Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Mede-auteur:
  • Jeffrey038
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:57

Jeffrey038

Inleiding
Deze topicstart wordt de komende periode verder aangevuld.

Energiemaatschappij NextEnergy biedt nu ook een eigen Plug-in-Batterij aan: https://www.nextenergy.nl/smart-home/plug-in-batterij.

De basis voor deze thuisbatterij is de FOX ESS van 2,1 kWh die uitbreidbaar is met maximaal 4 modules van ieder 2,1 kWh waardoor je op een totaal van 10,5 kWh uit komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNRj7e8iU6ErK_VMZW-4P9PUFxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKoIzB0hhsVCrLZR9rgfWlYl.jpg?f=fotoalbum_large

De Plug-in-battery (PiB) wordt aangesloten met een 230V AC-stekker op het stopcontact en kan met maximaal 800 Watt ontladen en met maximaal 1200 Watt laden.

Vanaf december 2025 kunnen ook niet-NextEnergy-klanten de thuisaccu met alle mogelijkheden gebruiken, tot die tijd geldt dat alleen voor NextEnergy-klanten.

Energieplannen
Zelfconsumptie
  • Bij overschot van zonnestroom wordt dit in de thuisbatterij opgeslagen
  • Bij afname van het net wordt stroom uit de batterij terug geleverd om netafname te voorkomen/beperken
Prijsgestuurd
  • Bij lage dynamische tarieven wordt stroom ingekocht
  • Bij hoge dynamische tarieven wordt stroom aan het net teruggeleverd

Technische Specificaties
  • Capaciteit: 2,1 kWh per module, schaalbaar tot 10,5 kWh
  • Type: LFP (LiFePO4)
  • Gewicht: 25,3 kg (master), 24 kg (uitbreiding)
  • Afmetingen: Master: 42cm x 28,5cm x 25,5cm (Breedte x Diepte x Hoogte), Uitbreiding: 42cm x 22,0cm x 24,0cm (Breedte x Diepte x Hoogte) - Let op: Dit staat heel vreemd aangegeven op de website.
  • Beschermingsgraad: IP65 (Advies van NextEnergy is deze alleen binnen te plaatsen)
  • Laadvermogen: 1200 W
  • Ontlaadvermogen: 800 W (netgekoppeld), 1200 W (off-grid)
  • Garantie: 10 jaar of 6000 cycli. Met 1 cycle per dag betreft dit ongeveer 16 jaar.
  • Aansluitingen: off-grid AC-uitgang (1200 W max), USB-A poort
  • Koppeling met P1-meter van NextEnergy, producent: Earn-E
  • RTE: 75-85%, o.a. afhankelijk van omgevingstemperatuur en laadsnelheid. Voor meer info: https://www.nextenergy.nl/artikelen/voor-batterij-fanaten
  • DoD (Depth of Discharge, ontladingsdiepte) van 90%, dus effectief kun je van die 2,1 kWh capaciteit 1,89 kWh echt gebruiken.
  • Voor zover bekend is geen aerosol brandvertrager ingebouwd? Mocht iemand hiervoor een bron hebben: Laat het ons even weten.
Prijs
  • Master: €999
  • Uitbreiding: €750
BTW terugvragen is mogelijk aangezien er met dynamische tarieven kan worden gehandeld. Check wel even de site van de Belastingdienst voor de voorwaarden: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw.

Terugverdien garantie
NextEnergy heeft op dit moment een aanbod voor mensen die een NextEnergy dynamisch contract combineren met de thuisbatterij, waarbij je gegarandeerd binnen 4 jaar je thuisbatterij hebt terugverdiend. Aan het einde van ieder contractjaar zal jouw slimme batterij € 250 moeten hebben bespaard. Valt dat lager uit? Dan betalen wij het verschil. Hierdoor heb je de batterij gegarandeerd na 4 jaar terugverdiend, ook als de besparing iets lager was.

De belangrijkste voorwaarden waar je aan moet voldoen worden hieronder vernoemd:

• De batterij wordt gebruikt in combinatie met een dynamisch energiecontract van NextEnergy.
• De batterij en de P1-meter minstens 90% van de tijd online en operationeel zijn. Storingen buiten je invloed (zoals landelijke meterproblemen) tellen niet mee.
• De batterij wordt gebruikt op hetzelfde adres als waar het energiecontract actief is.
• Extra modules en uitbreidingen leveren geen hogere compensatie op.
• Er is sprake van elektriciteit teruglevering middels zonnepanelen gedurende de gehele periode van de Teruglevergarantie. Voor meer informatie over deze actie kan je terecht op: https://www.nextenergy.nl...ij-jouw-rekening-verlaagt.

Let op: Voorwaarden zijn aan verandering onderhevig. Check https://www.nextenergy.nl/meer-info/voorwaarden -> Actievoorwaarden 4 jaar terugverdiengarantie voor de huidige voorwaarden.

Meer informatie

Productafbeeldingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nrm_FJOTHi0RJT9sEfOYLtlur0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/154QOBj0YzOk4YwT7dIkB0ZC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MfFCZJRgzBdiKSEvEqKnvTOnqY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/czFnfZs86ADSullusINdNt1y.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpt7R7aui3XKeOcGZuPNQUUtZ5E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dY7LdUM8pVqUZc1E8doU7DOl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkWuSLqz-B9HuV1AFh8si_wa9mw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ujLnP0T58WxfJvH90QsbbuyO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYlZGr3J9Fm-oDKLqGn6kzCbLyI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9TBGRLMXroVsKjpTcweVN5em.gif?f=fotoalbum_large

Topicstart 1e deel
Met dank aan MacD007 voor het starten van het eerste deel van dit topic. Inmiddels is het product leverbaar en zijn er meer details bekend, daarom is besloten dit 2e deel te starten.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeffrey038 op 10-09-2025 19:32 . Reden: Terugverdien garantie uitgebreid. ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:42
Wat? Je review stond er gisteren al op! Straks lekker lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 23:17

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Vandaag zoals verwacht de batterij zo goed als leeg en niet op te laden gezien t ontbreken zon. Dus met de zelfconsumptie modus werkt prijsgestuurd daar nog niet naast zoals NE mij wel aangaf. Heb ze weer even gebeld om hierover uitleg te vragen :) wordt teruggebeld..

Ik kan de review nog niet zien.. Staat ie al online dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:42
phemelrijk schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:43:
Vandaag zoals verwacht de batterij zo goed als leeg en niet op te laden gezien t ontbreken zon. Dus met de zelfconsumptie modus werkt prijsgestuurd daar nog niet naast zoals NE mij wel aangaf. Heb ze weer even gebeld om hierover uitleg te vragen :) wordt teruggebeld..

Ik kan de review nog niet zien.. Staat ie al online dan?
https://iotdomotica.nl/th...meter-en-off-grid-uitgang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey038
Hier ook een lege batterij, vandaag een regenachtige dag waarbij mijn plug in thuisbatterij op zelfconsumptie is ingesteld. Helaas laad hij dus niet bij op de goedkope uren. @phemelrijk ik ben heel erg benieuwd wat NE gaat zeggen.

• rubenutca
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:07
Goedemorgen,
Ben de batterij aan het installeren nog zonder dat contract next energie is gestart en de p1 meter werkt.

Vraag is hoe ik de batterij -aangeven in de foxess als onbindbaar - kan koppelen aan mijn account. De QR code had ik al gescand in de app, maar installatie was niet goed afgerond, maar nu bij tweede poging verwijzen ze door naar support. Iemand hier ervaring over welke stap te zetten nu?

• ibuy
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-09 20:06
Hallo,
Ik heb wat vragen over de plug-in batterij.

1. Weet iemand of de LAN/ RS485 poort ook echt bedraad aan te sluiten is op een switch-ethernet-poort ?
2. Weet iemand wat het wachtwoord is van de web interface van de hoofdmodule ?
Het userID staat al ingevuld en is admin.
3. Weet iemand de procedure om de batterij aan een ander WiFi SSID te koppelen ?
Als je de batterij uit de lijst met apparaten haalt via de app en hem dan weer opnieuw gaat koppelen dan staat het oude SSID al ingevuld en kan niet gewijzigd worden.

[ Voor 31% gewijzigd door ibuy op 10-09-2025 13:02 . Reden: foutje ]

• De Plug in
  • Laatst online: 14:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsE3-u7ZE8Hi0d4T5n54UzahcEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvFtK7LaTShVFh9bd9NDjBDM.jpg?f=fotoalbum_large

Te zien is het prijsverschil t.o.v. de gemiddelde prijs zoals opgegeven is door Next Energy. De Plug In is nu twee weken in gebruik. Het betreft de kale energieprijs, dus zonder BTW en andere belastingen. Ik heb geen zonnepanelen en de Plug In is ingesteld als prijsgestuurd.

Na 14 dagen gebruik is het totale voordeel van de thuisaccu v.w.b. de kale prijs bij mijn gebruik opgelopen tot € 2,38, ofwel € 0,17 per dag. Gaat dus nog wel even duren voor het "break-even-point".

[ Voor 10% gewijzigd door De Plug in op 10-09-2025 14:08 ]

• Redman_nl
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:46
rubenutca schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:23:
Goedemorgen,
Ben de batterij aan het installeren nog zonder dat contract next energie is gestart en de p1 meter werkt.

Vraag is hoe ik de batterij -aangeven in de foxess als onbindbaar - kan koppelen aan mijn account. De QR code had ik al gescand in de app, maar installatie was niet goed afgerond, maar nu bij tweede poging verwijzen ze door naar support. Iemand hier ervaring over welke stap te zetten nu?
Ik weet niet exact welke melding je krijgt, maar ik kreeg een melding waarin het woord bluetooth naar voren kwam.
Bij mij stond het bluetooth device nog in de lijst van bekende apparaten nadat ik hem eerst in de FOX ESS app had toegevoegd. (Ik had alleen de beschrijving uit de doos nog maar gelezen en niet die vanuit de NE app :) )
Nadat ik het bluetooth device had verwijderd en de wizard opnieuw startte ging het wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phemelrijk

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Jeffrey038 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:07:
Hier ook een lege batterij, vandaag een regenachtige dag waarbij mijn plug in thuisbatterij op zelfconsumptie is ingesteld. Helaas laad hij dus niet bij op de goedkope uren. @phemelrijk ik ben heel erg benieuwd wat NE gaat zeggen.
Net contact gehad. NE gaf aan dat het eerlijkshalve voor hen ook even niet helder was omdat op de site idd staat dat de batterij slim gaat werken met beide modussen gecombineerd...Maar het is uitgelopen..

Men vertelt dat we op DIT moment alleen kunnen kiezen uit 1 van de 2 modussen en dat binnen nu en 2 weken (verwacht) de slimme gecombineerde modus actief gaat worden...of hier over gecommuniceerd
gaat worden was niet bekend dus dit even in de gaten houden :)

Ik heb ook gevraagd of het handig is dat NE online ergens een omgeving maakt waarin klanten software en firmware updates kunnen inzien zodat wij dit soort zaken kunnen volgen...gaat men naar kijken of dit handig is/meerwaarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
phemelrijk schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:30:
[...]
Ik heb ook gevraagd of het handig is dat NE online ergens een omgeving maakt waarin klanten software en firmware updates kunnen inzien zodat wij dit soort zaken kunnen volgen...gaat men naar kijken of dit handig is/meerwaarde heeft.
De meeste partijen geven goede releasenotes weer bij de update van app en firmware, zodat je kunt zien wat er is veranderd. Dan is het ook niet nodig daarvoor een aparte omgeving op te tuigen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey038
@phemelrijk Aah top, ik ben benieuwd. Ik had vandaag ook contact gehad met NE, ik kreeg een mail waarbij er gezegd werd waarbij hun niet wisten waarom de batterij niet had opgeladen. Mocht dit nog een keer voorkomen dat ik opnieuw contact kon zoeken.. Niet helemaal tevreden met het antwoord, omdat ik zeker weet dat dit te maken had met het weer.

Daarnaast ook aangegeven dat het niet helemaal duidelijk is welke app nou te gebruiken, je hebt de NextEnergy app, maar ook de FoxCloud 2.0 en de Smart Home app. NE gaf aan de telefoon aan de Smart Home app te gebruiken voor de plug-in batterij, maar dit werd later via de mail gecorrigeerd naar de NextEnergy app.

Al met al zijn er nog wel wat dingetjes die gefinetuned moet worden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Met de Foxcloud 2.0 App lukt het mij ook niet om een CT/P1 meter te koppelen (HW, Shelly, NextEnergy Earn-e meter), en dus om de accu te bedienen. Enige manier om deze op te laden is de min SoC naar bijv. 80% te verhogen, dan gaat die laden. Maar ontladen lukt dus niet, behalve via de off-grid uitgang :)

Met andere woorden: Gebruik, zoals in de meegeleverde brief wordt aangegeven, alleen 1 van de NextEnergy Apps. Via die App kan de firmware ook worden bijgewerkt, via de Foxcloud App lukt dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rloja
  • Laatst online: 11-09 11:19
Nu ongeveer 1,5 weken in gebruik, een master met 1 aanvulling.
De accu is zeker niet slim op dit moment,
men heeft 2 optie,
zelf consuming en prijs gestuurd.

In de optie prijsgestuurd wordt de accu 2 uur lang opgeladen op het goedkoopste moment.
Deze tijdts duur is niet voldoende om de accu op 100% te krijgen en zeker niet als er uitbreidingen bij zitten!
Maximale opslag capaciteit is dus bleikbaar 2400w gezien de 2 uur opladen. Ook wordt er geen gebruikgemaakt van de opgewekte stroom, deze wordt terug geleverd aan het net.

In zelfconsumptie laad de accu niet bij van het net in de goedkope periode als er teweining zone energie is.

Daatnaast mis ik de history van het opladen en of ontladen.
Ook zu ik graag 2 extra knoppen zien, start laden en start ontladen zodat ik een mogelijkheid heb om dit zelf te kiezen.

Al bij al bij lange na tot nu toe niet gekregen wat Energy direct beloofd heeft....

[ Voor 5% gewijzigd door rloja op 11-09-2025 11:19 ]

• Jeffrey038
@rloja ik onderken hetzelfde probleem, ik wacht nog op een mail van NE hierover. Ik vermoed dat ze op de achtergrond druk bezig zijn met deze zaken. Het zal veel mensen denk ik helpen als ze een roadmap uitbrengen om te zien waar we naartoe gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phemelrijk

phemelrijk

Wat is dat dan ?

@rloja Zie boven. De slimme modus zal binnen 2 weken (verwacht) actief worden. Er is een bug dat de batterij idd maar 2 uur laad. Men is bezig dit aan te passen voor de grotere batterijen zodat deze ook voldoende geladen zijn voor de ontlading.

Ik kan in de app nu wel de historie zien van laden / ontladen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenutca
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:07
@Redman_nl het is gelukt om device (master+ add on balkon battery) te koppelen. Verder kan ik nog weinig aangezien contract pas 21-9 in gaat met Next energy. Of zou ik al wel kunnen spelen?

Tip is foxcloud ticket het SN device vrij te geven als hij unbindable wordt in de software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Plug in
  • Laatst online: 14:40
rloja schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:17:
Nu ongeveer 1,5 weken in gebruik, een master met 1 aanvulling.
De accu is zeker niet slim op dit moment,
men heeft 2 optie,
zelf consuming en prijs gestuurd.

In de optie prijsgestuurd wordt de accu 2 uur lang opgeladen op het goedkoopste moment.
Deze tijdts duur is niet voldoende om de accu op 100% te krijgen en zeker niet als er uitbreidingen bij zitten!
Maximale opslag capaciteit is dus bleikbaar 2400w gezien de 2 uur opladen. Ook wordt er geen gebruikgemaakt van de opgewekte stroom, deze wordt terug geleverd aan het net.

In zelfconsumptie laad de accu niet bij van het net in de goedkope periode als er teweining zone energie is.

Daatnaast mis ik de history van het opladen en of ontladen.
Ook zu ik graag 2 extra knoppen zien, start laden en start ontladen zodat ik een mogelijkheid heb om dit zelf te kiezen.

Al bij al bij lange na tot nu toe niet gekregen wat Energy direct beloofd heeft....
De historie van het laden en opladen is te zien, door: tabblad verbruik, drukken op Batterijniveau en vervolgens pijltje links in te drukken. Op deze wijze is de historie te zien tot het moment van installatie.

Die twee knoppen om zelf het laden en ontladen te sturen, zou ik ook graag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostalker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:49
Vorige week batterij binnengekregen. Helaas verkeerde levering, kreeg 3 masters i.p.v. 1 master en 2 subs. Dacht eerst dat het misschien expres was gedaan(misschien niet genoeg subs). Na bellen begrepen dat het een fout was en dat 2 masters alsnog omgeruild gaan worden. Nog geen bericht van transmission gekregen dus ben benieuwd hoe lang dit gaat duren.

Wel 1 master aangesloten via next energy app. Ging eerst even fout, omdat me telefoon bij draaien de app opnieuw ging laden. Reset knop naast schermpje x aantal sec ingehouden(staat een tabel in geleverde fox ess beschrijving) en opnieuw geprobeerd, dit ging alsnog niet goed. Je moet ook de gekoppelde Bluetooth device op je telefoon weggooien. Daarna ging het prima.
Heb wifi opgegeven en het werkt prima. Ook netwerk kabel aangesloten, maar zie op me switch geen lampje branden en ook is er geen ip uitgegeven, dus lijkt niet out-of-de-box te werken.

Ondanks dat nu de masters omgewisseld gaan worden, vroeg ik me wel af of het mogelijk is om meerdere masters te gebruiken? Ik lees her en der verschillende verhalen. Maar begrijp dat het kan als je meerdere next energy p1 meters zou hebben? Iemand hier ervaring mee?
Pagina: 1