Acties:
  • +5 Henk 'm!

NextEnergy bied als energieaanbieder nu ook een eigen Plug-in-Thuis-Batterij aan.

TS is nog in opbouw, dus aub even geduld.
versie: 1a - 90-04-2025

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYlZGr3J9Fm-oDKLqGn6kzCbLyI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9TBGRLMXroVsKjpTcweVN5em.gif?f=fotoalbum_large

Het is dus een nieuwe kleine PiB (plug in thuis batterij) wat zo in een stopkontact (WCD) geplaatst kan worden en lijkt qua opbouw sterk op de al langer bekende Home Wizard thuis-batterij.
Echter zie je ook een duidelijk verschil, deze kun je namelijk wel tot tegenstelling van bv de HW PiB wel uitbreiden door daar een uitbreiding aan te koppelen zonder daarbij weer een nieuwe stekker voor te moeten inpluggen.

helaas is nog veel onbekend over deze batterij maar hier zie je een aantal al bekende functies:
  • Merk van Fox ESS
  • Omvormer die max 1.200W kan laden en max 800W ontladen (dus zover geen bekende vrijschakeling indien deze op een aparte groep is aangesloten)
  • Basis unit heeft een ingebouwde batterij van 2,1 kWh capaciteit
  • Batterij basis-unit is uitbreidbaar met stapelbare (battery-only) modules van elk 2,1 kWh capaciteit tot een max van 4 uitbreidingen met een totaal van 10,5 kWh maximale capaciteit
  • De batterij beschikt over een noodstroom functie met één WCD (off-grid functie)
  • Aansturing over een eigen P1 dongle, of dit met andere systemen kan werken is tot nu toe onbekend.
  • De unit (en ik verwacht ook de uitbreidingen) beschikken over een eigen brandblussysteem (nadere informatie ontbreekt helaas)
  • Type gebruikte batterij is van het type LFP (LiFePo4)
  • RTE (Round Trip Efficiency, verlies door mn omzetting AC>DC>AC) van 78-85%
  • DoD (Depth of Discharge, ontladingsdiepte) van 90%, dus effectief kun je van die 2,1 kWh capaciteit slechts 1,89 kWh in het echt gebruiken.
  • Prijs (introductieprijs) van 1.299€ ( introductie prijs van 999€ Early bird) incl hun eigen P1 dongle. gratis levering (start juli-augustus)
  • Prijs uitbreiding 2,1 kWh unit 799€
  • Garantie 10 jaar fabrieksgarantie (max 6.000 laadcycli, dit zou zelfs al ruim 16 jaar zijn als je elke dag deze volledig zou gebruiken)
  • Werkt in combinatie met een dynamisch contract dus ook goedkope (gratis) energie opslaan en deze later tijdens dure tijden zelf gaan verbruiken (over verkopen wordt hier vorder niets genoemd)
even wat enkele gegevens over de units: met dank aan @Jos-P
afmetingen basisunit: 42 * 28,5 * 25,5 (alles in cm, breedte, diepte, hoogte), (volgens mij staat het als ik de foto's zie verkeerd op hun site), als je er dus voor staat (breedte is de langste zijde)
qua breedte en ook wel diepte lijkt het op een oude hifi installatie.
de afmeting van de extra batterij unit is: 42 * 22 * 24 (alles in cm, breedte, diepte, hoogte),vreemd is dat dezeblijkbaar minder diep (22 cm ipv 28,5 cm) is, eigenlijk een beetje vreemd, vooral als de basisunit bovenop de batterijunit komt te staan. dus het kan zijn dat e.e.a. nog niet helemaal juist is.
Gewicht van de basisunit is 25,3 kg, de uitbreiding-unit weegt 24 kg per stuk.
geluid maximaal 45 dB, wat niet bepaald stil is, vermeld is dat dit vergelijkbaar met een koelkast is, echter een gemiddelde koelkast maakt echt een stuk minder geluid, 39-40 dB, bedenk dat 3 dB meer een verdubbeling van het geluidsniveau is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNRj7e8iU6ErK_VMZW-4P9PUFxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKoIzB0hhsVCrLZR9rgfWlYl.jpg?f=fotoalbum_large
Zover nu bekend kun je deze met maximaal 4 uitbreidingen tot een totaal van 10,5 kWh capaciteit verhogen.
In combinatie met een dynamisch contract (onduidelijk is of dat bij nextEnergy afgesloten dient te worden) heb je zelf de mogelijkheid (maar dat geld in principe voor alle thuis-batteijen) om de BTW hiervoor terug te vragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDlcn2gf_E4ki1Cpcm_Uy9qjeXI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/eHrxNZ7F7pUzXUEqgfPuVzmC.gif?f=fotoalbum_large

opzich dus best indrukwekend en heeft zeker tegenover andere merken ook zijn voordelen.

Hier vind je van Next Energy meer informatie over deze nieuwe loot aan de batterij boom en dit zal echt niet de enige blijven, blijkbaar heeft ook de energie sector dit als interessante ontwikkeling gezien en springt men hierop in.
Echter zit hier op dit moment wel een klein nadeel aan vast, deze batterij is op dit moment alleen te bestellen voor klanten van next energy die al een dynamisch contract hebben.
Echter zal deze PiB later (onbekend waneer) ook voor niet klanten beschikbaar komen.

Bright.nl heeft zelfs al een eerste indruk op hun site geplaatst. Daar staat echter wel een foutje in hun omschrijving, ipv maximaal 3 uitbreidingen (wat dan tot een max capaciteit van 8,4 kWh zou leiden) kun je met dit systeem dus max 4 uitbreidingen verwezelijken.
Zelf gaan ze bij next energy uit van je aantal zonnepanelen om de juiste capaciteit te berekenen.
Ik ben echter van mening dat dit een verkeerde insteek is. Diverse batterij simulaties van de afgelopen 2 jaar laten duidelijk zien dat de benodige capaciteit indien je zo veel mogelijk streeft naar NOM meer afhankelijk is van je verbruik tijdens de donkere tijden en dan mn in de periode maart t/m oktober.
Ook de afgelopen winter heeft laten zien dat zonnepanelen juist in de winter nauwelijks opbrengst hebben en die opbrengst die er wel is direct door je huis zelf verbruikt wordt en dus helemaal niet richting je batterij zal gaan.
Echter bied deze batterij een voordeel dat deze ook in de winter tijdens goedkope tijden energie vanuit het net te laden. Bedenk echter wel dat de relatieve lage laadsnelheid van 1.200W/h je dus ook niet heel veel energie kunt opslaan, in bv 5 uur is dat circa 6 kWh, waarvan dus slechts 4,8 kWh over blijft (denk hierbij aan de RTE verliezen van circa 20%), met een warmtepomp kun je dat met een dergelijke thuis-batterij dus niet opvangen.

Een zoektocht op het web lijkt dat deze thuis-batterij van het merk FOX ESS (volgens Blomberg een TIER 1 bedrijf) zou kunnen zijn (zelfde naam en logo), zelf bieden ze dit specifiek type niet aan, wel hebben ze grotere thuis-batterijen ( geen PiB) in hun aanbod staan. Er is zelfs een Nederlandse vestiging van dit Chinese bedrijf gevestigd in Venlo. Je vind dit ook deels in de informatie bij Next Enery terug.

afbeeldingen afkomstig van de next energie site.
Dit topic op de meest zorgvuldige manier samengesteld door @MacD007, oa ook de auteur van de Quatt warmtepompen en Home Wizard Thuis-batterij deel 1 topics.
Dit forum is geheel onafhankelijk en heeft geen connectie met NextEnergy , noch heeft NextEnergy enige invloed op de inhoud van dit forum (behoudens de post's die NextEnergy zelf op dit forum plaatst.)
Ons doel is om (toekomstige en huidige) gebruikers over deze thuis-batterij te informeren en ervaringen met elkaar te delen, elkaar te helpen en mensen, die een dergelijke thuis-batterij willen kopen, een onafhankelijke informatiebron aan te bieden.

Daarom kunnen geen rechten ontleend worden aan de informatie gegeven in dit topic.
Blijf jezelf altijd goed informeren, internet en bij andere media, en bij vragen contacteer ook de aanbieder. De afbeeldingen zijn met grote zorgvuldigheid geplaatst. Er is altijd de mogelijkheid om contact op te nemen met mij via een DM als blijkt dat informatie niet klopt of je bepaalde zaken aan de TS wilt toevoegen.

blijf zo veel mogelijk aub on-topic
echter een eenvoudige vergelijking met andere soort gelijke apparatuur wordt zeker als on-topic beschouwd.
Ook voorwaarden en aanpassingen aan je electrische installatie zoals eventuele aanpassingen aan je groepenkast alsmede veiligheids aspecten zover deze in relatie met deze PiB staan valt binnen on-topic

[ Voor 40% gewijzigd door MacD007 op 22-04-2025 19:23 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:59
Ik heb het HomeWizard Plug-In Battery topic een beetje gevolgd, deze PIB van NextEnergy lijkt mij een mooie aanvulling daarop.
Qua prijs zeker interessant en met 10 jaar garantie.
De PIB van HomeWizard kan met max. 800 watt laden/ontladen.
De PIB van Nextenergy kan met max.1200 watt laden en 800 watt ontladen.
En ik heb nu al een (dynamisch) contract bij NextEnergy.
Ik zou dan waarschijnlijk gaan voor de master met een aanvullende batterij (totaal 4,2 kWh capaciteit).
Dat is voor mij voldoende om de zelfconsumptie aanmerkelijk te verhogen.
Dus deze set zou voor mij zeker een optie kunnen zijn/worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Jos-P op 11-04-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik denk zeker dat dit mn in de combinatie met dynamische tarieven, iets wat de HW nu niet kan, deze een heel leuke alternatief is. Heb je al een HW omgeving dan zou je deze via een energy socket ook daarin kunnen krijgen, aansturing gaat dan wel met de eigen app, en je hebt een actief P1 hub nodig om met beide P1 dongles te kunnen werken.
Het mooie is dat door de uitbreiding tot max 10,5 kWh dit ook in de winter (heb je wel iets meer capaciteit nodig) mooi kan werken.
Een goed alternatief iks volgens mij ook de Zendure, dus kijk mn ook even naar deze.
Ik verwacht dat het aanbod richting 2027 er alleen maar beter op wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-04 12:58
Homewizard forum een tijdje gevolgd, daar ben ik op afgehaakt. Product ziet er best goed uit, alleen moet zeggen dat er toch wel behoorlijk wat E errors naar voren kwamen in de weken van uitlevering. Verder lijkt het product echt voor de consumentenmarkt neergezet te zijn en echt plug en play zoals al hun andere producten. Denk alleen wel dat als ze softwarematig iets niet gaan aanpassen ze de boot gaan missen. Prijstechnisch gaan ze het ook verliezen, maar er staan er nu zoveel in backorder en op uitlever status dat ze nu niets meer aan de huidige prijs kunnen doen.

Ook het Marstek forum gevolgd, deze vond ik vooral vanwege de 5,12 kWh erg interessant, goede kWh prijs verhouding. Had er 1 in pre-order staan, maar toch geannuleerd. Product lijkt beta modus nog niet overleefd te hebben, heb geen zin in proefkonijn te spelen en daarnaast lijken het nu vooral dozenschuivers te zijn die het product aan de man brengen. Geen idee waar ik over 5 jaar met een eventuele garantievraag naar toe zou moeten. Beetje hetzelfde als de cowboys met de zonnepanelen een paar jaar terug.

Verder houdt ik het zendure topic in de gaten, deze ziet er ook erg schaalbaar uit, hebben nu een paar nieuwe producten gelanceerd. De ingebouwde brandblusser e.d. geven ook wel een bepaald gevoel aan zekerheid. En nu komt deze er weer bij. Er gaat dit en volgend jaar een hoop gebeuren. Voor nu maar met de batterij simulatie in Home assistant een jaartje bij gaan houden welke capaciteit zinvol is, heeft geen zin om overcapaciteit te hebben. En (volgens mij als jij @MacD007) zoal zo vaak aan heb gegeven, hebben we nu nog een hele grote batterij in de vorm van salderen. Het enige wat ik nu terug zou kunnen brengen is de terugleverboete, maar met het capaciteitsverlies ga ik dat niet terug verdienen, dus ik denk dat ik nu maar even de kat uit de boom kijk en tot die tijd alle ervaringen en verschillende producten in de markt in de gaten ga houden. Deze kwam gisteren bij mij inderdaad ook voorbij. Ben benieuwd in hoeverre Next Energy deze vrij gaat geven, ik heb geen zin in een energieleverancier lock.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jos-P
Ben benieuwd in hoeverre Next Energy deze vrij gaat geven, ik heb geen zin in een energieleverancier lock.
Die mogelijke lock is voor mij ook nog een punt. Ik zit bij NextEnergy dus dat is nu niet het probleem.
Dit maar even goed in de gaten houden.

Dit staat er op hun site:
Voor iedereen beschikbaar. Je zit nergens aan vast. Ook als je geen klant bent bij NextEnergy kun je gebruik gaan maken van onze app en aansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jos-P schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:25:
[...]

Die mogelijke lock is voor mij ook nog een punt. Ik zit bij NextEnergy dus dat is nu niet het probleem.
Dit maar even goed in de gaten houden.

Dit staat er op hun site:
Voor iedereen beschikbaar. Je zit nergens aan vast. Ook als je geen klant bent bij NextEnergy kun je gebruik gaan maken van onze app en aansturing.
ik verwacht dat zij dus niet de fout van zonneplan herhalen waarbij de zonneplan thuisbatterij zo snel je niet meer bij hun klant bent de functionaliteit behoorlijk van je thuis-batterij gaat afnemen.
Ik denk dat dit meer een add on is waar ze klanten mee hopen aan zich te binden, ik verwacht ook dat in het algemeen het jumpen bij dynamische aanbieders een stuk minder voorkomt dan bij de meer standaard energieboeren, waar het verschil om telkens te wisselen vaak gewoon erg aantrekkelijk is cq was. of lig ik mijn mijn aanname hier fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:02
Ik had ook een Homewizard pre-order lopen maar ben toch geswitched en heb een pre-order voor Nextenergy + 1 uitbreiding gedaan. Redenen:

Prijs. Dit is totaal 1798 voor 4.2kWh, 1 homewizard is 1395. Ik weet al dat ik voor nachtgebruik maart- oktober meer nodig heb dan 1 van de twee batterijen, Dit is dus veel goedkoper, zeker de pre-order prijs.

Modulair. Met HW zit ik dan met twee losse accu's. Nadeel is maar 1x 800W ontladen maar hier kom ik zelden boven.

Noodstroom. Toch handig.

Jammer is alleen dat zonneseizoen 2025 grotendeels verloren gaat.

Hopen dat de leveringstermijn gehaald wordt en het product werkt. Mijn verlies op aanschaf Homewizard dongel en aanbetaling neem ik maar voor lief...

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!
UniMatrix schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:19:
Ik had ook een Homewizard pre-order lopen maar ben toch geswitched en heb een pre-order voor Nextenergy + 1 uitbreiding gedaan. Redenen:

Prijs. Dit is totaal 1798 voor 4.2kWh, 1 homewizard is 1395. Ik weet al dat ik voor nachtgebruik maart- oktober meer nodig heb dan 1 van de twee batterijen, Dit is dus veel goedkoper, zeker de pre-order prijs.

Modulair. Met HW zit ik dan met twee losse accu's. Nadeel is maar 1x 800W ontladen maar hier kom ik zelden boven.

Noodstroom. Toch handig.

Hopen dat de leveringstermijn gehaald wordt en het product werkt. Mijn verlies op aanschaf Homewizard dongel en aanbetaling neem ik maar voor lief...
volgens mij kun je deze HW dongel nog prima gebruiken, in combinatie met een actieve hub voor de P1 poort en een energy socket van HW kun je volgens mij zelfs deze thuis-batterij ook in het overzicht van HW zien. Alleen de aansturing doe je dan viade eigen app.
heb je dan wel je hele energieverbruik, want er is op dit moment nog helemaal niets bekend over de eigenschappen en mogelijkheden van de eigen app van Fox of je daar ook bv je zonnepanelen in kunt zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
UniMatrix schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:19:

Noodstroom. Toch handig.

In een ander forum meerdere mensen gezien die hun hw batterij geannuleerd hebben, kregen hun aanbetaling gewoon terug. Dongel is nog prima bruikbaar en anders verkoop je hem voor beperkt verlies op marktplaats.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:36

Jerra

Beunhaas in wording

Nog veel onduidelijk, maar zeker geïnteresseerd door de vrij scherpe prijs, net als de Zendure ook de aandacht trekt.

Wat voor mij nog echt onduidelijk is en wel een knock-out-criteria is: Is deze batterij volledig lokaal aanstuurbaar, mocht er later nou ooit problemen zijn bij NextEnergy dart je dan niet met een stuk e-waste zit.

Ik ga dit eens navragen...

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Jerra schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:14:
Nog veel onduidelijk, maar zeker geïnteresseerd door de vrij scherpe prijs, net als de Zendure ook de aandacht trekt.

Wat voor mij nog echt onduidelijk is en wel een knock-out-criteria is: Is deze batterij volledig lokaal aanstuurbaar, mocht er later nou ooit problemen zijn bij NextEnergy dart je dan niet met een stuk e-waste zit.

Ik ga dit eens navragen...
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Ik hoor het graag als je er meer van weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:36

Jerra

Beunhaas in wording

Goedemiddag, in het geval wij zouden ophouden te bestaan, is het inderdaad mogelijk om de aansturing vanuit het batterijmerk FoxEss te gebruiken
Ik heb contact gezocht met Fox ESS Nederland (Venlo), laat het jullie weten.

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU97zsANSIS5n1a5HZ_jfc5-r1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KXLRIckrN7m1BNb1pIFOSv24.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyHdBxTUhF5Y5ap_Mb4y9EuUdUU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6VThuAvqtHSPqr4QtIEv53JK.png?f=fotoalbum_large
Vandaag via WhatsApp contact gehad met de klantenservice van NextEnergy.
Eerst werd ik ter woord gestaan door IA, later door een medewerker.
Ik heb screenshots gemaakt van het deel met de medewerker, wellicht ook handig voor anderen op dit forum ter informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tim123 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag via WhatsApp contact gehad met de klantenservice van NextEnergy.
Eerst werd ik ter woord gestaan door IA, later door een medewerker.
Ik heb screenshots gemaakt van het deel met de medewerker, wellicht ook handig voor anderen op dit forum ter informatie.
Dit lijkt als niet klant op de Homewizard Plug In Battery. Hij laad met overtollige opwek en ontlaad als de woning meer vraagt dan de panelen opwekken. Hebben ze een open lokale API? Zoja dan zou je hem zelf kunnen aansturen middels HA of wellicht Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Devke schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:00:
[...]

Dit lijkt als niet klant op de Homewizard Plug In Battery. Hij laad met overtollige opwek en ontlaad als de woning meer vraagt dan de panelen opwekken. Hebben ze een open lokale API? Zoja dan zou je hem zelf kunnen aansturen middels HA of wellicht Homey.
Ik zal het ze vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGcdvUyuMVBtx3rCLUR4X90Vdvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2B96yFNQxt79wwabWjWmRdHZ.png?f=fotoalbum_large
Hierbij de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan is het vergelijkbaar denk ik met de HW PIB. Daar is ook de ontwikkeling gaande richting een open lokale API. Persoonlijk als je handig bent met HA zou ik de voorkeur geven aan een open lokale API systeem. Zelf in control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BTW ik vind ze wel kort door de bocht in het gesprek. Het lijkt in het laatste stukje of ze je willen afbreken.1 vraag, antwoord en wat vond je van het gesprek. Viel me in je eerste post ook al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:29
De prijs van de uitbreiding lijkt aangepast naar € 699,- en daarmee nog iets interssanter. De businesscase voor deze accu met één uitbreiding lijkt gunstiger dan de aanschaf van zonnepanelen. Ik ben benieuwd of je bij nood ook met de hardware buttons kunt kiezen voor laden of ontladen. Dat zou mijn bezwaar tegen de Chinese roots van de producent wel weg kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
We blijven deze maar even monitoren, maar ik verwacht de komende maanden nog een hoop nieuwe spelers/producten.
Vind wel de berekening wat ik nodig zou hebben interessant.

Hoeveel capaciteit heb je nodig?
Dat is afhankelijk van je jaarlijkse opwek en verbruik. Natuurlijk is iedere situatie uniek, maar om je zelfconsumptie naar 60% te brengen kan je als vuistregel het volgende hanteren:

1 t/m 4 zonnepanelen: 2,1 kWh
5 t/m 9 zonnepanelen: 4,2 kWh
10 t/m 14 zonnepanelen: 6,2 kWh
15 t/m 18 zonnepanelen: 8,4 kWh
> 20 zonnepanelen: 10,5 kWh

Euhm, lijkt me een beetje afhankelijk hoeveel WP je zonnepanelen zijn. Omdat die van mij al bijna 15 jaar liggen zijn die 245wp per paneel, scheelt wel een beetje met de hedendaagse panelen.
Waarom maken ze niet gewoon een omrekening van aantal wp je op je dak hebt liggen? Eigenlijk weet ik het al...:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:43
clubeddie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:33:
We blijven deze maar even monitoren, maar ik verwacht de komende maanden nog een hoop nieuwe spelers/producten.

Dat is afhankelijk van je jaarlijkse opwek en verbruik. Natuurlijk is iedere situatie uniek, maar om je zelfconsumptie naar 60% te brengen kan je als vuistregel het volgende hanteren:

Euhm, lijkt me een beetje afhankelijk hoeveel WP je zonnepanelen zijn. Omdat die van mij al bijna 15 jaar liggen zijn die 245wp per paneel, scheelt wel een beetje met de hedendaagse panelen.
Waarom maken ze niet gewoon een omrekening van aantal wp je op je dak hebt liggen? Eigenlijk weet ik het al...:-)
Ja, aantal panelen...zucht..maar het zal je verbazen hoeveel mensen geen idee hebben wat er op hun dak ligt qua kW's. Ik krijg ook altijd hele verbaasde reacties als ik zeg dat we 55 panelen hebben haha, is "maar" 9 kWp totaal.

Ik kan iederen aanbevelen de HW CSV door ChatGPT te laten analysen en vragen welk vermogen en opslagcapaciteit het beste bij je past

[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 19-04-2025 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
clubeddie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:33:

je moet je maar eens vragen aan mensen wat Wp, kWh en kW nu eigenlijk betekenen, jezult verbaast zijn dat heel veel mensen dat niet eens weten, zelfs lui die panelen op hun dak hebben liggen.
je zou bijna zeggen dat we in trumpland wonen, want daar is het nog veel erger.

de webtool PVCALC is denk ik wel een heele goede om te kijken wat vermogen je panelen per jaar nu produceren.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 19-04-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:10
dotternetta schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:20:
[...]

Ja, aantal panelen...zucht..maar het zal je verbazen hoeveel mensen geen idee hebben wat er op hun dak ligt qua kW's. Ik krijg ook altijd hele verbaasde reacties als ik zeg dat we 55 panelen hebben haha, is "maar" 9 kWp totaal.

Ik kan iederen aanbevelen de HW CSV door ChatGPT te laten analysen en vragen welk vermogen en opslagcapaciteit het beste bij je past
Kun je uitleggen wat de HW CVS is?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
dotternetta schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:20:
[...]

Ik heb geen hw p1 meter, gebruik ha. En volgens mij is het daar niet mee mogelijk om een export van te maken. Waar het mij met name om ging is dat als jij of ik nu beide bijvoorbeeld 9 panelen invullen jij hetzelfde advies krijgt als bij mij. Terwijl jij toch een hele andere installatie hebt. Dus vind ik persoonlijk dat die module op hun site misleidend is. Ik snap dat het lastig is, maar er moet toch een iets duidelijkere tool te maken zijn die dit iets beter kan berekenen.

Je hebt in ieder geval wel veel dakruimte met 55 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
berrieberrie schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:28:
[...]

Dat is de file (export data bestand.csv) waarmee je met de HW P1 dongle je data kunt exporteren, let op niet alles kun je exporteren. en je hebt wel een energy+ abonnement nodig, tenminste laat hij dat bij instellingen, grafiek, hoofdaansluiting wel zien (logo energy+)
kun je ook gewoon openen in bv excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
berrieberrie schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:28:
[...]

De CSV export uit de Homewizard app, 15 minuten interval metingen van een heel jaar, perfect om te (laten) berekenen wat je nodig hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
clubeddie schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb geen hw p1 meter, gebruik ha. En volgens mij is het daar niet mee mogelijk om een export van te maken. Waar het mij met name om ging is dat als jij of ik nu beide bijvoorbeeld 9 panelen invullen jij hetzelfde advies krijgt als bij mij. Terwijl jij toch een hele andere installatie hebt. Dus vind ik persoonlijk dat die module op hun site misleidend is. Ik snap dat het lastig is, maar er moet toch een iets duidelijkere tool te maken zijn die dit iets beter kan berekenen.

Je hebt in ieder geval wel veel dakruimte met 55 ;)
Valt mee, zijn kleine panelen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIpK6zEQQsy3updWYZ75K9w4SpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9cxljIUTEoRG22Gm0cLMi5a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:25:
[...]

je moet je maar eens vragen aan mensen wat Wp, kWh en kW nu eigenlijk betekenen, jezult verbaast zijn dat heel veel mensen dat niet eens weten, zelfs lui die panelen op hun dak hebben liggen.
je zou bijna zeggen dat we in trumpland wonen, want daar is het nog veel erger.

de webtool PVCALC is denk ik wel een heele goede om te kijken wat vermogen je panelen per jaar nu produceren.
Ja, daar gaat het al mis. Maar als jij als consument daar jezelf niet voldoende van op de hoogte brengt dan is het je eigen schuld. Het blijft een hele lastige omdat men het verschil per seizoen niet goed incalculeert en ook lastig te berekenen is. Maar daar zijn al genoeg discussies over gevoerd op de andere forums. Maar ik vind deze van Next energie erg kort door de bocht. Ik draai nu eerst maar een jaar met een battery sim in home assistant en neem dan denk ik in de loop van 2026 een beslissing. En dan maar hopen dat de prijzen gedaald zijn :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
clubeddie schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:58:
[...]

Ja, daar gaat het al mis. Maar als jij als consument daar jezelf niet voldoende van op de hoogte brengt dan is het je eigen schuld. Het blijft een hele lastige omdat men het verschil per seizoen niet goed incalculeert en ook lastig te berekenen is. Maar daar zijn al genoeg discussies over gevoerd op de andere forums. Maar ik vind deze van Next energie erg kort door de bocht. Ik draai nu eerst maar een jaar met een battery sim in home assistant en neem dan denk ik in de loop van 2026 een beslissing. En dan maar hopen dat de prijzen gedaald zijn :*)
helemaal mee eens, helaas is hier de marketing weet de baas, maar dat zie je bij bijna alle producten wel, ik prik daar wel doorheen maar ik wil niet weten hoeveel mensen zich daar wel toe laten verleiden.
Ik heb niets voor niets zo een hekel aan dat soort mensen, of geloven ze in hun eigen sprookjes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Wellicht zit ik er naast, maar de benodigde capaciteit is toch afhankelijk van wat je op kan maken als de zon niet schijnt:
Dus 21.00 tot 6.00.
Dan benut je je eigen zonne energie vanuit je accu.
Hier gebruik ik snachts (nachttarief) rond de 2 KW. (edit 2 kWh).
Dus lijkt me deze accu perfect.
Op dagen dat de zon minimaal schijnt gebruik je het meeste zelf, blijft er over mag de accu best geladen worden voor snachts.
Een (veel)grotere accu heeft in mijn ogen geen zin omdat je dat toch niet op krijgt.
Opladen voor een ander seizoen kan niet, en je volledige wp benutten lijkt me ook niet noodzakelijk, dat krijg je snachts niet op.
Veel laden lijkt slim, maar dat betekent wel 2 keer verliezen.
Op jaarbasis heb ik met mijn 21 panelen 0 op de meter rond de 6500 kWh, de de seizoenen absoluut niet.
Het zou fijn zijn als ik 200 nachten per jaar geen energie meer uit het net hoef te halen, veel meer als dat verwacht ik eigenlijk niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Tim123 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:13:
Wellicht zit ik er naast, maar de benodigde capaciteit is toch afhankelijk van wat je op kan maken als de zon niet schijnt:
Dus 21.00 tot 6.00.
Hier gebruik ik snachts (nachttarief) is rond de 2 KW.
Op dagen dat de zon minimaal schijnt gebruik je het meeste zelf, blijft er over mag de accu best geladen worden voor snachts.
Een (veel)grotere accu heeft in mijn ogen geen zin omdat je dat toch niet op krijgt.
Opladen voor een ander seizoen kan niet, en je volledige wp benutten lijkt me ook niet noodzakelijk, dat krijg je snachts niet op.
Op jaarbasis heb ik met mijn 21 panelen 0 op de meter rond de 6500 KWH, de de seizoenen absoluut niet.
Het zou fijn zijn als ik 200 nachten per jaar geen energie meer uit het net hoef te halen, veel meer als dat verwacht ik eigenlijk niet...
Klopt helemaal, ook al bedoel je 2 kWh 😉. Bij mij adviseert ChatGPT een accu net iets groter dan mijn sluipverbruik/dag en een omvormer met het vermogen wat ik ’s winters gemiddeld trek met de monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
dotternetta schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:21:
[...]

Klopt helemaal, ook al bedoel je 2 kWh 😉. Bij mij adviseert ChatGPT een accu net iets groter dan mijn sluipverbruik/dag en een omvormer met het vermogen wat ik ’s winters gemiddeld trek met de monoblock
Ai 8) ik zal het snel aanpassen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Tim123 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:22:
[...]

Ai 8) ik zal het snel aanpassen _/-\o_
kilo is met een kleine k, Watt hoofdletter en uur kleine h 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus 21.00 tot 6.00.
Op jaarbasis heb ik met mijn 21 panelen 0 op de meter rond de 6500 kWh, de de seizoenen absoluut niet.
Klopt als je alleen kijkt of je de batterij vol zou kunnen krijgen, maar dat is bij veruit de meeste thuis-batterijen helemaal niet het echte probleem, het echte probleem is dat je de batterij ook die avond, nacht tot de volgende ochtend als de zon weer opkomt ook leeg moet zien te krijgen, want in een bijna volle batterij wordt het anders vrij lastig om daar de volgende dag deze weer te vullen en dus minder het net op te sturen.
Dus kijk m’n eerst wat je verbruik is tijdens de periodes waar je voldoende zon hebt en dus opbrengst.
Het is dus een combinatie van verbruik en opwek.

en ja, je idee van circa 200 dagen op NOM is helemaal geen slechte aanname, waarbij ik je wel een hint wil mee geven, kijk qua grote mn naar de periode maart en april en sepember - oktober en kijk wat daar als dag gemiddelde uitkomt en match dat met de capaciteit van je thuis-batterij waarbij je het beste iets naar boven kunt afronden om zo dicht mogelijk bij de mogelijke keuzes te kunnen komen.
Hou ook even rekening met het je laadverlies RTE, die vaak ergens tussen 75-80% ligt. dus je verliest circa 25% van je opgenomen stroom bij het weer gebruiken van deze batterij stroom.
dus van de 2,1 kWh capaciteit blijft dus afgerond circa 1,6 kWh over. daarmee moet je dus gaan rekenen.
stl dus dat je gemid. verbruik in de hierboven genoemde periodes circa 5,5 kWh is deel je dat dus door die 1,6. = 3,43, dus heb je hier de keuze voor of 1 basis plus 2 aanvullende units (3 baaterijen) of je gaat er iets boven zitten en kiest voor totaal 4 batterijen. daardoor zul je de periodes waar je deze kunt gebruiken iets verlengen en dus langer op NOM zitten, nadeel is dat je tijdens de zomer je batterijen niet volledig leeg kunt krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 19-04-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Dus 21.00 tot 6.00.
Dat is het goede uitgangspunt. Maar met hun advies module krijg je net het invullen van 21 panelen
Geen data voor deze combinatie

En dat bedoel ik nu. Jou aanname is dus goed, maar houdt inderdaad wel rekening met het omzetverlies wat @MacD007 aan heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Het klopt dat er nog geen informatie te vinden is over het temperatuur bereik waar tussen hij kan werken? Ik kon hier nog niets specifiek op terug vinden of ik lees eroverheen. Ik vond namelijk het bereik van de homewizard aan de krappe kant. Die kan ik in de zomer niet op zolder laten staan. Ben benieuwd hoe dat bij deze zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
clubeddie schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:36:
Het klopt dat er nog geen informatie te vinden is over het temperatuur bereik waar tussen hij kan werken? Ik kon hier nog niets specifiek op terug vinden of ik lees eroverheen. Ik vond namelijk het bereik van de homewizard aan de krappe kant. Die kan ik in de zomer niet op zolder laten staan. Ben benieuwd hoe dat bij deze zit.
Hou rekening mee dat de HW wel een actieve ventilatie voor de electronica heeft, maar de batterij zelf wordt hierdoor niet gekoeld.
van dit merk weten we daar nog heel weinig van, dus zeer lastig om daar nu een uitspraak te doen, maar zolder is zeker als deze erg warm gaat worden geen ideale plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:29
MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:03:
[...]

helemaal mee eens, helaas is hier de marketing weet de baas, maar dat zie je bij bijna alle producten wel, ik prik daar wel doorheen maar ik wil niet weten hoeveel mensen zich daar wel toe laten verleiden.
Ik heb niets voor niets zo een hekel aan dat soort mensen, of geloven ze in hun eigen sprookjes ?
Wellicht off-topic, maar de marketeers krijgen hun bonus op het effect van de sprookjes die niet aantoonbaar misleidend zijn. Sterker nog, en dat klinkt misschien wat tegenstrijdig: als je ethiek hoog in 't vaandel hebt, werk je niet op de marketing afdeling van een bedrijf in verduurzaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
Hier nog wat info gevonden over de NextEnergy batterij en uitbreiding. Misschien voor in de openingspost?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cW7HWIgVGOZT4Rw6h3OZ5QziDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsE4fKpDbkyKQXprhpbsypWC.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1