Een laadpaal past niet in een groepenkast

4P aardlekschakelaars (slecht idee)
Waarom slecht idee? Is dat vanwege de regel die in 2015 heel eventjes bestond, is afgezwakt tot advies, en uiteindelijk helemaal verdween?
De meeste aardlekautomaten hebben maar 2 groepen, dus vooral de bedrading is de beperking.
Ik neem aan dat je aardlekschakelaars in plaats van aardlekautomaten bedoelt. Een aardlekautomaat is aardlekschakelaar en installatieautomaat (automatische zekering) gecombineerd in één ding, dus die beveilgt de bedrading ook meteen.
Dat is in theorie zo, maar van de norm mag je het niet zo zien: dit is geen geldige 32 A beveiliging. De beveiliging moet in principe vóór het beveiligde komen, niet erna. Het mag er alleen na, als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, en daaronder valt dat er geen aftakking mag zijn. Als je 2 groepen aansluit, heb je dus een aftakking; alleen met één groep mag je de aardlekschakelaar als
• een B20 30mA alamat voor de PV. Dit is nu een B16 en precies genoeg, maar ik zit er aan te denken een iets grotere omvormer te monteren aangezien die nu de beperkte factor is.
Hou je daarbij rekening met de 80%-regel?
• een C40 automaat als REM.
Is dat Rapid Eye Movement of de Amerikaanse Rockband?
De remautomaat moet niet voor de hoofdschakelaar komen, gezien vanaf de hoofdzekeringen.
Niks moet voor de hoofdschakelaar komen!
Een remautomaat komt tussen het deel dat
wel de volledige stroom aankan (de stroombronnen en de onderlinge bedrading), en het deel dat
niet de volledige stroom aankan (aardlekschakelaars en eindgroepen die gespecificeerd zijn op maximaal 40 A).
De rest van de tekening heb ik niet bekeken, want of je doet iets fundamenteels fout, of ik snap je tekening niet... Het helpt niet mee dat je maar een deel van de bedrading hebt getekend, waardoor je moet gokken wat wat is.
Klopt het dat de 4P aardlekschakelaars geen kwaad kunnen zolang het een 1 fase aansluiting blijft?
Ja. De beperking is wel dat de 40 A per pool geldt, en de nulpool de totale stroom te verduren krijgt. Met goede voorbeveiliging is dat geen probleem.
Met 3-fase is een 4P aardlekschakelaar sowieso prima.
Is 6mm2 draad voldoende voor deze nieuwe bedrading?
6 mm² H07V2-K (90 °C VDS) is met inbegrip van de 80%-regel en uitgaande van 1 draaddiameter afstand tussen de draden geschikt voor 44 A.
Zelfs 16 mm² is aan de voedende kant van de remautomaat nog niet genoeg als je uitgaat van de beveiligingen in de groepenkast en dus op 92 A uitkomt. Als je uitgaat van de maximale stroom van de omvormers zoals ook vaak wordt gedaan (dit in controversieel maar wel begrijpelijk), dan kom je uit op 40 + 16 + 12 + 12 = 80. Daarbij doe ik de aanname dat je met "net genoeg" voor die 16 A omvormer bedoelt dat ie ook daadwerkelijk 16 A levert. Als het echter met inbegrip van de 80%-regel is, dan zou het 40 + 12 + 12 + 12 = 76 A zijn. In beide gevallen kom je uit op 16 mm². (Let op: ik ga hier uit van I
g = P
g / 230 V. Controleer voor elk van de omvormers wat hun gespecificeerde maximum stroom is; die zou hoger kunnen zijn!)
(Update: trouwens, 3000 W is 13 A, niet 12 A. Hoe kwamen we op die 12?)
Je kunt ook een getrapte installatie maken, waarbij je je omvormers samen beveiligt met een distributiegroep van 40 A (want accu's ontladen doe je neem ik aan niet als de PV enorm aan het opwekken is). Dan heb je nog maar te maken met 40 A (openbare net) en 40 A (distributiegroep voor eigen opwekking) en kun je die allebei met 6 mm² op een twinhuls laten uitkomen aan de voedende kant van een 40 A remautomaat. Je hebt dan als het ware 2 remautomaten.
Het wordt wel een hele klus om hier ook een fatsoenlijke warmteberekening van te maken! Maar met deze complexiteit kun je dat denk ik beter niet achterwege laten.
De PV omvormer (SolarEdge SE3000H) is aangesloten met ongeveer 25 meter 3x2.5mm2 kabel, over de hele lengte in installatiebuis. Dat is te dun gezien het hoge voltage in de wijk, met als gevolg dat de PV vaak afschakelt.
Uitgaande van de vuistregel 1% spanningsval zou je aan 6 mm² net genoeg hebben.
Ik zie hier en daar 16A als max voor 2.5mm, maar of dat losse draden of kabel is en of dat uit maakt heb ik niet helemaal scherp.
Dat is een vuistregel voor normale verbruikers. De realiteit is gedetailleerder, in extreem gunstige omstandigheden kun je ook wel 25 A door 2,5 mm² laten gaan. Maar voor opwekken heb je vanwege het opdrijven van de spanning al snel veel dikkere kabels nodig dan voor verbruiken. Als vuistregel wordt in het algemeen een maximale spanningsval van 1% gehanteerd. Of het kabel of draad is maakt daarvoor niet uit.