Er zit geen probleem in je groepenkast. Dat heb ik eerder al duidelijk gemaakt. De automaat linksboven in de groepenkast kan je gebruiken. En dan alle drie de fasen aansluiten in de Perilex.maartend schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:05:
[...]
Vrijdag is die keukenboer geweest, gisteren festival, nu aansluiten, maar dus dit probleem, dat dus in mijn meterkast zit en dus idd electricien.
Lastige is, ik lijk voor mijn idee tegenstrijdige antwoorden te krijgen. Ik laat het dus maar doen.devriesjande schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:18:
[...]
Er zit geen probleem in je groepenkast. Dat heb ik eerder al duidelijk gemaakt. De automaat linksboven in de groepenkast kan je gebruiken. En dan alle drie de fasen aansluiten in de Perilex.
Was een leuk probeersel van mij, kan ik gewoon niet.
[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 28-07-2025 11:31 ]
Prima dat je beseft dat het je zelf niet lukt.
Maar het is heel eenvoudig. Bruin-zwart-grijs sluit je aan op de faseaansluitingen van de automaat linksboven in de groepenkast. Blauw op de nul van deze automaat en aarde op de aardrail. In de Perilex Bruin-zwart-grijs op L1,L2,L3. Blauw op de N en Aarde op het middencontact.
Het hangt van de kookplaat af of je van twee of drie fasen gebruik maakt. Als er maar twee nodig zijn dan sluit je die derde fase gewoon niet aan in de stekker.
Maar het is heel eenvoudig. Bruin-zwart-grijs sluit je aan op de faseaansluitingen van de automaat linksboven in de groepenkast. Blauw op de nul van deze automaat en aarde op de aardrail. In de Perilex Bruin-zwart-grijs op L1,L2,L3. Blauw op de N en Aarde op het middencontact.
Het hangt van de kookplaat af of je van twee of drie fasen gebruik maakt. Als er maar twee nodig zijn dan sluit je die derde fase gewoon niet aan in de stekker.
@maartend
"Ik heb een 5-adrerige kabel. N, L1 en L2 aangesloten op Alemat en die op 2 aardlek. In de Perilex wcd zit LB de N, RB de L1 en RO de L2. LO is niet aangesloten."
Jij sprakt van een Alemat, devriesjande geeft aan dat je de automaat linksboven kunt gebruiken. Als je dat nu dan eens probeert, je hebt kennelijk alles wat je nodig al in de stoppenkast zitten.
"Ik heb een 5-adrerige kabel. N, L1 en L2 aangesloten op Alemat en die op 2 aardlek. In de Perilex wcd zit LB de N, RB de L1 en RO de L2. LO is niet aangesloten."
Jij sprakt van een Alemat, devriesjande geeft aan dat je de automaat linksboven kunt gebruiken. Als je dat nu dan eens probeert, je hebt kennelijk alles wat je nodig al in de stoppenkast zitten.
Heya.esphome schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:50:
@maartend
Ik laat het doen, heb al afgesproken met iemand. Stekker die keukenboer heeft gedaan is blijkbaar ook niet goed. Ik laat het. Maar thnx
Hallo allen,
Ik loop vast met mijn inductiekookplaat en hoop dat er iemand met mijn situatie kan meedenken/kijken.
Situatie & Probleem
De kookplaat heb ik al 3 jaar. Destijds een 1x25A (of 1x35A) aansluiting in de meterkast (woning uit 1992). Kookplaat is naar mijn weten altijd op 32A afgesteld geweest en werkte prima. Begin dit jaar door netbeheerder aansluiting naar 3x25A laten aanpassen. Mijn meterkast is in de tussentijd ook aangepast, mede vanwege komst zonnepanelen.
Om gezonder te koken een RVS pan aangeschaft. Bij eerste gebruik van die pan klapte de kookplaat na enkele minuten eruit. De PCB van de kookplaat is onder garantie vervangen. Ik heb een elektricien de meterkast laten nakijken en hij heeft wat groepen aangepast, zodat alleen de kookplaat op de 1e fase (van de 3e) belast wordt en verder geen wasmachine, oven etc.
Daarna probleemloos een keer een eitje gebakken in de RVS pan, maar bij een tweede keer weer hommeles en klapte de zekering eruit.
Kookplaat: Inventum IKI6030 (aangesloten op een ‘kookgroep’ in mijn meterkast, achter een groepenkast met 3-fase hoofdaansluiting).
(handleiding op: https://www.inventum.eu/f...30-gebruiksaanwijzing.pdf)
Pan: Demeyere Multiline koekenpan 24cm, 7-laags, TriplInduc (zeer efficiënt voor inductie). Overige pannen geen problemen.
Defecten:
1e keer: Pan op stand 5 (van 9), geen boost, geen andere zone aan. Printplaat opgeblazen (PCB/plaat 3 jaar oud). Heb helaas geen foto's van deze printplaat, maar de schade zat meer op het midden van dit bord kan ik mij herinneren.
2e keer: Zelfde demeyere pan op stand 5 + andere kookzone aan met andere pan op Boost (water koken): opnieuw doorgebrand. Beide pannen zaten op aparte zones (links en rechts gebruikt).
Duidelijke brandschade bij aansluiting kabel op printplaat (PCB 2 weken oud). Schade is wel op een andere plek dan de eerste keer. Foto's van deze 2e printplaat zijn bijgevoegd. De monteur vond het ook vreemd. Hij heeft e.e.a. nagemeten bij de plaat (waar stroom binnenkomt en de aansluiting van de kabel is) en dat zag er verder prima uit (2x230V).
Opmerkingen & Vragen
Volgens de fabrikant zijn de pan én plaat “geschikt voor inductie”, maar Demeyere (Zwilling) zelf waarschuwt dat niet elke inductiekookplaat hun 7-laags pannen aankan (bron: https://www.zwilling.com/...okgerei/demeyere-faq.html, bij inductie en aanschaf nieuwe pannen). Ze vermelden niet wat de specificaties zouden moeten zijn.
Verder kom ik berichten tegen dat de demeyere 7-laags pan een inductieplaat kapot kan maken. Zie o.a.
Reddit: https://www.reddit.com/r/...ly/?tl=nl&sort=confidence
Reddit: https://www.reddit.com/r/..._isnt_working_with/?tl=nl
In mijn meterkast zie ik bij kortsluiting/doorbranden dat de aardlek en hoofdschakelaar wel afschakelen, maar van de gekoppelde automaten (kookgroep) maar één van de twee naar beneden klapt. Het lijkt mij dat beide automaten moeten uitschakelen. Mijn elektricien zegt dat dit eigenlijk geen probleem is.
ChatGPT zegt o.a.
Hypothese waarom de plaat faalt:
1. Overbelasting van interne elektronica
De Demeyere pan haalt veel vermogen uit de plaat, zeker bij lage standen zoals 5. Door de hogere efficiëntie van TriplInduc ontstaat er relatief meer warmte in de inductiespoel/driver dan bij een gewone pan. De Inventum IKI6030 is een betaalbare middenklasse kookplaat, en mogelijk zijn de mosfets, spoelkoeling of thermische beveiliging ondergedimensioneerd.
Wat wil ik graag weten:
- Herkent iemand het probleem van "doorbranden" bij (budget) inductieplaten met zware/high-end pannen (zoals Demeyere Multiline)? Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat een pan een inductieplaat kapot kan maken.
- Zijn er tweakers die Demeyere producten probleemloos gebruiken op een inductieplaat: zo ja, welk merk, type en hoe is deze aangesloten (1/3 fase, groep, etc)?
- Kan bovengenoemde situatie in de kookgroep in mijn meterkast (slechts één automaat klapt) een bijdrage leveren aan het defect gaan, of is dat een losstaand (al dan niet ernstig) probleem?
- Is de aansluiting in de meterkast juist? (zoals ik in de OP las niet?) Hoe adviseren jullie de aansluiting in de meterkast aan te passen, bijvoorbeeld krachtstroom groep? Budget/kosten is geen issue, ik wil veilig en probleemloos kunnen koken.
- Ondergedimensioneerd etc (reactie ChatGPT) zegt mij niets. Ik verwacht als leek dat een inductieplaat gewoon werkt, met welke (inductie geschikte) pan dan ook. Vooral ook omdat 'zwaardere' pannen zoals mijn gietijzeren koekenpan nooit problemen heeft gegeven. Waarom schakelt de inductieplaat zichzelf niet terug of slaat er een andere beveiliging aan, zoals teveel warmte etc?
Overige details
- Andere pannen werken wél probleemloos. Ook een gietijzeren koekepan en braadpan.
- Gebruik van de demeyere pan altijd ‘normaal’: geen extreme boost, meest op stand 5 of 6.
Alle tips welkom: zowel op gebied van technische aansluiting, keus nieuwe inductieplaat (3-fase?), als mogelijke montagefouten in de groepenkast. Foto’s van printplaat/foutplekken en meterkast staan hieronder.
Bedankt voor het meedenken!
Ik loop vast met mijn inductiekookplaat en hoop dat er iemand met mijn situatie kan meedenken/kijken.
Situatie & Probleem
De kookplaat heb ik al 3 jaar. Destijds een 1x25A (of 1x35A) aansluiting in de meterkast (woning uit 1992). Kookplaat is naar mijn weten altijd op 32A afgesteld geweest en werkte prima. Begin dit jaar door netbeheerder aansluiting naar 3x25A laten aanpassen. Mijn meterkast is in de tussentijd ook aangepast, mede vanwege komst zonnepanelen.
Om gezonder te koken een RVS pan aangeschaft. Bij eerste gebruik van die pan klapte de kookplaat na enkele minuten eruit. De PCB van de kookplaat is onder garantie vervangen. Ik heb een elektricien de meterkast laten nakijken en hij heeft wat groepen aangepast, zodat alleen de kookplaat op de 1e fase (van de 3e) belast wordt en verder geen wasmachine, oven etc.
Daarna probleemloos een keer een eitje gebakken in de RVS pan, maar bij een tweede keer weer hommeles en klapte de zekering eruit.
Kookplaat: Inventum IKI6030 (aangesloten op een ‘kookgroep’ in mijn meterkast, achter een groepenkast met 3-fase hoofdaansluiting).
(handleiding op: https://www.inventum.eu/f...30-gebruiksaanwijzing.pdf)
Pan: Demeyere Multiline koekenpan 24cm, 7-laags, TriplInduc (zeer efficiënt voor inductie). Overige pannen geen problemen.
Defecten:
1e keer: Pan op stand 5 (van 9), geen boost, geen andere zone aan. Printplaat opgeblazen (PCB/plaat 3 jaar oud). Heb helaas geen foto's van deze printplaat, maar de schade zat meer op het midden van dit bord kan ik mij herinneren.
2e keer: Zelfde demeyere pan op stand 5 + andere kookzone aan met andere pan op Boost (water koken): opnieuw doorgebrand. Beide pannen zaten op aparte zones (links en rechts gebruikt).
Duidelijke brandschade bij aansluiting kabel op printplaat (PCB 2 weken oud). Schade is wel op een andere plek dan de eerste keer. Foto's van deze 2e printplaat zijn bijgevoegd. De monteur vond het ook vreemd. Hij heeft e.e.a. nagemeten bij de plaat (waar stroom binnenkomt en de aansluiting van de kabel is) en dat zag er verder prima uit (2x230V).
Opmerkingen & Vragen
Volgens de fabrikant zijn de pan én plaat “geschikt voor inductie”, maar Demeyere (Zwilling) zelf waarschuwt dat niet elke inductiekookplaat hun 7-laags pannen aankan (bron: https://www.zwilling.com/...okgerei/demeyere-faq.html, bij inductie en aanschaf nieuwe pannen). Ze vermelden niet wat de specificaties zouden moeten zijn.
Verder kom ik berichten tegen dat de demeyere 7-laags pan een inductieplaat kapot kan maken. Zie o.a.
Reddit: https://www.reddit.com/r/...ly/?tl=nl&sort=confidence
Reddit: https://www.reddit.com/r/..._isnt_working_with/?tl=nl
In mijn meterkast zie ik bij kortsluiting/doorbranden dat de aardlek en hoofdschakelaar wel afschakelen, maar van de gekoppelde automaten (kookgroep) maar één van de twee naar beneden klapt. Het lijkt mij dat beide automaten moeten uitschakelen. Mijn elektricien zegt dat dit eigenlijk geen probleem is.
ChatGPT zegt o.a.
Hypothese waarom de plaat faalt:
1. Overbelasting van interne elektronica
De Demeyere pan haalt veel vermogen uit de plaat, zeker bij lage standen zoals 5. Door de hogere efficiëntie van TriplInduc ontstaat er relatief meer warmte in de inductiespoel/driver dan bij een gewone pan. De Inventum IKI6030 is een betaalbare middenklasse kookplaat, en mogelijk zijn de mosfets, spoelkoeling of thermische beveiliging ondergedimensioneerd.
Wat wil ik graag weten:
- Herkent iemand het probleem van "doorbranden" bij (budget) inductieplaten met zware/high-end pannen (zoals Demeyere Multiline)? Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat een pan een inductieplaat kapot kan maken.
- Zijn er tweakers die Demeyere producten probleemloos gebruiken op een inductieplaat: zo ja, welk merk, type en hoe is deze aangesloten (1/3 fase, groep, etc)?
- Kan bovengenoemde situatie in de kookgroep in mijn meterkast (slechts één automaat klapt) een bijdrage leveren aan het defect gaan, of is dat een losstaand (al dan niet ernstig) probleem?
- Is de aansluiting in de meterkast juist? (zoals ik in de OP las niet?) Hoe adviseren jullie de aansluiting in de meterkast aan te passen, bijvoorbeeld krachtstroom groep? Budget/kosten is geen issue, ik wil veilig en probleemloos kunnen koken.
- Ondergedimensioneerd etc (reactie ChatGPT) zegt mij niets. Ik verwacht als leek dat een inductieplaat gewoon werkt, met welke (inductie geschikte) pan dan ook. Vooral ook omdat 'zwaardere' pannen zoals mijn gietijzeren koekenpan nooit problemen heeft gegeven. Waarom schakelt de inductieplaat zichzelf niet terug of slaat er een andere beveiliging aan, zoals teveel warmte etc?
Overige details
- Andere pannen werken wél probleemloos. Ook een gietijzeren koekepan en braadpan.
- Gebruik van de demeyere pan altijd ‘normaal’: geen extreme boost, meest op stand 5 of 6.
Alle tips welkom: zowel op gebied van technische aansluiting, keus nieuwe inductieplaat (3-fase?), als mogelijke montagefouten in de groepenkast. Foto’s van printplaat/foutplekken en meterkast staan hieronder.
Bedankt voor het meedenken!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
@AMDminer
Wat bedoel je met "aardlek". Aan die goedkope ALA-en kun je niet zien waardoor een (AL)automaat is afgeslagen; door overbelasting of een aardlek. (nvt zijn gewone automaten)
Je hebt een 3f hoofdaansluiting, dus een fatsoenlijke installateur zou een 3f aardlekautomaat installeren.
Verdelen over 2 fasen zou normaal gesproken ook werken, maar gezien de problemen die je ervaart zou ik daar niet aan beginnen.
Een hoofdschakelaar klapt er niet uit.In mijn meterkast zie ik bij kortsluiting/doorbranden dat de aardlek en hoofdschakelaar wel afschakelen, maar van de gekoppelde automaten (kookgroep) maar één van de twee naar beneden klapt. Het lijkt mij dat beide automaten moeten uitschakelen. Mijn elektricien zegt dat dit eigenlijk geen probleem is.
Wat bedoel je met "aardlek". Aan die goedkope ALA-en kun je niet zien waardoor een (AL)automaat is afgeslagen; door overbelasting of een aardlek. (nvt zijn gewone automaten)
Je hebt een 3f hoofdaansluiting, dus een fatsoenlijke installateur zou een 3f aardlekautomaat installeren.
Verdelen over 2 fasen zou normaal gesproken ook werken, maar gezien de problemen die je ervaart zou ik daar niet aan beginnen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dank voor je reactie. De aardlek bedoel ik deze mee:timovd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:29:
@AMDminer
[...]
Een hoofdschakelaar klapt er niet uit.
Wat bedoel je met "aardlek". Aan die goedkope ALA-en kun je niet zien waardoor een (AL)automaat is aangeslagen; door overbelasting of een aardlek.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v6nDCNg2dNCdZtdM38Cyxfvb.jpg?f=user_large)
Met de hoofdschakelaar bedoel ik het deel van de netbeheerder. 3 zwarte schakelaars, 1 daarvan was uitgeslagen.
@AMDminer de aansluiting is het probleem niet. Dat type kookgroep automaat schakelt alleen de helft uit waar de kortsluiting in zit. Als de hoofdzekering automaat klapt zit er een grote kortsluiting in de kookplaat. Dit is een voorbeeld van de standaard huisinstallaties die maar deels selectief zijn.
Je foto's cirkelen om de stekkers op de printplaat. Daar kan het probleem dat je beschrijft niet van komen. Er moet ook een ander onderdeel stuk zijn. Dit komt niet door een kleine overbelasting. Als het door de demeyere pannen komt zou ik de vraag bij hen stellen.
Deze vraag valt niet meer onder het aansluiten van de kookplaat, het is complex genoeg voor een eigen topic.
Je foto's cirkelen om de stekkers op de printplaat. Daar kan het probleem dat je beschrijft niet van komen. Er moet ook een ander onderdeel stuk zijn. Dit komt niet door een kleine overbelasting. Als het door de demeyere pannen komt zou ik de vraag bij hen stellen.
Deze vraag valt niet meer onder het aansluiten van de kookplaat, het is complex genoeg voor een eigen topic.
Nee. En klinkt mij ook raar, daar de kookplaat het vermogen dient te regelen. Enige dat de pan moet doen is ferromagnetisch zijn. Zo heel veel in efficiëntie valt er naar mijn idee ook niet te halen in de pan qua overdracht.AMDminer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:04:
Bij een kookgroep is één automaat uitschakelen niet raar, de brug biedt bij de meeste merken alleen de mogelijkheid beide delen met een enkele handeling uit te schakelen. En mits de kookplaat geschikt is voor 2P+2N (en correct aangesloten) ook niet schadelijk of een probleem.- Kan bovengenoemde situatie in de kookgroep in mijn meterkast (slechts één automaat klapt) een bijdrage leveren aan het defect gaan, of is dat een losstaand (al dan niet ernstig) probleem?
Nee, maar als de plaat geschikt is voor 2P+2N zou het geen schade aan de plaat mogen geven. Hoogstens de hoofdzekering (zo heten de automaten van je netbeheerder) mag trippen.- Is de aansluiting in de meterkast juist? (zoals ik in de OP las niet?)
Ja, met een 3P+N aardlekautomaat.Hoe adviseren jullie de aansluiting in de meterkast aan te passen, bijvoorbeeld krachtstroom groep? Budget/kosten is geen issue, ik wil veilig en probleemloos kunnen koken.
Al met al klinkt met mij eerder als of stom toeval of design fout van de fabrikant dat er niet goed op vermogen geregeld wordt.
[edit] Ik zit nog even naar de foto's te kijken. En wat er stuk is betreft een fuseable trace. Ofwel, stuk dun printspoor dat bedoelt is om stuk te gaan indien er wat fout gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 28-07-2025 23:49 ]
Dan ben ik wel nieuwsgierig hoe je aan een kast vol EMAT-spullen bent gekomen...AMDminer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:04:
Budget/kosten is geen issue
(Okay, één dingetje is wel van een A-merk.)
[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 29-07-2025 01:41 ]
Dat is dus wel raar. Dat is nou net het essentiële van een kookgroep; Dat beide automaten tegelijk uitschakelen. Wat AMDminer heeft is ook geen kookgroep maar twee losse automaten.Septillion schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:44:
Bij een kookgroep is één automaat uitschakelen niet raar, de brug biedt bij de meeste merken alleen de mogelijkheid beide delen met een enkele handeling uit te schakelen. En mits de kookplaat geschikt is voor 2P+2N (en correct aangesloten) ook niet schadelijk of een probleem.
Je moet ervan uit kunnen gaan dat de Perilex aansluiting en kookplaat spanningsloos zijn als de automaat uitschakelt en dat is nu dus niet het geval.
Ik zie overigens duidelijk een brug zitten op de 2 linker automaten. En de vierde automaat is helemaal niet aangesloten lijkt het.
[ Voor 9% gewijzigd door remmuz op 29-07-2025 07:41 ]
Dat is een van de types/merken waarbij er een beugel overheen zit, maar geen fysieke koppeling. De eis is dat het in één handeling uitgezet kan worden. Bijvoorbeeld eaton en abb hebben dit ook. De nieuwe versie van de emat kookgroep heeft er wel een pin tussen zitten.remmuz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:35:
[...]
Dat is dus wel raar. Dat is nou net het essentiële van een kookgroep; Dat beide automaten tegelijk uitschakelen. Wat AMDminer heeft is ook geen kookgroep maar twee losse automaten.
Je moet ervan uit kunnen gaan dat de Perilex aansluiting en kookplaat spanningsloos zijn als de automaat uitschakelt en dat is nu dus niet het geval.
Ik zie overigens duidelijk een brug zitten op de 2 linker automaten. En de vierde automaat is helemaal niet aangesloten lijkt het.
Ik weet wat de eis is, maar volgens AMDminer schakelde er maar 1 van de twee uit dus daar gaat iets niet goed.Ricko1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:22:
[...]
Dat is een van de types/merken waarbij er een beugel overheen zit, maar geen fysieke koppeling. De eis is dat het in één handeling uitgezet kan worden. Bijvoorbeeld eaton en abb hebben dit ook. De nieuwe versie van de emat kookgroep heeft er wel een pin tussen zitten.
@remmuz een kookplaat heeft vaak 2 keer en circuit van <16A. Zo gek is het dan toch niet dat één van de twee gekoppelde automaten uitschakelt. Dat maakt het ook gemakkelijker met uitzoeken in welk circuit de fout zit.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Gebruiker die het in één handeling moet kunnen uitzetten is wat anders dan uitschakelen door kortsluiting.remmuz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:13:
[...]
Ik weet wat de eis is, maar volgens AMDminer schakelde er maar 1 van de twee uit dus daar gaat iets niet goed.
@remmuz De eis is dan ook "in één handeling uit te zetten". Niet "schakelen altijd samen". Veel mensen lezen het eerste als het tweede maar dat is dus niet zo. De groepen mogen gewoon individueel afschakelen en zelfs individueel te schakelen zijn. Alleen als je hem handmatig schakelt moet de meest voor de hand liggende methode zijn dat je ze beide uit zet.
Ofwel, wat er hier gebeurd met de kookgroep is volstrekte normaal. Sterker nog, dit mag ook bij een krachtgroep. De ABB flexomaat krachtgroep is daar een voorbeeld van.
Ofwel, wat er hier gebeurd met de kookgroep is volstrekte normaal. Sterker nog, dit mag ook bij een krachtgroep. De ABB flexomaat krachtgroep is daar een voorbeeld van.
[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 29-07-2025 10:07 ]
Dank voor de reacties tot nu toe. Goed om te lezen dat de aansluiting verder in orde is. Blijft gek dat de kookplaat twee keer kapot ging met de demeyere pan erop. Gisteren op een losse 1-pits inductiekookplaat (met een stekker) de pan gebruikt. Deze losse plaat gaf na 5 minuten ook de geest. Volledige kortsluiting. Pan heb ik niet heter laten worden dan circa 220 graden.Juerd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 01:41:
[...]
Dan ben ik wel nieuwsgierig hoe je aan een kast vol EMAT-spullen bent gekomen...
(Okay, één dingetje is wel van een A-merk.)
Over EMAT; ik ben een leek. Ik heb 2 jaar geleden een elektricien gevraagd de meterkast te vernieuwen. Hij gaf geen opties of keuzes. Met de kennis van nu had ik liever wat meer betaald voor beter spul.
Zojuist dit 'probleem' ook bij Zwilling/Demeyere onder de aandacht gebracht met de vraag hoe dit zit.
[ Voor 5% gewijzigd door AMDminer op 29-07-2025 12:00 ]
Even tav mijn perikelen met alles, je gaat het niet geloven.
Morgenochtend is de electricien er al.
Ik blij.
Morgenochtend is de electricien er al.
Ik blij.
@AMDminer Zou het dus niet "in orde" (want niet volgens nen) noemen maar mits goed aangesloten niet onveilig (voor installatie of kookplaat). De mits is nog wel een dingetjes voor de veiligheid. Dus geen enkele N of brug op de N toegestaan bij een 1-fase kookgroep.
@maartend Zou ik wel even goed meekijken. Gezien je 400V hebt gemeten heb je dus een 3-fase hoofdaansluiting.
Je hebt netjes een krachtgroep voor je kookplaat? Zorg dan dat de elektricien hem ook gewoon zo naar de keuken bedraad en er niet een 2L+2N constructie van gaat maken.
Je hebt netjes een krachtgroep voor je kookplaat? Zorg dan dat de elektricien hem ook gewoon zo naar de keuken bedraad en er niet een 2L+2N constructie van gaat maken.
Hij weet idd al dat ik een krachtgroep heb.Septillion schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:08:
@maartend Zou ik wel even goed meekijken. Gezien je 400V hebt gemeten heb je dus een 3-fase hoofdaansluiting.
Maar thnx
Dit is de reactie van Demeyere.Septillion schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:44:
[...]
Nee. En klinkt mij ook raar, daar de kookplaat het vermogen dient te regelen. Enige dat de pan moet doen is ferromagnetisch zijn. Zo heel veel in efficiëntie valt er naar mijn idee ook niet te halen in de pan qua overdracht.
TLDR: met een low-end kookplaat, met name bij inventum, levert het gebruik van de 7-laags pannen problemen op. Deze pannen vragen 2.3kW per kookzone. De 5-laags pannen van Demeyere zouden geen problemen moeten opleveren.
> Ik ga op zoek naar een betere kookplaat, allicht meteen ook krachtgroep in meterkast (en bedrading vervangen). Allen dank voor het meedenken; elektrisch is het gelukkig 'in orde'. Kortsluiting kwam door de nieuwe koekenpan. Mijn vragen zijn hiermee beantwoord.
Beste <>,
Bedankt voor je bericht, het spijt ons te horen dat je problemen ondervindt met jouw kookplaat en Multiline 7 bakpan.
Het is zo dat bij inductie de kookplaat en het kookgerei samenwerken, net zoals de hardware en software bij een computer. Beide moeten dan ook compatibel zijn qua kwaliteit voor een zo goed mogelijke werking en resultaat, net als bij een computer. Een verouderde, minder kwalitatieve computer zal ook niet elke software aankunnen.
Bij minder kwalitatieve, vaak merkelijk goedkopere, inductiekookplaten is de aansturing/beveiliging zo nipt en eenvoudig is dat enkel bepaalde potten en pannen hierop werken.
Demeyere kookgerei kan dan inderdaad problemen geven. De reden is dat de Demeyere bodems veel vermogen vragen van de inductievuren waardoor minder kwalitatieve inductievuren ofwel zichzelf direct uitschakelen ofwel oververhitten door hun gebrekkige koeling en hierdoor uitschakelen door een temperatuurbegrenzer of doorbranden. Demeyere potten/pannen zijn gekend voor hun hoog rendement. Onze 5-Ply pannen werken normaal gezien wel zonder problemen op deze kookplaten.
Met Inventum hebben we helaas al meerdere keren ondervonden dat dit problemen geeft.
We proberen dan ook al maanden met hen in contact te komen hierover, maar zij weigeren hier spijtig genoeg op in te gaan.
Over het algemeen geldt dat ons 7Ply kookgerei minstens 2,3kW vraagt per kookzone om naar behoren te kunnen werken.
ben geen expert maar als dit klopt is het echt een bizar verhaal. Kan je zo mee naar radar of iets dergelijks. Die kookplaten zijn dus blijkbaar zo simplistisch ontworpen dat je met een efficient geleidende pan de hele boel kan laten doorbranden? Dat zou toch niet moeten kunnen.
Verrek, als ik m'n oor heel dicht bij mijn BK pan hou dan hoor ik 'm ook vragen. 1,8kW.... 1,8kW alsjeblieft. Gelukkig is 'ie bescheiden en geen Demeyere panAMDminer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:19:
Dit is de reactie van Demeyere.
...Over het algemeen geldt dat ons 7Ply kookgerei minstens 2,3kW vraagt per kookzone om naar behoren te kunnen werken...
Alle gekheid op een stokje, pannen vragen natuurlijk geen vermogen. Die zijn wat we noemen passief. Wat ik me wel ergens kan voorstellen is dat die 7 lagen het inductieveld beïnvloeden en de elektronica van de inductieplaat onevenredig hard opwarmen. Als dat zo is dan zou ik sowieso niet blij zijn met zo'n pan.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Ik vind dit zo'n raar vooral ik handel een beetje in inductiekookplaten en die laat ik test draaien op 400 volt op de koopzones leg ik ronde stalen schrijven van 20 cm en later deze dan voor 10 minuten vol vermogen werken hiervan maak ik dan ook een videootje voor de eventuele kopen volgens mij is inductie gewoon om magnetisme opwekken en door de ijzeren kern wordt deze heet ik vind dit zo, n raar verhaal dat door een verkeerde pan je plaats stuk gaat in mijn perceptie is er magnetisme of niet dus hij werkt of hij werkt niet werkt hij niet dan geeft hij een foutcode
Welke exotische kookplaat heb je dan die 400volt slikt?Edje44magnum schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:00:
Ik vind dit zo'n raar vooral ik handel een beetje in inductiekookplaten en die laat ik test draaien op 400 volt op de koopzones leg ik ronde stalen schrijven van 20 cm en later deze dan voor 10 minuten vol vermogen werken hiervan maak ik dan ook een videootje voor de eventuele kopen volgens mij is inductie gewoon om magnetisme opwekken en door de ijzeren kern wordt deze heet ik vind dit zo, n raar verhaal dat door een verkeerde pan je plaats stuk gaat in mijn perceptie is er magnetisme of niet dus hij werkt of hij werkt niet werkt hij niet dan geeft hij een foutcode
Ey!! Macarena \o/
Nog even los van het feit hoe een kookgroep werkt (dat de beide gekoppelde automaten bij een kortsluiting niet beide hoeven aan te spreken is al genoeg over gezegd), maar op die laatste zin wil ik toch even reageren.remmuz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:35:
[...]
Dat is dus wel raar. Dat is nou net het essentiële van een kookgroep; Dat beide automaten tegelijk uitschakelen. Wat AMDminer heeft is ook geen kookgroep maar twee losse automaten.
Als de automaat uitschakelt, moet je er niet zomaar vanuit gaan dat een apparaat spanningsloos is. In de overgrote meerderheid zal dat vast wel het geval zijn, maar er zijn ook situaties te bedenken waarbij dat niet zo is. Je moet dus altijd testen of er echt geen spanning aanwezig is en ook zorgen dat de spanning niet door iemand anders kan worden ingeschakeld.
Dus stekker eruit, of meterkast op slot en sleutel in je broekzak (daar is die sleutel voor) en meten voordat je met je vingers ergens aan zit (en als je het helemaal netjes doet ook je meetapparaat voor en na de meting testen, bijvoorbeeld op een andere WCD die wel spanning heeft, zodat je zeker weet dat je meetapparaat niet stuk je waardoor je ten onrechte zou kunnen denken dat er geen spanning aanwezig is).
Sorry je hebt gelijk twee keer 230 volt maar ik test hem in de werkplaats met een 16 Amp 5 polige stekker dat is inderdaad geen 400 volt op de kookplaat
@Edje44magnum Die verschillende lagen kunnen capacitieve of inductieve effecten hebben die of de spanning in de kookplaat kunnen opslingeren, of voor een hogere stroom kunnen zorgen. En beide dan meer dan de plaat op ontworpen is.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
"Vragen" is misschien niet het juiste woord, maar ze nemen wel vermogen op. Dat het passief is, maakt daarbij niet uit. Het simpelste voorbeeld van een passief component dat vermogen opneemt, is een weerstand. De pan heeft natuurlijk niet alleen een weerstand, want het moet werken met inductie, maar de pan wordt wel onderdeel van het circuit.DexterDee schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:53:
[...]
Alle gekheid op een stokje, pannen vragen natuurlijk geen vermogen. Die zijn wat we noemen passief.
[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 30-07-2025 15:24 ]
Ik wil graag een kookplaat met afzuiging in mijn nieuwbouwwoning. Wattage staat beschreven als 7400W bij siemens. Ik koop de keuken gewoon via de projectleverancier dus lijntjes zijn kort. Moet ik bij aankoop van de keuken nog steeds specifiek vragen om een 3-fase krachtstroom aansluiting voor de kookplaat of zal dit bij dit soort zwaardere platen met afzuiging sowieso altijd wel goed aangesloten worden?
@Janpietertje89 assumptions is the mother of...
Dit hele forum is volgeschreven dat het vaak niet goed wordt aangesloten.
Standaard keukeninstallateur pakt een kookgroep, zet een brug op L2 en L3 en sluit de boel aan op één fase en noemt het vervolgens 2 fase. Heeft de kookplaat maar één N, sluiten ze 2 aders aan op de N met kans op te hoge stromen over één ader. Ik zou niets vertrouwen.
Standaard keukeninstallateur pakt een kookgroep, zet een brug op L2 en L3 en sluit de boel aan op één fase en noemt het vervolgens 2 fase. Heeft de kookplaat maar één N, sluiten ze 2 aders aan op de N met kans op te hoge stromen over één ader. Ik zou niets vertrouwen.
Duidelijk, dus als ik het laat specificeren met de bewoordingen "Ik wil dat de kookplaat aangesloten wordt met een 3-fase krachtstroom groep" is er geen ruimte voor onduidelijkheid of verkeerd aansluiten.timovd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:14:
@Janpietertje89 assumptions is the mother of...
@Janpietertje89 Hoe je dat juridisch het beste kunt omschrijven weet ik niet, maar je wil dat de kookplaat verdeeld wordt over 3 fasen middels een krachtgroep en dat er 400V tussen de fasen staat.
Check ook of je een 3x25A aansluiting krijgt i.p.v. 3x35. Dat willen bouwers ook nog wel eens doen, maar dat kost je vele honderden euro's extra per jaar. Tenzij je denkt dat echt nodig te hebben
Check ook of je een 3x25A aansluiting krijgt i.p.v. 3x35. Dat willen bouwers ook nog wel eens doen, maar dat kost je vele honderden euro's extra per jaar. Tenzij je denkt dat echt nodig te hebben
Ok thanks. Zal het zo noemen en laten beschrijven in de keuken offerte. Qua aansluiting (3x25A of 3x35A) moet ik dit bij de aannemer checken denk ik, zo'n details staan niet in de technische omschrijving van de nieuwbouw. Of zijn de aanvragen voor de aansluitingen ergens openbaar te vinden?timovd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:24:
@Janpietertje89 Hoe je dat juridisch het beste kunt omschrijven weet ik niet, maar je wil dat de kookplaat verdeeld wordt over 3 fasen middels een krachtgroep en dat er 400V tussen de fasen staat.
Hier ook gister een nieuwe 7.4KW inductiekookplaat laten aansluiten op een bestaande 2x230 Perilex, had het qua aansluiten opzich ook wel zelf gekund alleen niet de meetapparatuur in huis en de meerprijs voor laten doen was redelijk.
Wel even de klemmen gecontroleerd vanwege de ervaringen gepost in dit topic, maar alles lijkt in orde te zijn op één ding waar na waar ik over twijfel of dit juist is. Het perilex snoer wat de installateur eraan heeft gezet is gelabeld met 5x1.5G, ik neem aan dus 5x 1.5mm^2. Maar moet dit geen 5x 2.5mm^2 zijn, dacht dat dat namelijk in Nederland vereist was voor 16A m.u.v. van schakeldraden.
Wel even de klemmen gecontroleerd vanwege de ervaringen gepost in dit topic, maar alles lijkt in orde te zijn op één ding waar na waar ik over twijfel of dit juist is. Het perilex snoer wat de installateur eraan heeft gezet is gelabeld met 5x1.5G, ik neem aan dus 5x 1.5mm^2. Maar moet dit geen 5x 2.5mm^2 zijn, dacht dat dat namelijk in Nederland vereist was voor 16A m.u.v. van schakeldraden.
@!mark Je hebt een 1-fase hoofdaansluiting?
Zoek maar eens een aansluitsnoer met Perilex op die 2,5mm2 (5G2,5) heeft. Zelf heb ik het aangesloten met 2,5mm2 neopreen kabel vanuit een (Merten) aansluitdoos met (Wago 221) lasklemmen, zodat je stug en flex bij elkaar kunt lassen.
Zoek maar eens een aansluitsnoer met Perilex op die 2,5mm2 (5G2,5) heeft. Zelf heb ik het aangesloten met 2,5mm2 neopreen kabel vanuit een (Merten) aansluitdoos met (Wago 221) lasklemmen, zodat je stug en flex bij elkaar kunt lassen.
1 fase inderdaad, administratief 1x35A, fysiek 1x40A.
Ik kan anders Perilex opties genoeg vinden met 5G2.5 eraan bij de diverse elektra websites.Zoek maar eens een aansluitsnoer met Perilex op die 2,5mm2 (5G2,5) heeft. Zelf heb ik het aangesloten met 2,5mm2 neopreen kabel vanuit een (Merten) aansluitdoos met (Wago 221) lasklemmen, zodat je stug en flex bij elkaar kunt lassen.
Mijn vraag is alleen vooral of dit ook noodzakelijk is, of dat het 5G1.5 snoertje wat de installateur eraan heeft gezet ook gewoon voldoet. Want mocht 5G1.5 niet toegestaan zijn in Nederland dan ga ik natuurlijk ook die keukenzaak even contacteren dat ik daarvoor geen aansluitkosten heb betaald als het niet deugd.
@!mark over korte afstanden mag er 16A door 1,5mm². Apparaatsnoer is vaak 1,0mm², maar dat is om het flexibeler te houden. Een kooktoestel verplaats je niet zo snel, dus flexibiliteit van de e kabel maakt niet zo veel uit. Zelf zou ik het uitrusten met 2,5mm², maar het hoeft niet.
Gaat om een aansluitkabel van 2 meter, dus vrij kort inderdaad.timovd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:20:
Een kooktoestel verplaats je niet zo snel, dus flexibiliteit van de e kabel maakt niet zo veel uit. Zelf zou ik het uitrusten met 2,5mm², maar het hoeft niet.
Als ik het zelf vanaf scratch had aangesloten had ik er sowieso ook 5x2.5 neergelegd, maar als 5x1.5 ook voldoet, conform de norm en veilig is laat ik het denk ik voor nu lekker zo. Bedankt voor de geruststelling
Ik heb sinds kort een nieuwbouw huurhuis, daar is een standaard keuken in geplaatst met een perilex aansluiting.
Voor het koken heb ik een inductie kookplaat met 4 kookzones gekocht.
Bij het plaatsen en aansluiten merk ik dat de afstand tussen de kookplaat en wandcontactdoos erg weinig is.
De plek van de perilex wandcontactdoos leek mij bij de bezichtiging al wat vreemd.
Is dit zo een veilige oplossing met het oog op hitte, vocht of eventuele olie spetters? Of is het een (goed) idee om er een wandcontactdoos beschermhoes omheen te plaatsen?
:strip_exif()/f/image/XKpOjZbQMu0BdSV3jKc923Dh.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het koken heb ik een inductie kookplaat met 4 kookzones gekocht.
Bij het plaatsen en aansluiten merk ik dat de afstand tussen de kookplaat en wandcontactdoos erg weinig is.
De plek van de perilex wandcontactdoos leek mij bij de bezichtiging al wat vreemd.
Is dit zo een veilige oplossing met het oog op hitte, vocht of eventuele olie spetters? Of is het een (goed) idee om er een wandcontactdoos beschermhoes omheen te plaatsen?
:strip_exif()/f/image/XKpOjZbQMu0BdSV3jKc923Dh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iSOjSODhhbYF1IsTiCjuLsto.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is geen handige plaatsing, maar ik zou me geen zorgen maken over gespetter. Wel hete pannen tegen de stekker aanduwen. Is de kookplaat evt naar rechts op de schuiven, dat hij niet meer pal voor het stopcontact zit? Of wellicht links op een kleine koelkast/vaatwasser?XGmode schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:12:
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik zou dit dus niet accepteren. Die wcd hoort daar niet, punt! De verhuurder mag die fijn laten verplaatsen, en het gat waar de stekker dan doorheen moet naar onder het aanrechtblad boor ik dan zelf wel.Brent schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:00:
[...]
Dat is geen handige plaatsing, maar ik zou me geen zorgen maken over gespetter. Wel hete pannen tegen de stekker aanduwen. Is de kookplaat evt naar rechts op de schuiven, dat hij niet meer pal voor het stopcontact zit? Of wellicht links op een kleine koelkast/vaatwasser?
En als de sociale woningbouw daar niet aan wil meewerken, dan is een muurfrees huren ook niet zoveel moeite.
@XGmode ik zou toch echt even met de woningbouw bellen om dit te fixxen
Ey!! Macarena \o/
Zou het anders kunnen zijnRaZ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:21:
[...]
En als de sociale woningbouw daar niet aan wil meewerken,
@Brent Naar rechts komt het naast het aanrecht, en kan er geen afzuigkap boven wegens de locatie van de keukenkastjes. Links is plek voor een koelkast, maar wij willen graag een nieuwe hoge tegenover het keukenblok. Ik zou een plank aan de muur kunnen maken waar de kookplaat opgezet kan worden, alleen loopt de keuken achterwand niet door tot de zijmuur. Daar denk ik nog over na.
@RaZ Ik ben het helemaal met jou eens dat de WCD daar niet hoort. Onder het aanrechtblad is de plaats waar een vaatwasser kan staan, denk niet dat ze het daarheen willen verplaatsen.
Heb in ieder geval een mail naar mijn verhuurder gestuurd met de foto's. Helaas is mijn contactpersoon met vakantie, morgen zal ik met ze bellen.
Bedankt voor de reacties.
@RaZ Ik ben het helemaal met jou eens dat de WCD daar niet hoort. Onder het aanrechtblad is de plaats waar een vaatwasser kan staan, denk niet dat ze het daarheen willen verplaatsen.
Heb in ieder geval een mail naar mijn verhuurder gestuurd met de foto's. Helaas is mijn contactpersoon met vakantie, morgen zal ik met ze bellen.
Bedankt voor de reacties.
[ Voor 4% gewijzigd door XGmode op 14-08-2025 17:26 . Reden: Aanvulling ]
@XGmode Kloppen de aansluitingen wel?
Heb je 3x 25A (met 1x nul en 3fasen en daartussen 400V) of 1x 35A (met 2x nul en 2 fase aansluitingen)?
En heb je dat gecontroleerd voordat je de stekker erin stak?
Heb je 3x 25A (met 1x nul en 3fasen en daartussen 400V) of 1x 35A (met 2x nul en 2 fase aansluitingen)?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Wat er op het plaatje getoond wordt hebben ze ook zo gelabeld op de WCD.onetime schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:56:
@XGmode Kloppen de aansluitingen wel?
Het is een 2 fase aansluiting. De kookplaat heb ik getest, het gaat aan.
/f/image/I3K7DvCJvXzYVANutRRz6Dxr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door XGmode op 14-08-2025 18:18 . Reden: Aanvulling ]
@XGmode Fout is het niet maar handig is anders. Gezien het huur is zal dat lastig anders voor je gemaakt worden. Maar zelf zou ik hem gewoon vervangen door een Merten MEG1011-9019 en de Perilex in de meterkast leggen. Bij verhuizen alleen weer even terug plaatsen.
@Septillion Eens, kan het in ieder geval aankaarten bij ze.
Volgens mij heb ik een inbouw perilex wcd met deze afmetingen: 92mm Breedte en 94mm Hoogte.
De Merten inbouw aansluitdoos heeft deze afmetingen: 130 x 110 x 20 millimeter.
Dat geeft wel een probleem met plaatsen.
Daarnaast moet ik dan de perilex stekker eraf knippen, de Etna heeft een vast snoer eraan.
Volgens mij heb ik een inbouw perilex wcd met deze afmetingen: 92mm Breedte en 94mm Hoogte.
De Merten inbouw aansluitdoos heeft deze afmetingen: 130 x 110 x 20 millimeter.
Dat geeft wel een probleem met plaatsen.
Daarnaast moet ik dan de perilex stekker eraf knippen, de Etna heeft een vast snoer eraan.
@XGmode dat geeft juist geen problemen met plaatsen. Die Merten is er ook voor bedoeld om op een inbouwdoos te plaatsen.
Wel eens qua kabel betreft. Je zou die kabel los moeten maken van de kookplaat of zelfs doorknippen. Dat laatste zou ik niet zo snel doen.
De plaatsing van de perilex aansluiting is wel heel erg slecht bedacht. Daar komen vieze (vet)vlekken op en schoonmaken is een stuk lastiger dan een vlakke ondergrond.
Wel eens qua kabel betreft. Je zou die kabel los moeten maken van de kookplaat of zelfs doorknippen. Dat laatste zou ik niet zo snel doen.
De plaatsing van de perilex aansluiting is wel heel erg slecht bedacht. Daar komen vieze (vet)vlekken op en schoonmaken is een stuk lastiger dan een vlakke ondergrond.
Dat betekent dat je 400V tussen L1 en L2 hebt en ook maar één N nodig hebt. Waarschijnlijk zit er een kookgroep op één fase.Het is een 2 fase aansluiting.
@XGmode Dan valt hij er toch mooi overheen? En klopt
Als je inderdaad een 2fase perilex aansluiting hebt staat er dus 400V tussen L1 en L2. Dan heb je dus ook een 3x 25A net aansluiting.XGmode schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:11:
[...]Wat er op het plaatje getoond wordt hebben ze ook zo gelabeld op de WCD.
Het is een 2 fase aansluiting. De kookplaat heb ik getest, het gaat aan.ts.
[Afbeelding]
Heb je 0V tussen L1 en L2, en een 3x 25A net aansluiting, dan is dat niet goed... zie de TS.
Ik ga er vanuit dat @XGmode met 2 fasen gewoon bedoelt dat er een L1 en L2 staat geschreven op het aansluitschema van de kookplaat en naar hij zegt staat dit ook zo op de perilex wcd geschreven. De aloude verwarring met de term ‘2 fasen aansluiting’ terwijl het twee gekoppelde groepen zijn op dezelfde fase.onetime schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:58:
[...]
Als je inderdaad een 2fase perilex aansluiting hebt staat er dus 400V tussen L1 en L2. Dan heb je dus ook een 3x 25A net aansluiting.
Heb je 0V tussen L1 en L2, en een 3x 25A net aansluiting, dan is dat niet goed... zie de TS.
Gezien die ETNA kookplaat van hem een vaste stekker heeft en de instructies dit plaatje laten zien ga ik er vanuit dat hij een kookgroep op 1fase heeft. Staat ook op het aansluitplaatje specifiek vermeld: Kookgroep aansluiting!
Tuurlijk is zo’n Mertens aansluitdoos mooier maar gedoe met stekker eraf knippen of als je helemaal mooi wilt doen een krachtgroep voor het fornuis plaatsen als hij daadwerkelijk een 3 fasen huisaansluiting heeft is veel gedoe, zeker als het niet je eigen huis betreft maar een huurwoning.
Plus is zo’n perilex stekker wel makkelijk als je eens goed wilt schoonmaken of tijdelijk extra werkblad ruimte nodig hebt: stekker eruit en je tilt de kookplaat eraf!
Ik zou het lekker zo laten
@Vliegvlug (& @onetime ) Ja, het klopt precies zoals je zegt. Ik heb geen kennis van elektra, als ik zoek op kookplaten wordt overal gesproken over 2 fasen. Vandaar de verwarring waarschijnlijk. Het zullen twee gekoppelde groepen zijn. Ik zal vandaag voor de verduidelijking nog even een foto maken van mijn meterkast en de wcd.
Ik heb voor nu dit (spatscherm) besteld om het stopcontact te beschermen. Kijk ook iets als dit (waterdichte stekkerdoos afdichting), in combinatie met een hitteschild wat op maat te knippen is geplakt op de "hoes". Want ik ga er niet vanuit dat mijn corporatie iets zal veranderen.
Ik heb voor nu dit (spatscherm) besteld om het stopcontact te beschermen. Kijk ook iets als dit (waterdichte stekkerdoos afdichting), in combinatie met een hitteschild wat op maat te knippen is geplakt op de "hoes". Want ik ga er niet vanuit dat mijn corporatie iets zal veranderen.
ik ben in de afgelopen 2 jaar ongeveer in vijf nieuwe woningen geweest waar gewoon drie keer 25 ampère binnenkomt en door de gerenommeerde installateur nog gewoon een ordinaire kookgroep geplaatst wordt als ik dan de deur van de meterkast overtrek krijg ik een beetje braakneigingen van het aanschouwen van een kookgroep met dus 0 volt tussen de L1 en L2 op de perilexonetime schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:58:
[...]
Als je inderdaad een 2fase perilex aansluiting hebt staat er dus 400V tussen L1 en L2. Dan heb je dus ook een 3x 25A net aansluiting.
@Edje44magnum niet alleen bij nieuwe woningen. Daar is het eerder een uitzondering als een kookplaat op >1 fase wordt aangesloten.
Het kunstje dat keukenbouwers en "elektriciens" in NL kennen is simpel een kookgroep pakken en noemen het vervolgens 2 fasen. Zoals hierboven ook al duidelijk werd is er veel verwarring. Een huiseigenaar (of huurder) gaat er vanuit dat het goed is aangesloten, want het is uitgevoerd door een installateur, maar het tegendeel blijkt waar te zijn.
Het kunstje dat keukenbouwers en "elektriciens" in NL kennen is simpel een kookgroep pakken en noemen het vervolgens 2 fasen. Zoals hierboven ook al duidelijk werd is er veel verwarring. Een huiseigenaar (of huurder) gaat er vanuit dat het goed is aangesloten, want het is uitgevoerd door een installateur, maar het tegendeel blijkt waar te zijn.
Misschien het woord "regelmatig" in de topicstart door "praktisch altijd" vervangen. Heeft iemand het al eens juist aangesloten gezien in het wild?
@XGmode hele grote kans dat er 400V tussen L1 en L2 zit, gezien de 3f ALS. Dat kun je meten met een multimeter of zien met de kap er af, maar zorg er voor dat je veilig werkt.
Dat is gewoon jip-en-jannekke-taaltimovd schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:05:
@Edje44magnum niet alleen bij nieuwe woningen. Daar is het eerder een uitzondering als een kookplaat op >1 fase wordt aangesloten.
Ik ben overigens wel van mening dat een 5 polige wcd alle polen worden aangesloten. Dus niet een gehandicapte 3 fase wcd waar 1 van de 3 fases mist. En er maar 4 polen zijn aangesloten. Ik zou de WCD dan de nul ook aansluiten waar normaal L3 zou zitten, en dan heb je gewoon een 2x16a 2L2N~ perilex schema.
Dat je als electricien zegt "Dat vind ik onzin, want het is niet nodig", snapt elke electricien. Maar mensen die hier vragen stellen zijn dat simpelweg niet, en snappen er geen fluit van, want iedereen zegt het zelfde, wordt alleen anders geformuleerd. Als het glas half vol is, is die tevens ook half leeg
Voor de mensen die hier vragen stellen zou het in mijn ogen wat duidelijker mogen.
5 polige wcd:
11,1kW (3x16a x 230v) (Krachstroom + Nul) : 3 fasedraden, 1 nuldraad & 1 aardedraad, of;
7,4kW (2x16a x 230v) : 2 fasedraden, 2 nuldraden & 1 aardedraad.
Het maakt voor de kookplaat/fornuis niet uit of de 7,4kW van 1 fase afkomstig is of van 2 verschillende. Zolang je de lay-out gewoon gelijk houd in de WCD door de Nul in de WCD dubbel aan te sluiten als N1 en N2, zit je nooit meer met het euvel dat als je een 5x1,5 Perilex prefab aansluitsnoer voor mechanische ventialtie gebruikt om een kookplaat/fornuis aan te sliuten, wat gewoon kan.
Dan is het heel eenvoudig om dat aan te sluiten:
Bruin is N2, Zwart is L2, Grijs is L1, Blauw is N1
Vervolgens staan er in de meeste handleidingen iets anders:
Bruin is L1, Zwart is L2, Grijs is N2, Blauw is N1
"Zo dan, oud en nieuw kwam vroeg dit jaar, grote steekvlam, jonguh
En alle fabrikanten van kookplaten/fornuizen gaan er nog steeds vanuit dat een 2x16a / 2L2N perilex-wcd volgens de 3 fase-norm worden afgemonteerd. Doen de fabrikanten het fout in hun handleiding, of wordt er tijdens de opleiding electricien geleerd: Yoh, yolo maar wat aan, en sluit een 2x 16a nooit aan volgens de 3-fase norm, want anders hebben ze op Tweakers niks te doen
Ey!! Macarena \o/
Ja hoor. In de woning (bouwjaar 2007) van mijn ouders. Die heeft een 3x25A aansluiting en de 2-fasen kookplaat zit netjes (op eigen initiatief van de installateur) achter een krachtgroep.Brent schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:12:
Misschien het woord "regelmatig" in de topicstart door "praktisch altijd" vervangen. Heeft iemand het al eens juist aangesloten gezien in het wild?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@RaZ Ik ga denk ik stukjes van je post gebruiken voor de TS. Maar heb jij die al gelezen? Over de regels?
Leef je uitonetime schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:35:
@RaZ Ik ga denk ik stukjes van je post gebruiken voor de TS.
Ja, wet van Ohm: "van tante afblijven!"Maar heb jij die al gelezen? Over de regels?
Een 2P+1N is opzich genoeg als een 2-fase wcd. Maar ik vind het dan een gehandicapte 3 fase groep, want er mist een fase. Ik ga namelijk ook niet mijn ongeaarde wcd's vervangen voor wcd's met randaarde en geen aarde draad trekken

Ik ben ook altijd wel benieuwd welke loodgieter/timmerman/neuroloog 2 samengestelde groepen "2x16a kookgroep" achter 1x 25a zet. Dat dat in 99,99% gevallen geen enkel probleem is, omdat je eigenlijk nooit de kookplaat alle pitten op standje crematorium zet.
Maar aan de andere kant, ik heb 5x 16a hangen achter een 1x35 smeltzekering. Ga ik die 35a ooit overbelasten? Geen idee, dat is mij de afgelopen 22 jaar nog niet gelukt
Ik bljif het appart vinden dat er in handleidingen staat "NL Only / 2L2N / 2P2N" en daar een aansluitschema bij stopt waarbij de electriciens geleerd wordt om het anders aan te sluiten. Handleidingen met een SMEG aansluitschema doen het voornamelijk wel goed:
L1 is Grijs, N1 is Blauw, L2 is zwart, N2 is Bruin
Die leveren hun platen met een 5x2,5mm2 aangesloten, waar een sticker op staat welke kleur wat is. 5 polige 16a stekker, of een 3 polige 32a stekker en de draden in de stekker samenvoegen. Die laatste komt in Nederland niet voor, in Belgie wel. Een Heavy Duty noemen ze dat daar.
En dit is dus een aansluitschema van een 2L2N kookplaat met een fabriek-af 5x2,5mm2 snoer die niet vervangen kan worden.

Enige optie om deze plaat op een 3x16a / 11,1kW wcd aan te sluiten is door het linker plaatje te volgen 220-240v / 380-415v 2N~ : Blauw (N1) en Grijs (N2) samenvoegen in de Perilex-stekker linksboven waar de Nul in de 3-fase WCD zit,.
Middelste plaatje is voor een 32a 3 polige stekker, bijvoorbeeld deze: https://www.elektramat.be...haaks-grijs-abbkim600786/
Rechts is dan de 2x16a 2L2N
En de regels, tjah.. Perilex is een 3 fase wcd en in Nederland hebben we daar totaal schijt aan die regels in Nederlandse huishoudens.
Ey!! Macarena \o/
Gisteren is bij mij een officiele inspecteur langsgeweest om de elektrische installatie te keuren op het voldoen aan de NEN1010 norm. In mijn nieuwbouwwoning is de kookgroep geïnstalleerd zoals dat in de openingspost is aangegeven (kookgroep met 2 groepen op 1 fase achter een 3x25A aansluiting). Ik had dat bij de aannemer aangegeven en gevraagd om dat op te lossen, maar dat weigerde de aannemer. Vandaar dat ik een inspectie heb aangevraagd.
Tot mijn verbazing zei de inspecteur dat dit is toegestaan volgens de NEN1010 norm. Zijn redenering is dat het of deze aansluiting is, of een volwaardige 3-fase aansluiting. Een tussenweg is er niet, en er mogen volgens hem geen twee fasen (achter twee automaten) door 1 buis. Verder gaf hij aan dat, gezien de netcongestie, de installateur van de elektrische installatie niet alleen kijkt naar de verdeling over de fasen binnen een enkel huis, maar ook dat de verdeling over de fasen in de hele straat een beetje in balans is.
Aangezien ik de inspectie had aangevraagd omdat ik graag wil dat het volgens NEN-1010 aangesloten wordt, heb ik nu richting de aannemer geen poot meer om op te staan.
In de openingspost staat dat deze aansluiting van de kookgroep niet volgens de NEN1010 norm is, maar als een officiele inspecteur dan zegt dat het wel mag, wat is er dan waar?
Aangezien ik geen zin heb om er een 3-fasen aansluiting van te (laten) maken, moet ik het er helaas bij laten zitten. Maar het geeft me wel een heel vervelend gevoel.
Tot mijn verbazing zei de inspecteur dat dit is toegestaan volgens de NEN1010 norm. Zijn redenering is dat het of deze aansluiting is, of een volwaardige 3-fase aansluiting. Een tussenweg is er niet, en er mogen volgens hem geen twee fasen (achter twee automaten) door 1 buis. Verder gaf hij aan dat, gezien de netcongestie, de installateur van de elektrische installatie niet alleen kijkt naar de verdeling over de fasen binnen een enkel huis, maar ook dat de verdeling over de fasen in de hele straat een beetje in balans is.
Aangezien ik de inspectie had aangevraagd omdat ik graag wil dat het volgens NEN-1010 aangesloten wordt, heb ik nu richting de aannemer geen poot meer om op te staan.
In de openingspost staat dat deze aansluiting van de kookgroep niet volgens de NEN1010 norm is, maar als een officiele inspecteur dan zegt dat het wel mag, wat is er dan waar?
Aangezien ik geen zin heb om er een 3-fasen aansluiting van te (laten) maken, moet ik het er helaas bij laten zitten. Maar het geeft me wel een heel vervelend gevoel.
Apparte redenering: Er mogen geen 2 fases in 1 buis, 3 mag wel, anders is het geen 3-fase krachtstroom
Geen gehandicapte 3-fase dus 
Wat er in de topicstart staat als voldoen & fout is precies het tegenovergestelde als wat de inspecteur zegt
Wat er in de topicstart staat als voldoen & fout is precies het tegenovergestelde als wat de inspecteur zegt
[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 19-08-2025 08:07 ]
Ey!! Macarena \o/
Dus de NEN vindt het allemaal prima dat je één apparaat met een aansluitwaarde van ~7,2-7,4hWh effectief afzekerd op 5,75kWh? Want daar lees ik in je bericht over die NEN inspecteur namelijk niks over 
Als de tussenweg niet kan/mag dan zou de enige juiste oplossing i.c.m. een 3x25 een volwaardige 3 fasen moeten zijn i.m.o.
En controleren of hetgeen deze inspecteur zegt klopt wordt als normale eindgebruiker ook lastig gezien we in dit land bepaald hebben dat het kunnen inlezen veiligheidsnormen veel geld kost
Bijzonder verhaal dit wel, dan mag je er dus ook gewoon een schuko aanbeunen en in een normaal stopcontact steken; aansluitwaarde hoger dan de afzekering is immers geen probleem blijkbaar.
Voor de duidelijkheid, dit is geen serieus advies en moet je nooit doen. Want dit is ook daadwerkelijk onveilig.
Als de tussenweg niet kan/mag dan zou de enige juiste oplossing i.c.m. een 3x25 een volwaardige 3 fasen moeten zijn i.m.o.
En controleren of hetgeen deze inspecteur zegt klopt wordt als normale eindgebruiker ook lastig gezien we in dit land bepaald hebben dat het kunnen inlezen veiligheidsnormen veel geld kost
Bijzonder verhaal dit wel, dan mag je er dus ook gewoon een schuko aanbeunen en in een normaal stopcontact steken; aansluitwaarde hoger dan de afzekering is immers geen probleem blijkbaar.
Voor de duidelijkheid, dit is geen serieus advies en moet je nooit doen. Want dit is ook daadwerkelijk onveilig.
Tjah, ik heb 5x16a achter een 1x35a, gaat ook gewoon prima!mark schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:58:
Dus de NEN vindt het allemaal prima dat je één apparaat met een aansluitwaarde van ~7,2-7,4hWh effectief afzekerd op 5,75kWh? Want daar lees ik in je bericht over die NEN inspecteur namelijk niks over
En controleren of hetgeen deze inspecteur zegt klopt wordt als normale eindgebruiker ook lastig gezien we in dit land bepaald hebben dat het kunnen inlezen veiligheidsnormen veel geld kost![]()
Dus tjah, in de ene situatie no problem, andere situatie is het wel een probleem (in dit topic alleen, want iedereen vertelt hier dat installateurs/electriciens/inspecteurs het fout doen op basis wat er in de OP staat, terwijl die zeggen dat er onzin in de OP staat.
Er is al een keer iemand geweest die zich heeft geregistreerd over de onzin en dat elecitrciens hun vak niet snappen op basis van wat er in dit topic staat. Altijd leuk om 2 electriciens die het op basis van de zelfde opleiding er totaal verschillend naar kijken
Ey!! Macarena \o/
Alleen die wasmachine en kookplaat zijn niet één apparaat met aansluitwaarde van 9300 watt natuurlijk*.RaZ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:09:
[...]
Tjah, ik heb 5x16a achter een 1x35a, gaat ook gewoon primaIk zou opzich niet kunnen koken & wassen tegelijk, want 7.000 watt kookplaat en 2.300 watt wasmachine. Maakt samen 9.300 watt. Achter een 8.050 watt hoofdsmeltzekering
Want dat is de onderliggende vraag in het bericht van @HeleBoel , mag één apparaat een aansluitwaarde hebben welke hoger is dan de achterliggende zekering(en)?
Of het daadwerkelijk conform is zoals die inspecteur zegt of de OP van dit topic het volgens het boekje correct heeft geen idee, maar de OP klinkt wel logischer voor mij; al heb ik net als zovelen geen inzicht in de NEN verder.
*!mark probeert het zich voor te stellen, een fornuis wat je kunt kopen waarbij geen oven maar wasmachine onder de kookplaat zit
!mark schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:31:
[...]
Alleen die wasmachine en kookplaat zijn niet één apparaat met aansluitwaarde van 9300 watt natuurlijk*.
Want dat is de onderliggende vraag in het bericht van @HeleBoel , mag één apparaat een aansluitwaarde hebben welke hoger is dan de achterliggende zekering(en)?
Of het daadwerkelijk conform is zoals die inspecteur zegt of de OP van dit topic het volgens het boekje correct heeft geen idee, maar de OP klinkt wel logischer voor mij; al heb ik net als zovelen geen inzicht in de NEN verder.
*!mark probeert het zich voor te stellen, een fornuis wat je kunt kopen waarbij geen oven maar wasmachine onder de kookplaat zit
Wasmachine op L1/N1 en een 3.500 watt plaat op L2/N2, geen probleem
Ey!! Macarena \o/
Ach, een officiële inspecteur. En zo te horen eentje die zijn boekje volgt in plaats van zelf nadenkt. In feite is zo'n kookgroep op 2-fasen niets anders dan een 3-fase krachtgroep minus 1 fase. Dan moet je eens over een remautomaat en PV-verdeler beginnen, begint meneer helemaal je wazig aan te kijken.HeleBoel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:44:Tot mijn verbazing zei de inspecteur dat dit is toegestaan volgens de NEN1010 norm. Zijn redenering is dat het of deze aansluiting is, of een volwaardige 3-fase aansluiting. Een tussenweg is er niet, en er mogen volgens hem geen twee fasen (achter twee automaten) door 1 buis.
Ik snap niet dat je niet gewoon iemand in hebt geschakeld om de kookgroep om te bouwen naar een krachtgroep in plaats van een inspectie. Dit kost ongeveer een uur als de perilex een buis heeft en bereikbaar is. Wat wil je op deze kookgroep gaan aansluiten? Ik snap dat je er een vervelend gevoel bij hebt maar de installatie is verder wel gewoon veilig en bij een 4-pits inductiekookplaat is de kans dat je 25A hoofdautomaat eruit gaat zeer klein.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Het lijkt mij sterk dat een installateur bij een driefase aansluiting wat de fase verdeling in de straat. Bij het aansluiten van een PV zal wel gekeken worden welke fase het laagste voltage heeft en die wordt dan als eerste gekozen om de productie in te voeden.HeleBoel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:44:
Verder gaf hij aan dat, gezien de netcongestie, de installateur van de elektrische installatie niet alleen kijkt naar de verdeling over de fasen binnen een enkel huis, maar ook dat de verdeling over de fasen in de hele straat een beetje in balans is.
Hier is Enexis in de wijk huis aan huis geweest, nadat er duizenden zonnepanelen waren geïnstalleerd, om de fase verdeling te verbeteren. Of zij die ook hebben verdeelt waar maar een enkele fase gebruikt wordt is onduidelijk en hier en bij de buren is niemand langs geweest van Enexis, allemaal een enkele fase.
Het voltage op mijn fase is wel zo'n 10 Volt hoger als daarvoor maar dat kan ook komen dat Enexis die niet meer in de transformatorhuisje naar beneden regelt sinds een tijd.
HeleBoel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:44:
Verder gaf hij aan dat, gezien de netcongestie, de installateur van de elektrische installatie niet alleen kijkt naar de verdeling over de fasen binnen een enkel huis, maar ook dat de verdeling over de fasen in de hele straat een beetje in balans is.

Verder dan gewoon gewoon fases roteren (L1-L2-L3 <=> L2-L3-L1 <=> L3-L1-L2) gaan ze echt niet hoor.
En zou hem dan eens expliciet vragen naar wat in de start post staat
Maar komt mij ook weer over als "doen we al jaren dus ik keur het goed, en dat ken ik niet dus keur ik af".
Deze inspecteur heeft de installatie gekeurd op veiligheid volgens de NEN 1010. Een installatie met een 3 fasevoeding en een kookgroep met 2x dezelfde fase is, mits goed uitgevoerd, helemaal veilig.HeleBoel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:44:
Gisteren is bij mij een officiele inspecteur langsgeweest om de elektrische installatie te keuren op het voldoen aan de NEN1010 norm. In mijn nieuwbouwwoning is de kookgroep geïnstalleerd zoals dat in de openingspost is aangegeven (kookgroep met 2 groepen op 1 fase achter een 3x25A aansluiting). Ik had dat bij de aannemer aangegeven en gevraagd om dat op te lossen, maar dat weigerde de aannemer. Vandaar dat ik een inspectie heb aangevraagd.
Echter vergeet deze inspecteur de netcode.
In artikel 2.33.4 van de netcode staat: Machines met een nominaal vermogen groter dan 2 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
In artikel 2.33.2 staat: Aansluitingen waar naar het oordeel van de netbeheerder een grotere gelijktijdige schijnbare belasting dan 5,75 kVA, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, kan worden verwacht, worden, behoudens ontheffing van de netbeheerder, als driefasen-aansluiting uitgevoerd. Daarbij zorgt de aangeslotene voor een zo veel mogelijk gelijke verdeling van de belasting over de drie fasen.
De installateur is dus verantwoordelijk voor een evenwichtige verdeling over de drie fasen in de woning.
Bij nieuwbouw hebben de woningen in een straat vaak dezelfde groepenkast en groepenverdeling. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de faseverdeling in de straat. Dat kan door niet elke woning in de volgorde L1, L2, L3 aan te sluiten. De volgende woningen zullen in de volgorde L2,L3,L1 en L3,L1,L2 zijn aangesloten
Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat.devriesjande schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:01:
[...]
Deze inspecteur heeft de installatie gekeurd op veiligheid volgens de NEN 1010. Een installatie met een 3 fasevoeding en een kookgroep met 2x dezelfde fase is, mits goed uitgevoerd, helemaal veilig.
Echter vergeet deze inspecteur de netcode.
Begrijp ik nu goed dat een NEN1010 inspecteur hier helemaal niet naar hoeft te kijken?In artikel 2.33.4 van de netcode staat: Machines met een nominaal vermogen groter dan 2 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
In artikel 2.33.2 staat: Aansluitingen waar naar het oordeel van de netbeheerder een grotere gelijktijdige schijnbare belasting dan 5,75 kVA, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, kan worden verwacht, worden, behoudens ontheffing van de netbeheerder, als driefasen-aansluiting uitgevoerd. Daarbij zorgt de aangeslotene voor een zo veel mogelijk gelijke verdeling van de belasting over de drie fasen.
Dat zal het zijn ja. Het gaat in mijn geval om een nieuwbouwwijk, en de installateur heeft bij alle woningen de installaties aangelegd, De fasen zullen inderdaad door de netbeheerder verdeeld zijn.De installateur is dus verantwoordelijk voor een evenwichtige verdeling over de drie fasen in de woning.
Bij nieuwbouw hebben de woningen in een straat vaak dezelfde groepenkast en groepenverdeling. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de faseverdeling in de straat. Dat kan door niet elke woning in de volgorde L1, L2, L3 aan te sluiten. De volgende woningen zullen in de volgorde L2,L3,L1 en L3,L1,L2 zijn aangesloten
De inspecteur zei overigens ook nog dat hij vond dat de installatie keurig was aangelegd en hij vond verder geen andere fouten.
Ik wilde dat door de aannemer laten doen onder garantie. En het was (ook) een principekwestie geworden omdat de installateur nogal onbeschoft deed toen ik hier melding van maakte. Toen heb ik een soort van mijn hakken in het zand gezet. Dat ik nu betaald heb voor een keuring vind ik niet erg. Ik kan het missen en ik heb nu een "officieel" keuringsrapport.Jim423 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:16:
[...]
Ik snap niet dat je niet gewoon iemand in hebt geschakeld om de kookgroep om te bouwen naar een krachtgroep in plaats van een inspectie. Dit kost ongeveer een uur als de perilex een buis heeft en bereikbaar is. Wat wil je op deze kookgroep gaan aansluiten? Ik snap dat je er een vervelend gevoel bij hebt maar de installatie is verder wel gewoon veilig en bij een 4-pits inductiekookplaat is de kans dat je 25A hoofdautomaat eruit gaat zeer klein.
@RaZ die 5x 16A, is dat ook één apparaat, dat dat ook in zijn eentje helemaal kan gebruiken?
Ik denk dat bij jouw / die situatie het begrip "gelijktijdigheid" om de hoek komt kijken.
Al ben ik er zelf voorstander van om niet al te veel groepen te maken, 2x 16A (algemeen) achter 1x 25A vind ik meer dan genoeg.
@HeleBoel Vraag die inspecteur of hij zijn rapport ook in lijn met de netcode wil brengen.
En print desnoods de topicstart uit / mail die naar hem. Jammer dat je hem dat niet meteen hebt gegeven.
Ik denk dat bij jouw / die situatie het begrip "gelijktijdigheid" om de hoek komt kijken.
Al ben ik er zelf voorstander van om niet al te veel groepen te maken, 2x 16A (algemeen) achter 1x 25A vind ik meer dan genoeg.
@HeleBoel Vraag die inspecteur of hij zijn rapport ook in lijn met de netcode wil brengen.
En print desnoods de topicstart uit / mail die naar hem. Jammer dat je hem dat niet meteen hebt gegeven.
Volgens mij denkt deze inspecteur aan de NEN regel dat twee groepen (te weten, twee apart schakelbare zekeringen) niet door 1 buis mogen. Dat is inderdaad een NEN regel. Het aantal zekeringen en fasen maakt daarbij niet uit (1, 2 of 3, meer zou misschien kunnen maar dat is iets voor het hoogdimensionele elektra topic
). De realiteit van de fornuisgroepen is dat ze in sommige (de meeste?) uitvoeringen apart schakelbaar zijn (maar wel tegelijk afschakelen door een trip). Heb jij toevallig zo'n automaat?
Deze inspecteur beziet zo'n eenheid dus als twee gescheiden groepen (want apart schakelbaar). Het is mierenneuken, maar ik zie waar het vandaan komt.
@HeleBoel Omdat je de keuring aanvroeg om iets van de aannemer los te krijgen, kun je aan de inspecteur voorleggen of een hard-gekoppelde automaat door hem goedgekeurd zou worden (icm een aansluiting op 2 fasen, want daar gaat het je om)? Dat is misschien de kortste route tussen waar je bent en waar je wil komen.
(Wat is trouwens een "officiele inspecteur"?)
Deze inspecteur beziet zo'n eenheid dus als twee gescheiden groepen (want apart schakelbaar). Het is mierenneuken, maar ik zie waar het vandaan komt.
@HeleBoel Omdat je de keuring aanvroeg om iets van de aannemer los te krijgen, kun je aan de inspecteur voorleggen of een hard-gekoppelde automaat door hem goedgekeurd zou worden (icm een aansluiting op 2 fasen, want daar gaat het je om)? Dat is misschien de kortste route tussen waar je bent en waar je wil komen.
HeleBoel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:44:
Tot mijn verbazing zei de inspecteur dat dit is toegestaan volgens de NEN1010 norm. Zijn redenering is dat het of deze aansluiting is, of een volwaardige 3-fase aansluiting. Een tussenweg is er niet, en er mogen volgens hem geen twee fasen (achter twee automaten) maar natuurlijk wel met een kookgroep, want dat is één automaat, door 1 buis. Verder gaf hij aan dat, gezien de netcongestie, de installateur van de elektrische installatie niet alleen kijkt naar de verdeling over de fasen binnen een enkel huis, maar ook dat de verdeling over de fasen in de hele straat een beetje in balans is.
In de openingspost staat dat deze aansluiting van de kookgroep niet volgens de NEN1010 norm is, maar als een officiele inspecteur dan zegt dat het wel mag, wat is er dan waar? wat in openingspost staat, want hij lijkt al niet te begrijpen dat een kookgroep in een 3fase kast ook met 2 verschillende fases van een 3fase aardlek kan worden gevoed. Dat zijn dus geen 2 losse automaten waar hij aan lijkt te denken. En hij vergeet dus de netcode.
Aangezien ik geen zin heb om er een 3-fasen aansluiting van te (laten) maken, moet ik het er helaas bij laten zitten. Maar het geeft me wel een heel vervelend gevoel. zie mijn vorige post
Het is volgens mij juist andersomBrent schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:59:
De realiteit van de fornuisgroepen is dat ze in sommige (de meeste?) uitvoeringen apart schakelbaar zijn (maar wel tegelijk afschakelen door een trip). Heb jij toevallig zo'n automaat?
Bij het handmatig afschakelen van de kookgroep kan (en moet vgm) dat in één handeling voor beide kanten gebeuren. Maar bij een trip is het prima mogelijk dat slechts één helft afschakelt.
En als je dat artikel nu eens iets verder doorleest kom je ook tegen dat als je een samengestelde groep splitst na het eindpunt in 1 behuizing dat het gewoon is toegestaan en dat die groep daardoor als 1 samengestelde groep geldt en dus ook als zodanig beschouwd moet wordenBrent schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:59:
Volgens mij denkt deze inspecteur aan de NEN regel dat twee groepen (te weten, twee apart schakelbare zekeringen) niet door 1 buis mogen. Dat is inderdaad een NEN regel.
Nee, je mag geen 2 schuko's achter een 2x16a kookgroep hangen, dan heb je 2 groepen in 1 buis, en misschien 5 groepen achter 1 als. Foei!
Mag je na je perilex-wcd die samengestelde groep splitsten, zoals een kookplaat en fornuis dat doet? Ja hoor, geen probleem.
Ey!! Macarena \o/
Uitschakelen moet inderdaad in één handeling gebeuren. Dat gebeurt met gekoppelde automaten.
Hager doet dat met een pin:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nf6ixnKsWgdK4AVMIDXUW8hk.jpg?f=user_large)
En Emat doet dat met een stukje plastic:
/f/image/iwObodOXi1eKqpMkVboRjOTG.png?f=fotoalbum_large)
Bij overbelasting of kortsluiting in één circuit, slaat de Hager volledig af. Bij Emat alleen de kant waar de kortsluiting is.
Hager doet dat met een pin:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nf6ixnKsWgdK4AVMIDXUW8hk.jpg?f=user_large)
En Emat doet dat met een stukje plastic:
/f/image/iwObodOXi1eKqpMkVboRjOTG.png?f=fotoalbum_large)
Bij overbelasting of kortsluiting in één circuit, slaat de Hager volledig af. Bij Emat alleen de kant waar de kortsluiting is.
Maar in elk geval niet dat je opzettelijk de 1 of de andere inschakelen kan, want dan kun je net zo goed spreken van 2 groepen, en da mag nie. Een krachtgroep is (voor zover ik het gezien tenminste) altijd gekoppeld, aan, uit, trip, maakt niet uit.!mark schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:40:
[...]
Het is volgens mij juist andersom?
Bij het handmatig afschakelen van de kookgroep kan (en moet vgm) dat in één handeling voor beide kanten gebeuren. Maar bij een trip is het prima mogelijk dat slechts één helft afschakelt.
Ik verdedig de beste man (want dat weet ik wel zeker
I know. En dat heb ik ook zo voor de WP (die nog moet komen, en ik verwacht half een 'expert' die hierover gaat trippen...)RaZ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:48:
[...]
En als je dat artikel nu eens iets verder doorleest kom je ook tegen dat als je een samengestelde groep splitst na het eindpunt in 1 behuizing dat het gewoon is toegestaan en dat die groep daardoor als 1 samengestelde groep geldt en dus ook als zodanig schouwd moet worden
Nee, je mag geen 2 schuko's achter een 2x16a kookgroep hangen, dan heb je 2 groepen in 1 buis, en misschien 5 groepen achter 1 als. Foei!
Mag je na je perilex-wcd die samengestelde groep splitsten, zoals een kookplaat en fornuis dat doet? Ja hoor, geen probleem.
Nogmaals, ik verdedig niets
Beetje ongelukkig geformuleerd inderdaad, ik bedoel iemand die gerechtigd is om NEN-1010 keuringen te doen (waarvoor hij of zij dan een certificaat heeft). Maar dat is zo'n mondvol.Brent schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:59:
Hoe kom je aan zo'n certificaat? Dat is kennelijk is anders dan een elektriciën-diploma?HeleBoel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Beetje ongelukkig geformuleerd inderdaad, ik bedoel iemand die gerechtigd is om NEN-1010 keuringen te doen (waarvoor hij of zij dan een certificaat heeft). Maar dat is zo'n mondvol.
Hallo allemaal,
Ik heb een sharp kookplaat (ik denk typenummer KH7I19CS00EU). Deze kookplaat zit nu aangesloten op een perilex stopcontact. Nu wil ik een vaatwasser neerzetten onder de kookplaat en zit deze stekker in de weg. Ik wil graag het stopcontact/stekker vervangen door iets wat minder ruimte in beslag neemt. Ik dacht aan een stekkerdoosje en de 2 kabels aan elkaar leggen met WAGOs oid. Echter weet ik niet of dit een slim idee is gezien het vermogen wat de kookplaat verbruikt. Heeft iemand hier een advies over
? Alvast dank.
Oja het stopcontact is opbouw, kabel komt uit de vloer dus kabellengte heb ik wel.
Ik heb een sharp kookplaat (ik denk typenummer KH7I19CS00EU). Deze kookplaat zit nu aangesloten op een perilex stopcontact. Nu wil ik een vaatwasser neerzetten onder de kookplaat en zit deze stekker in de weg. Ik wil graag het stopcontact/stekker vervangen door iets wat minder ruimte in beslag neemt. Ik dacht aan een stekkerdoosje en de 2 kabels aan elkaar leggen met WAGOs oid. Echter weet ik niet of dit een slim idee is gezien het vermogen wat de kookplaat verbruikt. Heeft iemand hier een advies over
Oja het stopcontact is opbouw, kabel komt uit de vloer dus kabellengte heb ik wel.
@daan1994 heb je de Topic Start gelezen? Vooral het stukje "Heb ik een perilexstekker / -stopcontact nodig?" Waar wordt verwezen naar een Merten doosje.
@daan1994 Merten plaatje is wel een mooie maar misschien voor opbouw niet direct makkelijk.
Je zou ook een lasdoosje met wartels kunnen pakken. Zeker als je uit de grond een kabel hebt (ipv pijp) is dat dan super makkelijk in te brengen en de kabels vast te zetten.
Je zou ook een lasdoosje met wartels kunnen pakken. Zeker als je uit de grond een kabel hebt (ipv pijp) is dat dan super makkelijk in te brengen en de kabels vast te zetten.
@timovd nee dit heb ik niet gezien sorry. Ik ben nog niet echt thuis in dit forum. Heb het zojuist aangemaakt. Ik zal eens zoeken
Brent schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:47:
[...]
Hoe kom je aan zo'n certificaat? Dat is kennelijk is anders dan een elektriciën-diploma?
offtopic:
Zo'n certificaat (NEN1010/NEN3140inspectie) kun je behalen maar is niet verplicht. (Ik heb bijv. mijn Stipel). Pas bij een SCIOS scope 8 inspectie heb je een wettelijke keuring echter is dit niet echt voor particulieren geschikt.
Zo'n certificaat (NEN1010/NEN3140inspectie) kun je behalen maar is niet verplicht. (Ik heb bijv. mijn Stipel). Pas bij een SCIOS scope 8 inspectie heb je een wettelijke keuring echter is dit niet echt voor particulieren geschikt.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Destijds doorgegeven aan Radar. Vandaag bericht ontvangen dat ze dit item (online) gaan behandelen.Gerundium schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:45:
ben geen expert maar als dit klopt is het echt een bizar verhaal. Kan je zo mee naar radar of iets dergelijks. Die kookplaten zijn dus blijkbaar zo simplistisch ontworpen dat je met een efficient geleidende pan de hele boel kan laten doorbranden? Dat zou toch niet moeten kunnen.
In mijn meterkast wil ik een fornuis groep (laten)plaatsen. Elektricien die langs kwam sprak niet goed Nederlands en zei dat er geen ruimte was.
Zou het niet mogelijk zijn om de groep in het groene vierkant te plaatsen ?
/f/image/CYbTo50lbzT3nevAWsoAfziO.png?f=fotoalbum_large)
Schopje naar het grote topic
/f/image/CYbTo50lbzT3nevAWsoAfziO.png?f=fotoalbum_large)
Schopje naar het grote topic
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 27-08-2025 18:40 ]
3 fase groep is 4 posities breed. dus dat lijkt te passen en anders kan de rest toch wat opgeschoven?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Lijkt mij ook, onderste rij alles naar rechts(of links) opschuiven, en dan heb je ruimte.No Hands schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:51:
3 fase groep is 4 posities breed. dus dat lijkt te passen en anders kan de rest toch wat opgeschoven?
Dat was ook een beetje mijn gedachte. Word nu al weer moe van iemand inhuren, ben niet bang om het zelf te doen heb de rest van het huis ook volledig opnieuw aangelegd maar de meterkast is wel een eerste keer.
Zouden jullie zeggen dat het zelf te doen is ? Als ik de aansluit schema's zie is er niet veel spannends te zien. En dan dacht ik aan een grond kabel door de kruipruimte geen gedoe met leidingen vast zetten of is dit geen goed idee?
Zouden jullie zeggen dat het zelf te doen is ? Als ik de aansluit schema's zie is er niet veel spannends te zien. En dan dacht ik aan een grond kabel door de kruipruimte geen gedoe met leidingen vast zetten of is dit geen goed idee?
het is meer de vraag... wat versta je onder een fornuis groep?
1Fase over 2x 16A geschakeld, of 3Fasen (moet je wel al 3F hebben..)
je elektricien houd nog van de regel max 4 eindgroepen per aardlekschakelaar (wat tegenwoordig een advies is?)
en een 1fase kookgroep Alamat moet je bij weg blijven... die werken maar met een zeer beperkte serie kookplaten correct...
1Fase over 2x 16A geschakeld, of 3Fasen (moet je wel al 3F hebben..)
je elektricien houd nog van de regel max 4 eindgroepen per aardlekschakelaar (wat tegenwoordig een advies is?)
en een 1fase kookgroep Alamat moet je bij weg blijven... die werken maar met een zeer beperkte serie kookplaten correct...
404 Signature not found
Fysiek gaat-ie wel passen. Je komt dan wel uit op meer dan 4 groepen per aardlek (en ik vermoed dat dát ook de reden is det de electricien zei dat het niet kan.)Derpie1234 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:50:
In mijn meterkast wil ik een fornuis groep (laten)plaatsen. Elektricien die langs kwam sprak niet goed Nederlands en zei dat er geen ruimte was.
Volgens NEN1010:2020 is er geen vast aantal groepen meer, maar is het afhankelijk van de totale lekstroom van de groepen achter de desbetreffende aardlek. De hoeveelheid stroom die er lekt is echter én afhankelijk van wat de gebruiker er op aansluit én kan dus wisselen van tijd-tot-tijd. Zo'n regel werkt eigenlijk alleen als er altijd dezelfde apparaten op een groep zitten. En die garantie is er niet in een woonhuis.
Veel elektriciens blijven (misschien wel daarom) op de oude regels hangen.
Spel en typfouten voorbehouden
@Derpie1234 Maar de hamvraag, heb je een 1x40A of een 3x25A aansluiting vanuit het net?
Daarnaast zou ik eerder zenuwachtig worden van een elektricien die zich niet verstaanbaar kan maken dan het zelf doen... Je hebt een hoofdschakelaar dus boel kan spanningsloos. Dus naar mijn idee prima zelf te doen met wat inlezen.
Daarnaast zou ik eerder zenuwachtig worden van een elektricien die zich niet verstaanbaar kan maken dan het zelf doen... Je hebt een hoofdschakelaar dus boel kan spanningsloos. Dus naar mijn idee prima zelf te doen met wat inlezen.