• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
nico_09 schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:25:
@Taro Elke automaat achter een aardlekschakelaar, of een 3 fase aardlekautomaat gebruiken.
Bedankt, maar graag zo concreet mogelijk zijn. Adviseer je de 3P+N mét ALS ipv de 4P of bedoel je de theorie?

Ontvang graag heel duidelijke en gerichte feedback om vraagtekens en aannames te voorkomen.
3p+n of 4p.
Volgens mij is een 4p automaat veiliger omdat de N ook beveiligd wordt tegen overbelasting. Of dit noodzakelijk is in jou situatie weet ik niet maar kan geen kwaad, 4p wel iets duurder.
Niet lullig bedoeld, maar ik zit hier met een potentieel gevaarlijke situatie, ik moet dingen zeker weten, "Volgens mij" past daar helaas niet bij. En ik heb aangegeven er al een 4P in te hebben zitten, dus of die duurder is maakt niet uit en of het "noodzakelijk is" verwacht ik dus juist als feedback te ontvangen, niet als wedervraag.

Ik bespaar graag op producten, maar niet op de meterkast. Dat moet gewoon goed zijn en mag prima wat meer kosten.

Begriip mij niiet verkeerd, ik waardeer je hulp, maar ik probeer het heel bewust heel duidelijk te maken door een duidelijke toelichting en schetsen te geven. Ik heb hier namelijk met een potentieel zeer gevaarlijke situatie te maken. Als ik geen Flir had gehad en dit bij iemand anders was geweest was het mogelijk anders afgelopen. Ik kon dus tijdig ingrijpen. Hier is geen ruimte voor aannames, ik moet dingen zeker weten. Daarom vraag ik om onderbouwd advies.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 27-04-2026 09:14 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:34
Kickasz schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:43:
[...]

Weer een stuk wijzer geworden, dank daarvoor!

Wat ik heb gevonden, is dat een 300 mA aardlekautomaat niet selectief is of kan zijn. Wat inhoudt dat de kans bestaat dat de 300 mA aardlekautomaat op hetzelfde moment uitvalt als de 30 mA. Waardoor het imho minder nut heeft. Dan zou ik een selectieve aardlekschakelaar moeten gebruiken. Het nadeel is dat die wel heel erg duur zijn, zowel de 300mA als 100mA :X

Daarnaast begrijp ik dat het in serie plaatsen van een aardlekschakelaar van hetzelfde aantal mA tot gevolg heeft dat beide aardlekken er alsnog uit kunnen vallen. Daarmee ontgaat mij het nut om zowel in de meterkast als in de overkapping een aardlek te plaatsen. Als ik spanningloos wil kunnen werken, is een hoofdschakelaar passender.

Of sla ik hier nu volledig de plank mis? :+
Op zich sla je de plank niet mis hoor ;)

Er is inderdaad geen niet per se selectiviteit bij een 300 mA + 30 mA aardlekschakelaar in serie. Dat betekent: Als er een plotseling een harde aardfout ontstaat, kunnen ze beiden trippen.

Echter: juist aardlek problemen door vochtindringing zullen waarschijnlijk niet hard en plotseling zijn, maar langzaam opbouwen. Dan tript de 30 mA-aardlek wel echt eerder. En zoals je zelf noemt zijn selectieve (tijdsvertraagde) aardlekschakelaars echt duur/ lastig te krijgen.
@Kickasz je huidige kast zal er iets als ongeveer zo uit zien vermoed ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvP4oacmJeBdWsdKjxhRmBO4fs0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hXKfdsvUxjaGL8jZzE8Bgc7X.png?f=user_large

Daar voeg je een B16 30mA aardlekautomaat aan toe zoals deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMqdIPDXN0zewyLAYMqOYNKwqpw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5AXcZwgKLSVpFWSFv83sZoJZ.png?f=user_large
Die gebruik je om de kabel van je tuin op aan te sluiten, omdat deze dan alleen je tuin doet (afzekeren + aardlekbeveiliging) heb je in je hoofd-groepenkast anders "niets" nodig.

Dan kan je in je tuin ongeveer als volgt plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLiX7JX4kvSiCnD3mcqKAzyHKt0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9vPwM3NH0PmcEyjKYGc8XUGY.png?f=user_large
Dan heb je alleen aardlek-beveiliging in huis d.m.v. de aardlekautomaat, maar heb je in je overkapping/schuur wel de mogelijkheid om alles af te schakelen (hoofdschakelaar) of om je gewenste sectie's af te schakelen d.m.v. de groeps-automaten.
Dit is in z'n geheel niet selectief voor kortsluitingen o.i.d. maar wel een goedkopere optie dan voor elke sectie een eigen werkschakelaar b.v. plaatsen.

[Edit]
Als mijn veronderstelling beetje klopt kom je met dit lijstje heel ver:
https://www.sandervunderi...a4b7a01558e69a610776ce5f0

Moet je mogelijk alleen nog wat wartels toevoegen voor de juiste kabels.

P.s. heb voor een 12 module kast hier gekozen, dit eigenlijk met het oog op mogelijke wijzigingen of uitbreiding, dan heb je hier nog ruimte voor zonder direct iets nieuws te moeten kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Annuk op 27-04-2026 09:58 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:37
Kickasz schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:43:
[...]Of sla ik hier nu volledig de plank mis? :+
Toch heb je wel beperkte selectiviteit. Vaak met vocht (tuin) zie je dat de aardlekstroom net boven de 20-30mA komt. Dus ik zou toch wel kiezen voor een 300mA B16 of C16 voor de kabel van de tuin. In de tuin zou je kunnen kiezen voor 4x 30mA B10. Tenzij je zaagtafels of cirkelzagen wilt gaan gebruiken is dit wel voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 27-04-2026 10:22 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste