Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0r3n41991
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-10 16:43
Is er iemand die mij kan vertellen hoe lang het AC snoer is wat meegeleverd wordt? ( zeer hoge WCD hier in huis dus moet controleren of hij het wel haalt.. )

NextEnergy kan er zelf niks over zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:59
z0r3n41991 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:27:
Is er iemand die mij kan vertellen hoe lang het AC snoer is wat meegeleverd wordt? ( zeer hoge WCD hier in huis dus moet controleren of hij het wel haalt.. )

gewoon een paar extra expansion batterijen kopen dan komt dat snoer ook hoger :)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0r3n41991
Zelfs dan zou het snoer nog minimaal 120cm lang moeten zijn. Wcd begint op 230 hoog😐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-10 10:37

phemelrijk

Wat is dat dan ?

z0r3n41991 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:27:

Hier ca 2,40 meter (snel gemeten) en stekker zit aan bovenkant master batterij dus de hoogte komt daar nog bij +20cm ca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
even kijken. Kort vraagje. Ik heb mijn auto op zonneladen staan. Ik heb het idee dat de batterij ook probeert mee te helpen met laden. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Wat is de makkelijkste oplossing? Net ietjes minder laden dan de zonnepanelen zodat de p1 meter laat zien dat energie het huis uit gaat? Pakt de fox ess dan automatisch dat beetje stroom op? Mijn autolader gaat in stappen van 1A*3F dus 660W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0r3n41991
ben ik overigens de enige die afgeschikt wordt door het maximale geluidsniveau? Ik vind 45dB niet echt bepaald stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-10 15:13
z0r3n41991 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:21:
ben ik overigens de enige die afgeschikt wordt door het maximale geluidsniveau? Ik vind 45dB niet echt bepaald stil...
Wist niet dat het geluid kon maken. Heb die van mij nog niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
m0nkz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:38:
[...]

Wist niet dat het geluid kon maken. Heb die van mij nog niet gehoord.
same here. Ik hoor wel wat gezoem als hij aan het ontladen of laden is maar zeker geen 45 db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Zo wij hebben de batterij ook getest en gereviewed.

Ik moet zeggen vind het eigenlijk wel een mooi ding, vooral de installatie via app, de app zelf (overzichtelijk in vergelijking met andere merken) en best intuitief allemaal. Soort Homewizard 2.0.

Heb ook helder gekregen vanuit NextEnergy dat ze zich niet richten op EPEX day ahead handel optimalisatie, ook al werd dat op hun website genoemd (inmiddels aangepast). De prijsgestuurde mode is vooral bedoeld om op goedkope uren te laden en dure uren die lading te gebruiken en dus niet terug naar net op dure momenten. De teksten op de site zijn daar wat verwarrend over, dat gaan ze nu aanpassen. Dus je hebt eigenlijk een soort lente-zomer mode (zelfconsumptie) en herfst en winter mode (prijsgestuurde modus).

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:11
mrme12345 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:01:
Zo wij hebben de batterij ook getest en gereviewed.

Ik moet zeggen vind het eigenlijk wel een mooi ding, vooral de installatie via app, de app zelf (overzichtelijk in vergelijking met andere merken) en best intuitief allemaal. Soort Homewizard 2.0.

Heb ook helder gekregen vanuit NextEnergy dat ze zich niet richten op EPEX day ahead handel optimalisatie, ook al werd dat op hun website genoemd (inmiddels aangepast). De prijsgestuurde mode is vooral bedoeld om op goedkope uren te laden en dure uren die lading te gebruiken en dus niet terug naar net op dure momenten. De teksten op de site zijn daar wat verwarrend over, dat gaan ze nu aanpassen. Dus je hebt eigenlijk een soort lente-zomer mode (zelfconsumptie) en herfst en winter mode (prijsgestuurde modus).
Dus op dat vlak ook HW 2.0. :)
Ik ben overigens nog steeds wel benieuwd hoe ze de vier jaar terugverdientijd gaan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Dus op dat vlak ook HW 2.0. :)
Ik ben overigens nog steeds wel benieuwd hoe ze de vier jaar terugverdientijd gaan berekenen.
Ja dat is ons ook niet helemaal helder geworden, rekenvoorbeeld op website gaat ook uit van situatie na 1-1-2027 dus verwarrend. Maar ze zullen dat wel snel duidelijker gaan maken is mijn verwachting, ze stonden in ieder geval erg open voor onze feedback en hebben zelf al het een en ander aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
justice strike schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:45:
[...]

same here. Ik hoor wel wat gezoem als hij aan het ontladen of laden is maar zeker geen 45 db
Nee precies, nauwelijks te horen op een zoemend geluidje na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mrme12345 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Ja dat is ons ook niet helemaal helder geworden, rekenvoorbeeld op website gaat ook uit van situatie na 1-1-2027 dus verwarrend. Maar ze zullen dat wel snel duidelijker gaan maken is mijn verwachting, ze stonden in ieder geval erg open voor onze feedback en hebben zelf al het een en ander aangepast.
ik hoop dat ze 2 batterijen gaan ondersteunen. Dat zorgt ervoor dat bijna de hele stroomvoorziening voor de warmtepomp voor zijn rekening genomen wordt (1600w van de 1800w die de warmtepomp gebruikt). Dan wil ik nog best een expansion nemen.

Overigens zie ik dat 2.2kw erg weinig is. Hij is heel snel leeg. Zou wel mooi zijn geweest als ze een centen teller hadden gemaakt zodat je ziet hoeveel centen je bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
justice strike schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

ik hoop dat ze 2 batterijen gaan ondersteunen. Dat zorgt ervoor dat bijna de hele stroomvoorziening voor de warmtepomp voor zijn rekening genomen wordt (1600w van de 1800w die de warmtepomp gebruikt). Dan wil ik nog best een expansion nemen.

Overigens zie ik dat 2.2kw erg weinig is. Hij is heel snel leeg. Zou wel mooi zijn geweest als ze een centen teller hadden gemaakt zodat je ziet hoeveel centen je bespaart.
Die 'cententeller' zijn ze nu mee bezig en verwachten ze binnen een paar weken live te hebben (inzicht in je opbrengsten en wat je met je batterij verdiend hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
justice strike schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Toen ik daar navraag over deed gaven ze aan dat vanuit veiligheidsoverwegingen niet van plan te zijn. 1 omvormer zal vooralsnog de max zijn.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcrc
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07-10 23:50
Omze batterij doet het inmiddels naar behoren. Wat nog iets beter zou kunnen is dat de batterij nu echt naar de prijzen van 0.00 -23.59 kijkt en vaak van 10.00-0.00 of van 23.00-0.00 gaat laden terwijl het 0.01 uur de volgende dag vaak goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Taro schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:40:
[...]

Toen ik daar navraag over deed gaven ze aan dat vanuit veiligheidsoverwegingen niet van plan te zijn. 1 omvormer zal vooralsnog de max zijn.
dan moet ik even kijken naar een geschikte andere batterij die er naast kan. in principe kan het een simpel systeem zijn. Als ik de fox ess in homeassistant kan krijgen kan ik gewoon de andere batterij het gedrag van fox ess laten volgen. nu even kijken of ik een rj45 - rs482 convertertje kan vinden en dat er wat bruikbare info uit de fox ess komt.

[ Voor 10% gewijzigd door justice strike op 08-10-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
rcrc schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:17:
Omze batterij doet het inmiddels naar behoren. Wat nog iets beter zou kunnen is dat de batterij nu echt naar de prijzen van 0.00 -23.59 kijkt en vaak van 10.00-0.00 of van 23.00-0.00 gaat laden terwijl het 0.01 uur de volgende dag vaak goedkoper is.
Sterker nog, Ik zie soms dat hij voor 23:59 voor 17cent laad en dan na 0:00 het ontlaad voor 14 cent... dat is natuurlijk niet heel handig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-10 15:09
Ik heb sinds gisteren ook een Next Energy batterij. Overgenomen via Marktplaats.

Hij werkt prima, en ik ben aan de slag om hem lokaal te benaderen via Modbus en Home Assistant.
Op het wifi IP staat poort 502 open, en ik kan heel wat modbus registers lezen, al mis ik nog officiële Modbus documentatie.
De RJ45 aansluiting werkt als LAN (wel PoE uitzetten als je dat hebt!)
Dus ik vermoed dat LAN 2 paar gebruikt (=100 mbit max), en RS485 op de andere 2 paren staat.

Als ik eea goed heb uitgezocht, wil ik hem toe laten voegen aan de foxess_modbus integratie. (https://github.com/nathanmarlor/foxess_modbus)

Ondertussen heb ik een testje lopen en zie de modbus data in HomeAssistant:
(Ik zie veeeel meer sensors, maar dan word het zo'n lange post)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ca0YL-3HKI94Q-uISgp7-LLCP4Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CaPnhWsIDoMQqEiE1JlRFjTV.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tW5G6UfkhEgbCpHEFSQK_eQG7Os=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jOf01WnosXdQ7kAXcQ1TnGG7.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Wimbo op 10-10-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Wimbo schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:30:
Ik heb sinds gisteren ook een Next Energy batterij. Overgenomen via Marktplaats.

Hij werkt prima, en ik ben aan de slag om hem lokaal te benaderen via Modbus en Home Assistant.
Op het wifi IP staat poort 502 open, en ik kan heel wat modbus registers lezen, al mis ik nog officiële Modbus documentatie.
De RJ45 aansluiting werkt als LAN (wel PoE uitzetten als je dat hebt!)
Dus ik vermoed dat LAN 2 paar gebruikt (=100 mbit max), en RS485 op de andere 2 paren staat.

Als ik eea goed heb uitgezocht, wil ik hem toe laten voegen aan de foxess_modbus integratie. (https://github.com/nathanmarlor/foxess_modbus)

Ondertussen heb ik een testje lopen en zie de modbus data in HomeAssistant:
(Ik zie veeeel meer sensors, maar dan word het zo'n lange post)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er veelbelovend uit! Hou ons op de hoogte svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:18
Ik wist niet dat dit topic hier was van de Next Energy plug in thuisbatterijen.
Zelf heb ik 2 modules. 1 master unit en 1 uitbreiding. Tot vandaag had ik hem op zelf consumptie staan maar vandaag overgeschakeld naar prijsgestuurd.

Wat ik beter had willen zien is meer de controle over de batterij.
Onze elektrische auto die V2G kan laden begint vaak rond 10.00 met laden tot ongeveer 17.00. Het stukje uit de Plug in thuis batterij stopt die ook in de auto en in de avonden wanneer de stroom waak wat duurder is ontlaad de auto maar laad die eerst weer de batterij vol. Niet heel efficiënt...

Nu ben ik een beginneling met HA en wil kijken of ik hier iets mee kan gaan doen om de 2 accu systemen te combineren in huis. In de zomer ruim voldoende opwek van de panelen alleen de uitdaging is juist de periode wanneer er minder zonne energie beschikbaar is.

Is de integratie makkelijk te doen in HA van de thuisbatterijen?

Batterij heeft Wi-Fi verbinding maar heb toch ook de bedrade aansluiting gedaan. Doet die uberhaupt iets met deze verbinding?
En ik heb onderstaande software. Hoe update ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8u24U4YKKElMo6UJu3lpX4RtN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zwSmro3huNAkxdhw1pcevqU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wimbo
Ik heb een Home Assistant integratie gemaakt voor de Next Energy Thuisbatterij: https://github.com/wimb0/...nextenergy-battery-modbus :)

Momenteel leest hij alleen data uit, zodat je de batterij aan het energy dashboard kan koppelen en om meer info over het apparaat in te zien. (De aansturing gebeurd dus altijd door de Next Energy app!)

Dit is een nieuwe integratie, alleen voor de Next Energy Thuisbatterij en gebruikt Modbus TCP om de batterij uit te lezen. Er is dus geen cloud afhankelijkheid.
(Dit is GEEN een kopie van de foxess_modbus integratie. (https://github.com/nathanmarlor/foxess_modbus), die werkt momenteel anders en is meer geschikt voor Fox ESS hybride inverters)

Misschien Next Energy maar eens mailen of ze officiele modbus documentatie hebben, want Fox ESS NL en China reageren niet op mijn emails.

(Brand icons en logo komen nog, evenals opname in HACS default)

[ Voor 38% gewijzigd door Wimbo op 12-10-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbo
Kevin1990 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:44:
Ik wist niet dat dit topic hier was van de Next Energy plug in thuisbatterijen.
Zelf heb ik 2 modules. 1 master unit en 1 uitbreiding. Tot vandaag had ik hem op zelf consumptie staan maar vandaag overgeschakeld naar prijsgestuurd.

Wat ik beter had willen zien is meer de controle over de batterij.
Onze elektrische auto die V2G kan laden begint vaak rond 10.00 met laden tot ongeveer 17.00. Het stukje uit de Plug in thuis batterij stopt die ook in de auto en in de avonden wanneer de stroom waak wat duurder is ontlaad de auto maar laad die eerst weer de batterij vol. Niet heel efficiënt...

Nu ben ik een beginneling met HA en wil kijken of ik hier iets mee kan gaan doen om de 2 accu systemen te combineren in huis. In de zomer ruim voldoende opwek van de panelen alleen de uitdaging is juist de periode wanneer er minder zonne energie beschikbaar is.

Is de integratie makkelijk te doen in HA van de thuisbatterijen?

Batterij heeft Wi-Fi verbinding maar heb toch ook de bedrade aansluiting gedaan. Doet die uberhaupt iets met deze verbinding?
En ik heb onderstaande software. Hoe update ik?

[Afbeelding]
Volgens mij doet de bedrade aansluiting niets, ik had ook graag gezien dat deze te gebuiken was ipv WiFi.
Ik heb dezelfde firmware/software versie, maar zie ook geen update melding in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Wimbo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:51:
Ik heb een Home Assistant integratie gemaakt voor de Next Energy Thuisbatterij: https://github.com/wimb0/...nextenergy-battery-modbus :)

Momenteel leest hij alleen data uit, zodat je de batterij aan het energy dashboard kan koppelen en om meer info over het apparaat in te zien. (De aansturing gebeurd dus altijd door de Next Energy app!)

Dit is een nieuwe integratie, alleen voor de Next Energy Thuisbatterij en gebruikt Modbus TCP om de batterij uit te lezen. Er is dus geen cloud afhankelijkheid.
(Dit is GEEN een kopie van de foxess_modbus integratie. (https://github.com/nathanmarlor/foxess_modbus), die werkt momenteel anders en is meer geschikt voor Fox ESS hybride inverters)

Misschien Next Energy maar eens mailen of ze officiele modbus documentatie hebben, want Fox ESS NL en China reageren niet op mijn emails.

Misschien wel interessant en leuk om te melden: In 2024 sprak ik Zendure en vroeg ik of ze een Home Assistant integratie gingen realiseren voor hun thuisaccu's. Het antwoord was dat die in 2025 op de roadmap stond. Ondertussen is een Tweaker aan de slag gegaan met dat zelf te realiseren. Na feedback vanuit de community hier en vele uren debuggen vanaf o.a. mijn kant met vele devices is die Tweaker met Zendure in contact gekomen. Inmiddels is zijn Home Assistant integratie de officiële Zendure integratie geworden, win/win.

NextEnergy heeft aangegeven op termijn Home Assistant ondersteuning aan te willen bieden, maar zoals ik hier eerder heb aangegeven: Eerst zien, dan geloven. Maar mocht jij of iemand anders, of meerdere Tweakers gezamenlijk, mogelijkheden zien om dit verder uit te breiden dan kan NextEnergy maar zo interesse hebben om in ruil voor een vergoeding, of misschien wat extra uitbreidingsaccu's die integratie naar een officiële versie om te zetten. Evt. willen ze daar dan ook vast wel medewerking aan verlenen door firmware updates te pushen, MQTT mogelijk te maken, etc.

Dergelijke initiatieven worden door de community gewaardeerd, maar wie weet kunnen ze ook een win/win worden voor de ontwikkelaar en het betrokken bedrijf. Dus schroom vooral niet om ze hier ook over te informeren of bij te betrekken als je het leuk vindt dit verder uit te werken en door te ontwikkelen d:)b

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:24:
[...]

Misschien wel interessant en leuk om te melden: In 2024 sprak ik Zendure en vroeg ik of ze een Home Assistant integratie gingen realiseren voor hun thuisaccu's. Het antwoord was dat die in 2025 op de roadmap stond. Ondertussen is een Tweaker aan de slag gegaan met dat zelf te realiseren. Na feedback vanuit de community hier en vele uren debuggen vanaf o.a. mijn kant met vele devices is die Tweaker met Zendure in contact gekomen. Inmiddels is zijn Home Assistant integratie de officiële Zendure integratie geworden, win/win.

NextEnergy heeft aangegeven op termijn Home Assistant ondersteuning aan te willen bieden, maar zoals ik hier eerder heb aangegeven: Eerst zien, dan geloven. Maar mocht jij of iemand anders, of meerdere Tweakers gezamenlijk, mogelijkheden zien om dit verder uit te breiden dan kan NextEnergy maar zo interesse hebben om in ruil voor een vergoeding, of misschien wat extra uitbreidingsaccu's die integratie naar een officiële versie om te zetten. Evt. willen ze daar dan ook vast wel medewerking aan verlenen door firmware updates te pushen, MQTT mogelijk te maken, etc.

Dergelijke initiatieven worden door de community gewaardeerd, maar wie weet kunnen ze ook een win/win worden voor de ontwikkelaar en het betrokken bedrijf. Dus schroom vooral niet om ze hier ook over te informeren of bij te betrekken als je het leuk vindt dit verder uit te werken en door te ontwikkelen d:)b
Vorige week gaf NextEnergy geen prioriteit te gaan geven aan HA integratie helaas. Ze richten zich wat dat betreft echt op set-and-forget gebruikers en minder op techneuten. Ik verwacht niet dat ze hier iets mee gaan doen. Maar @Wimbo mooi initiatief en hopelijk sluiten ze een x aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
mrme12345 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Vorige week gaf NextEnergy geen prioriteit te gaan geven aan HA integratie helaas. Ze richten zich wat dat betreft echt op set-and-forget gebruikers en minder op techneuten. Ik verwacht niet dat ze hier iets mee gaan doen. Maar @Wimbo mooi initiatief en hopelijk sluiten ze een x aan.
Had ik al wel verwacht. Zeggen dat je iets van plan bent vs er daadwerkelijk mee aan de slag gaan en resources op zetten zijn 2 heel verschillende zaken. Daarom is het waarschijnlijk aan de community om er iets van te maken en NextEnergy daar hopelijk in mee te krijgen.

Overigens zou FoxESS hier natuurlijk ook een duit in het zakje kunnen doen, met een super goede white label integratie zouden veel meer partijen hun producten afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:11
Taro schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

Had ik al wel verwacht. Zeggen dat je iets van plan bent vs er daadwerkelijk mee aan de slag gaan en resources op zetten zijn 2 heel verschillende zaken. Daarom is het waarschijnlijk aan de community om er iets van te maken en NextEnergy daar hopelijk in mee te krijgen.
Het was voor mijn tijd, maar is het destijds ook zo niet gegaan bij HomeWizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
meesje schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:44:
[...]

Het was voor mijn tijd, maar is het destijds ook zo niet gegaan bij HomeWizard?
Is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar op een gegeven moment gaat ieder bedrijf de rekensom maken: Hoeveel extra omzet/marge genereer ik door investering X te doen en ten koste van wat gaat die investering/ontwikkelcapaciteit en levert dat meer/minder op. Dan ook nog een make or buy decision: Misschien wil FOX dit stukje wel verder voor ze ontwikkelen. Of moeten ze er een eigen ontwikkelteam op zetten die bijv. niets van Python, Home Assistant, etc. weet en helemaal bij-/omgeschoold moet worden.

HomeWizard kan alles zelf aanpassen rondom BMS, Firmware, etc. en NextEnergy kan dat maar tot op zekere hoogte omdat ze de hardware ergens anders inkopen. Dan is het ook altijd lastiger om voorrang te krijgen bij ontwikkelingen. HW is een hardware- en softwareproducent, NextEnergy is een energieleverancier en niet/minder ingericht op hardware productontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
Taro schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:24:
[...]

mrme12345 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Wie weet. Moet ik wel een ingang hebben bij NextEnergy bij iemand die echt over de thuisbatterij gaat of er technische kennis van heeft.
Ik kan me ook zo maar voorstellen dat ze niet zitten te wachten op het lokaal aanspreken van de batterij.

Set en forget is prima voor de meeste gebruikers, maar ik wilde graag lokale toegang om de batterij uit te lezen en hem op te nemen in Home Assistant voor het energy dashboard.
En gewoon omdat ik het apparaat heb gekocht / mijn eigendom is en in ieder geval voor monitoring vind dat je niet afhankelijk hoeft te zijn van een Cloud app of leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:51
Kevin1990 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:44:

Onze elektrische auto die V2G kan laden begint vaak rond 10.00 met laden tot ongeveer 17.00. Het stukje uit de Plug in thuis batterij stopt die ook in de auto en in de avonden wanneer de stroom waak wat duurder is ontlaad de auto maar laad die eerst weer de batterij vol.
Interessant, wat voor laadpaal gebruik je voor V2H/V2G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Wimbo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

[...]

Wie weet. Moet ik wel een ingang hebben bij NextEnergy bij iemand die echt over de thuisbatterij gaat of er technische kennis van heeft.
Ik kan me ook zo maar voorstellen dat ze niet zitten te wachten op het lokaal aanspreken van de batterij.

Set en forget is prima voor de meeste gebruikers, maar ik wilde graag lokale toegang om de batterij uit te lezen en hem op te nemen in Home Assistant voor het energy dashboard.
En gewoon omdat ik het apparaat heb gekocht / mijn eigendom is en in ieder geval voor monitoring vind dat je niet afhankelijk hoeft te zijn van een Cloud app of leverancier.
Ik heb er een ingang, dus indien gewenst kan ik jullie met elkaar in contact brengen.

Lokale aansturing is een enorme pre, sterker nog, veel consumenten bepalen hun keuze voor een product op het feit dat iets lokaal aan te sturen is. Ik als producent zou er alleen maar blij mee zijn als dat kan. Het BMS moet er vervolgens voor zorgen dat alles binnen de veilige kaders blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
GM15 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Interessant, wat voor laadpaal gebruik je voor V2H/V2G?
Ik heb een Wallbox Quasar 1 uit België gehaald. Zat nog nieuw in de doos dus was top!
Enige nadeel hij kan tot max 20A laden en ontladen 1 fase. De Nissan Leaf die we hebben is overigens ook 1 fase. Auto staat als het droog is bijna altijd 5 van de 7 dagen thuis dus dan is het onze thuisbatterij. Dik tevreden mee en wil hem nu in HA zelfstandig laten werken en handelen echter ben ik nog een groentje met HA. Ik ben nu bezig met de load balancing via HA in te stellen..
Overigens is de Nissan met de Wallbox volgens mij 1 van de weinige die dit nu kan in Nederland. Outlander en Eclipse kunnen het ook als ze een ChaDeMo stekker hebben zoals ook onze Leaf.
Wel alleen in combi met de Wallbox en de luxere modellen van bovengenoemde Mitsubishi's.

Het leek mijn mooi om de plug in thuis batterij samen te laten werken met de Nissan maar die vlieger gaat dus voorlopig nog niet op en word dus alleen nog monitoren maar wie weet in de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Wimbo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Volgens mij doet de bedrade aansluiting niets, ik had ook graag gezien dat deze te gebuiken was ipv WiFi.
Ik heb dezelfde firmware/software versie, maar zie ook geen update melding in de app.
Ah oké. Inderdaad wel jammer. Ik probeer alles wat bedraad kan te doen in huis met zo min mogelijk wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990

Oke goed bezig! Dus degene gebruiken die jij hebt gebouwd?
Is dat een beetje zelf in HA op te nemen of moet je daar een pro voor zijn? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbo
Kevin1990 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:29:
[...]

Oke goed bezig! Dus degene gebruiken die jij hebt gebouwd?
Is dat een beetje zelf in HA op te nemen of moet je daar een pro voor zijn? 8)7
Mijn integratie is momenteel gemaakt om alleen de status van de batterij en enkele sensors uit te lezen.
Ik gebruik hem zelf om de batterij in het energie dashboard van HA te krijgen en meerdere sensors in de gaten te houden voor leuke grafiekjes.
Installatie is niet moeilijk en staat beschreven in de README.MD onder Installation.
Zie https://github.com/wimb0/...nextenergy-battery-modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Jonker
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-10 14:10
Hallo allemaal,
Hier een eenvoudige plug&play gebruiker van de thuisbatterij: wat mij opvalt is dat de FOX ESS steeds maar één dal per dag gebruikt om op te laden. B.v. vandaag: vannacht is hij gaan laden om de stroom 's-morgens bij wat hogere stroomprijzen te gebruiken. Maar in de middag heeft ie geen gebruik gemaakt van de lage prijzen om dit vanavond weer te gaan gebruiken.
Hebben jullie dat ook? Is daar wat aan te doen? Behalve een optie om het laden handmatig in te stellen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshrr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:09

Misschien een domme vraag, maar hoe kom ik aan de "Modbus Slave ID" van mijn batterij. Kan iedereen dat of heb ik hier iets extras voor nodig? Woensdag kan ik mijn batterij aansluiten, daar mijn contract dan ingaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbo
Tshrr schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Misschien een domme vraag, maar hoe kom ik aan de "Modbus Slave ID" van mijn batterij. Kan iedereen dat of heb ik hier iets extras voor nodig? Woensdag kan ik mijn batterij aansluiten, daar mijn contract dan ingaat.
Het modbus slave-id is 1, als je verbinding maakt op het IP adres van de batterij. (Nadat de wifi is geconfigureerd en de batterij zichtbaar is in de app)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fransbenik
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 26-10 08:50
Ook ik ben nu een paar dagen in het bezit van de thuisbatterij met twee uitbreidingen. De eerste resultaten vallen mij bijzonder tegen. Ik heb de batterij op prijsgestuurd ingesteld, maar dat hij dan gaat laden bij de laagste tarieven snap ik maar dat er ontladen wordt op een moment dat het 1 cent scheelt wordt er geen rekening gehouden met de inefficiënte van de batterij en dan kost het geld ipv dat het bespaart.

Een ander moment van verbazing had ik toen vandaag de tarieven richting 50 cent gingen, waarom dan niet maximaal ontladen?

Heeft iemand met dezelfde constateringen al contact gehad met NE en komt er een oplossing hiervoor, kan ik mij beter gaan verdiepen in HA, of de boel terugsturen aangezien ik toch wel een beetje het idee hebt dat e.e.a. niet goed is voorgespiegeld. (De 'slimme marktmodus' is namelijk een beetje dom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990

Gelukt! Bedankt. Welke sensoren gebruik je om hem mee te nemen in het energie dashboard?

Il had overigens ergens wel gedacht dat er een bepaalde sensor zou zijn op welke modus de accu zou staan. Omdat het toch niet helemaal lekker werkt met de auto die we ook gebruiken als thuisbatterjj is de prijsgestuurde modus niet fijn. Ontlaad en laad niet altijd. Ik gok door het vermogen wat er dan gevraagd of teruggekeerd wordt?

De zelf consumptie ook niet want de accu laad de auto in de ochtend en einde middag om daarna de auto dit weer te doen met de accu met ontladen.

Zou een smart plug zoals home wizard of klik aan klik uit niet iets zijn om zelf wat meer regie te krijgen? Ik neen aan dat de accu herkent dat die zijn energie niet kwijt kan omdat de plug uit staat of zou zoiets niet kunnen werken in HA?

[ Voor 24% gewijzigd door Kevin1990 op 13-10-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
fransbenik schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:23:
Ook ik ben nu een paar dagen in het bezit van de thuisbatterij met twee uitbreidingen. De eerste resultaten vallen mij bijzonder tegen. Ik heb de batterij op prijsgestuurd ingesteld, maar dat hij dan gaat laden bij de laagste tarieven snap ik maar dat er ontladen wordt op een moment dat het 1 cent scheelt wordt er geen rekening gehouden met de inefficiënte van de batterij en dan kost het geld ipv dat het bespaart.

Een ander moment van verbazing had ik toen vandaag de tarieven richting 50 cent gingen, waarom dan niet maximaal ontladen?

Heeft iemand met dezelfde constateringen al contact gehad met NE en komt er een oplossing hiervoor, kan ik mij beter gaan verdiepen in HA, of de boel terugsturen aangezien ik toch wel een beetje het idee hebt dat e.e.a. niet goed is voorgespiegeld. (De 'slimme marktmodus' is namelijk een beetje dom).
Valt mij ook wat tegen.
Bij ons nog vervelender want onze auto laadde op dat moment ook terug en dan doet de plug in batterij niks omdat die ziet dat er aardig wat geleverd wordt. Overigens wel een andere fase.

Die bijna €0,50 is een beetje vertekent beeld want dat is niet de vergoeding. Die was op de piek €0,28. De kale beurs prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
Kevin1990 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:36:
[...]

Gelukt! Bedankt. Welke sensoren gebruik je om hem mee te nemen in het energie dashboard?

Il had overigens ergens wel gedacht dat er een bepaalde sensor zou zijn op welke modus de accu zou staan. Omdat het toch niet helemaal lekker werkt met de auto die we ook gebruiken als thuisbatterjj is de prijsgestuurde modus niet fijn. Ontlaad en laad niet altijd. Ik gok door het vermogen wat er dan gevraagd of teruggekeerd wordt?

De zelf consumptie ook niet want de accu laad de auto in de ochtend en einde middag om daarna de auto dit weer te doen met de accu met ontladen.

Zou een smart plug zoals home wizard of klik aan klik uit niet iets zijn om zelf wat meer regie te krijgen? Ik neen aan dat de accu herkent dat die zijn energie niet kwijt kan omdat de plug uit staat of zou zoiets niet kunnen werken in HA?
Battery Charge Total en Battery Discharge Total
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgsUEr1x4TToRhzliYpxjWoU2jQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UmuialZbEZUZG9fWfk46IE7I.png?f=user_large

Bij mij ziet het er zo uit (in de prijsgestuurd mode), de batterij laden/ontladen gegevens komen overeen met de NextEnery app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjOOTB9gbQBvjhvKdUDFxTLsKqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L23HpAft9ZOMFTCoCfiF62zt.png?f=fotoalbum_large

Let wel, de integratie stuurt de batterij NIET aan, leest hem alleen uit.
Jouw idee om hem te schakelen met een smartplug is wel een interessant idee, maar geenb idee hoe goed dat werkt en of de batterij dat leuk vind. Het zou mooier zijn als NextEnergy zelf de mogelijkheid bied om de batterij tijdelijk niet te laten laden terugleveren of dat ze hun algoritme slimmer maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Wimbo op 14-10-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
Ik zie op de site van NextEnergy en in de specificaties van de batterij een "interne brandblusser" staan.
Weet iemand wat voor iets dit is, en hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransbenik
Nu de NE batterij niet vol vermogen ontlaad maar afgestemd op verbruik ontlaad zal de batterij continu pendelen tussen ontladen en stanby. Is al dat pendelen niet slecht voor de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Wimbo schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:00:
Ik zie op de site van NextEnergy en in de specificaties van de batterij een "interne brandblusser" staan.
Weet iemand wat voor iets dit is, en hoe dit werkt?
Aerosol brandvertrager waarschijnlijk. Gaan doorgaans vanzelf af bij een hoge temperatuur en nemen de zuurstof weg. Maar blussen een accu brand waarschijnlijk niet hoor, brandvertrager is daarom een beter woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
fransbenik schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:50:
Nu de NE batterij niet vol vermogen ontlaad maar afgestemd op verbruik ontlaad zal de batterij continu pendelen tussen ontladen en stanby. Is al dat pendelen niet slecht voor de batterij?
Niet slecht voor de accu, wel slecht voor het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransbenik
Taro schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:28:
[...]

Niet slecht voor de accu, wel slecht voor het relais.
Maar zonder relais heb ik geen werkende accu meer. Is het dan niet gek dat NE op deze wijze de batterij aanstuurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
fransbenik schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

Maar zonder relais heb ik geen werkende accu meer. Is het dan niet gek dat NE op deze wijze de batterij aanstuurt?
Daarom bouwen veel partijen o.a. vertraging en thresholds in om te voorkomen dat een relais te vaak wordt aangesproken. Of het gek is zal ik niet over oordelen, maar pingpongen en flipperkasten wil je wel zoveel mogelijk voorkomen.

Hardware is belangrijk, maar software is net zo belangrijk en veel partijen onderschatten wat daarbij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Jonker
fransbenik schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:23:

Gisteren(14-10) weer hetzelfde verhaal: alleen 's nacht opladen (en 's morgens ontladen) en niet in de middag terwijl het avondtarief daar wel aanleiding toe gaf......
Heeft er al iemand contact gehad met NextEnergy omtrent het raadselachtige oplaad/ontlaad gedrag in de prijsgestuurde modus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Plug in
  • Laatst online: 27-10 11:38
Op woensdag 8 oktober had ik twee laadmomenten op 1 dag. Daarna niet meer. Hetgeen jammer was, gezien de hoge elektriciteitsprijzen van de afgelopen dagen in de avond. Geen idee waarom dat nu niet meer kan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8-W-LeCTlwwszFAwRuozlmOkIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9uhzQIKl4nDsX1ZnDw9scxBC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-10 15:13
Bij mij is die vaak nog rond 60% in de middag en kan het de avond makkelijk overbruggen.
Ik dacht juist dat de batterij het verbruik in kon schatten daarom niet bij ging laden in de middag.
Blijkbaar is het apparaat zo dom, dat het positief uitpakt in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Vraag aan de slimmeriken die goed zijn met berekeningen met geld.

Met welk verschil loont het om extra stroom af te nemen en later weer terug te leveren aan het net?
Want op het moment dat je stroom afneemt betaal je volgens mij met een dynamisch contract de beurs prijs + de fee voor NExt Energy.
Met ontladen ontvang je de beurs prijs.

De belasting even achterwege gelaten want die kun je nog salderen op het moment dat je meer teruglevert als verbruikt tot de salderingsregelins stopt in 2027 heb ik begrepen.

En over de app van Next Energy. Naar welke verbruik grafieken kijken jullie? Ik heb hem nu op all-in staan maar de beurs en beurs + zijn andere bedragen te zien. Tot nu nog allemaal met een - bedrag wat mooi is natuurlijk. Waarbij beurs het grootste negatieve getal laat zien, daarna all-in en tot slot de beurs +.
De grafiek staan dan wel op een jaar en niet op vandaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Kevin1990 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:34:
Vraag aan de slimmeriken die goed zijn met berekeningen met geld.

Met welk verschil loont het om extra stroom af te nemen en later weer terug te leveren aan het net?
Want op het moment dat je stroom afneemt betaal je volgens mij met een dynamisch contract de beurs prijs + de fee voor NExt Energy.
Met ontladen ontvang je de beurs prijs.

De belasting even achterwege gelaten want die kun je nog salderen op het moment dat je meer teruglevert als verbruikt tot de salderingsregelins stopt in 2027 heb ik begrepen.

En over de app van Next Energy. Naar welke verbruik grafieken kijken jullie? Ik heb hem nu op all-in staan maar de beurs en beurs + zijn andere bedragen te zien. Tot nu nog allemaal met een - bedrag wat mooi is natuurlijk. Waarbij beurs het grootste negatieve getal laat zien, daarna all-in en tot slot de beurs +.
De grafiek staan dan wel op een jaar en niet op vandaag ;)
Wellicht helpt dit artikel over de kostenberekening.

Overigens is het bij NextEnergy zo dat je bij terugleveren niet de zuivere beursprijs krijgt maar dat daar ca 2 eurocent op gekort wordt. De onderstaande info van jeroen.nl helpt daarbij. Zonneplan of Tibber zijn op dit gebied de betere dynamische stroomaanbieders.

Voorbeeld 1: Tibber
Jeroen heeft een dynamisch energiecontract bij leverancier Tibber. Hij verbruikt per maand 100 kWh aan stroom. Hij levert ook 100 kWh terug aan het net.

Tibber rekent een inkoopvergoeding van €0.0248 (inclusief btw, april 2025) per kWh. Bij het terugleveren van stroom krijg je deze betaalde terugleververgoeding ook terug: het komt bovenop 🥳 de dan geldende stroom-uurprijs.

Inkoop stroom: Jeroen betaalt naast de inkoop van de stroom een bedrag van €2,48 (100 x 0.0248 inclusief btw.) aan inkoopvergoeding.

Terugleveren stroom: Jeroen ontvangt een bedrag van €2,48 (100 x 0.0248 inclusief btw.) aan inkoopvergoeding bovenop de stroom-uurprijs.

Voorbeeld 2: Next Energy
Peter heeft een dynamisch energiecontract bij leverancier Next Energy. Hij verbruikt per maand 100 kWh aan stroom. Peter levert ook 100 kWh terug aan het net. Hij heeft meer zonnestroom opgewekt dan dat hij direct in huis kon verbruiken.

Next Energy rekent een inkoopvergoeding van €0.0182 (voorbeeld) per kWh (april 2025).
Next Energy haalt 0.0127 euro per kWh af 😡 van de dan geldende uur-stroomprijs (april 2025) voor het terugleveren.

Inkoop stroom: Peter betaalt naast de inkoop van de stroom een bedrag van €1,82 (100 x 0.0182 inclusief btw.) aan inkoopvergoeding.

Terugleveren stroom: Peter ontvangt geen inkoopvergoeding, zoals in voorbeeld 1. Een bedrag van €0,0127 word van de dan geldende stroom-uurprijs afgehaald. Je ontvangt dus (nog) minder voor je stroom. Peter ontvangt €1,27 minder (100 x 0.0127, inclusief btw) voor het terugleveren van stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
mrme12345 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Wellicht helpt dit artikel over de kostenberekening.

Overigens is het bij NextEnergy zo dat je bij terugleveren niet de zuivere beursprijs krijgt maar dat daar ca 2 eurocent op gekort wordt. De onderstaande info van jeroen.nl helpt daarbij. Zonneplan of Tibber zijn op dit gebied de betere dynamische stroomaanbieders.

Voorbeeld 1: Tibber
Jeroen heeft een dynamisch energiecontract bij leverancier Tibber. Hij verbruikt per maand 100 kWh aan stroom. Hij levert ook 100 kWh terug aan het net.

Tibber rekent een inkoopvergoeding van €0.0248 (inclusief btw, april 2025) per kWh. Bij het terugleveren van stroom krijg je deze betaalde terugleververgoeding ook terug: het komt bovenop 🥳 de dan geldende stroom-uurprijs.

Inkoop stroom: Jeroen betaalt naast de inkoop van de stroom een bedrag van €2,48 (100 x 0.0248 inclusief btw.) aan inkoopvergoeding.

Terugleveren stroom: Jeroen ontvangt een bedrag van €2,48 (100 x 0.0248 inclusief btw.) aan inkoopvergoeding bovenop de stroom-uurprijs.

Voorbeeld 2: Next Energy
Peter heeft een dynamisch energiecontract bij leverancier Next Energy. Hij verbruikt per maand 100 kWh aan stroom. Peter levert ook 100 kWh terug aan het net. Hij heeft meer zonnestroom opgewekt dan dat hij direct in huis kon verbruiken.

Next Energy rekent een inkoopvergoeding van €0.0182 (voorbeeld) per kWh (april 2025).
Next Energy haalt 0.0127 euro per kWh af 😡 van de dan geldende uur-stroomprijs (april 2025) voor het terugleveren.

Inkoop stroom: Peter betaalt naast de inkoop van de stroom een bedrag van €1,82 (100 x 0.0182 inclusief btw.) aan inkoopvergoeding.

Terugleveren stroom: Peter ontvangt geen inkoopvergoeding, zoals in voorbeeld 1. Een bedrag van €0,0127 word van de dan geldende stroom-uurprijs afgehaald. Je ontvangt dus (nog) minder voor je stroom. Peter ontvangt €1,27 minder (100 x 0.0127, inclusief btw) voor het terugleveren van stroom.
Dank voor je snelle reactie! Ik begrijp het denk ik nog niet helemaal.

Voor nu tot en met eind 2026.

Als je de verliezen en aanschaf niet meerekent (dit omdat anders de berekening wel erg lastig wordt in ons geval). Op dit moment is de beursprijs bij Next Energy €0,08 en om 19.00 €0,14. Dan levert dat dus €0,06 per kW op of meer? Ik lees iets over de belasting maar snap dat stukje niet helemaal.
De plug in batterij is leuk maar voor ons echt alleen om de nachten door te komen wat best te doen is gerekend na het eten en de boiler niet meegerekend. Maar daar hebben we de auto voor die levert. Die gebruik ik voor de handel dus elk uur levert die ±4,5kW. Deels aan het net en thuis zoals de boiler, thuisbatterij, kookplaat en/of oven.
De Plug-in baterij het verbruik in de nachten wat ±250-350W is in rust en met de warmtepomp op de laagste stand komt daar nog ±400W bij.

Vanaf 2027 zo veel mogelijk zelf gebruiken wat er wordt opgewekt en alleen ontladen bij hoge pieken. Ik zal dit denk ik iets vaker doen als eht maar wat oplevert. De auto krijgen wij in een dag wel vol op alleen zonne energie en ook de plug-in batterij. Als ik de auto niet ontlaadt met de hogere prijzen van die dag heb ik de dag daarna flink wat overschot.

2027 duurt nog wel even dus hier wil ik nog niet te veel mee bezig zijn en er moet eind oktober nog gestemd worden. Wie weet wat dan weer besloten wordt…

Wanneer levert het nu geld op om te leveren met het voorbeeld van de stroomprijs nu en om 19.00 netto zonder verliezen of investering mee geteld. Ik wil graag kijken vanaf welk punt het niet efficiënt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Kevin1990 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Dank voor je snelle reactie! Ik begrijp het denk ik nog niet helemaal.

Voor nu tot en met eind 2026.

Als je de verliezen en aanschaf niet meerekent (dit omdat anders de berekening wel erg lastig wordt in ons geval). Op dit moment is de beursprijs bij Next Energy €0,08 en om 19.00 €0,14. Dan levert dat dus €0,06 per kW op of meer? Ik lees iets over de belasting maar snap dat stukje niet helemaal.
De plug in batterij is leuk maar voor ons echt alleen om de nachten door te komen wat best te doen is gerekend na het eten en de boiler niet meegerekend. Maar daar hebben we de auto voor die levert. Die gebruik ik voor de handel dus elk uur levert die ±4,5kW. Deels aan het net en thuis zoals de boiler, thuisbatterij, kookplaat en/of oven.
De Plug-in baterij het verbruik in de nachten wat ±250-350W is in rust en met de warmtepomp op de laagste stand komt daar nog ±400W bij.

Vanaf 2027 zo veel mogelijk zelf gebruiken wat er wordt opgewekt en alleen ontladen bij hoge pieken. Ik zal dit denk ik iets vaker doen als eht maar wat oplevert. De auto krijgen wij in een dag wel vol op alleen zonne energie en ook de plug-in batterij. Als ik de auto niet ontlaadt met de hogere prijzen van die dag heb ik de dag daarna flink wat overschot.

2027 duurt nog wel even dus hier wil ik nog niet te veel mee bezig zijn en er moet eind oktober nog gestemd worden. Wie weet wat dan weer besloten wordt…

Wanneer levert het nu geld op om te leveren met het voorbeeld van de stroomprijs nu en om 19.00 netto zonder verliezen of investering mee geteld. Ik wil graag kijken vanaf welk punt het niet efficiënt is.
Het ligt eraan waar je het over hebt.

Als je het hebt over goedkoop laden en tijdens dure uren ZELF in huis verbruiken dan levert dat in jouw voorbeeld €0,06 per kWh op (zonder, zoals je zelf zegt, rekening te houden met RTE en aanschafkosten).

Als je het hebt over goedkoop laden en daarna terugleveren aan het net. Dan levert het €0,06 op MINUS de €0,02 terugleverkosten die NextEnergy in rekening brengt. Dus ca €0,04 (zonder wederom rekening te houden met RTE en aanschafkosten). En dit is tot en met 2026 het geval als je verbruik even hoog is als je teruglevering en je dus volledig kunt salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
mrme12345 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:30:
[...]

Het ligt eraan waar je het over hebt.

Als je het hebt over goedkoop laden en tijdens dure uren ZELF in huis verbruiken dan levert dat in jouw voorbeeld €0,06 per kWh op (zonder, zoals je zelf zegt, rekening te houden met RTE en aanschafkosten).

Als je het hebt over goedkoop laden en daarna terugleveren aan het net. Dan levert het €0,06 op MINUS de €0,02 terugleverkosten die NextEnergy in rekening brengt. Dus ca €0,04 (zonder wederom rekening te houden met RTE en aanschafkosten). En dit is tot en met 2026 het geval als je verbruik even hoog is als je teruglevering en je dus volledig kunt salderen.
Diode;okl. Dank voor de extra uitleg. We hebben vanaf mei nog een kleine 1000kW extra geleverd dan verbruik. Ik vermoed dat we ommenabij op 0 uit gaan komen met opwek - verbruik.

De reden van aanshaf snap ik dat deze meegenomen moeten worden maar geven een vertekend beeld. De auto was er eigenlijk al en mooie bijkomstigheid is dat ik een lader kon kopen die het V2G op zich kan nemen.
De plug-in zal ik voornamelijk gebruiken voor de eigen consumptie want het ontladen is zeer beperkt. Achteraf had ik toch voor batterij moeten gaan die meer vermogen kan leveren met ontladen zoals de HW batterij als je daar meer units van neemt. Deze accu blijft beperkt met laden en ontladen vind ik.

Of een exhte thuisbatterij maar ik zou hem dan graag van Enphase willen aangezien ons zonnepanelensysteem van deze fabrikant is en ik van menig ben dat dit het fijnste met elkaar samenwerkt. Maar kostbare jongens dus tot 2027 blijft de auto dienst doen als thuisbatterij en daarna zien we wel weer. Helaas niet goed te gebruiken als V2H met lage vermogens begreep ik. Wordt stabieler vanaf 600W en het blijft actie reactie.

En wie weet wordt er na eind oktober wel weer iets anders besloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshrr
Hier helaas minder succes. De standaard poort (502) werkt bij mij niet.
Ik trachte met NMAP te controlleren welke poort open stond en ik krijg "443/tcp open ssl/https" te zien.
443 invullen werkt helaas ook niet.

Als ik via een webbrowser naar het ip adres ga (met of zonder de poort erbij) kom ik in een webinterface.
Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vLYbsnCZ4QDhatKgwKW5BS8WlU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fNjy8tvmmgPGtGviz64PkCFO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SjJTUdlP1JlYtBKgqen213sDYg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3wr8oagvQYjOpNu2AtF7bTxF.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
Tshrr schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:25:
[...]

Hier helaas minder succes. De standaard poort (502) werkt bij mij niet.
Ik trachte met NMAP te controlleren welke poort open stond en ik krijg "443/tcp open ssl/https" te zien.
443 invullen werkt helaas ook niet.

Als ik via een webbrowser naar het ip adres ga (met of zonder de poort erbij) kom ik in een webinterface.
Iemand een idee?
[Afbeelding][Afbeelding]
Interessant, welke versies heeft jouw batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fransbenik
Gerard Jonker schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Gisteren(14-10) weer hetzelfde verhaal: alleen 's nacht opladen (en 's morgens ontladen) en niet in de middag terwijl het avondtarief daar wel aanleiding toe gaf......
Heeft er al iemand contact gehad met NextEnergy omtrent het raadselachtige oplaad/ontlaad gedrag in de prijsgestuurde modus?
Ik heb inmiddels contact gehad. Ze begrijpen dat,de huidige aansturing in sommige gevallen geld kost en ze zijn bezig met een update voor einde jaar. Ik ga mijn set terug sturen nu het nog kan en dan eerst maar zien of er dan wel goed sturende software in zit of een andere optie uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshrr
Wimbo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Interessant, welke versies heeft jouw batterij?
Een oude als ik even terugscroll in het topic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7E0ykSRBEGXvhfrBDZnut-nszEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqbZgboENi30dnrty2ztLZap.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Jonker
De Plug in schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:10:
Op woensdag 8 oktober had ik twee laadmomenten op 1 dag. Daarna niet meer. Hetgeen jammer was, gezien de hoge elektriciteitsprijzen van de afgelopen dagen in de avond. Geen idee waarom dat nu niet meer kan.[Afbeelding]
Bij mij precies hetzelfde ook op 8 oktober en daarna niet meer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Jonker
Wie heeft er nog meer last van dat de P1-meter van NextEnergy teveel stroom nodig heeft voor de slimme meter. Mijn oude P1 meter van Home Wizard werkte feilloos op de slimme meter, maar die van NE niet. Daarom heb ik hem nu met de adaper op een externe voeding moeten aansluiten.
Mijn slimme meter is de ZIV van ENEXIS ESMR 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-10 14:46
Is dit een "kopie" van het Anker Solix systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Analamoebe schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:06:
Is dit een "kopie" van het Anker Solix systeem?
Nee FOX ESS systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Jonker
Gerard Jonker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:02:
Wie heeft er nog meer last van dat de P1-meter van NextEnergy teveel stroom nodig heeft voor de slimme meter. Mijn oude P1 meter van Home Wizard werkte feilloos op de slimme meter, maar die van NE niet. Daarom heb ik hem nu met de adapter op een externe voeding moeten aansluiten.
Mijn slimme meter is de ZIV van ENEXIS ESMR 5.
Is er überhaupt iemand die de P1 meter van Next Energy zonder externe voeding heeft kunnen aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Gerard Jonker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:22:
[...]

Is er überhaupt iemand die de P1 meter van Next Energy zonder externe voeding heeft kunnen aansluiten?
Ja hoor, maar ligt ook aan hoe recent je slimme meter is. Mijn meter is dit jaar vervangen en daar deed de P1 het zonder externe voeding op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Jonker
Hallo mrme12345,
Welk merk/model slimme meter heb jij dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Gerard Jonker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:53:
Hallo mrme12345,
Welk merk/model slimme meter heb jij dan?
ZIV Enexis netgebied, 3 fase meter, 5cta3bce000aad0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Jonker
De mijne is ook dit jaar vervangen: ik heb de 5cta3bcF000aad0.
Ik heb een andere meter aangevraagd bij ENEXIS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Plug in
  • Laatst online: 27-10 11:38
Gisteren wederom een zwaar teleurstellend resultaat. De accu is 's-nachts opgeladen; overdag zover ontladen dat er 's-avonds om 18:00 uur niets meer in de batterij zat. En dat tegen een duurste kale prijs van € 0,29 / kWh om 18:00 uur. Al met al heb ik gisteren meer betaald, dan de gemiddelde stroomprijs voor deze dag.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van deze "slimme prijsgestuurde aansturing"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
even een vraag hier. Ik heb ook een tesla in de app zitten. Smart chargen werkte altijd goed. Maar nu merk ik dat de auto op piek momenten ook aan het laden is. het is begonnen toen ik de batterij had aangesloten... kan het zijn dat next energie denkt dat de auto met de batterij geladen kan worden en dat hij dan gewoon de goedkope tarieven terzijde houd wanneer de battery aan het dischargen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
justice strike schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:25:
even een vraag hier. Ik heb ook een tesla in de app zitten. Smart chargen werkte altijd goed. Maar nu merk ik dat de auto op piek momenten ook aan het laden is. het is begonnen toen ik de batterij had aangesloten... kan het zijn dat next energie denkt dat de auto met de batterij geladen kan worden en dat hij dan gewoon de goedkope tarieven terzijde houd wanneer de battery aan het dischargen is?
Als je laadpaal de auto gaat laden wanneer die teruglevering ziet, dan kan het inderdaad zijn dat je NextEnergy accu dus de auto oplaadt ipv dynamisch geld aan het verdienen is.

Daarom super belangrijk om een Energy Management System te hebben, kan bijv. door in Home Assistant slimme automatiseringen te maken. Hier gaat bijv. de laadpaal op Stop als de accu's maximaal terugleveren. Daarna weer automatisch terug naar de Eco+ stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Taro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:36:
[...]

Als je laadpaal de auto gaat laden wanneer die teruglevering ziet, dan kan het inderdaad zijn dat je NextEnergy accu dus de auto oplaadt ipv dynamisch geld aan het verdienen is.

Daarom super belangrijk om een Energy Management System te hebben, kan bijv. door in Home Assistant slimme automatiseringen te maken. Hier gaat bijv. de laadpaal op Stop als de accu's maximaal terugleveren. Daarna weer automatisch terug naar de Eco+ stand.
Ik laat NextEnergy alles doen. Het laden van mijn auto en het laden van de batterij (en ontladen) Dus next energy is niet slim genoeg om alleen op tarief te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
justice strike schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Ik laat NextEnergy alles doen. Het laden van mijn auto en het laden van de batterij (en ontladen) Dus next energy is niet slim genoeg om alleen op tarief te kijken?
Ik denk dat zelf controle nemen beter is. Ik ben zelf ook bezig met bepaalde dingen te regelen in HA.
Dit vanwege het laden en ontladen van de accu als de elektrische auto wordt geladen of als de auto weer ontlaadt aan het huis. Niet heel handig vind ikzelf. Misschien zet ik wel een slimme stekker tussen de batterij dat die niet gaat ontladen wanneer de auto laad op lage momenten of iets. Geen idee of dat werkt.

En de hybride die aan een andere paal staat wordt soms ook voorzien van de thuisbatterij terwijl op dat moment de stroomprijs laag is.

Ik heb de accu op zelf consumptie staan. Ik geloof nog niet zo in prijsgestuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
justice strike schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Jawel, NextEnergy kan duur terugleveren, maar je laadpaal is niet slim genoeg om te kunnen constateren dat het geen overschot van je zonnepanelen betreft, maar dat de accu probeert geld te verdienen door stroom terug te gaan leveren.

Hoe moet NextEnergy weten dat je een laadpaal en EV hebt en dat die de stroom gebruiken? Dat zal je zelf moeten organiseren.

Daarom is het heel erg belangrijk om vooraf onderzoek te doen naar de software- en aanstuurmogelijkheden van een thuisaccu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justice strike
Taro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

Jawel, NextEnergy kan duur terugleveren, maar je laadpaal is niet slim genoeg om te kunnen constateren dat het geen overschot van je zonnepanelen betreft, maar dat de accu probeert geld te verdienen door stroom terug te gaan leveren.

Hoe moet NextEnergy weten dat je een laadpaal en EV hebt en dat die de stroom gebruiken? Dat zal je zelf moeten organiseren.

Daarom is het heel erg belangrijk om vooraf onderzoek te doen naar de software- en aanstuurmogelijkheden van een thuisaccu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQCkB1jCI8yTgwmy0R-uxFs1mss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7rXLBZmtojNlewdXQspxsj4.jpg?f=fotoalbum_large

je kunt gewoon je auto in next energy inladen en dan zorgen ze voor smart charging... dus vandaar dat ik het vreemd vind. de laadpaal is nu ingesteld als een domme laadpaal. Het laden wordt door Nextenergy/tesla geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
justice strike schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding]

je kunt gewoon je auto in next energy inladen en dan zorgen ze voor smart charging... dus vandaar dat ik het vreemd vind. de laadpaal is nu ingesteld als een domme laadpaal. Het laden wordt door Nextenergy/tesla geregeld
Ah, kende die integratie niet. Dan zou ik vooral even contact zoeken met NextEnergy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of het wel of niet loont om terug te leveren in deze tijd.
Als voorbeeld vandaag is de beurs prijs €0,- en de piek €0,09.

Loont het om de accu of onze andere thuisbattrij vanaf de prijs van €0,- op te laden en in de avond te ontladen?

De slijtage en verlies niet meegeteld.
Want even on topic met de thuisbatterij. Gaat die bij zelfsturend in de avond ontladen?

Gevoelsmatig is namelijk het verschil tussenaagste prijs en hoogste prijs niet groot genoeg.

Het is natuurlijk lastig omdat ieder huishouden andere energie behoefte heeft en apparatuur die stroom vragen en bronnen voor verwarming.

Gevoelsmatig kost het de laatste dagen geld om de auto en thuisbatterij te laden en te ontladen in plaats van dat het geld scheelt of zelfs oplevert. Maar ik heb geen vergelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshrr
Ik ben er ook niet helemaal uit hoe "slim" de batterij is.
Hij heeft de laatste tijd op zelfcomsumptie gestaan voor mijn doel: meer eigen opwek gebruiken. Dat gaat goed, ik zit tussen de 80-90% gebruik van mijn eigen zonnepanelen.

Gisteren was het een slechte dag voor mijn panelen. Doordat ik wist/dacht dat er niet veel zon zou zijn, wilde ik hem op prijsgestuurd zetten. Ik had verwacht dat hij zou gaan laden bij €0,15, maar hij deed niets. Ook de zonnestroom leverde hij terug aan het net ( tegen €0,01) in plaats van direct naar de batterij.

Dus in de angst toch maar weer terug gezet naar zelfcomsumptie om de batterij toch iets op te laden.

Prijsgestuurd lijkt dus gewoon nog niet goed te werken. Iemand tips (anders dan contact opnemen uiteraard)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Tshrr schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:17:
Ik ben er ook niet helemaal uit hoe "slim" de batterij is.
Hij heeft de laatste tijd op zelfcomsumptie gestaan voor mijn doel: meer eigen opwek gebruiken. Dat gaat goed, ik zit tussen de 80-90% gebruik van mijn eigen zonnepanelen.

Gisteren was het een slechte dag voor mijn panelen. Doordat ik wist/dacht dat er niet veel zon zou zijn, wilde ik hem op prijsgestuurd zetten. Ik had verwacht dat hij zou gaan laden bij €0,15, maar hij deed niets. Ook de zonnestroom leverde hij terug aan het net ( tegen €0,01) in plaats van direct naar de batterij.

Dus in de angst toch maar weer terug gezet naar zelfcomsumptie om de batterij toch iets op te laden.

Prijsgestuurd lijkt dus gewoon nog niet goed te werken. Iemand tips (anders dan contact opnemen uiteraard)?
The plug in batterij vind ik iets minder spannend met de 4.2kW alleen de auto die elke dag laad en ontlaad loopt het wel hard op. Als het niet loont doe ik dat liever niet..
Hoop dat iemand hier het antwoord op heeft met de uurprijzen met afname en terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:58:
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of het wel of niet loont om terug te leveren in deze tijd.
Als voorbeeld vandaag is de beurs prijs €0,- en de piek €0,09.

Loont het om de accu of onze andere thuisbattrij vanaf de prijs van €0,- op te laden en in de avond te ontladen?

De slijtage en verlies niet meegeteld.
Want even on topic met de thuisbatterij. Gaat die bij zelfsturend in de avond ontladen?

Gevoelsmatig is namelijk het verschil tussenaagste prijs en hoogste prijs niet groot genoeg.

Het is natuurlijk lastig omdat ieder huishouden andere energie behoefte heeft en apparatuur die stroom vragen en bronnen voor verwarming.

Gevoelsmatig kost het de laatste dagen geld om de auto en thuisbatterij te laden en te ontladen in plaats van dat het geld scheelt of zelfs oplevert. Maar ik heb geen vergelijk...
Dan zul je de afschrijving moeten berekenen en de RTE moeten weten. En wat van nog groter belang is of je teruglevering niet hoger is dan je verbruik. Tot aan verbruik kun je je energiebelasting compenseren via salderen, daar boven natuurlijk niet. Ik heb hier een rekenvoorbeeld voor de berekening (na saldering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
mrme12345 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

Dan zul je de afschrijving moeten berekenen en de RTE moeten weten. En wat van nog groter belang is of je teruglevering niet hoger is dan je verbruik. Tot aan verbruik kun je je energiebelasting compenseren via salderen, daar boven natuurlijk niet. Ik heb hier een rekenvoorbeeld voor de berekening (na saldering).
Dank voor je info. Ik heb de berekeningen een paar keer doorgenomen maar ik snap het denk ik niet helemaal.

Ik wil zonder de slijtage weten hoe groot het verschil moet zijn om de plugin batterij geld te laten besparen/verdienen. De auto is denk ik een lastige berekening omdat deze soms ook gebruikt wordt voor het rijden zoals vandaag.

Afgelopen nacht de auto geladen met de laagste prijs van vandaag. Nu is de auto met dit slechte weer op pad.
Als ik weet hoe groot het verschil moet zijn van de plugin batterij gebruik ik dat als basis voor de auto te berekenen.

Na saldering vind ik nu nog niet interessant. Dit duurt nog ruim 1 jaar. Niet geheel onbelangrijk maar ik hoop tegen die tijd met wat automatiseringen het systeem nog efficiënter te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Kevin1990 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:43:
[...]
Dank voor je info. Ik heb de berekeningen een paar keer doorgenomen maar ik snap het denk ik noet helemaal.

Ik wil zonder de slijtage weten hoe groot het verschil moet zijn om de plug in batterij geld te laten besparen/verdienen. De auto is denk ik een lastiger berekening omdat deze soms ook gebruikt wordt voor het rijden zoals vandaag.

Afgelopen nacht de auto geladen met de laagste prijs van vandaag. Nu de auto met dit slechte weer op pad.
Als ik weet hoe groot het verschil moet zijn van de plugin batterij gebruik ik dst als basis voor de auto te berekenen.

Na saldetkng vind ik nu nog niet interessant. Dit duurt nog ruim 1 jaar. Niet geheel onbelangrijk maar ik hoop tegen die tijd met wat automatiseringen het systeem nog efficiënter te maken.
Of dat loont, jouw vraag over terugleveren, hangt dus af hoeveel je op jaarbasis produceert en afneemt op dit moment. Aangezien de energiebelasting op jaarbasis gesaldeerd wordt. Tot aan jouw saldeergrens (zeg dat je 2500 kWh verbruikt en 4000 kWh produceert, dan is dat dus tot de 2500 kWh) krijg je de energiebelasting ook terug bij teruglevering ana het net. In jouw voorbeeld van 0 cent en 9 cent betaal je sowieso 12 cent voor de geleverde energie (0+12 cent) en voor de teruggeleverde energie ontvang je tot de grens van de 2500 kWh 21 cent (9+12) en boven de 2500 kWh 9 cent (boven je salderingsgrens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
mrme12345 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Of dat loont, jouw vraag over terugleveren, hangt dus af hoeveel je op jaarbasis produceert en afneemt op dit moment. Aangezien de energiebelasting op jaarbasis gesaldeerd wordt. Tot aan jouw saldeergrens (zeg dat je 2500 kWh verbruikt en 4000 kWh produceert, dan is dat dus tot de 2500 kWh) krijg je de energiebelasting ook terug bij teruglevering ana het net. In jouw voorbeeld van 0 cent en 9 cent betaal je sowieso 12 cent voor de geleverde energie (0+12 cent) en voor de teruggeleverde energie ontvang je tot de grens van de 2500 kWh 21 cent (9+12) en boven de 2500 kWh 9 cent (boven je salderingsgrens)
Duidelijk! Dan kom ik denk ik bijna uit op 0kW op de meter op jaarbasis. Nu nog 600kW meer terug geleverd als verbruikt en we moeten tot eind mei. Vanaf maart/april als het weer een beetje oke is leveren we al meer terug als dat we verbruiken. Thanks voor de aanvullende uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
vraagje hier... 2,2 kw is ongeveer 2.5 uur aan stroom (met 800 watt) is er uberhaupt een reden om meer capaciteit te nemen... Lijkt mij dat het niet nuttig is, 5 uur zal je nooit als piek hebben.

Tevens, ik ben een beetje benieuwd wat nu percies de regels zijn mbt meerdere plugin batterijen. Home wizard laat het wel toe op verschillende groepen (tot 2) en zelfs meer als het een dedicated groep was. Maar het is mij een beetje onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
justice strike schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:08:
vraagje hier... 2,2 kw is ongeveer 2.5 uur aan stroom (met 800 watt) is er uberhaupt een reden om meer capaciteit te nemen... Lijkt mij dat het niet nuttig is, 5 uur zal je nooit als piek hebben.

Tevens, ik ben een beetje benieuwd wat nu percies de regels zijn mbt meerdere plugin batterijen. Home wizard laat het wel toe op verschillende groepen (tot 2) en zelfs meer als het een dedicated groep was. Maar het is mij een beetje onduidelijk
Ik zou juist meer ontlaad vermogen willen hebben zodat de quooker of boiler volledig op de batterij werkt. Zeker als onze warmtepomp er nog bij komt. Voor mij had ik achteraf moeten gaan voor een batterij die ik zelf meer kan sturen.

Nu laad soms de accu de auto op en visa versa. Zonde van het verlies...
Pagina: 1 2 Laatste