Hij wil het door een buis trekken nou dan kan het niet soepel genoeg zijn.Annuk schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:34:
[...]
Ja & nee, beide is heel makkelijk te verwerken nog, voordeel van 6mm2 is dat je het makkelijk in vorm kan buigen en het blijft zitten, 10mm2 klasse 5 is ook heel makkelijk buigbaar maar blijft minder mooi van zichzelf in vorm zitten.
@AR34 zou ook zeker even kijken hoeveel ruimte je hebt achter en tussen je dinrails (afhankelijk van hoe en waar je aansluit) wat het meest praktische is en wat je evt nog als toekomstige wensen hebt.
Hoort blauw niet in N te zitten?True schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:46:
[...]
Je hebt zat ruimte in de werkschakelaar om daar nog een wago te plaatsen en de PE nog een keer af te takken. Dat gaat qua ruimte wel lukken. Dit is een werkschakelaar van mij, dan heb je een idee qua ruimte.
In NL hoor je voor zover ik weet de N ook af te schakelen (doe je immers bij de automaten in de meterkast ook). Dus nee, die N zit daar goed.
In vele (de meeste?) buitenlanden schakelen ze de N niet in de groepenkast, dus dan zal die bij zo'n werkschakelaar ook niet geschakeld worden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Haha ja eigenlijk wel. Maar je had ook een andere type werkschakelaar kunnen kopen dan kon je nog alle kanten op;)
Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Nee, zie ook: Andrehj in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" hierboven.Krissiejj schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:11:
[...]
Haha ja eigenlijk wel. Maar je had ook een andere type werkschakelaar kunnen kopen dan kon je nog alle kanten op;)
Maar deze werkschakelaar wordt ook niet geleverd met een schroefklem/kooiklem voor de nul in Nederland precies om wat @Andrehj zegt, het is in NL gebruikelijk om de nul óók af te schakelen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Dan zou ik die van Eaton pakken, zelfde prijs wél op voorraad en gemakkelijker in gebruik._Ernst_ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:38:
[...]
Dan zou ik de BW225DPPE van ABB pakken, die heeft een extra pe aansluiting voor pv toepassingen, net als die van Eaton.
https://webshop.cedel.nl/...25A-Donkergrijs-met-aarde
https://www.sandervunderi...hakelaar-2-polig-20a.html
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Mijn door elektramat geleverde heeft overal schroeven...True schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:27:
[...]
Maar deze werkschakelaar wordt ook niet geleverd met een schroefklem/kooiklem voor de nul in Nederland
precies om wat @Andrehj zegt, het is in NL gebruikelijk om de nul óók af te schakelen.
Is nogal lastig aangezien daar bij die werkschakelaar afgezien van de L1 en L2 posities geen binnenwerk zit, dat is een tweepolige namelijk.
En zoals gezegd wil je N wel schakelen en niet slechts doorverbinden.
Dan heb jij een 4-polige versie besteld.Cardinal schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:32:
[...]
Mijn door elektramat geleverde heeft overal schroeven...
En ik denk dat @True bedoelt twee schroeven met enkel een doorverbinding helemaal rechts waar op zijn foto de N links naast staat.
Zelf heb ik ook een 4-polige werkschakelaar, in mijn geval de “ABB BW425TPSN, 25A 4-polig“:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/m8SHik4YAIFfPRj9OjONHxAH.jpg?f=user_large)
Ook daar zijn de 2 gaten helemaal rechtsboven leeg.
[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 03-05-2026 19:00 ]
Zou in 2P werkschakelaars de nul wel afschakelen dan? @True lijkt de 4P hier te gebruiken.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Nee hij heeft de 2P, ABB gebruikt hetzelfde stuk plastic ook voor meerpolige maar zoals je kan zien zitten er hier alleen op de eerste twee posities schroeven om daadwerkelijk wat aan te kunnen sluiten:manusjevanalles schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:49:
Zou in 2P werkschakelaars de nul wel afschakelen dan? @True lijkt de 4P hier te gebruiken.
Besteld, 3 polig, gekregen een met schroeven in alle gaten. Anyway, in ga het aanpassen op basis van de suggesties en de nul via een van de schakeling laten lopen.
Apart, dus ook de twee gaten rechtsboven met schroeven, welk model heb jij geleverd gekregen dan?Cardinal schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:20:
[...]
Besteld, 3 polig, gekregen een met schroeven in alle gaten.
Wat staat er bij jouw werkschakelaar dan op de geschakelde aansluiting die het meest rechts zit?Anyway, in ga het aanpassen op basis van de suggesties en de nul via een van de schakeling laten lopen.
Heb je een foto misschien?
Bij mij staat daar namelijk N en bij die van True staat er niets.