@
Lennard. Dit soort via-via discussies vind ik best lastig om eerlijk te zijn. Wij weten niet welke standpunten en argumenten jij hebt aangedragen, en degene die reageert heeft misschien geen idee dat dies antwoord hier integraal gedeeld wordt. Daarnaast zie ik het nut er niet echt van in; sure, ik reageer wel want ik kan het niet laten, maar wat schiet ik daar mee op? Wat schiet jij daar mee op? Het lijkt me beter, en interessant, om zo iemand uit te nodigen om zelf hier op dit forum mee te doen. Dan kan ik mooi meteen de vraag stellen
waarom ze toch kookgroepen blijven installeren in meerfase-installaties: de reden voor een kookgroep is uniek voor éénfase-installaties, en bij meerfase-installaties gebruik je normaliter gewoon een krachtgroep voor een meerfase-toestel.
NEN 1010
In de NEN 1010: 2015 is dit ook geen eis. Zie rubriek 535 en met name bepaling 535.1.
Selectiviteit tegen overstroom is al 35 jaar in bewerking.
Het lijkt hier over selectiviteit te gaan, maar dat verbaast me, want selectiviteit wordt in dit topic nauwelijks besproken en volgens mij maakt ongeveer niemand hier echt een punt van een eventueel gebrek aan selectiviteit. Dat zou ook raar zijn, want in het algemeen wordt aangenomen dat 16 A qua overbelasting selectief is ten opzichte van de hoofdzekering.
NB: het niet overbelasten van je (hoofd)zekering door het op volledig vermogen gebruiken van een toestel, waarbij de groepautomaat niet eens wordt overbelast, heeft niks met selectiviteit te maken.
De aangehaalde passage over In en Ib is op zich correct maar dan voor een eindgroep. Niet voor
een distributiegroep (...)
Ging het hier niet over een kookgroep, dan? Een kookgroep is bijna altijd een eindgroep.
De NPR 5310 heeft het wel over het toepassen van een kookgroep als distributiegroep, oftewel met een onderverdeler, maar ook dat is in dit topic niet of nauwelijks besproken.
Gelijktijdigheid kan overigens ook bij een eindgroep wel degelijk worden gehanteerd, maar zoals ik in eerdere uitgebreidere posts al heb opgemerkt, interpreteer ik de omschrijving van gelijktijdigheid zo dat het nooit mogelijk moet zijn om met slechts één verbruiker een zekering aan te spreken. De definitie gaat namelijk over een verhouding tussen "de maximale gelijktijdige belasting van een groep elektrische toestellen of verbruikers binnen een bepaalde periode" en "de som van hun individuele maximale belastingen binnen dezelfde periode". Laten we dat even uitrekenen voor een kookgroep met daarop alleen een kookplaat, waarvan ik voor het gemak even een vermogen van 7 kW aanneem: 7 kW ÷ 7 kW = 1, oftewel 100%. De kookplaat is namelijk al de kleinst mogelijke groep gelijktijdig gebruikte toestellen op die keten.
De toepassing van een gekoppelde automaat van 2 x 16 A is in Nederland veel toegepast.
Dat klopt, en er is voor een 1-fase-aansluiting met een 35 A of 40 A hoofdzekering geen bezwaar. (Anders dan dat 't 'n rare hack is, maar het is een volkomen logische en veilige hack die inderdaad breed geaccepteerd wordt.)
De bezwaren gaan over het gebruik van een kookgroep met 2 keer dezelfde fase op een 3-fase-aansluiting met 3×25 A hoofdzekeringen.
Ook toegestaan omdat een eis uit de NEN 1010 op basis van 535.1 ontbreekt.
Ter info: 535.1 gaat over selectiviteit en is zoals ik hierboven al beschreef niet zo relevant. Selectiviteit staat met rechtstreekse eindgroepen met 16 A beveiliging behoorlijk buiten kijf, dat zijn immers bijna alle groepen van bijna elke huisinstallatie.
Concluderend
Ik concludeer dat er een stroman-argument bijgehaald is (selectiviteit) om af te leiden van het werkelijke ding: ontwerpen op overbelasting oftewel het overtreden van bepaling 43.1 middels een naar mijn inzicht ten onrechte toegepast rekentrucje met gelijktijdigheid. Je kunt je afvragen hoe erg het allemaal is, maar hey, we hebben een topic dat praktisch is toegewijd aan deze installatiefout, dus laten we er eindeloos over doorzagen om aan de verwachting te voldoen
Het argument "maar de hoofdzekering kan worden overbelast" vind ik niet overtuigend: dat is wel zo, maar het lijkt me zeker niet de bedoeling om willens en wetens op zulke overbelasting aan te sturen!
Als er nou een groot voordeel was aan een kookgroep ten opzichte van een krachtgroep, dan kon ik de vergezochte argumenten nog wel begrijpen. Maar dat voordeel ontbreekt: voor de bewoner is het ten opzichte van een correcte oplossing in het beste geval niet problematisch, maar verder wint die er niks mee. Ook voor de installateur, die de bescheiden meerkosten van een krachtgroep gewoon kan doorberekenen, is er geen voordeel aan de keuze voor een kookgroep in een nieuwe driefase-installatie.
Werkelijk de enige reden die ik kan bedenken om zo enorm in de verdediging te schieten, is "we hebben het altijd zo gedaan, en we willen/kunnen niet toegeven dat het beter had gekund".
Bovenstaande neemt niet weg dat de bewoner de wens kan hebben om de kookgroep driefase
uitgevoerd te hebben. Echter dat kan niet door de overige één fase aardleks te gebruiken. Dat
geeft een conflict met bepaling 314.1 .
314.1 gaat over het opdelen van een installatie in stroomketens; ik heb in een eerdere gedetailleerde uiteenzetting al beredeneerd waarom je weldegelijk een kookgroep achter twee verschillende aardlekschakelaars zou kunnen zetten binnen de NEN 1010, maar dat blijft een rare en ongebruikelijke oplossing. Een kracht-alamat ligt voor de hand. Niet alleen als "wens van de bewoner", maar gewoon als evident logische oplossing voor zware verbruiker die als meerfase-toestel kan worden aangesloten.
[
Voor 7% gewijzigd door
Juerd op 27-09-2024 13:52
]