Die aardlekautomaat linksonder is niet wat ik bedoelde maar die kan je uiteraard gebruiken als je de huidige ventilatie eraf haalt als die daadwerkelijk maar 1 fase gebruikt van de 3. Dan kan je de ventilatie zetten op een van de twee achtergebleven groepen waar eerst de kookplaataansluiting op zat. Die brug tussen de hendels kan je gewoon losmaken om weer twee losse groepen te hebben.
Wat ik bedoelde was twee van de 4 losse groepen rechtsbovenin de linker kast gebruiken voor de kookplaat door de draden en de brug tussen de hendels over te zetten daar naartoe vanaf de huidige locatie.
Die 4 groepen zitten als het goed is verdeeld volgens schema 1-2-3-1 qua fasen
(controleer dat voor de zekerheid) en op de onderliggende 3-fase aardlekschakelaar aangesloten.
Aangezien alle YMvK kabels naar de linker kast van rechts lijken te komen is het verhuizen van 2 van die kabels naar de 1-fase groepen die nu de kookgroep vormen geen probleem qua kabellengte.
Andersom gaat het zo te zien wel een uitdaging worden; de YMvK kabel van de kookplaat aansluiten op iets in die linker kast, zeker op die 3 fase aardlekautomaat helemaal linksonderin. Of er moet ergens nog genoeg ruimte in die kabel zitten.
Even wat draden bijtrekken is er dan ook niet bij want die kabel zal niet in een buis zitten vermoed ik. Toevallig een kruipruimte waar die doorheen loopt?
Zou ik de kookplaat wel even voorzichtig kunnen gebruiken op de huidige kookgroep en dat ik na de kerst een elektricien vraag om dit even op te lossen?
Tijdelijk zal geen echt issue zijn, genoeg huizen in nederland die zo zijn aangesloten en het niet eens weten. Maar als je niet teveel apparatuur op die fase tegelijkertijd aan zet en die pitten niet allemaal op boost zet komt het echt goed.
En als je hoofdautomaten hebt kan je ze er zelf weer in zetten, smeltzekeringen houden het aan de andere kant weer langer vol maar als ze gaan moet de netbeheerder komen om ze te vervangen dus dat is niet zo handig
Ben er zelf geen fan om in de meterkast dingen te verwisselen, hoewel ik de rest van de electra wel in huis heb gedaan. Ik snap alleen niet wat de vorige elektricien dan heeft gedacht dat deze kookgroep voldoende zou zijn.
Als je de rest in huis ook al heb gedaan is het zelf omwisselen van wat draden op automaten in de groepenkast niet heel veel spannender. Wel de hele kast eerst spanningsvrij maken met de hoofdschakelaar uiteraard.
Maar als je je er niet lekker bij voelt gewoon iemand inschakelen