Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik ben gister gebeld door NextEnergy met hetzelfde verhaal als wat @Leeuwman aangeeft, ze zijn iedereen die geen klant is aan het bellen. Ik heb aangegeven te willen annuleren, wat ik ook al via mail had gedaan. Nog geen bevestiging daarvan of geld terug.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwman
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-09 12:26
UniMatrix schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 06:52:
Ik ben gister gebeld door NextEnergy met hetzelfde verhaal als wat @Leeuwman aangeeft, ze zijn iedereen die geen klant is aan het bellen. Ik heb aangegeven te willen annuleren, wat ik ook al via mail had gedaan. Nog geen bevestiging daarvan of geld terug.
Telefonisch gaven ze aan dat ze niet over de technische kennis beschikken om uit te leggen waarom het voor een niet-klant niet zou werken. Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met schaarste en daarom voornamelijk commerciële of marketingredenen heeft.

Ik lees graag nogmaals de bevestiging dat de setup werkt bij een niet-klant. Dan laat ik de batterij alsnog leveren gezien ze mij die optie wel gaven ondanks "waarschuwing".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb hier de set-up staan, ben geen NextEnergy klant en kan vooralsnog alleen de aansturing met de Foxcloud2.0 App doen, die helaas vrij basaal is. De laad-/ontlaadtaken werken er niet in door mogelijk een iets aangepaste firmware. Die ondersteunt de door NextEnergy meegeleverde Earn-E P1-meter wel, maar om die buiten de NextEnergy App om te laten werken heb je voor zover ik kan zien een aanvullend Earn-E abonnement nodig, dat je uiteraard niet nodig hebt als je aanstuurt via de NextEnergy App.

Krijg zowel de Shelly Pro 3EM als HW P1-meter ook niet via de Foxcloud2.0 App werkend, dus ben nu via een omweg de App aan het reviewen omdat ik geen nul op de meter kan testen.

De master unit is hier recent gearriveerd, de uitbreiding komt als het goed is vandaag binnen. Inmiddels ook 2x nieuwe update van de Foxcloud App ontvangen, dus dan kijk ik later vandaag weer even of die for the time being ook daarmee aan te sturen is totdat NextEnergy ook niet-klanten functionaliteit aan de App toevoegt.

Op dit moment kan ik dus als niet-NextEnergy klant ook niet de NextEnergy App gebruiken en daarmee is voor zover ik kan zien aansturing van de accu vooralsnog niet mogelijk voor niet-NextEnergy klanten. Zal later vandaag weer even proberen of daar nu progressie in zit als ik de accu weer heb aangeloten.

Eind 2025 zou er wel ondersteuning voor niet klanten in moeten zitten en dan zou je mogelijk de Earn-E meter wel kunnen activeren en voor aanvullende functionaliteit de Foxcloud2.0 App kunnen gebruiken. Maar dat moet dus nog blijken. Waar het op wacht: Als niet klant in kunnen loggen in de App, je kunt nu alleen met een bestaand klantaccount inloggen, dat is dus wat ze nog moeten realiseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 05-09-2025 08:57 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey038
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:00
Zojuist contact gehad met NextEnergy, in de app onder het kopje verbruik stond mijn batterij op zelfconsumptie, en bij apparaten stond de batterij op Prijsgestuurd. Dit is een bug, en ze zijn ermee bezig. In mijn geval klopt de modus onder verbruik.

Daarnaast heb ik gevraagd als er iets van een roadmap bestaat om te kijken wat er in de toekomst gaat gebeuren. Dit bestond nog niet, en zeiden dat ze hier naar gingen kijken.

Persoonlijk vind ik de modus Zelfconsumptie en Prijsgestuurd een beetje warrig, bij zelfconsumptie laad de batterij op de zonnepanelen, echter bij een bewolkte dag zou hij dus niet bijladen op de goedkope uren. Dit zou in de toekomst wel mogelijk moeten zijn. Dit betekend dus dat je je batterij zelf moet schakelen naar Prijsgestuurd op een bewolkte dag.

Iemand ervaring met de modus zelfconsumptie / weinig zonne opbrengst als hij dan wel of niet bij laad via het net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:27
Jeffrey038 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:08:
Zojuist contact gehad met NextEnergy, in de app onder het kopje verbruik stond mijn batterij op zelfconsumptie, en bij apparaten stond de batterij op Prijsgestuurd. Dit is een bug, en ze zijn ermee bezig. In mijn geval klopt de modus onder verbruik.

Daarnaast heb ik gevraagd als er iets van een roadmap bestaat om te kijken wat er in de toekomst gaat gebeuren. Dit bestond nog niet, en zeiden dat ze hier naar gingen kijken.

Persoonlijk vind ik de modus Zelfconsumptie en Prijsgestuurd een beetje warrig, bij zelfconsumptie laad de batterij op de zonnepanelen, echter bij een bewolkte dag zou hij dus niet bijladen op de goedkope uren. Dit zou in de toekomst wel mogelijk moeten zijn. Dit betekend dus dat je je batterij zelf moet schakelen naar Prijsgestuurd op een bewolkte dag.

Iemand ervaring met de modus zelfconsumptie / weinig zonne opbrengst als hij dan wel of niet bij laad via het net?
Zelf heb ik nog geen NE batterij, maar volg dit topic wel. T.o.v. HW vind ik het wel fijn dat ze in ieder geval iets bieden vanuit de app om e.e.a. aan te sturen. Jammer dat dit nog niet via een API kan. Dit kan wel bij HW, echter via hun app kun je weer niks aansturen. NE vind ik best een aardige potentie hebben. Hopelijk is dit een blijvertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 23:17

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Jeffrey038 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:08:

Ja. Dat doet de batterij nog niet. Ik heb 4 units en bij bewolkte dag laad de batterij niet volledig op en doet hij nog niets met de uren. Dit gaat veranderen want het moet een slimme batterij worden en niet het een of ander. Ze zijn hier nog mee bezig. Op hun website staat ook uitleg over de terugverdien garantie waarin beide modussen gecombineerd uitgelegd worden. Hierbij staat dat dit “binnenkort” komt… zie mijn eerdere post met link :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3NsV_xawfcDKWZg9MWIQgIew4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiVTmRyJkHtmL5UwdhzZfRQd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey038
Aan top! Je link had ik even gemist! Ik ben benieuwd wanneer dit daadwerkelijk allemaal werkt. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpdijks
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-09 23:21
Ik heb zelf tot tevredenheid al een anbonnement bij NE.Ik zit zelf te twijfelen om een Headunit en 1 of 2 extra batterijen tekopen. Bij komend voordeel is dat je dan ook via Next Energie en een bureau je BTW retour kan krijgen.Dat maakt hem zelfs nog goedkoper..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De review staat inmiddels klaar voor publicatie, ik wacht alleen nog op de uitbreidingsunit om te arriveren. Die is vandaag ipv hier bezorgd om onverklaarbare redenen retour afzender gegaan door Transmission. Dus moet helaas nog even wachten :X Wil natuurlijk graag een complete review publiceren.

Weer contact met NextEnergy gehad. Vanaf december 2025 wordt de app ook voor niet-NextEnergy klanten beschikbaar incl. alle functionaliteiten, dus zowel zelfconsumptie als dynamisch handelen.

Daarnaast was de prijs voorheen 1399 voor een master en 750 voor een uitbreiding, dat is nu 999 voor een master en 750 voor een uitbreiding.

Nog even navraag gedaan over Home Assistant. De planning daarvan is nog onbekend, maar komt er vermoedelijk wel aan. Als je dit 100% zeker wil gaan gebruiken, dan uiteraard wachten op definitieve bevestiging, want dat kan natuurlijk ook nog lang op zich laten wachten.

Moet zeggen: Goede prijsstelling, ook mooi dat vanaf december (hopelijk geen vertraging) alle functionaliteiten voor iedereen beschikbaar komen. Maar let op: Uiteraard geen garanties vanuit mijn kant, don't shoot the messenger, dus ga pas over tot aanschaf totdat het product daadwerkelijk doet wat je ervan verwacht en nodig hebt. Of al eerder, maar accepteer dan het risico.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Balen dat het retour gaat. Duimen dat je t snel in huis hebt. Hebben ze iets losgelaten over het slim werken van de batterij? Beide modussen gecombineerd tegelijk actief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

phemelrijk schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:56:
Balen dat het retour gaat. Duimen dat je t snel in huis hebt. Hebben ze iets losgelaten over het slim werken van de batterij? Beide modussen gecombineerd tegelijk actief?
Nee, ik weet dus wel dat beide modi ook voor niet-NextEnergy klanten beschikbaar komen en daarmee de aansturing dus voor iedereen "slim wordt". Wordt dat dan niet verward door het automatisch slim selecteren van 1 van de modi door de software? Want daar heb ik nog niets over gehoord.

Zou dan vermoedelijk de AI mode worden zoals veel bedrijven dat noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Ja idd. Zoals t nu online omschreven staat doet ( of zou het zo gaan worden ) de batterij het geheel automatisch..misschien een gecombineerde modus?.. we gaan t zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

phemelrijk schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:06:
Ja idd. Zoals t nu online omschreven staat doet ( of zou het zo gaan worden ) de batterij het geheel automatisch..misschien een gecombineerde modus?.. we gaan t zien :)
Wat ik hier met de andere thuisaccu's heb gescript via Home Assistant komt daar ook wel redelijk mee overeen. Het is iets complexer als nu weergegeven, maar op hoofdlijnen:
  • Duur terugleveren
  • Daartussen NOM, dus zowel laden als ontladen op basis van zonnestroom
  • Goedkoop inkopen
Waarbij ik voor NOM dan ook nog Smart Discharge en Smart Charge hanteer. Dus bij dure uren wel ontladen, maar niet laden. Bij goedkope uren wel laden, maar niet ontladen.

Vanaf 1-1-2027 wil je dit anders inrichten, dan alleen NOM en bij volle accu's duur terugleveren, maar tot die tijd is bovenstaande een leuke combinatie van ROI en NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:47:
[...]

Wat ik hier met de andere thuisaccu's heb gescript via Home Assistant komt daar ook wel redelijk mee overeen. Het is iets complexer als nu weergegeven, maar op hoofdlijnen:
  • Duur terugleveren
  • Daartussen NOM, dus zowel laden als ontladen op basis van zonnestroom
  • Goedkoop inkopen
Waarbij ik voor NOM dan ook nog Smart Discharge en Smart Charge hanteer. Dus bij dure uren wel ontladen, maar niet laden. Bij goedkope uren wel laden, maar niet ontladen.

Vanaf 1-1-2027 wil je dit anders inrichten, dan alleen NOM en bij volle accu's duur terugleveren, maar tot die tijd is bovenstaande een leuke combinatie van ROI en NOM.
Goedkoop inkopen is toch in de periode dat er veel zonne-energie is? Heb je dan niet het risico dat je stroom laadt van het net, de accu vol is en zonne-energie terug geleverd moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Plug in
  • Laatst online: 14:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WkUeVYbNh4RJadcfyU-MLIaqZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iFFNaV4UBmybEV9QgkC6S72.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Plug in
Bovenstaande grafiek geeft het % prijsverschil aan t.o.v. de door NE-gerapp0rteerde, gemiddelde kale prijs per kWh. De periode 1 t/m 27 augustus is de prijs zonder de plug-in accu bij een dynamisch contract. Na 27 augustus is de accu geleverd en ingesteld op prijsgestuurd. Ik heb geen zonnepanelen: Dus, overdag goedkoop laden en 's-avonds leveren.

Geen slecht resultaat tot zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

meesje schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:54:
[...]

Goedkoop inkopen is toch in de periode dat er veel zonne-energie is? Heb je dan niet het risico dat je stroom laadt van het net, de accu vol is en zonne-energie terug geleverd moet worden?
Klopt, daarmee sla je indirect al je eigen zonneopwek in de goedkope uren dat je er dynamisch toch het minste voor terugkrijgt op in je accu. En ja, dat "risico" (ik vind het persoonlijk juist ok) loop je dan, maar dan lever je dus automatisch tijdens duurdere uren terug. Dat is tot 1-1-2027 financieel gezien de beste werkwijze, mits de spread tussen inkoop en verkoop hoog genoeg is.

Het is op dit moment het beste voor het stroomnet en jezelf om stroom tijdens de duurdere uren vanuit je zonnepanelen het net op te laten vloeien ipv in je eigen accu's op te slaan. Tenzij je per se je eigen stroom wil gebruiken uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey038
Zojuist een nieuwe app voorbij zien komen van NextEnergy voor de thuisbatterij.

Ik krijg nog een foutmelding maar ik gok dat die binnenkort helemaal werkend is.

Hiermee kun je dus ook kijken wat je batterij in het verleden heeft gedaan, ipv nu in de NE app alleen voor vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-ud_baTjKkb3if31oNnsMEd7Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zwfxJkRRWVKzplZAefHYPBl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxmcjjWo-AsWlqYNrUCUEQbzKX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFIo0dAeDEpsaUqiyChcfEOC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNEX98q3QOhNOgtf6sZbi0GBtBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYelzHHekfvdmZ08U33N0W05.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Plug in
Jeffrey038 schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:05:
Zojuist een nieuwe app voorbij zien komen van NextEnergy voor de thuisbatterij.

Ik krijg nog een foutmelding maar ik gok dat die binnenkort helemaal werkend is.

Hiermee kun je dus ook kijken wat je batterij in het verleden heeft gedaan, ipv nu in de NE app alleen voor vandaag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geldt dit ook voor de plug-in batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
De Plug in schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:47:
[...]

Geldt dit ook voor de plug-in batterij?
Dit topic gaat over de plug-in thuisbatterij. Dus ik nam aan van wel. Maar goede vraag. In de app omschrijving hebben ze het over een Next Gateway.

[ Voor 10% gewijzigd door meesje op 08-09-2025 13:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De uitbreiding is met wat vertraging eindelijk binnengekomen en aangesloten. Vond de omvormer op zichzelf niet zo heel mooi, maar smoelt eigenlijk prima zo :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d38e5l3C8dVCoxvBEEa4vgMYXms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPEhB9QR4CqaUOZe03ZKe9yx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Taro schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:57:
De uitbreiding is met wat vertraging eindelijk binnengekomen en aangesloten. Vond de omvormer op zichzelf niet zo heel mooi, maar smoelt eigenlijk prima zo :)
[Afbeelding]
Mooi!
Ik ben heel erg benieuwd naar je review!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Mooi setje idd :) benieuwd naar jouw ervaringen idd! Ik zie in de app dat de batterij nu aanbeveelt op prijsgestuurd te werken. Dit terwijl NE juist adviseert zelfconsumptie te gebruiken. Ik blijf t maar onduidelijk vinden hoe men dit implementeert. We willen denk ik toch dat naast de goedkope uren laden de beschikbare zon energie tijdens die uren en daarnaast gebruikt worden om de accu’s te laden zodat deze ook kunnen compenseren in de dure uren en daarnaast..zou toch niet zo moeten zijn dat we zelf t een of andere moeten kiezen en/of zelf moeten schakelen naar gelang de te verwachten weersverwachting…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Aangezien het product inmiddels leverbaar is en de huidige topicstarter het topic niet langer kan onderhouden gaan we verder in deel 2: Het grote NextEnergy Thuis Batterij topic - Deel #2.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.