Inmiddels heb ik genoeg verschillende versies van de NEN 1010 kunnen inzien om eindelijk definitief te weten wanneer de verplichting om perilex te gebruiken is geschrapt. Op een of andere manier is er vrijwel niks over die wijziging terug te vinden op 't web, waardoor het onduidelijk was wanneer die wijziging nou precies plaatsvond. Maar ik heb het gevonden!
In de oorspronkelijke NEN 1010 uit 1962 stond nog niks over perilex. Althans, dat denk ik. Ik heb 'm helemaal doorgebladerd, maar het boekje heeft geen zoekfunctie

. De aanvulling van 1969 bevat niks over perilex en de aanvuling uit 1975 heb ik helaas nergens kunnen vinden.
De NEN 1010:1984 is de eerste versie waar ik de perilexbepaling in heb kunnen vinden. Dit boek is een stuk groter en dikker dan de voorgaande versie, maar heeft gelukkig een bruikbare index waardoor de bepaling over perilex makkelijk te vinden was.
NEN 1010:1984
555.1.4 Wandcontactdozen voor de aansluiting van driefasen-kooktoestellen op tweegeleiderinstallaties moeten van het systeem Perilex zijn.
In NEN 1010:2005 stond het er nog ongewijzigd in, ondanks de mogelijke onduidelijkheden door de termen "driefasen-kooktoestellen" (gold het dan niet voor de meeste kooktoestellen, aangezien de meeste niet 3 verschillende fasen kunnen gebruiken?) en "tweegeleiderinstallaties" (dat zijn 1-fase-installaties, maar op een gekke manier omschreven - het aantal geleiders in de installatie zal vrijwel zeker groter zijn dan 2!). Alleen het nummer is in de loop der tijd veranderd.
NEN 1010:2005-8
8.555.102 Wandcontactdozen voor de aansluiting van driefasen-kooktoestellen op tweegeleiderinstallaties moeten van het systeem Perilex zijn.
Maar vanaf NEN 1010:2007 is geen sprake meer van een verplichting om perilex te gebruiken voor kooktoestellen. In bijlage D staat expliciet dat 8.555.102 is
vervallen, en dus ook niet is teruggekomen onder een ander nummer. Ook in :2015 en :2020 komt het woord "perilex" helemaal niet meer voor.
NEN 1010:2007 geldt sinds 21 mei 2009,
dus perilex is al meer dan 15 jaar niet meer verplicht.
En in 3-fase-installaties ("viergeleiderinstallaties") is het überhaupt nooit verplicht geweest.
De gewoonte om perilex te installeren heeft wel nog een aantal jaren NPR 5310 (een bundel adviezen) gestaan, maar sinds NPR 5310:2017 is blad 41 "Aansluiten van de kookgroep" komen te vervallen, waardoor het gebruik van perilex dus niet meer wordt geadviseerd.
[
Voor 7% gewijzigd door
Juerd op 26-06-2024 06:18
]