Niet zozeer een vraag hoe iets aan te sluiten, maar meer een stukje oprechte verbazing hoe deze situatie:
)A. Ruim 30 jaar bij de vorige eigenaar zonder enig probleem heeft kunnen werken zonder - op het oog - schade aan wandcontactdoos of kabel.
)B. Dit apparaat ooit door de fabrikant - ATAG - niet alleen impliciet goedgekeurd is, maar zelfs vooraf al bedraad was om op een 2x230 Kookgroep aan te sluiten. Dit terwijl de aansluitwaarde met 10KW veel hoger ligt, en er ook geen enkele vorm van powermanagment aanwezig is (wat ik gezien de leeftijd wel snap

)
Ook is de aansluiting ervan op zijn minst bijzonder, en zou hem zelfs 'slim' willen noemen naar moderne maatstaven:
Met een beetje logisch nadenken is de enige waarop dit intern verdeeld kan zijn als volgt, andersom met de oven op 1 kan natuurlijk ook maar komt op hetzelfde neer:
Klem 1: Pit 2KW + Pit 1.5KW
Klem 2: Pit 1.5KW
Klem 3: Pit 2KW
Klem 4: Oven 3KW
Bij aansluiten op een 3L+N werkt het dan met het bruggen van klem 2 en 3 eigenlijk net zo als elk moderner 3L fornuis met 2 fase voor het koken en één voor de oven:
L1: 3.5KW
L2: 3.5KW
L3: 3KW
Maar nu komt het 'bijzondere' de handleiding benoemt expliciet dat het aansluiten op 2x230 met gescheiden nul is mogelijk is, bied er een aansluitschema voor waarbij je het apparaat evenrediger kunt verdelen over 2x1 fase, iets wat met alle moderne inductie fornuizen eigenlijk niet zo kan voor zo ver ik weet:
L1: 5KW
L2: 5KW
Deze aansluitwaardes gaan ook nog eens uit van het voormalige 220V, dus effectief bijna 23A(!) over beide helften van de kookgroep..
Maar dit had in combinatie met deze aansluitwaarde toch echt never nooit gemogen zo? Maar vindt het vooral heel bijzonder dat de fabrikant blijkbaar de moeite heeft genomen extra klemmen te plaatsen waarmee je het apparaat beter tot zijn recht kan laten komen op een 7.4KW aansluiting terwijl dit ding eigenlijk 10KW nodig heeft.
Of werd hier 30+ jaar geleden simpelweg wat 'losser' over gedaan onder het mom van 'je gebruikt het langdurig toch niet allemaal maximaal tegelijk en langdurig blijf je onder de 2x16?
De 2x16 groep is er in de jaren dat ik er zelf nog mee gekookt heb overigens ook nooit uitgeklapt dus wellicht klopt die aanname van de fabrikant in de praktijk dan ook wel gewoon?
@Septillion Dit is dus de bijzondere situaties welke ik in dat Bosch topic ietwat benoemde al
----
Goed, om toch wat concrete vragen te stellen buiten het uitspreken van mijn verbazing over dit ding moet er dus een nieuw inductiefornuis komen op de bestaande 2L+2N aansluiting. Ik zit alleen wel met 2 vragen wat betreft de fornuiskeuze maar ook over de bekabeling:
Kan ik de bekabeling in de muur enzo nog vertrouwen als er in totaal 30 jaar met dit fornuis op 2L+2N is gekookt? Zie in de contactdoos van de perilex enzo geen verbrande contacten of andere tekenen van schade door overbelasting maar in theorie kunnen die aders best wel eens langdurig zwaarder ballast zijn dan waar op ontworpen is. Is het in dit geval aan te raden nieuwe draden te trekken vanaf de meterkast of maak ik me nu zorgen om iets wat geen probleem is?
Qua nieuw fornuis wil ik deze keer voor mijn eigen gemoedsrust wel iets dat binnen de afzekering blijft, maar loop dan heel snel ertegenaan dat moderne fornuizen allemaal apparaten zijn welke slechts 3.7KW voor de kookplaat beschikbaar hebben. Ondanks dat inductie efficiënter is en je een pan water alsnog sneller aan de kook gaat krijgen zijn er toch wel situaties met koken de bedenken waarbij je tegen beperkingen aan gaat lopen welke je met deze elektrische plaat van 7KW nooit zou hebben.
Weten jullie toevallig ook of er tegenwoordig nog fornuizen gemaakt worden welke bij 2x1 fase intern anders kunnen werken dan L1 voor de plaat en L2 voor de oven?
Dus iets vergelijkbaars als deze oude Atag met 3 pitten op L1 en oven + 1 pit op L2 zegmaar. Het opnieuw overschrijden van de aansluitwaarde ben ik nadrukkelijk niet naar opzoek maar met een ietwat geknepen oven van zeg ~2KW zou je met zo'n constructie veilig ~5.4KW uit een kookgroep voor het kookgedeelte moeten kunnen halen. Dat klinkt toch als een stuk praktischer en effectiever gebruik van het kookgedeelte dan 3.7KW. Dit is helaas niet goed terug te vinden in de handleidingen van fabrikanten, vandaar de vraag.