Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@ReTeP20002 Gewoon voor de goede oplossing gaan. Je hebt netjes al 3x een fasedraad en 1 nul dus waarom dat niet zo bedraden?

En ja, de meterkast schreeuwt om een upgrade.

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 27-01-2025 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:51
Septillion schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:32:
Maar de stoppenkast past zo mooi bij de multimeter... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
ReTeP20002 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:17:
(Ja, ik weet het, lasdoppen in de groepenkast mogen niet, dat ga ik ook nog aanpassen, de hele groepenkast wordt nog vervangen.)
Of lasklemmen nou mogen of niet, die ene met die gesmolten draad erin zou ik toch wel even met spoed vervangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReTeP20002
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 20:39
Juerd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:21:
[...]

Maar de stoppenkast past zo mooi bij de multimeter... :)
Die multimeter is antiek, maar werkt nog steeds prima. De groepenkast wordt binnenkort vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Juerd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:23:
[...]

Of lasklemmen nou mogen of niet, die ene met die gesmolten draad erin zou ik toch wel even met spoed vervangen...
Gaat ook gebeuren. Gelukkig woont er nog niemand, en staat deze groep in ieder geval uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Septillion schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:32:
@ReTeP20002 Gewoon voor de goede oplossing gaan. Je hebt netjes al 3x een fasedraad en 1 nul dus waarom dat niet zo bedraden?

Maar als ik inderdaad 3 * fasedraad en één keer een nul leg, dan sluit ik die derde fasedraad niet in de kookplaat aan, want die is maar 2 fase.
Of is dat dan meer toekomstgericht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
ReTeP20002 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Die multimeter is antiek, maar werkt nog steeds prima.
Het is een mooi apparaat en dat ie het na 40 jaar nog doet is een complimentje aan Fluke waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Ricko1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:32:
[...]

Weet je zeker dat het een kabel is en dus alle 5 de draden zijn 2,5mm2 dik? Deze gaan in een stuk naar de meterkast toe?

Als je 2 zwarte draden hebt ipv zwart en grijs mag je deze gebruiken voor L2 en L3.
Volgens mij zijn de zwarte draden maar 1.5mm2. Dan toch maar vervangen?
Zie ik nou goed dat de helft van de groepen niet achter een aardlekschakelaar zitten? Achter jouw hand zit een hoofdschakelaar?
Klopt ook, groepenkast is denk ik net zo oud als het appartement, 1980. Toen mocht dit nog??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
ReTeP20002 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:27:
[...]

Maar als ik inderdaad 3 * fasedraad en één keer een nul leg, dan sluit ik die derde fasedraad niet in de kookplaat aan, want die is maar 2 fase.
Of is dat dan meer toekomstgericht?
Gewoon 5 draden aansluiten op je aansluitdoos of perilex, ook al gebruik je er eentje nog niet. Als je kiest voor een aansluitdoos voor 2 apparaten, dan kun je op die extra fase mooi nog een oven of andere zware verbruiker aansluiten. En anders is het in elk geval alvast toekomstbestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Juerd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:30:
[...]

Gewoon 5 draden aansluiten op je aansluitdoos of perilex, ook al gebruik je er eentje nog niet. Als je kiest voor een aansluitdoos voor 2 apparaten, dan kun je op die extra fase mooi nog een oven of andere zware verbruiker aansluiten. En anders is het in elk geval alvast toekomstbestendig.
Volgens de lokale elektricien kan dat wel, dat extra apparaat, maar mag het niet.
En ik weet het niet, vandaar dat ik dit topic (probeer) te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:58
@ReTeP20002
Een tip: Volgende keer meten na de aardlekschakelaar. Toch iets veiliger.

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Er ligt al bedrading die het mogelijk maakt om een volledige 3 fase Perilex (of lasdoos) aan te sluiten. Waarom zou je dat dan niet doen?

Vanaf de Perilex kan je met 2 fasen naar je kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
ReTeP20002 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Volgens de lokale elektricien kan dat wel, dat extra apparaat, maar mag het niet.
Wil je je elektricien uitnodigen om hier mee te lezen/posten? Ik ben erg nieuwsgierig naar waarom dat niet zou mogen. Volgens mij mag het gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:49

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
[...]

Die elektricien heeft elke lamp en wcd apart afgezekerd in zijn huis?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
devriesjande schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:35:
@ReTeP20002
Een tip: Volgende keer meten na de aardlekschakelaar. Toch iets veiliger.
Goeie! Zal ik doen
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Er ligt al bedrading die het mogelijk maakt om een volledige 3 fase Perilex (of lasdoos) aan te sluiten. Waarom zou je dat dan niet doen?

Vanaf de Perilex kan je met 2 fasen naar je kookplaat.
Het ging mij erom dat alle vragen/opmerkingen hier in dit topic over een grijze draad gingen. En die heb ik niet, ik heb twee zwarte draden. En ik denk (ga nog even nameten) dat die draden 1.5mm2 zijn. Wat volgens mij dan ook niet in orde is. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
ReTeP20002 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:38:

Het ging mij erom dat alle vragen/opmerkingen hier in dit topic over een grijze draad gingen. En die heb ik niet, ik heb twee zwarte draden.
Fasedraden mogen bruin, zwart, of grijs zijn. Verschillende fasen mogen dezelfde kleur hebben. Je mag bijvoorbeeld ook drie keer bruin hebben. Het is wel handiger als je kunt zien welke welke is.
En ik denk (ga nog even nameten) dat die draden 1.5mm2 zijn. Wat volgens mij dan ook niet in orde is. Toch?
Daar wil je inderdaad 2,5 mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Het mag ook niet. En zoals je lokale electricien zegt: Het kan gewoon. Volkomen veilig! Gewoon doen ;)

L1, L2,N,PE naar de kookplaat (heb je geen N, maar een N1 en N2 moet je ze bruggen), L3,N,PE naar de oven. Geen enkel probleem. De nul en aarde zijn deelbaar in een 3 fase krachstroom. Dus 2x blauw en 2x groengeel in de muur.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Waarom zou het niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Juerd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Waarom zou het niet mogen?
Om even de samenvatting te quoten van een aantal puristen:
Je mag geen 2 groepen in 1 buis hebben, je mag een kookgroep/fornuisgroep/krachstroomgroep niet splitsen, want dan heb je 2 of 3 groepen in 1 buis, en dat mag ik niet doen. Hoogachtend, Uw electricien
Als je het zelf goed doet, is er niks aan de hand. De electricien (of de werkgever) is er voor verantwoordelijk, want is niet volgens de norm.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@RaZ maar dat is toch niet het geval hier? Er wordt niets gesplitst, maar er worden 2 apparaten aangesloten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

timovd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:55:
@RaZ maar dat is toch niet het geval hier? Er wordt niets gesplitst, maar er worden 2 apparaten aangesloten.
Precies ;) Want ik hoor dit elke keer als ik zeg dat ik 2 apparaten op m'n kookgroep heb zitten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Elektricien van RaZ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:49:
Je mag geen 2 groepen in 1 buis hebben, je mag een kookgroep/fornuisgroep/krachstroomgroep niet splitsen, want dan heb je 2 of 3 groepen in 1 buis, en dat mag ik niet doen. Hoogachtend, Uw electricien
Ik vraag me af of het aansluiten van meerdere apparaten wel moet worden gezien als "splitsen" in meerdere groepen, maar zelfs dan mag het. Het worden dan pas verschillende groepen (hoofdstroomketens) ná de aftakking, net als bij een normale distributiegroep.

Dat je een krachtstroomketen wél mag aftakken naar meerdere éénfase-groepen staat nadrukkelijk in de NEN 1010:

"521.8.2 (...) Eenfase-AC-eindgroepen mogen echter worden gevormd uit één faseleiding en de nulleiding van een meerfase-AC-keten met slechts één nulleiding, mits de indeling van de stroomketens herkenbaar blijft. (...)"

Je vormt dan dus weliswaar een nieuwe eindgroep, maar de aftakking mag in een lasdoos of aansluitdoos gemaakt worden. De verschillende groepen mogen alleen niet zomaar eindigen in dezelfde doos (al geeft 521.8.3 wel wat mogelijkheden als je het toch wilt).

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 27-01-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Juerd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Het worden pas verschillende groepen (hoofdstroomketens) ná de aftakking, net als bij een normale distributiegroep.

Dat je een krachtstroomgroep wél mag aftakken naar meerdere éénfase-groepen staat nadrukkelijk in de NEN 1010:

"521.8.2 (...) Eenfase-AC-eindgroepen mogen echter worden gevormd uit één faseleiding en de nulleiding van een meerfase-AC-keten met slechts één nulleiding, mits de indeling van de stroomketens herkenbaar blijft. (...)"

Je vormt dan dus weliswaar een nieuwe eindgroep, maar de aftakking mag in een lasdoos of aansluitdoos gemaakt worden. De verschillende groepen mogen alleen niet zomaar eindigen in dezelfde doos (al geeft 521.8.3 wel wat mogelijkheden als je het toch wilt).
Precies dat. Mijn eindpunt is een 2x16a (2L2N) Perilex-wcd. Wat ik vervolgens aan de stekker hang, is mijn zaak ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReTeP20002
ReTeP20002 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:38:

Het ging mij erom dat alle vragen/opmerkingen hier in dit topic over een grijze draad gingen. En die heb ik niet, ik heb twee zwarte draden. En ik denk (ga nog even nameten) dat die draden 1.5mm2 zijn. Wat volgens mij dan ook niet in orde is. Toch?
Nou, net nog even naar de woning gereden, en de draden gemeten. Ze zijn allemaal 2,5m2.
Sterker nog, het stond gewoon op de buitenkant gedrukt. Vorige keer niet gezien.

Bedankt allemaal, ik weet nu wat ik ga doen.

Groet, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Volgens mij mag het met 1,5mm2 indien de kabellengte minder dan 25m is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Juerd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Ik vraag me af of het aansluiten van meerdere apparaten wel moet worden gezien als "splitsen" in meerdere groepen, maar zelfs dan mag het. Het worden dan pas verschillende groepen (hoofdstroomketens) ná de aftakking, net als bij een normale distributiegroep.

Dat je een krachtstroomketen wél mag aftakken naar meerdere éénfase-groepen staat nadrukkelijk in de NEN 1010:

Hoe zit het met zwevende nullen? Ik dacht dat je daarom de nul beter niet met verschillende apparaten deelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Brent schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:28:
Dan zit ik zeker veilig, de afstand is ongeveer 18 meter. Maar, de aders zijn sowieso dik genoeg, allemaal 2,5mm2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Brent schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Hoe zit het met zwevende nullen? Ik dacht dat je daarom de nul beter niet met verschillende apparaten deelde.
De nul delen doe je toch wel, want je netbeheerder is te beroerd om je er 3 te geven ;)

(Even los van dat ik niet zou weten hoe je 3 sterpunten zou kunnen maken.)

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 27-01-2025 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Brent schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:28:
28 meter zelfs, maar dat is veel te kort door de bocht. (Conclusie: de bocht is langer dan 28 meter...?) Volgens de NEN 1010 t/m :2015 mocht het sowieso niet met 1,5 mm² als het was aangelegd met installatiedraad in buis. Vanaf :2020 mag het wel, maar het moet wel kunnen qua opwarming van de draad. Standaard installatiedraad mag maar 70 °C worden en als je 16 A door 1,5 mm² trekt moet het wel goed z'n warmte kunnen afstaan. Je kunt je ook afvragen of je die grens wel wilt opzoeken.

Samengevat komt het erop neer dat het al snel niet mag als je smeltzekeringen, L16-automaten (voorloper van B16), gebundelde geleiders, of buizen in thermische isolatie hebt (bijv. spouwmuurisolatie). Er zijn wel situaties waarbij je een contactdoos met 1,5 mm² mag bedraden en afzekeren met 16 A, maar als je kiest voor 2,5 mm² hoef je binnen een woonhuis in principe nergens op te letten, terwijl je met 1,5 mm² nog een hele berg randvoorwaarden moet checken.

[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 27-01-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Juerd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:46:
[...]

De nul delen doe je toch wel, want je netbeheerder is te beroerd om je er 3 te geven ;)
Maar die heeft de juiste diameter liggen. Jij wss niet als je dezelfde aders hebt. En/of: je apparaat gaat misschien niet goed op een 0 die niet nul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Brent Geleiderdikte maakt niet uit, in de kabel van je netbeheerder is de N net zo dik als de L's.

En ja, zwevende N is niet fijn, maar dit kan net zo goed in de meterkast of onderverdeler etc gebeuren. Het maakt het dus niet echt veiliger om een losse N te trekken als hij verderop toch aan elkaar hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:32
Padje87 schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:08:
[...]

Nou, we hebben een weer standaard antwoord van de bouwer. En we weten ondertussen dat ze de perilex op 1 fase hebben aangesloten... nog tips voor het vervolg?

De kookplaat is inderdaad 2x230v. Deze wordt of op 1, of op 2 fase van de nutsvoeding aangesloten, meestal op 1 van de fases.

De installateur houdt rekening met ongelijktijdig gebruik van de installatie. Daarbij mag men er bijvoorbeeld van uit gaan dat als er wordt gekookt, er niet ook tegelijk gestofzuigd, gestreken en gefrituurd wordt. Een kookplaat gebruikt alleen het maximaal vermogen als je alle 4 of 5 kookzones op de boost stand worden gezet. Dat gebeurt vrijwel nooit.

De strekking van bovenstaande is dat de installatie 100% volgens de NEN1010 aangebracht wordt.
Ook de groepenkasten leverancier bouwt dit volgens de NEN1010.
Het totale plaatje voldoet hiermee aan de NEN1010.
Verder kunnen de bewoners zelf de zekering van de nuts omhoog zetten, mocht het ondanks dat dit zeer onwaarschijnlijk is toch een keer nodig zijn. Deze zitten niet meer achter de zekering zoals vroeger.

En nog een kul verhaal over de scheef geplaatste kast:

Betreft de hoogte van de kasten: de linker kast is door de e-installateur opgehangen, hetgeen een eis is van nutsbedrijf Stedin voordat zij de rechterkast op komen hangen/aansluiten. De rechterkast is door Stedin aangebracht, op een acceptabele afwijking van de linkerkast. De nutsbedrijven zijn niet te bewegen om dit aan te passen. Wij laten dit dan ook zoals het nu is en zijn van mening dat dat acceptabel is.

[Afbeelding]
Oke, vandaag in discussie gegaan met de bouwer en elektricien aldaar. Kookgroep zit inderdaad op één fase waardoor in theorie de hoofdschakelaar eruit kan gaan bij volle belasting (7,4kW is 32A, HS is C25) bouwer geeft aan dat dit volgens de NEN is aangesloten en EATON zo de kasten aanleverd.

Als ik het plaatje uit de startpost haal is dat het niet volgens eis 433.1 uit de NEN. In de andere appartementen zitten 2 polige aardlekschakelaars met ook de kookgroep op 1 fase aangesloten.

Iemand nog tips hoe dit aan te vliegen?

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Padje87 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Oke, vandaag in discussie gegaan met de bouwer en elektricien aldaar. Kookgroep zit inderdaad op één fase waardoor in theorie de hoofdschakelaar eruit kan gaan bij volle belasting (7,4kW is 32A, HS is C25) bouwer geeft aan dat dit volgens de NEN is aangesloten en EATON zo de kasten aanleverd.

Als ik het plaatje uit de startpost haal is dat het niet volgens eis 433.1 uit de NEN. In de andere appartementen zitten 2 polige aardlekschakelaars met ook de kookgroep op 1 fase aangesloten.

Eaton levert die kasten met een ontwerpstroom van 40A. Dat is het enige tegenargument dat ik zo kan bedenken.

Helaas wordt de rest een welles nietes verhaal omdat er geen budget is voor de betere uitvoering. Installateurs worden gekozen op basis van prijs. 150 euro per woning (€60 meer voor alamat en mogelijk een 2e kast voor extra ruimte) keer het aantal woningen is dan het verschil waardoor ze geen opdracht krijgen

De makkelijkste manier is gewoon de 11kW upgrade betalen. Daar kan een 7,6kW 2N kookplaat ook gewoon op aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:04
Padje87 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Jouw woning moet nog worden opgeleverd toch ?
Neem je een expert mee bij de oplevering ?
Vraag dan van te voren bij die expert wat die hier van vindt en of dit voor hem/haar een afkeurpunt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:07
Ik heb een 1-fase kookplaat die ik wil vervangen door een 2-fase kookplaat. De huidige 1-fase kookplaat is op dit moment als volgt aangesloten op een 2-fase aansluiting (door elektricien).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FUTihfKJSccqqi-zZI_kHIdpyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qGYFu1mFiUVlNJwIYU3DGn0w.png?f=fotoalbum_large

De huidige Perilex stekkerdoos is als volgt aangesloten door elektricien (losse doos onder het aanrecht).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCPfkX7rvmNuD2wr1Hfw_TMjK0c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zGfgHfzzTD04SUudFEWEogbO.png?f=user_large

Als ik het stopcontact door meet krijg ik alleen op de bruine draad spanning. Betekent dit dat het stopcontact als '1-fase' aansluiting is aangesloten? Kan dat überhaupt of is de initiële aansluiting nooit goed geweest voor 2-fase gebruik?

Voor de volledigheid foto van de aansluiting in de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e--7l9SH8NusU2_jHKmpeAjcjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CFtTnsgqraG5wB0lwgf0rTxv.png?f=fotoalbum_large

Volledige overzichtsfoto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIA7sQJc1YihQTaOP2FNWCNqIes=/x800/filters:strip_exif()/f/image/740iJKUrdeFHjhXjE3aXRRJ5.png?f=fotoalbum_large

De nieuwe kookplaat heeft de volgende beschrijving (Siemens ED751HSC1E).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD9WIlrl3UIns2D0sC-lnLWEuwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iL4siRJyfH3tSrVodEosyuCa.png?f=fotoalbum_large

Mijn aanname is/was dat het gewoon een kwestie was om de nieuwe kookplaat aan te sluiten conform het meest rechtse diagram maar vanwege de huidige perilex aansluiting heb ik hier mijn twijfels over.

[ Voor 11% gewijzigd door Onedayflyer682 op 02-02-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Onedayflyer682 Graag ook een foto van je complete groepenkast, ook zonder de kap erop zodat we de draden kunnen zien, en van je meter en hoofdzekeringen / hoofdautomaten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
onetime schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:41:
@Onedayflyer682 Graag ook een foto van je complete groepenkast, ook zonder de kap erop zodat we de draden kunnen zien, en van je meter en hoofdzekeringen / hoofdautomaten.
Heb even een betere foto toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Onedayflyer682 weet je wat 2 fase inhoudt? Wat voor hoofdaansluiting heb je?
Het perilex stopcontact zit op zn kop. Dat kan voor verwarring zorgen.
Wie heeft die kamrail van de nieuwe groep aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Onedayflyer682 De draadkleuren van de kabel komen niet overeen met de kleuren die je op perilex aangeeft. Klopt niet, maak die perilex eens open?
Zie TS bij onduidelijkheid over termen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
timovd schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:52:
Wie heeft die kamrail van de nieuwe groep aangesloten?
Misschien dezelfde die in de kookplaat van de grijze draad ook een stukje van de isolatie onder de schroef heeft geklemd, of dezelfde die in de meest rechter installatieautomaat installatiedraad en een kabelschoentje (!) samen in een klem heeft gepropt. Het zou me niet verbazen als dit allemaal door dezelfde persoon is gedaan, aangezien het allemaal ophetzelfde neerkomt: onvoldoende kennis van (of aandacht voor) de mechanische eigenschappen van een elektrische schroefverbinding. Het zou me ook niet verbazen als een van deze verbindingen op termijn eens heel erg heet wordt en misschien zelfs leidt tot brand.

@Onedayflyer682, bedoel je met een "losse doos onder het aanrecht" dat die lasdoos met flexbuis niet eens vast zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
onetime schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:21:
@Onedayflyer682 De draadkleuren van de kabel komen niet overeen met de kleuren die je op perilex aangeeft. Klopt niet, maak die perilex eens open?
De perilex-wcd zelf is voorbedraad en die open schroeven heeft waarschijnlijk geen zin. Het gaat om de lasdoos erachter, waarin de voorbedrade draadjes van de perilex-wcd waarschijnlijk (hopelijk :)) met lasklemmen zijn gemonteerd aan de draden uit de flexbuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmYIlpYMzSOi6e2TzYQaLfEM-m4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8GHZWnvuWXYykje6vlRhh4js.jpg?f=user_large
(foto voor het idee; dit wordt door verschillende verkopers geleverd met verschillende merken perilex-wcd.)

[ Voor 17% gewijzigd door Juerd op 01-02-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
Juerd schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:13:
[...]

De perilex-wcd zelf is voorbedraad en die open schroeven heeft waarschijnlijk geen zin. Het gaat om de lasdoos erachter, waarin de voorbedrade draadjes van de perilex-wcd waarschijnlijk (hopelijk :)) met lasklemmen zijn gemonteerd aan de draden uit de flexbuis.

[Afbeelding]
(foto voor het idee; dit wordt door verschillende verkopers geleverd met verschillende merken perilex-wcd.)
Heb de WCD open gemaakt en zie inderdaad lasklemmen wat ook het kleurverschil verklaard. Is dit een logische oplossing? Is geïnstalleerd door een elektricien van een 'gerenomeerde' keukenboer.

De mantelbuis ligt verder inderdaad gewoon los onder de het aanrecht en de kabels gaan rechtstreeks via een loze leiding naar de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIQ5uQKqZDaBlWonRRPnd2SZbbU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QrtEdMPUlPNtumI07AXpm6os.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Onedayflyer682 op 01-02-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Onedayflyer682 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:38:
Heb de WCD open gemaakt en zie inderdaad lasklemmen wat ook het kleurverschil verklaard. Is dit een logische oplossing?
Klopt het dat er 4 lasklemmen zijn? Het zouden er 5 moeten zijn. Als het er 5 zijn, doe dan even een nieuwe foto waar wel alles goed op te zien is.

Wat hier al wel te zien is: meerdere draden zijn niet diep genoeg in de lasklemmen gestoken en ik denk ook iets te lang gestript. In de (enige op de foto zichtbare) fase-lasklem zit de rechter draad (althans, rechts op de oude foto) echt ruim te ondiep erin.

Verder lijkt dit ok qua kleuren en functies, waarbij ik er voorlopig even van uitga dat het 5 lasklemmen zijn , en dat bruin van de wcd op 1 van de bruine uit de flexdoos zit, en zwart van de wcd op de andere bruine uit de flexbuis. Edit: op de nieuwe foto blijkt dat het inderdaad zo zit.
Is geïnstalleerd door een elektricien van een 'gerenomeerde' keukenboer.
De installateur is een prutser.

Het lijkt misschien om slordigheidjes te gaan in de afwerking, maar dit zijn slordigheidjes die op termijn gevaar kunnen opleveren. Op zowat elk punt in de keten zijn er dingen die makkelijk beter hadden gekund/gemoeten.
De mantelbuis ligt verder inderdaad gewoon los onder de het aanrecht en de kabels gaan rechtstreeks via een loze leiding naar de meterkast.
Dat is geen mantelbuis, maar een buis, specifiek een flexbuis. Een mantelbuis is veel groter en gaat om een kabel.

Wat je kabels noemt, zijn draden, specifiek installatiedraden. Een kabel heeft 2 lagen isolatie en bijna altijd meerdere geleiders, die dan aders heten.

Installatiedraad is bovendien stug en niet buigzaam: als het te vaak bewogen wordt, verzwakt het koper en kan het breken en/of heet worden en brand veroorzaken. Die buis en de doos moeten daarom vast gemonteerd worden, maar ook om te voorkomen dat de buis losschiet. Je ziet dat de buis nu al bijna uit de doos getrokken is.

Van in de groepenkast, via die lasdoos, tot en met de kookplaat zelf: dit is allemaal net niet goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 01-02-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
Juerd schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Klopt het dat er 4 lasklemmen zijn? Het zouden er 5 moeten zijn. Als het er 5 zijn, doe dan even een nieuwe foto waar wel alles goed op te zien is.

Wat hier al wel te zien is: de draden zijn niet diep genoeg in de lasklemmen gestoken en ik denk ook iets te lang gestript. Verder lijkt dit ok qua kleuren en functies, waarbij ik er voorlopig even van uitga dat het 5 lasklemmen zijn , en dat bruin van de wcd op 1 van de bruine uit de flexdoos zit, en zwart van de wcd op de andere bruine uit de flexbuis.
Heb even een iets betere foto geplaatst zodat de kabels draden iets beter zichtbaar zijn. Ik zal eens kijken of er wellicht een draad los zit waardoor ik maar op één draad spanning meet. Buiten het feit dat het wellicht niet goed is afgewerkt zou dat volgens mij wel gewoon het geval moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Onedayflyer682 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:05:
[...]

Heb even een iets betere foto geplaatst zodat de kabels draden iets beter zichtbaar zijn. Ik zal eens kijken of er wellicht een draad los zit waardoor ik maar op één draad spanning meet. Buiten het feit dat het wellicht niet goed is afgewerkt zou dat volgens mij wel gewoon het geval moeten zijn.
Een echte meting is niet op 1 punt, maar tussen 2 punten. Mocht je zo'n spanningzoeker-schroevendraaier gebruiken, weet dan dat die ongeschikt is voor dit doel (doordat er draden langs elkaar liggen, kan bijvoorbeeld zelfs een spanning worden geïnduceerd op een draad die helemaal niet is aangesloten), in het algemeen geldt als onbetrouwbaar, en er ook vaak veiligheidsissues mee zijn die te maken hebben met de bouwkwaliteit of dat je van een transparantie isolatie slecht kunt zien of die beschadigd is. Dan nog zou ik hier wel verwachten dat je in elk geval op de 2 fasecontacten (L1 en L2 van de wcd) spanning zou zijn. Duw alle draden eens goed in de lasklemmen.
Buiten het feit dat het wellicht niet goed is afgewerkt [...]
Ik hoop dat je die "afwerking" wel laat fixen. Die kamrail moet weg, die kabelschoentjes kunnen beter vervangen worden door adereindhulzen, de 2 verschillende soorten draden in 1 kooiklem moeten via een aftakblokje, de lasklemmen moeten correct worden geïnstalleerd, de flexbuis en lasdoos moeten worden vastgezet, dat ene contact op de kookplaat moet worden gefixt. Slechte verbindingen en kapotte draden kunnen brand veroorzaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 01-02-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
Juerd schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:19:
[...]

Een echte meting is niet op 1 punt, maar tussen 2 punten. Mocht je zo'n spanningzoeker-schroevendraaier gebruiken, weet dan dat die ongeschikt is voor dit doel (doordat er draden langs elkaar liggen, kan bijvoorbeeld zelfs een spanning worden geïnduceerd op een draad die helemaal niet is aangesloten), in het algemeen geldt als onbetrouwbaar, en er ook vaak veiligheidsissues mee zijn die te maken hebben met de bouwkwaliteit of dat je van een transparantie isolatie slecht kunt zien of die beschadigd is. Dan nog zou ik hier wel verwachten dat je in elk geval op de 2 fasecontacten (L1 en L2 van de wcd) spanning zou zijn. Duw alle draden eens goed in de lasklemmen.

[...]

Ik hoop dat je die "afwerking" wel laat fixen. Die kamrail moet weg, die kabelschoentjes kunnen beter vervangen worden door adereindhulzen, de 2 verschillende soorten draden in 1 kooiklem moeten via een aftakblokje, de lasklemmen moeten correct worden geïnstalleerd, de flexbuis en lasdoos moeten worden vastgezet, dat ene contact op de kookplaat moet worden gefixt. Slechte verbindingen en kapotte draden kunnen brand veroorzaken.
Dank voor alle informatie en check voor wat betreft het laatste punt, iets wat ik verder zal opvolgen.

Het probleem qua meting (met multimeter) lijkt te zitten in de meterkast. Ik meet daar hetzelfde als op de WCD. Op één fase (1 van de 2 groepen) zit geen spanning uitgaand maar inkomend (op de kamrail) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
@Onedayflyer682 Waar meet je precies op? De schroeven van de automaat of het koper van de kamrail? En op welke 2 punten meet je dan? Fase-nul of fase-aarde, of ...?

En misschien een gek voorstel, maar heb je die automaat al eens uit en weer aan gezet? Heel soms tript een automaat bij kortsluiting en schakelt ie intern af terwijl aan de buitenkant de schakelaar nog omhoog blijft staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 01-02-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
Juerd schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:43:
@Onedayflyer682 Waar meet je precies op? De schroeven van de automaat of het koper van de kamrail? En op welke 2 punten meet je dan? Fase-nul of fase-aarde, of ...?

En misschien een gek voorstel, maar heb je die automaat al eens uit en weer aan gezet? Heel soms tript een automaat bij kortsluiting en schakelt ie intern af terwijl aan de buitenkant de schakelaar nog omhoog blijft staan.
Heb de schakelaar inderdaad al een paar keer aan uit gehad maar zonder resultaat. De meting heb ik gedaan op de kamrail en vervolgens op de uitgaande fasedraad (bruin) van beide groepen waarbij de eerste wel 230 volt terug geeft maar de andere fasedraad (bruin) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
@Onedayflyer682 Je geeft steeds in eerste instantie net te weinig informatie. Dat geldt voor de foto's, maar ook de tekst die je schrijft. Omdat ogenschijnlijk kleine details veel kunnen uitmaken, kan het zijn dat we daardoor dingen over het hoofd zien. Zeker omdat je ook niet zo thuis bent in het jargon, is het bijvoorbeeld mogelijk dat wij aannames doen over wat jij doet, en jij andere aannames over hetzelfde. Dan praten we langs elkaar heen zonder dat we het doorhebben.

"Op de kamrail" klinkt nog steeds 1 punt, "uitgaande fasedraad" is ook een enkel punt. Je multimeter heeft 2 probes; waar zet je die andere op? Gewoon om te checken of je goed meet. Als je goed meet, controleer je steeds verschillende combinaties.

Meet eens op de schroeven. De kamrail past duidelijk niet goed in deze automaten; misschien maakt ie ook gewoon geen contact. Meet de fase ten opzichte van aarde, en dan tenopzichte van de bijbehorende nul. Meet, voor de volledigheid, ook eens tussen nul en aarde. Met alles uitgeschakeld (alle groepen, alle aardlekschakelaars, en vooral ook de hoofdschakelaar!) kun je, nadat je op de correcte manier spanningsloosheid hebt aangetoond, ook continuïteit testen met een multimeter. Zo kun je checken of de automaat überhaupt verbinding heeft tussen onder en boven. In de groepenkast bij voorkeur steeds meten op de (aangedraaide) schroeven. (De rest zou in 'n moderne kast überhaupt niet goed bereikbaar moeten zijn.)

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 01-02-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Onedayflyer682 Nogmaals:
Zie TS bij onduidelijkheid over termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
@Onedayflyer682
Op je foto zie ik de tekst 'nieuwe groep'.
Heeft de electricien deze groep onlangs geïnstalleerd?
Zo ja, laat hem maar terugkomen. Dit is prutswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surap
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 21:35
Na het lezen van dit topic vond ik geen oplossing voor mijn probleem. Ik woon in België en heb nog een oude aansluiting van 3x230V zonder nulgeleider. Ik heb de volgende kookplaat gekocht: NCP84C01CZ, en ik zit met een dilemma. Ik moet een kabel trekken en een automaat kopen om de kookplaat aan te sluiten, maar ik weet niet zeker hoe ik dit moet doen. Op de afbeelding zie ik de drie aansluitingen, maar ik weet niet precies welke het best past in mijn situatie. Ik denk eraan om de kookplaat tweefasig aan te sluiten, dus een kabel te trekken van 4x2,5 mm² en aan te sluiten als volgt: L1 op L1, L2 op L2 en L3 samen met de nulgeleider. Moet ik gewoon een 3P-automaat van 20A voorzien?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMTipAQnQ-7YFGecirIq-UkR59s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yyCEEFPW8Ss3LSFaUPrWt255.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
@surap Ik blijf bij mijn eerdere antwoord.

Edit: Of toch niet. Want wat @devriesjande klinkt zinniger.

[ Voor 17% gewijzigd door Juerd op 02-02-2025 01:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
@surap
Aansluiten volgens het linker schema.
Inderdaad L3 op de twee nulaansluitingen.
Ik zou een driepolige 16A automaat plaatsen.

Edit: Ter verduidelijking. Op internet nog een aansluitschema gevonden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sxm2OgG8EmVPXzROGbC4uWLpQr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbhLuymfuByGpL0LHA8Bg68Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door devriesjande op 02-02-2025 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onedayflyer682
@onetime Voor de volledigheid foto van de volledige groepenkast toegevoegd in initiële vraag maar bij deze ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIA7sQJc1YihQTaOP2FNWCNqIes=/x800/filters:strip_exif()/f/image/740iJKUrdeFHjhXjE3aXRRJ5.png?f=fotoalbum_large

@devriesjande Nieuwe groep/aansluiting is al zo'n 5 jaar geleden gerealiseerd en doordat er maar 1 fase is gebruikt heeft het ook altijd gewerkt. Kan nog een poging wagen maar vrees dat ik weinig succes ga behalen.

@Juerd Voor de volledigheid de meting die ik heb gedaan met aan de ene kant de aarde draad en anderzijds de meetpunten (op zowel de draad, rail maar ook schroef, resultaat gelijk). Groen bolletje = 230 volt, Rood bolletje = 0 volt. Op de nuldraad staat geen spanning.

Ook nog continuïteitstest uitgevoerd en ook daar is de onderbreking te zien tussen ingaand en uitgaand (groen en rood) op de tweede groep waar het op de eerste groep wel goed gaat. Het probleem lijkt toch in die tweede groep te zitten. Daarvoor toch maar even de elektricien laten langskomen om dit te beoordelen/vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYDMv1fBb3n_tgHwCoPEdFvPJ0w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X63Ecs5YHcZJuCKMpfhmuVhj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Onedayflyer682 heb ik nog steeds antwoord op mijn eerdere vraag; weet je wat 2-fase inhoudt? Je hebt een 1-fase hoofdaansluiting. Je wil waarschijnlijk een kookgroep gebruiken met 2x16A op dezelfde fase/achter de zelfde ALS. Als je nu 3 losse automaten van Eaton koopt, kun je de kam van de linker automaten gebruiken. Want links heb je één automaat te veel achter een ALS. Een kookgroep telt als één, dus dan kan het wel.
Die nieuwe groep en ook de groepen op de zelfde kann kun je niet gebruiken. Die kam is gevaarlijk geïnstalleerd. Een elektricien die dit zo laat, is wat mij betreft ongeschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
@Onedayflyer682 Helder! Die automaat is stuk. :)

@timovd Het is inderdaad niet echt 2 fasen, maar 1 fase dubbel gebruikt. Dat maakt hier verder, vanwege de informatie die we inmiddels hebben, toch niet uit voor het benoemde probleem? Qua aantal groepen achter een aardlekschakelaar: het strikte maximum van 4 is er vanaf NEN 1010:2020 niet meer en met de aanwijzing van die versie in de nabije toekomst vind ik het wel raar om daar nog aan vast te houden. Eens met dat een "elektricien" die een kam zo installeert, ongeschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Juerd schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:49:
...
@timovd Het is inderdaad niet echt 2 fasen, maar 1 fase dubbel gebruikt. Dat maakt hier verder, vanwege de informatie die we inmiddels hebben, toch niet uit voor het benoemde probleem?
Nu ik pas zie dat hij maar één fase heeft, verandert dat de situatie dat we niet op zoek moeten naar een oplossing met 400V tussen de fasen.
Qua aantal groepen achter een aardlekschakelaar: het strikte maximum van 4 is er vanaf NEN 1010:2020 niet meer en met de aanwijzing van die versie in de nabije toekomst vind ik het wel raar om daar nog aan vast te houden.
Dat wist ik niet, dank voor je aanvulling! Toch vind ik het geen fijn gevoel en het is gemakkelijk op te lossen.
Eens met dat een "elektricien" die een kam zo installeert, ongeschikt is.
:)

@Onedayflyer682 moet op zoek naar een kookgroep die de zelfde uitlijning heeft als de GE of ALLE automaten vervangen op de kam voor het zelfde merk/type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Onedayflyer682 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:17:

@devriesjande Nieuwe groep/aansluiting is al zo'n 5 jaar geleden gerealiseerd en doordat er maar 1 fase is gebruikt heeft het ook altijd gewerkt. Kan nog een poging wagen maar vrees dat ik weinig succes ga behalen.
OK. 5 Jaar oude nieuwe groep dus.
Ik zou die prutser maar niet vragen om dit op te knappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
timovd schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:55:
[...]

@Onedayflyer682 moet op zoek naar een kookgroep die de zelfde uitlijning heeft als de GE of ALLE automaten vervangen op de kam voor het zelfde merk/type.
Er zijn makkelijkere opties dan uren scrollen door kamrail-catalogi.

Dan denk ik aan de Eaton kookgroep en de 2 rechter GE automaten elk eigen kammetjes geven, zodat de uitlijning tussen de merken niet uitmaakt. Twinhulsjes bij de aardlekschakelaar en een setje extra draden.

Ben je voor minder dan 5 euro aan materiaal klaar. De verzendkosten doen meer pijn dan de onderdelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Onedayflyer682 Geen hoofdschakelaar maar minder een probleem omdat je een hoofdautomaat hebt.
Je hebt maar 1 fase, dus dan is een kookgroep nu eens wel een juiste oplossing. Dank voor de foto.
De rest is al geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:00

Sr_Ogel

Klop klop klop

Afgelopen vrijdag tijdens de lunch de kookplaat/groepenkast topic eens opgegooid. Ik werk bij een bedrijf waar ze in theorie de 1010 moeten kennen. (niet voor woonhuissituaties overigens) Het kwam er op neer dat ik (mening van dit topic) zeker een punt had en het allemaal heel logisch is maar daarna kwamen de redenen waarom het niet in afwijking op de 1010 was.

Het belangrijkste argument waar ze mee kwamen was dat de verantwoordelijkheid van de huiseigenaar pas boven de meter begint. Vanaf daar ben je verantwoordelijk voor je installatie. De installateur die een kookgroep in een 3f groepenkast installeert voldoet dan gewoon aan de 1010 als je hem dat specifiek vraagt conform de 1010 te installeren. Onder de meter was geen verantwoordelijkheid voor het installatiebedrijf.

Het tweede argument wat mij betreft geen argument is dat je van een elektromonteur niet kan verwachten dat hij de installatie perfect conform de norm ontwerpt. Het ontwerp moet van een engineer komen. Nu zullen de meeste zelfstandigen of kleine installatie bedrijven geen ontwerp afdeling hebben voor iets eenvoudig als een groepenkast in een woonhuis. Dus die monteur/ elektricien zou wat mij betreft zelf op de hoogte moeten blijven van de vigerende norm.

Nu ben ik wel benieuwd hoe hier dan tegen aangekeken wordt dat de situatie onder de meter niet de verantwoordelijkheid zou zijn van de installateur boven de meter. Selectiviteit boven de meter zou dan wel in de NEN 1010 staan (ook gevonden) maar niet van toepassing zijn voor onder de meter.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Brent
Sr_Ogel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:10:

Nu ben ik wel benieuwd hoe hier dan tegen aangekeken wordt dat de situatie onder de meter niet de verantwoordelijkheid zou zijn van de installateur boven de meter. Selectiviteit boven de meter zou dan wel in de NEN 1010 staan (ook gevonden) maar niet van toepassing zijn voor onder de meter.
Volgens mij bevinden de meeste aanrechten zich net onder de 1 meter, en daarmee de kookplaat ook ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
@Sr_Orgel Selectiviteit tussen de infrastructuur van de netbeheerder en de installatie van de aangeslotene is geregeld in artikel 2.13 van de Netcode elektriciteit. Daarin staat:

"De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast."

Laten we beginnen met het juridisch taalgebruik, omdat dat wel eens tot verwarring leidt: "of" betekent niet dat je mag kiezen :) (Het is voor situaties zonder hoofdzekeringen bij de aansluiting; die zijn zeldzaam, maar bestaan.)

Een woonhuis heeft een beveiliging in de aansluiting, aka de hoofdzekering(en). Het is dus verplicht om beveiligingen van onderdelen van je installatie selectief te maken ten opzichte van je hoofdzekering. Overige selectiviteit wordt hier niet besproken.

Dat dit in de praktijk niet 100% correct uitvoerbaar is, zeker niet met automaten, zou geen reden moeten zijn om het totaal te negeren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sr_Ogel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:10:

[..]

Het maakt mij echt geen fluit uit hoe m'n Perilex-wcd zit aangesloten. Ik haal 5x2,5mm2 snoer. Snoer aansluiten op kookplaat/fornuis zoals het hoort, in mijn geval een 2L/2N plaat. 2x16a: Bruin = L1, Zwart = L2, Blauw = N1 en Grijs = N2.

En hoe ik de stekker aan het snoer monteer hangt af van hoe de wcd is aangesloten.

Een prefab perilex aansluitsnoer gebruik ik dus nooit voor de kookgroep/fornuisgroep. Prima oplossing voor mechanische ventilatie ;)

Het is gewoon veel makkelijker om de pinnen in de stekker te verplaatsen als ik ga verhuizen. Ik woon in de sociale huur, en gebruik m'n "apparte kookgroep/fornuisgroep wcd" ook voor andere doeleinde dan enkel een kookplaat/fornuis aan te sluiten. Als ik 2.500 watt of meer nodig heb, is de kans heel groot dat ik een groep overbelast (dat zijn er maar 2 waar alle wcd's en lichtschakelaar aan hangen), en dat op de kookgroep/fornuisgroep aansluiten weet ik zeker dat de 16a zekering er niet uitklapt.

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 04-02-2025 12:26 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:00

Sr_Ogel

Klop klop klop

Juerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:19:
@Sr_Orgel Selectiviteit tussen de infrastructuur van de netbeheerder en de installatie van de aangeslotene is geregeld in artikel 2.13 van de Netcode elektriciteit. Daarin staat:

"De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast."
Bij de volgende lunchsessie zal ik de netcode eens opgooien. Kijken of ze die ook kennen. Overigens ben ik het ook niet met mijn collega's eens. We hebben ook nog 3140/scios8 inspecteurs in dienst die zal ik ook nog eens vragen hoe zij hier naar kijken. (zij gaan overigens ook geen kookgroepen tegen komen want zij zitten alleen in de infrastructuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Sr_Ogel Zie ook het eerste citaat in de TS. Is wel een algemeen artikel, maar wel dwingend...
(art. 2.33 lid 2 Netcode elektriciteit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:21
Weinig van het onderwerp wetende heb ik halverwege vorig jaar m'n groepenkast laten vervangen/voorbereiden op een nieuwe keuken. Aangegeven dat het 3 fase is en wat er allemaal in moest. Hier is een kookgroep in gezet, denkende dat te laten doen door iemand die er wel verstand van zou hebben.

Afgelopen week ging ik eens hoofdrekenen en bedacht me dat dat eigenlijk niet kon qua aansluitwaarde en toevallig zie ik nu dit topic, topicstart gelezen, en volgens mij moet ik rap die kookgroep door een 3-fase aardlekautomaat laten vervangen?
Bijkomstigheid is dat de oven ook op dezelfde fase staat.

Tot nu toe is alles nog goed gegaan, maar op het moment dat ik meer dan 2 pitten gebruik en/of de oven erbij aan zet gaat het toch wel erg krap worden. (gelukkig magnetron ik veel :P)

Ook goed om gelijk maar te kijken naar de verdeling van de groepen over de fases lijkt me? Heb nu 2 aardlekautomaten, dus 1 fase niet in gebruik, lijkt me dat dat een geschikte kandidaat is voor de kookplaat.

Terwijl ik dit schrijf check ik ook nog mijn statistieken van DSMR reader, piek op fase 1 zit op 6618W vorige week...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:28:
...Hier is een kookgroep in gezet, denkende dat te laten doen door iemand die er wel verstand van zou hebben.
...
Bijkomstigheid is dat de oven ook op dezelfde fase staat.
...
Dan is er totaal niet over nagedacht door de installateur. 8)7
Goed naar fase-verdeling kijken is belangrijk. Je zit nu al met pieken >25A. Een zekering kan daar wel even tegen, maar netjes is het zeker niet. Aangezien je per fase kunt meten, kun je zelf wellicht wel een goede verdeling maken van hoe je het zou willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@KeRsTmAnNeKe Kookplaat en oven op dezelfde fase is niet handig nee. Dan hoop ik dat je automaten hebt als hoofdzekeringen.

En bedoel je twee aardlekschakelaars? Heb je en foto? Want gewoon een van de drie fases niet gebruiken is natuurlijk gepruts van de bovenste plank...

Mooiste zou zijn als je naar de verdeling kijkt en gewoon een krachtgroep naar de kookplaat doet. Of als alternatief in ieder geval de kookplaat spreiden over de fases.

Nu valt 6618W nog mee (15% teveel) maar je gaat best makkelijk nog veel hoger op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Septillion schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:38:
@KeRsTmAnNeKe Kookplaat en oven op dezelfde fase is niet handig nee. Dan hoop ik dat je automaten hebt als hoofdzekeringen.

En bedoel je twee aardlekschakelaars? Heb je en foto? Want gewoon een van de drie fases niet gebruiken is natuurlijk gepruts van de bovenste plank...

Mooiste zou zijn als je naar de verdeling kijkt en gewoon een krachtgroep naar de kookplaat doet. Of als alternatief in ieder geval de kookplaat spreiden over de fases.

Nu valt 6618W nog mee (15% teveel) maar je gaat best makkelijk nog veel hoger op deze manier.
Geen automaten als hoofdzekering :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4EOH6Ujm8JG32f5npH76ygnavw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRMzz9e8ry7GRvf8CNmoJxJw.jpg?f=fotoalbum_large

Linkerdeel is voor de zonnepanelen, is door een andere partij aangelegd, voor dat rechts geplaatst is.

Bij installatie (mogelijk door tijdgebrek) is alles maar gewoon in een automaat geduwd, maar 3 van de 4 links willen best wat peut gebruiken, de groep met wasmachine zit er nl ook nog bij, laatste daar zijn 2 airco's (3,5 en 2,5).

Eea kwam in beeld omdat er ik er een aardlekautomaat bij wil prikken voor een thuis(stekker)accu en me ging bedenken waar ik die dan het beste kwijt kon, gezien die kan laden/ontladen op 2500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@KeRsTmAnNeKe Mooi kasten en onderdelen erin, alleen niet goed aangesloten en een missende aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@KeRsTmAnNeKe Mja, wel rare actie om prima merk en prima ruimte op te hangen en dan maar op twee fases aardlekschakelaars voor gebruikers...

Rechts zie ik wel twee kracht-aardlekautomaten maar kan ze niet lezen. Is dat PV? Zo ja, hoeveel A per automaat? Want de rest van de kast moet dan ook wel opgebouwd zijn om de totale stroom aan te kunnen. Zeker als je ook nog een accu gaat plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Die 2 aardlekautomaten zijn idd voor PV, zijn 16A (ADM416G), 1 voor de Q-relais, andere voor de Envoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@KeRsTmAnNeKe ik heb geen verstand van Enphase, maar heb je echt 2 ALA-en nodig voor één systeem? Als je dit kunt combineren, heb je een 3f ALA over voor je kookplaat. Zet je die op 1&2 en de oven op fase 3 (bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:20
Ook in mijn nieuwbouwwoning is de kookgroep niet conform NEN-1010 uitgevoerd als ik de groepenkast goed bekijk. Ik heb daar vragen over gesteld bij de aannemer, die het doorgestuurd heeft naar de elektricien. Ik kreeg het volgende antwoord (letterlijk!):

Reden afgewezen
Dit is volgens de NEN aangebracht. mocht dit anders beweerd worden zie ik graag een bewijs uit de NEN-1010

Ik ben zo kwaad! Ik ga de aannemer in gebreke stellen, en ook de bankgarantie bij de notaris blokkeren. Maar voor ik dat doe zou ik graag nog wat munitie hebben.

Het is van tweeën een: of de kookgroep is twee keer 1 dezelfde fase (en dan is de mogelijke stroom te groot, NEN-1010 1996 133.2.2) of het zijn twee fasen achter een enkelfasige aardlekschakelaar. In dat laatste geval: naar welke paragraaf in de norm moet ik dan verwijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:33
HeleBoel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:26:
Het is van tweeën een: of de kookgroep is twee keer 1 dezelfde fase (en dan is de mogelijke stroom te groot, NEN-1010 1996 133.2.2) of het zijn twee fasen achter een enkelfasige aardlekschakelaar. In dat laatste geval: naar welke paragraaf in de norm moet ik dan verwijzen?
Twee fasen achter een enkelfasige aardlekschakelaar is fysiek onmogelijk. Dus het zal wel de gebruikelijke 2x16A kookgroep zijn op dezelfde aardlekschakelaar, en dus op dezelfde fase van 25A.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18
HeleBoel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:26:
Ook in mijn nieuwbouwwoning is de kookgroep niet conform NEN-1010 uitgevoerd als ik de groepenkast goed bekijk. Ik heb daar vragen over gesteld bij de aannemer, die het doorgestuurd heeft naar de elektricien. Ik kreeg het volgende antwoord (letterlijk!):

Reden afgewezen
Dit is volgens de NEN aangebracht. mocht dit anders beweerd worden zie ik graag een bewijs uit de NEN-1010

Ik ben zo kwaad! Ik ga de aannemer in gebreke stellen, en ook de bankgarantie bij de notaris blokkeren. Maar voor ik dat doe zou ik graag nog wat munitie hebben.

Lees de openingspost even door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:20
ahbart schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Lees de openingspost even door!
Dat heb ik al verschillende keren gedaan, maar dan weet ik nog niet waar ik naar moet verwijzen. Is verwijzen naar NEN-1010 1996 133.2.2 voldoende voor beide situaties? Uit het antwoord van @Andrehj begrijp ik dat een kookgroep met twee fasen op een enkel-fasige aardlekschakelaar fysiek onmogelijk is (dat is ook wel logisch, maar ik dacht dat er dan maar 1 fase aangesloten is op de aardlek en de andere fase niet of iets dergelijks).

Ik moet echt voldoende munitie hebben, want gezien de manier waarop de aannemer en de elektricien reageren zijn ze niet van plan om er ook maar iets aan te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door HeleBoel op 05-02-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:26
timovd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:38:
@KeRsTmAnNeKe ik heb geen verstand van Enphase, maar heb je echt 2 ALA-en nodig voor één systeem? Als je dit kunt combineren, heb je een 3f ALA over voor je kookplaat. Zet je die op 1&2 en de oven op fase 3 (bijvoorbeeld).
Ik geloof dat het wel normaal is dat de envoy achter een eigen groep zit, zie bijvoorbeeld ook https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70918240.

Dus het had ook 1 ALS + 2 automaten kunnen zijn, wat nog meer ruimte ingenomen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:34:
Die 2 aardlekautomaten zijn idd voor PV, zijn 16A (ADM416G), 1 voor de Q-relais, andere voor de Envoy.
Ik mag toch hopen dat ze niet een aparte aardlekautomaat hebben voor de envoy?
Het is wel praktisch om de envoy apart te zetten van de zonnepanelen. Ik heb de envoy bij de 3fase aansluiting van de kookplaat gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
ahbart schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Ik mag toch hopen dat ze niet een aparte aardlekautomaat hebben voor de envoy?
Het is wel praktisch om de envoy apart te zetten van de zonnepanelen. Ik heb de envoy bij de 3fase aansluiting van de kookplaat gezet.
Linkerdeel is volledig voor de PV installatie opgehangen, ondanks de 3-fase aansluiting was de oude kast die toen nog aanwezig was volledig op maar 1 fase aangesloten, denk dat dat installatiebedrijf het volledig los daarvan heeft willen doen en dacht dat een ALA dan net zo makkelijk was, maar mogelijk doen ze het gewoon altijd zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@HeleBoel Openigspost; ook de netcode elektriciteit.
Maar er is ook nog de wetgeving (art. 2.33 lid 2 Netcode elektriciteit) is die bepaalt dat je waar mogelijk, en het is hier zeer makkelijk mogelijk, dingen met hoge vermogens moet verdelen over meerdere fasen. [...]
NEN 1010:2020 133.2.2 Stroom
NEN 1010:2020 433.1 Het onderling afstemmen van leidingen en beveiligingstoestellen

Dit zijn de punten die we hier met elkaar verzameld hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door onetime op 05-02-2025 13:57 . Reden: copy-paste foutje gecorrigeerd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@HeleBoel Ik had een copy-paste foutje gemaak; het staat er nu goed. (133.2.2 433.1 .....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-05 20:15
Goedemiddag, vandaag de voorschouw gehad bij onze nieuwbouwwoning. Na een tijdje meegelezen te hebben in het nieuwbouw topic, nu toch besloten om me aan te melden om de volgende vraag te stellen.

Zoals gebruikelijk is er een tweefase aansluiting gemaakt in de keuken, waarbij ik twijfels heb over het juist aansluiten van de kookgroep in de meterkast. Begeleider tijdens voorschouw bevestigde dat er twee fases over dezelfde 25A zekering lopen, waarbij ik de informatie uit dit topic aanhaalde. Volgens begeleider is alles volgens normen aangesloten. Ik zou graag jullie mening willen horen over de volgende installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdsRz3KFq1ySsWKWYeQjenl9uEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7C7i8qNNHFvWVHe6FKjJdPb.jpg?f=fotoalbum_large

Vriendelijk bedankt voor jullie reactie. Ik hoop hiermee sterker te staan in de discussie met aannemer.

Met vriendelijke groet,

Marco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Marco, het antwoord staat er letterlijk boven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:24
Wel een 3fase alamat voor de warmtepomp, maar dan niet de moeite doen dit ook voor de kookplaat te doen. 8)7

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Over de warmtepomp was zo te zien ook niet nagedacht. Waarom anders een Siemens automaat in een Attema kast ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12
devriesjande schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:18:
Over de warmtepomp was zo te zien ook niet nagedacht. Waarom anders een Siemens automaat in een Attema kast ?
Omdat Attema geen 3P+N of 4P aardlekautomaten levert.

De rest van deze Attema automaten is trouwens gerelabeld Siemens spul, alleen wel net uit een andere serie. Siemens maakt in deze serie volgens mij ook geen 3P+N of 4P aardlekautomaten. Jammer, want anders zag het er behalve het logo nog hetzelfde uit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodr
Dank je wel voor de toelichting, dus samenvattend is de kookgroep niet juist aangesloten? Zoals uitgebeeld is op de eerste pagina van dit topic? Mijn kennis van elektronica installaties is namelijk niet heel groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Technisch werkt het, tot je gaat koken en 3 of 4 pitten tegelijk aan zet, dan bestaat het risico dat je 25A hoofdzekering eruit klapt. Door deze te splitsen over 2 fasen is dat risico stukken minder.

Weet ook niet wat op groep 5 zit, dat moet je er nog bij optellen.

Had hier nog even snel alle grootverbruikers per groep op een rij gezet, als alles op z'n max zit zit er 65A op de fase met de kookplaat :x Zal er eens werk van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
HeleBoel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:59:
Ik moet echt voldoende munitie hebben, want gezien de manier waarop de aannemer en de elektricien reageren zijn ze niet van plan om er ook maar iets aan te doen.
Munitie? Klinkt heel heftig. Is het oorlog?

Het klinkt mij alsof beide partijen hier op een onnodig koppige manier reageren.

Het is niet conform de netcode, en niet conform de NEN 1010, maar tegelijkertijd mag je er denk ik wel begrip voor opbrengen dat deze fout (want fout is het wel) zo gangbaar is dat 't projectmatig vaker verkeerd wordt geïnstalleerd dan goed. Als je in de communicatie met je leveranciers niet erkent dat wat zij doen op zich best normaal is geworden, geeft dat alleen maar extra wrijving.

Bovendien is de meest nette manier van aansluiten wel significant duurder. Heb je al aangegeven dat je bereid bent het prijsverschil te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

HeleBoel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Dat heb ik al verschillende keren gedaan, maar dan weet ik nog niet waar ik naar moet verwijzen. Is verwijzen naar NEN-1010 1996 133.2.2 voldoende voor beide situaties? Uit het antwoord van @Andrehj begrijp ik dat een kookgroep met twee fasen op een enkel-fasige aardlekschakelaar fysiek onmogelijk is (dat is ook wel logisch, maar ik dacht dat er dan maar 1 fase aangesloten is op de aardlek en de andere fase niet of iets dergelijks).

Ik heb 5 16a zekeringen achter een 1x35a zitten, fysiek onmogelijk? Nee hoor :P Dat ik de 5 groepen van elk 16a niet volledig kan gebruiken tegelijkertijd, want dan trek ik 80a uit een 35a gezekerde aansluiting. :P

En vergeet niet dat jij niet de opdrachtgever bent, maar de klant van de opdrachtgever.

Kan je het niet als meerwerk opgeven zodat ze het volgens jouw wensen maken zoals je het wil, en anders zit er weinig anders op dan na de oplevering een electricien kan inhuren die het aanpast volgens je wensen ;)

<knip> NIet nodig

Dit is randje, hierna vol offtopic dus opgeruimd. Wil je discussie over NEN of wat je kunt eisen mag je een los topic maken. Uitgangspunt hier is kookplaat aansluiten volgens NEN

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 06-02-2025 12:07 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodr
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:18:
Technisch werkt het, tot je gaat koken en 3 of 4 pitten tegelijk aan zet, dan bestaat het risico dat je 25A hoofdzekering eruit klapt. Door deze te splitsen over 2 fasen is dat risico stukken minder.

Weet ook niet wat op groep 5 zit, dat moet je er nog bij optellen.

Had hier nog even snel alle grootverbruikers per groep op een rij gezet, als alles op z'n max zit zit er 65A op de fase met de kookplaat :x Zal er eens werk van maken.
Even snel gekeken. Dit betreft de groep met wcd's en lichtpunten in woonkamer, hal en trapgat. Dus een stopzuiger i.c.m koken wordt dan helemaal spannend. Dit ook benoemd in mijn bericht richting de aannemer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
Sander Vunderink heeft wat nieuws. Althans, ik heb deze combinatie bij andere winkels niet kunnen vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReMwlGf4vE7QVJOgAhevb321d2M=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/dN1edwu78pMVmtGN7ZXXRnYj.webp?f=fotoalbum_large

Nu kan je ook op basis van een A-merk spanningsonafhankelijke aardlekautomaat je kookplaat op 2 fasen aansluiten met maar 2 modules breed (maar wel alleen met 2 gescheiden nuldraden). Het is nog iets goedkoper dan een 3P+N ook.

(SEP heeft zo'n ding al langer in het assortiment.)

P.S. Is die dubbele aardlekautomaat nou echt ruim een tientje goedkoper dan 2 enkele?

[ Voor 17% gewijzigd door Juerd op 05-02-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
RaZ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:55:

Offtopic? Je hele post is offtopic, net als vele anderen, inclusief mijzelf ;)
Kookplaat aansluiten is on-topic. Wasmachine is off-topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@marcodr je kunt ook nog voorstellen om de kookgroep te verdelen over 2 ALS's, bijvoorbeeld op positie 4/5. Dan kun je een hoop (maar niet alle) punten van het lijstje van Juerd afstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisvt
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-06 10:41
Hoi allemaal,

Tijdens het koken rook ik opeens een gesmolten plastic geur. Niet goed dus.

Ik heb de inductiekookplaat nagekeken (stroom uitgeschakeld) en het bleek dat er e.e.a. aan het smelten was. De kookplaat is door de vorige bewoners (ca 8 jaar geleden) gemonteerd. Nooit problemen mee gehad.

Nu kan ik dit gesmolten onderdeel (klemstuk) bestellen en vervangen, maar ik vraag me af of de aansluiting goed is. De kookplaat zit op 2 groepen.

Graag jullie advies! Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVPeTtGyi43SQjT2PIx5x48Kim8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T86HAx06qDFADvHp0WNQIXLn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMsr2Fbspa8tWinknda9kwClBwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJB2g2lm992tVE06eGMJI4Sv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYhFCtD-SFlFPUwE1IM2EX7J8Vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwuokEvgbaDpKCV5UBiNoI0F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_8FwMGMAhqzGORhtZ8sRJF-L58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHk8o11FfIn1ZBIeIg5rlyR4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP6k7c1cQqNni7Mhj7RiAv54o1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKLNBmlqz13T2Jr4aoDYeDhu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ziet er volgens mij erg Beun de Beunhaas uit.

Hoe kan ik dit oplossen? Aansluitbox blind vervangen, of moet er meer gebeuren?

Mooie voor het grote topic => schopje

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 11-02-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Die kookplaat is verkeerd aangesloten met meerdere fouten.

Perilex doormeten, nieuwe kookplaat kopen en vervolgens correct aansluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 11-02-2025 14:37 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Je zegt dat de kookplaat op 2 groepen zit, maar er is duidelijk maar één groep (en fase) aangesloten met een brug naar de L2 verbinding.

Aangenomen dat de Perilex daadwerkelijk 3-fase aangesloten is, moet de brug eruit en moet de zwarte of grijze draad aangesloten worden op de L2 verbinding.

Zoals @DJMaze al zei, de Perilex moet even goed doorgemeten worden en afhankelijk van de situatie worden aangepast.

Deze kookplaat ondersteunt in principe geen aansluiting op 2 groepen, want daarvoor moet je een dubbele neutrale aansluiting hebben (blauw). Aansluiten kan dus op 1 groep (linker schema) of op een 3-fase aansluiting (rechter schema, 1 fase blijft ongebruikt). In de meterkast zou je dan ook een 3-fase aardlekautomaat verwachten. Een kookgroep voldoet in deze situatie niet.

Ik denk overigens dat het gesmolten klemstuk is gekomen doordat de brug aan de L2 kant niet meer goed vastgedraaid was en slechter contact maakte. Er ontstaat dan weerstand en veel warmte.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:43
Moderne kookplaten kan je soms softwarematig limiteren op een bepaald vermogen.
Gezien deze plaat slechts op 1 groep is aangesloten, moet je deze limiteren op 16A (1 groep)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste