Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@devriesjande Je doet alsof een grote plaat die echt 3fase gebruikt niet normaal is.
@Picaroon De kleuren in de stekker kloppen met de tekst die erin staat.
Op de plaat moet de brug tussen 1 en 2 weg, en bruin van 5 naar 1.
Dan is dat deel goed.
MAAR! dan moet de perilex op de muur en de draden er naar toe nog goed gemaakt worden, want dat klopt nu ook niet, met bovenstaande zou dat de plaat mollen. Dus zorg voor een 3fase alamat of automaat en meet de contacten na voordat je de plaat weer aansluit!

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Picaroon schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:02:
Het is duidelijk dat deze situatie niet goed is, aangezien de inductiekookplaat een aansluitvermogen van 7400W heeft en achter dezelfde fase zelfs nog de bijkeuken met kleine boiler (2000W) + airfryer en wasmachine zit. Dus hier ga ik sowieso aanpassingen in doorvoeren.
Misschien goed om voor jezelf het overzicht te maken van alle zware verbruikers per fase en dit te verdelen.
Bijv. wasmachine en wasdroger op aparte fases. Airfryer, oven, kookplaat zo veel mogelijk verdelen.
Maar dat is een beetje offtopic voor dit topic.
Mijn onderbuikgevoel zegt dat ondanks de kookplaat werkt, er iets niet klopt. Door middel van een brug tussen 1&2 is situatie 3n~ nagebootst, echter met 2 nullen op een brug (4&5).
De handleiding zegt dit
[Afbeelding]
Het is gewoon verkeerd aangesloten. Het had volgens het rechterschema van de handleiding 2N+2L aangesloten moeten zitten zonder brug.
Ik begrijp het plaatje uit de handleiding, maar snap de ballen van 3N~: wat is het nut van die brug tussen 1&2 om van 2N~ 3N~ te maken?
Ik vermoed dat klem 1 een loos contact is, aangezien de kookplaat 7,4kW is heeft deze 2x16A nodig aan voeding (en niet 3x16A zoals een 11kW kookplaat).

Het advies om de kookgroep eruit te gooien en om te bouwen naar 3 fasen (3P+N automaat) is het beste advies in deze. Je kunt dan het 3N~ schema achterop de plaat gebruiken. De 3e fase is ongebruikt dus je moet qua belasting even goed naar het totaalplaatje van je groepenkast kijken welke van de twee fases je aansluit op de kookplaat.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Picaroon Kleur zijn wel wat verwarrend met bruin als N :/ Maar indien de plaat op een kookgroep op 1-fase zit mag de brug op de N nooit geplaatst zijn! Die er dus uit!

En een adereindhuls zou de hele verbinding wel een heeeeel stuk verbeteren.

En dan de mooiste oplossing voor de foute kookgroep op 3x25A:
Een 3-fase groep zijn met een 3P+N aardlekautomaat. En dan 3xL en 1xN naar de keuken doen en de aansluiting aanpassen naar het linker plaatje. Dus brug tussen 4 en 5. De ongebruikte L (en jij mag kiezen welke dat is) mag dan op klem 1 (= zonder brug!).

Okay oplossing met wat je hebt:
Een van de automaten van je kookgroep voeden uit een andere aardlekschakelaar. Naar de keuken gewoon 2xL en 2xN houden. Op de plaat de brug op de N (klem 4 en 5) eruit! Je moet alleen zorgen dat je dan zeker bent dat klem 2 en 5 samen naar de ene automaat van de kookgroep gaan en klem 3 en 4 naar de andere automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 10:35
@timovd zou je misschien iets specifieker kunnen zijn m.b.t. de > 16A door de nul? Beide nuldraden? Of de enkele met het scheurtje?

@BiLLY_daKid yup, maar in dit geval is N + L3 een paartje en L1 + L2 een paartje. Een 3 fase alamat is het mooist, maar wat betekent dat voor de max stroomsterkte door de enkele N? Ik vermoed dat er dan een nieuwe kabel getrokken moet worden door de kruipruimte.

@devriesjande in de handleiding zie ik idd 1 schema, niemand bekend met het schema die onderop de kookplaat is geplakt? Betreft een Bosch PVP775FC1E-02

@onetime ik wil eerst de aansluiting op de kookplaat correct hebben zonder enige wijziging in de meterkast. Dat betekent dat de bruggen tussen 1&2 en 4&5 verdwijnen zodat de aansluiting voldoet aan 2N+2L (bruin is immers N). Een alamat heeft meer voeten in aarde.

@Septillion Yes, thnx voor de info. Beste oplossing is idd een alamat en aansluiten volgens 2N~. Klem 1 blijft dan vrij.

Het 3N~ schema blijft verwarrend, misschien Bosch maar eens mailen.

[ Voor 29% gewijzigd door Picaroon op 24-08-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Picaroon schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:44:
niemand bekend met het schema die onderop de kookplaat is geplakt?
Welke bedoel je, er staan er 2: 1n~ en 3n~.
@onetime ik wil eerst de aansluiting op de kookplaat correct hebben zonder enige wijziging in de meterkast.
Goed om die bruggen weg te halen. Maar zonder aanpassing in de groepenkast los je toch je probleem van overbelasting van de fases niet op?

[ Voor 7% gewijzigd door blackd op 24-08-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Met het weghalen van de brug los je de overbelasting van de fase niet op nee. Maar in ieder geval wel de onveilige situatie dat een gebroken/losse N on-ontdekt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Dat er aanpassingen doorgevoerd moet worden is wel duidelijk, ik wil echter het naadje van de kous weten wat betreft het verschil tussen 2N~ en 3N~. Laatstgenoemde kent alleen een extra brug, terwijl het een 2 fasen kookplaat blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:23
onetime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:22:
@devriesjande Je doet alsof een grote plaat die echt 3fase gebruikt niet normaal is.
Dat klopt @onetime . Vrijwel alle kookplaten maken maar gebruik van twee fasen. Er zijn uitzonderingen waar de derde fase in gebruik is voor een oven. Of voor afzuiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Picaroon schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:12:
Dat er aanpassingen doorgevoerd moet worden is wel duidelijk, ik wil echter het naadje van de kous weten wat betreft het verschil tussen 2N~ en 3N~. Laatstgenoemde kent alleen een extra brug, terwijl het een 2 fasen kookplaat blijft.
Nee, er zijn meer verschillen. De nulgeleider is dubbel aangesloten (twee draden), met inderdaad een brug. Contact 1 is bij 2N~ ongebruikt en bij 3N~ wel aangesloten. Maar zoals ik al zei, dit is waarschijnlijk een loos contact.

Bij een 3 fasen aansluiting van de kookplaat is de maximaalstroom over de nulgeleider 16A. Dit komt door de faseverschuiving.
Bij een 2N+2L aansluiting is het per nulgeleider 16A. De beide groepen worden door dezelfde fase gevoed en er is geen faseverschuiving.

So far so good. Dan nu de brug. Wanneer in de 2N+2L met brug een van de nulgeleiders beschadigd raakt, los raakt of iets anders mee gebeurt. De andere nulgeleider krijgt dan een hogere stroom (max 32A) voor zijn kiezen en daar is de kabel niet voor gemaakt. De nul is ook niet beveiligd door de kookgroep, dus dit beschermt de bedrading niet. Aangezien de kabel al beschadigd is, wat tot hogere weerstand kan leiden, kan dit dus tot problemen leiden. Vandaar het dringende advies in de 2N+2L configuratie de brug z.s.m. weg te halen.

Als ik er vanuit ga dat de 2N~ gevoed wordt door twee verschillende fases (dus niet groepen) dan is de maximale stroom door de nulgeleider 16A en zie ik geen meerwaarde voor het dubbel uitvoeren van de bedrading en het hebben van een brug.
@Septillion Yes, thnx voor de info. Beste oplossing is idd een alamat en aansluiten volgens 2N~.
Daarom moet wat mij betreft bovenstaande niet 2N~ zijn maar 3N~,
devriesjande schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:18:
[...]

Dat klopt @onetime . Vrijwel alle kookplaten maken maar gebruik van twee fasen. Er zijn uitzonderingen waar de derde fase in gebruik is voor een oven. Of voor afzuiging.
Sorry maar dat is echt niet waar. Mijn Bosch PXX975DC1E is toch echt een 11kW kookplaat en moet op 3 fasen. Geen oven, geen afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
@blackd Uitzonderingen bevestigen de regel.🙂
Er zijn inderdaad kookplaten met 6 zones. En die gebruiken 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
devriesjande schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:40:
De brug tussen 1 en 2 begrijp ik ook niet. Ik zie ook maar 1 schema waar klem 1 gebruikt wordt.
Een verklaring is misschien dat zo voorkomen wordt dat er een ader in de stekker en plaat loshangt.

[ Voor 7% gewijzigd door devriesjande op 24-08-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
blackd schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:20:
So far so good. Dan nu de brug. Wanneer in de 2N+2L met brug een van de nulgeleiders beschadigd raakt, los raakt of iets anders mee gebeurt. De andere nulgeleider krijgt dan een hogere stroom (max 32A) voor zijn kiezen en daar is de kabel niet voor gemaakt.
Ah, natuurlijk. Die zag ik even over het hoofd!

Thnx iedereen voor alle info, ik ga ermee aan de slag. Keep you updated ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:46
(Toevoeging: ik had de nieuwe pagina over het hoofd gezien, en dus ook dat de diverse issues al door anderen waren benoemd. Maar als ik het goed zie had nog niemand opgemerkt dat er aderisolatie onder de schroeven zit.)
Picaroon schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:02:
Maar nu de inductiekookplaat: aangesloten op een enkele fase 2x16A kookgroep en intern als volgt bedraad
[Afbeelding]
Je mag van geluk spreken dat dat blijkbaar nog geen grotere problemen heeft gegeven. De beschadigde isolatie van de blauwe draad en de overbelasting van fase 1 zijn hier de kleinste van je problemen. Degene die dit heeft aangesloten, wist duidelijk niet hoe het moet! Isolatie onder de schroeven, adereindhulzen ontbreken, nulbrug niet verwijderd. Allemaal dingen die de kans op oververhitting en brand vergroten.

De nulbrug is voor bij aansluiting met verschillende fasen (had hier moeten zijn gedaan) of aansluiting met dikke draden (ongebruikelijk in Nederland). Bij gebruik van een dubbele kookgroep (hier gedaan, maar dat is fout) moet de nulbrug weg omdat anders één nuldraad de volle 32 A kan moeten voeren terwijl die dat niet aankan, als de andere nuldraad los of kapot gaat. Hier is een combinatie van 2 schema's gebruikt: de bedrading van 2L/2N~ met de nulbrug van de andere schema's. Degene die dit heeft aangesloten kan blijkbaar geen aansluitschema's lezen, maar heeft dat blijkbaar niet beseft en is met beperkte kennis stug doorgegaan met het aansluiten van een zware verbruiker.

Tussen de klem-oppervlakken moet alleen de geleider liggen. Als er isolatie tussen zit, zoals hier het geval bij contacten 3 en 5, dan kun je moeilijk nog een goede contactdruk krijgen op de geleider omdat de schroef dan klemt op het plastic in plaats van het koper. En een soepele draad bestaat uit veel draadjes en moet als die rechtstreeks onder een schroef komt eigenlijk bij elkaar worden gehouden en worden beschermd met een aangeperste adereindhuls.

Gezien dit broddelwerk zou het me ook helemaal niet verbazen als er bij het strippen stukjes koper zijn afgebroken. Ik zou absoluut aanraden om de aansluiting bij de kookplaat helemaal opnieuw te doen. Dan maar een wat korter snoer (of een nieuw snoer, als er te weinig lengte is om 'm in te korten). De stekker is beter gelukt, maar ook daar zou opnieuw aansluiten met adereindhulzen niet misstaan, want je ziet al bij de aardedraad dat er een stukje koper is ontsnapt en dan vraag ik me af wat er verder nog meer niet helemaal juist zit. (Of gewoon de perilex vervangen door een aansluitdoosje met wago's, dat scheelt alle potentiële issues van slechte schroefverbindingen (hoewel ook bij wago's geldt dat de aderisolatie niet in de klem moet...).)

Maar ook de manier van aansluiten zou dus eigenlijk anders moeten. De fase zal inderdaad makkelijk overbelast worden (een geluk bij een ongeluk, want daardoor vliegt hopelijk de hoofdzekering eruit voordat de slechte verbindingen in de kookplaat genoeg hitte ontwikkelen om de isolatie te verkolen). Ongeveer dit hele topic gaat over die zeer gangbare aansluitfout, maar samengevat: bij een meerfaseaansluiting van 3×25 A MOET de kookplaat over meerdere fase zijn verdeeld, omdat anders 1 toestel meer stroom kan trekken dan de hoofdzekering aankan en da's gewoon een overtreding van een belangrijk ontwerpbeginsel, en omdat je simpelweg verplicht bent zware verbruikers waar mogelijk te verdelen over meerdere fasen.

Welke aanpassingen daarvoor nodig zijn in de groepenkast, kun je vinden in eerdere berichten in dit topic. Maar laat die werkzaamheden alsjeblieft niet doen door degene die de kookplaat heeft aangesloten, want waar dit broddelwerk in de kookplaat al niet zo veilig is, zou dit soort gebrek aan kennis en/of kunde in de groepenkast nog makkelijker rampzalige gevolgen kunnen hebben.

Sorry voor de harde woorden. Ik denk dat ze wel nodig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Een 3 fase alamat is het mooist, maar wat betekent dat voor de max stroomsterkte door de enkele N?
Als je de kookplaat aansluit op meerdere fasen, zal de maximale stroom door de N maximaal zo groot zijn als de stroom van de fasen. Als je 16 A trekt op L1 en 16 A op L2, dan is de stroom door de N ook 16 A, omdat het faseverschil een deel van de nulstroom opheft. Een deel van de pieken van de sinus van L1 wordt gecompenseerd door de dalen van L2, en andersom, waardoor de optelsom nooit boven de hoogste belasting uitkomt.

Daarom kan bij een meerfase-aansluiting worden volstaan met een enkele N-draad van 2,5 mm², die je met de brug op beide N-contacten aansluit.

Je hebt bij een aansluiting met 2 verschillende fasen dus ook maar 3 belaste aders (L1, L2, N) in plaats van de 4 belaste aders bij aansluiting met dubbele bedrading op dezelfde fase (L1, N1, "L2", N2). Er wordt minder energie verspild in de bedrading, die dus ook minder warm wordt. Naast het overbelasten van de hoofdzekering en de verplichting vanuit de netcode, is dat nog een goede reden om een kookplaat waar mogelijk te verdelen over verschillende fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaroon
@Juerd Het is me wel degelijk opgevallen, maar ik ben zo'n persoon die niet of weinig punten opsom waar het een en ander aan schort en zelf het antwoord al op weet. Wat dat betreft stel ik best gerichte vragen. Echter op het stukje theorie van elektra op sinussen, fases en potentiële stroomsterktes op een nuldraad heb ik hulp nodig, zo diep zit ik namelijk niet in de materie.

Anyway, de perilex kabel + stekker zijn brak en wordt vervangen met of adereindhulzen of wago's. Het bedrijf die dit aangesloten heeft doet zijn naam geen eer aan, maar "experts" zijn het niet ;)
Meterkast is op zich netjes aangesloten, echter een enkele fase wordt zwaar belast. Wellicht dat het op deze manier is opgezet omdat de vorige bewoners "rekening hielden" met de belastbaarheid? Dunno..., vorige woning was ook een zooitje en die daarvoor heeft de bewoner zelf maar wat draden getrokken. Het zal me niets verbazen dat heel veel woningen risicovolle installaties kennen.

Jaar geleden deze woning gekocht met de installatie status quo, dus ff puin ruimen zeg maar. Thnx in ieder voor je heldere uitleg!

update: kabelboom vervangen door een perilex uit zak. WCD was ook niet goed aangesloten, N was met L1 gedraaid en een nuldraad van de kookgroep zat los. Brugjes ertussenuit en aangesloten volgens 2N+2L. Werkt zoals verwacht. Nu een betere verdeling van de zware verbruikers, maar wordt uitgevoerd in combinatie met een meterkastuitbreiding.

[ Voor 85% gewijzigd door Picaroon op 25-08-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvriends
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07-09-2024
Ik heb een Beko FSS56000GW kookvuur en oven combo dat aangesloten moet worden (in Belgie).
In de technische specificaties zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBhkNmgK8xYaNrWA4OZlc2z5sco=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ihU7CifGEHF5PAJX3t7ScHVE.png?f=fotoalbum_large

Hierin staat dat de installatie 7.4kW kan trekken maar de aanbevolen kabel voor enkelfase is 3x2,5mm, is dit niet veel te dun?

Volgens dezelfde handleiding kan dit op de volgende manier aangesloten worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJT9MpDrgYs7Y5GUQsEl5eQDYTk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jtZkZrd8tVil41puDmlQFv0T.png?f=fotoalbum_large

Van de zekeringskast naar het kookvuur ligt er een 3G6 kabel die op een automaat van 32A hangt.
Is een kabel van 3G2,5 voldoende tussen het vuur en het aansluitpunt in de muur of moet dit een dikkere kabel zijn? Er was een 5G2,5 geleverd bij het vuur maar deze was aangesloten voor 3-fase en niet voor enkelfase.

Schopje naar het grote topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 04-09-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:43
Kan ik op een 3x25A hoofdaansluiting met (uiteraard) een 3 fase meterkast het beste een 3x16A of een 3x20A aardlekautomaat gebruiken? (BORA PUXU kookplaat)

[ Voor 7% gewijzigd door matthewtje op 04-09-2024 20:04 ]

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
matthewtje schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:03:
Kan ik op een 3x25A hoofdaansluiting met (uiteraard) een 3 fase meterkast het beste een 3x16A of een 3x20A aardlekautomaat gebruiken? (BORA PUXU kookplaat)
B16 3P+N, of 4P. Er is geen reden voor hoger dan 16 A, want het zal waarschijnlijk nooit of in elk geval niet langdurig met alle pitten tegelijkertijd op vol vermogen worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
vincentvriends schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:24:
Ik heb een Beko FSS56000GW kookvuur en oven combo dat aangesloten moet worden (in Belgie).
In de technische specificaties zie ik dit:

[Afbeelding]

Hierin staat dat de installatie 7.4kW kan trekken maar de aanbevolen kabel voor enkelfase is 3x2,5mm, is dit niet veel te dun?

Volgens dezelfde handleiding kan dit op de volgende manier aangesloten worden:

[Afbeelding]

Van de zekeringskast naar het kookvuur ligt er een 3G6 kabel die op een automaat van 32A hangt.
Is een kabel van 3G2,5 voldoende tussen het vuur en het aansluitpunt in de muur of moet dit een dikkere kabel zijn? Er was een 5G2,5 geleverd bij het vuur maar deze was aangesloten voor 3-fase en niet voor enkelfase.

[mbr]Schopje naar het grote topic[/]
Er kan bij vol vermogen een stroom van 7400/230= 32,1 Ampère gaan lopen. Dat komt tijdens normaal gebruik nooit voor. Toch zou ik een 3G4 in plaats van een 3G2,5 kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvriends
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07-09-2024
devriesjande schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:02:
[...]

Er kan bij vol vermogen een stroom van 7400/230= 32,1 Ampère gaan lopen. Dat komt tijdens normaal gebruik nooit voor. Toch zou ik een 3G4 in plaats van een 3G2,5 kabel gebruiken.
Thanks, ik vermoedde al zoiets. Een 3G4 zal ook veiliger zijn dan een 3G2,5 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@vincentvriends Je kunt de 5 x 2,5 kabel eventueel voor 2 fase op de plaat aansluiten en bij de overgang naar de 3 x 6 kabel per 2 draden op deze 3 x 6 kabel aansluiten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Juerd
onetime schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:54:
@vincentvriends Je kunt de 5 x 2,5 kabel eventueel voor 2 fase op de plaat aansluiten en bij de overgang naar de 3 x 6 kabel per 2 draden op deze 3 x 6 kabel aansluiten.
Tja, dan heb je een zelfde soort situatie als bij een gebrugde nuldraad zoals je soms in Nederlandse installaties ziet: als een deel van de parallelle leiding los zit, merk je d'r niks van totdat 't te laat is.

Neem als 't even kan gewoon dik genoeg draad, dat past bij hoe het is afgezekerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 05-09-2024 03:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Juerd Nee toch? Hoe dan? Als 2 fase aangesloten, dat betekent ook de bruggen weg.

• Juerd
onetime schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:26:
@Juerd Nee toch? Hoe dan? Als 2 fase aangesloten, dat betekent ook de bruggen weg.
Dan snap ik denk ik niet wat je bedoelt met "per 2 draden". En omdat het ging over 3G6 leek mij dat het moest gaan over monofase. Ik neem tenminste aan dat de geelgroene van de 3 aders gewoon aarde is ;)

• onetime
  • Niet online
@Juerd Op de plaat 5 draden, 2 fase draden, 2 nullen. In 2,5mm. Aan het eind van die 3G6 per 2 draden aansluiten.

• Juerd
@onetime Right, dat is dan toch enkelfase, maar met parallelle draden die zijn afgezekerd op meer dan de individuele draden kunnen hebben? Dat lijkt me onwenselijk als het ook makkelijk voorkomen kan worden door gewoon enkelvoudige bedrading te nemen die past bij de beveiliging.

• onetime
  • Niet online
@Juerd Alsof een schemerlampensnoer van 0,75 ook 16A kan hebben.
Ik heb het alleen over het apparaat snoer. Na de perilex.
Geen parallelle draden volgens mij. 2 delen die individueel zijn aangesloten. Van 1 apparaat.

• Juerd
onetime schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:49:
@Juerd Alsof een schemerlampensnoer van 0,75 ook 16A kan hebben.
Ik heb het alleen over het apparaat snoer. Na de perilex.
Geen parallelle draden volgens mij. 2 delen die individueel zijn aangesloten. Van 1 apparaat.
Oh, op die manier. Ja, dat zou met 'n B32/C32 wel onder 433.3.1 b kunnen vallen denk ik, als er vanaf de splitsing t/m de verbruiker inderdaad niks meer aan elkaar vast zit. Met een 32/35 A smeltzekering zou het niet gaan met een leiding die 70 °C mag worden, omdat de leiding dan de kortsluitstroom niet aankan.

(Toevoeging: het gaat om een Belgische situatie, en het AREI is niet direct op HD 60364 gebaseerd, dus bovenstaand nummer kun je daar niet terugvinden. Een soortgelijke bepaling staat daarin onder 4.4.3.3)

[ Voor 35% gewijzigd door Juerd op 05-09-2024 19:49 ]

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:36
Ik lees al een tijdje af en toe mee in de discussies rondom aansluitwaarden, kook- en krachtgroepen voor nieuwbouwwoningen. Nu moet ik er zelf aan geloven:

De keukenleverancier heeft voor de inductiekookplaat (aansluitwaarde 7400 watt) voor onze nieuwbouwwoning in de technische tekening beschreven: “Perilex-wandcontactdoos met een vermogen hoger dan 7000 watt, 2/3-fase aansluiting"
De aannemer biedt standaard aan: "Perilex aansluiting+WCD t.b.v. elektrische kookgroep <7200 Watt".

In de uitwerking hiervan heeft de aannemer dan ook verder niets aangepast, omdat de keukenleverancier hoger dan 7000 watt specificeert en dat dus onder de 7200 watt blijft van een kookgroep. En heeft verder niet naar de specificaties van de kookplaat in hetzelfde aangeleverde document gekeken.

Doe ik er in deze verstandig aan om onze aannemer te informeren om de kookgroep aan te passen naar:
“Perilex-aansluiting van 2 fase naar 3 fase (1x 400v 16A < 11.040 W)”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@.NCK aanname: nieuwbouwwoning, dus al een 3f hoofdaansluiting aanwezig?
De leverancier zal ongetwijfeld zeggen: "dat doen wij altijd zo". Maar je kookplaat moet je dan op 3 fasen aansluiten. 7400Watt betekent vaak ook écht 3 fasen en niet 2 fasen (bij 7200W) waarbij één fase ongebruikt blijft.
Aansluiten is dan heel simpel bruin, zwart en grijs voor L1, L2 en L3.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• .NCK
timovd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:19:
@.NCK aanname: nieuwbouwwoning, dus al een 3f hoofdaansluiting aanwezig?
De leverancier zal ongetwijfeld zeggen: "dat doen wij altijd zo". Maar je kookplaat moet je dan op 3 fasen aansluiten. 7400Watt betekent vaak ook écht 3 fasen en niet 2 fasen (bij 7200W) waarbij één fase ongebruikt blijft.
Aansluiten is dan heel simpel bruin, zwart en grijs voor L1, L2 en L3.
Om de aanname te bevestigen in deze nieuwbouwwoning is een 3F aansluiting aanwezig, 3x25A.

Concreet moet dus "Perilex-aansluiting van 2 fase naar 3 fase (1x 400v 16A < 11.040 W)” worden toegepast?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@.NCK ja. Heeft je kookplaat al een perilexstekker en klopt de pin-out?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• .NCK
timovd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:56:
@.NCK ja. Heeft je kookplaat al een perilexstekker en klopt de pin-out?
Dat is nog niet bekend omdat de woning nog in aanbouw is. Het gaat hier nu om de juiste specificaties in de opdracht.

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:08
.NCK schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:57:
[...]

Dat is nog niet bekend omdat de woning nog in aanbouw is. Het gaat hier nu om de juiste specificaties in de opdracht.
Kijk eens in de handleiding van de plaat die je besteld hebt, die kan je normaliter wel vinden online. Daar staat het vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
.NCK schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:33:

Om de aanname te bevestigen in deze nieuwbouwwoning is een 3F aansluiting aanwezig, 3x25A.

Concreet moet dus "Perilex-aansluiting van 2 fase naar 3 fase (1x 400v 16A < 11.040 W)” worden toegepast?
Het probleem hier is dat ze weer eens omschrijvingen gebruiken waar je niks aan hebt. Het vermogen is niet boeiend, het aantal fasen is boeiend. "7200 W" zou prima zijn, als het op 2 verschillende fasen verdeeld wordt. En daarbij kun je helaas niet vertrouwen op de omschrijving "2 fase" omdat die term meestal misbruikt wordt voor 1 fase die dubbel gebruikt wordt, terwijl het ook kan betekenen dat er daadwerkelijk 2 verschillende fasen zijn.

Maar als je voor 3 fase gaat is het sowieso goed, ook al gebruik je dan 1 van de 3 fases bij de meeste kookplaten niet.

Tot slot: "perilex" en "moet" in dezelfde zin klopt sowieso niet. Perilex is al heel lang niet meer verplicht; er zijn heel goede alternatieven (zoals het welbekende Merten aansluitdoosje) en het populaire kookplaatmerk Bora heeft zelfs het standpunt ingenomen dat stekkers zoals Perilex fout zijn en niet mogen worden gebruikt met de meeste van hun kookplaten. Maar ik vermoed dat ze je geen andere optie geven voor de aansluiting van een kookplaat; Perilex wordt nog steeds standaard toegepast, en in de nieuwbouwwereld wordt die term ook wel gebruikt voor de gehele stroomketen van installatieautomaat, buis met 5 draden, t/m de daadwerkelijke perilex contactdoos, waardoor je dat allemaal niet krijgt als je zou zeggen dat je geen perilex wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 11-09-2024 14:58 ]

• onetime
  • Niet online
.NCK schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:12:
Ik lees al een tijdje af en toe mee in de discussies rondom aansluitwaarden, kook- en krachtgroepen voor nieuwbouwwoningen. Nu moet ik er zelf aan geloven:

De keukenleverancier heeft voor de inductiekookplaat (aansluitwaarde 7400 watt) voor onze nieuwbouwwoning in de technische tekening beschreven: “Perilex-wandcontactdoos met een vermogen hoger dan 7000 watt, 2/3-fase aansluiting"
De aannemer biedt standaard aan: "Perilex aansluiting+WCD t.b.v. elektrische kookgroep <7200 Watt".

In de uitwerking hiervan heeft de aannemer dan ook verder niets aangepast, omdat de keukenleverancier hoger dan 7000 watt specificeert en dat dus onder de 7200 watt blijft van een kookgroep. En heeft verder niet naar de specificaties van de kookplaat in hetzelfde aangeleverde document gekeken.

Doe ik er in deze verstandig aan om onze aannemer te informeren om de kookgroep aan te passen naar:
“Perilex-aansluiting van 2 fase naar 3 fase (1x 400v 16A < 11.040 W)”
@Juerd Het staat er toch vrij duidelijk, een kookgroep op 1fase voldoet niet.

• onetime
  • Niet online
Ik zou die aannemer vragen of het echt 2fase is, en er dus 400V tussen de fases staat. Omdat het anders een 1fase aansluiting is die volgens de keukenleverancier duidelijk niet voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
onetime schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:50:
[...]

@Juerd Het staat er toch vrij duidelijk, een kookgroep op 1fase voldoet niet.
We hanteren wellicht een andere definitie van "duidelijk". Ze hebben het over 2 fase, en dat is ambigu omdat die term zowel gebruikt wordt voor 2x dezelfde fase als voor 2 verschillende fasen. Ik vermoed dat ze met "2 fase" eigenlijk "1 fase" bedoelen, en dat dat dus fout is voor een 3×25 A aansluiting omdat 32 A > 25 A, maar het zou op zich kunnen kloppen.

• onetime
  • Niet online
@Juerd Ik schreef het eigenlijk al om 20:05; 2 fase draden op dezelfde fase is één fase.

Dat een aannemer dat niet weet en niet begrijpt dat >7kW in een 3x 25A situatie (25*230=5750) niet op één fase kan is toch echt zijn fout gebrek aan kennis.

• Juerd
onetime schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:52:
@Juerd Ik schreef het eigenlijk al om 20:05; 2 fase draden op dezelfde fase is één fase.
Klopt, en je weet ook dat ik dat weet. Maar dat staat toch niet in die "duidelijke" informatie van de keukenleverancier?

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 12-09-2024 16:48 ]

• .NCK
Juerd schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:47:
[...]

Klopt, en je weet ook dat ik dat weet. Maar dat staat toch niet in die "duidelijke" informatie van de keukenleverancier?
Erg duidelijk is het niet! Vandaag contact gehad met de aannemer:

Daarbij geeft men aan het nu gaat om een 2-fase aansluiting van de kookplaat met dan 7000 watt. Wat concreet betekent dat je minder capaciteit hebt op de kookplaat (dus niet 4 pitten op den hoogste stand).
De upgrade naar een 3 fase aansluiting voor de kookplaat bestaat uit het aanpassen van de aansluiting en een extra aardlekschakelaar in de groepenkast.
Daarnaast wordt vermeld dat men nu nog niet kan bepalen of dit zo is, maar dat er vermoedelijk dan ook een 3x 35A hoofdaansluiting zal worden aangevraagd ipv 3x 25A.

Mijn conclusie hierbij is dat ik dan liever na oplevering door een elektricien dit recht laat trekken en de verdeling laat aanpassen.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@.NCK die gasten snappen er niets van. Upgrade naar 3x35A kost velen honderden per jaar extra en is echt niet nodig.
Ik zou die gasten niet meer vertrouwen.
Heb je al een foto van de groepenkast of zit je nog niet in die fase?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
.NCK schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:47:

Daarbij geeft men aan het nu gaat om een 2-fase aansluiting van de kookplaat met dan 7000 watt. Wat concreet betekent dat je minder capaciteit hebt op de kookplaat (dus niet 4 pitten op den hoogste stand).
Dat "minder capaciteit" lijkt me onzin: 4 pitten en 7 kW is de meest gangbare combinatie.

Als je dat op 1 van 3 fasen aansluit, met een hoofdzekering van 25 A, kun je het inderdaad niet op volledig vermogen gebruiken, want dan gaat je hoofdzekering eruit. Daarom mag het ook niet zo worden aangesloten (maar zoals je in dit topic ziet: het wordt wel heel vaak gedaan). Sommige kookplaten, maar zeker niet alle, kun je terugregelen naar een lager vermogen om van deze domme installatie alsnog een kloppende situatie te maken, maar dan ben je ineens erg beperkt in de keuze voor kookplaten en het is ook gewoon nergens voor nodig. Het is makkelijk om een groep voor een kookplaat gewoon correct aan te leggen, de enige reden dat dat niet gebeurt is dat keukenboeren en "elektriciens" massaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Ze snappen de theorie niet, maar doen "gewoon" wat "iedereen" doet, en dat is dus hartstikke fout. (Eng idee eigenlijk, al is deze specifieke fout gelukkig niet gevaarlijk, hooguit irritant.)

Als je het op 1 fase aansluit via 2 groepen achter een hoofdzekering van 35 A, of op 2 verschillende fasen op een 3-fase-aansluiting, dan is er niks aan de hand en kun je de 7 kW kookplaat op vol vermogen gebruiken.

Het probleem is hier echt de term "2 fase". Het gebruik van die term zou verboden moeten worden, omdat het niet eenduidig is. Het wordt op 2 totaal verschillende manieren gebruikt: meestal met de incorrecte betekenis, maar soms met de correcte betekenis. Onderliggend is dat men onvoldoende verschil maakt tussen een fase en een fasedraad en ze allebei "fase" noemt.
De upgrade naar een 3 fase aansluiting voor de kookplaat bestaat uit het aanpassen van de aansluiting en een extra aardlekschakelaar in de groepenkast.
Dat is de veilige keuze, omdat je het dan sowieso correct kunt aansluiten. Bij gebruik van een kookgroep (dubbele 1-fase-automaat) is dat van omstandigheden afhankelijk.
Daarnaast wordt vermeld dat men nu nog niet kan bepalen of dit zo is, maar dat er vermoedelijk dan ook een 3x 35A hoofdaansluiting zal worden aangevraagd ipv 3x 25A.
Holy shit. Nergens voor nodig, en zeker niet doen! Zo'n verzwaarde aansluiting kost je maandelijks een flinke bak met geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 12-09-2024 20:06 ]

• .NCK
Juerd schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:55:
[...]

Het probleem is hier echt de term "2 fase". Het gebruik van die term zou verboden moeten worden, omdat het niet eenduidig is. Het wordt op 2 totaal verschillende manieren gebruikt, meestal met de incorrecte betekenis, maar soms met de correcte betekenis. Onderliggend is dat men onvoldoende verschil maakt tussen een fase en een fasedraad en ze allebei "fase" noemt.

[...]

Dat is de veilige keuze, omdat je het dan sowieso correct kunt aansluiten. Bij gebruik van een kookgroep (dubbele 1-fase-automaat) is dat van omstandigheden afhankelijk.

[...]

Holy shit. Nergens voor nodig, en zeker niet doen! Zo'n verzwaarde aansluiting kost je maandelijks een flinke bak met geld.
Ik snap de materie redelijk, maar geen controle hebben over een mogelijke upgrade naar 3x 35A lijkt mij ook niet gewenst.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
.NCK schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:58:
[...]

Ik snap de materie redelijk, maar geen controle hebben over een mogelijke upgrade naar 3x 35A lijkt mij ook niet gewenst.
Snap ik. Ik zou dat ook niet durven riskeren. Jammer dat je te maken hebt met deze prutsers.

• onetime
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:05:
Ik zou die aannemer vragen of het echt 2fase is, en er dus 400V tussen de fases staat. Omdat het anders een 1fase aansluiting is die volgens de keukenleverancier duidelijk niet voldoet.
@.NCK Kan je hier niets mee?

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-05 12:18
Ik twijfel even of mijn periflex stopcontact goed aan heb gesloten.

Ik heb dit stopcontact en onderstaand staan weergegeven op de 2 fase kookplaat. Ik heb een draden: grijs, blauw, zwart (fase), aarde, bruin (fase).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iITe8o5O-LAZnOWPFUBDvRCe0go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQRia0cWXEK4hqTB7ACzNNVi.jpg?f=fotoalbum_large
Moet ik dan onderstaand doen? En dan blauw met wago doorlussen in de stekker? Of zou grijs als de 2e blauw zijn aangesloten?
L1: bruin
L2: zwart
L3: blauw
N: blauw
n: aarde

Op naar het andere grote topic

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 15-09-2024 08:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:05
Pieter2 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:02:

Ik heb dit stopcontact en onderstaand staan weergegeven op de 2 fase kookplaat. Ik heb een draden: grijs, blauw, zwart (fase), aarde, bruin (fase).

[Afbeelding]
Moet ik dan onderstaand doen? En dan blauw met wago doorlussen in de stekker?
Voordat daar een gedegen antwoord op gegeven kan worden moet je eerst uitsluiting geven over hoe je perilex wcd is aangesloten zowel in de groepenkast als in de wcd, daarop ga je dan baseren hoe je kookplaat aangesloten moet worden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 - Bedrading en iets door scrollen voor perilex.

@Pieter2 Het 400V 2N schema als je een 3 fase aansluiting hebt.
Anders heb je een 4P automaat nodig om hem veilig op 1 fase aan te kunnen sluiten.

Het grote kookplaat aansluiten topic

[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 14-09-2024 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:05
@Pieter2 als je (mits je je daar prettig bij voelt) even een foto post van je geopende groepenkast, waarbij de aansluitingen van de kookgroep (in welke vorm dan ook) duidelijk zichtbaar zijn, en daarbij ook een duidelijke foto van hoe je perilex aangesloten is, kunnen we je hier mogelijk adviseren.

Heb je een aansluitkabel voor je kookplaat met aangegoten stekker? Zo ja, piep deze even door met een multimeter zodat je weet welk pootje van de stekker bij welke draad-kleur hoort.

Zet met een watervaste stift ook even op de deksel wat welke aansluiting is, bv L1 + N1 & L2 + N2 OF L1, L2, L3, N, zo maak je het voor jezelf en de toekomst makkelijker. Evt zet je op de achterkant van de stekker welk pootje welke kleur ader heeft. Bl(auw), Br(uin), Gr(ijs), Zw(art), de middelste poot is altijd de geel/groene voor aarding

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Pieter2
Annuk schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:24:
@Pieter2 als je (mits je je daar prettig bij voelt) even een foto post van je geopende groepenkast, waarbij de aansluitingen van de kookgroep (in welke vorm dan ook) duidelijk zichtbaar zijn, en daarbij ook een duidelijke foto van hoe je perilex aangesloten is, kunnen we je hier mogelijk adviseren.

Heb je een aansluitkabel voor je kookplaat met aangegoten stekker? Zo ja, piep deze even door met een multimeter zodat je weet welk pootje van de stekker bij welke draad-kleur hoort.

Zet met een watervaste stift ook even op de deksel wat welke aansluiting is, bv L1 + N1 & L2 + N2 OF L1, L2, L3, N, zo maak je het voor jezelf en de toekomst makkelijker. Evt zet je op de achterkant van de stekker welk pootje welke kleur ader heeft. Bl(auw), Br(uin), Gr(ijs), Zw(art), de middelste poot is altijd de geel/groene voor aarding
@Annuk @onetime
Dank voor het meedenken. Onderstaand de foto foto van de meterkast
Wat ik zie op de groepe grijs (n) zwart (l) en op de andere groep blauw (n) en bruin (l)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uRE2clw1vVsQXf3djPUTkLLrBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSxf2oUwMJYXWyeHAKyxqZEm.jpg?f=fotoalbum_large

De perilex opbouwstopcontact heb ik onderstaand aangesloten, maar dat zit denk ik niet goed,
In zwart aangegeven welke tekentjes staan aangegeven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJGKbbBuJIobnnPDKhiBkfKwC0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfDIEbWBwEnLsvQFXEhqcn5t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Pieter2 op 14-09-2024 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Pieter2 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:11:
De perilex opbouwstopcontact heb ik onderstaand aangesloten, maar dat zit denk ik niet goed,
In zwart aangegeven welke tekentjes staan aangegeven
[Afbeelding]
Dat zit prima. L3/grijs is in jouw geval N2.

Maar hou er rekening mee dat het snoer van je kookplaat ook moet overeenkomen met hoe je perilex toevallig zit. Het verhaal is niet compleet zonder de bedrading van de stekker en de kookplaat ook te weten.

Gedoe altijd, met perilex. Ik hoop dat de aansluitdoosjes ooit nog eens populair worden hier.

• Pieter2
Juerd schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:28:
[...]

Dat zit prima. L3/grijs is in jouw geval N2.

Maar hou er rekening mee dat het snoer van je kookplaat ook moet overeenkomen met hoe je perilex toevallig zit. Het verhaal is niet compleet zonder de bedrading van de stekker en de kookplaat ook te weten.

Gedoe altijd, met perilex. Ik hoop dat de aansluitdoosjes ooit nog eens populair worden hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOx4KZr9U7eUuli-qRRgk82djr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtRHj1Zil0MJd3YgPQaHOVsP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJGKbbBuJIobnnPDKhiBkfKwC0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfDIEbWBwEnLsvQFXEhqcn5t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uRE2clw1vVsQXf3djPUTkLLrBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSxf2oUwMJYXWyeHAKyxqZEm.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig staat op de stekker van de kookplaat aangegeven welke pin wat heeft.
Ik heb het idee dat dit nu goed ook elkaar aansluit?

• manusjevanalles
  • Nu online
Pieter2 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gelukkig staat op de stekker van de kookplaat aangegeven welke pin wat heeft.
Ik heb het idee dat dit nu goed ook elkaar aansluit?
L3 is bij jou in de meterkast aangesloten op N (grijze ader). Dit kan dus geen L3 zijn. N en L3 in jouw situatie zijn beiden N, L1 en L2 zijn de fases. Dit kunnen 2 verschillende fases zijn, of 2 dezelfde (afhankelijk hoe de kookgroep is bedraad, daar is geen foto van).

Mogelijk zijn de twee N’s (dus N en L3) onder de kookplaat verbonden. Dit kan je doormeten met een multimeter. Idem voor L1 en L2. Als ze onderling niet zijn verbonden, dan kan de plaat heel makkelijk op 2 fases gezet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door manusjevanalles op 14-09-2024 20:26 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:10:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 - Bedrading en iets door scrollen voor perilex.

@Pieter2 Het 400V 2N schema als je een 3 fase aansluiting hebt.
Anders heb je een 4P automaat nodig om hem veilig op 1 fase aan te kunnen sluiten.

Het grote kookplaat aansluiten topic
Heb je vooral de laatste goed gelezen / bekeken?
Ik heb de indruk dat het nog niet goed zit, pas op...

• devriesjande

[Afbeelding]
Moet ik dan onderstaand doen? En dan blauw met wago doorlussen in de stekker? Of zou grijs als de 2e blauw zijn aangesloten?
Sorry maar deze kookplaat kan je niet aansluiten op een typisch Nederlandse kookgroep.
Er is maar één aansluiting voor de nul. Dat moeten er twee zijn. Er moet zoals @onetime al aangaf een vierpolige automaat in de groepenkast worden geplaatst. Dan kan je de twee nuladers veilig gezamelijk aansluiten op de nulklem.

[ Voor 6% gewijzigd door devriesjande op 14-09-2024 20:54 ]

• manusjevanalles
  • Nu online

[Afbeelding]
Heb je een 1-fase of een 3-fasemeterkast?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Juerd
@Pieter2 So far, so good, maar nu nog de aansluiting van het zwarte snoer op de kookplaat zelf...

Update: ik had gemist dat die schema's al waren gedeeld.

Het klopt wat anderen al hebben aangegeven, dat deze kookplaat niet veilig op een Nederlandse 1-fase-aansluiting gebruikt kan worden met een 2×16 A kookgroep. Voor deze kookplaat heb je een 32 A groep met dikke draden nodig, een meerfase-installatie, of een automaat die 4 polen beveiligt (in plaats van 2 van de 4 zoals bij een kookgroep, of 3 van de 4 zoals bij de meeste krachtgroepen).

Je kan 'm werkend krijgen door de 2 nuldraden allebei op hetzelfde contact aan te sluiten, maar dat is brandgevaarlijk als er iets zou gebeuren met één van die twee draden en de resterende draad ruim te veel stroom te verduren krijgt.

[ Voor 84% gewijzigd door Juerd op 14-09-2024 21:49 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:55
Ik wil over van 1x35a naar 3x25a. Meterkast samenstelling wijzigt daardoor ietwat en componenten ga ik bestellen.

Was van plan mijn kookgroep te gaan hergebruiken, maar na een verwijzing naar dit topic heb ik een 3p+n alamat in mijn winkelmandje gedaan.
Betreft deze kookplaat: https://www.aeg.nl/kitchen/cooking/hobs/induction-hob/ike8543sfb/

Nu wil ik graag wat dingen checken. Eerst een foto van huidige situatie (niet door mij aangelegd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHblNfmvprfLGOYReoh2uywJg90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHamGniKqRgPvHNxEFDpMyPF.jpg?f=fotoalbum_large

- mijn huidige kookgroep lijkt niet helemaal goed bedraad (kleuren verwisseld?). Volgens mij moet het Bruin, blauw - Zwart , Grijs zijn?

- kan iemand mij obv deze foto vertellen hoe ik de 3p+n uitgaand het best kan bedraden? Terug geredeneerd van hoe het nu is aangesloten.
Ik kom zonder deels keuken demontage niet bij mijn perilex....
Ik besef me heel goed dat het verwisselen van kleuren niet is wat je wilt, maar het is voor mij erg onpraktisch bij de perilex aansluiting te komen. Een stekker er uit halen gaat nog wel lukken,maar om er echt goed bij te kunnen moet ik meerdere keukendelen demonteren.

- ik lees hier dingen over een brug tussen de nul, of het omwisselen van nul en fase waardoor de kookplaat met 400v opgeblazen wordt. Dit wil ik graag voorkomen:) maar ik kan dus lastig bij de perilex. Is het noodzakelijk deze nog te controleren?

- ingaand wil ik de 3p+n direct koppelen aan de hoofdschakelaar op onderstaande manier. Dat maakt verdere bedrading van mijn nieuwe kast een stuk eenvoudiger. De 3P+N alamat van Eaton is geschikt voor invoer van bovenaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeutbGmKrC4aewn-DFGGnylAuCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRiZmEZGVMc8ZtRm21BoftMf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 18-09-2024 22:50 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• devriesjande
Ik kan het aansluitschema van de kookplaat niet vinden op het internet.
In de groepenkast zit het al fout. De blauwe ader zit aangesloten op een fase.
Kijk eens hoe de kookplaat is aangesloten. Als daar ook een blauwe ader op een faseaansluiting zit dan heb je misschien geluk. Sluit de blauwe ader in de meterkast aan op de aarde. Haal op de kookplaat de blauwe ader los en meet met een universeelmeter tussen deze blauwe ader en aarde. Als je 0 ohm meet haal dan de ader in de meterkast los van aarde en meet bij de kookplaat nog een keer. De weerstand moet oneindig zijn.
Als dat zo is dan kan je de blauwe ader als nul gebruiken. Zo niet dan zal je toch de Perilex open moeten maken om de aansluiting te controleren.
Er zitten in de kookplaat waarschijnlijk twee klemmen waar een nul op moet worden aangesloten. De blauwe ader komt op 1 van deze klemmen. De tweede nulklemmen moet je inderdaad doorverbinden.

• pentaw1nz
@devriesjande
De kookplaat zelf is 2 jaar oud en door de keukenzaak gemonteerd. Dit zal allemaal wel conform aansluitschema zijn en kloppen (schema kon ik zelf zo snel ook niet vinden).
Perilex zat er al van vele jaren geleden.

Het is dus vooral dat er in de meterkast wat kleuren zijn omgewisseld. Waarom geen idee.

Blauw en bruin zijn een fase, grijs en zwart een nul.
Is het te simpel van mij gedacht dat ze deze verwisseling ook in de perilex hebben gedaan? Als ze het daar wel goed zouden hebben gedaan (bruin en zwart op l1 ,l2 en blauw en griks beide op een N) , zou de boel er uit klappen denk ik?

Kan ik dan niet simpel deze doorvertaling maken als ik niet bij de perilex kom;

Huidig. Nieuwe situatie 3fasen
L1: Blauw L1: Blauw
L2: Bruin L2: Bruin
N1: Grijs. L3: Grijs
N2: zwart N: zwart
PE: Geel/Groen PE: Geel/Groen

Ik ga nog even onderzoeken of ik er toch bij kan, maar ik denk dat het lastig wordt.. hij zit achter de keukenkasten

Andere optie is dan misschien een 3 fase aardlekschakelaar plaatsen, en de kookgroep laten zoals deze nu is? (De 'voldoende ' optie in dit topic.

[ Voor 76% gewijzigd door pentaw1nz op 19-09-2024 00:39 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@pentaw1nz er vanuit gaan dat de keukeninstallateur alles conform normen heeft aangesloten is een hele gevaarlijke aanname. Ik zou de boel echt losmaken om e.e.a. te controleren. Je ziet nu so in de groepenkast dat er verkeerde kleuren zijn gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
pentaw1nz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:19:
Ik kom zonder deels keuken demontage niet bij mijn perilex....
Toch is dat denk ik de enige goede aanpak.

Blauw in aanwezigheid van een nul gebruiken voor de fase is zo'n grote fout, dat je echt geen enkele aanname moet doen over het verdere verloop. Je kunt op zich met een multimeter nog wel aardig wat meten bij de kookplaat (als je daar wel bij kan), maar als ik jou was zou ik niet lekker kunnen slapen totdat ik elk deel van het tracé had geïnspecteerd. Hopelijk is er uiteindelijk niet zo veel aan de hand, maar de installateur was er duidelijk niet met dies volle aandacht bij en dat is reden om het allemaal even goed te controleren.

En als je dan toch de keuken deels gedemonteerd hebt, verleg dan meteen de aansluiting naar een plek waar je wel bij kan. Want verbindingen moeten verplicht bereikbaar blijven, en hoewel enige demontage daarbij wel acceptabel is (bijv. een lamp van een centraaldoos weghalen), moet dat ook weer niet te veel worden, want dan krijg je precies wat hier gebeurt: je gaat zoeken naar excuses en redenen om niet te hoeven kijken op de plek waar je moeilijk bij kan. Maar het is juist zo belangrijk om dat toch wel te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 19-09-2024 06:54 ]

• pentaw1nz
@timovd @Juerd
Ben het met jullie eens hoor. Ik ga proberen om bij de perilex te komen.

Bij de kookplaat heb ik inmiddels een label zien hangen met iets wat op een aansluitschema lijkt. Ik weet bijna zeker dat deze gewoon netjes is aangesloten.

De perilex zelf is door de vorige bewoner gelegd, dat was een beunhaas eerste klas. Ik ga proberen daar bij te komen en zal een foto van het binnenwerk en bedrading maken.
Zal fijn zijn als jullie dan nog eens mee kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@pentaw1nz AEG kookplaat, kookgroep en verwachten dat de keukenboer het correct heeft aangesloten. Daar zou ik geen cent op in durven zetten :+

Er is een tijd geweest dat AEG platen bijna allemaal een enkele N hadden. Die mogen überhaupt niet op een kookgroep aangesloten worden... Meen dat AEG er nu wel gewoon 2x een N in doet.

Bedoel, feit dat van alle kleuren precies de blauwe als fase ingezet wordt geeft me ook weinig hoop...

Dus als je toch bij de Perilex kan komen zou dan wel veel vraagtekens schelen en kan de N gewoon op blauw :)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
pentaw1nz schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:12:
...

De perilex zelf is door de vorige bewoner gelegd, dat was een beunhaas eerste klas. ...
What could possibly go wrong?

• pentaw1nz
timovd schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:27:
[...]

What could possibly go wrong?
Hele grote vuurbal

• devriesjande
Kan je misschien een foto van de aansluiting van de kookplaat plaatsen?

• pentaw1nz
@devriesjande @timovd

nou het was even een kleine verbouwing, maar het volgende ben ik te weten gekomen. Voor wie van puzzelen houdt. Ik zou advies zeer op prijs stellen om dit zooitje netjes voor elkaar te maken.

1) Meterkast kookgroep zijn dus wat kleuren verwisseld. Blauw= fase, grijs = N , Bruin = fase, zwart = N. Dat klopt niet en wil ik aanpassen, maar ben ook even gaan kijken hoe het in de Perilex zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHblNfmvprfLGOYReoh2uywJg90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHamGniKqRgPvHNxEFDpMyPF.jpg?f=fotoalbum_large

2) Op de Perilex staan 5 symbolen: N, T, R S en aarde. Zie hieronder hoe het aangesloten zit.
N: Blauw (in meterkast L1)
T: Bruin (in meterkast N)
R: Grijs (in meterkast L2)
S: Zwart (in meterkast N)
Aarde= Aarde (applaus voor de beunhaas)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLUJh_i08vwaB2HWldivBaqbm54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SrwOUZOb7Gdq3iWckYxodpr2.png?f=user_large

Wie kan mij uitsluitsel geven over de symbolen? N= Neutraal, T= ? , R = ?, S = ?
Het lijkt er op dat in de perilex ook aansluitingen zijn verwissel (omdat bron meterkast al niet klopt?)

3) Dan vervolgens de kookplaat, deze heeft de volgende installatietekening:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKyHKcvgyA18RWOus5jCynnbp0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqOO2rLKPHdq6uG8RdvEnco3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in het aansluitblokje onder de plaat gekeken, en daar tref ik dit aan: 1= blauw, 2=grijs, 3= leeg, 4= zwart, 5= bruin.
1,2 en 4,5 (fase en neutraal kleuren) dus omgedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JC_1JlLtMhAyT94YdRzmbdq-lAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/96lezIvd7ANLyOD5LOZ9BTlu.png?f=user_large

Ik ben het spoor even bijster. In de meterkast kloppen de kleuren niet, de perilex lijkt vervolgens aangepast op deze foute situatie, en vervolgens lijkt ook de kookplaat hier weer op aangepast te zijn (ook nul en fase verwisseld).

Hopelijk kan iemand even met me meekijken. Ik wil eigenlijk twee dingen doen:
1) Nu alvast de meterkast+aardlek+kookplaat aansluiten zoals het hoort.
Klopt deze aanname:
Meterkast-> Bruin, Blauw - Zwart, Grijs
Kookplaat: 1 en 2 omwisselen met 4 en 5 conform tekening
Perilex: ???

2) Graag advies over hoe ik bij 3x25a de 3P+N aardlekautomaat in de meterkast aansluit (aanname: L1+L2 L3 leeg laten, + dubbele N?)

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 19-09-2024 14:37 ]

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Ik zou het nu zo laten; want herbedraden voor die paar maanden levert geen enkel voordeel op.
Als je dan je 3 fase hebt: de kookgroep draden volledig loshalen in de meterkast,perilex en oven; en deze daarna netjes met de 3 fasen aansluiten, tot in de perilex doos.
De oven sluit je dan met 2 fasen (+N + PE) aan op de perilexstekker; er blijft dus een aansluiting onbedraad.

• pentaw1nz
@OverTheTop nu zo laten ook prima.
Zou graag nog iets specifiekere input hebben op de nieuwe situatie, zodat ik zeker weten niks verkeerd doe.
- Dus de bedrading in de 3P +N (zie vraag in eerdere bericht).
- De bedrading in de perilex (ik twijfel over de symbolen icm juiste kleuren, zie bijv. wisselende interpretatie van de T (aarde of een fase)
- De bedrading in de kookplaat: deze lijkt nu ook verwisseld (aarde en neutraal?). Waarschijnlijk om het destijds werkend te krijgen? Dit kan ik ook beter omwisselen conform tekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Even praktisch.
L1=R=Bruin
L2=S=Zwart
L3=T=Grijs

In de Perilex zijn de blauwe en geel/groene ader in ieder geval goed aangesloten. De andere aders kloppen niet maar dat maakt in de 3 fase situatie niet zo veel uit. Ik zou de Perilex nu dichtschroeven.en het lekker zo laten zitten.Na de ombouw naar 3 fasen sluit je de kabel in de groepenkast aan in de volgorde Bruin Zwart Grijs Blauw.
En in de kookplaat Bruin op 3. Zwart op 2. Grijs op 1. Blauw op 4 en 5 en Geel Groen op 6..
Voordat je de kookplaat aansluit sluit je de aders eerst aan op een kroonsteen en controleer je de spanningen. Tussen Blauw en de faseaders moet dat 230Volt zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door devriesjande op 19-09-2024 15:28 ]

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Aarde zit ALTIJD op de middenpen; deze zou nooit op een van de fase of neutraal pennen moeten zitten.
En als je aan het meten gaat: tussen de fasen onderling zou je dan 400 moeten meten. Meet je daar minder, dan heb je de 3 fasen niet correct aangesloten. Meet je 0 volt, dan is het dezelfde fase...

• pentaw1nz
devriesjande schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:14:
Even praktisch.
L1=R=Bruin
L2=S=Zwart
L3=T=Grijs

In de Perilex zijn de blauwe en geel/groene ader in ieder geval goed aangesloten. De andere aders kloppen niet maar dat maakt in de 3 fase situatie niet zo veel uit. Ik zou de Perilex nu dichtschroeven.en het lekker zo laten zitten.Na de ombouw naar 3 fasen sluit je de kabel in de meterkast aan in de volgorde Bruin Zwart Grijs Blauw.
En in de kookplaat Bruin op 3. Zwart op 2. Grijs op 1. Blauw op 4 en 5 en Geel Groen op 6..
Voordat je de kookplaat aansluit sluit je de aders eerst aan op een kroonsteen en controleer je de spanningen. Tussen Blauw en de faseaders moet dat 230Volt zijn.
Dank voor je antwoord.

- Dat de Perilex niet helemaal klopt maakt dus niet uit? Dat kan niet voor storingen/gevaarlijke situaties zorgen? Waarvoor dienen de letters dan? >:)

- In de meterkast na overgang op 3x25a dus op de 3P+N Bruin, zwart, en grijs allemaal op een fase aansluiten. Blauw op de N.

- De aanpassingen in de kookplaat dus ook bruin, zwart en grijs op 1,2,3 (allemaal fase). Ik sluit de kookplaat dan op 3 fasen aan, maar kan dat wel gewoon ? Ik vraag dit omdat ik ook andere oplossingen zag, zie onderaan mijn post.
en blauw op 4 en 5. Voor dit laatste heb ik dan een brug nodig tussen 4 en 5? Hoe doe ik dat het best?

De vraag t.a.v. L1,L2,L3 aansluiten;
Ik zie in dit topic ook oplossingen waarbij de L3 op de 3P+N leeg is, en er vervolgens 2 draden in de N gaan. Bijv in onderstaande post. Wanneer is dit gangbaar? Zie onderstaande post:
nMad schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:55:
[...]

Ok, check! En als deze laag genoeg is, dan is een aardlekbeveiliging niet nodig?

Mijn kookplaat heeft geen mogelijkheid om met 1x nul aan te sluiten.

Ik heb het daarom op deze manier aangesloten (rechter alamat):
[Afbeelding]

[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 19-09-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Ik begreep uit een eerdere post dat je heel moeilijk bij de Perilex kan komen.
Het mooiste is natuurlijk om de Perilex op de juiste manier aan te sluiten. Maar de belangrijkste aders, de nul en aarde zitten goed. Voor een kookplaat is het niet belangrijk welke fase op welke klem zit. Bij bijv. een motor wel. Die kan de verkeerde kant op gaan draaien. Deze kookplaat maakt gebruik van twee fasen. Het beste kan je de fase waarop de magnetron of oven zit in de kookplaat niet gebruiken.
Twee aders voor de nul is niet gebruikelijk bij een 3 fase aansluiting. Dat geeft alleen maar verwarring

[ Voor 9% gewijzigd door devriesjande op 19-09-2024 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@pentaw1nz Enige pin waar je zeker van mag zijn is de PE pen. Alle andere is normale wel N voor neutral en R, S, T (alfabet) voor de fases 1, 2 en 3 maar er zijn gewoon te veel standaarden voor Perilex dat je eigenlijk gewoon altijd moet meten.

Maar qua kleuren zit het op zich prima in de perilex (ook al is bruin, zwart, grijs een meer standaard volgorde), alleen in de meterkast dus niet. En de kookplaat is hierop aangepast ipv dat ze even de meterkast aangepast hebben... Gokje, aangegoten stekker en ze hebben alleen even gemeten.

Het valt me dan wel absoluut mee dat de brug er niet in zit :)

• pentaw1nz
@devriesjande oke, check w.b. de perilex.

Wat zou een logische verklaring zijn voor de omgewisselde fasen en N in de kookplaat?
*edit; inderdaad zoals @Septillion aangeeft een aangegoten stekker. Echter in mijn meterkast is L1 dus blauw en L2 bruin.
In de Perilex zijn dat N en T.
Maakt dat de verklaring logisch dat ze in de kookplaat de 2xN en 2xfase hebben verwisseld.?

Deze kookplaat is idd twee fasen. Daarom dacht ik dat ik het moest aansluiten zoals het gequote bericht (L3 open houden, dubbele N) in mijn vorige post, ipv L1, L2, L3 + N allemaal aansluiten.

Ben nog niet helemaal zeker van hoe ik de 3P+N moet bedraden als ik straks 3x25a hebt. En (als ik dit doe zoals het hoort :) ) welke aanpassingen ik dan bij de kookplaat moet doen.

De perilex laat ik nu dan voor wat het is, ik kom daar idd moeilijk bij om de bedrading aan te passen.

[ Voor 51% gewijzigd door pentaw1nz op 19-09-2024 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Zolang de nul maar op klem 4 en 5 zit aangesloten maakt het niet uit.
De bedrading is nu aan beide kanten verdraaid. Dit om de plaat te laten werken.
Bij je kookplaat zal de door @Septillion genoemde brug om klem 4 en 5 door te verbinden ongetwijfeld zijn meegeleverd. Anders zal je zelf iets moeten maken. Bijv. van een een stukje massief 2,5 mm2.

[ Voor 13% gewijzigd door devriesjande op 19-09-2024 16:20 ]

• pentaw1nz
devriesjande schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:17:
Zolang de nul maar op klem 4 en 5 zit aangesloten maakt het niet uit.
Bij je kookplaat zal de door @Septillion genoemde brug om klem 4 en 5 door te verbinden ongetwijfeld zijn meegeleverd. Anders zal je zelf iets moeten maken. Bijv. van een een stukje massief 2,5 mm2.
Dat zal door de installateur zijn meegenomen vrees ik. Zal daar wel even kijken naar een stukje draad, al dan niet met een dubbele adereindhuls aangesloten op de bestaande.

Deze opmerking van je kon ik niet direct plaatsen. Een dubbele nul zoals gequote in ander bericht is dus geen gangbare oplossing., maar wat bedoel je met onderstaande?
"Deze kookplaat maakt gebruik van twee fasen. Het beste kan je de fase waarop de magnetron of oven zit in de kookplaat niet gebruiken.
Twee aders voor de nul is niet gebruikelijk bij een 3 fase aansluiting. Dat geeft alleen maar verwarring"
Zou graag voor de zekerheid nog uitsluitsel willen over aansluiting kookplaat en 3P+N alamat wanneer mijn hoofdaansluiting 3x25a wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 19-09-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Ik bedoel dat je alleen de blauwe ader als nul moet aansluiten. Op klem 4 en 5.

En om overbelasting te voorkomen als de oven of magnetron gelijktijdig met de kookplaat in gebruik is is het verstandig om de fase waarop de magnetron/oven zit niet in de kookplaat te gebruiken. Dit doe je door de ader van deze fase aan te sluiten op klem 3 van de plaat.

[ Voor 74% gewijzigd door devriesjande op 19-09-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De alamat komt bij een 3x25A gewoon op N, L1, L2 en L3, zoals je zou verwachten. Afgaand dus een blauwe voor de N en dan bruin, zwart en grijs voor L1, L2 en L3. Dat is de gangbare orde van kleuren maar op zich is het geen eis.

Op de kookplaat zal je vervolgens ook een ander schema hebben staan. Daar zal 4 en 5 gebrugd zitten naar een enkele N. Vervolgens sluit je 1 en 2 aan op een van de fases. De mag zelf kiezen op welke fase dat is maar de tip is dus om dat niet op de fase te doen waar je al de andere grote verbruiker tijdens het koken hebt, de oven. Op 3 mag je dan de ongebruikte fase "bewaren".

• pentaw1nz
@Septillion Super, heel erg bedankt.
Onder de kookplaat was geen ander schema te ontdekken dan die ik hier heb geplaatst, maar fijn dat je het hebt verduidelijkt.
Ik zal er op letten dat ik een fase gebruik die minder belast is, hoewel ik de belasting in de nieuwe kast al zoveel mogelijk heb verdeeld (hoe ik het nu heb ingetekend tenminste.)

De 3e fase is dus ongebruikt? Waarom dient deze wel te worden aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@pentaw1nz Op zich is die dus ook niet nodig voor deze plaat. Maar op die manier zou je dus ook een 11kW plaat kunnen aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Het is mij helder. Ik kan hier mee aan de slag wanneer mijn 3fase aansluiting komt.

Heel erg bedankt voor de hulp. Mocht er tzt iets niet lukken dan meld ik me. Ook als het wel direct goed gaat zal ik voor de volledigheid even een plaatje uploaden :)

• Juerd
devriesjande schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:17:

Massief draad is hier niet de juiste oplossing. De schroefklem is niet geschikt voor twee draden. De brug is plat en daar kun je wel een draadeind bovenop stapelen.

Als je geen bruggetje meer hebt, kun je twee gelijke draden in een twinhuls krimpen. Waarschijnlijk moet je het plastic wel van de twinhuls halen (gewoon met een tang de huls door de plastic kraag heen persen) vanwege de beperkte ruimte.

• Lennard.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-05 23:02
Allereerst, bedankt voor alle hulp in dit topic! Na het doorlezen van de gehele discussie is het voor mij als leek een stuk duidelijker geworden. Het betreft bij mij een nieuwbouwwoning die nog moet worden gebouwd. Vorige week heb ik de aannemer geïnformeerd over mijn zorgen dat mijn kookplaat (7400 W) mogelijk niet zou voldoen aan de normen met de 2x16A aansluiting, gezien mijn 3x25A hoofdbeveiliging. Het antwoord van de aannemer was als volgt:
"Dit is echter een veelvoorkomend verschijnsel in de installaties in Nederland. Een enkelfasig smeltpatroon van 25 A mag een verdeler aansteken met 8 x 16 A eindgroepen. Dit functioneert doorgaans goed omdat niet alle eindgroepen maximaal en gelijktijdig worden belast."
Denken jullie dat het handig is om hierover nu al in discussie te gaan voordat de bouw uberhaupt is begonnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:26
Zou gewoon aangeven dat je een 11000 w kookplaat krijgt dan moeten ze wel 3fase aansluiten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
Lennard. schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:07:
[...]
Vorige week heb ik de aannemer geïnformeerd over mijn zorgen dat mijn kookplaat (7400 W) mogelijk niet zou voldoen aan de normen met de 2x16A aansluiting, gezien mijn 3x25A hoofdbeveiliging. Het antwoord van de aannemer was als volgt:
"Dit is echter een veelvoorkomend verschijnsel in de installaties in Nederland. Een enkelfasig smeltpatroon van 25 A mag een verdeler aansteken met 8 x 16 A eindgroepen. Dit functioneert doorgaans goed omdat niet alle eindgroepen maximaal en gelijktijdig worden belast."

Denken jullie dat het handig is om hierover nu al in discussie te gaan voordat de bouw uberhaupt is begonnen?
De kookgroep is een hack. Het is in sommige opzichten één groep, en in andere opzichten zijn het twéé groepen. Als je de NEN 1010 leest, dan blijkt dat de term "groep" niet eenduidig wordt toegepast. Maar het doet er hier niet toe: uiteindelijk wordt op de kookgroep één toestel aangesloten, en in een correct ontworpen installatie mag één toestel op vol vermogen niet een zekering aanspreken, en dus ook niet de hoofdzekering. Om een 2×16 A kookgroep te kunnen gebruiken achter 1×25 A, zou je de kookplaat moeten zien als twee toestellen om de gelijktijdigheidsredenatie te laten kloppen. Maar als het twee toestellen waren, dan konden die wel op twee normale groepen en dan was de kookgroep-hack überhaupt niet nodig... Het is toch echt maar één toestel.

Maar er is ook nog de wetgeving (art. 2.33 lid 2 Netcode elektriciteit) is die bepaalt dat je waar mogelijk, en het is hier zeer makkelijk mogelijk, dingen met hoge vermogens moet verdelen over meerdere fasen.

En zelfs als je niks om de regels zou geven, dan nog is het gewoon erg onhandig om je installatie slecht te verdelen over de fasen, omdat je dan steeds als je flink aan het koken bent, erg dicht tegen de grens van de hoofdzekering van die ene fase zit.

En ik snap het gewoon niet. Het is zo makkelijk om het gewoon goed te doen, en de installateur kan alle extra kosten (krachtaardlekautomaat kost ca. 70 € extra t.o.v. een kookgroep) gewoon doorberekenen. Waarom blijven ze allemaal vasthouden aan een foute en onhandige gewoonte, en verdedigen ze die zelfs, in plaats van gewoon het juiste te leveren?!

Maar ja... of het zin heeft om erover in discussie te gaan met bouwbedrijven... Anderen gingen je daarin voor, zoals je in dit topic hebt gezien, met gemengde resultaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 20-09-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:57
Hi hoeveel fasen is dit?,

Familielid heeft een nieuwe woning. Ik heb nog nooit een elektrische kookplaat aangesloten. Ik weet dat er verschillende stekkers en groepen voor zijn, ipv dat het een universele simpele 230V stekker is die we overal op kunnen aansluiten. Maar daar houd mijn kennis op. Dus ik hoop dat iemand mee kan kijken en advies kan geven.

Dit is de kookplaat stekkerdoos in de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqLpgwgT7ZklEKrM4mMTBmJYkj8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vav2KXY20hZUkU5Eo3hGLvIZ.png?f=fotoalbum_large

Dit is de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRcW5qkJMusDpetl9nuo8WHnW38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v1Bhf5Nw1vvvjhzqmDgfzYMD.png?f=fotoalbum_large

En dit is een lijstje met de indeling van de groepen v/d meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI3oM_DYE1hI6h8lwawZsyJbqGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6jOw4aJTyI0OiFMVq65zxIaU.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@TTMJ! Zonder de stekkerdoos en groepenkast open te schroeven, kun je de kleuren niet zien. Ik vermoed dat boven 2x N en onder 2x L is aangesloten.
De pin-out van een perilexstekker kun je wel vinden of doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
timovd schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:11:
@TTMJ! Zonder de stekkerdoos en groepenkast open te schroeven, kun je de kleuren niet zien. Ik vermoed dat boven 2x N en onder 2x L is aangesloten.
De pin-out van een perilexstekker kun je wel vinden of doormeten.
Yes ik ga er van uit dat het 2x N en 2xL is. Ik bedoel meer van: welke kookplaat en oven combi kan dit aan haha. Ik weet namelijk niet of ik een 1 fase, 2 fase, of 3 fase kookplaat/oven moet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19

Vliegvlug

Flight Simple

@TTMJ!
Is de rechter situatie van dit plaatje uit de topicstart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL1dxkvtevF1cLP7NxomJpvpTS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=fotoalbum_large

Uit de foto van de Perilex is de linkerkant duidelijk en rechts onder lijkt een vage L te staan.

Het beste kan je familielid een 3-fasen groep laten plaatsen. Er is ruimte genoeg in die kast.
Met veel geluk lopen er al 5 draden in de juiste kleuren naar die perilex en anders moet de bedrading ook worden aangepakt.

Controleer wel eerst of er überhaupt een 3-fasen aansluiting aanwezig is in de woning anders kan je het beter zo laten vanwege de hoge kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Vliegvlug er is een 1f hoofdschakelaar te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
@Vliegvlug De foto van groepenkast is duidelijk. Dit is een 1 fase aansluting.

@TTMJ! Op deze aansluiting kan je een kookplaat aansluiten met een maximaal vermogen van 7360 Watt. (2 x 16A x 230V)
In feite is dit een dubbele aansluiting van dezelfde fase. Veel keukenverkopers noemen dit, ten onrechte, een 2 fasen aansluiting.
De kookplaat moet voorzien zijn van twee aansluitingen voor de nul. Dit is niet altijd het geval.

[ Voor 73% gewijzigd door devriesjande op 22-09-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TTMJ! schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:16:
[...]

Yes ik ga er van uit dat het 2x N en 2xL is. Ik bedoel meer van: welke kookplaat en oven combi kan dit aan haha. Ik weet namelijk niet of ik een 1 fase, 2 fase, of 3 fase kookplaat/oven moet aanschaffen.
Meeste kookplaten zijn 7,4kW en zouden met terugschroeven wel op deze aansluiting kunnen indien er maar 1-fase vanuit de netbeheerder komt.
Alleen ondersteunen niet alle platen dat, zowel qua aansluiten als terugschroeven.

Kookplaat met oven combo heb je meestal wel 3 fasen voor nodig, maar misschien bestaan die ook met minder vermogen of die terug te schroeven zijn maar dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@timovd @devriesjande
Toch zal dit niet de eerste zijn met wel een 3 fasen aansluiting maar toch een 1-fase groepenkast dus je kan geluk hebben.
Maar ik geef toe dat die kans heel klein is. :)

[Edit] Ben het wel eens tegengekomen evenals de omgekeerde situatie zelfs; een volledige 3 fasen kast inclusief krachtgroep op een 1-fase netaansluiting! :X

[ Voor 38% gewijzigd door Vliegvlug op 22-09-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Het is een sociale woningbouw pand uit 1980. Ik gok dat ze langzamerhand aan het moderniseren zijn maar dat dus niet helemaal hebben gedaan.

Als ik jullie als elektra leek goed begrijp heeft zijn woningbouwcorporatie dus een 2-fase / 3-fase aansluiting in de keuken gezet, maar dit niet in de meterkast goed geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TTMJ! schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:13:
Het is een sociale woningbouw pand uit 1980. Ik gok dat ze langzamerhand aan het moderniseren zijn maar dat dus niet helemaal hebben gedaan.

Als ik jullie als elektra leek goed begrijp heeft zijn woningbouwcorporatie dus een 2-fase / 3-fase aansluiting in de keuken gezet, maar dit niet in de meterkast goed geregeld?
Zo’n kookgroep met twee 1 fase automaten gekoppeld op een 1 fase netaansluiting is eigenlijk een noodoplossing om toch inductieplaten te kunnen aansluiten dus met een 1-fase aansluiting heb je geen betere optie dan dit.

Beperkt wel de bruikbaarheid enigszins als je zo’n plaat voluit wilt gebruiken en betekent ook dat je niet alle platen kan aansluiten maar er op moet letten dat de plaat geschikt is.
Voor de meeste mensen is dit echter niet een hele grote belemmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
TTMJ! schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:13:

Deze aansluiting is heel gebruikelijk in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
Vliegvlug schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:20:
[...]

Zo’n kookgroep met twee 1 fase automaten gekoppeld op een 1 fase netaansluiting is eigenlijk een noodoplossing om toch inductieplaten te kunnen aansluiten dus met een 1-fase aansluiting heb je geen betere optie dan dit.

Beperkt wel de bruikbaarheid enigszins als je zo’n plaat voluit wilt gebruiken en betekent ook dat je niet alle platen kan aansluiten maar er op moet letten dat de plaat geschikt is.
Voor de meeste mensen is dit echter niet een hele grote belemmering.
Deze instructie hebben we erbij gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXpm64OvP4yH9jG0EtjX2pm9YpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pnk9Qo9tk47KhubppKQVTJCv.png?f=user_large

Ik ben echt in de war als leek. Want dit noemen zij 2 fasen ipv 1 fase met 2 groepen/automaten :(
Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste