Ben je mij aan het stalken😊?Juerd schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:16:
Ter informatie: dezelfde vraag van @Medium550 wordt ook gesteld op Reddit:
https://reddit.com/r/Klus...sluiting_door_1_kookzone/
Bedankt voor de info!Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:25:
@Medium550 Vaak staat het op het apparaat. Anders zal je de handleiding moeten zoeken.
En helaas, was het maar zo fijn dan was dit topic er ook niet geweest
Bedankt, handleiding had ik al gevonden. Verwijzing naar de foto is behulpzaam.timovd schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:26:
https://www.inventum.eu/v...ten/fornuizen/vfi5042rvs/
Schema A2
Ik heb Google hiervoor gebruikt. Andere zoekmachines zullen wellicht hier ook naar leiden.
@Medium550
Voor een 3 faseautomaat is geen plaats in de groepenkast. Als je de groepenkast niet aanpast dan moet je het fornuis aansluiten volgens het schema A1 En het maximaal opgenomen vermogen beperken. Hoe dat moet staat in de handleiding.
Het is heel goed mogelijk dat het fornuis nu aangesloten zit volgens schema A2.
Voor een 3 faseautomaat is geen plaats in de groepenkast. Als je de groepenkast niet aanpast dan moet je het fornuis aansluiten volgens het schema A1 En het maximaal opgenomen vermogen beperken. Hoe dat moet staat in de handleiding.
Het is heel goed mogelijk dat het fornuis nu aangesloten zit volgens schema A2.
@Medium550 Volgens mij volgt @Juerd alles als het over kookplaat / fornuis aansluiten gaat
Maar crossposten wordt in de regel niet heel erg gewaardeerd. Neemt de hulpbereidheid heeeeeel snel af.
Als aanvulling op @timovd, je hebt een 3-fase netaansluiting dus is A2 correct. Maar je hebt in de meterkast nu een kookgroep, waarschijnlijk op één fase. Dus voor correct aansluiting dien je die groep te vervangen door een 3P+N (of 4P) groep, beste een aardlekautomaat.
Of je moet de kookgroep op 2 fases gaan aansluiten, dat kan ook. Maar zonder aanpassingen wordt het lastig.
Als aanvulling op @timovd, je hebt een 3-fase netaansluiting dus is A2 correct. Maar je hebt in de meterkast nu een kookgroep, waarschijnlijk op één fase. Dus voor correct aansluiting dien je die groep te vervangen door een 3P+N (of 4P) groep, beste een aardlekautomaat.
Of je moet de kookgroep op 2 fases gaan aansluiten, dat kan ook. Maar zonder aanpassingen wordt het lastig.
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 14-04-2025 11:56 ]
Ik had m'n meterkast gereed laten maken voor 3fasen, om een inductieplaat te kunnen gaan gebruiken..
In de topicstart, staat het plaatje bij 'Ik heb een 3-fase aansluiting'. De monteur heeft een F202a aardlekschakelaar geplaatst hiervoor, eentje uit het gedeelte 'fout' dus.
Ik heb de monteur zelf nog niet kunnen spreken, maar het lijkt er op dat ie het wou aansluiten op de manier 'fout'?
In de topicstart, staat het plaatje bij 'Ik heb een 3-fase aansluiting'. De monteur heeft een F202a aardlekschakelaar geplaatst hiervoor, eentje uit het gedeelte 'fout' dus.
Ik heb de monteur zelf nog niet kunnen spreken, maar het lijkt er op dat ie het wou aansluiten op de manier 'fout'?
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Met alleen een aardlekschakelaar gaat het niet werken. Is de aardlekschakelaar niet ergens ander voor? De kookplaat moet in ieder geval worden beveiligd met een 3 fase automaat. Anders heeft het wijzigen van 1 naar 3 fasen geen enkel nut gehad. Kan je hier een foto van de groepenkast plaatsen?
Ik had een elektricien laten komen, printplaat is defect geraakt door de kortsluiting vanwege de stekker die anders bedraad had gemoeten.
Het advies van de elektricien is dat het te risicovol is om printplaat te vervangen.
Ga nu een nieuwe inductie fornuis kopen.
Iedereen bedankt voor de reacties 😊👍🙏
Het advies van de elektricien is dat het te risicovol is om printplaat te vervangen.
Ga nu een nieuwe inductie fornuis kopen.
Iedereen bedankt voor de reacties 😊👍🙏
Bij het her-lezen ontdek ik dat ik er helemaal naast zat. Ik was op zoek naar sinds wanneer perilex niet meer verplicht is, waardoor ik de bepaling die 't wel zou verplichten, blijkbaar niet goed gelezen heb.Juerd schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 04:32:
Inmiddels heb ik genoeg verschillende versies van de NEN 1010 kunnen inzien om eindelijk definitief te weten wanneer de verplichting om perilex te gebruiken is geschrapt.
[...]
De NEN 1010:1984 is de eerste versie waar ik de perilexbepaling in heb kunnen vinden.
"NEN 1010:1984 555.1.4 Wandcontactdozen voor de aansluiting van driefasen-kooktoestellen op tweegeleiderinstallaties moeten van het systeem Perilex zijn."
Daar stond helemaal niet dat je perilex moet gebruiken voor een kookplaat, maar dat wandcontactdozen voor dat doel (in een bepaalde omstandigheid) perilex moesten zijn. Er stond echter niet dat de kookplaat überhaupt met een wcd moest zijn aangesloten.
In de NEN 1010:1984 stond uiteraard al wel dat bepaalde dingen met "buigzame leidingen" moesten worden aangesloten, en daarover stond ook:
"NEN 1010:1984 529.5.2 Elektrische verbindingen tussen de vaste installatie en buigzame leidingen moeten tot stand zijn gebracht in daarvoor bestemde omhulsels of door middel van stopcontacten."
Ook in tabel 55C, waarin stond dat er een bedrade voorziening voor elektrisch koken moest zijn met 19 of 20 mm buis als een gasinstallatie ontbrak, stond niet dat dat met een contactdoos moest zijn uitgevoerd (wat bijv. wel voor cv-ketels wel werd gespecificeerd).
Wat ik eerder zei, namelijk dat perilex van NEN 1010:1984 t/m NEN 1010:2005 verplicht was, was dus niet accuraat.
Nieuwe conclusie: perilex is voor kookplaten nooit verplicht geweest, en zelfs in de NEN1010:1984 werd al over aansluitdozen gesproken ("daarvoor bestemde omhulsels").
Dan trek ik ook een conclusie: In Nederlandse huizen hebben we schijt aan de perilex-norm en gebruiken/misbruiken we deze compacte aansluiting voor de kookgroep en de mechanische ventilatie. Een stopcontact wordt sneller herkent als stroompunt dan een aansluitdoos, want die lijken op blindplatenJuerd schreef op zondag 20 april 2025 @ 04:04:
[...]
Nieuwe conclusie: perilex is voor kookplaten nooit verplicht geweest, en zelfs in de NEN1010:1984 werd al over aansluitdozen gesproken ("daarvoor bestemde omhulsels").
Ik gebruik m'n perilex-wcd in m'n sociale huurwoning niet alleen voor m'n kookplaat/oven, want die zit niet weggewerkt in een keukenkastje (wat bij een koophuis of vrije sector huurwoning meestal wel het geval is). Ik heb geen extra apparte 16a groep nodig in de keuken, die heb ik al
Ey!! Macarena \o/
Toch even een kleine kick voor een sanity check nadat ik dit topic wat heb doorgelezen. Totale elektriciteitsn00b hier, dus vergeef me als ik iets niet helemaal correct heb geinterpreteerd maar hoor graag jullie ongezouten mening.
Onze woning is nog in aanbouw. De aannemer zorgt voor elektrische aanpassingen in de meterkast en keuken. In onze technische tekening staat deze opmerking:
Dit hebben we toch maar gedaan, ik dacht, dan is het maar meteen goed.
Kijk ik tijdens de kijkdag in de meterkast, zie ik een kookgroep geplaatst (ABB busboard). Dat leek me niet juist. Dus ik had een vraag gestuurd naar de woonbegeleider waarom er in de meterkast een kookgroep is geplaatst en geen krachtgroep. Kregen we de volgende reactie van de woonbegeleider:
Daar klopt toch geen snars van of heb ik het verkeerd begrepen?? Zoiets pas je toch aan in de meterkast, niet op de stekker in de keuken zelf? En anders lijkt me het wel erg veel geld voor alleen kleine aanpassing aan een perilex stekker. Later kregen we bericht dat de elektricien het zou aanpassen, dus wordt vervolgd.
Onze woning is nog in aanbouw. De aannemer zorgt voor elektrische aanpassingen in de meterkast en keuken. In onze technische tekening staat deze opmerking:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit hebben we toch maar gedaan, ik dacht, dan is het maar meteen goed.
Kijk ik tijdens de kijkdag in de meterkast, zie ik een kookgroep geplaatst (ABB busboard). Dat leek me niet juist. Dus ik had een vraag gestuurd naar de woonbegeleider waarom er in de meterkast een kookgroep is geplaatst en geen krachtgroep. Kregen we de volgende reactie van de woonbegeleider:
Members only:
Inloggen
Daar klopt toch geen snars van of heb ik het verkeerd begrepen?? Zoiets pas je toch aan in de meterkast, niet op de stekker in de keuken zelf? En anders lijkt me het wel erg veel geld voor alleen kleine aanpassing aan een perilex stekker. Later kregen we bericht dat de elektricien het zou aanpassen, dus wordt vervolgd.
[ Voor 8% gewijzigd door Arwen. op 04-05-2025 21:21 ]
500,- voor een andere automaat, wat een geld!
Heb je een foto gemaakt? Wat voor ALS's zijn er geplaatst?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De opmerking van de verkoopbegeleiding slaat als een tang op een varken.Arwen. schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:17:
Zoals je terecht al opmerkt gaat het juist om een aanpassing van de meterkast: de standaard kookgroep vervangen door een 3-fase ALS (of aardlek+installatieautomaat)
Spel en typfouten voorbehouden
timovd schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:25:
500,- voor een andere automaat, wat een geld!
Members only:
Inloggen
[ Voor 9% gewijzigd door Arwen. op 04-05-2025 22:22 ]
@Arwen. Niet zoals het hoort inderdaad. Ik hoop dat je wat lentge overhebt zodat de draden naar de onderste rij kunnen. Dan zet je PV ALA een rij naar boven en heb je alleen een andere kam nodig om door te verbinden.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd Nee, er moet ook een 3fase krachtgroep komen, een 1/2fase kookgroep kan geen 11kW.
En de aannemer is er voor betaald, dus die moet het doen.
En de aannemer is er voor betaald, dus die moet het doen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@onetime het ene staat het andere niet in de weg. Ik hoop dat de electricien het goed kan aansluiten.
Met mijn laatste zin bedoel ik dat de HS met 2x 3f ALA op de onderste rij moeten. Dat had ik duidelijker kunnen omschrijven.
Met mijn laatste zin bedoel ik dat de HS met 2x 3f ALA op de onderste rij moeten. Dat had ik duidelijker kunnen omschrijven.
[ Voor 38% gewijzigd door timovd op 05-05-2025 09:44 ]
@Arwen. Let er op dat er niet alleen een driefase aardlekautomaat moet worden geplaatst, maar dat ook de bedrading de juiste kleur moet hebben. Nu zitten er waarschijnlijk twee bruine en twee blauwe aders van de groepenkast naar de Perilex WCD. Dat moeten drie bruine en één blauwe ader worden. En uiteraard een geel-groene ader voor de aarde.
Ik zal t.z.t. wel even een foto delen van de meterkast als de elektricien een en ander heeft aangepast. Dank voor de input al!devriesjande schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:10:
@Arwen. Let er op dat er niet alleen een driefase aardlekautomaat moet worden geplaatst, maar dat ook de bedrading de juiste kleur moet hebben. Nu zitten er waarschijnlijk twee bruine en twee blauwe aders van de groepenkast naar de Perilex WCD. Dat moeten drie bruine en één blauwe ader worden. En uiteraard een geel-groene ader voor de aarde.
Hallo, binnenkort krijgen we een kookplaat van Siemens en die wil ik aansluiten op 2 fases.
In de meterkast zit 3 x 25 A. Nu wil ik de kookgroep aansluiten met 2 fases van de aardlek, maar daar zit maar 1 nul op. Ik lees tegenstrijdige antwoorden of je nu 1 of 2 nullen moet hebben.
En wat is het verschil?
Ook op de kookplaat staan plaatjes van 2L of 2L/2N, wat is hier het verschil tussen?:strip_exif()/f/image/pMU6ZbSrD7rz5yUHK4Mlob8m.jpg?f=fotoalbum_large)
In de meterkast zit 3 x 25 A. Nu wil ik de kookgroep aansluiten met 2 fases van de aardlek, maar daar zit maar 1 nul op. Ik lees tegenstrijdige antwoorden of je nu 1 of 2 nullen moet hebben.
En wat is het verschil?
Ook op de kookplaat staan plaatjes van 2L of 2L/2N, wat is hier het verschil tussen?
:strip_exif()/f/image/pMU6ZbSrD7rz5yUHK4Mlob8m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UyOVMUZNQagXxr2xb4gOFCRn.jpg?f=fotoalbum_large)
@Flap123 heb je het plaatje in de OP (onder "Ik heb een 3-fase aansluiting") bekeken?
Ja die heb ik gezien, dus ik mag hem met 3 fasen op de aardlek aansluiten, maar daar moet nog wel iets tussen lijkt mij, of met 2 fasen op een kookgroep en 1 nul.
Is dat dan op de 2e foto, plaatje 19?
Is dat dan op de 2e foto, plaatje 19?
@Flap123 Bij 2 of 3 fases is één N(ul) voldoende. Dat is wat anders dan meer dan één fase draad.
Meerdere draden op dezelfde fase is nog steeds maar één fase.
Je plaat kan gewoon op drie fases.
Of die Teco C16 naar beneden en die Emat in de prullenbak, en dan daar een goede 3fase automaat,
of die Merlin Gerin iets verplaatsen en daar een goede 3fase automaat tussen, op een van de aardleks.
edit: 18, 19, of 21 kunnen, als je de rest er op aanpast. 18 is het beste. 21 kan met een kookgroep op 2 fases.
19 moet alsnog met een 3fase
Meerdere draden op dezelfde fase is nog steeds maar één fase.
Je plaat kan gewoon op drie fases.
Of die Teco C16 naar beneden en die Emat in de prullenbak, en dan daar een goede 3fase automaat,
of die Merlin Gerin iets verplaatsen en daar een goede 3fase automaat tussen, op een van de aardleks.
edit: 18, 19, of 21 kunnen, als je de rest er op aanpast. 18 is het beste. 21 kan met een kookgroep op 2 fases.
19 moet alsnog met een 3fase
[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 05-05-2025 20:56 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@onetime wat bedoel je precies met
Ik dacht op de kookgroep 2 fases aan te sluiten.....maar als ik jouw hoor is het beter om 3fases te gebruiken, wil je dat uitleggen 🤗Bij 2 of 3 fases is één N(ul) voldoende. Dat is wat anders dan meer dan één fases draad.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=user_large)
Als het kan, dan op 3 fases, beste verdeling over de fases, meeste capaciteit beschikbaar.
[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 05-05-2025 21:02 ]
Oke, dank je wel!
Zitten er ook nadelen aan, bijvoorbeeld de dikte van de kabel?
Ik zou dan bijvoorbeeld een ABB Installatieautomaat 3P+N 16 A op de rechter aardlek kunnen aansluiten?
Zitten er ook nadelen aan, bijvoorbeeld de dikte van de kabel?
Ik zou dan bijvoorbeeld een ABB Installatieautomaat 3P+N 16 A op de rechter aardlek kunnen aansluiten?
Gewoon een 5x 2,5mm2 kabel of met losse draden. Liefst met Bruin, Zwart, Grijs, Blauw en Geel/Groen.
https://www.sandervunderi...-3p-n-b16-s203-b16na.html (4 module breed) of
https://www.sandervunderi...tieautomaat-3p-n-b16.html (3 module breed).
https://www.sandervunderi...-3p-n-b16-s203-b16na.html (4 module breed) of
https://www.sandervunderi...tieautomaat-3p-n-b16.html (3 module breed).
Het heeft weinig met je kookplaat te maken, maar waarom zijn op de meest linker en meest rechter Holec automaat de fase- en nuldraad verwisseld?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
@Xander tja, geen idee ik zie het nu ook. Is ooit door een installateur aangesloten.
Ik zal ze omdraaien.
Ik zal ze omdraaien.
Ik vind dat wel heel erg zwart/wit gedacht, helemaal van deze tijd, maar enige nuance lijkt mij hier wel op zijn plaats.onetime schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:00:
[Afbeelding]
Als het kan, dan op 3 fases, beste verdeling over de fases, meeste capaciteit beschikbaar.
Niemand kookt met 4 pannen op vol vermogen (7,5A/pit), bij alles boven stand 3 (1,5A/pit) kookt de pan over.
De meeste pannen gebruik ik met aardappelen, bloemkool, vlees en een sauspan voor het papje.
Dan verbruik je dus kortstondig 15A (2x7,5A) en daarna 3A voor de aardappelen en bloemkool.
Voor het vlees kortstondig 6A en daarna 3A.
En pas als dat alle 3 lekker pruttelt (6A totaal), maak je de saus en die gaat ook weer niet op vol vermogen (maar kan prima).
M.a.w. je komt in de praktijk helemaal nooit boven de 21A.
Als je 1 fase (scenario: fout!) puur en alleen voor de kookgroep gebruikt gaat dit dus altijd goed, zelfs al zou je onrealistisch vol vermogen alle pitten gebruiken: de hoofdzekering van 25A kan 30A ruim 45 minuten volhouden.
Het zogenaamde (goed!) scenario daarentegen gaat helemaal fout als de overige groepen niet lekker zijn verdeeld.Dat merk je vooral rond de kerst periode, als iedereen meehelpt met koken.
Terwijl je de hertenbiefstuk op hoog vuur bakt (9A) de saus pruttelt (3A) en de frituurpan (15A) en de elektrische oven (15A) tegelijk gebruikt, spoel je even wat af, waardoor de close-in boiler (9A) aan springt. Dochterlief doet boven nog even gauw een wasje (12A)... Gelukkig heb ik een Domoticz systeem draaien die mij een bericht stuurt als een fase boven de 25A komt.
Beetje raar om 4 16A groepen achter 1 aardlek heel normaal te vinden en 2 16A groepen die toevallig in hetzelfde apparaat uitkomen opeens fout! vinden. Zelf heb ik wel een rode CEE 16A WCD onder het keukenblok, maar voor "normale" mensen zou ik dat afraden.
De kans dat de kookplaat wordt beschadigd door onkundig aansluiten is erg groot, ook door "professionals", omdat er toch 400V tussen de fases staat en de kookplaat feitelijk voor 230V is gemaakt.
Met een 1 fase kookgroep is kortsluiting zo'n beetje het ergste wat kan gebeuren en dan klapt de zekering.
Kortom: beide methodes hebben voor- en na-delen. Maar beide zijn prima en niet goed! of fout!
Verdelen van (groot)verbruikers over de fasen is altijd verstandig. Dat geldt niet alleen voor een kooktoestel.
Daarom heb ik de kookplaat verdeeld over 2 fasen (afzuiging) en (combi-)oven op de derde fase. Het is allemaal niet lastig (net als spelling). Één fase steeds vol belasten is echt niet van deze tijd.
Daarom heb ik de kookplaat verdeeld over 2 fasen (afzuiging) en (combi-)oven op de derde fase. Het is allemaal niet lastig (net als spelling). Één fase steeds vol belasten is echt niet van deze tijd.
@EmHaKa Leuk verhaal, maar heb je de topicstart gelezen? Dat fout is gebaseerd op de regels. En gezond verstand. Mijn gezond verstand zegt mij ook niet teveel aparte groepen omdat je dan inderdaad je hoofdzekering te makkelijk kunt overbelasten. Ik heb liever dat een gewone groep uitslaat. Er zijn ook een aantal tweakers die hun kookplaat op 1x 16A hebben omdat ze een 1x 25A hoofdzekering hebben...
Dus doe het goed als het kan, (3x 25A -> 3x 16A krachtgroep voor de kookplaat) en gebruik je verstand.
Dus doe het goed als het kan, (3x 25A -> 3x 16A krachtgroep voor de kookplaat) en gebruik je verstand.
Ik zal het mijn buurman vertellen, die heeft nog 1x 35A en doet dus echt alles op 1 fase.timovd schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:08:
Één fase steeds vol belasten is echt niet van deze tijd.
@EmHaKa Daarom wordt nieuwbouw tegenwoordig met 3f opgeleverd. Als jij nog één fase had, zit je sowieso op een andere fase als jouw buurman.
Ik had 1 fase, maar nu 3 fase, hoe kan ik dan op een andere fase zitten dan mijn buurman?timovd schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:32:
@EmHaKa Als jij nog één fase had, zit je sowieso op een andere fase als jouw buurman.

Verdeling door netbeheerder. Nu weer ontopic over aansluiten van kookplaten.
Met 3 fase heb je 1 fase gelijk met de fase van de 1 fase buurman.EmHaKa schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:35:
[...]
Ik had 1 fase, maar nu 3 fase, hoe kan ik dan op een andere fase zitten dan mijn buurman?
:strip_exif()/f/image/HeCEnqf7jsRzMIUnGEnXvkeK.jpg?f=fotoalbum_large)
Precies, jij snapt het wel.Prisma16 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:43:
[...]
Met 3 fase heb je 1 fase gelijk met de fase van de 1 fase buurman.
A-je-to
@onetime
De Teco 16 naar beneden kan niet omdat de draden te kort zijn, zou wel de mooiste oplossing zijn. Ik kan niet gewoon de draden verlengen met een "lasklem" neem ik aan?Of die Teco C16 naar beneden en die Emat in de prullenbak, en dan daar een goede 3fase automaat,
of die Merlin Gerin iets verplaatsen en daar een goede 3fase automaat tussen, op een van de aardleks
Het kan wel, maar ze mogen niet los in de kast bungelen. Er zijn houders voor lasklemmen die je op de DIN rail kunt klikken. Rijgklemmen kan ook. Maar dat kost je ook allemaal ruimte in de kast. In een aparte lasdoos boven de groepenkast is uiteraard ook een optie.
Er is in dit forum nog niks gezegd over de keukenverdeler.
Gezien sommige huizen wel 8 groepen hebben naar de keuken (vaatwasser, Quooker, combi-magnetron, WCD voor frituurpan, WCD voor broodrooster, stoomoven, 2x inductiekookplaat) is het helemaal geen slecht idee om met slechts 1 kabel (5x4 afgezekerd met 20A of 25A) naar een keukenverdeler te gaan.
Het liefst in het keukenkastje onder de kookplaat, zodat je die zonder stekker rechtstreeks kan aansluiten.
Bespaart een boel kabels en je slaat ook die gevaarlijke perilex combi over.
P.S. voor iemand over selectiviteit begint: de 20 of 25A is geen afzekeren maar een leidingsbescherming.
Gezien sommige huizen wel 8 groepen hebben naar de keuken (vaatwasser, Quooker, combi-magnetron, WCD voor frituurpan, WCD voor broodrooster, stoomoven, 2x inductiekookplaat) is het helemaal geen slecht idee om met slechts 1 kabel (5x4 afgezekerd met 20A of 25A) naar een keukenverdeler te gaan.
Het liefst in het keukenkastje onder de kookplaat, zodat je die zonder stekker rechtstreeks kan aansluiten.
P.S. voor iemand over selectiviteit begint: de 20 of 25A is geen afzekeren maar een leidingsbescherming.
Ze waren ooit heel hip, heb ik begrepen. De NPR 5310 heeft ook een hele uitwerking van een keukenverdeler achter een kookgroep (2x (dezelfde) fase, 2x nul).EmHaKa schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:53:
Er is in dit forum nog niks gezegd over de keukenverdeler.
De keuken is in Nederland heel vaak in de buurt van de meterkast. In het stadium dat je leidingen aanlegt, lijkt het handig om gewoon alle keukengroepen rechtstreeks naar de meterkast te leggen. Dat geeft een simpelere en dus overzichtelijkere installatie, en je kunt ze achter de bestaande aardlekschakelaars verdelen.
Een verdeler in een keukenkastje, ik moet er eigenlijk niet aan denken. Wat een irritante plek om je groepen te resetten, je aardlekschakelaars te testen, en qua brandveiligheid (i.v.m. opslag andere dingen in het kastje) zou het ook niet m'n eerste keuze zijn.Het liefst in het keukenkastje onder de kookplaat, zodat je die zonder stekker rechtstreeks kan aansluiten.
Het doet me erg denken aan de vele filmpjes die Britse elektriciens op YouTube hebben, waaruit blijkt dat in het VK de groepenkasten vaak allerhande onhandige plekken worden geplaatst. Dan prijs ik me gelukkig met onze standaard meterkasten.
Dat is hetzelfde. Alle zekeringen in groepenkasten beveiligen alleen de leidingen. (Eventuele voordelen voor mensen en apparaten zijn mooi meegenomen, maar niet het doel.)[...] is geen afzekeren maar een leidingsbescherming.
[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 18-05-2025 17:40 ]
@EmHaKa @Juerd
Ik heb pas geleden een onderverdeler onder het aanrechtblad gezet. Is veel makkelijker om één dikkere 5-aderige kabel te leggen dan een aantal dunnere. Ook latere uitbreidingen zijn makkelijker. De verdeler (IP65) is prima bereikbaar onder de kookplaat voor die enkele keer dat je erbij moet.
Meteen ook goten onder tegen het aanrechtblad geplaatst van het uiterste linker en rechter uiteinde van het aanrechtblad naar de verdeler met WCD's verdeeld over de fasen.
Ik heb pas geleden een onderverdeler onder het aanrechtblad gezet. Is veel makkelijker om één dikkere 5-aderige kabel te leggen dan een aantal dunnere. Ook latere uitbreidingen zijn makkelijker. De verdeler (IP65) is prima bereikbaar onder de kookplaat voor die enkele keer dat je erbij moet.
Meteen ook goten onder tegen het aanrechtblad geplaatst van het uiterste linker en rechter uiteinde van het aanrechtblad naar de verdeler met WCD's verdeeld over de fasen.
Maar het is natuurlijk niet zomaar 1 kabel, want die moet nog worden afgetakt. Uiteindelijk heb je bij het genoemde voorbeeld alsnog 8 kabels/buizen, ze komen alleen op een ander punt bij elkaar. Oh nee, je hebt er nu 9, want er zit ook nog die dikke voedingskabel bij.
Welke optie makkelijker is, zal uiteindelijk aan de omstandigheden liggen.
Overigens, aangezien je het hebt over "die enkele keer dat je erbij moet", hoe vaak test je dan je aardlekschakelaars, en moet je daar dan eerst een keukenkastje voor leegruimen of de vaatwasser naar voren schuiven of zo?
Welke optie makkelijker is, zal uiteindelijk aan de omstandigheden liggen.
Overigens, aangezien je het hebt over "die enkele keer dat je erbij moet", hoe vaak test je dan je aardlekschakelaars, en moet je daar dan eerst een keukenkastje voor leegruimen of de vaatwasser naar voren schuiven of zo?
[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 19-05-2025 00:15 ]
Dankjewel @Hermarcel voor het delen van jouw ervaring.Hermarcel schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:49:
@EmHaKa @Juerd
Ik heb pas geleden een onderverdeler onder het aanrechtblad gezet.
Ik kende tot nu toe nog niemand die dat heeft, en was heel benieuwd.
Trek je niks aan van die sarcastische reacties van sommige op dit forum, het mooie van Tweakers is juist dat ieders mening even belangrijk is.
Hij zal zelf wel iedere maand (voorschrift van Schneider Electric) de aardlek testen om daarna alle klokjes van alle apparatuur weer in stellen. Gelukkig hoeft het van ABB maar eens per 6 maanden, en test 95% het helemaal nooit of weet zelfs niet wat aardlek is. Ikzelf test het wanneer de spanning er toch af moet.
Bij het genoemde voorbeeld blijven er overigens minimaal 3 groepen lokaal en komen er dus geen 9 maar 1 lange en 5 korte kabels, ipv 8 lange.
offtopic:
@EmHaKa Nou, iedere mening even belangrijk; nee dus, een mening die feiten tegen spreekt is natuurlijk gewoon fout.
Ziekte van deze tijd om anders te denken.
@EmHaKa Nou, iedere mening even belangrijk; nee dus, een mening die feiten tegen spreekt is natuurlijk gewoon fout.
Ziekte van deze tijd om anders te denken.
@onetime Tip: Volgende keer met je andere been uit bed stappen.
@Juerd zoals ik al schreef: ik heb vanaf de onderverdeler een goot onder het aanrechtblad gelegd. Dus geen extra buizen maar één enkele goot. Is ook naar de toekomst toe flexibel.
Je mag het niks vinden, dat vind ik prima. Ik meld alleen hoe ik het gedaan heb. Kabel van hoofdverdeler naar onderverdeler is plm 15 mtr.
@Juerd zoals ik al schreef: ik heb vanaf de onderverdeler een goot onder het aanrechtblad gelegd. Dus geen extra buizen maar één enkele goot. Is ook naar de toekomst toe flexibel.
Je mag het niks vinden, dat vind ik prima. Ik meld alleen hoe ik het gedaan heb. Kabel van hoofdverdeler naar onderverdeler is plm 15 mtr.