Juerd schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:57:
[...]

In dat geval complimenten dat het je überhaupt gelukt is. Ik zou het geduld er niet voor hebben.

[...]

Grappig. Soepele draad vind ik juist heel veel makkelijker achterlangs doorvoeren omdat het niet stijf is.
Opzich is 6mm2 goed te handelen hoor vind ik persoonlijk, het heeft z'n voor en nadelen t.o.v. soepel.
Recht doorsteken achter de rails langs vind ik persoonlijk ook makkelijker met massief, en als je even de tijd neemt om ze netjes te buigen etc blijven ze ook mooier en strakker zitten dan soepel.
Maar soepel is inderdaad wat praktischer als je weinig ruimte hebt.
Ga je (veel) dikker dan 6mm2 dan ben ik het volledig met je eens dat dat hufteren is in de kast.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:30

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

In dat geval complimenten dat het je überhaupt gelukt is. Ik zou het geduld er niet voor hebben.

[...]

Grappig. Soepele draad vind ik juist heel veel makkelijker achterlangs doorvoeren omdat het niet stijf is.
Ging verrassend makkelijk eigenlijk. Wel van te voren 5cm van het uiteinde in een lichte radius buiten, dan kan je hem ook makkelijk pakken.
Bij soepele draad blijft het ergens achter haken en duw je de draad in een bocht, en maar afvragen waarom dat hij niet verschijnt. And again, and again and again :P
Juerd schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:02:
[...]

Je zonnepanelenbeunhaas heeft het verkeerde voorbeeld gegeven. Hier bestaan ook nette en correcte oplossingen voor: zijkant, onderkant.
Yeah, te laat. Ga niet nog eens het huis spanningsloos maken die aders weer terug trekken, door de buis onderdoorvoer steken, en weer pielen (zonder overlengte wordt het wel snel pielen.

Al moet ik het eigenlijk wel doen, want de meterkast kan nu net niet dicht. De aders tussen de meterkast links naar rechts zijn lekker recht. Maar net in het pad waar de cover ook nog valt :/
Of daar ook even een stukje uit zagen / vijlen, is maar een beetje. En daarvoor hoeft de spanning er niet af. Hmmmm....
Annuk schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:59:
[...]

Opzich is 6mm2 goed te handelen hoor vind ik persoonlijk, het heeft z'n voor en nadelen t.o.v. soepel.
Recht doorsteken achter de rails langs vind ik persoonlijk ook makkelijker met massief, en als je even de tijd neemt om ze netjes te buigen etc blijven ze ook mooier en strakker zitten dan soepel.
Maar soepel is inderdaad wat praktischer als je weinig ruimte hebt.
Ga je (veel) dikker dan 6mm2 dan ben ik het volledig met je eens dat dat hufteren is in de kast.
Over 6mm2 kan je technisch gezien tot 50A sturen. Dat lijkt me niet tegen te komen in huisinstallaties :P
Tenzij batterij-oplossingen, maar dan is 50A weer weinig :P

[ Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 20-04-2026 16:05 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 13:44
Ooit vertelde een installateur mij massief mag niet meer in de aanvoer van de groepenkast.
Dus 6mm² soepel met aderhulzen.
marcel_72 schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:08:
Ooit vertelde een installateur mij massief mag niet meer in de aanvoer van de groepenkast.
Dus 6mm² soepel met aderhulzen.
Zou niet weten waarom niet?!
Ook de netbeheerders hanteren nog gewoon massieve draad als invoer hoor.
Enige wat mogelijk kan (maar moet ik even gaan uitzoeken) is dat met de isolatie van de massieve 6mm nog een rating hebt tot 60/70gr en met de huidige h07v2k tot 90gr.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:41:
Over 6mm2 kan je technisch gezien tot 50A sturen. Dat lijkt me niet tegen te komen in huisinstallaties :P
Tenzij batterij-oplossingen, maar dan is 50A weer weinig :P
63A kasten met 10mm2 zie je steeds vaker hoor, ik heb het zelf ook ivm veel zonnepanelen.
Thuisaccu komt er straks ook nog eens bij.

2 warmtepompen, dubbele laadpaal, etc.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Hier ook alles 63A met 10mm2, ook vanwege veel zonnepanelen.
[...] Grappig. Soepele draad vind ik juist heel veel makkelijker achterlangs doorvoeren omdat het niet stijf is.
Zou het verschil zijn om massief draad van onder naar boven en flex van boven naar beneden te doen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• marcel_72
Ik zie ook niet echt waarom het niet zou mogen.
Afgezien je met soepele kern makkelijker kan werken. En vaste kern je goed moet overtuigen dat het stevig vast zit.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Annuk schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:22:
[...]

Zou niet weten waarom niet?!
In 1950 is het Europees verdrag voor rechten van de mens tot stand gekomen en sindsdien gebruik je geen draad met vaste kern meer. Tenminste, boven de 2.5mm2 vind ik het martelen. :P

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19:56
Vorige week maandag is hier de aansluiting omgezet van 1 naar 3 fase. De Enexis monteur heeft tussen de meter en de hoofdschakelaar nieuwe 6mm2 vaste kern draad gebruikt, en alles ziet er heel netjes uit. Lijkt me dus wel dat het gewoon is toegestaan :)

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-05 07:57
AR34 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:51:
Vorige week maandag is hier de aansluiting omgezet van 1 naar 3 fase. De Enexis monteur heeft tussen de meter en de hoofdschakelaar nieuwe 6mm2 vaste kern aders gebruikt, en alles ziet er heel netjes uit. Lijkt me dus wel dat het gewoon is toegestaan :)
De hoofdkabel hier is ook gewoon 6 mm², dus dikker gaan tussen de meter en de hoofdschakelaar heeft weinig zin :) De uitdaging zit hem in de groepenkast, waar je tegenwoordig met zonnepanelen, thuisbatterijen, auto's en andere verbruikers een heel ander "stroomprofiel" hebt dan vroeger.
jadjong schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:42:
[...]

In 1950 is het Europees verdrag voor rechten van de mens tot stand gekomen en sindsdien gebruik je geen draad met vaste kern meer. Tenminste, boven de 2.5mm2 vind ik het martelen. :P
_/-\o_ :+
Boven de 16mm2 klasse 1 kan ik het me goed voorstellen, klasse 2 samengeslagen massief is opzich ook nog aardig te doen.
Daarboven heeft het koper echt een soort geheugen functie 8)7 en is het bijna niet normaal in vorm te buigen en te houden.

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19:56
Zwartoog schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:58:
[...]

De hoofdkabel hier is ook gewoon 6 mm², dus dikker gaan tussen de meter en de hoofdschakelaar heeft weinig zin :) De uitdaging zit hem in de groepenkast, waar je tegenwoordig met zonnepanelen, thuisbatterijen, auto's en andere verbruikers een heel ander "stroomprofiel" hebt dan vroeger.
Ja eens, de inkomende kabel is hier ook 6mm2, vandaar dat de monteur ook 6 heeft gebruikt ipv 10. In de groepenkast zelf wel waar mogelijk 10mm2 toegepast (kam en draad).

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:22
Annuk schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:59:
[...]

_/-\o_ :+
Boven de 16mm2 klasse 1 kan ik het me goed voorstellen, klasse 2 samengeslagen massief is opzich ook nog aardig te doen.
Daarboven heeft het koper echt een soort geheugen functie 8)7 en is het bijna niet normaal in vorm te buigen en te houden.
Ik heb hier 5x16mm2 naar een onderverdeler liggen. Bij het leggen daarvan heb ik 'm in een strakke bocht gelegd, en later toch nog iets opgeschoven. Tot op de dag van vandaag (12+ maanden later) kan je zien waar die bocht er in gezeten heeft, voor ~10 mins. Dus dat geheugen klopt, maar misschien ook al bij een niet zo heel dikke kabel.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Situatie:

3x 25A hoofdaansluiting
3x B20
5x4mm2 naar garage
Onderverdeelkast
40A hoofdschakelaar
HW 3-fase kWh meter
3x B16 met achter ieder een 2400 Watt accu omvormer

Nou komt er in de garage tijdelijk een 4000 Watt omvormer bij ter test. Mogelijk worden dat er later 3. Op dat moment is de huidige onderverdeelkast overbodig, of kan aangepast worden voor de nieuwe situatie. Uiteraard de 4000 Watt omvormer op B20 ipv B16.

Ik zie een aantal tijdelijke oplossingen:

1x OF 3x B20 in meterkast erbij
3-5x 4mm2 naar garage
Werkschakelaar
-> 4000 Watt omvormer
Dit mag volgens mij ivm selectiviteit

3xB25 in meterkast erbij
5x4mm2 naar garage
3xB20 in onderverdeelkast
-> 4000 Watt omvormer
Dit mag volgens mij niet icm selectiviteit ivm 3xC25 hoofdaansluiting

1x B16 in onderverdeelkast tijdelijk vervangen door B20 en die naar de 4000 Watt omvormer. Want ik kan toch die 2400 Watt omvormer op dezelfde fase niet tegelijkertijd gebruiken.
Dit mag volgens mij niet ivm selectiviteit van B20 meterkast naar B20 in onderverdeelkast

Voor mijn gevoel is de enige oplossing die "mag":

Tijdelijk een 1-fase B20 in de meterkast plaatsen, kabel naar de garage, werkschakelaar -> 4000 Watt omvormer. Bewust 1-fase, want als ik overstap op 3x4000 Watt omvormer zal ik de bestaande 3xB20 daarvoor gaan gebruiken, ik heb niets aan 2x 3xB20 in de meterkast.

Hopelijk is duidelijk wat ik bedoel. Suggesties? Andere oplossingen?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Taro schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:16:
Situatie:

3x 25A hoofdaansluiting
3x B20
5x4mm2 naar garage
Onderverdeelkast
40A hoofdschakelaar
HW 3-fase kWh meter

Nou komt er in de garage tijdelijk een 4000 Watt omvormer bij ter test. Mogelijk worden dat er later 3. Op dat moment is de huidige onderverdeelkast overbodig, of kan aangepast worden voor de nieuwe situatie. Uiteraard de 4000 Watt omvormer op B20 ipv B16.

3-5x 4mm2 naar garage
Werkschakelaar
-> 4000 Watt omvormer

3xB25 in meterkast erbij
5x4mm2 naar garage
-> 4000 Watt omvormer

1x B16 in onderverdeelkast tijdelijk vervangen door B20 en die naar de 4000 Watt omvormer. Want ik kan toch die 2400 Watt omvormer op dezelfde fase niet tegelijkertijd gebruiken.
Dit mag volgens mij niet ivm selectiviteit van B20 meterkast naar B20 in onderverdeelkast

Tijdelijk een 1-fase B20 in de meterkast plaatsen, kabel naar de garage, werkschakelaar -> 4000 Watt omvormer. Bewust 1-fase, want als ik overstap op 3x4000 Watt omvormer zal ik de bestaande 3xB20 daarvoor gaan gebruiken, ik heb niets aan 2x 3xB20 in de meterkast.

Out-side-the-box: je netbeheerder vragen je smeltzekeringen te vervangen voor automaten. Dan krijg je er C25's in. Selectiviteit is dan handig geen eis (niet waar, maar de praktijk is dat je ze dan zelf gewoon weer omzet). Kost je ergens tussen de €300 en €600 verwacht ik.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

Annuk schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:22:
[...]
Enige wat mogelijk kan (maar moet ik even gaan uitzoeken) is dat met de isolatie van de massieve 6mm nog een rating hebt tot 60/70gr en met de huidige h07v2k tot 90gr.
Massief (-U) en soepel (-K) bestaan allebei in 70 °C (V) en 90 °C (V2).

Voor de volledigheid met de andere stugge (-R) erbij::
70 °C90 °C
massief (1, VD)H07V-UH07V2-U
samengeslagen (2)H07V-RH07V2-R
buigzaam (5, VDS/VDf)
(fijn samengeslagen)
H07V-KH07V2-K
Ik vind het raar dat VD nog steeds standaard 70 is, ook bij de dikkere, want 90 bestaat en voor VDS is het al wel standaard geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 21-04-2026 02:15 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@Taro Vergeet de nul niet te beveiligen tegen overbelasting. Tevens zou een schematische weergave van alles het veel duidelijker maken.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:39

pvg

Taro schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:16:
Situatie:

3x 25A hoofdaansluiting
3x B20
5x4mm2 naar garage
Onderverdeelkast
40A hoofdschakelaar
HW 3-fase kWh meter

3-5x 4mm2 naar garage
Werkschakelaar
-> 4000 Watt omvormer

3xB25 in meterkast erbij
5x4mm2 naar garage
-> 4000 Watt omvormer

Let op je nulstroom… als je testjes gaat doen waarbij je de ene accu in de andere overpompt bijv.

16+20A=36A door 4mm2 is wat veel.
Juerd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 01:34:
[...]

Massief (-U) en soepel (-K) bestaan allebei in 70 °C (V) en 90 °C (V2).

Voor de volledigheid met de andere stugge (-R) erbij::
70 °C90 °C
massief (1, VD)H07V-UH07V2-U
samengeslagen (2)H07V-RH07V2-R
buigzaam (5, VDS/VDf)
(fijn samengeslagen)
H07V-KH07V2-K
Ik vind het raar dat VD nog steeds standaard 70 is, ook bij de dikkere, want 90 bestaat en voor VDS is het al wel standaard geworden.
Van de H07V(2)-K (VDS Draad) was ik me inderdaad bewust ;) wist niet dat gangbare VD-draad er ook in de V2 was.
Benieuwd me nu eigenlijk wel (persoonlijk) welke isolatie de aders in gangbare kabels (YMvK/YMvK-as) dan nu hebben.

• nlrobert
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:01
Goedemorgen,

Ik wil graag mijn thuisaccu in de schuur plaatsen, op dit moment heb ik al en eigen groep naar de schuur waar niks op zit. Hierop wil ik dan mijn Zendure op zetten met de 2400 vermogen optie aan. Echter zit het stopcontact nog niet dicht de accu genoeg, de wens is wel om zo snel mogelijk een extra groep aan te sluiten zodat ik mijn schuurstopcontact weer kan gebruiken. Maar is het tijdelijk verlengen met een verlengsnoer die 3600 watt aankan een optie of raden jullie dit af?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:26
Officieel mag het niet, maar als je het toch gaat doen pak een 3x2,5mm² verlengkabel met van die zwarte rubberen stekkers. Die gebruiken ze ook in de bouw.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Bijzondere situatie ontdekt met de laadpaal gisteravond.
Gisteren de laadpaal ingeschakeld en ingesteld, en de auto gaan laden.
De Victron laadpaal app zegt 1,7kW verbruik (1 fase laden van onze Passat GTE plug in hybride op gereduceerde snelheid)
Domoticz op de P1 poort zegt op die fase 1,4kW verbruik (en geen teruglevering meer van de zonnepanelen)

Iets verschil zou er kunnen zijn, maar ik mis 300W :?

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

DropjesLover schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:34:
Bijzondere situatie ontdekt met de laadpaal gisteravond.
Gisteren de laadpaal ingeschakeld en ingesteld, en de auto gaan laden.
De Victron laadpaal app zegt 1,7kW verbruik (1 fase laden van onze Passat GTE plug in hybride op gereduceerde snelheid)
Domoticz op de P1 poort zegt op die fase 1,4kW verbruik (en geen teruglevering meer van de zonnepanelen)

Iets verschil zou er kunnen zijn, maar ik mis 300W :?
Zitten je panelen op dezelfde fase en leverden die dan niet de 300 W extra? Heb je daar ook data van? Dat zou iig consistent zijn met "geen teruglevering", want je snoept dat deel gelijk op.

Zo scherp als een voetbal!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Reptile209 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:50:
[...]

Zitten je panelen op dezelfde fase en leverden die dan niet de 300 W extra? Heb je daar ook data van? Dat zou iig consistent zijn met "geen teruglevering", want je snoept dat deel gelijk op.
Nee, het was ~22:00 en geen zon meer ;)
Op geen enkele fase werd stroom teruggeleverd (3-fase omvormer), alleen op fase 1 de laadpaal als verbruiker en op fase 2 en 3 wat sluipverbruik ~50W.

Overigens een bijkomende vraag, mijn meterkast is nu eigenlijk vol. Maar ik wil nog een Victron energie meter er tussen hangen voor meting/communicatie, deze is 4 posities breed. Hoe is zoiets te realiseren? Een klein extra meterkastje ophangen zoals deze https://www.elektramat.nl...0x165-mm-1spf006929f0515/ ?

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 21-04-2026 11:08 ]

BThGvNeOA

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

DropjesLover schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:03:
[...]

Nee, het was ~22:00 en geen zon meer ;)
Op geen enkele fase werd stroom teruggeleverd (3-fase omvormer), alleen op fase 1 de laadpaal als verbruiker en op fase 2 en 3 wat sluipverbruik ~50W.
[,,,]
Andere verbruikers zijn eigenlijk niet eens interessant (die zouden het verschil immers alleen nog maar groter maken). Zonder opwek via je panelen lijkt het me dat één van beide meters een forse afwijking heeft. Eigenlijk zou je dan met zo'n ampèretang moeten meten tijdens het laden, om te zien welke van de twee afwijkt. De laadpaal zou mijn hoofdverdachte zijn, omdat je electriciteitsmeter als het goed is netjes geijkt moet zijn. Maar ook die gaan wel eens de mist in, dus meten is weten :).

Zo scherp als een voetbal!

• Taro
  • Niet online

Taro

True schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 00:39:
[...]

Out-side-the-box: je netbeheerder vragen je smeltzekeringen te vervangen voor automaten. Dan krijg je er C25's in. Selectiviteit is dan handig geen eis (niet waar, maar de praktijk is dat je ze dan zelf gewoon weer omzet). Kost je ergens tussen de €300 en €600 verwacht ik.
Ik heb geen smeltzekeringen, had al benoemd dat ik C25’s heb :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online

Taro

bjusterbaarlik schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:04:
@Taro Vergeet de nul niet te beveiligen tegen overbelasting. Tevens zou een schematische weergave van alles het veel duidelijker maken.
& @pvg, goed punt, ik ga dan voor 6mm2.

Maar blijft mijn vraag staan: hoe kan ik dit netjes en veilig oplossen? Mijn elektricien wil (terecht) niet afwijken van de selectiviteit. Dan toch voor een 1xB20 in de meterkast, 5x6mm2 naar garage (alvast rekening houden met upgrade voor 3 stuks, daar werkschakelaar op en vervolgens de 4000 Watt omvormer? Of toch nog andere en betere mogelijkheden?

Of mag je na een 3xC25 hoofdaansluiting prima een 3xB25 plaatsen? Want dan kies ik die route.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Taro schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:17:
[...]

Ik heb geen smeltzekeringen, had al benoemd dat ik C25’s heb :)
Taro schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:22:
[...]

& @pvg, goed punt, ik ga dan voor 6mm2.

Maar blijft mijn vraag staan: hoe kan ik dit netjes en veilig oplossen? Mijn elektricien wil (terecht) niet afwijken van de selectiviteit. Dan toch voor een 1xB20 in de meterkast, 5x6mm2 naar garage (alvast rekening houden met upgrade voor 3 stuks, daar werkschakelaar op en vervolgens de 4000 Watt omvormer? Of toch nog andere en betere mogelijkheden?

Of mag je na een 3xC25 hoofdaansluiting prima een 3xB25 plaatsen? Want dan kies ik die route.
Mijn mening heb je al. In de praktijk heb je alleen jezelf ermee als je hoofdaansluiting; automaat van je netbeheerder, afschakelt. Je gaat niet je netbeheerder bellen om die C25's weer omhoog te zetten natuurlijk. Je kunt ook de vraag stellen of je met een B16 achter een C25 wel selectief bent, want bij een hoge kortsluiting gaat die C25 er net zo goed door. En de vervolgvraag is, is dat erg. Hoe vaak heb je echt een kortsluiting? En als je die hebt wat is de impact als een hele fase eruit ligt, is dat een groot probleem?

En als jij 5 uur lang 25A door een B20 heen ragt en door de achterliggende C25 gaat die B20 er ook nog steeds eerder uit dan die C25 hoofdautomaat.

Dit (automaten als hoofdzekering) is een geval waar de theorie en praktijk elkaar meer en meer los laten.

Annuk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:19:
[...]

Van de H07V(2)-K (VDS Draad) was ik me inderdaad bewust ;) wist niet dat gangbare VD-draad er ook in de V2 was.
Benieuwd me nu eigenlijk wel (persoonlijk) welke isolatie de aders in gangbare kabels (YMvK/YMvK-as) dan nu hebben.
YMvK en XMvK hebben een vinyl buitenmantel en XLPE (cross-linked polyethylene) aderisolatie. Het XLPE glimt, en als je het stript met een zijsnijtang (ja, ik ben zo'n barbaar), dan knispert het. Vanwege het XLPE mag deze kabel 90 °C worden; in de NEN 1010 wordt 90 °C ook aangeduid met XLPE (omgekeerde wereld, want diezelfde waarden gelden dus ook voor bijv. V2 en B). Deze kabels zijn niet geharmoniseerd en hebben daarom geen H-aanduiding. Als ze die wel zouden hebben, dan zou YMvK H07 zijn en XMvK is dan H05 vanwege de iets dunnere isolatie, als ik het me goed herinner.

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 21-04-2026 12:36 ]

DropjesLover schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:03:
[...] Nee, het was ~22:00 en geen zon meer ;) Op geen enkele fase werd stroom teruggeleverd (3-fase omvormer), alleen op fase 1 de laadpaal als verbruiker en op fase 2 en 3 wat sluipverbruik ~50W.

Overigens een bijkomende vraag, mijn meterkast is nu eigenlijk vol. Maar ik wil nog een Victron energie meter er tussen hangen voor meting/communicatie, deze is 4 posities breed. Hoe is zoiets te realiseren? Een klein extra meterkastje ophangen zoals deze https://www.elektramat.nl...0x165-mm-1spf006929f0515/ ?
Neem liever een identieke kast als je al hebt hangen. Anders wordt het zo een gepruts en heb je alsnog geen ruimte over. Plaats anders een foto van je meterkast.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Taro schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:22:
[...] Maar blijft mijn vraag staan: hoe kan ik dit netjes en veilig oplossen? Mijn elektricien wil (terecht) niet afwijken van de selectiviteit. Dan toch voor een 1xB20 in de meterkast, 5x6mm2 naar garage (alvast rekening houden met upgrade voor 3 stuks, daar werkschakelaar op en vervolgens de 4000 Watt omvormer? Of toch nog andere en betere mogelijkheden?

Er is ooit in het topic langsgekomen dat selectiviteit voornamelijk is om overlast voor anderen en mogelijk gevaar voor jezelf tegen te gaan.
Dus met zware aansluitingen zou je een zekering verderop in het net kunnen overbelasten, en dat mag niet.
Selectiviteit in je eigen huis is bijvoorbeeld om te voorkomen dat je hele huis in een keer in het donker komt te zitten. Daarom ook minstens 2 aardleks. Maar dat is meer je eigen risico, zolang je geen beademingsapparaat of zo iets in huis hebt...

Dit was ongeveer de strekking van communicatie van ik meen @Dre met zijn netbeheerder.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

onetime schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:13:
[...]

Neem liever een identieke kast als je al hebt hangen. Anders wordt het zo een gepruts en heb je alsnog geen ruimte over. Plaats anders een foto van je meterkast.
Dat gaat niet passen, ik heb al 2x 12 breed hangen :P

Huidige situatie, met nog de oude hardware/opzet in de meterkasten zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KmkteQQYlVmHxx1ctJaLhjPX7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pzjeIp5iNKybX26fO5L9pfw.jpg?f=fotoalbum_large

Die beltrafo kan er uit, maar de 3x aardlek heb ik nog wel nodig voor het 3x4 busboard er boven.
Van de gebruikers kan ik niet alles in de 12 posities van de linker kast onderbrengen. Er zit ook een 2-groepen kookgroep in (linker kast, groep 4 en 5, verdeeld over 2 fasen).

[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 21-04-2026 13:38 ]

BThGvNeOA

@DropjesLover Er past nog zo een kast naast het meterbord... (zonder buisinvoer er boven)

edit: die 2 kookgroep automaten zijn inderdaad over 2 fasen verdeeld? Dan is dat voldoende, al is een gewone krachtgroep natuurlijk beter.

[ Voor 43% gewijzigd door onetime op 21-04-2026 13:42 ]

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

onetime schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:40:
@DropjesLover Er past nog zo een kast naast het meterbord... (zonder buisinvoer er boven)

edit: die 2 kookgroep automaten zijn inderdaad over 2 fasen verdeeld? Dan is dat voldoende, al is een gewone krachtgroep natuurlijk beter.
Precies, dat dacht ik ook. Neem ik een ABB van 12 breed, dan kan het er onder. Zit wel de aard-draad en nu de kabel van de laadpaal in de weg tho...
Aangenomen dat je rechts naast de slimme meter bedoelt denk ik?

Ja, die kookgroep heb ik getest ;)
1-4 = fase 1
5-8 = fase 2
9-12 = fase 3

Heb van een collega een stroomtang kunnen lenen, vanavond even meten of de laadpaal of slimme meter nu gelijk heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 21-04-2026 13:48 ]

BThGvNeOA

DropjesLover schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:45:
Zit wel de aard-draad en nu de kabel van de laadpaal in de weg tho...
Dat zijn overkomelijke problemen. De laadpaal-kabel kun je gewoon verlengen met een lasdoos en wat lasklemmen. De buis van de aardleiding kun je inkorten en dan de draad onderaan aansluiten op de nieuwe kast.

• Taro
  • Niet online

Taro

onetime schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:24:
[...]

Er is ooit in het topic langsgekomen dat selectiviteit voornamelijk is om overlast voor anderen en mogelijk gevaar voor jezelf tegen te gaan.
Dus met zware aansluitingen zou je een zekering verderop in het net kunnen overbelasten, en dat mag niet.
Selectiviteit in je eigen huis is bijvoorbeeld om te voorkomen dat je hele huis in een keer in het donker komt te zitten. Daarom ook minstens 2 aardleks. Maar dat is meer je eigen risico, zolang je geen beademingsapparaat of zo iets in huis hebt...

Dit was ongeveer de strekking van communicatie van ik meen @Dre met zijn netbeheerder.
Stel dat ik een 1-fase B25 in de meterkast plaats, 3x6mm2 naar de garage. Daar een B20 en daarop de 4000 Watt omvormer. Wie kan daar dan iets van vinden, zal bijv. een verzekering er een punt van maken als het netjes is aangesloten? Die B20
Klapt er voor de B25 uit, waardoor de kans dat de C25 ook klapt wordt beperkt. Het is een opstelling voor 1-2 maanden. Daarna besluit ik of ik het definitief en daarmee sowieso anders ga oplossen. Al blijft selectiviteit dan ook een issue.

Het is ook een overweging naar 3x35A over te stappen. Ja, dat kost jaarlijks een bedrag extra, maar met ons elektriciteitsverbruik belasten we de hoofdaansluiting in het weekend gemiddeld al 5-15 uur op de max van 17-18 kW en stel ik vaak zelfs de vaatwasser uit omdat anders de loadbalancer van de laadpaal ingrijpt. Met 3x35A (als daar ruimte voor is) los ik ook direct het selectiviteitsissue op van 35-25-20A. Maar goed, dat komt wel.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:10
DropjesLover schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:34:
[...]

Dat gaat niet passen, ik heb al 2x 12 breed hangen :P

Huidige situatie, met nog de oude hardware/opzet in de meterkasten zelf:
[Afbeelding]

Die beltrafo kan er uit, maar de 3x aardlek heb ik nog wel nodig voor het 3x4 busboard er boven.
Van de gebruikers kan ik niet alles in de 12 posities van de linker kast onderbrengen. Er zit ook een 2-groepen kookgroep in (linker kast, groep 4 en 5, verdeeld over 2 fasen).
Tijd voor nieuwe stickers ook ;)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

Taro schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:01:
[...]

Stel dat ik een 1-fase B25 in de meterkast plaats, 3x6mm2 naar de garage. Daar een B20 en daarop de 4000 Watt omvormer. Wie kan daar dan iets van vinden, zal bijv. een verzekering er een punt van maken als het netjes is aangesloten?
In theorie kan de systeembeheerder (netbeheerder) er wat van vinden als die B25 niet selectief is ten opzichte van je hoofdzekerin, want dat is verplicht vanuit de Systeemcode (Netcode). In de praktijk negeren zij de eis voor selectiviteit, wetende dat 't algehele selectiviteit toch niet meer haalbaar is veel gevallen (door hun eigen toedoen, omdat ze C25 hoofdautomaten plaatsen).

Selectiviteit tussen onderdelen van je eigen installatie is sowieso niet verplicht, en heeft helemaal niks met veiligheid te maken. Je verzekeraar zal hier niks om geven.

Het is ook een overweging naar 3x35A over te stappen. Ja, dat kost jaarlijks een bedrag extra, maar met ons elektriciteitsverbruik belasten we de hoofdaansluiting in het weekend gemiddeld al 5-15 uur op de max van 17-18 kW en stel ik vaak zelfs de vaatwasser uit omdat anders de loadbalancer van de laadpaal ingrijpt. Met 3x35A (als daar ruimte voor is) los ik ook direct het selectiviteitsissue op van 35-25-20A. Maar goed, dat komt wel.
[/quote]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@Taro In plaats van 3x35A zou ik eerder overstappen naar accu met de mogelijkheid tot peak shaving. Dan kun je ook meer dan 17,5kW verbruiken zonder dat je er extra vastrecht voor hoeft te betalen. Je trekt het dan gewoon uit de accus.

• Taro
  • Niet online

Taro

bjusterbaarlik schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:25:
@Taro In plaats van 3x35A zou ik eerder overstappen naar accu met de mogelijkheid tot peak shaving. Dan kun je ook meer dan 17,5kW verbruiken zonder dat je er extra vastrecht voor hoeft te betalen. Je trekt het dan gewoon uit de accus.
Ik heb al 68 kWh aan accu’s staan, waar de komende 2-3 weken nog 16-20 kWh bij komt, lijkt mij wel even voldoende ;)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Taro schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:01:
[...]

3x25A is toch juist prima. En juist fijn dat je die load balancer hebt zodat je de boel maximaal (tot op het randje) kunt benutten. Zonde om 1000 eur per jaar extra te betalen met onduidelijke meerwaarde.

dat 5-17 uur max belasten per in het weekend is helemaal geen probleem, maar juist een teken dat je je huidige aansluiting goed gebruikt. Ik zou 3x25A blijven gebruiken juist als uitdaging zien, dat moet toch lukken met alle apparatuur die je hebt staan :) zeker met slimme aansturing.

Bovendien is 17-18 kW niet écht de max. Die ligt nog wat hoger. Mijn zonnepanelen leveren in de middag ook urenlang op 20 kW terug op 3x25A en dat gaat ook altijd goed.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 21-04-2026 14:55 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:50:
[...]

3x25A is toch juist prima. En juist fijn dat je die load balancer hebt zodat je de boel maximaal (tot op het randje) kunt benutten. Zonde om 1000 eur per jaar extra te betalen met onduidelijke meerwaarde.

dat 5-17 uur max belasten per in het weekend is helemaal geen probleem, maar juist een teken dat je je huidige aansluiting goed gebruikt.
Op zich eens, maar mijn testopstelling wordt op dit moment ernstig beperkt. Ik verwacht de komende periode nog meer zwaardere testmodellen.

Juerd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:19:
[...] Selectiviteit tussen onderdelen van je eigen installatie is sowieso niet verplicht, en heeft helemaal niks met veiligheid te maken. [...]
Toch wel, als je met apparatuur bezig bent en het licht valt uit... Maar goed, dat moet je zelf weten.

onetime schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:36:
[...]

Toch wel, als je met apparatuur bezig bent en het licht valt uit... Maar goed, dat moet je zelf weten.
Als het onveilig wordt door gebrek aan verlichting, heb je ook een probleem als de stroom uitvalt door andere oorzaken. Overbelasting, kortsluiting, lekstroom, of zelfs een grotere stroomstoring buiten je huis... Gebrek aan selectiviteit, zoals waar het hier over gaat, is vergelijkbaar met een aardlekschakelaar waarbij meerdere groepen uitvallen: ja, dat kan meer uitval veroorzaken dan strikt noodzakelijk, maar dat is in de regel een aanvaardbaar risico.

Mocht je daadwerkelijk een situatie hebben die acuut gevaarlijk wordt doordat het licht uitvalt, dan moet je dat niet oplossen met iets in een groepenkast, maar met noodverlichting.

• marcel_72
Selectiviteit factor 1.6 aanhouden komt uit de nen 1010
Dus hoofdzekering 25 A dan via hoofdschakelaar naar aardlekschakelaar naar je eindgroep 16 A dat is 1.6 kleiner tov van de 25 A hoofdzekering
Ga niet lopen hobbyen met elektriciteits installaties.
Dat kan wel eens heel vervelend aflopen.
Wil je 20 A dan moet de hoofdzekering minimaal factor 1.6 groter zijn.
Dus netwerkaansluiting verzwaren en bij 35 A is dit een fors vastrecht bedrag wat je extra moet betalen op je energierekening.
marcel_72 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:32:
Misschien een heel oude NEN 1010, maar zeker niet de huidige.

Bovendien geldt dit alleen voor smeltzekeringen. Zodra er een automaat bij komt kijken (stroomopwaarts en/of stroomafwaarts), is het ineens allemaal heel complex. En, als je doel is om algehele selectiviteit te bereiken ten opzichte van een niet-selectieve hoofdautomaat: schier onmogelijk.
Dan kunnen we dit hele topic wel opdoeken... :)

Je kan heel goed hobbyen en doe-het-zelven met elektriciteit. Natuurlijk zijn er veel dingen om op te letten en om rekening mee te houden, maar dat is waar forums zoals deze voor zijn. Voor wie bereid is zich er een beetje in te verdiepen, is het heel goed te doen om een kleine tot middelgrote elektrische installatie helemaal zelf aan te leggen.

• marcel_72
Het is ook geen eis , maar sterke aanbeveling ivm veiligheid, kortsluiting en overbelasting.
20A tov 25A hoofdzekering vergroot de kans dat de hoofdzekering sneller aanspreekt dan wenselijk

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

marcel_72 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:32:
Dus hoofdzekering 25 A dan via hoofdschakelaar naar aardlekschakelaar naar je eindgroep 16 A dat is 1.6 kleiner tov van de 25 A hoofdzekering
Wat is dan precies een eindgroep volgens jouw definitie?

Want als ik even online zoek, kom ik tot deze definitie: https://rws.begrippenxl.nl/ABDL/nl/page/DEF-8954/ met "elektrische stroomketen bestemd om rechtstreeks elektrische stroom te leveren aan elektrische toestellen of contactdozen. Dit houdt o.a. in dat in een eindgroep geen schakel- en verdeelinrichting voorkomt."

En voor elektrisch toestel hebben we dan deze: https://rws.begrippenxl.nl/ABDL/nl/page/DEF-5996 "elektrisch materieel dat is bestemd voor het omzetten van elektrische energie in energie van een andere vorm zoals licht, warmte of bewegings-energie"
Dan is het dus geen probleem volgens deze definities want het wordt met een B25 of B20 eerst verdeelt en daarna gaat het pas naar een eindgroep.
Hoe dan?
Wat loopt er precies heel vervelend af als je de selectiviteitsfactor van 1,6 niet aanhoudt?
Wil je 20 A dan moet de hoofdzekering minimaal factor 1.6 groter zijn.
Dus netwerkaansluiting verzwaren en bij 35 A is dit een fors vastrecht bedrag wat je extra moet betalen op je energierekening.
marcel_72 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:03:
Het is ook geen eis , maar sterke aanbeveling ivm veiligheid, kortsluiting en overbelasting.
20A tov 25A hoofdzekering vergroot de kans dat de hoofdzekering sneller aanspreekt dan wenselijk
Kun je die 'veiligheid' uitleggen?

[ Voor 3% gewijzigd door True op 21-04-2026 19:18 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Maar, mag ik er dus ook voor kiezen een B20 in de meterkast te plaatsen icm werkschakelaar in de garage en daar de omvormer op aansluiten?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Taro schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:18:
Maar, mag ik er dus ook voor kiezen een B20 in de meterkast te plaatsen icm werkschakelaar in de garage en daar de omvormer op aansluiten?
Mag? Nee, zie ook: https://wetten.overheid.n...z=2025-12-31&g=2025-12-31 (ik heb zo even net de juiste wettekst bij de hand).
"De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast."

Zal iedereen het doen om het praktisch en werkbaar te houden? Ja.

Zal iedereen het doen om het praktisch en werkbaar te houden zonder enige impact omdat de netbeheerderaansluiting bestaat uit C25 automaten? Ja zeer zeer zeker.

True schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:18:
[...]

Wat is dan precies een eindgroep volgens jouw definitie?

Want als ik even online zoek, kom ik tot deze definitie: https://rws.begrippenxl.nl/ABDL/nl/page/DEF-8954/ met "elektrische stroomketen bestemd om rechtstreeks elektrische stroom te leveren aan elektrische toestellen of contactdozen. Dit houdt o.a. in dat in een eindgroep geen schakel- en verdeelinrichting voorkomt."
Oftewel een eindgroep is volgens de definitie (en ook mijn persoonlijke definitie) het laatste stukje beveiliging voordat je er gebruik van maakt.
Oftewel voor je WCD'S en apparatuur die je in je woning (vast) aansluit.
En voor elektrisch toestel hebben we dan deze: https://rws.begrippenxl.nl/ABDL/nl/page/DEF-5996 "elektrisch materieel dat is bestemd voor het omzetten van elektrische energie in energie van een andere vorm zoals licht, warmte of bewegings-energie"
Dan is het dus geen probleem volgens deze definities want het wordt met een B25 of B20 eerst verdeelt en daarna gaat het pas naar een eindgroep.
Dat is inderdaad een beetje de crux met een distributie groep, die kan (/mag) je > hoger afzekeren mits je daarna alsnog de selectiviteit handhaaft.
B.v. in geval van een 3x25A hoofdaansluiting een B/C 20 of 25A zekering, mits daarachter dus nog een maximaal 16A zekering achter zit die het toestel uiteindelijk beveiligd.
[...]

Hoe dan?
Wat loopt er precies heel vervelend af als je de selectiviteitsfactor van 1,6 niet aanhoudt?

[...]

[...]

Kun je die 'veiligheid' uitleggen?
Te hoge kortsluitstromen waarbij je je dus ernstiger kunt verwonden dan wanneer met een lagere waarde beveiligd.
Tevens in extreme situaties (al wel eens meegemaakt), kan je door verkeerde afzekering je buurt deels spanningsloos maken.
Taro schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:18:
Nee officieel gezien niet omdat je niet selectief bent t.o.v. je hz.

True schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:23:
[...]

Mag? Nee, zie ook: https://wetten.overheid.n...z=2025-12-31&g=2025-12-31 (ik heb zo even net de juiste wettekst bij de hand).
"De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast."

Dit ontken ik zeker niet, net als dat met regelmaat de 125%/80% regel voor b.v. laadpalen wordt gehanteerd ivm warmte ontwikkeling tegen te gaan.
Maar zodra er een KvK registratie op je woonadres staat is de kans op controle en eisen een stukje hoger (al wordt er zeker anders gekeken naar Tiny met haar handgemaakte kaartjes verkopen dan naar Jannus met zijn Las/metaal werkplaats), en dan kan de verzekering zeker mee gaan spelen.
Of als er aantoonbaar verwijtbaar is gehandeld in een elektrische installatie (ook voor de consument) en dat heeft de brand/schade veroorzaakt (recent wel een soortgelijke situatie begrepen via collega wat niet vergoed wordt door verzekeraar).
Zal iedereen het doen om het praktisch en werkbaar te houden zonder enige impact omdat de netbeheerderaansluiting bestaat uit C25 automaten? Ja zeer zeer zeker.
Het enige wat jij (en velen hier) vergeten is de degradatie van de hoofd-automaten door deze met regelmaat tegen of over de grens te belasten, deze gaan tzt vanzelf dan bij een vrij minimale belasting uitschakelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Annuk op 21-04-2026 19:50 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Lastig dit. Ik heb bijv. een 20A voor de zonnepanelen en een 3x20A voor de thuisaccu's in de meterkast, dat is dus ook al niet selectief... Vervolgens loopt er een 3x2,5mm2 kabel naar de garage met werkschakelaar erop voor de zonnepanelen én een 5x4mm2 kabel naar de garage naar de onderverdeelkast. Hierbij een foto van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghSQk8tX9OSFs9rGVSHlwo6hPLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29oOt8cZJbcjyHTzs1xBsug2.jpg?f=fotoalbum_large
Ps. de stekkers in die stopcontacten zijn van de 2 micro-omvormers, die zitten ook ieder op een eigen B16.

Dat betekent dus dat mijn huidige situatie ook al niet aan de selectiviteitsvereisten voldoet. De nieuwe omvormer die ik wil plaatsen heeft een AC PV ingang voor SolarEdge tot 8 kW. Ik zou dus de 3 stapels met accu's naar rechts kunnen verplaatsen, dan de nieuwe accu links neerzetten. SolarEdge omvormer op de PV ingang van de nieuwe accuomvormer aansluiten en die nieuwe accuomvormer op de al aanwezige werkschakelaar. Moet ik wel die 3x2.5mm2 kabel vervangen door 3x6mm2. En dan wordt de situatie waarschijnlijk niet meer of minder compliant dan die nu al is. Maar is dat erg?

Wat is de minst slechte oplossing die wel zo veilig mogelijk is?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Annuk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:29:
[...]

Oftewel een eindgroep is volgens de definitie (en ook mijn persoonlijke definitie) het laatste stukje beveiliging voordat je er gebruik van maakt.
Oftewel voor je WCD'S en apparatuur die je in je woning (vast) aansluit.

[...]

Dat is inderdaad een beetje de crux met een distributie groep, die kan (/mag) je > hoger afzekeren mits je daarna alsnog de selectiviteit handhaaft.
B.v. in geval van een 3x25A hoofdaansluiting een B/C 20 of 25A zekering, mits daarachter dus nog een maximaal 16A zekering achter zit die het toestel uiteindelijk beveiligd.

[...]

Te hoge kortsluitstromen waarbij je je dus ernstiger kunt verwonden dan wanneer met een lagere waarde beveiligd.
Tevens in extreme situaties (al wel eens meegemaakt), kan je door verkeerde afzekering je buurt deels spanningsloos maken.
Dat zie ik anders (puur gebaseerd ook op wat jij hierin communiceert) en ik ben heel benieuwd naar jouw mening. Als je volgens de regels C25 ---> B20 ---(kabel naar garage)---> B10 ---> omvormer (batterij) of whatever je op B10 aansluit.
Ben je volgens die eindgroep definitie én selectiviteit* wél veilig, maar de kortsluitstromen vóór die B10 zijn toch net zo hoog als je een B16 zou aansluiten in de garage.
Dat is toch niet veiliger dan C25 -> B20 -> B16?

*die jij hierboven stelt óf ik interpreteer het fout.

Overigens is die laatste:
Annuk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:29:
wel weer zeer relevant voor @Taro die 6 merken/modellen thuisbatterijen per jaar rouleert en al dan niet met commerciële incentive naar de andere kant van de wereld reist voor voor exact dat onderwerp. (ik zet dit misschien iets dik aan ;))

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aparte quote i.v.m. edit na post - anders wordt het een rommeltje.
Annuk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:38:
Het enige wat jij (en velen hier) vergeten is de degradatie van de hoofd-automaten door deze met regelmaat tegen of over de grens te belasten, deze gaan tzt vanzelf dan bij een vrij minimale belasting uitschakelen.
Terecht en zeer valide punt, voor mijzelf kan ik dan ook enkel stellen dat mijn load balancing ingrijpt als er iets richting die 25A gaat (voornamelijk de EVSE) de rest: WP/inductie/'huisdingen' komt eigenlijk niet in de buurt van die 25A en is ook afzonderlijk gezekerd op 16A. Want die gelijktijdigheidsfactor is natuurlijk ook nog steeds relevant, ondanks dat de inductie L1/L2 is en de WP L3.

Als laatste is het (relatief) vroegtijdig afschakelen van een hoofdautomaat onpraktisch en vervelend, het is niet onveilig.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:45:

Wat is de minst slechte oplossing die wel zo veilig mogelijk is?
Dat gedoe met selectiviteit het raam uit gooien en er voor zorgen dat elk component in jouw installatie gebruikt wordt binnen de limieten die de fabrikant er voor bedacht heeft. Je hebt een hele stapel aan apparatuur die niet alleen stroom afnemen maar ook stroom aan jouw installatie toe kunnen voegen, tel alle mogelijk combinaties van die stromen bij elkaar op en je weet waar de elektrische installatie aan moet voldoen. Rekening houdend met bijvoorbeeld warmteontwikkeling van automaten en de capaciteit van plastic groepenkasten om die warmte kwijt te raken. Soms is een enkele 40A automaat met vrije ruimte aan iedere kant en een dikke draad er aan een betere oplossing dan 2x20A strak op elkaar.
True schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:57:
Aparte quote i.v.m. edit na post - anders wordt het een rommeltje.

[...]

Terecht en zeer valide punt, voor mijzelf kan ik dan ook enkel stellen dat mijn load balancing ingrijpt als er iets richting die 25A gaat (voornamelijk de EVSE) de rest: WP/inductie/'huisdingen' komt eigenlijk niet in de buurt van die 25A en is ook afzonderlijk gezekerd op 16A. Want die gelijktijdigheidsfactor is natuurlijk ook nog steeds relevant, ondanks dat de inductie L1/L2 is en de WP L3.

Als laatste is het (relatief) vroegtijdig afschakelen van een hoofdautomaat onpraktisch en vervelend, het is niet onveilig.
Het is niet per definitie onveilig, maar uiteindelijk wel weer extra tijd en geld die verloren gaat omdat de boel "onnodig" vervangen moet worden.
En afhankelijkheid van b.v. een adem/zuurstof toestel wordt het voor de persoon ansich wel onveilig natuurlijk zou dit gebeuren.

(Standaard wachttijd voor monteur netbeheerder is tot 2u, maar in geval van nood (lees andere grote storingen of weersinvloeden) mag dit tot 6u duren, en officieel ben je verplicht te wachten op de monteur tot hij/zij is geweest)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
True schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:23:
[...]

Hier net zo, ik ga vanuit het huis naar de schuur met een 5x6mm2 die is afgezekerd in huis met 25 amp.
In de schuur hangt vervolgens een onderverdeler.
Daar zitten ook krachtgroepen met 20 ampere zekeringen in.
De hoofdzekeringen in huis zijn smeltpatronen 25 amp. net als de 20 ampere krachtgroepen in de schuur.
Ander krijg ik domweg mijn lasapparaat niet aan de praat.
Uit die onderverdeler vertrekt ook nog weer een 5x4mm2 naar nog weer een onderverdeler met 3x16 allemat voor de 3 thuisaccu's.

Het is dan wel een beetje puzzelen geweest om uit te vinden of de 3x2500 watt vanuit de accus niet samen met de hoofdaansluiting de eerste onderverdeler in de schuur zouden kunnen laten uitfikken.

Selectief is het never nooit niet maar dat is dan een ongemak dat je op de koop toe neemt.
Hoofdzekeringen heb ik in 20 jaar volgens mij een keer of drie laten ploffen maar dat komt voornamelijk door dat lasapparaat die trekt even 50 ampere plus tijdens opstart ster/driehoek.
Dus dan is het even opletten of er geen andere gekkigheid aanstaat.
Als hij eenmaal draait is de belasting afhankelijk van de lasstroom.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Taro
  • Niet online

Taro

True schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:49:
[...]
wel weer zeer relevant voor @Taro die 6 merken/modellen thuisbatterijen per jaar rouleert en al dan niet met commerciële incentive naar de andere kant van de wereld reist voor voor exact dat onderwerp. (ik zit dit misschien iets dik aan ;))
Te zwak zelfs ;) Heb denk ik 25+ modellen in 1.5 jaar tijd getest. Én inderdaad naar China geweest om o.a. een thuisaccu fabriek te bezoeken. De trend die je daarin dus ook ziet is 800->2400/2500 Watt->4/8/10kW en daar moet ik wel op inspelen. Om die reden loop ik dus nu echt tegen de grenzen van mijn aansluiting aan. De EV's laden doorgaans tegelijkertijd met de thuisaccu's op basis van dynamische tarieven, dus peakshaving is ook geen optie. Heb nu in Home Assistant ook iets ingebouwd dat als de laadpaal <10 kW haalt de accu's in vermogen terugschalen.

Stel dat ik 1 van de B16's in de onderverdeler aansluit op de 4000 Watt omvormer en die in vermogen beperk tot +-2900 Watt (80% van B16), is dat nu niet gewoon de beste en simpelste tijdelijke oplossing? Als ik dan besluit definitief over te stappen heb ik alsnog een uitdaging met de structurele permanente oplossing, maar zie ik dan wel weer.

Maar hoe doet men dat dan in huizen waar men een systeem inbouwt voor eilandmode ivm bijv. 3x6000 Watt omvormers? Je kunt door selectiviteit dan toch nooit meer dan 3x10A = 6.900 Watt gebruiken als je het volgens de regels wil doen en de accu's niet direct in/naast de meterkast plaatst?

True schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:49:
[...]

Dat zie ik anders (puur gebaseerd ook op wat jij hierin communiceert) en ik ben heel benieuwd naar jouw mening. Als je volgens de regels C25 ---> B20 ---(kabel naar garage)---> B10 ---> omvormer (batterij) of whatever je op B10 aansluit.
Ben je volgens die eindgroep definitie én selectiviteit* wél veilig, maar de kortsluitstromen vóór die B10 zijn toch net zo hoog als je een B16 zou aansluiten in de garage.
Dat is toch niet veiliger dan C25 -> B20 -> B16?

*die jij hierboven stelt óf ik interpreteer het fout.
Na de B10 is veiliger in theorie inderdaad wat betreft kortsluitstroom.

Maar jij doelt in deze denk ik op het feit van de kortsluitstroom van de kabel na de B20 na de B10/B16.

Als je geen selectiviteit handhaaft heb je kans dat je je hele keten meeneemt in situatie 2 (B20>>B16), terwijl je met geluk (dat wel) met de B10 alleen dat deel uit hebt.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:39

pvg

@Taro Ik zou in jouw situatie een B25 300mA aardlekautomaat in de meterkast zetten. Vervolgens met 5x6mm2 naar garage (als de afstand lang is 5x10mm2) naar onderverdeler. In de onderverdeler (met hoofdschakelaar) kun je gewoon B16 30mA aardlekautomaten plaatsen als eindgroepen. Dan zijn je eindgroepen netjes selectief tov hoofdzekeringen en is je kabel/onderverdeler ook beveiligd.
@Taro Kijk eens hoe het met Victron gedaan wordt, de hele aansluiting eerst naar de ACin van de Victrons, en daarvandaan verder naar de rest via ACuit2 voor wat mag uitvallen als het net wegvalt en wat door moet gaan op ACuit1. Dus alles achter de omvormers/accu. (tenzij mijn geheugen 1 en 2 verwisselt)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Annuk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:04:
[...]

Na de B10 is veiliger in theorie inderdaad wat betreft kortsluitstroom.

Maar jij doelt in deze denk ik op het feit van de kortsluitstroom van de kabel na de B20 na de B10/B16.

Als je geen selectiviteit handhaaft heb je kans dat je je hele keten meeneemt in situatie 2 (B20>>B16), terwijl je met geluk (dat wel) met de B10 alleen dat deel uit hebt.
Dat is niet wat ik bedoel, wellicht snap ik simpelweg niet wat jij eerder zei, even stapsgewijs:

Jij zei: Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Ik interpreteerde dat als:
C25 -> B20 -> B10
B10 is selectief naar B20 en naar C25 dus voldoet dat.

Maar ik begrijp (nu) dat jij dus die B10 t.o.v. die C25 selectief eist omdat dat de laatste groep is 'eindgroep'.

Dus:
C25 -> B25 -> B16
B16 is selectief naar B25 dus is de C25 veilig en ben je selectief en is dit volgens norm.

Volg ik je nu volledig?

Terug naar die 'veilig' waar jij op reageerde:
Ik zie niet hoe een B16 veiliger is in:
C25 -> B25 -> B16
dan in:
C25 -> B20 -> B16

Want je hebt tegen die kortsluitstroom beveiligd met die B16. Dus de kortsluitstroom om die magnetische beveiliging te laten inschakelen is lager dan bij de B20 of de C25.
Heb je een kortsluiting vóór die B16 (bijv. boor in de muur richting een onderverdeler in de garage) en dus bouw je op de veiligheid van de B25 of B20. En dan ben je toch beter af met de B20 omdat de kortsluitstroom daar wederom lager is dan het alternatief: B25 of de C25?

Ik zie dan niet in waarom voldoen aan selectiviteit veiliger is omdat je lagere kortsluitstromen 'riskeert'.

• Taro
  • Niet online

Taro

pvg schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:20:
@Taro Ik zou in jouw situatie een B25 300mA aardlekautomaat in de meterkast zetten. Vervolgens met 5x6mm2 naar garage (als de afstand lang is 5x10mm2) naar onderverdeler. In de onderverdeler (met hoofdschakelaar) kun je gewoon B16 30mA aardlekautomaten plaatsen als eindgroepen. Dan zijn je eindgroepen netjes selectief tov hoofdzekeringen en is je kabel/onderverdeler ook beveiligd.
In de onderverdeler zitten al 6xB16's. Voor een omvormer van 4000 Watt is een B16 niet toereikend, dus dat moet B20 worden. Of ik moet het vermogen naar +-2900 Watt verlagen, dan kan ik gewoon de bestaande set-up blijven gebruiken voor nu.

• Rimco
  • Laatst online: 23:24

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Taro Met de introductie van PV op dak en zeker ESS is in mijn optiek het hele verhaal van selectiviteit achterhaald. Dat is namelijk allemaal gebaseerd op het feit dat alle stroom van het net komt, maar dat is niet langer het geval.

Met andere woorden, hier zit 3x8kVA van Victron direct achter de hoofdzekeringen, de 25kW SE omvormer zit op een 3x40A automaat en uiteindelijk hangt de huisinstallatie achter 3x63A als remautomaat. Daarachter zitten dan ook bijvoorbeeld 2 laadpalen van 22kW (3x32A), mooi selectief tov 3x63A :+

Ze mogen van mij het hele verhaal omtrent selectiviteit dus wel herzien met alle huidige technologische mogelijkheden.

[ Voor 7% gewijzigd door Rimco op 22-04-2026 00:16 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Rimco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:13:
@Taro Met de introductie van PV op dak en zeker ESS is in mijn optiek het hele verhaal van selectiviteit achterhaald. Dat is namelijk allemaal gebaseerd op het feit dat alle stroom van het net komt, maar dat is niet langer het geval.

Met andere woorden, hier zit 3x8kVA van Victron direct achter de hoofdzekeringen, de 25kW SE omvormer zit op een 3x40A automaat en uiteindelijk hangt de huisinstallatie achter 3x63A als remautomaat. Daarachter zitten dan ook bijvoorbeeld 2 laadpalen van 22kW (3x32A), mooi selectief tov 3x63A :+

Ze mogen van mij het hele verhaal omtrent selectiviteit dus wel herzien met alle huidige technologische mogelijkheden.
Dit verhaal gaat alleen op mits jij alles in huis kunt houden aan stroom en iedereen die PV & accu's heeft met jou.
Zekeringen zijn bewuste "zwakke schakels" in de keten, zodat de gevolgen bij b.v. een kortsluiting of storing zo min mogelijk impact hebben.
Als men selectiviteit laat varen is de kans des te groter dat de hele straat of halve wijk plat ligt als er iets gebeurd.
Oftewel alle zekeringen en selectiviteit zijn er niet om jou direct te beschermen maar met name ook je omgeving.
Met jou opbouw & van @Taro zou ik overwegen om de HS te vervangen door een B/C25 zekeringautomaat zodat je de terugvoeding in het net evt nog een beetje kunt beveiligen.

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:07

FL_

Annuk schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:24:
[...]

Zou persoonlijk zorgen denk ik dat de OSB uiterst links of rechts zit, waarbij de rechtse optie denk ik het mooiste is met oog op de aarding, zeker als je ook nog redundant gaat aansluiten kan je de aarde-draad mooi langs de zijkant van de kast doen.
En als het niet hoeft in ieder geval zo min mogelijk kruisen met je bedrading.

Maar in principe kan en mag "alles" mits je maar alles met geïsoleerde bedrading uitvoert.
Het heeft even wat tijd gekost om alles te verplaatsen, en 1 kabel/leiding is te kort (maar dat is voor na de vakantie), maar de redudante aarde voor de OSB is een feit! Hij gaat zowel zelf direct links de kast uit, als via het aardrail boven in de kast. Ik vind het een fantastisch idee, dank daarvoor!

Ik heb uiteindelijk de hoofdschakelaar maar in het midden gezet, die is dan makkelijker te zien als ook de kruimeldief er voor staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bux-5A9Yhaef8z8e6OcuDOeJZtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CuGa8f14RlWSQNvKBfk6lZmk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s444X4z04bT2Bcy419gOJAg8T0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwf1k0fedx8sIeAcas4UNYBY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63Q3jk9RcNHx_9uVB2f8Ff2loX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMZm3HngkHCWmZXjokVlHsiS.jpg?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Niet online

Taro

Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:57:
[...]
Met jou opbouw & van @Taro zou ik overwegen om de HS te vervangen door een B/C25 zekeringautomaat zodat je de terugvoeding in het net evt nog een beetje kunt beveiligen.
Bedoel je in mijn situatie de hoofdschakelaar van de onderverdeler, of bedoel je de automaat in de meterkast?

FL_ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:44:
[...]

Het heeft even wat tijd gekost om alles te verplaatsen, en 1 kabel/leiding is te kort (maar dat is voor na de vakantie), maar de redudante aarde voor de OSB is een feit! Hij gaat zowel zelf direct links de kast uit, als via het aardrail boven in de kast. Ik vind het een fantastisch idee, dank daarvoor!

Ik heb uiteindelijk de hoofdschakelaar maar in het midden gezet, die is dan makkelijker te zien als ook de kruimeldief er voor staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan zo niet zien welke kast je als onderste kast hebt (HLD16 of HLD22), maar in geval van de 22 kan je de invoer toch direct in die kast maken voor de aarde?

Mogelijk idee om te overwegen:
Aardlekautomaat van de onderste rij een rij naar boven en doorkoppelen met kamrail aan de aardlekautomaat ernaast.
OSB dan aan de linkerkant naast de HS, evt zet je deze combinatie dan in het midden (2 mod links + rechts ernaast).
Dan heb je volgens mij ook de rijgklemmen niet meer nodig op de middelste rij links.

Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:57:
[...]

Bedoel je in mijn situatie de hoofdschakelaar van de onderverdeler, of bedoel je de automaat in de meterkast?
Eigenlijk wil je een beperking naar het net toepassen als je met zoveel accupakketten en pv werkt, oftewel HS > B/C 20/25A automaat > complete eigen installatie of je verwijderd de HS en gebruikt een B/C 20/25A automaat als HS.
Zo bedoelde ik het in ieder geval.
Dan kan je je verdere eigen installatie geheel geschikt maken voor 63/80A bijvoorbeeld i.v.m. de genoemde PV & accupakketten en kan dat in principe dus ook gebruikt worden, maar je beperkt in deze wel de maximaal stroom van/naar het net door deze te beveiligen op deze manier.
Als het goed is doet je hoofdzekering dat natuurlijk ook, maar daar kan je in geval van smeltpatronen niet zelf bij, en bij deze automaat wel (mits deze voor de smeltpatronen eruit knalt).

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Annuk Hier bewust gevraagd om automaten toen we van 3x35A naar 3x25A gingen. De beveiliging waar je het over hebt zit er dus al in de vorm van hoofdzekering automaten, ik zie dan niet hoe een tweede in serie iets toe zou voegen.

Voor mensen met smeltzekeringen zou je net zo goed de netbeheerder kunnen vragen om die te vervangen door automaten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

True schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:57:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel, wellicht snap ik simpelweg niet wat jij eerder zei, even stapsgewijs:

Jij zei: Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

[...]

Ik interpreteerde dat als:
C25 -> B20 -> B10
B10 is selectief naar B20 en naar C25 dus voldoet dat.

Maar ik begrijp (nu) dat jij dus die B10 t.o.v. die C25 selectief eist omdat dat de laatste groep is 'eindgroep'.
Klopt, die B10 is selectief naar de B20 inderdaad, maar de B20 is niet selectief naar de C25.

Vuistregel selectiviteit (uitgaande van dezelfde karakteristiek) is factor 1,6-2 > dat resulteert meestal in 2 stappen omhoog/laag wat betreft zekeringswaarde.
Dus:
C25 -> B25 -> B16
B16 is selectief naar B25 dus is de C25 veilig en ben je selectief en is dit volgens norm.

Volg ik je nu volledig?
Klopt de B16 is vrijwel selectief naar de B25, maar de B25 is niet selectief naar de C25.
Daarom ben ik persoonlijk voorstander van een B/C25 automaat in de hoofdverdeler naar een sub-verdeler als je daar met hoogstens 16A afzekert op de eindgroep.
Met je B/C25 ben je dan inderdaad niet selectief tegenover je HZ, maar theoretisch gezien mag je je onderverdeler ook rechtstreeks op je hoofd-HS aansluiten, dit is alleen niet praktisch want als je werkzaamheden aan je onderverdeler wilt/moet doen (of de kabel daar naar toe) zal je altijd je complete woning moeten afschakelen, en dat kan je in deze voorkomen.
Terug naar die 'veilig' waar jij op reageerde:

[...]

Ik zie niet hoe een B16 veiliger is in:
C25 -> B25 -> B16
dan in:
C25 -> B20 -> B16

Want je hebt tegen die kortsluitstroom beveiligd met die B16. Dus de kortsluitstroom om die magnetische beveiliging te laten inschakelen is lager dan bij de B20 of de C25.
Heb je een kortsluiting vóór die B16 (bijv. boor in de muur richting een onderverdeler in de garage) en dus bouw je op de veiligheid van de B25 of B20. En dan ben je toch beter af met de B20 omdat de kortsluitstroom daar wederom lager is dan het alternatief: B25 of de C25?

Ik zie dan niet in waarom voldoen aan selectiviteit veiliger is omdat je lagere kortsluitstromen 'riskeert'.
Even heel plat geslagen > doordat de B16 - B20 niet selectief is (geen factor 1,6-2) heb je kans dat de sluiting van de B16 de gehele keten mee neemt, eerder dan met een B16 - B25.

• Taro
  • Niet online

Taro

Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:04:
[...]

Eigenlijk wil je een beperking naar het net toepassen als je met zoveel accupakketten en pv werkt, oftewel HS > B/C 20/25A automaat > complete eigen installatie of je verwijderd de HS en gebruikt een B/C 20/25A automaat als HS.
Zo bedoelde ik het in ieder geval.
Dan kan je je verdere eigen installatie geheel geschikt maken voor 63/80A bijvoorbeeld i.v.m. de genoemde PV & accupakketten en kan dat in principe dus ook gebruikt worden, maar je beperkt in deze wel de maximaal stroom van/naar het net door deze te beveiligen op deze manier.
Als het goed is doet je hoofdzekering dat natuurlijk ook, maar daar kan je in geval van smeltpatronen niet zelf bij, en bij deze automaat wel (mits deze voor de smeltpatronen eruit knalt).
Voor de volledigheid: Hier geen smeltpatronen aanwezig.

Maar eigenlijk zeg je: 3xB25 in meterkast, dan 6mm2 kabel naar de garage en onderverdeler. Vervolgens in de onderverdeler:

3xB25 naar meterkast
3-fase kWh meter
3x63/80A voor lokale afhandeling in onderverdeler
1x B25 voor de SolarEdge 5k (zit nu ook op B25 in meterkast) (kan toelichten waarom dit geen 3-fase oplossing is, maar nu even niet)
3x B20 voor de accu's

En alle zonneopwek en accu's dus lokaal op de onderverdeler afhandelen ipv in de meterkast.

Bedoel je het zo? Uiteraard verder uitwerken, maar klinkt wel als een oplossingsrichting.

Rimco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:17:
@Annuk Hier bewust gevraagd om automaten toen we van 3x35A naar 3x25A gingen. De beveiliging waar je het over hebt zit er dus al in de vorm van hoofdzekering automaten, ik zie dan niet hoe een tweede in serie iets toe zou voegen.

Voor mensen met smeltzekeringen zou je net zo goed de netbeheerder kunnen vragen om die te vervangen door automaten.
Ja dat kan (en ik heb makkelijk praten, ik kan en mag de zekeringen zelf vervangen incl. afzegelen).

Smeltpatronen gG kunnen veel meer verdragen dan een C25 automaat, oftewel die knappen een stuk minder snel dan een automaat eruit vliegt, tevens betaal je plm. €500 a 600 (uit m'n hoofd) om over te gaan van smelt naar automaat.
Voordeel van smelt is ook: gaat deze onverhoopt kapot, dan ben je altijd verzekerd van een nieuwe zekering, dus weer een 100% garantie om plat te zeggen, ja ook smeltpatronen degraderen wel, maar die gaan uiteindelijk defect en worden vervangen voor 100% nieuw ;)

Een B20 zekering i.p.v. een HS zou dan theoretisch je upstream naar het net beveligen, zodat je HZ (in geval van smelt helemaal) beter beveiligd zijn tegen de terug-lever stroom uit je woning, minder overbelasting van de zekeringen en dus minder degradatie.
En die B20 kan je zelf makkelijk(er) bij dan je HZ.

• FL_

FL_

Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:57:
[...]

Kan zo niet zien welke kast je als onderste kast hebt (HLD16 of HLD22), maar in geval van de 22 kan je de invoer toch direct in die kast maken voor de aarde?

Mogelijk idee om te overwegen:
Aardlekautomaat van de onderste rij een rij naar boven en doorkoppelen met kamrail aan de aardlekautomaat ernaast.
OSB dan aan de linkerkant naast de HS, evt zet je deze combinatie dan in het midden (2 mod links + rechts ernaast).
Dan heb je volgens mij ook de rijgklemmen niet meer nodig op de middelste rij links.
Ik snap even niet wat je bedoelt met de invoer voor de aarde?

De automaten verplaatsen zou inderdaad de rijgklemmen situatie oplossen, hoewel ik me er zelf nu niet aan stoor, zal het waarschijnlijk mooier zijn als de onderste kast (HLD22 dacht ik zo uit het hoofd) dan in het midden is gevuld.

Wordt overwogen na het verlengen van de huidige kabels en wat andere projecten die op mijn aandacht wachten :P
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:25:
[...]

Voor de volledigheid: Hier geen smeltpatronen aanwezig.

Maar eigenlijk zeg je: 3xB25 in meterkast, dan 6mm2 kabel naar de garage en onderverdeler. Vervolgens in de onderverdeler:

3xB25 naar meterkast
3-fase kWh meter
3x63/80A voor lokale afhandeling in onderverdeler
1x B25 voor de SolarEdge 5k (zit nu ook op B25 in meterkast) (kan toelichten waarom dit geen 3-fase oplossing is, maar nu even niet)
3x B20 voor de accu's

En alle zonneopwek en accu's dus lokaal op de onderverdeler afhandelen ipv in de meterkast.

Bedoel je het zo? Uiteraard verder uitwerken, maar klinkt wel als een oplossingsrichting.
Plat gezegd zonder uitwijding over de rest van je installatie eigenlijk zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp8VMo0xdC3VqMBsCV6F95XqlEc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cq3rP0GfRYMb9x5U7IJO40Mc.jpg?f=user_large

Wat je in deze dan doet in je eigen installatie en wat daar aan stromen kan en mag lopen is een up-to-you gevalletje.
Veiligheidsoverweging voor iedereen is natuurlijk wel dat als er nog smelt-patronen zitten als HZ die men zelf dus niet spanningsloos kan en mag maken om de hoofdschakelaar te laten zitten, en de B20 in serie aan te sluiten op de HS, en vanaf daar de rest van de installatie uitbedraden zoals hiervoor op de HS zat.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Annuk Enexis gelukkig maar 300 euro incl. btw. En in combinatie met de verlaging was het zelfs gratis :)

FL_ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:35:
[...]

Ik snap even niet wat je bedoelt met de invoer voor de aarde?

De automaten verplaatsen zou inderdaad de rijgklemmen situatie oplossen, hoewel ik me er zelf nu niet aan stoor, zal het waarschijnlijk mooier zijn als de onderste kast (HLD22 dacht ik zo uit het hoofd) dan in het midden is gevuld.

Wordt overwogen na het verlengen van de huidige kabels en wat andere projecten die op mijn aandacht wachten :P
Als ik het goed zie, dan heb je de aarding voor de OSB door die flexbuis links zitten, en die komt de HLD33 binnen, gaat dan naar beneden naar de OSB en dan door naar boven naar de aardrail (redudant aangesloten).

Als die invoer van de PE voor de OSB in de HLD22/HLD16 kan hoef je niet perse weer achter de din-rail langs met de PE vanuit je HAP (Hoofd Aard Punt), is puur een esthetisch iets en geen harde verplichting, aangezien de bedrading volledig geïsoleerd is.

Globaal zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cI8lL8ZYp8c_2MG0-f-yBIPrgwM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7YKabgpIQFFTgnKJBgZrkZJm.png?f=user_large

Rimco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:37:
@Annuk Enexis gelukkig maar 300 euro incl. btw. En in combinatie met de verlaging was het zelfs gratis :)
Dan heb je enorm veel geluk gehad met de uitvoerder en/of monteur(s) van die klus bij jou thuis.
Tenzij de huidige (of nou ja oude) aansluiting niet geheel afdoende meer was w.b.t. veiligheid etc. dan wordt ook bij verlaging niet zomaar even een automatenkast geplaatst en wordt daar wel extra voor berekend.

Want een verlaging met smeltzekeringen is letterlijk zo simpel als:
HS uitschakelen > Meterstanden noteren > zekeringen 35A eruit draaien (smelt) > zekeringen 25A erin draaien > HS weer inschakelen.
(meterstanden noteren i.v.m. vanaf welk moment en welke stand je capaciteits-tarief veranderd)

[edit]
Kijk net bij de eenmalige kosten Enexis, vervangen van smelt naar automaat is in ieder geval (zowel 1 als 3F) momenteel €445,46

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 22-04-2026 08:52 ]

• FL_

FL_

Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:45:
[...]

Als ik het goed zie, dan heb je de aarding voor de OSB door die flexbuis links zitten, en die komt de HLD33 binnen, gaat dan naar beneden naar de OSB en dan door naar boven naar de aardrail (redudant aangesloten).

Als die invoer van de PE voor de OSB in de HLD22/HLD16 kan hoef je niet perse weer achter de din-rail langs met de PE vanuit je HAP (Hoofd Aard Punt), is puur een esthetisch iets en geen harde verplichting, aangezien de bedrading volledig geïsoleerd is.

Globaal zo dus:
[Afbeelding]
Volgens mij heb ik het nu zoals je bedoelt, maar even om zeker te stellen:
Mijn aarde loopt nu dubbel-dubbel, dus vanuit de OSB direct naar het aardrail beneden (via de flexbuis), en vanuit de OSB direct naar het aardrail in de kast, welke ook naar beneden loopt (via een andere buis). En daarmee loopt de aarde van mijn kast dus ook vanuit de kast direct naar het hoofdaardrail, maar - mocht daar iets mee zijn - ook via de OSB geheel apart weer terug.

Vanuit de HLD22 direct naar buiten ging niet passen helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odajW9oeBly0j_XWnUbUTLUblrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKUSHY6QGd41NtEkN36Wpila.jpg?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Niet online

Taro

Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:36:
[...]

Plat gezegd zonder uitwijding over de rest van je installatie eigenlijk zo:
[Afbeelding]

Wat je in deze dan doet in je eigen installatie en wat daar aan stromen kan en mag lopen is een up-to-you gevalletje.
Veiligheidsoverweging voor iedereen is natuurlijk wel dat als er nog smelt-patronen zitten als HZ die men zelf dus niet spanningsloos kan en mag maken om de hoofdschakelaar te laten zitten, en de B20 in serie aan te sluiten op de HS, en vanaf daar de rest van de installatie uitbedraden zoals hiervoor op de HS zat.
We praten langs elkaar heen denk ik. HS staat voor Hoofd Schakelaar neem ik aan, alleen is ook in de afbeelding de locatie daarvan mij onduidelijk net als die van "hoofdzekering". Ik heb nu bijv. een 40A hoofdschakelaar in de onderverdeler zitten en ik spreek over een 3xB20 in de meterkast.

Zou de huidige situatie dan nu zo schetsen:

3xC25 hoofdaansluiting netbeheerder
3xB20 meterkast
3x40A hoofdschakelaar in onderverdeler
3-fase kWh-meter
3xB16 in onderverdeler

En dat wordt dan:

3xB25 meterkast
3xB20 in onderverdeler
3-fase kWh-meter
3x63/80A en daarop vervolgens verschillende B16's/B20's van SolarEdge en de accu's

OF

3xB20 meterkast
3xB20 in onderverdeler
3-fase kWh-meter
3x63/80A en daarop vervolgens verschillende B16's/B20's van SolarEdge en de accu's

OF

Variant van bovenstaande.

Dus graag je advies icm locatie van het product, bedankt.

FL_ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:58:

Vanuit de HLD22 direct naar buiten ging niet passen helaas.
Dit bedoelde ik inderdaad om het evt iets mooier (in mijn optiek) te maken, maar als dat niet past is het niet anders.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:05
@FL_ Volgens mij heb je dit verkeerd aangesloten. Zowel de ingaande kamrail als de uitgaande draden lijken op de foto aan dezelfde kant te zitten. Op deze manier doet de alamat helemaal niets!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN0foG5RHTy3hAROJdpLwRJzH48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3dDTSpTe9aTCO9NOqmIKdKFX.png?f=fotoalbum_large

Spel en typfouten voorbehouden

Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:59:
[...]

We praten langs elkaar heen denk ik. HS staat voor Hoofd Schakelaar neem ik aan, alleen is ook in de afbeelding de locatie daarvan mij onduidelijk net als die van "hoofdzekering". Ik heb nu bijv. een 40A hoofdschakelaar in de onderverdeler zitten en ik spreek over een 3xB20 in de meterkast.
HS = hoofdschakelaar inderdaad
Hoofdzekering = de beveiliging van de netbeheerder hetzij smeltpatronen 25A hetzij C25A automaten.

In mijn plaatje bedoel ik dus (vanaf netbeheerder aan onderzijde gezien):
Hoofdzekering > B20A automaat (al dan niet in serie achter een HS als je smeltpatronen hebt en dus niet zelf spanningsloos kan en mag maken) > Rest van je installatie naar wens hoe jij deze inricht m.b.t. je accupakketten en PV (oftewel alles zit achter die B20 i.p.v. je HS (en zekeringen netbeheerder).
Dan kan je de rest v/d selectiviteit wat meer laten varen omdat je van meerdere zijdes voeding hebt in je installatie.
Zou de huidige situatie dan nu zo schetsen:

3xB20 meterkast
3x40A hoofdschakelaar in onderverdeler
3-fase kWh-meter
3xB16 in onderverdeler

En dat wordt dan:

3xB25 meterkast
3xB20 in onderverdeler
3-fase kWh-meter

OF

3xB20 meterkast
3xB20 in onderverdeler
3-fase kWh-meter

OF

Variant van bovenstaande.

Dus graag je advies icm locatie van het product, bedankt.
Hoop dat hierboven iets duidelijker maakt...
En probeer anders eens even een schema te maken met hoe je alles nu hebt/wenst (eendraads schema evt).

FredvZ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:07:
@FL_ Volgens mij heb je dit verkeerd aangesloten. Zowel de ingaande kamrail als de uitgaande draden lijken op de foto aan dezelfde kant te zitten. Op deze manier doet de alamat helemaal niets!

[Afbeelding]
F*ck jij hebt gelijk inderdaad, dit heb ik voor @FL_ nog geheel over het hoofd gezien 8)7 8)7
Je hebt nu als enige beveiliging je hoofdzekering(en), en verder helemaal nada, aangezien de boel aan de voedende kant zit aangesloten, oftewel ook geen aardlek-beveiliging.

Oftewel @FL_ dit nog even netjes veranderen, of toch de opbouw die ik net schetste, de aardlekautomaat 1 rij naar boven, onderlangs voeden met een kamrail (kan zo bij in de andere aardlekautomaat) en dan ben je er.
Kost je alleen even wat tijd en 2x een 3F+N kamrail

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 22-04-2026 09:16 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:21:
[...]

Even heel plat geslagen > doordat de B16 - B20 niet selectief is (geen factor 1,6-2) heb je kans dat de sluiting van de B16 de gehele keten mee neemt, eerder dan met een B16 - B25.
Maar dan snap ik nog steeds niet waarom selectiviteit veiliger is. Dat de hele keten potentieel mee genomen wordt is vervelend, maar niet onveilig me dunkt.

• FL_

FL_

Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:12:
[...]

F*ck jij hebt gelijk inderdaad, dit heb ik voor @FL_ nog geheel over het hoofd gezien 8)7 8)7
Je hebt nu als enige beveiliging je hoofdzekering(en), en verder helemaal nada, aangezien de boel aan de voedende kant zit aangesloten, oftewel ook geen aardlek-beveiliging.

Oftewel @FL_ dit nog even netjes veranderen, of toch de opbouw die ik net schetste, de aardlekautomaat 1 rij naar boven, onderlangs voeden met een kamrail (kan zo bij in de andere aardlekautomaat) en dan ben je er.
Kost je alleen even wat tijd en 2x een 3F+N kamrail
Haha, wow, hoe heb ik dit over het hoofd gezien :O THANKS!
Dan vanavond mijn vrouw toch weer even blij maken met wat extra werkzaamheden |:(

De andere wijzigingen komen later wel, maar deze gaat asap aangepast worden!

[ Voor 4% gewijzigd door FL_ op 22-04-2026 09:35 ]

True schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:17:
[...]

Maar dan snap ik nog steeds niet waarom selectiviteit veiliger is. Dat de hele keten potentieel mee genomen wordt is vervelend, maar niet onveilig me dunkt.
Onveilig is natuurlijk in meerdere opzichten te bevatten.
En daarom ook mijn vorige voorbeeld met bijv. adem/zuurstof toestellen die uit zouden vallen als de hele keten uitvalt (oke zit als goed is wel een backup-accu in, maar hoe goed is die b.v.), of als de hele keten uitvalt en je hebt geen verlichting meer daar waar dat eigenlijk wel essentieel is vanwege je eigen veiligheid.

Grotere (bedrijfs) installaties worden daadwerkelijk getest en bemeten op selectiviteit en "aanraakveiligheid".

Selectiviteit en lagere afzekering resulteert ook in een hogere "aanraakveiligheid" als b.v. een aardlek o.i.d. niet goed werkt, of waar een fout in het "netwerk" zit waarbij de lagere zekeringswaarde er dus eerder uitspringt bij een fout dan een hogere.

Nu noem ik een heel ander voorbeeld, noem eens openbare straatverlichting, afhankelijk van lengte van tracé + hoeveelheid verlichting kan je daar een zekeringswaarde aanhangen, noem 10A, maar vanwege gelijkheid en gemak (minder snel een knappende zekering) wordt er 25A in geplaatst.

Nu ontstaat er ergens een fout waardoor de buitenkant van de straatverlichting onder spanning komt te staan (ja dat gebeurt soms), dan zal om deze of gene reden de 10A zoals "berekend" er met een fout eerder uitgaan dan de 25A die een poosje door-sudderd, en dan kom jij net even tegen de lantaarnpaal aan staan om te rekken en strekken voor/na je hardlooprondje, dan staat door die 25A zekering de lantaarnpaal onder spanning en dat ga jij niet fijn vinden (in het goede geval, in het slechte geval overlijd je eraan, want er zitten geen aardlekbeveiligingen in het openbare net v/d netbeheerders, zowel voor de woning-aansluitingen als voor de straatverlichting niet).

FL_ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:33:
[...]

Haha, wow, hoe heb ik dit over het hoofd gezien :O THANKS!
Dan vanavond mijn vrouw toch weer even blij maken met wat extra werkzaamheden |:(

De andere wijzigingen komen later wel, maar deze gaat asap aangepast worden!
Hoeft maar een zeer korte onderbreking te zijn vanavond he.
HS uit > schroeven v/d aardlekautomaat los, draadjes eruit, schroeven weer vast (i.v.m. kamrail), HS weer aan.
Dan kan je daarna rustig(er) de draden op de juiste lengte achter de rails langs puzzelen en in de onderkant v/d aardlekautomaat doen en in de rijgklemmen (AARDLEKAUTOMAAT WEL UIT ZETTEN), al snap ik dat je dat mogelijk minder prettig vind als de rest v/d installatie onder spanning staat, dan moet je gewoon de HS uit laten.

• Navi
  • Niet online
Waarom ineens weer die focus op selectiviteit die niet verplicht is en praktisch onhaalbaar is in een thuissituatie?

Vaak genoeg gehad dat een B16 gewoon de C25 hoofdzekering mee liet klappen.

• FL_

FL_

Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:39:
[...]

Hoeft maar een zeer korte onderbreking te zijn vanavond he.
HS uit > schroeven v/d aardlekautomaat los, draadjes eruit, schroeven weer vast (i.v.m. kamrail), HS weer aan.
Dan kan je daarna rustig(er) de draden op de juiste lengte achter de rails langs puzzelen en in de onderkant v/d aardlekautomaat doen en in de rijgklemmen (AARDLEKAUTOMAAT WEL UIT ZETTEN), al snap ik dat je dat mogelijk minder prettig vind als de rest v/d installatie onder spanning staat, dan moet je gewoon de HS uit laten.
Nee daarom, ik denk dat ik het in 10 minuten van begin tot eind opgelost en weer op moment heb.
Navi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:40:
Waarom ineens weer die focus op selectiviteit die niet verplicht is en praktisch onhaalbaar is in een thuissituatie?

Vaak genoeg gehad dat een B16 gewoon de C25 hoofdzekering mee liet klappen.
Selectiviteit is nog altijd gewoon verplicht hoor volgens de netcode (zoals @Juerd hierboven ergens al had gelinkt).

Dat het met hoofdautomaten een stuk minder haalbaar is dan in de klassieke gevallen met gG smelt-patronen doet er niets aan af dat het alsnog verplicht is en blijft.

En officieel gezien mag/moet een monteur van/namens de netbeheerder hierop ook controleren bij een aansluiting verlichten/verzwaren of bij hoofdzekering storing, en is dit niet norm-conform mogen officeël gezien de werkzaamheden niet uitgevoerd worden, dat het uiteindelijk meestal wel gebeurd is een ander verhaal.

• Navi
  • Niet online
Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:49:
[...]

Selectiviteit is nog altijd gewoon verplicht hoor volgens de netcode (zoals @Juerd hierboven ergens al had gelinkt).

Dat het met hoofdautomaten een stuk minder haalbaar is dan in de klassieke gevallen met gG smelt-patronen doet er niets aan af dat het alsnog verplicht is en blijft.

En officieel gezien mag/moet een monteur van/namens de netbeheerder hierop ook controleren bij een aansluiting verlichten/verzwaren of bij hoofdzekering storing, en is dit niet norm-conform mogen officeël gezien de werkzaamheden niet uitgevoerd worden, dat het uiteindelijk meestal wel gebeurd is een ander verhaal.
Hmm ik lees toch gemixte verhalen als ik erop google, het is beetje 50/50, de ene link zegt van wel en de andere niet.
Navi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:53:
[...]

Hmm ik lees toch gemixte verhalen als ik erop google, het is beetje 50/50, de ene link zegt van wel en de andere niet.
Ook hier in het topic inderdaad wel.
Maar officiëel gezien is ook de netcode van toepassing en daarin staat dat je selectief hoort te zijn t.o.v. de zekering van de netbeheerder, wat ook hier gezegd wordt over sommige praktische haalbaarheid is een ander verhaal wat dat betreft.

En aangezien de wetgeving leidend is moet je je dus officiëel gezien selectief houden tov de netbeheerder, praktische overwegingen of warmte ontwikkeling buiten beschouwing gelaten.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:49:
[...]

Ik had de versie geldig tot februari 2026 hier gelinkt: https://wetten.overheid.n...z=2025-12-31&g=2025-12-31
Het is mij overigens niet duidelijk welke netcode/eis/wet nu op dit moment geldig is, die kan ik zo 1.2.3. niet terugvinden - eentje voor een bookmark als ik die wel vind.
Ah het lijkt dat het nu deze is: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2026-4089.html die met dit bericht: https://www.acm.nl/nl/pub...-vast-onder-de-energiewet is vervangen. Het deel over selectiviteit is hier ook in te vinden (Artikel 2.6).

Juerd had er juist een andere kijk op:
Juerd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:19:
[...]

In theorie kan de systeembeheerder (netbeheerder) er wat van vinden als die B25 niet selectief is ten opzichte van je hoofdzekerin, want dat is verplicht vanuit de Systeemcode (Netcode). In de praktijk negeren zij de eis voor selectiviteit, wetende dat 't algehele selectiviteit toch niet meer haalbaar is veel gevallen (door hun eigen toedoen, omdat ze C25 hoofdautomaten plaatsen).

Selectiviteit tussen onderdelen van je eigen installatie is sowieso niet verplicht, en heeft helemaal niks met veiligheid te maken. Je verzekeraar zal hier niks om geven.

True schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:05:
[...]

Ik had de versie geldig tot februari 2026 hier gelinkt: https://wetten.overheid.n...z=2025-12-31&g=2025-12-31
Het is mij overigens niet duidelijk welke netcode/eis/wet nu op dit moment geldig is, die kan ik zo 1.2.3. niet terugvinden - eentje voor een bookmark als ik die wel vind.
Ah het lijkt dat het nu deze is: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2026-4089.html die met dit bericht: https://www.acm.nl/nl/pub...-vast-onder-de-energiewet is vervangen. Het deel over selectiviteit is hier ook in te vinden (Artikel 2.6).

Juerd had er juist een andere kijk op:

[...]
Ik zeg ook niets over de visie van @Juerd, omdat ik het deels daar ook wel mee eens ben in het huidige energie landschap en de mogelijkheden & beperkingen daarin.

Ik heb/had het net alleen over het officiële gedeelte ;)

Een enigszins praktisch idee wat ik wel eens eerder het gehoord en hier geopperd is dat b.v. naar wens alle hoofdzekeringen verzwaard worden naar b.v. 50A, maar dat je ipv het huidige capaciteit tarief naar een soort capaciteit bundel gaat (klassieke databundel idee van de mobiele providers).
Ga je in b.v. je kwartier gemiddelde over je bundel betaal je flink bij (oftewel korte inschakelpieken etc worden dan afgevlakt), zit je altijd flink lager pak je een lagere bundel, en kom je er niet mee uit pak je een hogere bundel omdat de "opslag boete" omdat je er overheen gaat flink hoger is dan je capaciteit bundel ophogen.

Probleem is wel dat in de huidige situatie het net dat totaal niet aan kan, en daarvoor dus nog extreem veel kosten gemaakt zouden moeten worden voordat dit mogelijk is naar mijn idee.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05
Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:15:
[...]

Ik zeg ook niets over de visie van @Juerd, omdat ik het deels daar ook wel mee eens ben in het huidige energie landschap en de mogelijkheden & beperkingen daarin.

Ik heb/had het net alleen over het officiële gedeelte ;)

Een enigszins praktisch idee wat ik wel eens eerder het gehoord en hier geopperd is dat b.v. naar wens alle hoofdzekeringen verzwaard worden naar b.v. 50A, maar dat je ipv het huidige capaciteit tarief naar een soort capaciteit bundel gaat (klassieke databundel idee van de mobiele providers).
Ga je in b.v. je kwartier gemiddelde over je bundel betaal je flink bij (oftewel korte inschakelpieken etc worden dan afgevlakt), zit je altijd flink lager pak je een lagere bundel, en kom je er niet mee uit pak je een hogere bundel omdat de "opslag boete" omdat je er overheen gaat flink hoger is dan je capaciteit bundel ophogen.

Probleem is wel dat in de huidige situatie het net dat totaal niet aan kan, en daarvoor dus nog extreem veel kosten gemaakt zouden moeten worden voordat dit mogelijk is naar mijn idee.
De netbeheerders lijken ook van dit model ("bandbreedtemodel") af te zijn gestapt. Het huidige idee is om het netbeheertarief grotendeels te herzien naar een model met lage maandelijkse kosten + een bedrag per kWh, waarbij dat bedrag per kWh afhankelijk is van het tijdstip. Dat zal alsnog tot gevolg hebben dat dikkere aansluitingen goedkoper worden, waarbij je echter wel geprikkeld wordt om vooral te verbruiken op momenten waarop het net niet zwaar belast is.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Annuk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:50:
[...]
[edit]
Kijk net bij de eenmalige kosten Enexis, vervangen van smelt naar automaat is in ieder geval (zowel 1 als 3F) momenteel €445,46
Blijkbaar had ik een PDF van 2023 gepakt (via Google), ze hebben de tarieven dus flink verhoogd (y)

marcop23 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:22:
[...]

De netbeheerders lijken ook van dit model ("bandbreedtemodel") af te zijn gestapt. Het huidige idee is om het netbeheertarief grotendeels te herzien naar een model met lage maandelijkse kosten + een bedrag per kWh, waarbij dat bedrag per kWh afhankelijk is van het tijdstip. Dat zal alsnog tot gevolg hebben dat dikkere aansluitingen goedkoper worden, waarbij je echter wel geprikkeld wordt om vooral te verbruiken op momenten waarop het net niet zwaar belast is.
Een dikkere aansluiting kan goedkoper worden afhankelijk natuurlijk van gebruik, maar dat houd ook teruglevering overdag in als je niet thuis bent en niets hebt afgeregeld, dan kan natuurlijk je teruglevering je flink geld gaan kosten als dat buiten je bundel komt te vallen.

Heb er intern verder nog niets over gehoord w.b.t. dergelijke ideeën uitvoerbaar te maken.
En voor sommige zal het goedkoper zijn, voor andere duurder, en zal ook vast de eis aan hangen dat je verplicht een slimme meter moet die uit leesbaar is en niet alleen een domme digitale meter.

Persoonlijk ga ik er niet vanuit dat het netto in Nederland daarin goedkoper wordt, per individu kan het best gaan schelen zowel positief als negatief

Pagina: 1 ... 78 ... 82 Laatste