedraagd. Bij de ohmse belasting blijft deze gelijk ongeacht de frequentie maar bij de inductieve belasting neemt de weerstand toe naar mate de frequentie toeneemt. Laat nu net je kookplaat frequenties regelen om zo tot een vermogen te komen in de pan.

(mega simplistiesche uitleg: Je plaat genereert een vermogen dmv inductieve belasting, dit doet die door een hoge frequentie door spoelen heen te sturen, hierdoor neemt de magnetische belasting toe, door deze belasting neemt de weerstand toe, door de toename in weerstand neemt het vermogen toe. Je ziet waar dit naar leidt. De electronica van je plaat moet dit compenseren.

Nu wil dat bij de wat goedkopere platen deze regeling of niet snel genoeg is of te laat detecteert dat het vermogen te hoog wordt. Een goedkope pan zal een bepaalde weerstand opwekken wat ruim binnen de marge van de regeling blijft, de efficiente pan van Demeyere "neemt" als het ware al die weerstand op en zet die om in warmte. Gevolg is dat de goedkope plaat ineens een behoorlijke weerstand (is vermogen als je het uitrekent) voor zijn/ haar kiezen krijgt en dit zorgt ervoor dat de besturingsprint het opgenomen vermogen niet aan kan en doorbrand. Kortom de besturing is niet snel genoeg.

Dit alles heeft te maken met magnetisme, inductie en inductiestromen en het zelf opwekken van een magnetisch veld bij wegvallen veld maar dan wordt dit een les natuurkunde.

Bij de duurdere platen wordt een betere en snellere manier gebruikt om alles te meten en te regelen. Hiervoor zijn duurdere componenten gebruikt en is er meer geld en tijd gestoken in R&D.
Heel simpel zie je dit door bijvoorbeeld platen die een automatische functie hebben "smart fry, AI cook, etc. dit zijn dus regelingen die een terugkoppeling krijgen van sensoren over hoe heet een pan is en hoeveel vermogen deze opneemt. De goedkopere platen hebben dat niet.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1