Ey!! Macarena \o/
De huidige elektricien die ik nu dus ga uitnodigen om mee te lezenRaZ schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:22:
[...]
Ik mis toch wel wat bruggen op die 3P1N automaten.. Welke hobby-bobber heeft dat gedaan??

PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.
Nou, als er iets mis gaat met die groep, dan niet 1 van de 3 fases wordt uitgeschakeld, maar de hele groep uitgeschakeld wordt.timovd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:23:
@pH73 gebruik wat vaker de "wijzig"-knop.
@RaZ Wat bedoel je met "bruggen"? Je weet dat die automaten in één handeling uit te zetten zijn?
* RaZ heeft opticien nodig

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 06-03-2024 17:29 ]
Ey!! Macarena \o/
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Wel verdraaid nog aan toe. Nu je het zegt zie ik die zitten, ik had een plastic brug verwacht.timovd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:27:
@RaZ misschien praten we langs elkaar heen, maar dat gebeurt toch sowieso al met een 3p+n/4p automaat? Waar denk je dat die metalen pin voor is?
My bad

Ey!! Macarena \o/
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Nee. Die sluit je altijd op drie fasen aan. Sterker nog, op een 3x16A alamat hoef je nooit twee nullen te gebruiken.pH73 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:41:
Dus 2 x null en 2 x fase kan idd?
Het wordt waarschijnlijk een 11,2 kW
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is ook verwarrend. In dit geval sluit je gewon 2P + 1N aan (en de derde fase meestal op een loze klem van de kookplaat, of die laat je gewoon weg in je aansluitsnoer).pH73 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:55:
Is pas over een paar jaar, en misschien vinden we 2 fase ook prima en houden we het zo.
Ik vind het verwarrend dat er over 2N + 2P wordt gesproken terwijl hij op een 3 fasen aardlekautomaat wordt gezet. Blijkbaar maakt iets in mijn hoofd dan kortsluiting.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dus er staat een nul op een fasedraad aangesloten (als het aan de kookplaatzijde 2P2N is aangesloten)? Dus als de schakelaar wordt omgezet, wordt de kookplaat geroosterd, want de 3P+N is "standaard" aangesloten.Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:33:
Natuurlijk mag dat wel.
Maar zoals @Andrehj zegt, aansluiten 2 P en 1 N zonder de 3e fase aan te sluiten.
Uit alle reacties destilleer ik 2 mogelijkheden die elk hun voor- en tegenstanders hebben.
1) 2P + 2N kan igv een 2 fase kookplaat, maar goed opletten/wijzigingen aanbrengen igv aanschaf 3 fase kookplaat én overdracht info aan nieuwe bewoners als we zouden verhuizen en er nog geen 3 fase kookplaat is.
2) 2P + N waarbij een 3e fase niet gebruikt wordt, kan ook en is wellicht handiger om al aan te leggen, sowieso als er later een 3 fase kookplaat komt.
Omdat de elektricien heeft aangegeven dat hij 2P + 2N heeft aangelegd en er volgens hem in toekomst alleen aan de kant van de meterkast een aanpassing nodig is, heb ik nog even geïnformeerd hoe hij het nu in de meterkast heeft aangelegd. Hij zegt dat hij nu tijdelijk de bruine draad bij de nul op heeft gezet met een koppelblokje (dus dat zou idd een null bij een fase op zijn? @il-Principe geeft aan dat dit gevaarlijk is
[ Voor 9% gewijzigd door pH73 op 06-03-2024 19:36 ]
PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.
Onzin, de elektricien heeft in de meterkast gewoon die twee nul draden aan de driefasen nul gelegd.il-Principe schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:39:
[...]
Dus er staat een nul op een fasedraad aangesloten (als het aan de kookplaatzijde 2P2N is aangesloten)? Dus als de schakelaar wordt omgezet, wordt de kookplaat geroosterd, want de 3P+N is "standaard" aangesloten.
Maar zoals @Andrehj zegt, aansluiten 2 P en 1 N zonder de 3e fase aan te sluiten.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
En als die perilex meteen goed is aangelegd hoeft er in de groepenkast niets aangepast te worden.pH73 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:31:
de elektricien geeft ook aan dat als we over zouden stappen op een 3 fasen kookplaat hij alleen in de meterkast wat hoeft aan te passen.
Klopt dat? Want als hij nu 2 x null 2 x fase heeft aangelegd, kan hij dit dan in de meterkast wijzigen naar 'officiële' 3 fase aansluiting met 1 x null? Of moet er dan ook e.e.a. in het perilexstopcontact aangepast worden?
Weet die electriciën waar hij mee bezig is of creëert hij werk voor de toekomst?
Het is ook verwarrend en zo moet het ook niet in een 3fase installatie. Dan is 3P+N de aangewezen weg.pH73 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:55:
[...] Is pas over een paar jaar, en misschien vinden we 2 fase ook prima en houden we het zo.
Ik vind het verwarrend dat er over 2N + 2P wordt gesproken terwijl hij op een 3 fasen aardlekautomaat wordt gezet. Blijkbaar maakt iets in mijn hoofd dan kortsluiting.
Alleen mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn leggen in een 3fase situatie een 2P+2N aan.
Nee. Als die gekoppelde automaten achter een 3fase aardlek zitten is één nul genoeg.Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:01:
Als je van die 3 fasen er maar twee gebruikt heet dat zo, omdat je dat ook mag realiseren met een kookgroep die bestaat uit twee aansluitingen van twee gewone groepen met een gekoppelde automaat.
Dan moet er perse ook twee nul draden aangesloten zijn.
Met een drie fase aansluiting zou je met een nuldraad kunnen volstaan omdat de fase zoals dat heet uit fase zijn en niet gelijktijdig maximaal.
Maar dit is dus veel beter.
Nee, dit is slechter. Moet gewoon 3fase krachtgroep zijn. Nieuwe aanleg in 3fase installatie. Je begrijpt faseverschuiving toch?!?
Er is geen plaat die 2P+2N kan die niet op 3P+N kan worden aangesloten. Gewoon 1P negeren.Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:09:
Niet als die plaat dat niet aankan.
Veel kleiner platen kunnen alleen 2P + 2N aan en hebben geen 3P + N aansluiting.
Je weet toch van faseverschuiving?
Met de juiste draad kleuren wel, nu niet. edit: en je op de juiste plaats de draden aansluit / beide op de alamat mogen.il-Principe schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:31:
Maar een 2P2N mag/kan niet aangesloten worden op een 3P/N Alamat, wat die electricien dan gedaan heeft?
Zie hier boven.Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:33:
Natuurlijk mag dat wel.
Fout. Die elektricien heeft een fase draad op de Nul aangesloten. Ook jij ziet toch dat dat fout is?Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:19:
[...] Onzin, de elektricien heeft in de meterkast gewoon die twee nul draden aan de driefasen nul gelegd.
En dat is dus dom in een huis met een 3fase aansluiting. Waarom zou je je zonder noodzaak beperken en die keurige 3fase krachtgroep invalide maken door het zo vreemd aan te sluiten? Er is 3fase beschikbaar, maak die perilex ook 3fase en bepaal daar of je 2 of 3fase gebruikt.Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:26:
Nee hij schrijf dat de elektricien 2x een fase heeft aangesloten op die perilex, dus geen 3 fasen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je sluit de krachtgroep aan volgens het boekje.
Je sluit de perilex aan volgens het boekje.
Nu heb je een standaard perilex met 3fase.
Dan sluit je een kookplaat aan en dan kan je 1 2 of 3 fase aansluiten, dat regel je in je apparaat.
Maar... hij komt donderdag langs om er een 3 fasen perilex aansluiting van te maken. Dat pleit voor hem. Ik zal wat foto's maken van het resultaat en hier delen.
In de reacties zag ik een paar keer 'krachtgroep' voorbij komen. Voor de goede orde: het betreft een 3 fase aardlekautomaat/alamat.
Uit nieuwsgierigheid: nu zal in de kookplaat geregeld worden dat hij 2 van de 3 fasen gebruikt. Kan ook aan de kant van de meterkast geregeld worden dat er op een veilige manier gebruik wordt gemaakt van slechts 2 van de 3 fasen? De vraag is niet of ik dat zou moeten willen, maar ik ben benieuwd hoe dit eruit zou moeten zien. Moet beter lezen, zie nu de reactie van @Blihi van 4 maart.
[ Voor 3% gewijzigd door pH73 op 07-03-2024 01:48 ]
Elke officieel in Nederland verkochte kookplaat kan op 3P+N.pH73 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 01:25:
De elektricien was not amused. Dat is nog zacht uitgedrukt, maar de details zal ik jullie besparen. Hij geeft aan dat we een kookplaat hebben uitgezocht die niet op 3P + N kan.
In Belgie/Duitsland bestaan wel kookplaten die 1P+1N 32A nodig hebben. Die kun je in Nederland dus niet aansluiten, tenzij je een extreem hoge hoofdaansluiting hebt.
Dat klopt, dat is niet issue. Het issue is dat een 1-fase kookgroep achter een 25A hoofdzekering maximaal 5600 Watt kan doen en dus niet de beloofde 7400 die de kookplaat kan trekken.Ook gaf hij aan dat 2 x nul niet gevaarlijk is, maar ik dacht niet dat dat een issue was. Het ging toch om het aansluiten van fase op nul?
Als je dit aan de elektricien uitlegt zal hij vast komen met een verhaal over gelijktijdigheid. Je kunt hem dan vragen hoe hij gelijktijdigheid ziet bij 1 apparaat van 7400 Watt, want gelijktijdigheid gaat over meerdere afgaande groepen achter een hoofdzekering, niet over 1 apparaat achter de hoofdzekering.
Fijn, maar wel tegenstrijdig, want hij zegt eerst dat het niet kan en doet het dan toch?Maar... hij komt donderdag langs om er een 3 fasen perilex aansluiting van te maken. Dat pleit voor hem. Ik zal wat foto's maken van het resultaat en hier delen.
Dat is in de volksmond hetzelfde. Officieel heb je het over een krachtgroep als het meer dan 25A wordt, dus 3P+N 16A, 30mA aardlekautomaat is helemaal primaIn de reacties zag ik een paar keer 'krachtgroep' voorbij komen. Voor de goede orde: het betreft een 3 fase aardlekautomaat/alamat.
De kookplaat gebruikt maar 2 van de 3 fasen inderdaad. Meer heeft de plaat er zelf niet nodig. Dat wil dus ook zeggen dat je eigenlijk maar 4 draden nodig hebt (fase 1, fase 2, nul en randaarde), maar meestal ligt er al bedrading (fase 1 (bruin), 2 (zwart), 3 (grijs), nul (blauw) en randaarde (geelgroen)) en die kun je dan hergebruiken.Uit nieuwsgierigheid: nu zal in de kookplaat geregeld worden dat hij 2 van de 3 fasen gebruikt. Kan ook aan de kant van de meterkast geregeld worden dat er op een veilige manier gebruik wordt gemaakt van slechts 2 van de 3 fasen? De vraag is niet of ik dat zou moeten willen, maar ik ben benieuwd hoe dit eruit zou moeten zien. Moet beter lezen, zie nu de reactie van @Blihi van 4 maart.
De derde fase sluit je in de kookplaat op een niet-gebruikt contact aan. Daar is vrijwel altijd een schroefaansluiting voor voorzien. Zo niet, dan zou ik hem in de Perilex doos afdoppen met een lasdop, of zelfs in de groepenkast niet aansluiten (maar daar mag je geen lasdop rondlagen zweven, die moet dan netjes in een houdertje).
Zei dat je geen lasdop mag gebruiken in een Perilex stopcontact en heeft dat ook niet gedaan.
Ook geen houdertje in de groepenkast geplaatst. Dus nu maar hopen dat er in de kookplaat een schroefaansluiting is voorzien voor een niet-gebruikt contact. Hij bleef herhalen dat een 2 fasen kookplaat niet op een 3P +N aangesloten kan worden...
Was een Merten MEG1011-9019 niet veel gemakkelijker
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
En als je kookplaat geen plek heeft voor de ongebruikte fase sluit je toch gewoon de draad niet aan in de stekker. Een kniptang maakt korte metten met de ader aan beide kanten.
En ik zou niet zo ver willen gaan dat er geen plaat is die wel op 2P+2N kan maar niet op 3-fase, maar ik ben ze nog nooit tegen gekomen en technisch gezien zou dat ook een rare beperking zijn.
En krachtgroep is een oude term maar duidt tegenwoordig gewoon een 3-fase groep aan (en eigenlijk ook gewoon 3P+N). Ongeacht of dit van smeltzekeringen, automaten,automaten + aardlek of alamat komt. Maar goed, beetje verwarrende term wel.
Zolang je nu gewoon een 3-fase groep met 3P+N en B16/30mA hebt zit je goed
[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 07-03-2024 08:49 ]

Ik was altijd in de veronderstelling dat het een beschermd beroep was met kwaliteitseisen, maar krijg er steeds vaker een PV-cowboy gevoel bij.
Overigens maken fabrikanten zelf het ook nodeloos lastig. Zo heeft mijn Novy een volwaardig 3f aansluit blok, de derde fase wordt dan gebruikt voor de afzuiging. Ideaal voor een krachtgroep dus.
Toch staat er op het aansluit diagram bij 2P+2N een NL symbool geprint. Alsof het hele land op 1f en een kookgroep zit…
[ Voor 42% gewijzigd door Ethirty op 07-03-2024 08:51 ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Is het niet andersom? Die 2p +2n mag alleen in Nederland gebruikt worden.Ethirty schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:47:
...
Overigens maken fabrikanten zelf het ook nodeloos lastig. Zo heeft mijn Novy een volwaardig 3f aansluit blok, de derde fase wordt dan gebruikt voor de afzuiging. Ideaal voor een krachtgroep dus.
Toch staat er op het aansluit diagram bij 2P+2N een NL symbool geprint. Alsof het hele land op 1f en een kookgroep zit…
@Septillion Ik durf wel te stellen dat elke kookplaat die op 2P + 2N kan ook op 3P+N kan. Bij gebruik van kookgroep moeten de fasen onderling in het apparaat namelijk helemaal gescheiden zijn. Als dat niet het geval is, zou je een onbalans in de stroom per stroomkring kunnen krijgen, waardoor de bedrading alsnog de zwakke schakel wordt en niet de zekering.
Als de stroomkringen in het apparaat helemaal gescheiden zijn, dan weten ze niet van elkaars bestaan en kunnen ze dus ook op 2 losse fasen.
Het afknippen van de draad in de stekker had ik niet aan gedacht, omdat ik zelf het liefst gegoten stekkers gebruik bij het aansluiten, maar inderdaad, dat kan ook nog.
Maar dat is ook waarom ik ook zeg dat een kookgroep achter twee aardlekschakelaars ook geen probleem mag zijn.
Jawel, want dan kun je een theoretische lekstroom hebben van 58 mA en dat is meer dan de toegestane 30 mASeptillion schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:27:
@Blihi Helemaal met je eens hoor, maar houdt graag een slag om de arm
Maar dat is ook waarom ik ook zeg dat een kookgroep achter twee aardlekschakelaars ook geen probleem mag zijn.
De aardlekschakelaars zullen niet zomaar trippen, daar heb je gelijk in en als je twee 15 mA aardlekschakelaars kunt vinden zal het ook voldoen, maar in de basis is een kookgroep achter twee aardlekschakelaars op twee verschillende fases wel echt een heel groot gedrocht.
Neemt niet weg dat de kookgroep een gedrocht blijft
[ Voor 66% gewijzigd door Septillion op 07-03-2024 10:36 ]
Nee, want een 3-fase aardlekschakelaar meet de lekstroom over alle fases samen, dus niet over iedere fase apart. Als het totaal boven de 30mA komt schakelt de hele groep af.Septillion schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:32:
@Blihi Maar dat kan met een 3-fase groep ookHele reden dat de meeste een 3-fase aardlek nog steeds afraden voor 1-fase toepassingen.
Neemt niet weg dat de kookgroep een gedrocht blijft
Precies. Daarom moet een kookgroep niet achter twee aardlekschakelaars (maar gelukkig stelt niemand dat ook serieus voor). Dit was een gedachtenexperiment dat al eens eerder voorbij is gekomen, maar de conclusie blijft: Niet doen!jordje schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:38:
Zoals ik de norm interpreteer hoort een toestel bij een aardfout van >=30mA uitgeschakeld te worden. Onder 'toestel' versta ik dan de gehele kookplaat, en niet de helft.
Niet de lekstroom naar aarde, of ben ik nu gek?Septillion schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:18:
@Blihi En dat is nu met 3-fase net het probleemDe lekstromen kunnen dus tegen elkaar wegvallen.
Als ze tegen elkaar wegvallen blijft de resulterende lekstroom onder de 30 mA en dat wordt veilig geacht. Bij een kookgroep over twee aardlekschakelaars kan de lekstroom naar aarde oplopen tot 59,999 mA, zonder dat de aardleks trippen.
Maar goed, genoeg over deze theoretische discussie.
Geen idee wat hij wel en niet weet. Heb vorig jaar wel een discussie met hem gehad over de nieuwe groepenkast. Ik wilde m.n. met het oog op PV 63A aardlekschakelaars en een 63A hoofdschakelaar. Hij gaf aan dat dit niet nodig was en er nooit meer dan 25A doorheen zou gaan. Daarop heb ik aangeven dat hij PV wel op moest tellen bij de 25A van het net. Uit m'n hoofd kwam dat uit op 40,2A... Uiteindelijk heeft hij het wel goed aangelegd (en met 10mm2 draad).timovd schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:36:
Die installateur moet een andere hobby gaan zoeken. Weet hij wel iets over fasedraaiing?
Was een Merten MEG1011-9019 niet veel gemakkelijker
Hij heeft zelf weinig/geen vertrouwen in de kennis en kunde op Tweakers en raadde me aan om niet naar jullie te luisteren
Weer on topic: ik kende de Merten MEG1011-9019 niet. Was achteraf misschien wel makkelijk geweest, maar de installateur van de kookplaat had gevraagd om een Perilex stopcontact dus dan doe ik dat braaf
Oké, we wachten de komst van de kookplaat af en zo nodig knippen we de draad aan beide kanten door.Septillion schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:46:
En als je kookplaat geen plek heeft voor de ongebruikte fase sluit je toch gewoon de draad niet aan in de stekker. Een kniptang maakt korte metten met de ader aan beide kanten.
De reden dat ik zo specifiek benoemde dat het hier gaat om een aardlekautomaat/alamat is dat ik vorig jaar om een 3 fase alamat voor het PV-systeem had gevraagd en even later zag dat de PV-jongen elektricien van een aan de PV-boer gelieerd bedrijf een krachtgroep had geïnstalleerd en deze niet had aangesloten achter een aardlekschakelaar. Hij kende het verschil nietEn krachtgroep is een oude term maar duidt tegenwoordig gewoon een 3-fase groep aan (en eigenlijk ook gewoon 3P+N). Ongeacht of dit van smeltzekeringen, automaten,automaten + aardlek of alamat komt. Maar goed, beetje verwarrende term wel.
Dan zitten we voor inductie, als het goed is, nu goedZolang je nu gewoon een 3-fase groep met 3P+N en B16/30mA hebt zit je goedJe PV groep is dan weer een ander verhaal maar dat laat ik even buiten beschouwing
Laat de elektricien de openingspost van dit topic lezen en dan de daar benoemde artikelen van de NEN.pH73 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:54:
[...] Hij heeft zelf weinig/geen vertrouwen in de kennis en kunde op Tweakers en raadde me aan om niet naar jullie te luisteren
[...]
De reden dat ik zo specifiek benoemde dat het hier gaat om een aardlekautomaat/alamat is dat ik vorig jaar om een 3 fase alamat voor het PV-systeem had gevraagd en even later zag dat de PV-jongen elektricien van een aan de PV-boer gelieerd bedrijf een krachtgroep had geïnstalleerd en deze niet had aangesloten achter een aardlekschakelaar. Hij kende het verschil niet![]()
[...]
Luister maar niet naar die elektricien, de tweede alinea geeft ook al zo een goede indruk van vakbekwaamheid met een elektricien, jouw eigen ervaring.
Dit soort fouten zijn mijn reden om professionals niet te vertrouwen zonder eigen controle en liefst zoveel mogelijk zelf te doen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
In de meterkast zat een kookgroep rechtstreeks, verdeeld over 2 fases, achter de hoofdschakelaar aangesloten. Dus zonder aardlekbeveiliging. Naar mijn weten is aardlekbeveiliging niet verplicht voor een inductiekookplaat, kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Ik had nog een 3f alamat over. Heb de kookplaat nu hier op aangesloten conform het advies in dit topic
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ok, check! En als deze laag genoeg is, dan is een aardlekbeveiliging niet nodig?timovd schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:45:
@nMad Dan moet je de aardspreidingsweerstand weten. Gebruik je nu maar één N in plaats van twee bij de 1x35A hoofdaansluiting.
Mijn kookplaat heeft geen mogelijkheid om met 1x nul aan te sluiten.
Ik heb het daarom op deze manier aangesloten (rechter alamat):
:strip_exif()/f/image/44f4wOFlPxwFtWVqVDu50csk.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Nee, helaas!timovd schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:58:
@nMad heb je geen brug die je op de kookplaat kunt aansluiten?
Door de hoofdschakelaar gaat nooit meer dan 25A.pH73 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:54:
[...]
Geen idee wat hij wel en niet weet. Heb vorig jaar wel een discussie met hem gehad over de nieuwe groepenkast. Ik wilde m.n. met het oog op PV 63A aardlekschakelaars en een 63A hoofdschakelaar. Hij gaf aan dat dit niet nodig was en er nooit meer dan 25A doorheen zou gaan. Daarop heb ik aangeven dat hij PV wel op moest tellen bij de 25A van het net. Uit m'n hoofd kwam dat uit op 40,2A... Uiteindelijk heeft hij het wel goed aangelegd (en met 10mm2 draad).
Door de aardlekschakelaars (met 3 of meer afgaande groepen) inderdaad maximaal 40,2A. Dat is op zich wel binnen de marges voor een 40A aardlekschakelaar.
Het wordt een ander verhaal als je 3x40A hoofzekeringen hebt.
Tja.Hij heeft zelf weinig/geen vertrouwen in de kennis en kunde op Tweakers en raadde me aan om niet naar jullie te luisteren
PV panelen hoeven niet altijd achter een aardlekschakelaar. Voor de zekerheid is het beter dat wel te doen. Hetzelfde geldt overigens voor alle vast aangesloten apparatuur, zoals een kookplaat of warmtepomp. Een aardlek is niet altijd verplicht, maar je doet jezelf een plezier er wel gewoon altijd een te gebruiken (en vaak schrijft de fabrikant het ook voor).Weer on topic: ik kende de Merten MEG1011-9019 niet. Was achteraf misschien wel makkelijk geweest, maar de installateur van de kookplaat had gevraagd om een Perilex stopcontact dus dan doe ik dat braaf![]()
[...]
Oké, we wachten de komst van de kookplaat af en zo nodig knippen we de draad aan beide kanten door.
[...]
De reden dat ik zo specifiek benoemde dat het hier gaat om een aardlekautomaat/alamat is dat ik vorig jaar om een 3 fase alamat voor het PV-systeem had gevraagd en even later zag dat de PV-jongen elektricien van een aan de PV-boer gelieerd bedrijf een krachtgroep had geïnstalleerd en deze niet had aangesloten achter een aardlekschakelaar. Hij kende het verschil niet
C20 maar liefst? Vind de omvormer dat goed? Mijn omvormers moeten met 16A beveiligd worden (dat wil zeggen dat de interne bedrading van de omvormer er van uit gaat dat er bij kortsluiting nooit meer dan 16A loopt).[...]
Dan zitten we voor inductie, als het goed is, nu goedVoor PV zit er een alamat 3P+N C20/300mA in.
Ik heb een 3P+N B20, 300mA automaat in de groepenkast beneden, dan 5x 4mm2 naar de technische ruimte (getrokken door de oude gasleiding) en in de technische ruimte wordt dit verderverdeeld in 3 16A, 30 mA aardlekautomaten voor de WP (buitenunit, backup heater en boiler heater) en 3 16A installatieautomaten voor de drie PV omvormers.
Nu is wel mijn vraag, moet dit nu officieel gekeurd worden of hoe zit dat? Ik lees overal dat je dit niet zelf mag aansluiten, maar ik weet ook dat thuisinstallaties in NL niet gekeurd hoeven te worden en dat je er zelf aan mag werken. Ik heb een ZZP'er waar ik mijn WP mee aan het installeren ben als sanity check eens alles laten zien en die zei dat het uitstekend (perfectionistisch haha) in elkaar zit.
Gaat me dan meer om de verzekering mocht iets (niet eens de kookplaat) in brand vliegen.
Werkt wel mooi trouwens, zelf nog nooit inductie gehad. Op boost kook je je water binnen no-time. Moest een 90cm plaat hebben ter vervanging van een gasplaat. Siemens IQ700 EX975LXC1E model helemaal in flexzones, niet het nieuwste model IQ700 (dus geen kleurendisplay, vinden wij prima) voor 899,-
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Je moet alleen aan de normen voldoen en de verzekering kan alleen problemen geven als je de boel niet volgens de normen aangesloten hebt.
PS.
Inductie werkt niet allen fijn maar is ook veel gezonder voor je leef omgeving.
Gas verbrand tot CO2 en H2O(=water) en dat komt allemaal je woonkamer in.
Klopt, ik bedoelde ook dat er wel meer dan 25A door de aardlekschakelaars zou kunnen.Blihi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:32:
[...]
Door de hoofdschakelaar gaat nooit meer dan 25A.
Aangezien we niet weten wat de toekomst zal brengen en de groepenkast sowieso geheel vervangen moest worden (er zaten nog smeltzekeringen in) dachten we dan meteen maar een upgrade naar 63A aardlekschakelaars.Door de aardlekschakelaars (met 3 of meer afgaande groepen) inderdaad maximaal 40,2A. Dat is op zich wel binnen de marges voor een 40A aardlekschakelaar.
Goeie vraagC20 maar liefst? Vind de omvormer dat goed? Mijn omvormers moeten met 16A beveiligd worden (dat wil zeggen dat de interne bedrading van de omvormer er van uit gaat dat er bij kortsluiting nooit meer dan 16A loopt).
Mijn vraag is kan ik tijdelijk in de meterkast mijn 3 fase hoofdzekering doorlussen tot dat ik mijn 3 fase aansluiting heb. Zodat ik kan koken?
Dankjewel voor jullie info.
Heb je een schema?
Met een 4p automaat zou dat waarschijnlijk kunnen, want die voorkomt dat er langdurig >16A door de N loopt.
Nee!Pantera schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:29:
@timovd Ik bedoelde ook de hoofdschakelaar 4p deze wilde ik deze week plaatsen. zelf was ik het denken aan een 40A4p B kar. en deze aan de onder kant doorverbinden. en de kookgroep op een 16A4p B kar. In de kast zelf alles met 6mm2 aansluiten. Als de energieleverancier komt is het voor hun aansluiten en hoef ik voor de rest niks meer aan te passen.
Dat mag zeker niet, want dan fikt je (onbeveiligde) nuldraad op. Die is namelijk maar 2.5 mm², en daarmee veel te klein voor 11 kW.
Wat ik zou doen is de kookplaat softwarematig begrenzen op 3.7 kW (mits mogelijk) en dan deze tijdelijk op één 16A groep aansluiten. Daarmee voorkom je overbelasting van de nul.
Hager krachtgroep 3-polig+nul 16A B-kar (MBN616E) deze als automaat voor de kookgroep.
Dan moet @Pantera wel zorgen dat hij het verschil tussen een 3P+N en een 4P automaat of alamat snapt...timovd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:22:
@Pantera Hoofdzekering mag je sowieso niet doorlussen, hooguit de hoofdschakelaar.
Heb je een schema?
Met een 4p automaat zou dat waarschijnlijk kunnen, want die voorkomt dat er langdurig >16A door de N loopt.
Daar was ik al bang voor. Die beveiligt de nul niet.Pantera schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:35:
Hager krachtgroep 3-polig+nul 16A B-kar (MBN616E) deze als automaat voor de kookgroep.
Zit er wel een aardlekschakelaar voor? Meestal wordt er een alamat voor de kookplaat gebruikt.
En dat is ook zeker niet altijd duidelijk in sommige shops.Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:35:
[...]
Dan moet @Pantera wel zorgen dat hij het verschil tussen een 3P+N en een 4P automaat of alamat snapt...
Vandaar mijn opmerking om het uit te besteden, al vraag ik mij af of de meeste installateurs dat snappen.
Laat nog even een schema zien. Heb je echt alle drie de fasen nodig? Anders zou je tijdelijk 2 aders kunnen gebruiken voor de N.
[ Voor 36% gewijzigd door timovd op 13-03-2024 14:48 ]
Maar welke plaat is het? En kent deze misschien opties om terug te gaan in vermogen?
Dankjewel voor de info.
Ik begon zojuist de laatste posts te lezen en aangezien het voor mij geen dagelijkse kost is en verschillende mensen verschillende termen verkeerd gebruiken, begon ik toch weer te twijfelen. Maar bedankt @Septillion dat je hiermee bevestigd hebt dat ik recent wel de juiste heb gekocht en geïnstalleerd in de groepenkast. Nu moet ik binnen alleen de kookplaat er nog op aansluiten, die zit nu nog op een ouderwetse "kookgroep" zoals de "elektricien" dat destijds heeft gedaanSeptillion schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:49:
@Pantera Gelukkig is Hager juist wel een van de merken met een makkelijk te krijgen 4P alamat (ipv 3P+N), de ADM416G.

Dat kan het simpelst veilig door alle drie de fase draden van je kookkrachtgroep na de automaat onder één klem te doen op één klem aan te sluiten totdat je 3 fase hebt. Dan is je plaat dus tijdelijk beperkt tot 3,7 kW, anders schakelt de automaat uit. Na de ombouw naar 3 fase niet vergeten de krachtgroep correct aan te sluiten.Pantera schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:16:
Nu heb ik een 1 fase aansluiting van 35A. ik heb een nieuwe keuken gekregen met een kookplaat van 10kw.
Mijn vraag is kan ik tijdelijk in de meterkast mijn 3 fase hoofdzekering doorlussen tot dat ik mijn 3 fase aansluiting heb. Zodat ik kan koken?
Dankjewel voor jullie info.
Na de automaat vanaf de hoofdschakelaar gezien.
edit: doe dit met een wago221 en een extra stukje draad, en je kunt zonder problemen de draden (weer) juist aansluiten als je 3fase hebt.
[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 15-03-2024 12:24 ]
Wel op de lijst gezet, maar kopersbegeleider kon zich niet voorstellen dat de installateur iets zou plaatsen wat niet mag volgens de normen. Maar desondanks wel opgeschreven, “dus als je gelijk hebt dan zal het worden aangepast “. Heb er nog niet heel veel vertrouwen in..
:strip_exif()/f/image/tLPKHGRrF3XZRi6Hqp1UftHU.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: die warmtepomp groep is ook twijfelachtig.
[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 14-03-2024 22:10 ]
Maar die lijkt bij de WP zelf gewoon verdeeld over twee losse 230V WCD’s.
Er zit nog een kast naast waar nu alleen een 3 fase alamat voor de PV installatie in zit, dus ruimte hoeft het probleem niet te zijn. Al zal het allicht wel een klusje zijn om het allemaal op te schuiven enzo. Helaas geen duidelijke foto van de hele meterkast gemaakt, maar hier zie je iets meer.
:strip_exif()/f/image/yXW2qMspwtGGKuaQXI64jpGf.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is nergens verplicht om een driefasen aansluiting te realiseren.
Als het goed is staat het natuurlijk gewoon in het bestek en had je als je een driefasen aansluiting wilde hebben dat eerder aan moeten aankaarten wat dan waarschijnlijk meerwerk zou worden.
Een driefasen aansluiting is enkel noodzakelijk als je een inductieplaat of oven hebt die meer dan 7,36 KW is of een die enkel een driefasen aansluiting heeft.
En die gekoppelde groep voor bij de warmtepomp is waarschijnlijk zo gemaakt omdat die wcd's op twee groepen moeten zitten, maar wel gelijktijdig moeten afschakelen.
Kortom niets verkeerd.
[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 15-03-2024 09:52 ]
Een kookgroep is inderdaad vrij gebruikelijk en bij een 1 fase hoofdaansluiting zelfs noodzakelijk. Bij een 3 fase hoofdaansluiting, 3x 25A in de meeste gevallen, is dat misschien ook wel gebruikelijk maar wel fout.
Het hoeft van mij geen 3 fase aansluiting te worden (al zou dat wel het mooist zijn), maar de kookgroep moet op zijn minst verdeeld worden over 2 fasen, dus een 3 fase aardlek waarna de kookgroep op 2 van deze 3 fasen wordt aangesloten.
De keukenleverancier heeft aangegeven dat er een aansluitpunt met een aansluitwaarde van 7,4kW gerealiseerd moet worden en de tekening waar dit op staat is ook opgenomen in het dossier van mijn nieuwbouwwoning van de aannemer.
Op de manier hoe het nu is opgeleverd kan ik geen 7,4kW gebruiken, want de kookgroep zit op 1 fase die is afgezekerd op 25A, waardoor ik dus maar 5,75kW kan gebruiken.
De warmtepomp is een minder groot probleem, omdat de BU-heater vrijwel alleen voor een defrost gebruikt wordt en dat gebeurt zonder compressor.
Edit: Als je de WP ook op een 3f alamat laat plaatsen, doe je er verstandig aan om deze niet op de zelfde fasen te zetten als de 3f-"kookgroep". Bijvoorbeeld: WP op L1, L2 en kookgroep op L2, L3.
[ Voor 23% gewijzigd door timovd op 15-03-2024 10:00 ]
Tja en toch is een kookgroep gewoon toegestaan mits die uiteraard op een bijbehorende aardlekschakelaar zit.timovd schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:57:
@Ben(V) Ik zou de startpost nog eens lezen, met name het stuk over NEN. Of dit topic: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm (ook handig voor @Hathi )
De warmtepomp is een minder groot probleem, omdat de BU-heater vrijwel alleen voor een defrost gebruikt wordt en dat gebeurt zonder compressor.
Edit: Als je de WP ook op een 3f alamat laat plaatsen, doe je er verstandig aan om deze niet op de zelfde fasen te zetten als de 3f-"kookgroep". Bijvoorbeeld: WP op L1, L2 en kookgroep op L2, L3.
Zie bijvoorbeeld hier:
https://kookplaat.info/20...kookplaat-en-de-nen-1010/
Al zou ik persoonlijk als ik een driefasen aansluiting had ook liever een 3 fasen perilex in de keuken willen hebben.
Idee is goed, maar ik ken geen automaten waar je drie draden onder één klem mag doen. Dit moet uiteraard via een lasklem of een din-rail klem.onetime schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 00:08:
Dat kan het simpelst veilig door alle drie de fase draden van je kookkrachtgroep na de automaat onder één klem te doen totdat je 3 fase hebt.
Ik zou ook even vragen om een verklaring van de groepen. Want waarom zijn alleen de groepen van de warmtepomp en de kookplaat gemarkeerd? Je wilt van de andere automaten toch ook weten welke automaat waarvoor is? Dan kun je gelijk checken of de verdeling over de fasen een beetje klopt (wat met die kookgroep sowieso al een dingetje is....)Hathi schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:02:
Vandaag vooroplevering van mijn nieuwbouwwoning gehad. Over twee weken de echte oplevering. Even een dubbel check, maar dit voldoet toch niet aan de norm?
Wel op de lijst gezet, maar kopersbegeleider kon zich niet voorstellen dat de installateur iets zou plaatsen wat niet mag volgens de normen. Maar desondanks wel opgeschreven, “dus als je gelijk hebt dan zal het worden aangepast “. Heb er nog niet heel veel vertrouwen in..
[Afbeelding]
Als het goed is krijg ik bij de oplevering over 1,5 week alle documentatie. De groepen zijn genummerd, dus ik ga er vanuit dat de installateur ergens heeft opgeschreven welke ruimtes er achter welke groep zitten. Dat zou dan bij de documentatie moeten zitten die we bij oplevering krijgen.Andrehj schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:43:
[...]
Ik zou ook even vragen om een verklaring van de groepen. Want waarom zijn alleen de groepen van de warmtepomp en de kookplaat gemarkeerd? Je wilt van de andere automaten toch ook weten welke automaat waarvoor is? Dan kun je gelijk checken of de verdeling over de fasen een beetje klopt (wat met die kookgroep sowieso al een dingetje is....)
tekst aangepast:Andrehj schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:40:
[...] Idee is goed, maar ik ken geen automaten waar je drie draden onder één klem mag doen. Dit moet uiteraard via een lasklem of een din-rail klem.
Ik vond het eigenlijk niet de moeite waard voor tijdelijk, maar je hebt een punt; en met een 221 is het extra simpel.Dat kan het simpelst veilig door alle drie de fase draden van je kookkrachtgroep na de automaat onder één klem te doen op één klem aan te sluiten totdat je 3 fase hebt. Dan is je plaat dus tijdelijk beperkt tot 3,7 kW, anders schakelt de automaat uit. Na de ombouw naar 3 fase niet vergeten de krachtgroep correct aan te sluiten.
Na de automaat vanaf de hoofdschakelaar gezien.
edit: doe dit met een wago221 en een extra stukje draad, en je kunt zonder problemen de draden (weer) juist aansluiten als je 3fase hebt.
Gefeliciteerd met gas-exit.Knopsje schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:09:
Gisteren was het eindelijk zover, de gasleiding is weggehaald en de 3-fase aansluiting gerealiseerd! Ze hebben zoals gepland en gevraagd de nieuwe kabel door de mantelbuis van de oude gasleiding getrokken waardoor er geen betonboring nodig was. Veel dank aan voor alle adviezen en het meedenken hier!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Lees de topicstart en we zien je eventuele vragen wel verschijnen.
Vorige bewoner heeft een kookgroep (laten) plaatsen met 2x bruin, 2x blauw en 1x aarde VD-draad door een enkele flexibele buis naar de (bora) kookplaat. Ik wil er nu uiteraard graag een krachtgroep van maken maar mis dan eigenlijk een fase draad. Ik lees in de TS dat omkleuren gebruikelijk is. Officieel lijkt me dat echter niet mogen? Ik denk dat het in mijn situatie wel noodzakelijk is want nieuwe draden door die flexibele buis trekken wordt niks…
Op een website zag ik dit staan:"In de keuken sluit je de elektrische kookplaat aan met een perilex-stekker. De perilexaansluiting: 2x 230 volt, maximaal 7,3 kilowatt en maximaal 16 ampère."
Doordat ik dat las heb ik modellen bekeken die een hogere aansluitwaarde hebben, maar ik wil er zeker van zijn dat dit geen problemen oplevert.“... een extra fase toevoegen geeft twee keer zoveel capaciteit, waardoor bij 2 fases een 2-fase aansluiting op basis van een 16 Ampère zekering 7,2 kW geeft en een 3-fasen aansluiting 11,1 kW. Houd hierbij wel rekening met een speling in de aansluitwaarde van 10%. Een fornuis met een aansluitwaarde van 7,4 kW kan dus ook aangesloten worden op een 2-fase aansluiting die volgens de rekensom tot 7,2 kW kan leveren..."
Er zijn 3 inductiefornuizen waarin ik geïnteresseerd ben:
- Model 1: Inventum VFI6042ZWA. Een inductiefornuis met een powermanagement functie. Op hun website staat:
Op hun website staat er ook een aansluitwaarde van max. 10,1 kilowatt. Op een andere website stond dat dit model een aansluitwaarde van 7,4 kilowatt heeft. Ik neem aan dat het verschilt vanwege de powermanagement functie. Indien nodig zou ik met dit model in de toekomst kunnen overstappen naar een 3-fase Perilex-verbinding met een hogere aansluitwaarde, dus het voelt als een goede aankoop." Door de powermanagement functie kun je het totale maximale vermogen van het kookgedeelte instellen en kun je dus kiezen hoe je het fornuis wilt aansluiten: op 2- of 3-fase." - Model 2: Bosch HLN39A060U. Deze heeft een aansluitwaarde van 7,9 kilowatt. Dit is mijn 2e optie.
- Model 3: Etna FIV560ZWA. Deze heeft een aansluitwaarde van 5,8 kilowatt. Dit is mijn 3e optie. De aansluitwaarde van de Etna valt binnen de 7,3 kilowatt die in de handleiding vermeld staat.
Zijn er verder nog risico's of andere zaken waar ik vooraf rekening mee moet houden?
Ik doe hem toch een schop naar het grote topic
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 25-03-2024 19:07 ]
Nu zie ik dat je allemaal kookplaat + oven modellen hebt als opties. ALs die een totale aansluitwaarde van 7,xkW hebben is dat bijna altijd 1x16A voor de kookplaat en 1x16A voor de oven. Vaak is het lastig info vinden of het echt zo is maar ik heb hier nog niet anders langs zien komen. Weet dat je dan dus maar 3,6kW-ish hebt voor de kookplaat. Dat had ik in mijn vorige appartement ook en ik vond dat echt ruk. Zelf zou ik dus kijken of je de oven toch anders kunt doen (dus los en ergens anders inpluggen).
Dan terug naar het probleem:
VFI6042ZWA: Prima 2P+2N aan te sluiten (en noemen dit ook meer correct 2x 1-fase)
HLN39A060U: Officieel niet ondersteund
FIV560ZWA: Prima 2P+2N aan te sluiten
Volgens mij zit de fornuisgroep in mijn meterkast verkeerd aangesloten kijkende naar dit voorbeeld.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FLOQTQc1IlqecFQg7cVjIxOi.png?f=user_large)
En dit is de kast:
:strip_exif()/f/image/1lPI9HeU6K0AOocHNBMrbJQc.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu beweerd een monteur dat dit wel goed is en tevens dat dit maar een 1 fase kast is.
Echter staat er dit op de meter:
:strip_exif()/f/image/lR84b6idhPsb8CyaV7RWL06d.jpg?f=fotoalbum_large)
En volgens mij zijn dit 3 hoofdzekeringen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VdEty10n7vRiVmcDDgPJ1ylP.jpg?f=user_large)
Mijn gedachten zou dus zijn een extra kastje bij plaatsen met een ABB aardlekautomaat 3P+N B16 voor de Bora Puxa.
Of zie ik het verkeerd?
Die Chinese spanningsafhankelijke aardlekautomaat is zeker door de PV-installateur aangesloten? Die zou ik ook vervangen voor een fatsoenlijke, maar die discussie kan beter in het algemene topic.
Voordeel is dat je automaten hebt i.p.v. smeltzekeringen, dus als de zekering overbelast wordt, hoef je niet de netbeheerder te bellen. Wel zit 1/3 van je huis in het donker.
Thanks, maar mijn idee klopt dus wek toch en het is gewoon een 3 fase aansluiting?timovd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:33:
@Dracula klopt. Een Bora sluit je bij voorkeur aan op 3 fasen (afzuiging is de 3e).
Die Chinese spanningsafhankelijke aardlekautomaat is zeker door de PV-installateur aangesloten? Die zou ik ook vervangen voor een fatsoenlijke, maar die discussie kan beter in het algemene topic.
Voordeel is dat je automaten hebt i.p.v. smeltzekeringen, dus als de zekering overbelast wordt, hoef je niet de netbeheerder te bellen. Wel zit 1/3 van je huis in het donker.
En zal zeker mee laten nemen dat er een andere zekering komt voor de zonnepanelen.
Woon er nog niet maar ben alles aan het voorbereiden.
De fornuisgroep eruit en een driefase aardlekautomaat linksboven plaatsen, andere groepen opschuiven als je geen toekomstige uitbreiding wilt. Anders een kastje ernaast met de automaat.
Kast openmaken geeft duidelijkheid.
[ Voor 8% gewijzigd door klump4u op 25-04-2024 08:53 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ja dat dus, extra kastje en driefase aardlekautomaat. Opschuiven gaan we niet doen want er moet nog wat meer in idd.klump4u schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:52:
@Dracula
De fornuisgroep eruit en een driefase aardlekautomaat linksboven plaatsen, andere groepen opschuiven als je geen toekomstige uitbreiding wilt. Anders een kastje ernaast met de automaat.
Kast openmaken geeft duidelijkheid.
Wil nog een kWh meter voor zonnepanelen plaatsen.
Ik wist dat het niet al te best gesteld was met de branch maar dat het zo slechts isDracula schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:29:
[...] tevens dat dit maar een 1 fase kast is.

Dan zou ik een groter kastje ernaast doen met de 3 fase aardlekautomaat en de aardlekautomaat voor de zonnepanelen met een kWh-meter ernaast, of als je plaats hebt zo'n zelfde kast ernaast zodat je plaats hebt voor de toekomst.Dracula schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:57:
[...]
Ja dat dus, extra kastje en driefase aardlekautomaat. Opschuiven gaan we niet doen want er moet nog wat meer in idd.
Wil nog een kWh meter voor zonnepanelen plaatsen.
Ik zit nu vol.
:strip_exif()/f/image/DNjVgcCebnOSDIZ7b1cjTTvh.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ja er komt sowieso een kast naast voor die automaat en mogelijk de aardlek voor de zonnepanelen kan daar dan ook heen.klump4u schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:21:
[...]
Dan zou ik een groter kastje ernaast doen met de 3 fase aardlekautomaat en de aardlekautomaat voor de zonnepanelen met een kWh-meter ernaast, of als je plaats hebt zo'n zelfde kast ernaast zodat je plaats hebt voor de toekomst.
Ik zit nu vol.
[Afbeelding]
Welke maat kast is even afhankelijk van de plek in de meterkast.
:strip_exif()/f/image/rsYYnKiDFMuI1ZIYA8Wpoymr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Dracula op 25-04-2024 10:03 ]
Hij beweerd dat het een 1 fase hoofdschakelaar is ??Septillion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:03:
[...]
Ik wist dat het niet al te best gesteld was met de branch maar dat het zo slechts is
Als ik inzoom staat er toch echt 400V op die schakalaar en niet 240V of ben ik nou helemaal gek geworden en snap ik het verschil niet tussen 1 en 3 fasen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/AoaQ02jpbSsTtlVNQOwinf9z.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Dracula op 25-04-2024 10:13 ]
Er staat een QR code op het plaatje voor registreren van de kast voor 8 jaar garantie kennelijk.klump4u schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:22:
@Dracula , waarom zit er een kapje op de hoofdschakelaar en wat staat daar op?
Ik weet niet waarom dat plaatje / label erop zit maar het is een vier unit brede schakelaar idd.Septillion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:24:
@Dracula De spanning rating erop zegt niet zo veel. Maar ondanks dat hij de helft achter een (oplever?) label verstopt heeft is het duidelijk een vier unit brede schakelaar met 4-polen. L1, L2, L3 en N
Het huis is nog niet van mij en is nu 7 jaar oud. Maar ik neem aan dat als de meter een 3 fase meter is zoals te zien is op de foto dat er dan ook daadwerkelijk 3 fasen aanwezig zijn en het dus bijplaatsen van de automaat geen probleem hoeft te zijn 3P+N.
Gedoe allemaal om iets te regelen. Je zou denken dat de monteur het beter snapt dan de consument.
Deze monteur wordt het hem dus in ieder geval niet.
Ja hij is idd 4 breed.Verdicampo schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:24:
inderdaad @Dracula, in je post van donderdag 25 april 2024 08:29 lijkt het gewoon een 3 fase hoofdschakelaar (4 modules breed)
[ Voor 29% gewijzigd door Dracula op 25-04-2024 11:57 ]
Tsja dat zou je denken iddSeptillion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:32:
Nu wordt er wel eens een 3-fase kast geplaatst ter voorbereiding maar op 1-fase aangesloten. Maar je hebt ook heeeeel duidelijk 3 hoofdzekeringen (automaten van de netbeheerder) dus er is weinig vraag of je wel of geen 3-fase hebt

[ Voor 18% gewijzigd door Dracula op 25-04-2024 12:41 ]
Dan zou de huidige kookgroep dus maar op één fase aangesloten zijn.
Yep, en dat willen we hier niet he.TweakHm schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:55:
Het zou natuurlijk kunnen dat de hoofdschakelaar werkelijk 3 fase aangesloten is en dat dan elke aardlekschakelaar op een eigen fase is aangesloten.
Dan zou de huidige kookgroep dus maar op één fase aangesloten zijn.