Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medium550
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-04 01:01
Ben je mij aan het stalken😊?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medium550
Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:25:
@Medium550 Vaak staat het op het apparaat. Anders zal je de handleiding moeten zoeken.

En helaas, was het maar zo fijn dan was dit topic er ook niet geweest :)
Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medium550
timovd schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:26:
https://www.inventum.eu/v...ten/fornuizen/vfi5042rvs/

Schema A2

Ik heb Google hiervoor gebruikt. Andere zoekmachines zullen wellicht hier ook naar leiden.
Bedankt, handleiding had ik al gevonden. Verwijzing naar de foto is behulpzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:15
@Medium550
Voor een 3 faseautomaat is geen plaats in de groepenkast. Als je de groepenkast niet aanpast dan moet je het fornuis aansluiten volgens het schema A1 En het maximaal opgenomen vermogen beperken. Hoe dat moet staat in de handleiding.
Het is heel goed mogelijk dat het fornuis nu aangesloten zit volgens schema A2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Medium550 Volgens mij volgt @Juerd alles als het over kookplaat / fornuis aansluiten gaat :+ Maar crossposten wordt in de regel niet heel erg gewaardeerd. Neemt de hulpbereidheid heeeeeel snel af.

Als aanvulling op @timovd, je hebt een 3-fase netaansluiting dus is A2 correct. Maar je hebt in de meterkast nu een kookgroep, waarschijnlijk op één fase. Dus voor correct aansluiting dien je die groep te vervangen door een 3P+N (of 4P) groep, beste een aardlekautomaat.

Of je moet de kookgroep op 2 fases gaan aansluiten, dat kan ook. Maar zonder aanpassingen wordt het lastig.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 14-04-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 00:34
Ik had m'n meterkast gereed laten maken voor 3fasen, om een inductieplaat te kunnen gaan gebruiken..

In de topicstart, staat het plaatje bij 'Ik heb een 3-fase aansluiting'. De monteur heeft een F202a aardlekschakelaar geplaatst hiervoor, eentje uit het gedeelte 'fout' dus.
Ik heb de monteur zelf nog niet kunnen spreken, maar het lijkt er op dat ie het wou aansluiten op de manier 'fout'?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:15
Met alleen een aardlekschakelaar gaat het niet werken. Is de aardlekschakelaar niet ergens ander voor? De kookplaat moet in ieder geval worden beveiligd met een 3 fase automaat. Anders heeft het wijzigen van 1 naar 3 fasen geen enkel nut gehad. Kan je hier een foto van de groepenkast plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medium550
Ik had een elektricien laten komen, printplaat is defect geraakt door de kortsluiting vanwege de stekker die anders bedraad had gemoeten.
Het advies van de elektricien is dat het te risicovol is om printplaat te vervangen.

Ga nu een nieuwe inductie fornuis kopen.

Iedereen bedankt voor de reacties 😊👍🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 05:06
Juerd schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 04:32:
Inmiddels heb ik genoeg verschillende versies van de NEN 1010 kunnen inzien om eindelijk definitief te weten wanneer de verplichting om perilex te gebruiken is geschrapt.
[...]
De NEN 1010:1984 is de eerste versie waar ik de perilexbepaling in heb kunnen vinden.

"NEN 1010:1984 555.1.4 Wandcontactdozen voor de aansluiting van driefasen-kooktoestellen op tweegeleiderinstallaties moeten van het systeem Perilex zijn."
Bij het her-lezen ontdek ik dat ik er helemaal naast zat. Ik was op zoek naar sinds wanneer perilex niet meer verplicht is, waardoor ik de bepaling die 't wel zou verplichten, blijkbaar niet goed gelezen heb.

Daar stond helemaal niet dat je perilex moet gebruiken voor een kookplaat, maar dat wandcontactdozen voor dat doel (in een bepaalde omstandigheid) perilex moesten zijn. Er stond echter niet dat de kookplaat überhaupt met een wcd moest zijn aangesloten.

In de NEN 1010:1984 stond uiteraard al wel dat bepaalde dingen met "buigzame leidingen" moesten worden aangesloten, en daarover stond ook:

"NEN 1010:1984 529.5.2 Elektrische verbindingen tussen de vaste installatie en buigzame leidingen moeten tot stand zijn gebracht in daarvoor bestemde omhulsels of door middel van stopcontacten."

Ook in tabel 55C, waarin stond dat er een bedrade voorziening voor elektrisch koken moest zijn met 19 of 20 mm buis als een gasinstallatie ontbrak, stond niet dat dat met een contactdoos moest zijn uitgevoerd (wat bijv. wel voor cv-ketels wel werd gespecificeerd).

Wat ik eerder zei, namelijk dat perilex van NEN 1010:1984 t/m NEN 1010:2005 verplicht was, was dus niet accuraat.

Nieuwe conclusie: perilex is voor kookplaten nooit verplicht geweest, en zelfs in de NEN1010:1984 werd al over aansluitdozen gesproken ("daarvoor bestemde omhulsels").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Juerd schreef op zondag 20 april 2025 @ 04:04:
[...]

Nieuwe conclusie: perilex is voor kookplaten nooit verplicht geweest, en zelfs in de NEN1010:1984 werd al over aansluitdozen gesproken ("daarvoor bestemde omhulsels").
Dan trek ik ook een conclusie: In Nederlandse huizen hebben we schijt aan de perilex-norm en gebruiken/misbruiken we deze compacte aansluiting voor de kookgroep en de mechanische ventilatie. Een stopcontact wordt sneller herkent als stroompunt dan een aansluitdoos, want die lijken op blindplaten ;) Er zijn ook mensen die een wasmachine-trekschakelaar niet herkennen als een stroompunt die boven de waterleiding en de afvoer zit in de badkamer/douche :P

Ik gebruik m'n perilex-wcd in m'n sociale huurwoning niet alleen voor m'n kookplaat/oven, want die zit niet weggewerkt in een keukenkastje (wat bij een koophuis of vrije sector huurwoning meestal wel het geval is). Ik heb geen extra apparte 16a groep nodig in de keuken, die heb ik al :P
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste