Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:01
onetime schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:30:
[...]

Waarom geen 4polige aardlek naast 3x 2 polige aardlek? Alleen de kookgroep naar de 4P.
Of toch een alamat, dus een krachtgroep.

edit: Jij, maar ook de elektricien, is niet eenduidig in het woordgebruik.
Klopt, tenminste, ik vermeld alleen wat de electricien mij doorgaf. Het woord aardlekautomaat kende ik niet, tenminste ik heb zojuist geleerd dat dit iets anders is dan een aardlekschakelaar.

Ik verwacht een 4 polige aardlekschakelaar. Daar is bevestigend op gereageerd door de electricien.

Is een aardlekautomaat hetzelfde als een krachtgroep? Een aardlekautomaat is denk ik ook prima dan, als dat gelijk aan een krachtgroep zit. Dan krijg ik dus 11KW max voor de kookgroep ter beschikking.

Ik zal nog even op opheldering vragen. Maar in geval van een aardlekschakelaar, is het advies naast de bestaande 2 polige, hier een nieuwe extra 4 polige aardlekschakelaar bij te plaatsen voor alleen de kookgroep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:17:
[...]
Onder krachtgroep versta ik bijv. dat ding links onder in de meterkast met label distributiegroep in het grijs. Die is nu niet in gebruik (bedoeld voor toekomstige laadpaal). En volgens mij dus een 3x16x 30ma aardlekautomaat?

Ik weet niet of er nog een 12u kast naast past, de electricien zal de makkelijkste oplossing kiezen denk ik gezien dit vanuit de aannemer (oplevering) geregeld wordt/is. Ik kan het wel vragen.

De electricien geeft aan:
Ik vraag: kookgroep op een krachtgroep of een 4polige aardlekschakelaar?
Electricien: op een 4p aardlekschakelaar
Ik: Even voor mijn beeldvorming, dan wordt de meterkast breder, aangezien de 4 polige aardlekschakelaars breder zijn dan de 2polige , juist?
Electricien: we moeten ivm ruimte een kleine kast bijplaatsten voor de aardlekautomaat
Wat jij een krachtgroep noemt is dat ook, maar het is zelfs al een alamat, dus met ingebouwde aardlekschakelaar. Een gewone krachtgroep heeft dat niet en is dus een gewone 3P+N automaat.

Jij begint met het woord aardlekschakelaar, hij komt uiteindelijk met aardlekautomaat...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:05:

Woordenlijst

AfkortingBetekenis
AlamatAardlek automaat > combinatie van zekeringsautomaat en ALS
AFDDArc Fault Detection Device > Alamat met Vonk / Vlamboog detectie
ALSAardlek Schakelaar
AutomaatZekerings-automaat (1, 2, 4, 6, 10, 16, 20, 25, 32, 40, ...A)
HSHoofd Schakelaar
OSBOver Spannings Beveiliging
Rem AutomaatMaximaal Stroom beveiliging Aardlek Schakelaar(s)
Net(25A) + Solar(16A) > 40A...
WCDWandcontactdoos, stopcontact

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:11

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:18:
[...]

Maar dan is mijn kast ramvol. Is het niet sowieso beter die extra kast er naast te hebben?
Denk dat ik liever een grotere aardlekschakelaar heb dan dat ze de 2 kookgroepen op een andere groep zetten (ene blauw andere groen bijv.) Mag dat ook wel? Want ik meen ooit iets gelezen te hebben dat dat niet zomaar kan/mag?
Extra ruimte kan nooit kwaad, had links überhaupt geen halve kast gehangen.

En ja, dat mag. Ben alleen weer kwijt waar @Juerd dat uitgeschreven had.

En ja, de lingo goed krijgen is wel belangrijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 16-07-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
timovd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:10:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Een 3f ALA lijkt mij een prima oplossing. Wat versta jij onder krachtgroep?

Past er nog zo'n zelfde 12u kast naast in plaats van de smalle kast?
Kiele kiele denk ik of dat gaat passen. ( muurtje zijkant moet nog dichtgezet worden )
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bedankt. Dus in principe zijn beide oplossingen ok / mogelijk (en in ieder geval een verbetering tov de huidige situatie)?

- 4 polige aardlekschakelaar plaatsen naast de bestaande 3 stuks 2 polige aardlekschakelaars. En op de nieuwe 4 polige aardlekschakelaar de kookgroep plaatsen.
- Een Alamat plaatsen voor het fornuis, de 2 groepen die de kookgroep nu vertegenwoordigen vervallen.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 16-07-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Draakje5 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:00:
- 4 polige aardlekschakelaar plaatsen naast de bestaande 3 stuks 2 polige aardlekschakelaars. En op de nieuwe 4 polige aardlekschakelaar de kookgroep plaatsen.
Dit gaat niet zomaar. De huidige kookgroep is geplaatst op busboard en je hebt dus een 3x 1-fase busboard. Er zou dan een (22cm brede) uitbreidingskast met ander busboard, of een andere kookgroepautomaat met schroefcontacten geplaatst moeten worden.
- Een Alamat plaatsen voor het fornuis, de 2 groepen die de kookgroep nu vertegenwoordigen vervallen.
Dit zal waarschijnlijk de oplossing worden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Draakje5 Ah, ik had weer eens niet herkend dat het een busboard kast is. Dan is het wat lastiger om het aan een 4P aardlek te maken.

Makkelijkste optie blijft, kookplaat naar positie 4 en 5 verplaatsen en de WP naar positie 8 en 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Nu komen ze met dit aanzetten om er naast te monteren. Tja, het wordt een alamat maar neemt wel onnodig veel ruimte in , niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EWr6xs1CNnUgcxRHKeMoKvhhxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdf5A7pyfs0GZpbwPl5YMKr3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:18

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Draakje5, dat was te verwachten natuurlijk. Iedere installateur kan z'n eigen vinkje zetten en geen verantwoordelijkheid nemen voor het geheel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
timovd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:59:
@Draakje5, dat was te verwachten natuurlijk. Iedere installateur kan z'n eigen vinkje zetten en geen verantwoordelijkheid nemen voor het geheel.
Elektricien toch overtuigd, er komt een 12 kast naast ter vervanging ook van die halve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Draakje5 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:02:
[...]

Elektricien toch overtuigd, er komt een 12 kast naast ter vervanging ook van die halve.
Dat lijkt mij een veel nettere oplossing.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Draakje5 Mja, het is "voldoende" maar wel erg matig. Zelf zou ik dus de linker kast gewoon vervangen door een full size (2x12) HLD33. Maarja, dat kost de instalateur dus meer.

Overigens, gaat het met dat kastje al niet passen, want hoe krijg je daar 2x een 3P+N alamat in? Laatste keer dat ik keek zijn die nog steeds niet in 3 units breed te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dWsFE9FLFq8ZHjOHmKG_PPaeeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zg9oM6cCkjQET6uf15tgrB3.jpg?f=fotoalbum_large

Naderhand heeft ie alleen nog iets veranderd met de kookgroep.
Volgens mij , wat ik begreep, was het (zoals hier op foto) op 3 fase, en heeft hij nu 2 en 2 o.i.d. gedaan. De kookplaat ging niet aan met de '3 fase?' aansluiting. (totaal geen verstand van), maar het kon nu in ieder geval 14kw aan gaf hij aan.

Ik heb in ieder geval ook mooi weer ruimte om zelf nog e.e.a. aan te (laten) sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXvhXUZIvoSY8zNmNzQ4xxbB9jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdvxniYaO2fXlS0mCSprSVPx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Draakje5 gemiste kans om geen kam te gebruiken. Behoorlijke spaghetti zo. Maar wel een verbetering met een échte 3f kookgroep. Kon de warmtepomp niet verdeeld worden over 2 fasen middels een 3f alamat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
timovd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:02:
@Draakje5 gemiste kans om geen kam te gebruiken. Behoorlijke spaghetti zo. Maar wel een verbetering met een échte 3f kookgroep. Kon de warmtepomp niet verdeeld worden over 2 fasen middels een 3f alamat?
De warmtepomp aansluiting verzwaren? Volgens mij is/was dat niet nodig.
Ik heb me er een tijdje geleden heel kort in verdiept, maar had/heb ook niet zo veel argumenten als bij de kookgroep naar de aannemer toe. Dit betrof projectbouw, dus alles standaard etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:46

Cordon

Lievelings jankert

Waarschijnlijk is dit heel simpel voor jullie, maar ik snap het niet meer :P

Wij krijgen een Bora Puru in onze keuken, nieuwbouwhuis. Vandaag hadden we een kijkdag en konden in de meterkast kijken. Nu is er een kookgroep, maar is die sterk genoeg? Of moeten we deze dus nog sterker laten maken? 🥺 Het is groep 8. Er komen 3 fases binnen in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGhYzKL-zTZVJnrHdzOwAv7v_k0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPcsvvI3mnDWUyvC3yGln8Iw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Cordon 3 fase en kookgroep. Lees de start post even door. Wat is groep 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

timovd schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:41:
@Cordon 3 fase en kookgroep. Lees de start post even door. Wat is groep 10?
oh dat is ‘voldoende’? Ik heb ooit elektrotechniek gestudeerd, maar met een reden niet doorgegaan :’)

Groep 10 is de warmtepomp, daar komt echt zo’n rode stekker uit de muur zetten :’)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 22:35
Cordon schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:55:
[...]

oh dat is ‘voldoende’? Ik heb ooit elektrotechniek gestudeerd, maar met een reden niet doorgegaan :’)
Het doorlezen van de startpost is voldoende om te constateren dat het verstandig is om groep 8 te vervangen voor een driefase automaat.
Aanvullend: twee aardlekschakelaars die de 'blauwe' groepen beveiligen is ook wel apart.🤔

[ Voor 11% gewijzigd door devriesjande op 19-07-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

devriesjande schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:27:
[...]

Het doorlezen van de startpost is voldoende om te constateren dat het verstandig is om groep 8 te vervangen voor een driefase automaat.
Aanvullend: twee aardlekschakelaars die de 'blauwe' groepen beveiligen is ook wel apart.🤔
Ah okey, we gaan er naar kijken. Het is verstandig, maar niet nodig. We gaan er toch naar laten kijken. Bedankt!

Groep 4/5 en groep 11 zijn los van elkaar en toevallig blauw. 4/5 zijn keuken en vaatwasser. Groep 11 is de oplaadpaal van de auto. Die de komende jaren niet in gebruik komt maar er wel vast zit. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Cordon op 19-07-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:02
Mijn meterkast van eind jaren zeventig is hard aan vervanging toe.
Tav het aansluiten een inductie kookplaat in de nieuwe meterkast ( 3x25A) wat is momenteel de norm hoe deze aangesloten moet worden?
Kookplaat is 7,4 kW en dient op 2 fasen aangesloten te worden volgens de handleiding.
Wordt die gevoed vanuit twee van de drie aardlekautomaten of vanuit een eigen 3 fase aardlekautomaat?
Lees en hoor van alles, maar zie op den duur door de bomen het bos niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Nee, lees de start post eens door en stel dan specifieke vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@petkaij Zolang je de twee L aansluitingen maar verdeelt over twee fases. Vooral dus geen kookgroep (twee gekoppelde B16) uit dezelfde fase. Meest voor de hand liggende optie is een 3P+N aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Eigenlijk zegt deze afbeelding al genoeg.
Kookgroep achter een eigen 3 fase aardlek automaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFY30OYAd_APFmlll1u0RVyXXSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Whw3pXQwTEja9JeaDQrPy0t.png?f=fotoalbum_large

Heb offerte gekregen van installateur waarin deze niet specifiek vermeld staat.
De drie standaard aardlekautomaten voor de overige 10 groepen eigenlijk ook niet.
Maar eens navragen hoe hij de kookplaat denkt aan te sluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Veel installateurs sluiten een kookgroep aan achter een enkele 1f ALS (rechter plaatje), dus expliciet navragen kan geen kwaad bij een 3x25 hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Als je dan de configurator gebruikt bij Elektramat, dan blijkt dat de dubbele kookgroep op één aardlek schakelaar wordt geprojecteerd. Toch vreemd als dit niet de actuele gangbare norm is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXQsb4zvJPU7Rc0ywRiPp5tvcFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8iRBMp3NqJwmaoebkv8ZEFNw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Antwoord van de installateur:

"De kookplaat voor u is een 2 polige automaat voor nodig dus ook een 2 polige aardlekschakelaar. Dit is conform de nen1010."

Wat gaat hier fout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@petkaij Zoek alsjeblieft een installateur die het wel snapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@petkaij Configurator is inderdaad beperkt. Ondanks dat je nu meer dan 40A beschikbaar hebt past hij ook de aardlekschaaklaars niet aan naar 63A...

En qua installateurs, mja, monkey see monkey do. Meeste kennen de norm gewoon niet maar doen zoals het ze ooit voorgedaan is. Als je met de installateur verder wilt gewoon zeggen dat je een krachtgroep alamat wilt, geen discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Eens met @Septillion.
De 20A PV-groep zorgt er ook nog voor dat je >40A over je ALS's kunt laten lopen (25+20>40). (Offtopic hier)
Heeft @petkaij ook deze Medusa groepenkast? Plaats eens een foto. Eventueel zelf een kam en B16 3f ALA aanschaffen en discussie meteen afkappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@petkaij Je bent helaas niet scherp in de terminologie,
belangrijk als je met een pro werknemer in deze branche communiceert.
onetime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:05:

Woordenlijst

AfkortingBetekenis
AlamatAardlek automaat > combinatie van zekeringautomaat en ALS
AFDDArc Fault Detection Device > Alamat met Vonk / Vlamboog detectie
ALSAardlek Schakelaar
AutomaatZekering-automaat (1, 2, 4, 6, 10, 16, 20, 25, 32, 40, ...A)
HSHoofd Schakelaar
OSBOver Spannings Beveiliging
Rem AutomaatMaximaal Stroom beveiliging Aardlek Schakelaar(s)
Net(25A) + Solar(16A) > 40A...
WCDWandcontactdoos, stopcontact

[ Voor 86% gewijzigd door onetime op 24-07-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

offtopic:
@onetime of @timovd Misschien die lijst even fixen. Heeft wat last van de Engelse ziekte... En meeste noemen het een installatieautomaat maar anders is het een zekeringautomaat (zonder s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@onetime die zelfde "pro" installateur heeft het over een
...een 2 polige automaat voor nodig dus ook een 2 polige aardlekschakelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
In het kader van dit topic ontbreken er ook nog twee definities: kookgroep en krachtgroep.
Links en rechts zal ik de lijst maar bijwerken dus. @Septillion @timovd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Aansluit opties van Atag inductie kookplaat.
Zit nu nog aangesloten volgens schema 2 ( de typisch NL optie)
Om niet meer achter 1 hoofdzekering te zitten zal het aansluitschema 3 of 4 worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ii_xxGuyKz_C1X36gi8vRZ6qhxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5XTWFUbpR1ekIVNNunmLxMp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@petkaij Daar zit effectief geen verschil tussen, contact 3 is loos. Verdeel 1 en 2 over de minst belaste fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16
Hier ook even benieuwd wat nu correct is, uitgaande van deze kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHqHfoItRLjh9c_JzaDjL62vhuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9gljnrVW6Udvi9DzTHh9xfJT.png?f=fotoalbum_large

"Deze groepenkast wordt volledig afgemonteerd en voorbedraad afgeleverd!" is binnengekomen. Daarbij zijn automaat 1 + 2 gecombineerd de fornuisgroep. Die zitten samen met 3 + 4 middels kamrails gekoppeld en aangesloten op aardlek 1, die vervolgens weer naar fase 1 loopt.

5 t/m 8 zitten op aardlek 2 voor fase 2, etc.

Dit betekend dus dat de fornuisgroep op 1 fase zit. Er moet een IKEA BLIXTSNABB inductiekookplaat aan dat aangeeft: "Aansluitvermogen: 7350W" + "Stroom: 2x16A of 1x32A" met een 3x 25A 3 fase aansluiting wordt dat dus 2x16A en moet het dus verdeeld over 2 fase. Vanuit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB_whjYHahWj1p4aDYOG5KTZcxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LlviGYILKvXcb65nnjDePuoh.png?f=fotoalbum_large

Zoals het standaard dus geleverd wordt is het naar mijn idee incorrect. Kan iemand dat bevestigen? Om dit te corrigeren kan deze fornuisgroep verplaatst worden naar positie 4+5. Op die manier zijn er geen extra kabels nodig in de kast en zit dus de linker fornuisgroep automaat in fase 1 op aardlek 1 en de rechter fornuisgroep automaat in fase 2 op aardlek 2.

Daarbij vraag ik me alleen af of het wel op gescheiden aardleks mag/hoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
@royduin Lees de TS even door. Bijna heel het topic gaat hierover. De gevraagde bevestiging: ja, de heersende opvatting hier is dat een gekoppelde fornuisgroep op één fase onjuist is in een normale driefaseinstallatie.

Gezien het merk verbaast het me niet dat ze wat opleveren dat niet hoort. Kun je gewoon terugsturen, neem ik aan?

Over 2 aardlekschakelaars verdelen is mogelijk maar schijnt met sommige kookplaten problemen te geven.

De meest voor de hand liggende optie is een 3P+N aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@royduin Weet je zeker dat je Emat wilt? Kan je het nog terugsturen, bv omdat die kookgroep inderdaad niet goed zit?
Geef ze maar een link naar dit topic.

Uit Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 :
Merken groepenkasten
  • ABB Haf
  • Attema
  • Eaton Holec (voorheen Holec & Moeller)
  • Hager
  • Schneider Electric
A-Merken componenten; behalve bovenstaande ook onderstaande:
  • Attema Clickmate = Merlin Gerin (nu Schneider Electric)
  • Attema Clickmate XL = Eaton
  • Attema Clickmate NXT = Siemens
  • Le Grand
  • General Electric
Het merk van de echte kast zegt niets over het merk van de componenten erin. Het is wel het netste om alle componenten van het zelfde merk te hebben. Sommige merken laten ook componenten in China maken, maar naar eigen specifikatie en met eigen quality control. Componenten van Chinese merken voldoen over het algemeen wel aan de minimale vereisten, maar het beeld bestaat dat deze toch iets minder betrouwbaar zijn, zeker op de lange termijn. Ook zou de kunststof waar ze van gemaakt zijn bijvoorbeeld minder vlam-dovend zijn. Zo heeft @onetime een nieuwe alamat van een Chinees merk gehad die niet ingeschakeld bleef... dat is dan weer beter dan automaten die niet uitschakelen; @onetime weet van "automaten" die na opening gewoon schakelaars bleken... Al zal dat laatste je via een betrouwbare webshop niet snel gebeuren. Wil je bewezen degelijke merken, kies dan bovenstaande merken, maar niet onderstaande Chinese budget merken:
  • Chint en submerk NOARK
  • Emat huismerk van Elektramat, producent voor de consument niet duidelijk
  • Gacia
Auteur: onetime
Hier: True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" goede argumenten om voor degelijke en betrouwbare A-merken te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16
Dank voor jullie reactie @Juerd en @onetime! En bedank voor de bevestiging! Zal ik die verplaatsen naar positie 4+5. Terugsturen weet ik niet; de kast is een tijd terug al besteld en hangt inmiddels aan de muur. Maar misschien kunnen componenten nog wel uitgewisseld worden omdat zoals aangeleverd het niet klopt. Elektramat via de chat schoot niet op; nu een mail gestuurd. Even afwachten wat daaruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
royduin schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:27:
...Maar misschien kunnen componenten nog wel uitgewisseld worden omdat zoals aangeleverd het niet klopt. ...
Je hebt die kast toch zelf bij elkaar geklikt? Je kunt er ook nog een 3f ala bijprikken en de brug van de "kookgroep" verwijderen. Of wisselen voor 2 losse automaten als ze meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
royduin schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:27:
Terugsturen weet ik niet; de kast is een tijd terug al besteld en hangt inmiddels aan de muur.
Tja, dan wordt omruilen naar mijn mening wel een onredelijk verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Kan iemand mij helpen aub? Ik vraag me af of ik 3 fasen heb naar de kookgroep M. Doordat er op de kast 3x400v staat komt er toch 3 fase binnen of ben ik verkeerd? Maar als ik naar de groep kijk kan ik er niet naar uit. Is het zo dat er 4 kabels vertrekken vanuit de groep?

In de keuken zijn 5 kabels zichtbaar 6mm2

Alvast bedankt

XavierAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2k1Rz1tAEh3g2Dbf9OJGvPbmCkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLNH3m1XmHF2Xch2D3JbMlI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Tu68gcJ4A0nnjgTw3pjKYfoA70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENdooK32vWEjTMjtrk5g69IA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03N9aRH_SMkV8Ywao08tmR-2Yvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtG49qFHmgn9f7mhGakTdKdr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Xavier001 Je lijkt inderdaad 3fase te hebben. Maar die automaat waardes... 20A / 25A, en dan ook nog C ipv B, is dit België? Wat voor hoofdzekeringen heb je?
Je hebt het over 5 kabels, maar je bedoeld draden, misschien in één kabel? XVB???
Het lijkt voor zover ik kan zien ook in jouw situatie beter om een 3 fase krachtgroep te gebruiken, er lijkt nu een 25A 1 fase automaat voor je kookplaat te zijn. ~5,7kW...

edit: en dan 5x 6mm voor de kookgroep???

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 07-08-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
@onetime Waarschijnlijk is dat België, ja, want dat "ééndraadsschema" bevat typisch Belgische symbolen, XVB is het Belgische equivalent van YMvK, en in België is nog gangbaarder dan bij ons om losse draden of aders "kabels" te noemen.

@Xavier Ik vraag me af of je schema en de praktijk wel met elkaar overeenkomen. Misschien ligt er een 5-aderige kabel als voorbereiding op de toekomst. Dat je meter geschikt is voor een bepaalde spanning, wil niet zeggen dat je die ook hebt, dus aan symbooltjes heb je hier weinig. Ik vrees dat je toch onder de kap zult moeten kijken om meer te weten te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 08-08-2024 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:53

Ethirty

Who...me?

M is in ieder geval 2-polig en niet 4-polig zoals bedoeld voor een krachtgroep. Ook al ligt de kabel er, hij is er nu niet voor aangesloten.

Het is zelfs niet eens een in Nederland gebruikelijke kookgroep van 2x16, maar slechts 1x25A.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Nu online
onetime schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:40:
@Xavier001 Je lijkt inderdaad 3fase te hebben. Maar die automaat waardes... 20A / 25A, en dan ook nog C ipv B, is dit België? Wat voor hoofdzekeringen heb je?
Je hebt het over 5 kabels, maar je bedoeld draden, misschien in één kabel? XVB???
Het lijkt voor zover ik kan zien ook in jouw situatie beter om een 3 fase krachtgroep te gebruiken, er lijkt nu een 25A 1 fase automaat voor je kookplaat te zijn. ~5,7kW...

edit: en dan 5x 6mm voor de kookgroep???
Ja klopt België hoofdzekering is denk 40A maar ben niet zeker.hoe zie jij dan dat er 1 fase is ?ja klopt 5 draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Nu online
Juerd schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 01:52:
@onetime Waarschijnlijk is dat België, ja, want dat "ééndraadsschema" bevat typisch Belgische symbolen, XVB is het Belgische equivalent van YMvK, en in België is nog gangbaarder dan bij ons om losse draden of aders "kabels" te noemen.

@Xavier Ik vraag me af of je schema en de praktijk wel met elkaar overeenkomen. Misschien ligt er een 5-aderige kabel als voorbereiding op de toekomst. Dat je meter geschikt is voor een bepaalde spanning, wil niet zeggen dat je die ook hebt, dus aan symbooltjes heb je hier weinig. Ik vrees dat je toch onder de kap zult moeten kijken om meer te weten te komen.
Ja dat weet ik niet. Enige wat ik me bedenk is dat is las nominaal gemeten spanning 500V. Maar dit is voor de kast neem ik aan?. Kan het niet zijn dat de groep 4 kabels heeft of moet ik daarvoor kijken? Is dit gewoon de kast openmaken en eraf nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Nu online
Ethirty schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:31:
M is in ieder geval 2-polig en niet 4-polig zoals bedoeld voor een krachtgroep. Ook al ligt de kabel er, hij is er nu niet voor aangesloten.

Het is zelfs niet eens een in Nederland gebruikelijke kookgroep van 2x16, maar slechts 1x25A.
De groep hangt toch samen, is dit dan niet 2x25A? Of kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Xavier001 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:33:
Enige wat ik me bedenk is dat is las nominaal gemeten spanning 500V.
Ik kan daar grammaticaal niks van maken, en nominaal en gemeten zijn tegenstrijdig. Kun je het eens heel anders verwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Xavier001 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:29:
[...] Ja klopt België hoofdzekering is denk 40A maar ben niet zeker.hoe zie jij dan dat er 1 fase is ?ja klopt 5 draden.
Door de automaat, dat lijkt een 1 fase automaat te zijn.
Xavier001 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:33:
[...] Ja dat weet ik niet. Enige wat ik me bedenk is dat is las nominaal gemeten spanning 500V. Maar dit is voor de kast neem ik aan?. Kan het niet zijn dat de groep 4 kabels heeft of moet ik daarvoor kijken? Is dit gewoon de kast openmaken en eraf nemen?
Meerdere aders of draden in 1 kabel. Een kabel bevat meerdere aders of draden.
Ik mag hopen dat voor de kast de spanning het zelfde is als erna, anders is er iets mis.
Xavier001 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:18:
[...] De groep hangt toch samen, is dit dan niet 2x25A? Of kan dat niet?
Een aanvoer, Fase en een afvoer, de Nul, samen zijn de stroomkring. Dus 1x 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-07 22:57
Binnenkort komt er een nieuwe keuken en gaan we over van gas naar inductie. Er moet dus een aansluiting voor de inductiekookplaat in de keuken aangelegd worden.
Huidige situatie is een 1 fase hoofdaansluiting,
in de toekomst staat verzwaring naar 3x25A op de planning maar dit kan niet op tijd gerealiseerd worden voor installatie van de nieuwe keuken.

Wat is wijsheid om te doen? Eerste gedachte was een 2 polige aardlekschakelaar icm een kookgroep toe te voegen (inductie plaat met aansluitwaarde van 7200W).
Ik zie nu in dit topic dat dit fout is, op welke manier kan ik dit juist aanleggen zonder dat er na overgang naar 3 fase componenten vervangen moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Koen g Plaats alvast een 3 fase alamat en sluit die nu aan als een kookgroep. Ook nu al met de juiste 3 fase kleuren naar de perilex. Ook deze aansluiting om te bouwen bij de overgang naar 3 fase. Gelijktijdig!
Wacht daar dan niet te lang mee!

edit: zorg dat je weet wat voor merk je gaat gebruiken bij 3 fase, en misschien die nieuwe kast vast plaatsen.

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 08-08-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen g
onetime schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:18:
@Koen g Plaats alvast een 3 fase alamat en sluit die nu aan als een kookgroep. Ook nu al met de juiste 3 fase kleuren naar de perilex. Ook deze aansluiting om te bouwen bij de overgang naar 3 fase. Gelijktijdig!
Wacht daar dan niet te lang mee!

edit: zorg dat je weet wat voor merk je gaat gebruiken bij 3 fase, en misschien die nieuwe kast vast plaatsen.
De huidige (hager) groepenkast uit 2019 blijft behouden, enkel een nieuwe 4P hoofdschakelaar plaatsen.
Je bedoelt dus op de 3 fase alamat de L1 en L2 met een brug doorlussen aan de inkomende kant en zodra de aansluiting verzwaard is dit aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Koen g Bijna, ook de 2e N via de overgebleven pool. Of, en dat is makkelijker, voor zolang de afgaande L1 en L2 onder dezelfde klem van de 3fase alamat, dan ben je tijdelijk beperkt tot 1x 16A = 3,7kW.
Dan kan je de perilex en alles verder meteen correct aansluiten en loop je geen risisco op een overbelaste N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:26
Juerd schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:32:
[...]
Het hypothetische geval van een 1-fase 2×16 A kookgroep achter twee verschillende 1-fase aardlekschakelaars vind ik een erg interessant.

Mijn voorzichtige conclusie is dat een kookplaat achter 2 onderling vergrendelde automaten die elk worden gevoed vanuit een andere aardlekschakelaar wel is toegestaan, en dat je daarbij niks bijzonders hoeft te doen anders dan zoals altijd duidelijk markeren wat achter welke aardlekschakelaar zit.

Edit enkele dagen later: oorspronkelijk twijfelde ik of ik dit wel een goed idee vond. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik het een goed idee vind. Door twee 2-polige aardlekschakelaars te gebruiken kun je niet werken met een onveilige kookplaat met maar 1 nulcontact, en als je een klassieke dubbele kookgroep wilt gebruiken op twee verschillende fasen, heb je geen dure 4-polige aardlekschakelaar/aardlekautomaat nodig. Maar het blijft hoogst ongebruikelijk en je zult je waarschijnlijk ooit eens moeten verantwoorden waarom je dit in hemelsnaam zo hebt gedaan. Dat zijn atechnische, maar goede redenen om het toch niet te doen.
Ik was me er niet van bewust dat er alleen al over het aansluiten van een kookplaat zoveel gesproken kan worden :) Hele topic doorgenomen en uiteindelijk bij deze oplossing beland omdat ik onlangs geswitcht ben van 1x35 naar 3x25. Heb een Siemens inductieplaat die nu mbv een kookgroep is aangesloten. Kookgroep zit op een aparte 2P ALS. Ik snap dat deze nu te zwaar belast wordt omdat de fase waar ie op zit nu nog maar 25A is. (de losse automaat die op de foto ingeschakeld is, is van de airco; het gaat uiteraard om de 2 linker)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlglH6HdYX2xy7S5Sg6cwIFqVc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lINiuEvMZwzfHxzz6ImU1EgS.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de kookplaat kant zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suBhZV2mncJOXaIpVKqFuQlraRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OenggMiYGxJpgAD7vhIeqiQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is dus de onderste situatie volgens mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f5_f0ThjCwujW-WXyi8TCF_1Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNCULGpXJe6d52GeLNA2NcUN.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik jouw idee volg is de simpelste oplossing om de bestaande kookgroep, die nu op 1 ALS zit, te splitsen zodat de 2e aansluiting naar een andere ALS gaat, waar nu 3 groepen op zijn aangesloten, nog eentje vrij dus.
Dan hoef ik niks weg te gooien en opnieuw aan te schaffen. Alleen in verband met de plaats in de kast 2 aftakklemmen voor de andere ALS. Ik snap dat het niet de meest gebruikelijke oplossing is wellicht, maar wel prima werkbaar en eenvoudig te realiseren. Eensch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53XbY8tdMrrUPzjQhXve0G6XUTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZmMlQPFuMjCI5ownxBr4sTV.webp?f=fotoalbum_small

Ook schopje naar waar dit thuis hoort

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 10-08-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:03
BGFG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Ik was me er niet van bewust dat er alleen al over het aansluiten van een kookplaat zoveel gesproken kan worden :) Hele topic doorgenomen en uiteindelijk bij deze oplossing beland omdat ik onlangs geswitcht ben van 1x35 naar 3x25. Heb een Siemens inductieplaat die nu mbv een kookgroep is aangesloten. Kookgroep zit op een aparte 2P ALS. Ik snap dat deze nu te zwaar belast wordt omdat de fase waar ie op zit nu nog maar 25A is. (de losse automaat die op de foto ingeschakeld is, is van de airco; het gaat uiteraard om de 2 linker)

[Afbeelding]

Aan de kookplaat kant zo
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik jouw idee volg is de simpelste oplossing om de bestaande kookgroep, die nu op 1 ALS zit, te splitsen zodat de 2e aansluiting naar een andere ALS gaat, waar nu 3 groepen op zijn aangesloten, nog eentje vrij dus.
Dan hoef ik niks weg te gooien en opnieuw aan te schaffen. Alleen in verband met de plaats in de kast 2 aftakklemmen voor de andere ALS. Ik snap dat het niet de meest gebruikelijke oplossing is wellicht, maar wel prima werkbaar en eenvoudig te realiseren. Eensch?

[Afbeelding]
Als ik je zo begrijp wil je elk deel v/d fornuisgroep nu aan een andere ALS gaan hangen, dit mag absoluut niet!
Je moet hiervoor een 3F+N ALS of 3F+N alamat voor gebruiken (waarvan je dus maar 2 fasen daadwerkelijk doorvoet naar je kookplaat), je mag evt. dan wel zeggen op F3 sluit je je oven aan.
Je moet namelijk met 1 aardlekschakelaar de voeding van die fase(s) in 1 handeling uit kunnen schakelen, en dat kan in dit geval niet met 2 losse ALS'en naar je kookgroep toe.
Tevens kan je hele vreemde situatie's krijgen doordat er vanuit je kookplaat en/of elders in de woning b.v. lekstroom ontstaat, dan werkt of een deel van je kookplaat niet of in z'n geheel niet.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Annuk schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Als ik je zo begrijp wil je elk deel v/d fornuisgroep nu aan een andere ALS gaan hangen, dit mag absoluut niet!
Waarom zou dat niet mogen? Heb je mijn post gezien, die door BGFG werd aangehaald, waarin ik aan de hand van de NEN 1010 tot de conclusie kom dat het wel mag?

Ik ben zeer geïnteresseerd in verwijzingen naar specifieke regels.
Je moet namelijk met 1 aardlekschakelaar de voeding van die fase(s) in 1 handeling uit kunnen schakelen, en dat kan in dit geval niet met 2 losse ALS'en naar je kookgroep toe.
In welke bepaling staat dat je met 1 aardlekschakelaar de voeding van *wat dan ook* moet kunnen schakelen?

In voorgenoemde post trek ik onderbouwd een andere conclusie.
Tevens kan je hele vreemde situatie's krijgen doordat er vanuit je kookplaat en/of elders in de woning b.v. lekstroom ontstaat, dan werkt of een deel van je kookplaat niet of in z'n geheel niet.
Dat een deel van je kookplaat geen spanning krijgt en de andere wel, is heel normaal, en kan ook doordat de hoofdzekering van één van de drie fasen is aangesproken en de andere twee niet, of doordat één van de twee automaten van eealleen voorn kookgroep is aangesproken en de andere niet (dat is normaal: meestal zijn de automaten alleen gekoppeld voor handmatige bediening).

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 10-08-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Ik snap dat het niet de meest gebruikelijke oplossing is wellicht, maar wel prima werkbaar en eenvoudig te realiseren. Eensch?
Ja, met het risico dat je voortaan iedereen moet uitleggen wat je hebt gedaan en waarom je concludeert dat het mag, omdat ze deze oplossing nog niet kennen en ervan uitgaan dat 't niet mag. Zie de post hier direct boven :)

En het risico dat je kookplaat intern toch stroom tussen de twee stroomketens lekt en daardoor de aardlekschakelaar tript, wat niet hoort maar kennelijk soms wel gebeurt - als je zo'n plaat hebt, kun je die niet verdelen over 2 aardlekschakelaars (ook niet met een aardlekautomaten-kookgroep.) Helaas ga je dat pas in de praktijk ontdekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 10-08-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@BGFG Zolang je de twee automaten van de kookgroep goed labelt zodat duidelijk is achter welke ALS ze zitten lijkt me dat prima.

Nu wordt er wel eens geroepen dat de twee delen kunnen lekken naar elkaar maar nog nooit heeft iemand daar typenummers bij kunnen noemen. Naar mijn idee zou dat een kookgroep ook per definitie onveilig maken omdat er dan geen beveiliging is op hoe veel lek er zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Juerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Waarom zou dat niet mogen? Heb je mijn post gezien, die door BGFG werd aangehaald, waarin ik aan de hand van de NEN 1010 tot de conclusie kom dat het wel mag?

[...]

In welke bepaling staat dat je met 1 aardlekschakelaar de voeding van *wat dan ook* moet kunnen schakelen?

In voorgenoemde post trek ik onderbouwd een andere conclusie.

[...]

Dat een deel van je kookplaat geen spanning krijgt en de andere wel, is heel normaal, en kan ook doordat de hoofdzekering van één van de drie fasen is aangesproken en de andere twee niet, of doordat één van de twee automaten van eealleen voorn kookgroep is aangesproken en de andere niet (dat is normaal: meestal zijn de automaten alleen gekoppeld voor handmatige bediening).
Snappen jullie dat ik als relatieve leek het niet meer volg? 3 mensen, drie uiteenlopende meningen 7(8)7 @Septillion, @Juerd , @Annuk.

Als ik als alternatief deze Eaton Aardlekschakelaar 4-P 40A 30mA https://www.sandervunderi...akelaar-4-p-40a-30ma.htmlneem, sluit ik dan op de N 2x de N die naar de kookgroep gaat aan? En gebruik ik 2xF van de ALS die ik verbind aan de bestaande kookgroep? De 3e F is dan loos. Oven zit al op andere groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@BGFG De standaard is dan ook ook wat ingewikkeld omdat het globaal omschreven staat. En je ziet gewoon veel te veel 'monkey see, monkey do' in de branch.

Ik zou zelf er niet een 4P aardlekschakelaar bij plaatsen maar een 3P+N aardlekautomaat (of een 4P aardlekautomaat maar die zijn schaarser). Want met een 4P aardlekschakelaar zal je dus de kookgroep moeten houden en zit je dus ook vast aan 2xL+2xN. Met een 3P+N aardlekautomaat zou dat ook nog steeds mogen maar de boel omzetten naar 3xL+N zou dan logischer zijn.

Maar zoals @Juerd een keer heeft uitgezocht, kookgroep achter twee 2P aardlekschakelaars is prima. Met als enige risico dat er heel misschien platen zijn die tussen de twee segmenten lekken en de aardlekschakelaar doen trippen. Maar niemand heeft vervolgens daar voorbeelden van kunnen noemen en de oplossing is makkelijk te proberen gezien het geen extra componenten kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Septillion schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:35:
@BGFG De standaard is dan ook ook wat ingewikkeld omdat het globaal omschreven staat. En je ziet gewoon veel te veel 'monkey see, monkey do' in de branch.

Ik zou zelf er niet een 4P aardlekschakelaar bij plaatsen maar een 3P+N aardlekautomaat (of een 4P aardlekautomaat maar die zijn schaarser). Want met een 4P aardlekschakelaar zal je dus de kookgroep moeten houden en zit je dus ook vast aan 2xL+2xN. Met een 3P+N aardlekautomaat zou dat ook nog steeds mogen maar de boel omzetten naar 3xL+N zou dan logischer zijn.

Maar zoals @Juerd een keer heeft uitgezocht, kookgroep achter twee 2P aardlekschakelaars is prima. Met als enige risico dat er heel misschien platen zijn die tussen de twee segmenten lekken en de aardlekschakelaar doen trippen. Maar niemand heeft vervolgens daar voorbeelden van kunnen noemen en de oplossing is makkelijk te proberen gezien het geen extra componenten kost.
Pfff, lastig hoor, maar bedankt voor je hulp. Wat je zegt is deze dus https://www.sandervunderi...lekautomaat-3p-n-b16.html? En sluit ik dan grijs en blauw samen aan op de N met zo’n koppelblokje? Dan hoef ik verderop naar de kookplaat niks te veranderen namelijk volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
BGFG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:18:
Snappen jullie dat ik als relatieve leek het niet meer volg? 3 mensen, drie uiteenlopende meningen 7(8)7 @Septillion, @Juerd , @Annuk.
Volgens mij zijn Septillion en ik het met elkaar eens. Ik vermoed dat Annuk het ook eens gaat zijn zodra die de achtergrondinformatie daadwerkelijk heeft gelezen.
Als ik als alternatief deze Eaton Aardlekschakelaar 4-P 40A 30mA https://www.sandervunderi...akelaar-4-p-40a-30ma.htmlneem, sluit ik dan op de N 2x de N die naar de kookgroep gaat aan?
Als je wel nieuwe dingen gaat kopen, zou ik ook aanraden om een aardlekautomaat te nemen die de kookgroep compleet vervangt, en dan de kookplaat te bedraden als driefasen-toestel met één nuldraad. Dat is veel makkelijker/simpeler en neemt minder ruimte in.

Maar op zich zou je een 3- of 4-polige aardlekschakelaar kunnen gebruiken; je kunt dan de 2 nullen op verschillende polen doen, of bij elkaar. Het aansluiten van zo'n ding met iets anders dan 3 fasen en een nul kan tricky zijn omdat de testknop alleen werkt bij bepaalde configuraties. (Uiteraard moet de testknop wel werken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
BGFG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Pfff, lastig hoor, maar bedankt voor je hulp. Wat je zegt is deze dus https://www.sandervunderi...lekautomaat-3p-n-b16.html? En sluit ik dan grijs en blauw samen aan op de N met zo’n koppelblokje? Dan hoef ik verderop naar de kookplaat niks te veranderen namelijk volgens mij.
De aardlekautomaat is prima. De grijze en blauwe hoef je aan de automaatzijde niet te koppelen, sterker nog, dat geeft juist een onoverzichtelijke situatie.

Het samenvoegen van de N gebeurd juist aan de kookplaatzijde met dat metalen brugje dat in de aansluitterminal zit.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:48

pvg

Septillion schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:48:
@BGFG Zolang je de twee automaten van de kookgroep goed labelt zodat duidelijk is achter welke ALS ze zitten lijkt me dat prima.

Nu wordt er wel eens geroepen dat de twee delen kunnen lekken naar elkaar maar nog nooit heeft iemand daar typenummers bij kunnen noemen. Naar mijn idee zou dat een kookgroep ook per definitie onveilig maken omdat er dan geen beveiliging is op hoe veel lek er zou zijn.
De 2 nullen zijn doorgelust aan kookplaat zijde. Dat is vragen om problemen: de meeste nulstroom zal door de nuldraad met de minste weerstand lopen. Een beetje onbalans en je kunt om de haverklap de aardlek opnieuw aan zetten. Kookplaat dus achter 1 ALS of ALAMAT plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-07 23:41
Juerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Waarom zou dat niet mogen?

Als je vaak met technische normen werkt, dan weet je dat het niet alleen om de letter gaat, maar ook om de intentie. Bewust onnavolgbare installaties aanleggen omdat het niet letterlijk verboden is heeft niks met vakmanschap te maken. Vind de discussie hier dan ook weinig zinvol. Ik kan ook geen enkele situatie bedenken waar dit nodig zou zijn.
Juerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Als je wel nieuwe dingen gaat kopen, zou ik ook aanraden om een aardlekautomaat te nemen die de kookgroep compleet vervangt, en dan de kookplaat te bedraden als driefasen-toestel met één nuldraad. Dat is veel makkelijker/simpeler en neemt minder ruimte in.
Bij 1 fase gaat er dan toch maximaal 2x 16A door die nuldraad?

[ Voor 28% gewijzigd door MeTooPV op 10-08-2024 17:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
pvg schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:46:

De 2 nullen zijn doorgelust aan kookplaat zijde. Dat is vragen om problemen: de meeste nulstroom zal door de nuldraad met de minste weerstand lopen. Een beetje onbalans en je kunt om de haverklap de aardlek opnieuw aan zetten. Kookplaat dus achter 1 ALS of ALAMAT plaatsen.
Een kookplaat aangesloten op 1 fase met een kookgroep (dubbele automaat) moet met 2 aparte nuldraden worden aangesloten. Die mogen nergens na de automaten op elkaar zijn aangesloten. Niet in de kookplaat, niet in de stekker, niet in de contactdoos, niet aan de afgaande kant van de automaten. Bij twee losse nulcontacten zijn die intern in de kookplaat ook niet op elkaar aangesloten als het goed is. Het zijn echt gescheiden stroomcircuits.

De N-brug in een kookplaat is uitsluitend voor gebruik in een 3 fase systeem. Heb je een kookplaat met maar één N-aansluiting, dan is die kookplaat NIET geschikt voor 2×16 A op dezelfde fase (let hierbij op het verschil tussen "fase" en "fasedraad"). Je kunt 'm wel gebruiken en je merkt er waarschijnlijk niks van, maar het is niet veilig met slechts nuldraden van slechts 2,5 mm². Die kookplaat is bij enkelfasegebruik alleen bedoeld voor enkelvoudige bedrading die de volle stroom kan hebben, en dat is in Nederland ongebruikelijk omdat een 32 A groep niet selectief zou zijn t.o.v. de hoofdzekering.

Dat de aardlek er continu uitklapt (koken zal onmogelijk zijn) als je bij zo'n situatie 2 aardlekschakelaars/-automaten gebruikt, is wat mij betreft een functie. Dat behoedt je van een onveilige situatie.

Het is onveilig, omdat de N in normale automaten (1P+N) niet beveiligd is. Als je 2 nuldraden hebt en die zijn ergens aan elkaar verbonden, dan zal de stroom zich ongeveer evenredig verdelen; onder normale omstandigheden geen probleem, want de helft van 32 A is nog altijd 16 A en dat kunnen de draden en contacten allemaal wel hebben. Maar als 1 van de 2 nuldraden dan los raakt of kapotgeknabbeld wordt door 'n knaagdier, gaat er 32 A over een draad en over contacten die daar niet voor zijn gemaakt. Omdat het niet beveiligd is, tript de automaat niet. Dat leidt makkelijk tot brand.

In een meerfaseinstallatie is het anders: daarbij kun je kiezen uit een aantal valide oplossingen:
  • Krachtgroep met 2 (of 3) fasen en 1 nuldraad: nul gekoppeld bij het kooktoestel.
  • Kookgroep (dubbele 1P+N automaat) verdeeld over 2 fasen, met 1 nuldraad: de afgaande nulcontacten van de automaten moeten worden gebrugd, en de nul wordt gebrugd bij het kooktoestel.
  • Kookgroep (dubbele 1P+N automaat) verdeeld over 2 fasen, met elk een eigen nuldraad: nullen totaal gescheiden.
Alleen in het laatste geval kun je werken met 2 verschillende aardlekbeveiligingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 10-08-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
MeTooPV schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:50:
[...]

Als je vaak met technische normen werkt, dan weet je dat het niet alleen om de letter gaat, maar ook om de intentie. Bewust onnavolgbare installaties aanleggen omdat het niet letterlijk verboden is heeft niks met vakmanschap te maken.
Wat betreft vakwerk: als je zo'n situatie tegenkomt waarbij (zoals gangbaar) gewoon netjes is aangegeven wat achter welke aardlekschakelaar zit, en het dan niet kunt volgen, dan ligt dat natuurlijk niet aan degene die het heeft aangelegd. Het zijn uiteindelijk gewoon 2 installatieautomaten met hun eigen aansluitingen, waarvan de enige koppeling uiteindelijk bij de bedieningshendeltjes is gemaakt.

De intentie van de norm en het aspect van de overzichtelijkheid had ik al nadrukkelijk besproken.
Vind de discussie hier dan ook weinig zinvol.
En toch kies je ervoor om er aan mee te doen.
Ik kan ook geen enkele situatie bedenken waar dit nodig zou zijn.
"Nodig" zal het nooit zijn, als je nieuwe spullen kunt kopen en het op de gebruikelijke manier kan aansluiten.

Maar er zijn situaties waarbij dit handiger is, gewoon omdat je bestaande spullen kunt hergebruiken en de kookplaat niet eens van z'n plek hoeft te halen (al zou ik aanraden om van de gelegenheid gebruik te maken om de bedrading even te inspecteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Juerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

Een kookplaat aangesloten op 1 fase met een kookgroep (dubbele automaat) moet met 2 gescheiden nuldraden worden aangesloten. Die mogen nergens na de automaten op elkaar zijn aangesloten. Niet in de kookplaat, niet in de stekker, niet in de contactdoos, niet aan de afgaande kant van de automaten. Bij twee losse nulcontacten zijn die intern in de kookplaat ook niet op elkaar aangesloten als het goed is. Het zijn echt gescheiden stroomcircuits.
Dan snap ik echt niet waarom dit op de kookplaat is aangegeven. Beide nullen zijn toch echt duidelijk met een brug verbonden. Dit is specifiek een kookplaat die geschikt was voor 1 fase, maar ook op 2 fases kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
BGFG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Dan snap ik echt niet waarom dit op de kookplaat is aangegeven. Beide nullen zijn toch echt duidelijk met een brug verbonden. Dit is specifiek een kookplaat die geschikt was voor 1 fase, maar ook op 2 fases kan.
Die brug moet je dus weghalen als je 'm aansluit met 2 nuldraden, zoals bij een kookgroep in een eenfaseinstallatie, anders is het brandgevaarlijk bij de voorgenoemde fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

pvg schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:46:
[...]

Nee, bij een kookgroep mogen de nullen niet doorgelust op de plaat. Dus dat is geen probleem :)

Met als enige uitzondering als de de kookgroep toepast op twee echte fases achter een 4P aardlek en je de nullen op de automaat ook brugt. maar dan mag je ook af met een enkele N-draad.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 10-08-2024 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Bij 1 fase gaat er dan toch maximaal 2x 16A door die nuldraad?
Ja, en dat zou fout zijn, maar het ging hier om meer fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

[...]

Als je vaak met technische normen werkt, dan weet je dat het niet alleen om de letter gaat, maar ook om de intentie. Bewust onnavolgbare installaties aanleggen omdat het niet letterlijk verboden is heeft niks met vakmanschap te maken.
Op zich eens, maar indien de labeling netjes klopt dan vind ik dit absoluut niet onnavolgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Juerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:13:
[...]

Die brug moet je dus weghalen als je 'm aansluit met 2 nuldraden, zoals bij een kookgroep in een eenfaseinstallatie, anders is het brandgevaarlijk bij de voorgenoemde fout.
Dan is ie jaren verkeerd aangesloten geweest dus? Staat ook niks van in de handleiding…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
@BGFG Als ik het goed begrijp, klopt dat.

Het is met elektra echt heel makkelijk om een werkende installatie aan te leggen. Maar een veilige installatie is een stuk lastiger, vooral omdat onveilig aangesloten apparaten vaak wel werken. Veel installatiefouten zijn onzichtbaar tot het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen g
onetime schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:33:
@Koen g Bijna, ook de 2e N via de overgebleven pool. Of, en dat is makkelijker, voor zolang de afgaande L1 en L2 onder dezelfde klem van de 3fase alamat, dan ben je tijdelijk beperkt tot 1x 16A = 3,7kW.
Dan kan je de perilex en alles verder meteen correct aansluiten en loop je geen risisco op een overbelaste N.
Bedankt voor het advies! 4 polige aardlekautomaat is besteld (hager ADM416G). Zal de 2e N in eerste instantie via de overgebleven pool aansluiten totdat de 3 fase aansluiting er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Juerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:31:
@BGFG Als ik het goed begrijp, klopt dat.

Het is met elektra echt heel makkelijk om een werkende installatie aan te leggen. Maar een veilige installatie is een stuk lastiger, vooral omdat onveilig aangesloten apparaten vaak wel werken. Veel installatiefouten zijn onzichtbaar tot het fout gaat.
Op zich snap ik dat, maar mag er toch van uitgaan dat de fabrikant het juist en vooral veilig communiceert, ook in verband met productaansprakelijkheid. Vreemd genoeg staan in de montagehandleiding beide mogelijkheden beschreven, dus met en zonder brug tussen de nullen, zie hieronder. Aangezien de Alamat één geschakelde nul heeft probeer ik inderdaad eerst dit maar eens Trilliwilli in "Het grote kookplaat aansluiten topic". Feitelijk heeft het ook altijd zo gezeten, maar dan op een kookgroep op één fase, in plaats van straks 2 verschillende fases.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ab__ba13mqEDwLLrYWHEo8qJmjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHN1PALymraLxuDF135Q4YpN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
BGFG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:46:
Op zich snap ik dat, maar mag er toch van uitgaan dat de fabrikant het juist en vooral veilig communiceert, ook in verband met productaansprakelijkheid.
Ik moet de eerste kookplaat-handleiding met duidelijke communicatie over de Nederlandse situatie nog tegenkomen :(. Ze gebruiken cryptische omschrijvingen zoals "2N~", en dan moet je maar snappen dat dat betekent: 2 fasen, 1 nul. Terwijl je natuurlijk makkelijk kunt denken dat het betekent "2 nullen", waarna je natuurlijk geen kaas kunt maken van het bijbehorende plaatje, waar ook nog eens onhandig op elk van de gebrugde nulcontacten een draad lijkt te zijn gebruikt, terwijl je vanwege die brug natuurlijk juist maar één draad nodig hebt.

En dan speelt nog het probleem dat bijna alle keukenboeren en zelfs elektriciens ten onrechte een situatie met 2 fasedraden "tweefase" noemen omdat mensen het verschil tussen een fase en een fasedraad niet kennen, of niet snappen waarom dat onderscheid hier echt enorm belangrijk is.
Vreemd genoeg staan in de montagehandleiding beide mogelijkheden beschreven, dus met en zonder brug tussen de nullen, zie hieronder.
[Afbeelding]
Die plaatjes zie je overal, en ze zijn ontzettend verwarrend vanwege de bijschriften die een onhandige notatie gebruiken die bovendien ook nog eens inconsistent is tussen de eerste twee en de derde.
  • 2N~ = 2 fasen, 1 nul. Dit is voor een meerfaseaansluiting. Let op: meerfase betekent hier dat er 400 V tussen de fasen staat; dit gaat dus echt over fasen, niet over fasedraden, maar vaak worden fasedraden helaas ook "fasen" genoemd.
  • 1N~ = 1 fase, 1 nul. Dit is voor als je dikke draden en een 32 A groep gebruikt. In het buitenland heel gebruikelijk, bij ons totaal ongebruikelijk.
  • 2L/2N~ = 2 fasedraden, 2 nuldraden. Dit is voor een Nederlandse kookgroep met 2 gekoppelde installatieautomaten van ieder 16 A.
Bij 1N~ is een brug gebruikt, omdat er één dikke nuldraad wordt gebruikt, die de volledige stroom kan voeren. Ook de fasedraad moet hier dik zijn uitgevoerd.

Bij 2L/2N~ is er géén brug gebruikt, om de redenen die ik in de vorige post heb uitgelegd.
[...] Feitelijk heeft het ook altijd zo gezeten, maar dan op een kookgroep op één fase, in plaats van straks 2 verschillende fases.
Nu je het weet, ga je het hopelijk toch wel zo snel mogelijk fixen? Niet gekoppeld laten, die nullen, zolang je een éénfaseinstallatie met kookgroep hebt. Gewoon even dat brugje er tussenuit halen en de nuldraden helemaal totaan de automaat(/automaten) gescheiden laten; alleen aan de voedende kant van de automaten alle nullen op elkaar aansluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 10-08-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@BGFG in dit geval zijn de plaatjes matig maar wel juist. Maar de middelste situatie is 1xL + 1xN, volledig 1-fase op een 32A automaat en 4qmm bekabeling. Komt nog wel voor België. Verwarrende is dat ze met de streepjes niet draden bedoelen maar alleen als label dienen. De bolletjes zijn feitelijk de draden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
In België gebruiken ze volgens mij ook wel 25 A groepen voor kookplaten die 32 A kunnen trekken. Maar als ik het goed begrepen heb, bestaat daar geen regel dat een enkel toestel een beveiliging niet mag kunnen overbelasten bij gebruik op vol vermogen (dezelfde regel waardoor 2×16 A kooktoestel bij ons niet mag op een enkele 25 A hoofdzekering). En qua bedrading is 6 mm² ook gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Juerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:13:
[...]
Die plaatjes zie je overal, en ze zijn ontzettend verwarrend vanwege de bijschriften die een onhandige notatie gebruiken die bovendien ook nog eens inconsistent is tussen de eerste twee en de derde.

Nu je het weet, ga je het hopelijk toch wel zo snel mogelijk fixen? Niet gekoppeld laten, die nullen, zolang je een éénfaseinstallatie met kookgroep hebt. Gewoon even dat brugje er tussenuit halen en de nuldraden helemaal totaan de automaat(/automaten) gescheiden laten; alleen aan de voedende kant van de automaten alle nullen op elkaar aansluiten.
Ik hoop dat je begrip hebt voor het feit dat ik er inderdaad geen kaas van kon maken. Daarom: ik heb nu 3 fasen, ga een Eaton aardlekautomaat 3P+N B16 plaatsen, met l1 en l2 aangesloten, l3 blijft leeg, heb ik niet nodig. Brugje op de kookplaat eruit, N1 gaat naar N1 op de kookplaat, maar wat bedoel je met N2, waar laat ik die dan? Even snel slechte schets gemaakt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEn-Z6KB2E0P9kBcubtLqFihSOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOtOc8cNgw3WJDS6fU7kNoRY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
@BGFG Je hebt al 3 fasen? Sorry dan, ik dacht dat dat een toekomstige upgrade was. Als je 3 fasen hebt en je gebruikt een 3P+N alamat, dan is de logische manier om het aan te sluiten het meest linker schema uit de handleiding, dus met een enkele nuldraad en mét de brug.

Bij verbruik op meerdere fasen, is de nulstroom kleiner dan de numerieke optelling van de fasestromen, omdat het een vectoroptelling is. Daarom kun je in die situatie wel met een enkele nuldraad van 2,5 mm² werken: meer dan 16 A zal er in principe niet doorheen gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Juerd op 10-08-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Juerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:51:
@BGFG Je hebt al 3 fasen? Sorry dan, ik dacht dat dat een toekomstige upgrade was. Als je 3 fasen hebt en je gebruikt een 3P+N alamat, dan is de logische manier om het aan te sluiten het meest linker schema uit de handleiding, dus met een enkele nuldraad en mét de brug.

Bij verbruik op meerdere fasen, is de nulstroom kleiner dan de numerieke optelling van de fasestromen, omdat het een vectoroptelling is.
Pffft. Nu snap ik het wel, eindelijk! Zo gaan we het doen. Dan heb ik dus één gebruikte en één ongebruikte nuldraad naar de kookplaat lopen. Eind goed, al goed. Die opmerking over vector laat ik van me af glijden, maar super bedankt voor je geduld en hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Ik zou die ongebruikte nuldraad zelf gewoon lekker omkleuren naar grijs met een stukje tape of krimpkous aan beide uiteinden, en 'm aansluiten als L3 in de contactdoos of aansluitdoos. Dan is het mooi voorbereid voor als je later alsnog een 3-fase-verbruiker wilt aansluiten, of als je met een aansluitdoos die 3e fase nog voor een ander toestel (oven, boiler, etc.) wilt gebruiken.

Eigenlijk mag omkleuren niet, maar het lijkt me hier zinniger dan 2 blauwe draden hebben waarvan 1 loos.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 10-08-2024 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
BGFG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Je zit dan ook naar het verkeerde aansluitschema te kijken. En je plaat is voor een kookgroep dus verkeerd aangesloten.
[...]

Aan de kookplaat kant zo
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat onderse schema "2N~" is voor aansluiten op 2 fasen.

In de handleiding van de gemiddelde Siemens kookplaat vind je nog meer aansluitschema’s, waaronder de juiste voor "2L/2N~":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlwbwCQ3NsQj6v1aOAVNyemLDqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xENCnVy4WXxyWH29TKUsAoTR.png?f=fotoalbum_large
Daarbij hoor je dus géén brug te plaatsen.

edit:
Oeps, de nieuwe pagina niet gezien. 7(8)7
BGFG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:28:
[...]

Dan is ie jaren verkeerd aangesloten geweest dus? Staat ook niks van in de handleiding…..
Ja dus, dat heeft jarenlang verkeerd gezeten.

Maar als je het aansluit op een 3-fasen automaat heb je de brug weer nodig, dus dat scheelt weer. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 10-08-2024 21:51 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
BGFG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:58:
[...]

Pffft. Nu snap ik het wel, eindelijk! Zo gaan we het doen. Dan heb ik dus één gebruikte en één ongebruikte nuldraad naar de kookplaat lopen. Eind goed, al goed. Die opmerking over vector laat ik van me af glijden, maar super bedankt voor je geduld en hulp!
Kijk toch eens een keer naar die vector. Juerd legt het hier heel goed uit. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79812202

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Xander schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:48:

Ja dus, dat heeft jarenlang verkeerd gezeten.

Maar als je het aansluit op een 3-fasen automaat heb je de brug weer nodig, dus dat scheelt weer. ;)
Duidelijk. Nog eens de handleiding van de kookplaat doorgenomen: er schijnt wel een soort sanity check op de aansluiting te gebeuren als je em inschakelt, met een helse zwik error mogelijkheden die ik nog nooit heb zien verschijnen op de display. Hij schijnt zelf ook af te schalen qua vermogen als dat nodig is. Anyway: alamat komt morgen binnen en dan gaan we hem aansluiten zoals jullie hebben aangegeven, 2x l 1x n, met brugje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
BGFG schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:19:
Hij schijnt zelf ook af te schalen qua vermogen als dat nodig is.
Eh, nee. Er zijn wellicht omstandigheden waarbij dat ding dat kan weten, maar het ding kan onmogelijk met alle omstandigheden rekening houden.
Anyway: alamat komt morgen binnen en dan gaan we hem aansluiten zoals jullie hebben aangegeven, 2x l 1x n, met brugje
Goed bezig! (En dan wel 2 verschillende fasen nemen :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Juerd schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

Eh, nee. Er zijn wellicht omstandigheden waarbij dat ding dat kan weten, maar het ding kan onmogelijk met alle omstandigheden rekening houden.

[...]

Goed bezig! (En dan wel 2 verschillende fasen nemen :))
En tis klaar. Moeders ook tevreden: kookplaat wordt nu veel sneller warm. Dank voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
BGFG schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:39:
kookplaat wordt nu veel sneller warm.
Huh? Dat is raar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Ssstttt.... Niets zeggen tegen moeders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 13:29
Naar aanleiding van een zwaar belaste fase (1 v.d. 3) en dit topic ben ik maar eens op onderzoek uitgegaan. Situatie is als volgt:

hoofdaansluiting: 3x25A
1e ALS (fase 1): kookgroep 2x16A mechanisch gekoppeld + 2 installatieautomaten
2e ALS (fase 2): 4 installatieautomaten
3e ALS (fase 3): 4 installatieautomaten (2 ongebruikt)
Losse kasten voor zonnepanelen + laadpaal (momenteel ongebruikt).

Het is duidelijk dat deze situatie niet goed is, aangezien de inductiekookplaat een aansluitvermogen van 7400W heeft en achter dezelfde fase zelfs nog de bijkeuken met kleine boiler (2000W) + airfryer en wasmachine zit. Dus hier ga ik sowieso aanpassingen in doorvoeren.

Maar nu de inductiekookplaat: aangesloten op een enkele fase 2x16A kookgroep en intern als volgt bedraad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpEbc6bPmoakDl-C3z5z71Abn28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzgIWtSyZ5I8uVWhkWEuy8d1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1arWcExW5Z7l-qFOO1p7vTBcGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVUaXzrQIjHR89umtXZLbayq.jpg?f=fotoalbum_large
Blauw + bruin: nuldraad
2x zwart: fasedraden

Aansluitschema geplakt op onderkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilRBV3PEuQhQoHV-1oVAprRNhUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezlkZUJ0kP1LllMMuiHvlc8f.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn onderbuikgevoel zegt dat ondanks de kookplaat werkt, er iets niet klopt. Door middel van een brug tussen 1&2 is situatie 3n~ nagebootst, echter met 2 nullen op een brug (4&5).

De handleiding zegt dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7VCPyERz0RkyOiAJ54NVif0W_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YreLtbLOPalNIDMGraAzTrfY.png?f=fotoalbum_large

Ik begrijp het plaatje uit de handleiding, maar snap de ballen van 3N~: wat is het nut van die brug tussen 1&2 om van 2N~ 3N~ te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Geen hulsje gebruikt, de blauwe ader heeft een scheur waar het koper te zien is. Lijkt mij geen veilige situatie. Zeker met een onbeveiligde N waar meer dan 16A doorheen gaat. Dit zou ik snel aanpassen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:27
De kleur in de stekker hoeft niet te overeen te komen met de daadwerkelijke voeding (ik bedoel hier, meten is weten!).
Ik zou deze als zuivere 3 fase gaan aansluiten. Dus een 3 fase aardlekautomaat, waardbij de kookplaat een fase niet gebruikt, eerste afbeelding.
In deze aansluiting is er maar 1 nul nodig, in tegenstelling tot de kookgroep waarbij het vermogen wordt opgekrikt op 1 fase.

[ Voor 19% gewijzigd door BiLLY_daKid op 24-08-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 22:35
In de huidige situatie moet je de brug tussen 4 en 5 er uithalen. De brug tussen 1 en 2 begrijp ik ook niet. Een kookplaat heeft normaal maar 2 fasen nodig. Ik zie ook maar 1 schema waar klem 1 gebruikt wordt.
Als je over gaat naar 3 fasen dan is de brug tussen 4 en 5 weer nodig.
Heb je een merk en typenummer van deze kookplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Picaroon schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:02:
Naar aanleiding van een zwaar belaste fase (1 v.d. 3) en dit topic ben ik maar eens op onderzoek uitgegaan. Situatie is als volgt:

hoofdaansluiting: 3x25A
1e ALS (fase 1): kookgroep 2x16A mechanisch gekoppeld + 2 installatieautomaten
2e ALS (fase 2): 4 installatieautomaten
3e ALS (fase 3): 4 installatieautomaten (2 ongebruikt)
Losse kasten voor zonnepanelen + laadpaal (momenteel ongebruikt).

Het is duidelijk dat deze situatie niet goed is, aangezien de inductiekookplaat een aansluitvermogen van 7400W heeft en achter dezelfde fase zelfs nog de bijkeuken met kleine boiler (2000W) + airfryer en wasmachine zit. Dus hier ga ik sowieso aanpassingen in doorvoeren.

Maar nu de inductiekookplaat: aangesloten op een enkele fase 2x16A kookgroep en intern als volgt bedraad
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blauw + bruin: nuldraad
2x zwart: fasedraden

Aansluitschema geplakt op onderkant
[Afbeelding]

Mijn onderbuikgevoel zegt dat ondanks de kookplaat werkt, er iets niet klopt. Door middel van een brug tussen 1&2 is situatie 3n~ nagebootst, echter met 2 nullen op een brug (4&5).

De handleiding zegt dit
[Afbeelding]

Ik begrijp het plaatje uit de handleiding, maar snap de ballen van 3N~: wat is het nut van die brug tussen 1&2 om van 2N~ 3N~ te maken?
Siemens? Even paar posten terugscrollen. @Juerd heeft mij goed op weg geholpen….
Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste