Kookplaat met fornuisgroep; overstap naar 3 fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ivm de aanleg van zonnepanelen en de mogelijke komst van een warmtepomp en EV wil ik mijn hoofdaansluiting (nu 1x40A) omzetten naar 3x25A. Ik heb echter een kookplaat (Siemens iQ700, EX877LVC1E/03). Deze heeft een aansluitwaarde van 7,4kW en is voor zover ik uit de handleiding en installatievoorschriften opmaak niet geschikt voor een 3-fase aansluiting. Althans, dat aansluitvoorbeeld wordt niet gegeven terwijl volgens het plaatje er wel 3 L-aansluitingen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKjOV1ebTbG5T4faAzjqY-d1H18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LYaPfhm2ym5f2kGNrJsNmgud.png?f=fotoalbum_large

Op https://www.groepenkastco...luiting-voor-fornuisgroep lees ik het volgende:Maar ervan uitgaand dat deze kookplaat niet op 3 fases kan worden aangesloten, is dit de koninklijke manier om deze kookplaat op een 3 fase aansluiting aan te sluiten?
Moet een fornuisgroep achter een aardlekschakelaar?
Het is niet verplicht om een inductie kookplaat te beveiligen achter een aardlekschakelaar, echter adviseren wij dit wel altijd te doen. Een inductie kookplaat t/m 7400 Watt aangesloten op een 3-fase groepenkast kan worden aangesloten op 2 x 1-fase of op 2 aparte fasen. Wij adviseren voor een 3-fase groepenkast bij toepassing van een 2P+2N fornuisgroep, indien deze op twee afzonderlijke fasen wordt aangesloten, deze te beveiligen achter één 4-polige 3P+N aardlekschakelaar. Een inductie kookplaat met een aansluitvermogen vanaf 7400 Watt wordt altijd aangesloten op 3-fasen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 13:20
Dit komt wel vaker voor.
Je moet gewoon aansluiten volgens het eerste plaatje.
De 3de fase gebruik je gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Ik zou deze nog evne laten staan voordat je echt wat aansluit @Anoniem: 37297 . Volgens mij klopt het niet wat @brambo123 zegt. De aansluiting zoals in het eerste plaatje kan wel maar dan delen je 2 fases wel 1 nul. Je moet dan wel zorgen voor voldoende dikke nuldraad.

gangbaarder is denk ik plaatje 3 volgen, dan gebruik je gewoon 2 aparte fases (L1 en L2) en 2 aparte nullen (N1 en N2).

er zijn gelukkig mensen op GoT die hier nog wat beter inzitten, dus ik zou nog even op meer respons wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Nu online
Ik gok ook plaatje nummer 3.
Gescheiden nullen, voor iedere fase een aparte nul.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-06 19:31

decramy

root@birdie:~#

Doordat de fases niet gelijktijdig hun vermogen leveren (120 graden uit sync) zijn zowel plaatje 1 als 3 in te zetten. Een 3-fase strkker heeft immers ook maar 1 nul-draad 😉

Wie gaat de omzetting van 1 naar 3 fases doen in je groepenkast? Die persoon moet verstand hebben van de materie en kan je fornuis ook aansluiten.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Bij krachtstroom zijn de pieken en dalen in L1 en L2 zodanig verschoven, dat ze één nul kunnen delen. Zie ook

De spanningsloze nul, en spanning tussen 2 fasen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 13:20
Absoluut niet plaatje 3.
Bij 3 fase heb je altijd maar 1 nul.
Er zit een verschuiving in de sinussen tussen de fases.
Hierdoor is de stroom door je nul ader niet gelijk aan de som van de inkomende fases.
Als je alle drie de fases keurig netjes gelijk zou belasten heb je zelf 0 ampère door je nul lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:17
Het zal nu als plaatje 3 zijn aangesloten (kookgroep = 2 gekoppelde automaten op 1 fase).
In theorie zou dit zo kunnen blijven bestaan (typisch zitten er tenminste 4x 16A automaten op 1 fase bij een 3 fase aansluiting. Iedere fase kan een kleine 6 kW leveren. Die max. 7.4 kW van de kookplaat gaat ook nog wel meerdere minuten goed).
Maar veel beter is natuurlijk te doen wat @brambo123 schrijft.

De vraag is welke verbinding er nu ligt:
  • 5 VD draden in een PVC buis. En dan 2 blauwe en 2 bruine (en de aarde)?
  • 5-aderige kabel
In het laatste geval is de verbinding makkelijk naar een 3-fase aansluiting (met een 3P+N automaat) om te zetten.
Beste controleer je welke verbruikers er op verschillende fase zitten. Zit bv. de oven op fase 2, dan sluit je alleen fase 1 en 3 aan, en dop je fase 2 bij de kookplaat netjes af (misschien heeft die 6de terminal in het plaatje geen verdere verbindingen en kan die fase daar op?)

Maar wat is beste oplossing in het eerste geval? Verwijderen van 1 blauwe draad zal niet lukken.
Dan maar een van de blauwe draden aan beide zijden zo kort mogelijk afknippen?
Of de nullen koppelen? (lijkt me niet gewenst)
Of mag je er nog een stukje tape omheen doen? (wat er na een jaar vanaf valt als het uit Chinezium is gemaakt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Dank allen voor de reactie!

Wat @brambo123 zegt over de verschuiving lijkt mij wel te kloppen. Ik denk dat de volledige kookplaat op 1 fase wel lukt (wat @WackoH dus zegt), we gebruiken nooit alle pitten tegelijkertijd dus de volledige 7,4kW gaan we nooit halen. Maar we hebben nog geen 3-fase (groepenkast is er wel op voorbereid) en @decramy de omzetting en voorbereiding daarvoor gaat een electricien doen, ik waag me daar niet aan.

Ik ga uitzoeken welke kabel er loopt, nogmaals dank voor de tips. Voor de volledigheid een foto van de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svzJ-G3cYht7nO4o8HKl75B3Ca8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zA8f2VPCEjKcZisdAxZyOoKd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQO9SgJlu1lbuZa98LlbyIboFDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuvUXNPvh4dafTNZU2wBGllC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Dan zou ik diezelfde electricien even vragen het fornuis opnieuw aan te sluiten
(als hij er zelf al niet mee komt, omdat je nu een apparaat van 32A op een hoofdzekering van 25A aansluit)...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
@decramy je bedoelt de mogelijke nieuwe situatie, de kookplaat op 1 fase van de 3 fases?

Ik wil het netjes oplossen, als verdelen van de kookplaat over 2 van de 3 fases de koninklijke oplossing is gaan we dat gewoon doen. Dan heb ik op die 2 fases nog ongeveer 2 kW per fase over uitgaande van volledige belasting en gelijkmatige verdeling door de kookplaat (3,7kW per fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Ik verwacht dat hij het dan inderdaad over 2 fasen zal verdelen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-06 20:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De correcte manier voor 3-fase is inderdaad plaatje 1. Gewoon een 3-fase automaat (of alamat want aardlek is waarschijnlijk ook nodig) en de boel gewoon 3-fase bekabelen tot de perilex. Dat je dan één van de 3 fases (en je mag gewoon zelf kiezen welke, goede spreiding met andere zaken als een over is aan te raden) in de stekker (of plaat door deze op 1 te plaatsen) niet gebruikt is dan prima.

Het niet gelijktijdig gebruiken is natuurlijk een drogreden. Dan had je gewoon een lichtere plaat moeten kopen ;) Nu heb je het en wil je het ook gewoon kunnen gebruiken zonder dat je daardoor automatisch (en zonder dat je het merkt misschien structureel) overbelasting maakt door een enkel apparaat. Een enkel apparaat zou nooit voor overbelasting moeten kunnen zorgen.

Nu, op 1-fase zou het aangesloten moeten zitten als plaatje 3. Maar mijn gevoel zegt dat je het bruggetje gewoon gaat tegenkomen als je de boel opent :+ (ofwel, plaatje 2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:18:
De correcte manier voor 3-fase is inderdaad plaatje 1. Gewoon een 3-fase automaat (of alamat want aardlek is waarschijnlijk ook nodig) en de boel gewoon 3-fase bekabelen tot de perilex. Dat je dan één van de 3 fases (en je mag gewoon zelf kiezen welke, goede spreiding met andere zaken als een over is aan te raden) in de stekker (of plaat door deze op 1 te plaatsen) niet gebruikt is dan prima.

Het niet gelijktijdig gebruiken is natuurlijk een drogreden. Dan had je gewoon een lichtere plaat moeten kopen ;) Nu heb je het en wil je het ook gewoon kunnen gebruiken zonder dat je daardoor automatisch (en zonder dat je het merkt misschien structureel) overbelasting maakt door een enkel apparaat. Een enkel apparaat zou nooit voor overbelasting moeten kunnen zorgen.

Nu, op 1-fase zou het aangesloten moeten zitten als plaatje 3. Maar mijn gevoel zegt dat je het bruggetje gewoon gaat tegenkomen als je de boel opent :+ (ofwel, plaatje 2)
1 of 3 maakt niet uit als je maar twee draden als nulgeleider gebruikt!

als 3-fase aansluiten kan dus niet want een 3-fase automaat heeft maar 1 nul!

zie hier voorbeeldje van ABB:
https://www.123groepenkas...714f2d0483243cd4ac4bb4f4f

[ Voor 6% gewijzigd door pyrofielo op 26-08-2021 11:55 ]

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Wokschotel schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:32:
Voor de volledigheid een foto van de meterkast:

[Afbeelding]
Hoe zit het nu eigenlijk met de aardlekschakelaars? Ik tel 18 groepen, zijn die verdeeld over 4 aardlekschakelaars (dus meer dan 4 groepen per aardlekschakelaar)? Of heb je groepen zonder aardlekbeveiliging?

Neem aan dat de Eaton automaten links onderin op de 4e aardlekschakelaar zijn aangesloten, maar die Hager automaten dan?

De netste oplossing voor de kookplaat is een 3P+N aardlekautomaat, de Perilex contactdoos netjes 3 fasen bedraden en de kookplaat aansluiten volgens het linker schema.

Je hebt geen 2 nulgeleiders nodig in een 3-fasen aansluiting. Siemens tekent weliswaar 2 draadjes (omdat ze nou eenmaal een 5-aderig snoer meeleveren) maar je ziet in het schema dat die aan één nulklem verbonden zijn.

Afhankelijk van de gebruikte bedrading naar de contactdoos betekent dit mogelijk wel dat je nieuwe draad moet trekken gezien de kleurcodering...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Septillion

Septillion

@pyrofielo Nee, op 3-fase is alleen 1 correct(ish). Fase 3 (of welke je ook wilt) gebruik je niet en één Nul is voldoende. Dat is juist het mooie van 3-fase.

• Septillion

Septillion

@Xander Mijn gok, alleen de de 10 groepen boven zitten achter een aardlek. Ik tel overigens maar 16 groepen :+

Ik zie er één voor OVP = Over Voltage Protection? Maar ik zie deze niet in de kast. Voor OVP en kookgroep zal ook een aardlek moeten zitten als de aardweerstand te hoog of niet gemeten is. Wat groep 13 en rechts midden doen weet ik niet maar als ze de kast verlaten geldt hetzelfde.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
@Septillion OVP = OnderVerdeelNogwat. Achter elk van deze 2 OVP's automaten zit een verbinding naar een onderverdeelkast op een andere plek in het huis, omdat het vanwege de omvang van het huis en de sterstructuur (bijvoorbeeld alle verlichtingsbedrading loopt naar 1 van de 2 onderverdeelkasten ivm domotica). Alle zware verbruikers zitten rechtstreeks achter een automaat in de hoofdgroepenkast (de groene, rode en blauwe automaten).

• Septillion

Septillion

Ahh, okay :) Dat had ik niet verwacht :p

Maar goed, geldt nog hetzelfde, mag alleen aardlekloos als de aardweerstand gemeten is en laag genoeg is.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Septillion schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:35:
Ahh, okay :) Dat had ik niet verwacht :p

Maar goed, geldt nog hetzelfde, mag alleen aardlekloos als de aardweerstand gemeten is en laag genoeg is.
Voor zover ik weet zitten deze 2 OVP-automaten achter de witte (meest rechtste op de foto) ALS, samen met de fornuisgroep. In de onderverdeelkasten zit ook nog een (selectieve) automaat.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-06 17:04
Ik zou het niet aardlekloos maken.
Zo te zien heb je een nette installatie dus ik zou vanaf de hoofdschakelaar gaan naar een 4P B16A 30mA aardlekautomaat en de fornuisgroep verwijderen. Daarna aansluiten afhankelijk van de kabel/buis naar de perilex.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1