I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@Nerflander Je eerste fout die je hebt is al dat het twee groepen zijn. Dat mag niet, het moet in een enkele handeling uit te zetten zijn. Dus die moeten gekoppeld zijn of een beugel hebben.
En ja, bij drie fase hoort het over de fases verdeelt te zitten. En het is eigenlijk wel gek dat het in deze situatie niet verdeelt zit. Want ben het niet helemaal eens met @Jan-tweak want de aardlekschakelaars zijn 4-polig. Dus dan zie je vaak dat de enkelfase groepen erachter alternerend over de fases zitten aangesloten. Dan zou je dus verwachten dat de automaten voor de kookplaat als op twee fases zit. Ook snap ik je zin "ook als ik L1 en L2 meet door ze te verbinden, dus geen 400v" even niet gezien je niets moet verbinden. Heb je gewoon over L1 en L2 gemeten? En dat was geen 400V?
Als dat zo is lijkt me volgende stap eens de kap van de meterkast te halen en te kijken hoe de verbinding tussen aardlekschakelaar en automaten zit.
En ja, bij drie fase hoort het over de fases verdeelt te zitten. En het is eigenlijk wel gek dat het in deze situatie niet verdeelt zit. Want ben het niet helemaal eens met @Jan-tweak want de aardlekschakelaars zijn 4-polig. Dus dan zie je vaak dat de enkelfase groepen erachter alternerend over de fases zitten aangesloten. Dan zou je dus verwachten dat de automaten voor de kookplaat als op twee fases zit. Ook snap ik je zin "ook als ik L1 en L2 meet door ze te verbinden, dus geen 400v" even niet gezien je niets moet verbinden. Heb je gewoon over L1 en L2 gemeten? En dat was geen 400V?
Als dat zo is lijkt me volgende stap eens de kap van de meterkast te halen en te kijken hoe de verbinding tussen aardlekschakelaar en automaten zit.
jup, ik had even niet goed naar die 3-fase aardlekschakelaars gekeken, maar met de nieuwe NEN1010 is dat toch eigenlijk niet meer de de bedoeling ? als dit natuurlijk vroeger wel kon en het een oudere kast betreft ( gezien de foto's) moet je natuurlijk wel de norm van die periode er bij gaan halen.Septillion schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:14:
@Nerflander Je eerste fout die je hebt is al dat het twee groepen zijn. Dat mag niet, het moet in een enkele handeling uit te zetten zijn. Dus die moeten gekoppeld zijn of een beugel hebben.
@Jan-tweak Zo ver ik even helder heb is dat niet aangepast in de NEN. Dus ontraden maar toegestaan.
Enkelfase eindgroepen achter meerfase aardlekschakelaars waren heel eventjes verboden in de NEN 1010, maar dat werd al heel snel afgezwakt tot een advies, en uiteindelijk is ook dat advies vervallen.
Het cirkelt nog steeds rond. Van de week kreeg ik nog een scope 8 en scope 10 inspectierapport waar dit een van de 10 punten was (5 herstelpunten middel prioriteit en 5 informatie punten). Ze zetten het er ook leuk op: 5 eindgroepen op 3 fase aardlekschakelaar. 20 jaar geleden was dit de norm maar dit is nu niet meer gewenst ivm bedrijfszekerheid.Juerd schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:28:
Enkelfase eindgroepen achter meerfase aardlekschakelaars waren heel eventjes verboden in de NEN 1010, maar dat werd al heel snel afgezwakt tot een advies, en uiteindelijk is ook dat advies vervallen.
Die Hager kookgroep is toch gekoppeld en met één handeling uit te schakelen?Septillion schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:14:
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
dat bedoelde ik ook.Septillion schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:11:
@Jan-tweak Zo ver ik even helder heb is dat niet aangepast in de NEN. Dus ontraden maar toegestaan.
@timovd
Klopt, je zet hem ineenkeer uit en is gekoppeld.
@Vliegvlug @Septillion
Morgenmiddag kan ik wel even een foto maken met de kap eraf, dan maakt niemand gebruik van het stroom
"Heb je gewoon over L1 en L2 gemeten?"
Yes, dat. Ik had het volgende gemeten.
L1 -> L2 = 230v
L1 -> N = 230v
L1 -> N2 = 230v
L2 -> L2 = 230v
L2 -> N = 230v
L2 -> N2 = 230v
Klopt, je zet hem ineenkeer uit en is gekoppeld.
@Vliegvlug @Septillion
Morgenmiddag kan ik wel even een foto maken met de kap eraf, dan maakt niemand gebruik van het stroom
"Heb je gewoon over L1 en L2 gemeten?"
Yes, dat. Ik had het volgende gemeten.
L1 -> L2 = 230v
L1 -> N = 230v
L1 -> N2 = 230v
L2 -> L2 = 230v
L2 -> N = 230v
L2 -> N2 = 230v