Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@AUijtdehaag Bedoel dus meer dat je niets hoeft aan te passen voor een "2-fase" kookplaat, er blijft alleen één fase onaangesloten.

Ja, je zou een 2-voudige brug kunnen plaatsen en de draden van de 3e automaat halen, dan heb je een extra spare 1-fase. Maar voor de flexibiliteit zou ik daar dus niet aan beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:34
Een extra voordeel van meteen een 3-fase-groep aanleggen is dat je die extra fase voor een extra apparaat kunt gebruiken. Gebruik een aansluitdoosje geschikt voor 2 snoeren (in plaats van perilex) en je kunt met gemak nog bijvoorbeeld een oven, vaatwasser, of boiler vast aansluiten op de extra fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Juerd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:52:
Een extra voordeel van meteen een 3-fase-groep aanleggen is dat je die extra fase voor een extra apparaat kunt gebruiken. Gebruik een aansluitdoosje geschikt voor 2 snoeren (in plaats van perilex) en je kunt met gemak nog bijvoorbeeld een oven, vaatwasser, of boiler vast aansluiten op de extra fase.
Dit ^
Hier ook gedaan met een Bora. F3 op de Bora is voor de afzuiging en is gedeeld met een oven. Uiteraard wel het label onder de aardlekautomaat duidelijk gedocumenteerd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
petkaij schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:26:
Deze meterkast gaat vervangen worden.
Iemand bekend met de vier goud kleurige zekeringen voor de kookgroep.
Benieuwd hoe dat bedrading technisch aan elkaar hangt als er drie fasen binnen komen.
[Afbeelding]
Meterkast bij mijn broer is uiteindelijk vervangen.
De twee goudkleurige zekering groepen zijn inderdaad van de kookgroep en de oven groep.
Deze zijn vervangen door 2x 2x220 automaten achter dezelfde ALS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmv6iwvO9UnpxCRkQMJsX_-JHSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72tvRaLHOswFG34hXJqkJZff.jpg?f=fotoalbum_large
De automaten zijn onderling NIET gekoppeld. :(
Heb mijn broer uitgelegd dat dit absoluut 'not done' en gevaarlijk is. Hier zal de installateur voor terug moeten komen.
Tevens geen krachtgroep geplaatst voor inductie kookplaat, wetend dat er 3fase binnen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@petkaij zijn er 1f ALS's geplaatst?

Zo ja; twee zware verbruikers die ook nog eens vaak tegelijkertijd gebruikt worden, zitten achter één ALS/op één fase.
Heeft dit nog toelichting nodig? Ik zou een andere installateur zoeken. Deze verdient geen 2e kans.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Zijn inderdaad 3x 1fALS geplaatst.
De twee overige zijn voor de acht groepen van overige gebruikers.
Ik had al lang bezwaar aangetekend, mijn broer is al blij dat alles weer (nog) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-05 12:04
Als ik dit plaatje erbij hou:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyT-ecKUAAjVHhYuCJeadh7dQ58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gdSWCCG18MlP7lf5SeMd2hEJ.png?f=fotoalbum_large

Dan lijkt onze kookplaataansluiting verkeerd te zijn toch? Ik ben geen expert op dit gebied maar dit lijkt alsof er sprake is van een 2x 16A kookgroep is met daarachter een 30 mA Aardlek-schakelaar 2-polig.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 14:19
Aubergine schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:22:
Als ik dit plaatje erbij hou:
[Afbeelding]

Dan lijkt onze kookplaataansluiting verkeerd te zijn toch? Ik ben geen expert op dit gebied maar dit lijkt alsof er sprake is van een 2x 16A kookgroep is met daarachter een 30 mA Aardlek-schakelaar 2-polig.

***members only***
Het kán zijn dat je kookgroep achter 2 verschillende ALSs zit, maar weet niet of dat wel zou mogen eigenlijk.
Je zou een foto van de (spanningsloze) binnenkant kunnen posten, dan is het met meer zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Verdicampo dan zou ik de fornuisgroep van @Aubergine op een andere positie verwachten en niet met 2 units boven de gele strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Aubergine Dat is de klassieke fout je. Mooiste zou een 3-fase groep zijn. Maar de kookgroep over de groene en gele aardlek verdelen zou ook kunnen.

En eigenlijk mist er ook een REM automaat gezien de B20 voor de PV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Septillion schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:37:
@Aubergine Dat is de klassieke fout je. Mooiste zou een 3-fase groep zijn. Maar de kookgroep over de groene en gele aardlek verdelen zou ook kunnen.

En eigenlijk mist er ook een REM automaat gezien de B20 voor de PV...
Wat is hier precies de klassieke fout? Ik heb hier niet zo veel verstand van. Maar komt hier nou 7,4 of 5,6 kW uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Aubergine Überhaupt het start topic doorgelezen?

Bedoel, je toont het zelf al in het plaatje dat je post :)

Alles zit echt dezelfde 25A van je netbeheerder dus 5,7kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Septillion schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:04:

Zeker! Maar ik durf het niet zo snel met enige zekerheid te zeggen. Maar thanks voor de bevestiging ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcvangend
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 12:26
De situatie: ik heb een keuken met een 90cm inductie kookplaat die vervangen moet worden. De huidige kookplaat is aangesloten op een dubbele groep, dus 2 x 16A, 2L/2N (wat vaak een 2-fasen aansluiting wordt genoemd). Nieuwe 90cm kookplaten zijn eigenlijk allemaal gemaakt voor 3 fasen (aansluitwaarde max. 11040W) maar ik wil op dit moment niet mijn aansluiting / meterkast upgraden naar 3 fasen.

Gelukkig heeft Siemens hieraan gedacht, want op veel van hun modellen zit "power management", wat betekent dat je via het instellingen menu het opgenomen vermogen van de kookplaat limiteert. Op hun FAQ beschrijven ze dat als volgt:
Welke elektrische kookplaten/ fornuizen moeten op 3 groepen aangesloten worden?

Bijna al onze 90 cm brede inductiekookplaten en keramische fornuizen hebben een aansluitwaarde van meer dan 7,4 kW en dienen daarom op 3 groepen te worden aangesloten. Een aantal kookplaten (zie hiervoor de installatievoorschriften* van het betreffende apparaat of een aansluiting op 2 fase mogelijk is) kan je - indien gewenst - ook aansluiten op 2 groepen (7,4 kW, kookgroep). Je dient dan wel het maximale vermogen van de kookplaat via Powermanagement in de basisinstellingen terug te schakelen van 11,1 kW naar 7,5 kW 16A. Op deze manier kan je jouw bestaande kookplaat ook vervangen met een bredere 90 cm kookplaat zonder een grote kostbare aanpassing in de meterkast te hoeven doen.

*De installatievoorschriften zijn te vinden op de volgende locatie: Gebruiksaanwijzingen en apparaat documentatie

Wat merk ik als ik mijn elektrische kookplaat/ fornuis op 2 groepen aansluit ipv 3 groepen?

Indien het gebruik van 2 groepen mogelijk is bij de betreffende kookplaat (zie het bovenstaande), zul je op vol vermogen waarschijnlijk weinig verschil merken. Bij gebruik van meerdere zones op vol vermogen tegelijkertijd zal het vermogen van de kookplaat logischerwijs over de verschillende kookzones worden verdeeld, waardoor de kooktijden iets langer worden. Gebruik je meerdere zones tegelijkertijd op lageren standen, dan zal je geen verschil ervaren. Echter, heb je alle zones tegelijkertijd op vol vermogen dan is het mogelijk dat het gevraagde maximale vermogen dat de groep aankan (16A en 3,7kw per groep) te veel is en dan zal de zekeringsautomaat uitschakelen.
Kortom, ik dacht hier de oplossing gevonden te hebben. Koop zo'n kookplaat, sluit 'm aan en zet de power management instelling op 7,5kW. Ik vind het geen probleem dat je niet alle zones tegelijk op vol vermogen kan gebruiken. (Als ik later wel tijd en geld wil besteden aan een upgrade naar 3 fasen, kan ik 'm alsnog op die 3 fasen aansluiten.)

Het probleem: Het is me niet duidelijk hoe je zo'n kookplaat dan daadwerkelijk moet aansluiten, dus hoe de bedrading van de perilex kabel op de kookplaat gezet moet worden. Alle kookplaten die ik heb bekeken op de Siemens site laten in hun installatie instructies alleen zien hoe een 3-fasen kabel (3L/1N) of een 1-fase kabel (1L/1N) aangesloten moet worden. Neem bijvoorbeeld deze illustratie uit de installatiehandleiding van model EX975LXC1E.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GR4cliEsPqM9M58eMs-RqEc_54c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0TvEVKgSu7jsjzvP8Hr8RjZD.png?f=fotoalbum_large

Moet ik nou concluderen dat er, ondanks de hoopvolle woorden in de FAQ, helemaal geen modellen (meer?) bestaan die op 2 x 16A aangesloten kunnen worden? Of zou je zo'n kookplaat gewoon kunnen aansluiten met de L1 draad op de L1 klem, de L2 draad op de L2 klem met een brug naar L3 en de N1/N2 draden op de N1/N2 klemmen?

Schopje naar het grote topic

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-11-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Heb je geen schema voor 220-240V / 380-415V 2N~ ?, want die zal je moeten gebruiken ;) Hoe die plaat dat powermanagement doet weet ik niet.

In het schema zal staan dat de 2 NULLEN bij elkaar zitten in de kookplaat door een bruggetje, en die kan je weghalen.

Misschien heb je ook een schema voor 220-240V / 380-415V 2L2N~ ? Die zal beter kloppen ;)

[ Voor 46% gewijzigd door RaZ op 03-11-2024 23:35 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcvangend
Voor de duidelijkheid, ik heb dus nog geen nieuwe kookplaat gekocht of een specifiek model uitgekozen.
RaZ schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:31:
Heb je geen schema voor 220-240V / 380-415V 2N~ ?, want die zal je moeten gebruiken ;) Hoe die plaat dat powermanagement doet weet ik niet.

In het schema zal staan dat de 2 NULLEN bij elkaar zitten in de kookplaat door een bruggetje, en die kan je weghalen.

Misschien heb je ook een schema voor 220-240V / 380-415V 2L2N~ ? Die zal beter kloppen ;)
Nee, dat is precies het punt. als die aansluitschema's erbij zaten, had ik dit topic niet hoeven starten. Bij geen enkele van de modellen waarvan ik de installatiehandleiding heb bekeken, zag ik een 2L/2N schema.

Hoe je die begrenzing kan instellen met de power management functie, is me wel duidelijk. De gebruikershandleiding beschrijft keurig hoe je in het instellingen menu komt en dan de begrenzing op 7.5 kW kan zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door marcvangend op 03-11-2024 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 22:53
2L/2N is meestal een kookgroep en is geen 2 fase. Je hebt dan een 1 fase meterkast, 35 amp hoofdzekering en gebruikt 2 groepen (2x16A). Bij daadwerkelijk 2 fase gebruik heb je aan 1 nul draad genoeg. Aangezien je 2 nuldraden hebt is het dus een kookgroep.

Je moet hem dus aansluiten als 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
Je kan dit trouwens controleren door te meten of er spanning over de 2 fase draden staat. Is die er niet, dan is het dus 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 22:21

Illusion

(the art of)

https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EX275HXC1E

Het zal wel toeval zijn, maar de eerste 90cm kookplaat die ik aanklik is gewoon 7,4kW incl aansluitschema voor een kookgroep.

@marcvangend
Geef eens aan welke plaat je éxact op het oog hebt, dan kunnen we het advies daarop aanpassen

[ Voor 19% gewijzigd door Illusion op 04-11-2024 00:06 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

marcvangend schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:51:
Voor de duidelijkheid, ik heb dus nog geen nieuwe kookplaat gekocht of een specifiek model uitgekozen.

[...]

Nee, dat is precies het punt. als die aansluitschema's erbij zaten, had ik dit topic niet hoeven starten. Bij geen enkele van de modellen waarvan ik de installatiehandleiding heb bekeken, zag ik een 2L/2N schema.
Dan heb ik hier je aansluitschema voor je als 2L/2N~ schema ;)

Je ziet de kleuren aan het stopcontact-kant rechts op de afbeelding.

Als L1 Grijs is, is dat linksonder in je Perilex-stopcontact, linksboven is dan N1, en die is Blauw.
Als L2 Zwart is, is dat rechtsonder in je Perilex-stopcontact, rechtboven is dan N2, en die is Bruin

Zo zit in Nederland en Duitsland een 2L/2N stopcontact er aan de binnenkant uit. En dus niet volgens de 3 fase-norm.

Dan kijken we nu naar het plaatje welke kleur op welk schroefje zit.
Grijs op schroefje 1 = goed
Zwart op schroefje 3 = goed, en moet gebrugged worden met schroefje 2
Bruin op schroefje 2 = FOUT! dat is NUL2. Bruin moet naar schroefje 5
Blauw op schroefje 4 = goed

De brug tussen schroefje 4 en 5 kan weg ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 04-11-2024 00:09 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcvangend
koenie schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:53:
2L/2N is meestal een kookgroep en is geen 2 fase. Je hebt dan een 1 fase meterkast, 35 amp hoofdzekering en gebruikt 2 groepen (2x16A). Bij daadwerkelijk 2 fase gebruik heb je aan 1 nul draad genoeg. Aangezien je 2 nuldraden hebt is het dus een kookgroep.
Klopt, dat weet ik, het is een kookgroep van 2 x 16A. Er is geen faseverschil tussen de twee groepen. Ik had ook geprobeerd om dat duidelijk op te schrijven in de topic start.
Je moet hem dus aansluiten als 1 fase.
Yes. Maar hoe dan precies? Er zijn dus (aarde niet meegeteld) 4 draden die vanaf de perilex stekker komen (2L, 2N) en 5 aansluitklemmen (L1/L2/L3/N1/N2) op de kookplaat. En er is de mogelijkheid om bruggen te plaatsen tussen die klemmen. Wat is de juiste manier om het aan te sluiten? Laat je simpelweg de brug tussen L1-L2-L3 zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcvangend
Illusion schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:05:
https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EX275HXC1E

Het zal wel toeval zijn, maar de eerste 90cm kookplaat die ik aanklik is gewoon 7,4kW incl aansluitschema voor een kookgroep.

@marcvangend
Geef eens aan welke plaat je éxact op het oog hebt, dan kunnen we het advies daarop aanpassen
Dat is zeker toeval. De plaat die je aanklikte is een uitzonderlijk model van maar 35cm diep. Je mag je advies afstemmen op het modelnummer dat ik eerder al noemde, EX975LXC1E.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koenie
De 2 paar draden moet je gewoon zien als een dikkere draad. Zowel de nul als fase draden hebben dezelfde bron. Het vermogen word verdeeld over de 2 paar draden afgenomen. Dus aansluiten als 1 fase plaat.

De nul draden op 4 en 5

De fase draden op 1 en 3. Bruggen laten zitten.
marcvangend schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:06:
[...]

Klopt, dat weet ik, het is een kookgroep van 2 x 16A. Er is geen faseverschil tussen de twee groepen. Ik had ook geprobeerd om dat duidelijk op te schrijven in de topic start.

[...]

Yes. Maar hoe dan precies? Er zijn dus (aarde niet meegeteld) 4 draden die vanaf de perilex stekker komen (2L, 2N) en 5 aansluitklemmen (L1/L2/L3/N1/N2) op de kookplaat. En er is de mogelijkheid om bruggen te plaatsen tussen die klemmen. Wat is de juiste manier om het aan te sluiten? Laat je simpelweg de brug tussen L1-L2-L3 zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcvangend
RaZ schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:05:
[...]
Dan kijken we nu naar het plaatje welke kleur op welk schroefje zit.
Grijs op schroefje 1 = goed
Zwart op schroefje 3 = goed, en moet gebrugged worden met schroefje 2
Bruin op schroefje 2 = FOUT! dat is NUL2. Bruin moet naar schroefje 5
Blauw op schroefje 4 = goed

De brug tussen schroefje 4 en 5 kan weg ;)
Dus als ik je goed begrijp (ik laat even de kleuren weg) zeg je het volgende:
  • schroefje 1: stroomdraad 1
  • schroefje 2: ?
  • schroefje 3: stroomdraad 2
  • schroefje 4: nuldraad 1
  • schroefje 5: nuldraad 2
  • brug tussen 4-5 haal je weg
Wat doen we dan nog met schroefje 2? Een brug vanaf 1 of 3?

edit: Dat is inderdaad ook wat koenie voorstelt, maar dan wel met alle bruggen erin zoals de handleiding laat zien in het 1L schema. /edit

[ Voor 8% gewijzigd door marcvangend op 04-11-2024 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

marcvangend schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:16:
[...]

Dus als ik je goed begrijp (ik laat even de kleuren weg) zeg je het volgende:
  • schroefje 1: stroomdraad 1
  • schroefje 2: ?
  • schroefje 3: stroomdraad 2
  • schroefje 4: nuldraad 1
  • schroefje 5: nuldraad 2
  • brug tussen 4-5 haal je weg
Wat doen we dan nog met schroefje 2? Een brug vanaf 1 of 3?
De brug tussen schroefje 4 & 5 gebruikt je voor schroefje 2 & 3 ;)

Edit: Wat @koenie zegt, de brug tussen 4 & 5 laten zitten kan inderdaad, dat kan geen kwaad ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 04-11-2024 00:23 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koenie
Dit advies klopt niet. Hierdoor heeft je kookplaat op 1 zone het volledige vermogen, maar 2 andere zones delen 16A. Aansluiting 1 2 en 3 zijn namelijk direct gekoppeld aan zone 1 t/m3

Dit advies is wel goed als je daadwerkelijk 2 fase aansluit, maar dat doe je niet.

Gewoon bruggen laten zitten en aansluiten conform 1 fase schema. Dat is ook immers wat je hebt 1 fase met 2 paar draden. thats it.
RaZ schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:18:
[...]

De brug tussen schroefje 4 & 5 gebruikt je voor schroefje 2 & 3 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@koenie je hebt gelijk ;)

Op schroef 1, 2 & 3 bruggen en zet je Grijs en Zwart bij elkaar.
Op schroef 4 & 5 bruggen en zet je Bruin en Blauw bij elkaar.

Dan heb je 32a verdeelt over 3 zone's.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:49
Als je alle bruggen laat zitten heb je geen manier meer om te voorkomen dat er meer dan 16A over één draad gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcvangend
TereZz schreef op maandag 4 november 2024 @ 04:43:
Als je alle bruggen laat zitten heb je geen manier meer om te voorkomen dat er meer dan 16A over één draad gaat.
Als ik goed heb opgelet bij natuurkunde, gaat dat in de voorgestelde situatie vanzelf goed. Je krijgt immers 1 bron (de ene fase in mijn meterkast) die via 2 zekeringen en draden is aangesloten op 1 apparaat (klemmen 1/2/3 zijn gebrugd, dus gedragen zich als één). Dan zal de stroom zich vanzelf verdelen over die 2 draden, het is gewoon alsof je een dubbeldikke 1-fase aansluiting hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
koenie schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:15:
De 2 paar draden moet je gewoon zien als een dikkere draad. Zowel de nul als fase draden hebben dezelfde bron. Het vermogen wordwordt verdeeld over de 2 paar draden afgenomen. Dus aansluiten als 1 fase plaat.

De nul draden op 4 en 5

De fase draden op 1 en 3. Bruggen laten zitten.

[...]
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Hoe weet je zeker dat de stroom gelijk verdeeld wordt? In dat geval kun je een 4P - DUS GEEN 3P+N!! - automaat installeren, zodat je zekerheid hebt dat er niet >16A over één ader gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 21:49
marcvangend schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:22:
[...]

Als ik goed heb opgelet bij natuurkunde, gaat dat in de voorgestelde situatie vanzelf goed. Je krijgt immers 1 bron (de ene fase in mijn meterkast) die via 2 zekeringen en draden is aangesloten op 1 apparaat (klemmen 1/2/3 zijn gebrugd, dus gedragen zich als één). Dan zal de stroom zich vanzelf verdelen over die 2 draden, het is gewoon alsof je een dubbeldikke 1-fase aansluiting hebt.
Dat werkt alleen zo als je en exact gelijke weerstand hebt van de gehele bekabeling incl. alle verbindingen en aansluitingen.

In deze situatie werkt dat absoluut NIET zo..
De weerstanden zijn hier zó laag (in de milli-ohms) dat er altijd variatie is in de gehele keten, en de stroom zich dus niet gelijk gaat verdelen.
Als de ongelijke verdeling plaats vind op de fasedraden kan het ervoor zorgen dat een van de zekeringen tript.
Als de ongelijke verdeling optreed tussen de nuldraden ga je dit niet merken.
Dat kan nog gevaarlijker zijn, vooral als 1 van de nuldraden los zit bijvoorbeeld. Dan gaat alle stroom door één van de nuldraden zonder dat dit gedetecteerd wordt, en kan de boel oververhitten.

Bij een 2x16A kookgroep horen er geen bruggen te zitten tussen zowel de dubbele fasedraden, of tussen de dubbele nuldraden.
Ik verwacht dat als er een 2-fase aansluiting mogelijk is, dat je de drievoudige brug helemaal weglaat, en de tweevoudige brug moet verplaatsen van de nul-aansluitingen en deze tussen twee van de drie fase-aansluitingen moet zetten.
De fase die met het brugje gedeeld wordt is degene met de laagste belasting. (meestal is er 1 van de 3 fase aansluitingen die amper belast wordt).
Die twee krijgen een eigen fasedraad.
De fase zonder brugje krijgt de andere eigen losse fasedraad.
De nullen hebben ieder hun eigen draad.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

RaZ schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:44:
@koenie je hebt gelijk ;)

Op schroef 1, 2 & 3 bruggen en zet je Grijs en Zwart bij elkaar.
Op schroef 4 & 5 bruggen en zet je Bruin en Blauw bij elkaar.

Dan heb je 32a verdeelt over 3 zone's.
Dit mag dus nooit bij een kookgroep. Probleem is dat de N dan niet beveiligd is omdat je dus niet met zekerheid kunt stellen dat je die niet overbelast. En nog leuker, dat je niet kunt vaststellen dat er één niet aangesloten zit. De ene aangesloten N krijgt dan gewoon 32A voor zijn kiezen.

Dit mag dus alleen als je een 4P automaat plaatst waarbij elke ader los beveiliging heeft. Mocht de stroom zich nu niet eerlijk verdelen (of een N los gaan) dan zal de automaat zich bij >16A door welke ader ook afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcvangend
Update: ik heb ook contact gehad met de Siemens klantenservice en mijn vraag voorgelegd. Na uitgebreide ruggespraak met de 2e lijn kreeg ik het antwoord dat een aansluiting op 2L/2N door Siemens niet ondersteund wordt. Of het een geval van "kan niet" of "mag niet" is, kreeg ik niet duidelijk. Ik kan me hoe dan ook indenken dat het te maken heeft met het punt dat @Septillion hierboven maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@marcvangend Denk dat het tweeledig is.

Feit dat hij twee N aansluitingen heeft suggereert dat deze gescheiden zijn. Zal iets zijn als L1+N1 als paar en L2+L3+N2 als paar. Maar zonder te weten welke fase naar welke N gaat kan je dat dus niet veilig samennemen (op een onbeveiligde N).

Daarnaast is nog maar de vraag hoe de "power managment" het terugregelt. Als deze gewoon elke zone / fase terugregelt naar 2/3e dan heeft dat natuurlijk geen zin. Dan eindig je met één kookgroepdeel met 11A (enkele zone) en één met 22A (2 zones). Je hebt dan minder vermogen maar net zo grote kans van overbelasten... Het zou alleen zin hebben als deze de zones die samen een N delen terug zou regelen naar max 16A en de andere ongewijzigd zou laten. Maar dat zou wel eens niet het geval kunnen zijn.

Zolang je punt 1 weet dan is het op zich wel veilig aan te sluiten op een kookgroep. Alleen heb je dan de kans dat je de automaat eruit trekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 04-11-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Septillion schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:40:

Feit dat hij twee N aansluitingen heeft suggereert dat deze gescheiden zijn. Zal iets zijn als L1+N1 als paar en L2+L3+N2 als paar. Maar zonder te weten welke fase naar welke N gaat kan je dat dus niet veilig samennemen (op een onbeveiligde N).
Dat is waarschijnlijk een kwestie van de weerstand meten met een multimeter. Als een L en N bij elkaar horen, zou je een weerstand ertussen moeten kunnen meten, en een (vrijwel) oneindige weerstand als ze niet bij elkaar horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

marcvangend schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:32:
Update: ik heb ook contact gehad met de Siemens klantenservice en mijn vraag voorgelegd. Na uitgebreide ruggespraak met de 2e lijn kreeg ik het antwoord dat een aansluiting op 2L/2N door Siemens niet ondersteund wordt. Of het een geval van "kan niet" of "mag niet" is, kreeg ik niet duidelijk. Ik kan me hoe dan ook indenken dat het te maken heeft met het punt dat @Septillion hierboven maakt.
In de handleiding heb ik het stuk over het terugregelen van het vermogen opgezocht. Je kan het totaalvermogen van de plaat beperken, maar er staat nergens toegelicht hoe deze terugregeling over de fasen verdeeld wordt.
Als we er vanuitgaan dat hij het teruggeregelde vermogen dan netjes over alle vasen verdeeld, dan zou je bij terugregelen naar 3*1,75=5,25 kW op de ene fase 3,5kW (16A) en en de andere fase 1,75kW(8A) kwijt kunnen.

Ik vrees alleen wel dat dan alle power-boost functies niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcvangend
Juerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:52:
Dat is waarschijnlijk een kwestie van de weerstand meten met een multimeter. Als een L en N bij elkaar horen, zou je een weerstand ertussen moeten kunnen meten, en een (vrijwel) oneindige weerstand als ze niet bij elkaar horen.
Klopt, maar daarmee heb je nog niet het probleem opgelost dat we niet weten hoe de ingebouwde powermanagement functie ermee omgaat als je de kookplaat zou aansluiten als twee gescheiden helften. Als die het totale vermogen begrenst, zou je dus alsnog de mogelijkheid hebben om je kookplaat zo te gebruiken dat je 32A uit een enkele groep probeert te trekken.

Als je er zo naar kijkt, vermoed ik inderdaad dat de powermanagement functie vooral zin heeft als je het installeert volgens het 1L/1N schema in de handleiding. Dan kan zo'n systeem simpelweg het totale vermogen begrenzen en er zeker van zijn dat die ene L en die ene N niet overbelast worden.

Conclusie: natuurkundig gezien zou moeten werken om de 2L/2N aansluiting te gebruiken alsof het een extra dikke 1L/1N is, of om de kookplaat aan te sluiten alsof het twee gescheiden delen zijn. Echter, installatietechnisch lever je dan in op de veiligheid, dus ik moet het gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

marcvangend schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:00:
...
Conclusie: natuurkundig gezien zou moeten werken om de 2L/2N aansluiting te gebruiken alsof het een extra dikke 1L/1N is, of om de kookplaat aan te sluiten alsof het twee gescheiden delen zijn. Echter, installatietechnisch lever je dan in op de veiligheid, dus ik moet het gewoon niet doen.
Installatietechnisch zou je een 4p automaat kunnen plaatsen (niet 3p+n), waarmee keurig alles veilig afgezekerd is. En dan aansluiten via 1P+1N met 2 draden onder elke klem.
Enige lastige is dat als de weerstand tussen de draden niet gelijk verdeeld is, de automaat eerder afslaat dan je hoopt. Dat is op te lossen door het vermogen iets terug te regelen naar bijv 6kW, dan zit je zelfs bij een 60-40 verdeling nog keurig onder de 3.6kW per draad.

Maar als ik mocht kiezen, zou ik gewoon ombouwen naar 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Illusion schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:04:
[...]
Enige lastige is dat als de weerstand tussen de draden niet gelijk verdeeld is, de automaat eerder afslaat dan je hoopt.
Dat loopt toch wel los? Een 2,5 mm² mag bij de meest ongunstige installatiemethode continu 19,5 A voeren en ik kan me niet voorstellen dat het zo scheef zal zijn dat het daar bovenuit komt, al helemaal niet voor de tijd die bij een beveiligde geleider wel tot uitschakeling zou leiden.
Dat is op te lossen door het vermogen iets terug te regelen naar bijv 6kW, dan zit je zelfs bij een 60-40 verdeling nog keurig onder de 3.6kW per draad.
60% × 32 A = 19,2 A < 19,5 A dus zelfs die 60/40-verdeling (en dat klinkt mij al onwaarschijnlijk) zou prima moeten zijn. Vanaf 18 A zou een B16/C16 weliswaar kunnen trippen, maar dat doet die pas na een uur. 20 A zou ie zo'n 20 minuten moeten toestaan, en tegen die tijd kookt je water wel, en ga je sowieso wel terug naar een lager vermogen.

Ik zie eigenlijk geen probleem met 7,2 kW op parallel 2,5 mm² op een 4P beveiliging (wel heel goed opletten dat het niet 3P+N is). Qua veiligheid is het geen probleem omdat alle geleiders individueel beveiligd zijn, en de kans op ongewenst aanspreken van die beveiliging lijkt me heel erg klein.

Maar upgraden naar 3-fase of een kookplaat die wel geschikt is voor 2P+2N lijkt me handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@marcvangend Correct, het is dan niet helemaal juist (want apparaat verbruikt meer dan afzekering) maar op zich niet onveilig. Want als je dan toch te veel gaat gebruiken schakelt de automaat netjes uit. Dat dit dan vervelend kan zijn klopt wel.

Mijn conclusie zou zijn dat dit een mooi moment is voor 3-fase :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 11:13
In het start topic wordt vermeld dat er eigenlijk maar 1 "voldoende" methode is om een kookgroep (2x16A) aan te sluiten in een 3 fase kast (nl. achter een 3 fase aardlek). Echter er bestaan ook kookgroepen met een ingebouwde aardlek (https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-30ma-85003002) , deze zou je toch ook rechtstreeks kunnen aansluiten in een 3 fase kast (op 2 fases dan natuurlijk).

Natuurlijk is een 3 fase aardlekautomaat een betere toekomstvastere keus, maar als je plaat een 2 plus 2 aansluiting heeft en je gropenkast heeft maar 2 posities ruimte over, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@exroosje dat zijn (gekoppelde) spanningsafhankelijke ALA-en. Wat dat inhoudt, kun je beter hier opzoeken: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@exroosje Als je het met spanningsonafhankelijke automaten kan doen is er op zich niets fout aan :)

* Septillion hoopt dat ABB nu ook 2 of 3 module brede 3P+N aardlekautomaten gaat uitbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54
Septillion schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:33:
@exroosje Als je het met spanningsonafhankelijke automaten kan doen is er op zich niets fout aan :)

* Septillion hoopt dat ABB nu ook 2 of 3 module brede 3P+N aardlekautomaten gaat uitbrengen
Even ter lering. Kan ik een 2-fase kookplaat (gescheiden N) aansluiten middels twee ABB DS301C aardlekautomaten, elke op een eigen fase?
Hij komt straks overigens 'gewoon' op een grote 3P+N aardlekautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
jj85 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:40:
[...]

Even ter lering. Kan ik een 2-fase kookplaat (gescheiden N) aansluiten middels twee ABB DS301C aardlekautomaten, elke op een eigen fase?
Hij komt straks overigens 'gewoon' op een grote 3P+N aardlekautomaat.
Het kan, maar er moet zo'n plastic brug over de schakelaars, en ik weet niet of iemand al had geprobeerd of bijvoorbeeld de brug voor de SN201 ook op de DS301C past.

Ook wordt er beweerd dat er kookplaten zijn met "onafhankelijke" N die desondanks aardlekschakelaars laten trippen bij gebruik met onafhankelijke aardlekschakelaars. Maar het bewijs daarvoor is gebaseerd op een interpretatie van een anekdote, ik twijfel eraan, en het is totaal onduidelijk hoe groot de kans is op dat veronderstelde probleem.

Oftewel, laat even weten hoe het bij jou in de praktijk werkt, als je dit zo gaat uitvoeren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aubergine
Septillion schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:04:

Nou het wordt aangepast. Het argument dat de groep maar maximaal 5,6 kW levert deed niks - wel het argument "we hebben een 3-fase aansluiting nodig voor de kookplaat".

• Melvin de Groot
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-03 19:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05IDDlfvqB37axupOJ_wgC2FNhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ek8c5IXoJEj7r0DcVew9q7VP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DTIqdxFxuptwo7-dtqxhIDBI64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5h27rNi5obfw0xgKI8iQiEt8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de volgende vraag. Ik wil een inductiekookplaat van ikea aansluiten. Ik heb mijn huidige perilex wcd doorgemeten. In de foto resultaat aangegeven. Boven 2 x bruin 220v en onder links bruin 220v en rechts blauw NUL. Als ik twee bruine doormeet geeft de multimeter 400v. (Wcd is liggend gemonteerd.)

Kom ik daarmee uit op het meest linkse aansluitschema van ikea? Dus L1 en L2 op 2 bruine draden. Er blijft er dan dus 1 bruine ongebruikt. Maakt het nog uit welke van de drie? En dan de blauwe op N4. En N4 en N5 worden met een klem doorverbonden. En gele aarde natuurlijk ook aansluiten.

Hoor het graag. Dank alvast.

Technische installatie => op naar het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 15-11-2024 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:25
correct.
Welke fase je niet gebruikt is afhankelijk van het gebruik over de verschillende fases. Bij voorkeur laat je de meest belaste fase ongebruikt voor je oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin de Groot
Dank. De oven krijgt een eigen aparte nieuwe groep. Die zou dan idealiter via L3 moeten lopen? Er zijn vier vrije groepen beschikbaar in de meterkast. Hoe kan ik erachter komen welke van deze 4 ik dan het beste kan kiezen in de situatie dat ik de bovenste 2 bruine draden kies als L1 en L2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin de Groot
OverTheTop schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 00:51:
correct.
Welke fase je niet gebruikt is afhankelijk van het gebruik over de verschillende fases. Bij voorkeur laat je de meest belaste fase ongebruikt voor je oven.
Dank. De oven krijgt een eigen aparte nieuwe groep. Die zou dan idealiter via L3 moeten lopen? Er zijn vier vrije groepen beschikbaar in de meterkast. Hoe kan ik erachter komen welke van deze 4 ik dan het beste kan kiezen in de situatie dat ik de bovenste 2 bruine draden kies als L1 en L2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:25
Dat zul je moeten doormeten in je meterkast. Er is geen vast gegeven welke fase er op welke groep er wordt aangesloten.
Je zou met behulp van de stroommeter in je meterkaast kunnen zien hoeveel vermogen er momentaan over elk van de 3 fases gaat. Met veel proberen en deduceren kun je dan de fases bepale die aan de verschillende groepen liggen.
Anders moet je de meterkast open maken en zorgvuldig alle draden langs lopen.
En alternatief gewoon proberen; in de meeste huizen maakt het niet veel uit wat er op welke fase terechtkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Melvin de Groot schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:48:
[...]

Fase voor fase uitschakelen en even meten. Iets anders zou ik niet weten voor de de doehetzelver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:03
Prisma16 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:31:
[...]

Fase voor fase uitschakelen en even meten. Iets anders zou ik niet weten voor de de doehetzelver.
Homewizard P1 meter voor een paar tientjes en je kunt het permanent meten (en nog veel meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Graag even feedback om zeker te zijn dat het gaat kloppen.

Wil/moet een kookgroep aanleggen en dat zou eventueel kunnen op 1fase (met kookgroep) maar ik heb bedacht om het maar meteen goed te maken als er ooit andere keuken in komt met eventueel grotere kookplaat.

De meterkast op dit moment
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTNR2L6MhhLl2bRGbwc5bQsAtc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJJvCsp2CoyEBLzBzg8fNviW.jpg?f=fotoalbum_large

Niet alle groepen zijn in gebruik maar de groepen die over zijn staan op 1 fase (5 en 6 zijn op dit moment niet in gebruik)

optie 1A: Aardlekautomaat 3fase 16a 30ma plaatsen - Deze vanaf hoofdautomaat met aftakklem verbinden met de nieuwe kookgroep https://e-techgroepenkast...kautomaat-16a-b-30ma-3p-n

Optie 1b: Kookgroep automaat (deze heeft geen aardlekschakelaar? dus dat moet er dan nog bijgehaald worden en voor worden gezet (neem ik aan) https://www.groepenkast-s...t-3p-n-16a-b/#description
Voordeel:
  • Duidelijkheid in meterkast
  • Beter??
Nadeel:
  • Moet ruimte creëren / dingen verplaatsen in meterkast
Optie B: extra groepen plaatsen zodat hij over 3fase is verdeeld - (je mag tot 4 groepen op 1 fase/aardlek hebben?)
Voordeel:
  • Goedkoper
  • Neemt minder ruimte in
  • Niet extra aftakken met klemmen
Nadeel:
  • Rommeliger kabels aansluiten naar de ymvk kabel?
  • Als de aardlekspringt dan neemt hij andere apparaten mee/li]
Optie C:

Kookgroep plaatsen op de fase waar maar 1 active groep op zit.
Voordeel:
  • Goedkoper
  • Neemt minder ruimte in
  • Niet extra aftakken met klemmen
  • makkelijk
Nadeel:
  • Als aardlek springt gaan alleen zonnepanelen offline/li]
  • Niet toekomstbestendig?/li]
Ten eerste: Klopt mijn aanname hiermee of maak ik denkfouten?
Ten tweede: Is er een betere/slechtere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@streafer Een kookgroep hoort niet in een 3fase kast. Zie TS. Dus 1a. Tenzij je een 3fase aardlek wilt voor meer 3fase groepen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Duidelijk 1A gaat het worden..

De ymvk kabel is 2,5mm2 moet je in de meterkast dan alsnog met 6mm2 werken of is 4mm2 daar ook goed genoeg?

Excuus voor het slecht lezen, voelt voor mij als leek soort van hetzelfde aan om 3 groepen van 3 verschillende fases te verbinden als deze automaat erin te zetten (optie b) Maar goed, 1a gaat het worden)

[ Voor 87% gewijzigd door streafer op 15-11-2024 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
@streafer In aanvulling op bovenstaande: E-tech staat niet bekend als gerenommeerd merk. De beveiligingen in je groepenkast moeten beschermen tegen brand en schokken/elektrocutie, en daarbij voelt niet iedereen zich prettig bij rebranded Chinese producten. Het vertrouwen in de kwaliteitscontrole van Europese merken is vaak groter.

Als je zelf bewust gekozen hebt voor een goedkope oplossing en dit al weet, kun je dit verder negeren, maar als je bent opgescheept met dit merk door een installateur die je geen keuze heeft gegeven, is dit misschien het moment om voor de nieuwe aanschaf alvast een ander merk te overwegen.

Het product dat je hebt gelinkt kost 49,50 €. Om dat te vergelijken met de A-merken: het equivalente product (3P+N B16 30 mA) kost in het algemeen rond de 100 €. Of er ook een kwaliteitsverschil is, en of dat belangrijk is, mag iedereen zelf bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22
Ik weet dat een Perilex contactdoos voor van alles en nog wat wordt misbruikt, en dat er geen standaard of norm is voor bijvoorbeeld het aansluiten op een kookgroep of bij een 3-standen schakeling...

Maar dat men het ding zelfs op een 3-fasen groep verkeerd weet aan te sluiten vind ik wel bijzonder. De nul hoort links boven (rechts boven op jouw foto). Er staan gewoon coderingen op als je even inzoomt (N, L1, L2, L3).

edit:
Maar als ik inzoom zie ik dat de blauwe draad ook gewoon op de goede plek is aangesloten. Waar jij rechtsboven "220" schrijft is een blauwe draad aangesloten, waar jij rechtsonder "0" schrijft is een bruine draad aangesloten. Dit zou betekenen dat in de groepenkast een blauwe en bruine draad zijn verwisseld. Of wat mij betreft waarschijnlijker: Dat je iets verkeerd hebt gemeten of verkeerd hebt genoteerd.

Zorg wel even dat je 100% zeker bent dat je de nul op een nul aansluit, anders heb je maar heel kort plezier van je nieuwe kookplaat!!

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 15-11-2024 14:59 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
streafer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:38:
Duidelijk 1A gaat het worden..

De ymvk kabel is 2,5mm2 moet je in de meterkast dan alsnog met 6mm2 werken of is 4mm2 daar ook goed genoeg?

Excuus voor het slecht lezen, voelt voor mij als leek soort van hetzelfde aan om 3 groepen van 3 verschillende fases te verbinden als deze automaat erin te zetten (optie b) Maar goed, 1a gaat het worden)
In het algemeen geldt dat je aan de voedende kant van je automaten dezelfde dikte gebruikt als wat nodig is voor de volledige stroom die je hoofdzekering plus eventuele zonnepanelen kunnen leveren. (Zie tabel.)

Er bestaan uitzonderingen, en als je 1 groep aansluit zou het kunnen dat er zo'n vuistregel van toepassing is, waardoor je de beveiliging niet op de plek van de verdunning hoeft te doen, maar iets verderop mag hebben. Maar het is ongebruikelijk om daar gebruik van te maken en het is beter om je aan de algemene vuistregel te houden. Bovendien kun je nooit fatsoenlijk 2 draden van verschillende diktes in 1 klem doen, terwijl je met 2x dezelfde dikte flexibel draad een twinhuls kunt gebruiken. Als je verschillende draaddiktes wilt mengen heb je al snel onhandige aftakblokjes nodig (uitzondering: sommige aardlekautomaten, zoals de meeste van ABB, hebben dubbele klemmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Juerd schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:50:
@streafer In aanvulling op bovenstaande: E-tech staat niet bekend als gerenommeerd merk. De beveiligingen in je groepenkast moeten beschermen tegen brand en schokken/elektrocutie, en daarbij voelt niet iedereen zich prettig bij rebranded Chinese producten. Het vertrouwen in de kwaliteitscontrole van Europese merken is vaak groter.

Als je zelf bewust gekozen hebt voor een goedkope oplossing en dit al weet, kun je dit verder negeren, maar als je bent opgescheept met dit merk door een installateur die je geen keuze heeft gegeven, is dit misschien het moment om voor de nieuwe aanschaf alvast een ander merk te overwegen.

Het product dat je hebt gelinkt kost 49,50 €. Om dat te vergelijken met de A-merken: het equivalente product (3P+N B16 30 mA) kost in het algemeen rond de 100 €. Of er ook een kwaliteitsverschil is, en of dat belangrijk is, mag iedereen zelf bedenken.
De groepenkast is van groepenkast-stunter (ik gok ook Chinees rebrand) op aanbeveling van een elektricien die prima prijs/kwaliteit vond (ik ben leek dus... geen mening)

Helemaal vervangen van meterkast die er net 3 jaar inzit is wel heftig...
Maar dan komt de wedervraag.. Wat is jouw/jullie advies?
Mijn gevoel zegt dat het door een keuring komt dus goed genoeg moet zijn, omdat het anders niet verkocht zou mogen worden?

(https://nlshop.se.com/aar...0ma-type-a-resi9-r9d54716 zoiets dan beter?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
streafer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:57:
[...]

De groepenkast is van groepenkast-stunter (ik gok ook Chinees rebrand) op aanbeveling van een elektricien die prima prijs/kwaliteit vond (ik ben leek dus... geen mening)

Helemaal vervangen van meterkast die er net 3 jaar inzit is wel heftig...
Maar dan komt de wedervraag.. Wat is jouw/jullie advies?
Mijn gevoel zegt dat het door een keuring komt dus goed genoeg moet zijn, omdat het anders niet verkocht zou mogen worden?

(https://nlshop.se.com/aar...0ma-type-a-resi9-r9d54716 zoiets dan beter?)
Het blijft subjectief, maar ik zou liever die Schneider hebben dan zo'n E-tech :). Is wel 5 modules breed in plaats van de gebruikelijke 4, da's iets om op te letten.

Het zal vast gekeurd zijn, maar dat is altijd een momentopname van een steekproef. Daarna gaat het om het vertrouwen dat een bedrijf de kwaliteit ook weet vast te houden, en alle producten die van de lopende band komen, zelf goed controleert. Het gaat ook om het vertrouwen dat een fabrikant die meldingen binnenkrijgt over mogelijke productiefouten, die serieus zal onderzoeken en indien nodig de verkochte producten terughaalt. Garantie en een nieuwe krijgen klinkt leuk en betrouwbaar, maar als zo'n elektrische beveiliging niet heeft gewerkt en er al brand of zelfs elektrocutie heeft plaatsgevonden, heb je weinig aan een gratis vervangend product.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om vertrouwen te hebben in een bedrijf dat totale bullshit op hun website heeft staan, zoals E-tech's verhaal over 63 A hoofdschakelaars vanwege PV (en vervolgens wel 40 A aardlekschakelaars, terwijl juist daar de crux meestal zit), en de 3 varianten van het CE-logo (en nul echte keurmerken). Er staan niet eens datasheets op die website; diverse kenmerken waar 'n professional in geïnteresseerd zou kunnen zijn (aandraaimoment, draaddikte en -soort, spannings(on)afhankelijkheid, etc.), zijn dus totaal onbekend. Je moet dus aannames doen om te bepalen of het ding überhaupt geschikt is.

Ik weet dat ik dit niet zou willen hebben in mijn groepenkast, maar risico-inschattingen en financiële overwegingen zijn zo persoonlijk dat je voor jouw situatie alleen zelf de afweging kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin de Groot
Xander schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:55:
[...]

Ik weet dat een Perilex contactdoos voor van alles en nog wat wordt misbruikt, en dat er geen standaard of norm is voor bijvoorbeeld het aansluiten op een kookgroep of bij een 3-standen schakeling...

Maar dat men het ding zelfs op een 3-fasen groep verkeerd weet aan te sluiten vind ik wel bijzonder. De nul hoort links boven (rechts boven op jouw foto). Er staan gewoon coderingen op als je even inzoomt (N, L1, L2, L3).

edit:
Maar als ik inzoom zie ik dat de blauwe draad ook gewoon op de goede plek is aangesloten. Waar jij rechtsboven "220" schrijft is een blauwe draad aangesloten, waar jij rechtsonder "0" schrijft is een bruine draad aangesloten. Dit zou betekenen dat in de groepenkast een blauwe en bruine draad zijn verwisseld. Of wat mij betreft waarschijnlijker: Dat je iets verkeerd hebt gemeten of verkeerd hebt genoteerd.

Zorg wel even dat je 100% zeker bent dat je de nul op een nul aansluit, anders heb je maar heel kort plezier van je nieuwe kookplaat!!
Dag Xander. Nog even goed nagemeten en inderdaad verkeerd genoteerd. Blauw is inderdaad ook daadwerkelijk de nul. En L1 L2 L3 geven 220v. Dank voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 19:12
Picaroon schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:56:
update: kabelboom vervangen door een perilex uit zak. WCD was ook niet goed aangesloten, N was met L1 gedraaid en een nuldraad van de kookgroep zat los. Brugjes ertussenuit en aangesloten volgens 2N+2L. Werkt zoals verwacht. Nu een betere verdeling van de zware verbruikers, maar wordt uitgevoerd in combinatie met een meterkastuitbreiding.
update2: eindelijk tijd om de meterkast aan te pakken. Uitgebreid met een Eaton 330x220 + verhogingsstuk. Fornuisgroep vervangen door een alamat 3P+N en de alamats voor de zonnepanelen + laadpaal ook in de kast opgehangen (hadden eerst hun eigen kastje).

oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CR4dhxBSIvq4eT5aAQ35rwlUCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6FF8rE6xcp95fg0WV0XqSdX.jpg?f=fotoalbum_large

nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcDGNaunHBraCehlMnYjDUBeutA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqfcl0u6qqVOcp9Fb0OFanv3.jpg?f=fotoalbum_large

Alles netjes bedraad en inductie aangesloten volgens 3N~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5v3BIRfEque0AaNDcbjwmMxnu8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bo9XuKBSFzUASO8y9b7xio5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt nog een WCD en beltrafo in de meterkast, maar ik gok zo hiermee de komende jaren mee vooruit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Picaroon Een flinke vooruitgang.
Zijn de twee aardrails gekoppeld? Als je toch naar 3 rijen hoog gaat, had je net zo goed een dubbele Medusa kunnen installeren. Waarom kon de bovenste 3f automaat niet naar onderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
timovd schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:15:
@Picaroon Een flinke vooruitgang.
Zijn de twee aardrails gekoppeld? Als je toch naar 3 rijen hoog gaat, had je net zo goed een dubbele Medusa kunnen installeren. Waarom kon de bovenste 3f automaat niet naar onderen?
De aardrails zijn gekoppeld. Even met het volle verstand werken met dit soort zaken ;)
Een dubbele Medusa kan, maar ik had al een Eaton systeem55 kast en ken ik eenmaal. De Medusa is nog eens 5 cm hoger terwijl het al behoorlijk krap is boven. Het was daarnaast ook een kostenafweging. Maar ben het met je eens dat dat een mooiere oplossing is.

Bovenste 3f kan wellicht nog naar de middelste rij, maar plaats hem niet op de onderste. Om nou de installatiekabels door de volledige kast te trekken vind ik niet netjes. Ook niet genoeg lengte overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door Picaroon op 25-11-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Picaroon Mooie upgrade! Gezien wat er zat snap ik de stap naar extra Systeem55 kasten :)

Maar vergeet vooral de labels incl PV waarschuwingen ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Vraag het toch maar, proef ik hier een lichte voorkeur voor een Medusa kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Picaroon Bij mij? Nee, ik had hetzelfde gedaan. En heb zelf alles in ABB-HAF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 05:20
Hallo allemaal,
Ben van plan de Smeg SI2M5643D1 te kopen als vervanging van de gas kookplaat (dit is een van de weinige die in het gat van ons aanrecht past).

Het aansluitschema in de documentatie van de smeg is anders dan ik had gedacht, dus even hier checken!
  • In de meterkast een aparte kookgroep laten maken na het omzetten naar 3 fasen aansluiting (3x25). Zie foto.
  • Dat gaat de grijze kabel in naar de Perilex (rechtsboven nog net te zien op de foto). In de Perilex zit dus 1 nul draad en 3 fasen + aarde.
  • Begrijp ik het goed dat ik alleen met het bovenste aansluitschema het volle vermogen kan gebruiken? Zie screenshot aansluitschema.
  • In het bovenste schema zie ik niet een brug over de nul. Mag dat niet? en dus moet er een 2e nul draad komen?
  • Qua kabeldikte mag er 9kW door 2,5m² bij vaste bekabeling maar valt de Perilex met aansluitsnoer daar ook onder?
Hoe kan ik dit het beste aansluiten om het volle vermogen te kunnen gebruiken? Extra nul naar de Perilex (en dat netjes documenteren op de stekkerdoos!)? Andere manier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxcz8ucNxrZFYCRt58cLwVPx2nE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0kB0yzhxcjyXG9tOJkUH8vVa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jr0tAEuTj1FTd7Dr9t5C3krkXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScL4CUC2KVkEavfxIVfhKgkQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Dank!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik zou gewoon L1 L2 L3 aansluiten (Bruin, Zwart, Grijs) en dan N1 en N2 combineren met brug en daar je nul op aansluiten.
Heel vreemd dat het alleen niet zo in de handleiding vermeld wordt, maar dat is wel de gebruikelijke manier om te doen.
Wij kunnen ook niet zomaar een 6 polige kabel namelijk.
Je snoer kan ook de 9kW aan als dat gewoon een standaard Perilex kabel is met stekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@oeps 2 aders op de 2 N's en op PE vind ik nogal raar. Het gebruik van 6 adres per kabel is ook gek.
Ik zou fase 1 en 2 aansluiten, niets op fase 3 en 1 nul aansluiten met een brug er tussen. Vervolgens ook één PE. Dan houd je 1 ader over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Het lijkt mij dat de aansluiting L3 niet gebruikt wordt. Mooie plek om die ongebruikte fasedraad te parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaroon
@oeps ik liep hier ook tegen aan met een Bosch PVP775FC1E, dezelfde strekking zeg maar wat betreft de handleiding. Op de onderkant van de kookplaat echter een sticker met een 3N~ methode (zie ook de laatste 2 foto's uit mijn post Picaroon in "Het grote kookplaat aansluiten topic")

Dus zou hem aansluiten zoals men hierboven aangeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Picaroon op 27-11-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@oeps En nog de standaard aanvulling, je mag zelf kiezen welke twee van de drie fases je gebruikt. Waarbij het dus gebruikelijk is om de fase van de oven niet te gebruiken (en dus op L3 aan te sluiten).

In totaal zit je op 7,4kW voor de plaat. Met alle boost aan zou dat kortstondig wat meer kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@timovd Met een kabel met de juiste kleuren zou ik ze gewoon allemaal aansluiten. Duidelijk.
Daar is die L3 ook voor. Als de schroef er ook echt in zit.

De nul zou ik indien mogelijk doorlussen met dezelfde draad, zonder onderbreking.

Die dubbele aarde is misschien om dezelfde draad doorsnede te hebben als de fase dra(a)d(en),
ook als L1 en L2 eigenlijk L1a en L1b zijn. Dezelfde fase dus.
Maar als het verschillende fases zijn, dus met 120 graden fase verschil, is 1 draad genoeg.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
@Mister I, @timovd, @Juerd, @Picaroon, @Septillion , @onetime.
Top, dank voor alle razendsnelle antwoorden! Nu even wachten op wat sticker staat. Moet ik uitkomen.
Misschien ga ik het helemaal met vaste bekabeling doen. Tussen kookplaat en meterkast zit ongeveer een meter, ff gaatje prikken achter een kastje door de muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
@oeps Wat bedoel je precies met "vaste" bekabeling?

Als je bedoelt dat je het gaat doen met een aansluitdoosje in plaats van een stopcontact, of zelfs met een flexibele kabel tot in de groepenkast, dan is het helemaal prima (wel adereindhulzen en trekontlasting gebruiken waar nodig). De groepschakelaar voldoet immers als werkschakelaar en als lastscheider, dus je hebt geen stopcontact nodig.

Maar als je bedoelt dat je het met stugge kabel (bijv. XMvK) gaat aansluiten, weet dan dat niet zomaar mag; een kookplaat komt wel eens van z'n plek (om randjes schoon te maken etc) en moet met buigzame kabel tenzij je 'm echt onverplaatsbaar monteert (bijv. vastkitten), en de stugge kabel moet dan ook gebeugeld worden en zo.

• oeps
Juerd schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:54:
@oeps Wat bedoel je precies met "vaste" bekabeling?

Als je bedoelt dat je het gaat doen met een aansluitdoosje in plaats van een stopcontact, of zelfs met een flexibele kabel tot in de groepenkast, dan is het helemaal prima (wel adereindhulzen en trekontlasting gebruiken waar nodig). De groepschakelaar voldoet immers als werkschakelaar en als lastscheider, dus je hebt geen stopcontact nodig.

Maar als je bedoelt dat je het met stugge kabel (bijv. XMvK) gaat aansluiten, weet dan dat niet zomaar mag; een kookplaat komt wel eens van z'n plek (om randjes schoon te maken etc) en moet met buigzame kabel tenzij je 'm echt onverplaatsbaar monteert (bijv. vastkitten), en de stugge kabel moet dan ook gebeugeld worden en zo.
Ik was idd niet helder, aansluitdoosje wordt het. Moet er niet aan denken om met stugge grijze kabel in een lastige hoek te werken. Heb volgens mij ook nog schoentjes (of hoe ze ook heten) voor 2,5 mm2 om het snoer ‘stug’ te maken.

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:13
Kan je in het aansluit doosje van Merten met adereindhulsen werken?

Of is dat niet nodig bij soepele kabel 2,5 mm2

• HikL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 17:01
Goedendag, met alle beschikbare info uit dit en voorgaande topics probeer ik als leek in mijn situatie de juiste conclusies te trekken. In mijn nieuwbouw woning met 3x25A is volgens mij de kookgroep achter 1 fase gezet wat dan niet volgens de norm zou zijn. Voordat ik daar actie op onderneem wil ik graag dubbel checken of ik het juist zie. Hieronder de foto.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@leeri003 Je kan ook soepele draad zonder adereindhuls in die wago's doen. Geen probleem.

@HikL Als de kleurcodes correct zijn heb je helemaal gelijk. Boven de warmtepomp alamat is keurig plaats voor een krachtgroep alamat voor de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
leeri003 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:54:
Kan je in het aansluit doosje van Merten met adereindhulsen werken?

Of is dat niet nodig bij soepele kabel 2,5 mm2
Ja, dat kan, en ja, dat is niet nodig :)

Uit m'n hoofd gezegd passen de kraagjes van 2,5 mm² adereindhulzen er niet in en moet je dus een ongeïsoleerde gebruiken. Bovendien moet je de extra lange gebruiken, dus 10 mm (eigenlijk 11 mm, maar die bestaan niet en 10 gaat ook goed), in plaats van de standaard 8 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Als klemmen (zoals de Wago 221) zou ik beslist zonder (geïsoleerde) hulsjes gebruiken. Door de klem vervormt het huisje en kan er daardoor weer lastig uitgehaald worden. Als ik mij niet vergis, staat Wago die zelfs niet toe, maar daar kan ik geen bron voor vinden. Weet jij dat @Juerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

timovd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 06:28:
Als klemmen (zoals de Wago 221) zou ik beslist zonder (geïsoleerde) hulsjes gebruiken. Door de klem vervormt het huisje en kan er daardoor weer lastig uitgehaald worden. Als ik mij niet vergis, staat Wago die zelfs niet toe, maar daar kan ik geen bron voor vinden. Weet jij dat @Juerd ?
Het staat op de verpakking volgens mij van de wago 221. Ik weet het zeker dat het niet mag.
Zal vandaag even een doosje bekijken.

Op het doosje staat de melding solid/stranded.
En op de afbeeldingen qua aanstrippen staat ook overal solid en stranded vermeld.
Er wordt niet expliciet verboden op het doosje dat je hulsen mag gebruiken.
Maar moet zeggen in de elektrotechnische trainingen die ik geef staat in het trainingsmateriaal ook altijd vermeld dat op de wago 221 geen hulsen gebruikt mogen worden.

Zie hieronder :o

[ Voor 27% gewijzigd door Mister I op 29-11-2024 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
@timovd @Mister I Kan en mag wel degelijk. Zie tabel op https://www.wago.com/glob...ers/helpful-tips/ferrules

"Ik weet zeker dat het niet mag"... lol :). Volgende keer gewoon even online zoeken, bovenstaande is erg makkelijk te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Juerd op 29-11-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Juerd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:38:
@timovd @Mister I Kan en mag wel degelijk. Zie tabel op https://www.wago.com/glob...ers/helpful-tips/ferrules

"Ik weet zeker dat het niet mag"... lol :). Volgende keer gewoon even online zoeken, bovenstaande is erg makkelijk te vinden.
Haha :D
Thnx hiervoor!

Goed om bepaalde ingesleten misverstanden zo de wereld uit te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Juerd inderdaad. Als je "Aderendhülsen ohne Kunststoffkragen" gebruikt, mag je maximaal 2,5mm2 gebruiken in een voor 4mm2 geschikte lasklem. Persoonlijk zou ik het dus nooit doen, want waarom zou je...? Wellicht als de aders er al op geperst zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
@timovd Ik doe dat als ik verwacht dat de draad er meerdere keren in en uit moet, bijvoorbeeld in een proefopstelling. Het geeft meer stevigheid. (Met een dunne ader kan een adereindhuls ook de overgangsweerstand verkleinen, vermoedelijk doordat het de geleider dikker maakt, wat meer klemkracht geeft. Zie deze post. Maar op zich gebruik je dunne geleiders met weinig stroom, en is de overgangsweerstand dus ook niet zo heel boeiend.)

Maar het wordt wat off-topic hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaroon
@HikL afgaande op de kleurcodes zit de fornuisgroep op 1 fase, maar dat is pas met 100% zekerheid te zeggen door de interne bekabeling te checken. Wat is de aansluitwaarde v.d. kookplaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22
Picaroon schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:12:
@HikL afgaande op de kleurcodes zit de fornuisgroep op 1 fase, maar dat is pas met 100% zekerheid te zeggen door de interne bekabeling te checken. Wat is de aansluitwaarde v.d. kookplaat?
@HikL Dit is een busboard kast, daar zit weinig interne bekabeling aan de eindgroepen.

Dit zit op 1 fase.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikL
Xander schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:37:
[...]

@HikL Dit is een busboard kast, daar zit weinig interne bekabeling aan de eindgroepen.

Dit zit op 1 fase.
Hartelijk dank voor jullie bevestigende reacties. Om dan meteen maar een vervolgvraag op te stellen (ik vind de meterkast theorie best interessant kom ik achter):
Ik zie dat mijn fase aardlekschakelaars (groen/blauw/rood) voor 40A zijn. Is het dan niet zo dat de fase hoofdzekering onderin van 25A eerder af zal slaan dan de betreffende aardlekschakelaar? Of haal ik nu zaken door elkaar?

[ Voor 19% gewijzigd door HikL op 30-11-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38
HikL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:12:
[...]

Hartelijk dank voor jullie bevestigende reacties. Om dan meteen maar een vervolgvraag op te stellen (ik vind de meterkast theorie best interessant kom ik achter):
Ik zie dat mijn fase aardlekschakelaars (groen/blauw/rood) voor 40A zijn. Is het dan niet zo dat de fase hoofdzekering onderin van 25A eerder af zal slaan dan de betreffende aardlekschakelaar? Of haal ik nu zaken door elkaar?
Ja, je haalt zaken door elkaar. Ze meten heel iets anders.
Je hoofdzekeringen schakelen uit bij te hoge stroom, en de aardlekschakelaars bij een lekstroom van >30 mA.
Die 40A is de maximale stroom die er doorheen mag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikL
Andrehj schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:29:
[...]

Ja, je haalt zaken door elkaar. Ze meten heel iets anders.
Je hoofdzekeringen schakelen uit bij te hoge stroom, en de aardlekschakelaars bij een lekstroom van >30 mA.
Die 40A is de maximale stroom die er doorheen mag.
Vandaar de naam aardlekschakelaar 8)7
Ik snap het nu, hartelijk dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
@HikL En het Duits wordt het een Fehlerstromschutzschalter genoemd (foutstroombeveiligingsschakelaar), in België een differentieelschakelaar (officieel nu differentieelstroombeschermingsinrichting, misschien om de woordlengtewedstrijd van de Duitsers te winnen).

Wij zitten met de onhandige term "aardlekschakelaar" opgescheept, waarbij de naam gebaseerd is op de aanname dat als er een stroomverschil is, er dus lekstroom naar aarde is. Die aanname klopt lang niet altijd (het kan bijv. ook via de verkeerde nuldraad zijn gegaan), en de naam is misleidend omdat veel mensen door de naam denken dat het ding zelf een aansluiting op de veiligheidsaarde zal hebben.

In de nieuwe NEN 1010 worden de internationale/Engelse afkortingen RCCB (aardlekschakelaar) en RCBO (aardlekautomaat), en de overkoepelende term RCD (aardlekbeveiliging) gebruikt, maar ik vermoed dat we voorlopig niet van de oude "aardlek"-namen af zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Juerd op 30-11-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
Zo vandaag een goede les gehad ik had een verkeerde kamrail besteld, de boel aangesloten met de kamrail voor drie vier polige aardlekautomaten althans dat dacht ik maar de kamrail was dus voor vier drie polige automaten. De verdeling van de pinnen is dan anders, bij het aanzetten van de kookgroep klapte deze er meteen uit. Wij meten en zoeken maar niet gedacht dat de kamrail verkeerd kan zijn. We zouden morgen verder kijken en even bij de buren gekeken hoe het bij hun was aangesloten die hadden maar 1 aardlekautomaat en die was hetzelfde aangesloten. Dus toch nog even proberen en warempel de bora kookplaat deed het nog (pfff gelukkig) krijg wel een E8 foutmelding.

De les is dus kijk goed wat voor kamrail je hebt en of het de juiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
HikL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:44:
[...] Vandaar de naam aardlekschakelaar 8)7
Ik snap het nu, hartelijk dank!
Had je de termen lijst in de Topic Start gezien? Zo ja, hoe kan ik die voor jou duidelijker maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
leeri003 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:13:
Zo vandaag een goede les gehad ik had een verkeerde kamrail besteld, de boel aangesloten met de kamrail voor drie vier polige aardlekautomaten althans dat dacht ik maar de kamrail was dus voor vier drie polige automaten. De verdeling van de pinnen is dan anders, bij het aanzetten van de kookgroep klapte deze er meteen uit. Wij meten en zoeken maar niet gedacht dat de kamrail verkeerd kan zijn. We zouden morgen verder kijken en even bij de buren gekeken hoe het bij hun was aangesloten die hadden maar 1 aardlekautomaat en die was hetzelfde aangesloten. Dus toch nog even proberen en warempel de bora kookplaat deed het nog (pfff gelukkig) krijg wel een E8 foutmelding.

De les is dus kijk goed wat voor kamrail je hebt en of het de juiste is.
Ik weet niet waar je die vandaan hebt, maar dat klinkt niet als iets voor de Nederlandse markt. Stond het niet expliciet er bij in de beschrijving bij de winkel waar je m kocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
Kwam gewoon van elektra mat Nederlandse webshop, ik had dus domweg de verkeerde besteld ben ook geen elektricien, ik had beter op moeten letten, heb nu de juiste besteld hopelijk blijft mijn schade beperkt. Moet nog even bellen met bora service om de foutmelding weg te krijgen.

Wil door het hier te melden anderen behoeden voor dezelfde fout.

[ Voor 19% gewijzigd door leeri003 op 01-12-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
@timovd Krachtstroom zonder nul, ook bekend als draaistroom, wordt gebruikt voor elektromotoren. Het is niet raar in bepaalde specialistische gevallen om dat ook daadwerkelijk zonder nul uit te voeren van groepenkast t/m motor, zeker als het om dure kabels gaat. In een woonhuis en zeker voor kookplaten heb je daar niks aan, maar het is op zich niet verkeerd dat een Nederlandse webshop zoiets verkoopt. @leeri003 heeft helemaal gelijk dat je gewoon moet opletten wat je koopt en installeert, en geluk gehad dat dit foutje goed is opgevangen door beveiligingen ipv dat er iemand is dood gegaan - er zijn zat manieren waarop een verkeerd component in een groepenkast veel ernstigere gevolgen kan hebben (en dan meestal op de langere termijn, waarbij je tussendoor denkt dat alles goed is).

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 01-12-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:31
Annuk schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:25:
[...]

Aangezien er 3F aardlekschakelaars aanwezig zijn (en mag gewoon) dat de kookgroep ook op 2 verschillende fases is aangesloten, maar dat is alleen uit te sluiten als je de kast(en) even opent en kijkt hoe de bedrading loopt.
Vind het minder fraai dat ze dat uitbreidingskastje niet op exact dezelfde hoogte hebben dan de "hoofdkast".
Persoonlijk had ik ook liever 2x een 22x33 kast naast elkaar gehad, zeker met het oog op toekomstige uitbreidingen, die kan je natuurlijk alsnog zelf aanschaffen, maar was fraaier geweest dat ze dat vanuit de aannemer/installateur direct hadden gedaan naar mijn mening.
Dank, neem volgende keer een schroevendraaier mee. Zo zit i.i.g. het in de keuken eruit, dus vermoed echter een 1F kookgroep. En het is inderdaad slordig dat er deze niet op dezelfde hoogte hangt en niet gewoon dezelfde kast ernaast hebben gehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueaH0QHLdvrak2P43Oo6LV_H9LI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSGecvFmEYHYv5WsZOMLOP3W.jpg?f=fotoalbum_large
Splitsen kookplaat deel af

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 22-12-2024 18:55 ]

4800Wp - 225° ZW - 12°

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste