Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 16:01
Padje87 schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:59:
[...]

Dank, neem volgende keer een schroevendraaier mee. Zo zit i.i.g. het in de keuken eruit, dus vermoed echter een 1F kookgroep. En het is inderdaad slordig dat er deze niet op dezelfde hoogte hangt en niet gewoon dezelfde kast ernaast hebben gehangen.

[Afbeelding]
Is er niet een standaard hoe een 2 fase perilex aangesloten dient te worden? Ik zie op internet namelijk altijd plaatjes dat beide nullen op de bovenzijde worden aangesloten en zo doe ik het eigenlijk ook altijd. Zoals het nu zit kan het niet mis gaan aangezien het gecodeerd is maar strookt niet zoals ik het altijd heb geleerd. Iemand hier wat over te zeggen?

Voorbeeld zoals het mij ooit is geleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61fRcGSmD1Vx76K92IYAh3ocr54=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F3a8lTqiJpxxWZcNJKnfiavF.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door MrBas op 01-12-2024 20:11 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:19
MrBas schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:10:
[...]

Is er niet een standaard hoe een 2 fase perilex aangesloten dient te worden? Ik zie op internet namelijk altijd plaatjes dat beide nullen op de bovenzijde worden aangesloten en zo doe ik het eigenlijk ook altijd. Zoals het nu zit kan het niet mis gaan aangezien het gecodeerd is maar strookt niet zoals ik het altijd heb geleerd. Iemand hier wat over te zeggen?

[Afbeelding]
Nee bij mijn weten is er geen "verplichte" aansluitwijze van een perilex, alleen een "heren akkoord" hoe het vaak wordt aangelegd.
In de TS staan wel de afbeeldingen hoe ze vaak worden aangesloten maar is dus geen standaard.

Net als dat velen een wcd vaak aansluiten met bRuin rechts en bLauw links. Geen verplichting oid maar velen doen het zo.

Oftewel bij een nieuwbouw oid altijd meten/controleren, ook al is het gecodeerd zoals bij @Padje87 altijd controleren (en meten).
Aannames zijn dodelijk laten we maar zeggen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
[...]

Dank, neem volgende keer een schroevendraaier mee. Zo zit i.i.g. het in de keuken eruit, dus vermoed echter een 1F kookgroep. En het is inderdaad slordig dat er deze niet op dezelfde hoogte hangt en niet gewoon dezelfde kast ernaast hebben gehangen.

[Afbeelding]
Schroevendraaier(set), een duspol, en evt een multimeter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:05

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

[Afbeelding]
Ik vermoed op basis van deze foto ook een 1 fase kookgroep, waarom zou je anders twee keer een
N nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

MrBas schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:10:
[...]

Is er niet een standaard hoe een 2 fase perilex aangesloten dient te worden?
Is maar net wat er met 2 fase bedoelt wordt.
Is altijd veel verwarring over, soms worden daadwerkelijk 2 verschillende fasen bedoeld maar vaker wordt een kookgroep die met 2x L en 2x N is uitgevoerd op dezelfde fase zo genoemd
En daar is geen standaard voor.

Wel als je daadwerkelijk 2 of 3 verschillende fasen gebruikt, dat staat gewoon aangegeven op het binnenwerk van de perilex wcd, met de klok mee: PE, L1, L2, L3, N
Ik zie op internet namelijk altijd plaatjes dat beide nullen op de bovenzijde worden aangesloten en zo doe ik het eigenlijk ook altijd. Zoals het nu zit kan het niet mis gaan aangezien het gecodeerd is maar strookt niet zoals ik het altijd heb geleerd. Iemand hier wat over te zeggen?

[Afbeelding]
Zou bij een echte 2 fase bedrading echter maar één N verwachten en niet een N en een N1 vandaar dat ik verwacht dat bij @Padje87 alles maar op 1 fase zit zoals heel vaak bij nieuwbouw helaas nog wordt gedaan ook al betreft het een 3 fase kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-05 23:29
onetime schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:47:
[...]

Had je de termen lijst in de Topic Start gezien? Zo ja, hoe kan ik die voor jou duidelijker maken?
Het was volledig mijn fout dat ik het niet begreep. Overigens bedoelde ik de smiley ook voor mezelf, dat ik beter had moeten lezen. De topic start is wat mij betreft duidelijk genoeg maar voor mij was het even wat teveel nieuwe informatie in korte tijd. Zeker nu ik ook de start van Het grote topic voor Elektra huisinstallaties heb doorgenomen begrijp ik een stuk beter wat er in de meterkast gebeurd. Het blijft mooi om te zien hoeveel kennis en kunde er binnen de community te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 12:05
leeri003 schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:39:
Wil door het hier te melden anderen behoeden voor dezelfde fout.
Misschien goed om te vermelden om welke kamrail het gaat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
leeri003 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:13:
Zo vandaag een goede les gehad ik had een verkeerde kamrail besteld, de boel aangesloten met de kamrail voor drie vier polige aardlekautomaten althans dat dacht ik maar de kamrail was dus voor vier drie polige automaten. De verdeling van de pinnen is dan anders, bij het aanzetten van de kookgroep klapte deze er meteen uit. Wij meten en zoeken maar niet gedacht dat de kamrail verkeerd kan zijn. We zouden morgen verder kijken en even bij de buren gekeken hoe het bij hun was aangesloten die hadden maar 1 aardlekautomaat en die was hetzelfde aangesloten. Dus toch nog even proberen en warempel de bora kookplaat deed het nog (pfff gelukkig) krijg wel een E8 foutmelding.

De les is dus kijk goed wat voor kamrail je hebt en of het de juiste is.
Ik zie volgens mij nog niet precies voor me wat je nou precies hebt gedaan.

Je hebt dus een kamrail gebruikt met:
L1 - L2 - L3 - L1 - L2 - L3 - L1 - L2 - L3 - L1 - L2 - L3

In plaats van:
L1 - L2 - L3 - N - L1 - L2 - L3 - N - L1 - L2 - L3 - N

Maar ergens moet je toch voedingsdraden aansluiten? L1 - L2 - L3 - N? Dan sluit je met deze kamrail toch een nuldraad aan op L1? Dan zou je volle kortsluiting maken tussen L1 en N, in de verdeler, nog voor de eindgroepen. Dat zou je al moeten merken met inschakelen van de hoofdschakelaar, dan trippen je hoofdzekeringen. Ik zie niet in hoe je dit pas kunt ontdekken bij inschakelen van de groep of hoe de kookplaat hier iets van gemerkt kan hebben?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Ik vermoed deze: https://www.elektramat.nl...-aansl-rail-3p-x4-3f-80a/

@Xander dan zou ik verwachten dat de boel al veel eerder had moeten klappen.

[ Voor 32% gewijzigd door Picaroon op 02-12-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:30
Het was deze, de onderste had ik geplaatst maar was dus niet de juiste de bovenste is wel de goede ze lijken een beetje op elkaar vind ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_cHyflXCBDBpEPs9hMH-FTn41k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nclDRvlR3x0huuAIPN3oJOh7.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo5g3TgXVBELudrEXzCnhjfwbwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0z7hLtIrHjPPtj7Pksw32Frj.webp?f=fotoalbum_large

Inderdaad wat Xander schrijft.
We hadden de hoofdschakelaar ingeschakeld en daarna alle groepen stuk voor stuk ingeschakeld als laatste de krachtgroep en toen klapte de boel.
Had er twee krachtgroepen ADM416 op zitten 1 voor de kookplaat en 1 voor de laadpaal van auto deze laatste bleef nog uitgeschakeld omdat de laadpaal er nog niet was.

[ Voor 13% gewijzigd door leeri003 op 02-12-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
leeri003 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:07:
Inderdaad wat Xander schrijft.
We hadden de hoofdschakelaar ingeschakeld en daarna alle groepen stuk voor stuk ingeschakeld als laatste de krachtgroep en toen klapte de boel.
Had er twee krachtgroepen ADM416 op zitten 1 voor de kookplaat en 1 voor de laadpaal van auto deze laatste bleef nog uitgeschakeld omdat de laadpaal er nog niet was.
Ik snap werkelijk niet hoe je dit dan aangesloten had.

Als je 4 draden onder deze kam had aangesloten had de boel direct na inschakelen van de hoofdschakelaar moeten klappen. Niet pas bij inschakelen van de eindgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaroon
@leeri003 je hebt ook even geen blik geworpen op de bovenzijde van de verkeerde kamrail? Dan had je zo kunnen zien dat het een 3P kamrail zonder N is.

Ik ben ook benieuwd hoe je de boel had aangesloten, want als de boel (wat precies overigens) klapte bij inschakelen van de kookgroep dan vrees ik dat de inductie op z'n donder heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@leeri003 Je kijkt toch voor je iets aansluit wat het eigenlijk precies is??? Zodat je zeker weet wat je doet?
Het gaat hier toch niet maar om een paar ledjes met een weerstandje.

Dat de boel niet klapte na het inschakelen van de hoofdschakelaar, had je geen nul aangesloten? ->
Dat de boel geklapt is bij het inschakelen van de krachtgroep, komt dat doordat de kookplaat niet tegen de 400V op de 230V aansluiting kon?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:19
Tip voor de volgende keer: Meet voor het de eerste keer inschakelen van een automaat of schakelaar de weerstand van het onder spanning te zetten circuit. En meet eerst de spanning op een groep voordat je schakelt.

[ Voor 44% gewijzigd door devriesjande op 03-12-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@leeri003 Mijn opmerkingen zijn niet vervelend bedoeld, maar geven mijn verbazing weer.

Omdat 230V en 400V dodelijk kunnen zijn en ook brand kunnen veroorzaken ben ik daar gewoon erg voorzichtig mee. En controleer alles wat niet overduidelijk is minstens 2x.
Dat de boel niet klapte na het inschakelen van de hoofdschakelaar, had je geen nul aangesloten? ->
Dat de boel geklapt is bij het inschakelen van de krachtgroep, komt dat doordat de kookplaat niet tegen de 400V op de 230V aansluiting kon?
Is dit hoe je het had aangesloten? Dat verklaart de volgorde van het inschakelen en "klappen" zoals je zegt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 20:11
Vandaag een klusje gedaan wat al lang op mijn lijstje stond, het fornuis van een fornuisgroep naar een krachtgroep. Het gaat om een losstaand fornuis waar ik een tijdje geleden al naar tips gevraagd heb.

Allereerst het fornuis weghalen en even poetsen. Wat een rommel verzamelt zich achter het fornuis, tijd voor een plint aan de onderzijde want er lag naast een hoop rommel, scherven en speelgoed maar liefst 5 stuiterballen onder ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63VkZT3c1tkfnu7PNgoPxKqN1jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEHyJTxgdr90SziasSlqrwrF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHvIYpHZZLVO7CNKGUs-AEkgEvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYFw0t1HyuOX2Fe7Qjs3LNRX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAPLI-jCiEoSVVmm5eyXBHOa11w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vTGUC72tANm9HX3fTphEhWn.jpg?f=fotoalbum_tile

De bestaande aansluiting demonteren, bij het losdraaien van één schroef kwamen er drie kabels los uit hun klemmen :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjtaQs6FbuQXCMuo83yt9e7J26k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9x40lcqxmgM3NR6WEJfq5rQD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Takza0cu2oNDrf4yVFdl4bksMe4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulftxQKJUjMAaTXpNkH9lnMy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5Vsh9nbBH-3nRgWiOgKW7kbmvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrPfpLhNYkAxvidBpVKmHNPk.jpg?f=fotoalbum_tile

De Perilex opbouw weggehaald, deze blijkt gebroken te zijn. Vermoedelijk te strak aangedraaid toen het geplaatst is. Deze vervangen door de eerder genoemde doos van Merten. Ik was in de veronderstelling dat deze alleen op een inbouwdoos geplaatst kon worden, gelukkig voorziet deze ook in gebruik voor opbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI5caxopa5rVkQs4rlStazjlbHs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gygrzDwlBcOKwTiZ1Ay4WD5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJAmO05nPByQR0i6rCmwH5n7tGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmoFzH6gvcwdE3ZGi3uyA13k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLJrEsKeYQZWewx6mbO_TOsVgzs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UO7ItoV8TEqHB45QJXG429TM.jpg?f=fotoalbum_tile

De draden heb ik hergebruikt (want gemakkelijk en flexbuis van begin tot eind), dit zijn 5 losse draden welke ik aan het begin en einde heb voorzien van een nieuwe kleur met een stukje grijs en zwart krimpkous, in de meterkast dus idem. Voor het stuk tussen de doos en de kookplaat heb ik een nieuwe flexibele kabel 5x2,5mm2 gebruikt en nu wel voorzien van aderheindhulzen. Daarna alles weer aan en werkend, alsof er niets is gebeurd :9

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:51:
[...] NPR5310 schreef hier in het verleden trouwens wel over (t/m NPR 5310:2007+A6:2015, blad 41):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw4QdupT8QZe4SsJlVsWe5Pygk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQSIYByoPVB8lFvBLQyeiMjd.jpg?f=fotoalbum_large
Maar inderdaad; dat is geen norm. ;)

Dit zou sommige users in het grote kookplaat aansluiten topic wel blij maken trouwens, als het normtekst was geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPQjXwXRAXRve67m1SVyuG1tKN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlJK3gjCL4IZbgIWMxwIbi7q.jpg?f=fotoalbum_large

Even uit het algemene topic gepikt, ik neem het op in de startpost.
Ik lees dat "driefasenvoeding" als 3 fasen netaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:38
NB: dat hele hoofdstuk ("blad") is geschrapt uit de NPR 5310, vermoedelijk omdat het in strijd is met de recentere versies van de NEN 1010. Maar ja, een alternatief wordt niet geboden en snoeren met 2 blauwe aders zijn volgens mij nog altijd niet te koop... (Nog los van dat het praktisch kan zijn om onderscheid te maken tussen de twee nuladers, zeker als het op verschillende RCD's zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Juerd Staat er in het geciteerde nog iets dat strijdig is met de laatste NEN1010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
@onetime Ja, het gebruiken van een grijze ader als nuldraad. De kleur blauw moet namelijk over de gehele lengte, dat sluit "omkleuren" uit.

"514.3.4 Aanduiding van aders in meerdaderige kabels en snoeren

De aanduiding van aders in kabels en snoeren met twee t/m vijf aders moet voldoen aan bijlage 51.C. De faseaders moeten over de gehele lengte worden aangeduid met de kleur bruin of zwart of grijs, de nulleiding met de kleur blauw en de beschermingsleiding met de kleurencombinatie groen-geel.

(...)"

Als er nou helemaal geen blauwe ader was, dan mocht een andere kleur wel worden gebruikt voor de nul: "Voor kabels en snoeren met twee t/m vijf aders die geen blauwe ader hebben en die worden gebruikt voor stuurstroomketens, is het toegelaten een van de geleiders te gebruiken als nulleiding." Maar ja, zo'n snoer heeft wél een blauwe ader.

De NEN 1010 houdt er simpelweg geen rekening meer mee dat je 2 nuladers in hetzelfde snoer nodig kunt hebben. Althans, ik heb het niet kunnen vinden.

In de NEN 1010:1984 mocht het nog wel: "3.2 Indien het toepassen van de voorgeschreven kleuren overeenkomstig het bepaalde in 514.3.1 om technische redenen niet mogelijk is moeten aders, die als PE-, PU-, PEN- en aardleiding, dan wel als nul dienst doen, als zodanig zijn gekenmerkt." Die tekst is gebruikt t/m NEN 1010:2005, en bij de grote wijzigingen van de :2007 was ie weg. Dat is overigens ook de editie waarbij de verplichting voor Perilex verviel, het woord Perilex komt helemaal niet meer voor in de norm.

Edit: wat wel mag, is een snoer gebruiken met 6 of meer aders, want dan zijn ze allemaal zwart en genummerd, en dan mag je wel een zwarte ader als nul gebruiken :). Maar ja, gaat een beetje ver... De NEN 1010 sluit gewoon niet aan bij de dagelijkse praktijk omtrent kookplaten, en dat is blijkbaar al 17 jaar zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 05-12-2024 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 11:13
@Peutpeut Ik snap dat je tegenwoordig Mertens mag gebruiken ipv Perilex gezien bovenstaande, maar juist voor een los fornuis lijkt me Perilex nog wel toegevoegde waarde te hebben. EN je ging naar een krachtgroep, waarvoor Perilex dus duidelijk wel gestandaardiseerd is. Dus waarom hier Mertens?

Overigens als ik mijn eigen situatie bekijk, zou het juist aansluiten van fase 1, 2 en 3 nog best lastig worden op de juiste pool, want in de meterkast komen 3 zwarte draden binnen en kun je dus niet direct zien welke fase wat is. Inmiddels weet ik door mijn energie monitoring app welke groep welke fase is en kan ik dus terugherleiden welke draad welke fase is, maar de groepen zijn duidelijk willekeurig aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 20:11
exroosje schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:31:
@Peutpeut Ik snap dat je tegenwoordig Mertens mag gebruiken ipv Perilex gezien bovenstaande, maar juist voor een los fornuis lijkt me Perilex nog wel toegevoegde waarde te hebben. EN je ging naar een krachtgroep, waarvoor Perilex dus duidelijk wel gestandaardiseerd is. Dus waarom hier Mertens?

Overigens als ik mijn eigen situatie bekijk, zou het juist aansluiten van fase 1, 2 en 3 nog best lastig worden op de juiste pool, want in de meterkast komen 3 zwarte draden binnen en kun je dus niet direct zien welke fase wat is. Inmiddels weet ik door mijn energie monitoring app welke groep welke fase is en kan ik dus terugherleiden welke draad welke fase is, maar de groepen zijn duidelijk willekeurig aangesloten.
Inderdaad van een fornuisgroep naar een krachtgroep. Ik had de Perilex kunnen behouden, nu heb ik het uitgezocht en veranderd naar een krachtgroep en dan weet ik welke ader welke functie heeft. Dat maakt het me in de toekomst makkelijker.
Overigens blijkt de Perilex aansluiting stuk en de aders niet voorzien van adereindhuls dus alleen maar winst, maar dat is achteraf ;)

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Ook al is een bepaalde situatie geschikt om met perilex te doen, perilex zelf blijft een gevaar vormen als je later even niet oplet. Zeker met krachtstroom kun je makkelijk 400 V zetten op iets dat maar voor 230 V bedoeld is.

Daarnaast is de warmte-ontwikkeling van een stopcontact groter dan van een vaste aansluiting, en neemt het aansluitdoosje minder ruimte in dan een opbouw perilex (t.o.v. inbouw contactdoos + stekker is het ongeveer even dik). Het aansluiten gaat snel en makkelijk en je kunt er een 2e met trekontlasting kabel op aansluiten.

Er wordt hier steeds gesproken over "een Merten", maar er zijn meer van die aansluitdoosjes. Die Merten is een heel prettige en (zo ver ik weet) de enige die bij een echt Nederlandse leverancier te krijgen is, maar het merk Pollmann maakt er ook eentje met wago's, en verder zijn er een heleboel met schroefklemmen. Een kabeluitgang of kniedeksel, en dan de lassen in de inbouwdoos maken, kan natuurlijk ook.

Het enige voordeel van een stopcontact is dat je het snoer in 1 handeling los kunt nemen, maar dat is juist bij een kookplaat in principe pas nodig als ie stuk gaat en vervangen moet worden, of als de keuken wordt verbouwd. Oftewel een gemiddelde interval van ruim 10 jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoDo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:58
Binnenkort wordt mijn meterkast omgebouwd van 1 fase naar 3 fase.
Omdat mijn kookplaat 2 fases heeft en 1 nul contact, zit er nu een 4 polige installatieautomaat in.
Kan in dit geval de 4 polige installatieautomaat behouden worden of moet er een krachtgroep in?.
Ik heb hier onder een schema gemaakt hoe het er dan uit komt te zien.
Wat is jullie kijk hierop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LChE9MQJqHyVm9rE0cbKScP7LI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZD5n7AvPqACr3AYG8qRv2z6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNIIwezyW5bIGIm3R_tkaHzLRbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nodA3r3ZXFRypSW0pt9UK3PG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door RoDo op 07-12-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
RoDo schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:13:
Omdat mijn kookplaat 2 fases heeft en 1 nul contact, zit er nu een 4 polige installatieautomaat in.
Kan in dit geval de 4 polige installatieautomaat behouden worden of moet er een krachtgroep in?.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een 4-polige installatieautomaat is geschikt als krachtgroep, dus het kan exact zoals je het hebt getekend.

(Overigens had je kookplaat zeer waarschijnlijk wel gewoon met afzonderlijke nulcontacten kunnen worden aangesloten; het ontbreekt op de tekeningetjes, maar je kunt eruit beredeneren dat je GRE/BLU los kunt knippen.)

[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 07-12-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
Juerd schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:18:
[...]

Een 4-polige installatieautomaat is geschikt als krachtgroep, dus het kan exact zoals je het hebt getekend.

(Overigens had je kookplaat zeer waarschijnlijk wel gewoon met afzonderlijke nulcontacten kunnen worden aangesloten; het ontbreekt op de tekeningetjes, maar je kunt eruit beredeneren dat je GRE/BLU los kunt knippen.)
Dankjewel voor het snelle antwoord! Ga ik het zo maken.

Die tekeningetjes zijn heel onduidelijk vind ik. Maar in mijn geval heeft de kookplaat maar één nul contact en twee fase contacten.
In de nieuwe situatie zal het grijze draad niks meer doen.

[ Voor 15% gewijzigd door RoDo op 07-12-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-05 07:11
Hi allemaal,
Even een vervolgvraag op mijn eerdere vraag omdat ik nu de kookplaat binnen heb en dus de echte aansluitmogelijkheden kan zien.

Als dubbelcheck:
Voor mij is de rood omrande denk ik het handigste/beste. Ik heb een 3 fasen automaat en dan is ook alles netjes over verschillende fasen verdeeld. Elke fase is dan 2,5mm² en de nul/aarde ook. Door faseverschil mag de nul ook 2,5m² zijn. (maar bij 5 aderige kabel + aarde kan de nul 2x2,5mm² zijn). Trek ik de juiste conclusie?
(Foto aansluitplaatje)

Ter verwondering: (of ik zie het niet) ook een plaatje van het kartonnetje dat om het meegeleverde snoer zat. Dat maakt de zaak er niet duidelijker op! Een vluchtige blik, rechtsonder moet ik hebben want 3 fasen maar geen nul draad.
(Foto kartonnetje)

Foto originele aansluitsnoer
(ga ik niet gebruiken want net te kort)
Niet echt te zien op de foto maar aan de Perilex kant zijn zwart/grijs samengeknepen net zoals nul en aarde. Als je dus niet nadenkt dan werkt de hele plaat op half vermogen waarschijnlijk. Twee aarddraden had ik nog niet eerder gezien. Is dat ergens nuttig/nodig voor?

Dank weer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iYTJ7Ot92OXvIc0AkJChimF0dE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inh004uNR5I7hRWSz9TXHVNn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pHPX6QOGAlpO1ln2Vk76cYbMKY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Roq6gCxpnZ8AX39WO8orJoOX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qup90BwCYxKuMeYqFDfHJAC4ULg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1wz80qdixIvN9rzhxJz8trK.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 1% gewijzigd door oeps op 11-12-2024 14:09 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@oeps Inderdaad de rood omrande, die is juist voor de plaat en je groepenkast.
De kabel van het kartonnetje is zo niet bruikbaar; Je zou een blauwe Nul moeten omkleuren naar bruin voor L1, dan is zwart voor L2, en L3 is dan grijs. (edit: als de andere kant van de kabel klopt)
! en natuurlijk alles controleren / door meten voor de spanning er op gaat. !

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 11-12-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:30
Schade aan mijn kookplaat is bekend, printplaatje en ventilator overleden evenals een kabeltje wat vervangen moet worden. Duur grapje circa €500 maar wellicht te claimen bij de inboedelverzekering zei de monteur.

Nieuwe plaat was €2100.

Inderdaad voordat je de plaat aansluit alle aansluitingen doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@leeri003 Als je helemaal eerlijk bent naar de verzekering toe denk ik dat je geen kans maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44
RoDo schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou dan denk ik de kookplaat ook omzetten naar L1 L2 L3 N E zoals op plaatje 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
ahbart schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:41:
[...]

Ik zou dan denk ik de kookplaat ook omzetten naar L1 L2 L3 N E zoals op plaatje 3.
In het boekje staat dat het zo kan maar mijn kookplaat heeft alleen een L1 en L2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:00

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@RoDo Je plaat zat nu (met 1-fase netaansluiting) al met 1 nul aansloten? Dan heb je hopelijk geluk gehad en is die kabel dan nergens te heet geworden...

En in de tekeningen, is de kabel dan wat van de plaat komt (plaat met vaste kabel) of wat je op de plaat dient aan te sluiten (klemmen op de plaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
Hij zit op dit moment zo aangesloten zoals de afbeelding hieronder.
dubbele draad op de nul klem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MAjthjy3GOpmySTWz7KnXzNeRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cn9ACzj4mwjtizQAV1p9Rdkc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@RoDo Gelukkig :) Was even bang dat je nu al over een enkele N werkte.

Maar dan kan je de boel tot aan de Perilex met de 4P automaat gewoon opbouwen tot 3-fase. Eén fase sluit je dan in de plaat (of Perilex stekker) niet aan. Wel zal je dan een 4P aardlekschakelaar moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoDo
Septillion schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:17:
@RoDo Gelukkig :) Was even bang dat je nu al over een enkele N werkte.

Maar dan kan je de boel tot aan de Perilex met de 4P automaat gewoon opbouwen tot 3-fase. Eén fase sluit je dan in de plaat (of Perilex stekker) niet aan. Wel zal je dan een 4P aardlekschakelaar moeten hebben.
Nee klopt dat was gelukkig niet het geval. Dan krijg je inderdaad zoals in de nieuwe situatie het schema hieronder Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rghxSohovdAjTM3ybGIz87Tu_c0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOcwTnyJw4gpmlN5i50G8Rl5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door RoDo op 12-12-2024 20:32 ]

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44
Septillion schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:50:
@RoDo Je plaat zat nu (met 1-fase netaansluiting) al met 1 nul aansloten? Dan heb je hopelijk geluk gehad en is die kabel dan nergens te heet geworden...

En in de tekeningen, is de kabel dan wat van de plaat komt (plaat met vaste kabel) of wat je op de plaat dient aan te sluiten (klemmen op de plaat)?
Misschien een domme vraag, maar als je 3 fasen hebt aangesloten, dus l1 l2 en l3 dan heb je toch ook 1 nul draad?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
RoDo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:18:
[...]

Nee klopt dat was gelukkig niet het geval. Dan krijg je inderdaad zoals in de nieuwe situatie het schema hieronder[Afbeelding]
Omdat ik binnenkort ook met inductie aan de slag ga: Is er een speciale reden om voor een 300mA RCD te gaan ipv 30mA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
@Hermarcel
Ik denk dat dat een fout in de tekening is.
30mA is gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ahbart 1, maar niet 2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ahbart Klopt, maar door de magie van 3-fase gaat er dan maximaal 1x fasestroom (dus normaal 16A) door de N. Maar op 1-fase heb je die magie faseverschuiving niet. Dan tellen de stromen van de fases gewoon op en kan er dus 32A lopen, dat is te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Hermarcel Neuh, 30mA is gebruikelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoDo
Hermarcel schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:33:
[...]

Omdat ik binnenkort ook met inductie aan de slag ga: Is er een speciale reden om voor een 300mA RCD te gaan ipv 30mA?
Ik zie het inderdaad 30mA is goed. Gelijk nog even aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door RoDo op 12-12-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dojo
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 28-04 21:50
Hoi allemaal, is het de bedoeling dat ik hieronder gewoon mijn probleem beschrijf in dit topic?

Onze nieuwe keuken wordt vandaag geplaatst en er komt een Miele KM7575 FL kookplaat in (11kW).
in de meterkast is een 3-fase groep voorbereid en wordt door drukte helaas pas begin februari door Enexis aangesloten.
Oftewel de kookplaat is best even onbruikbaar.
Nu vraag ik me af of het mogelijk is om de kookplaat tijdelijk op een normale (lichtbelastte) groep te zetten.
In de handleiding vind ik het volgende aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CONKufu4SmEbKwO5W8xsKYDqw4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PPESjD2m7bMnV6zmFkHRjZB0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijSRpm53tGqQJtzQD5qGxawjVDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y6WovR9Dl0CNuzzsJJqKXjTV.png?f=fotoalbum_large

Het onderste schema gaf mij een beetje hoop. Dus ik hoopte dat het vermogen automatisch minder wordt als ik een normale stekker aansluit en de stekker in een normaal stopcontact stop. Ik begrijp dat ik sowieso lang niet op volle kracht kan koken.

Alleen bij de 'N' staat tussen haakjes 'L2' en weet niet wat dat dan precies betekent. Zwart als N?

Als een gewone stekker niet dik genoeg is zou ik dan eventueel ook 3 x 2,5mm draad van achter het stopcontact kunnen trekken direct op de kookplaat?

Heb Miele ook al gecontact maar mijn vraag wordt slecht begrepen. zal aan mij liggen. maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen of even mee kunnen denken.
Wat niet kan dat kan niet. Ook geen probleem maar het aansluitschema gaf me een beetje hoop.

ik begrijp dat het niet de officiële oplossing is maar het is ook maar tijdelijk.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Groetjes Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 12:14
Dojo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:16:

Het onderste schema gaf mij een beetje hoop. Dus ik hoopte dat het vermogen automatisch minder wordt als ik een normale stekker aansluit en de stekker in een normaal stopcontact stop. Ik begrijp dat ik sowieso lang niet op volle kracht kan koken.

Alleen bij de 'N' staat tussen haakjes 'L2' en weet niet wat dat dan precies betekent. Zwart als N?

Als een gewone stekker niet dik genoeg is zou ik dan eventueel ook 3 x 2,5mm draad van achter het stopcontact kunnen trekken direct op de kookplaat?

Heb Miele ook al gecontact maar mijn vraag wordt slecht begrepen. zal aan mij liggen. maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen of even mee kunnen denken.
Wat niet kan dat kan niet. Ook geen probleem maar het aansluitschema gaf me een beetje hoop.

ik begrijp dat het niet de officiële oplossing is maar het is ook maar tijdelijk.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Groetjes Joep
Deze kookplaat kan inderdaad op 1 fase, zoals je schrijft schema 3. Zo zit het bij ons (helaas) permanent. Zou wel even checken met Miele of je kookplaat dan inderdaad max 16A trekt, zou toeval zijn als iemand hier precies zo'n plaat heeft en het kan bevestigen.
Als dat het geval is, kan je hem op 1 groep aansluiten, dan liever met zo'n doosje ipv normale stekker: https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Dat L2 tussen haakjes staat lijkt mij alleen van toepassing als er 240V tussen de fases zit, in NL is dat 400V afaik. Die situatie is voor jou sowieso niet van toepassing, nu sluit je L1 + N aan (schema 3), als je straks 3 fasen hebt is het L1+L2+L3+N (schema 1).

Edit: als je kookplaat zelf doorheeft dat ie op 1 fase zit, zou je alles ook aan kunnen sluiten op de 3 fase manier, met een bruggetje in je automaat. Als je automaat ook de stroom door de nul checkt is het nog beter, dan merk je het snel genoeg of ie zichzelf wel of niet terug regelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verdicampo op 17-12-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Je kan de plaat voorlopig aansluiten volgens het onderste schema.
De kookplaat kan niet zelf het maximale vermogen instellen. De onderste aansluiting is voor landen zoals Belgie waar een 1 fase kookgroep met 32 Ampère is afgezekerd.
Ik kan in de gebruiksaanwijzing ook niet vinden dat het maximaal af te nemen vermogen geprogrammeerd kan worden zoals bijvoorbeeld bij een Etna kookplaat
Je moet dus zelf voorzichtig aan doen door maximaal twee pitten te gebruiken.
Wel een aansluitsnoer met aders van 2,5 mm2 gebruiken!

[ Voor 22% gewijzigd door devriesjande op 17-12-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Dojo Hou er rekening mee dat één pit voluit al de max van een gewone groep kan gebruiken...
Dus het kan, maar als de egeltjes, heel voorzichtig. ! en tijdelijk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Dojo Niets gaat vanzelf, dus je kan hem prima (veilig) als onderste schema aansluiten maar dit zal het vermogen niet limiteren. Alleen als je te veel vraagt gaat de automaat dan uit. De plaat lijkt helaas geen instelling te hebben om het maximale vermogen te beperken.

Aansluiten zou ik niet met een gewone steker doen maar gewoon met de methode die je straks ook wilt gebruiken (dus of direct of Perilex etc).

Gezien er twee N aansluitingen zijn zou je zeggen dat 2L+2N ook mogelijk moet zijn, helaas deelt Miele daar niet voor welke aansluitingen een paar vormen met welke N. En helpdesk en de designers praten volgens mij bij geen enkel merk met elkaar... Dit kan je dus alleen veilig doen als je een 4P automaat hebt (en niet een 3P+N).

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 17-12-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mooi topic!

Ik heb een BORA X Pure PUXA (PUXA2R) besteld met afzuiging naar buiten via een kanaal. Levertijd gaat nog wel even duren.

Nu komt de volgende uitdaging: we hebben geen kruipruimte en moeten dus via de tuin (60 meter) rondom het huis naar de keuken. Ik vrees dat ik echter een fout gemaakt heb (Graag jullie advies):

Ik heb door de hovenier vandaag laten leggen een 4x4 grondkabel (https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-4x4-per-meter1/). 60 meter lang. Zal nog iets korter worden na afwerken/knippen, maar laten we het ruim houden voor de veiligheid/berekening.

Vier vragen:

1) Ik blijk een 5 aderige kabel nodig te hebben voor 3 fase aansluiting. Deze grondkabel heeft toch een aparte ader, dus 4x4 grond kabel = 5 aderige kabel? Hier dus geen issue?

2) Mogelijk had ik 4x6mm moeten hebben ipv 4x4mm met deze afstand obv 3 fase aansluiten? Ik wil geen risico op brandgevaar etc. Toch maar 2 fase aansluiten met deze afstand icm deze kabel? Is dit wel veilig? Wat vinden jullie?

3) In de BORA handleiding lees ik dat hij ook 2 fase aangesloten mag worden. Ook icm de ventilatie? Die zou toch op de "derde" aansluiting moeten zitten?

4) Wat is het voordeel van 3 fase aansluiten versus 2 fase? M.a.w. als ik dit moet doen, wat is dan het nadeel? Overweeg toch een nieuwe kabel aan te schaffen.. klopt mijn aanname dat de inductieplaat minder snel zal opwarmen met 2 fase? In de handleiding staat wel hetzelfde maximum vermogen.. maar probeer nu de afweging te maken om de kabel opnieuw op te graven en een nieuwe te leggen als het echt de moeite waard is?

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 17-12-2024 22:28 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dojo
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 28-04 21:50
devriesjande schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:54:
Je kan de plaat voorlopig aansluiten volgens het onderste schema.
De kookplaat kan niet zelf het maximale vermogen instellen. De onderste aansluiting is voor landen zoals Belgie waar een 1 fase kookgroep met 32 Ampère is afgezekerd.
Ik kan in de gebruiksaanwijzing ook niet vinden dat het maximaal af te nemen vermogen geprogrammeerd kan worden zoals bijvoorbeeld bij een Etna kookplaat
Je moet dus zelf voorzichtig aan doen door maximaal twee pitten te gebruiken.
Wel een aansluitsnoer met aders van 2,5 mm2 gebruiken!
Nee ik zag dat sommige andere merken inderdaad een instelbare vermogensbegrenzing hebben. Deze helaas niet maar ik begrijp Miele daar ook wel weer in.

Een aansluitsnoer dan inderdaad 2,5mm2 en wel in een normaal stopcontact?

uiteraard zal ik voorzichtig 1 of maximaal 2 pitten niet op volle kracht gebruiken.
Als kok is dat even 7 weken lastig maar roeien met de riemen die je hebt.
onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:29:
@Dojo Hou er rekening mee dat één pit voluit al de max van een gewone groep kan gebruiken...
Dus het kan, maar als de egeltjes, heel voorzichtig. ! en tijdelijk !
Duidelijk! dankjewel
Septillion schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:35:
@Dojo Niets gaat vanzelf, dus je kan hem prima (veilig) als onderste schema aansluiten maar dit zal het vermogen niet limiteren. Alleen als je te veel vraagt gaat de automaat dan uit. De plaat lijkt helaas geen instelling te hebben om het maximale vermogen te beperken.

Aansluiten zou ik niet met een gewone steker doen maar gewoon met de methode die je straks ook wilt gebruiken (dus of direct of Perilex etc).

Gezien er twee N aansluitingen zijn zou je zeggen dat 2L+2N ook mogelijk moet zijn, helaas deelt Miele daar niet voor welke aansluitingen een paar vormen met welke N. En helpdesk en de designers praten volgens mij bij geen enkel merk met elkaar... Dit kan je dus alleen veilig doen als je een 4P automaat hebt (en niet een 3P+N).
okee dankjewel voor je antwoord.
Stel ik vraag per ongeluk toch een keer net teveel van het apparaat.. schakelt dan gewoon de groep uit of is er kans op schade aan mijn kookplaat of brandt er dan iets door in mijn kabels?
ik zou het nu dan direct aansluiten met 2,5mm2 draad.

2L+2N is trouwens niet mogelijk zonder aanpassing in de groepenkast denk ik? Dat vind ik voor die 7 weken ook niet de moeite. Of pak ik dan een andere L en N van een andere groep? nouja, nogsteeds iets te omslachtig voor mijn situatie.
Verdicampo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:38:
[...]

Deze kookplaat kan inderdaad op 1 fase, zoals je schrijft schema 3. Zo zit het bij ons (helaas) permanent. Zou wel even checken met Miele of je kookplaat dan inderdaad max 16A trekt, zou toeval zijn als iemand hier precies zo'n plaat heeft en het kan bevestigen.
Als dat het geval is, kan je hem op 1 groep aansluiten, dan liever met zo'n doosje ipv normale stekker: https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Dat L2 tussen haakjes staat lijkt mij alleen van toepassing als er 240V tussen de fases zit, in NL is dat 400V afaik. Die situatie is voor jou sowieso niet van toepassing, nu sluit je L1 + N aan (schema 3), als je straks 3 fasen hebt is het L1+L2+L3+N (schema 1).

Edit: als je kookplaat zelf doorheeft dat ie op 1 fase zit, zou je alles ook aan kunnen sluiten op de 3 fase manier, met een bruggetje in je automaat. Als je automaat ook de stroom door de nul checkt is het nog beter, dan merk je het snel genoeg of ie zichzelf wel of niet terug regelt.
Aansluitdoos is een goed idee inderdaad. Ookal is het maar tijdelijk.
Jouw Edit is trouwens net wat te technisch voor mij. Dat bruggetje verbindt dan mijn L1 aan de L2 en L3 aansluiting van de automaat? Zodat hij denkt dat er wel 3-fase binnenkomt?

Edit: ik zie nu trouwens dat 1, 2 en 3 sowieso met elkaar verbonden moeten zijn dmv een brug.
Goed dat ik altijd eerst goed op onderzoek uit ga voordat ik iets doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Workaholic Je trapt waarschijnlijk in de veel voorkomende fout.
Je schrijft 2 fase maar bedoeld 1 fase. de handleiding schrijft het zo te zien ook fout. 2x dezelfde fase is 1 fase. Al zijn dat wel 2 fase draden, het blijft één fase.

1. ok. edit: bij een grondkabel is het aardscherm de 5e, aarde, draad.
2. geen brandgevaar, allen wat verlies in de kabel.
3. op de derde doen.
4. 3 fase is het best. Je beperkt zo het verlies bij gelijktijdig gebruik van meerdere fases.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 17-12-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dank voor je reactie - kun je nog enige onderbouwing geven over die 3 fase met maar 4mm? Gaat die kabel dan niet super warm worden, kans op upstream te kort en of verlies?

Monteur zegt het niet te willen doen namelijk. Risico en veiligheid. Is dit zo?

Wat is de impact als we toch 2x 1 fase m aansluiten ? Het nominaal maximum is volgens de handleiding hetzelfde ? Pit minder snel warm?
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:23:
[...]

Erg apart, zou geen probleem moeten zijn met 4mm2
Wat is zijn uitleg?
30 meter is het maximum voor 4mm2 zegt hij icm 3 fase + deze kookplaat, met 60meter is 4mm2 onvoldoende en onveilig. Als ik een online calculator gebruik kom ik zelfs tot 10mm2.. bizar.
https://acdesigner.app/ka...ase=3fase&aantal=1&izo=Iz

Wat moet ik nou geloven in deze :) ?

[ Voor 40% gewijzigd door Workaholic op 17-12-2024 23:27 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:36:
@Workaholic Je trapt waarschijnlijk in de veel voorkomende fout.
Je schrijft 2 fase maar bedoeld 1 fase. de handleiding schrijft het zo te zien ook fout. 2x dezelfde fase is 1 fase. Al zijn dat wel 2 fase draden, het blijft één fase.

1. ok. edit: bij een grondkabel is het aardscherm de 5e, aarde, draad.
Niet het aardscherm maar de litze moet je aansluiten als aarde bij een YMvK-as kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Workaholic schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:53:
Dank voor je reactie - kun je nog enige onderbouwing geven over die 3 fase met maar 4mm? Gaat die kabel dan niet super warm worden, kans op upstream te kort en of verlies?

Erg apart, zou geen probleem moeten zijn met 4mm2
Wat is zijn uitleg?
Wat is de impact als we toch 2x 1 fase m aansluiten ? Het nominaal maximum is volgens de handleiding hetzelfde ? Pit minder snel warm?
Je hebt nu waarschijnlijk 25A hoofdzekeringen, die kan je overbelasten met de “2 fase” oplossing.
Zie topicstart en dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL1dxkvtevF1cLP7NxomJpvpTS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=fotoalbum_large

Meest rechter is wat men vaak foutief 2-fase noemt, terwijl de middelste de daadwerkelijke versie is met twee fasen maar die komt niet zo vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Die kabel wordt niet echt warm, daar is hij te lang voor. Ja, wel iets verlies. Door die lengte, maar daarom 4mm2 voor weer minder verlies.
Onzin. Kijk in de topicstart en doe het zelf? Of iemand die je ermee kunt vertrouwen. Paar draden op de juiste aansluiting aansluiten en klaar is Klara. (60m, 4mm2)
Meer verlies en waarschijnlijk een foute aansluiting in de groepenkast. Zie topicstart.
30 meter is het maximum voor 4mm2 zegt hij icm 3 fase + deze kookplaat, met 60meter is 4mm2 onvoldoende en onveilig. Als ik een online calculator gebruik kom ik zelfs tot 10mm2.. bizar.

Je gebruikt een calculator voor zonnepanelen omvormers... dus niet deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander

https://www.tkf.nl/nl/ser...afstand_stroomketens=geen

Ga niet 2P+2N aansluiten, daarmee maak je het in ieder opzicht slechter, je belast de kabel juist meer met een hogere nulstroom (ook al is die over 2 aders verdeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Workaholic
https://www.tkf.nl/nl/kab...etens=een_kabelmiddellijn
Geleiderdoorsnede: Maximale lengte: lz: Spanningsverlies:
Voldoet niet 1.50 mm2 74 m 23A 5.65 %
Optimaal 2.50 mm2 122 m 30A 3.40 %
Extra 4.00 mm2 195 m 39A 2.13 %

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
onetime schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:05:
@Workaholic
https://www.tkf.nl/nl/kab...etens=een_kabelmiddellijn
Geleiderdoorsnede: Maximale lengte: lz: Spanningsverlies:
Voldoet niet 1.50 mm2 74 m 23A 5.65 %
Optimaal 2.50 mm2 122 m 30A 3.40 %
Extra 4.00 mm2 195 m 39A 2.13 %
Die IZ's kloppen mogelijk niet. Hoewel het een grondkabel in de grond is, zal meestal een deel van het tracé niet in de grond zitten; voor de installatiemethode geldt het minst gunstige gedeelte. Vooral als de kabel ergens in isolatiemateriaal komt te liggen, kan dat veel uitmaken; installatiemethoden A1 en A2 gaan er ook van uit dat een kabel in een thermisch geïsoleerde wand dicht bij de zijkant van de wand ligt en z'n warmte wel nog een beetje kwijt kan.

Maar de conclusie klopt wel, ook met een minder gunstige installatiemethode. 2,5 mm² zou genoeg zijn, 4 mm² is luxe, bij 60 meter YMvK voor 3×16 A. Bij de minst gunstige standaard installatiemethode (A2) bij een omgevingstemperatuur van 30 °C komt dat (volgens dezelfde site) neer op een IZ van resp. 22 en 30 A. Daar zit dus zelfs nog wel een ruime marge in, waardoor de kabel ook bijv. wel gebundeld kan worden met een paar andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Verlate reactie :X
Dojo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:35:
okee dankjewel voor je antwoord.
Stel ik vraag per ongeluk toch een keer net teveel van het apparaat.. schakelt dan gewoon de groep uit of is er kans op schade aan mijn kookplaat of brandt er dan iets door in mijn kabels?
ik zou het nu dan direct aansluiten met 2,5mm2 draad.
Juist doordat je de beveiliging dan op orde hebt zal de automaat dus niet toestaan dat je de bekabeling overbelast. Er is dan dus geen kans op schade, alleen dat hij dus uit gaat.
2L+2N is trouwens niet mogelijk zonder aanpassing in de groepenkast denk ik? Dat vind ik voor die 7 weken ook niet de moeite. Of pak ik dan een andere L en N van een andere groep? nouja, nogsteeds iets te omslachtig voor mijn situatie.
Dan zal je inderdaad meer aanpassingen moeten doen en zoals gezegd dus ook niet zomaar mogelijk omdat Miele hier geen uitsluitsel over geeft.
Aansluitdoos is een goed idee inderdaad. Ookal is het maar tijdelijk.
Die doosjes vind ik veel mooier en makkelijker dan die gekke Perilex...
Zodat hij denkt dat er wel 3-fase binnenkomt?
Heel veel denken komt er niet aan te pas. Het is gewoon puur waar de elektronica per pit aangesloten zit. Vandaar dat ik ook zei dat een plaat dit dus ook niet automagisch terug gaat regelen ofzo. Want op zich is deze plaat ook prima op 1-fase met een enkele L en enkele N te gebruiken. Zal je hem alleen op 50A af moeten zekeren incl bijbehorende dikke bekabeling. Maar dat kan bijvoorbeeld in de UK best wel eens de normale methode zijn :)

• Workaholic
  • Niet online
Alles aangesloten op 3 fase vandaag, alleen nu wachten op de kookplaat (lange levertijd) en duimen dat alles (goed) werkt ! Dank voor jullie hulp.

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-05 13:55
Ik heb een voorbereide kookgroep in de meterkast en een geleverde kookplaat. Ik heb het idee dat ik hem makkelijk kan aansluiten door de draden aan elkaar te klikken in een Merten MEG1011-9019. De kleuren van de kookplaat komen overeen met de kleuren van de kabel die klaarligt voor de kookplaat. In de meterkast kan ik ook zien dat de fase en nuldraden qua kleur overeenkomen.

- Ik heb een 3 x 25 aansluiting, zie onderstaand de foto van de kookgroep
- AEG NCP84C01CZ (7200w aansluitwaarde, 2 x 16 ampere)

Kan ik dit zonder risico gewoon aansluiten? Het ziet er zo simpel uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uRE2clw1vVsQXf3djPUTkLLrBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSxf2oUwMJYXWyeHAKyxqZEm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5OxmBrQmJrZc7E5oXLxFKnQ10g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRDtoA3UqY8bKfswAJKR4PRV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Pieter2 op 19-12-2024 19:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
Je kan de plaat zo aansluiten En dan gaat hij nog werken ook. Maar het is niet verstandig. Bij volle belasting heb je kans dat er een hoofdzekering uitgaat.
In de groepenkast zit een dubbele 1 fase automaat (Kookgroep). Ik adviseer je deze te vervangen voor een 3 fase automaat. In de topicstart lees je er alles over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Pieter2 Wat @devriesjande al schrijft; maar je bent ook niet zeker dat de kleuren op de juiste aansluitingen op de plaat zitten. Dat moet je ook nog controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
devriesjande schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:09:
Je kan de plaat zo aansluiten En dan gaat hij nog werken ook. Maar het is niet verstandig. Bij volle belasting heb je kans dat er een hoofdzekering uitgaat.
In de groepenkast zit een dubbele 1 fase automaat (Kookgroep). Ik adviseer je deze te vervangen voor een 3 fase automaat. In de topicstart lees je er alles over.
Tenzij de kookgroep van @Pieter2 achter een 3f ALS zit, maar ik vermoed van niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Of twee 1-fase aardlekschakelaars, maar dat zou erg knap zijn op de laatste posities van een ABB busboard :)

[ Voor 50% gewijzigd door Juerd op 20-12-2024 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Dank allen voor de feedback. Het gekke is dat de elektricien de gehele meterkast heeft vernieuwd en dit heeft voorbereid voor een 2-fase kookplaat.@devriesjande ik had inderdaad gelezen over een 3-fasen automaat, maar ging er vanuit dat wat ze bij mij aangebracht ook voldoende moet zijn.

@onetime ik ga even kijken hoe de draadjes in de kookplaat zijn gemonteerd. Maar dat is in de fabriek gedaan, dus dan zou ik er toch van uit mogen gaan dat dat klopt.

@Juerd en @timovd; kunnen jullie dat zien op dit plaatje?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTovfEtCNpeDczdy-m2UAMWtwpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAIOTHoF0ZWlLIxbk4KA3Abx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Pieter2 99,9% zeker dat deze "2-fase" is aangesloten op één fase; namelijk achter de 3e ALS. Met kap er af (en stroom er af) kunnen we meer zien.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Pieter2 schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:34:
Dank allen voor de feedback. Het gekke is dat de elektricien de gehele meterkast heeft vernieuwd en dit heeft voorbereid voor een 2-fase kookplaat.@devriesjande ik had inderdaad gelezen over een 3-fasen automaat, maar ging er vanuit dat wat ze bij mij aangebracht ook voldoende moet zijn.

@onetime ik ga even kijken hoe de draadjes in de kookplaat zijn gemonteerd. Maar dat is in de fabriek gedaan, dus dan zou ik er toch van uit mogen gaan dat dat klopt.

@Juerd en @timovd; kunnen jullie dat zien op dit plaatje?[Afbeelding]
Uitgaande van de kleurcodering, en die klopt wel als de kast in de fabriek is samengesteld, zit die kookgroep op die rechter aardlekschakelaar. Ze zijn allemaal met geel gemarkeerd. Dus ben het eens met wat @timovd hierboven zegt.

Maar ik zie wel een optie om dit recht te trekken want in de linker kast zit een 3 fasen aardlekschakelaar dus kan je de brug die nu op de twee rechter automaten in de rechter kast zit overzetten op 2 automaten (maak de keuze op basis van de een mooie verdeling van de belasting over de 3 fasen) van het groepje van 4 in de linker kast waar bijna zeker die 3 fasen aardlekschakelaar bij hoort.
En dan de draden van de 2 groepen omwisselen.

Is het alleen kijken of de draden van de kookgroep en die van de twee groepen die je omgooit lang genoeg zijn om het te halen en zo niet of het haalbaar is voor jou om nieuwe, langere, te trekken indien ze te kort zijn.

Edit: Twee van de groepen in de linker kast staan nu uit dus indien daar nog geen draden op aangesloten zijn en de groepen daar puur zitten om de kast vol te maken voor de toekomst heb je geluk en heb je enkel met de lengte van de draden van de kookgroep van doen

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 22-12-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 19:26
Wij hebben een nieuwbouwwoning aangeschaft en, je raad het al, daar zit een kookgroep in de meterkast achter een 3x25A hoofdaansluiting. Nou snap ik dat dit niet conform NEN1010 is (waar ik ook weer zie dat dit soms in twijfel getrokken wordt). Onderstaande is een quote uit Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

Wat mij niet helemaal duidelijk is welk probleem het precies veroorzaakt om het moment dat de kookgroep aangesloten zou zijn op twee verschillende fasen? Er wordt niet 1 fase overbelast, er is een verdeling over de fasen, selectiviteit is in orde, en er is genoeg vermogen beschikbaar voor de kookplaat. Wil em graag goed begrijpen. Waar zit mijn denkvaut?
Toppe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:56:
Kookgroep vs 3-fase aardlekautomaat
Veel bouwers gaan bij de meterkast nog uit van de standaard 1-fase hoofdaansluiting van 1x40A. Voor de kookplaat wordt dan een 2x16A (2x 3.6kW) kookgroep voorzien. Dat zijn twee groepen die gekoppeld zijn. Echter, de meeste mensen stappen tegenwoordig over van een 1x40A hoofdaansluiting naar een 3-fase of 3x25A hoofdaansluiting en dan kun je geen kookgroep meer toepassen.

Achter een 3x25A hoofdaansluiting hoort geen kookgroep thuis! Omdat die kookgroep in zijn geheel over 1 fase loopt heb je dan namelijk niet meer 32A, maar slechts 25A voor je kookplaat aangezien je fase op 25A gezekerd is. Dat betekent dat je niet meer 7400 Watt, maar slechts 5600 Watt tot je beschikking hebt. Een 2x16A kookgroep achter een enkele fase van een 3x25A hoofdaansluiting is niet conform de NEN1010 norm en dus een opleverpunt.

Hoe moet het dan wel? Er zijn twee mogelijkheden:
  1. Veruit de netste oplossing is om een 3-fase aardlekautomaat (3x16A) op te laten nemen. Iedere kookplaat die op een kookgroep aangesloten kan worden kan ook op een krachtgroep aangesloten worden. De derde fase sluit je in de kookplaat helemaal niet aan en meestal is daar een ongebruikte terminal voor voorzien.
  2. Een alternatief is een kookgroep achter een 3-fase aardlekschakelaar, waarbij beide fasen van de kookgroep een eigen fase hebben. Dit is toegestaan volgens NEN1010, maar gebeurt niet vaak omdat je dan geen gebruik kunt maken van de modulaire systemen in de groepenkast (zoals ABB Busboard)
Laat je door de aannemer niet afschepen met een ander verhaal. Een 2x16A kook groep achter een 25A hoofdzekering is niet conform NEN1010 en is een opleverpunt. Je kunt dat dus achteraf laten herstellen als het toch zo aangelegd is, want het mag echt niet. Om discussies voor te zijn kun je het beste aan je keukenleverancier vragen om in de papieren op te laten nemen dat een 3x16A krachtgroep vereist is. Je kunt dan later altijd nog je kookplaat vervangen voor een 11 kW exemplaar.

Waarom een kookgroep vaak wel goed lijkt te werken:
Dat komt door de thermische uitschakeling, dus hoe lang kun je de automaat overbelasten voordat deze uitschakelt. Bij huisautomaten geldt dat een overbelasting van 13% niet binnen een uur mag uitschakelen en een overbelasting van 45% binnen een uur moet uitschakelen. Dus ga je over een B16 automaat een vermogen trekken van 18A (=113%) moet dat tenminste een uur kunnen. Ga je naar 23A (=145%) dan kan dat maximaal een uur. De precieze tijd kun je uit de grafiekjes halen. (Bijvoorbeeld: ga je een 16A automaat met 32A belasten, dan houdt deze dat een seconde of 40 vol).

Dit is ook een van de redenen dat die verdomde kookgroepen nog steeds geplaatst worden op een enkele 25A fase. Als je dan maximaal kookt trek je 32A over een 25A hoofdzekering. Dat is 128% en dat houdt zo'n ding (by design) ruim een uur vol. Zo lang kook je nooit op vol vermogen, dus die hoofdzekering klapt er niet uit, en dus denkt iedereen dat het wel goed is.

[...]

Omdat een plaatje meer zegt dan woorden:
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 12:24
QBiT schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:36:
Wij hebben een nieuwbouwwoning aangeschaft en, je raad het al, daar zit een kookgroep in de meterkast achter een 3x25A hoofdaansluiting. Nou snap ik dat dit niet conform NEN1010 is (waar ik ook weer zie dat dit soms in twijfel getrokken wordt). Onderstaande is een quote uit Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

Wat mij niet helemaal duidelijk is welk probleem het precies veroorzaakt om het moment dat de kookgroep aangesloten zou zijn op twee verschillende fasen? Er wordt niet 1 fase overbelast, er is een verdeling over de fasen, selectiviteit is in orde, en er is genoeg vermogen beschikbaar voor de kookplaat. Wil em graag goed begrijpen. Waar zit mijn denkvaut?

[...]
In de opties zit de kookgroep zowel in "voldoende" als "fout". Hoe is deze aangesloten bij jou?
- Goed
- Voldoende
- Fout

https://tweakers.net/i/bp...BQ8EGkrh.png?f=user_large

Dit staat hier duidelijk in het topic en op de afbeelding. De afbeelding "fout" is logisch. Het complete vermogen gaat dan over 1 fase :F

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
QBiT schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:36:

[...]
Je denkvaut zit in het feit dat de Kookgroep vrijwel zeker niet op 2 fasen zit aangesloten maar op 2x dezelfde fase. Daardoor heb je de kans dat bij volle belasting door de kookplaat er een hoofdzekering uitgaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:37
Padje87 schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:21:
Over een paar maanden wordt een nieuwbouw opgeleverd, nu gaat de groepenkast al mis met een kookgroep in een 3 fase aansluiting (7.3Kwh kookplaat) maar is er ook wat te zeggen over de 3 fase aardlekschakelaar i.c.m. 1 fase eindgroepen?
Groepenverklaring heb ik nog niet kunnen inzien.
Nou, we hebben een weer standaard antwoord van de bouwer. En we weten ondertussen dat ze de perilex op 1 fase hebben aangesloten... nog tips voor het vervolg?

De kookplaat is inderdaad 2x230v. Deze wordt of op 1, of op 2 fase van de nutsvoeding aangesloten, meestal op 1 van de fases.

De installateur houdt rekening met ongelijktijdig gebruik van de installatie. Daarbij mag men er bijvoorbeeld van uit gaan dat als er wordt gekookt, er niet ook tegelijk gestofzuigd, gestreken en gefrituurd wordt. Een kookplaat gebruikt alleen het maximaal vermogen als je alle 4 of 5 kookzones op de boost stand worden gezet. Dat gebeurt vrijwel nooit.

De strekking van bovenstaande is dat de installatie 100% volgens de NEN1010 aangebracht wordt.
Ook de groepenkasten leverancier bouwt dit volgens de NEN1010.
Het totale plaatje voldoet hiermee aan de NEN1010.
Verder kunnen de bewoners zelf de zekering van de nuts omhoog zetten, mocht het ondanks dat dit zeer onwaarschijnlijk is toch een keer nodig zijn. Deze zitten niet meer achter de zekering zoals vroeger.

En nog een kul verhaal over de scheef geplaatste kast:

Betreft de hoogte van de kasten: de linker kast is door de e-installateur opgehangen, hetgeen een eis is van nutsbedrijf Stedin voordat zij de rechterkast op komen hangen/aansluiten. De rechterkast is door Stedin aangebracht, op een acceptabele afwijking van de linkerkast. De nutsbedrijven zijn niet te bewegen om dit aan te passen. Wij laten dit dan ook zoals het nu is en zijn van mening dat dat acceptabel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kFB1aDAiG4J08xZbIuDcLYkWxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFdm1faT4dgjilKj6OrHapVR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Padje87 op 22-12-2024 13:10 ]

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Padje87 schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:08:
[...]

Nou, we hebben een weer standaard antwoord van de bouwer. En we weten ondertussen dat ze de perilex op 1 fase hebben aangesloten... nog tips voor het vervolg?

De kookplaat is inderdaad 2x230v. Deze wordt of op 1, of op 2 fase van de nutsvoeding aangesloten, meestal op 1 van de fases.

De installateur houdt rekening met ongelijktijdig gebruik van de installatie. Daarbij mag men er bijvoorbeeld van uit gaan dat als er wordt gekookt, er niet ook tegelijk gestofzuigd, gestreken en gefrituurd wordt. Een kookplaat gebruikt alleen het maximaal vermogen als je alle 4 of 5 kookzones op de boost stand worden gezet. Dat gebeurt vrijwel nooit.

De strekking van bovenstaande is dat de installatie 100% volgens de NEN1010 aangebracht wordt.
Verder kunnen de bewoners zelf de zekering van de nuts omhoog zetten, mocht het ondanks dat dit zeer onwaarschijnlijk is toch een keer nodig zijn. Deze zitten niet meer achter de zekering zoals vroeger.

En nog een kul verhaal over de scheef geplaatste kast:

Betreft de hoogte van de kasten: de linker kast is door de e-installateur opgehangen, hetgeen een eis is van nutsbedrijf Stedin voordat zij de rechterkast op komen hangen/aansluiten. De rechterkast is door Stedin aangebracht, op een acceptabele afwijking van de linkerkast. De nutsbedrijven zijn niet te bewegen om dit aan te passen. Wij laten dit dan ook zoals het nu is en zijn van mening dat dat acceptabel is.

[Afbeelding]
Zie zo geen scheef geplaatste kast in de eerste oogopslag, maar inderdaad bovenkant meterbord/aansluitcombinatie moet op 1,60m hangen.

Oftewel laat even zien en/of leg uit wat je met scheef geplaatst bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:37
Annuk schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:18:
[...]

Zie zo geen scheef geplaatste kast in de eerste oogopslag, maar inderdaad bovenkant meterbord/aansluitcombinatie moet op 1,60m hangen.

Oftewel laat even zien en/of leg uit wat je met scheef geplaatst bedoeld.
Dat is deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80893554

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Ik zie er nog weinig scheefs in op de foto, m.u.v. de zogenaamde scheve belasting met je kookplaat, maar dat is al besproken.

Eens het is/was mooier om dat kleine kastje te vervangen voor een gelijke kast als links, met het oog op uitbreiding, maar verder volgens mij weinig bijzonders.
En ja ik zou m'n PV ook in 3F uitvoering willen hebben bij een 3F hoofdaansluiting, jammer genoeg nog niet geheel verplicht gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Padje87 schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:08:
[...]

[knip]
[Afbeelding]
Op basis van de foto is de kookplaat makkelijk op 2 verschillende fasen te zetten want je hebt 3 fasen aardlekschakelaars: verplaats de fase kam aan de voorzijde van de twee linker automaten één automaat naar rechts.

Snap niet dat de bouwer daar niet voor kiest om hun klant tegemoet te komen :? , kleine moeite zou je zeggen.
Of het moet niet uitkomen in hun fase verdelingsplan. Weet eigenlijk niet of daar nog eisen aan zitten bij nieuwbouw zodat ze misschien nog meer moeten veranderen dan enkel dat en er daarom geen zin in hebben.
Of ze hebben er gewoon überhaupt geen zin in, kan ook natuurlijk :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Padje87 schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:57:
[...]

Blijft over dus dat ze ook niet mee willen bewegen de perilex op twee verschillende fases aan te willen sluiten.
Dan zou ik gewoon zelf die kam eentje naar rechts verplaatsen. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Vliegvlug op 22-12-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Padje87 Haal die strip van de kookgroep af en schuif hem 1 plaats naar rechts, en doe die zwarte draad helemaal links. Dan heb je een voldoende. Zie ook: Het grote kookplaat aansluiten topic

edit: dat was dus al duidelijk gemaakt, spuit 11.

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 22-12-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:13
Verkeerd topic.

[ Voor 97% gewijzigd door elektriekert op 23-12-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
timovd schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:15:
@Pieter2 99,9% zeker dat deze "2-fase" is aangesloten op één fase; namelijk achter de 3e ALS. Met kap er af (en stroom er af) kunnen we meer zien.
@timovd ; kan je dat hier op zien?

@Vliegvlug de ventilatie groep (linker kast, links onder) is denk ik de 3-fase automaat die je bedoelt. Die zou ik kunnen gebruiken omdat de ventilatie uiteindelijk maar een 1fase apparaat heeft en aan 1 groep voldoende zou moeten hebben.

Zou ik de kookplaat wel even voorzichtig kunnen gebruiken op de huidige kookgroep en dat ik na de kerst een elektricien vraag om dit even op te lossen? Ben er zelf geen fan om in de meterkast dingen te verwisselen, hoewel ik de rest van de electra wel in huis heb gedaan. Ik snap alleen niet wat de vorige elektricien dan heeft gedacht dat deze kookgroep voldoende zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B68nIUhtqYoqsz90VTBWb3n5q30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rccUh6KCEZj2KsySx7ErYYvN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Pieter2 busboard, dus zit inderdaad achter één ALS/1 fase. Deze kun je helaas niet achter de 3f ALS aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
timovd schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:07:
@Pieter2 busboard, dus zit inderdaad achter één ALS/1 fase. Deze kun je helaas niet achter de 3f ALS aansluiten.
Zou ik dan de kookplaat zachtjes kunnen gebruiken totdat een electricien dit heeft rechtgezet?
Als ik continue monitor dan ik niet meer dan 3000 watt verbruik dan kan het echt geen kwaad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Dat klopt. Het hangt ook van de andere apperatuur op dezelfde fase af. Dus een eventuele oven, wasmachine niet tegelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:20
Pieter2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:59:
[...]

@timovd ; kan je dat hier op zien?

@Vliegvlug de ventilatie groep (linker kast, links onder) is denk ik de 3-fase automaat die je bedoelt. Die zou ik kunnen gebruiken omdat de ventilatie uiteindelijk maar een 1fase apparaat heeft en aan 1 groep voldoende zou moeten hebben.

Zou ik de kookplaat wel even voorzichtig kunnen gebruiken op de huidige kookgroep en dat ik na de kerst een elektricien vraag om dit even op te lossen? Ben er zelf geen fan om in de meterkast dingen te verwisselen, hoewel ik de rest van de electra wel in huis heb gedaan. Ik snap alleen niet wat de vorige elektricien dan heeft gedacht dat deze kookgroep voldoende zou zijn.

[Afbeelding]
Zit hier nou een stekker in het stopcontact en dan daarvandaan lasdoppen naar de flex die daar hangt? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
tlpeter schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:49:
[...]

Zit hier nou een stekker in het stopcontact en dan daarvandaan lasdoppen naar de flex die daar hangt? :X
Ik zat ook al te kijken, dat is een basis van een fitting? 0.75mm2 tweelingsnoer? Weet niet wat er achter zit, maar dit lijkt me hoe dan ook een slecht idee :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
@Verdicampo Er klopt wel meer niet. Ik zou hier toch niet zo heel lekker van slapen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
tlpeter schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:49:
[...]

Nee dat gelukkig niet zo, het is een oud lampje wat niet meer werkt (geen stroom op) en de flexbuis met de wago klemmetje is een loze/reserve draad die niet in gebruik is.

@tlpeter; waar doel je dan op? Dit is hoe de electricien het heeft opgeleverd toen de hele gehele meterkast heeft vernieuwd ter voorbereiding op 3-fase aansluiting en alle extra groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
@Pieter2 Waar gaat die witte stekker (bovenin in het stopcontact) heen? Hoe zit dit aangesloten?
Ook die 3 fasen groep helemaal rechtsonderin gebruikt oude en nieuwe kleuren en dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
tlpeter schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:30:
@Pieter2 Waar gaat die witte stekker (bovenin in het stopcontact) heen? Hoe zit dit aangesloten?
Ook die 3 fasen groep helemaal rechtsonderin gebruikt oude en nieuwe kleuren en dat mag niet.
Die geeft stroom naar de lamp in de badkamer. We zijn de badkamer nog aan het verbouwen en kunnen nog niet bij de nieuwe draad, dus dat is een tijdelijke oplossing.

Ik zie nu inderdaad dat er een rode draad is gebruikt, dat is vanuit electricien, dat is inderdaad wel vreemd. Misschien dat die draden 'klaar' lagen in de buis tussen de hoofdaansluiting en de 3-fase meter. Ik had vanuit de vorige bewoner de situatie dat de aansluiting was voorbereid op 3-fase maar dat de draden niet waren aangesloten op de 3-fase meter. (of dat heeft hier misschien niks mee te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Pieter2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:37:
[...]

Die geeft stroom naar de lamp in de badkamer. We zijn de badkamer nog aan het verbouwen en kunnen nog niet bij de nieuwe draad, dus dat is een tijdelijke oplossing.
Daar zou ik ook niet lekker van slapen, hoe tijdelijk ook. weet niet hoe die lamp eruit ziet en geplaatst is, maar geaard zal ie zo niet zijn... ik douche thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Verdicampo schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:56:
[...]

Daar zou ik ook niet lekker van slapen, hoe tijdelijk ook. weet niet hoe die lamp eruit ziet en geplaatst is, maar geaard zal ie zo niet zijn... ik douche thuis ;)
Dank. Ik ging er van uit dat de stekker in een geaard stopcontact stoppen tijdelijk voldoende was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Pieter2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:59:
[...]

Die aardlekautomaat linksonder is niet wat ik bedoelde maar die kan je uiteraard gebruiken als je de huidige ventilatie eraf haalt als die daadwerkelijk maar 1 fase gebruikt van de 3. Dan kan je de ventilatie zetten op een van de twee achtergebleven groepen waar eerst de kookplaataansluiting op zat. Die brug tussen de hendels kan je gewoon losmaken om weer twee losse groepen te hebben.

Wat ik bedoelde was twee van de 4 losse groepen rechtsbovenin de linker kast gebruiken voor de kookplaat door de draden en de brug tussen de hendels over te zetten daar naartoe vanaf de huidige locatie.
Die 4 groepen zitten als het goed is verdeeld volgens schema 1-2-3-1 qua fasen (controleer dat voor de zekerheid) en op de onderliggende 3-fase aardlekschakelaar aangesloten.

Aangezien alle YMvK kabels naar de linker kast van rechts lijken te komen is het verhuizen van 2 van die kabels naar de 1-fase groepen die nu de kookgroep vormen geen probleem qua kabellengte.

Andersom gaat het zo te zien wel een uitdaging worden; de YMvK kabel van de kookplaat aansluiten op iets in die linker kast, zeker op die 3 fase aardlekautomaat helemaal linksonderin. Of er moet ergens nog genoeg ruimte in die kabel zitten.
Even wat draden bijtrekken is er dan ook niet bij want die kabel zal niet in een buis zitten vermoed ik. Toevallig een kruipruimte waar die doorheen loopt?
Zou ik de kookplaat wel even voorzichtig kunnen gebruiken op de huidige kookgroep en dat ik na de kerst een elektricien vraag om dit even op te lossen?
Tijdelijk zal geen echt issue zijn, genoeg huizen in nederland die zo zijn aangesloten en het niet eens weten. Maar als je niet teveel apparatuur op die fase tegelijkertijd aan zet en die pitten niet allemaal op boost zet komt het echt goed.

En als je hoofdautomaten hebt kan je ze er zelf weer in zetten, smeltzekeringen houden het aan de andere kant weer langer vol maar als ze gaan moet de netbeheerder komen om ze te vervangen dus dat is niet zo handig
Ben er zelf geen fan om in de meterkast dingen te verwisselen, hoewel ik de rest van de electra wel in huis heb gedaan. Ik snap alleen niet wat de vorige elektricien dan heeft gedacht dat deze kookgroep voldoende zou zijn.
Als je de rest in huis ook al heb gedaan is het zelf omwisselen van wat draden op automaten in de groepenkast niet heel veel spannender. Wel de hele kast eerst spanningsvrij maken met de hoofdschakelaar uiteraard.
Maar als je je er niet lekker bij voelt gewoon iemand inschakelen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

tlpeter schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:30:

Dat is geen groep maar de hoofdschakelaar! ;)

Dat is de oude nul kleur inderdaad, rood ipv blauw, is dus een ouder huis en komt waarschijnlijk zo van de elektra meter af en is niet vervangen.
Zou me zelf er niet aan storen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
timovd schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:07:
Dat kan wel, maar is om andere redenen niet wenselijk.

Wat ook kan, is de kookgroep 3 modules naar links verplaatsen (uitgaande van 3-split busboard), dan zit ie verdeeld over 2 verschillende 1-fase aardlekschakelaars, en die zitten op 2 verschillende fasen. Dan is het raar, maar niet incorrect. Het moet dan wel aangesloten blijven met afzonderlijke nuldraden (die mogelijk nog verwisseld moeten worden als ze gekruist zijn aangesloten), wat dus ook 4 in plaats van 3 belaste aders geeft en dus ietsje minder zuinig is. (En er gaan onbevestigde spookverhalen over dat het aardlekschakelaars kan laten trippen bij sommige kookplaten.)

[ Voor 11% gewijzigd door Juerd op 24-12-2024 04:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Vliegvlug schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 01:06:
[...]

Dat is geen groep maar de hoofdschakelaar! ;)

Dat is de oude nul kleur inderdaad, rood ipv blauw, is dus een ouder huis en komt waarschijnlijk zo van de elektra meter af en is niet vervangen.
Zou me zelf er niet aan storen overigens.
Dan nog wordt er ook bruin gebruikt in plaats van groen. Zover ik weet mag dit niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
@tlpeter Er is volgens mij nooit bepaald dat de oude en nieuwe kleuren niet door elkaar mogen, al zou je zo'n regel natuurlijk wel verwachten. Als ik het goed begrijp, mag je delen van de installatie laten vallen onder de NEN 1010 die gold bij de bouw, ook als je andere delen laat voldoen aan nieuwere versies. Dan kan het dus gebeuren dat je bij een deelvervanging twee sets kleuren door elkaar hebt. Bouwbesluit/Bbl wijst als minimumversie de NEN 1010 2e druk uit 1962 aan voor bestaande bouw, en dat is enkele jaren voordat de nieuwe kleuren werden geïntroduceerd. (Ik kan overigens niet terugvinden waar de aangewezen versies staan in het Bbl.)

Zolang daar geen grijs (oud: aarde, nieuw: fase) bij zit, lijkt me dat niet zo'n probleem, al helemaal niet als het naar je hoofdschakelaar gaat, aangezien je daar zelf toch van af moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Pieter2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:10:
[...] Dank. Ik ging er van uit dat de stekker in een geaard stopcontact stoppen tijdelijk voldoende was.
Het werkt maar is nog iets lager belastbaar met meer kans op problemen doordat stekkers en WCD's meestal niet echt voor langdurig hoge stromen zijn bedoeld.
Vliegvlug schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 01:01:
[...] Zal geen echt issue zijn, genoeg huizen in nederland die zo zijn aangesloten en het niet eens weten. Maar als je niet teveel apparatuur op die fase tegelijkertijd aan zet en die pitten niet allemaal op boost zet komt het echt goed.

En als je hoofdautomaten hebt kan je ze er zelf weer in zetten, smeltzekeringen houden het aan de andere kant weer langer vol maar als ze gaan moet de netbeheerder komen om ze te vervangen dus dat is niet zo handig
[...]
Als je de rest in huis ook al heb gedaan is het zelf omwisselen van wat draden op automaten in de groepenkast niet heel veel spannender. Wel de hele kast eerst spanningsvrij maken met de hoofdschakelaar uiteraard.
Maar als je je er niet lekker bij voelt gewoon iemand inschakelen (y)

[...]
Dit zal allemaal wel, maar het mag niet, en met reden. Zie de TS. Tijdelijk en je lost het zo snel mogelijk op kan natuurlijk. Dan weet je zelf wat er eventueel aan de hand is als je opeens (gedeeltelijk) in het donker zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

onetime schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:01:
[...]

Dit zal allemaal wel, maar het mag niet, en met reden. Zie de TS. Tijdelijk en je lost het zo snel mogelijk op kan natuurlijk. Dan weet je zelf wat er eventueel aan de hand is als je opeens (gedeeltelijk) in het donker zou zitten.
Het is een reactie op @Pieter2 die vraagt of het voor korte tijd even kan en dat is echt geen issue als het een beetje in de gaten houdt.
Maar ik heb voor jou even het woordje “tijdelijk” ervoor gezet zodat mensen die het later maar half lezen geen verkeerde ideeën krijgen. :)

• lennart013
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-01 22:18
Hallo,

Ik ben mijn kookplaat aan het installeren en kan deze direct aansluiten op de kookgroep.

Kan ik het perilex stopcontact weglaten en is dit alleen bedoelt voor gemak tijdens vervanging of heeft dit nog andere voordelen om te plaatsen?

Samengevoegd in het grote topic

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 27-12-2024 17:58 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is de kabel die uit jouw kookplaat komt lang genoeg om helemaal naar de meterkast te gaan?
Zo niet, hoe sluit je de 2 kabels dan op elkaar aan?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste