Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:49
Alamat zoals die 2 linksonder voor de wp en pv? Tja als die nu rechts van de hoofdschakelaar hadden gezeten had ik er mooi 1 bij kunnen prikken met een langere kam...ik weet niet waar ik draden vandaan moet halen om nu rechts zo'n ding bij te plaatsen?

De kookplaat ondersteund 3 fasen + N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
bixobie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:29:
Alamat zoals die 2 linksonder voor de wp en pv? Tja als die nu rechts van de hoofdschakelaar hadden gezeten had ik er mooi 1 bij kunnen prikken met een langere kam...ik weet niet waar ik draden vandaan moet halen om nu rechts zo'n ding bij te plaatsen?

De kookplaat ondersteund 3 fasen + N
Correct, zoals linksonder.
Ik weet niet precies welk merk meterkast je hebt, maar je kan gebruikmaken van verdeelklemmen in een Hager kast of faseverdeelblokjes in een Schneider kast. Ik weet niet of deze universeel is en waar ze precies gemonteerd moeten worden, maar deze gebruik je om je fase(s), nul en/of aarde te verdelen binnen je groepenkast.
Je hebt ze volgens mij ook voor op je din-rail, maar welke dat precies zijn weet ik zo snel niet.
Oh: Kijk ook even of je die kroonsteen linksboven kan verwijderen en een mooie oplossing hiervoor kan fabriceren...

[ Voor 9% gewijzigd door Xerox op 16-03-2025 15:49 ]

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@bixobie Mooiste oplossing is een 3-fase groepje te plaatsen.

Alternatief is om de kookgroep drie plaatsen naar rechts te schuiven zodat hij verdeeld over twee aardlekschakelaars komt.

Wat je ook doet, wel even verstandig om te kijken of de plaat niet met dubbel N en een brug aangesloten zit.
Huidige situatie => mag er geen brug zitten omdat het gevaarlijk is, kookplaat werkt wel.
3-fase groep => moet de brug er zitten en mag het een enkele N zijn.
Kookgroep achter twee aardlekschakelaar => moet de brug eruit en werkt het ook niet met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ik zou het liefst inderdaad een 3 fase automaat bijplaatsen naast de alamats van de wp en de pv, maar die zitten dus aan de verkeerde kant van de hoofdschakelaar... ik weet niet waar ik de L1 L2 L3 en N vandaan moet halen om die extra automaat te voeden.

In de toekomst moet er wellicht nog 1 bij voor een laadpaal, dus zou mooi zijn om daar meteen op voor te bereiden...

Dus ik zoek denk ik ? ik een manier om rechts van de hoofdschakelaar 1 of 2 stsuks 3 fase alamats bij te plaatsen, maar hoe voed ik die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:16
Je kunt toch eenvoudig aan de afgaande kant van je hoofdschakelaar met duo aderhulzen een aftakking maken naar een rijtje alamats. De alamats zelf kun je dan met een kamrail door verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ja kan/mag dat? Dat is wel de mooiste oplossing denk ik? Dus 2x 4mm2 hulzen?
Ik heb alleen geen krimptang daarvoor, even kijken wat dat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:58
bixobie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:43:
Ja kan/mag dat? Dat is wel de mooiste oplossing denk ik? Dus 2x 4mm2 hulzen?
Ik heb alleen geen krimptang daarvoor, even kijken wat dat kost.
De bestaande draad ziet er eerder uit als 6mm².

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Oh ja dat lijkt me ook :) maar goed... ik zal dan wel weer 1 of andere profi tang moeten hebben die duurder is dan de hele groepenkast bij elkaar om een stel dubbele kabelhulsen te krimpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:16
Nee, neem 2x 6mm2. De Lidl heeft een prima Parkside tang en ook Sander Vunderink heeft voor een vergelijkbaar bedrag ook de tang maar verkoopt ook de aderhulzen, bedrading, kamrails en alamats voor scherpe prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
ok, top, ga ik me daar even orienteren. Maar om weer even ontopic te gaan...
dit zijn de 4 mogelijke aansluitwijzes voor de kookplaat (Siemens ED777FQ25).

Plaatje 19 lijkt me duidelijk, dit is als ik echt 3 fases zou aansluiten, maar als ik mijn huidige '1 fasige kookgroep met 2x L1 en 2x N1' wil aansluiten, of de mogelijke L1/N1 / L2/N2 wijze, klopt het dan dat ik altijd bij het laatste, onderste plaatje (22) uitkom? Want ik neem aan dat ik in beide gevallen beide nuls wil gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ovkm16BvqX4_7D6sA5zXf0-CWCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdMtC8Ymz7D0N7wZJrbRhiQY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostByte
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 17:51
Mijn inductiekookplaat gaf het op. Zojuist heb ik de plaat eruit gehaald en ik zie een perilex-aansluiting (zelf heb ik weinig verstand van perilex, normale stopcontacten gaan prima zelf).

Huidig model: Bauknecht ETPI5740
Nieuw model: Bosch PIV81RHB1E

Het heeft allemaal geen haast en ik leer graag het een en ander zelf. Mocht het advies zijn om een elektricien in te huren ga ik dat zeker doen. Maar hierbij een aantal vragen:

Q1) De kabel van de oude kookplaat ziet er nog prima uit en mijn gedachte is om die over te zetten. Ik zie echter een grijze nuldraad missen die gecombineerd wordt met blauw in de handleiding. Kan ik de oude kabel gebruiken zonder de grijze kabel?

Q2) Op de oude aansluiting zie ik bijvoorbeeld op afbeelding 1 tussen 4 en 5 een dikke zwarte streep. Is dit de indicatie voor de brug in het schema? Indien ja, waarom zie ik de brug tussen 2 en 3 niet terug in het schema?

Q3) Op de oude aansluiting lijken de draden de juiste kleurcode te hebben. Kan ik de kabel (indien Q1 oké is) aansluiten op het nieuwe model als volgt, klopt mijn mapping?:

Aarde = Geel/Groen
1 = Geen
2 = Bruin
3 = Zwart
4 = Geen (brug naar 5)
5 = Blauw (brug naar 4)
Aarde = Groen/Geel

Klopt mijn gedachtegang?

De oude aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygYoAw_qwM-ROYlv3vNS58KPBZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwDQAf443hREYTrjZ15oASrF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDogfj0sOAqaKo_Murd760E5sac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fhqc5bIK06PmUtu6BlLIcZZT.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9dhDVVDbRZoZgpzqw8uhd8jeqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jeSzMAwlj5n82Lorj1uVMhIC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv7WiV-nzdMi5NbaKoTmp8lxX3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zj0j5wordRNtGBkbiKzTLlPq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JskUZPVyky1uEzq-RZax0PB2g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAv5Bp4a4Cl6OLvDZbXl6ifP.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
bixobie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:02:
Plaatje 19 lijkt me duidelijk, dit is als ik echt 3 fases zou aansluiten, maar als ik mijn huidige '1 fasige kookgroep met 2x L1 en 2x N1' wil aansluiten, of de mogelijke L1/N1 / L2/N2 wijze, klopt het dan dat ik altijd bij het laatste, onderste plaatje (22) uitkom? Want ik neem aan dat ik in beide gevallen beide nuls wil gebruiken?
[Afbeelding]
Als je de beide helften van de kookgroep zou verdelen over verschillende aardlekschakelaars bedoel je? Ja dan kom je ook op 22 uit.

Als je de kookgroep zou aansluiten achter een 4P aardlekschakelaar dan heb je in principe maar 1 nuldraad nodig en zou aansluiten volgens schema 20 ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
FrostByte schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:06:
Q1) De kabel van de oude kookplaat ziet er nog prima uit en mijn gedachte is om die over te zetten. Ik zie echter een grijze nuldraad missen die gecombineerd wordt met blauw in de handleiding. Kan ik de oude kabel gebruiken zonder de grijze kabel
Waar sluit je de kookplaat op aan? Ik mis foto's van de groepenkast. ;) Als het een 3-fasen groep is, of een kookgroep welke daadwerkelijk over 2 fasen is verdeeld, dan zou je het met 4 aders kunnen aansliiten. Als je een kookgroep hebt met 2x dezelfde fase dan voldoet dit snoer niet, ook niet voor de oude kookplaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostByte
Xander schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:31:
[...]

Waar sluit je de kookplaat op aan? Ik mis foto's van de groepenkast. ;) Als het een 3-fasen groep is, of een kookgroep welke daadwerkelijk over 2 fasen is verdeeld, dan zou je het met 4 aders kunnen aansliiten. Als je een kookgroep hebt met 2x dezelfde fase dan voldoet dit snoer niet, ook niet voor de oude kookplaat...
Hierbij een foto van de groep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pn9stGExvxzvsMU84naRGdzuvVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMQDckqLPbPAYk7A6t9ctKFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dat is een kookgroep dus, ik neem aan dat deze op 1 fase is aangesloten.

Daarbij moet je aansluiten volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOR_FV87kwBGLeMJUAzgvyuTDx8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0BfaKdbZWjQYN3Gx0eX4HCq7.jpg?f=user_large
Daar heb je dus een 5-aderig snoer voor nodig.

De oude kookplaat had moeten worden aangesloten volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W70654S4qHVCARAeJHJmTBrlTLk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gOKCQHYEgoSCIE4nyXMQL8Eh.jpg?f=user_large
Dus ook met 5 aders.

Met de huidige aansluiting kon de enkele nuldraad tot 32A (of 25A afhankelijk van de hoofdzekering(en)) worden belast, dit is brandgevaarlijk. Weet je zeker dat de kookplaat defect is? Voor hetzelfde geld is er iets achter de Perilex contactdoos weggefikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostByte
Xander schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:46:
[...]

Dat is een kookgroep dus, ik neem aan dat deze op 1 fase is aangesloten.

Daarbij moet je aansluiten volgens dit schema:
[Afbeelding]
Daar heb je dus een 5-aderig snoer voor nodig.

De oude kookplaat had moeten worden aangesloten volgens dit schema:
[Afbeelding]
Dus ook met 5 aders.

Met de huidige aansluiting kon de enkele nuldraad tot 32A (of 25A afhankelijk van de hoofdzekering(en)) worden belast, dit is brandgevaarlijk. Weet je zeker dat de kookplaat defect is? Voor hetzelfde geld is er iets achter de Perilex contactdoos weggefikt. ;)
Afgelopen week een flits (zag ik door de inductieplaat) en een poef + aardlek eruit. We hebben de woning nu een jaar en heeft verder prima gewerkt. Na die flits en poef ga ik het niet meer proberen :)

Ik denk dat ik even een elektricien alles laat nalopen om zeker te zijn dat het verder correct is aangesloten. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

FrostByte schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:58:
We hebben de woning nu een jaar en heeft verder prima gewerkt.
Apparatuur prima laten werken is eigenlijk altijd het makkelijkste deel. Het veilig doen is de uitdaging. En hoe de kookplaat aangesloten was had nooit gemogen, dat was niet veilig...

Maar als je een flits in de plaat zag is de kans op overleden wel groot.

Voor nieuwe plaat dus wel 2L+2N doen (en geen brug!). Zou ik altijd wel de Perilex doormeten, deze manier van aansluiten is gebruikelijk maar men husselt nogal eens. Hiervoor kan je even één helft van de kookgroep aanzetten en dan meten of je dan netjes spanning hebt tussen wat in het plaatje L1 en N1 is (of juist tussen L2 en N2).

En als final note, als je vanuit het net een 3x25A aansluiting hebt is een kookgroep (op één fase) dan wel weer fout. Niet gevaarlijk maar wel onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@bixobie Voor 3-fase is inderdaad aansluiting 19 correct. Je mag zelf kiezen welke fase je op welke faseaansluiting doet. Dus zou ik de zwaars belaste fase in huis op klem 1 doen omdat zo te zien daar alleen de afzuiging op zit. Klem 2 en 3 zijn dan de fases voor de pitten.

Voor een kookgroep is 22 inderdaad de correcte. En let dan dus op dat de brug tussen klem 4 en klem 5 (N1 en N2) weg MOET zoals ook aangegeven in het plaatje. Sommige beunen willen die er nog wel eens laten zitten. Dan zal de kookplaat wel werken maar is niet veilig.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 16-03-2025 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@FrostByte Bij je Bosch/Siemens kookplaat zat waarschijnlijk toch gewoon een nieuw snoer? Je hoeft alleen de stekker te hergebruiken en hebt dan verder alles in huis om het wel correct aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostByte
Nevermind, ik lees niet goed...

[ Voor 100% gewijzigd door FrostByte op 16-03-2025 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Heb een extra CHINT NB310L automaat besteld, wat enkele en dubbele aderhulsen 6mm, krimptang en wat lengtes draad... ik ga dus voor de complete 3 fase aansluiting voor de kookplaat :) was een goed idee, zo kan ik ook in de toekomst makkelijk een laadpaal oid bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@bixobie Chint is dan weer jammer. Zoek in de TS naar "Merken groepenkasten"

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Dat is wat er nu ook al in zit voor de warmtepomp en pv. Zie eerder plaatje.

[ Voor 15% gewijzigd door bixobie op 17-03-2025 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostByte
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:12:
[...]

Apparatuur prima laten werken is eigenlijk altijd het makkelijkste deel. Het veilig doen is de uitdaging. En hoe de kookplaat aangesloten was had nooit gemogen, dat was niet veilig...

Maar als je een flits in de plaat zag is de kans op overleden wel groot.

Voor nieuwe plaat dus wel 2L+2N doen (en geen brug!). Zou ik altijd wel de Perilex doormeten, deze manier van aansluiten is gebruikelijk maar men husselt nogal eens. Hiervoor kan je even één helft van de kookgroep aanzetten en dan meten of je dan netjes spanning hebt tussen wat in het plaatje L1 en N1 is (of juist tussen L2 en N2).

En als final note, als je vanuit het net een 3x25A aansluiting hebt is een kookgroep (op één fase) dan wel weer fout. Niet gevaarlijk maar wel onhandig.
Na het doormeten kom ik op het volgende uit, Lijkt erop dat N1 en N2 zijn omgedraaid (1 groep uit + testen op elke connectie om de nul te vinden)... Ik neem aan dat ik de aansluiting moet losmaken en corrigeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63OcXpcUlHwuY3hjFEtg_zo-vF0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ueT70ZTOa4pCgpjdrJAURRAZ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@FrostByte Als je alleen kruislings spanning hebt dan ja, dan is even de N's wisselen wel zo netjes. Zie je dus ook vaak dat installateurs niet de moeite namen onder het mom van "het werkt toch"...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bixobie
Zo, een beetje zenuwklusje als je dit niet zo vaak doet, maar het is gelukt.
Extra 3 fase aardlekautomaat toegevoegd voor de kookplaat. Nu nog even de rest vd draden trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKWYg9EC28PMd2P24DOFVeQDCKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4bKQT3EKYJLNtMAMe4jIaJf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door bixobie op 19-03-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-04 13:32
Ik kom er niet helemaal uit met het aansluiten van een kookplaat. We hebben een drie fase kookgroep echter lijkt het erop dat deze kookplaat alleen aangesloten kan worden met 400V 2N. Is dit mogelijk op deze drie fasen of moet er dan krachtstroom (400V) zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yI62c84BiW7c0Kzy5ckkNizP9hE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgQ9ispC4hkElM43TeQ6ftPu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30rh-FImV70nwctUBJg3fGhZL6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0nrP23s6PKpAPMtu2NZwSje.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje naar het grote topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 23-03-2025 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:00
Je zou in principe gewoon het linker plaatje moeten hebben, en 1 van de 3 fasen ongebruikt laten.

Echter, de combinatie van installatie-automaten komt mij onbekend voor. Normaalgesproken is een 3-fasen automaat gewoon 1 onderdeel. Hier lijkt sprake van losse automaten? Hmm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Even die elementen opgezocht, dat zijn gewoon 1-fase automaten, precies dezelfde zoals die ernaast bij de groepen met nummer 1, 2, 3 zitten, zie ik nu. Elk ervan heeft dan ook een eigen nul. Het komt mij hoogst apart voor om dit te verkopen als een 3-fasenautomaat.

Volgens mij kan dit dus nooit goed zijn. Ik ben geen electricien, dus wordt graag gecorrigeerd als ik daar naast zit.

Als je de kap van de groepenkast afhaalt (oppassen wat je doet), hoe zit de bedrading?

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 22-03-2025 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Dit ziet er erg bijzonder uit...
We kunnen niet veel zeggen, zonder de draden in de groepenkast te zien, zoals @Wilke aangeeft.

Verder is er ook een algemeen kookplaat aansluiten topic, waar jouw post keurig in past en veel expertise aanwezig is!

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:34
@Da_Vince kan je een foto posten van de complete groepenkast en de complete label van de kookplaat.

Welk merk en type kookplaat heb je?

Die 3-fase kookgroep ziet er idd bijzonder uit.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
Het gaat om de volgende kookplaat. Ik heb hem weer in de doos gedaan voor nu. Wel een link: https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/ikb84431ib/

Foto van de groepenkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Oq_abUUa8On2avETWAUxO5LRKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4tiiRNXVmilcG4lW3IgUyxY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:19
Is deze https://www.installatieto...kookgroep-t-b-v-busboard/

Gewoon drie losse automaten met een brug, dus.

[ Voor 25% gewijzigd door Jelle Brolnir op 22-03-2025 20:35 ]

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Da_Vince schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:24:
Het gaat om de volgende kookplaat. Ik heb hem weer in de doos gedaan voor nu. Wel een link: https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/ikb84431ib/

Foto van de groepenkast

[Afbeelding]
Ah, nu snap ik wat de bouwer van de groepenkast er van gemaakt heeft. Niet de meest gebruikelijke opstelling, tegelijkertijd is het nog steeds een veilige opstelling.

Je hebt 3 fasen (krachtstroom/400V) tot je beschikking. In het schema kan je dan "400V 2N~" volgen. Je sluit dan 2 fases aan (bruin en zwart), de derde fase (grijs) sluit je niet aan. Met een beetje geluk heeft de elektricien op de Perilex aan gegeven waar de fases en de nul zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
FredvZ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:19:
[...]

Ah, nu snap ik wat de bouwer van de groepenkast er van gemaakt heeft. Niet de meest gebruikelijke opstelling, tegelijkertijd is het nog steeds een veilige opstelling.

Je hebt 3 fasen (krachtstroom/400V) tot je beschikking. In het schema kan je dan "400V 2N~" volgen. Je sluit dan 2 fases aan (bruin en zwart), de derde fase (grijs) sluit je niet aan. Met een beetje geluk heeft de elektricien op de Perilex aan gegeven waar de fases en de nul zitten.
Dank voor de hulp. Waardoor zie je dat er krachtstroom beschikbaar is op die groep/fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Da_Vince schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:38:
Dank voor de hulp. Waardoor zie je dat er krachtstroom beschikbaar is op die groep/fase?
Je hebt een 3fase aansluiting, wat in feite krachtstroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
Heb de kookplaat aangesloten na het controleren van de perilex aansluiting. Nu werken er twee van de vier. In de doos op de muur staat 16a 400v. Kan het zijn dat die alsnog te weinig stroom krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hoe heb je hem aangesloten?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
De zwarte op de L1 en de bruine op L2, hier gaf de plaat een foutmelding op. Ik heb daarna de L2 op de L3 aangesloten in de stekker en daardoor werkt het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4p11toszy_0I5yFOE_Pzzl6bSoo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tikW1ZlEDblylKkP64Lm3PjW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42I1ed2WbV32RhOo9alv9CL5hIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8b3LK89FXscrVSVUmxdVCTT2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Da_Vince op 23-03-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ben nu gewoon trial en error aan het doen?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pak alsjeblieft een multimeter en meet de kabel van de kookplaat door. Welke draad komt op welke pen van je perilex. Komt dat dat ook overeen met jouw aansluiting? Zo niet: aanpassen en zeker niet zonder te meten weer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
sypie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:18:
Pak alsjeblieft een multimeter en meet de kabel van de kookplaat door. Welke draad komt op welke pen van je perilex. Komt dat dat ook overeen met jouw aansluiting? Zo niet: aanpassen en zeker niet zonder te meten weer aansluiten.
Er zat geen stekker aan, alleen een draad. Hierdoor kon ik ze matchen met de stekker en de doos in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je een foto van de kabel die er aan zat? (kan me niet voorstellen dat er losse draden aan een kooktoestel zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
@sypie Daar heb ik geen foto van helaas. Ik heb wel een foto op het internet gevonden, de kabel die je rechts ziet zat erbij zonder de stekker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjrfqM8YXnu-hJC7gPcwZl4xyTo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/g6rTWF8TlKlj6SH0zzAGRHnj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:39
M.i. zul je toch echt eerst moeten achterhalen, hoe de perilex nu is aangesloten. Niet iedereen doet dat op identieke wijze. Waar de een bruin op L1 doet, doet een ander daar grijs.

Wellicht handig om te kijken welke kleur vanuit de groepenkast op welke pin is aangesloten, door zowel de perilex even uit de muur te halen en de groepenkast te openen,

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Wilke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:46:
Even die elementen opgezocht, dat zijn gewoon 1-fase automaten, precies dezelfde zoals die ernaast bij de groepen met nummer 1, 2, 3 zitten, zie ik nu. Elk ervan heeft dan ook een eigen nul. Het komt mij hoogst apart voor om dit te verkopen als een 3-fasenautomaat.

Volgens mij kan dit dus nooit goed zijn. Ik ben geen electricien, dus wordt graag gecorrigeerd als ik daar naast zit.

Als je de kap van de groepenkast afhaalt (oppassen wat je doet), hoe zit de bedrading?
Dit is wat ABB flexomaten noemt. Bruggen (zowel hendel als de uitgaande N) is de normale manier om hiermee een 3-fase groep te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Da_Vince Met meten bedoelt iedereen dat je het Perilex stopcontact op de muur moet meten. De enige zekerheid bij Perilex is waar de PE zit, en zelfs daar durf ik bij sommige installateurs mijn hand niet eens voor in het vuur te houden. Dus er zijn net zo veel "standaarden" als dat er opties zijn.

Dus als je gewoon maar aangesloten hebt zonder te meten kan je de plaat kapot maken....

Makkelijkste om eerst ten overstaan van PE te meten. Dan zal je naar 3 pinnen 230V moeten meten en naar 1 pin (nagenoeg) 0v. Die laatste is dan je N, de andere 3 de fases. Meet je tussen de fases zou je 400V moeten zien. Meet je nooit 400V, dan heb je geen 3-fase van het net en is deze plaat niet (veilig) te gebruiken.

Voordeel van flexomaat is dat je de fases een voor een aan kunt zetten zodat je ook werkelijk weet waar welke fase zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 23-03-2025 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Septillion schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:21:
Dit is wat ABB flexomaten noemt. Bruggen (zowel hendel als de uitgaande N) is de normale manier om hiermee een 3-fase groep te maken.
Ok, dat klinkt logisch. Dan moet dus het linker schema uit de topicstart gewoon goed gaan.

Voor TS, gewoon 2 van de 3 fases pakken en een enkele nul, en op de derde een loze lasklem zetten (in de perilex doos).

Je zult dus sowieso in de perilex doos moeten kijken om te weten hoe het daar aangesloten zit. Of idd doormeten. Tussen de fases staat 400V, tussen een fase en 0 staat 230, en tussen fase en aarde ook. Dus even in de doos kijken zal toch haast moeten. Geel/groen aarde, die zit meestal in het midden, maar zoals iemand al opmerkte, er zijn bij perilex nul garanties dus check alles; blauw is de N(eutraal/nul), en meestal bruin/grijs/zwart voor de 3 fasen, daarvan kun je er willekeurig twee pakken. Als je het heel slim wilt aanpakken zoek je fasen op waarop nog de minste andere grote vermogens zitten.

En liefst ook aan de groepenkast-kant checken of inderdaad de verwachte kleuren correct zijn gebruikt - maar als dat daar al niet zo is kun je beter een electricien bellen en alles laten nalopen want dan is er echt heel erg gebeund. Zo ziet de kast er van buiten niet uit en ABB is ook net spul. Maar, met 400V zou ik het altijd eerst zelf willen zien. Je kent vast die uitdrukking over "assumptions"...

Meten met een multimeter die minimaal tot 600V kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
FredvZ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:42:
[...]

Je hebt een 3fase aansluiting, wat in feite krachtstroom is.
Tenzij ze lekker simpel 1 fase doorgelust hebben naar alle 3 de automaten zoals bij een 'kookgroep' blijkbaar gebruikelijk is... kortom groepenkast open maken en kijken hoe eea exact aangesloten is, of inderdaad even meten over de fases, staat er 400V tussen de fases dan is het goed, meet je 0V dan hebben ze gewoon overal dezelfde fase gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door bixobie op 24-03-2025 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Vince
Septillion schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:27:
@Da_Vince Met meten bedoelt iedereen dat je het Perilex stopcontact op de muur moet meten. De enige zekerheid bij Perilex is waar de PE zit, en zelfs daar durf ik bij sommige installateurs mijn hand niet eens voor in het vuur te houden. Dus er zijn net zo veel "standaarden" als dat er opties zijn.

Dus als je gewoon maar aangesloten hebt zonder te meten kan je de plaat kapot maken....

Makkelijkste om eerst ten overstaan van PE te meten. Dan zal je naar 3 pinnen 230V moeten meten en naar 1 pin (nagenoeg) 0v. Die laatste is dan je N, de andere 3 de fases. Meet je tussen de fases zou je 400V moeten zien. Meet je nooit 400V, dan heb je geen 3-fase van het net en is deze plaat niet (veilig) te gebruiken.

Voordeel van flexomaat is dat je de fases een voor een aan kunt zetten zodat je ook werkelijk weet waar welke fase zit.
Heb met een spanningzoeker getest. Op L1 en L3 staat stroom. De L2 geeft geen stroom dus daar zal iets niet goed zitten. Ik ga nog even een multimeter regelen om te kijken of er daadwerkelijk 400v te zien is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 11:37
@Da_Vince Spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
Wilke schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:39:
[...]

Ok, dat klinkt logisch. Dan moet dus het linker schema uit de topicstart gewoon goed gaan.

Voor TS, gewoon 2 van de 3 fases pakken en een enkele nul, en op de derde een loze lasklem zetten (in de perilex doos).

Je zult dus sowieso in de perilex doos moeten kijken om te weten hoe het daar aangesloten zit. Of idd doormeten. Tussen de fases staat 400V, tussen een fase en 0 staat 230, en tussen fase en aarde ook. Dus even in de doos kijken zal toch haast moeten. Geel/groen aarde, die zit meestal in het midden, maar zoals iemand al opmerkte, er zijn bij perilex nul garanties dus check alles; blauw is de N(eutraal/nul), en meestal bruin/grijs/zwart voor de 3 fasen, daarvan kun je er willekeurig twee pakken. Als je het heel slim wilt aanpakken zoek je fasen op waarop nog de minste andere grote vermogens zitten.

En liefst ook aan de groepenkast-kant checken of inderdaad de verwachte kleuren correct zijn gebruikt - maar als dat daar al niet zo is kun je beter een electricien bellen en alles laten nalopen want dan is er echt heel erg gebeund. Zo ziet de kast er van buiten niet uit en ABB is ook net spul. Maar, met 400V zou ik het altijd eerst zelf willen zien. Je kent vast die uitdrukking over "assumptions"...

Meten met een multimeter die minimaal tot 600V kan hebben.
Heb de draden doorgemeten en tussen L1 en L3 zit 400v spanning. L2 zit wel aangesloten maar geeft geen spanning. Vermoeden is dat het draad niet goed gemonteerd zit of niet is aangesloten in de meterkast door de bouwer. De kookplaat werkt wel met L1 en L3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Da_Vince Zou ik dan toch even uitzoeken. Want dat betekend dat je ergens een niet goed zittende of losse draad met spanning hebt zitten :/ Daar zou ik zelf niet zo lekker van slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-04 22:20
Ik heb sinds kort een 3 fase groepenkast en binnenkort komen ze vanuit de netbeheerder de 3 fase in orde maken.

Nu kwam ik op dit forum uit over de kookplaat aansluiting.

Nu dacht ik slim te zijn en mijn aansluiting als volgt aan te sluiten om volgens de eerste pagina een voldoende te scoren op de aansluiting in de meterkast.

Hierbij een foto en wat onduidelijke kleuren.
Ik zal nog een duidelijk afbeelding maken hoe ik het wil doen.
Maar misschien is het duidelijk genoeg.

Van boven naar beneden:
2 fase kookplaat
2 automaten als kookgroep waarvan de nul (blauw) doorgelust is van automaat naar automaat.
Automaat 1 tm 4 zitten op aardlek 1 die weer op fase 1 zit.
Automaat 5 tm 8 zitten op aardlek 2 die weer op fase 2 zit.
De nul en de fase tussen de aardlek en de automaten zitten op de rail achter de automaten.
Aardlek gaat naar de aan uit schakelaar die weer naar de netbeheerder fase gaan.

Is deze setup goed en voldoende of zit er een fout hierin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSzH72WTBZ6zDFihHnw7K4K5h0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a330uVYdr0yGHNuVSN0W1psd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@d4de De fout is het doorverbinden van de nul na de verschillende aardleks. Die gaan afschakelen.
Het idee 2 groepen achter verschillende aardleks is op zich goed. Maar dan wel de rest daarna helemaal gescheiden.
Of achter een drie fase aardlek. Dan mag je zelfs volstaan met één nul-draad.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
onetime schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:54:
@d4de De fout is het doorverbinden van de nul na de verschillende aardleks. Die gaan afschakelen.
Het idee 2 groepen achter verschillende aardleks is op zich goed. Maar dan wel de rest daarna helemaal gescheiden.
Of achter een drie fase aardlek. Dan mag je zelfs volstaan met één nul-draad.
Thanks voor de snelle reactie.
Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoeld met helemaal gescheiden zou je dit kunnen toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@d4de ??? Dat de draden na de aardleks nergens met elkaar verbonden zijn ???
Als jouw kookplaat maar 1 nul aansluiting heeft kan je hem niet op jouw manier aansluiten.
Als je dat kunt oplossen door een draadbrug weg te halen, dan weer wel.
In jouw voorstel heb je 2 fases en 2 daarbij horende nullen nodig. Of een 3 fase aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:58
@d4de In de TS van dit topic staan de twee mogelijke configuraties in een mooi plaatje uitgelegd. Jouw versie voldoet niet aan één van die twee en gaat dus niet werken.
Gewoon even daar kijken dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:29

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Andrehj het heeft zeker niet de voorkeur, maar het is blijkbaar wel toegestaan om één toestel te verdelen over twee ALS's en daarmee ook over twee fasen. Je hebt dan wel twee keer een N nodig, dus niet zoals op het plaatje hierboven.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@d4de Het zal in het echt wel goed zitten, maar op je tekening staat de nul niet door de hoofdschakelaar.
Dat hoort dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
onetime schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:32:
@d4de Het zal in het echt wel goed zitten, maar op je tekening staat de nul niet door de hoofdschakelaar.
Dat hoort dus wel.
Sorry beetje slecht getekend en misschien had ik de vraag beter kunnen formuleren.

Hoe kan ik met mijn huidige meterkast mijn kookgroep het beste aansluiten?
Binnen 2 weken is Stedin hier om de 1 fase naar 3 fase vanuit de netbeheerder in te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZL8UpoGu-ongFaSp5uVNp0VqWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbhNUDbwWOwtfTP16kJ83UIs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/149_RIVvz1x8L3tF0w9sGh-NoW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bri7YRZSFsN7wR0qAPhtVTQl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door d4de op 02-04-2025 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@d4de kookgroep opschuiven naar positie 4/5. Bedrading blijft zitten. Je hebt dan 2x L en 2x N. Geen bruggen op de automaten of op de kookplaat. Kun je gemakkelijk controleren of de N nu gebrugd zit op de kookplaat. Dat willen prutsers installateurs nogal eens doen namelijk. Ook in de huidige situatie is dat niet goed.

Edit: ik zie nu pas goed dat de 2 N's verbonden zijn. Dat kan niet. Nu kan er >16A door de draad lopen waar hij niet voor bestemd is.
Je kookplaat moet dus een echt twee nullen hebben voor deze oplossing, anders heb je een 3f (aardlek)automaat nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door timovd op 02-04-2025 19:35 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@d4de Kleine aanvulling op @timovd, geen draadbrug op de automaat of kookplaat, wel de gekoppelde hendel (soms ook wel een brug genoemd...).

Een plaat met enkele N had nooit op een 1-fase kookgroep mogen hangen. Dus als blijkt dat je wel zo'n apparaat hebt dan is dat nu mooi op te lossen met een 3P+N alamat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amKgiImVRwZpp_KfNoQZq-3gk3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZPeY5Ib2dPkiKwp4fDOcIQN.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij ook nog het aansluitschema van de kookplaat. Ik moet dit nog nameten maar ben er redelijk zeker van dat het nu zo zit.

De 3P+N is de mooiste oplossing maar ik blijf me toch afvragen of het met de huidige spullen ook voldoende kan.
Enige vraagteken wat ik heb als ik de kookgroep zoals die nu is op automaat 4 en 5 zou zetten wat ze automatisch verdeeld over 2 verschillende aardlek en 2 fases waarom dit niet zou mogen of zou kunnen werken.
Hebben jullie daar nog informatie voor me over?

Edit. Waarom ik geen 2x L bij de kookplaat kan doen is omdat er maar 4 aders in de perilex zitten. Bruin, zwart, blauw en geel/groen.

[ Voor 7% gewijzigd door d4de op 02-04-2025 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@d4de Dan of de perilex opnieuw bedraden, of een 3 fase aardlek. edit: of alamat.
Anders ben je gevaarlijk bezig, met een overbelaste nul.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 02-04-2025 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@d4de gek plaatje. Er zit zowel een draadbrug als 2x een ader (BU: blauw en GY: grijs). Welke fabrikant heeft dat bedacht?
Hoe ziet de perilexstekker er van binnen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

timovd schreef op donderdag 3 april 2025 @ 06:03:
@d4de gek plaatje. Er zit zowel een draadbrug als 2x een ader (BU: blauw en GY: grijs). Welke fabrikant heeft dat bedacht?
Hoe ziet de perilexstekker er van binnen uit?
Dat is niet zo raar hoor.

Dat is gewoon hoe je een 2L2N kookplaat aansluit met een 5 aderige kabel op een 3 fase-wcd. Er is immers maar 1 nul, want grijs is L3 in de wcd, dus die moet in de stekker samen bij de blauw Nul samengevoegd worden, en dan in de kookplaat grijs op N2 aansluiten (en eventueel bruggen, maar dat is in de stekker ook al gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@RaZ Die draadbrug moet eruit, want je kunt niet garanderen dat er <16A over één ader gaat. Dit is gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

timovd schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:04:
@RaZ Die draadbrug moet eruit, want je kunt niet garanderen dat er <16A over één ader gaat. Dit is gevaarlijk.
Met een 3 fase perilex heb je maar 1 nul en zal er nooit meer dan 16a terug gaan ;) Of dat nu over 1x2,5mm2 is of over 2x2,5mm2 door grijs en blauw in de stekker en kookplaat samen te voegen ;)

Dit alleen als je een 3-fase perilex-wcd hebt (3x16a krachstroom kookgroep), niet voor een 2x16a kookgroep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@RaZ Er is nu sprake van een 1-faseaansluiting, dus geen sprake van 120 graden verschil. Ook in de nieuwe situatie waar het de groep verdeeld wordt over twee ALS's, gaat het niet werken, want beiden hebben een N nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

timovd schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:17:
@RaZ Er is nu sprake van een 1-faseaansluiting, dus geen sprake van 120 graden verschil. Ook in de nieuwe situatie waar het de groep verdeeld wordt over twee ALS's, gaat het niet werken, want beiden hebben een N nodig.
Ik reageerde op dat je het raar vond welke fabrikant dat zo voorschrijft. Om een 2L2N plaat aan te sluiten met een 5 aderige snoer zal je in de stekker blauw en grijs moeten samenvoegen in de stekker als je die wil aansluiten op een 3-fase-wcd.

Dus zo raar vind ik dat niet hoor ;)

En dat gaat voor een 2x16a-wcd niet werken nee :P Daarom zei ik ook specifiek dat dat geen probleem is als je een 3x16a krachstroom wcd hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

4de schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:37:
[Afbeelding]

Hierbij ook nog het aansluitschema van de kookplaat. Ik moet dit nog nameten maar ben er redelijk zeker van dat het nu zo zit.

De 3P+N is de mooiste oplossing maar ik blijf me toch afvragen of het met de huidige spullen ook voldoende kan.
Enige vraagteken wat ik heb als ik de kookgroep zoals die nu is op automaat 4 en 5 zou zetten wat ze automatisch verdeeld over 2 verschillende aardlek en 2 fases waarom dit niet zou mogen of zou kunnen werken.
Hebben jullie daar nog informatie voor me over?

Edit. Waarom ik geen 2x L bij de kookplaat kan doen is omdat er maar 4 aders in de perilex zitten. Bruin, zwart, blauw en geel/groen.
Als je maar 4 aders hebt had het nooit (maar dan ook nooit) op een 1-fase kookgroep aangesloten mogen worden. Op 1-fase heb je altijd 5 draden (van 2,5qmm) nodig van een kookplaat van >3,6kW. Of dus 3 aders van 4qmm en een enkele 32A groep.

En als je geen draden wilt trekken is nu je makkelijkste optie om een 3P+N alamat (of 4P) te plaatsen. En afgaand laat je dan één fase aansluiting leeg. Of dus 3-fase aardlekschakelaar + losse automa(a)t(en) (3P+N of kookgroep over twee fases met N brug).

Je huidige setup is dus gevaarlijk, ook als je naar 3-fase gaat zonder dit aan te passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 03-04-2025 13:43 . Reden: Rephrase ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Septillion schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:38:
Als je maar 4 aders hebt had het nooit (maar dan ook nooit) op een 1-fase kookgroep aangesloten mogen worden. Op 1-fase heb je altijd 5 draden (van 2,5qmm) nodig van een kookplaat van >3,6kW. Of dus 3 aders van 4qmm en een enkele 32A groep.

En als je geen draden wilt trekken is nu je enige optie om een 3P+N alamat (of 4P) te plaatsen. En afgaand laat je dan één fase aansluiting leeg.
Niet mee eens. Ook met een kookgroep achter één drie-fasen aardlekschakelaar blijft de nulstroom beperkt tot 16A en kun je dus met 4 aders volstaan. (Optie "voldoende" uit het plaatje in de TS).

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 03-04-2025 13:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Andrehj Daarom zeg ik ook 1-fase. Waar jij het hebt over een 3-fase situatie met 4P aardlekschakelaar. Dan heb je dus twee fases naar de kookplaat. Op 1-fase mag het gewoon nooit.

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 03-04-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Septillion schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:38:
@Andrehj Daarom zeg ik ook 1-fase. Waar jij het hebt over een 3-fase situatie met 4P aardlekschakelaar.
Je schrijft letterlijk
"En als je geen draden wilt trekken is nu je enige optie om een 3P+N alamat (of 4P) te plaatsen. En afgaand laat je dan één fase aansluiting leeg."
En dat klopt niet. Het kan ook worden opgelost met een kookgroep achter een 3-fasen aardlekschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Andrehj Ah, dat deel bedoel je. Had even het eerste deel van de quote weggelaten :+ Daar heb je gelijk, anders geformuleerd. Bedoelde vooral dat huidige componenten niet bruikbaar zijn zonder toevoegingen.

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 03-04-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Andrehj schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:39:
[...]

En dat klopt niet. Het kan ook worden opgelost met een kookgroep achter een 3-fasen aardlekschakelaar.
Dat kan dan weer niet met de huidige kookgroep op het huidige 1111-2222-3333 busboard omdat er dan te veel achter één aardlekschakelaar komt te zitten. Je zou dan het busboard moeten vervangen voor 123123-123123 met twee driefase aardlekschakelaars.

De aardlekschakelaars plus busboard vervangen is wel de enige manier die ik zie om het zonder uitbreidingskastje te doen. Er is momenteel geen ruimte voor een 4 modulen brede aardlekautomaat erbij.

Misschien is de Zs laag genoeg om de kookplaat zonder aardlekschakelaar te mogen gebruiken. (Ik ben daar geen fan van; aardlekschakelaars kunnen ook levens redden wanneer ze niet verplicht zijn.) In dat geval kan de 2 modulen smalle 4-polige automaat van Gewiss uitkomst bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Super bedankt allemaal voor de adviezen en uitleg. Weer veel geleerd.
Ik ga kijken hoe ik een aardlekautomaat 3P+N netjes kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdenberg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-04 09:14
ETNA KIF360ZT tijdelijk aansluiten met een 3×1,5mm² kabel

In ons huis uit 1959, waarin we (centraal) stookten en kookten op gas werd een gaslek geconstateerd toen de meters werden vervangen. Gezien de onbereikbaarheid van diverse stukken gasleiding hebben we de knoop doorgehakt: de oude leidingen af laten koppelen en alleen een nieuwe naar de verwarmingsketel, dus overgang naar electrisch (inductie) koken.

De 1×35A aansluiting die we hebben is onvoldoende om alle bestaande apparaten plus de inductiekookplaat te voeden, dus we moeten naar 3×25A – verwachte wachttijd 3 maanden (en dan moet de meterkast al zijn omgebouwd [nog geen hoofdschakelaar]). Om in de tussentijd te kunnen koken de bovenstaande ETNA aangeschaft, die met een 3×1,5mm² mag worden aangesloten als die wordt begrensd op 3500W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHtnsoSCgwnUckg4jTgoY13yc6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7TyQi7MU3hKyCpmvlASa3Sf.jpg?f=fotoalbum_large

De vijfaderige kabel aan de plaat is aangesloten zoals hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIgUnFJ6LfcHKxC_ojC6XqPdNf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkEhQMwYR5cBLBcFge66xhKn.jpg?f=fotoalbum_large

Van boven naar onder: L1, L2, N1, N2, aarde.

Op het etiket aan de kabel diagrammen die niet passen op mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foiLY8ARgR6ekTkH51HYsppvd6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXSy1CdrD4CpoetDW2l0VZnU.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is nu hoe de drie 1,5mm² aders moeten worden aangesloten [er is 1 doorverbindingsplaatje bijgeleverd terwijl op het plaatje dat het dichtstbij komt (de 1 fase 1 nul, maar 32A) zowel de L's als de N's zijn doorverbonden]?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Jerdenberg De gebruikte fases (L1, L2) doorverbinden. Je plaat mag alleen op één fase als hij begrenst is, hij heeft maar één Null.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
En dan moet ie natuurlijk ook beveiligd worden op 1×16 A in plaats van 2×16 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdenberg
Dankjulliewel!

@onetime Dus ik sluit alleen N1 of N2 aan?
@Juerd Dacht dat dit automatisch gebeurt omdat de plaat nu achter 1 16A-automaat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Jerdenberg Als je plaat toch een N1 en N2 heeft, dan moeten die worden doorverbonden voor de tijdelijke aansluiting op een gewone groep.
Ik dacht dat hij L1, L2, L3, N en PE aansluitingen had. Teruglezend zie ik dat je L1, L2 en N1, N2 en PE hebt.
Dus L1 en L2 doorverbonden en N1 en N2 ook.

De begrenzing moet je kijken in de handleiding, 2e zin op jouw 1e foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerdenberg
@onetime Aha, dankjewel! Ik vond het al een beetje typisch dat er een N los zou blijven. Wel gek dat ze er maar 1 doorverbindingsplaatje hebben bijgeleverd (voor de 2 fasen 1 nul variant blijkbaar). De begrenzing is even opletten, maar niks ingewikkelds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Ik ben met alle tips aan de slag geweest en heb nu ook een vraag over mijn zonnepanelen in de nieuwe setup maar weet niet of ik die hier mag stellen.

nee dus, daar zijn andere/betere topics voor...

[ Voor 67% gewijzigd door teacher op 06-04-2025 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 00:21

Vliegvlug

Flight Simple

@d4de Daarvoor moet je hier zijn: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Hier is alleen voor het aansluiten van kookplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medium550
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-04 01:01
Hallo, Net een tweedehands inductie fornuis Inventum VFI5042RVS aangeschaft.
Na uitproberen werkte 1 kookzone niet, veroorzaakte kortsluiting. Nu werkt gehele kookplaat niet, fornuis gaat wel aan. Oven lijkt te werken.
Aansluiting is voor perilex stekker.

Waar zou dit aan kunnen liggen en is dit te verhelpen? Hoeveel zou het kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:06
Medium550 schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:07:
Hallo, Net een tweedehands inductie fornuis Inventum VFI5042RVS aangeschaft.
Na uitproberen werkte 1 kookzone niet, veroorzaakte kortsluiting. Nu werkt gehele kookplaat niet, fornuis gaat wel aan. Oven lijkt te werken.
Aansluiting is voor perilex stekker.

Waar zou dit aan kunnen liggen en is dit te verhelpen? Hoeveel zou het kosten?
Wat ging eruit toen er kortsluiting was?

Heb je de perilex nagemeten voordat je die ingeplugt hebt?

Is er een 2L2N kookgroep of een 3 fase groep?

[ Voor 3% gewijzigd door Ricko1 op 13-04-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medium550
Niets gemeten, had dat gemoeten?
Wat ik kan zeggen is dat de stopcontact een eigen groep heeft in meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Waarschijnlijk aan een perilex-stopcontact waarbij de bedrading van de stekker niet overeenkomt met die van de contactdoos. Dat had je vooraf moeten controleren, maar dat weet bijna niemand. Daarom is perilex gevaarlijk.
en is dit te verhelpen?
Soms wel. Alsnog uitzoeken hoe het bedraad moet worden, en dat aanpassen. Als de kookplaat niet kapot is gegaan, is dat de oplossing.
Hoeveel zou het kosten?
Dat is hier off-topic, want we hebben het hier over zelf doen. Dus lees de startpost van dit topic om de nodige kennis op te doen en voel je vrij om om verduidelijking te vragen als je iets niet snapt. Of bel een elektricien voor een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medium550
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-SBGZrEesqCGhQjF52cdmSOpZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZH9anWprM7upJd2QTWNwHuy.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet stekker eruit.
Vooraf controleren, wat houdt dat in voor mij?
Ik ben net verhuisd naar nieuwbouw woning, er was mij verteld dat het zgn “plug and play” zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Medium550 die foto zegt niets.
Hoe is het perilex stopcontact bedraad en hoe is de kookplaat bedraad en hoe is het afgezekerd (kookgroep of 3f ALA)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medium550
Heb je wat aan deze foto’s?
Groep F9 stop was gesprongen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCHL78hghwrmB0hzKH9LrUs0n_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWql1KXKmmtLb7deXSmTwLQE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeWIj_g6mTYUrGACB5CNBUtPgz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9Uu9EDEO67Mef4v2cQ8YQdF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34dcccYGxJX65dBc7sXsHKRPEhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ay5hBhujGmU6fGYpODLie0Fb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Medium550 vraag en elektricien die snapt hoe je een kookplaat op een 3f automaat aansluit.
Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm" je hebt de rechter situatie.
Ga niet lopen kl**ien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Medium550 Dat is een beetje het probleem met Perilex, er zijn zo veel "standaarden" als mogelijke aansluitmogelijkheden...

Dus je zal altijd moeten controleren hoe het Perilex stopcontact bedraad is en hoe de stekker aan de plaat bedraad is (dus aansluitschema bekijken).

Zonder dat vooraf te doen is de kans dat het fout zit afgerond ongeveer 100% :+ En de kans dat je iets stuk maakt ook aanzienlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 13-04-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medium550
timovd schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:03:
@Medium550 vraag en elektricien die snapt hoe je een kookplaat op een 3f automaat aansluit.
Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm" je hebt de rechter situatie.
Ga niet lopen kl**ien
Bedankt voor link.
Elektricien ga ik zeker raadplegen, wil mij eerst zelf beetje kennis eigen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medium550
Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:09:
@Medium550 Dat is een beetje het probleem met Perilex, er zijn zo veel "standaarden" als mogelijke aansluitmogelijkheden...

Dus je zal altijd moeten controleren hoe het Perilex stopcontact bedraad is en hoe de stekker aan de plaat bedraad is (dus aansluitschema bekijken).

Zonder dat vooraf te doen is de kans dat het fout zit afgerond ongeveer 100% :+ En de kans dat je iets stuk maakt ook aanzienlijk.
Waar kan ik aansluitschema vinden?
Heb hiervoor nooit zelf elektrisch fornuis moeten aanschaffen, had altijd inbouw. Dus allemaal nieuw voor mij.

Bij oplevering werd er mij verteld dat het een kwestie van aansluiten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Medium550 Vaak staat het op het apparaat. Anders zal je de handleiding moeten zoeken.

En helaas, was het maar zo fijn dan was dit topic er ook niet geweest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
https://www.inventum.eu/v...ten/fornuizen/vfi5042rvs/

Schema A2

Ik heb Google hiervoor gebruikt. Andere zoekmachines zullen wellicht hier ook naar leiden.

[ Voor 37% gewijzigd door timovd op 13-04-2025 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Ter informatie: dezelfde vraag van @Medium550 wordt ook gesteld op Reddit:
https://reddit.com/r/Klus...sluiting_door_1_kookzone/
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste