Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Dracula Neem een identieke kast en plaats die er links naast... ruimte...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
onetime schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:35:
@Dracula Neem een identieke kast en plaats die er links naast... ruimte...
Ja is een goed plan idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:16
Mbt kookgroep heeft de aannemer de vraag bij de installateur uitgezet en zelfs via een accountmanager bij ABB voorgelegd. Waarom mijn 2x16a wel zou voldoen. Reactie luidt als volgt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Iemand ervaring gehad met deze reactie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZatNXud76S10ncJf7YoTKQ05sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsrLqMPNv862KI7n8NMsKHUN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHLMudUjR0TrSHDpEmf9uWwLtIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOATskcw2mmqq0VNxId1zFVn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 28-04-2024 20:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

De beste man spreekt zichzelf onmiddellijk tegen.
Wat verder opvalt is dat de keukenleverancier aangeeft dat de aansluiting geschikt moet zijn voor 7,6kW, dit is echter onmogelijk
Dat kan wél, het is dan ook een 3f kookplaat (en geen 2f) die je kán limiteren tot 7,4kW of minder indien je niet over 3 fasen beschikt.
Bora: 7,6kW
Novy: 7,55kW

Mijn Novy verplaatst de afzuiging van 150W naar de 3e fase. Niet veel, maar het verklaart precies waarom je wel boven de 7,4kW uitkomt met zo'n plaat.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Draakje5
Wat verder opvalt is dat de keukenleverancier aangeeft dat de aansluiting geschikt moet zijn voor 7,6kW, dit is echter onmogelijk.

Een 2 fasen perilex kan maar maximaal:

16A x 230V = 3,68kW ; 2 x 3,68 kW = 7,36kW leveren.
De man weet niet goed genoeg waar hij het over heeft:

Een 3 fase aansluiting kan gewoon tot 11kW. Dat betekent simpelweg geen kookgroep op 1 of 2 fases, maar een volle krachtgroep.
Een 2 fase perilex zit per definitie niet achter een 1 fase aardlek.
Een 1 fase kookgroep zit normaal gesproken niet achter een zekering lager dan 35A, al komt het wel voor bij oude 1x 25A huis aansluitingen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
onetime schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:42:
@Draakje5

[...]

De man weet niet goed genoeg waar hij het over heeft:

Een 3 fase aansluiting kan gewoon tot 11kW. Dat betekent simpelweg geen kookgroep op 1 of 2 fases, maar een volle krachtgroep.
Een 2 fase perilex zit per definitie niet achter een 1 fase aardlek.
Een 1 fase kookgroep zit normaal gesproken niet achter een zekering lager dan 35A, al komt het wel voor bij oude 1x 25A huis aansluitingen.
En dat voor een accountmanager van ABB notabene.. Ik zal deze feedback toevoegen aan mijn reactie.. Bedankt.

Maar dan hoe zit het met de gelijktijdigheid regel. Volgens ABB voldoet een 2x16A kookgroep op 1 25A hoofdzekering dus wel, ivm gelijktijdigheid. Hij weet niet dat ik op dezelfde aardlekschakelaar / hoofdzekering ook nog een oven heb zitten trouwens.
3.6KW oven
7.6KW Kookplaat
En andere stopcontacten (o.a. van de keuken en badkamer).
Voldoet dit dan nog steeds aan de gelijktijdigheids regel?

Geen idee of dit klopt; maar gelijktijdigheidsfactor 0,6.
Dan 3.6kw + 7.6Kw X 0.6= 6.72Kw? Die waarde is nog altijd te hoog (meer dan 5.75KW) om op 1-fase aardlekschakelaar met 25a hoofdzekering af te sluiten?

[ Voor 34% gewijzigd door Draakje5 op 03-05-2024 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Draakje5 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:58:
[...]

En dat voor een accountmanager van ABB notabene.. Ik zal deze feedback toevoegen aan mijn reactie.. Bedankt.

Maar dan hoe zit het met de gelijktijdigheid regel. Volgens ABB voldoet een 2x16A kookgroep op 1 25A hoofdzekering dus wel, ivm gelijktijdigheid. Hij weet niet dat ik op dezelfde aardlekschakelaar / hoofdzekering ook nog een oven heb zitten trouwens.
3.6KW oven
7.6KW Kookplaat
En andere stopcontacten (o.a. van de keuken en badkamer).
Voldoet dit dan nog steeds aan de gelijktijdigheids regel?

Geen idee of dit klopt; maar gelijktijdigheidsfactor 0,6.
Dan 3.6kw + 7.6Kw X 0.6= 6.72Kw? Die waarde is nog altijd te hoog (meer dan 5.75KW) om op 1-fase aardlekschakelaar met 25a hoofdzekering af te sluiten?
In theorie bestaat een kookplaat uit 2 helften die zelden op max vermogen draaien, maar in de praktijk is het 1 apparaat met 1 snoer en een stekker. Dus de gelijktijdigheidsfactor is 1. Althans, dat is een beetje de consensus op dit forum.

Dat je verder niet gemeld heb dat je er ook nog een oven op heb, kan je die man niet kwalijk nemen.

Maar beiden combineren op een 25A aansluiting is sowieso te veel van het goede, tenminste ik ga er vanuit dat je dat meldt omdat je ze tegelijk wil kunnen gebruiken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornTr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07-05-2024
Hallo,

Een vriendin van mij heeft een 2dehands elektrisch fornuis gekocht. Het gaat om een Zanussi ZCV 6640. Maar de kabel die er bij hoorde is door de vorige persoon afgeknipt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIc_QTtzQsTjMZ60oVlkYsn3M_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQTtEFAJWgZsBwY2qVKlku4x.jpg?f=fotoalbum_large

Ze heeft een sociaal apartment met een speciaal stopcontact. Een 32A 2P+A. Zoals hier op foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dt7MqQzjoU4qiDCfJK4R7Jkn9kI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fx0BlYYjnEpH8ofHo1XMUEYE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu zo een 32A 2P+A stekker gehaald maar ik heb denk ik een verkeerde kabel gekocht. Ik heb een 4x2,5mm (zonder blauwe). Omdat er in de stekker niets van N staat.

Maar hoe moet ik dit nu aansluiten of wat moet ik nu doen? Moet ik het omcrikelde plan volgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-ZmfwvvEHDjQqRIkP0I2H1fz8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87C8I4ADMh7URxjP2p3ha0wr.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje naar het grote kookplaten topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 07-05-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:18
Nee. Je moet het schema linksboven volgen.
En koop een 3 aderige kabel met 4mm2 aders.

[ Voor 34% gewijzigd door devriesjande op 07-05-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@BjornTr Over die stekker is niet veel te vinden zeg. Maar dat zal gewoon een L+N+PE zijn op 32A. Of indien in een 3x230V regio 2xL + PE.

Daarvoor volg je het schema links boven maar zou ik wel voor een kabel van 3x4qmm gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• son1c
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50
Voor onze nog op te leveren nieuwbouwwoning zijn wij ook in discussie over onze groepenkast. Hierbij heeft de aannemer het volgende (laten) plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euR4RynWu2W5J7qQGVtyjlB72-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYVrHkcFK1mnp81Uli1GYLHY.jpg?f=fotoalbum_large

Mede dankzij dit topic het volgende aangegeven:
  • De ontwerpstroom (32A) is groter dan een voorgelegen beveiliging (25A) en dat is niet volgens de norm

• Het aan te sluiten apparaat achter de kookgroep is 1 toestel.De gelijktijdigheidsfactor over de automaten is dus 1.
Nu krijgen wij de volgende reactie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu zit ik een beetje met mn handen in het haar. Volgens mij slaat de aannemer op een aantal punten de plank behoorlijk mis:
  • De waardes in zijn berekening kloppen niet:
    Ib = de ontwerpstroom is 32A
    ln = de toegekende stroom van het beveiligingstoestel zou in dit geval 25A moeten zijn
  • Er wordt nog steeds gerekend met een gelijktijdigheidsfactor
Ik vind het een beetje lastig om hier een gedegen antwoord op te formuleren, volgens mij is het redelijk simpel. De ontwerpstroom (32A) is groter dan een voorgelegen beveiliging (25A) en de gelijktijdigheidsfactor is 1.

Wat zouden jullie in dit geval doen? Een klacht indienen bij het garantiefonds? (in dit geval SWK)

Daarnaast lijkt me totaal niet de bedoeling om een kookplaat met een maximaal vermogen van 15kW (bestaan die?) op deze installatie aan te sluiten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Die persoon mag ook wel even op taalles.
Bovendien...
1 toestel en 1 groep niet mogen worden beveiligd door 2 aardlekschakelaars
Dat heb je toch nergens beweerd dat dit zo zou moeten.
Is de alamat van de PV-installatie wel spanningonafhankelijk?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:45
son1c schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:05:
Voor onze nog op te leveren nieuwbouwwoning zijn wij ook in discussie over onze groepenkast. Hierbij heeft de aannemer het volgende (laten) plaatsen.

[Afbeelding]

Mede dankzij dit topic het volgende aangegeven:
  • De ontwerpstroom (32A) is groter dan een voorgelegen beveiliging (25A) en dat is niet volgens de norm

• Het aan te sluiten apparaat achter de kookgroep is 1 toestel.De gelijktijdigheidsfactor over de automaten is dus 1.
Nu krijgen wij de volgende reactie:

***members only***

Nu zit ik een beetje met mn handen in het haar. Volgens mij slaat de aannemer op een aantal punten de plank behoorlijk mis:
  • De waardes in zijn berekening kloppen niet:
    Ib = de ontwerpstroom is 32A
    ln = de toegekende stroom van het beveiligingstoestel zou in dit geval 25A moeten zijn
  • Er wordt nog steeds gerekend met een gelijktijdigheidsfactor
Ik vind het een beetje lastig om hier een gedegen antwoord op te formuleren, volgens mij is het redelijk simpel. De ontwerpstroom (32A) is groter dan een voorgelegen beveiliging (25A) en de gelijktijdigheidsfactor is 1.

Wat zouden jullie in dit geval doen? Een klacht indienen bij het garantiefonds? (in dit geval SWK)

Daarnaast lijkt me totaal niet de bedoeling om een kookplaat met een maximaal vermogen van 15kW (bestaan die?) op deze installatie aan te sluiten :+
Ik lees dat er een kopersoptie was om deze discussie met de aannemer te voorkomen. Waarom heb je die destijds niet gekozen? De aannemer kan toch niet weten welke kookplaat jij gekocht heb en hoe je die denkt te gaan gebruiken? Beetje een lullig antwoord misschien maar ik vrees dat een klacht indienen geen enkele zin heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

1 toestel en 1 groep niet mogen worden beveiligd door 2 aardlekschakelaars
Grappig genoeg heeft nog steeds niemand aan kunnen geven waar dat staat...

Verder dus zoals gemeld is gelijktijdigheidsfactor niet van toepassing op enkel apparaat. Volgens zijn beredenering zou je dus ook prima een apparaat van 50A aan mogen sluiten op een 16A groep...

@Blurk62 Nu is dat wel een beetje een lelijk spelletje, maar als ze vermelden 2x16A of 7,5kW dan moet dat dus ook gewoon kunnen belasten. Immes is die groep gebouwd voor een enkel apparaat.

Nu heb ik wel eens wat platen gezien die je op 5 of 6kW kunt limiteren maar ik heb nog nooit een plaat gezien die dit als standaard heeft. Dus "dat de aannemen niet weten welke kookplaat jij gekocht hebt" is daarmee naar mijn idee ook wel lulkoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• son1c
timovd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:10:
Die persoon mag ook wel even op taalles.
Bovendien...

[...]

Dat heb je toch nergens beweerd dat dit zo zou moeten.
Is de alamat van de PV-installatie wel spanningonafhankelijk?
Dat heb inderdaad nergens beweerd. Of de alamat van de PV-installatie spanningonafhankelijk is uitgevoerd zou ik moeten uitzoeken/navragen
Blurk62 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:33:
[...]

Ik lees dat er een kopersoptie was om deze discussie met de aannemer te voorkomen. Waarom heb je die destijds niet gekozen? De aannemer kan toch niet weten welke kookplaat jij gekocht heb en hoe je die denkt te gaan gebruiken? Beetje een lullig antwoord misschien maar ik vrees dat een klacht indienen geen enkele zin heeft.
Wellicht wat natief, maar ik had verwacht dat de groepenkast minimaal uitgevoerd was zoals de middelste optie uit het plaatje in de startpost. Uiteraard staat het de aannemer vrij om een krachtgroep als meerwerk aan te bieden (linker plaatje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:34
Ethirty schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:18:
De beste man spreekt zichzelf onmiddellijk tegen.

[...]

Dat kan wél, het is dan ook een 3f kookplaat (en geen 2f) die je kán limiteren tot 7,4kW of minder indien je niet over 3 fasen beschikt.
Bora: 7,6kW
Novy: 7,55kW

Mijn Novy verplaatst de afzuiging van 150W naar de 3e fase. Niet veel, maar het verklaart precies waarom je wel boven de 7,4kW uitkomt met zo'n plaat.
Dat doet de Bora ook, enige verschil tussen 2 en 3 fase aansluiting dat de afzuiging op de derde fase draait.

Dus of je een Bora nu op 2 groepen zet of op 3 fase aansluit, de kookgroepen worden nooit over 3 fasen verdeeld! Altijd maar 2.

Is het op een of andere manier mogelijk om de kookplaat over 2 fasen te verdelen?

Dus ipv 32A over twee groepen, 1 fase.
Naar:
32A over 2 groepen welke over 2 fasen verdeeld worden.

Aansluiten kan makkelijk, alleen hoe doe je dat met de aardlekschakelaars?

[ Voor 15% gewijzigd door Tweak_ers op 19-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
Septillion schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:46:
[...]

Dus "dat de aannemen niet weten welke kookplaat jij gekocht hebt" is daarmee naar mijn idee ook wel lulkoek.
Inderdaad, maar dat is waarschijnlijk het zinnetje waar ze zich achter zullen verschuilen als je een klacht indient. Het is toch te gek voor woorden dat je als koper zelf moet uitzoeken welke aansluiting geschikt is?
Onze keukenboer had geen flauw benul wat hij moest aanvragen voor de Bora X Pure. Er stond een standaard kookgroep op de offerte en hij beweerde dat hij dat altijd zo deed en dat dat voldoende was.
Gelukkig volgde ik dit topic al een tijdje en heb ik hem expliciet op laten schrijven dat er een 3 fase aansluiting zoals op het "linker plaatje" moest worden geleverd moet gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Blurk62 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:36:
[...]

... en heb ik hem expliciet op laten schrijven dat er een 3 fase aansluiting zoals op het "linker plaatje" moest worden geleverd.
Als je dat zwart-op-wit hebt, is het toch helemaal geen discussie meer?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
timovd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:50:
[...]

Als je dat zwart-op-wit hebt, is het toch helemaal geen discussie meer?
Tekst hierboven aangepast. Lijkt me ook niet mogelijk dat dit een discussiepunt gaat worden bij de oplevering. Kan ik m'n energie straks stoppen in andere opleverpunten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
son1c schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:05:

[Afbeelding]
De aardlekautomaat voor de PV zit, als ik de codering mag geloven, achter de blauwe aardlekschakelaar. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• son1c
devriesjande schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:14:
[...]

De aardlekautomaat voor de PV zit, als ik de codering mag geloven, achter de blauwe aardlekschakelaar. 8)7
Ja daar klopt ook weer niks van. Volgens de technische omschrijving zou dat ook achter een eigen aardlekschakelaar moeten zitten.

De installatie wordt verdeeld in de benodigde groepen in de meterkast met een verdeelinrichting voor een aansluitwaarde van 3x25A. De groepen zijn verdeeld over 3 aardlekschakelaars en 1 aardlekschakelaar voor de PV-panelen.

EDIT: de alamat van de PV installatie is spanningsonafhankelijk uitgevoerd als ik het installatieschema mag geloven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCQaluQq-qkBFMk1BIFxTi56kA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mc0SH1tCt5ZCfic9ricAE6CU.png?f=fotoalbum_large

Voor wat betreft de kookgroep, ze gaan hier uit van een totaal vermogen van 6400 VA. Als ik dan van het volgende uit ga:
6400 / 230 = 27,8A
27,8A > 1 fase 25A
Klopt hun uitgangspunt van 6400 dan wel?

[ Voor 35% gewijzigd door son1c op 24-05-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Ik was eea in huis aan het controlleren in mijn meterkast en zag opeens de kookgroep.
nu heb ik nooit beseft (dat deed ik nu pas) dat dit eigenlijk gewoon 2x 16a automaten op de zelfde fase zijn.

De kookplaat is een inductie model en staat in de specificaties ook netjes dat die een 7,2kw aansluitwaarde heeft, dus dat klopt allemaal.

Maar mijn mijn hoofdaansluiting is 3x 25A (dus de kookgroep zit met zijn 2x 16a op 1x 25A)

Nu vraag ik mij dus af, waarom knalt die hoofdzekering er niet uit wanneer we meerdere pitten op vol vermogen zetten (en we zien dat hij tussen de pitten gaat "loadbalancen" omdat ie vermogen te kort komt)

Mis ik nu gewoon iets hierin, of pakt de kookplaat gewoon max een 5,2kw op een kookgroep en is dat gewoon "normaal"

Nu staat er een aanpassing/uitbreiding gepland van de meterkast, is t dan zinvol om hem op een krachtgroep te gaan laten aansluiten zodat ie wel echt 2x 16a / 7,2kw kan pakken (en hij dus bij meer pannen minder hoeft te balanceren), of zal die kookplaat ondanks dat er een N3 aansluitschema is hier niet naar kijken?

Schopje naar het kookplat topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 25-05-2024 09:33 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:59
Ook een kookgroep kan je op verschillende fases zetten.

De kookplaat gaat bij een 3 fase aansluiting nog steeds maar 2 fases belasten. Hoogstens een fan of afzuiging op de 3e.

Waarschijnlijk gaat het nu ook goed omdat de plaat nooit láng het volledige vermogen gebruikt, en de zekeringen zijn traag.

[ Voor 26% gewijzigd door Patrick4 op 24-05-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Powermage Het grote kookplaat aansluiten topic
Als je kookplaat goed is aangesloten hoeft hij niet meer te knijpen als je alle pitten gebruikt.
Heb je de handleiding bij de hand? Dan kan je de begrenzing uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Powermage Omdat een hoofdzekering, zeker in de vorm van porcelein, best een tijd extra belast worden. Dus het zal ook niet gelijk mis gaan en hangt ook sterk af wat je nog meer op de fase hebt zitten.

Andere optie is dat de installateur het vermogen beperkt heeft maar die kans acht ik heel klein.

Maar als je aanpassingen op de planning hebt zou ik het zeker aanpassen. Zeker als je echt porseleinen hoofdzekering en hebt. Deze slijten namelijk bij overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Patrick4 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:00:

De kookplaat gaat bij een 3 fase aansluiting nog steeds maar 2 fases belasten. Hoogstens een fan of afzuiging op de 3e.
Ik heb de groepenkast open gehad, de kookgroep zit echt op 1 fase (de 2e automaat zit met kammetje aan de eerste).
Daarom dat ik ook zo verbaasd ben.
onetime schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:31:
@Powermage Het grote kookplaat aansluiten topic
Als je kookplaat goed is aangesloten hoeft hij niet meer te knijpen als je alle pitten gebruikt.
Heb je de handleiding bij de hand? Dan kan je de begrenzing uit zetten.
Dat zal hij sowieso altijd moeten doen, want hij heeft 5 kookzones, opgeteld 9,8kw aan standaard hoog vermorgen (boost modus tel ik dan nog niet eens mee)
de plaat is echt maar 2 fase, dus alles boven de 7,2kw zou hij sowieso moeten gaan knijpen natuurlijk.
Septillion schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:15:
@Powermage Omdat een hoofdzekering, zeker in de vorm van porcelein, best een tijd extra belast worden. Dus het zal ook niet gelijk mis gaan en hangt ook sterk af wat je nog meer op de fase hebt zitten.

Andere optie is dat de installateur het vermogen beperkt heeft maar die kans acht ik heel klein.

Maar als je aanpassingen op de planning hebt zou ik het zeker aanpassen. Zeker als je echt porseleinen hoofdzekering en hebt. Deze slijten namelijk bij overbelasting.
3x C25 automaten van ABB zijn mijn eigen hoofdzekeringen.dus geen porceleinen.
Vandaar mijn verbazing eigenlijk dat dit zo werkt, of dat mijn kookplaat dus maar "weinig" vermogen verbruikt (alhoewel ik alleen "aansluitwaarde 7,2kw vind, en vermogen van elke kookzone)"

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKiedRG8hlbpklgfsyvkcUVPGkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LmYoMGWEi9a0c7JZN9HScwIy.png?f=fotoalbum_large

Dit is overigens een aansluit schema wat ik onder erop zie staan (door even met telefoon door een onderliggende lade te gaan), ik vermoed dat ie dan op de 1N aangesloten manier zit aangesloten, en mijn kookgroep dus eigenlijk nutteloos is, en daarom mijn hoofdzekering er niet uit knalt.

[ Voor 15% gewijzigd door Powermage op 24-05-2024 21:52 ]

Join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Powermage Een 25A automaat mag ergens tussen de 1100 en 3600 seconden, ofwel minimaal 18 minuten en maximaal een uur met 32A belast worden. Dus zeker als je niets anders raar op de fase doet heb je dus echt wel wat marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Wat is raar verbruik.

als ik even snel kijk naar mn groepenkast (niet opengetrokken nu) en de fases zitten idd netjes aangesloten etc, dan zou op de zelfde fase nog een PV groep op zitten, maar ook een algemene groep met hal, overloop en woonkamer (stopcontacten,verlichting) en een losse groep voor een inbouw oven die ook in de keuken zit.

Dus alleen al door woonkamer waar oa een werkplek pc staat, een 65" oled tv, losse receiver, xbox, aquarum, verlichting etc zou ik toch geneigd zijn om te zeggen zeggen dat er niet zo veel speling zou moeten zijn om "ook nog" op vol vermogen te kunnen koken, dan zou ik toch wel verwachten dat er incidenteel (woon hier ondertussen alweer 7 jaar) een keer een zekering uitgeklapt zou zijn (en dat is niet zo)

In de handleiding kwam ik deze nog tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDMYrXIjL8-L2XFupMBbzsGoZhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkAQg0JIg4PcZ9vn4rs90Etd.png?f=fotoalbum_large

Als ik dit zo lees samen met de sticker onder de kookplaat dan zou ik eigenlijk zeggen dat hij aangesloten zit als het derde plaatje, met de kanttekening dat de L2 feitelijk ook gewoon de L1 is, misschien dat hij dat detecteerd (want tussen de fases zit niets) en daarom minder vermogen verbruikt.

Misschien eens kijken of iemand een ampere tang te leen heeft in de buurt, dan is het zo te checken wat ie nu op 2 zones vol vermogen daadwerkelijk verbruikt.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:59
Nee dat detecteert hij niet. Jouw situatie is niet bijzonder hoor. Een kookgroep op één fase zetten is een veel gemaakte fout. Maar in de praktijk werkt het bijna altijd.

Verder heb je allerlei theorieën. Als je het wil uitzoeken raad ik aan; 1) haal het klepje er vanaf en kijk hoe hij aangesloten is. 2) kijk in de settings van de plaat of de begrenzing actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:34
Patrick4 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:00:
Dat kan volgens mij niet zomaar. De 0- draad wordt gedeeld dus de aardlekschakelaars die ervoor zitten gaan dat niet snappen. Je kunt het wel omzetten naar een krachtgroep waarvan je slechts 2 fase gebruikt met een 3 fase aardlek ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:03

Vliegvlug

Flight Simple

MeTooPV schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:40:
[...]

Dat kan volgens mij niet zomaar. De 0- draad wordt gedeeld dus de aardlekschakelaars die ervoor zitten gaan dat niet snappen. Je kunt het wel omzetten naar een krachtgroep waarvan je slechts 2 fase gebruikt met een 3 fase aardlek ervoor.
Als je 3 fasen aardlekschakelaars ervoor hebt kan je de kookgroep wel over 2 fasen verdelen als je er maar zorgt dat ze op dezelfde 3 fasen aardlek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

MeTooPV schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:40:
[...]

Kan prima als het goed zit aangesloten. Want bij een kookgroep op 1-fase mogen de twee N geleiders NOOIT meer bij elkaar komen. Brug op de N of N op zelfde klem mag dan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Powermage Dit is ook wel weer typisch een geval dat de fabrikant er ook alles aan lijkt te doen om het nu zo warrig mogelijk weer te geven... In het plaatje op de plaat zou de header namelijk suggereren dat dit aansluitmogelijkheden zijn voor 3-fase maar de rechter is dat duidelijk niet...

Rechter is in Nerderland niet gangbaar, dat zou enkele 32A groep met dus 4qmm bekabeling betekenen. Mochten ze dit nu wel gedaan hebben met een kookgroep zou betekenen dat je kookplaat nog volledig werkt als je een van de twee kookgroepen uit zou zetten, probeer maar eens. Want dat zou dus gewoon echt niet mogen.

Derde plaatje van van je tweede post is de juist voor een kookgroep (2x L, 2x N en GEEN brug). En nee, dan zal hij niet vanzelf minder vermogen gebruiken. Immers zo goed aangesloten kan hij het volledige vermogen gebruiken. Probleem is de hoofdzekering voor dit deel van het aansluitschema. En daar zegt de fabrikant niets over, alleen de NEN :)

En qua belasting, je PV helpt je hier juist. Want alles wat uit je PV komt hoeft niet van het net te komen :)

Uiteindelijk wil je hem gewoon hebben zoals het linker plaatje van de eerste post. Want tweede N er dan op slaat nergens op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:09

The Executer

Lekker belangrijk!

De vrouw en ik zitten wel eens te kijken naar een kookplaat, koken nu nog op gas. Nu zijn er bij de bouw van het huis in 2007/2008 2 extra loze leidingen aangelegd (helaas flexleidingen |:( |:( ). Volgens een buurman was dit gedaan voor toekomstige installatie van een kookplaat. Dat houdt echter in dat de stroom voor de kookplaat via 3 leidingen naar de keuken gaat. Is dat überhaupt toegestaan?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Septillion schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:35:
Kan prima als het goed zit aangesloten. Want bij een kookgroep mogen de twee N geleiders NOOIT meer bij elkaar komen. Brug op de N of N op zelfde klem mag dus gewoon niet.
Jawel, als je een kookgroep op twee verschillende fasen gebruikt, achter dezelfde drie-fasen aardlekschakelaar, dan is één N-geleider voldoende. Je kunt dan ook nog steeds twee N-geleiders (parallel) gebruiken (gebruik van de anders nutteloze grijze draad om leidingverliezen te beperken). Zo zat dat in mijn vorige woning en dat functioneert probleemloos en veilig.
Bij nieuwe aanleg zou ik dat inderdaad niet meer toepassen en gewoon een krachtgroep gebruiken (zoals ik in onze huidige woning gedaan heb).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:55
The Executer schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:51:
De vrouw en ik zitten wel eens te kijken naar een kookplaat, koken nu nog op gas. Nu zijn er bij de bouw van het huis in 2007/2008 2 extra loze leidingen aangelegd (helaas flexleidingen |:( |:( ). Volgens een buurman was dit gedaan voor toekomstige installatie van een kookplaat. Dat houdt echter in dat de stroom voor de kookplaat via 3 leidingen naar de keuken gaat. Is dat überhaupt toegestaan?
Hoezo door 3 leidingen?
Als je een 2F + 2N of een 3F + N aansluiting wilt maken doe je dat normaal gesproken door 1 buis, dat is 5 draden (incl de aarde). Dat doe je normaal niet door 2 of 3 buizen heen.
Wat evt ook nog een optie is als je een kruipruimte hebt is een 5 aderige kabel door je vloer heen boren en met een opbouw perilex o.i.d. op de muur, de kabel loopt dan door je kruipruimte naar je meterkast.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Septillion schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:35:
[...]

Kan prima als het goed zit aangesloten. Want bij een kookgroep mogen de twee N geleiders NOOIT meer bij elkaar komen. Brug op de N of N op zelfde klem mag dus gewoon niet.
Je hebt technisch gelijk, maar volgens mij mag een kookgroep nog steeds niet achter 2 losse aardlek schakelaars. Bij mijn antwoord was ik "bang" dat iemand even 1 bruine fasedraad vanaf een andere fase zou pakken en die op zijn kookgroep ging aansluiten. Als je zowel de fase als 0 bij een andere fase (cq aardlekschakelaar) weg haalt werkt het technisch inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Andrehj Je hebt gelijk, ik had erbij moeten schrijven "op 1-fase". Toegevoegd :)

Op 3-fase moet dan de N of volledig los gescheiden blijven of na de automaat gekoppeld juist koppelen en kan je met een enkele naar de plaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 25-05-2024 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:34
MeTooPV schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:19:
[...]

Je hebt technisch gelijk, maar volgens mij mag een kookgroep nog steeds niet achter 2 losse aardlek schakelaars.
Hoe kom je tot de conclusie dat dat niet mag? Intuïtief dacht ik dat ook, maar na wat uitzoekwerk is mijn conclusie is dat het wel mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@MeTooPV Meerdere roepen het maar nog niemand heeft aan kunnen geven waarom het niet mag. Voor stroombeveiliging mag het immers ook gewoon per fase, zolang het apparaat in één handeling uit te zetten is. Zo werken je hoofdzekeringen ook.

@Juerd was me net voor, die was ik al weer vergeten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Nee dat mag niet!!!

Als je een kookgroep wilt gebruiken heb je een gekoppelde automaat nodig.
Twee losse automaten is niet toegestaan, omdat als een van de twee automaten afschakelt door een probleem de plaat nog steeds onderspanning staat van de andere groep, dat is beslist niet toegestaan en ook gevaarlijk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Volgens welke regel? Volgens mij mag het wel.
Volgens mij is dat de definitie van een kookgroep :)
Twee losse automaten is niet toegestaan
Volgens welke regel? Volgens mij mag wel het met twee losse automaten. Je moet dan waarschuwingsborden plaatsen.
omdat als een van de twee automaten afschakelt door een probleem de plaat nog steeds onderspanning staat van de andere groep
Dat klopt. Hetzelfde gebeurt ook als je bijvoorbeeld een meerfase-aansluiting hebt en de hoofdzekering van een van de fasen valt uit. Of als je een normale gekoppelde kookgroep gebruikt en een van de automaten valt uit. De brug over de schakelaars heeft als enige doel dat je de twee groepen tegelijkertijd kunt scheiden bij handmatige bediening; als ze in een andere omstandigheid samen afschakelen is dat mooi meegenomen, maar niet verplicht, en er zijn zat merken waarbij dat ook niet gebeurt.
dat is beslist niet toegestaan
Volgens welke regel?
en ook gevaarlijk.
Bron? Ook als bij een kookgroep 1 van de 2 gekoppelde automaten uitvalt, is het niet ongebruikelijk dat de andere ingeschakeld blijft. De eventuele onveiligheid daarvan zit hooguit in gevaarlijke aannames van iemand die eraan gaat zitten prutsen, die dan blijkbaar de lampjes van de kookplaat gebruikt om spanningsloosheid aan te tonen, terwijl je dat natuurlijk met een geschikt testapparaat moet doen.

Je doet heel stellige beweringen over dat het niet zou mogen, terwijl ik net hierboven een link heb gepost naar een uitleg van waarom dit allemaal wél mag, onderbouwd met verwijzingen naar de NEN 1010.

Een gekoppelde groep is absoluut een beter idee, en ik zou het erg suf vinden als iemand 2 losse groepen zou gebruiken om de paar euro voor 'n stukje plastic uit te sparen. De situatie met twee losse ongekoppelde groepen is raar en ongebruikelijk, maar dat maakt het nog niet verboden. Het is misschien ook niet optimaal of niet verstandig, maar ook dat wil niet meteen zeggen dat 't niet zou mogen.

[ Voor 28% gewijzigd door Juerd op 25-05-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ben(V) schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:38:
Nee dat mag niet!!!

Twee losse automaten is niet toegestaan, omdat als een van de twee automaten afschakelt door een probleem de plaat nog steeds onderspanning staat van de andere groep, dat is beslist niet toegestaan en ook gevaarlijk.
Dat van die twee automaten dat ben ik met je eens. Maar dat de kookgroep niet van twee fasen gebruik mag maken kan ik niet terugvinden in de NEN 1010.
Het is niet gebruikelijk, dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Twee fasen is niet het probleem, de automaten moet gekoppeld zijn.

Er mag geen spanning op een apparaat blijven staan als er automaat afschakelt, zelf een kind kan begrijpen dat zoiets gevaarlijk is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Ben(V) schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:45:
de automaten moet gekoppeld zijn.
Nietes.
Er mag geen spanning op een apparaat blijven staan als er automaat afschakelt
Welles.

De automaat heeft als autonome functie om overstroom, kortsluiting, en/of foutstroom te doen stoppen. Verder kun je 'm handmatig bedienen om 'm te gebruiken als schakelaar/scheider. Bij automatisch afschakelen hoeft ie niet het apparaat spanningsloos te maken, maar alleen de overstroom/kortsluiting/foutstroom te stoppen. Bij gebruik als scheider mag je kiezen: of je plaatst waarschuwingsborden bij plekken waar je de actieve delen kunt benaderen (lasdoos, inbouwdoos, kookplaat) met uitleg over de noodzaak om meerdere groepen te scheiden, of je koppelt de groepen aan elkaar zoals we van een kookgroep gewend zijn. En die onderlinge vergrendeling heeft alleen een functie bij het gebruik als scheider, en hoeft dus niks te doen in het geval van overstroom/kortsluiting/foutstroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5EU8uK439EgSW_msnEgKMt1_fU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XnOjrABo80n5ojqsVUZnWPqb.webp?f=user_large

Kijk, dat stukje plastic dat de 2 schakelaars aan elkaar verbindt trekt de 2e schakelaar niet mee naar beneden. Dus als de linker automaat tript, blijft de rechter automaat aan. Andersom ook. Alleen als je met de hand de automaat als scheider gebruikt, gaan ze allebei uit. En dat is ook de enige situatie waarbij dat moet, als je geen waarschuwingsborden geplaatst hebt die erop wijzen dat er meerdere groepen moeten worden afgeschakeld.
zelf een kind kan begrijpen dat zoiets gevaarlijk is.
Dat is omdat dat kind nog niet heeft geleerd dat je altijd voordat je aan elektra gaat prutsen, moet checken of de spanning er wel echt af is. Mede daarom moeten kinderen niet zelfstandig proberen de storing te verhelpen.

[ Voor 72% gewijzigd door Juerd op 25-05-2024 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
Septillion schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:27:
@MeTooPV Meerdere roepen het maar nog niemand heeft aan kunnen geven waarom het niet mag. Voor stroombeveiliging mag het immers ook gewoon per fase, zolang het apparaat in één handeling uit te zetten is. Zo werken je hoofdzekeringen ook.

@Juerd was me net voor, die was ik al weer vergeten :+
Ik ben overtuigd door de duidelijke uitleg van @Juerd . En na wat denken, misschien is dit indien zowel de fase als 0 van dezelfde aardlek worden genomen een betere oplossing bij kasten die van 1x35A naar 3x25A gaan en waarin men de kookgroep behoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Kan iemand mij helpen please! Wij hebben vandaag vooroplevering gehad maar uit het nieuwbouwtopic krijg ik het idee dat onze aansluiting niet voldoet. We krijgen een Bora Purmu.

Moet ik hierover contact opnemen en zo ja, wat moet ik dan zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yICJU1OsS93PgDSSBxqeKXkhq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6GYcXJ5q5sFwP9kM9g9YxpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
@PrixV Waarom denk je dat het niet voldoet? Zo op het eerste gezicht zie ik een ABB busboard-systeem met 3-fase aardlekschakelaars en vermoedelijk achter een van die aardlekschakelaars 3 gekoppelde flexomaten die samen een 3-fase-groep maken. Als dat je kookgroep is, lijkt me dat goed.

Maar links zie ik 5 groepen achter de aardlekschakelaar van de groene groepen (volgens NEN 1010:2015 mogen dat er maar 4 zijn), en afstand tussen de 2e en 3e automaat. Dat doet vermoeden dat dit ingekocht is als kookgroep en dat de brug eraf is gehaald. Als dit je "kookgroep" is, is het wel fout.

En dat brengt me bij het volgende: je mag sowieso klagen dat de labels niet kloppen. Er staat niet bij wat welke groep doet, en de groepen zijn ook niet genummerd voor gebruik met een externe groepenverklaring. En in de rechter kast is niet gemarkeerd welke groepen door de aardlekschakelaar worden beveiligd; het laat zich raden dat dat de gekoppelde automaten en de deurbel zullen zijn, maar het moet gewoon eenduidig aangegeven worden. De kleur blauw is hier hergebruikt, terwijl op het stickervel ook geel en grijs beschikbaar zijn.

En in de rechterkast ontbreekt een afdekplaatje. Da's natuurlijk echt volkomen belachelijk om zo op te leveren.

Maar qua kookgroep? Als dat die gekoppelde groep rechts is, dan is ie waarschijnlijk in orde. Het enige wat je dan even moet checken, is of de nulcontacten aan de bovenkant van die drie automaatjes wel aan elkaar zijn doorverbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@PrixV doe eerst zelf wat onderzoek voordat je hier je vraag dumpt. Heb je de OP gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Juerd schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:50:
@PrixV Waarom denk je dat het niet voldoet? Zo op het eerste gezicht zie ik een ABB busboard-systeem met 3-fase aardlekschakelaars en vermoedelijk achter een van die aardlekschakelaars 3 gekoppelde flexomaten die samen een 3-fase-groep maken. Als dat je kookgroep is, lijkt me dat goed.

Maar links zie ik 5 groepen achter de aardlekschakelaar van de groene groepen (volgens NEN 1010:2015 mogen dat er maar 4 zijn), en afstand tussen de 2e en 3e automaat. Dat doet vermoeden dat dit ingekocht is als kookgroep en dat de brug eraf is gehaald. Als dit je "kookgroep" is, is het wel fout.

En dat brengt me bij het volgende: je mag sowieso klagen dat de labels niet kloppen. Er staat niet bij wat welke groep doet, en de groepen zijn ook niet genummerd voor gebruik met een externe groepenverklaring. En in de rechter kast is niet gemarkeerd welke groepen door de aardlekschakelaar worden beveiligd; het laat zich raden dat dat de gekoppelde automaten en de deurbel zullen zijn, maar het moet gewoon eenduidig aangegeven worden. De kleur blauw is hier hergebruikt, terwijl op het stickervel ook geel en grijs beschikbaar zijn.

En in de rechterkast ontbreekt een afdekplaatje. Da's natuurlijk echt volkomen belachelijk om zo op te leveren.

Maar qua kookgroep? Als dat die gekoppelde groep rechts is, dan is ie waarschijnlijk in orde. Het enige wat je dan even moet checken, is of de nulcontacten aan de bovenkant van die drie automaatjes wel aan elkaar zijn doorverbonden.
Dankjewel voor jouw zeer uitgebreide antwoord! Een deel blijft echt Chinees voor me. Heb er echt geen kaas van gegeten en wat ik lees blijft voor mij moeilijk om te begrijpen. Hij gaf wel aan dat de meterkast nog in orde wordt gemaakt voor de oplevering. Misschien moet ik daar dan op wachten? Of zal ik ze vast confronteren met jouw stuk tekst?

Sorry als ik niet duidelijke vragen stel of me inlees maar ik begrijp het gewoon niet :/ :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ethirty schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:43:
[...]

In theorie bestaat een kookplaat uit 2 helften die zelden op max vermogen draaien, maar in de praktijk is het 1 apparaat met 1 snoer en een stekker. Dus de gelijktijdigheidsfactor is 1. Althans, dat is een beetje de consensus op dit forum.

Dat je verder niet gemeld heb dat je er ook nog een oven op heb, kan je die man niet kwalijk nemen.

Maar beiden combineren op een 25A aansluiting is sowieso te veel van het goede, tenminste ik ga er vanuit dat je dat meldt omdat je ze tegelijk wil kunnen gebruiken.
Hier op terug komend, omdat we er nog steeds niet uit zijn (met de aannemer):

Mag ik bij 1 aardelkschakelaar 2 apparaten bij elkaar optellen met een gelijktijdigheidsfactor van bijv. 0.6?
Dus een 7.2kw inductieplaat met een 3.6kw oven x0.6 = 6.48 kw, nog altijd te veel voor aansluiting op een tweepolige aardlekschakelaar op 1 hoofdzekering? Of werken de gelijktijdigheids regels niet zo?

Tevens begrijp ik het goed, dat de gelijktijdigheidsfactor van een kookplaat, op dit forum, volgens de meeste gebruikers 1 is? Of wat zou de gelijktijdigheids factor zijn in mijn geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QScJEN_eEHtZf-j_QgJSuRuw52k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sS9mD2oRhvPAwBmqvezrHNs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAQp0atNjIz5IU0ZvwR5xlNqwEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eXvYM5Zo9ZqSoH8js54fNce.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
PrixV schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:55:
[...]

Een deel blijft echt Chinees voor me.
Maar je stelt ook geen verduidelijkingsvragen. Wil je überhaupt wel wat leren, of wil je alleen hapklare brokken? Want voor dat laatste ben je denk ik op de verkeerde plek.

Als je wel wat wilt leren, stel dan vragen over de dingen die je niet snapt. Probeer er wel eerst samen met een zoekmachine uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Juerd schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Maar je stelt ook geen verduidelijkingsvragen. Wil je überhaupt wel wat leren, of wil je alleen hapklare brokken? Want voor dat laatste ben je denk ik op de verkeerde plek.

Als je wel wat wilt leren, stel dan vragen over de dingen die je niet snapt. Probeer er wel eerst samen met een zoekmachine uit te komen.
Kan het misschien wat vriendelijker?
Ik ben het aan het lezen maar ik snap het niet eens wat ik lees dus dan is vragen stellen vrij lastig. Ik hoopte eigenlijk dat iemand met verstand hiervan in 1x kon zeggen of het klopt of niet. Gelukkig zijn er mensen die me wel willen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Draakje5 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:00:
Mag ik bij 1 aardelkschakelaar 2 apparaten bij elkaar optellen met een gelijktijdigheidsfactor van bijv. 0.6?
Dus een 7.2kw inductieplaat met een 3.6kw oven x0.6 = 6.48 kw, nog altijd te veel voor aansluiting op een tweepolige aardlekschakelaar op 1 hoofdzekering? Of werken de gelijktijdigheids regels niet zo?
Gelijktijdigheid gaat over overstroom, niet over lekstroom.

De aardlekschakelaar mag een bepaalde stroom maximaal hebben, meestal 40 A of 63 A, en dat moet natuurlijk minstens zo hoog zijn als de voorliggende zekering. Hoeveel groepen er achter zitten, maakt qua overstroom niet uit: de bedrading en de aardlekschakelaar worden beveiligd door de hoofdzekering (of een tussenliggende zekering).

(Het aantal groepen achter een aardlekschakelaar is volgens de NEN 1010 t/m versie :2015 maximaal 4. Volgens NEN 1010:2020 is er geen specifiek maximum, maar moet je beredeneren dat de maximale lekstroom naar aarde onder 30% van de nominale verschilstroom blijft (oftewel onder 9 mA bij 30 mA).)
Tevens begrijp ik het goed, dat de gelijktijdigheidsfactor van een kookplaat, op dit forum, volgens de meeste gebruikers 1 is?
Volgens mij kun je pas spreken van een zinnige gelijktijdigheidsfactor wanneer je meerdere apparaten beschouwt, omdat de gelijktijdigheidsfactor van een enkel apparaat altijd 1 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
PrixV schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:04:
Kan het misschien wat vriendelijker?
Ho effe.

Je hebt het hier tegen een vrijwilliger die net tijd heeft gestoken in het uitgebreid beantwoorden van je vraag, ondanks dat je zelf met een minimum effort een open vraag dumpt.

Begrijp ik goed dat jouw verwachting is dat andere mensen al het werk voor je doen, en dat jij daarbij ook nog mag klagen over de toon, als blijkt dat er ook wat moeite van jouzelf verwacht wordt bij het begrijpen van je situatie?
Gelukkig zijn er mensen die me wel willen helpen.
Gast, ik héb je net geholpen. Met je "mag het misschien wat vriendelijker". Hoepel toch op.

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 27-05-2024 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
@PrixV Het is het verkeerde topic maar toch even een opmerking. Ik mis een doorverbinding tussen de aardrails van de twee kasten. Misschien is die doorverbinding intern gemaakt maar vraag hiernaar tijdens de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Juerd schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:09:
[...]

Gelijktijdigheid gaat over overstroom, niet over lekstroom.

De aardlekschakelaar mag een bepaalde stroom maximaal hebben, meestal 40 A of 63 A, en dat moet natuurlijk minstens zo hoog zijn als de voorliggende zekering. Hoeveel groepen er achter zitten, maakt qua overstroom niet uit: de bedrading en de aardlekschakelaar worden beveiligd door de hoofdzekering (of een tussenliggende zekering).

(Het aantal groepen achter een aardlekscahkelaar is volgens de NEN 1010 t/m versie :2015 maximaal 4. Volgens NEN 1010:2020 is er geen specifiek maximum, maar moet je beredeneren dat de maximale lekstroom naar aarde onder 30% van de nominale verschilstroom blijft (oftewel onder 9 mA bij 30 mA).)

[...]

Volgens mij kun je pas spreken van een zinnige gelijktijdigheidsfactor wanneer je meerdere apparaten beschouwt, omdat de gelijktijdigheidsfactor van een enkel apparaat altijd 1 is.
Onze kast heeft 40A aardlekschakelaars. En maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar. De kookgroep 2x16a zit echter op een 1x 25a hoofdzekering, 1-fase aardlekschakelaar aangesloten. De installateur en groepenkast fabrikant (ABB) geeft aan dat dit voldoet, vanwege de gelijktijdigheidsnormen.

Ik weet echter dus niet, of dat de installateur zijn gelijktijdigheids argument juist is en hout snijdt. Want volgens het plaatje in dit topic voldoet de installatie dus niet.

Betekent zijn verhaal dat 7.6kWx0.6 (gelijktijdigheid)= 4.56kW dus lager dan de maximale 5.6kW die ik met deze opstelling kan vragen en daarmee de opstelling dus zou voldoen.

Of moet ik de stroom van de overige groepen op deze aardlekschakelaar ook meetellen met gelijktijdigheid, dus 7.6kW kookplaat + 3.6kW oven x0.6 = 6.72kW. , hoger dan de 5,6kW die ik op deze opstelling kan vragen en daarmee niet voldoet?

Zo zegt ABB nog:
In veel gevallen koopt een bewoner een 7,2kW-kookplaat van 2 x 16A. Die wordt vervolgens achter een netbeveiliging van 25 A aangesloten.

Bewoners zijn het hier vaak niet mee eens want zij lezen ergens dat het één groep van 2 x 16A dus 32A is en dat zet ze op het verkeerde been.

Het gaat functioneel wel om één groep, maar van 2 x 16 A en niet van 1 x 32A
Formeel gezien staat de installateur in zijn recht door toepassing van de gelijktijdigheidregels. Er zijn notabene vaak 4 x 16A-groepen achter een 25A-netaansluiting, iets wat ook gewoon is toegestaan. Bewoners zijn niet op de hoogte van deze regels”.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 27-05-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Juerd schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:13:
[...]

Ho effe.

Je hebt het hier tegen een vrijwilliger die net tijd heeft gestoken in het uitgebreid beantwoorden van je vraag, ondanks dat je zelf met een minimum effort een open vraag dumpt.

Begrijp ik goed dat jouw verwachting is dat andere mensen al het werk voor je doen, en dat jij daarbij ook nog mag klagen over de toon, als blijkt dat er ook wat moeite van jouzelf verwacht wordt bij het begrijpen van je situatie?

[...]

Gast, ik héb je net geholpen. Met je "mag het misschien wat vriendelijker". Hoepel toch op.
Ik ben heel erg dankbaar voor alle hulp die ik krijg op dit forum want het is voor mij veel abracadabra dat nieuwbouw. Inmiddels heb ik al heel veel extra kennis opgedaan maar dit blijft voor mij moeilijk. Ik vind het dus vervelend dat je doet alsof ik lui ben en vanalles verwacht. Ik verwacht niks maar hoop dat mensen me in jip en Janneke kunnen helpen zodat ik weet waar ik op moet letten. Ik kan geen gerichte vragen stellen omdat het zo moeilijk voor me blijft. Inmiddels ben ik toch al een eind op weg geholpen, die ga ik meenemen tijdens de oplevering.

Daarom dus nogmaals dank voor ookjouw uitgebreide antwoord. Ik heb wat zaken opgeschreven om te checken tijdens de oplevering!

[ Voor 5% gewijzigd door PrixV op 27-05-2024 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
PrixV schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:28:
Ik vind het dus vervelend dat je doet alsof ik lui ben en vanalles verwacht.
Zo kwam je over, doordat je een heel open vraag stelde, al het uitzoekwerk (bijv. de specificaties van je kookplaat) aan anderen overliet, en omdat je alleen klaagde dat je het niet begrijpt, zonder verdere vragen te stellen. Je had niet eens de moeite genomen om te specificeren wat je niet begrijpt.

Maar daar kon ik allemaal prima mee dealen. Je verzoek of het vriendelijker kon, schoot bij mij wel in het verkeerde keelgat.
Ik kan geen gerichte vragen stellen omdat het zo moeilijk voor me blijft.
Ook vragen stellen is een kunst die je kunt leren, maar hier off-topic, dus ik hou het bij een zoeklinkje.

Succes verder met je zoektocht naar gebreken.

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 27-05-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Draakje5 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:00:
Tevens begrijp ik het goed, dat de gelijktijdigheidsfactor van een kookplaat, op dit forum, volgens de meeste gebruikers 1 is? Of wat zou de gelijktijdigheids factor zijn in mijn geval:
[Afbeelding]
Alvast excuses voor de ongenuanceerdheid, maar de faseverdeling slaat helemaal nergens op.
Wie zet nou beide helften van de kookplaat én de oven allemaal op dezelfde fase 8)7 |:(
Dat zijn precies de drie grootverbruikers die je tijdens het koken vaak tegelijkertijd gaat gebruiken!
Die drie wil je natuurlijk over drie fasen verdelen.
En wat is die losse krachtgroep? Daar zou (met een alamat) mooi de kookplaat op kunnen.

En dan de rest van de keukenstopcontacten en de garage en nog wat slaapkamers en een een buitenstopcontact allemaal op 1 groep? Er is ruimte zat, waarom niet een paar extra automaatjes er bij?

Dat buitenstopcontact zou je (net als de WP) op een eigen alamat willen hebben. Nu valt bij een aardfout in een buitenstopcontact ook je verwarming uit...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Draakje5 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:26:
De kookgroep 2x16a zit echter op een 1x 25a hoofdzekering, 1-fase aardlekschakelaar aangesloten. De installateur en groepenkast fabrikant (ABB) geeft aan dat dit voldoet, vanwege de gelijktijdigheidsnormen.
Tja, dit halve topic gaat daarover. Hier is de gangbare interpretatie die van de NEN 1010 (rubriek 311). Hier leg ik uit waarom het verkeerd is als 1 toestel op maximaal vermogen de hoofdzekering kan doen aanspreken. Ik kan er naast zitten, maar vooralsnog heeft niemand me verteld waarom mijn lezing van de NEN 1010 niet zou kloppen.

Maar als ik het je goed begrijp gaat het bij jou om meerdere toestellen op dezelfde kookgroep? Dan wordt het een stuk complexer en kun je volgens mij niet stellen dat beide apparaten tegelijkertijd vol vermogen moeten kunnen trekken. Maar nog altijd wel minstens één van beide.
Of moet ik de stroom van de overige groepen op deze aardlekschakelaar ook meetellen met gelijktijdigheid
Aardlekschakelaars zijn hier niet relevant. Voor gelijktijdigheid gaat het om de beveiligingen tegen overstroom, oftewel de hoofdzekering(en) en de groepautomaten. (Het zou natuurlijk kunnen dat je toevallig 1 aardlekschakelaar per hoofdzekering hebt.)
Zo zegt ABB nog: [...]
Tja, ik denk dat zij en de installateurs die dit zo opleveren, niet hebben gelezen dat gelijktijdigheid gaat over de gelijktijdige belasting van toestellen, niet zekeringen/groepen. Een kookplaat wordt aangesloten op 2 automaten, maar de kookplaat is één apparaat.

Maar je hebt het over een 25 A hoofdzekering. Daar heb je er dan waarschijnlijk 3 van, over verschillende fasen, toch? Zo ja, dan heb je ook de wettelijke verplichting vanuit de Netcode elektriciteit om het zo veel mogelijk te verdelen over meerdere fasen. En mogelijk is het met een kookplaat absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Andrehj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:52:
[...]

Alvast excuses voor de ongenuanceerdheid, maar de faseverdeling slaat helemaal nergens op.
Wie zet nou beide helften van de kookplaat én de oven allemaal op dezelfde fase 8)7 |:(
Dat zijn precies de drie grootverbruikers die je tijdens het koken vaak tegelijkertijd gaat gebruiken!
Die drie wil je natuurlijk over drie fasen verdelen.
En wat is die losse krachtgroep? Daar zou (met een alamat) mooi de kookplaat op kunnen.

En dan de rest van de keukenstopcontacten en de garage en nog wat slaapkamers en een een buitenstopcontact allemaal op 1 groep? Er is ruimte zat, waarom niet een paar extra automaatjes er bij?

Dat buitenstopcontact zou je (net als de WP) op een eigen alamat willen hebben. Nu valt bij een aardfout in een buitenstopcontact ook je verwarming uit...
Nee helemaal goed, ben het met je eens. De oven en een grote kookplaat wil ik zeker niet op dezelfde fase.
De losse krachtgroep is loos, evt voor een toekomstige laadpaal.
En ja de buiten WCD's had ik ook liever anders gezien :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:03

Vliegvlug

Flight Simple

Juerd schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Hoe kom je tot de conclusie dat dat niet mag? Intuïtief dacht ik dat ook, maar na wat uitzoekwerk is mijn conclusie is dat het wel mag.
Ik vind het een creatief idee om twee aardlekschakelaars te gebruiken voor het aansluiten van een kookplaat en het zal vast ook mogen zoals je hebt uitgezocht maar het hele idee gaat toch alleen maar werken wanneer je een kookplaat hebt waar de twee helften volledig van elkaar gescheiden zijn?
Anders liggen je aardlekschakelaars er meteen uit.

Vraag me echt af hoeveel kookplaten daadwerkelijk twee losse apparaten in één behuizing zijn.
Qua fasen uiteraard wel maar qua nul kan je daar denk ik niet altijd vanuit gaan. Het plaatje uit de topicstart van de 3 fasen kookplaat heeft bijv maar 1 nul aansluiting dus daar gaat het al niet werken.
En zijn ze bij platen met 2 nul aansluitingen ook altijd echt helemaal van elkaar gescheiden… ik zou het niet durven zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Vliegvlug schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:55:
[...]

Ik vind het een creatief idee om twee aardlekschakelaars te gebruiken voor het aansluiten van een kookplaat en het zal vast ook mogen zoals je hebt uitgezocht maar het hele idee gaat toch alleen maar werken wanneer je een kookplaat hebt waar de twee helften volledig van elkaar gescheiden zijn?
Dat klopt.

Het idee voor losse aardlekbeveiligingen voor de helften van kookplaten is niet nieuw, dat bestaat zelfs als product. Zo creatief is het dus ook weer niet. Op de productpagina staat inderdaad beschreven dat de nul gescheiden moet zijn. Wat ook belangrijk is, maar niet beschreven staat, is dat de fasedraad met de bijbehorende nuldraad op dezelfde aardlek moet, dus niet kruislings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb0ZzK9tvx2TszuhDBRdJuwIfFI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AhgsRhQStdSYvMHKudoMHS9n.webp?f=user_large
Vraag me echt af hoeveel kookplaten daadwerkelijk twee losse apparaten in één behuizing zijn.
Zoals gewoonlijk met kookplaten, zijn woorden moeilijk. Want een kookplaat is 1 apparaat. Toch is het intern gescheiden alsof het 2 apparaten zijn.

Net zoals een kookgroep weliswaar bestaat uit 2 automaten, maar geldt als 1 groep.

Kookplaten moeten uit gescheiden helften bestaan om veilig gebruikt te kunnen worden op een standaard Nederlandse 1-fase kookgroep (die vaak ten onrechte 2-fase wordt genoemd vanwege de 2 fasedraden).
Qua fasen uiteraard wel maar qua nul kan je daar denk ik niet altijd vanuit gaan.
Dat klopt ook. Er zijn kookplaten op de markt die één nulcontact hebben. Die zijn brandgevaarlijk als je ze op 1 fase gebruikt met 2 automaten van elk 16 A en draden van 2,5 mm², omdat het dan bij een beschadigde draad of een los contact kan gebeuren dat er 32 A over de resterende draad gaat. Omdat de nul in een normale 1P+N of 2P+2N automaat niet beveiligd wordt, tript de automaat niet ondanks het grote risico op brand.

Diezelfde platen zijn wel veilig te gebruiken op een krachtgroep, omdat daarbij één nuldraad van 2,5 mm² goed genoeg is. Ze zouden ook geschikt zijn voor eenfase-aansluiting met voldoende dikke draden om 32 A te trekken.

Dat het met 2 aardlekschakelaars niet werkt in een situatie die brandgevaarlijk is, lijkt me een nuttige bijkomstigheid. In de post waarnaar ik linkte in de post waar je nu op reageert, beschreef ik dat al: "Door twee 2-polige aardlekschakelaars te gebruiken kun je niet werken met een onveilige kookplaat met maar 1 nulcontact,"
En zijn ze bij platen met 2 nul aansluitingen ook altijd echt helemaal van elkaar gescheiden… ik zou het niet durven zeggen.
Ik vermoed dat dat vrijwel altijd het geval zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Juerd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 05:29:
Het idee voor losse aardlekbeveiligingen voor de helften van kookplaten is niet nieuw, dat bestaat zelfs als product. Zo creatief is het dus ook weer niet. Op de productpagina staat inderdaad beschreven dat de nul gescheiden moet zijn.

[...]

Dat het met 2 aardlekschakelaars niet werkt in een situatie die brandgevaarlijk is, lijkt me een nuttige bijkomstigheid. In de post waarnaar ik linkte in de post waar je nu op reageert, beschreef ik dat al: "Door twee 2-polige aardlekschakelaars te gebruiken kun je niet werken met een onveilige kookplaat met maar 1 nulcontact,"

[...]

Ik vermoed dat dat vrijwel altijd het geval zal zijn.
Ik heb in de loop der jaren al diverse topics op diverse fora gezien van kookplaten die niet goed werken op zo'n dubbele aardlekautomaat van Emat / SEP / EPro / Geyer, ondanks dat het goed aangesloten leek. Ook in de echte wereld ben ik hier tegenaan gelopen. ;) Ook gevallen waar het meestal goed ging en er maar "af en toe" storingen optreden, dus van bijvoorbeeld kruislings aansluiten kan er dan ook geen sprake zijn.

Een willekeurige voorbeeld op GoT: Kego in "storing inductie kookplaat" (jammer dat de conclusie soort van mist maarja).

Het zou dus wel eens minder goed kunnen werken dan je hoopt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
2 aparte aardleks zou wel eens fout kunnen gaan doordat inductie werkt met hoogfrequent, waardoor inductieve en capacitieve koppeling extra sterk werkt. Bij 50 Hz is dat effect bijna 0.
Er is dus geen echte verbinding tussen de 2 losse delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Xander schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 06:26:
Ik heb in de loop der jaren al diverse topics op diverse fora gezien van kookplaten die niet goed werken op zo'n dubbele aardlekautomaat van Emat / SEP / EPro / Geyer, ondanks dat het goed aangesloten leek. Ook in de echte wereld ben ik hier tegenaan gelopen. ;) Ook gevallen waar het meestal goed ging en er maar "af en toe" storingen optreden, dus van bijvoorbeeld kruislings aansluiten kan er dan ook geen sprake zijn.
Da's jammer, zeg. Ik vraag me af wat daar precies aan de hand is, want als het in theorie zou moeten werken en de praktijk is anders, dan klopt de theorie dus niet. Een geleidende koppeling tussen de nullen van de circuits lijkt me ook geen situatie die soms wel en soms niet voorkomt.

Nu heb je het over aardlekautomaten van een aantal merken die ik als B-merk zou aanduiden. Nu wil ik niet meteen zinspelen op de vermeende kwaliteit van die dingen, maar wel op het werkingsprincipe. Zo ver ik weet zijn dat allemaal compacte elektronische (en dus ook spanningsafhankelijke) aardlekbeveiligingen, het soort waar tegenwoordig "E3" op zou moeten staan. Ik vraag me af of het spookeffect dat optreedt, ook op zou treden bij elektromechanische aardlekbeveiligingen zoals je doorgaans in normale aardlekschakelaars zonder compacte bouwvorm tegenkomt.

Capacitieve koppeling in de draden is het enige dat ik kan bedenken (@onetime noemde dit ook al). Maar tegelijkertijd zou ik >20 mA echt wel erg veel vinden, ook al liggen de draden samen in 1 buis. Het is jammer dat we niet meer informatie hebben, zoals een I ramptest of zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:28

Nicap

Tsssk....

Ik heb een nieuwe kookplaat gekocht maar twijfel hoe aan te sluiten. Hopelijk kan iemand hier me in de juiste richting duwen.

Het plaatje uit de montage : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nlVNV6k7XAlcXJgkBdR4nC7f5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vS3qUhkbzodGFyI8tqttaAhh.jpg?f=fotoalbum_large
Is het de linker of de rechter.
Ik heb een 3x25 aansluiting met de volgende groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1l80NH-Pk6FPKf4l_fVCVGENrAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OX0y3qUuhg9rtjv9l8BPNDV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK5nCiRS9Yxile0ZMyxBbQYem7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWM0o2hnlAAp8vNZ80En3LAN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neig naar het rechter plaatje, maar en niet zeker. Op het perilex contactdoos staat 2x N en 2x L
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYEHg2oS3Tqo-bInkvZUQSG71cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqT3ncdfD8MPBHuQjZ7WdOhj.jpg?f=fotoalbum_large

Als het rechter plaatje de juiste is, maakt het dan nog uit dat L1 + N1 is? Of kan L1 + N2 ook en andersom?

[ Voor 4% gewijzigd door Nicap op 28-05-2024 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Nicap wat er op de perilex doos staat, kan niet bij 3x25A. Je hebt het linker aansluitschema nodig met een 3f alamat.
Zit er een stekker aan je kookplaat? Zo ja; weet je de layout er van?

Het gemakkelijkste is om een Eaton 3f alamat naast de hoofdschakelaar te zetten en door te verbinden met een kam, dan kan de (1f-)kookgroep er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

timovd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:55:
@Nicap wat er op de perilex doos staat, kan niet bij 3x25A. Je hebt het linker aansluitschema nodig met een 3f alamat.
Zit er een stekker aan je kookplaat? Zo ja; weet je de layout er van?

Het gemakkelijkste is om een Eaton 3f alamat naast de hoofdschakelaar te zetten en door te verbinden met een kam, dan kan de (1f-)kookgroep er uit.
Zo is de contactdoos in elk geval aangelegd bij oplevering in 2014.
Het is een 3 fase kast. Is dat niet hetzelfde als 3x25?

Er zit nog geen stekker aan de kookplaat. Die moet ik nog bevestigen.
Heeft deze draden in elk geval :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wV7MyK9_6lCmVhU6E0xyTXhEoUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyVbjPpeexK86NbOiJMHjy06.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Nicap Dan lijkt mij een Merten MEG1011-9019 een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

timovd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:10:
@Nicap Dan lijkt mij een Merten MEG1011-9019 een betere oplossing.
Eh. Ik heb toch verder geen andere hardware nodig? Er zat al een kookplaat in# maar die is defect geraakt na 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
zie mijn eerdere bericht
je moet over de fasen verdelen, dan heb je ook maar één N nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

timovd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:14:
zie mijn eerdere bericht
je moet over de fasen verdelen, dan heb je ook maar één N nodig.
Hij werkt.
Tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Nicap je had al een 3f alamat liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Nicap Tijdens opleveren zijn dan echt de meest domme dingen op één fase gezet...

De correcte oplossing is:
- Of de kookgroep over de fases verdelen
- Of vervangen door een 3P+N

De foute methode is het rechter schema gebruiken. Maar dit zal, zeker omdat de fase met een oven en een vaatwasser gedeeld wordt, wel super veel onbalans geven en aardige kans om de hoofdzekering er een keer met kerst uit te werken. Het is dus niet per se onveilig, maar het is niet volgens de norm.

Iets qua elektra '"laten werken" is het makkelijke deel, die veilig en volgens de norm doen het lastige :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

timovd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:48:
@Nicap je had al een 3f alamat liggen?
Ehm, nee. Ik heb hem net zo aangesloten zoals de andere kookplaat ook aangesloten zat.

Maar even over die groepenkast. Dat is dus niet goed aangesloten? Ik zie hier wel meer plaatjes van tweakers met eenzelfde soort aansluiting volgens mij. Dus het is beter om die eerste twee instalatieautomaten voor het fornuis te laten vervangen door zo'n Alamat 3F?
Vreemd dat ze dat zo aansluiten als dat niet correct is.

Als ik bijvoorbeeld bij deze kijk dan is dat toch hetzelfde?
https://mdhelektroshop.nl...ep-3-fase-i103v34f0-hs-64

[ Voor 13% gewijzigd door Nicap op 28-05-2024 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Nicap Dat vinden wij dus ook. Maar het is gedeeltelijk misverstanden doordat als de keukenboer specificeert: 2 fasen, de monteur denkt er met 1 fase te zijn, met 2 fasedraden. Maar dat is dus 1 fase... en vervolgens wordt dat foutief goedgepraat met een bij 1 apparaat niet van toepassing zijnde gelijktijdigheidsfactor. En vervolgens vergeten ze dan zelfs nog dat de oven, wasmachine etc, niet ook op dezelfde fase mogen. Ook met die gelijktijdigheidsfactor. Wat ze dus geregeld toch doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

onetime schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:07:
@Nicap Dat vinden wij dus ook. Maar het is gedeeltelijk misverstanden doordat als de keukenboer specificeert: 2 fasen, de monteur denkt er met 1 fase te zijn, met 2 fasedraden. Maar dat is dus 1 fase... en vervolgens wordt dat foutief goedgepraat met een bij 1 apparaat niet van toepassing zijnde gelijktijdigheidsfactor. En vervolgens vergeten ze dan zelfs nog dat de oven, wasmachine etc, niet ook op dezelfde fase mogen. Ook met die gelijktijdigheidsfactor. Wat ze dus geregeld toch doen.
Ik begin het te snappen. Even voor de duidelijkheid Ik ben geen electricien ofzo hoor.
Maar ik begrijp dus dat de twee automaten voor de kookgroep EN de oven EN de vaatwasser op 1 fase zijn aangesloten. Dat zou goed kunnen/moeten gaan, maar de kans is wel dat het een keer misgaat dus.

Nou is het wel zo dat de oven wel eens is uit gegaan en was de installatie automaat eruit was geklapt. Maar dat was dan 's nachts gebeurd. Niet dat de kookplaat toen aan stond. is twee keer gebeurd denk ik in 10 jaar.

Maar ik zal eens op zoek gaan naar een installateur die dit kan verbeteren. Waarom doen ze dit bij oplevering op zo'n manier. Kostenbesparing ofzo? Is toch "tientjeswerk" in zo'n fase. Achteraf is een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Dan alleen nog de vraag; red je dat qua kabel? Nu zit de kookgroep bovenin aangesloten, idealiter zet je de nieuwe alamat naast de hoofdschakelaar. Ik zie namelijk alleen maar boven leidingen lopen.
En tip: koop alvast zelf die Eaton alamat met kam. Grote kans dat elektriciens Chinees spul in de bus hebben liggen, of net een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

timovd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:24:
Dan alleen nog de vraag; red je dat qua kabel? Nu zit de kookgroep bovenin aangesloten, idealiter zet je de nieuwe alamat naast de hoofdschakelaar. Ik zie namelijk alleen maar boven leidingen lopen.
En tip: koop alvast zelf die Eaton alamat met kam. Grote kans dat elektriciens Chinees spul in de bus hebben liggen, of net een ander merk.
Als daar normaal installatiedraad voor te gebruiken is dan heb ik nog blauw, bruin en aarde liggen. Andere hardware zal ik alvast gaan aanschaffen. Gaat het om een Alamat 3F 16A?
Ik moet sowieso nog even nadenken over de groepenkast. Wellicht dat ik in de nabije toekomst nog een paar vragen daarover heb.
We zitten nu op stadsverwarming aangesloten en wil daar ergens in de komende jaren wel vanaf. Tevens komt er een warmtepomp voor de hottub die aangesloten moet worden. Maar aangezien de woonkamer en de schuur op dezelfde groep zitten kan dat ook wel wat aandacht gebruiken.

Ik zal vant weekend is een opsomming maken en vragen wat het beste is om te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nicap op 28-05-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Powermage schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:20:

Misschien eens kijken of iemand een ampere tang te leen heeft in de buurt, dan is het zo te checken wat ie nu op 2 zones vol vermogen daadwerkelijk verbruikt.
Update:
Ampere tang geleend en getest.
Hij pakt dus in allerhande combinaties op vol vermogen nooit meer dan 25A over beide fases tegelijk, dus an sich verklaard dat wel waarom hij nooit mijn hoofdzekering eruit heeft laten knallen op een fase.

Maar de vraag is dus of ie echt heel veel meer gaat doen wanneer ik hem op een krachtgroep ga zetten tegenover een kookgroep.

[ Voor 11% gewijzigd door Powermage op 31-05-2024 19:10 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Powermage Tijdens je test waren alle panen groot genoeg? Ook boost getest?

En nog de handleiding bekeken of er een limiter op zit en of die aan staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powermage
Septillion schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:23:
@Powermage Tijdens je test waren alle panen groot genoeg? Ook boost getest?

En nog de handleiding bekeken of er een limiter op zit en of die aan staat?
Jep, boost getest, pannen groot genoeg, ook combinaties getest etc.
En hij gaat in geen enkele combinatie boven de 25a/

In de handleiding staat helemaal niets, alleen t maximale vermogen per pit (wat in totaal met 3 pitten en 2 flexzones ver boven 2x 16A zou komen) en de aansluitschemas die ik eerder deelde, er zit geen enkele limiter instelbaar in.

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat ie zelf limiteerd door tussen de fases te meten oid.

Volgende week gaan we hier de meterkast aanpassen en komt er sowieso een krachtgroep uiteindelijk voor zonnepanelen in, ik denk dat ik als test hem gewoon eens omschroef op die groep en de test herhaal, zie ik dat ie meer trekt dan

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Powermage Dat is wel heeeeeeeel vreemd voor een plaat die aangeeft een 7,xkW te zijn... Hier doet een enkele boost al 4,5kW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 21:54

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Vandaag raadde iemand mij aan om een inductiekookplaat met 11kW aansluitwaarde achter een C-kar te hangen ipv gewoon Bkar

Klonk nieuw voor mij, heeft iemand hier dat wat over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Ducksy88 wat schrijft de fabrikant voor? C-kar lijkt mij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 21:54

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Exacte plaat nog niet gekozen, dit is allemaal voorbereidend werk voor verbouwing. Oude groepenkast eruit en alvast voor drie fasen voorbereiden.

Zal eens kijken of ik wat handleidingen kan opzoeken.
Edit: van drie platen de installatie handleiding bekeken, staat niks over B of C karakteristiek in.

[ Voor 20% gewijzigd door Ducksy88 op 05-06-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Ducksy88 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:02:
Vandaag raadde iemand mij aan om een inductiekookplaat met 11kW aansluitwaarde achter een C-kar te hangen ipv gewoon Bkar

Dat is alleen zinnig als je een inschakelpiek van meer dan 48 A op een fase verwacht. Ik zou dan wel m'n twijfels hebben bij het ontwerp van de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
Septillion schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:49:
@Powermage Dat is wel heeeeeeeel vreemd voor een plaat die aangeeft een 7,xkW te zijn... Hier doet een enkele boost al 4,5kW...
Ach mijn Bosch is op papier 1 fase 5400w bewust laag gekozen maar hij trekt zonder blikken of blozen 6500 watt als je 1 pit boost.
Ik moet dus ook altijd opletten wat er samen aan staat want een hoofdzekering vervangen is een dure grap en die is maar 35a ondanks dat mijn aardlekschakelaar 40a is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
computerjunky schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 02:44:
[...]

Ach mijn Bosch is op papier 1 fase 5400w bewust laag gekozen maar hij trekt zonder blikken of blozen 6500 watt als je 1 pit boost.
Ik moet dus ook altijd opletten wat er samen aan staat want een hoofdzekering vervangen is een dure grap en die is maar 35a ondanks dat mijn aardlekschakelaar 40a is...
Valt in de praktijk wel mee met die 35 A hoofdzekering, hoor. Dat is nominaal ongeveer 8 kW, maar van een korte of lichte overbelasting smelt ie niet zomaar, daar moet je best lomp voor doen. Zie deze grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@computerjunky maar dat is dus de kant op dat ik het verschil zou verwachten, tijdens boost meer dan de normale aansluitwaarde.

En zoals gezegd zou ik er voor kortstondig ook niet bang voor zijn dat de hoofdzekering eruit gaat. Zeker niet met maar een 5,4kW plaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55

Wie raadde dat aan? De installateur die toevallig een C in z'n bus had liggen?

Nergens voor nodig.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj

Had ie daarvoor ook argumenten? Normaliter gebruik je C enkel bij toestellen die grote inschakelpieken veroorzaken. Kookplaten doen dat niet. En als ze dat wel doen dan is er iets mis.
Als je C nodig hebt (wat erg ongebruikelijk is) zou dat ook in de installatiehandleiding van je kookplaat moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Het is al eens voorbijgekomen dat perilex al een hele tijd niet meer verplicht is, en dat je een kookplaat ook met bijvoorbeeld in een aansluitdoosje mag verbinden.

Fabrikant Bora gaat een stapje verder, en verbiedt aansluiten met een stekker zelfs in de handleiding van diverse modellen (op een aantal plekken gebruiken ze de term "steekverbinding", vermoedelijk uit het Duits vertaald.)

Ik heb ze eens gemaild met de vraag waarom je geen (perilex)-stekker aan hun kookplaten mag zetten. Een technisch inhoudelijk antwoord kreeg ik helaas niet, maar wel:
De XBO mag alleen worden aangesloten middels een vaste verbinding. Als de XBO toch wordt aangesloten dmv een stekker
dan vervalt de CE-toelating.
Dat ze perilex problematisch vinden, blijkt uit opmerkingen zoals:
Feit is dat het in Nederland gebruikelijk is een electrisch apparaat zelf aan te sluiten zonder enige kennis van zaken. Kleuren spelen geen rol en als een eindgebruiker het kookveld niet aan de praat krijgt dan probeert hij simpelweg wat andere opties door de draden te verwisselen, of er nu spanning op staat of niet. Een Perilexstekker stimuleert dat gedrag alleen maar.
Ik heb twijfels bij de exacte redenatie, omdat je met een aansluitdoosje ook draden kunt verwisselen, maar het resultaat is prima: weg met perilex!

Maar... dit antwoord zwakt het dan wel weer af:
Zoals u in de webshop al ziet is Nederland een aparte eend in de bijt. Daar worden de verouderde Perilexstekkers nog steeds gebruikt en schrijft bij mijn weten de overheid voor dat apparaten met een stekker worden aangesloten. Houd u zich daar maar aan. Ook al is de meerwaarde van die stekker ver te zoeken.
Volgens mij klopt het niet dat het door de overheid wordt voorgeschreven, perilex is al een boel jaar geleden uit de NEN 1010 geschrapt en staat zelfs niet meer in de NPR 5310.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Laat mij het lekker met een (door mij gecontroleerde) perilex aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
onetime schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:54:
Laat mij het lekker met een (door mij gecontroleerde) perilex aansluiten.
Dat mag dus blijkbaar, ondanks wat de handleiding zegt.

Zelf zou ik liever voor een aansluitdoosje gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Onzin, tenzij specifiek voorgeschreven.

Hier heeft de installateur in de bouw ook alleen C-kar willen plaatsen uit gewoonte. Na meerdere vermoeiende discussies me er uiteindelijk maar bij neergelegd dat ze er niks aan gaan doen. De kookplaat heb ik inmiddels zelf maar voorzien van een B-kar en de rest komt tzt wel een keer als ik er daadwerkelijk wat op moet aansluiten.

Eentje gaat waarschijnlijk de schuur maar op die een eigen onderverdeler heeft en de andere is nu "over". Het is niet alsof er veel vraag naar is buiten de industrie om.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:06

ViezeVis

Sample Text

Weet iemand of deze automaat de juiste zou zijn voor een fornuisgroep 1 fase voor een 2-fase aansluiting op de kookplaat? Dus 2x N en 2x L.

https://www.elektramat.nl...ig-2-nul-16a-b-kar-abbfg/

Ik heb een busboard van ABB.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@ViezeVis je hebt het over 1 en 2 fase. Wat voor hoofdaansluiting heb je?

Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste