Xander schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:30:
[...]
Op de
schroefkoppen staat 25A neem ik aan, of heb je de zekering eruit gehad en dit op de zijkant gelezen? Wat op de schroefkop staat is de maximale zekering die in die schroefkop mag / past, het zegt niets over wat er daadwerkelijk in zit. Je kunt smeltzekeringen herkennen aan de kleur van de verklikker, grijs is 16A, blauw is 20A, geel is 25A. Ik verwacht hier gewoon 16A zekeringen (grijs), als het goed is zijn er dan ook 16A passchroeven geplaatst (grijs) waardoor je niet zomaar een grotere zekering kunt plaatsen.
[...]
Als je de kast aan één van de kanten zou openen krijg je misschien een beter idee van de diameter. Het is daadwerkelijk een grondkabel, dus met aardscherm? Niet een standaard grijze installatiekabel? Anders zou het ook nog wel eens 5x6mm² kunnen zijn.
[...]
Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je allemaal wilt aansluiten...
Je hebt in de woning nu 8 groepen + 1 3-fasen groep. Is die laatste toevallig al voor een kookplaat?
Ga je de woning compleet strippen en een nieuwe installatie aanleggen? Dan moet je eerst maar eens die nieuwe installatie intekenen om tot een zinvol ontwerp te kunnen komen.
Anders is de bestaande installatie je uitgangspunt + de gewenste uitbreidingen. De 2e kookplaat betekent 1x extra 3-fasen groep, voor die airco's heb je waarschijnlijk 1x of 2x een extra 1-fase groep nodig, de warmtepomp is afhankelijk van het model maar hoogstens 2x 3-fase groepen nodig (pomp en backupheater).
Dus dan kom je op 10x 1-fase groepen en 4x 3-fasen groepen ofzo? Dit past in een kast van 24 modules oftewel 2 standaard kasten van 22cm breed naast elkaar.
Maar je moet vooral je eisen even goed duidelijk krijgen dus. Welke warmtepomp komt er precies en wat heb je daar voor nodig? Betekent 2 kookplaten niet ook 2 keukens met de nodige extra groepjes (2 ovens 2 vaatwassers 2 Quookers)?
Zo, even weer achter de computer in plaats van rondom het huis aan de gang. Mooie reactie dus, waardoor je ook weer verder gaat denken. Inderdaad, wat worden dan de eisen voor een 2e keuken?
Oh en leerzaam, want het stukje meterkast waar jij bij concludeert dat het een 3 fasen groep is, was mijn veronderstelling dat dat de plek is waar de grondkabel binnenkomt en weer afgezekerd is. Ik vond het al vreemd dat de kabel die daar aan de zijkant uitkomt, dunner was dan waar de grondkabel vertrok. Maar inderdaad, in de kruipruimte onder de keuken ligt een ouderwetse krachtstroomstekker.
Maar waar komt dan de stroom binnen? Nou.. "gewoon" bij de draaischijf. Die draait nog vrolijk mee..
Ten tijde van bovenstaande foto was de tellerstand toch 4KWH minder dan nu...
Dat brengt me tot de volgende vraag: Mag een installateur deze meter nu weghalen? Er zit immers in de schuur een slimme meter. Daarmee kom ik ook op het punt van Annuk: De meterkast op 1.6m hoogte plaatsen. Daar is de kabel nu niet lang genoeg voor. Wat is de reden om die hoogte aan te houden?