Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:06

ViezeVis

Sample Text

timovd schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:34:
@ViezeVis je hebt het over 1 en 2 fase. Wat voor hoofdaansluiting heb je?
1x 40A

Ik bedoelde 2 groepen gecombineerd op de 2N/2L aansluitschema. Fase was misschien niet het juiste woord :)

[ Voor 22% gewijzigd door ViezeVis op 08-06-2024 22:35 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@ViezeVis dan kun je die gebruiken voor 2x op de zelfde fase inderdaad.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Is er een goede reden om voor de installatiedraad kleuren voor een op 1-fase aangesloten kookplaat niet direct al de 'standaardkleuren' voor perilex te gebruiken?

Dus:
L1: Bruin
L2: Zwart
N1: Grijs
N2: Blauw
PE: Geel-Groen

Op zich is het makkelijk om 2x blauw en 2x bruin te trekken van dezelfde rol maar toch.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
ViezeVis schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:41:
Is er een goede reden om voor de installatiedraad kleuren voor een op 1-fase aangesloten kookplaat niet direct al de 'standaardkleuren' voor perilex te gebruiken?

Dus:

Op zich is het makkelijk om 2x blauw en 2x bruin te trekken van dezelfde rol maar toch.. :)
Interessante vraag! Als er een (grijze, 5 aderige) kabel wordt gebruikt, zit je in de zelfde situatie. Ik kan mij niet voorstellen dat er een elektricien is die dat niet snapt (laat je werk altijd achter voor een volgende die er mee gaat werken).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Als je niet van plan bent om naar 3fase te gaan kun je ook 2x bruin en 2x blauw pakken, wel een stukje tape om een blauwe en bruine doen zodat je weet op welke bij elkaar horen.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

klump4u schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:25:
Als je niet van plan bent om naar 3fase te gaan kun je ook 2x bruin en 2x blauw pakken, wel een stukje tape om een blauwe en bruine doen zodat je weet op welke bij elkaar horen.
Ik was idd al van plan om dat te doen met zwart installatiedraad en dan direct op de Merten-doos L1/N1 L2/N2 te schrijven. Zo kan ik ook kinderlijk eenvoudig de plaat aansluiten straks :). Ik heb nu trouwens een gaskraan met zwarte sluitdop onder in het keukenkastje zitten. Is het voldoende dat ik die dop dichtdraai en dan de slang afkoppel? Of moet ik dat kraantje die wartel dan ook nog afdoppen?

Dus met een 1/2 dubbele buitendraadnippel om er daarna een dopje op te kunnen draaien.

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/624x351/content/4686580aa3714233135d977fa9b3fa00

[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 09-06-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ViezeVis schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:07:
[...]

Ik was idd al van plan om dat te doen met zwart installatiedraad en dan direct op de Merten-doos L1/N1 L2/N2 te schrijven. Zo kan ik ook kinderlijk eenvoudig de plaat aansluiten straks :). Ik heb nu trouwens een gaskraan met zwarte sluitdop onder in het keukenkastje zitten. Is het voldoende dat ik die dop dichtdraai en dan de slang afkoppel? Of moet ik dat kraantje dan ook nog afdoppen?

Dus met een 1/2 dubbele buitendraadnippel om er daarna een dopje op te kunnen draaien.

[Afbeelding]
Als die goed afsluit gewoon dicht draaien maar ik zou de kraan helemaal wegdoen en de leiding afdoppen bij het begin als je hem toch niet meer gebruikt.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

klump4u schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:12:
[...]

Als die goed afsluit gewoon dicht draaien maar ik zou de kraan helemaal wegdoen en de leiding afdoppen bij het begin als je hem toch niet meer gebruikt.
Als ik hem helemaal weghaal moet ik ook onder de vloer door om vervolgens nog maar te zien of ik die gasleiding goed weg krijg achter het schot van een keukenkastje. Kan er niet super bij helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@ViezeVis Let op de dikte van die zwarte draad als je dat gebruikt. 2,5mm2, geen 1,5mm2

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
ViezeVis schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:41:

Dus:
Ik zou dat altijd doen, en wel om twee redenen:
  1. Als je ooit naar drie fasen gaat (vanwege veel PV, een laadpaal of extra beschikbaar vermogen voor een WP), dan ligt er naar je kookplaat alvast de juiste kabel.
  2. Draden met verschillende kleuren laten zich veel gemakkelijker identificeren. Met vijf verschillende kleuren kun je veel gemakkelijker steeds de juiste twee draden bij elkaar in ƩƩn helft van de kookgroep aansluiten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Andrehj schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:49:
[...]

Ik zou dat altijd doen, en wel om twee redenen:
  1. Als je ooit naar drie fasen gaat (vanwege veel PV, een laadpaal of extra beschikbaar vermogen voor een WP), dan ligt er naar je kookplaat alvast de juiste kabel.
  2. Draden met verschillende kleuren laten zich veel gemakkelijker identificeren. Met vijf verschillende kleuren kun je veel gemakkelijker steeds de juiste twee draden bij elkaar in ƩƩn helft van de kookgroep aansluiten.
Top, ga ik idd de 3-fasen kleurenschema's aanhouden. Ik plak dan wel een blauw tapeje op de grijze wat normaliter dan L3 is. Dan ontstaat er geen verwarring voor later ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:53
Ik dacht hoe moeilijk kan het zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frAH-1bxrJQ2IlrVMiGroAws0qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyq1urjndC1kXHJ8ZTqDXvQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Deze Ikea kookplaat wil ik tijdelijk gebruiken totdat de verbouwing klaar is. Is aangesloten op een Hager 3p + N alamat volgens het linker detailplaatje (400v+ 2N). Er blijft dus in principe een draad van de 4-aderige (+ aardlitze) ymvk-as ongebruikt. Dit zijn 2,5mm2 aders. Nu komt het.

Als ik L1 en L2 aansluit op de alamat en bij de kookplaat, dan gaat de kookplaat aan maar verschijnt foutmelding E8. Je denkt: verkeerde draad op de alamat als L2 aangesloten. Nee, want als ik de andere ader daar aansluit gaat de kookplaat helemaal niet aan.

Maar als ik de L3 ook aansluit op de alamat en van een wago voorzie aan het niet gebruikte uiteinde… dan werkt alles vlekkeloos. Alle kookpunten functioneren en er verschijnt geen foutmelding. Iemand een idee hoe dit kan? Simpele denkfout waarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@marcelcee en wat als je op de alamat L3 en een andere uitgang (L1 of L2) gebruikt?
Volgens het schema heb je ook een (ongebruikte) L3 op de kookplaat. Dat wordt vaker gedaan om de desbetreffende ader af te doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
timovd schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:03:
@marcelcee en wat als je op de alamat L3 en een andere uitgang (L1 of L2) gebruikt?
Volgens het schema heb je ook een (ongebruikte) L3 op de kookplaat. Dat wordt vaker gedaan om de desbetreffende ader af te doppen.
Dat nog niet geprobeerd, kan ik eens doen ja.

Ik dacht dat een alamat misschien merkt dat hij niks over L3 kan sturen en daarom de stroom beperkt (en vandaar de foutmelding op de kookplaat). Maar zo slim zal zo’n ding misschien niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@marcelcee Werkt het nu? Je schreef niets over het aansluiten van N...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
onetime schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:29:
@marcelcee Werkt het nu? Je schreef niets over het aansluiten van N...
Er hoefde niet gekookt te worden dus dat idee probeer ik morgen even uit… (En het werkte overigens al, maar voor nu is deze groep even uitgeschakeld. Voordeel van enkel alamats).

Nul heb ik niet benoemd omdat dat voor zich lijkt te spreken. Aansluiten op alamat N (1x uiteraard) en op de kookplaat conform het plaatje aangegeven met een brug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:31
In navolging tot dit topic heb ik mijn recent aangesloten kookplaats door een keukenmonteur eens opengemaakt om te kijken hoe het bij mij zou zitten want ik had destijds het idee dat dit niet correct gebeurde. Ik heb namelijk het gevoel (maar dit heeft er misschien niks mee te maken, dat 1 van de kookvlakken niet netjes heet wordt (alleen 1 zijde van de pan)

Nu hier de foto's.
Wij hebben een 3 fase aansluiting en ik heb ook de elektricien destijd een krachtgroep (eaton B16 4 polig) laten monteren voor de kookplaat.

Maar als ik het goed begrijp heeft de keukenboer dit volledig genegeerd (ondanks dat ik hem dit verteld had) en gewoon 1 fase ongebruikt gelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg9CpKdX9FuikEpsTdwaQEvq7hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVKNWNh6k171XMNnHuujVTcW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjHdKs0wbTvpOwxTKP_QRVmI9uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WD9ejBaeyEejvsLPQ4O3Jxvj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfdnOnLih3KVDswrY5_w1atFbTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmUB1ZEOxu4s08PmkyoBzhXU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door timpel_800 op 10-06-2024 11:21 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

Beetje lastig inschatten zonder merk/model, want de meeste platen zijn intern max 2 fase. Bij mij bijv is de 3e fase alleen voor de afzuigkap. En dan 1 fase per kant van de kookplaat.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Zo te zien een kookplaat met afzuiging (op 1). In dat geval is het niet zo heel erg om de afzuiging te combineren met ƩƩn van de andere fasen, maar netjes in anders.
Heeft @timpel_800 de missende pin nog van de perilexstekker?
En niet zo netjes om de grijze losse ader los te laten hangen in de kookplaat. Het zal vast wel redelijk strak zitten, maar die kan ook kortsluiting veroorzaken.
Het netste is om de brug tussen 1 en 2 te verwijderen en de perilex te herstellen of een Merten doosje (met steekklemmen) plaatsen. Maar hoe is het aangesloten op je alamat? De kleuren van 1, 2 en 3 maken overigens niet veel uit.

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 10-06-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Sorry voor de volledigheid hier nog het typenummer van de kookplaat
Siemens ed777fq25e, idd met afzuiging

Pinnetje van de perilex nergens te vinden dus zal er een nieuwe stekker. Een merten doosje weet ik niet wat dat is en als ik google kom ik bij een voetballer of gewoon een WDC. Zou ik niet gewoon een lasdoos met wago's pakken? Of is dat precies wat je bedoeld :) Die stekker is toch vrij nutteloos imo.

aanzettenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVeEu40kHSXvctwCoexPRXYdaFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgO9nmZ5Emxntmu71vlsUmau.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
timpel_800 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:53:

...Een merten doosje weet ik niet wat dat is en als ik google kom ik bij een voetballer of gewoon een WDC.
zoek op Merten MEG1011-9019 (zie OP)
Zou ik niet gewoon een lasdoos met wago's pakken? Of is dat precies wat je bedoeld bedoelt :)
Een stekker heeft wel als voordeel dat je het apparaat gemakkelijk kunt afkoppelen, maar hoe vaak doe je dit nu?
Die stekker is toch vrij nutteloos imo.
Mee eens!

Edit: Dan kun je de huidige kabel hergebruiken en de flexibele aders direct in de (Wago 221) steekklemmen doen zonder hulsjes o.i.d.

[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 10-06-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Nieuwe stekker kost €7,31 en adereindhuls kan ik krimpen dus doe het wel zo. Scheelt gedoe, perilex wdc zit achter een plint.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
timpel_800 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:00:
... perilex wdc zit achter een plint.

Dank!
Maar weet je dan wel hoe het aangesloten zit op de perilex wcd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AoByOJ96LGQAgeDnnnGDtXmT_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXVmswjnt9nKwbJj8S8d8fL0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@timpel_800 daar ga je wel uitkomen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Wat mij trouwens opvalt is dat het aansluitdraad 5*1.5mm2 is? Zou het niet beter zijn 2.5mm2 te gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_ddcqdNKXAxerJAxgG2DBmGwIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xX0jY58AXONef336CKHCV5tT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@timpel_800 En de rekening naar de keukenboer sturen voor het niet conform opdracht aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:07:
[...]

Ik was idd al van plan om dat te doen met zwart installatiedraad en dan direct op de Merten-doos L1/N1 L2/N2 te schrijven. Zo kan ik ook kinderlijk eenvoudig de plaat aansluiten straks :). Ik heb nu trouwens een gaskraan met zwarte sluitdop onder in het keukenkastje zitten. Is het voldoende dat ik die dop dichtdraai en dan de slang afkoppel? Of moet ik dat kraantje die wartel dan ook nog afdoppen?

[Afbeelding]
Iemand hier nog tips voor? Behalve de slang weghalen want dat staat nog niet op mijn planning om eerlijk te zijn.

dus; toch afdoppen voor de zekerheid, of alleen kraantje dichtdoen voldoende?

/edit
vraag gesteld in het klussende tweaker topic.

[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 10-06-2024 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
@timpel_800 : De elektricien die de alamat en de Perilex WCD heeft aangesloten heeft dat netjes gedaan, met ook alle draadkleuren goed.
De keukenboer heeft er duidelijk minder van begrepen:
  • Draadkleuren kloppen niet, volgens de norm is bruin voor L1, zwart voor L2 en grijs voor L3 (maar dat is ook fout aangegeven op de kookplaat).
  • Er ontbreekt een pen in de WCD
  • Grijze draad zonder isolatie kan zo natuurlijk niet.
  • Ik zou de kookplaat netjes aansluiten op L1, L2 en L3, waarbij je dan moet zorgen dat de afzuiging op dezelfde fase komt als je oven, zodat de grote belastingen tijdens het koken netjes over de fasen verdeeld zijn. Dat je daarbij een kleurtje moet wisselen tussen L1, L2 en L3 is niet zo erg.
  • Bruggetje moet dan natuurlijk weg.
  • En inderdaad is 5x2.5 mm² beter, maar niet verplicht.
Overigens denk ik niet dat dit een wat slechter werkende kookzone verbetert, maar wellicht dat de kookplaat toch het vermogen daarvan beperkt omdat ie detecteert dat de afzuiging daar bij-op zit?

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 10-06-2024 18:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
muv. de 5 x 2,5mm2 heb ik alles gedaan zoals jij aangegeven hebt.

Keukenmonteur had meer verstand van zagen.

Ik merk het bij het bakken van een pannenkoek of een ei, dat 1 kant minder snel gaar wordt. Ondanks dat de pan natuurlijk goed heet is etc. Dacht eerst ook dat het aan mijn pannen lag (komen van een gasplaat), maar heb nieuwe pannen gekocht (de buyer plaatstaal) en daarmee hetzelfde probleem. Maar die kookzones zijn ook zo verrekte klein. Ze doen net of er 4 pannen op passen maar dat lukt natuurlijk nooit. Heb er uiteindelijk nog 1 halve plaat zelf naast gezet (extra draad getrokken en extra automaat in groepenkast) Nooit meer koop ik zo'n kookplaat hoor. Maar goed, das weer een ander topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1mtJxKYTBNgBfm_fBR8DL277Zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfDTk4eeYI9yjfbtU6yYeSoR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door timpel_800 op 10-06-2024 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
timpel_800 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:46:
Maar die kookzones zijn ook zo verrekte klein. Ze doen net of er 4 pannen op passen maar dat lukt natuurlijk nooit. Heb er uiteindelijk nog 1 halve plaat zelf naast gezet (extra draad getrokken en extra automaat in groepenkast) Nooit meer koop ik zo'n kookplaat hoor. Maar goed, das weer een ander topic.
offtopic:
Dit is precies de reden dat wij de Bora Pura hebben gekocht. Daar lopen de kookzones over de gehele hoogte, bij jouw plaat gaat er aan de onderkant een heel stuk verloren door de bediening (die bij de Bora midden voor zit).
Bij ons passen er probleemloos vier pannen op, ook als twee daarvan een grote koekenpan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.bora.com/fileadmin/assets/image_20374.png

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 10-06-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Toch nog eens even een vraag over het volgende...

Deze kookplaat van AEG wordt standaard geleverd met een 4-polige kabel i.p.v. 5 polig. En online lees ik eigenlijk verschillende dingen hierover. Namelijk:

- je moet bij een 2x 1fase aansluiting de 2 nullen verbinden op dezelfde klem (klik hier)
- je moet een fornuisgroep hebben zonder aardlekschakelaar (wat ik heb, namelijk 2x een ABB B16 gecombineerd met een fornuisgroep-houdertje) (klik hier)

Concreet de vraag: is dit idd gewoon goed mogelijk zonder beperkingen, consequenties e.d.? Charmant is misschien anders, maar toch.

Het is geen advies-topic voor kookplaten, maar ik twijfel toch tussen 2 kookplaten (de AEG IKS7440ACB en Siemens ED751HSC1E) omdat we ook een Hob2Hood afzuigkap hebben. Maar ik betwijfel of je dat in de praktijk echt mist. Daar nog evt. belangrijke aandachtspunten?

[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 10-06-2024 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@ViezeVis beiden lijken mij geschikt om er vieze vis op te grillen.
Maar wat is je vraag? Links en rechts zijn vaak verdeeld over 2 fasen. Als je geen ingebouwde afzuiging hebt of een vijfde kookzone, heb je niets aan de 3e fase op je kookplaat. Begrijp ik het goed uit je bericht dat je een 1f hoofdaansluiting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

timovd schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:58:
@ViezeVis beiden lijken mij geschikt om er vieze vis op te grillen.
Maar wat is je vraag? Links en rechts zijn vaak verdeeld over 2 fasen. Als je geen ingebouwde afzuiging hebt of een vijfde kookzone, heb je niets aan de 3e fase op je kookplaat. Begrijp ik het goed uit je bericht dat je een 1f hoofdaansluiting hebt?
Haha, viezevis moet straks lekkere vis zijn :9~
Ja, 1 fase hoofdaansluiting idd (1x 40A). En dan een gecombineerde groep van 2 B16 automaten zonder ALS (dus geen alamat). Dus dan het aansluitschema: 2x N op ƩƩn klem en de L1 en L2 op de normale posities.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@ViezeVis de N mag je dan niet bruggen, want dan kan de stroom veel te hoog worden en daar beveiligt een 1+N automaat niet tegen.
Indien u de kookplaat gaat aansluiten op een 2x 1 fase kookgroep dan is de bijgeleverde kabel niet bruikbaar.
Edit: en of deze niet achter een ALS hoeft, hangt af van je aardverspreidingsweerstand

[ Voor 14% gewijzigd door timovd op 10-06-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

timovd schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:04:
@ViezeVis de N mag je dan niet bruggen, want dan kan de stroom veel te hoog worden en daar beveiligt een 1+N automaat niet tegen.

[...]
Ja dat klopt, maar de bijgeleverde kabel die AEG levert ga ik dan ook niet gebruiken. Mijn intentie is dan om een 2x 1 fase kookgroep aan te leggen. Maar dan wel een 5 aderige kabel gebruiken om de kookplaat aan te sluiten op de muurplaat. Dus:

L1 en L2 op klem 1 en klem 2
N1 en N2 samen op klem 4
en dan aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@ViezeVis dat lijkt mij geen veilige situatie wegens eerder genoemde. De stroom kan >16A worden over ƩƩn van de N aders en de automaat heeft daar geen bescherming voor. Die kookplaat lijkt mij dan niet geschikt voor een 1f hoofdaansluiting.
Als je graag die kookplaat wil, zou je moeten kijken naar een 4p (dus niet 3p+n) (aardlek)automaat en 2 fasen onderin de automaat doorverbinden
2x 2p (dus niet 2x 1p+n) (aardlek)automaten, zodat de N wel beveiligd is.

[ Voor 52% gewijzigd door timovd op 10-06-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

timovd schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:12:
@ViezeVis dat lijkt mij geen veilige situatie wegens eerder genoemde. De stroom kan >16A worden over ƩƩn van de N aders en de automaat heeft daar geen bescherming voor. Die kookplaat lijkt mij dan niet geschikt voor een 1f hoofdaansluiting.
Als je graag die kookplaat wil, zou je moeten kijken naar een 4p (dus niet 3p+n) (aardlek)automaat en de 3 fasen onderin de automaat doorverbinden, zodat de N wel beveiligd is.
Denk dat de Siemens dan idd nog een veilige keuze is. Wel wonderlijk dat deze site dan omschrijft om de 5 polige kabel op die manier te gebruiken dan... :z

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 10-06-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
ViezeVis schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Denk dat de Siemens dan idd nog een veilige keuze is. Wel wonderlijk dat deze site dan omschrijft om de 5 polige kabel op die manier te gebruiken dan... :z
Als alles goed gaat, is dat wel een mogelijkheid. Maar als alles goed gaat, heb je ook geen automaten nodig en sluit je alles direct aan op de hoofdzekering van de netbeheerder.

Heel slecht advies dus, net als op de genoemde website.

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 11-06-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

timovd schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:21:
[...]

Als alles goed gaat, is dat wel een mogelijkheid. Maar als alles goed gaat, heb je ook geen automaten nodig en sluit je alles direct aan op de hoofdzekering van de netbeheerder.
Anders toch brandende vis... :'(
Morgen komt de Siemens binnen. Dan de kabels trekken, elektrabuizen zagen en de boel aansluiten. Zal hier nog wel even een update posten hoe of wat. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ViezeVis Een kookplaat met maar ƩƩn Nul (en 2x of 3x 16A) moet met dikker draad worden aangesloten als je hem op vol vermogen wilt kunnen gebruiken op 1 fase. Voor de normale situatie in Nederland kan die eigenlijk alleen op 3 fase.
Er zijn een aantal tweakers die hun kookplaat achter 1x 16A hebben aangesloten omdat ze bijvoorbeeld de 1x 25A hoofdzekering willen beschermen. Niet hoe het hoort maar begrijpelijk. (en wel veilig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:15
timovd schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:12:
2x 2p (dus niet 2x 1p+n) (aardlek)automaten[/i], zodat de N wel beveiligd is.
Ik ben wel gecharmeerd van 4P (niet 3P+N) automaten, helemaal deze smalle. Ook bruikbaar als krachtautomaat.

Helaas praktisch niet als B16 te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 11-06-2024 05:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je een plaat hebt met enkele N (en meer dan 3,6kW) dan kan je deze alleen als 3-fase aansluiten of met een 4P (dus inderdaad niet een 3P+N) automaat (en op vol vermogen gebruiken).

@Juerd Die is wel netjes. Ik ben echt aan het wachten dat ABB ook eindelijk een 3 unit brede alamat uit gaat brengen nu ze ook nette 1P+N in 1 breed hebben...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Nog even de aftermatch na jullie hulp. Keurig aangesloten, al zeg ik het zelf :).
ah, in de Merten zat de kookplaat nog niet aangesloten, maar ja. Kleur op kleur. Kind kan de was doen. Soort van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F8ZZizcCOXgVXwzw_5hcy8obZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6AUpUJroJaOBbrPh8ImL9hO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ovxLEMzbR9ehCXT5EmPkL36PFg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTobrC3kO6E1QKtXp4Ey7N8N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMCrVKRPnFs8ALRhAhw-WIyei3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fri3c64WM3N8Ftzbx5U63nK8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 13-06-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
ViezeVis schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:39:
Nog even de aftermatch na jullie hulp. Keurig aangesloten, al zeg ik het zelf :).
ah, in de Merten zat de kookplaat nog niet aangesloten, maar ja. Kleur op kleur. Kind kan de was doen. Soort van.
Gefeliciteerd met 't resultaat :)

Wel 'n beetje jammer dat je op het mooie doosje hebt geschreven in plaats van aan de binnenkant. Oh, en de correcte afkorting voor aarde is in Europa niet "G" (ground), maar "PE" (protective earth). Maar dat je überhaupt hebt aangegeven wat wat is, is een goed idee!

[ Voor 24% gewijzigd door Juerd op 14-06-2024 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-06 16:29
Mijn excuses alvast dat ik een oud draadje naar boven haal, maar hier worden nuttige dingen gezegd waar ik nog een probleem bij zie voor mezelf. Ik zit in de overgang van een 1-fase naar 3-fase. De fornuisgoep die er in zat voor de inductie plaat is er uit gehaald en vervangen voor een 3-fase aardlekautomaat.

Maar nu, de inductie wil graag L1/N1 + L2/N2, dat kan ik niet geven want ik heb geen 2e beveiligde N. N'en gelijk trekken kan nu eigenlijk ook nog niet want de overgang naar 3-fase is over 1.5week, dan zou je de enkele N over belasten. Maar dit laatste is volgens mij wel de beste keus (dus volgens plaatje 1), maar dan zorgen om niet meer dan 2 pitjes tegelijk aan te zetten.

Iemand misschien nog tips voor deze overbruggings tijd?

Schopje naar het grote topic, naar aanleiding van Kookplaat met fornuisgroep; overstap naar 3 fase

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 16-06-2024 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@joneboon Als je nu nog 1-fase hebt maar een 3P+N automaat dan kan je nu even de 3e fase er van afkoppelen en er een tweede N van maken. Dan kan je er dus 2xL(L1+L2) + 2xN van maken. Zodra je dan driefase hebt kan je het weer een echte 3L+N van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-06 16:29
Septillion schreef op zondag 16 juni 2024 @ 00:33:
@joneboon Als je nu nog 1-fase hebt maar een 3P+N automaat dan kan je nu even de 3e fase er van afkoppelen en er een tweede N van maken. Dan kan je er dus 2xL(L1+L2) + 2xN van maken. Zodra je dan driefase hebt kan je het weer een echte 3L+N van maken.
Dank! Dus de L3 van de aardlekautomaat gebruiken als de N2? Misschien stel ik een domme vraag maar intern in de aardlekautomaat is de L niks anders dan de N?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:02
De pool voor L1/L2/L3 is beveiligd, de N niet (in een reguliere 3P+N automaat). Maar het kan geen kwaad om L3 als N te gebruiken.
In een 4P automaat is er geen verschil tussen de vier polen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosShenky
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-07 21:16
Goedemiddag mijn medemenschen,

Vandaag was eindelijk de dag dat Liander langs kwam om onze aansluiting om te zetten naar 3 Fase.
Na een hoop bangmakerij of het allemaal wel ging passen en de onverwachte melding dat de gasmeter ook vervangen moest worden ging dat eigenlijk heel soepeltjes.

Vanaf mijn krachtgroep in de meterkast loopt een 5 x 2.5mm YMvK kabel netjes naar het nieuwe fornuis.

Nu weet ik eigenlijk dat ik alles goed heb zitten achter in het fornuis , maar toch wil ik hem even de revue laten passeren voordat ik de groep omzet en er spanning op staat.

Het fornuis (Smeg C91IEA9) is aangesloten middels het 380-415V3N~schema met van links naar rechts
L1 Grijs - meterkast ook de meest linker op positie 1
L2 Zwart - Meterkast op positie 2
L3 Bruin - Meterkast op positie 3
N1 Brugclip naar N2
N2 Blauw Meterkast positie 4
Aarde op aarde.

Plaatjes zeggen meer dan 100 woorden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76WVN-qTmV4LVh-Uw8BlUT61BxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTuuZb8lRSWD6j1hAHJvc5Yn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Gw-3h3s65fPBq_d_GobK2j6UfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyVPzDaGAlqISovvnS8mEs4L.jpg?f=fotoalbum_large

Op naar het grote topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 21-06-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@JosShenky Lijkt me op de plaat prima aangesloten. Volgorde van L1, L2 en L3 is naar keuze. Soms kan daarin wisselen voor wat betere verdeling over de fases geven.

Enige is dat je 100% zeker moet zijn dat het tussenliggend dus ook goed zit. Dus ook in de Perilex of muuraansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosShenky
@Septillion Hij is vanaf de meterkast rechtstreeks aangesloten op het fornuis zonder Perilex er tussen.

Mooie 2 meter overlengte achter de plint van de keuken om hem eventueel weer naar voren te halen mocht dat moeten.

Ik ga denk zometeen voordat moeder de vrouw thuis komt maar voorzichtig de schakelaar over halen..denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@JosShenky Ik zit alleen nog te kijken, die bruine zit mooi inder de schroef maar de zwarte en grijze lijken naar achteren te lopen. Zitten die wel goed onder de schroef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosShenky
@Septillion Zeker weten! na het aanschouwen van het werk van Liander heb ik alle kabeltjes netjes even een lief trekje gegeven , zo lief zelfs dat mn hand spontaan begon te bloeden van het randje van de opening :+ 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juerd
Inmiddels heb ik genoeg verschillende versies van de NEN 1010 kunnen inzien om eindelijk definitief te weten wanneer de verplichting om perilex te gebruiken is geschrapt. Op een of andere manier is er vrijwel niks over die wijziging terug te vinden op 't web, waardoor het onduidelijk was wanneer die wijziging nou precies plaatsvond. Maar ik heb het gevonden!

In de oorspronkelijke NEN 1010 uit 1962 stond nog niks over perilex. Althans, dat denk ik. Ik heb 'm helemaal doorgebladerd, maar het boekje heeft geen zoekfunctie :P. De aanvulling van 1969 bevat niks over perilex en de aanvuling uit 1975 heb ik helaas nergens kunnen vinden.

De NEN 1010:1984 is de eerste versie waar ik de perilexbepaling in heb kunnen vinden. Dit boek is een stuk groter en dikker dan de voorgaande versie, maar heeft gelukkig een bruikbare index waardoor de bepaling over perilex makkelijk te vinden was.
NEN 1010:1984
555.1.4 Wandcontactdozen voor de aansluiting van driefasen-kooktoestellen op tweegeleiderinstallaties moeten van het systeem Perilex zijn.
In NEN 1010:2005 stond het er nog ongewijzigd in, ondanks de mogelijke onduidelijkheden door de termen "driefasen-kooktoestellen" (gold het dan niet voor de meeste kooktoestellen, aangezien de meeste niet 3 verschillende fasen kunnen gebruiken?) en "tweegeleiderinstallaties" (dat zijn 1-fase-installaties, maar op een gekke manier omschreven - het aantal geleiders in de installatie zal vrijwel zeker groter zijn dan 2!). Alleen het nummer is in de loop der tijd veranderd.
NEN 1010:2005-8
8.555.102 Wandcontactdozen voor de aansluiting van driefasen-kooktoestellen op tweegeleiderinstallaties moeten van het systeem Perilex zijn.
Maar vanaf NEN 1010:2007 is geen sprake meer van een verplichting om perilex te gebruiken voor kooktoestellen. In bijlage D staat expliciet dat 8.555.102 is vervallen, en dus ook niet is teruggekomen onder een ander nummer. Ook in :2015 en :2020 komt het woord "perilex" helemaal niet meer voor.

NEN 1010:2007 geldt sinds 21 mei 2009, dus perilex is al meer dan 15 jaar niet meer verplicht.

En in 3-fase-installaties ("viergeleiderinstallaties") is het überhaupt nooit verplicht geweest.

De gewoonte om perilex te installeren heeft wel nog een aantal jaren NPR 5310 (een bundel adviezen) gestaan, maar sinds NPR 5310:2017 is blad 41 "Aansluiten van de kookgroep" komen te vervallen, waardoor het gebruik van perilex dus niet meer wordt geadviseerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 26-06-2024 06:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Blijkt maar weer hoe ingewikkeld de normen zijn voor een simpele installateur als ze 15j na dato nog steeds niet weten dat het niet verplicht is. Dat betekent ook dat de jonge garde het op school nog steeds voorgeschoteld wordt :o

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
@Ethirty Dat die normen zo gruwelijk duur zijn, helpt niet mee. Het is wetgeving achter paywall dus dan is het niet zo raar dat broodjes aap heel lang rond blijven gaan; de meeste mensen kunnen het niet zelf fact-checken.

Er zijn wel meer fabeltjes rondom wat er allemaal in de NEN 1010 zou staan, en veel van die fabeltjes worden verspreid door professionals die het ooit zo geleerd hebben. Het lijkt erop dat maar weinig van die professionals daadwerkelijk een exemplaar van de NEN 1010 hebben liggen, maar gezien de kosten snap ik dat op zich wel.

Ik vind het belachelijk dat veiligheidsnormen waar je je aan moet houden überhaupt geld kosten, maar in Nederland hebben we wel extreem pech met de tarieven van de NEN. De NEN 1010 is de Nederlandse versie van IEC 60364 en kost 495,95 €. De DS 183 is de Deense versie van de IEC 60364 en kost "maar" 149,98 €. De BS 7671 is de Britse versie van de IEC 60364 en kost "maar" 127 €. Maar ja, perilex was een Nederlandse toevoeging dus je ontkomt niet aan de NEN 1010 als je dat wilt checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Eens, maar wat is €500 op je jaarlijkse bedrijfsvoering? De bussen, het gereedschap, materiaal en het personeel kosten een veelvoud.

Ik struikel ook al jaren over de grote verschillen tussen de ons aangrenzende landen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Ethirty schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:46:
Eens, maar wat is €500 op je jaarlijkse bedrijfsvoering? De bussen, het gereedschap, materiaal en het personeel kosten een veelvoud.
500 €/jaar betalen voor iets waarvan je denkt dat je al weet wat er in staat...

Het stopt overigens niet bij de NEN 1010, je hebt om het als professional echt goed te doen ook nog een boel andere normen nodig. Het totaalpakket elektrotechniek kost 1755 €/jaar en dan mag nog steeds niet je hele bedrijf er naar kijken, want dat is voor "1 tot 2 gebruikers".

Voor mij is het hobby, en ik vind het echt een ziek systeem dat regels waar ik me aan moet houden, niet gewoon gratis beschikbaar zijn. Een aantal dwingend verwezen normen is wel beschikbaar gesteld, maar de NEN 1010 waar ook dwingend naar vewezen wordt in het Bbl (bouwbesluit), was blijkbaar toch te duur voor de overheid en/of een te grote melkkoe voor de NEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Juerd schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 04:32:
Inmiddels heb ik genoeg verschillende versies van de NEN 1010 kunnen inzien om eindelijk definitief te weten wanneer de verplichting om perilex te gebruiken is geschrapt. Op een of andere manier is er vrijwel niks over die wijziging terug te vinden op 't web, waardoor het onduidelijk was wanneer die wijziging nou precies plaatsvond. Maar ik heb het gevonden!

In de oorspronkelijke NEN 1010 uit 1962 stond nog niks over perilex. [...]

De NEN 1010:1984 is de eerste versie waar ik de perilexbepaling in heb kunnen vinden. [...]

In NEN 1010:2005 stond het er nog ongewijzigd in, ondanks de mogelijke onduidelijkheden door de termen "driefasen-kooktoestellen" (gold het dan niet voor de meeste kooktoestellen, aangezien de meeste niet 3 verschillende fasen kunnen gebruiken?) en "tweegeleiderinstallaties" (dat zijn 1-fase-installaties, maar op een gekke manier omschreven - het aantal geleiders in de installatie zal vrijwel zeker groter zijn dan 2!). Alleen het nummer is in de loop der tijd veranderd. [...]

Maar vanaf NEN 1010:2007 is geen sprake meer van een verplichting om perilex te gebruiken voor kooktoestellen. In bijlage D staat expliciet dat 8.555.102 is vervallen, en dus ook niet is teruggekomen onder een ander nummer. Ook in :2015 en :2020 komt het woord "perilex" helemaal niet meer voor.

NEN 1010:2007 geldt sinds 21 mei 2009, dus perilex is al meer dan 15 jaar niet meer verplicht.

En in 3-fase-installaties ("viergeleiderinstallaties") is het überhaupt nooit verplicht geweest.

De gewoonte om perilex te installeren heeft wel nog een aantal jaren NPR 5310 (een bundel adviezen) gestaan, maar sinds NPR 5310:2017 is blad 41 "Aansluiten van de kookgroep" komen te vervallen, waardoor het gebruik van perilex dus niet meer wordt geadviseerd.
Ik kan mij herinneren dat het ouderwetse wit email elektrische kookfornuis met die zwarte spiraal elementen in de nieuwe woning van mijn ouders (~1977~) een industriƫle zwarte plug had van iets van 15cm breed met 5 pennen naast elkaar. Die is er meteen uit gegaan. Maar dat was wel de reden dat er in dat huis nu nog steeds een 3x 25A aansluiting is. Maar mijn punt is dat inductie toen nog nauwelijks bestond en zeker niet betaalbaar was. Die lelijke ouderwetse elektrische fornuizen waren niet efficiƫnt en gebruik(t)en heel veel stroom. Daar was 3x 16A echt niet zo veel voor. In 1984 was een elektrisch kooktoestel dus noodzakelijkerwijs 3 fase. Volgens wikipedia is inductie pas rond 2010 echt op gekomen. Daarvoor waren er een tijdje keramische platen. En daarvoor nog een tijd "platte" geribbelde platen.

Maar goed, mijn echte punt is dat de normen achter lopen op de praktijk van wat nodig is.
Maar laat mij lekker perilex blijven gebruiken voor de inductieplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
onetime schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:06:
Ik kan mij herinneren dat het ouderwetse wit email elektrische kookfornuis met die zwarte spiraal elementen in de nieuwe woning van mijn ouders (~1977~) een industriƫle zwarte plug had van iets van 15cm breed met 5 pennen naast elkaar. Die is er meteen uit gegaan. Maar dat was wel de reden dat er in dat huis nu nog steeds een 3x 25A aansluiting is. Maar mijn punt is dat inductie toen nog nauwelijks bestond en zeker niet betaalbaar was. Die lelijke ouderwetse elektrische fornuizen waren niet efficiƫnt en gebruik(t)en heel veel stroom. Daar was 3x 16A echt niet zo veel voor. In 1984 was een elektrisch kooktoestel dus noodzakelijkerwijs 3 fase. Volgens wikipedia is inductie pas rond 2010 echt op gekomen. Daarvoor waren er een tijdje keramische platen. En daarvoor nog een tijd "platte" geribbelde platen.
Wat maakt het voor wel of niet perilex gebruiken uit of er met inductie of een weerstandelement wordt gekookt?
Maar goed, mijn echte punt is dat de normen achter lopen op de praktijk van wat nodig is.
De norm loopt op dit punt toch niet achter? Of verwacht je dat perilex, dat ooit verplicht was en toen naar de praktijkrichtlijn verhuisde en daar ook uit geschrapt werd, zelfs nog verboden zal worden?
Maar laat mij lekker perilex blijven gebruiken voor de inductieplaat.
Kan toch nog? Vooralsnog zit ruim 99% van de kookplaten in Nederland waarschijnlijk via perilex aangesloten en de kans is groot dat het ook voor de meeste nieuwe installaties gebruikt zal worden. Immers, praktisch iedereen denkt dat het verplicht is. Ik wilde alleen even uitgebreid onderbouwd laten zien dat het al heel lang niet verplicht meer is. En gaandeweg heb ik toevallig gevonden dat het voor een 3-fase-installatie nooit verplicht is geweest.

Maar als jij perilex wilt blijven gebruiken... ga je gang! Als je dat maar niet in mijn huis doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Juerd Ik lees in jouw verhaal een historische ontwikkeling, en die begon met duidelijk minder zuinige en dus veel meer gebruikende kook methode. Ik zie daar een parallel met de (gewenste) aansluit methode.
Dat wilde ik illustreren. (1-3 fase bv)
En perilex verving die industriƫle? en 5x zo grote aansluiting. Dat had wat mij betreft veel eerder gemogen, en dat liep wat mij betreft achter.
Ik vind perilex fijn omdat het gewoon een stekker is, die je er zo in-en-uit kunt doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
Nickname27 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:39:
Mooie upgrade @ThinkPad !
Stiekem ook wel benieuwd naar de binnenkant :)

Blijf het toch wel bijzonder vinden waarom 2x DS301C aardlekautomaat met fornuisbrug niet zou werken voor inductie. Iemand een idee waarom?
Het kan alleen als je een kookplaat hebt met 2 volledig gescheiden circuits. Maar dat zijn de meeste niet. Wat je krijgt is dat de kookplaat de stroom van de ene fase verdeeld over de 2 nullen, beide aardlekautomaten meten verschil en klappen er uit.

Discussie over de kookplaat even verhuist

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 08-07-2024 21:51 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Makrolon schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:07:
[...]

Het kan alleen als je een kookplaat hebt met 2 volledig gescheiden circuits. Maar dat zijn de meeste niet.
Dat waag ik te betwijfelen. Ik denk dat de meeste dat wel zijn, en dat de platen die wel een onbalans veroorzaken sterk in de minderheid zijn. Anders zou SEP dit ding vast al lang niet meer verkopen.
Wat je krijgt is dat de kookplaat de stroom van de ene fase verdeeld over de 2 nullen, beide aardlekautomaten meten verschil en klappen er uit.
Ik hoop 't niet, zeg! Als je een plaat hebt die de stroom over de 2 nulcontacten verdeelt, dan is die ongeschikt en onveilig voor gebruik met een normale kookgroep en 2 nuldraden. Dan zou een los contact of een kapotgeknaagde nuldraad namelijk kunnen leiden tot 32 A over de de resterende 2,5 mm², terwijl die in een 1P+N of 2P+2N niet beveiligd is. Voor zoiets zou je een echte 4P moeten hebben (3P+N is ook niet goed genoeg) om het veilig te kunnen gebruiken met 1-fase-installatie.

Er schijnen wel kookplaten te zijn die na een tijdje toch een onbalans veroorzaken, zie bijv. Kego in "storing inductie kookplaat" Daar werd naar verwezen door Xander in "Het grote kookplaat aansluiten topic" n.a.v. een andere discussie over een kooktoestel aansluiten op 2 verschillende aardlebeveiligingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 06-07-2024 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Juerd schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 00:20:
[...]

Dat waag ik te betwijfelen. Ik denk dat de meeste dat wel zijn, en dat de platen die wel een onbalans veroorzaken sterk in de minderheid zijn. Anders zou SEP dit ding vast al lang niet meer verkopen.

[...]

Ik hoop 't niet, zeg! Als je een plaat hebt die de stroom over de 2 nulcontacten verdeelt, dan is die ongeschikt en onveilig voor gebruik met een normale kookgroep en 2 nuldraden. Dan zou een los contact of een kapotgeknaagde nuldraad namelijk kunnen leiden tot 32 A over de de resterende 2,5 mm², terwijl die in een 1P+N of 2P+2N niet beveiligd is. Voor zoiets zou je een echte 4P moeten hebben (3P+N is ook niet goed genoeg) om het veilig te kunnen gebruiken met 1-fase-installatie.

Er schijnen wel kookplaten te zijn die na een tijdje toch een onbalans veroorzaken, zie bijv. Kego in "storing inductie kookplaat" Daar werd naar verwezen door Xander in "Het grote kookplaat aansluiten topic" n.a.v. een andere discussie over een kooktoestel aansluiten op 2 verschillende aardlebeveiligingen.
Ik heb mijn kookplaat Bosch 2024 doorgemeten voordat ik hem aansloot.
De 2x fase en 2x nul waren volledig apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Daarom moet je als je een kookplaat op drie (twee!) fasen gaat aansluiten ook een brug plaatsen om de nulaansluitingen met elkaar te verbinden. Als ze al met alkaar verbonden zouden zijn was dat niet nodig.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Een grote plaat vaak echt op 3 en een kleinere op 2 van de drie fases
(in de perilex of de derde niet op de plaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:37
Na het upgraden van de meterkast vanwege de aanschaf van een warmtepomp en een set thuisaccu's kwam ik het volgende tegen: een kookgroep in een 3-fasen installatie |:( destijds aangelegd door een electricien en nooit echt aandacht aan geschonken om eerlijk te zijn.

De laatste tijd heb ik me wat verdiept in dit onderwerp door berichten hier op het forum te lezen. Duidelijk is dat ik deze situatie graag zou aanpassen.

De huidige situatie in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoy4r8xtLuH4V1SID762HTv2osw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFp0outo3mQLsrbdIGOh6uAf.png?f=fotoalbum_large

Aansluitschema kookplaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1ORmTrZDuSi1sr5Qe8xBkBTUEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHyKRkCS7DrpC88scyOnfAvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment is de kookplaat dus aangesloten volgens het rechter schema (230V 1N), met als enige verschil dat de brug tussen klem 1 en 2 niet onder de kookplaat zit, maar deze "brug" in de meterkast is gemaakt d.m.v. een kamrail aan de voendende kant van de kookgroep.

Mijn vraag:

Ik heb een kookgroep ALAMAT reeds uitgesloten, omdat de betreffende AEG kookplaat geen gescheiden nul heeft. Een ALAMAT zal dus vrijwel direct trippen.

Maar: wat is dan wel de juiste keuze? Moet ik een extra 3-fasen aardlekschakelaar plaatsen met daar achter een 3-fasen krachtgroep? Of volstaat het om de extra 3-fasen krachtgroep te plaatsen achter de reeds bestaande 63A 3-fasen aardlek?

Daarnaast: ik zie op het schema "400V 2N" staan. Betekend dit dat de plaat met 2x een nul aangelsoten moet worden, zelfs in een 2-fasen installatie met faseverschuiving?

Shopje naar het grote topic

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-07-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ad4NL Sterker nog, met een plaat met enkele N mag een 2x16A kookgroep nooit (gevoed uit 1-fase)... Gewoon niet. En dat heeft dan niet te maken met dat het apparaat meer vraagt dan de hoofdzekering aan kan maar met de N stroom.

Je zou het gewoon achter de huidige 3-fase aardlekschakelaar kunnen plaatsen. Maar zelf zou ik de accu's naar een eigen alamat verhuizen en dan op die krachtgroep de kookplaat zetten.

En mja, wat fabrikanten voor gekke kreten er elke keer neergooien... Is dan gewoon 1x N, 2x L.

PS En door je vermogen dat je uit de accu's kunt halen voldoen je 40A aardlekschakelaars eigenlijk ook niet meer...

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 09-07-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Ad4NL schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:58:
Op dit moment is de kookplaat dus aangesloten volgens het rechter schema (230V 1N), met als enige verschil dat de brug tussen klem 1 en 2 niet onder de kookplaat zit, maar deze "brug" in de meterkast is gemaakt d.m.v. een kamrail aan de voendende kant van de kookgroep.
Hoe zit nu de nul aangesloten, dan? Beide draden op 1 klem of is er maar 1 nuldraad? Let op: het gehele circuit, van kookgroep t/m kookplaat is relevant, dus als het met een stekker zit verbonden, is ook de bedrading van zowel wcd als stekker belangrijk.

Als de kookplaat maar ƩƩn nulcontact heeft, mag ie dus niet met de Nederlandse standaardhack (2 dunne fasedraden op dezelfde fase en 2 dunne nuldraden) aangesloten worden. Alleen een meerfase-aansluiting of aansluiting met dikke draden is veilig.
Ik heb een kookgroep ALAMAT reeds uitgesloten, omdat de betreffende AEG kookplaat geen gescheiden nul heeft. Een ALAMAT zal dus vrijwel direct trippen.
"Alamat" was een merknaam van Holec, geen afkorting van 6 woorden. Als je het als generieke naam voor een aardlekautomaat gebruikt, is het praktischer om het in kleine letters te schrijven.
Maar: wat is dan wel de juiste keuze? Moet ik een extra 3-fasen aardlekschakelaar plaatsen met daar achter een 3-fasen krachtgroep? Of volstaat het om de extra 3-fasen krachtgroep te plaatsen achter de reeds bestaande 63A 3-fasen aardlek?
Kan allebei.

In plaats van een krachtgroep kun je ook eventueel de kookgroep blijven gebruiken achter een 3-fase aardlekschakelaar. In dat geval werk je met ƩƩn nuldraad richting de kookplaat, en en bruggetje tussen de twee afgaande nulcontacten van de kookgroep die ervoor zorgt dat de nul verbonden blijft als ƩƩn van de gekoppelde automaten afslaat; aan de voedende kant plaats je dan L1, N, L2 en nog eens N, daarbij beide N's verbonden met elkaar en met de nul van de aardlekschakelaar.

Een derde optie is om een kracht-aardlekautomaat te plaatsen. Dat had eigenlijk ook voor je laadpaal gedaan moeten worden (tenzij die nog een aardlekschakelaar intern heeft).
Daarnaast: ik zie op het schema "400V 2N" staan. Betekend dit dat de plaat met 2x een nul aangelsoten moet worden, zelfs in een 2-fasen installatie met faseverschuiving?
Nee, de 2 in 2N~ staat voor het aantal fasedraden. Het gaat dus om 2 fasedraden en 1 nuldraad.

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 09-07-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Septillion schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:18:
@Ad4NL Sterker nog, met een plaat met enkele N mag een 2x16A kookgroep nooit... Gewoon niet.
Wel als het aangesloten is op 2 verschillende fasen, en de N gebrugd is op de kookgroep.

Zie bijvoorbeeld deze instructie voor een 3-fase krachtgroep gebouwd met ABB flexomaten. Datzelfde, maar dan met 2 in plaats van 3 automaten, kun je in principe met elke kookgroep doen die geen ingebouwde aardlekbeveiliging heeft.

De nulbrug aan de afgaande kant zorgt ervoor dat de nul verbonden blijft als een van de twee automaten afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Juerd Je hebt gelijk, ik doelde op gevoed uit een enkele fase. Even aangevuld :)

Was vooral bedoelt als dat met zo'n plaat een kookgroep ook fout is op een 1x40a aansluiting.

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 09-07-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Juerd Maar wat je als laatste beschrijft, 2 gekoppelde 1 fase alamats, met gekoppelde nul, is dat niet de situatie die onverklaarbaar afschakelen veroorzaakt? Omdat je niet weet door welke aardlek de stroom wegvloeit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Septillion Niet 4mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@onetime Dat kan dus alleen achter een 3-fase aardlekschakelaar (of geen aardlekschakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Septillion Of een 1x 32A... -> 4mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mijn antwoord was een antwoord op:
onetime schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:50:
@Juerd Maar wat je als laatste beschrijft, 2 gekoppelde 1 fase alamats, met gekoppelde nul, is dat niet de situatie die onverklaarbaar afschakelen veroorzaakt? Omdat je niet weet door welke aardlek de stroom wegvloeit?
Niet op de algemene vraag wat correct is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:18
@Ad4NL Doordat er maar ƩƩn nulaansluiting op de kookplaat zit is hij niet geschikt voor de typisch Nederlandse kookgroep. Dit moet je daarom zeker aanpassen.

Je kan het beste de kookgroep verwijderen en een nieuw 3 fase automaat plaatsen.
Die kan je aansluiten op de bestaande 3 fase aardlekautomaat.

De schema's van AEG zijn verwarrend, maar er hoeft maar 1 nul naar de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
Juerd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:23:

Hoe zit nu de nul aangesloten, dan? Beide draden op 1 klem of is er maar 1 nuldraad?
Er is maar 1 nuldraad, dat is dus al niet hoe het hoort :|
Juerd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:23:
Dat had eigenlijk ook voor je laadpaal gedaan moeten worden (tenzij die nog een aardlekschakelaar intern heeft).
De laadpaal zit achter een krachtgroep die weer achter een aardlekschakelaar 63A zit, dat is in principe voldoende, toch?
devriesjande schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:06:
@Ad4NL Doordat er maar ƩƩn nulaansluiting op de kookplaat zit is hij niet geschikt voor de typisch Nederlandse kookgroep. Dit moet je daarom zeker aanpassen.

Je kan het beste de kookgroep verwijderen en een nieuw 3 fase automaat plaatsen.
Die kan je aansluiten op de bestaande 3 fase aardlekautomaat.

De schema's van AEG zijn verwarrend, maar er hoeft maar 1 nul naar de kookplaat.
Bedankt! Gaat dat goed qua selectiviteit gezien de huidige aardlek reeds 2 16A krachtgroepen en 1 20A krachtgroep achter zich heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ad4NL 1 nuldraad kan perfect, maar dan of 32A -> 4mm2 of 3 fase.
Of maar 1x 16A, zoals een goed idee is bij een 1x 25A hoofdzekering...
Gaat meestal goed, en beschermt de hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ad4NL schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:25:

Bedankt! Gaat dat goed qua selectiviteit gezien de huidige aardlek reeds 2 16A krachtgroepen en 1 20A krachtgroep achter zich heeft?
Dat kan zonder problemen. Maar ik zou wel in de handleiding van de laadpaal en de omvormers van de accu's kijken of er geen seperate aardlekschakelaar moet worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
devriesjande schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:13:
[...]

Dat kan zonder problemen. Maar ik zou wel in de handleiding van de laadpaal en de omvormers van de accu's kijken of er geen seperate aardlekschakelaar moet worden geplaatst.
Top, thanks!

Voor wat betreft seperate aardlekschakelaars: ik ga het nakijken, bedankt voor de tip! Even voor mijn beeldvorming: wat is hiervan de reden? Is het gebruikelijk (of verplicht) om deze apparaten op een dedicated aardlek aan te sluiten? Momenteel is de aardlek gedeeld met de laadpaal, warmtepomp en accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ja. Het is gebruikelijk dat een laadpaal op een eigen aardlekschakelaar zit aangesloten.
Ook zonnepanelen hebben een eigen aardlekschakelaar. Of dat voor een accu installatie, die net als zonnepanelen terug kan leveren, nodig is dat weet ik niet. Vandaar mijn advies om de handleidingen door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ad4NL schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:56:
[...]

Top, thanks!

Voor wat betreft seperate aardlekschakelaars: ik ga het nakijken, bedankt voor de tip! Even voor mijn beeldvorming: wat is hiervan de reden? Is het gebruikelijk (of verplicht) om deze apparaten op een dedicated aardlek aan te sluiten? Momenteel is de aardlek gedeeld met de laadpaal, warmtepomp en accu's.
Binnen de NEN1010 wordt specifiek geƫist dat de laadpaal op een eigen aardlekschakelaar moet zitten.
Voor de accu's wordt daar nog niks over gezet evenals warmtepomp. Het is wel handig om deze op een eigen aardlekschakelaar te zetten voor een stukje stabiliteit in je huisinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eusl
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:48
Beste allen,

Al geruime tijd volg ik het Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm topic. Ik zie dat deze gesloten is en verwijst naar deze topic, dus hoop ik de vraag hier te stellen. Klopt het dat ik een 2-fase aansluiting (2x16A) heb en het zin heeft de kopersbegeleiding en aannemer aan te spreken om een 3-fase aansluiting voor mijn kookplaat te realiseren?

Info:
Nieuwbouwwoning Q3 2024 (prognose over 5 weken), meterkast gefotografeerd op inmeetdag, nog geen oplevering gehad.
8 Zonnepanelen op dak.
Keuken wordt geleverd door projectleverancier. In de getekende keuken orderbevestiging staat:
Kookplaat is Bora Pura * Aansluitwaarde 7.6 KW *. In de keukentekening staat 7.6 KW 2 Fase Perilex.
Ik heb maanden geleden de keukeleverancier gevraagd de tekening aan te passen naar 3-fase maar daar geen reactie op ontvangen. Helaas was dit al na het tekenen van de order.

Meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oShovZAHcGQrcLO66ZmqIOCmtXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEW05333Pf0QG7KFljXim4az.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHj99BlcwL1WD5GGP3xZrg3ItQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx5bsue7InF831wAWcro211G.jpg?f=fotoalbum_large

Perilex keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2OgqRbnBJwu8EFtWGpyOcfia6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opcC3RFiW22b6N1J25KSyVip.jpg?f=fotoalbum_large

Keukeleverancier orderbevestiging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ96Dmsft-JTjTa-gzBs3ToKetQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9m28c4MJzuCoX6CU78NewwK9.png?f=user_large

Keukenleverancier tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ujUW3mX8CKS1d0dXDXgGQFUcZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/enuQhtzOgszS5lmtlEAG0OmH.png?f=user_large

In de installatie bijlage van de keukenleverancier staat:
SPECIALE AANSLUITINGEN :
Voor het goed functioneren van een elektrische, keramische- of inductiekookplaat heeft u altijd een aansluiting van 2x230 Volt of 3x230 Volt, maar altijd voorzien van een PERILEX aansluiting. Uit veiligheid- en garantieoverwegingen wordt een dergelijke Perilex aansluitstekker nooit met het apparaat meegezonden. LET OP : 2x230 Volt of 3x230 Volt hangt af van het plaatselijke energiebedrijf. Raadpleeg daarom altijd uw plaatselijke energiebedrijf.
In de Technische Omschrijving van de aannemer staat:
29. Binneninrichting/keukens
De basiskeuken wordt beschreven in de keukenspecificatie met bijbehorende keukentekening. Verder
wordt verwezen naar de showroomprocedure in de algemene toelichting. De achterwand van de
keuken wordt niet nader afgewerkt.
De keuken wordt pas geleverd en geplaatst na de oplevering van de woning. Tijdens de bouw worden
wel de installatievoorzieningen voor de basiskeuken aangebracht. Wijzigingen in de basisinstallatie
van de keuken worden na oplevering door de keukenshowroom verzorgd. De aansluitingen in het
plafond van het ventilatiesysteem (t.b.v. de afzuiging van de keuken) kunnen niet worden verplaatst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@eusl kookplaat lijkt op 2 fasen op een 3 fasen ALS en hoofdaansluiting. Meestal is dit prima, maar de afzuiging gaat meestal over fase 3. Je kunt beter een foto maken van de kap open en van de perilex doos, zodat de kleuren goed te zien zijn. Keukeninstallateurs hebben meestal geen verstand van het aansluiten van kookplaten.
De aannemer heeft verkeerde aannames gedaan. Ik zou m op het matje roepen; anders krijgt ie zn geld niet als het aan mij ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@eusl Het lijkt in dit geval wel goed. Dit omdat je 3-fase aardlekschakelaars hebt en naar alle waarschijnlijkheid een 3-fase busboard. Dan zitten de units om en om op een andere fase en daarmee de kookgroep ook al.

Was het mooier geweest als ze er een 3-fase flexomaat in hadden gezet? Zeker! Kost dus ook maar een enkele flexomaat meer en de ruimte is er. Maar in dit geval is het technisch wel correct.

Wel dus onder de aanname dat er een busboard in zit maar om dit te checken moet de kap eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
eusl schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:34:

Kookplaat is Bora Pura [...] In de keukentekening staat 7.6 KW 2 Fase Perilex.
Los van de eventuele foute aansluiting met dezelfde fase op beide fasedraden, verbiedt Bora in de handleiding (pagina 31) het gebruik van een stekker en zou je dus geen perilex moeten gebruiken, maar bijvoorbeeld een aansluitdoosje.

[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 11-07-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Juerd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:19:
Los van de eventuele foute aansluiting met dezelfde fase op beide fasedraden, verbiedt Bora in de handleiding (pagina 31) het gebruik van een stekker en zou je dus geen perilex moeten gebruiken, maar bijvoorbeeld een aansluitdoosje.
Dat wist ik niet. Hier hangt de Pura ook gewoon (en probleemloos) aan een perilex stekker. Net zoals het merendeel van de Bora's in NL denk ik. Waarom zou Bora die stekker verbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Juerd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:19:
[...]

In de handleiding staat ook dat er geen stroomkabel wordt geleverd (moet door de klant ter beschikking worden gesteld). Dat is toch wel erg bijzonder, omdat een "modale" klant zoiets toch niet kan weten?
Verder nogal een bijzondere eis van Bora. Wat zou de reden zijn dat Bora het niet aanraadt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Andrehj schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:03:
[...]

Dat wist ik niet. Hier hangt de Pura ook gewoon (en probleemloos) aan een perilex stekker. Net zoals het merendeel van de Bora's in NL denk ik. Waarom zou Bora die stekker verbieden?
Ik kreeg van de klantenservice na wat doorvragen dit antwoord:
BORA Customer Support schreef:
De XBO mag alleen worden aangesloten middels een vaste verbinding. Als de XBO toch wordt aangesloten dmv een stekker dan vervalt de CE-toelating.Bij de compactserie staat in de handleiding dat het apparaat niet met een stekker mag worden aangesloten. De Servicecoordinator bij onze servicepartner meent dat BORA daarmee doelt op steekcontacten.
Feit is dat het in Nederland gebruikelijk is een electrisch apparaat zelf aan te sluiten zonder enige kennis van zaken.Kleuren spelen geen rol en als een eindgebruiker het kookveld niet aan de praat krijgt dan probeert hij simpelweg wat andere opties door de draden te verwisselen, of er nu spanning op staat of niet.Een Perilexstekker stimuleert dat gedrag alleen maar.
Puur speculatief: het gebrek aan standaard aansluitschema voor perilex kan zorgen voor een vals gevoel van veiligheid waardoor consumenten denken dat een stekker die past, ook zou moeten werken. Een fabrikant wil wellicht niet te maken krijgen met schadeclaims als een verschillende bedrading tussen wcd en stekker kortsluiting of brand heeft veroorzaakt. Zonder stekker kun je ook fouten maken, maar zal het voor de gemiddelde consument veel technischer/enger overkomen, waardoor die het hopelijk over laat aan iemand die er wel verstand van heeft.

Wat dat met de CE-toelating te maken heeft, snap ik niet. Ook hier pure speculatie: het zou kunnen gaan over het energieverlies en de warmte-ontwikkeling van suboptimaal contact, en dan 3 sets overgangsweerstanden vlak bij elkaar (installatiedraad <-> wcd <-> stekker <-> snoer) versus slechts 1 set overgangsweerstanden als je geen stopcontact gebruikt (installatiedraad <-> snoer).

[ Voor 47% gewijzigd door Juerd op 11-07-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eusl
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:48
Bedankt voor de antwoorden! Waardeer het zeer.

Afgelopen vrijdag weer gaan kijken met de hoop de kap er af te halen en foto’s te maken. Ook voor een foto van de achterkant van de perilex stekker.
Maar omdat de opzichter erbij was mocht de kap er niet af en de achterkant van de stekker is ook dichtgemaakt.

Dus om het zeker te weten, moet ik wachten tot de oplevering inspectie.

Begrijp ik het goed dat ik waarschijnlijk dus de ā€˜voldoende’ optie heb in het bekende plaatje in de TS? (1 1 = kookgroep)

Over de stekker, ik ga er maar niet zelf aan zitten šŸ˜‚. Als het niet werkt ligt het niet aan mij. Grappig dat in de link van het aansluitdoosje staat:
Productbeschrijving
Aansluitdoos voor vaste aansluiting van kookplaten, voor onze Duitse klanten of voor andere specifieke toepassingen. In Nederland worden kookplaten aangesloten met een perilexstekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhdA_Qb1yonl1c1GenT06-UD1fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUDX8vdfjDxfiHax99oucWml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH8zjvgUEG1eEogSejMpBsZZjf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLrJZK5iYbjfeOewklXbv7Z1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door eusl op 13-07-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:16
Bij ons, na aandringen van mijzelf en hulp van o.a. @Juerd en @onetime komen ze bij ons de kookgroep aansluiten van een 2 polige aardlekschakelaar naar een 4 polige aardlekschakelaar.

Er komt een kleine kast bij voor de aardlekautomaat. Wellicht niet de beste optie (die was een krachtgroep) maar hiermee meer kracht voor de kookgroep volgens dit bekende plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL1dxkvtevF1cLP7NxomJpvpTS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=fotoalbum_large

Betekent dit dat we sowieso i.p.v. 3 - 2 polige aardlekschakelars, 3 - 4 polige aardlekschakelaars krijgen? Of m.a.w. kan je 1- 4 polige aardlekschakelaar hebben naast 2 - 2 polige?

Is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden als de beste electricien deze week bij ons aan de slag gaat?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:03:
...
Er komt een kleine kast bij voor de aardlekautomaat. Wellicht niet de beste optie (die was een krachtgroep) ...
Wat bedoel je daarmee? Een 3f ALA lijkt mij een prima oplossing. Wat versta jij onder krachtgroep?

Past er nog zo'n zelfde 12u kast naast in plaats van de smalle kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Draakje5 Je hebt dezelfde fout 2x in je kast...

Ze zouden ook de linker automaat van de kookgroep uit blauw kunnen voeden en rechts uit geel (of zelfs groen).

Andere optie, beltrafo naar links, dan zou je de gele aardlekschakelaar kunnen vervangen door een 4-polige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
timovd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:10:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Een 3f ALA lijkt mij een prima oplossing. Wat versta jij onder krachtgroep?

Past er nog zo'n zelfde 12u kast naast in plaats van de smalle kast?
Onder krachtgroep versta ik bijv. dat ding links onder in de meterkast met label distributiegroep in het grijs. Die is nu niet in gebruik (bedoeld voor toekomstige laadpaal). En volgens mij dus een 3x16x 30ma aardlekautomaat?

Ik weet niet of er nog een 12u kast naast past, de electricien zal de makkelijkste oplossing kiezen denk ik gezien dit vanuit de aannemer (oplevering) geregeld wordt/is. Ik kan het wel vragen.

De electricien geeft aan:
Ik vraag: kookgroep op een krachtgroep of een 4polige aardlekschakelaar?
Electricien: op een 4p aardlekschakelaar
Ik: Even voor mijn beeldvorming, dan wordt de meterkast breder, aangezien de 4 polige aardlekschakelaars breder zijn dan de 2polige , juist?
Electricien: we moeten ivm ruimte een kleine kast bijplaatsten voor de aardlekautomaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Septillion schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:11:
@Draakje5 Je hebt dezelfde fout 2x in je kast...

Ze zouden ook de linker automaat van de kookgroep uit blauw kunnen voeden en rechts uit geel (of zelfs groen).

Andere optie, beltrafo naar links, dan zou je de gele aardlekschakelaar kunnen vervangen door een 4-polige.
Maar dan is mijn kast ramvol. Is het niet sowieso beter die extra kast er naast te hebben?
Denk dat ik liever een grotere aardlekschakelaar heb dan dat ze de 2 kookgroepen op een andere groep zetten (ene blauw andere groen bijv.) Mag dat ook wel? Want ik meen ooit iets gelezen te hebben dat dat niet zomaar kan/mag?

[ Voor 18% gewijzigd door Draakje5 op 16-07-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Hij zal de meterkast niet breder maken vermoed ik. Wellicht wel de groepenkast.
De kookplaat gaat toch niet direct op de ALS? De kabel moet namelijk afgezekerd worden (op 16A?). Of gaat de huidige kookgroep op de ALS. Dan snap ik het voordeel niet, want je hebt niet zoveel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
timovd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:20:
Hij zal de meterkast niet breder maken vermoed ik. Wellicht wel de groepenkast.
De kookplaat gaat toch niet direct op de ALS? De kabel moet namelijk afgezekerd worden (op 16A?). Of gaat de huidige kookgroep op de ALS. Dan snap ik het voordeel niet, want je hebt niet zoveel ruimte.
What's in a name, de groepenkast wordt breder gemaakt inderdaad niet de meterkast 8)

De huidige kookgroep zit nu op een 2 polige ALS, gaat naar een 4 polige ALS. Of begrijpen we elkaar verkeerd? Volgens het gedeelde plaatje hierboven, kan ik hierdoor ipv 5,6KW 7,4 KW uit mijn kookgroep trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:03:
Bij ons, na aandringen van mijzelf en hulp van o.a. @Juerd en @onetime komen ze bij ons de kookgroep aansluiten van een 2 polige aardlekschakelaar naar een 4 polige aardlekschakelaar.

Er komt een kleine kast bij voor de aardlekautomaat. Wellicht niet de beste optie (die was een krachtgroep) maar hiermee meer kracht voor de kookgroep volgens dit bekende plaatje:
[Afbeelding]

Betekent dit dat we sowieso i.p.v. 3 - 2 polige aardlekschakelars, 3 - 4 polige aardlekschakelaars krijgen? Of m.a.w. kan je 1- 4 polige aardlekschakelaar hebben naast 2 - 2 polige?

Is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden als de beste electricien deze week bij ons aan de slag gaat?

***members only***
Waarom geen 4polige aardlek naast 3x 2 polige aardlek? Alleen de kookgroep naar de 4P.
Of toch een alamat, dus een krachtgroep.

edit: Jij, maar ook de elektricien, is niet eenduidig in het woordgebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 16-07-2024 15:33 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 18 Laatste