Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-04 15:54
Vanmiddag is er een monteur langs gekomen, die ons Bosch HLN39A060U Fornuis zou komen aansluiten echter doet de oven het wel maar de kookplaat niet.

Informatie

- Bosch HLN39A060U
- 2 Fase perilex
- Zie foto’s voor meer info

Foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n_WgT3lbQuugDndFGuDv6rMYQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDf95idm1eYCDLjFiXlWKDwg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDAE3pW0it6m3MUdP_8wRfuwKT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GRCQ0Qx8R2XFZTqX2Ffumqj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SkDu0yHBxzhCgYBiTZqOwTKXSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eYOyH1Q8bK5deh2ODLlqKJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op de foto even de groep uit gezet, maar die staat natuurlijk aan als we testen.

Wie o Wie kan me vertellen wat er mis gaat hier?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Er zit geen brug tussen #4 en #5 als je volgens 2N~ zou willen aansluiten.

Overigens is de kabel ook te strak en trek je nu de N bijna los.
Tevens is het gebruik van een fornuisgroep niet echt wenselijk, maar voor de zekerheid moeten we daarvoor de groepenkast zien zonder deksel.

edit: Is er wel een trekontlasting voor de kabel gebruikt?

Oh en als antwoord op je vraag:
Wie o Wie kan me vertellen wat er mis gaat hier?
- de monteur is weggegaan zonder het werkend op te leveren.

Maar als die wegging omdat hij niet weet hoe het moet, zal ik hem ook niet terug willen hebben ..

[ Voor 34% gewijzigd door True op 19-12-2023 16:21 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-04 08:49

Freakie1NL

Grote Baas

Dit door een monteur geplaatst? Direct terug laten komen of geld terug eisen.

Hij heeft het schema 2N gevolgd. Maar ik zie geen brug. Ook heeft een fornuisgroep 2N + 2F dus had hij de 2de N (grijs) in plaats van los laten, op de 4de aansluiting moeten plaatsen.

Maar, jij hebt een 3 fase kast. Dus hij had het 3de schema moeten volgen, en hier had een 3 fase automaat geplaatst moeten zijn.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Freakie1NL schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:22:
Dit door een monteur geplaatst? Direct terug laten komen of geld terug eisen.

Hij heeft het schema 2N gevolgd. Maar ik zie geen brug. Ook heeft een fornuisgroep 2N + 2F dus had hij de 2de N (grijs) in plaats van los laten, op de 4de aansluiting moeten plaatsen.

Maar, jij hebt een 3 fase kast. Dus hij had het 3de schema moeten volgen, en hier had een 3 fase automaat geplaatst moeten zijn.
Ja maar dat past niet op een fornuisgroep, dus ga je maar prutsen totdat je er niet uitkomt en dan weggaan omdat je het niet snapt of opgelost krijgt :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:34

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Monteur laten terugkomen (of een collega die wél weet wat hij doet); als 'ie het niet eens getest heeft / niet werkend heeft opgeleverd had je 't net zo goed zelf kunnen doen. Waar betaal je die eppo dan nog voor?

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 19-12-2023 16:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
Hi all,

Thanks voor antwoorden, prutswerk dus..

Ik heb het zelf even gedaan nu (ik zet hm nog niet aan want wacht even op de antwoorden hier)

Maar ik het nu als volgt zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A91VtlAeew-KL1gr_36TBt6aqTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyc9s2KIIwJe558hFmiwPcis.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor het graag, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
Let wel op:

Kabel staat strakker dan wat het gaat worden, want hij staat nu van de muur af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Pipmitz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:35:
Hi all,

Ik heb het zelf even gedaan nu (ik zet hm nog niet aan want wacht even op de antwoorden hier)

Maar ik het nu als volgt zitten:

[Afbeelding]

Ik hoor het graag, thanks!
Nu mis je de brug tussen 2 en 3. Echter er lijkt ook geen aftakking vanuit 2 de kookplaat in te gaan, dus kan mogelijk weinig kwaad zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Homer-Simpson op 19-12-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
Homer-Simpson schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:37:
[...]

Nu mis je de brug tussen 2 en 3.
Dus als ik die nog terug zet zou het goed moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Pipmitz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:38:
[...]

Dus als ik die nog terug zet zou het goed moeten zijn?
Qua aansluiting wel volgens het schema en de foto's die je stuurt. Opmerking over trekontlasting kan ik niet checken natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:35
Er zit een kookgroep automaat in een 3 fase groepenkast. Daar gaat het al fout. Voor nu de grijze ader op klem 4 aansluiten en de brug eruit.

[ Voor 79% gewijzigd door devriesjande op 19-12-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
devriesjande schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:44:
Er zit een kookgroep automaat in een 3 fase groepenkast. Daar gaat het al fout. Voor nu de grijze ader op klem 4 aansluiten en de brug eruit.
Het is een fase 2 groepenkast, deze is door de woningbouw aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-04 08:49

Freakie1NL

Grote Baas

Weet je dat zeker, want je hebt een 3F hoofschakelaar. Dat kan met 1F maar onlogischer. Wat geeft je slimme meter aan?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik vind het nogal wat om zelf aan je spullen te gaan lopen knutselen terwijl je hier moet vragen wat je moet veranderen en niet weet hoe het echt aangesloten moet worden terwijl de kant van de kookplaat/fornuis-combi ook nog eens aanpasbaar is en dit niet in de documentatie terug te vinden is.
Als je dit verkeerd doet kun je je nieuwe fornuis naar de schroot brengen omdat je nu snel even wat wil fixen wat de monteur niet kon of wilde doen.

Edit: voor je het weet heeft die 'monteur' de fornuis-kant #2 en #5 omgewisseld.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 19-12-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 19:19
Je hebt een kookgroep, die zit bijna 100% zeker op 1 fase aangesloten, Je zit in de goede richting met aansluiten, Maar de brugje tussen 4 en 5 moet je weg halen en de grijze draad zou dan je 2e nul moeten zijn.

Als je zeker wilt zijn of de kookgroep op 1 fase zit dan moet je alles nameten met een duspol, Dat is zeker niet onbelangrijk aangezien je soms nooit weet hoe het aangesloten zit in een perilex aansluiting of in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Pipmitz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:36:
Let wel op:

Kabel staat strakker dan wat het gaat worden, want hij staat nu van de muur af.
Dus je hebt geen trekontlasting? Dat lijkt mij sowieso onlogisch maar in alle gevallen onwenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:35
Het zou kunnen dat er twee fasen op de kookgroep zitten. Maar dan is er een prutser aan het werk geweest. Dat is alleen te zien als de afdekkap van de groepenkast is verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:39

franssie

Save the albatross

Homer-Simpson schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:37:
[...]

Nu mis je de brug tussen 2 en 3. Echter er lijkt ook geen aftakking vanuit 2 de kookplaat in te gaan, dus kan mogelijk weinig kwaad zo.
Klopt. Wellicht zal er één of twee kookzones niet werken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 20:22
Pipmitz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:35:
Hi all,

En als de boel nu ontploft, kan je de prutsende elektriker niet meer aansprakelijk stellen. Blijf er toch gewoon vanaf en laat die prutser terugkomen en zolang er aan sleutelen totdat het werkt.

Het lijkt onwaarschijnlijk: hij heeft er meer verstand van dan jij... ;)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:12
Ik heb ook dit fornuis. De oplossing vind je in dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2061388. Je wil wel zeker zijn van de bedrading tussen kookgroep, perilex en fornuis dus eens met de rest; als je daar niet comfortabel bij bent: schakel een elektricien in.

[ Voor 39% gewijzigd door itsjohan op 19-12-2023 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pipmitz
Thanks voor alle antwoorden, ik ben aardig chagrijnig haha dus het lijkt me niet slim dat ik er zelf nog naar ga kijken dus er komt deze week een andere elektra monteur langs om t te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:12
Goed plan. Je hebt gezien dat het schema / plaatje op het apparaat dus niet klopt voor de NL kookgroep? Ik denk als je de monteur de info geeft die ik van Bosch kreeg (het aansluitschema voor de kookgroep) dat hij/zij er zo uit is.
Het volgende doet u :

De HLN39A060U is een fornuis met een klepje voor de aansluitingen.
Als hij het klepje verwijderd kan de kabel als volgt worden aangesloten

Doorverbindingen losmaken (tussen 4+5 en volgens schema ook tussen 2+3)

Aarde aansluiten op PE

1 = leeg

2 = spanning groep 1 (koken)
3 = spanning groep 2 (oven)

4 = nul (koken)
5 = nul (oven)
Edit: Ik zie net dat je 3 fase hebt, dan is een 3 fase automaat natuurlijk een veel betere oplossing dan die kookgroep.

[ Voor 8% gewijzigd door itsjohan op 19-12-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Er staan hier een paar voorstellen tussen waarbij wel een belangrijk gegeven ontbreekt.

Hoe is die kookgroep aangesloten?
Is die grijze wel de 2de N?
Zijn er 2 verschillende fases aangesloten op de kookgroep of slechts 1tje?

Indien er 2 verschillende fases aangesloten zijn hoeft die 2de N niet.
Hoogstwaarschijnlijk is het correct aangesloten en was hij gewoon de brug tussen de 2 N's vergeten. Nu ontbreekt de brug tussen 2&3.

maar opnieuw: hoe is die kookgroep aangesloten? dan pas kan je zeker zijn.

Een 3 fase automaat laat je toe de volledige capaciteit van je kookvuur te gebruiken maar is niet echt nodig. Als er nu 2 aparte fases aangesloten zijn zal dit 99% zeker voldoende zijn en moet je groepenkast niet verbouwd worden met een 3+N zekering. Niemand zet 4 potten op max vermogen op het vuur en dan nog eens de oven aan.

En ja: dat die kabel aan de blauwe draad "hangt" vind ik ook niet tof. hang op zijn minst de kabel ergens vast met een spanbandje zodat de spanning er af is ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ligone op 19-12-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:38
Vindt het bizar dat er geen interne bedrading op klem 2 zit terwijl de schema's zeggen dat die op 3-fasen kan..

Zou de foto's die je hier hebt geplaatst mailen aan Bosch en vragen wat zij daarover te zeggen hebben.

normaal heb je 3 interne voedingsdraden, 1 voor de oven en 2 voor de kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij 1-fase aansluiten van een kookplaat NOOIT de brug bij de N plaatsen. Dan kan je zonder dat de automaat tript 32A over de N trekken, dat is een recept voor brand.

Als je een 3-fase aansluiting hebt (vaak wel af te leidden aan de meter) dan is de enig correcte optie een 3-fase aardlekautomaat. Want je wilt de plaat dan echt verdeelt over de fases hebben.

Heb je 1-fase (maar je meterkast is al voorbereid op 3-fase) dan kan een een kookgroep wel maar dan moet die tweede N (de grijze) gewoon op de 2e N klem aansluiten (en dus GEEN brug).

Overigens ook wel lekker die grijze zo lekker los zit, die had ook een mooie sluiting kunnen veroorzaken 8)7

En ik hoop dat je bij aanschaf ook verteld is dat dit dus maar een 3,6kW kookplaat is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Groningerkoek schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:12:
Vindt het bizar dat er geen interne bedrading op klem 2 zit terwijl de schema's zeggen dat die op 3-fasen kan..

Zou de foto's die je hier hebt geplaatst mailen aan Bosch en vragen wat zij daarover te zeggen hebben.

normaal heb je 3 interne voedingsdraden, 1 voor de oven en 2 voor de kookplaat.
Nee hoor, op 7kW platen is een van de fase aansluitingen gewoon altijd leeg. Maar bij deze stijl zie je dat goed, bij de meer afgewerkte stijl zie je het niet maar is op een 7kW ook gewoon niet bedraad. Geeft je gewoon een mooie veilige plek om de 3e fase "op te bergen".

Alleen bij 11kW platen is hij werkelijk in gebruik.

offtopic:
Er bestaan vast uitzonderingen maar ik ben ze nog niet tegengekomen
Pagina: 1