Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Hej tweakers, ik heb een vraag over de meterkast in mijn woning en ik hoop dat jullie kunnen helpen :-)
De woning huur ik van een woningbouwstichting. Omdat ik recentelijk een inductiekookplaat 2-fasen heb aangeschaft wil ik de hoofdaansluiting laten verzwaren. De 2-fasen perilex aansluiting was al aanwezig.
Als ik kijk op de website van Enexis is de huidige aansluiting 1x 25A. Ik wil graag een aanvraag doen naar 1x 35A. De kosten hiervoor zijn op dit moment nog nul euro. Hierdoor heb ik, in mijn ogen, wat meer ruimte om meerdere apparaten tegelijk aan te kunnen zetten zoals koken met de inductiekookplaat en een oven aan. Er zijn ook 8 zonnepanelen op het dak geïnstalleerd.
Op de website van Enexis wordt aangegeven dat er een (correcte) hoofdschakelaar aanwezig moet zijn voordat ze verzwaring kunnen aanbrengen. https://www.enexis.nl/met...meterkast/hoofdschakelaar
Kan iemand een hoofdschakelaar ontdekken a.h.v. de foto's? Misschien links onderin waar de tekst twe-zijdige voeding bij staat? Ik heb er zelf net te weinig verstand van.
:strip_exif()/f/image/VWie9oSHxTLqV9xhowJGQ1ec.jpg?f=fotoalbum_large)
De woning huur ik van een woningbouwstichting. Omdat ik recentelijk een inductiekookplaat 2-fasen heb aangeschaft wil ik de hoofdaansluiting laten verzwaren. De 2-fasen perilex aansluiting was al aanwezig.
Als ik kijk op de website van Enexis is de huidige aansluiting 1x 25A. Ik wil graag een aanvraag doen naar 1x 35A. De kosten hiervoor zijn op dit moment nog nul euro. Hierdoor heb ik, in mijn ogen, wat meer ruimte om meerdere apparaten tegelijk aan te kunnen zetten zoals koken met de inductiekookplaat en een oven aan. Er zijn ook 8 zonnepanelen op het dak geïnstalleerd.
Op de website van Enexis wordt aangegeven dat er een (correcte) hoofdschakelaar aanwezig moet zijn voordat ze verzwaring kunnen aanbrengen. https://www.enexis.nl/met...meterkast/hoofdschakelaar
Kan iemand een hoofdschakelaar ontdekken a.h.v. de foto's? Misschien links onderin waar de tekst twe-zijdige voeding bij staat? Ik heb er zelf net te weinig verstand van.
:strip_exif()/f/image/VWie9oSHxTLqV9xhowJGQ1ec.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt gelijk: bovengemiddeld verbruik betekent ook dat je maandelijkse kosten waarschijnlijk gaan stijgen. Heb je een ondergemiddeld verbruik (bv een appartement met stadsverwarming), dan gaan de netbeheerderkosten waarschijnlijk omlaag.Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:36:
[...]
Een dikkere aansluiting kan goedkoper worden afhankelijk natuurlijk van gebruik, maar dat houd ook teruglevering overdag in als je niet thuis bent en niets hebt afgeregeld, dan kan natuurlijk je teruglevering je flink geld gaan kosten als dat buiten je bundel komt te vallen.
Ik bedoelde vooral dat de extra kosten voor enkel een dikke aansluiting (bv om selectiviteitsredenen, of conservatieve installateurs die 3x25A spannend vinden), zonder extra verbruik, goedkoper zal worden. De drempel om 3x35A te nemen zal kleiner worden.
Overigens gaat er dus waarschijnlijk geen sprake zijn van een "bundel", enkel een vooraf bepaald bedrag per kWh.
Momenteel wordt er hier druk gewerkt aan de nieuwe keuken waarbij er ook veel elektra werkzaamheden worden uitgevoerd. De stroom is er inmiddels een paar keer af geweest, en ik realiseer mij nu dat de consequentie dan is dat er op dat moment geen werkende verlichting in de woonkamer (+ keuken) meer is, plus dat internet er uit ligt, want alle wcd's in de meterkast zitten ook op de woonkamer groep. Dus ik zat te denken of dat niet praktischer/optimaler kan.
Deels wordt het al opgelost, want de nieuwe keuken krijgt hangkasten met inbouw spotjes die op een nieuwe groep komen.
Verder bedenk ik mij dat ik een kans gemist heb toen ik vorig jaar de tuin op een aparte groep heb laten aansluiten (qua belasting niet nodig, maar ik wilde het graag gescheiden hebben van de woonkamer), en de verlichting van de aanbouw niet ook op die groep heb laten aansluiten (kabels liggen volgens mij bij elkaar). Kan ik alsnog eens naar informeren.
Huidige groepenkast is:
1 Bel
2 Tuin
3 Reserve (wordt keuken)
4 Reserve (wordt keuken)
5 Reserve
6 Reserve
7 Reserve
8 Reserve
9 Kookgroep
10 Kookgroep
11 Wasmachine
12 Magnetron
13 Vriezer 2e verdieping
14 Begane grond entree, Overloop, Badkamer, Slaapkamer 1e voorzijde
15 Slaapkamers 1e achterzijde, 2e verdieping
16 Woonkamer/keuken
17 Airco
18 Oven
19 Vaatwasser
20 Badkamer Whirlpool
Twee reserves zullen worden gebruikt door de keuken. Het betreft een 1-fase aansluiting (en we hebben nog geen elektrische auto dan wel thuisbatterij).
De meterkast wcd's op een eigen groep, is dat een idee om te overwegen?
Ik neem aan dat voor de toekomst een eventuele thuisbatterij en laadpaal (nog een lastige, gezien we geen oprit of voortuin hebben) allebei ook op een eigen groep zouden gaan? Verder kan ik geen nieuwe groepen voor de toekomst bedenken geloof ik...
Tips, adviezen, ervaringen welkom!
Deels wordt het al opgelost, want de nieuwe keuken krijgt hangkasten met inbouw spotjes die op een nieuwe groep komen.
Verder bedenk ik mij dat ik een kans gemist heb toen ik vorig jaar de tuin op een aparte groep heb laten aansluiten (qua belasting niet nodig, maar ik wilde het graag gescheiden hebben van de woonkamer), en de verlichting van de aanbouw niet ook op die groep heb laten aansluiten (kabels liggen volgens mij bij elkaar). Kan ik alsnog eens naar informeren.
Huidige groepenkast is:
1 Bel
2 Tuin
3 Reserve (wordt keuken)
4 Reserve (wordt keuken)
5 Reserve
6 Reserve
7 Reserve
8 Reserve
9 Kookgroep
10 Kookgroep
11 Wasmachine
12 Magnetron
13 Vriezer 2e verdieping
14 Begane grond entree, Overloop, Badkamer, Slaapkamer 1e voorzijde
15 Slaapkamers 1e achterzijde, 2e verdieping
16 Woonkamer/keuken
17 Airco
18 Oven
19 Vaatwasser
20 Badkamer Whirlpool
Twee reserves zullen worden gebruikt door de keuken. Het betreft een 1-fase aansluiting (en we hebben nog geen elektrische auto dan wel thuisbatterij).
De meterkast wcd's op een eigen groep, is dat een idee om te overwegen?
Ik neem aan dat voor de toekomst een eventuele thuisbatterij en laadpaal (nog een lastige, gezien we geen oprit of voortuin hebben) allebei ook op een eigen groep zouden gaan? Verder kan ik geen nieuwe groepen voor de toekomst bedenken geloof ik...
Tips, adviezen, ervaringen welkom!
Je hebt geen hoofdschakelaar, misschien is die Eaton (die met gele knop) misbruikt als hoofdschakelaar, dat zou kunnen, maar lijkt mij niet.ProgMAN schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:42:
Hej tweakers, ik heb een vraag over de meterkast in mijn woning en ik hoop dat jullie kunnen helpen :-)
De woning huur ik van een woningbouwstichting. Omdat ik recentelijk een inductiekookplaat 2-fasen heb aangeschaft wil de hoofdaansluiting verzwaren. De 2-fasten perilex aansluiting was al aanwezig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
offtopic:
In het algemeen is je verhuurder verantwoordelijk voor je aansluiting en je groepenkast, kun je dit niet bij hen neerleggen?
In het algemeen is je verhuurder verantwoordelijk voor je aansluiting en je groepenkast, kun je dit niet bij hen neerleggen?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Hallo allemaal,
Even wat dubbelchecken met jullie.
Jaren geleden heb ik mijn meterkast laten vervangen/uitbreiden/3-fase upgrade.
De elektricien destijds gevraagd om de meterkast voor te bereiden voor 1) Elektrische auto, 2) Omvormer ooit direct op meterkast (zit nu samen met wasmachine via een tussenkastje met aardlek, werkt prima) en 3) Warmtepomp. Op de foto de 3 hager ADM416G (type B, 30mA) Alamats waarvan de rechter in gebruik is voor de warmtepompen, de andere 2 links nog ongebruikt.
Bij de uitbreiding zat een thuisbatterij nog niet in mijn hoofd maar die staat er nu wel (voorlopig aangesloten met de 800W limiet op een CEE stopcontact op de gewone groep van de garage).
De batterij wil ik nu op een eigen groep aansluiten zodat ik het afgiftevermogen omhoog kan zetten (max 2400 W, het is een Zendure 2400 Pro). Op de batterij komen later ook nog 4 zonnepanelen die direct op de Zendure aangesloten worden.
Vragen:strip_exif()/f/image/HMzmFmusiKEQKaQHIid6wklx.jpg?f=fotoalbum_large)
Tips, waarschuwingen zijn welkom, veiligheid staat voorop.
Zit nog te twijfelen of ik alleen de kabel zelf aanleg en de rest overlaat aan elektricien of het zelf doe (voor de Warmtepomp heb ik het zelf aangelegd vanaf de alamat naar de werkschakelaar buiten).
Dank!
Even wat dubbelchecken met jullie.
Jaren geleden heb ik mijn meterkast laten vervangen/uitbreiden/3-fase upgrade.
De elektricien destijds gevraagd om de meterkast voor te bereiden voor 1) Elektrische auto, 2) Omvormer ooit direct op meterkast (zit nu samen met wasmachine via een tussenkastje met aardlek, werkt prima) en 3) Warmtepomp. Op de foto de 3 hager ADM416G (type B, 30mA) Alamats waarvan de rechter in gebruik is voor de warmtepompen, de andere 2 links nog ongebruikt.
Bij de uitbreiding zat een thuisbatterij nog niet in mijn hoofd maar die staat er nu wel (voorlopig aangesloten met de 800W limiet op een CEE stopcontact op de gewone groep van de garage).
De batterij wil ik nu op een eigen groep aansluiten zodat ik het afgiftevermogen omhoog kan zetten (max 2400 W, het is een Zendure 2400 Pro). Op de batterij komen later ook nog 4 zonnepanelen die direct op de Zendure aangesloten worden.
Vragen
- Is mijn meterkast goed voorbereid als ik de Zendure AC2400 Pro direct aansluit op een van de ongebruikte hager ADM416G?
- Of is het ook zinvol/mogelijk om een toekomstige laadpaal op de 2 overgebleven fases aan te sluiten of is dat een ongewenste situatie. Alternatief is het tzt ombouwen naar een tussenmeterkast in de garage en dan batterij en Autolader beperken tot 10A.
Deze laatste oplossing lijkt mij het beste want dan hou ik nog een ongebruikte hager over in de meterkast voor een toekomstige vervanging van de omvormer op zolder, 10 jaar oud. - Moet ik nog een aparte aardedraad trekken om straks de zonnepanelen en bevestigingsmateriaal/goot op kan aarden?
:strip_exif()/f/image/HMzmFmusiKEQKaQHIid6wklx.jpg?f=fotoalbum_large)
Tips, waarschuwingen zijn welkom, veiligheid staat voorop.
Zit nog te twijfelen of ik alleen de kabel zelf aanleg en de rest overlaat aan elektricien of het zelf doe (voor de Warmtepomp heb ik het zelf aangelegd vanaf de alamat naar de werkschakelaar buiten).
Dank!
@ProgMAN
Er zit geen hoofdschakelaar in de groepenkast.
De informatie op de website van Enexis is niet echt betrouwbaar. Het is best mogelijk dat er een 35A hoofdzekering is geplaatst. Dat kan je helaas zelf niet controleren.
Ik zou dit via de verhuurder spelen.
Er zit geen hoofdschakelaar in de groepenkast.
De informatie op de website van Enexis is niet echt betrouwbaar. Het is best mogelijk dat er een 35A hoofdzekering is geplaatst. Dat kan je helaas zelf niet controleren.
Ik zou dit via de verhuurder spelen.
Ik had het telefonisch nagevraagd en ze waren begripvol. De kosten van beide wijzigingen waren soortgelijk en als je bijvoorbeeld zou betalen voor het vervangen door automaten kan je natuurlijk op dat moment ook makkelijk kiezen welke waarde ze hebben.Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:39:
[...]
Dat kan inderdaad, ik weet (wist) ook niet wanneer jij de werkzaamheden hebt laten uitvoeren, 1 ding is zeker het wordt eerder duurder dan goedkoper.
En zo te lezen heb je gewoon enorme mazzel gehad met je verlaging van je aansluiting.
Nu een verlaging een stuk goedkoper is dan vervangen door automaten ligt dat misschien anders. Met dit soort dingen is het vaak goed om vriendelijk te vragen wat de mogelijkheden zijn, al zal het met de tekorten van tegenwoordig een stuk moeilijker zijn. Ik denk dat onze wijziging ergens in of zelfs voor 2022 was.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik heb een offerte opgevraagd voor plaatsen van een 4-aderige hoofdschakelaar. Alleen dat. Krijg terug dat dit ongeveer 300 euro inclusief BTW moet kosten. Hoe is het mogelijk?MrScratch schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:19:
[...]
Dit was de groepenkast van mijn huidige woning. Ik heb (nog) geen foto van de groepenkast van de nieuwe woning helaas. Daar is nog geen hoofschakelaar aanwezig. Ik plaatste de foto om aan te geven wat ik met de zekeringen van de netbeheerder bedoelde.
Is letterlijk het weghalen van de 2polige hoofdschakelaar en er een 4-polige voor terugzetten. Materiaalkosten zijn 40 euro ofzo voor die schakelaar. Huis staat op minder dan 1 kilometer van de locatie van het bedrijf.
Ben ik nou gek of is dit echt veel te veel?
Look behind you! A three headed monkey!
Meer offertes opvragen als je twijfelt aan de prijs? Het is natuurlijk ook wat meer dan de materiaalkosten: er is iemand in totaal 1-2 uur mee bezig, die moet kunnen en mogen werken onder spanning waarschijnlijk voor een HS, enz.MrScratch schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:05:
[...]
Ik heb een offerte opgevraagd voor plaatsen van een 4-aderige hoofdschakelaar. Alleen dat. Krijg terug dat dit ongeveer 300 euro inclusief BTW moet kosten. Hoe is het mogelijk?
Is letterlijk het weghalen van de 2polige hoofdschakelaar en er een 4-polige voor terugzetten. Materiaalkosten zijn 40 euro ofzo voor die schakelaar. Huis staat op minder dan 1 kilometer van de locatie van het bedrijf.
Zo scherp als een voetbal!
Voorrij kosten (diesel is duur en de bus incl. materialen moeten toch rijden)MrScratch schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:05:
[...]
Ik heb een offerte opgevraagd voor plaatsen van een 4-aderige hoofdschakelaar. Alleen dat. Krijg terug dat dit ongeveer 300 euro inclusief BTW moet kosten. Hoe is het mogelijk?
Risico opslag
Personeelskosten
GWL + pand kosten
Verzekeringen & pensioenen
Stukje winstmarge
Mogelijk specifieke inkoop naar klant-wens
Kosten voor zegelrecht
Opleiding kosten
Een globale greep van kosten voor een bedrijf die wij niet zien maar die wel be/ver-rekend moeten worden.
En dergelijke kleine klusjes worden altijd duur(der) betaald dan een grote(re) klus.
Heb wel eens berekend als ik hetzelfde in de maand wil overhouden als ik nu heb, en alles voor elkaar heb zonder eigen pand moet ik al plm. €140p.u. rekenen en dan heb ik op het totaal 10% winst gerekend wat overblijft globaal om weer te kunnen investeren in het bedrijf.
€300 voelt als heel veel en er zijn al wel een aantal argumenten boven mij genoemd. Maar vergeet ook vooral niet dat de huidige situatie onveilig is om aan te werken.MrScratch schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:05:
[...]
Je betaalt ook indirect voor iemand komt die trainingen gevolgd heeft over werken met persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM), die kan toepassen, die toepast en ook zegelrecht heeft.
De zegels worden los geknipt, de zekeringsdeksel gaat los (mits er geen asbestrisico is overigens) met PBM wordt de zekering losgedraaid, de deksel gaat weer dicht, de PBM gaan uit, de 2P hoofdschakelaar wordt verwijderd, de 4P hoofdschakelaar wordt geplaatst, alles wordt op moment aangedraaid. Als de draden van de meter naar de hoofdschakelaar slecht zijn wordt een melding gemaakt naar de netbeheerder dat er daarvoor iemand moet komen. Er wordt een tijdelijke brug geplaatst voor de L2 en L3. De hele groepenkast is nu ter verantwoordelijkheid van de elektricien die heeft er namelijk als laatste aan gezeten als er iets gebeurt - ook in het oude deel - wordt hij hierop aangekeken.
Gaan de PBM weer aan, de zekeringsdeksel weer open, de schroefzekering terug, met een 2-polige spanningsmeter wordt de hoofdschakelaar gecontroleerd, de zekeringsdeksel weer dicht, de PBM weer uit, nieuwe zegels plaatsen en dit communiceren met de netbeheerder.
Voor die €300 wordt de telefoon ook opgenomen, wordt een offerte opgemaakt, wordt een planning gemaakt, wordt iemand ingepland op een moment dat jij beschikbaar bent, het liefst ook ergens in de komende twee weken, wordt de mail beantwoord en als er achteraf nog vragen of problemen zijn wordt er weer (nu met spoed) iemand heen gestuurd om er naar te kijken. En als laatste voor die €300 zitten ook nog dure verzekeringen voor het personeel voor gevaarlijk werk met gebruik van PBM.
En die verzekering geldt ook voor je stagiairs natuurlijk: https://nos.nl/artikel/25...air-16-in-hotel-tubbergen
Vind ik die €300 duur? Ja zeker. En het kan vast goedkoper en nog steeds goed en veilig. Maar dit voor €100 doen is een vriendendienst niet een klus waar marge op zit voor een gevestigd elektrobedrijf.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Inderdaad een goed idee. Ik heb nog een andere elektricien gebeld en die geeft aan dat het ongeveer 130-150 euro gaat kosten. Dus dan is de keuze makkelijk.Reptile209 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:10:
[...]
Meer offertes opvragen als je twijfelt aan de prijs? Het is natuurlijk ook wat meer dan de materiaalkosten: er is iemand in totaal 1-2 uur mee bezig, die moet kunnen en mogen werken onder spanning waarschijnlijk voor een HS, enz.
Oke, dat klinkt allemaal wel logisch. Ik snap wel dat er bijkomende kosten voor zijn, maar als het bijvoorbeeld 200 euro was geweest, had ik er niet verder over nagedacht. Lijkt me dat je voor 200 euro ook prima marge kunt maken.True schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:59:
[...]
€300 voelt als heel veel en er zijn al wel een aantal argumenten boven mij genoemd. Maar vergeet ook vooral niet dat de huidige situatie onveilig is om aan te werken.
Je betaalt ook indirect voor iemand komt die trainingen gevolgd heeft over werken met persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM), die kan toepassen, die toepast en ook zegelrecht heeft.
De zegels worden los geknipt, de zekeringsdeksel gaat los (mits er geen asbestrisico is overigens) met PBM wordt de zekering losgedraaid, de deksel gaat weer dicht, de PBM gaan uit, de 2P hoofdschakelaar wordt verwijderd, de 4P hoofdschakelaar wordt geplaatst, alles wordt op moment aangedraaid. Als de draden van de meter naar de hoofdschakelaar slecht zijn wordt een melding gemaakt naar de netbeheerder dat er daarvoor iemand moet komen. Er wordt een tijdelijke brug geplaatst voor de L2 en L3. De hele groepenkast is nu ter verantwoordelijkheid van de elektricien die heeft er namelijk als laatste aan gezeten als er iets gebeurt - ook in het oude deel - wordt hij hierop aangekeken.
Gaan de PBM weer aan, de zekeringsdeksel weer open, de schroefzekering terug, met een 2-polige spanningsmeter wordt de hoofdschakelaar gecontroleerd, de zekeringsdeksel weer dicht, de PBM weer uit, nieuwe zegels plaatsen en dit communiceren met de netbeheerder.
Voor die €300 wordt de telefoon ook opgenomen, wordt een offerte opgemaakt, wordt een planning gemaakt, wordt iemand ingepland op een moment dat jij beschikbaar bent, het liefst ook ergens in de komende twee weken, wordt de mail beantwoord en als er achteraf nog vragen of problemen zijn wordt er weer (nu met spoed) iemand heen gestuurd om er naar te kijken. En als laatste voor die €300 zitten ook nog dure verzekeringen voor het personeel voor gevaarlijk werk met gebruik van PBM.
En die verzekering geldt ook voor je stagiairs natuurlijk: https://nos.nl/artikel/25...air-16-in-hotel-tubbergen
Vind ik die €300 duur? Ja zeker. En het kan vast goedkoper en nog steeds goed en veilig. Maar dit voor €100 doen is een vriendendienst niet een klus waar marge op zit voor een gevestigd elektrobedrijf.
Lees even wat ik hierboven al uiteengezet heb.MrScratch schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:16:
[...]
Oke, dat klinkt allemaal wel logisch. Ik snap wel dat er bijkomende kosten voor zijn, maar als het bijvoorbeeld 200 euro was geweest, had ik er niet verder over nagedacht. Lijkt me dat je voor 200 euro ook prima marge kunt maken.
Voor een compleet bedrijf zullen de kosten niet anders zijn globaal. €140 p.u. en reistijd nog niet eens mee berekend of voorrijkosten.
Meeste bedrijven specificeren dat apart op factuur, en bij Jantje 200m van de zaak is het enorm duur, maar voor Pietje 80km verderop is het goedkoop aan de voorrijkosten.
Tevens vraag die 2e offerte even uit welke materialen en of die ook zegelrecht heeft.
En bv welke randvoorwaarden mbt o.a. garantie.
Het klinkt als een wat eerlijker prijs, maar houd ook rekening met de rest.