Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kun je eens een foto van je meterkast (dus hoe de kookgroep is aangesloten) en de plek waar die grijze kabel (in de meterkast?) uitkomt.

Want ik verwacht twee losse fasedraden (bruin en zwart) en twee neutraal (blauw en grijs) naar de perilex. De bruine moet uiteindelijk op L1 aankomen, de zwarte op L2 (mag ook omgekeerd) en de blauwe EN de grijze draad tezamen naar de N. De brug tussen L1 en L2 kan er dan tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Oi! 2 groepen waarvan 1 groep niet is aangesloten, en daardoor veels te veel vermogen uit de 16a zekering wordt getrokken.

Er wordt al 8 jaar niet op vol vermogen gekookt, anders was dit al vele jaren eerder gebeurt ;)

1 ding scheelt wel, de kookplaat zal met een beetje hulp van Tweakers straks wel correct aangesloten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

RiDo78 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:16:
Want ik verwacht twee losse fasedraden (bruin en zwart) en twee neutraal (blauw en grijs) naar de perilex. De bruine moet uiteindelijk op L1 aankomen, de zwarte op L2 (mag ook omgekeerd) en de blauwe EN de grijze draad tezamen naar de N. De brug tussen L1 en L2 kan er dan tussenuit.
Als er in het aansluitschema niet expliciet een 230V 2L+2N schema staat is het niet veilig om een kookgroep aansluiting te maken. Je weet immers niet of de N terminal binnen de kookplaat voldoende dik is uitgevoerd voor 2X16A. Bij een 2-fase aansluiting speelt dat probleem niet door de faseverschuiving.

Zo te zien is alleen de L2 terminal gesmolten en de kookplaat heeft het 8 jaar goed gedaan. Je ziet ook het kleurverschil in de schroeven. De meest logische conclusie vind ik nog steeds dat de schroef op de L2 terminal op een gegeven moment los is komen te zitten en slecht contact heeft gemaakt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DexterDee schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:17:
[...]

Als er in het aansluitschema niet expliciet een 230V 2L+2N schema staat is het niet veilig om een kookgroep aansluiting te maken. Je weet immers niet of de N terminal binnen de kookplaat voldoende dik is uitgevoerd voor 2X16A. Bij een 2-fase aansluiting speelt dat probleem niet door de faseverschuiving.

Zo te zien is alleen de L2 terminal gesmolten en de kookplaat heeft het 8 jaar goed gedaan. Je ziet ook het kleurverschil in de schroeven. De meest logische conclusie vind ik nog steeds dat de schroef op de L2 terminal op een gegeven moment los is komen te zitten en slecht contact heeft gemaakt.
Het schema biedt een 1N~ optie aan. Dat is een 32a groep met 3x6mm2 snoer. Die kennen we in Nederland niet, maar in Belgie (en andere landen wellicht ook) wel. Dus ja, een 1N~ plaat is daardoor altijd geschikt om 32a aan te kunnen. Staat in de techsheet, die meestal niemand leest ;)

De plaat kan zowel als 2x16a (2N~ of 2L2N) als 1x32a (1N~) aangesloten worden ;)

Belgische 32a kookgroep: Stopcontact & stekker

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 11-02-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

1N~ staat natuurlijk niet per definitie synoniem aan een 32A aansluiting. Ik kan me voorstellen dat kookplaten die voor Europa en dus ook België bestemd zijn hier standaard mee uitgerust zijn. Maar om te stellen dat alle kookplaten een enkele 32A neutraal ondersteunen zou ik zelf iets te kort door de bocht vinden. Het lijkt mij dus altijd aan te raden om de techsheet die niemand leest er toch maar eens bij te pakken.

Om maar een voorbeeld van een uitzondering te geven, mijn warmtepomp heeft af-fabriek een 3~ 230V aansluiting voor 3-fasen. Dat zijn dus drie 230V fasen zónder neutraal. De in Nederland en andere landen gangbare 3N~ 400V wordt niet ondersteund. En dat voor een model voor de EU markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DexterDee schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:03:
1N~ staat natuurlijk niet per definitie synoniem aan een 32A aansluiting. Ik kan me voorstellen dat kookplaten die voor Europa en dus ook België bestemd zijn hier standaard mee uitgerust zijn. Maar om te stellen dat alle kookplaten een enkele 32A neutraal ondersteunen zou ik zelf iets te kort door de bocht vinden. Het lijkt mij dus altijd aan te raden om de techsheet die niemand leest er toch maar eens bij te pakken.

Om maar een voorbeeld van een uitzondering te geven, mijn warmtepomp heeft af-fabriek een 3~ 230V aansluiting voor 3-fasen. Dat zijn dus drie 230V fasen zónder neutraal. De in Nederland en andere landen gangbare 3N~ 400V wordt niet ondersteund. En dat voor een model voor de EU markt.
Een kookplaat/fornuis gebruikt geen krachstroom, die heeft de nul nodig om van krachstroom 1x 16a 230v (3.700 watt) of 2x 16a 230v (7.400 watt) of 3x 16a 230v (11.100 watt) te maken.

Krachstroom + N = 3x 230v :) Klik

Ja, het stopcontact levert het wel, je gebruikt het alleen anders ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 11-02-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

RaZ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:18:
Een kookplaat/fornuis gebruikt geen krachstroom
Dat klopt als een bus, maar dat was ook niet mijn punt. Ik wilde slechts illustreren dat een apparaat gemaakt voor de EU markt niet altijd geschikt is voor alle landen. En dat je dus het beste voor de zekerheid even in de tech sheet van je kookplaat kunt kijken wat de maximale aansluitwaarde is in plaats van aan te nemen dat dat in alle gevallen wel goed zit.

Ik weet overigens prima het verschil tussen 400V tussen fasen en 230V tussen fase en nul. De warmtepomp in kwestie heb ik dan ook zelf omgebouwd naar een ster topologie zodat ik toch mijn Nederlandse 3-fase aansluiting kon gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisvt
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-03 11:02
RiDo78 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:16:
Kun je eens een foto van je meterkast (dus hoe de kookgroep is aangesloten) en de plek waar die grijze kabel (in de meterkast?) uitkomt.

Dank voor je reactie, hierbij een foto van de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUsXSlDkz824SwQYhby3lqYPn0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qktJPgWnJbAha8IaROqr3MLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Dat is inderdaad aangesloten zoals verwacht, maar dat is geen kookgroep. Bij een kookgroep zijn de beide groepenschakelaars met elkaar doorverbonden. Dus als de ene uitvalt, trekt die de andere mee naar de uit-stand. Bovendien is de zwarte draad te ver afgestript. Inderdaad beun-de-beunhaas is langs geweest. Zoals het nu is aangesloten kun je waarschijnlijk (afhankelijk van de bedrading in de stekker, lees verder) de linker groep uitzetten en gewoon verder koken...

Het is dus zoals ik zei, de bruine en zwarte draad moeten naar L1 en L2, de brug moet er tussenuit. De blauwe en grijze moeten uiteindelijk samen komen in de N op de kookplaat.

Maar let op!!! Je kunt de draden in de zwarte kabel niet blind op hun kleur vertrouwen. Je zult dus in de stekker (als je die open kunt maken) kijken of de draden net zo zijn aangesloten als op de perilex. Dus als de stekker in de perilex steekt, dan moeten de beide grijze draden met elkaar worden verbonden. En als je dan toch bezig bent, controleer dan ook de andere draden. Het nadeel van de Perilex is namelijk dat er niet echt een harde 'standaard' is over hoe die bedraad moet worden. Hij mag enkelfasig bedraad zijn, maar ook 2F2N of zelfs 3 fase. Je moet de stekker en de contactdoos dus altijd 'passend' maken op elkaar.

En als je het helemaal netjes wilt doen, laat dan iemand komen die de twee losse groepen vervangt door een echte kookgroep. Die persoon kan dan ook de kookplaat eventueel beter aansluiten. Natuurlijk kun je ook zelf proberen om de groepen te vervangen, maar dat zou ik niet doen als je geen ruime ervaring hebt met elektrische installaties. Want moeilijk is het niet, maar een foutje in de meterkast kan rampzalig uitpakken.

[ Voor 26% gewijzigd door RiDo78 op 11-02-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisvt
RiDo78 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:49:
Dat is inderdaad aangesloten zoals verwacht, maar dat is geen kookgroep. Bij een kookgroep zijn de beide groepenschakelaars met elkaar doorverbonden. Dus als de ene uitvalt, trekt die de andere mee naar de uit-stand. Bovendien is de zwarte draad te ver afgestript. Inderdaad beun-de-beunhaas is langs geweest. Zoals het nu is aangesloten kun je waarschijnlijk (afhankelijk van de bedrading in de stekker, lees verder) de linker groep uitzetten en gewoon verder koken...

Het is dus zoals ik zei, de bruine en zwarte draad moeten naar L1 en L2, de brug moet er tussenuit. De blauwe en grijze moeten uiteindelijk samen komen in de N op de kookplaat.

Maar let op!!! Je kunt de draden in de zwarte kabel niet blind op hun kleur vertrouwen. Je zult dus in de stekker (als je die open kunt maken) kijken of de draden net zo zijn aangesloten als op de perilex. Dus als de stekker in de perilex steekt, dan moeten de beide grijze draden met elkaar worden verbonden. En als je dan toch bezig bent, controleer dan ook de andere twee draden. Het nadeel van de Perilex is namelijk dat er niet echt een harde 'standaard' is over hoe die bedraad moet worden. Hij mag enkelfasig bedraad zijn, maar ook 2F2N of zelfs 3 fase. Je moet de stekker en de contactdoos dus altijd 'passend' maken op elkaar.

En als je het helemaal netjes wilt doen, laat dan iemand komen die de twee losse groepen vervangt door een echte kookgroep. Die persoon kan dan ook de kookplaat eventueel beter aansluiten. Natuurlijk kun je ook zelf proberen om de groepen te vervangen, maar dat zou ik niet doen als je geen ruime ervaring hebt met elektrische installaties. Want moeilijk is het niet, maar een foutje in de meterkast kan rampzalig uitpakken.
Dank voor je reactie! Betreft de Perilex stekker dus even doormeten welke kleur correspondeert met welke pin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
chrisvt schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:57:
[...]

Dank voor je reactie! Betreft de Perilex stekker dus even doormeten welke kleur correspondeert met welke pin?
Als je die niet open kunt maken... want dan kun je het gewoon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
DexterDee schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:03:
1N~ staat natuurlijk niet per definitie synoniem aan een 32A aansluiting.
1N an sich niet, maar als de plaat een 1P+1N optie kent (en 7,6kW is) dan kan het niet anders zijn dan 32A.
Dat is dan eigenlijk gewoon hoe je een 2-fase kookplaat aansluit. Maar inderdaad, zonder 1P+1N aansluiting mag je er dan niet vanuit gaan dat hij op 1-fase mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

RiDo78 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:49:

Maar dat mag dus ALLEEN als je de N ook beveiligd. Dus of een 4P automaat (geen 3P+N) of kookgroep van 2x 2P.

In de huidige situatie hadden de draden nooit door één leiding / naar een enkele Perilex mogen gaan want ze zitten niet gekoppeld.

Maar ook als je ze dus koppelt (en er dus een kookgroep van maakt) mag je dat dus NIET op deze kookplaat aansluiten.

Voor de huidige kookplaat heb je twee opties:
- Op 1x16A laten (tweede automaat ook afkoppelen of dus koppelen) en kijken of je de kookplaat terug kunt regelen naar 16A.

- Of huidige automaat vervangen. Als je een 3-fase netaansluiting hebt kan dit door een 3P+N alamat. Heb je een 1-fase netaansluiting zal je voor een 4P automaat moeten gaan.

@chrisvt En wat heeft de beun met de draden gedaan zo door de deksel. Enkel geisoleerde draden zo door een dekseltje zonder trekontlasting kan nooit de bedoeling geweest zijn van de fabrikant. Ik ga er vanuit dat er gewoon een invoer voor de kabel (dus niet de individuele draden) is met trekontlasting.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 11-02-2025 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:05
Deze kookplaat is ongeschikt voor een 2p2n fornuisgroep.
Als je dat doet smelt de volgende keer de nul eruit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34
chrisvt schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:07:
Dank voor je reactie, hierbij een foto van de meterkast:

[Afbeelding]
Enorm gebeun alert. (Als dat uit de foto's in TS nog niet helder was).

Dit zijn wel twee groepen, die aangeven gecombineerd te zijn voor de kookplaat, maar ze zijn. Het aan elkaar verbonden waardoor ze er tegelijk uit zouden slaan.

Gevaarlijke situatie, en had niet zo aangesloten mogen worden.

Wel grappig dat er dan gebeund is met op zich goede spullen, niet de goedkoopste rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:15:
Deze kookplaat is ongeschikt voor een 2p2n fornuisgroep.
Als je dat doet smelt de volgende keer de nul eruit....
Tuurlijk niet...

Die kookplaat gaat niet meer trekken omdat hij extra draden heeft. Daar heeft hij geen enkel benul van. Al sluit je honderd blauwe 2,5mm2 draden aan...

@RaZ heeft dit al prima verwoord:
RaZ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:34:
[...]

Het schema biedt een 1N~ optie aan. Dat is een 32a groep met 3x6mm2 snoer. Die kennen we in Nederland niet, maar in Belgie (en andere landen wellicht ook) wel. Dus ja, een 1N~ plaat is daardoor altijd geschikt om 32a aan te kunnen. Staat in de techsheet, die meestal niemand leest ;)

De plaat kan zowel als 2x16a (2N~ of 2L2N) als 1x32a (1N~) aangesloten worden ;)

Belgische 32a kookgroep: Stopcontact & stekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@RiDo78 na een 2p2n mogen de draden niet bij elkaar komen. Je mag dus niet de twee nullen onder één klem schroeven.

(dat mag niet omdat de nul onbeschermd is in 2p+2n automaten)

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 11-02-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Wilke schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Enorm gebeun alert. (Als dat uit de foto's in TS nog niet helder was).

Dit zijn wel twee groepen, die aangeven gecombineerd te zijn voor de kookplaat, maar ze zijn. Het aan elkaar verbonden waardoor ze er tegelijk uit zouden slaan.

Gevaarlijke situatie, en had niet zo aangesloten mogen worden.

Wel grappig dat er dan gebeund is met op zich goede spullen, niet de goedkoopste rommel.
Ze hoeven niet tegelijk "uit te slaan", alleen in een handeling uit te zetten :) Had eerste ook beter gevonden maar is geen eis en niet hoe de meeste kookgroepen zijn opgebouwd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisvt
Dank dank voor alle reacties!

Even het volgende, wat ik nu zie. In de meterkast zie ik nu 2 groepen: één groep met fase (bruin) en nul (blauw). En één groep met fase (zwart) en nul (grijs).

De kookplaat was aangesloten met fase (bruin) met een brug tussen L1 en L2, en één nul (blauw) + aarde.

Volgens het aansluitschema klopt dit ook (zou ik zeggen).

Klopt mijn conclusie dan dat alleen de rechtergroep in de meterkast een functie heeft? De linkergroep is wel aangesloten op het periflex stopcontact, maar beide draden in de stekker zijn geïsoleerd.

Ik heb een nieuwe aansluitbox besteld. Is het nu niet verstandig om de aansluitbox te vervangen, en de "loze" groep in de meterkast omlaag te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DexterDee schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:05:
Deze kookplaat ondersteunt in principe geen aansluiting op 2 groepen, want daarvoor moet je een dubbele neutrale aansluiting hebben (blauw).
Niet persé. AEG kookplaten hebben 2P+N (dus niet 2N) en dat regelt de kookplaat dan zelf.
Beste is wel om dan 2.5 draden te hebben om dit soort ongein te elimineren.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@chrisvt Puur aansluittechnisch op de plaat wel prima, maar dat hoort dan niet achter een enkele 16A groep omdat de plaat meer kan vragen. Met een enkele L en enkele N hoort hij achter een 32A groep met bijbehorende bekabeling.

Of dat nu op de linker of rechter groep uit komt durf ik zonder nameten niet te stellen, maar ja, er wordt er maar één gebruikt.

Correcte oplossingen heb ik al aangedragen. Meest logische zou dus zijn om de groep ook te vervangen als je gewoon onbezorgd het maximale vermogen wilt gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

DJMaze schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Niet persé. AEG kookplaten hebben 2P+N (dus niet 2N) en dat regelt de kookplaat dan zelf.
Beste is wel om dan 2.5 draden te hebben om dit soort ongein te elimineren.
Nee, dat regelt de kookplaat dan niet zelf. Dat kan namelijk helemaal niet, een kookplaat kan niet bepalen wat door de eerste en wat door de twee N gaat als ze op een enkele aansluiting zitten. Die platen mogen gewoon NIET achter een kookgroep. Gewoon, niet, nooit, ever.

Heb je een 1-fase aansluiting dan OF op "zijn Belgisch" met 1x 32A met bijbehorende bekabeling OF met beveiligde N (4P of 2x 2P automaat).

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 11-02-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:42:
Nee, dat regelt de kookplaat dan niet zelf. Dat kan namelijk helemaal niet, een kookplaat kan niet bepalen wat door de eerste en wat door de twee N gaat als ze op een enkele aansluiting zitten. Die platen mogen gewoon NIET achter een kookgroep. Gewoon, niet, nooit, ever.
Dan mag je websites en fabrikanten wel op hun vingers tikken.
Want ik geef jou even een voorbeeld van wat er in NL wordt verkocht (kan wel meer foto's maken van apparatuur die hier retour in het magazijn liggen, maar dit is wat er wordt uitgeleverd via ATAG en AEG).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z85TzG8xEpY_4aieUJRzoSL8pAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlbczmosCcCzGUKC4TWjpRNm.jpg?f=fotoalbum_large

En nog leuker, hoe deze kabel in het fornuis zit (zonder de L3 aangesloten).
Zo leveren fabrikanten dus de spullen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1ZNmllRma9CdBkavGZXYIoCVI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mueCu09iZlGk8IX3fgjsg46.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door DJMaze op 11-02-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DJMaze schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:00:
[...]

Want ik geef jou even een voorbeeld van wat er in NL wordt verkocht (kan wel meer foto's maken van apparatuur die hier retour in het magazijn liggen, maar dit is wat er wordt uitgeleverd via ATAG en AEG).
[Afbeelding]
8)7

Da's een aansluitschema voor nieuwjaar. Stekker het stopcontact in, en gelukkig nieuw haar 8)
En nog leuker, hoe deze kabel in het fornuis zit (zonder de L3 aangesloten).
[Afbeelding]
Smeg meuk :P

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 11-02-2025 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DJMaze Nee hoor, enige wat ik de fabrikanten mee kan geven is de benaming duidelijker te doen. Maar er staat netjes dat dit voor een 230/400V 3-fase aansluiting bedoelt is :) En mag dus niet aan een enkele (dunne) N aan 230V gehangen worden.

Dat keukenboeren en veel elektriciens dit ook niet snappen is wel erg. Want "het werkt toch"? Ja, maar dat is nu net het makkelijke deel, iets laten werken. Iets veilig laten werken is nu juist het idee.

[edit]Je tweede plaatje is wat meer op het randje. Maar op zich is het ook niet fout om een enkele N te gebruiken. Deze moet dan opeens wel dik genoeg zijn en daar schrijft de fabrikant niets over. Dat is nu juist het werk van de elektricien om daar om te denken.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 11-02-2025 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
DJMaze schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:00:
[...]

Dat lijkt mij toch een prima samenvatting van dit topic. _Iedereen_ gebruikt termen door elkaar, zowel fabrikanten als elektriciens.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:07:
@DJMaze Nee hoor, enige wat ik de fabrikanten mee kan geven is de benaming duidelijker te doen. Maar er staat netjes dat dit voor een 230/400V 3-fase aansluiting bedoelt is :)
Fout. Het is een 2-fase fornuis. Dat zie je ook in het 2e plaatje.
De kabel die aan het fornuis zit in de verpakking is dus niet voor NL.
Je moet die verwijderen en zelf een 2P+2N intern aansluiten.
En de brug die nu op de 2 blauwe zit ook verwijderen.

Zie je het?

Collega's die in de winkel staan durven bijna niks meer te verkopen omdat ik elke keer met de apparatuur retour kom naar de winkel.

[ Voor 15% gewijzigd door DJMaze op 11-02-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DJMaze Ik zie vooral onvolledige informatie :) En dat is het grootste probleem, fabrikanten geven alleen aan hoe hun deel veilig kan werken, niet hoe je er veilig en volgens de norm kunt komen.

En als de eerste kabel aan de tweede plaat zat dan was dat gewoon alleen netjes voor op een 3-fase aansluiting :) En ja, kan dus zijn dat je de boel anders moet aansluiten voor je situatie.

2x onbeveiligde N (waar de diameter van een enkele N niet geschikt is voor de volle belasting) kunnen niet veilig onder een enkele klem. We doen in Nederland dan gelukkig ook niet aan de gekke ring-main.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:12

Ethirty

Who...me?

Juerd schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:58:
Sander Vunderink heeft wat nieuws. Althans, ik heb deze combinatie bij andere winkels niet kunnen vinden:

[Afbeelding]

Nu kan je ook op basis van een A-merk spanningsonafhankelijke aardlekautomaat je kookplaat op 2 fasen aansluiten met maar 2 modules breed (maar wel alleen met 2 gescheiden nuldraden). Het is nog iets goedkoper dan een 3P+N ook.

(SEP heeft zo'n ding al langer in het assortiment.)

P.S. Is die dubbele aardlekautomaat nou echt ruim een tientje goedkoper dan 2 enkele?
Damn, die had ik voor mijn warmtepomp willen hebben, ik heb recent 2 losse gekocht.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:02
DJMaze schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:12:
[...]

Fout. Het is een 2-fase fornuis. Dat zie je ook in het 2e plaatje.
De kabel die aan het fornuis zit in de verpakking is dus niet voor NL.
Dat kan prima worden gebruikt in NL, als je een kookgroep hebt die daadwerkelijk op 2 verschillende fasen is aangesloten, of een 3 fasen groep.
Je moet die verwijderen en zelf een 2P+2N intern aansluiten.
En de brug die nu op de 2 blauwe zit ook verwijderen.

Zie je het?
Dat moet inderdaad voor een kookgroep met 2x dezelfde fase.

Maar dat onderscheid wordt toch ook best duidelijk gemaakt op het etiket op het fornuis? Ik zou zeggen dat deze fabrikant het prima doet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 23:29
In ons nieuwbouwhuis komt een kookeiland waar sowieso een 3-fase aansluiting naar toe gaat. Nu is het ook wel lekker om bij je fornuis een WCD te hebben voor een staafmixer of zo. De bouwer vraagt alleen grove bedragen voor aanpassingen aan de elektra, helemaal als de keuken niet bij de project-keukenleverancier wordt afgenomen...

Nu de vraag, als dit soort oplossingen bestaan en mogen;

Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/media/catalog/product/4/0/401168690-4-jpeg.jpg

Is het dan ook toegestaan om dit te doen:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/attachments/1689011026380-png.65386/

Of, anders, is er iets tegen om een fornuis met een 5-polig 16A CEE stekker aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Fonzert Dat mag.

En CEE of Perilex is maar een soort plug, dat verandert niets aan wat mag of niet mag qua aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 10:22
Fonzert schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:43:
Of, anders, is er iets tegen om een fornuis met een 5-polig 16A CEE stekker aan te sluiten?
Dat is zelfs een veel betere en degelijkere oplossing dan een Perilex stekker. En daarmee uiteraard toegestaan.
Enige bezwaar is de ruimte die zo'n CEE-wcd inneemt.
Als je er plek voor hebt, zeker doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:01
Septillion schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:57:
@Fonzert Dat mag.

En CEE of Perilex is maar een soort plug, dat verandert niets aan wat mag of niet mag qua aansluiting.
Maar mag je ook een stopcontact (voor algemeen gebruik) aftappen van je fornuisgroep?
Even met het idee dat >2000W een eigen groep nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@jj85 waarom zou dat niet mogen? Als je over de 16A gaat, treedt de beveiliging in werking.
Een kookplaat gebruikt vaak toch maar 2 fasen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

jj85 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Maar mag je ook een stopcontact (voor algemeen gebruik) aftappen van je fornuisgroep?
Ligt eraan of je kookplaat ook echt alle drie de fasen gebruikt, indien maar 2 dan kan je op de derde prima een zwaar apparaat aansluiten. Zou had ik het hier ook met een inductieplaat die 2 fasen gebruikte en op de derde zat de oven die eronder was geplaatst.
Maar dan zou ik die derde fase die je voor de wcd gebruikt niet aansluiten in de perilex zelf, voordat er iemand langskomt en er een plaat op aansluit die daadwerkelijk alle 3 de fasen volledig gebruikt, want dan kan er teveel gevraagd worden van die ene fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
timovd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:36:
@jj85 waarom zou dat niet mogen? Als je over de 16A gaat, treedt de beveiliging in werking.
Een kookplaat gebruikt vaak toch maar 2 fasen.
Dat is ook mijn boerenlogica :)
Maar ik hoor/lees altijd van die stellingen als:
Apparaten met een vermogen groter dan 2000 Watt mogen namelijk niet op een gezamenlijke groep. Voor deze apparaten moet dus een aparte groep worden aangelegd met een eigen installatieautomaat.
Volgens de NEN 1010 moeten alle apparaten met een vermogen van meer dan 2000 Watt op een aparte groep worden aangesloten
Etc...

Dus nu begin ik een beetje 'lost' te raken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@jj85 Ja, dat mag. Sowieso is de >2000W regel vervallen en is het een aanbeveling.

Als je een 3-fase groep en een 2-fase kookplaat hebt dan heb je dus zelfs nog mooi een fase vrij. Maar zelfs als je wel een 3-fase plaat hebt mag het, want tussen de kookplaat en een andere verbruiker mag je dan weer wel rekenen met gelijktijdigheidsfactor (in tegenstelling tot enkele 32A kookplaat op 25A hoofdzekering) :) Maar goed, dan zou ik het zelf ook minder snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Septillion schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:43:
@jj85 Ja, dat mag. Sowieso is de >2000W regel vervallen en is het een aanbeveling.
Ah, wel goed om te weten. Weer wat geleerd, thanks! :)
Kan ik weer met een gerust hart een USB-lader bij de wasmachine WCD inprikken :+
Als je een 3-fase groep en een 2-fase kookplaat hebt dan heb je dus zelfs nog mooi een fase vrij.
Dat is uiteraard logisch (en slim). Maar die conclusie kon ik uit de originele vraag niet trekken (2 of 3 fase fornuis, alhoewel 2 fase meest waarschijnlijk is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

jj85 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Ah, wel goed om te weten. Weer wat geleerd, thanks! :)
Kan ik weer met een gerust hart een USB-lader bij de wasmachine WCD inprikken :+

[...]

Dat is uiteraard logisch (en slim). Maar die conclusie kon ik uit de originele vraag niet trekken (2 of 3 fase fornuis, alhoewel 2 fase meest waarschijnlijk is).
De kookplaat/fornuis die over 3 fases gaat, houdt de fabrikant rekening dat er maar 16a per fase beschikbaar is. 3.500 watt voor een grote pit en een kleine. Daar heb je er in je kookplaat 2 van. De 3de fase gaat dan richting het oven gedeelte, en die verbruikt veel minder dan 3.500 watt, dat zal ongeveer 2.500 watt zijn. De fase waar de oven op zit heb je nog ruimte over, ruim 1.000 watt die je kan delen met een staatmixer of een koelkast.

Een gemiddeld fornuis zal ongeveer 2x 3.500W + 1x 2.500W = max 9.500 watt opgenomen vermogen, en sluit je aan op een wcd die 11,1kW kan leveren (3 fase).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 05:06
jj85 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Ja, maar besef dat een fornuisgroep oorspronkelijk zal zijn aangelegd zonder contactdoos voor algemeen gebruik, en er wel andere regels gelden zodra je een contactdoos voor algemeen gebruik op een groep hebt. Specifiek: een aardlekbeveiliging is niet altijd verplicht voor een specifiek stopcontact, maar wel bij algemeen gebruik. Check dus of je fornuisgroep wel achter een aardlekschakelaar/aardlekautomaat zit van maximaal 30 mA en minstens type A (dus niet type AC).

Dat van die 2000 W is zoals al was gezegd, achterhaald. Toch moet je het alleen doen als je de capaciteit daadwerkelijk over hebt, dus bijv. een ongebruikte fase of als je weet dat je je kookplaat toch niet tegelijkertijd op vol vermogen zult gebruiken. Ontwerp niet op overbelasting.

Een van de manieren om 2 dingen aan te sluiten is met een aansluitdoos in plaats van de perilex. Dan hoef je niet te beunen met 2 snoeren in een stekker, waar die stekker helemaal niet voor gemaakt is. Die aansluitdoos is gemaakt voor 2 snoeren. Je zou bijvoorbeeld op het 2e snoer een opbouw wcd kunnen aansluiten (let op: veel wcd's zijn alleen geschikt voor solide draad, en als je een kabel met solide draad gebruikt, moet die wel goed vast gebeugeld zijn om beweging te voorkomen). Een opbouw randaardecontactdoos is best lomp om te zien, maar lang niet zo lomp als die CEE-contactdoos :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonzert
Dank voor de reacties, met de CEE stekker heb ik in ieder geval een oplossing, of dat ruimte-technisch gaat passen is nog even de vraag.

Om het geheel nog iets verder in kleuren, het fornuis wordt weldegelijk op alle 3 de fases aangesloten; 5 pits inductie, 4 ovens, Elektrische voeding 230/400V 3N ~ 50 Hz, Maximaal vermogen kW 14,23 - 15,53. In de praktijk zal dit natuurlijk misschien alleen op eerste kerstdag enigzins in de richting van dit verbruik gaan. Het verbruik op de wcd die wordt aangelegd op het werkblad van het eiland zal minimaal zijn. Af en toe eens een staafmixer van 200 W en misschien eens een USB-lader.

Zolang het fornuis zelf een beetje rekening houdt met de verdeling over de fases, kan ik die < 1 A voor de WCD wel van een van de fases 'aftappen'. Worst case grijpt de 3-fase alamat in (note to self: foutstroom max 30 mA, lekstroom type A). In dat geval weet ik op eerste kerst dat ik even bij een ander wcd moet staafmixeren 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Fonzert Dan heb je daar strikt genomen wel weer een uitdaging. Want dat is te veel voor een standaard 3x16A groep. Ook de standaard Perilex is 16A en ook de gelinkte CEE is de 16A variant. Allemaal niet geschikt...
Zolang het fornuis zelf een beetje rekening houdt met de verdeling over de fases,
Het zal de componenten (elke pit / oven) gewoon verdeelt hebben over de fases. Dus de belasting van elke fase hangt puur af hoe hard je elk deel gebruikt. Er zal dus niet slim over de fases verdeelt worden door dat ding.

[ Voor 42% gewijzigd door Septillion op 12-02-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het is zal een professioneel horeca fornuis zijn, dus die hoort inderdaad niet achter een 16a (groep) perilex (11,1kW), Die hoort achter een 3x25a (groep) perilex (17,25kW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/c8dd4a1eab4f6fbfb05499e7062a452e989b4226/?url=https%3A%2F%2Flirp.cdn-website.com%2F93161f99%2Fdms3rep%2Fmulti%2Fopt%2FPerilex-wandcontactdozen-1920w.jpg

Maar bij overbelasting schakelt de beveiling de hele groep uit :P Niet dat je woning tot de grond affikt ofzo. ;) Ondanks dat, hoort dat fornuis niet achter een 16a groep :P

En 2,5mm2 is ook niet voldoende, dat is geschikt tot max 20A.

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 12-02-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzert
In het huidige huis hebben we van het zelfde merk een 90 cm variant (uiteraard willen we nu groter) met een maximale aansluitwaarde van 15,16 kW, zonder de hier besproken 'aftapping' op een 3-fase 16A alamat. Pas de problem. Het aansluitadvies van de fabrikant luidt ook:
Aansluitadvies:
Bij normaal huishoudelijk gebruik minimaal 3 fasen 230V 16 ampere (perilex-aansluiting/stekker)
Ik denk dat het draait om de woorden "normaal huishoudelijk gebruik", daar doen we hier alleen op eerste kerstdag dus niet aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fonzert schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:31:
In het huidige huis hebben we van het zelfde merk een 90 cm variant (uiteraard willen we nu groter) met een maximale aansluitwaarde van 15,16 kW, zonder de hier besproken 'aftapping' op een 3-fase 16A alamat. Pas de problem. Het aansluitadvies van de fabrikant luidt ook:

[...]

Ik denk dat het draait om de woorden "normaal huishoudelijk gebruik", daar doen we hier alleen op eerste kerstdag dus niet aan ;)
Het probleem is dat wat de fabrikant vindt als geschikt, de mensen met de juiste kennis zeggen: De fabrikant heeft het bij het verkeerde eind :P

En daarom bestaat dit topic. Als de fabrikant zegt: Brug N1 en N2 bij elkaar bij een enkelfase 2p2n in de kookplaat, dan zal er hier ook gezegd worden: Dat mag niet! De ander zegt juist: Wel doen, dan heb je nooit een zwevende nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:14
RaZ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:40:
[...]

Het probleem is dat wat de fabrikant vindt als geschikt, de mensen met de juiste kennis zeggen: De fabrikant heeft het bij het verkeerde eind :P

En daarom bestaat dit topic. Als de fabrikant zegt: Brug N1 en N2 bij elkaar bij een enkelfase 2p2n in de kookplaat, dan zal er hier ook gezegd worden: Dat mag niet! De ander zegt juist: Wel doen, dan heb je nooit een zwevende nul.
En zo blijft de verwarring maar bestaan. Ik weet het onderhand ook allemaal niet meer.

Vandaag hoorde ik een nieuw argument van een elektricien over het aanlsuiten van een kookgroep op 1 fase: als de kookgroep is aangesloten op 1 fase, dan mag je rekenen met 70% van de maximaal mogelijke stroom: 70% maal 32 Ampere is 22,4 Ampere, dat is minder dan 25 Ampere (van de hoofdzekering op de fase) dus dan mag het. 8)7 Waar die 70% dan ineens vandaan komt, ik heb geen idee.

En als er dan al zoveel verschillende argumenten, meningen en discussies zijn over kookgroepen, wordt het dan niet eens tijd dat de NEN-1010 instantie de norm aanpast en voor eens en altijd een einde maakt aan de discussies? Of denk ik nu te simpel?

Overigens blijkt onze kookplaat meer dan 32A te kunnen trekken: alle pitten op vol vermogen plus de afzuiger kunnen 7600 Watt verbruiken. Dat lijkt me nog een reden om de kookgroep over 2 fasen te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

HeleBoel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:13:
[...]

En zo blijft de verwarring maar bestaan. Ik weet het onderhand ook allemaal niet meer.

Vandaag hoorde ik een nieuw argument van een elektricien over het aanlsuiten van een kookgroep op 1 fase: als de kookgroep is aangesloten op 1 fase, dan mag je rekenen met 70% van de maximaal mogelijke stroom: 70% maal 32 Ampere is 22,4 Ampere, dat is minder dan 25 Ampere (van de hoofdzekering op de fase) dus dan mag het. 8)7 Waar die 70% dan ineens vandaan komt, ik heb geen idee.

En als er dan al zoveel verschillende argumenten, meningen en discussies zijn over kookgroepen, wordt het dan niet eens tijd dat de NEN-1010 instantie de norm aanpast en voor eens en altijd een einde maakt aan de discussies? Of denk ik nu te simpel?

Overigens blijkt onze kookplaat meer dan 32A te kunnen trekken: alle pitten op vol vermogen plus de afzuiger kunnen 7600 Watt verbruiken. Dat lijkt me nog een reden om de kookgroep over 2 fasen te verdelen.
De consument heeft met de Nen-1010 niks te schaften, die is er voor electriciens waar ze zich aan moeten houden om een veilige installatie op te leveren. Dus van binnenkomst van de aansluiting tot aan alle stopcontacten zal de installatie volgens de Nen-1010 zijn, en daarmee is de kous gewoon af.

Ik kan gewoon een pot eten op tafel zetten, en dat doe ik al jaren. Ik heb geen koks-opleiding gedaan, en weet dus niks van hygienne-regels, kruisbevruchtig/besmetting. etc..etc.. Wellicht zou ik een klap van Gordon Ramsey krijgen :P Maar hey, ik ben geen kok :P

En van de Nen-1010 zijn nogal veel versies, want die wordt regelmatig aangepast. Wat 40 jaar terug de norm was, is nu verboden. Zelfde geldt dat het huis waar in in woon niet meer gebouwd mag worden, is nu verboden. Auto's uit de jaren 80 mogen ook niet meer zo als nieuw gebouwd worden.

En de mening van de electricien die je gesproken hebt zal door een andere electricien worden tegen gesproken. In de zorg kennen we dat als "2de oppinion". [ik wil de mening horen van iemand die de zelfde opleiding gedaan heeft]

Ik zal altijd in een vaste installatie de norm aanhouden zodat die altijd veilig is. Maar na het stopcontact yolo ik ook de boel bij elkaar hoor. Hey, kijk nou, een 1 fase 2 x16a. Dat is gewoon 1x 32a als je L1 en L2 samenvoegd en N1 en N2 ook ;)

Een 3 fase fornuis op een 1 fase 2x16a? Hoort niet, boeie, als 1N~ aansluiten, en gaan met die banaan. Disclaimer: Het hoort niet, het mag niet, het kan gewoon, en veilig ook, maar het mag niet. Wil je nog dat ik je fornuis aansluit, of vraag je het liever aan een ander (of koop je gewoon een andere die minder vermogen kan gebruiken (7,4kW))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
HeleBoel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:13:
[...]

Voor een hele installatie/woning mag je met een gelijktijdigheidsfactor rekenen, vaak hanteren we dan 70%. Echter die factor mag je niet gebruiken op afzonderlijke apparaten. De installatie moet zo uitgelegd zijn dat die het zwaarste apparaat kan voeden. Moeilijker is het niet.
Daarom geen 2x16A kookgroep achter een 25A aansluiting , desondanks denk ik dat half Nederland op die manier is aangesloten. Want het werkt toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juerd
RaZ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:20:
[...]
2,5mm2 is ook niet voldoende, dat is geschikt tot max 20A.
Dat is niet hoe dat werkt. Een enkel getal is altijd te kort door de bocht. En hoewel onder ideale omstandigheden zelfs 35 A door 2,5 mm² denkbaar en toegestaan is, is 20 A niet eens een veilige worst case.

Voor welke stroom een draad geschikt is, hangt af van meerdere omstandigheden. Het gaat om de opwarming van de kabel, waardoor de isolatie te heet kan worden. (Het koper zelf mag veel heter worden dan het plastic er omheen.)

Op hoeveel A je het moet afzekeren ligt dus aan hoe heet het mag worden:
  • Normaal installatiedraad (H07V-U) mag 70 °C worden.
  • YMvK of hittebestendig installatiedraad (H07V2-U) mag 90 °C worden.
En aan de warmtebronnen:
  • De omgevingstemperatuur.
  • De opwarming van de kabel zelf (afhankelijk van de stroom).
En het ligt hoe goed het die warmte kwijt kan:
  • Zit er een buis omheen?
  • Zit er grond, lucht, beton/steen/cement, of thermisch isolatiemateriaal omheen?
  • Hoeveel aders in je buis of kabel zijn er belast? Let op: bij een 2L2N kookgroep zijn dat er 4!
  • Is het gebundeld met andere kabels, zo ja, hoeveel? En hoeveel warmte produceren die?
En aan hoe snel bij overbelasting wordt ingegrepen:
  • Een B/C/D16-automaat reageert bij overbelasting binnen 1 uur bij ca. 23 A.
  • Een smeltzekering is veel trager, en reageert pas binnen 1 uur bij ca. 26 A.
Met de tabellen in de NEN 1010 kom je dan uitgaande van 2,5 mm², met 5 installatiedraden in een buis (niet gebundeld) in een thermisch geïsoleerde wand uit bij een omgevingstemperatuur van 30 °C, uit op slechts 14 A voor 4 belaste aders (de 5e is aarde) achter een smeltzekering. Oftewel dan mag het eigenlijk niet eens op 16 A worden afgezekerd.

Je hebt een moderne installatieautomaat en 25 °C omgevingstemperatuur nodig om op 16 A uit te komen. Dat is dus nog lang geen 20 A. Het is bovendien de vraag of ontwerpen op 25 °C nog wel klopt, nu er steeds vaker hittegolven zijn en de binnentemperatuur makkelijk langdurig 30 °C wordt.

Maar afhankelijk van de omstandigheden, kun je ook ruim boven de 20 A uitkomen: is het een omgeving waar je mag uitgaan van 25 °C, en is het een 5G2,5 YMvK-kabel die met clips op de muur zit (maar niet in een buis, en niet gebundeld), en afgezekerd met een moderne installatieautomaat, dan mag het 27 A hebben en mag je het dus bijv. met 25 A afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

nee, dit getroll doen we maar niet.

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 12-02-2025 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
RaZ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:40:
[...]

Zwevende nul is een probleem bij meerfase, en bij meerfase mag je de nul gewoon bruggen omdat je maar één keer de draaddikte voor de nul nodig hebt.

Een zwevende nul geen enkel probleem bij enkelfase, en juist bij enkelfase moeten* de nullen los van elkaar blijven omdat ze onbeveiligd zijn en je echt twee keer de draaddikte moet hebben.

* Strikt genomen mogen parallelle draden, en dus een nulbrug, wel. Dat is echter een dermate complex onderwerp, dat er een volledige bijlage (43.A) in de NEN 1010 gaat over hoe je dat kunt doorrekenen, en waar je op moet letten voor de beveiliging tegen overstroom en kortsluit- en foutstroom. In die bijlage van 6 pagina's staat o.a. "Individuele geleiders in een parallel geschakelde opstelling kunnen onvoldoende beschermd zijn bij het gebruik van een enkel beveiligingstoestel, daarom behoort in overweging te worden genomen om andere beschermingsmaatregelen te nemen. Deze kunnen het aanbrengen van afzonderlijke beveiligingstoestellen voor elke geleider omvatten, of (...)" De korte samenvatting is daarom: gewoon nooit een nulbrug gebruiken bij het enkelfasig aansluiten van een 2L2N kookplaat!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juerd
Het punt van mijn post was dan ook: het is niet zo simpel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9BiPoKeTo9Nx_v8vkPrUv38SQ8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1WcI4jAZMzcYjUTIHUaW5l55.jpg?f=user_large

Tenzij je van de hoed en de rand weet, is 20 A vooral in de context van een kookgroep nog geen veilige aanname. Er zijn zat andere omstandigheden waarbij 20 A door 2,5 mm² wel prima kan.

Mocht je graag uitleg willen over bepaald vakjargon, geef dan even aan welke dingen dat zijn. Ik ben hier juist om dingen uit te leggen en de complexe materie toegankelijker te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 12-02-2025 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
RaZ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:45:
[...]
En van de Nen-1010 zijn nogal veel versies, want die wordt regelmatig aangepast. Wat 40 jaar terug de norm was, is nu verboden.
Laat ik hier nou toevallig een NEN 1010 uit 1984 naast me hebben liggen. En inderdaad, er zijn zat dingen die 40 jaar terug de norm waren, die nu verboden zijn.

Maar de basisregel waar het hier over gaat, namelijk dat de afzekering minstens zo veel als de ontwerpstroom moet zijn (en dat de bedrading natuurlijk weer meer moet kunnen hebben dan dat), is niet veranderd. Die formule, cryptisch weergegeven als IB ≤ In ≤ IZ, is letterlijk sinds die 3e druk uit 1984 niet veranderd en staat nog exact zo in de NEN 1010.

De discussie gaat vooral over of de ontwerpstroom (IB) de maximale stroom is die kan worden opgenomen, of een deel daarvan. In de NEN 1010:1984 staat daar niks over, maar in recentere edities staat er een definitie van gelijktijdigheid. Maar door de invulling van die definitie, kun je voor één toestel geen gebruik maken van dat argument om toch lager af te zekeren dan wat er getrokken kan worden. Oftewel, 25 A hoofdzekeringen betekent verplicht je kookplaat verdelen over meerdere fasen. (En het moet ook van de Netcode elektriciteit, vanwege het hoge vermogen.)
Een 3 fase fornuis op een 1 fase 2x16a? Hoort niet, boeie, als 1N~ aansluiten, en gaan met die banaan. Disclaimer: Het hoort niet, het mag niet, het kan gewoon, en veilig ook, maar het mag niet. Wil je nog dat ik je fornuis aansluit, of vraag je het liever aan een ander (of koop je gewoon een andere die minder vermogen kan gebruiken (7,4kW))
1N~ 32 A met 4× 2,5 mm² installatiedraad is niet veilig. Als dat je plan was, wil ik inderdaad liever niet dat je m'n fornuis aansluit! :)

Gewoon voor enkelfase 2L2N~ doen conform de instructies van de zinnigere fabrikanten, en in het geval van meerfase, 2N~ of 3N~.

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 12-02-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-04 10:44
Ben ik weer, even door gaan op deze post

De groepenkast is inmiddels vervangen.
Er komt straks een 2-fase kookplaat. Dan is dit toch niet correct aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44-k0VccP7oOJxiblqsd7V3E3C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucS338YMfArMneRF0u33ZJpp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGIt9aYKEjzJ260v_A1AkuF2Spk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfJJ1j9rXQMPA9Rw1hjaQgqB.jpg?f=fotoalbum_large

De kookgroep is nu toch gewoon 2 * één fase van dezelfde fase? Ik meet op de kabel waar straks de perilex opkomt ook 2 * 220 volt tussen Fase en Nul, en 0 volt tussen de twee fases. Dit moet toch 400 volt zijn bij een twee-fase kookplaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@ReTeP20002 klopt. Niet juist als het inderdaad een 3x25A hoofdaansluiting is.
Waar is de hoofdschakelaar in de groepenkast eigenlijk? Als je automaten als hoofdzekeringen hebt, had ik aangenomen dat zo duidelijk was dat je 3f hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

timovd schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:42:
Waar is de hoofdschakelaar in de groepenkast eigenlijk?
Die zit los in het kastje eronder. ;)

Zie de eerdere foto van @ReTeP20002 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Z3bpQs7wKKz-fWcsgSXz0HKRbc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mHEwQNRqxZis6JiOL8HA0Bes.jpg?f=user_large

Was nog zo’n oude HAF hoofdschakelaar :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/panOXZsBUqQ-3PcfHY3udNs1j0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kb6eQPOFscS0ZJzRujiVlHaw.jpg?f=user_large

En zit nu een moderne in aan zijn laatste foto te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbpsegFVZ6eadpSHI3zK37H_Nto=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bfJJ1j9rXQMPA9Rw1hjaQgqB.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReTeP20002
Waar is de hoofdschakelaar in de groepenkast eigenlijk? Als je automaten als hoofdzekeringen hebt, had ik aangenomen dat zo duidelijk was dat je 3f hebt.
Bij deze de hele groepenkast. De lege/open vakken worden nog voorzien van blindplaatjes, die waren even op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMzB9JBwVAj5rRK8D_j_NJJuCew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxSTpaD41GY9Fw4KnP9AZihu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@ReTeP20002 je hebt nog ruimte dus je kan er een 3-fase aardlekautomaat in zetten en daar je kookplaat op aansluiten.
Een goedkoper alternatief is een 3-fase aardlekschakelaar plaatsen en daar de twee groepen van de huidige fornuisgroep op aansluiten. Ieder op een eigen fase uiteraard.

Dus de optie die je in je eerste post voorstelde:
”Ik denk dat ik dan ook maar voor "voldoende" ga zoals in deze afbeelding:”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbUuerBOfp_v3CK9ip9b_HStOcQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wov9VPN6aRtaOXr2OhXWPJkx.png?f=user_large

Neemt wel 2 units meer ruimte in maar weet niet hoe erg dat voor je is. Als je er toch niets meer bij gaat plaatsen zou ik lekker dat doen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 16-02-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@ReTeP20002 Juerd in "Het grote kookplaat aansluiten topic"
Dit is ook nog een optie en neemt 2 units in beslag.
Edit: zie reactie @Vliegvlug
Maar die mag alleen gebruikt worden als je kookplaat ook 2x een N heeft en ook zodanig aansluiten.
Dat geldt ook voor je huidige kookgroep (voor 2x 1 fase).

[ Voor 40% gewijzigd door timovd op 16-02-2025 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Hier moet je kookplaat wel expliciet geschik voor zijn, intern twee gescheiden apparaten als het ware.

Wordt bij het product op de website van Sander Vunderink ook op gewezen en ze verwijzen naar deze PDF: lijst geschikte kookplaten

[ Voor 37% gewijzigd door Vliegvlug op 16-02-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Vliegvlug schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:05:
[...]

Hier moet je kookplaat wel expliciet geschik voor zijn, intern twee gescheiden apparaten als het ware.

Wordt bij het product op de website van Sander Vunderink ook op gewezen en ze verwijzen naar deze PDF: lijst geschikte kookplaten
Whirlpool staat niet in de lijst dus dat gaat hem niet worden.

Mag je de fases uit twee verschillende aardlekschakelaars laten komen? Denk het niet, toch? Dan ga ik voor een extra 3 fasen aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@ReTeP20002
Aangezien je Schneider componenten hebt is dit veruit de goedkoopste optie: Schneider Electric 1334360 SCHN aardlekschakelaar Resi9 3P+N 40A 30mA type A bij amazon.nl voor €25

Of anders deze 5 unit brede Schneider Electric aardlekautomaat Resi9 3P+N B16 30MA A bij Toolstation.nl voor €64
Apart ding trouwens, met 5 units breed , lijkt op een fysieke gekoppelde losse automaat en aardlekschakelaar.
Ken ze van andere merken alleen als 4 units breed eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Vliegvlug Wat elke plaat zou moeten zijn waarvan de fabrikant aan geeft dat deze op een kookgroep mag. Immers valt er anders ook niet te garanderen dat de N-stromen zich netjes gedragen. De "niet geschikt" types is vooral omdat deze een enkele N hebben (en dus überhaupt niet op 1-fase kookgroep mogen) of aansluiting onbekend is.

Ik moet dus nog steeds de eerste tegenkomen die niet geschikt is.

@ReTeP20002 Ja, dat mag. De twee delen van de kookgroep mogen uit verschillende aardlekschakelaars komen. Zolang je dit maar duidelijk vermeld. En je plaat dus überhaupt geschikt is voor een kookgroep aka dubbele N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

ReTeP20002 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:16:
[...]

Whirlpool staat niet in de lijst dus dat gaat hem niet worden.
Dat die er niet op staat wil per se niet zeggen dat het niet kan. Sander Vunderink kan ook niet alle bestaande kookplaten gaan opzoeken natuurlijk. :)
Mag je de fases uit twee verschillende aardlekschakelaars laten komen? Denk het niet, toch? Dan ga ik voor een extra 3 fasen aardlekschakelaar.
Zou kunnen als het twee gescheiden apparaten in een zijn en zou dan ook werken op die twee gecombineerde ABB aardlekautomaten maar zou er zelf niet aan beginnen. Totaal niet overzichtelijk en dan gaan ook de andere groepen eruit die op de betreffende aardlekschakelaar zitten.

Voor €25 die 3-fase Schneider aardlekschakelaar erbij zetten zou voor mij dan een no-brainer zijn. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 16-02-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:21:
@Vliegvlug Wat elke plaat zou moeten zijn waarvan de fabrikant aan geeft dat deze op een kookgroep mag. Immers valt er anders ook niet te garanderen dat de N-stromen zich netjes gedragen. De "niet geschikt" types is vooral omdat deze een enkele N hebben (en dus überhaupt niet op 1-fase kookgroep mogen) of aansluiting onbekend is.

Ik moet dus nog steeds de eerste tegenkomen die niet geschikt is.
Dat kan we zijn maar weet van een oude post van @Xander die daarin schreef dat hij toch problemen had gezien met zo’n gecombineerde aardlekautomaat uit 2 losse unit, maar dat ging als ik me niet vergis om EMAT SEP/Gacia units dus zou ook aan hun kwaliteit kunnen liggen.

Als @ReTeP20002 echter de ruimte toch heeft zou ik niet 3x zoveel uitgeven (€25 vs €75) voor een component van een ander merk waar je mogelijk toch een kans op problemen hebt.

edit:
oude post van @Xander gevonden en link toegevoegd

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 16-02-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Vliegvlug schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:20:
@ReTeP20002
Aangezien je Schneider componenten hebt is dit veruit de goedkoopste optie: Schneider Electric 1334360 SCHN aardlekschakelaar Resi9 3P+N 40A 30mA type A bij amazon.nl voor €25

Of anders deze 5 unit brede Schneider Electric aardlekautomaat Resi9 3P+N B16 30MA A bij Toolstation.nl voor €64
Apart ding trouwens, met 5 units breed , lijkt op een fysieke gekoppelde losse automaat en aardlekschakelaar.
Ken ze van andere merken alleen als 4 units breed eigenlijk.
Ik zie in de omschrijving dit staan: Stroomsterkte 10 Ampère
Waar heeft dit mee te maken dan?

Kan ik niet beter deze nemen?

[ Voor 31% gewijzigd door ReTeP20002 op 16-02-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@ReTeP20002 Je moet daar wel de juiste selecties maken, dan krijg je de juiste specs.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

ReTeP20002 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Ik zie in de omschrijving dit staan: Stroomsterkte 10 Ampère
Waar heeft dit mee te maken dan?
Dat is gewoon Amazon die wel vaker foutieve informatie in hun productgegevens zet, in dit geval 10A ipv 40A. ;)
Is deze Schneider R9R22440 aardlekschakelaar
Kan ik niet beter deze nemen?
Dat is de Schneider A9Z21440 aardlekschakelaar.
Maar dat kan ook, die heeft dubbele aansluitingen ipv enkelvoudige, kan makkelijk zijn om de boel door te verbinden.

Vergelijk tussen de twee: A9Z21440 vs R9R22440

Die eerste is van de Resi9 serie (residentieel aka woningen) die tweede van de Acti9 serie (gebouwen van elke omvang) en dan heb je ook nog Multi9 (voor de industrie)
Zie: Schneider 9 Series aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Zucht! Hoe overtuig ik de elektricien dat het niet goed zit?
Eerst mijn reactie naar hem:
Ik ben ook even verder gaan zoeken: zoals het nu zit is het in principe niet fout, maar kan er niet zoveel vermogen naar de kookplaat; er is immers maar één fase in gebruik, dus maximaal vermogen is dan 16 * 230= 3680 watt. En de kookplaat heeft een vermogen van 7200 watt.
Dan zijn reactie:
Dit is niet juist zoals jij hem nu schetst
je hebt 2x16A dus 2x 3680W tot je beschikking, anders mag je niet 4 automaten achter een aardlekschakelaar plaatsen. Alleen je moet goed opletten op de aansluiting op de kookplaat, je hebt 2 separate groepen tot je beschikking, je moet het zien als twee losse groepen voor bvb je wasdroger en wasmachine

Of heeft hij toch gelijk omdat de aankomende fase, 25A aan kan? We hebben immers 3 * 25A inkomend.
Nee, zie ik nu, want dan zou ik de derde situatie hebben, en die is toch echt fout!

[ Voor 9% gewijzigd door ReTeP20002 op 17-02-2025 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@ReTeP20002 achter die kookgroep zit één apparaat. Bij 4 automaten achter één ALS/fase gaat het om veel meer apparaten. Ook dan moet je opletten dat je zwaardere verbruikers (WP, droger, oven, etc.) slim verdeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:15
ReTeP20002 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:48:
[...]

Zucht! Hoe overtuig ik de elektricien dat het niet goed zit?
Eerst mijn reactie naar hem:
Ik ben ook even verder gaan zoeken: zoals het nu zit is het in principe niet fout, maar kan er niet zoveel vermogen naar de kookplaat; er is immers maar één fase in gebruik, dus maximaal vermogen is dan 16 * 230= 3680 watt. En de kookplaat heeft een vermogen van 7200 watt.
Dan zijn reactie:
Dit is niet juist zoals jij hem nu schetst
je hebt 2x16A dus 2x 3680W tot je beschikking, anders mag je niet 4 automaten achter een aardlekschakelaar plaatsen. Alleen je moet goed opletten op de aansluiting op de kookplaat, je hebt 2 separate groepen tot je beschikking, je moet het zien als twee losse groepen voor bvb je wasdroger en wasmachine

Of heeft hij toch gelijk omdat de aankomende fase, 25A aan kan? We hebben immers 3 * 25A inkomend.
Nee, zie ik nu, want dan zou ik de derde situatie hebben, en die is toch echt fout!
Je elektricien, maar ook jij begrijpen het niet helemaal.

Je electricien heeft gelijk met zijn 2x16 A.
Het maximaal door de kookgroep te leveren vermogen is dus 2x16x230=7360W.

Met je kookplaat van 7200 Watt loopt er maximaal een stroom van 7200/230= 31,3 Ampère door een hoofdzekering van 25A. En daar moet je het verder op die fase aangesloten vermogen nog bij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
devriesjande schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Je elektricien, maar ook jij begrijpen het niet helemaal.

Je electricien heeft gelijk met zijn 2x16 A.
Het maximaal door de kookgroep te leveren vermogen is dus 2x16x230=7360W.

Met je kookplaat van 7200 Watt loopt er maximaal een stroom van 7200/230= 31,3 Ampère door een hoofdzekering van 25A. En daar moet je het verder op die fase aangesloten vermogen nog bij optellen.
Maar 2 * 16A is toch 32A? En de hoofdzekering is 25A. Dat gaat dan toch niet werken?
Vandaar toch die twee fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ReTeP20002 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Maar 2 * 16A is toch 32A? En de hoofdzekering is 25A. Dat gaat dan toch niet werken?
Theoretisch zou je kunnen zeggen, dat kan niet. De praktijk laat zien dan het wel kan ;)

Maximaal opgenomen vermogen van een gemiddelde kookplaat is 7.000 watt, als alles op standje max staat, en dat komt niet zo vaak voor. Alle pitten op 50% vermogen zetten verbruikt de plaat maar 3.500 watt. Je moet het wel heel gek maken wil je die 25a hoofdzekering overbelasten. 25a x 230v = 5.750 watt, is bij een plaat van 7.000 watt alle pitten op 82% vermogen en dan wordt het kiele kiele.

2 grote pitten op max + 1 kleine pit op max: 2x2.000 watt + 1x1.500 watt = 5.500 watt. No problemo :P

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 17-02-2025 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
ReTeP20002 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Dat klopt. Daarom ook het advies om een driefase (aardlek)automaat te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat 2x16A vaak wel goed gaat op 25A, ja. Maar niet correct volgens de NEN. En ook onwenselijk omdat de kans dat je één fase enorm zwaar aan het belasten bent enorm toeneemt. Gewoon onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Septillion schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:40:
Dat 2x16A vaak wel goed gaat op 25A, ja. Maar niet correct volgens de NEN. En ook onwenselijk omdat de kans dat je één fase enorm zwaar aan het belasten bent enorm toeneemt. Gewoon onnodig.
Het verdient geen schoonheidsprijs nee :P Het zijn toch de electriciens zelf die het zo aansluiten tijdens de bouw ;) Of zal de electricien zeggen: "Dat was niet ik, dat was een stagiair :+ "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@RaZ Vast niet, maar monkey see, monkey do.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 17-02-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:36
RaZ schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:51:
Het zijn toch de electriciens zelf die het zo aansluiten tijdens de bouw ;)
En vaak komt dat verzoek voor een kookgroep weer bij de keukenboer weg 'omdat we dat altijd zo doen' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nielson schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:58:
[...]
En vaak komt dat verzoek voor een kookgroep weer bij de keukenboer weg 'omdat we dat altijd zo doen' :)
Ja, er staan keukenboeren/witgoedverkopers op bouwplaatsen om zich met een kookgroep te bemoeien tijdens de nieuwbouw. Vindt je het erg als ik dit een beetje ongeloofwaardig vind :P

Zoals: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 17-02-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincent_89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-05 05:58
Helaas is ook bij onze nieuwbouw woning met een 3x 25A hoofdaansluiting een 2x 16A kookgroep gemaakt achter 1 fase. Bij de oplevering hier een opleverpunt van gemaakt, welke onder protest genoteerd is. Daarnaast stond in de omschrijving van de gekozen keukenindeling dat er een 2-fase kookgroep gemaakt zou worden. Dus naast niet volgens NEN aangelegde installatie is er ook niet aan de omschrijving gehouden.

Er is nu reactie gekomen vanuit de onderaannemer verantwoordelijk voor de electra. Ze willen het niet aan passen. Hoe kan ik het beste reageren volgens de specialisten hier?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Ze schrijven het zelf: De belasting per fase moet zoveel mogelijk verdeeld zijn. Dat is met een kookgroep dus niet zo. Want die belast maar 1 van de 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Vind het ook wel mooi dat ze schrijven dat je zelf maar moet opletten als je een pannetje met water kookt of verwachten dat de plaat er iets aan gaat doen, alsof die kan weten dat hij maar 1 fase tot zijn beschikking heeft ipv 2.

Zou kunnen dat je je plaat op 25A kan beperken als die dat ondersteunt maar dat is dan gelijk weer een argument dat je ‘m dus niet volledig normaal kan gebruiken.
@Vincent_89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Vincent_89 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:26:

Er is nu reactie gekomen vanuit de onderaannemer verantwoordelijk voor de electra. Ze willen het niet aan passen. Hoe kan ik het beste reageren volgens de specialisten hier?

***members only***
Als ze niet willen, en dan met zo'n rij aan technisch incorrecte argumenten komen, valt er denk ik weinig mee te beginnen. Je kan wel punt voor punt gaan weerleggen wat er allemaal niet klopt, maar ze hebben al besloten dat ze daar niks om geven en ik vermoed dat ze dan gewoon blijven doorgaan met onzin verkondigen, of op enig moment stoppen met reageren omdat je "moeilijk doet" (terwijl, voor de duidelijkheid, je klacht terecht is).

Het is volgens de NEN 1010 verplicht (433.1), het is volgens de Netcode elektriciteit verplicht, en het is hinderlijk als je met vol vermogen zou willen koken en een deel van je huis zit zonder stroom. Maar ze weten heel goed dat ze er toch wel mee weg komen als ze voet bij stuk houden. En om nou een rechtzaak te beginnen gaat misschien wel ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeleBoel
Ik zit in dezelfde situatie op dit moment. De leverancier/elektricien doet moeilijk, vindt dat het in orde is en doet verder niets.

Wat ik nu gedaan heb, is het installatierapport opvragen, met daarbij de opmerking dat zij moeten aangeven dat de installatie volgens NEN-1010 is opgeleverd. Daarnaast heb ik gevraagd bij welke instantie zij gecertificeerd zijn.

Mijn verwachting is dat zij daar niet op gaan reageren. Ondertussen vraag ik daarom aan een andere elektricien om de elektrische installatie te keuren en te controleren of deze aan de NEN-1010 voldoet. En ik vraag een offerte voor het in orde maken van de installatie.

Met dat rapport en de offerte ga ik naar de notaris waar de aannemer zijn bankgarantie heeft en dan blokkeer ik deze bankgarantie voor het bedrag van de offerte. Misschien peanuts, maar ik denk dat dit "the way to go" is.

Met het rapport kan ik ook nog naar het certificeringsbedrijf gaan, en dan aangeven dat de elektricien niet volgens de NEN-1010 normen werkt. Wellicht dat dit certificeringsbedrijf dan de certificering intrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:23
HeleBoel schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:03:
Ik zit in dezelfde situatie op dit moment. De leverancier/elektricien doet moeilijk, vindt dat het in orde is en doet verder niets.

Wat ik nu gedaan heb, is het installatierapport opvragen, met daarbij de opmerking dat zij moeten aangeven dat de installatie volgens NEN-1010 is opgeleverd. Daarnaast heb ik gevraagd bij welke instantie zij gecertificeerd zijn.

Mijn verwachting is dat zij daar niet op gaan reageren. Ondertussen vraag ik daarom aan een andere elektricien om de elektrische installatie te keuren en te controleren of deze aan de NEN-1010 voldoet. En ik vraag een offerte voor het in orde maken van de installatie.

Met dat rapport en de offerte ga ik naar de notaris waar de aannemer zijn bankgarantie heeft en dan blokkeer ik deze bankgarantie voor het bedrag van de offerte. Misschien peanuts, maar ik denk dat dit "the way to go" is.

Met het rapport kan ik ook nog naar het certificeringsbedrijf gaan, en dan aangeven dat de elektricien niet volgens de NEN-1010 normen werkt. Wellicht dat dit certificeringsbedrijf dan de certificering intrekt?
Die nen1010 keuring door een andere elektricien gaat je al tussen 500 en 1500 euro kosten. Offerte voor het aanpassen schat ik tussen 200 en 400 euro afhankelijk van de omstandigheden en eisen.

Ik verwacht niet dat Techniek Nederland of InstallQ een erkenning intrekt vanwege een kookgroep...

Je gaat hier hard voor deurwaarders en een rechtzaak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Het draait qua NEN 1010 uiteindelijk om de hoogte van de ontwerpstroom IB en dus deze zinnen:

"433.1 [...] OPMERKING 5
Ontwerpstroom IB kan worden beschouwd als een actuele stroom na toepassing van de gelijktijdigheidsfactor. Zie rubriek 311."

"311 [...] [nlb>OPMERKING
De gelijktijdigheidsfactor (zie NEN 10050-691:1975, IEV 691-10-03) is de verhouding tussen de maximale gelijktijdige belasting van een groep elektrische toestellen of verbruikers binnen een bepaalde periode, en de som van hun individuele maximale belastingen binnen dezelfde periode, uitgedrukt in een numerieke waarde of een percentage.<nlb]"

Als je dat ontleedt: "verhouding tussen <N> en <D>", waarbij <N> = "de maximale gelijktijdige belasting van een groep elektrische toestellen" en <D> = "de som van hun individuele maximale belastingen binnen dezelfde periode".

Uitgaande van 1 elektrisch toestel, namelijk een kookplaat die 32 A kan trekken uit dezelfde fase die dubbel wordt gebruikt, is de gelijktijdigheidsfactor dus als volgt te berekenen:

<N> = 32 A.
<D> = 32 A.

Oftewel de gelijktijdigheidsfactor is 32 ÷ 32 = 1, oftewel het moet vanwege de regel IB ≤ In zijn afgezekerd (dat is In) met minstens 32 A, oftewel de hoofdzekering van 25 A voldoet niet, oftewel het verdelen over 2 hoofdzekeringen van 25 A, en dus over 2 fasen, is een mogelijke oplossing. (Upgraden naar 3×35 A ook, maar dat is oneindig duurder dan de kookgroep fixen.)

Maar ik geef ook direct toe dat het een enigszins pietluttig argument is. Het staat er zo, en het voldoet dus inderdaad niet aan de NEN 1010. Maar het zou niet onveilig moeten zijn (hooguit irritant en onhandig) en het komt in de praktijk weinig voor omdat de meeste mensen niet koken met 4 pitten op vol vermogen. Het is daarom misschien niet raar om het toestel bij de toepassing van deze bepalingen te zien als 2 toestellen; dat komt ook wel ongeveer overeen met hoe het intern in de kookplaat zit. Fundamenteel is de vraag of de kookplaat wel één toestel is, en zo niet, of je realistisch gezien kunt stellen dat gelijktijdig gebruik van alle pitten zal voorkomen. Op die eerste vraag zeg ik ja omdat het volgens mij absoluut één toestel is in de beleving van de gebruiker van het toestel, maar zij zeggen waarschijnlijk nee, zich beroepend op de interne werking van het ding. Dan blijft vanuit hun perspectief alleen over dat je alle pitten (beide "toestellen") tegelijkertijd wilt kunnen gebruiken op vol vermogen, maar ik weet niet of je dat op zichzelf wel kunt eisen, als men het toestel ziet als twee toestellen, en het inderdaad ongebruikelijk is om het op die manier te gebruiken. Zou je 4 pannen water koken? Ik ben geen keukenprins en heb überhaupt maar 2 pitten waarvan ik er meestal maar 1 gebruik. Misschien dat iemand die wel graag kookt, kan aangeven of dingentegelijkertijd 4 pannen water kunnen koken een realistische verwachting is.

Maar dan heb je nog de Netcode elektriciteit, die veel duidelijker stelt dat verdeling over de fasen verplicht is. Ik denk dat een beroep daarop wel eens zinvoller kan zijn dan een beroep op de NEN 1010, omdat het niet neerkomt op de vraag of het één toestel is of eigenlijk twee toestellen in één behuizing, maar heel simpel: het kan worden verdeeld, dus het moet worden verdeeld. Daar komt nog bij dat het gaat om een vermogen onmiskenbaar boven de 5,75 A is. De focus verschuiven naar de NEN 1010 lijkt me dan ook vooral een afleidingsmanoeuvre van de weigerachtige leverancier. De verplichting om de kookplaat over fasen te verdelen, staat daar niet duidelijk in. In de Netcode wel.

[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 23-02-2025 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
Ricko1 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:34:
[...]

Die nen1010 keuring door een andere elektricien gaat je al tussen 500 en 1500 euro kosten. Offerte voor het aanpassen schat ik tussen 200 en 400 euro afhankelijk van de omstandigheden en eisen.

Ik verwacht niet dat Techniek Nederland of InstallQ een erkenning intrekt vanwege een kookgroep...

Je gaat hier hard voor deurwaarders en een rechtzaak?
Hm, van die bedragen had ik geen idee. Ik dacht dat het precies andersom zou zijn, 200 tot 400 euro voor een inspectie en 500 tot 1500 euro voor het oplossen. Dan gaat het er wel op lijken dat ik mijn verlies moet nemen en gewoon die groepenkast zelf op mijn eigen kosten aan laat passen.

Wat mij overigens wel met een vervelende nasmaak achter zal laten. Als installatiebedrijven het gewoon fout blijven doen en een Techniek Nederland of InstallQ laat ze gewoon hun gang gaan zonder certificaten in te trekken, dan is het allemaal toch een wassen neus? Is het echt zo dat, als ik een klacht neerleg bij een van die certificeringsinstanties, er dan niets mee gedaan wordt? |:(

Wat een lachertje. :X

(Ik was niet van plan om er een rechtszaak van te maken, niet voor die bedragen.)

[ Voor 3% gewijzigd door HeleBoel op 22-02-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@HeleBoel de draden heb je al liggen. Kwestie van een 3f (aardlek)automaat aanschaffen en plaatsen en aanpassen aan de andere kan (perilex), omdat je maar één N nodig hebt. Dat hoeft geen honderden euros te kosten.
Het blijft nog steeds slordig van de onderaannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Juerd Omdat je het eigenlijk al grotendeels lijkt te hebben; zou je er een document van kunnen maken dat klanten kunnen gebruiken om hun leverancier / bouwer te overhandigen zodat ze begrijpen wat - en dat - ze het toch echt fout doen?
Eventueel zelfs van te voren. Misschien nog wel beter.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HeleBoel welkom in Nederland waar we dus geen (openbare) regels hebben opgesteld maar alleen de eis hebben "dat het veilig" is (maar de aantoonbaarheid vrij laten). En we vervolgens een commerciële norm in het bouwbesluit gefietst hebben :+

En nee, een gedrocht als de ketelwet voor elektra is niet het antwoord...

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 22-02-2025 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
onetime schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:15:
@Juerd Omdat je het eigenlijk al grotendeels lijkt te hebben; zou je er een document van kunnen maken dat klanten kunnen gebruiken om hun leverancier / bouwer te overhandigen zodat ze begrijpen wat - en dat - ze het toch echt fout doen?
Eventueel zelfs van te voren. Misschien nog wel beter.
Misschien ooit... Maar ik verwacht niet dat ik daar op korte termijn zin in zal hebben. Mocht iemand anders zoiets willen schrijven en daar delen van mijn post hierboven voor willen gebruiken, ga je gang.

[ Voor 17% gewijzigd door Juerd op 23-02-2025 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-05 13:35
Mijn vraag
Over een paar weken komen ze de keuken monteren. Hierin zit een Siemens EH61RBEB6E kookplaat. Aangezien ik een 3 fase meterkast heb, heb ik een 3 fase B16 groep voor de kookplaat voorzien. Nu heb ik dus een bruine, zwarte, grijze, blauwe en groen/gele kabel.

Nu zie ik in de handleiding dat deze kookplaat maar 2 fases gebruikt. Het liefst zou ik fase 1 en fase 3 van mijn meterkast gebruiken hiervoor omdat op fase 2 nog andere keuken apparatuur zit en dus tijdens het koken wat meer belast zal zijn dan 1 en 3.

Nu is mijn vraag, hoe moet ik deze kookplaat aansluiten met de kabels die ik heb? Als ik namelijk mijn perilex met L1, L2 en L3 maak vermoed ik dat de kookplaat op L1 enL2 komt als de keukenboer de boel aansluit.

En hoe kan ik deze het netste op fase 1 en 3 aansluiten? kan ik hier gewoon L2 en L3 het best omwisselen in de perilex? Of zouden jullie dit al bij de groep omwisselen?

Overigens verwacht ik dat bij mij het linkse aansluitschema van toepassing is voor de keuken boer. Hoe kan dan BU (blauw) en GY (grijs) bij elkaar? Dat is toch een fase en een nul?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Siemens EH61RBEB6E inductie kookplaat

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Link naar handleiding: https://media3.bsh-group.com/Documents/9001703305_B.pdf
Afbeelding aansluiting kookplaat: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEJTlgBz40KErJg6_1KXAsVJnK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zU8FCPOprcsC0tNGIvPYwb7q.png?f=fotoalbum_large

Schopje naar het grote topic

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 25-02-2025 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Ja plaatje 1.

Je moet grijs helemaal niet aansluiten.
Blauw moet je bruggen in de kookplaat. (dat lijkt er ook te zitten)

De fase-keuzes kun je het beste maken in de aansluitplaat.
Ook daar laat je grijs dan leeg. Dan heb je nergens een open draad met spanning.

Grijs vervangen voor de fase die je niet gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 25-02-2025 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Chatman313 Gewoon op L1 en L3 aansluiten in de perilex of in de kookplat zelf. Keukenboer gaat waarschijnlijk überhaupt al verward zijn door 3-fase groep dus die kan wel hulp gebruiken :+

Dus inderdaad linker schema op de plaat met brug. Kabel dat gewoon 1 op 1 en geen dubbele adres.
En grijs wordt in situaties als deze dus nog wel eens voor N gebruikt. Maar eigenlijk alleen van toepassing als de plaat al een vast snoer heeft ipv aansluitingen in de kookplaat. Dus plaatje 10 en plaatje 14 zijn beetje verwarrend.

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 25-02-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Als de Perilex op de juiste wijze aangesloten zit dan is L2 de zwarte ader. Aan het stopcontact moet je niets veranderen. Omdat je L2 niet wil gebruiken kan je de zwarte ader in de Perilex stekker het beste niet aansluiten.
In de kookplaat sluit je bruin op L1, grijs op L2, blauw ,met een brug, op N1 en N2 en groen/geel op de aarde aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:53
Afgelopen dagen veel gezocht en gelezen hier, toch maar even accountje gemaakt, want ik kom er nog niet echt uit.

In mijn meterkast zit een 'fornuisgroep' wat dus gewoon 2 aan elkaar gekoppelde automaten zijn, die BEIDEN op dezelfde fase (L1/geel) zitten. Er gaan dus 5 draden naar mijn keuken, 2x L1 en 2x N1 en aarde. Ondanks dat dit op mijn siemens kookplaat werkbaar is, zou ik liever 'echt' 2 verschillende fases willen, ook om eea beter te verdelen. (aansluting is 3x 25A)

Dit is de situaite in de meterkast, rood omlijnd is de 'fornuisgroep', duidelijk te zien dat deze deel uitmaakt van de gele L1 groep. De oranje groepen op L2, zit er naast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hppzzk7_jJdHzoHFvQUAWbBy32A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ij66mtv0CsqnWujzzelz9nnb.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik eigenlijk wil doen is dus de rode, dubbele gekoppelde fornuisgroep op de plek van de 2 losse groene zetten, zodat de linkerhalf van L1 trekt, en de rechterhelft van L2. De 2 losse automaten in de groene groep verhuizen dan helemaal naar links waarde fornuisgroep eerst zat.

Waarom? Zo kan ik zonder allerlei extra draden te trekken of dubbele draden overal onder te schroeven, doen wat ik wil... 2 echte fases naar de kookplaat.

Is dit een goed of een slecht plan? Of mogen de 2 schekalaars op deze manier niet mechanisch aan elkaar gekoppeld zijn, dus gewoon 2 losse automaten gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door bixobie op 16-03-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
@bixobie Dat zou moeten werken, ervan uitgaande dat de rest netjes en correct is aangesloten (volledig afzonderlijke nullen, zonder brug). En naar mijn interpretatie van de regels is het toegestaan. Of het een goed idee is, ligt er vooral aan of je zin hebt om een ongebruikelijke situatie te hebben. De meeste installateurs die nog aan je groepenkast gaan klussen, zullen zoiets nog nooit hebben meegemaakt, en sommige zullen daardoor ook denken dat 't niet mag.

offtopic:
Verder zie ik 40 A aardlekschakelaars in een groepenkast met PV en EMAT, en zo te zien geen remautomaat. D'r is net te weinig te zien op de foto om te bepalen of dat wel klopt, maar het zijn rode vlaggen :). Verder zijn de schroefkopjes van de smalle automaten niet compleet naar de klote en is het plastic niet gespleten of gebroken, en zijn ze dus niet aangedraaid met het voorgeschreven maar onrealistische moment van 2Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:53
Dit is de hele meterkast. 2 jaar geleden opgeleverd als nieuwbouw...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3_LZDFYPENzxD3TP1sXYmYarZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DilXksfVDt0PBbKB1Tej3gFX.jpg?f=fotoalbum_large

- vanaf de rode EMAT EMH16-80 worden de 3 fases in het middelste blok gevoed (3x EMAT EGA19-80)
- die 3 EGA19-80 is dan weer ad onderkant doorgelust naar het blauwe PV blok en via een kam de daarnaast gelegen vblauwe warmtepomp blok (beiden CHINT NB310L)
- en de 3 EGA19-80 voedt alles er boven aan groepen (12x EGN16-32)
- vanaf de onderkant vh warmtepomp blokje (CHINT NB310L worden nog naar 3 aparte fases bovenop de rail doorgelust (de 5x EA16-32) hier zit oa de buitenunit van de warmtepomp op

Ja mijn gevoel zegt ok dat dit niet 'hoort' maar wel zou werken. Alternatief is natuurlijk om gewoon de fornuisgroep te gebruiken zoals ie nu is, dus met 2x L1 en 2x N1 en alles op 1 fase te houden. Misschien dan toch wel beter? Maar zet je alles voluit dan gaat er 32A lopen max?

Hoe zou je het wel 'goed' kunnen doen?
Ik zit vooral met het probleem waar ik eea vanaf moet 'aftappen' omdat ze overal van die kammen gebruiken, en eea erg dom is opgezet m.b.t. makkelijk uitbreiden....

[ Voor 34% gewijzigd door bixobie op 16-03-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:28
bixobie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:55:
Dit is de hele meterkast. 2 jaar geleden opgeleverd als nieuwbouw...

[Afbeelding]

- vanaf de rode EMAT EMH16-80 worden de 3 fases in het middelste blok gevoed (3x EMAT EGA19-80)
- die 3 EGA19-80 is dan weer ad onderkant doorgelust naar het blauwe PV blok en via een kam de daarnaast gelegen vblauwe warmtepomp blok (beiden CHINT NB310L)
- en de 3 EGA19-80 voedt alles er boven aan groepen (12x EGN16-32)
- vanaf de onderkant vh warmtepomp blokje (CHINT NB310L worden nog naar 3 aparte fases bovenop de rail doorgelust (de 5x EA16-32) hier zit oa de buitenunit van de warmtepomp op

Ja mijn gevoel zegt ok dat dit niet 'hoort' maar wel zou werken. Alternatief is natuurlijk om gewoon de fornuisgroep te gebruiken zoals ie nu is, dus met 2x L1 en 2x N1 en alles op 1 fase te houden. Misschien dan toch wel beter? Maar zet je alles voluit dan gaat er 32A lopen max?

Hoe zou je het wel 'goed' kunnen doen?
Ik zit vooral met het probleem waar ik eea vanaf moet 'aftappen' omdat ze overal van die kammen gebruiken, en eea erg dom is opgezet m.b.t. makkelijk uitbreiden....
Een ander idee zou zijn om ergens in je kast (bijvoorbeeld rechtsboven als de draden niet lang genoeg zijn naar onder) een 3 fase alamat te plaatsen, zodat je installatie in je meterkast wel netjes gaat. Ook kan je dan, als je huidige kookplaat dat ondersteund of voor in de toekomst, je kookplaat op 3 fasen aansluiten.

PSN: Redrafted

Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste