TKroon schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:25:
@Annuk Dank voor je reactie. Een HLD33 zou helaas net niet passen. De huidige HLD33's zijn al licht naar links verschoven boven de meter om het passend te krijgen.
Nu je het zegt... Nu valt het inderdaad op.
De eisen aan de omschakelaar zijn puur dat ik hem handmatig wil kunnen schakelen, dat deze de nul meeschakelt en dat hij tussen beide inputs het contact volledig verbreekt.

De groepen 1, 3 en 5 betreft alle verlichting en de koelkasten. In geval van nood is het dus gewoon licht in huis en blijft het eten houdbaar. Dat de wasmachine en warmtepomp niet werken is geen probleem. De Marstek Venus D levert maar 2200W. Ruim voldoende voor mijn beoogde situatie, maar onvoldoende om meer mee te doen.
Dit niet iets?
https://www.elektramat.nl...elaar-25a-2w-e214-25-202/

ABB pagina:
https://new.abb.com/products/nl/2CCA703031R0001/e214-25-202

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 12-05-2026 07:43 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Die is enkelpolig toch? Ik vond deze van ABB, maar die is weer 3-polig.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

TKroon schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:46:
[...]

Die is enkelpolig toch? Ik vond deze van ABB, maar die is weer 3-polig.
Zie ook de link van ABB zelf, 2-polig en als ik goed naar de fotos kijk lijkt me dat ook zo.

Een Hager HIM404/406 is ook mooi, maar in dit geval niet heel relevant, dat is wel mooi met 3F aggregaat invoeding b.v.

• TKroon
  • Niet online
Annuk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:56:
[...]

Zie ook de link van ABB zelf, 2-polig en als ik goed naar de fotos kijk lijkt me dat ook zo.

Een Hager HIM404/406 is ook mooi, maar in dit geval niet heel relevant, dat is wel mooi met 3F aggregaat invoeding b.v.
Vreemd. Bij elektramat staat Polen: 1 in de specs. Kijk er later nog eens naar :)

TKroon schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:57:
[...]

Vreemd. Bij elektramat staat Polen: 1 in de specs. Kijk er later nog eens naar :)
Heb de enkel-polige variant hier wel liggen, die is ook maar een halve module breed.
Op basis van die ben ik bij ABB gaan zoeken en hem vanaf ABB ook bij EM gevonden op EAN-nummer.

Mag er toch vanuit gaan dat ABB zelf wel de juiste data plaatst ;)

• TKroon
  • Niet online
Annuk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:09:
[...]

Heb de enkel-polige variant hier wel liggen, die is ook maar een halve module breed.
Op basis van die ben ik bij ABB gaan zoeken en hem vanaf ABB ook bij EM gevonden op EAN-nummer.

Mag er toch vanuit gaan dat ABB zelf wel de juiste data plaatst ;)
Thanks, je hebt gelijk :) ik zie contacten 1,3,5,7 bovenin en 2,8 onderin. Hier zou ik dus beide inputs boven aan moeten sluiten en de output aan de onderkant. Mooi compact model ook.

Zou je de overspanningsbeveiliging nog aanraden of is dat overkill voor thuis?

TKroon schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Thanks, je hebt gelijk :) ik zie contacten 1,3,5,7 bovenin en 2,8 onderin. Hier zou ik dus beide inputs boven aan moeten sluiten en de output aan de onderkant. Mooi compact model ook.

Zou je de overspanningsbeveiliging nog aanraden of is dat overkill voor thuis?
Bij een 3F aansluiting (of als je veel gevoelige apparatuur hebt op een 1F aansluiting) zou ik wel een OSB adviseren.
Hopelijk heb je hem nooit nodig en is het "weggegooid" geld, beetje vergelijkbaar met je brandverzekering ;)
Maar als je hem hebt en je bent em nodig ben je hem dankbaar

• TKroon
  • Niet online
@Annuk Dank voor je hulp :) mijn plan is klaar!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:27
Annuk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Bij een 3F aansluiting (of als je veel gevoelige apparatuur hebt op een 1F aansluiting) zou ik wel een OSB adviseren.
Wat is hierin het verschil tussen 3F en 1F / waarom is het risico op overspanning groter bij 3F?
Ik heb een OSB (3F) geinstalleerd onlangs, leek me een goede 'verzekering' ;)
jj85 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Wat is hierin het verschil tussen 3F en 1F / waarom is het risico op overspanning groter bij 3F?
Ik heb een OSB (3F) geinstalleerd onlangs, leek me een goede 'verzekering' ;)
Als je een 1F aansluiting hebt en je nul zou onderbroken worden (zwevende nul) heb je minder risico.
Als je een 3F aansluiting hebt en je krijgt een zwevende nul is de kans op 400V op je reguliere wcd's groot. Daarvoor is dan de OSB die eigenlijk kortsluiting maakt en je HZ laat ploffen.

Annuk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:27:
[...]
Als je een 3F aansluiting hebt en je krijgt een zwevende nul is de kans op 400V op je reguliere wcd's groot. Daarvoor is dan de OSB die eigenlijk kortsluiting maakt en je HZ laat ploffen.
Een reguliere overspanningsbeveiliging doet daar helemaal niks aan. Sterker nog, de overspanningsbeveiliging zelf kan ook stuk gaan door de hogere spanning die wordt veroorzaakt door de zwevende nul als daardoor U > Uc en je het niet op tijd ontdekt. Zelfs bij een transiënte overspanning, waar het ding wel voor gemaakt is, zou de restspanning groter zijn dan de spanning bij een zwevende nul (Up ≥ 1 kV). De spanning bij 50 Hz is nauwelijks relevant, het ding reageert op pieken van enkele tientallen microseconden.
Juerd schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:51:
[...]

Een reguliere overspanningsbeveiliging doet daar helemaal niks aan. Sterker nog, de overspanningsbeveiliging zelf kan ook stuk gaan door de hogere spanning die wordt veroorzaakt door de zwevende nul als daardoor U > Uc en je het niet op tijd ontdekt. Zelfs bij een transiënte overspanning, waar het ding wel voor gemaakt is, zou de restspanning groter zijn dan de spanning bij een zwevende nul (Up ≥ 1 kV). De spanning bij 50 Hz is nauwelijks relevant, het ding reageert op pieken van enkele tientallen microseconden.
Excuses, hierin heb jij inderdaad gelijk in geval van de reguliere overspanningsbeveiliging(en);)

Had de terminologie beter moeten verwoorden, bij een NET-overspanningsbeveiliging zoals de hier veelvuldig gebruikte/gelinkte ABB, gaat mijn verhaal wel op.
Deze detecteert bij een spanning Uc >275V en laat dan de cartridge "knappen".
Overspanning wordt dan afgevoerd via de PE verbinding en maakt in principe een volle sluiting, hetgeen je HZ laat springen/knappen.
Oftewel (zeker bij automaten als HZ) check eerst de kleur van de cartridge alvorens je HZ weer in te schakelen ;)

@Annuk Het soort overspanningsbeveliiging waar je naar linkt, is waar ik het ook over had. Uc is geen drempelwaarde, maar iets waarvan je zelf moet zorgen dat het er niet langdurig boven komt door iets te kiezen dat past bij de spanning van het net.

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:51
TKroon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:01:
Goh, het is nog maar enkele maanden geleden, maar het volgende project kondigt zich aan: nog een thuisbatterij erbij en dan met name de aanleg van noodstroom voor 3 groepen. Deze ben ik van plan zelf te gaan installeren. Mijn huiswerk vooralsnog ziet er zo uit:

[Afbeelding]
En dit is de huidige meterkast:

[Afbeelding]
Na mijn vorige klus gedeeld te hebben hier heb ik feedback gekregen dat de huidige kast mogelijk te vol is wat betreft warmteontwikkeling, dus ik wil deze rechtsonder uitbreiden met een ABB HAF 11x33. Groep 1, 3 en 5 zouden dan verplaatsen naar die nieuwe kast. Ik zou graag willen weten of ik nog iets over het hoofd zie.

En tevens zou ik graag advies krijgen over de omschakelaar. Het liefst van ABB, maar 1-0-2 is vereist, 2-polig en moet op DIN-rail te monteren zijn. En handmatig schakelen. Met Google en andere hulp krijg ik de juiste maar niet gevonden. Alvast bedankt :)

En tot slot wil ik nog een 4-polige ABB overspanningsbeveiliging OVR T2 toevoegen. Het wordt zo stiekem veel kwetsbare apparatuur.
Ik wil graag in mijn nieuwe meterkast ook die rode shelly's gaan gebruiken om per groep het verbruik te meten . Ik heb er eentje besteld om te kijken hoe het werkt en wat de kwaliteit is. In eerste opzicht vind ik de aansluitingen van al die shelly pro apparaten vrij matig voor het feit dat er 16 Amp door heen mag gaan. Ik heb ook gemerkt dat een 4mm2 draad met aan geknepen huls niet past in deze aansluitingen en zelfs een 2,5mm2 huls past niet. Hoe heb je deze aangesloten en zou je dit aanraden om voor iedere groep te gebruiken? Dus ook voor groepen die tegen de 12A aankomen? Of zou ik beter kunnen kiezen voor echt professionele meters met modbus?

NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:45
Wie heeft er ervaring in de passing van deze kamrail in een Abb HLD33 kast?https://www.sandervunderink.nl/abb-3-fase-kamrail-10mm2-voor-12-aardlekautomaten-ds301c-1p-n-18mm-psc-3-24-10-n.html

Krijg je horen dat de kamrail een aantal mm te groot is voor deze kast, er zou een aantal mm af geveild moeten worden.

• TKroon
  • Niet online
sygys schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Ik wil graag in mijn nieuwe meterkast ook die rode shelly's gaan gebruiken om per groep het verbruik te meten . Ik heb er eentje besteld om te kijken hoe het werkt en wat de kwaliteit is. In eerste opzicht vind ik de aansluitingen van al die shelly pro apparaten vrij matig voor het feit dat er 16 Amp door heen mag gaan. Ik heb ook gemerkt dat een 4mm2 draad met aan geknepen huls niet past in deze aansluitingen en zelfs een 2,5mm2 huls past niet. Hoe heb je deze aangesloten en zou je dit aanraden om voor iedere groep te gebruiken? Dus ook voor groepen die tegen de 12A aankomen? Of zou ik beter kunnen kiezen voor echt professionele meters met modbus?
Ik ben er tevreden over. In de andere groepenkasten heb ik er nog meer. Verwacht geen kwaliteit zoals ABB, maar de aders kunnen er diep genoeg in, en ik zorg ervoor dat ze stevig genoeg aangedraaid zijn. Het fijne van de Pro’s is dat ze een ethernet-poort hebben. Allemaal super betrouwbaar :)

De Shelly’s die je hier ziet meten de wasmachine, droger, Quooker, airco en afzuiging van de kookplaat, en bedient de bijverwarming op het toilet.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:27
nico_09 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:40:
Wie heeft er ervaring in de passing van deze kamrail in een Abb HLD33 kast?https://www.sandervunderink.nl/abb-3-fase-kamrail-10mm2-voor-12-aardlekautomaten-ds301c-1p-n-18mm-psc-3-24-10-n.html

Krijg je horen dat de kamrail een aantal mm te groot is voor deze kast, er zou een aantal mm af geveild moeten worden.
Past precies zonder die zijkapjes links en rechts :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTT_XyyQHfpUB8SeZRcDWgHlTNM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JJeXPbSU6QoBoa3K5FMn7dVQ.png?f=user_large

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-05 21:41
Momenteel heb ik in de garage een 3F onderverdeler waar de laadpaal en 2 stuks omvormer op zitten aangesloten. Vooruitlopen op einde saldering wil ik de boel vast gereed maken voor een batterij. Mijn vraag heb ik uitgesplitst in de check van de huidige situatie en de toekomstige situatie.

Huidige situatie

De onderverdeler en aansluiting in de meterkast is gemaakt door de laadpaal- en PV-boer.

Meterkast:
  • 3x25A hoofdzekering (smelt)
  • Hoofdschakelaar 40A
  • 3F B20 automaat
  • 5x4mm2 kabel van ca 50
Onderverdeler:
  • Hoofdschakelaar 40A
  • 1F B16 0,03A Alamat voor omvormer 1
  • 1F B16 0,03A Alamat voor omvormer 2
  • 3F B20 0,03A Alamat voor de laadpaal
De alamat voor de laadpaal is, ben ik ondertussen achter, een B-merk (SEP) dus deze ga ik vervangen. Waar ik nog twijfels over heb is of de kabel vanaf de meterkast nog met een aardlekautomaat beveiligd moet zijn.

Toekomstige situatie

Ik ben me ervan bewust dat er doordat er afname en productie over de onderverdeler gaat er een scheve fase belasting en daarmee een hoge belasting op de nul kan ontstaan. De meest gunstige situatie is als ik de batterij (1F) aansluit op een van de fases waar een omvormer op zit. Als ik de nul-stroom bereken zou deze dan, uitgaande van een batterij die maximaal 13A (80%x16A) levert/afneemt tegen de 20A zijn. Het lijkt me dus verstandig om de kabel 4-polig te beveiligen met een B20 automaat, of moet dit een aardlekautomaat zijn (zie ook de huidige situatie).

Overbelasting in de onderstaande situaties wil ik ondervangen met de sturing van de batterij. In het geval dat misgaat zal B20 automaat de overbelasting van de kabel voorkomen:
  • Dat de batterij oplaad op vol vermogen en de laadpaal op vol vermogen laad;
  • Dat de batterij op vol vermogen levert en de PV omvormers ook.
Aanvullende info. Op de meterkast is nog een PV omvormer aangesloten. De 3 PV verdelers zijn netjes verdeeld over de 3 fasen. De laadpaal is voorzien van loadbalancing obv de P1, hardwired en valt terug naar failsafe als het signaal weg valt.

Zie ik dan nog iets over het hoofd?

[ Voor 5% gewijzigd door JoTil op 12-05-2026 20:00 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@sygys Voor meten van hele groepen kan ik alleen modules aanraden op basis van een stroomspoel (current transformer aka CT). Je zou naar een Shelly 3EM-63 Gen 3 kunnen kijken. Zeker met de T-versie kan je ook makkelijk 3x een 1-fase groep meten. Moet je alleen zorgen dat die 3 groepen of allemaal achter dezelfde fase zitten zodat je hem op een enkele automaat kan hangen of een 3-fase groep hebben waar je ze allemaal achter hangt of losse (glas)zekeringen plaatsen voor de Shelly.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TKroon schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:52:
Het fijne van de Pro’s is dat ze een ethernet-poort hebben. Allemaal super betrouwbaar :)
En uiteraard gebruik je daarvoor ook ethernetkabels die "geschikt" zijn voor 16A? Want een gewone standaard ethernetkabel mag je niet gebruiken in een groepenkast. Veel te dunne isolatie (waarbij in de groepenkast uiteraard ook de "verplichte" dubbele isolatie ontbreekt / de kast zelf de "dubbele isolatie" is en een extra kabels in de kast, in dit geval dus ethernet, ook geschikt moeten zijn daarvoor).

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:45
jj85 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Past precies zonder die zijkapjes links en rechts :+

[Afbeelding]
Bijzonder dat het dan wordt aangeven.

Kun je een foto van de hele kast delen?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@JoTil Je kabel is al wel aan de dunne kant nu en met accu's alleen maar kritischer... Over 50m is dat ook nogal wat verlies. Dan zou ik in de meterkast voor een 4P automaat gaan ipv 3P+N om die N-stroom in de gaten te kunnen houden is zeker slim

Want je zit nu al op een N-stroom van 20A. Als je thuisaccu's ook gaan ontladen terwijl je de auto oplaadt en je PV levert kom ik dus op fasestromen van -13A, 0A en +16A. Dat maakt een N-stroom van 29A. Plaats je 2x een 1-fase accu is dat zelfs 33A.

Of je aardlekbeveiliging moet hebben hangt af van de aardweerstand. Als deze laag genoeg is dan kan je zonder. Is deze te hoog of onbekend dan ook een aardlekschakelaar (of alamat).

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-05 21:41
Septillion schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:05:
@JoTil Je kabel is al wel aan de dunne kant nu en met accu's alleen maar kritischer... Over 50m is dat ook nogal wat verlies. Dan zou ik in de meterkast voor een 4P automaat gaan ipv 3P+N om die N-stroom in de gaten te kunnen houden is zeker slim

Want je zit nu al op een N-stroom van 20A. Als je thuisaccu's ook gaan ontladen terwijl je de auto oplaadt en je PV levert kom ik dus op fasestromen van -13A, 0A en +16A. Dat maakt een N-stroom van 29A. Plaats je 2x een 1-fase accu is dat zelfs 33A.

Of je aardlekbeveiliging moet hebben hangt af van de aardweerstand. Als deze laag genoeg is dan kan je zonder. Is deze te hoog of onbekend dan ook een aardlekschakelaar (of alamat).
Dank je. Dat de kabel idealiter dikker had mogen zijn besef ik me. Wordt alleen een lastige om nog iets aan te doen, deze loopt onder heel de tuin door. Iets met elektriciens die dat eigenlijk niet zijn.... 8)7 Dat wordt dan een 4P automaat. Aarding wordt hier meegeleverd met de net-aansluiting.

In het kader van better-safe-than-sorry zou dit dan de juiste aardlekautomaat zijn om de 3F B20 automaat in de meterkast mee te vervangen: Hager ADM420G https://www.sandervunderink.nl/hager-aardlekautomaat-4-polig-b20-adm420g.html Dan heb ik meteen en 4P en de aardlekbeveiliging voor de kabel.

• TKroon
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:58:
[...]

En uiteraard gebruik je daarvoor ook ethernetkabels die "geschikt" zijn voor 16A? Want een gewone standaard ethernetkabel mag je niet gebruiken in een groepenkast. Veel te dunne isolatie (waarbij in de groepenkast uiteraard ook de "verplichte" dubbele isolatie ontbreekt / de kast zelf de "dubbele isolatie" is en een extra kabels in de kast, in dit geval dus ethernet, ook geschikt moeten zijn daarvoor).
Ik weet dat je gelijk hebt, maar het antwoord is nee. Ik zorg dat ze zo kort mogelijk zijn in de meterkast en dat ze niet parallel lopen aan de VD-draad.

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:51
TKroon schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Ik ben er tevreden over. In de andere groepenkasten heb ik er nog meer. Verwacht geen kwaliteit zoals ABB, maar de aders kunnen er diep genoeg in, en ik zorg ervoor dat ze stevig genoeg aangedraaid zijn. Het fijne van de Pro’s is dat ze een ethernet-poort hebben. Allemaal super betrouwbaar :)

De Shelly’s die je hier ziet meten de wasmachine, droger, Quooker, airco en afzuiging van de kookplaat, en bedient de bijverwarming op het toilet.
Ik ben echt fan van shelly. Ze zijn wat betreft software erg betrouwbaar en werken altijd. Heb je er gewoon vaste draad in zitten 2,5mm2? Of flexibel? Ik zag wel dat aan de kant waar de load op komt te staan iets robuustere aansluitingen zitten

[ Voor 6% gewijzigd door sygys op 12-05-2026 21:46 ]

NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS

• TKroon
  • Niet online
sygys schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Ik ben echt fan van shelly. Ze zijn wat betreft software erg betrouwbaar en werken altijd. Heb je er gewoon vaste draad in zitten 2,5mm2? Of flexibel? Ik zag wel dat aan de kant waar de load op komt te staan iets robuustere aansluitingen zitten
Vaste draad 2,5mm inderdaad. De wasmachine en droger schakel ik niet, maar met name bij de wasmachine heb ik de zeer nauwkeurige energiemeting nodig. CT is niet nauwkeurig genoeg om te bepalen of de machine klaar is ;) anders had ik liever alles met CT gedaan.

Septillion schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:58:
[..] of losse (glas)zekeringen plaatsen voor de Shelly.
Glaszekeringen lijken me niet handig in een groepenkast, vanwege de hoge kortsluitstroom die je in de groepenkast kunt hebben. Dat kan heftig uit elkaar spatten. Als je al voor een cilindrische form factor gaat, doe dan keramische.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 13-05-2026 01:42 ]

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:50

FL_

FL_ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:39:
[...]

En voor nu even aangepast naar de juiste kanten, bij de volgende upgrade wordt ie weer mooi gemaakt!
Zo, gister weer de kans gehad om verder te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11tnl6EBZYgHl1rhHy5H2HiVb0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ap7UJU1kEV6PjgTXp2eoc1QF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwlGXYTXsbHf_Xw54Vey-Yn4RmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhmQwslbtviuX4xRFR3KwhU3.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk toch de HS en OSB omgedraaid, dat kwam met betrekking tot de bedrading beter uit.

Dan rest nu alleen nog het omlabelen én uitvogelen waarom de afdekstrook van de aardedraden niet lekker wil zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr24s9UABTZWR1qiEdCpOK1dZM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuSKRt0GTrfuFZx5qsfKau3O.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat de aardedraden net te lang door de klemmen zitten? (Ze zijn wel netjes 13mm volgens mijn striptang).

Functioneel grof geweld werkt in ieder geval niet :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNczAVtvG9cHCN-mMGjyBOOQukg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MOL7lPVhM1xldFzfI601KgM.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:53
@FL_ Dat uitstekende stuk metaal van die aardrailverlenger links zit in de weg en komt teveel naar rechts waardoor het afdekkapje niet meer ver genoeg naar binnen kan. Die zal je moeten inkorten als dat kan of een uitsparing daarvoor in het kapje maken.

Kijk maar aan de ander kant bij dat koppelstukje van de aardrail tussen de twee kasten, daar gaat het afdekkapje maar net langs.

Die varkenskrullen voor de overlengte van je draaden boven je automaten worden tegenwoordig afgeraden trouwens.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:53
@FL_ je gaat in de toekomst nog iets in de rechter kast van onder invoeren ga ik vanuit gezien het gebruikte wartelinvoerstuk en het feit dat die onderste rail nog helemaal leeg is?

In dat geval zou ik je aanraden die koppelblokjes onderin zoveel mogelijk weg te halen want zitten alleen maar in de weg en via de automaten door te lussen en kamrails te gebruiken.

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:50

FL_

Vliegvlug schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:32:
@FL_ Dat uitstekende stuk metaal van die aardrailverlenger links zit in de weg en komt teveel naar rechts waardoor het afdekkapje niet meer ver genoeg naar binnen kan. Die zal je moeten inkorten als dat kan of een uitsparing daarvoor in het kapje maken.

Kijk maar aan de ander kant bij dat koppelstukje van de aardrail tussen de twee kasten, daar gaat het afdekkapje maar net langs.

Die varkenskrullen voor de overlengte van je draaden boven je automaten worden tegenwoordig afgeraden trouwens.
Thanks!
Dan kan ik even kijken naar de aardrailverlenger, hij paste in de vorige configuratie, maar dat gaat goed komen dus, klein beetje vijlen om alles straks mooi te maken! Ik ben bekend met de krullen, maar durf toch niet mezelf te ontdoen van wat extra speling :D
Vliegvlug schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:38:
@FL_ je gaat in de toekomst nog iets in de rechter kast van onder invoeren ga ik vanuit gezien het gebruikte wartelinvoerstuk en het feit dat die onderste rail nog helemaal leeg is?

In dat geval zou ik je aanraden die koppelblokjes onderin zoveel mogelijk weg te halen want zitten alleen maar in de weg en via de automaten door te lussen en kamrails te gebruiken.
Goed gezien, deze herconfiguratie van de kast komt voor uit het feit dat ik ruimte wilde maken voor een laadpaal en eventueel batterijen/wartmepomp, en die worden hoogstwaarschijnlijk van onderaf gevoerd. Mocht het echter inderdaad niet lekker passen met de blokjes, dan zal ik niet schromen die er weer uit te halen. (Zeker ook sinds ik pas sinds kort besef dat ik de OSB 'als blok' had kunnen gebruiken) 8)

Maar misschien dat als ik weer tijd heb, ik het sowieso zoveel mogelijk zonder de blokjes, ze staan wat ruimte betreft wel vaak in de weg.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:54
[...]

Standaard UTP kan ook gewoon. Mantel is dik genoeg. Ik zou weg blijven van die dunne kabeltjes, maar een standaard CAT5e kabel is goed genoeg. Ik twijfel of je S-FTP moet gebruiken omdat de shield daarvan een potentieel voordeel kan hebben bij het voorkomen van interferenties.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
nico_09 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:40:

Ik heb deze kamrail gebruikt in een Hager Vision kast en heb toen inderdaad zo'n 2mm moeten afschuren om het passend te krijgen met de eindkapjes. Vond het persoonlijk wel belangrijk dat die erop zaten zodat je geen risico loopt bij het afhalen van de groepenkast deksel, maar je kan ze eventueel weglaten.

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
[...]

Uit interesse, welke ethernet kabels zijn hiervoor dan wel geschikt? Ik wil namelijk ook binnenkort een laadpaal gaan plaatsen en heb nog CAT7 S/FTP liggen die ik hiervoor wil gebruiken.
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste