Juerd schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:57:
[...]

In dat geval complimenten dat het je überhaupt gelukt is. Ik zou het geduld er niet voor hebben.

[...]

Grappig. Soepele draad vind ik juist heel veel makkelijker achterlangs doorvoeren omdat het niet stijf is.
Opzich is 6mm2 goed te handelen hoor vind ik persoonlijk, het heeft z'n voor en nadelen t.o.v. soepel.
Recht doorsteken achter de rails langs vind ik persoonlijk ook makkelijker met massief, en als je even de tijd neemt om ze netjes te buigen etc blijven ze ook mooier en strakker zitten dan soepel.
Maar soepel is inderdaad wat praktischer als je weinig ruimte hebt.
Ga je (veel) dikker dan 6mm2 dan ben ik het volledig met je eens dat dat hufteren is in de kast.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:58

DropjesLover

Dit dus ->

Juerd schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:57:
[...]

In dat geval complimenten dat het je überhaupt gelukt is. Ik zou het geduld er niet voor hebben.

[...]

Grappig. Soepele draad vind ik juist heel veel makkelijker achterlangs doorvoeren omdat het niet stijf is.
Ging verrassend makkelijk eigenlijk. Wel van te voren 5cm van het uiteinde in een lichte radius buiten, dan kan je hem ook makkelijk pakken.
Bij soepele draad blijft het ergens achter haken en duw je de draad in een bocht, en maar afvragen waarom dat hij niet verschijnt. And again, and again and again :P
Juerd schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:02:
[...]

Je zonnepanelenbeunhaas heeft het verkeerde voorbeeld gegeven. Hier bestaan ook nette en correcte oplossingen voor: zijkant, onderkant.
Yeah, te laat. Ga niet nog eens het huis spanningsloos maken die aders weer terug trekken, door de buis onderdoorvoer steken, en weer pielen (zonder overlengte wordt het wel snel pielen.

Al moet ik het eigenlijk wel doen, want de meterkast kan nu net niet dicht. De aders tussen de meterkast links naar rechts zijn lekker recht. Maar net in het pad waar de cover ook nog valt :/
Of daar ook even een stukje uit zagen / vijlen, is maar een beetje. En daarvoor hoeft de spanning er niet af. Hmmmm....
Annuk schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:59:
[...]

Opzich is 6mm2 goed te handelen hoor vind ik persoonlijk, het heeft z'n voor en nadelen t.o.v. soepel.
Recht doorsteken achter de rails langs vind ik persoonlijk ook makkelijker met massief, en als je even de tijd neemt om ze netjes te buigen etc blijven ze ook mooier en strakker zitten dan soepel.
Maar soepel is inderdaad wat praktischer als je weinig ruimte hebt.
Ga je (veel) dikker dan 6mm2 dan ben ik het volledig met je eens dat dat hufteren is in de kast.
Over 6mm2 kan je technisch gezien tot 50A sturen. Dat lijkt me niet tegen te komen in huisinstallaties :P
Tenzij batterij-oplossingen, maar dan is 50A weer weinig :P

[ Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 20-04-2026 16:05 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:34
Ooit vertelde een installateur mij massief mag niet meer in de aanvoer van de groepenkast.
Dus 6mm² soepel met aderhulzen.
marcel_72 schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:08:
Ooit vertelde een installateur mij massief mag niet meer in de aanvoer van de groepenkast.
Dus 6mm² soepel met aderhulzen.
Zou niet weten waarom niet?!
Ook de netbeheerders hanteren nog gewoon massieve draad als invoer hoor.
Enige wat mogelijk kan (maar moet ik even gaan uitzoeken) is dat met de isolatie van de massieve 6mm nog een rating hebt tot 60/70gr en met de huidige h07v2k tot 90gr.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:41:
Over 6mm2 kan je technisch gezien tot 50A sturen. Dat lijkt me niet tegen te komen in huisinstallaties :P
Tenzij batterij-oplossingen, maar dan is 50A weer weinig :P
63A kasten met 10mm2 zie je steeds vaker hoor, ik heb het zelf ook ivm veel zonnepanelen.
Thuisaccu komt er straks ook nog eens bij.

2 warmtepompen, dubbele laadpaal, etc.
Pagina: 1 ... 77 78 Laatste