• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:16

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Johan-1986 Lijkt me prima :)

Met dus de footnote dat de 3-fase alamat dus ook alleen een automaat kan zijn. En net zoals @Annuk zegt, je de twee 1-fase alamats ook kunt vervangen door een enkele 3-fase alamat en er dan een enkele kamrail onder kan gooien.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heeft iemand al eens de ABB DS201 aangesloten met een L/N alternating kamrail? Iets zoals dit?

Ik zie volgens mij dat men vaak de nul-kam (36mm afstand) aansluit op de achterste contacten:

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/rsc/image/upload/b_rgb:FFFFFF,c_pad,dpr_2.0,f_auto,h_360,q_auto,w_640/c_pad,h_360,w_640/pf4blifrnlttupdko9mk?pgw=1

En dan de fase-kam op de voorste contacten.

Maar het leek me mooier om enkel de achterste contacten te gebruiken, zodat de voorste contacten mooi kunnen dienen als flexibele doorlus contacten (en natuurlijk de voeding met draad).

Een beetje zoals deze kam bijvoorbeeld: https://weltechniek.nl/product/sep-kam-pin-2-fase-12-polig-2x18mm-10x9mm-offset-5mm/ Hier zie je dan dat de L & N qua diepte toch 4mm schelen van elkaar, wat er denk ik voor gaat zorgen dat bij het vastdraaien op moment de stukjes koper gaan buigen? Of misschien wel dat L contact gaat maken met N? Lijkt me niet zo wenselijk.

Maar, het zou toch moeten kunnen? Een L/N verspringende kam van x modules lang? Lijkt me een zeer mooie manier om dat aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 16-05-2026 22:12 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

@Tanuki Je zoekt deze of deze wanneer je het over 3 fasen wilt verdelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 16-05-2026 22:25 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Xander Die zouden idd kunnen! Wat raar dat ik ze niet voorbij heb zien komen in mijn zoektocht. En logisch misschien ook, ik wist totaal niet welke zoekwoorden ik moest gebruiken.

Ik heb net ook deze gevonden: https://www.elektramat.nl...aten-12-voudig-ema101012/
Is niet wat ik zoek, gezien de configuratie. Maar ik zat te denken: als je daar een aantal pennen tussenuit zou knippen/zagen, dan is dat precies wat ik zoek.
Je zou dan alle pinnen 36mm afstand van elkaar kunnen laten houden, dus eigenlijk om de pin een pin wegknippen.
Zou dat realistisch zijn?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Tanuki schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:38:
@Xander Die zouden idd kunnen! Wat raar dat ik ze niet voorbij heb zien komen in mijn zoektocht. En logisch misschien ook, ik wist totaal niet welke zoekwoorden ik moest gebruiken.
Die is er gezien je omschrijving precies voor bedoelt.
Ik heb net ook deze gevonden: https://www.elektramat.nl...aten-12-voudig-ema101012/
Is niet wat ik zoek, gezien de configuratie. Maar ik zat te denken: als je daar een aantal pennen tussenuit zou knippen/zagen, dan is dat precies wat ik zoek.
Je zou dan alle pinnen 36mm afstand van elkaar kunnen laten houden, dus eigenlijk om de pin een pin wegknippen.
Zou dat realistisch zijn?
Waarom zou je er zelf mee gaan beunhazen als er een product voor is gemaakt? (Die @Xander linkt namelijk)
En tevens het risico als je iets niet goed weg hebt gehaald dat je alsnog sluiting maakt?

Tevens zou ik denk ik de 3F kamrails pakken voor verdeling over de fases, tenzij je nu al 3 losse dinrails hebt met elk een gelijk aantal (en belasting) met de DS201's, maak je nu evt met bedrading even een brug tussen de fases, en in de toekomst kan je die weghalen en heb je het netjes verdeeld over de fases.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• manusjevanalles
  • Nu online
manusjevanalles schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:41:
Even een check of ik niet wat over het hoofd zie:

We hebben thuis een driefase aansluiting. Ik wil er een setje zonnepanelen van 1480 Wp bijplaatsen, op één fase (zal dus <1500W als max leveren). We hebben al 6.4 kWp liggen op een driefase omvormer.
Ik verwacht geen remautomaat nodig te hebben, want alle aardlekschakelaars zijn driefase en hebben per fase maximaal 2 automaten van 16A, de maximale stroom is dus maar 32A per fase. Klopt dit?

En zit ik veilig qua nulstroom?

Ik heb hier al eerder een foto van mijn groepenkast gepost

De omvormer installeer ik achter een 300 mA 16A alamat, die kan nog precies in de rechter kast op de bovenste rij (linker deel zit itt de foto al helemaal vol nu er ook een kWh-meter bijgeplaatst is).
Mag ik jullie vragen nog even mee te kijken?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:08
Xander schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:30:
[...]

Op de schroefkoppen staat 25A neem ik aan, of heb je de zekering eruit gehad en dit op de zijkant gelezen? Wat op de schroefkop staat is de maximale zekering die in die schroefkop mag / past, het zegt niets over wat er daadwerkelijk in zit. Je kunt smeltzekeringen herkennen aan de kleur van de verklikker, grijs is 16A, blauw is 20A, geel is 25A. Ik verwacht hier gewoon 16A zekeringen (grijs), als het goed is zijn er dan ook 16A passchroeven geplaatst (grijs) waardoor je niet zomaar een grotere zekering kunt plaatsen.

[...]

Als je de kast aan één van de kanten zou openen krijg je misschien een beter idee van de diameter. Het is daadwerkelijk een grondkabel, dus met aardscherm? Niet een standaard grijze installatiekabel? Anders zou het ook nog wel eens 5x6mm² kunnen zijn.

[...]

Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je allemaal wilt aansluiten...

Je hebt in de woning nu 8 groepen + 1 3-fasen groep. Is die laatste toevallig al voor een kookplaat?

Ga je de woning compleet strippen en een nieuwe installatie aanleggen? Dan moet je eerst maar eens die nieuwe installatie intekenen om tot een zinvol ontwerp te kunnen komen. ;)

Anders is de bestaande installatie je uitgangspunt + de gewenste uitbreidingen. De 2e kookplaat betekent 1x extra 3-fasen groep, voor die airco's heb je waarschijnlijk 1x of 2x een extra 1-fase groep nodig, de warmtepomp is afhankelijk van het model maar hoogstens 2x 3-fase groepen nodig (pomp en backupheater).

Dus dan kom je op 10x 1-fase groepen en 4x 3-fasen groepen ofzo? Dit past in een kast van 24 modules oftewel 2 standaard kasten van 22cm breed naast elkaar.

Maar je moet vooral je eisen even goed duidelijk krijgen dus. Welke warmtepomp komt er precies en wat heb je daar voor nodig? Betekent 2 kookplaten niet ook 2 keukens met de nodige extra groepjes (2 ovens 2 vaatwassers 2 Quookers)?
Zo, even weer achter de computer in plaats van rondom het huis aan de gang. Mooie reactie dus, waardoor je ook weer verder gaat denken. Inderdaad, wat worden dan de eisen voor een 2e keuken?

Oh en leerzaam, want het stukje meterkast waar jij bij concludeert dat het een 3 fasen groep is, was mijn veronderstelling dat dat de plek is waar de grondkabel binnenkomt en weer afgezekerd is. Ik vond het al vreemd dat de kabel die daar aan de zijkant uitkomt, dunner was dan waar de grondkabel vertrok. Maar inderdaad, in de kruipruimte onder de keuken ligt een ouderwetse krachtstroomstekker.

Maar waar komt dan de stroom binnen? Nou.. "gewoon" bij de draaischijf. Die draait nog vrolijk mee..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWWCd1FI1rr4gBVOR-PmQSX5j8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kR3Jv6Bxvt0N3ZGoAzIW4zIK.jpg?f=fotoalbum_large

Ten tijde van bovenstaande foto was de tellerstand toch 4KWH minder dan nu...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVshmszf5qUgNOt01u4k1_F1UZY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MPlmk9V2Xatsc1KXgzy0n5xu.png?f=user_large

Dat brengt me tot de volgende vraag: Mag een installateur deze meter nu weghalen? Er zit immers in de schuur een slimme meter. Daarmee kom ik ook op het punt van Annuk: De meterkast op 1.6m hoogte plaatsen. Daar is de kabel nu niet lang genoeg voor. Wat is de reden om die hoogte aan te houden?
LV87 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:07:
[...]

Zo, even weer achter de computer in plaats van rondom het huis aan de gang. Mooie reactie dus, waardoor je ook weer verder gaat denken. Inderdaad, wat worden dan de eisen voor een 2e keuken?

Oh en leerzaam, want het stukje meterkast waar jij bij concludeert dat het een 3 fasen groep is, was mijn veronderstelling dat dat de plek is waar de grondkabel binnenkomt en weer afgezekerd is. Ik vond het al vreemd dat de kabel die daar aan de zijkant uitkomt, dunner was dan waar de grondkabel vertrok. Maar inderdaad, in de kruipruimte onder de keuken ligt een ouderwetse krachtstroomstekker.

Maar waar komt dan de stroom binnen? Nou.. "gewoon" bij de draaischijf. Die draait nog vrolijk mee..

[Afbeelding]

Ten tijde van bovenstaande foto was de tellerstand toch 4KWH minder dan nu...

[Afbeelding]

Dat brengt me tot de volgende vraag: Mag een installateur deze meter nu weghalen? Er zit immers in de schuur een slimme meter. Daarmee kom ik ook op het punt van Annuk: De meterkast op 1.6m hoogte plaatsen. Daar is de kabel nu niet lang genoeg voor. Wat is de reden om die hoogte aan te houden?
Deze meter is zo te zien een eigen (tussen) meter, die mag dus wel weg in principe.

De 1,6m hoogte komt voort uit de eisen v/d netbeheerders. Als je wel een eigen aansluiting in de woning wilt is dat een eis namelijk.
Wil je dat absoluut niet dan zou het lager kunnen, maar zou evt opteren voor het feit (als je de kabels niet vernieuwd oid) om te zeggen een klemmen kast op hoogte van de kabel, en vanaf daar naar de verdeler op 1,6m hoogte.

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:08
Helder, als het inderdaad veilig verlengd kan worden met een klemmenstroom dan is dat een nobrainer. Kleine moeite als je toch bezig bent en de hoogte is ruimschoots aanwezig.
LV87 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:19:
Helder, als het inderdaad veilig verlengd kan worden met een klemmenstroom dan is dat een nobrainer. Kleine moeite als je toch bezig bent en de hoogte is ruimschoots aanwezig.
Bijvoorbeeld een 1 din-rail kast met deze klemmen + nul en evt aarde klem.
Of met high current rijgklemmen

Of in 1x b.v. deze kast met onder en boven deksel.

Er zijn legio mogelijkheden iig. Alles afhankelijk ook van je toekomst wensen.

Sowieso kan een dergelijke klemmen kast evt precies onder je groepenkast wel fijn zijn, dan ga je met klasse 1 (massief) of klasse 2 (samengeslagen massief) die kast in en dan met flexibele draad naar je hoofdschakelaar.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:50:
Mag ik jullie vragen nog even mee te kijken?
Ik zie geen problemen.

Waar twijfel je aan, m.b.t. de nulstroom? Heb je al een bijzondere situatie? Want alleen die 1500W slaat toch geen deuk in een pakje boter?

• manusjevanalles
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Ik zie geen problemen.

Waar twijfel je aan, m.b.t. de nulstroom? Heb je al een bijzondere situatie? Want alleen die 1500W slaat toch geen deuk in een pakje boter?
Was meer ter dubbelcheck. Ik denk dat het inderdaad geen kwaad kan. Maar op één fase terugleveren in een driefasekast kan soms problemen geven.

Stel dat ik namelijk op twee fases 25A afneem, en op dezelfde fases ook nog 10A produceer, dan verbruik ik op die twee fases 35A. Op de derde fase dan 8A terugleveren zou een nulstroom van 42A geven. Dat is teveel.
Nou is die 35A heel theoretisch. Als ik op 2 fases 10A lever uit de driefaseomvormer, dan zal de derde fase ook 10A extra invoeding hieruit krijgen, en ook nog eens 7A uit de enkelfase-omvormer, dan kan ik het niet meer overzien of dit problematisch is.

[ Voor 39% gewijzigd door manusjevanalles op 17-05-2026 13:56 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:50:
Op de derde fase dan 8A terugleveren zou een nulstroom van 42A geven. Dat is teveel.
Ja, in een heel klein stukje van je kast heb je (mogelijk) gelijk.

Je kunt 'ns uitpluizen waar dat zou zijn en controleren of die draad of draden dik genoeg zijn en zo nee ze vervangen.

Misschien is 't helemaal nergens; je gaf immers aan dat er max 32A door elke fase op elke aardlek loopt.
En komt het wel ergens voor, dan zou 't me nog verbazen als daar een te dunne draad zit. (Maar misschien heb ik nog nooit een moderne maximaal zuinig bedraadde kast gezien?)
Pagina: 1 ... 82 83 Laatste