I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als je kijkt naar hoe snel het smelt/triptbij een overbelasting van een uur, dan ligt de grens bij een 35 A smeltzekering tussen de ongeveer 44 en 56 A, en bij een 40 A automaat ergens tussen 45 A en 58 A.
Als je naar de ondergrenzen kijkt, lijk je 1 A extra te kunnen krijgen. Als je naar de bovengrenzen kijkt, lijk je 2 A extra te kunnen krijgen. Dus geen 5. Maar je weet niet waar binnen de toegelaten range je hoofdbeveiligingen zullen zitten. Misschien zou die 35 A smeltzekering smelten bij een uur lang 52 A en die 40 A automaat bij al bij 50 A, en krijg je juist 2 A minder dan je had. Of misschien krijg je 8 A extra; het is niet te zeggen.
Het kan dus alles zijn tussen de 11 A minder en 14 A meer, en vooraf weet je niet wat je krijgt, en waarschijnlijk ook niet wat je had. Het zou ook kunnen dat je buren met exact hetzelfde merk en type hoofdbeveiliging meer of minder kunnen trekken.
Het voordeel is volgens mij beperkt tot zelf kunnen herstellen.
[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 05-06-2025 00:04 ]
https://download.hager.co...eden_en_overbelasting.pdf
Zoals al eerder uitgelegd: niemand kookt op vol vermogen en al helemaal niet langdurig.
Mijn Siemens kookplaat geeft de verbruikte energie van de kookbeurt bij het uitschakelen.
Dit is meestal rond de 0,5 kWh. Dat betekend in het half uur dat je kookte is de gemiddelde stroom
(0,5 kWh / 0,5 uur = 1 kW) nog geen 4,5 A
Al stook je 4 pitten vol en trek je dus 30A, dat doet niemand langer dan een paar minuten.
Helemaal geen probleem en je hoeft je dus echt geen zorgen te maken.
Ik ben van plan een inductiekookplaat te kopen, de Bosch PXV875DC1E.
Dit zou een 2-fase plaat zijn.
Ik heb geen aparte kook/fornuisgroep op mijn groepenkast, maar ik ben een beetje en inschatting aan het maken van de kosten en werkzaamheden.
:strip_exif()/f/image/xkppxQEW9aBOJcTO9NurrkdX.jpg?f=fotoalbum_large)
Op 6 zit nu de gaskookplaat, samen met een paar wcd's. Die kookplaat vervalt daarop, en zou ik dan op een vrije plek (7,8 bijv) zetten.
Naast een kabel trekken, een andere automaat plaatsen en de daadwerkelijke kabel+perilex wcd (laten) aansluiten, moet er nog meer gebeuren aan de meterkast?
Kabel trekken, perilex plaatsen wil ik best zelf doen, rest mag iemand met verstand ervan doen, maar t gaat even om t overzicht.
Heb je nog een andere reden om over te gaan naar 3 fase? Zo nee, dan een kookgroep.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Voor 1f heb je gekoppelde ALA-en: https://www.sandervunderi...ardlekautomaat-2p-2n.html
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Qua aansluiting zou ik zelf de Perilex lekker laten zitten en het gewoon in een lasdoos doen of als je wel inbouw hebt er een Merten MEG1011-9019 plaatsen. Makkelijker, minder verwarrend en goedkoper.
Ook al ben ik voor meer kwaliteit, EMAT kan nooit zo slecht zijn als sommige beweren.Lampjuh schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:40:
Die kookplaat vervalt daarop, en zou ik dan op een vrije plek (7,8 bijv) zetten.
In andere fora zie je wel trollen die even lid worden en dan bashen en nooit meer terug komen.
Dus wil je alles in de kast vervangen voor honderden euro of voor 2 tientjes automaatje 7 en 8 vervangen:
https://www.elektramat.nl...2-nul-16a-b-kar-85003000/
Maar ga niet merken/types mixen in 1 kast, omdat ik daar hele enge dingen heb gezien met kamrails die
net niet passen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qtE2DFjRQCdwyU9hudNy2lPr.jpg?f=user_large)
Dit is dus heel eng: Hager automaatjes toevoegen aan een Attema kast en dan de kamrails uit het plastic
trekken en dan bijbuigen en zo onbeschermd achterlaten...
[ Voor 21% gewijzigd door EmHaKa op 09-06-2025 13:53 ]
Weet dat hier in de buurt een projectbouw overal Emat oid was geplaatst maar binnen 2 jaar alles in die woningen is vervangen.
Aangezien er binnen die tijd 4x meterkast brand was geweest die volledig te wijten was aan de componenten van de verdeler.
Als je die tekst goed leest staat er "EMAT of iets dergelijks", dat is dus niet EMAT geweest.
Die poster zit wel heel dicht tegen smaad aan, als je dat bij Siemens had geflikt had je een leger advocaten achter je aan gehad.
Ze zijn al heel lang op de markt en geven 10 jaar garantie, dat kun je niet wegzetten als slecht spul.
Anders waren ze allang failliet.
Sorry voor de genuanceerde mening.
Waarom kan dat niet? Welke bewering is onmogelijk?EmHaKa schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:21:
[...]
Ook al ben ik voor meer kwaliteit, EMAT kan nooit zo slecht zijn als sommige beweren.
Hier zijn diverse mensen die al jarenlang actief zijn en hun twijfels over EMAT en andere van zulke merken uitspreken.In andere fora zie je wel trollen die even lid worden en dan bashen en nooit meer terug komen.
Heb je iets aan die garantie? Na een brand heb je waarschijnlijk wel wat anders aan je hoofd dan garantie claimen op je groepenkast. Bovendien krijg je bij de garantieclaim nieuwe producten van hetzelfde merk, en zou het kunnen dat je inmiddels besloten hebt dat je toch liever een ander merk hebt. Ze aansprakelijk stellen is ook veel gedoe waar maar weinig mee te winnen valt -- de gemiddelde Nederlander is volgens mij wel verzekerd voor de gevolgen van brand. Uiteindelijk is het maar erg de vraag of er wel zinnige statistieken zouden kunnen bestaan over hoe vaak het fout gaat, en dus ook of "ze zijn al heel lang op de markt en nog niet failliet" wel wat zegt over de kwaliteit.Ze zijn al heel lang op de markt en geven 10 jaar garantie, dat kun je niet wegzetten als slecht spul.
EMAT heeft laten zien zeer twijfelachtige dingen te doen, zoals dat de EA16-32 ineens een ander product is geworden met nog wel hetzelfde modelnummer. En de PV-verdelers (of was dat Elektramat?) met unidirectionele aardlekautomaten die niet gebruikt mogen worden met PV. Of datasheets (fijn dat ze die tegenwoordig wel hebben) waarin 2,0 Nm voorgeschreven wordt voor het kleine schroefje van een 1 module brede automaat (probeer het eens), en waarin de spelling van het woord "Uitschakelkarraktestiek" ook weinig vertrouwen geeft dat er na het schrijven van het document überhaupt nog eens naar gekeken is.
Misschien is het allemaal redelijke kwaliteit, maar ik vind het merk moeilijk te vertrouwen voor dingen die bij levensgevaar snel en betrouwbaar moeten schakelen.
Het is wel overduidelijk dat er ook genoeg installateurs zijn die het wél aandurven. Vooral onder PV- en warmtepompinstallateurs lijkt EMAT erg populair te zijn.
[ Voor 76% gewijzigd door Juerd op 10-06-2025 03:02 ]
Dus, wat mij betreft weer een emat automaat.
Ik hoef dan geen hoofdzekering ofzo te vervangen?
Die klachten krijg je pas als het te laat is.
Je kan deze automaat bestellen en uitwisselen met twee reserve automaten:
https://www.groepenkastbe...2-nul-16a-b-kar-85003000/
Heb het opgezocht bij Enexis, 1x 25A.onetime schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:37:
@Lampjuh Je bent dan alleen beperkt tot die 7kW voor de kookplaat, en hebt dan niet veel meer over voor de rest van je huis. Maar dat gaat vaak goed. Zo niet moet je toch over naar 3fase. Hangt ook af van wat je nu als hoofdzekering hebt. Dat heb je ons niet verteld.
Daar red je het niet mee.
Moet je naast die 2 tientjes ook nog deze kopen: https://www.whisperpower....nerators/elite-15-outdoor
1x 35A is het minimum
[ Voor 3% gewijzigd door EmHaKa op 10-06-2025 20:40 ]
Zie het ja! Even gecheckt via de tarievenpagina, en de upgrade naar 1x35A lijkt gratis.EmHaKa schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:38:
[...]
Daar red je het niet mee.
Moet je naast die 2 tientjes ook nog deze kopen: https://www.whisperpower....nerators/elite-15-outdoor
1x 35A is het minimum
Lijkt mij voor nu ook wel voldoende. Zonnepanelen of een laadpaal zijn nog niet in zicht, en op een droger en flinke vriezer na geen bijzondere grootverbruikers in huis.
Morgen maar eens bellen en dat gewoon alvast laten regelen. Kan nooit kwaad!
Een vriezer heeft een aansluitwaarde van maar een paar 100W, en is dus niet zo spannend. En als je nog een ouderwetse droger met verwarmingselement hebt, zou ik die snel vervangen door een veel zuiniger warmtepompdroger. Die heeft enkel voordelen:Lampjuh schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:44:
Lijkt mij voor nu ook wel voldoende. Zonnepanelen of een laadpaal zijn nog niet in zicht, en op een droger en flinke vriezer na geen bijzondere grootverbruikers in huis.
- Veel zuiniger
- Veel lagere aansluitwaarde (~400W ipv 2 kW)
- Warmt je woning veel minder op.
- Nauwelijks brandgevaar meer.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ben de gelukkig bewoner geworden van een sociale huurwoning.
Maar nu zou ik graag de Bosch inductieoven willen plaatsen waar al velen topics over zijn. Daarom ben ik er uit dat als je een kookgroep hebt dat je deze kan plaatsen.
En ik dacht dat ik zo'n kookgroep heb maar naar goed kijken zie ik dat het hier volgens mij helemaal niet klopt zoals het hoort, met twee fase en twee nullen.
Maar wat heb ik dan wel precies, en kan ik van de woningbouw eisen dat ze het goed maken als het fout zit?
Volgens mij klopt de kookgroep ook niet met dat een naar beneden kan zonder dat de andere ook meegaat?
Je ziet ik heb er niet zoveel verstand van dus daarom jullie raad.
Hier de galerij met foto's
https://imgbox.com/Mz108szV
Schopje naar het grote topic
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 11-06-2025 12:43 ]
Als je dan in je meterkast kijkt, kan je zien hoe de draden zijn aangesloten.
Dan zie je snel genoeg of het een standaard kookgroep is (wat je zeer waarschijnlijk gaat aantreffen) of wat anders.
Ik hoop dat je stopcontact links de ene groep heeft (plus beneden en min boven) en dan mogelijk de 2e groep rechts (plus beneden en min boven)
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 11-06-2025 12:43 . Reden: Mention toegevoegd ]
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Als ik het goed zie is zijn de twee L met elkaar verbonden en geen tweede N (N2). En zo heb je één fase die op L1 en L2 in het stopcontact, beide onderste contacten.
Het meest rechtse schema is dan bij jouw van toepassing.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 11-06-2025 12:43 . Reden: Mention toegevoegd ]
Enige dat je (redelijkerwijs) aan mag nemen is dat de middelste pin PE is. Als je vanaf die pin meet heb je als het goed is twee pinnen met 230V (de L) en 2 met 0V (de N). En als je vervolgens een van de twee delen van de kookgroep uit zet (ja dat kan) dan zal je nog maar 1x 230V hebben. En als je dan van die pin naar een van de twee N pinnen meet zal nog maar één de volle 230V laten zien. Naar de andere zal het waarschijnlijk ergens tussen de 100-200V zijn ofzo. Nu weet je dat die twee pinnen bij elkaar horen, zeg L1 en N1. Overige twee zijn dan L2 en N2.
Verder mocht de meterkast duidelijk niets kosten met die oude aardlekschakelaars

@esphome Ik zie ook nog gewoon een kookgroep
Dus ja, dat mag je nu wel eisen. Dit is gevaarlijk en niet conform enige norm.
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 11-06-2025 12:59 ]

Komt er gelijkstroom uit?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je moet dit direct melden bij de verhuurder.
Er mist een tweede blauwe ader.
Die had van de vrije N klem naar het stopcontact moeten lopen.
Dat is ook niet (eenvoudig) op te lossen: je mag geen 5 draden 2,5 door een half duims buisje trekken.Ashundi schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:02:
Ik ga het melden bij ze dat hoe het nu zit totaal verkeerd zit.
Althans: niet van de bijbelNEN1010 en zeker niet met massief VD draad.
Dat mag wel.EmHaKa schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:04:
[...]
Dat is ook niet (eenvoudig) op te lossen: je mag geen 5 draden 2,5 door een half duims buisje trekken.
Althans: niet van de bijbelNEN1010 en zeker niet met massief VD draad.
Het maximum aantal draden is sinds de NEN 1010 van 1984 geen eis meer, maar vervangen door een maximum vulfactor van 33%, wat met hedendaags installatiedraad neerkomt op 5 draden van 2,5 mm² door een 16 mm buis (wat overigens ⅝ duim is). Die maximum vulfactor is in de editie van 1996 ook losgelaten. Je vindt 'm nog in de NPR 5310, maar dat komt dus doorgaans neer op 5 draden, niet 4 (ondanks dat in de tabel van de NPR 5310 wel 4 staat, omdat ze uitgaan van de allerdikste toegestane installatiedraden), en je mag dat advies helemaal naast je neerleggen.
Zelf doe ik het alleen met Lapp multinorm SC2.1 kabel en een speciaal houten malletje met 5 gaten, zodat de aders in de hele buis netjes parallel lopen. Dan kun je met 1 hand er 5 doorheen trekken.
Bij mij zitten de kabels in de buis, dus de buiten diameter van 16 mm is niet van belang, maar de binnen diameter en die zit met 13 mm dicht bij 1/2 duims.
[ Voor 21% gewijzigd door EmHaKa op 11-06-2025 22:57 ]
Ik wens je veel succes om 5x2,5 door een 16mm buis te krijgen. Dat lukt je waarschijnlijk als de buis recht is. Meestal niet als er bochten inzitten of als het flexbuis is.Juerd schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:25:
[...]
Dat mag wel.
Het maximum aantal draden is sinds de NEN 1010 van 1984 geen eis meer, maar vervangen door een maximum vulfactor van 33%, wat met hedendaags installatiedraad neerkomt op 5 draden van 2,5 mm² door een 16 mm buis (wat overigens ⅝ duim is). Die maximum vulfactor is in de editie van 1996 ook losgelaten. Je vindt 'm nog in de NPR 5310, maar dat komt dus doorgaans neer op 5 draden, niet 4 (ondanks dat in de tabel van de NPR 5310 wel 4 staat, omdat ze uitgaan van de allerdikste toegestane installatiedraden), en je mag dat advies helemaal naast je neerleggen.
Al te vaak meegemaakt dat de bedrading uit preflex niet eens te verwijderen is. Hetzij vanwege te krappe bochten of betonstorters die erop gaan staan.
Je bent gegaan van "mag niet" naar "ik zou het sterk afraden", dat is een verbeteringEmHaKa schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:52:
Ik zou het sterk afraden, je trekt het hele PVC kapot (daarom staat het ook in de norm).
Maar ik ben het met je oneens. Je blijft met 5 installatiedraden uit deze eeuw makkelijk onder de vulgraad van 33% die de NPR 5310 voorstelt, en zeker met wat kabelglijmiddel heb je een redelijke kans dat het prima gaat. Garanties heb je nooit (ook niet met 3 draden...), maar als het kan, dan mag het.
Als je een loze 16 mm hebt liggen, is het de moeite waard om te proberen. Hak- en breekwerk kan als het toch niet lukt altijd nog.
Uiteraard is het handig om voor een nieuwe buis wel 19 of 20 mm te kiezen; waarom zou je het jezelf onnodig moeilijk maken?
[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 11-06-2025 23:00 ]
Dankjewel, maar dat is niet nodig. Het is al meermaals geluktRicko1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:57:
[...]
Ik wens je veel succes om 5x2,5 door een 16mm buis te krijgen.
Met flexbuis lijkt mij de kans dat dat lukt inderdaad heel erg klein.Dat lukt je waarschijnlijk als de buis recht is. Meestal niet als er bochten inzitten of als het flexbuis is.
Maar waar ik op reageerde was "mag niet". Dat het niet altijd lukt, dat zal iedereen wel weten. Het gebeurt ook vaak zat dat 3 draden niet lukt, om uiteenlopende redenen.
Het mag wel degelijk. Of het ook lukt, weet je pas als je het probeert.
Ik baseer mijn "mag niet" op deze tabel:Juerd schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:57:
[...]
Je bent gegaan van "mag niet" naar "ik zou het sterk afraden", dat is een verbetering
:fill(white):strip_exif()/f/image/KlT4xtz3ucD0cj9vZA5zDEaR.png)
De vraagsteller moet bij problemen maar zeggen dat het van Juerd op Tweakers mocht; sterk argument
Dat is toch precies wat @Juerd zegt Juerd in "Het grote kookplaat aansluiten topic":EmHaKa schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:39:
[...]
Ik baseer mijn "mag niet" op deze tabel:
[Afbeelding]
De vraagsteller moet bij problemen maar zeggen dat het van Juerd op Tweakers mocht; sterk argument
“Je vindt 'm nog in de NPR 5310, maar dat komt dus doorgaans neer op 5 draden, niet 4 (ondanks dat in de tabel van de NPR 5310 wel 4 staat, omdat ze uitgaan van de allerdikste toegestane installatiedraden), en je mag dat advies helemaal naast je neerleggen.”
Lees de kleine lettertjes onderaan de tabel eens
Heb je mijn antwoord überhaupt gelezen? Je screenshot is uit de NPR 5310, waar ik naar al naar verwees. En heb je überhaupt gelezen wat je citeert? Want de clou staat, zoals @Vliegvlug al zei, precies onder die tabel.EmHaKa schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:39:
[...]
Ik baseer mijn "mag niet" op deze tabel:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/TIvslmwXGIw2He1TL1KCZ0zv.png?f=user_large)
Heb je het inmiddels gelezen? Mooi, dan kunnen we verder:
Als je rekent met normale diktes van normale hedendaagse installatiedraden (3,3 mm voor 2,5 mm²), en een binnendiameter van 13,4 mm, kom je met de 5 draden op:
- beschikbare doorsnede: 33% × 141,03 mm² = 46,54 mm²
- doorsnede draden: 5 × 8,55 mm² = 42,75 m²
Maar, ook al zou het op bijvoorbeeld 37% uitkomen: de hele NPR 5310 mag je negeren, en de 33% is een enigszins arbitrair gekozen getal. In diezelfde NPR 5310 heb je vast ook wel gelezen dat daar staat "Bepaling 522.8.6 van NEN 1010:2015 houdt in dat de binnendiameter van de buizen, de afstand tussen de trekdozen en het aantal bochten zo zijn dat draden gemakkelijk kunnen worden ingetrokken. (...) Aan 522.8.6 van NEN 1010:2015 is voldaan indien (...)." Die vuistregel met die vulgraad van 33% is dus een manier om te voldoen aan bepaling 522.8.6.
Maar wat is 522.8.6 dan precies? Dit is de hele inhoud: "522.8.6 Leidingsystemen die zijn bedoeld om geleiders of kabels doorheen te trekken, moeten voldoende toegankelijk zijn om het trekken mogelijk te maken."
Er is dus geen maximum aantal draden in een buis, maar de buis moet voldoende toegankelijk zijn om het trekken mogelijk te maken. Als het trekken mogelijk is, dan is het dus voldoende toegankelijk.
Uiteraard neem je voor een nieuwe buis eentje waarbij je kans van slagen groter is, en dus 19 of 20 mm als je 5 draden van plan bent. Maar zit de buis er al, dan is er geen regel die verhindert dat je er 5 draden doorheen trekt. Als het prima door de bestaande 16 mm gaat (en die kans is dus best aanwezig, niet in de laatste plaats omdat je met 5 draden wel binnen die vulgraad van 33% blijft), is het zonde om een heleboel overhoop te halen voor een nieuwe buis die je niet nodig hebt.
Eerst proberen, een dikkere buis aanleggen kan altijd nog. Je weet vooraf niet of het zal lukken, maar die 5 draden door de 16 mm buis kan wel eens best makkelijk gaan, en dan is er echt niks mis mee. Kabelglijmiddel doet wonderen.
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 12-06-2025 12:26 ]
Ik heb een vraagje, gisteren was de électricien bij mij om een kook plaat aan te sluiten deze. Alles is nieuw omdat ik van gas af kom. https://www.google.com/ur...IZo2p3yeeoHf&opi=89978449
Ik heb een 3 fase 25A aansluiting, en de kookplaat is standaard af fabriek aangesloten voor 2 fase L1 en L2 zijn via en brug verbonden, l3 is verbonden en dan 2 nullen en aarde.
Nu had ik alvast een aardlek automaat besteld deze
https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85003002/
Gisteren nadat alles was aangesloten op 2 verschillende fasen ontstaat er een aardlekfout direct als de automaten van de kookplaat aangezet worden. Vervolgens hebben we alles doorgemeten tussen de 2 nullen 0v tussen de fase 380v en tussen l1 en n1 220V en l2 en n2 220v. Zonder de perilex stekker in het stopcontact geen probleem en geen aardlekfout.
Vervolgens de stekker aan de kant van de plaat gedemonteerd en met de stekker in het perilex stopcontact gemeten tussen de draden en dat klopte ook.
De monteur had geen materiaal bij zich om de plaat door te meten om te kijken of daar een fout in zit, daarvoor zal hij waarschijnlijk zaterdag terug komen.
Maar mijn vraag is eigenlijk kan het liggen aan de aardlekautomaat? Ik was hier gisteren even over aan het lezen en ik lees op sommige plekken dat er een 3 fase aardlek automaat ( of iig een 4polige automaat) tussen moet maar kan dit de aardlekfout veroorzaken of is de plaat toch eerder naar verwachting het probleem?
Kabel en aansluitingen zijn visueel allemaal nog een keer gecontroleerd of er ergens iets onderling contact maakt maar dit lijkt niet het geval.
Wie kan hier nog een idee over geven?
Link fix + schopje naar het specifieke topic ervoor
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 19-06-2025 15:39 ]
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Weet je zeker dat je overal de juiste fase bij de juiste nul hebt gehouden? Verwissel ze anders eens, misschien helpt het.Fantastic_fox schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:34:
Nu had ik alvast een aardlek automaat besteld deze
https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85003002/
Gisteren nadat alles was aangesloten op 2 verschillende fasen ontstaat er een aardlekfout direct als de automaten van de kookplaat aangezet worden.
Om te testen (dus niet om te gebruiken!) of de kookplaat überhaupt werkt zou je beide fasedraden en beide nuldraden even samen op één kant van de automaat kunnen aansluiten (dis beide fasedraden op L1 en beide nuldraden op N1). Als de automaat dan wel inschakelt en de kookplaat werkt dan zit daar in ieder geval geen defect in.
[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 19-06-2025 10:41 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Alles op een automaat zetten kan ik nog proberen, maar daarmee zou je dan kunnen bepalen dat of de plaat werkt.
Maar als de plaat dan werkt dan zou de automaat dus het issue moeten zijn? ik vind het altijd lastig te geloven dat een nieuwe plaat of nieuwe kookgroep defect zou zijn, het kan natuurlijk maar toch..
kort gevraagd waar denk jij dat het probleem zit als alles op een aardlekautomaat wel werkt?
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Ik verwacht dat jouw kookplaat niet lekker werkt achter 2 verschillende aardlekschakelaars, zoals deze kookgroep die uit 2 aardlekautomaten bestaat. Maar als ik dat hier roep dan breng ik blijkbaar "onbevestigde spookverhalen".
Juerd schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 04:56:
(En er gaan onbevestigde spookverhalen over dat het aardlekschakelaars kan laten trippen bij sommige kookplaten.)
Verwacht jij dat de dubbele aarlekautomaat tript door de onderlingen brug tussen de nul aansluitpunten?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kjWNZOmiXkKb3rMDW0gQYigu.jpg?f=user_large)
En dan hopen dat L1+L2 bij N1 hoort en L3 bij N2.
Ik zou idd ook verwachten als je de twee keer N aansluit via de perilex, dat die brug daar dan weg moet. Nu koppel je het door die brug de nul aan elkaar terwijl het eigenlijk twee automaten zijn.Fantastic_fox schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:18:
@Xander we komen ergens de aansluiting op de kook plaat is als onderstaande foto en dus een brug tussen de 0.
Verwacht jij dat de dubbele aarlekautomaat tript door de onderlingen brug tussen de nul aansluitpunten?
[Afbeelding]
Om welke kookplaat gaat het?
[ Voor 10% gewijzigd door adjego op 19-06-2025 11:24 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
@Out.of.Control probleem is dat de plaat zo is afgeleverd en dat hij standaard is ingesteld op 2 fase. het enige wat ik heb gedaan is de draden beide fasen zaten op 1 aansluiting en de nullen ook gesplitst om de aansluiting naar perilex te kunnen maken. Levernacier zegt dat de 2polige kookgroep goed zou moeten zijn, ik heb ze net gevraagd of de brug er dan uit moet.
Ik weet alleen natuurlijk niet hoeveel kennis de binnendienst heeft van technische onderwerpen..
Een echte elektricien had deze plaat op drie fasen aangesloten.Out.of.Control schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:21:
Uiteraard, die brug bij de nul moet eruit. Dan had je electricien ook z'n dag niet als hij dat niet heeft gezien.
En dan hopen dat L1+L2 bij N1 hoort en L3 bij N2.
Ah, ja die brug tussen deze nuldraden mag er uiteraard niet zitten.Fantastic_fox schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:18:
@Xander we komen ergens de aansluiting op de kook plaat is als onderstaande foto en dus een brug tussen de 0.
Damn, ik had gehoopt op een extra bevestiging voor mijn "spookverhaal".
In de handleiding staat helaas geen aansluitschema voor 2L+2N.Fantastic_fox schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:28:
@adjego het gaat om deze kookplaat https://www.smeg.com/nl/products/SI2951D
@Out.of.Control probleem is dat de plaat zo is afgeleverd en dat hij standaard is ingesteld op 2 fase. het enige wat ik heb gedaan is de draden beide fasen zaten op 1 aansluiting en de nullen ook gesplitst om de aansluiting naar perilex te kunnen maken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OObpph95EyNOQ72cGldTzKgR.jpg?f=user_large)
Dan is het maar de vraag of je het met deze automaat überhaupt werkend gaat krijgen. Je kunt het veilig proberen, er is op 2 verschillende fasen geen risico dat je de nulgeleirer overbelast en het is met jouw dubbele aardlekautomaat überhaupt niet mogelijk om de nul anders te belasten dan de bijbehorende fase.
Ook opvallend:
Volgens de schema's van SMEG zouden niet L1 en L2 verbonden moeten worden, maar L2 en L3...Fantastic_fox schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:34:
Ik heb een 3 fase 25A aansluiting, en de kookplaat is standaard af fabriek aangesloten voor 2 fase L1 en L2 zijn via en brug verbonden, l3 is verbonden en dan 2 nullen en aarde.
Als je toch een 3-fasen aansluiting hebt was een 3P+N aardlekautomaat natuurlijk wel de logischere optie geweest.
Deze af fabrieks aansluiting is dus de foto die je hierboven ziet, waarbij L1/2 via een brug zijn verbonden, l3 direct en N1/N2 via een brug.
Echter wat nu al wel duidelijk is dat als de brug ertussen blijft dat dit niet gaat werken.
Een 3 fase aardlekautomaat zou kunnen dan moet ik alleen even de perilex wandcontact doos en stekker checken en in de kookplaat L1/L2/L3 direct aansluiten en de N gebrugt.
Maar de consesus is dus wel dat de brug in de huidige manier de aarlekfout veroorzaakt bij toepassing van een dubbele automaat B16A
Ik neem aan dat je de pennen van je stekker ook hebt door gepiept op de juiste draad kleur in de kookplaat, oftewel dat je niet ergens per ongeluk iets kruist en daardoor een fout krijgt.Fantastic_fox schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:58:
@Xander ik snap je punt over de handleiding echter onderop de plaat staan weer heel andere schema's die wel kloppen met hoe hij geleverd is en hoe hij volgens deze schema's af fabriek aangesloten is.
Deze af fabrieks aansluiting is dus de foto die je hierboven ziet, waarbij L1/2 via een brug zijn verbonden, l3 direct en N1/N2 via een brug.
Echter wat nu al wel duidelijk is dat als de brug ertussen blijft dat dit niet gaat werken.
Een 3 fase aardlekautomaat zou kunnen dan moet ik alleen even de perilex wandcontact doos en stekker checken en in de kookplaat L1/L2/L3 direct aansluiten en de N gebrugt.
Maar de consesus is dus wel dat de brug in de huidige manier de aarlekfout veroorzaakt bij toepassing van een dubbele automaat B16A
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Als ik naar het plaatje van de eerste aansluiting kijk dan maakt deze plaat geen gebruik van de derde fase.
Ik zou de brug tussen L1 en L2, en de brug tussen N1 en N2 verwijderen.
Zet de bruine ader op L1 en de zwarte op L2. L3 sluit je niet aan.
Als de aardlekautomaat nu nog uitschakelt verwissel dan de twee nuladers.
Als het dan nog niet werkt dan zijn de twee circuits in de plaat niet helemaal gescheiden en zal je toch een driefaseautomaat moeten plaatsen.
[ Voor 17% gewijzigd door devriesjande op 19-06-2025 12:10 ]
NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Kun je die schema's ook nog eens delen? Staat daar wel een schema expliciet voor 2L+2N tussen toevallig?Fantastic_fox schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:58:
@Xander ik snap je punt over de handleiding echter onderop de plaat staan weer heel andere schema's die wel kloppen met hoe hij geleverd is en hoe hij volgens deze schema's af fabriek aangesloten is.
Wel apart dat dit afwijkt van de handleiding die SMEG op de site heeft staan.
De nuldraden na de automaat weer combineren gaat inderdaad zeker niet werken.Maar de consesus is dus wel dat de brug in de huidige manier de aarlekfout veroorzaakt bij toepassing van een dubbele automaat B16A
Zeker omdat het *meteen* afschakelt, denk ik daar als eerste aan. Kan de kookplaat met volledig van elkaar gescheiden nuldraden niet met 2 aardlekschakelaars overweg, dan zou ik verwachten dat je daar pas tijdens het koken wat van merkt. 15 mA (½IΔn) onbalans zou namelijk echt heel veel zijn voor een kookplaat in stand-by en ik zou geen al te grote caps op de aansturing verwachten, al helemaal niet kruislings tussen de circuits.
Misschien kan dat toch, maar overtuigend bewijs heb ik nog niet gezien
Het zou lastig zijn voor makers van dubbele aardlekautomaten zoals deze.
[ Voor 26% gewijzigd door Juerd op 19-06-2025 14:38 ]
Maar dan wel voor "2-fase" uit een 3-fase systeem. Of om toch alles achter een enkele 32A te hangen.Fantastic_fox schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:28:
probleem is dat de plaat zo is afgeleverd en dat hij standaard is ingesteld op 2 fase.
Want bij een 1-fase kookgroep mag die N-brug nooit...
En dan kan ik nog naar een 4polige 3 fase aardlekautomaat gaan
Ik heb ook bij smeg gevraagd brug moet eruit. Ps: gaat dus over deze plaat https://www.smeg.com/nl/products/SI2951D
De electicien is net hier geweest brug eruit stroom erop aardlek fout. Linker groep alleen aangesloten gaat goed, rechtergroep erop aangesloten gaat ook goed.
Toch meet de electricien als de er op een van de twee groepen stroom staat een retour stroom op de andere groep conclusie de nullen zitten dus intern (zonder de brug ergens nog verbonden).
Ik ben een beetje klaar met dit gezeik en heb hem gevraagd een 3 fase aardlekautomaat te bestellen en die erin te zetten.
Volgens smeg zelf moet het met 2 polig aardlekautomaar 2 fasen moeten kunnen maar ik ben er klaar mee. Ik ga ze hier nog even over emailen en kijken wat ze ervan zeggen.
Wordt vervolgt
Jij komt er nu achter doordat je twee aardlekautomaten gebruikt, maar achter één aardlekschakelaar werkt het gewoon. Totdat één van de nuldraden een keer onderbroken is en de ander nuldraad overbelast wordt...
Dus: Terug naar de TS van dit topic en kies uit één van de twee wél werkende opties. Bij voorkeur (zoals reeds geschreven) degene met de kracht-alamat.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit is waarom aangegoten stekkers slecht zijn bij perilex.StefanD schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:18:
Hallo tweakers, ik kan er nog steeds niet uitkomen, ik heb een poging gewaagd om m’n nieuwe fornuis aan te sluiten maar blijkbaar was het niet goed want het fornuis ging niet aan. De wandcontactdoos is zo opgeleverd bij de nieuwbouwwoning. Zou iemand mij de juiste weg kunnen wijzen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je moet het 2L/2N schema hebben, maar de kleuren zijn compleet fout. In jouw geval zijn blauw + grijs de fases en bruin + zwart de nullen.
In de kookplaat:
1 = blauw = fase 1
2 = grijs = fase 2
brug tussen 2 en 3 plaatsen
4 = zwart = nul 2
5 = bruin = nul 1
Ik zou stapje terug doen en bij de basis beginnen.StefanD schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:18:
Hallo tweakers, ik kan er nog steeds niet uitkomen, ik heb een poging gewaagd om m’n nieuwe fornuis aan te sluiten maar blijkbaar was het niet goed want het fornuis ging niet aan. De wandcontactdoos is zo opgeleverd bij de nieuwbouwwoning. Zou iemand mij de juiste weg kunnen wijzen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gezien de markering op de Perilex WCD heb je momenteel een kookgroep aansluiting waarbij een dubbele 16A groep op 1 fase is aangesloten.
Dat is niet te vermijden wanneer je nu een 1 fase huisaansluiting hebt en niet over kan of wil naar een 3 fasen aansluiting. Maar als je nu wel een 3 fasen aansluiting hebt zou ik op zijn minst naar de middelste situatie van dit plaatje gaan:
/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=fotoalbum_large)
Dus controleer eerst welke aansluiting je nu hebt en ga dan pas kijken naar de manier van aansluiten.
Ehh, dat plaatje van die stekker is als je er tegenaan kijkt, niet doorheenRicko1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:44:
[...]
Dit is waarom aangegoten stekkers slecht zijn bij perilex.
Je moet het 2L/2N schema hebben, maar de kleuren zijn compleet fout. In jouw geval zijn blauw + grijs de fases en bruin + zwart de nullen.
In de kookplaat:
1 = blauw = fase 1
2 = grijs = fase 2
brug tussen 2 en 3 plaatsen
4 = zwart = nul 2
5 = bruin = nul 1
Dus L1 (bruin) komt rechtsboven op de wcd, een van de fasen
L2 (zwart) komt rechtsonder op de wcd op de andere fase
N (blauw) komt linksboven op de wcd, een van de nullen
L3 (grijs) komt linksonder op de wcd op de andere nul
Edit:
En dat de L en N aan de bovenkant van de wcd bij elkaar horen en die aan de onderkant ook is heel aannemelijk maar zou dat toch eerst controleren.
En evenzo of de markering op de wcd wel overeenkomt met wat er daadwerkelijk is aangesloten aan de stopcontact en meterkast kant.
[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 27-06-2025 01:26 ]
Ik ben er ook bang voor ja, ze kunnen het maar niet laten om die laatste paar centen niet uit te geven om het goed te doen.timovd schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 06:19:
@StefanD nieuwbouw woning, dus ik vermoed 3f hoofdaansluiting. Klopt dat?

Was vroeger zelfs een apart topic over Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm wat inmiddels gesloten is
In dat geval de projectontwikkelaar/bouwer aanspreken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/80yvbsFmSW5QX3Xz3iXKFK4M.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/cafUUCnQlBK3GXp7XW6kLq5e.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat trouwens om een sociale huurwoning die nieuw is gebouwd, ik denk niet dat er veel te zeggen is over het aanpassen van iets.
[ Voor 13% gewijzigd door StefanD op 27-06-2025 11:14 ]
Qua kabel zou ik die ook doormeten. Want is dat plaatje nu het aanzicht van de stekker om van de contrastekker.... Als dit een plaatje is van de stekker dan gaan blauw en grijs naar N1 en N2 op je Perilex.
Maar inderdaad dan wel goed mbt overstroom.
Edit: Ik zie nu dat er 3fase aardlekschakelaars in de kast zitten. Dan heb je dit probleem niet. En kan je de kookgroep over 2 fasen verdelen
[ Voor 33% gewijzigd door devriesjande op 27-06-2025 15:55 ]
@Septillion Deze misschien?Fantastic_fox schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:17:
Nou,
Ik heb ook bij smeg gevraagd brug moet eruit. Ps: gaat dus over deze plaat https://www.smeg.com/nl/products/SI2951D
De electicien is net hier geweest brug eruit stroom erop aardlek fout. Linker groep alleen aangesloten gaat goed, rechtergroep erop aangesloten gaat ook goed.
Toch meet de electricien als de er op een van de twee groepen stroom staat een retour stroom op de andere groep conclusie de nullen zitten dus intern (zonder de brug ergens nog verbonden).
Ik ben een beetje klaar met dit gezeik en heb hem gevraagd een 3 fase aardlekautomaat te bestellen en die erin te zetten.
Volgens smeg zelf moet het met 2 polig aardlekautomaar 2 fasen moeten kunnen maar ik ben er klaar mee. Ik ga ze hier nog even over emailen en kijken wat ze ervan zeggen.
Wordt vervolgt
Je zou door het 2L+N aansluitschema en het feit dat er wel 2 N's inzitten vermoeden dat L1 bij N1 hoort, en L2+L3 bij N2. Maar als hij op die manier een alamat kookgroep laat trippen dan heeft hij inderdaad intern geen scheiding. Maar dan mag hij ook niet op een normale kookgroep! Want dat is ook alleen veilig als je kan garanderen dat de stroom door de N maar afkomstig is van één beveiliging / L.
Ofwel, mijn punt blijft staan!
Dat wordt in de TS toch vrij duidelijk uitgelegd.StefanD schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:58:
Ik heb jullie gesprekken doorgelezen maar ik vind het nog steeds lastig te bepalen wat nou de juiste aansluiting is.
Probleem met jouw snoer is dat er weliswaar een codering op de stekker staat, maar dat niemand garandeert dat het snoer aan de andere kant (op de kookplaat dus) ook inderdaad zo is aangesloten.
Dat is echt niet nodig want de kleuren staan gewoon op het blaadje wat bij de stekker geleverd is, die kloppen echt wel.Septillion schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:39:
Qua kabel zou ik die ook doormeten. Want is dat plaatje nu het aanzicht van de stekker om van de contrastekker....
En hoe bedoel je ‘contrastekker’? Want het is enkel een stekker met snoer die uitloopt in losse aders, zit geen contrastekker aan.
Precies wat ik al eerder schreefAls dit een plaatje is van de stekker dan gaan blauw en grijs naar N1 en N2 op je Perilex.
[ Voor 26% gewijzigd door Vliegvlug op 27-06-2025 19:57 ]
Zou ik zelf ook doen, zelfs in een huurhuis, maar kan me goed voorstellen dat hij dat zelf niet ziet zitten en ook de kennis niet voor heeft aangezien het aanzetten van het snoer al zo’n uitdaging was.onetime schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:47:
@StefanD Ik zou er desnoods zelf voor zorgen dat die fornuisgroep op 2 verschillende fases zit.
Een optie is het bij de woningbouw aankaarten dat dit niet volgens de norm is en dan moeten ze het maar met fixen met de bouwer van de huizen.
Als je veel geluk hebt pakken ze dit goed op maar vermoed dat er wel wat overtuigingskracht voor nodig gaat zijn met geen garantie op een resultaat.
Maar een eerste poging zou ik op zijn minst ondernemen.
Zeg het vaker, iets laten werken is het eenvoudige deel van elektra. Iets veilig doen is de uitdaging.
Ik ben ook redelijk paranoia wat dat betreft maar vind deze overduidelijk.Septillion schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:15:
@Vliegvlug Als er bij een plaatje niet bij staat naar welke kant je kijkt vertrouw ik het nooit meer. Te vaak mee het schip in gegaan
Nog nooit gezien dat ze het vanaf de andere kant laten zien bij een vaste stekker, totaal niet logisch ook.
Maar even doorpiepen kost weinig moeite dus waarom niet inderdaad.
Moet je wel een multimeter hebben liggen
Wij krijgen deze inductiekookplaat ; Kookplaat met afzuiging - 6000 ComboHob met brugfunctie 80 cm
Nu staat in het leidingschema dat ik moet zorgen dat er een Perilex inbouw wcd 7350W tbv inductie aangelegd is. De doos zit er en er loopt een 5-aderige kabel naar toe.
Dit is wat ik uit het aansluischema van de handleiding haal, zonder enige text erbij ;
:strip_exif()/f/image/cm17OQWv2QPhpu1vR8v4jPz3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/afr8dC8I3kbU39cPxr257lJb.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijkbaar kan ik dat ding zowel op 1 fase/1groep als op 2 fase/2 groep aansluiten (hoewel ik me dan afvraag hoe ik aan die 7350 bij die 1 groep oplossing?)
Of is het dat de inductie op 2 fas emoet en de afzuiging zijn eigen aansluiting? Maar dan is dit toch geen Perilex?
Maar ik begrijp uit wat ik hier lees dat dit niet de bedoeling is.
Ik heb in mijn kast nog 3 groepen over (die aan elkaar zitten met zo'n clipje) maar die zitten nu nog op 1 fase.
Wat kan ik het beste doen?
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 29-06-2025 17:23 ]
Zitten er onder op de kookplaat nog stickers met meer schema's of logos. Hier kan je niks mee. Op basis van dit kan je geen Nederlandse kookgroep plaatsen. Daarvoor moet je 2 nullen apart aansluitenmaartend schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:08:
Hoi
Wij krijgen deze inductiekookplaat ; Kookplaat met afzuiging - 6000 ComboHob met brugfunctie 80 cm
Nu staat in het leidingschema dat ik moet zorgen dat er een Perilex inbouw wcd 7350W tbv inductie aangelegd is. De doos zit er en er loopt een 5-aderige kabel naar toe.
Dit is wat ik uit het aansluischema van de handleiding haal, zonder enige text erbij ;
[Afbeelding]
[Afbeelding].
Blijkbaar kan ik dat ding zowel op 1 fase/1groep als op 2 fase/2 groep aansluiten (hoewel ik me dan afvraag hoe ik aan die 7350 bij die 1 groep oplossing?)
Of is het dat de inductie op 2 fas emoet en de afzuiging zijn eigen aansluiting? Maar dan is dit toch geen Perilex?
Maar ik begrijp uit wat ik hier lees dat dit niet de bedoeling is.
Ik heb in mijn kast nog 3 groepen over (die aan elkaar zitten met zo'n clipje) maar die zitten nu nog op 1 fase.
Wat kan ik het beste doen?
Dat onderste schema suggereert dat er iets van externe afzuiging aangesloten kan worden.
Wat heb je nu voor huisaansluiting 1 of 3 fase?
Ik heb het ding niet, komt pas over 3 weken en wordt dan geplaatst en dit is de info die ik heb. Meer niet.Ricko1 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:52:
[...]
Zitten er onder op de kookplaat nog stickers met meer schema's of logos. Hier kan je niks mee. Op basis van dit kan je geen Nederlandse kookgroep plaatsen. Daarvoor moet je 2 nullen apart aansluiten
Dat onderste schema suggereert dat er iets van externe afzuiging aangesloten kan worden.
Wat heb je nu voor huisaansluiting 1 of 3 fase?
En ik heb 3-fasen.
Maar wat ze nou willen? Ik heb werkelijk geen idee hoe ze gaan aansluiten, dus laat staan dat ik weet wat ze van mij verwachten
Als je een 3 fase aansluiting hebt kan je deze aansluiten volgens het 2N schema. In de groepenkast moet er dan een 3 fase aardlekautomaat geplaatst worden. De derde fase dop je af (of sluit je aan als dat kan volgens de labels op kookplaat met de brug eruit, dat is dan waarschijnlijk de afzuiging)maartend schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:00:
[...]
Ik heb het ding niet, komt pas over 3 weken en wordt dan geplaatst en dit is de info die ik heb. Meer niet.
En ik heb 3-fasen.
Maar wat ze nou willen? Ik heb werkelijk geen idee hoe ze gaan aansluiten, dus laat staan dat ik weet wat ze van mij verwachten
Maar zonder het schema weten we het niet zeker.
Waar jij voor moet zorgen met een 3x25A aansluiting is een 4 polige aardlekautomaat B16A 30mA. Dan kun je in de perilex stekker 2 van de 3 fasen kiezen die het minst belast worden tijdens het koken in huis (bijv. degene waar de oven niet op zit). AEG platen hebben vaker maar 1 nul aansluiting en zijn dus eigenlijk niet geschikt voor een kookgroep 7400W in NL.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Maar qua aansluiten is het makkelijk aangezien je 3-fase hebt, gewoon een krachtgroep plaatsen. Gewoon een 3P+N (of een 4P) alamat is het makkelijkste. NIET af laten schepen met een kookgroep.
En als dit de enige twee aansluitmogelijkheden zijn vanuit AEG dan kan deze plaat ook niet op een 1-fase kookgroep. Bij 1-fase is de enige optie dan een enkele 32A groep. Dat is ivm een hoofdzekering van 35/40A niet gebruikelijk in Nederland.
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 29-06-2025 20:34 ]
Thnx.Septillion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:33:
@maartend Onderste schemas zijn alleen voor zaken rond de ventilator.
Maar qua aansluiten is het makkelijk aangezien je 3-fase hebt, gewoon een krachtgroep plaatsen. Gewoon een 3P+N (of een 4P) alamat is het makkelijkste. NIET af laten schepen met een kookgroep.
En als dit de enige twee aansluitmogelijkheden zijn vanuit AEG dan kan deze plaat ook niet op een 1-fase kookgroep. Bij 1-fase is de enige optie dan een enkele 32A groep. Dat is ivm een hoofdzekering van 35/40A niet gebruikelijk in Nederland.
Ik dacht al dat onderste voor de ventilator was, soort automatisch aan/uit lijkt het wel. Of wat hij dan ook schakelt.
Ik heb een alamat. Dus die kan ik gebruiken.
Maar dan nog zit ik met de vraag wat ze nou precies willen. Ja, dat ik blijkbaar 7350W kan verwerken, maar ik heb ook ergens gelezen dat ze dat doen, die 7350, zodat hij over een kookgroep kan
En daar lees ik hier dan weer veel weerstand over.
Je hebt een 3P+N alamat? Dan zit je helemaal goed! En mag je kiezen op welke twee fases hij komt.
En ze geven geen 2L+2N schema dus op een 1-fase kookgroep mag hij dan niet. Ipv je 3P+N alamat zou je ook een 4P aardlekschakelaar met daarachter over twee fases verdeelt een kookgroep met een brug op de N van de automaten kunnen plaatsen. Maar dat is wel heel stuk complexer
Ofwel, hele kookgroep kun je lekker vergeten
:strip_exif()/f/image/afr8dC8I3kbU39cPxr257lJb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dergelijke mogelijkheden ook bij mijn Berbel kookplaat en dit is voor als je de kookveldafzuiging naar buiten toe laat afblazen ipv recirculatie. (Zie de icoontjes boven elke optie.)
Dan moet de aangezogen lucht ergens vandaan komen om onderdruk en verstoring van een balansventilatiesysteem te voorkomen
De eerste optie is voor een raamsensor die dan kan aangeven dat je hiervoor het betreffende raam nog moet openen.
Met de tweede optie kan je een gemotoriseerde raamopener aansturen zodat het raam automatisch open gaat als je afzuiging aanzet en dicht bij weer uit zetten.
Met de derde optie kan je een muurklep automatisch laten openen wanneer je de afzuiging activeert, welke ook weer gesloten wordt na gebruik van de afzuiging.
Heb je toevallig ABB automaten?maartend schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:08:
Dit doet me denken aan hun 3-fasen kookgroep samengesteld uit 3 flexomaten:

Is één module smaller dan een 3 fasen groep.
Maar moet er wel al een 3 fasen aardlekschakelaar aanwezig zijn anders is een 3 fasen aardlekautomaat efficiënter qua ruimte, maar wel een stuk duurder.
Ik heb idd 3-fase aardlek en daarachter 3 als die met klip vberbonden zijn, maar ik heb ook nog een losse alamet.Vliegvlug schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:05:
[...]
Heb je toevallig ABB automaten?
Dit doet me denken aan hun 3-fasen kookgroep samengesteld uit 3 flexomaten:
[Afbeelding]
Is één module smaller dan een 3 fasen groep.
Maar moet er wel al een 3 fasen aardlekschakelaar aanwezig zijn anders is een 3 fasen aardlekautomaat efficiënter qua ruimte, maar wel een stuk duurder.
Keuze genoeg dus.
Probleem blijft, ik heb geen idee hoe die gasten eea gaan aansluiten en op welke aansluitingen van mijn perilex wcd.
Ik denk echt dat ik er maar even achteraan ga.
Thnx allen
Wat bedoel je hier mee? Dat het me niet gaat lukken dat ding aan te sluiten?Septillion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:48:
@maartend
Ofwel, hele kookgroep kun je lekker vergeten
Hij bedoelt dat er geen optie in de handleiding wordt gegeven die kookplaat met een 2xN & 2xL kookgroep aan te sluiten.maartend schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:23:
[...]
Wat bedoel je hier mee? Dat het me niet gaat lukken dat ding aan te sluiten?
pwehhhhh..Vliegvlug schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:25:
[...]
Hij bedoelt dat er geen optie in de handleiding wordt gegeven die kookplaat met een 2xN & 2xL kookgroep aan te sluiten.
Ik schrok al