Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
maartend schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:23:
[...]

Wat bedoel je hier mee? Dat het me niet gaat lukken dat ding aan te sluiten?
Jawel, zolang je dat maar gewoon moet een krachtgroep doet.

Maak anders eens een foto. Maar het klinkt mij als een krachtgroep met flexomaten. Zolang die netjes over 3 fases zit en de brug over de N op de automaten niet vergeten is, is dat een prima oplossing. Vooral niet aan laten sleutelen door een keukenboer in dat geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
Septillion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:30:
[...]

Jawel, zolang je dat maar gewoon moet een krachtgroep doet.

Maak anders eens een foto. Maar het klinkt mij als een krachtgroep met flexomaten. Zolang die netjes over 3 fases zit en de brug over de N op de automaten niet vergeten is, is dat een prima oplossing. Vooral niet aan laten sleutelen door een keukenboer in dat geval!
Nee, ik moet van de keukenboer zelf alles in orde brengen en in de auotmatenkast klopt dat wel. Het gedoe zat hem juist aan de kant van de inductie, wat ze nou precies willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

maartend schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:49:
[...]

Nee, ik moet van de keukenboer zelf alles in orde brengen en in de auotmatenkast klopt dat wel. Het gedoe zat hem juist aan de kant van de inductie, wat ze nou precies willen.
Je zegt tegen de keukenboer dat je een 3 fase 11,1kW Perilex-wcd kookkrachstroomgroep hebt, en ze die als een 220-240 / 380-415v ~2N moeten aansluiten :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
RaZ schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:51:
[...]

Je zegt tegen de keukenboer dat je een 3 fase 11,1kW Perilex-wcd kookkrachstroomgroep hebt, en ze die als een ~2N moeten aansluiten :P
Thnx. Dan doe ik dat. Dus ik kan beste op goed emanier, zoals hierboven beschreven, aansluietn en dan tegen die boer zeggen, zo is, doe je best.

Maar waarom willen zij dan die kookautomaten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Blijkbaar wil de keukenboer een 7,4kW wcd voor een tot 7,4kW plaat ofzo. Alles wat op een 7,4kW kookautomaten kan aansluiten, kan ook op een 11,1kW krachtstroomgroep (3P+N automaat) worden aangesloten, en dat is blijkbaar moeilijk :P

Een 2L2N 7,4kW kookplaat die geen loos schroefje heeft voor L3, kan je een Perilexaansluitsnoer van 5x1,5mm2 niet gebruiken als je 3 fase krachstroomgroep hebt. Dan moet je zelf een stekker met snoer kopen en die zelf monteren, en dat doet een keukenboer niet.

Ik denk dat dat de reden is.

[ Voor 39% gewijzigd door RaZ op 29-06-2025 23:14 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@maartend Na jaren van "Monkey see monkey do" omdat bijna ieder huis een 1x40A aansluiting had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
RaZ schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:51:
[...]

Je zegt tegen de keukenboer dat je een 3 fase 11,1kW Perilex-wcd kookkrachstroomgroep hebt, en ze die als een 220-240 / 380-415v ~2N moeten aansluiten :P
Net contact gehad, ik mag hem 3 fasen aansluiten. dat is helemaal makkelijk.

Nu is zo'n inductie in zones verdeeld, betekend dat dat er zwwradere zones zijn en lichtere? Ik bedoel dus qua vermogen. En kan ik dat ergens vinden als ik de inductie nog niet thuis heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

maartend schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Net contact gehad, ik mag hem 3 fasen aansluiten. dat is helemaal makkelijk.

Nu is zo'n inductie in zones verdeeld, betekend dat dat er zwwradere zones zijn en lichtere? Ik bedoel dus qua vermogen. En kan ik dat ergens vinden als ik de inductie nog niet thuis heb?
Zwaardere zones en lichtere zones hoef jij je geen zorgen om te maken, dat regel die plaat zelf.

En wat je wil weten staat in de handleiding, en die kan je gewoon downloaden :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:09
@maartend Mooi dat je de plaat op 3 fasen mag aansluiten. Maar dat kan helemaal niet.
Je plaat heeft de mogelijkheid om twee fasen aan te sluiten.
De derde fase gebruik je niet. Het is verstandig om een eventule oven op de niet door de plaat gebruikte fase aan te sluiten.
Op pagina 28 van de handleiding zie je de vermogens per kookzone. Helaas staat daar niet bij welke zone op welke fase zit. Maak eens een foto van je groepenkast. Dan is misschien te zien of je aansluiting 230 of 400Volt is.

[ Voor 10% gewijzigd door devriesjande op 02-07-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

devriesjande schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:11:
@maartend Mooi dat je de plaat op 3 fasen mag aansluiten. Maar dat kan helemaal niet.
Wat @maartend bedoelt is dat die plaat aangesloten kan worden op een 3 fase-wcd, en dat kan prima :P
Je plaat heeft de mogelijkheid om twee fasen aan te sluiten.
De derde fase gebruik je niet. Het is verstandig om een eventule oven op de niet door de plaat gebruikte fase aan te sluiten.
Op pagina 28 van de handleiding zie je de vermogens per kookzone. Helaas staat daar niet bij welke zone op welke fase zit. Maak eens een foto van je groepenkast. Dan is misschien te zien of je aansluiting 230 of 400Volt is.
Het euvel is dat mensen die hier een keukenboer proberen te citeren er zelfs niks van snappen.

Elke 7.400 watt kookplaat kan op een 3-fase 11.100 watt wcd aangesloten worden volgens het ~2N aansluitschema. Daar zal je niet altijd een prefab perilex aansluitsnoer met stekker voor kunnen gebruiken, en zal een losse stekker en een los 5 aderige kabel voor gebruikt moeten worden om dan grijs en blauw in de stekker op linksboven te zetten en dat is de N in de wcd, de N1 & N2 in de kookplaat ;)

Maar volgens mij weet je dit zelf ook wel :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ik begrijp het helemaal hoor @RaZ. Mijn punt is dat de keukenboeren er de balle verstand van hebben. Ze roepen maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
RaZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:21:
[...]

Wat @maartend bedoelt is dat die plaat aangesloten kan worden op een 3 fase-wcd, en dat kan prima :P

[...]

Het euvel is dat mensen die hier een keukenboer proberen te citeren er zelfs niks van snappen.
Sorry, ik bedoel idd 3-fasen wcd.Net zoals in de TS staat

Zodat iig deze stekker er op kan

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

maartend schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:29:
[...]

Sorry, ik bedoel idd 3-fasen wcd.Net zoals in de TS staat

Zodat iig deze stekker er op kan

[Afbeelding]
En die stekker kan je niet aanpassen en die kookplaat aansluiten ;) Met dat aansluitsnoer blaas je je kookplaat op :P

Je zal een losse stekker en los snoer moeten halen en zelf de stekker als een ~2n moeten aansluiten :P

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 02-07-2025 17:32 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Dat kan. Maar dan moet je eerst zeker weten hoe de Perilex zit aangesloten. En of er een driefasegroep of een kookgroep in de meterkast zit. Vandaar de vraag om een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
RaZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:31:
[...]

En die stekker kan je niet aanpassen en die kookplaat aansluiten ;) Met dat aansluitsnoer blaas je je kookplaat op :P

Je zal een losse stekker en los snoer moeten halen en zelf de stekker als een ~2n moeten aansluiten :P
Dat snoer is prima te gebruiken. De derde fase haal je in de groepenkasr los. Als er teminste een driefasegroep aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

devriesjande schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:32:
Dat kan. Maar dan moet je eerst zeker weten hoe de Perilex zit aangesloten. En of er een driefasegroep of een kookgroep in de meterkast zit. Vandaar de vraag om een foto.
Hij heeft een 3fase wcd. L1, L2, L3 (die met dat aansluitsnoer op de N2 gaat zetten, en BOEM!), N en aarde.

Dus, perilex-stekker kopen, 5aderige kabel kopen, de stekker op je snoer als een ~2N aansluiten, zodat je aan de kookplaat kant heb je dan: Bruin = L1, Zwart = L2, Blauw = N1 en Grijs = N2

L3 die in de WCD zit gebruik je niet ;)
devriesjande schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:35:
[...]

Dat snoer is prima te gebruiken. De derde fase haal je in de groepenkasr los. Als er teminste een driefasegroep aanwezig is.
Dan heb je in mijn ogen een gehandicapte krachstroomgroep/wcd :P Wellicht niet geheel de nen1010 :P

[ Voor 21% gewijzigd door RaZ op 02-07-2025 17:38 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Er is maar 1 nulader nodig. En dat is de blauwe. Op de plaat maak je een doorverbinding tussen N1 en N2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
devriesjande schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:32:
Ik kan van alles in die kast aansluiten. Ik heb 3 fasen/25A binnenkomend. Ik gebruik die 3 fasen ook, niet als krachtstroom. Mijn groepen zitten gewoon over de 3 fasen verdeeld.

En ik heb er nog een elemat inzitten DX1 C16. 3P+n. En die is totaal leeg en zelfs niet eens aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 02-07-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
RaZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:35:
[...]

Hij heeft een 3fase wcd. L1, L2, L3 (die met dat aansluitsnoer op de N2 gaat zetten, en BOEM!), N en aarde.

Dus, perilex-stekker kopen, 5aderige kabel kopen, de stekker op je snoer als een ~2N aansluiten, zodat je aan de kookplaat kant heb je dan: Bruin = L1, Zwart = L2, Blauw = N1 en Grijs = N2

L3 die in de WCD zit gebruik je niet ;)
Probleem is, de keukenboer komt met snoer en stekker afzakken, maar ik krijg niet duidelijk hoe ze hem willen aansluiten.

Ik heb nu mijn perilex als volgt gedaan, ik ga ze dit maar laten zien en dan mogen ze het zelf afmaken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPElpYzYKS5N7btiEWWdhlXk9mk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SBz3eFtDwTsm0FsPTVA1KGDZ.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 02-07-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
maartend schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:08:
Hoi

Nu staat in het leidingschema dat ik moet zorgen dat er een Perilex inbouw wcd 7350W tbv inductie aangelegd is. De doos zit er en er loopt een 5-aderige kabel naar toe.
Die kabel zit dus nog niet aangesloten in de groepenkast?
Het is zo zonder foto niet te zeggen of je een driefase automaat of driefase aardlekautomaat moet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
maartend schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Probleem is, de keukenboer komt met snoer en stekker afzakken, maar ik krijg niet duidelijk hoe ze hem willen aansluiten.

Ik heb nu mijn perilex als volgt gedaan, ik ga ze dit maar laten zien en dan mogen ze het zelf afmaken

[Afbeelding]
De Perilex zit prima aangesloten. En het snoer met stekker kan je gebruiken. Zoals ik al schreef haal je in de groepenkast de niet gebruikte fase los. Alternatief is om deze fase in de kookplaat op een losse kroonsteen af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
devriesjande schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:49:
[...]

De Perilex zit prima aangesloten. En het snoer met stekker kan je gebruiken. Zoals ik al schreef haal je in de groepenkast de niet gebruikte fase los. Alternatief is om deze fase in de kookplaat op een losse kroonsteen af te werken.
Idd, in de kast is de elemat nog niet aangesloten

Ik ga dan idd 1 fase maar niet aansluiten, daar is uiteindelijk makkelijk bij te komen dan achter de keuken.

Waarom is er geen standaard die keukenboeren gebruiken?
Of een duidelijke uitleg hoe ze het willen.

Dus in mijn meterkast op de elemat 2 fasen aansluiten (kijken welke minst belast zijn), de N en de Aarde en de 3de fase gewoon niet aansluiten op de elemat.
En dan de N brug in de inductie of op de elemat?

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 02-07-2025 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Helemaal goed. De brug uiteraard in de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
devriesjande schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:55:
Helemaal goed. De brug uiteraard in de kookplaat.
Ik ga nu een gekke vraag strellen, maar weet, ik ben geen elektricien, ik werk met mensen die op straat leven

In mijn hoofd zie ik geen verschil tussen N bruggen in de inductie of N bruggen op de elemat. Kun je dat in jip janneke proberen uit te leggen. Gewoon, interresse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

maartend schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:42:
[...]

[Afbeelding]
Je wcd aanpassen zoals @devriesjande zegt kan ook. Dat zal je wel zelf moeten doen (of uitbesteden als je je vingers er niet aan wil branden) en de keukenboer gaat dat namelijk niet voor je doen.

Ik zou een 3x16a 11,1kW wcd niet vernaggelen om daar 1 fase van los te halen en een mislukte 2x16a hebben :P

Ik maak sowieso altijd m'n eigen perilex aansluitsnoer, en gebruik geen prefab 1,5mm2 waar de keukenboer mee komt aankakken :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
maartend schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:54:
[...]

Waarom is er geen standaard die keukenboeren gebruiken?
Of een duidelijke uitleg hoe ze het wille
Het aansluiten van 3 fasen op een Perilex is gewoon standaard.
Het probleem is dat de Perilex in Nederland misbruikt wordt om een kookgroep met 2x dezelfde fase en 2x de nul op aan te sluiten. En voor het aansluiten van een ventilatiebox waar twee aansluitingen worden gebruikt voor het regelen van de snelheid.

Probleem blijft dat niet alle fabrikanten van kookplaten er voor zorgen dat je altijd drie fasen aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

devriesjande schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:04:
[...]

Probleem blijft dat niet alle fabrikanten van kookplaten er voor zorgen dat je altijd drie fasen aan kan sluiten.
Daar maken mensen een probleem van :P Het is namelijk geen probleem.

Mijn 2L2N platen werden geleverd met een 5x2,5mm2 snoer, en zelf een stekker monteren. Aangezien de plaat 2 nuldraden wil, zal ik ze beide op de nul van de wcd moeten aansluiten en dat in de stekker goed aansluiten.

Geen mislukte 3fase wcd, geen enkel probleem wat men zichzelf aan het aanpraten is :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
RaZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Daar maken mensen een probleem van :P Het is namelijk geen probleem.

Mijn 2L2N platen werden geleverd met een 5x2,5mm2 snoer, en zelf een stekker monteren. Aangezien de plaat 2 nuldraden wil, zal ik ze beide op de nul van de wcd moeten aansluiten en dat in de stekker goed aansluiten.

Geen mislukte 3fase wcd, geen enkel probleem wat men zichzelf aan het aanpraten is :P
Dus kijken of ik je begrijp.

Als ik dit plaatje gebruik, dan zit LI-boven de N1, Re-boven de N2, li-onder de L1 en re-onder de L2?

En dat is in mijn geval met een 5-aderige kabel dus
blauw = n1, br = L1, gri = N2, zw = l2

Ok, en dan natuurlijk de aarde. ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPElpYzYKS5N7btiEWWdhlXk9mk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SBz3eFtDwTsm0FsPTVA1KGDZ.jpg?f=user_large

En ja, ps ; ik heb dus een elemat, die ga ik dus maar gewoon op 2 fasen en een N aansluiten. Ding ligt al jaren niks te doen. Ooit aan laten leggen (had hem gehad) voor geval ik ooit nog krachtstroom wilde hebben

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 02-07-2025 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
maartend schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Ik ga nu een gekke vraag strellen, maar weet, ik ben geen elektricien, ik werk met mensen die op straat leven

In mijn hoofd zie ik geen verschil tussen N bruggen in de inductie of N bruggen op de elemat. Kun je dat in jip janneke proberen uit te leggen. Gewoon, interresse
Jip en Janneke taal. Lastig voor een techneut.🤔
Ik probeer het.

Er worden 2 fasen aangesloten op de kookplaat. Deze fasen leveren een sinusvormige spanning die 50 keer per seconde maximaal is. De spanning is niet bij de twee fasen op hetzelfde moment maximaal. Hier zit een verschuiving in tijd in.
Als je de brug in de kookplaat zet dan is de stroom door de nulader maximaal de stroom van 1fase.

Als de stroom door alle drie de fasen gelijk is dan loopt er door de nulader zels helemaal geen stroom. Daarom heeft een driefasemotor ook geen nulaansluiting nodig.

Ga je de twee nullen van de kookplaat naar de groepenkast brengen en daar doorverbinden, dan gaat er door de nuladers dezelfde stroom lopen als door de bijbehorende fasen.
Dit geeft meer warmteverlies. Bovendien is dit niet logisch. Je wijkt af van de standaard driefase Perilex aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Juist om de hele Perilex discussie ben ik zo blij met de Merten v MEG1011-9019 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Septillion schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:53:
Juist om de hele Perilex discussie ben ik zo blij met de Merten v MEG1011-9019 :D
Snap ik niet. Is toch gewoon stekkerloze aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@maartend Correct! Geen stekker, geen gedoe! :D Simpeler, minder verwarring, sneller en goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:43
Septillion schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:24:
@maartend Correct! Geen stekker, geen gedoe! :D Simpeler, minder verwarring, sneller en goedkoper.
Minder verwarring, maar ook minder verwarming!

Bij gebruik van een perilex wcd heb je per geleider 3 overgangsweerstanden in serie, bij het gebruik van lasklemmen (in een aansluitdoos) maar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:44
RaZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:31:
[...]

Sorry, dat is echt onzin. Dat er toevallig L3 op de stekker staat maakt voor de interne bedrading niks uit. Je kunt die pen ook als tweede N gebruiken als je een kookgroep hebt. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden hoe de Perilex WCD is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Juerd schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:11:
[...]

Minder verwarring, maar ook minder verwarming!

Bij gebruik van een perilex wcd heb je per geleider 3 overgangsweerstanden in serie, bij het gebruik van lasklemmen (in een aansluitdoos) maar 1.
Scheelt dit veel in warmte, want ik zou nog kunnen veranderen?
Zou een keukenboer hier moeilijk over doen? Want nu moeten ze toch ook al rekening houden wat ik heb gedaan en met zo'n ding kunnen ze het zien. Zou dus eigenlijk eenvoudiger voor ze moeten zijn.
En is zo'n plaat met zo groot als de afdekplaat van een perilex? Want die heeft wel zijn eigen formaat inbouwdoos.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 03-07-2025 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Juerd schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:11:
[...] Minder verwarring, maar ook minder verwarming!

Perilex: draad - wcd - steker - draad : 3
lasklemmen: draad - klem - draad : 2

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:43
maartend schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:56:
[...]

Scheelt dit veel in warmte, want ik zou nog kunnen veranderen?
Nee, als alle 12 de contacten goed zijn, is de extra warmte verwaarloosbaar. Maar elke overgangsweerstand is een kans op een slechte verbinding, en vooral vieze/geoxideerde stekkers of te hard/zacht aangedraaide schroefjes zijn notoir.
Zou een keukenboer hier moeilijk over doen?
Wat de keukenboer niet kent, dat vreet ie niet. Je bent hierbij afhankelijk van de kennis en ervaring van de keukenboer. Er zijn er, die al niet kunnen dealen met een normale kracht-aansluiting, en er zijn er die gevaarlijke installaties achterlaten met een gebrugde nul voor een kookgroep. Er zijn er ook die een schitterende dienst leveren en alles even netjes doormeten en documenteren. 4 lasklemmen geeft minder kans op een oververhit contact.
En is zo'n plaat met zo groot als de afdekplaat van een perilex? Want die heeft wel zijn eigen formaat inbouwdoos.
Het is iets groter, dus het dekt het gat goed af. Wel is de schroefafstand gebaseerd op een normale inbouwdoos, waardoor je een extra gaatje in het plastic moet maken, of een extra gaatje in de muur, om 'm op 2 punten vast te kunnen schroeven. Dat kost toch zeker 2 minuten extra werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escalate1
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-07 15:07
Niet zozeer een vraag hoe iets aan te sluiten, maar meer een stukje oprechte verbazing hoe deze situatie:
)A. Ruim 30 jaar bij de vorige eigenaar zonder enig probleem heeft kunnen werken zonder - op het oog - schade aan wandcontactdoos of kabel.
)B. Dit apparaat ooit door de fabrikant - ATAG - niet alleen impliciet goedgekeurd is, maar zelfs vooraf al bedraad was om op een 2x230 Kookgroep aan te sluiten. Dit terwijl de aansluitwaarde met 10KW veel hoger ligt, en er ook geen enkele vorm van powermanagment aanwezig is (wat ik gezien de leeftijd wel snap :+ )

Ook is de aansluiting ervan op zijn minst bijzonder, en zou hem zelfs 'slim' willen noemen naar moderne maatstaven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNPdu_ZlSkzmDKqdljp5fXJ2MW4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dpCZLAsZF03Sh5isDM5BrytL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YvU6bHLr3V2niEFG0gbGNWq2b4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FHMHH8BbEHsIHdaeaYldNDq7.jpg?f=user_large

Met een beetje logisch nadenken is de enige waarop dit intern verdeeld kan zijn als volgt, andersom met de oven op 1 kan natuurlijk ook maar komt op hetzelfde neer:
Klem 1: Pit 2KW + Pit 1.5KW
Klem 2: Pit 1.5KW
Klem 3: Pit 2KW
Klem 4: Oven 3KW

Bij aansluiten op een 3L+N werkt het dan met het bruggen van klem 2 en 3 eigenlijk net zo als elk moderner 3L fornuis met 2 fase voor het koken en één voor de oven:
L1: 3.5KW
L2: 3.5KW
L3: 3KW

Maar nu komt het 'bijzondere' de handleiding benoemt expliciet dat het aansluiten op 2x230 met gescheiden nul is mogelijk is, bied er een aansluitschema voor waarbij je het apparaat evenrediger kunt verdelen over 2x1 fase, iets wat met alle moderne inductie fornuizen eigenlijk niet zo kan voor zo ver ik weet:
L1: 5KW
L2: 5KW
Deze aansluitwaardes gaan ook nog eens uit van het voormalige 220V, dus effectief bijna 23A(!) over beide helften van de kookgroep..

Maar dit had in combinatie met deze aansluitwaarde toch echt never nooit gemogen zo? Maar vindt het vooral heel bijzonder dat de fabrikant blijkbaar de moeite heeft genomen extra klemmen te plaatsen waarmee je het apparaat beter tot zijn recht kan laten komen op een 7.4KW aansluiting terwijl dit ding eigenlijk 10KW nodig heeft.

Of werd hier 30+ jaar geleden simpelweg wat 'losser' over gedaan onder het mom van 'je gebruikt het langdurig toch niet allemaal maximaal tegelijk en langdurig blijf je onder de 2x16?
De 2x16 groep is er in de jaren dat ik er zelf nog mee gekookt heb overigens ook nooit uitgeklapt dus wellicht klopt die aanname van de fabrikant in de praktijk dan ook wel gewoon?

@Septillion Dit is dus de bijzondere situaties welke ik in dat Bosch topic ietwat benoemde al :+

----
Goed, om toch wat concrete vragen te stellen buiten het uitspreken van mijn verbazing over dit ding moet er dus een nieuw inductiefornuis komen op de bestaande 2L+2N aansluiting. Ik zit alleen wel met 2 vragen wat betreft de fornuiskeuze maar ook over de bekabeling:

Kan ik de bekabeling in de muur enzo nog vertrouwen als er in totaal 30 jaar met dit fornuis op 2L+2N is gekookt? Zie in de contactdoos van de perilex enzo geen verbrande contacten of andere tekenen van schade door overbelasting maar in theorie kunnen die aders best wel eens langdurig zwaarder ballast zijn dan waar op ontworpen is. Is het in dit geval aan te raden nieuwe draden te trekken vanaf de meterkast of maak ik me nu zorgen om iets wat geen probleem is?

Qua nieuw fornuis wil ik deze keer voor mijn eigen gemoedsrust wel iets dat binnen de afzekering blijft, maar loop dan heel snel ertegenaan dat moderne fornuizen allemaal apparaten zijn welke slechts 3.7KW voor de kookplaat beschikbaar hebben. Ondanks dat inductie efficiënter is en je een pan water alsnog sneller aan de kook gaat krijgen zijn er toch wel situaties met koken de bedenken waarbij je tegen beperkingen aan gaat lopen welke je met deze elektrische plaat van 7KW nooit zou hebben.

Weten jullie toevallig ook of er tegenwoordig nog fornuizen gemaakt worden welke bij 2x1 fase intern anders kunnen werken dan L1 voor de plaat en L2 voor de oven?
Dus iets vergelijkbaars als deze oude Atag met 3 pitten op L1 en oven + 1 pit op L2 zegmaar. Het opnieuw overschrijden van de aansluitwaarde ben ik nadrukkelijk niet naar opzoek maar met een ietwat geknepen oven van zeg ~2KW zou je met zo'n constructie veilig ~5.4KW uit een kookgroep voor het kookgedeelte moeten kunnen halen. Dat klinkt toch als een stuk praktischer en effectiever gebruik van het kookgedeelte dan 3.7KW. Dit is helaas niet goed terug te vinden in de handleidingen van fabrikanten, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Escalate1 Je hebt niet de mogelijkheid om naar 3fase te gaan?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escalate1
onetime schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:25:
@Escalate1 Je hebt niet de mogelijkheid om naar 3fase te gaan?
In ieder geval niet op korte of middellange termijn, deels vanwege zeer lange wachttijd maar ook omdat - buiten dan een fornuis - ik geen noodzaak heb om meer vermogen te kunnen gebruiken dan via een 1x40A hoofdzekering kan. Mogelijk wel in de verdere toekomst, maar laten we het er op houden dat die periode te lang is om te overbruggen met een oplossing welke niet lekker via 2L+2N kan werken :)

Enige wat ik zelf kan vinden is om maar een 7.4KW plaat + losse oven geschikt voor een normaal stopcontact te nemen. Maar dat wil ik eigenlijk echt alleen overwegen als er geen andere oplossing is. De keuken is erg krap opgezet en heeft een uitsparing in de hoek waar een 60cm fornuis past. Met losse spullen gaat dat erg rommelig worden tenzij de hele keuken bij wijze spreken nieuw gekocht wordt en daar is simpel de €€€ niet voor momenteel :P

Liefste zou ik eigenlijk gewoon een fornuis willen welke via 2x1 fase zo rond de 5-5.4KW kan doen voor het kookgedeelte (of zo slim is om 7.4KW naar de plaat te kunnen sturen als de oven uitstaat, maar zal een utopie zijn :+ ). Maar in tegenstelling tot vroeger lijken apparaten met een interne verdeling die dat mogelijk maken simpelweg niet meer gemaakt te worden. 5-5.4KW inductie lijkt me meer dan acceptabel komende vanaf 7KW niet-inductie, 3.7KW klinkt als een downgrade in sommige situaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Escalate1 Jij maakt er van dat het een 2x16A = 7,4kW zou zijn. De fabrikant spreekt in wat je toont nergens van de stromen maar alleen dat het een totaalvermogen van 10kW is. Dan is het vervolgens aan de installateur om er rekening mee te houden.

Was het netter geweest als de fabrikant stromen bij de varianten genoemd had? Absoluut.

Is 2x 5kW (dus feitelijk 2x 25A zekeren) heel raar? Dat ook, maar het kan wel.

Maar op zich is het niet onveilig om dit op een 2x 16A te hebben. Immers zorgt dat er dan netjes voor dat ook de 2,5qmm beschermd is. Het is alleen niet correct volgens de NEN omdat een enkel apparaat de beveiliging kan doen aanspreken en dat is niet deugdelijk.

Qua 3-fase, persoonlijk zou ik gewoon de aanvraag indienen. Wachttijden gaan alleen maar langer worden en goedkoper gaat het ook niet worden... Maar dat is mijn opvatting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escalate1
Septillion schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:39:
@Escalate1 Jij maakt er van dat het een 2x16A = 7,4kW zou zijn. De fabrikant spreekt in wat je toont spreekt nergens van de stromen maar alleen dat het een totaalvermogen van 10kW is.
Fair, heb de handleiding nog eens bekeken maar deze noemt idd nergens expliciet 16A of überhaupt een stroomsterke :)

Anderzijds noemt de fabrikant wel duidelijk dat het bedoelt is voor 'huishoudelijk' gebruik in Nederland (want 2L+2N) Niet helemaal juist van mij inderdaad, maar impliciet las ik dat dus wel als een 2x16.
Maar dat de intentie van de fabrikant dat dit ding op een 2x1 fase 2x25 afgezekerde perilex kan klinkt dan inderdaad wel logisch, vraag me wel af hoe ze dit zelf voor zich zien binnen de context 'huishoudelijk' gebruik dan. Aansluiten op een 1x40 hoofdaansluiting mag ook dan eigenlijk niet want totale aansluitwaarde is hoger dan 40A en op een 3x25 systeem volg je natuurlijk gewoon de 3x16 optie :P
Dan is het vervolgens aan de installateur om er rekening mee te houden.
Ik ben er zelf weliswaar niet voor opgeleid maar in de gemiddelde installateur van keukenapparatuur (hoe veel er wel niet bij lopen die rustig de N1 en N2 samen klemmen op een kookgroep en niet begrijpen waarom dat een probleem is...) heb ik dermate weinig vertrouwen dat ik het liever zelf doe i.c.m. inlezen en het proberen zo goed mogelijk te begrijpen allemaal. Daarom type ik mijn berichten ook vrij uitgebreid, ik leer zelf een hele hoop bij over electra op deze manier door het voor mezelf op te schrijven zegmaar.

De gemiddelde installateur zou dit ding zonder problemen op een 2x16 gooien, sterker nog dat is gebeurt want de vorige bewoners van wie ik dit fornuis er min of meer gratis bij heb gekregen hebben het laten doen en zullen nooit geweten hebben dat hij eigenlijk te zwaar is. Neem ik ze totaal niet kwalijk overigens verder.
Maar op zich is het niet onveilig om dit op een 2x 16A te hebben. Immers zorgt dat er dan netjes voor dat ook de 2,5qmm beschermd is. Het is alleen niet correct volgens de NEN omdat een enkel apparaat de beveiliging kan doen aanspreken en dat is niet deugdelijk.
Hoe zit het dan met het tientallen jaren lang in potentie de draden flink hoger dan 16A ballasten gezien de zekering behoorlijk wat marge laat, kan ik er vanuit gaan dat deze daar geen schade van hebben opgelopen of zou je aanraden om nieuwe draden te trekken vanaf de meterkast gezien het verleden wat nu bekend is ermee?
Qua 3-fase, persoonlijk zou ik gewoon de aanvraag indienen. Wachttijden gaan alleen maar langer worden en goedkoper gaat het ook niet worden... Maar dat is mijn opvatting :)
Zie er vooral ook een beetje tegenop dat ik dan ook direct de gehele meterkast mag vervangen, huidige kast is er niet geschikt voor en bovendien zijn er wat dingen die niet per se onveiligheid zijn maar toch niet helemaal meer voldoen aan de normen van nu welke je dan natuurlijk gelijk even meepakt. Wou dat eigenlijk voor een later moment bewaren i.c.m. aanschaf warmtepomp etc. Oude fornuis is namelijk vrij spontaan kapot (wel eigen schuld :+ ) gegaan en wou het in ieder geval voor nu even bij een 1:1 vervanging houden.

Maar zal er ook eens overna denken of ik de meterkast niet een beetje naar voren kan halen idd. Neemt niet weg dat het ook dan nog wel eventjes gaat duren allemaal, dan is de vraag of tot die tijd met 3.7KW kan leven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Escalate1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:34:
[...]

Fair, heb de handleiding nog eens bekeken maar deze noemt idd nergens expliciet 16A of überhaupt een stroomsterke :)

Anderzijds noemt de fabrikant wel duidelijk dat het bedoelt is voor 'huishoudelijk' gebruik in Nederland (want 2L+2N) Niet helemaal juist van mij inderdaad, maar impliciet las ik dat dus wel als een 2x16.
Maar dat de intentie van de fabrikant dat dit ding op een 2x1 fase 2x25 afgezekerde perilex kan klinkt dan inderdaad wel logisch, vraag me wel af hoe ze dit zelf voor zich zien binnen de context 'huishoudelijk' gebruik dan. Aansluiten op een 1x40 hoofdaansluiting mag ook dan eigenlijk niet want totale aansluitwaarde is hoger dan 40A en op een 3x25 systeem volg je natuurlijk gewoon de 3x16 optie :P
Typisch geval van "not my problem" :) Wat ze leveren is an sich niet fout. Dat het niet zondemeer overal toe kan passen is een los verhaal. Hoe gemeen ook.
Ik ben er zelf weliswaar niet voor opgeleid maar in de gemiddelde installateur van keukenapparatuur (hoe veel er wel niet bij lopen die rustig de N1 en N2 samen klemmen op een kookgroep en niet begrijpen waarom dat een probleem is...) heb ik dermate weinig vertrouwen dat ik het liever zelf doe i.c.m. inlezen en het proberen zo goed mogelijk te begrijpen allemaal. Daarom type ik mijn berichten ook vrij uitgebreid, ik leer zelf een hele hoop bij over electra op deze manier door het voor mezelf op te schrijven zegmaar.
Zeg het vaker, monkey see, monkey do. En een huishoudelijke installatie was ook jaren dusdanig makkelijk dat dit wel ging. Maar het wordt steeds meer dat het echt ontworpen moet worden en dat inzicht lijkt er bij de meeste monteurs niet te zijn. Laat staan bij de keukenboeren...
Hoe zit het dan met het tientallen jaren lang in potentie de draden flink hoger dan 16A ballasten gezien de zekering behoorlijk wat marge laat, kan ik er vanuit gaan dat deze daar geen schade van hebben opgelopen of zou je aanraden om nieuwe draden te trekken vanaf de meterkast gezien het verleden wat nu bekend is ermee?
De draden hebben ook marge. Dat is nu net de hele reden dat een moderne automaat ook marge geeft. Als 2,5qmm werkelijk op 25A afgezekerd had gezeten zou ik me meer zorgen maken.
Zie er vooral ook een beetje tegenop dat ik dan ook direct de gehele meterkast mag vervangen, huidige kast is er niet geschikt voor en bovendien zijn er wat dingen die niet per se onveiligheid zijn maar toch niet helemaal meer voldoen aan de normen van nu welke je dan natuurlijk gelijk even meepakt. Wou dat eigenlijk voor een later moment bewaren i.c.m. aanschaf warmtepomp etc. Oude fornuis is namelijk vrij spontaan kapot (wel eigen schuld :+ ) gegaan en wou het in ieder geval voor nu even bij een 1:1 vervanging houden.
Mja, het is dan wel extra werk. Ook al in hele kast in één keer vervangen vaak wel sneller gedaan dan de boek proberen te verbouwen. En de update naar moderne veiligheideisen is ook wat waard (ook al weet ik niet hoe ver je achter loopt). Maarja, snap dat het nu ongelegen komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Escalate1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:34:
Maar dat de intentie van de fabrikant dat dit ding op een 2x1 fase 2x25 afgezekerde perilex kan klinkt dan inderdaad wel logisch, vraag me wel af hoe ze dit zelf voor zich zien binnen de context 'huishoudelijk' gebruik dan.
Is 25A eigenlijk wel toegestaan voor Perilex? Ik dacht dat die stekker / WCD niet hoger ging dan 16A...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Andrehj er zijn perilexstekkers en -dozen met de PE verticaal (i.p.v. horizontaal) en die mogen op 25A afgezekerd worden.
Persoonlijk zou ik zoiets nooit gebruiken, maar met lasklemmen werken. Of een 32A CEE-aansluiting als het mobiel moet zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escalate1
Septillion schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:50:
Zeg het vaker, monkey see, monkey do. En een huishoudelijke installatie was ook jaren dusdanig makkelijk dat dit wel ging. Maar het wordt steeds meer dat het echt ontworpen moet worden en dat inzicht lijkt er bij de meeste monteurs niet te zijn. Laat staan bij de keukenboeren...
Maar zoveel is er in de afgelopen 30-40 jaar toch helemaal niet verandert in het aansluiten van kookplaten en fornuizen vanuit het perspectief van een keukenboer? Ook toen had je in huisinstallaties maar twee opties, 2L+2N of 3L+N en dat is nu nog steeds zo.

Enige verschil is dat veel moderne platen en fornuizen tegenwoordig standaard geen 2L+2N schema meer aanleveren of er simpelweg helemaal niet geschikt voor zijn (alles met maar één nulklem bijv.). Maar keukenboeren deze wel gewoon op zo'n installatie gevaarlijke aansluiten, zij het door het 2L+1N schema te volgen, zij het door beide Nuldraden te bruggen/onder één klem te duwen. Het verbaast me dat er niet al veel meer woningbranden geweest zijn door een uitgebrande nul als je alleen in dit topic al kijkt hoe vaak dat fout gaat.
De draden hebben ook marge. Dat is nu net de hele reden dat een moderne automaat ook marge geeft. Als 2,5qmm werkelijk op 25A afgezekerd had gezeten zou ik me meer zorgen maken.
Dat scheelt, dus zolang de perilex wcd zelf er gewoon goed uit ziet - en dat is zo - dan kan ik rederlijkwijs wel aannemen dat die aders nog gewoon goed zijn en er zonder problemen weer een nieuw apparaat op kan?
En de update naar moderne veiligheideisen is ook wat waard (ook al weet ik niet hoe ver je achter loopt). Maarja,
Grootste ding wat tegenwoordig niet meer mag is dat er nu geen hoofdschakelaar is. Maar dat zie ik meer als een onhandigheid waardoor ik zelf niks kan aanpassen(zoals het feit dat alle stopcontacten en lichtpunten achter één ALS zitten :+ ) of bijzetten en niet zozeer als daadwerkelijk een veiligheidsissue. Maar dat moet dan sowieso vooraf al gebeuren anders doet de netbeheerder toch niks. Praktisch zal het dan idd waarschijnlijk eerst een geheel nieuwe kast worden tijdelijk op de bestaande aansluiting en dan over op 3x25.

Neig er dan toch naar om voor een fornuis te kiezen met een vermogen zo rond de 10-11KW (~7KW voor de plaat, ~3.5KW voor de oven) en dan de komende tijd maar even wat te behelpen door het powermanagment van de plaat op 3.5/3.7 of eventueel 4KW te zetten. Mocht het echt storend zijn dan ook direct de aanvraag eruit doen voor 3x25.
timovd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:46:
@Andrehj er zijn perilexstekkers en -dozen met de PE verticaal (i.p.v. horizontaal) en die mogen op 25A afgezekerd worden.
Persoonlijk zou ik zoiets nooit gebruiken, maar met lasklemmen werken. Of een 32A CEE-aansluiting als het mobiel moet zijn.
Alleen in de tijd dat dat Atag fornuis is gemaakt was het gebruik van Perilex nog een verplichting volgens mij?
Tegenwoordig is dat vervallen.

CEE zou hypothetisch ook nu geen optie zijn voor een 2L+2N@25A aansluiting, want er is geen CEE standaard met 2 Nul draden. Je zou het zelf wel kunnen maken en zo aansluiten vanaf een rode stekker, maar lijkt me bijzonder onhandig en ook verboden want je voldoet aan geen enkele standaard daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 22:45
Escalate1 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Enige verschil is dat veel moderne platen en fornuizen tegenwoordig standaard geen 2L+2N schema meer aanleveren of er simpelweg helemaal niet geschikt voor zijn (alles met maar één nulklem bijv.). Maar keukenboeren deze wel gewoon op zo'n installatie gevaarlijke aansluiten, zij het door het 2L+1N schema te volgen, zij het door beide Nuldraden te bruggen/onder één klem te duwen. Het verbaast me dat er niet al veel meer woningbranden geweest zijn door een uitgebrande nul als je alleen in dit topic al kijkt hoe vaak dat fout gaat.
Ik denk dat de reden hiervoor dezelfde is als waarom een 2x16A kookgroep (op dezelfde fase) in een 3x25A installatie vrijwel altijd goed werkt: je moet aardig je best doen om met een kookplaat langdurig zoveel vermogen te trekken dat een enkele nul uitfikt of dat een hoofdzekering tript.

Een pan water kookt binnen enkele minuten als je er 3 kW in stopt. En je biefstukje is ook zwart als je die langdurig op hoog vuur in de pan laat liggen. Dus hoe vaak gebruik je nu 2 of meer pitten langdurig op hoog vermogen?

Niet dat ik die installatiefouten wil bagatelliseren, maar ik denk dat dat de reden is waarom het niet vaak echt fout afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Escalate1 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Maar zoveel is er in de afgelopen 30-40 jaar toch helemaal niet verandert in het aansluiten van kookplaten en fornuizen vanuit het perspectief van een keukenboer? Ook toen had je in huisinstallaties maar twee opties, 2L+2N of 3L+N en dat is nu nog steeds zo.
Nouwja, huizen met 3-fase waren toen een heeeeeel stuk schaarser. Daarmee waren platen van >7,4kW dat ook. Dus de branch heeft het trucje elektrisch koken == kookgroep aangeleerd zonder verder na te denken.
Enige verschil is dat veel moderne platen en fornuizen tegenwoordig standaard geen 2L+2N schema meer aanleveren of er simpelweg helemaal niet geschikt voor zijn (alles met maar één nulklem bijv.).
Veel zou ik het niet willen noemen, het is echt de minderheid die geen 2L+2N mogelijkheid hebben. (Uit mijn hoofd) AEG was de grote afwijking daarin maar die lijken nu ook weer voor nieuwe modellen wel een 2L+2N optie te bieden.
Maar keukenboeren deze wel gewoon op zo'n installatie gevaarlijke aansluiten, zij het door het 2L+1N schema te volgen, zij het door beide Nuldraden te bruggen/onder één klem te duwen. Het verbaast me dat er niet al veel meer woningbranden geweest zijn door een uitgebrande nul als je alleen in dit topic al kijkt hoe vaak dat fout gaat.
Yep, doordat ze dus het trucje geleerd hebben en "het dan werkt". Waarmee ze dan bedoelen dat de plaat aan kan maar laat dat nu net het makkelijkste onderdeel zijn :+
Dat scheelt, dus zolang de perilex wcd zelf er gewoon goed uit ziet - en dat is zo - dan kan ik rederlijkwijs wel aannemen dat die aders nog gewoon goed zijn en er zonder problemen weer een nieuw apparaat op kan?
Persoonlijk zou ik dat wel aandurven dan ja. Zeker omdat 2,5qmm ook wel gewoon 20A kan hebben.
Grootste ding wat tegenwoordig niet meer mag is dat er nu geen hoofdschakelaar is. Maar dat zie ik meer als een onhandigheid waardoor ik zelf niks kan aanpassen(zoals het feit dat alle stopcontacten en lichtpunten achter één ALS zitten :+ ) of bijzetten en niet zozeer als daadwerkelijk een veiligheidsissue. Maar dat moet dan sowieso vooraf al gebeuren anders doet de netbeheerder toch niks. Praktisch zal het dan idd waarschijnlijk eerst een geheel nieuwe kast worden tijdelijk op de bestaande aansluiting en dan over op 3x25.
Maar wel overal aardlekschakelaars? Die je ook nog recent getest hebt? :+ En netjes type A (en niet AC)? Geen PV invoer (zonder REM automaat)? etc
Alleen in de tijd dat dat Atag fornuis is gemaakt was het gebruik van Perilex nog een verplichting volgens mij?
Tegenwoordig is dat vervallen.

CEE zou hypothetisch ook nu geen optie zijn voor een 2L+2N@25A aansluiting, want er is geen CEE standaard met 2 Nul draden. Je zou het zelf wel kunnen maken en zo aansluiten vanaf een rode stekker, maar lijkt me bijzonder onhandig en ook verboden want je voldoet aan geen enkele standaard daarmee.
CEE zou ik zeker niet doen, het is al erg genoeg dat de geen eenduidige aansluiting hebben voor een Perilex. Persoonlijk fan van vaste aansluiting door bijvoorbeeld een Merten MEG1011-9019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Out.of.Control Ja en nee. Bij een 2x16A op dezelfde fase kan alles behalve de hoofdzekering de stroom nominaal gewoon aan. Dus de beveiliging is afdoende voor de installatie. Voor je wat overbelast (buiten de marges) grijpt de beveiliging in. Dat is alleen sneller dan totale vermogen van de plaat.

Bij enkele N geldt dat niet. Je bent werkelijk de installatie aan het overbelasten als je wel eens heftig aan het koken bent. Bij dubbele N onder zelfde klem kan dat dus ook ongemerkt gebeuren wat ook niet mag kunnen.

Dus vind de situatie dan wel echt heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Escalate1
Septillion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:16:
Veel zou ik het niet willen noemen, het is echt de minderheid die geen 2L+2N mogelijkheid hebben. (Uit mijn hoofd) AEG was de grote afwijking daarin maar die lijken nu ook weer voor nieuwe modellen wel een 2L+2N optie te bieden.
Bij fornuizen komt het wel iets wat vaker voor dan met kookplaten. Maar het niet in de handleiding of aan de achterkant aanwezig zijn van een helder 2L+2N schema komt wel vaker voor op moderne platen heb ik het idee dan 'vroeger', welke 9 van de 10 keukenboeren dan gewoon volgens 2L+1N aansluiten op een kookgroep.
Persoonlijk zou ik dat wel aandurven dan ja. Zeker omdat 2,5qmm ook wel gewoon 20A kan hebben.
Dat scheelt dan weer, ga ik me daar verder niet zo'n zorgen om maken :)
Maar wel overal aardlekschakelaars? Die je ook nog recent getest hebt? :+ En netjes type A (en niet AC)? Geen PV invoer (zonder REM automaat)? etc
Ja, heb ze recent bij het verwijderen van het oude fornuis nog even getest toevallig, werken beide prima. Elke groep zit achter een ALS (van origine niet, vandaar de onlogisch verdeling dat alle normale stopcontacten op één ALS zitten en zaken als de wasmachine, kookgroep en zo op de andere ALS zitten welke er later is bijgekomen). Type zou ik moeten controleren maar sluit niet uit dat in ieder geval de originele ALS nog een Type AC zou kunnen zijn..

PV is en komt er niet, zit nog een woning boven mij en heb dus geen eigen dak waarop dat kan.
Persoonlijk fan van vaste aansluiting door bijvoorbeeld een Merten MEG1011-9019.
Voor een inbouwplaat zou dat ook mijn voorkeur zijn ja.
Een losstaand fornuis is iets met een stekker toch wel handiger vindt ik, dan kun je die er makkelijker een keertje uithalen bij het schoonmaken van zij en achterkant.
Out.of.Control schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:43:
Een pan water kookt binnen enkele minuten als je er 3 kW in stopt. En je biefstukje is ook zwart als je die langdurig op hoog vuur in de pan laat liggen. Dus hoe vaak gebruik je nu 2 of meer pitten langdurig op hoog vermogen?
Bij een niet inductie fornuis duurt het koken van water wel net even wat langer dan een paar minuten doordat eerst de plaat warmt wordt.
Als je een typisch Hollandse aardappels-vlees-groenten maaltijd klaarmaakt is het niet ondenkbaar dat je de aardappels +groenten tegelijk op vol vermogen zet en het vlees op ~2/3 vermogen. Voeg er bij een fornuis een oven aan toe omdat één huisgenoot een pizza eet ofzo welke je gelijktijdig laat voorverwarmen...

Dan ga je door een enkele nul al rustig 25A-30A sturen voor ~10 minuten lang. Blijkbaar zijn alle marges op aderdiktes enzo dan nog steeds groot genoeg dat dit in de praktijk niet tot brand leidt, maar marges zijn er voor om als reserve te dienen als er iets onverwachts fout gaat. Niet om structureel én planmatig fors te overschreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Septillion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:23:
@Out.of.Control Ja en nee. Bij een 2x16A op dezelfde fase kan alles behalve de hoofdzekering de stroom nominaal gewoon aan. Dus de beveiliging is afdoende voor de installatie. Voor je wat overbelast (buiten de marges) grijpt de beveiliging in. Dat is alleen sneller dan totale vermogen van de plaat.

Bij enkele N geldt dat niet. Je bent werkelijk de installatie aan het overbelasten als je wel eens heftig aan het koken bent. Bij dubbele N onder zelfde klem kan dat dus ook ongemerkt gebeuren wat ook niet mag kunnen.

Dus vind de situatie dan wel echt heel anders.
Misschien schreef ik het niet helemaal duidelijk op. Ik begrijp de risico's heel goed, maar ik reageerde op de opmerking van @Escalate1 waarin hij schreef dat het hem verbaasde dat er niet veel ongelukken gebeuren met verkeerd aangelegde kookgroepen. Ik denk dat dat o.a. komt doordat je in de praktijk niet vaak langdurig het volle vermogen van een kookplaat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Escalate1 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Bij een niet inductie fornuis duurt het koken van water wel net even wat langer dan een paar minuten doordat eerst de plaat warmt wordt.
Als je een typisch Hollandse aardappels-vlees-groenten maaltijd klaarmaakt is het niet ondenkbaar dat je de aardappels +groenten tegelijk op vol vermogen zet en het vlees op ~2/3 vermogen. Voeg er bij een fornuis een oven aan toe omdat één huisgenoot een pizza eet ofzo welke je gelijktijdig laat voorverwarmen...
Maar we hadden het toch over kookgroepen waarvan de nul ten onrechte gebrugd is en dat soort zaken? Ik mag toch hopen dat de oven over het algemeen wel netjes op een eigen groep zit. Zo gek zijn de meeste keukenboeren ook weer niet (hoop ik).
Dan ga je door een enkele nul al rustig 25A-30A sturen voor ~10 minuten lang. Blijkbaar zijn alle marges op aderdiktes enzo dan nog steeds groot genoeg dat dit in de praktijk niet tot brand leidt, maar marges zijn er voor om als reserve te dienen als er iets onverwachts fout gaat. Niet om structureel én planmatig fors te overschreiden.
Ik denk dat we het over dat laatste heel snel eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mots
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16-08 22:34
Naar aanleiding van gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2210212

@kaneel wat heb je uiteindelijk gedaan en hoe gaat het nu? Ik heb hetzelfde (zelfde oven) en hier krijg ik ook verschillend advies.

Is een 3x25a voldoende?
“Knijp” je het vermogen van het fornuis met de eco logic stand?
Gebruik je 4mm2 kabels voor het stopcontact?

Ik ben benieuwd.

Gezien het nogal een kick is en er een beter topic is => schopje

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 23-07-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-08 10:29

uaT

Bij een kennis is een nieuwe keuken geinstalleerd met een Bora Pure en een aardlekautomaatkookgroep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-En8wNtIRdeCeINsgX7xXE_eXC8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pYMnHe4ifgfdTCHN47RD2ZUE.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHGgUQEbGsRt9DJHvhqDzCk4BL4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q7iahQlg5sAUkl78CrdJMWvL.jpg?f=user_large
Er is een 3-fase aansluiting en de automaat is op 2 fasen aangesloten, de brug 4-5 is op de bora niet aangesloten en gaat met 2 nulleidingen naar de automaat. Ik had mijn bedenkingen al bij deze keuze en zoals verwacht tript de kookgroep meteen bij het inschakelen. Er is nu gedoe over hoe dit moet worden opgelost maar mijn vraag is of dit uberhaupt op op deze manier (2-fase) kan werken. Zodra in de Bora de brug tussen L2-L3 wordt aangebracht tript het en zonder de brug werkt het de afvoerventilator (3) niet. Blijkbaar is de nul van (3) in de kookplaat intern al doorverbonden met 1 en 2. Misschien is er iemand die dit ook eerder heeft meegemaakt en een oplossing heeft. De voor de hand liggende oplossing is natuurlijk een 4 polige aardlekautomaat maar daar is niet echt ruimte voor.

[ Voor 3% gewijzigd door uaT op 16-07-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@uaT dat soort kookgroepen (gekoppelde 1f automaten) zijn bedoeld voor een 1f hoofdaansluiting.
Afbeelding 6.34 heeft het over een 2f aansluiting en is dus alleen geschikt voor een installatie met 2 (of meer fasen) waarbij de fasen (120 graden) gedraaid zijn.
Blijkbaar is de nul van (3) in de kookplaat intern al doorverbonden met 1 en 2
In denk niet dat dat klopt, want dan zou deze plaat alleen voor meerfase geschikt zijn.
L2 en L3 kun je bruggen en 2x een N aansluiten. L1 moet dan natuurlijk wel op de zelfde (kant van de) automaat aangesloten zijn als N1.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

ja zo was het ook aangesloten, alleen zonder nulbrug in de bora. Met een nulbrug gaat er toch een willekeurige nulstroom naar de automaten? Misschien klopt mijn logica niet..

[ Voor 181% gewijzigd door uaT op 16-07-2025 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@uaT Kookgroep uit alamats is alleen toe te passen met gescheiden N.

En bij een 1-fase aansluiting mag de N niet samen genomen worden tenzij deze ook beveiliging heeft.

Maar als je een 3-fase aansluiting hebt, de twee delen van de kookgroep over twee fases verdeeld zijn en de plaat netjes met gescheiden N is aansloten (en fabrikant geeft aan dat dit kan) is dit geen probleem.

Heeft de Bora ook een 2L+2N schema? Zo ja, dan zouden de L en N die een paar vormen niet op dezelfde alamat uit komen. Dan zou je de N's eens moeten wisselen.

Maar mooiste oplossing lijkt me gewoon een 3P+N alamat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@uaT Ik heb weleens een smalle (2 of 3 units brede) 3fase automaat of alamat gezien.
Ik weet ook het merk niet meer en kan hem zo snel niet terug vinden. Zou dat helpen? Toch op 3fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ycxv9z7DKGURw4hGO3WCBuiJj0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IZpPpD09sXSqStHj6tmDCln0.jpg?f=user_large
Dit zijn de aansluitmogelijkheden, 2L+2N wordt niet genoemd. Ik heb alles doorgemeten maar zal de nullen eens voor de grap omwisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@uaT Is er echt geen mogelijkheid voor de zo-ie-zo al beste optie?
Desnoods een klein kastje naast de bestaande groepenkast voor de 3fase alamat. 400V tussen de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

@onetime Ik had het ook liever met een 3P+N alamat opgelost. De kookgroep zit op een 3 fase kamrail met een rij andere SEP alamats, daar zou ik dan in moeten gaan zagen en dan nog is er maar 3 module vrij.
Geen ideale situatie maar zou mooi zijn als het in de huidige configuratie kan worden opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
Misschien zit de ventilator tussen L3 en N1 aangesloten.
Probeer het eens met een doorverbinding tussen L1 en L3 i.p.v. L2 en L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Goede tip! De bijgeleverde brug kan helaas niet van L1 naar L3. Ik zou zelf een brug kunnen maken met flexibel 1,5mm2 en adereindhuls maar dan moet dat even dik zijn als de perilex aansluiting. Kookplaat zit al ingebouwd en draden op kop onder het werkblad aansluiten is dan geen leuk klusje.
Overigens wbt nullen verwisselen, de kookplaat doet het zonder doorverbinding L2-L3.

edit: de adereindhuls van de perilexsnoer is even dik (2.8mm) als 2,5mm2 massief dus dat zou moeten lukken

[ Voor 18% gewijzigd door uaT op 17-07-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@uaT 2,5qmm heeft een diameter van 1,6mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Om te testen; prima.
Maar voor een permanente oplossing moet je het zelfde materiaal (stug of flex) gebruiken met de zelfde diameter, want anders klemt het niet met gelijke kracht.

Een platte (meegeleverde) brug moet je daarom ook achter de zelfde kant (links) van de schroef zetten als je draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Septillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:48:
@uaT 2,5qmm heeft een diameter van 1,6mm.
uiteraard, verkeerd opgemeten...

Ik ga het binnnenkort eens testen met een stuk flexdraad van 1,5mm2
Het aansluitschema laat geen optie zien van L1L2-N1N2 (1 fase) . Is dat omdat die handleiding internationaal is en dit alleen in NL wordt gebruikt?

[ Voor 22% gewijzigd door uaT op 17-07-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torbs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:43
Hoi,

Er wordt momenteel een nieuwe keuken geplaatst bij mij met een inductiekookplaat van AEG.
Ik heb even wat vragen over de aansluiting.

Op dit moment heb ik nog een 1x25 aansluiting die begin volgende maand word aangepast naar een 3x25 aansluiting. Mijn installateur heeft al de voorbereidingen getroffen door 3 fase hoofdschakelaar te plaatsen en een krachtgroep voor de kookplaat. Tot zover dacht ik heb ik het goed voor elkaar.

Alleen wil nu de keukeninstallateur de kookplaat aansluiten met 2 fase en 2 nullen. Die zegt dat hiervoor dus een wijziging gedaan moet worden in de meterkast. Klopt dit wat hij zegt? Of moet dit tijdelijk zo omdat ik nu nog maar een 1 fase aansluiting heb?
Hoe moet dit dan bij de krachtgroep in de meterkast aangesloten worden?

Dit is het aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXE5AyxhVEOAJ1cIiYRZnRKK5ZI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JelnQ2pYSSLzT6UGDFdT4FwJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Volgens dit aansluitschema is een aansluiting met 2 fasen en twee nullen helemaal niet mogelijk. Dus niets laten veranderen in de groepenkast. Als het maar voor enkele weken is dan adviseer ik je om voorlopig 1 fase en 1 nul aan te sluiten volgens het rechter schema. En tijdens het koken bewust om te gaan met het vermogen. Misschien is het wel mogelijk om het maximaal te trekken vermogen in te stellen in de plaat.

[ Voor 4% gewijzigd door devriesjande op 18-07-2025 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:09
devriesjande schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:38:
Volgens dit aansluitschema is een aansluiting met 2 fasen en twee nullen helemaal niet mogelijk. Dus niets laten veranderen in de groepenkast. Als het maar voor enkele weken is dan adviseer ik je om voorlopig 1 fase en 1 nul aan te sluiten volgens het rechter schema. En tijdens het koken bewust om te gaan met het vermogen. Misschien is het wel mogelijk om het maximaal te trekken vermogen in te stellen in de plaat.
Helemaal eens met dit advies, maar ik zou bij het rechter schema een brug tussen L1 en L2 verwachten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torbs
devriesjande schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:38:
Dus dan zal ik L1 en de N moeten aansluiten en de andere loshalen. Dan de andere losse draden tijdelijk afdoppen totdat mijn meterkast is omgezet naar 3 fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ik neem aan dat er een Perilex aansluiting zit.
Dan sluit je van de kabel naar de kookplaat maar 3 aders aan. Loshalen is dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torbs
devriesjande schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:52:
Ik neem aan dat er een Perilex aansluiting zit.
Dan sluit je van de kabel naar de kookplaat maar 3 aders aan. Loshalen is dan niet nodig.
Op het moment dat ik een volledige 3 fase aansluiting heb doe ik er een 4de ader bij zodat deze volgens het 400v schema is aangesloten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Torbs Laat alles 3fase aansluiten, behalve bij de automaat in de groepenkast. Laat daar alle drie de fase draden op dezelfde afgaande fase van de automaat aansluiten. Dan ben je bij de ombouw naar 3fase snel klaar; alleen ook de drie draden daar weer over de drie fasen verdelen en je bent het heertje.
Dan ben je tot die tijd beperkt tot totaal 16A = 3,6 kW voor de hele plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torbs
@onetime Dat ik het even duidelijk heb. De volgende stappen zou ik moeten doen:

1. De draden bij de kookplaat volgens het 400v schema aansluiten. 2 fase draden + 1 N + 1 aarde. Deze ook zo koppelen aan de perilex.
2. In de meterkast alle 3 de fase draden aan de bovenkant in 1 fase doen van mijn krachtgroep.
3. Kookplaat vermogen beperken.
4. Wachten totdat de meterkast is aangepast naar 3 fase
5. De 3 fase draden weer op de juiste plek in de krachtgroep plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
@Torbs Dat klopt.
Helemaal eens met @onetime. Dit is de handigste methode, vooral ook omdat de automaat in de groepenkast meestal enorm veel beter toegankelijk is dan de onderkant van een ingebouwde kookplaat, of de perilex WCD.
Maar stap 3 zou je evt ook over kunnen slaan. Gewoon niet te veel tegelijk op vol vermogen zetten. Mocht de groep toch door overbelasting uitschakelen kun je die evt alsnog doen, maar bij veel kookplaten is dat nogal ingewikkeld.
Het zal je verbazen hoe lang het goed gaat zonder dat je groep eruit gaat.
Vooral als je ook nog een Quooker hebt, waaruit je kokend water tapt voor aardappels, pasta, rijst of groente.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 18-07-2025 19:35 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
uaT schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:13:
[Afbeelding]
Dit zijn de aansluitmogelijkheden, 2L+2N wordt niet genoemd. Ik heb alles doorgemeten maar zal de nullen eens voor de grap omwisselen
(Enkel fase huis)
Als die nullen niet gekoppeld zijn in het apparaat dan kan je 2L+2N maken door brug bij de nullen te verwijderen.
Zitten de nullen wel gecombineerd in het apparaat, dan kan je eventueel een 4-polig automaat toepassen waarbij je de op de gecombineerde nul-aansluiting 2x2,5mm2 kan aansluiten.
Omdat de nul-aders dan beveiligd zijn op overstroom is geen risico als één nul lostrilt / los ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 18-07-2025 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Septillion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:16:
Escalate1 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:05:
Maar het niet in de handleiding of aan de achterkant aanwezig zijn van een helder 2L+2N schema komt wel vaker voor op moderne platen heb ik het idee dan 'vroeger'
Dit zijn stiekem inderdaad meer platen dan je verwacht. Mooi dat er in dit topic meteen een voorbeeld van Bora en AEG voorbij komt zonder expliciete fabrikantinstructies voor 2L+2N. :+

Die Bora platen worden volgens mij met bosjes tegelijkertijd op kookgroepen aangesloten. Maar dat het er eigenlijk niet voor bedoeld is, merk je wanneer je hem op 2 aardlekautomaten aansluit en de boel niet werkt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torbs
Torbs schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:23:
Hoi,

Er wordt momenteel een nieuwe keuken geplaatst bij mij met een inductiekookplaat van AEG.
Ik heb even wat vragen over de aansluiting.

Op dit moment heb ik nog een 1x25 aansluiting die begin volgende maand word aangepast naar een 3x25 aansluiting. Mijn installateur heeft al de voorbereidingen getroffen door 3 fase hoofdschakelaar te plaatsen en een krachtgroep voor de kookplaat. Tot zover dacht ik heb ik het goed voor elkaar.

Alleen wil nu de keukeninstallateur de kookplaat aansluiten met 2 fase en 2 nullen. Die zegt dat hiervoor dus een wijziging gedaan moet worden in de meterkast. Klopt dit wat hij zegt? Of moet dit tijdelijk zo omdat ik nu nog maar een 1 fase aansluiting heb?
Hoe moet dit dan bij de krachtgroep in de meterkast aangesloten worden?

Dit is het aansluitschema:
[Afbeelding]
Na wat advies gevraagd te hebben wou ik bezig gaan met het aanpassen van de aansluitingen. Alleen loop ik tegen een probleem aan. De plek waar ik verwachte dat ik het kon wijzigen in de kookplaat lopen alleen draden. Die vast zitten in het binnenwerk. Heeft iemand ervaring met deze aeg kookplaat https://www.aeg.nl/kitche...ombo-hob-hood/nch84b03cb/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPTNLVfisRiEphpv2oKxKlCszao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJ7Rf5MBMJhLcMWenHzkAkfe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcF4Oy_VXunPrXTZ87JWm5WghAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7glWkVIr7Go7gloYlyt42STj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct-hPjIgt9hVhfXtv6E7TLuRLqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6s49nIHaZXZEzZrtjgKzi01k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Geen ervaring. Maar deze kookplaat is dus compleet met aansluitkabel geleverd. Volgens pagina 11 van de handleiding zijn bruin en zwart de 2 fasen. En twee gecombineerde blauwe aders de nul. Ik zie op de foto een grijze ader. Ga er maar vanuit dat die grijze ader de tweede nulader is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torbs
Dan kan deze plaat dus alleen maar volgens 2L 2N aangesloten worden? Heb ik dus voor niks een krachtgroep nu in mijn meterkast en moet dit toch een kookgroep worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
Nee hoor. Hij kan prima op een krachtgroep worden aangesloten. Je gebruikt alleen 2 van de 3 fasen. Ik neem aan dat er ook een oven/magnetron in de keuken zit.. Zoek eens uit op welke fase die oven zit. En gebruik die fase niet voor de kookplaat.
Bruin en zwart sluit je aan op de faseaansluitingen in de Perilex. Blauw en grijs samen op de nulaansluiting. En uiteraard de aarde aansluiten.
Omdat je de kookplaat voorlopig op 1 fase gebruikt sluit je bruin en zwart tijdelijk op dezelfde klem aan. Moet je wel uitzoeken op welke klem spanning staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torbs
Oven en magnetron komen op fase 1 dan zorg ik dat de kookplaat op 2 en 3 komt wanneer ik een volledige 3 fase aansluiting heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Torbs schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:53:
Dan kan deze plaat dus alleen maar volgens 2L 2N aangesloten worden? Heb ik dus voor niks een krachtgroep nu in mijn meterkast en moet dit toch een kookgroep worden?
Juist omgekeerde! AEG geeft alleen een schema voor een krachtgroep en juist niet voor een kookgroep (2x P+N op 1-fase).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torbs
Bedankt voor alle tips. Ik heb de kookplaat aangesloten en werkend kunnen krijgen. Kunnen we vanavond weer lekker koken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Torbs Voor de volgende keer: ik zie op foto 2 en 3 volgens mij van die klik klemmetjes die je door de "haak" van de rand te duwen zo open kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthKermit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-07 17:21
Ik heb vandaag een nieuwe kookplaat geinstaleerd (AEG IBS64200CB). Het is als het goed is geschikt voor 1 en 2 fase. Na het aansluiten van de kookplaat werkt alleen de linkerhelft van de kookplaat. De lampjes branden wel maar het verwarmt niks aan de rechterkant. Na aan en uit zetten heb ik vastgesteld dat groep 2 in de meterkast geen invloed heeft op de kookplaat. Bij mijn oude die 1 fase was, had 2 wel invloed(als ik 2 ging uitzetten, ging de kookplaat ook uit, zelfde geval bij 1)
Ik heb de perilex stekker zo aangesloten:
N= blauw-grijs
L1= bruin
L2= zwart
L3=
Grond=(geen grond, dubbele isolatie)
Ik heb de kookplaat zoals hieronder aangesloten:
https://imgur.com/a/eMHjuK2
Ik dacht dat ik een 2 fase aansluiting had, maar daar twijfel ik nu over. Zo ziet mijn meterkast er uit:
https://imgur.com/a/eVPRTgV
https://imgur.com/a/kRNpwu3
Weet iemand misschien wat het probleem kan zijn? Heb ik nou 2 fase of 1 fase? Gelukkig heeft de fabrikant het zo gemaakt dat het ook op 1 fase werkt, ik moet dan alleen de bruine en de zwarte aan elkaar verbinden maar dat vind ik wel zonde van de capaciteit van de kookplaat.

Schopje naar het grote topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 25-07-2025 14:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Of je een 1-fase of 3-fase aansluiting hebt is niet te zien op de meterkast foto's. Daar is een overzichtsfoto voor nodig. Hoe dan ook is de boel niet goed aangesloten. Er is geen kookgroep voor groep 1 en 2, het zijn losse automaten.

Wist je dat er een heel topic bestaat voor dit soort vragen?
Het grote kookplaat aansluiten topic

Perilex stekkers zijn eigenaardige beestjes. De bedrading wil nog wel eens wisselen, dus de enige manier om erachter te komen hoe deze loopt is zelf doormeten. Daar heb je een multimeter voor nodig. Op die manier kun je in ieder geval vaststellen of er spanning staat op de bruine en zwarte draad.

Uiteindelijk zal de oplossing afhankelijk zijn van of je een 1 of 3 fase huisaansluiting hebt. Maar je zult sowieso iets moeten (laten) veranderen in de meterkast.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kan het dat ik op een niet aangesloten aansluiting van een perilex een 0,2 V meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@maartend dat is een vraag voor het algemene elektra topic. Waar meet je de spanning (tussen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
timovd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:50:
@maartend dat is een vraag voor het algemene elektra topic. Waar meet je de spanning (tussen)?
Tussen de 0 en een niet aangesloten poot op mijn perilex, linksonder, dus L3 als je normaal kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag over aansluiten

Ik heb een 5-adrerige kabel. N, L1 en L2 aangesloten op Alemat en die op 2 aardlek. In de Perilex wcd zit LB de N, RB de L1 en RO de L2. LO is niet aangesloten.
De kabel is aangesloten door de kabelboer op een stekker.

Ik doe de stekker in de perilex, beide aardleks klappen er uit. Lijkt mij dus een aansluitingsprobleem in mijn inductie. Klopt mijn redenatie?

Oja metingen in de Perilex WCD, over N en L1 meet ik 230, over N en L2 meet ik 230 en tussen L1 en L2 meet ik 400.

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 27-07-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
maartend schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:56:
Ik doe de stekker in de perilex, beide aardleks klappen er uit. Lijkt mij dus een aansluitingsprobleem in mijn inductie. Klopt mijn redenatie?
Dat is je probleem. Je kunt een kookplaat (een paar uitzonderingssituaties daargelaten) niet op twee verschillende aardlekschakelaars aansluiten. Zie ook de TS. Daar zit (met reden!) geen versie tussen waarbij de kookplaat op twee verschillende aardlekschakelaars aangesloten is.

Het probleem zit dus niet in je inductiekookplaat, maar in je eigen knutselwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 27-07-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Dat is je probleem. Je kunt een kookplaat (een paar uitzonderingssituaties daargelaten) niet op twee verschillende aardlekschakelaars aansluiten. Zie ook de TS. Daar zit (met reden!) geen versie tussen waarbij de kookplaat op twee verschillende aardlekschakelaars aangesloten is.
Betekend dit dat als ik ze op 1 Aardlek aansluit dat mogelijk het probleem voorbij is?

Wacht, nee dat is natuurlijk ook prut.

Thxn, ik laat een elktricien komen voor dit laatste stuk

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 27-07-2025 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
maartend schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:34:
Betekendt dit dat als ik ze op 1 Aardlek aansluit dat mogelijk het probleem voorbij is?
Ja. Maar dat is nog wel steeds een inferieure oplossing. De beste manier is altijd het gebruik van een krachtgroep.

Het lijkt me verstandig dat je eerste even de TS goed gaat lezen (en begrijpen) voordat je verder gaat hiermee, want uit je vragen blijkt duidelijk dat je je onvoldoende in de materie hebt verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Ja. Maar dat is nog wel steeds een inferieure oplossing. De beste manier is altijd het gebruik van een krachtgroep.

Het lijkt me verstandig dat je eerste even de TS goed gaat lezen (en begrijpen) voordat je verder gaat hiermee, want uit je vragen blijkt duidelijk dat je je onvoldoende in de materie hebt verdiept.
100 keer TS doorgelezen, maar plat gezegd, is behoorlijk niet jip-janneke geschreven, en daar me pak ik dingen verkeerd op. Ik moet dus de voldoende optie doen. En dat ga ik lekker niet zelf doen meer. Ding kan voor zover ik begreep niet op een 3-fasen krachtgorpe. Is of 7.4kW of 5.4kW. De 11kW stond niet bij de opties

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 27-07-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
maartend schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:38:
100 keer TS doorgelezen, maar plat gezegd, is behoorlijk niet jip-janneke geschreven. Ik moet dus de voldoende optie doen. En dat ga ik lekker niet zelf doen meer. Ding kan voor zover ik begreep niet op een 3-fasen krachtgorpe. Is of 7.4kW of 5.4kW. De 11kW stonmd niet bij de opties
Lees dit topic even door, dit onderwerp is al honderden malen aan de orde geweest. Elke (elektrische) kookplaat kan op een krachtgroep. Hooguit gebruik je soms niet alle fasen, maar dat maakt niets uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 27-07-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:41:
[...]

Lees dit topic even door, dit onderwerp is al honderden malen aan de orde geweest. Elke (elektrische) kookplaat kan op een krachtgroep. Hooguit gebruik je soms niet alle fasen, maar dat maakt niets uit.
Dus toch. Dan ga ik op die manier terug. Maar ook dat laat ik doen dan. Want ik ga dan zeker de fout in. Want dan moet ook de perilex stekker goed worden gemaakt. Nu zit grijs aan blauw dus aan N.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

maartend schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Dus toch. Dan ga ik op die manier terug. Maar ook dat laat ik doen dan. Want ik ga dan zeker de fout in. Want dan moet ook de perilex stekker goed worden gemaakt. Nu zit grijs aan blauw dus aan N.
Ben je nu nog steeds sinds eind mei bezig om een kookplaat aan te sluiten? Bel een electricien als je het na 2 maanden nog steeds niet snapt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
RaZ schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:57:
[...]

Ben je nu nog steeds sinds eind mei bezig om een kookplaat aan te sluiten? Bel een electricien als je het na 2 maanden nog steeds niet snapt ;)
Vrijdag is die keukenboer geweest, gisteren festival, nu aansluiten, maar dus dit probleem, dat dus in mijn meterkast zit en dus idd electricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
maartend schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:56:
Vraag over aansluiten

Ik heb een 5-adrerige kabel. N, L1 en L2 aangesloten op Alemat en die op 2 aardlek. In de Perilex wcd zit LB de N, RB de L1 en RO de L2. LO is niet aangesloten.
De kabel is aangesloten door de kabelboer op een stekker.

Oja metingen in de Perilex WCD, over N en L1 meet ik 230, over N en L2 meet ik 230 en tussen L1 en L2 meet ik 400.
Zit op de Alemat ook de een doorverbinding/draadbrug tussen de twee N (blauw)? Let op die kabel moet dezelfde dikte te hebben als die van lange kabel die vanaf de perilex naar de meterkast komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPAv4p1jz2OfE9K84c6guSXw9PI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SKNurhrqoIDOPK9TfU6FYygx.jpg?f=user_large

De aardlek is bij jouw toch ook drie fase en zo niet op verschillende aardleks maar op dezelfde aardlek zoals in het midden de afbeelding hierboven.

Wil je naar 11 kW dan L3 naar een extra 16A Alamat en nog een extra N brug en een ader in de vijf aderige kabel aansluiten op de derde Alamat. Beter zou zijn om meteen dan een drie fase Alamat te gebruiken omdat je dan geen N bruggen hoeft te gebruiken.

Dit is zoals ik het openingstopic interpreteer.

Edit: je geeft aan dat je twee Alamat's hebt gebruikt en dat gaat waarschijnlijk niet werken. De afbeelding zelf geeft twee automaten weer die naar de drie-fase aardlek gaat. Die kan wel gelijktijdig meer fases controleren met één gezamenlijke N draad.

Altijd via een aardlek gaan en in jouw geval is die drie-fase en daarboven de automaten die naar de het perilex WCD gaan. Beter is dan meteen een drie fase Alamat te nemen en dat spaart ruimte uit in de stoppenkast.

[ Voor 13% gewijzigd door esphome op 28-07-2025 10:47 . Reden: Geen Alamat maar automaten ]

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste