• lennart013
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-01 22:18
Ik moest nog een hele nieuwe kabel trekken (12 meter). Op de kookplaat zit nog geen kabel aangesloten.

Nu kan een kabel van een meter er aan vastmaken, perilex stopcontact en weer 11 meter. Of direct 12 meter.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Juup schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:06:
Is de kabel die uit jouw kookplaat komt lang genoeg om helemaal naar de meterkast te gaan?
Zo niet, hoe sluit je de 2 kabels dan op elkaar aan?
Veel platen hebben standaard geen kabel, maar schroefterminals, zodat je meerdere installatie vormen (3L,0n; 3L,1n; 2L, 2n; etc...) kan toepassen.

Om heel eerlijk te zijn, mits je de kabel goed (trek ontlast) aan kan sluiten, zie ik persoonlijk ook niet zo in waarom je een perilex plug (perilex is geen standaard...) zou moeten gebruiken, er is zat hoogvermogen apparatuur waar dat ook niet mee gebeurt, denk aan autoladers, backup verwarmers voor warmtepompen, legionella-spoelen, 3-fase PV omvormers, etc...

Geen antwoord, maar ook ik ben wel nieuwsgierig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55
De Perilex WCD is bedoeld om de kookplaat spanningsloos te maken. De eindgroep in de meterkast uitschakelen is dan onvoldoende. Er moet een werkschakelaar of (Perilex) wcd tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik gebruik m'n kookgroep (2x 16a) ook wel eens voor andere zaken dan koken, en dan is een stopcontact wel makkelijk ;)

Die groep gaat van de meterkast direct richting de keuken, nergens kom je een centraaldoos tegen. En dan is een werkend stopcontact tijdens het klussen wel handig. Alle groepen uit, behalve de kookgroep, en dan hang ik aan m'n perilex stopcontact 1 of 2 verlengdozen.

Zou ik 3 fase hebben, zou ik daar ook een verloop voor maken, 3x 16a Perilex -> 3x 16a CEE, en een 3x16a Perilex -> 3x 230v schuko's

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 26-12-2024 18:13 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je ooit een monteur voor garantie hebt o.i.d. kan het zijn dat die het niet fijn vind, verder is een stuk gevlochten draad wel veel flexibeler te verwerken in/achter/onder je keuken kast, zelf zou ik hem wel plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 26-12-2024 17:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:56
Er is voor beide wat te zeggen.
Diverse malen meegemaakt dat perilex verbrand is door slecht contact of niet goed vastdraaien van de draden.
Op zich geen probleem als er geen perilex aanwezig is ,als er maar voldoende kabel speling is om plaat uit blad te tillen en te demonteren.

• Leipi35
bello2011 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:15:
De Perilex WCD is bedoeld om de kookplaat spanningsloos te maken. De eindgroep in de meterkast uitschakelen is dan onvoldoende. Er moet een werkschakelaar of (Perilex) wcd tussen zitten.
Hoezo is dat onvoldoende?
Uitschakelen eindgroep worden zowel fase als nul afgeschakelt .
Dus dan is de kookplaat spanningsloos.

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55
Leipi35 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:17:
[...]

Hoezo is dat onvoldoende?
Uitschakelen eindgroep worden zowel fase als nul afgeschakelt .
Dus dan is de kookplaat spanningsloos.
Gewoon. Nen1010

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
lennart013 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:13:
Ik moest nog een hele nieuwe kabel trekken (12 meter). Op de kookplaat zit nog geen kabel aangesloten.

Nu kan een kabel van een meter er aan vastmaken, perilex stopcontact en weer 11 meter. Of direct 12 meter.
Sowieso niet rechtstreeks een YMVK-kabel in de kookplaat invoeren. Om te beginnen werkt dat niet prettig, zo'n aansluitkastje is niet gemaakt voor een stugge kabel met stugge geleiders en de trekontlasting past waarschijnlijk niet op een YMVK 5x2,5mm². Maar daarnaast is het ook niet de bedoeling om dergelijke kabel te gebruiken op plaatsen waar het na aansluiten nog kan bewegen. Als je die YMVK-kabel aansluit op de kookplaat en daarna pas de kookplaat op zijn plek legt, kunnen er door de stugge geleiders onbedoelde krachten op de aansluitingen komen te staan. Een toestel wat nog verplaatst kan worden moet volgens NEN1010 daarom ook worden aangesloten met een buigzame leiding (snoer).
521.9.3 Vast opgesteld materieel dat tijdelijk wordt verplaatst ten behoeve van aansluiten, schoonmaken enz., zoals fornuizen of verzonken montage-eenheiden voor installatie in verhoogde vloeren, moet zijn aangesloten met buigzame leidingen of snoeren.
Dus sowieso ergens een overgang maken van de installatiekabel naar een neopreen snoer o.i.d. Of je daarvoor een Perilex contactdoos en stekker gebruikt, of een aansluitdoos met voorziening voor trekontlasting, of een werkschakelaar, dat moet je zelf weten.

Mocht je een storing hebben aan de kookplaat waarvoor een servicemonteur moet langskomen, dan kun je inderdaad meemaken dat de monteur verwacht dat de plaat een stekker heeft die hij er uit kan trekken (om de kookplaat spanningsloos te maken, of om de kookplaat uit het aanrecht te tillen en ergens anders op een werkbank te leggen ofzo). Andere oplossingen kunnen wel eens gezeur of discussie opleveren.

Tenzij je een Bora kookplaat hebt natuurlijk, want die mag volgens de handleiding niet met een stekker worden aangesloten. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQNs1ZdeY2pQ1KzZZJCTJiAJVGo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5kWFP2xJ3MsDb0qQMwnlGrQd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGkiI_Mso4vnd83qEL6XTEYOw8o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Tq0ElyO7Kdvh9cZSScyVJBVu.jpg?f=user_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:17:
Tenzij je een Bora kookplaat hebt natuurlijk, want die mag volgens de handleiding niet met een stekker worden aangesloten. 8)7
Omdat er vocht via de afzuiging bij de stekker kan komen...

Maar dat gebeurt ook bij gewone kookplaten kwam ik achter.

@lennart013 je kan ook een speciale muurplaat met wago's gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 27-12-2024 08:29 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Xander schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:17:
[...]

Sowieso niet rechtstreeks een YMVK-kabel in de kookplaat invoeren. Om te beginnen werkt dat niet prettig, zo'n aansluitkastje is niet gemaakt voor een stugge kabel met stugge geleiders en de trekontlasting past waarschijnlijk niet op een YMVK 5x2,5mm². Maar daarnaast is het ook niet de bedoeling om dergelijke kabel te gebruiken op plaatsen waar het na aansluiten nog kan bewegen. Als je die YMVK-kabel aansluit op de kookplaat en daarna pas de kookplaat op zijn plek legt, kunnen er door de stugge geleiders onbedoelde krachten op de aansluitingen komen te staan. Een toestel wat nog verplaatst kan worden moet volgens NEN1010 daarom ook worden aangesloten met een buigzame leiding (snoer).

[...]

Dus sowieso ergens een overgang maken van de installatiekabel naar een neopreen snoer o.i.d. Of je daarvoor een Perilex contactdoos en stekker gebruikt, of een aansluitdoos met voorziening voor trekontlasting, of een werkschakelaar, dat moet je zelf weten.

Mocht je een storing hebben aan de kookplaat waarvoor een servicemonteur moet langskomen, dan kun je inderdaad meemaken dat de monteur verwacht dat de plaat een stekker heeft die hij er uit kan trekken (om de kookplaat spanningsloos te maken, of om de kookplaat uit het aanrecht te tillen en ergens anders op een werkbank te leggen ofzo). Andere oplossingen kunnen wel eens gezeur of discussie opleveren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is bij bosch en Siemens niet anders hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:33

DjVe

Hatsaflats!

Als je direct gaat aansluiten op de verdeelkast, gebruik dan een X/YMVK-SS (Super Soepel) of gebruik een neopreen-achtige kabel. Je zal daarnaa aan beide zijdes wel aan de slag moeten met kabelschoentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacha
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:25
Goedendag beste mensen. Hoe gevaarlijk is het nou eigenlijk om een 7.4KW kookplaat over 1 fase te laten lopen met een fornuisgroep ?
Voor zover ik begrijp is dat een slecht idee omdat je 32A door een 25A zekering kán trekken. Blijkbaar gebeurt dat nooit omdat je niet zoveel stroom trekt met de kookplaat voor langere tijd, en de tolerantie van de hoofdzekering. De elektricien vond het wel goed zo.

Bij een renovatie lang geleden liet ik door het appartement kabels trekken naar een nieuwe keuken en de elektricien mompelde iets met "ja-ja-ja-2 fasen". Maar hij heeft er gewoon een fornuisgroep (2 losse automaten met beugel) op 1 fase ingezet. Precies wat ik vroeg om niet te doen. Ik heb in theorie wel een 3x25A aansluiting maar er wordt maar 1 draad gebruikt. De twee andere draden zijn afgedopt en in de kast is alles 2P.
Ik had destijds een tweedehands kookplaat gekocht. Ik heb nooit naar de bedrading op het apparaat of in de perilex stekker gekeken. Ik gebruik het al lang en ik het appartement is nog steeds niet afgebrand, maar wie weet doe ik iets verkeerd.

Ik heb nu een ABB busboard met 2p hoofdschakelaar, 2*2p aardlekschakelaars, en boven: de fornuisgroep, 6 groepen en een beltrafo. In theorie boven 2 slots over en beneden 6. Beltrafo mag er eventueel wel uit. Irritant geluid.
  1. 1. Dus is deze installatie volgens jullie een probleem?
  2. 2. Om naar "echte" 2 fasen te upgraden (de kookplaat is max 7.4KW), is het dan kwestie van: 2p-->4P hoofdschakelaar + een extra 4P aardlekschakelaar waar de fornuisgroep dan op zit? Of moet de fornuisgroep vervangen worden door een 3P+N automaat?
  3. 3. Als ik nou een voorbedrade groepenkast bestel die wel deugt, is het dan een kwestie van bruin-L en blauw-N in de bovenste automaten schroeven en klaar? Zoniet, noem maar een uurtarief.
Dank & groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:07

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@pacha
Ik heb in theorie wel een 3x25A...
Waar blijkt dat uit?
Heb je 3 hoofdzekeringen van de netbeheerder?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 15:33
pacha schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:40:
Ik heb in theorie wel een 3x25A aansluiting maar er wordt maar 1 draad gebruikt. De twee andere draden zijn afgedopt en in de kast is alles 2P.
Zeker weten dat er niet gewoon een 35A hoofdzekering of 40A automaat in zit?
Kun je een foto van de kast rondom je hoofdschakelaar (liefst zonder plastic kap erop) posten?
En hoe wil jij een krachtgroep gaan gebruiken als je maar 1 fase hebt?

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 11-01-2025 18:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@pacha 2 draden afgedopt na de meter, bij / voor de hoofdschakelaar? Wat is het exacte type meter dat je hebt en staat daar op 230V of 3x 230V / 400V?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacha
Hi dank voor jullie interesse.
@timovd Hi Liander registreert 3x25A en er zitten 3 hoofdzekeringen onder de kast.
@onetime De meter is MT171 er staat inderdaad op 3x230/400V.
@Andrehj Ik voeg bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrrHsBl2EzgattEzp1MdrTF_2j0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxaDgIGWUyYbRqFUzHjkum0q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFUiVwQfFEKoqji-kRSm6nfSijk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26uL2Cab9QGuP84es3bJXlEL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NogFSaUA8uNlGfMKlhOBtQG5R0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMQEjKezZhfQ808zUhz1tlRu.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@pacha Zorg voor een 3fase hoofdschakelaar (4P). En dan liefst een alamat 3P+N voor de kookplaat.
En dan één van de aardleks op een andere fase aansluiten. Dat is een heel stuk beter.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@pacha fraaie installateur is dat. Die zou bij mij geen voet meer over de drempel mogen zetten.
Je hebt een nieuwe hoofdschakelaar nodig.
Quick fix om twee fasen te gebruiken is om vervolgens de twee ALS's over 2 fasen te verdelen en dan een kookgroep creëren met twee automaten achter twee ALS's. Dit busboard is volgens mij voor 2x6 groepen. Dat betekent dat de kookgroep op groep 6/7 komt. Dan heb je nog één fase ongebruikt.

Edit: mooier is de oplossing van één post hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 11-01-2025 19:29 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacha
@onetime @timovd
Dank voor jullie antwoorden.
Onetime's suggestie lijkt het minst ingrijpend: 2p hoofdschakelaar vervangen door 4p hoofdschakelaar en 3p+N alamat verleggen naar 4p hoofdschakelaar ipv 2p aardlekschakelaar. Hebben jullie een suggestie voor iemand of is het zelf goed te doen? Misschien onderschat ik het.
Mag het evt. ook een goedkoper merk zijn dan ABB?

@timovd Ik waardeer het sentiment, zo voelt het ook. Het is ook geen opgelost fenomeen. Ik zit in een nieuwbouwtraject te waar ze in de TO óók al schrijven over een zogenaamde 2 fase fornuisgroep.

Dank en groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@pacha Heb je ervaring met stopcontacten en schakelaars die vast gemonteerd zijn?
Ik zou het zelf wel aandurven maar het is hier not done om werken onder spanning voor anderen goed te praten. Te gevaarlijk als je niet heel goed weet wat je doet.
Neem liefst gewoon ABB, de rest is dat ook.
En zoek iemand die dat voor je kan doen.

edit: Even vergeten dat je hoofd automaten hebt. En de boel dus spanningsloos kunt maken. Alsnog moet je alles wel echt goed doen want anders kan er in het uiterste geval brand ontstaan

[ Voor 21% gewijzigd door onetime op 11-01-2025 21:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:27
onetime schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:52:
@pacha Heb je ervaring met stopcontacten en schakelaars die vast gemonteerd zijn?
Ik zou het zelf wel aandurven maar het is hier not done om werken onder spanning voor anderen goed te praten. Te gevaarlijk als je niet heel goed weet wat je doet.
Neem liefst gewoon ABB, de rest is dat ook.
En zoek iemand die dat voor je kan doen.

edit: Even vergeten dat je hoofd automaten hebt. En de boel dus spanningsloos kunt maken. Alsnog moet je alles wel echt goed doen want anders kan er in het uiterste geval brand ontstaan
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
onetime schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:27:
@pacha Zorg voor een 3fase hoofdschakelaar (4P). En dan liefst een alamat 3P+N voor de kookplaat.
En dan één van de aardleks op een andere fase aansluiten. Dat is een heel stuk beter.
Waar @pacha dan wel rekening mee moet houden is dat er genoeg overlengte is van de draden die nu op de kookgroep zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacha
@onetime en @timovd Dank, dat respecteer ik.
@elektriekert wat een verhaal, dank voor het delen.
Groet, en nogmaals, ik waardeer jullie actieve interesse. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:27
pacha schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:43:
@onetime en @timovd Dank, dat respecteer ik.
@elektriekert wat een verhaal, dank voor het delen.
Groet, en nogmaals, ik waardeer jullie actieve interesse. Dank
Graag gedaan, het was voor mij ook wel even een reality check, al helemaal omdat dit nog voor de aardlekschakelaars was.

Druk/stress ervaren die ook door jezelf opgelegd kan worden resulteert in een grotere kans op fouten.
De wet van Murphy kwam hier duidelijk om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimm1
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 20:48
Vandaag de installatietekening voor mijn nieuwbouwwoning ter controle binnengekregen. Er zit een mooi schema bij van de groepenverdeling, maar op basis van dit topic heb ik met mijn beperkte kennis het idee dat de kookgroep nu dus niet goed getekend staat. Iemand hier die dit voor mij kan bevestigen/ontkrachten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9ZXRh7l0xD693ZCcEvLQMxTvzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p8U9u0Hk3ge489gQYoGwfF9L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02
Grimm1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:41:
Vandaag de installatietekening voor mijn nieuwbouwwoning ter controle binnengekregen. Er zit een mooi schema bij van de groepenverdeling, maar op basis van dit topic heb ik met mijn beperkte kennis het idee dat de kookgroep nu dus niet goed getekend staat. Iemand hier die dit voor mij kan bevestigen/ontkrachten?

[Afbeelding]
Het lijkt dat ze 2L + 2N naar de kookgroep leggen. Is niet heel duidelijk of dit inderdaad 2 verschillende fasen zijn.
Ook lijkt er geen ALS voor die groep en groep 10&11 te zitten. En de PV op een C-kar 300mA is ook bijzonder. Hoeveel Wp zijn de panelen totaal?

[ Voor 17% gewijzigd door Verdicampo op 13-01-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimm1
Verdicampo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:09:
[...]

Het lijkt dat ze 2L + 2N naar de kookgroep leggen. Is niet heel duidelijk of dit inderdaad 2 verschillende fasen zijn.
Ook lijkt er geen ALS voor die groep en groep 10&11 te zitten. En de PV op een C-kar 300mA is ook bijzonder. Hoeveel Wp zijn de panelen totaal?
Het gaat om 5 panelen dus zal ergens tussen de 2000-2250Wp zijn verwacht ik. Kan in ieder geval geen kwaad om te vragen of de kookgroep wel op twee verschillende fasen zit. De symbolen in het schema worden helaas niet toegelicht op de tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Grimm1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:52:
[...]

Het gaat om 5 panelen dus zal ergens tussen de 2000-2250Wp zijn verwacht ik. Kan in ieder geval geen kwaad om te vragen of de kookgroep wel op twee verschillende fasen zit. De symbolen in het schema worden helaas niet toegelicht op de tekening.
Dat is inderdaad goed om even te vragen.
Voor je panelen zou B16 30mA dan genoeg zijn.
En inderdaad even vragen hoe ze de warmtepompen beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:51
Verdicampo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:09:
En de PV op een C-kar 300mA is ook bijzonder.
Waarom? Dat is toch heel normaal?

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 13-01-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:53
Grimm1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:41:
Er worden twee nuladers gebruikt voor de kookgroep. Ga er maar vanuit dat er twee maal dezelfde fase is gebruikt. Dus niet correct als er drie fasen beschikbaar zijn. Een aardlekschakelaar ontbreekt, maar die is niet verplicht bij vast aangesloten toestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
devriesjande schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 01:41:
Een aardlekschakelaar ontbreekt, maar die is niet verplicht bij vast aangesloten toestellen.
Zelfs als je negeert dat leidingsystemen in meubilair (bijv. vaste perilex-wcd gemonteerd op keukenkastje) soms wel aanvullende bescherming moeten hebben, is dat nog wat kort door de bocht.

Aanvullende bescherming, een rol die wordt vervuld door aardlekschakelaars van ten hoogste 30 mA, is inderdaad op zich niet verplicht bij vast aangesloten toestellen binnenshuis (overigens ook niet als ze met een stopcontact zijn aangesloten dat voor dat specifieke gebruik bedoeld is).

Maar aardlekschakelaars kunnen nog een rol vervullen: foutbescherming. In deze context betekent "fout" kortsluiting tussen fase en aarde. Alleen als foutbescherming al op een andere manier kan worden bereikt, is daar geen aardlekschakelaar voor nodig. Die andere manier komt neer op de kortsluitbeveiliging van een installatieautomaat, maar om die te laten werken moet er een dermate grote stroom kunnen lopen, dat daarvoor een nogal lage weerstand (nou ja, impedantie) nodig is. De impedantie van de foutstroomketen heet Zs.

Samengevat: een aardlekschakelaar voor een vast opgestelde kookplaat is wél nodig als de Zs hoger is dan een bepaalde waarde. En aangezien je voor het meten van de Zs een installatietester nodig hebt en niet genoeg hebt aan bijv. een multimeter, doen de meeste DIY'ers er goed aan om voor de zekerheid toch maar een aardlekschakelaar te installeren voor het geval dat.

Er is in het verleden zelfs discussie geweest over of je in bepaalde situaties twee aardlekschakelaars in serie zou moeten hebben: één voor de foutbescherming, één voor de aanvullende bescherming. Dat is beslecht met de nadrukkelijke erkenning dat je één aardlekschakelaar voor beide rollen tegelijk mag gebruiken. Maar daardoor is het wel iets minder duidelijk geworden waarom aardlekschakelaars vaak toch wel nodig zijn voor bijvoorbeeld distributiegroepen en vast aangesloten toestellen.

(En als je de kookplaat buiten of in de badkamer zou willen gebruiken, heeft het wel aanvullende bescherming nodig. Dat laatste klinkt misschien wat raar, maar denk bijvoorbeeld aan kamerverhuur met een douchecabine in de keuken: door de aanwezigheid van een douche moet alles in die ruimte, en dus ook de kookplaat, aanvullende bescherming hebben; of je zou de kookplaat moeten installeren met een trekschakelaar, en die uitschakelen als je gaat douchen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Juerd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 02:44:
[...]

Maar aardlekschakelaars kunnen nog een rol vervullen: foutbescherming. In deze context betekent "fout" kortsluiting tussen fase en aarde. Alleen als foutbescherming al op een andere manier kan worden bereikt, is daar geen aardlekschakelaar voor nodig. Die andere manier komt neer op de kortsluitbeveiliging van een installatieautomaat, maar om die te laten werken moet er een dermate grote stroom kunnen lopen, dat daarvoor een nogal lage weerstand (nou ja, impedantie) nodig is. De impedantie van de foutstroomketen heet Zs.
Dit zal in het geval van @Grimm1 wel goed zitten, met een TN-stelsel (er is een beschermingsleiding getekend in de Liander voeding) en een aardverspreidingsweerstand van <1,4375Ω.

Roept bij mij wel de vraag op... Als het een TN-stelsel is, waarom moet de aardverspreidingsweerstand van de (hulp)elektrode dan nog <1,4375Ω zijn? Mocht het stiekem toch geen TN-stelsel zijn dan is een aardverspreidingsweerstand <1,4375Ω niet voldoende, dan heb je een circuitimpedantie <1,4375Ω nodig. De circuitimpedantie bestaat natuurlijk uit meer componenten dan alleen de aardverspreidingsweerstand...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToEEeMc-quKTCbm4jATaPvNju9s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VjV6wepervijWhnb2XepdVCJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Szsz
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:00
Ik heb een vraag en heb zelf mijn onderzoek gedaan, maar ik kom er niet uit (lees: ik snap het niet en zie door de bomen het bos niet meer). Wie kan mij helpen?

Voor onze nieuwbouwwoning (met 8 zonnenpanelen en warmtepomp, 3x25A hoofdaansluiting) komt in de keuken een Bora Puru kookplaat. De keukenboer stelt voor om dit aan te sluiten op 2-fasen.

Nu heb ik bij de projectontwikkelaar die optie om de perilex voor de kookplaat te verzwaren van standaard perilex 2 x 230 volt naar perilex 3-fasen. Is dit nu nodig/handig/beter / aan te raden of onnodig? De ‘upgrade’ kost wel EUR 200.

Ik lees online en in dit topic dat de kookplaat prima werkt op 2 fasen. Echter wil ik wel check of 3 fasen niet toekomstbestendiger is (ook met het oog op mogelijke thuisbatterij in de toekomst bijvoorbeeld). Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Szsz Als keukenboeren (en eigenlijk ook projectontwikkelaars) "2-fase" roepen is het 99,9% van de tijd een kookgroep op een enkele fase. Dus niet doen.

Dat ze er €200,- voor durven vragen is de standaard schofterigheid van nieuwbouw want meerwerk :/ Want anders kunnen ze overal dezelfde pre-fab groepenkast gebruiken maar nu moet iemand de kookgroep vervangen door een 3-fase automaat. Zou ik, gezien ook de discussie hierboven, wel gelijk vragen of je dan een aardlekautomaat krijgt (ipv gewoon een automaat). Dan is het de €200,- nog een beetje waard.

[ Voor 45% gewijzigd door Septillion op 14-01-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Xander schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 06:04:

Dit zal in het geval van @Grimm1 wel goed zitten, met een TN-stelsel (er is een beschermingsleiding getekend in de Liander voeding) en een aardverspreidingsweerstand van <1,4375Ω.
Als ik zou moeten gokken, dan gok ik dat dat deel van de tekening niet klopt, of dat het eventueel wel TN is maar het alsnog als TT wordt aangesloten gezien die elektrode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Szsz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:38:

Voor onze nieuwbouwwoning (met 8 zonnenpanelen en warmtepomp, 3x25A hoofdaansluiting) komt in de keuken een Bora Puru kookplaat. De keukenboer stelt voor om dit aan te sluiten op 2-fasen.

Nu heb ik bij de projectontwikkelaar die optie om de perilex voor de kookplaat te verzwaren van standaard perilex 2 x 230 volt naar perilex 3-fasen. Is dit nu nodig/handig/beter / aan te raden of onnodig? De ‘upgrade’ kost wel EUR 200.
Bora geeft in de handleiding van de Puru aan dat ie niet mag worden aangesloten met een stekker, dus Perilex heeft geen zin. Maar in de tijd die nodig is om aan het bouwbedrijf uit te leggen dat je een aansluitdoos wilt, kun je er 10 zelf monteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Grimm1 Die kookgroep is volledig fout. Je hebt een drie fase aansluiting van 3x 25A; zie de TS, dan moet er gewoon een normale krachtgroep, drie fase, komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Is deze ook voldoende, of is het een probleem dat de aardlek hier per zekering is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrePYuztsEw-jaGsd2OHwjLceoc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zIsK3hKOkUCUFW8baclWEJbb.png?f=user_large

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Brent Deze kan niet, dan tript de aardlek. Dan moet je hem 2L+2N aansluiten, dan kan het wel. Maar zou dan toch de moeite besparen en een 3P+N alamat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimm1
Verdicampo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Dat is inderdaad goed om even te vragen.
Voor je panelen zou B16 30mA dan genoeg zijn.
En inderdaad even vragen hoe ze de warmtepompen beveiligen.
Krijg nu de volgende reactie:
De kookgroep is aangesloten op een 2-geleider groep. Dit zou inderdaad op 1 (of 2) fase kunnen zijn. Dit is conform de aangeleverde keukentekening. Een 3-fase groep is niet in de begroting opgenomen.
Dit lijkt me toch geen reden om de kookgroep achter één fase te kunnen zetten, moet hoe dan ook minimaal 2 zijn?

En is het nog de moeite waard een punt te maken van B16 30mA? Ik lees op meerdere plekken dat 300mA wat ze nu getekend hebben in principe gebruikelijk is voor PV-panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Grimm1 Vast reactie van projectontwikkelaar?

Maar als ze de delen van de kookgroep werkelijk over twee fases verdelen is het wel prima. Een 3P+N is mooier want gelijk de optie voor 11kW over dezelfde bedrading.

Maar als ik het weer zo hoor met zijn "zou inderdaad op 1 (of 2) fase kunnen zijn" ben ik bang dat hij bedoelt dat je er een 1-fase of een "2-fase" (dus 2x16A) op zou kunnen hangen. Maar dat geeft me geen vertrouwen dat ze dit niet gewoon op één fase hangen.

Voor de PV zou ik van de C16/300mA niet zo'n issue maken. Zou ik dus eerder de aarding navragen en of ze dus af kunnen zonder alamats voor de kookplaat en WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Eisen dat er 400V tussen de fase draden staat, is dat een optie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
@Grimm1
Wat een lulverhaal dat een 3 fasegroep niet is opgenomen in het budget. Het prijsverschil tussen een kookgroepautomaat en een 3 faseautomaat is te verwaarlozen. En het aantal te trekken draden vanaf de groepenkast naar de Perilex wcd is in beide situaties gelijk, namelijk 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verdicampo
devriesjande schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:24:
@Grimm1
Wat een lulverhaal dat een 3 fasegroep niet is opgenomen in het budget. Het prijsverschil tussen een kookgroepautomaat en een 3 faseautomaat is te verwaarlozen. En het aantal te trekken draden vanaf de groepenkast naar de Perilex wcd is in beide situaties gelijk, namelijk 5.
Ja, maar het is anders dan wat ze standaard doen, het wijkt af van de spec... ben het helemaal met je eens dat het prijsverschil te verwaarlozen is, dat zeker!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Verdicampo Ze moeten het standaard anders doen... volgens de voorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:46
@onetime @Verdicampo @Septillion, etc.

Tsja.... de "2x16A 1-fase kookgroep" op 1 25A fase van een 3-fase aansluiting....

1 van mijn zusjes is onlangs in een geheel gerenoveerd appartementje getrokken. Pand had eerst een andere bestemming, dus alles moest er per appartement nog in (Groepenkast, Ziggo, etc.). Wel meteen per appartement een warmtepomp, vloerverwarming, zonnepanelen op pand verdeeld over eigen omvormer per appartement en dus ook elektrisch koken.

Maar ook hier weer de "grove fout die kennelijk de standaard is onder nieuwbouw aannemers/ontwikkelaars": 'Gewone' 2x16A kookgroep, aangesloten op één van de 3 aardlekschakelaars (en dus allebei op dezelfde fase van de 3x25A aansluiting).

Verhuurder wil er niks aan doen, "want standaard, wordt overal zo gedaan".

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
eymey schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:25:
@onetime @Verdicampo @Septillion, etc.

Verhuurder wil er niks aan doen, "want standaard, wordt overal zo gedaan".
Daar heeft die verhuurder wel een punt. Ik zie dit ook "overal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:46
Prisma16 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:38:
[...]

M'n zusje laat het voorlopig ook maar rusten.

In de keuken zit een 4-zone inductiekookplaat en de kans dat ze echt full-blown alle zones tegelijk vol open trekt is bijzonder klein, zelfs voor een korte tijd.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat "zien we overal" en "doen we altijd zo" heeft echt de markt kapot gemaakt. Elektriciens doen echt alleen maar trucjes maar meeste missen volledig de NEN kennis of het inzicht. Iets dat in de tijd dat huisinstallaties alleen een lampje en hoogstens een wasmachine was, ook nog kon. Maar huisinstallaties zijn nu veel complexer.

Want zelfs als je niet vol alle pitten open trekt blijft het een enorme aanslag op die ene fase. Zeker omdat er vaak genoeg überhaupt niet naar de faseverdeling gekeken is... Zit doodleuk de vaatwasser en de wasmachine ook op die fase.

En an sich is het ook niet onveilig. Maar vooral zo zonde van de kosten (€132,71 of €158,86 buiten kantooruren bij Liander) die je dan zelf mag ophoesten.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 18-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Septillion
"Ik hoor er nooit klachten over" en "je bent de eerste die er over begint".
Of een "elektricien" die zegt dat de kookplaat niet op 400V kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@timovd Yep, enige dat ze lijken te leren zijn trucjes.

En tuurlijk ben je de eerste, ze hebben in 99% van de gevallen te maken met mensen die er geen kennis van hebben en daarom je inschakelen. :X Er zijn er maar weinig die zelf op onderzoek gaan.

Nu ben ik ook weer niet helemaal voor het Amerikaanse systeem waar elke poep en scheet een inspectie nodig heeft. Maar voor het werk van een vakman zou ik inspectie of verplichte engineering niet zo gek vinden. Het is nu een "wij van WC-eend" geval.

offtopic:
Dus ja, er zijn vast uitzonderingen. Maar de trend lijkt toch echt dat er geen kennis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

In de technische omschrijving van onze nieuwbouwwoning staat dat er o.a. standaard een volgende aansluiting aanwezig is:

“1 perilex wandcontactdoos (400V) t.b.v. de elektrische kookplaat op een aparte groep.”

Helaas staat hier verder geen uitleg bij, maar ik vermoed dat hier geen 3-fase aardlekautomaat (3x16A) bij zit, terwijl ik de Bora Puru wel graag via 3-fasig schema wil laten aansluiten.

Op de optielijst voor de keukeninstallatie staat een volgende optie:

“Perilex 2x 230V / tot 7.3Kw wijzigen naar Perilex 3x 230V / boven 7.3Kw tot 11Kw.”

Ik ga eens navragen of bij deze optie een 3-fase aardlekautomaat (3x16A) zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-01-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:34:
...
“1 perilex wandcontactdoos (400V) t.b.v. de elektrische kookplaat op een aparte groep.”
Dat is de spanning tussen de fasen.

“Perilex 2x 230V / tot 7.3Kw wijzigen naar Perilex 3x 230V / boven 7.3Kw tot 11Kw.”

Dat zou betekenen dat je 3 verschillende fases krijgt en 1 N.
Als ze dit beloven, heb je wat om ze aan te houden. Dat moet over 3 fasen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
In de technische omschrijving van onze nieuwbouwwoning staat dat er o.a. standaard een volgende aansluiting aanwezig is:

Dat impliceert dat ze een eventuele kookgroep netjes op twee verschillende fasen aansluiten, wat de optie "voldoende" is uit deze post: Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"
Als ze gaan voor optie "Fout!" zitten immers beide delen van de kookgroep op dezelfde fase en heb je geen 400V. Hier zou je ze aan kunnen houden, maar beter is om gelijk te kiezen voor de 11 kW krachtgroep optie, en daarmee die discussie voorkomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande

Helaas staat hier verder geen uitleg bij, maar ik vermoed dat hier geen 3-fase aardlekautomaat (3x16A) bij zit, terwijl ik de Bora Puru wel graag via 3-fasig schema wil laten aansluiten.

Als er in de technische omschrijving staat dat er een 400Volt Perilex komt dan is dat helemaal goed.
Dat kan niet anders dan een 3 faseaansluiting zijn.
De optie is dan ook onberijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@devriesjande Ja, dat kan dus wel :+ Kookgroep over 2-fases heeft ook 400V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

@timovd @Andrehj @devriesjande Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de bouwbegeleider (nogmaals) gevraagd of de standaard 400V perilex een 3-faseaansluiting is. Er staat helaas niet bij tot hoeveel Kw de standaard aansluiting is en ik vermoed dat wij de optie "naar Perilex 3x 230V / boven 7.3Kw tot 11Kw" nodig gaan hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-01-2025 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Septillion schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:38:
@devriesjande Ja, dat kan dus wel :+ Kookgroep over 2-fases heeft ook 400V.
Dat begrijp ik. Maar bij nieuwbouw is dat niet gebruikelijk. Het is of 2x230V of 3x 400V
2x 400V ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@devriesjande (@Septillion ) kookgroep achter 3f ALS's en dan wel verdeeld over 2 verschillende fasen komt toch wel eens voor; ook bij nieuwbouw. Nog steeds niet gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

devriesjande schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Dat begrijp ik. Maar bij nieuwbouw is dat niet gebruikelijk. Het is of 2x230V of 3x 400V
3x 16a 400v = 19,2kW
3x 16a 230v = 11,1kW

Kookplaten gebruiken geen 400volt, maar 230v ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
RaZ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:51:
[...]

3x 16a 400v = 19,2kW
3x 16a 230v = 11,1kW

Kookplaten gebruiken geen 400volt, maar 230v ;)
Dat klopt helemaal. Maar een 3x230V aansluiting heb je niet meer in Nederland
Vroeger had je woningen met een 3x220V voeding.
Dat waren 3 fasen zonder nul. Dus 220V tussen twee fasen.
In de industrie is ook 3x690V gebruikelijk. Dan heb je 400V tussen fase en nul.

[ Voor 9% gewijzigd door devriesjande op 18-01-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

devriesjande schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Dat klopt helemaal. Maar een 3x230V aansluiting heb je niet meer in Nederland
Vroeger had je woningen met een 3x220V voeding.
Dat waren 3 fasen zonder nul. Dus 220V tussen twee fasen.
In de industrie is ook 3x690V gebruikelijk. Dan heb je 400V tussen fase en nul.
Elke 3fase-krachtstroom icm met een NUL is een 3x 230v ;)

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NjG9Jm8w8KG2/r1pEkW/1200x898.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/c8e477d40dd6a2b02bdca411aca8daf4d36d2c6b/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2F3yggEw7.png

Dus als je 3 fase huisaansluiting hebt, heb je dus een 3x230v in je meterkast zitten ;)

[ Voor 16% gewijzigd door RaZ op 18-01-2025 15:40 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ja. Maar in de praktijk noemen we dat een 3x400V aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:46
Prisma16 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:38:
[...]

Maar dat maakt het niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

devriesjande schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:44:
Ja. Maar ik de praktijk noemen we dat een 3x400V aansluiting.
Ja, en mensen uit de praktijk zullen echt geen topic op tweakers nodig hebben om iets simpels als een kookplaat/fornuis aan te sluiten ;)

L1, L2, N1, N2 + PE = 2x16a 230v = 7,4kW
L1, L2, L3, N + PE = 3x16a 230v = 11,1kW

En zoals het vaak fout gaat door gediplomeerde electriciens die 2 fases van een 3 fase aansluiting gebruiken (2x 400v) om daar een 7,4kW groep van te maken, is te idioot voor woorden 8)7 |:( Of 2x16a achter een 1x25a 8)7 Prutsers zijn het :P

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 18-01-2025 19:26 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

devriesjande schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Ik ook niet, maar durf er dus niet zo stellig in te zijn :+ Zeker gezien er dus nog een meerwerk optie is.

Ben er ook niet zeker van dat ze de kookgroep wel van twee fases halen, maar gezien er 400V bij staat heb je in ieder geval een goede stok om mee te slaan :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@RaZ Daarom vindt ik de term 230V/400V dus fijner :)

En kookgroep L1 + N + L2 + N (werkelijk twee fases, welke twee dan ook) vind ik ook jammer maar technisch gezien niet fout. Maar de enige reden die ik kan bedenken is dat het maar 2 units breed is waar een 3P+N (of een 4P) dus 4 units is.

Ik zou het ook toejuichen als ABB (of iemand anders) 3 unit 3P+N automaten zou uitbrengen. Of nog beter, 3P+N alamats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Septillion schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:27:
@RaZ Daarom vindt ik de term 230V/400V dus fijner :)

En kookgroep L1 + N + L2 + N (werkelijk twee fases, welke twee dan ook) vind ik ook jammer maar technisch gezien niet fout. Maar de enige reden die ik kan bedenken is dat het maar 2 units breed is waar een 3P+N (of een 4P) dus 4 units is.

Ik zou het ook toejuichen als ABB (of iemand anders) 3 unit 3P+N automaten zou uitbrengen. Of nog beter, 3P+N alamats :)
Zal ook gewoon het feit zijn dat het makkelijker is om 5x VD draad te trekken met een trekveer (2x bruin, 2x blauw, 1x groengeel), dan een 5 aderige YMCA-kabel :+ door flexbuis te trekken :P 2,5mm2 grijs en zwart zal standaard niet in de bus liggen gok ik zo :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:37
RaZ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Zal ook gewoon het feit zijn dat het makkelijker is om 5x VD draad te trekken met een trekveer (2x bruin, 2x blauw, 1x groengeel), dan een 5 aderige YMCA-kabel :+ door flexbuis te trekken :P 2,5mm2 grijs en zwart zal standaard niet in de bus liggen gok ik zo :P
Ook 3P+N+G kun je met losse draden aanleggen, daar is geen X/YMvK voor vereist.

offtopic:
Ik zie liever een “In the Navy”-kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

hcQd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:02:
[...]

offtopic:
Ik zie liever een “In the Navy”-kabel.
I know.

Maar welke sukkol legt een 3fase meterkast aan en een 7,4kW kookgroep/fornuisgroep. De draden moet je toch trekken. "Goedzo elektrisjentje, je hebt 10 euro ex btw bespaard voor je werkgever omdat je nu niet een 3p+n automaat hebt gebruikt, maar 2x 1p+n gebrugged".

Leuk, een velle stickertjes met "goed bezig" bij je kerstpakket straks :N

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
hcQd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:02:
Inderdaad, zo heb ik het hier ook gedaan. En uiteraard netjes met 2.5 mm² bruin, zwart en grijs, zodat er geen fases verwisseld werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:27:
Een aardlekautomaat wordt lastig, maar automaten bestaan gewoon:
https://www.elektramat.nl...6a-b-kar-2css256301r0165/

https://www.elektramat.nl...g-nul-16a-b-kar-r9p09716/

Of zelfs 4P in 2 modules: https://www.techniekwebsh...akteristiek-b-aantal.html

Bovendien kun je met een 3-fasen ABB busboard kast natuurlijk een 3-fasen groep maken met 3 gekoppelde flexomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Xander Ah, die had ik gemist :+ Dan nog Alamat., 1P+N lukt ook in 1 unit, dan moet 3P+N ook wel in een 3 unit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimm1
Septillion schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:38:
@Grimm1 Vast reactie van projectontwikkelaar?

Maar als ze de delen van de kookgroep werkelijk over twee fases verdelen is het wel prima. Een 3P+N is mooier want gelijk de optie voor 11kW over dezelfde bedrading.

Maar als ik het weer zo hoor met zijn "zou inderdaad op 1 (of 2) fase kunnen zijn" ben ik bang dat hij bedoelt dat je er een 1-fase of een "2-fase" (dus 2x16A) op zou kunnen hangen. Maar dat geeft me geen vertrouwen dat ze dit niet gewoon op één fase hangen.

Voor de PV zou ik van de C16/300mA niet zo'n issue maken. Zou ik dus eerder de aarding navragen en of ze dus af kunnen zonder alamats voor de kookplaat en WP.
Nee, de werkvoorbereider van de installateur. Heb aangegeven dat het minimaal op 2 fase moet en het anders niet conform NEN is. Volgens hem kan het prima op 1 fase:
Op een fase worden wel meerder automaten aangesloten. Zouden we kookgroep op fase 1 en 2 aansluiten kunnen zouden we die helemaal niet meer kunnen benutten volgens je omschrijving. Dat gaat niet omdat er ook 3-fase aansluitingen zitten (die zitten dus op fase 1-2-3). De automaat kan worden aangesloten op 2-geleidergroep (ongeacht of dit op 1 of 2 fasen is) de 2-geleidergroep is afgezekerd op 2x16 ampère en kan het vermogen leveren wat je omschrijft en voldoet ook prima aan de voorschriften van de NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Grimm1 De reden waarom het niet volgens NEN staat in de startpost. En gezien het een enkel apparaat betreft is de spreidingsfactor niet van toepassing, die geldt alleen tussen verschillende apparaten. En die spreidingsfactor is vervolgens juist WEL van toepassing tussen de verschillende groepen want meerdere gebruikers :) Maar voor elk apparaat individueel moet de hele keten de stroom aankunnen. Dat is met een 32A kookplaat op een 25A (hoofd)zekering dus niet het geval.

Meer / beter staat in de startpost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 01:28
Ik heb mijn best gedaan het antwoord te vinden om mijn vraag in het topic maar ik heb het niet kunnen vinden, hopelijk ben ik niet de zoveelste met deze vraag :)

Voor onze nieuwe keuken komt er een 7400W Siemens inductieplaat welke op de volgende manieren kan worden aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snZbyU0ylB8tJJksGrr9d6l6S4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oFfjAffl1U45xc8y8MP5yyt7.png?f=fotoalbum_large

Het huis heeft op het moment een 1 fase aansluiting, de 3 fase upgrade is aangevraagd maar de keuken gaat er eerder zijn dan de 3 fase.
Is het mogelijk om de kookplaat al wel te gebruiken i.c.m een 3 fase kast en een 3p+N automaat? Dan met een kam over de hoofdschakelaar tussen de fases. Dit moet sowieso gebeuren voordat de fase upgrade kan plaatsvinden.

Ik kan mij voorstellen dat het werkt maar dat we moeten opletten met niet teveel pitten tegelijk aan, of dat het niet werkt omdat de sinussen niet kloppen met de kookplaat aangesloten voor 3 fase maar hij krijgt het stiekem over 1 fase.
Als dit een slecht idee is hoor ik het ook graag haha :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
@wilmardo De faseverschillen maken niet uit; de kookplaat bestaat intern eigenlijk uit meerdere 1-fase-onderdelen die dus vanaf dezelfde fase mogen worden gevoed. Maar het grote verschil tussen 2×16 A op 2 keer dezelfde fase en op 2 verschillende fasen, is dat je bij 2 keer dezelfde fase 2 aparte nuldraden nodig hebt, terwijl je bij 2 verschillende fasen met één nuldraad zou werken, met een brug ertussen.

Als je 't alvast aansluit alsof je al meerdere fasen hebt, dan zou je een nuldraad tekort komen. Die ene draad kun je dan makkelijk overbelasten. Als je een 4P-automaat gebruikt zijn alle polen beveiligd en kun je dat gerust doen: als je het dan overbelast, tript de automaat en is er verder niks aan de hand. Maar de meeste krachtautomaten zijn 3P+N, wat wil zeggen dat de N niet beveiligd is. Een overbelaste N krijgt dan tot 32 A voor z'n kiezen en wordt dan gewoon heet en mogelijk de oorzaak van brand.

Je kan het wel alvast aansluiten op een 3P+N en met een nulbrug, maar dan moet je op een andere manier sjoemelen: gebruik de 3 fase-aansluitingen van de automaat voor 2 fasen en een nul. Het N-contact van de automaat gebruik je dan dus niet, en de 3e fasedraad (die je toch niet gaat gebruiken) kun je afdoppen (of op de N van de automaat aansluiten zolang er maar niks aan de andere kant zit). Zodra je dan overgaat naar 3-fase hoef je dan niets meer aan je kookplaat te veranderen, alleen in de groepenkast, waarbij je 'm gaat gebruiken (bovenkant EN onderkant!) zoals ie bedoeld is.

Dus stel dat je 3P+N krachtautomaat de N aan de rechterkant heeft, sluit je 'm eerst zo aan:

code:
1
2
3
L1  L2  N   L3      (kookplaat)
|   |   |   |
L1  L1  N  leeg     (voeding)

en met de overgang naar 3 fase wordt dat:

code:
1
2
3
L1  L2  L3  N
|   |   |   |
L1  L2  L3  N

(Let op: bij sommige krachtautomaten zit het N-contact links; het is erg belangrijk dat je daar dan ook rekening mee houdt. En ik heb hier de voeding onder en de verbruiker boven gedaan; mogelijk komt andersom beter uit.)

Bij de kookplaat gebruik je schema 2N~. Zolang het nog op 1 fase werkt, kun je de kookplaat maar op de helft van het vermogen gebruiken; de beveiligde N helpt je met de discipline :). Het spreekt hopelijk voor zich dat deze tijdelijke manier van aansluiten weliswaar veilig, maar niet correct is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@Juerd de kookplaat van @wilmardo is niet 3-fase.
De L3 bestaat niet.

Hij wordt dus aangesloten op 2 van de 3 fases.

Nu aansluiten en bij vervangen meterkast de perilex stekker er uit, daarna de wcd controleren en dan de kookplaat opnieuw juist aansluiten.

Meest rechtse schema aanhouden (grijs als N2 en niet als L3, ook in meterkast).

Anders krijg je de meest linkse als grijs L3 is, en dan wordt 1 pin van de perilex stekker niet gebruikt.

[ Voor 60% gewijzigd door DJMaze op 21-01-2025 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DJMaze Neemt niet weg dat het dan wel gewoon handig / logisch is om L3 wel naar de keuken te trekken :)

Het is inderdaad ook een mogelijkheid hem nu 2L+2N aan te sluiten en na de tijd om te zetten naar 3L+N (waarvan dan maar 2 L's in gebruik komen).

Maar de truc van @Juerd is om hem nu al met enkele N aan te sluiten en dan te zorgen dat nu de N ook afgezekerd is. Probeer je dan nu (op 1-fase) vol vermogen te trekken klapt de automaat ipv dat de kabel wegfikt. En hoef je na de overgang naar 3-fase niet meer de kookplaat eruit te halen maar alleen de meterkast aan te passen en heb je wel volledig 3-fase in de keuken liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@Septillion een 3 fase in de keuken is handig voor in de toekomst als ze een grotere kookplaat/fornuis kopen.
Maar dan moeten ze de keuken aanpassen zodat de grote 6 pits past.
Dan praten we over 20+ jaar?

Ik zie genoeg zwart/geel verkleurde N aansluitingen in de muur.
Afgezekerd? Niet echt of niet juist.

Voor alle opties is wel iets voor/nadeel te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DJMaze Zeker, zolang we het maar eens zijn over de onveilige opties :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
DJMaze schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:47:
@Juerd de kookplaat van @wilmardo is niet 3-fase.
De L3 bestaat niet.
Waar ik "kookplaat" schreef, had ik misschien "kookplaat-aansluiting" moeten schrijven (oftewel aansluitdoos of een klassieke perilex). Ik neem aan dat iedereen de 3e fase wel gewoon alvast bedraadt.
Nu aansluiten en bij vervangen meterkast de perilex stekker er uit, daarna de wcd controleren en dan de kookplaat opnieuw juist aansluiten.
Da's veel meer werk en bovendien vaak op een onprettige plek. Ik zou liever draadjes verwisselen in de groepenkast. Maar wat jij voorstelt kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 01:28
@Juerd @Septillion @DJMaze Extreem bedankt voor de input! Dit is echt precies wat ik zocht! Het ging er inderdaad om dat de kookplaat wordt ingebouwd en het wisselen op het contact van de kookplaat daarmee niet meer zo makkelijk is.
Daarmee is het het voorstel van @Juerd dus echt perfect, later in de meterkast de groep anders aansluiten is prima te doen en dan kunnen we wel gebruik maken van de nieuwe keuken in plaats van te moeten wachten op de netbeheerder (die de datum steeds vooruitschuift).

Perilex is gelukkig niet van toepassing, ik heb de Merten uit de topicstart gekocht dan is dat gelukkig dus altijd duidelijk.

<3

[ Voor 10% gewijzigd door wilmardo op 22-01-2025 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Wellicht een stomme vraag. Ik heb een elektrische kookplaat met 4 pitten, waarvan 1 pit niet meer opwarmt.
Wel is het zo dat wanneer je de kookplaat probeert in te schakelen via de knoppen en vervolgens weer uitschakelt, er nog altijd een waarschuwingslampje gaat branden dan de kookplaat warm is, ondanks dat dit niet het geval is (de spiraal zie je dan ook niet rood opgloeien).

Is de pit op deze kookplaat stuk? Of kan het iets simpels zijn zoals een zekering vervangen?

Ik heb geen idee hoe ik hierachter kan komen.

Het gaat om de pit linksboven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-i7_sHSL-WzGBHhqtoj9mzTL5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEANfSM9iljvBzokqxVjQ1uK.jpg?f=fotoalbum_large

De kookplaat is gemonteerd boven 2 schuiflades, waarbij ik met een beetje moeite nog net de onderkant van de kookplaat kan zien waar dit plaatje op staat. Ondanks het Type + serienummer is het mij niet gelukt het merk te achterhalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quKcM-uaoO2jTwqmncw3alG4wl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SUFc6yVStotEyWchjTvDNly.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ThaBEN op 22-01-2025 11:08 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ThaBEN Bijzonder dat er geen merk op staat inderdaad. Typenummer doet me aan Etna denken.

Maar heb je al eens in de meterkast gekeken? Wat is de aansluiting daar? Kookgroep? Krachtgroep?Porselein?

Gezien ze echt willen dat je klem 1, 2 en 3 aan sluit suggereert het wel dat de plat echt over die drie klemmen zit. Dan zou een klem per grote pit en dan een gedeelde klem voor de twee kleine pitten best logisch zijn. Andere kant, als ik de leeftijd in moet schatten dan zou een defect in de plaat me ook niet raar lijken.

offtopic:
Overigens stoute fabrikant! Rechter aansluiting is NIET geschikt voor een kookgroep (2P+2N), dan mag de brug op de N NIET.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@ThaBEN https://etna.nl/keukenapparatuur/kc260zt/
Aansluiting op aantal fasen: 2
(en ook op het plaatje staat 6,5kW)
Ik zou proberen de kookplaat er uit te halen, uiteraard met de stroom er af.

Hoeveel moeite wil je hier nog in stoppen? Is het niet handiger om te kijken naar een inductieplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:38:
@ThaBEN Bijzonder dat er geen merk op staat inderdaad. Typenummer doet me aan Etna denken.

Maar heb je al eens in de meterkast gekeken? Wat is de aansluiting daar? Kookgroep? Krachtgroep?Porselein?

Gezien ze echt willen dat je klem 1, 2 en 3 aan sluit suggereert het wel dat de plat echt over die drie klemmen zit. Dan zou een klem per grote pit en dan een gedeelde klem voor de twee kleine pitten best logisch zijn. Andere kant, als ik de leeftijd in moet schatten dan zou een defect in de plaat me ook niet raar lijken.

offtopic:
Overigens stoute fabrikant! Rechter aansluiting is NIET geschikt voor een kookgroep (2P+2N), dan mag de brug op de N NIET.
Mogelijk dus een Etna. Hij zit aangesloten op een kookgroep. Zal inmiddels een jaar of 13 oud zijn.
timovd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:43:
@ThaBEN https://etna.nl/keukenapparatuur/kc260zt/
Aansluiting op aantal fasen: 2
(en ook op het plaatje staat 6,5kW)
Ik zou proberen de kookplaat er uit te halen, uiteraard met de stroom er af.

Hoeveel moeite wil je hier nog in stoppen? Is het niet handiger om te kijken naar een inductieplaat?
Denk ook dat dit het een nieuwe inductieplaat gaat worden. Maar alvorens dat te doen had ik gehoopt dat het mogelijk met een easy quickfix nog even uitgesteld kon worden.

Begin van het jaar zit ik altijd even krap bij kas vanwege de feestdagen etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ThaBEN Je geeft nog steeds erg weinig info over je meterkast / wat je hebt gecontroleerd. Staan beide delen van de kookgroep aan? Misschien keer beide uitschakelen en inschakelen. Spanning kunnen meten van de Perilex / aansluiting?

Overigens hoop ik dat de installateur dan wel de brug van de N er uit heeft gehaald (of een kookgroep over twee fases gemaakt heeft) :X Prima iets om dan ook correct te doen.

En anders is uitstel dus met 3 pitten werken :+ Overigens ziet hij er voor mijn gevoel uit als een plaat uit begin 2000...

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 22-01-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:33:
@ThaBEN Je geeft nog steeds erg weinig info over je meterkast / wat je hebt gecontroleerd. Staan beide delen van de kookgroep aan? Misschien keer beide uitschakelen en inschakelen. Spanning kunnen meten van de Perilex / aansluiting?

Overigens hoop ik dat de installateur dan wel de brug van de N er uit heeft gehaald (of een kookgroep over twee fases gemaakt heeft) :X Prima iets om dan ook correct te doen.

En anders is uitstel dus met 3 pitten werken :+ Overigens ziet hij er voor mijn gevoel uit als een plaat uit begin 2000...
Excuses, ik ben een ontzettende noob m.b.t. kookplaten en aansluitingen hiervan. Ik ben meer van de Airco's, TV's en gameconsoles :P

Dit probleem met de kookplaat speelt al een aantal jaar. Het kan best dat dit model van begin 2000 is. Wij zijn hier een jaar of 9 geleden komen wonen en toen was de keuken al een aantal jaar oud. En wie weet was de toentertijd gekozen kookplaat op dat moment al een oud model.

Ooit hebben we een elektricien over de vloer gehad voor het aanmaken van nieuwe groepen vanwege de plaatsing van een 3-tal airco's. Deze had ik toentertijd ook gevraagd of hij hier naar kon kijken, maar gek genoeg viel dat niet in zijn expertise gebied. Daarna nogmaals een paar keer iemand over de vloer proberen te krijgen, maar dat blijkt nogal lastig te zijn. Ik vermoed dat ze de klus te klein vinden om hier tijd in te steken, maar zodoende zit ik wel al een aantal jaar met 3 van de 4 pitten te koken.

Meten heb ik (nog) niet gedaan. Zoals ik al zei, ik ben een redelijke noob m.b.t. dit soort zaken.
Wel al aantal keer de stroom vanuit de meterkast uitgeschakeld, maar dat maakt geen verschil.

Ik ben momenteel niet thuis, maar heb een foto van de meterkast gevonden in mijn mailbox die nog is van het moment dat er nieuwe groepen werden aangemaakt.
De kookplaat zit aangesloten op die fornuisgroep helemaal links.

(De gekleurde vierkantjes moet je maar even negeren. Die geven op een plattegrond op een andere tekening aan welk deel van het huis deze groep bediend.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbkdkGdvjl_iwselG70-G_bUPLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzkJRouJAz8tZ3Xkw3mumM2g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

ThaBEN schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:04:
Ooit hebben we een elektricien over de vloer gehad voor het aanmaken van nieuwe groepen vanwege de plaatsing van een 3-tal airco's. Deze had ik toentertijd ook gevraagd of hij hier naar kon kijken, maar gek genoeg viel dat niet in zijn expertise gebied.
Die had ik de deur gewezen, dan ben je geen elektricien maar een beun...
Daarna nogmaals een paar keer iemand over de vloer proberen te krijgen, maar dat blijkt nogal lastig te zijn. Ik vermoed dat ze de klus te klein vinden om hier tijd in te steken
Mja, dat is atm wel een probleem in de kluswereld.

Wat je nog zou kunnen doen is even om en om één van de twee delen van de kookgroep uit kunnen zetten. Geeft de kookplaat dan een error of reageert deze dan anders? Als je met een vande twee delen geen verschil merkt zit er wat niet goed met dat deel.

En anders wordt het toch tijd om de boel door te (laten) meten en de plaat connectiebox eens open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Bedankt voor de tips, ga ik zeker proberen!
En anders maar weer eens wat elektricien bellen totdat ik eentje vindt die bereid is de situatie bij mij thuis te komen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Dj-sannieboy schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:44:
@timovd @Andrehj @devriesjande Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de bouwbegeleider (nogmaals) gevraagd of de standaard 400V perilex een 3-faseaansluiting is. Er staat helaas niet bij tot hoeveel Kw de standaard aansluiting is en ik vermoed dat wij de optie "naar Perilex 3x 230V / boven 7.3Kw tot 11Kw" nodig gaan hebben.
Om mezelf even te quoten, op de vraag aan de bouwbegeleider of “1 perilex wandcontactdoos (400V) t.b.v. de elektrische kookplaat op een aparte groep.” betekent dat dit een 3 faseaansluiting aansluiting is (en er een 3-fase hoofdzekering (3x25A) en 3-fase aardlekautomaat (3x16A) achter zitten)?

Krijg ik dit antwoord:

“Onderstaande klopt maar standaard is dit tot 7,3Kw. Wanneer het vermogen hoger is wordt er extra werk gerekend.”

Gebruiken ze dan wellicht standaard 2x 1p+n gebrugged (zoals @RaZ aangaf) en een 3p+n automaat als ik voor onderstaande optie ga?

“naar Perilex 3x 230V / boven 7.3Kw tot 11Kw"

[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 27-01-2025 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Dj-sannieboy Ik snap niets van dat antwoord van hem. Als hij "klopt" zegt op "3-fase aardlekautomaat (3x16A) achter zitten", heb je iets om hem aan te houden. Volgens mij snapt de bouwbegeleider het zelf allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

timovd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:47:
@Dj-sannieboy Ik snap niets van dat antwoord van hem. Als hij "klopt" zegt op "3-fase aardlekautomaat (3x16A) achter zitten", heb je iets om hem aan te houden. Volgens mij snapt de bouwbegeleider het zelf allemaal niet.
Ik heb maar even gevraagd wat er dan aangepast wordt als ik de optie “naar Perilex 3x 230V / boven 7.3Kw tot 11Kw” afneem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dj-sannieboy schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:53:
[...]

Ik heb maar even gevraagd wat er dan aangepast wordt als ik de optie “naar Perilex 3x 230V / boven 7.3Kw tot 11Kw” afneem.
Dan wordt de 2x16a automaten (2x 1p+n) die gebrugged zijn vervangen door een 3x16a krachtstroomautomaat (1x 3p+n).

Dat is 15 minuten werk, of 30 minuten als er ook koffie gedronken wordt :+ Ben benieuwd wat ze er voor vragen. :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

RaZ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Dan wordt de 2x16a automaten (2x 1p+n) die gebrugged zijn vervangen door een 3x16a krachtstroomautomaat (1x 3p+n).

Dat is 15 minuten werk, of 30 minuten als er ook koffie gedronken wordt :+ Ben benieuwd wat ze er voor vragen. :P
“omdat er in dit project al wel standaard een perilex aanwezig is tot 7.3 Kw zijn de meerwerkkosten dan €211,-“ :+

Voorlopig lijkt de bouwbegeleider mijn vraag wat er dan aangepast wordt simpel te negeren. Ik gok dat hij het zelf namelijk niet weet.

Ik ga er dus vanuit dat standaard de “voldoende” optie toegepast wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx53bU_enmcfzhC7GHRpqbEYao8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4V2lnHWLWhUulcx8H37APIvp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Dj-sannieboy op 27-01-2025 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dj-sannieboy schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:52:
[...]

€211 :+

Voorlopig lijkt de bouwbegeleider mijn vraag simpel te negeren. Ik gok dat hij het zelf namelijk niet weet.
Prijs valt mee ;)

En als je bouwbegeleider het niet snapt, dan stuur je gewoon dit bericht "Ik wil een 3-fase 3P+N 11,1kW krachtstroomgroep/aardlekautomaat in de keuken hebben op een Perilex-stopcontact." Regel dat voor die 211 euro :Y

Edit: Ik zie in eens een plaatje, links is wat je wil ;)

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 27-01-2025 11:16 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 20:39
Ik dank een ieder voor al deze zeer nuttige informatie.

Wat ik echter nog niet kan terugvinden is deze kabel, die in het appartement in de keuken ligt.
Deze is niet aangesloten omdat de keuken gedeeltelijk leeg is gehaald door de vorige bewoner.
Twee keer zwart, blauw, bruin en geel/groen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sYG-EpUUMX8317GB_5ZFC8iHGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5VbEkMol0GjHcTTK7PmkM18.jpg?f=fotoalbum_large

Er is in dit appartement een 3-fasen aansluiting aanwezig, ik heb dit gecontroleerd door met de multimeter te meten tussen L1 en L2, L2 en L3, en L3 en L1, en daar meet ik (ongeveer) 405 volt.
(Ja, ik weet het, lasdoppen in de groepenkast mogen niet, dat ga ik ook nog aanpassen, de hele groepenkast wordt nog vervangen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNHCKTofx6OLVMzvntIY85hOFz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHEwQNRqxZis6JiOL8HA0Bes.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wordt er in de nieuwe keuken een kookplaat geïnstalleerd die aan 2 fases wordt aangesloten.|

Mijn vraag: ik kom in dit topic veel de grijze draad tegen, die ik dus niet heb.
Hoet moet/mag ik dit dan aansluiten?

Ik denk dat ik dan ook maar voor "voldoende" ga zoals in deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/484Q7Lcq-s8jmjd3azldSiSYFes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wov9VPN6aRtaOXr2OhXWPJkx.png?f=fotoalbum_large

Groet, Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:49
ReTeP20002 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:17:
Ik dank een ieder voor al deze zeer nuttige informatie.

Wat ik echter nog niet kan terugvinden is deze kabel, die in het appartement in de keuken ligt.
Deze is niet aangesloten omdat de keuken gedeeltelijk leeg is gehaald door de vorige bewoner.
Twee keer zwart, blauw, bruin en geel/groen.

[Afbeelding]

Er is in dit appartement een 3-fasen aansluiting aanwezig, ik heb dit gecontroleerd door met de multimeter te meten tussen L1 en L2, L2 en L3, en L3 en L1, en daar meet ik (ongeveer) 405 volt.
(Ja, ik weet het, lasdoppen in de groepenkast mogen niet, dat ga ik ook nog aanpassen, de hele groepenkast wordt nog vervangen.)

[Afbeelding]

Nu wordt er in de nieuwe keuken een kookplaat geïnstalleerd die aan 2 fases wordt aangesloten.|

Mijn vraag: ik kom in dit topic veel de grijze draad tegen, die ik dus niet heb.
Hoet moet/mag ik dit dan aansluiten?

Ik denk dat ik dan ook maar voor "voldoende" ga zoals in deze afbeelding:
[Afbeelding]

Groet, Peter
Weet je zeker dat het een kabel is en dus alle 5 de draden zijn 2,5mm2 dik? Deze gaan in een stuk naar de meterkast toe?

Als je 2 zwarte draden hebt ipv zwart en grijs mag je deze gebruiken voor L2 en L3.

Zie ik nou goed dat de helft van de groepen niet achter een aardlekschakelaar zitten? Achter jouw hand zit een hoofdschakelaar?

Een lasdop is wel het laatste waar ik mij druk over zou maken in zo'n antieke kast. Die is gewoon compleet aan vervanging toe.
Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste